Omöjligt!
Det skulle innebära en allt för stor skam att vara den första politiker som tog steget, jag menar förstår ni hur det skulle twittras och facebookas om detta hände! Våra stackars hårt arbetande politiker skulle inte få en sak gjord...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-06-21, 20:10
Nu är det så att över 50% av befolkningen tycker Sd har bästa migrationspolitiken enligt YouGovs undersökning från 2011. Så varför skulle just detta område vara uteslutet som samarbetsområde? Är fasthållandet vid destruktiv massinvandring en fundamentalistisk religion?
Permalänk | Anmäl
Mattias Johansson, 2011-06-21, 21:53
över 50%!! Ja, där ser man....fast så konstigt är det egentligen inte. Befolkningen har fått nog kanske...?
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-06-21, 22:04
Jag tycker om demokrati.
Jag tycker om yttrandefrihet.
Jag tycker om jämlikhet.
Jag tycker om att vi strävar efter att bli bättre på dessa områden.
Jag tycker om att vi i Sverige bestämt oss för att vara ett sekulärt samhälle.
Jag tycker om Internet.
Jag tycker om flyg.
Jag tycker om filmer, böcker, musik från hela världen.
Jag tycker om all teknologi som krympt världen och gjort det möjligt att uppleva så mycket mer av den.
Jag tycker om att träffa nya främmande människor och kulturer.
Jag tycker om att vi i Sverige vill leva i en modern värld.
Jag tycker inte om totalitära stater eller diktaturer.
Jag tycker inte om länder styrda av religion.
Jag tycker inte om länder där demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet är något att se ner på och motverka.
Jag tycker inte om islam, den starkaste kraften i vår värld för en tillbakagång till en medeltida värld och som med hot och våld motarbetar alla som inte instämmer.
Jag tycker inte om islam då kvinnor, homosexuella eller människor av annan religion anses underlägsna.
Jag tycker inte om politiker och journalister som inte förstår att vi kan leva i ett öppet, internationellt land med många goda kontakter runt om i hela världen – utan att behöva importera alla problem hit hem till oss.
Jag tycker inte om politiker och journalister i vårt land som inte vill erkänna vilka problem de skapat för framtiden.
Jag tycker inte om politiker och journalister som är så paniskt rädda för att verka främlingsfientliga att de inte är kapabla att göra någonting utom att sätta på skygglapparna och fortsätta i full fart framåt i samma spår.
Jag tycker inte om politiker och journalister som ser sig som moraliskt överlägsna och därför tycker de har rätt att bestämma över Sveriges framtid utan att behöva fråga oss vad vi tycker.
Jag tycker inte om politiker och journalister som anser att alla de som är av annan åsikt kan stämplas som varandes främlingsfientliga, rasistiska och islamofobiska.
- Jag är inte fientlig mot främlingar som behandlar mig och de mina – i det här fallet mitt land – med respekt och som vill bli en del av det.
- Jag dömer ingen efter ras.
- Jag har ingen fobi. Jag har inga tvångsföreställningar, lider inte av någon irrationell skräckkänsla eller ångestfylld rädsla inför islam.
Mitt ställningstagande är väldigt enkelt: jag förkastar totalt de värderingar denna medeltida ”fredens religion” står för. Att någon i detta land fortfarande kan ha några tvivel om vad denna totalitära religion predikar övergår mitt förstånd. Det kan väl inte bara vara den svenska blåögdheten?
Islam kommer inte ha en positiv inverkan på vår framtid. Inte om vi vill behålla de fri- och rättigheter vi historisk kämpat oss till.
Permalänk | Anmäl
Johan Diov, 2011-06-21, 22:22
Våra politiker har dock viktigare saker att sysselsätta sig med:
- "Nähä, jag har inte ALLS pratat med Jimmy..! Det va' du, ju!"
- "Nähä! Försök inte! Det var du och därför är du jättedum! Och JAG kommer aldrig prata me dom - så det så!"
OMG...
Permalänk | Anmäl
Johan Diov, 2011-06-21, 22:28
Det är väl kanske viktigare för sissar och moderater att ta avstånd från andra partier än att försöka driva igenom sin egen politik.
Och SD är ju så ondskefulla att man inte ens kan föra samtal om broavgifter med dom.
Riksdagen är sveriges största sandlåda.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-21, 22:53
Uvell, jag e-postade dig för några månader sedan angående japansk invandringspolitik, och du svarade, om du minns det. Ville bara säga att det du skriver är mycket vettigt och självklart. Det går liksom inte att gömma sig i ena hörnet av sandlådan hela tiden. SOM-institutet samt EuroGov:s undersökningar kring befolkningens åsikter om invandringen borde tas på större allvar. SD är knappast ett litet parti som representeras av små åsikter, av ett få antal människor, i detta lilla land.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-06-22, 00:11
"Dock med den viktiga begränsningen samtalen inte gäller frågor relaterade till invandring."
Nämn en samhällsfråga som inte har med demografi att göra, Markus Uvell.
Det förefaller som in etablissemanget lider av ett svårartat tvångsbeteende när det gäller invandringen.
Man är så totalt renons på argument för varför man gör som man gör att det gör ont bara att tänka på det, än värre att prata om det.
