Vänstern har alltid varit tolerant mot övergrepp som den egna sidan gör sig skyldig till. Det är ju en del av solidariteten.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-22, 10:09
Att man inte tar tag i detta ämne mer än vad man gör är pga beröringsångest gällande de medeltidskulturer som står för hedersbegreppet.
Med svenska statens tysta medhåll kan man ju faktiskt tolka det som att hedersvåld är accepterat.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-06-22, 10:09
"Jag var värd 50 får" av Nima Sarvestani, svensk-iransk journalist och dokumentärfilmare. Alla borde se den här filmen. Särskilt de som fortfarande tvivlar på att det finns kulturer som inte går att förena med en normal människosyn. Här är trailern:
http://www.youtube.com/watch?v=ZzfPQsajrsA
Den visades för några månader sedan på TV, och väckte inte någon större uppståndelse. Måhända eftersom "Millennium" gick samtidigt på den andra kanalen. Fiktivt fantasivåld är mer lockande än verklighetens grymheter...
Permalänk | Anmäl
Dora Sterner, 2011-06-22, 10:12
Men i alla dessa debatter ställs aldrig den självklara frågan om vi skall fortsätta att låta människor med dessa sedvänjor att bosätta sig i Sverige? Skall vi ge upp vår kultur och människosyn för att vi skall vara så politiskt korrekta som möjligt? Historien kommer att döma våra politiker hårt, mycket hårt.
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-06-22, 10:15
Jo jag hade aldrig trott att vi skulle få särlagstiftning för vissa människor i Sverige, men det har vi. En särlagstiftning för inhemska svenska kvinnor och en för svenska kvinnor, som tillhör andra kulturer.
Jag som infödd svensk kvinna har ibland mer rättigheter än vad män har. Men för en kvinna, som ingår i andra kulturer finns inget skydd. Där ser vi familjen, som den instans som upprätthåller lagen. Inte samhället.
Inte undra på att det blir enklaver inuti det svenska samhället. Inte undra på att Pela, Fadime och Abbas Rezai offras.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/06/vansinnet-kan-ta-plats-i-e...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2011-06-22, 10:26
Nu är det så här, va, att hösten 2010 så beslutade Sveriges riskadg att Sverige skall vara mångkulturellt. Då går det inte som artikelförfattaren verkar vilja, att komma med pekpinnar och tala om för folk från andra kulturer om hur då skall leva och på så sätt begränsa deras rättighet, att i enlighet med Grundlagen, att leva ut sin kulturella särart.
Nu har 7-klövern bstämmt att det skall vara mångkultur. Dom enda som är emot är Sverigdemokraterna. Och dom är ju rasister. Främlingsfientliga. Är det till rasisternas och nazisternas skara artikelförfattaren vill föra feminsterna? Vill feministerna bli rasiter?
Nu har Makteliten bestämt att mångkultur är framtiden. Det skall vara så här, det gör Sverige rikare och bättre. Att verka mot hederskultur är inget annat än rasism och i strid med grundlagen.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-06-22, 10:54
"En kort tid efter det bemärkta mordet fastlog ledande feminister att det var det universella patriarkatet som var brottslingen i dramat."
Enligt feminister är det alltså jag som bär skuld till heders(skam)morden. Jag, en svensk man i övre medelåldern som aldrig burit hand mot någon, uppfostrat min dotter till att få självständigt liv, att våga tro på sig själv eller som barnprogramledaren Grynet sa "Ta ingen skit, tjejer"
Grynet har gjort mer för de svenska och invandrartjejerna än vad feministerna har presterat tillsammans.
Feminister måste sluta med sina högtravande floskler och komma ner till verkligheten.
Permalänk | Anmäl
BoB, 2011-06-22, 10:55
Feminsterna har ju gått och blivit politiskt korrekta. De skiter högaktningsfullt i invandrarkvinnor, för det är en balansgång på slak lina att försvara dem, för då måste man ju nämna islam och islam är tabubelagt i dagens Sverige, såvida man inte säger något positivt om islam. Det är därför Gudrun Schyman säger att det är en mänsklig rättighet att få gå omkring i svart tältbeklädnad. Så långt har det faktiskt gått i ankdammen Sverige!
Den långa kvinnokamp som våra förfäder har utkämpat är på väg att rinna bort. Magnus Ladulås kvinnofridslagar skändas dagligen i Det Nya Sverige. Här finns det mer kött på benen om den mångåriga kvinnokamp som ägt rum i Sverige, men som dagen feminister är villiga att avpollettera i mångkulturens namn:
http://goo.gl/rBdq
Fler krönikor av samma författare finns här: www.korta.nu/jc
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-06-22, 11:20
Bra och viktig artikel. Tyvärr är främlingrädslan så stor blandt politiker som Mona Sahlin att dom ej törs ta tag i åldriga och förtryckande sedvanjor som vissa tar med sig till Sverige. Politiker skårar flera poäng om dom lyckas stämpla någon för att vara rasistisk eller invandrarfiendlig. EU politikern Eva-Britt Svensson skrev i en Newsmill artikel för en tid sedan att det är rasistisk att anklaga någon för hedersmord. Vänstern har övergått från att försvara sociala framsteg och tolerans till att försvara rätten att vara intolerant. Om jag t.ex tycker att tycker att burka eller niqab är intolerans från kvinnans sida (eventuelt påtvingat) eftersom hon döljer sina ansiktsuttryck och stora delar av möjligheter till kommunikation med omgivningen (upp till 80% av kommunikation mellan människor är ansiktsuttryck) - om jag har denna åsikt blir jag stämplat som intolerant i dagens Sverige. Det ironiska är att dagens Sverige har framkommit som resultat av århundradens kamp mot förtryckande sedvänjor och för upplysning. Nu vill "progressiva" politiker återinföra tolerans mot intoleranta och förtryckande sedvänjor därför att dom kommer från en främmande kultur som inte kan behandlas som andra Svenskar. Det är en slags kulturimperialism i själva denna tankegången.
Permalänk | Anmäl
Yngve Frey, 2011-06-22, 12:15
Något som nästan aldrig förklaras i debatten (eftersom det inte kan utnyttjas politiskt av feminister, som i stället föredrar historieförfalskning): "Hederskulturer" utvecklas i samhällen som saknar eller har bristfällig ordningsmakt och juridiskt system, och där det är upp till individen och dess närmaste att skipa rättvisa och upprätthålla moraliska normer. Det handlar alltså inte primärt om kultur utan om sociologi; och Sverige hade - i likhet med alla andra länder - en "hederskultur" ända till slutet av medeltiden.