Etablissemanget kan inte ens tänka tanken att erkänna att man haft fel hela tiden för det skulle ju innebära att man avslöjar sin egen inkompetens.
Och så sitter man där och hoppas på ett mirakel, att statistiken ska upphöra visa hur katastrofal politiken varit eller att det händer något annat som gör att man kan hasa ut utan att det märks.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-22, 06:39
SD har ett mandat i riksdagen och endast ett. Detta är att verka för en mindre vansinnig invandringspolitik i sverige.
Alla andra frågor väger lätt för SD (liksom för vem som helst som bryr sig om det här landets framtid). Därför är inte det den här artikeln argumenterar för realistiskt. Därför att SD är tvugna att sabotera för varje regering som inte gör en uppgörelse om invandringspoltiken med SD.
Nu kan SD enkelt göra detta utan att gå emot sitt partiprogram eller svika vallöften eftersom SDs politik ligger precis mitt emellan de två blocken. Men man bör komma ihåg syfte och prioriteringar som SD måste göra.
Jag tycker att regeringen bör ingå ett samarbete med antingen MP eller med SD. Ett samarbete med MP har den fördelen att både M och MP kommer smälta ihop betydligt till nästa val och ge SD många nya röster. Ett samarbete med SD är klart bättre men är inte möjligt så länge FP är större än SD. FP är ju i grunden ett ideologiskt övertygat multikulti sverigehatande parti. Troligtvis måste SD bli så stora att FPs röster inte behhövs alls innan alliansen och SD kan ingå samarbete.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-06-22, 08:17
En klok tanke. Ju mer uppenbart det blir att partierna för förhandlingar med SD desto löjligare blir deras försäkringar att dom inte gör det. Men på en punkt så håller jag inte med och det är när han skriver:
”Jag menar att det vore ärligare och mer respektfullt mot väljarna att beskriva situationen som den är och öppet bjuda in SD till samtal. Dock med den viktiga begränsningen samtalen inte gäller frågor relaterade till invandring.”
På lång sikt tror jag det blir problematiskt att få med SD i båten om man gör den restriktionen dvs säger vi kan förhandla med er men inte om invandringen för där har ni ingen talan.
Sverige är det land inom EU som tar emot mest flyktingar per tusen innevånare. Bortsett från några år då microstaten Malta tagit emot fler. I riksdagen så finns en stor majoritet för den politiken som mest av allt är förknippad med Mona Sahlin från den tid då hon var integrationsminister på grund av att hon hade en hög profil i den frågan. Hennes efterträdare på posten har inte haft samma höga profil men politiken har varit ungefär densamma. ”Sahlin-linjen” kan sammanfattas med vad Sahlin sa i en intervju i Göteborgsposten
”Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Det ska räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den svenska”.
Det ska alltså räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den Svenska (och många upplevde nog att det inte bara gällde vid anställningar). Men även om Sahlins syn på invandring och integration har ett starkt stöd i riksdagen så är den inte okontroversiell bland väljarna. Och då talar jag inte bara om dom som röstar på SD utan det finns även rätt många som röstar på M, C och (S) som tycker annorlunda.
Mot bakgrund av det så är det problematiskt om de andra partierna inte låter SD delta när samtalen handlar om invandring och integration. SD sitter trots allt i riksdagen på ett väljarmandat.
Konsekvenserna av att de andra partierna ställer SD i en offsideposition i den frågan kan mycket väl blir de motsatta mot vad man tänkt sig det vill säga det kan komma att stärka partiet.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-06-22, 08:22
Ni som hänvisar till YouGov:s undersökning. I samma undersökning finner man:
Oavsett vad du svarade i föregående fråga, vilken av nedan angivna politiska
frågor tycker du är viktigast just nu?
Flykting- och invandringspolitik 8,1%
Samma frågeställning månaden efter:
Flykting- och invandringspolitik 7,5%
http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/05/YouGovV%C3%A4ljaropinion...
I denna undersökning finner man även följande:
Bortsett från vad du röstar på, vilket av de politiska partierna tycker du driver
denna fråga bäst just nu?
Arbetslöshet: SD 0.5 %
Sjukvård: SD 0.2%
Ekonomi: SD 1.6%
Skola: SD 0.0 %
Svenskar tycker alltså att det finns viktigare frågor än SD:s partiprogram ;-)
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-06-22, 08:22
Islam är lika stort hot mot mänskligheten som katolikerna, dvs oerhört litet. Det finns en viss islamofobi som odlas av SD:s anhängare som inte har något med sanningen att göra. Det talas t.ex. tyst om att det finns många kvinnliga muslimer som har sjal men ändå har körkort eller att det finns manliga muslimer som VAB:ar.
Är det några som är nationalsocialistiska eller i närheten av det så är det SD, detta parti som startades av BSS.
Yougovs undersökning är inte seriös då den bara riktat in sig till en viss målgrupp.
Sveriges invandring har redan minskat, vi översvämmas inte av invandrare än mindre analfabeter, svenska folket kommer inte försvinna om 50 år, ett påstående som enbart är skrattretande.
Ni vet väl om att sveriges största invandrargrupp fortfarande är valloner och finländare? muslimer kommer långt ner.
Permalänk | Anmäl
Arne Nilsson, 2011-06-22, 08:28
#14 Arne Nilsson
"Ni vet väl om att sveriges största invandrargrupp fortfarande är valloner och finländare?"
Nej det visste vi inte. Och jag tvivlar på att det fortfarande år så. Särskilt vad avser vallonerna.
I Migrationsverkets statistik så delar man upp invandrarna utifrån vilken stat dom kommer i från. Vallonerna har ingen stat utan dom finns i Vallonien i Belgien och i det Franska grevskapet Valois. Så om det är så att det fortfarande kommer en massa valloner till Sverige så kommer dom i Migrationsverkets statistik att redovisas som Belgare eller Fransmän men inte som "valloner".
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-06-22, 09:07
#14 Arne Nilsson, 2011-06-22, 09:28
Problemet med islam är vad islam lär ut. Dvs konstant krig mot de otrogna tills alla områden i hela världen har muslimskt styre.
Leta upp en muslim som är redo att kritisera muhammed? Jag har aldrig hört någon muslim göra det. Vilket betyder att alla påbud som kommer ifrån en krigsherre på 600 talet fortfarande gäller. Straffet för att kritisera muhammed är döden, i flera islamiska skolor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam
Sedan är din statistik skrattretande, hittar du på siffrorna medans du skriver? Vallonerna var 900 individer som kom på sextonhundratalet(det kom fler men bara 900 stannade):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige
Här angående våra importers utbildningsnivå:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tystad-debatt-skapar-sds-framgang_5...
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-06-22, 09:14
#14 Arne Nilsson, 2011-06-22, 09:28
Här är en artikel som kompletterar "Apostasy in islam" som jag postade ovan. Notera de frågor som ställs för att göra avrättningarna islamiskt lagliga.
http://en.wikipedia.org/wiki/1988_massacre_of_Iranian_prisoners
Det enda sättet att kategorisera muslimer är i de som kan kritisera muhammed (och därigenom ha en fri och konstruktiv relation till religion) och de som inte kan det. Muslimer som inte kan kritisera muhammed är ett hot, eftersom det finns så många uppmaningar till våld och erövring i koranen och hadith.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-06-22, 09:23
#MartinA! Tack för den definitionen av moderata och icke-moderata muslimer, dvs. de som kan och de som inte kan kritisera Muhammed. De sistnämnda är ett som du säger ett stort hot mot väst och kommer aldrig att assimileras mer än att de accepterar transfereringssystemen. Uppvaknandet skedde efter att ha sett hur Lars Vilks bemöttes under den tumultartade föreläsningen i Uppsala. Detta ociviliserade beteende för en profets skull är inte acceptabelt i en demokrati med yttrandefrihet (http://goo.gl/zdnbx)
Vi måste få tala om detta! Vi måste få tala om medias enkelspåriga nyhetsbevakning, där man tar strid för kriminella som sedan går ut och skapar ännu fler offer. Denna länk är ett flagrant exempel på detta mediemaktmissbruk: http://goo.gl/NkOvI
SD är det enda partiet som vågar lyfta frågan och övriga partiers heder inför folket står på spel, därför kämpar de som barn i sandlådan både med näbbar och klor för att bevara sin heder. Skulle det uppdagas hur släpphänt hela migrationskomplexet är, faller sjuklöverns anseende som en sten. Ja, hela landet kan skakas i sina grundvalar. Förtroendet för dem skulle vara förverkat för all framtid. Ja, så illa är det tyvärr.
Det är dags att ta debatten med SD, och upplysa dem om hur fel de har, vilket de ju har enligt sjuklövern, men när kommer de övertygande argumenten? I riksdagen står Fredrik Federley och säger att SD är politikens asgamar. Är det ett hållbart och övertygande argument för att den inslagna migrationspolitiken är hållbar? På punkt efter punkt gör sjuklöverns politiker bort sig. De tar aldrig sakdebatten. Det kommer att bli deras öde.
Här finns mer kritik av en som är insatt i medias strategier. Efter många års journalistiskt arbete på tidningsdrakar och som författare, har hon tagit bladet från munnen. Se länksamlingen här: www.korta.nu/jc
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-06-22, 10:10
#13 Patric P
Nu väntar vi bara på den dagen då svenska folket ska förstå att invandringen påverkar
arbetslösheten, sjukvården, ekonomin och skolan...
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-22, 10:54
Jag tycker det är konstigt att Timbros VD inte tar avstånd från ett parti som har historiska band till nazismen och vit makt-rörelsen.
Jag vet att man inte kan sätta likhetstecken mellan Sverigedemokrater och nationalsocialister. Jag vet att Sverigedemokraterna officiellt tar avstånd från den nationalsocialistiska ideologin, att de förkastar antisemitismen och t ex rasbiologin.
Istället har man pekat ut och bytt fokus. Nu är det vänstern, muslimer, liberaler, feminister och sossar som är ”fiender”. En rent personlig reflexion är att man har sneglat en hel del på amerikanska extremhögern. Detta stämmer ganska väl in på neokonservatismens utpekade motståndare.
Att döma av de Sverigedemokrater som hänger här på Newsmill (och de är ganska många) så är det framförallt islam och muslimer som ska motverkas, men också feminismen eller som det tagit sig uttryck den senaste tiden: genuspedagogiken.