Detta är den konventionella uppfattningen inom historieforskningen, och alla seriösa forskare skriver under på den. Men vad har de att sätta emot, när det feministiska drevet går och förordar lösningar på ett problem genom att förvränga vad problemet verkligen handlar om?
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2011-06-22, 12:17
Snart kommer inlägg av vänsterfeminister, var så säkra. Men jag skall bespara deras tid med att lägga fram några argument som de brukar bemöta er "vita svenska män "med:
De kommer att kalla er för antifeminister (vare sig ni är det eller inte) , att ni är främlingsfientliga som egentligen inte bryr er om jämställdhet och att ni borde göra någonting själva istället för att gnälla. Någon enstaka skrivbordsfenimist kommer att säga att ni är för okunniga i vetenskapsteori för att över huvud taget kunna uttala er.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-22, 13:16
"Det händer bland svenskar också. Det är inget som kan kopplas sammman med vissa kulturer". Det sa en kvinnofridssamordnare som jag lyssnade på i en kommun. Jag har en dotter som är 18. Det kanske sker att hon en dag väljer en man som jag och min släkt inte alls gillar. Men ingen av oss skulle komma på att hindra detta annat än möjligen genom att prata med henne om det. Om ens det.
Där går vår gräns. Men ge gärna ex på att det i tex Sundsvall eller Mjölby händer samma saker som i Erbil eller Najaf.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-06-22, 13:54
I en tidigare debatt här på NM så hävdade en mycket arketypisk vänsterfeminist att hederskultur fanns bland svenskar och att hon kände till ett sådant fall. När jag då frågade om det handlade om en hel släkt som utövade påtryckningar som slutade med mord på en familjemedlem så blev svaret: nej.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-22, 14:43
Naturligtvis sviker feministerna de tjejer/kvinnor som lever i familjer som präglas av starkt patriarkal heders-/skamkultur, där t.ex. tvångsäktenskap förekommer. Detta är inget nytt och det beror på feg politisk korrekthet. Att kritisera dessa kulturer skulle nämligen innebära att man kritiserar invandrare (huvudsakligen muslimer med rötter i Mellanöstern) samt att man i viss mån ifrågasätter det mångkulturella samhällsidealet. Att kritisera invandrarkulturer och - om än indirekt - idén om ett mångkulturellt samhälle är bland det mest politiskt inkorreka man kan göra i dagens Sverige. Den som gör detta riskerar att stämplas som "rasist", "främlingsfientlig", "islamofob" eller liknande. Följaktligen är en överväldigande majoritet feminister tysta i dessa frågor.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2011-06-22, 15:24
#16 Rolf Hansson: "Naturligtvis sviker feministerna de tjejer/kvinnor som lever i familjer som präglas av starkt patriarkal heders-/skamkultur, där t.ex. tvångsäktenskap förekommer."
Du och någon av närvarande feminister har faktiskt skyldighet att förklara på vilket sätt "hederskultur" och "tvångsgiftermål" skulle vara produkten av varandra. Att släktingar i en hederskultur reagerar negativt ifall någon kvinna ELLER MAN i släkten väljer att gifta sig på ett sätt som inte anses acceptabelt, är en sak. Men "tvångsgiftermål" (d.v.s. att föräldrarna och i vissa fall släkten tar sig rätten avv avgöra vem som ska bli maka/make) är inte en följd av hederskulturen, även om de kan existera sida vid sida. Men vem är intresserade av annat än begreppsförvirring i denna debatt? Inte feminister och inte SD-maffian på Newsmill, i alla fall.
Det står också klart att det inte bara är den blivande makan som kontrolleras i ett "tvångsgiftermål", utan också den blivande maken. Men det är naturligtvis inte heller intressant att uppmärksamma och hålla reda på i denna debatt.
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2011-06-22, 15:42
Det är minst sagt upprörande hur feministerna - och inte minst FI - sviker de flickor/kvinnor som i dagens Sverige tvingas leva i den tvångströja de fjättrats av deras heders-och stamkulturpräglade familjer. Även om sveket är mest uppenbart när det gäller feminister, bör hela det s.k politiskt korrekta (PK) etablissemanget vara med och dela skulden för att dessa primitiva och brutala brott mot grundläggande mänskligheter rättigheter konsekvent tystas ner.
Permalänk | Anmäl
Bjorn Gh, 2011-06-22, 19:16
#7
Först pratar du om rättigheter sen om skydd. Vad har du för skydd som de inte har?
Om en svensk familjefar skulle vända sig mot sitt barn och hata det vad har det barnet få för skydd som inte invandrare har?
För att få skydd måste man först anmäla en förövare och den rätten har alla som vistas här.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-06-22, 19:25
"En kort tid efter det bemärkta mordet fastslog ledande feminister att det var det universella patriarkatet som var brottslingen i dramat. Utifrån deras feministiska förklaringsmodell var orsaken till mordet att Pela var en kvinna. Inte för att hon tillhörde en specifik kulturell kategori. Deras argument baserades på att Pelas hedersmord inte ska tolkas utifrån kulturella termer."
Det är ju sant. Det är klart att det är frågan om makt. När vi hade häxbränningar på 1600-talet i Sverige var det ju i slutändan en fråga om makt över kvinnan.
Det är sedan en helt annan frågeställning huruvida den nu levande (svenske) mannen skall göras delansvarig för hedersmord i Asien samt till exempel senmedeltida häxbränningar.
En aktuell parallell, hur många yngre tyska kvinnor känner skuld för vad det tyska folket gjorde under andra världskriget? Bör de ha ett annat förhållningssätt till livet jämfört med till exempel brittiskor?
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-22, 19:51
#21 Maria nilsson
Klart att barnen som blir hatad av en svensk far kan anmäla och får skydd på samma sätt som en invandrare . Men för det barnet med invandrar bakgrund kan det få en helt annan innebörd. exempelvis en 16 årig flicka från en föråldrad kyskhetskultur om hon ska anmälla sin pappa så innebär det i praktiken att hon anmäller HELA SLÄKTEN.
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-06-22, 19:58
Den tongivande och mäktiga feministen Cecilia Englund, expert i Brottsförebyggande rådet, skrev så här:
"Att det hedersrelaterade våldet på något sätt skulle vara annorlunda än det våld som svenska kvinnor kan råka ut för är det svårt att hålla med om". (Debatten om hedersmord - Feminism eller rasism 2004). Så lätt är det att snacka bort ett problem bara man har fått en plattform och talarstol och inflytande.
Permalänk | Anmäl
Pjotr Lesr, 2011-06-22, 20:36
Varför flyttar man överhuvudtaget till Sverige eller Västeuropa om man inte vill leva som i Västeuropa med västeuropeiska värderingar? Utan man vill fortsätta leva efter en "medeltida"världsbild!