Det Timbros VD, Markus Uvell gör med sitt inlägg är att legitimera Sverigedemokraterna. Det som händer är att Uvell hjälper till att släpa in dessa i mitt tycke tvivelaktiga figurer i vår fina demokrati.
Gråzonen mellan vit makt-människorna och demokrater blir mindre, vilket är en oerhört farlig utveckling.
Vad det gäller islam, muslimer och koranen tycker jag man ska betrakta det likt som kristendom, kristna och bibeln. Religionens inverkan på samhälle bör över huvud taget minska. Men att peka ut muslimer som sämre eller farligare är inskränkt. Islam och kristendom, bibel och koranen är tämligen lika. De har samma stamfader och är tämligen lika. Gamla testamentet innehåller lika mycket tvivelaktigheter som koranen.
Dessutom bör man göra en tydlig och klar distinktion mellan kulturella muslimer och praktiserande muslimer.
Jag anser att Timbros VD borde ta avstånd från Sverigedemokraterna istället för att föreslå ett utökat samarbete.
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 11:27
Mycket, mycket bra skrivet.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-06-22, 11:44
@#20 Ellen Martinsson, då borde också ta avstånd från din MP vänster med åtminstone 20 miljoner döda människor på ert samvete.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-06-22, 12:10
"...att peka ut muslimer som sämre eller farligare är inskränkt."
Ok, #20 Ellen Martinsson, men att peka ut alla sverigedemokrater som "vit makt-människor" går bra.
Att invandrare från muslimska länder är kraftigt överrepresenterade när det gäller våldsbrottslighet är välkänt. Då är det väl inte så konstigt om folk blir rädda? Eller hur?
Vad vet du om sverigedemokraters handlingar som gör att du kan döma ut dem som en homogen grupp galningar?
Självklart ska regeringen samtala med Sverigedemokraterna som Markus Uvell skriver. Om det sen leder till ett samarbete får man se.
Det handlar bara om att behandla Sverigedemokraterna som alla andra av svenska folket demokratiskt invalda partier i riksdagen och inte peka ut partiet som något som man inte ens ska ta i med tång som parti-rasisten Fredrik Reinfeldt uttryckte det.
Att det kan bildas en stabil majoritet med Moderaterna och Sverigedemokraterna i framtiden borde styra statsministerns ordval mer än personliga fördomar.
Men han kanske bara var en dålig förlorare...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-22, 12:16
Tom Box:
Vänster? MP? Ja, kanske lite. Jag gillar grön ideologi, jag är också intresserad av global rättvisa.
Men framförallt är jag liberal. Politisk liberalism före ekonomisk.
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 12:33
Bo T:
”Att invandrare från muslimska länder är kraftigt överrepresenterade när det gäller våldsbrottslighet är välkänt. Då är det väl inte så konstigt om folk blir rädda”
Män är mer överrepresenterade än gruppen invandrare. Kasta ut männen!
Ungdomar är mer överrepresenterade än gruppen invandrare. Kasta ut ungdomarna!
Arbetslösa är mer överrepresentera än gruppen invandrare. Kasta ut de arbetslösa!
Fattiga är mer överrepresentera än gruppen invandrare. Kasta ut de fattiga!
Bo T: Gå in på BRÅ:s hemsida och konstruera din egen statistik. Det är ganska intressant. Du kommer då se att socioekonomisk status har mycket större inverkan på brottslighet än etnicitet och kulturell identitet.
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 12:42
"Män är mer överrepresenterade än gruppen invandrare. Kasta ut männen!"
#25 Ellen Martinsson. Nu jämför du päron och äpplen utan att tänka dig för.
Tycker inte du att det är märkligt att människor som kommer som flyktingar och får allt de behöver utan någon motprestation sysslar med brott överhuvudtaget?
Är inte det normala att man skärper till sig när man kommer som gratisgäst och bor hos någon annan?
Jag förväntar mig inte att flyktingar ska vara lika brottsbenägna som svenskar. Jag förväntar mig betydligt lägre brottsbenägenhet!
Att socioekonomisk status skulle vara en orsak att begå brott är bara trams. Ingen behöver frysa eller svälta i Sverige som inte vill det.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-22, 14:07
SD är Sveriges nya socialdemokrater. De har plockat upp tankar från de väljargrupper som normalt röstar vänster i Sverige. Om inte SD anses rumsrena av andra partier så kommer de dessutom att få sympati-röster av ytterligare grupper. Och om SD får sin vilja igenom kommer ytterligare andra att rösta på dem eftersom de blivit rumsrena. SD vinner vilket som.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-06-22, 15:33
"Att socioekonomisk status skulle vara en orsak att begå brott är bara trams. Ingen behöver frysa eller svälta i Sverige som inte vill det."
Det är inte trams. Trams är att tro att etnicitet eller kulturell identitet är en orsak till brott.
För några dagar sedan greps en kille nere på Balkan som också trodde på etnisk rena samhällen. Han sitter just nu i Haag anklagad för brott mot mänskligheten.
Bosse, jag tror att vi är ute på väldigt tunn is, väldigt farligt ute om vi applicerar dina och SD:s idéer.
Förmodligen kommer jag aldrig kunna övertyga dig och andra Sverigedemokrater.
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 15:56
@# 20 Ellen Martinsson:
Hej Ellen!
Från ett ganska neutralt perspektiv skulle jag vilja påpeka att det finns en hel del skelett att hitta i de flesta partiers garderob såsom rasbiologiska institutet och vänsterns/kommunismens oöverträffade rekord i antalet avlivade och fängslade meningsmotståndare. Ingen kan svära sig fri. Bara dumt att försöka ta någon moraliskt högre ståndpunkt där.
Vidare anser jag att det vore mer korrekt att jämföra dagens islam med kristendomen eller katolicismen för 500 år sedan. Den typen av utövande dömer man också ut idag. Det är inte religionen i sig utan vad utövarna är villiga att göra. Dock svårt att hävda "sanning" när det gäller religion, eller hur?
På vilket sätt anser du ett parti förtjänar mindre legitimitet (från Uvell) än ett annat? Lars Ohly som i nyhetssändningar går i procession och skriker "död åt judarna", vid Israel-Sverige matchen i tennis, äger ju trots allt legitimitet. I mina ögon lämnar det rätt grov marginal till övriga partier.
Är det inte bättre att debattera med samtliga folkvalda så att människor har möjlighet att själva välja vad de vill stödja? Eller anser du att något högre råd bör avgöra vad som är tillåten information eller rätt åsikt? Litar du inte på dina medmänniskors förmåga att tänka (rätt) själva?
Vad gäller genusvetenskap är den ju vetenskapligt extremt dåligt underbyggd. (Är själv anställd som forskare och har inte en enda kvinnlig eller manlig kollega som påstår annat).
Ska vi hävda demos kratia får vi nog vara lite mer toleranta mot de som inte tycker som vi!
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-06-22, 16:00
Markus Uvell sammanfattar nog vad en stor majoritet av svenska folket tycker. Det är en skam att Riksdag och Regering inte kan behandla SD med respekt och hyfs !
I Riksdagen är Jimmie Åkesson beundransvärd som kan hålla sig lugn och saklig trots alla fula påhopp. Den stora majoritet i Danska Folketinget som vill lagstifta om utvisning av alla kriminella borde ge Alliansen och Oppositionen kalla fötter. Hittill har SD visat att man verkligen tar ansvar genom att rösta som sannolikt en majoritet av svenska folket tycker. Det är mera demokratiskt än att 51 % bestämmer över 49 % !
Permalänk | Anmäl
Anders Bergstedt, 2011-06-22, 16:45
#20 Ellen Martinsson
”Men att peka ut muslimer som sämre eller farligare är inskränkt. Islam och kristendom, bibel och koranen är tämligen lika.”
Vad krävs för att tränga igenom detta lager av PK som verkar omgärda våra PK-ister?
Vi talar inte om vad kristendomen gjort sig skyldig till historiskt, där instämmer jag säkert i det mesta. Sådana historiska jämförelser är dock irrelevanta och ointressanta här.
Det är väl nutid vi pratar om, Ellen? 2011?
Eller hävdar du att vi bränner häxor i Sverige? I andra delar av världen så förekommer dock fortfarande idag stening som straff. Vilket du naturligtvis vet om.
Så förklara gärna för hur du som svensk kvinna ser på detta. Medan du tänker så kan du väl även titta på dessa två korta klipp:
http://humanistbloggen.blogspot.com/2011/05/det-vetenskapliga-beviset-fo...
http://youtu.be/H754R9tX2UY
Jag tyckte de var så absurda att det var svårt att hålla sig för skratt – ok, jag kunde inte...
Hur funderar du som kvinna runt vad islam predikar?
Hur tycker du detta fungerar tillsammans med de åsikter vi (de flesta i alla fall…) har i västvärlden om t.ex. kvinnor? Saken är ju den att muslimer inte försöker dölja vad de tror på. De är stolta över sin religion.
Då detta är islam och vad muslimer (”= en som bekänner sig till islam”) tror på, varför ska vi välkomna detta?
Eller tillhör du dem som tror att islam bara är en ytlig kulturell fernissa som snabbt faller av när de exponerats för det goda västerländska ljuset?
Eller, tycker du kanske att dessa åsikter är OK? Jag trodde i min naivitet att detta inte var möjligt efter att ha vuxit upp i Sverige men har på senare tid börjat undra på allvar.
För varför är det annars så tyst från svenska politiker och journalister om det avgrundsdjup som skiljer våra kulturer åt?
Permalänk | Anmäl
Johan Diov, 2011-06-22, 18:30
Religionens makt bör tonas ned över huvud taget.
Jag tycker att religionen ska vara en privatsak och skall inte blandas in i det offentliga samhället.
Jag tror på kärlek, i övrigt tycker jag att man bör ha en kritisk inställning till alla former av religion och ockultism.
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 19:36
#29 Jonas Karlsson: Mycket bra skrivet inlägg! Stor applåd :)
Ellen: Du snackar om vit makt o nazism. Men nämner inte krigskriften Koranen som det står att vi otrogna kristna ska förgöras osv
Går o låna den på svenska bibliotek men inte mein kampf *skrämmande*
Kan du nämda ett land där kristna o islam fungerar ihop? Kolla vad som hände med Sudan.