De som begår hederskulturellt våld och hedersmord är fega kräk som inte vågar stå för vad de gjort och för sin åsikt i en domstol! Nä då skyller man hellre på någon annan, släkting, eller tvingar någon att ta på sig mordet! =Vad är det för heder i denna feghet?
Och varför väljer man då att bo i ett civilicerat samhälle?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-06-22, 21:06
Filmen Soraya M som det länkas till i en av inläggen får väl knappast visas i SVT? Den får väl likt dokumentären Det dolda Hamas hålla till godo i lilla kvalitetskanalen Axess TV!
Kommer ni ihåg vilket liv det blev i medierna om filmen Inte utan min dotter! Den ansågs bl a rasistisk om jag inte missminner mig?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-06-22, 21:12
Jag har sett att det på en del bankkontor sitter en bild av en MC-hjälm med ett överkorsatt streck!
Vad skulle hända om en kvinna i niqab eller burka entrade denna bank, och banken körde ut dem! -Troligen skulle banken få ett brev ganska omgånde från DO =Diskrimineringsombudsmannen!
Om samma kvinnor, eller andra kvinnor försökte entra denna bank iförd rånarluva eller Gorbymask, tomtemask eller dyl?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-06-22, 21:19
#17 Rickard Berghorn: Duh!! Tvångsgifte är bla en del av hederskulturen i det att ett sådant giftemål är produkten av att upprätthålla familjens/släktens heder jämtemot en annan familj/släkt.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-06-22, 22:26
Det finns dom som hävdar rasism för att det passar deras politik att vara i förtryckets tjänst för rösters skull. De behöver också fascismen som kamrat mot det som de innerst hatar. De vet vad de gör. Men alla sunda människor förstår att de är som djävulens tjänare.
Permalänk | Anmäl
u_6788, 2011-06-22, 22:49
Feminismen är ju bara en i raden av kollektivist-ideologier bland Nazism, kommunism, fascism osv...
NationasSocialisterna sade sig också jobba för folkets bästa, och inget nämndes om de skuka experiment som skulle komma senare.. Samma med kommunismen...
Feminismen är rutten, och den går o graven när vi invandrare tar över och bevisar för massmediaeliten att olika roller för man och kvinna inte är samma sak som förtryck av ena könet
Permalänk | Anmäl
u_16608, 2011-06-22, 23:21
Helt förträfflig artikel!
Tyvärr så är sjuklöverns främsta kamp att till varje pris undvika att minoriteter (läs troende muslimer) blir kränkta, och det kommer de givetvis bli om vi skärper vår lagstiftning mot arrangerade äktenskap. Och självklart skulle de få stöd från en massa nyttiga idioter som skriker islamofobi.
Permalänk | Anmäl
u_8051, 2011-06-22, 23:39
Hävdar att den mest skyddsbehövande medmänniskan i världen är den kvinna som lever i de ofta islamistiska patriarkala kulturerna. Dessa borde beviljas asyl i Sverige, men inte deras bröder, farbröder och fäder. Det skulle förmodligen vara den största insatsen för frihet och rätt som ett land kan göra. I stället släpper vi in män som sedan tar hit sina hustrur för att under nationen Sveriges skydd kunna fortsätta sin medeltida inkvisitionsförföljelse, och detta med stöd av de etablerade politiska partierna(med undantag av gissa vilka) och feministerna.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-23, 06:12
22 juni år 1866 avskaffades och upphörde ståndarsamhället som hade delat upp det svenska samhället i bönderna, borgarna, prästerna och adeln. Detta hände i Riddarhuset som ligger i Gamla Stan i Stockholm. Då skapades även en tvåkammarriksdag. Alltå staten sverige blev en demokrati och ett sekulärt land. Utanför Riddarhuset jublade svenska folket och prästerna vände ryggen mot Riddarhuset för att de ville inte förlora sin statliga makt.
När kvinnorna i Sverige fick rösträtt år 1921. Då ansågs det att kvinnorna blev likställda i sina rättigheter och mänskliga värde som männen. Kvinnornas klädmode ändrades från långa klänningar till att klänningar och kjolorna blev både korta från benen och armarna. Kvinnorna på så sätt singalerade frihet och frigörelse från männen.
1974 kom jämställhetslagen som i lag fastslog att kvinnor och män är i lag likställda i deras mänskliga värde och rättigheter. 1991 reviederades jämställhetslagen till att kvinnor och män har lika rätt till arbete.
I modern tid har Sverige både ratisifierat och fastslagit förenta nationernas deklaration om mänskliga rättigheter. Ett av dessa artiklar är artikel 16 som tar upp att tvångsgifte får inte förekomma. Alla människor ska ge sitt samtycke till att ingå äktenskap samt att de ska ske i frihet.
Med denna bakgrund är det varken främlingsfientligt, rasistiskt, kontroversiellt och islamofobiskt att reflektera, ställa frågor och ifrågasätta handlingar som begås av män som anser att de ska ha någonslags rättighetet att begå brott mot mänskligheten och att svenska folket ska glöma bort sin svenska historia. Som en muslimsk man sade till mig: min kultur har högre värde än din och att du ska glöma bort din svenska bakgrund.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson , 2011-06-23, 10:24
#34 Eva Johansson,
Väldigt bra och kunnig argumentation och bakgrund till förklaring. Hoppas på att våra politiker och beslutfattare ska ha samma kunnighet och kunskap som ni har. Jag som en kvinna med invandrar bakgrund som kommer från mellanöster kan vara rasism, främlingsfientlig och kontroversiellt men jag höja min röst det och står för mina ord. processen med kyskhets våld och dess konsekvenser pågår nu i vårt samhälle och för ditt barn och min bans skuld ska vi inte vara tysta!
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-06-23, 10:46
#31 Marik Babinski,
"Feminismen är ju bara en i raden av kollektivist-ideologier bland Nazism, kommunism, fascism osv... "
Jag lägger gärna till kristendom och islam till dessa kollektivist-ideologier.