/längtar till 2014
Permalänk | Anmäl
André W, 2011-06-22, 20:27
Ok, #28 Ellen Martinsson. Du får chansen att ge en "socioekonomisk" orsak till att flyktingar och deras anhöriga begår brott i det land som gett dem skydd, mat, bostäder, pengar etc.
För du har väl substans bakom dina åsikter?
Det är väl inte bara u-landsromantik och "den ädle vilden" du stöder dig på när du så tvärsäkert påstår att "ras och etnicitet" inte har någon som helst inverkan på någon människas beteende överhuvudtaget utan att allt, allt, allt styrs av "socioekonomiska förhållanden"?
Låt höra, jag är idel öra...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-22, 21:02
Håller med dig i det mesta, men Invandringen av kriminella eller folk som inte vill anpassa sig till Västerlandets regler borde vi med det snaraste göra något åt.
SD är det enda parti som vågar säga vad många tycker, oavsett partitillhörighet.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-06-22, 23:10
Bosse!
Människor som ej har arbete är mer brottsbenägna. Människor som har lite pengar tenderar att göra fler brott. Människor som står utanför, som är exkluderad på olika sätt är också överrepresenterad i brottsstatistiken. Människor med ADHD är också överrepresenterad. Likaså är det med personer med penis. Unga människor är mer brottsbenägna. Människor som inte har inflytande över sina egna liv, som inte har makt att förändra sina liv. De är också överrepresenterade.
Med tanke på ditt namn, Bo, tillhör du tråkigt nog gruppen ”mer brottsbenägna”. Nu kan du vara amerikan och ha det kvinnliga namnen Bo, som i Bo Derek. Fast det tror jag förståss inte. Det är mycket få kvinnor som är Sverigedemokrater.
Om jag tänker efter skulle saknaden vara mycket större efter alla invandrare än saknaden efter Sverigedemokrater, om vi fick välja vilka som skulle slängas ut.
Har du tänkt på en sak. Om man bortser från invandrarna, då är det just de utsatta, ungdomarna, killarna, arbetslösa, outsiders, fattiga, de med låg socioekonomisk status som är Sverigedemokraternas stora väljarbas.
Visst är det ironiskt att jag sitter och försvarar din polare, medan du dissar dem.
Hur löd frågan föresten?
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 23:27
Nick,
Jag anser att religionen och religiösa spörsmål bör minskas i samhället.
Välden hade varit bättre utan Koranen och Bibeln. Det finns bra saker i bägge dessa böcker, men jag klarar att vara kärleksfull och tolerant utan dem.
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 23:36
Jonas,
du är forskare, säger du.
Vad är ditt forskningsområde? Jag kanske kan hjälpa dig att förstå.
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-22, 23:43
20# Ellen Martinsson
Du skriver:
"Det Timbros VD, Markus Uvell gör med sitt inlägg är att legitimera Sverigedemokraterna. Det som händer är att Uvell hjälper till att släpa in dessa i mitt tycke tvivelaktiga figurer i vår fina demokrati" .
Sverigedemokraterna finns redan i vår demokratii genom att dom är valda i en massa kommuner och i riksdagen.
Jag tror inte att Markus Uvells inlägg har sån stor betydelse faktiskt.
Ingen Svensk har gjort mer för SD att legitimera SD än Mona Sahlin. Det var hon som släppte in SD i stugvärmen när hon beslutade sig för att möta Jinnie Åkesson i debatt på bästa sändningstid i TV4
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article233074/Akesson-nojd-Sahlin-arg-...
Efter det så började Åkesson dyka upp lite varstans i olika sammanhang där han inte fått vara med tidigare som tex på Publicistklubben.
Mona Sahlins beslut att debattera mot Jimmie Åkesson i TV4 blev genombrottet.
Du kanske minns den här debattartikeln i Aftonbladet?
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab Före det att Mona Sahlin debatterade med Åkesson i TV4 så skulle aldrig Aftonbladet ha tagit in en sådan debattartikel. Det var Sahlin som var isbrytaren
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-06-23, 06:42
#38 Ellen Martinsson
Du anser att religionen makt och inflytande i samhället bör minskas?
Tyvärr för dig så byggs det en ny moskeé eller "islamskt center" varje månad i Sverige.
Tyvärr för dig så finansierar den religiösa diktaturen Saudiarabien vissa av dessa moskeér.
Tyvärr för dig så öppnas det ständigt nya religiösa friskolor.
Tyvärr för dig så sitter det moderata riksdagsmän som tycker att islam ska ha så mycket makt som möjligt över det svenska samhället.
Tyvärr för dig tillåts det att kvinnor placeras bakom skärmar på SFI-undervisningen eftersom religiösa regler gör att männen inte ska frestas av att se kvinnohår.
Tyvärr för dig får nu kvinnor bada på särskilda tider iklädda burkini i malmös kommunala badhus.
Tyvärr för dig så betalar den svenska staten ut skattebetalarnas pengar till religiösa män som har blivit kränkta eftersom en kvinna har velat skaka hand med dom.
Tyvärr för dig så har svenska muslimska skattefinansierade organisationer VARJE år de senaste 5 åren bjudit in talare/imamer som förespråkar piskstraff och/eller sharialagar.
Drar du av detta slutsatsen att religionens makt och inflytande ökar eller minskar i det svenska samhället?
Tyvärr för dig så är hela regeringen och 80 % av oppositionen överens om att det ovanstående är en bra utveckling för Sverige.
Och du?
Ja, du ägnar dig åt att kalla alla som inte gillar utvecklingen för "främlingsfientliga rasister" och "islamofober".
Men om 10-20 år så tror jag att den toleranta vänster/feministrörelsen vaknar. Uppvaknandet kommer att bli hårt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-23, 08:08
"Människor som ej har arbete är mer brottsbenägna..."
Tack för repliken, #37 Ellen Martinsson.
Men arbetslöshet i sig är ingen ORSAK att begå brott, speciellt inte mot det land som ger en skydd, mat, bostad, pengar etc gratis.
Däremot är brottsbenägna människor inte är en speciellt attraktiv arbetskraft (utom inom den organiserade brottsligheten förstås).
Det förklarar den högre brottsbenägenheten bland arbetslösa.
Eller hur?
Så snälla, förklara för mig VARFÖR flyktingar som får allt de behöver begår brott med verkliga orsakssamband och inte påhittade.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-23, 08:10
#40 Lars Johansson, 2011-06-23, 07:42
Du måste sätta dig in i etablissemangets och Mona Sahlins situation. Det här var de siffror hon hade att förhålla sig till:
1998 0,37 %
2002 1,44 %
2006 2,93 %
Etablissemanget var mer chockade över SDs siffror 2006 än de erkände. De hade prövat att tiga ihjäl SD under ett decennium men det såg inte ut att fungera. Varför inte visa upp dem i TV och avslöja vilka vidriga människor de är? Vad korkade och fördomsfulla de är? Att de inte har någon politik överhuvudtaget?
Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri :D Men det kunde ju inte Mona Sahhlin veta?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-06-23, 08:20
@#39 Ellen Martinsson:
Visserligen finns det mycket jag inte förstår men exakt vad var det du menar att du skulle hjälpa mig med???
Hur var ditt svar kopplat till mitt inlägg?
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-06-23, 11:47
#29 Jonas Karlsson
Det var väl framför allt meningen:
”Vad gäller genusvetenskap är den ju vetenskapligt extremt dåligt underbyggd. (Är själv anställd som forskare och har inte en enda kvinnlig eller manlig kollega som påstår annat).”
...som jag reagerade en smula på. Du får gärna berätta vad vad du forskar om. Jag kanske kan hjälpa dig att förstå genusvetenskap, social konstruktivism, sociologi och liknande samhällsvetenskap.
För vi har med samhällsvetenskap - sociologiska frågor – människor i samspel att göra, alltså inte naturvetenskap. Går man in med en inställning om att bevisa saker på samma sätt som atomkärnor går man snabbt vilse, oavsett man är man eller kvinna.
Om jag får ventilera mina fördomar en aning, tror jag mig veta att det är svårt att övertyga en övertygad Sverigedemokrat att kön framförallt är socialt betingat. Jag vet att Bosse och många andra reagerar som när man lägger handen på en het platta inför denna sanning.
Att påstå att genusvetenskap och dess forskningsområde är dåligt underbyggt är kanske just – dåligt underbyggt.
Sen är det också så att man här på Newsmill har beställt ett antal inlägg som gått hårt åt dessa frågor.
Newsmill är framförallt en konservativ sajt och ett tillhåll för konservativa. Konservativa vill per definition bevara, det är t o m inbyggt i namnet. Att då dela med sig av mannens makt till kvinnan är mot konservatismen natur.
Med andra ord – konservatism och jämställdhet är oförenligt. Det är två motpoler.
Oavsett ni Sverigedemokrater vill eller inte är en essentialistisk syn kön, kultur, identitet, etnicitet och människan som helhet marginaliserat. Det finns få eller inga alls som tror på detta sätt längre.
De som gör det betraktas av samhället, skolan, ja hela utbildningsväsendet lite som ”tomtar”.
I skolan lär man t o m ut att man ska reagera mot den bild som målas upp i kommentarfälten här ovan och nedan.
Som jag uppfattar det hela har hela gänget som här ovan som gått i polemik med mig även en essentialistisk syn på etnicitet och kulturell identitet.
En förutsättning för att utveckla främlingsrädsla, främlingsfientlighet och senare rasism är att man har en essentialistisk syn på etnicitet, kulturell identitet – på människan.
Jag tror att jag kommit till vägs ände i denna diskussion. Jag tror inte att jag kan övertyga de essentialistiskt troende i denna fråga. Jag tror mig också veta att det är farligt att ha en sådan uppfattning om människans beskaffenhet.
Oavsett man har en muslimsk essentialistisk tro som Bin Laden,
eller en essentialistisk syn på etnicitet som Radko Mladic och SD,
eller en essentialistisk syn på kristendom som George Bush,
eller en essentialistisk syn på ägande som Marx,
blir det farligt och obehagligt i slutändan.
Var ”intolerant mot de intoleranta” får bli en bra slogan som avslut
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-23, 14:31
@#45 Ellen Martinsson
Jag är naturvetare så där har du rätt.
Däremot undervisar jag i pedagogik vilket även det är svårt att bevisa effekterna av.