"...att olika roller för man och kvinna inte är samma sak som förtryck av ena könet"
Så länge inte rollerna (vilka det nu är som definierat dem) är påtvingade individen så är det inte förtryck.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-23, 10:52
#35 Bahareh Andersson,
Det som är även intressant i sammanhanget att det går att hitta i närmaste stadsbibliotek litteratur om den svenska historien samt att söka via nätet tex på regeringenshemsida.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson , 2011-06-23, 11:11
#36. Lustigt att Charlie Darwin infogar kristendomen bland de terroriströrelser han räknar upp. Har han aldrig läst något ur Nya Testamentet?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-23, 14:07
#34. En nyttig påminnelse om framväxten av vårt moderna öppna samhälle. Dock ska tilläggas att när jag som barn på 50-talet tvingades med till kyrkan på söndagarna, bar alla kvinnor hatt i kyrkan. "Dölja sitt huvud inför Herren" skulle de, kvinnorna. Den muslimska sedvänja som vi retar ihjäl oss på är alltså inte längre bort än 1900-talet. Schalett, huckle, hatt eller mössa kvittar lika. Kvinnan skylde sitt hår. Kan ju vara intressant för dagens invandrade muslimska tjejer att känna till.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-23, 14:12
Varför har vi låtit alla dessa problem bli våra? Hela tiden skall vi lära oss om andra seder och försöka få någon fason på de som inte vill fatta att de flyttat till ett land med helt andra seder.
Jag är väldigt trött på att vi inte längre kan ägna oss åt de problem vi själva har med sjukhuskris, åldringsvårdskris, vägunderhåll, ungdomsarbetslöshet etc.
Jag vill helt enkelt slippa!
Permalänk | Anmäl
karin grubb sellin, 2011-06-23, 17:47
#29 Fredric Nomael: "Duh!! Tvångsgifte är bla en del av hederskulturen i det att ett sådant giftemål är produkten av att upprätthålla familjens/släktens heder jämtemot en annan familj/släkt."
Du får nog läsa lite bättre, inna du uttalar dig om vad jag skrivit. I övrigt kan jag bara lugnt konstatera att ingen här bryr sig ett jota om bakgrundsfakta. Det enda som gäller är att pladdra och tjafsa, och breda ut sina egna feministiska alternativt etniska fördomar i frågan. Enda effekten av mina berättigade frågor, var att diskussionen plötsligt stendog i tre och en halv timme. Det är tecken nog, på var den intellektuella ribban ligger här.
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2011-06-23, 19:02
Feminister sviker alla. De förolämpar och sviker både flickor, pojkar, kvinnor och män. De sviker sanningen och rättvisan:
- De förnekar biologiska fakta som förklarar - inte låser in i oönskade könsmönster, men förklarar - genomsnittliga skillnader mellan flickor och pojkar, kvinnor och män och som påbörjas redan i fosterstadiet.
- De betraktar kvinnor som ansvarslösa och inkompetenta varelser som inte förstår sitt eget bästa och inte själva klarar av att bestämma över sina liv: 1) Bara manliga sexköpare jagas trots att kvinnors sexköp sker helt öppet och kvinnliga säljare anses inte ha något ansvar och vill aldrig sälja. 2) Kvinnor anses inte ha förmåga att välja yrken som ger den lön de vill ha. 3) Könskvotering behövs eftersom kvinnors kompetens inte anses vara tillräcklig för att konkurrera med män. 4) Med lagens hjälp har kreativa omdefinitioner av "våldtäkt" lett till att kvinnor inte behöver skilja på dålig sex och traditionell våldtäkt. 5) Det anses vara ett problem om i ett yrke där stor fysisk stryka kan vara livsavgörande, inte minst 40% är kvinnor. Således har trots högljudda protester bland brandmän som vill kunna dras ut av kollegor från brinnande hus, de fysiska kraven sänkts för att fler kvinnor ska bli brandmän.
- De är besatta av kön och istället för att se människor och individer så ser de kön och analyserar och försöker organisera hela samhället utifrån sådana tragiska och ovetenskapliga perspektiv (genusperspektiv).
- De anser att huruvida en förälder ska få barnbidraget eller inte ska bero på vad vederbörande har mellan benen. Män tillåts inte vara fullvärdiga föräldrar eller hela mänskliga varelser och diskrimineras systematiskt i rättsystemet i allmänhet och i vårdnadstvister i synnerhet.
- De anser att kvinnor och män står i fientliga motsatsförhållanden till varandra, där den enas lycka är den andres olycka, när sanningen förstås är att kvinnor och män kompletterar, behöver och stödjer varandra, där den enes lycka också bidrar till den andres lycka.
- De anser att manlig sexualitet huvudsakligen handlar om makt, när det naturligtvis huvudsakligen handlar om kåthet (och ibland kärlek).
- De är konspiratoriskt lagda och tror att män njuter av att plåga kvinnor i några slags förtryckande maktstrukturer där kvinnor såklart är "offer".
- Feministers intrång i den svenska skolan har aktivt bidragit till att pojkar nått allt sämre studieresultat. Trams om genus verkar anses lika viktigt som grundläggande kunskaper i matematik, svenska och engelska - något som drabbat både flickor och pojkar.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-06-24, 16:07
#38 Jan Wiklund,
"Lustigt att Charlie Darwin infogar kristendomen bland de terroriströrelser han räknar upp. Har han aldrig läst något ur Nya Testamentet?"
Var nämner jag jag terroriströrelser? Jag citerade ett tidigare inlägg som listade några kollektivist-ideologier och kristendom är definivt en sådan.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-25, 10:11
Förövrigt vill jag rekomnedera Sara Mohammads artikel i senaste numret av Axxess.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-25, 10:13
Jag håller fullständigt med Bahareh Andersson om att dessa kvinnor helt och håller lämnas till sitt öde av samhället och politikerna. Utan att vara alltför raljerande i anförandet kan väl endast konstateras att en ung kvinnas liv och framtid väger lätt då det ställs emot ett eventuellt konstaterade att problematiken är kulturellt betingad samt uteslutande är ett fenomen som finns inom vissa delar av befolkningen.
Permalänk | Anmäl
Andréas Björkman, 2011-06-25, 13:29
Lyssna till advokaten Elisabeth Fritz som har stor kunskap om detta.
Utvisning på livstid är det enda som dessa "hedersmän" fruktar. Svenskt fängelse några år fruktar de inte, så länge de vet att de får stanna i honungsmjölkensland Sverige efter avtjänat straff.
Nej, obligatorisk utvisning av alla som döms för hedersrelaterat våld!
Permalänk | Anmäl
Carl B Ulvan, 2011-06-26, 15:23
#48 Carl B Ulvan. Om det är så att dessa människor är svenska medborgare, vilket de förmodligen är, så kan man inte utvisa dem. Det verkar vara ett vanligt missförstånd att alla utlandsfödda kan förpassas till sitt ursprungsland, men så är det inte om de nu inte råkar ha dubbla medborgarskap. Stöter ofta på detta argument i debatten och det kan ju vara värt att påpeka at utvisning endast kan tillgripas för dem som inte är svenska medborgare.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-27, 08:52
läs "sviker tjejer" herregud jag finner inga ord!
Permalänk | Anmäl
Magnus Johansson666, 2011-06-30, 12:41
Dessa stora familjer och klaner ifrån Iran mfl som håller så starkt på bort gifte och hedrsmord, då är det mödrarna i dessa familjer som oftast är starkast i familjerna, och beslutsfattarna i dessa händelser.
Att en kvinna i deras klan skulle öppna dörren för en svensk man, är en stor skan för deras hedrr i familjen, jag undrar hur kan vi nå integration om dessa familjer skäms över att umgås med sina landsmän och kvinnor, ja vi är ju alla svenskar under samma lag.
Hur kan de diskutera om det verkligen är en heder att mörda sitt barn våld föder uppenbarligen våld också i deras kultur.
Ett närmare möte med mödrarna är att börja med.
Permalänk | Anmäl
Christina Magnusson, 2012-03-27, 14:11
44 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vänstern har alltid varit tolerant mot övergrepp som den egna sidan gör sig skyldig till. Det är ju en del av solidariteten.
Att man inte tar tag i detta ämne mer än vad man gör är pga beröringsångest gällande de medeltidskulturer som står för hedersbegreppet.
Med svenska statens tysta medhåll kan man ju faktiskt tolka det som att hedersvåld är accepterat.
"Jag var värd 50 får" av Nima Sarvestani, svensk-iransk journalist och dokumentärfilmare. Alla borde se den här filmen. Särskilt de som fortfarande tvivlar på att det finns kulturer som inte går att förena med en normal människosyn. Här är trailern:
http://www.youtube.com/watch?v=ZzfPQsajrsA
Den visades för några månader sedan på TV, och väckte inte någon större uppståndelse. Måhända eftersom "Millennium" gick samtidigt på den andra kanalen. Fiktivt fantasivåld är mer lockande än verklighetens grymheter...
Men i alla dessa debatter ställs aldrig den självklara frågan om vi skall fortsätta att låta människor med dessa sedvänjor att bosätta sig i Sverige? Skall vi ge upp vår kultur och människosyn för att vi skall vara så politiskt korrekta som möjligt? Historien kommer att döma våra politiker hårt, mycket hårt.
Jo jag hade aldrig trott att vi skulle få särlagstiftning för vissa människor i Sverige, men det har vi. En särlagstiftning för inhemska svenska kvinnor och en för svenska kvinnor, som tillhör andra kulturer.
Jag som infödd svensk kvinna har ibland mer rättigheter än vad män har. Men för en kvinna, som ingår i andra kulturer finns inget skydd. Där ser vi familjen, som den instans som upprätthåller lagen. Inte samhället.
Inte undra på att det blir enklaver inuti det svenska samhället. Inte undra på att Pela, Fadime och Abbas Rezai offras.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/06/vansinnet-kan-ta-plats-i-e...
Nu är det så här, va, att hösten 2010 så beslutade Sveriges riskadg att Sverige skall vara mångkulturellt. Då går det inte som artikelförfattaren verkar vilja, att komma med pekpinnar och tala om för folk från andra kulturer om hur då skall leva och på så sätt begränsa deras rättighet, att i enlighet med Grundlagen, att leva ut sin kulturella särart.
Nu har 7-klövern bstämmt att det skall vara mångkultur. Dom enda som är emot är Sverigdemokraterna. Och dom är ju rasister. Främlingsfientliga. Är det till rasisternas och nazisternas skara artikelförfattaren vill föra feminsterna? Vill feministerna bli rasiter?
Nu har Makteliten bestämt att mångkultur är framtiden. Det skall vara så här, det gör Sverige rikare och bättre. Att verka mot hederskultur är inget annat än rasism och i strid med grundlagen.
"En kort tid efter det bemärkta mordet fastlog ledande feminister att det var det universella patriarkatet som var brottslingen i dramat."
Enligt feminister är det alltså jag som bär skuld till heders(skam)morden. Jag, en svensk man i övre medelåldern som aldrig burit hand mot någon, uppfostrat min dotter till att få självständigt liv, att våga tro på sig själv eller som barnprogramledaren Grynet sa "Ta ingen skit, tjejer"
Grynet har gjort mer för de svenska och invandrartjejerna än vad feministerna har presterat tillsammans.
Feminister måste sluta med sina högtravande floskler och komma ner till verkligheten.
Feminsterna har ju gått och blivit politiskt korrekta. De skiter högaktningsfullt i invandrarkvinnor, för det är en balansgång på slak lina att försvara dem, för då måste man ju nämna islam och islam är tabubelagt i dagens Sverige, såvida man inte säger något positivt om islam. Det är därför Gudrun Schyman säger att det är en mänsklig rättighet att få gå omkring i svart tältbeklädnad. Så långt har det faktiskt gått i ankdammen Sverige!
Den långa kvinnokamp som våra förfäder har utkämpat är på väg att rinna bort. Magnus Ladulås kvinnofridslagar skändas dagligen i Det Nya Sverige. Här finns det mer kött på benen om den mångåriga kvinnokamp som ägt rum i Sverige, men som dagen feminister är villiga att avpollettera i mångkulturens namn:
http://goo.gl/rBdq
Fler krönikor av samma författare finns här: www.korta.nu/jc
Bra och viktig artikel. Tyvärr är främlingrädslan så stor blandt politiker som Mona Sahlin att dom ej törs ta tag i åldriga och förtryckande sedvanjor som vissa tar med sig till Sverige. Politiker skårar flera poäng om dom lyckas stämpla någon för att vara rasistisk eller invandrarfiendlig. EU politikern Eva-Britt Svensson skrev i en Newsmill artikel för en tid sedan att det är rasistisk att anklaga någon för hedersmord. Vänstern har övergått från att försvara sociala framsteg och tolerans till att försvara rätten att vara intolerant. Om jag t.ex tycker att tycker att burka eller niqab är intolerans från kvinnans sida (eventuelt påtvingat) eftersom hon döljer sina ansiktsuttryck och stora delar av möjligheter till kommunikation med omgivningen (upp till 80% av kommunikation mellan människor är ansiktsuttryck) - om jag har denna åsikt blir jag stämplat som intolerant i dagens Sverige. Det ironiska är att dagens Sverige har framkommit som resultat av århundradens kamp mot förtryckande sedvänjor och för upplysning. Nu vill "progressiva" politiker återinföra tolerans mot intoleranta och förtryckande sedvänjor därför att dom kommer från en främmande kultur som inte kan behandlas som andra Svenskar. Det är en slags kulturimperialism i själva denna tankegången.
Något som nästan aldrig förklaras i debatten (eftersom det inte kan utnyttjas politiskt av feminister, som i stället föredrar historieförfalskning): "Hederskulturer" utvecklas i samhällen som saknar eller har bristfällig ordningsmakt och juridiskt system, och där det är upp till individen och dess närmaste att skipa rättvisa och upprätthålla moraliska normer. Det handlar alltså inte primärt om kultur utan om sociologi; och Sverige hade - i likhet med alla andra länder - en "hederskultur" ända till slutet av medeltiden.
Detta är den konventionella uppfattningen inom historieforskningen, och alla seriösa forskare skriver under på den. Men vad har de att sätta emot, när det feministiska drevet går och förordar lösningar på ett problem genom att förvränga vad problemet verkligen handlar om?
Snart kommer inlägg av vänsterfeminister, var så säkra. Men jag skall bespara deras tid med att lägga fram några argument som de brukar bemöta er "vita svenska män "med:
De kommer att kalla er för antifeminister (vare sig ni är det eller inte) , att ni är främlingsfientliga som egentligen inte bryr er om jämställdhet och att ni borde göra någonting själva istället för att gnälla. Någon enstaka skrivbordsfenimist kommer att säga att ni är för okunniga i vetenskapsteori för att över huvud taget kunna uttala er.
"Det händer bland svenskar också. Det är inget som kan kopplas sammman med vissa kulturer". Det sa en kvinnofridssamordnare som jag lyssnade på i en kommun. Jag har en dotter som är 18. Det kanske sker att hon en dag väljer en man som jag och min släkt inte alls gillar. Men ingen av oss skulle komma på att hindra detta annat än möjligen genom att prata med henne om det. Om ens det.
Där går vår gräns. Men ge gärna ex på att det i tex Sundsvall eller Mjölby händer samma saker som i Erbil eller Najaf.
I en tidigare debatt här på NM så hävdade en mycket arketypisk vänsterfeminist att hederskultur fanns bland svenskar och att hon kände till ett sådant fall. När jag då frågade om det handlade om en hel släkt som utövade påtryckningar som slutade med mord på en familjemedlem så blev svaret: nej.
Naturligtvis sviker feministerna de tjejer/kvinnor som lever i familjer som präglas av starkt patriarkal heders-/skamkultur, där t.ex. tvångsäktenskap förekommer. Detta är inget nytt och det beror på feg politisk korrekthet. Att kritisera dessa kulturer skulle nämligen innebära att man kritiserar invandrare (huvudsakligen muslimer med rötter i Mellanöstern) samt att man i viss mån ifrågasätter det mångkulturella samhällsidealet. Att kritisera invandrarkulturer och - om än indirekt - idén om ett mångkulturellt samhälle är bland det mest politiskt inkorreka man kan göra i dagens Sverige. Den som gör detta riskerar att stämplas som "rasist", "främlingsfientlig", "islamofob" eller liknande. Följaktligen är en överväldigande majoritet feminister tysta i dessa frågor.
#16 Rolf Hansson: "Naturligtvis sviker feministerna de tjejer/kvinnor som lever i familjer som präglas av starkt patriarkal heders-/skamkultur, där t.ex. tvångsäktenskap förekommer."
Du och någon av närvarande feminister har faktiskt skyldighet att förklara på vilket sätt "hederskultur" och "tvångsgiftermål" skulle vara produkten av varandra. Att släktingar i en hederskultur reagerar negativt ifall någon kvinna ELLER MAN i släkten väljer att gifta sig på ett sätt som inte anses acceptabelt, är en sak. Men "tvångsgiftermål" (d.v.s. att föräldrarna och i vissa fall släkten tar sig rätten avv avgöra vem som ska bli maka/make) är inte en följd av hederskulturen, även om de kan existera sida vid sida. Men vem är intresserade av annat än begreppsförvirring i denna debatt? Inte feminister och inte SD-maffian på Newsmill, i alla fall.
Det står också klart att det inte bara är den blivande makan som kontrolleras i ett "tvångsgiftermål", utan också den blivande maken. Men det är naturligtvis inte heller intressant att uppmärksamma och hålla reda på i denna debatt.
Det är minst sagt upprörande hur feministerna - och inte minst FI - sviker de flickor/kvinnor som i dagens Sverige tvingas leva i den tvångströja de fjättrats av deras heders-och stamkulturpräglade familjer. Även om sveket är mest uppenbart när det gäller feminister, bör hela det s.k politiskt korrekta (PK) etablissemanget vara med och dela skulden för att dessa primitiva och brutala brott mot grundläggande mänskligheter rättigheter konsekvent tystas ner.
#7
Först pratar du om rättigheter sen om skydd. Vad har du för skydd som de inte har?
Om en svensk familjefar skulle vända sig mot sitt barn och hata det vad har det barnet få för skydd som inte invandrare har?
För att få skydd måste man först anmäla en förövare och den rätten har alla som vistas här.
"En kort tid efter det bemärkta mordet fastslog ledande feminister att det var det universella patriarkatet som var brottslingen i dramat. Utifrån deras feministiska förklaringsmodell var orsaken till mordet att Pela var en kvinna. Inte för att hon tillhörde en specifik kulturell kategori. Deras argument baserades på att Pelas hedersmord inte ska tolkas utifrån kulturella termer."
Det är ju sant. Det är klart att det är frågan om makt. När vi hade häxbränningar på 1600-talet i Sverige var det ju i slutändan en fråga om makt över kvinnan.
Det är sedan en helt annan frågeställning huruvida den nu levande (svenske) mannen skall göras delansvarig för hedersmord i Asien samt till exempel senmedeltida häxbränningar.
En aktuell parallell, hur många yngre tyska kvinnor känner skuld för vad det tyska folket gjorde under andra världskriget? Bör de ha ett annat förhållningssätt till livet jämfört med till exempel brittiskor?
#21 Maria nilsson
Klart att barnen som blir hatad av en svensk far kan anmäla och får skydd på samma sätt som en invandrare . Men för det barnet med invandrar bakgrund kan det få en helt annan innebörd. exempelvis en 16 årig flicka från en föråldrad kyskhetskultur om hon ska anmälla sin pappa så innebär det i praktiken att hon anmäller HELA SLÄKTEN.
Den tongivande och mäktiga feministen Cecilia Englund, expert i Brottsförebyggande rådet, skrev så här:
"Att det hedersrelaterade våldet på något sätt skulle vara annorlunda än det våld som svenska kvinnor kan råka ut för är det svårt att hålla med om". (Debatten om hedersmord - Feminism eller rasism 2004). Så lätt är det att snacka bort ett problem bara man har fått en plattform och talarstol och inflytande.
Varför flyttar man överhuvudtaget till Sverige eller Västeuropa om man inte vill leva som i Västeuropa med västeuropeiska värderingar? Utan man vill fortsätta leva efter en "medeltida"världsbild!
De som begår hederskulturellt våld och hedersmord är fega kräk som inte vågar stå för vad de gjort och för sin åsikt i en domstol! Nä då skyller man hellre på någon annan, släkting, eller tvingar någon att ta på sig mordet! =Vad är det för heder i denna feghet?
Och varför väljer man då att bo i ett civilicerat samhälle?
Filmen Soraya M som det länkas till i en av inläggen får väl knappast visas i SVT? Den får väl likt dokumentären Det dolda Hamas hålla till godo i lilla kvalitetskanalen Axess TV!
Kommer ni ihåg vilket liv det blev i medierna om filmen Inte utan min dotter! Den ansågs bl a rasistisk om jag inte missminner mig?
Jag har sett att det på en del bankkontor sitter en bild av en MC-hjälm med ett överkorsatt streck!
Vad skulle hända om en kvinna i niqab eller burka entrade denna bank, och banken körde ut dem! -Troligen skulle banken få ett brev ganska omgånde från DO =Diskrimineringsombudsmannen!
Om samma kvinnor, eller andra kvinnor försökte entra denna bank iförd rånarluva eller Gorbymask, tomtemask eller dyl?
#17 Rickard Berghorn: Duh!! Tvångsgifte är bla en del av hederskulturen i det att ett sådant giftemål är produkten av att upprätthålla familjens/släktens heder jämtemot en annan familj/släkt.
Det finns dom som hävdar rasism för att det passar deras politik att vara i förtryckets tjänst för rösters skull. De behöver också fascismen som kamrat mot det som de innerst hatar. De vet vad de gör. Men alla sunda människor förstår att de är som djävulens tjänare.
Feminismen är ju bara en i raden av kollektivist-ideologier bland Nazism, kommunism, fascism osv...
NationasSocialisterna sade sig också jobba för folkets bästa, och inget nämndes om de skuka experiment som skulle komma senare.. Samma med kommunismen...
Feminismen är rutten, och den går o graven när vi invandrare tar över och bevisar för massmediaeliten att olika roller för man och kvinna inte är samma sak som förtryck av ena könet
Helt förträfflig artikel!
Tyvärr så är sjuklöverns främsta kamp att till varje pris undvika att minoriteter (läs troende muslimer) blir kränkta, och det kommer de givetvis bli om vi skärper vår lagstiftning mot arrangerade äktenskap. Och självklart skulle de få stöd från en massa nyttiga idioter som skriker islamofobi.
Hävdar att den mest skyddsbehövande medmänniskan i världen är den kvinna som lever i de ofta islamistiska patriarkala kulturerna. Dessa borde beviljas asyl i Sverige, men inte deras bröder, farbröder och fäder. Det skulle förmodligen vara den största insatsen för frihet och rätt som ett land kan göra. I stället släpper vi in män som sedan tar hit sina hustrur för att under nationen Sveriges skydd kunna fortsätta sin medeltida inkvisitionsförföljelse, och detta med stöd av de etablerade politiska partierna(med undantag av gissa vilka) och feministerna.
22 juni år 1866 avskaffades och upphörde ståndarsamhället som hade delat upp det svenska samhället i bönderna, borgarna, prästerna och adeln. Detta hände i Riddarhuset som ligger i Gamla Stan i Stockholm. Då skapades även en tvåkammarriksdag. Alltå staten sverige blev en demokrati och ett sekulärt land. Utanför Riddarhuset jublade svenska folket och prästerna vände ryggen mot Riddarhuset för att de ville inte förlora sin statliga makt.
När kvinnorna i Sverige fick rösträtt år 1921. Då ansågs det att kvinnorna blev likställda i sina rättigheter och mänskliga värde som männen. Kvinnornas klädmode ändrades från långa klänningar till att klänningar och kjolorna blev både korta från benen och armarna. Kvinnorna på så sätt singalerade frihet och frigörelse från männen.
1974 kom jämställhetslagen som i lag fastslog att kvinnor och män är i lag likställda i deras mänskliga värde och rättigheter. 1991 reviederades jämställhetslagen till att kvinnor och män har lika rätt till arbete.
I modern tid har Sverige både ratisifierat och fastslagit förenta nationernas deklaration om mänskliga rättigheter. Ett av dessa artiklar är artikel 16 som tar upp att tvångsgifte får inte förekomma. Alla människor ska ge sitt samtycke till att ingå äktenskap samt att de ska ske i frihet.
Med denna bakgrund är det varken främlingsfientligt, rasistiskt, kontroversiellt och islamofobiskt att reflektera, ställa frågor och ifrågasätta handlingar som begås av män som anser att de ska ha någonslags rättighetet att begå brott mot mänskligheten och att svenska folket ska glöma bort sin svenska historia. Som en muslimsk man sade till mig: min kultur har högre värde än din och att du ska glöma bort din svenska bakgrund.
#34 Eva Johansson,
Väldigt bra och kunnig argumentation och bakgrund till förklaring. Hoppas på att våra politiker och beslutfattare ska ha samma kunnighet och kunskap som ni har. Jag som en kvinna med invandrar bakgrund som kommer från mellanöster kan vara rasism, främlingsfientlig och kontroversiellt men jag höja min röst det och står för mina ord. processen med kyskhets våld och dess konsekvenser pågår nu i vårt samhälle och för ditt barn och min bans skuld ska vi inte vara tysta!
#31 Marik Babinski,
"Feminismen är ju bara en i raden av kollektivist-ideologier bland Nazism, kommunism, fascism osv... "
Jag lägger gärna till kristendom och islam till dessa kollektivist-ideologier.
"...att olika roller för man och kvinna inte är samma sak som förtryck av ena könet"
Så länge inte rollerna (vilka det nu är som definierat dem) är påtvingade individen så är det inte förtryck.
#35 Bahareh Andersson,
Det som är även intressant i sammanhanget att det går att hitta i närmaste stadsbibliotek litteratur om den svenska historien samt att söka via nätet tex på regeringenshemsida.
#36. Lustigt att Charlie Darwin infogar kristendomen bland de terroriströrelser han räknar upp. Har han aldrig läst något ur Nya Testamentet?
#34. En nyttig påminnelse om framväxten av vårt moderna öppna samhälle. Dock ska tilläggas att när jag som barn på 50-talet tvingades med till kyrkan på söndagarna, bar alla kvinnor hatt i kyrkan. "Dölja sitt huvud inför Herren" skulle de, kvinnorna. Den muslimska sedvänja som vi retar ihjäl oss på är alltså inte längre bort än 1900-talet. Schalett, huckle, hatt eller mössa kvittar lika. Kvinnan skylde sitt hår. Kan ju vara intressant för dagens invandrade muslimska tjejer att känna till.
Varför har vi låtit alla dessa problem bli våra? Hela tiden skall vi lära oss om andra seder och försöka få någon fason på de som inte vill fatta att de flyttat till ett land med helt andra seder.
Jag är väldigt trött på att vi inte längre kan ägna oss åt de problem vi själva har med sjukhuskris, åldringsvårdskris, vägunderhåll, ungdomsarbetslöshet etc.
Jag vill helt enkelt slippa!
#29 Fredric Nomael: "Duh!! Tvångsgifte är bla en del av hederskulturen i det att ett sådant giftemål är produkten av att upprätthålla familjens/släktens heder jämtemot en annan familj/släkt."
Du får nog läsa lite bättre, inna du uttalar dig om vad jag skrivit. I övrigt kan jag bara lugnt konstatera att ingen här bryr sig ett jota om bakgrundsfakta. Det enda som gäller är att pladdra och tjafsa, och breda ut sina egna feministiska alternativt etniska fördomar i frågan. Enda effekten av mina berättigade frågor, var att diskussionen plötsligt stendog i tre och en halv timme. Det är tecken nog, på var den intellektuella ribban ligger här.
Feminister sviker alla. De förolämpar och sviker både flickor, pojkar, kvinnor och män. De sviker sanningen och rättvisan:
- De förnekar biologiska fakta som förklarar - inte låser in i oönskade könsmönster, men förklarar - genomsnittliga skillnader mellan flickor och pojkar, kvinnor och män och som påbörjas redan i fosterstadiet.
- De betraktar kvinnor som ansvarslösa och inkompetenta varelser som inte förstår sitt eget bästa och inte själva klarar av att bestämma över sina liv: 1) Bara manliga sexköpare jagas trots att kvinnors sexköp sker helt öppet och kvinnliga säljare anses inte ha något ansvar och vill aldrig sälja. 2) Kvinnor anses inte ha förmåga att välja yrken som ger den lön de vill ha. 3) Könskvotering behövs eftersom kvinnors kompetens inte anses vara tillräcklig för att konkurrera med män. 4) Med lagens hjälp har kreativa omdefinitioner av "våldtäkt" lett till att kvinnor inte behöver skilja på dålig sex och traditionell våldtäkt. 5) Det anses vara ett problem om i ett yrke där stor fysisk stryka kan vara livsavgörande, inte minst 40% är kvinnor. Således har trots högljudda protester bland brandmän som vill kunna dras ut av kollegor från brinnande hus, de fysiska kraven sänkts för att fler kvinnor ska bli brandmän.
- De är besatta av kön och istället för att se människor och individer så ser de kön och analyserar och försöker organisera hela samhället utifrån sådana tragiska och ovetenskapliga perspektiv (genusperspektiv).
- De anser att huruvida en förälder ska få barnbidraget eller inte ska bero på vad vederbörande har mellan benen. Män tillåts inte vara fullvärdiga föräldrar eller hela mänskliga varelser och diskrimineras systematiskt i rättsystemet i allmänhet och i vårdnadstvister i synnerhet.
- De anser att kvinnor och män står i fientliga motsatsförhållanden till varandra, där den enas lycka är den andres olycka, när sanningen förstås är att kvinnor och män kompletterar, behöver och stödjer varandra, där den enes lycka också bidrar till den andres lycka.
- De anser att manlig sexualitet huvudsakligen handlar om makt, när det naturligtvis huvudsakligen handlar om kåthet (och ibland kärlek).
- De är konspiratoriskt lagda och tror att män njuter av att plåga kvinnor i några slags förtryckande maktstrukturer där kvinnor såklart är "offer".
- Feministers intrång i den svenska skolan har aktivt bidragit till att pojkar nått allt sämre studieresultat. Trams om genus verkar anses lika viktigt som grundläggande kunskaper i matematik, svenska och engelska - något som drabbat både flickor och pojkar.
#38 Jan Wiklund,
"Lustigt att Charlie Darwin infogar kristendomen bland de terroriströrelser han räknar upp. Har han aldrig läst något ur Nya Testamentet?"
Var nämner jag jag terroriströrelser? Jag citerade ett tidigare inlägg som listade några kollektivist-ideologier och kristendom är definivt en sådan.
Förövrigt vill jag rekomnedera Sara Mohammads artikel i senaste numret av Axxess.
Jag håller fullständigt med Bahareh Andersson om att dessa kvinnor helt och håller lämnas till sitt öde av samhället och politikerna. Utan att vara alltför raljerande i anförandet kan väl endast konstateras att en ung kvinnas liv och framtid väger lätt då det ställs emot ett eventuellt konstaterade att problematiken är kulturellt betingad samt uteslutande är ett fenomen som finns inom vissa delar av befolkningen.
Lyssna till advokaten Elisabeth Fritz som har stor kunskap om detta.
Utvisning på livstid är det enda som dessa "hedersmän" fruktar. Svenskt fängelse några år fruktar de inte, så länge de vet att de får stanna i honungsmjölkensland Sverige efter avtjänat straff.
Nej, obligatorisk utvisning av alla som döms för hedersrelaterat våld!
#48 Carl B Ulvan. Om det är så att dessa människor är svenska medborgare, vilket de förmodligen är, så kan man inte utvisa dem. Det verkar vara ett vanligt missförstånd att alla utlandsfödda kan förpassas till sitt ursprungsland, men så är det inte om de nu inte råkar ha dubbla medborgarskap. Stöter ofta på detta argument i debatten och det kan ju vara värt att påpeka at utvisning endast kan tillgripas för dem som inte är svenska medborgare.
läs "sviker tjejer" herregud jag finner inga ord!
Dessa stora familjer och klaner ifrån Iran mfl som håller så starkt på bort gifte och hedrsmord, då är det mödrarna i dessa familjer som oftast är starkast i familjerna, och beslutsfattarna i dessa händelser.
Att en kvinna i deras klan skulle öppna dörren för en svensk man, är en stor skan för deras hedrr i familjen, jag undrar hur kan vi nå integration om dessa familjer skäms över att umgås med sina landsmän och kvinnor, ja vi är ju alla svenskar under samma lag.
Hur kan de diskutera om det verkligen är en heder att mörda sitt barn våld föder uppenbarligen våld också i deras kultur.
Ett närmare möte med mödrarna är att börja med.