Min personliga erfarenhet är dock att pedagogiska försök snabbt ger ett positivt utfall medan genusvetenskapen bara trasslar in sig mer och mer ju längre man tar den.
Ett grundkoncept för forskning är att studera något och lära sig av det. Inte som genusvetenskapen att bestämma hur det är och sedan studera så att det stämmer. Jag antar dock att du anser att jag och forskningen är "vilse" där.
Vilken åsikt sverigedemokrater har om kön kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig studerat det.
Jag noterar dock att du, förmodligen eftersom jag inte delar DINA åsikter, grupperar mig med sverigedemokraterna ("Oavsett ni Sverigedemokrater vill ...").
Innebär inte det att du har en essentialistisk syn på meningsmotståndare?
Lite som Bin Laden, Radko Mladic, George Bush och Karl Marx!?
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-06-23, 14:59
"Innebär inte det att du har en essentialistisk syn på meningsmotståndare?"
Jo, det har du rätt i. Jag ber om ursäkt. Du har trots allt varit någorlunda nyanserad, vilket borde belönas. :)
Glad midsommar, föresten!
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2011-06-23, 17:39
Tack detsamma!
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-06-23, 21:10
Jag tycker att det finns en spänstighet i politiken f.n. med SD som vågmästare.
SD aggerar med tydlighet efter sitt eget partiprogram och det gör att Alliansen får stöd i 9 fall av 10 i riksdagen. De Röd Gröna får stöd var tionde gång för sina förslag. Rakt och hederligt och inget flackande oavsett vem man sympatiserar med.
Det faller ett löjets skimmer över såväl Högern som Vänstern som tror att SD kan negligeras. Ni gör er bara löjliga! Det är ingen bråkig unge som vill in i eran sandlåda och leka. Det rör sig om viktiga politiska frågor som påverkar hela Sveriges befolkning.
Skärp er, släpp på prestigen och börja förhandla över alla gränser. SD är ingen sommarsvala i politiken som Ny Demokrati var.
Som SD agerar kommer dom att finnas i svensk politik länge, länge, länge……
http://stigberglund.wordpress.com/
Permalänk | Anmäl
Stig Berglund, 2011-10-30, 15:42
46 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Omöjligt!
Det skulle innebära en allt för stor skam att vara den första politiker som tog steget, jag menar förstår ni hur det skulle twittras och facebookas om detta hände! Våra stackars hårt arbetande politiker skulle inte få en sak gjord...
Nu är det så att över 50% av befolkningen tycker Sd har bästa migrationspolitiken enligt YouGovs undersökning från 2011. Så varför skulle just detta område vara uteslutet som samarbetsområde? Är fasthållandet vid destruktiv massinvandring en fundamentalistisk religion?
över 50%!! Ja, där ser man....fast så konstigt är det egentligen inte. Befolkningen har fått nog kanske...?
Jag tycker om demokrati.
Jag tycker om yttrandefrihet.
Jag tycker om jämlikhet.
Jag tycker om att vi strävar efter att bli bättre på dessa områden.
Jag tycker om att vi i Sverige bestämt oss för att vara ett sekulärt samhälle.
Jag tycker om Internet.
Jag tycker om flyg.
Jag tycker om filmer, böcker, musik från hela världen.
Jag tycker om all teknologi som krympt världen och gjort det möjligt att uppleva så mycket mer av den.
Jag tycker om att träffa nya främmande människor och kulturer.
Jag tycker om att vi i Sverige vill leva i en modern värld.
Jag tycker inte om totalitära stater eller diktaturer.
Jag tycker inte om länder styrda av religion.
Jag tycker inte om länder där demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet är något att se ner på och motverka.
Jag tycker inte om islam, den starkaste kraften i vår värld för en tillbakagång till en medeltida värld och som med hot och våld motarbetar alla som inte instämmer.
Jag tycker inte om islam då kvinnor, homosexuella eller människor av annan religion anses underlägsna.
Jag tycker inte om politiker och journalister som inte förstår att vi kan leva i ett öppet, internationellt land med många goda kontakter runt om i hela världen – utan att behöva importera alla problem hit hem till oss.
Jag tycker inte om politiker och journalister i vårt land som inte vill erkänna vilka problem de skapat för framtiden.
Jag tycker inte om politiker och journalister som är så paniskt rädda för att verka främlingsfientliga att de inte är kapabla att göra någonting utom att sätta på skygglapparna och fortsätta i full fart framåt i samma spår.
Jag tycker inte om politiker och journalister som ser sig som moraliskt överlägsna och därför tycker de har rätt att bestämma över Sveriges framtid utan att behöva fråga oss vad vi tycker.
Jag tycker inte om politiker och journalister som anser att alla de som är av annan åsikt kan stämplas som varandes främlingsfientliga, rasistiska och islamofobiska.
- Jag är inte fientlig mot främlingar som behandlar mig och de mina – i det här fallet mitt land – med respekt och som vill bli en del av det.
- Jag dömer ingen efter ras.
- Jag har ingen fobi. Jag har inga tvångsföreställningar, lider inte av någon irrationell skräckkänsla eller ångestfylld rädsla inför islam.
Mitt ställningstagande är väldigt enkelt: jag förkastar totalt de värderingar denna medeltida ”fredens religion” står för. Att någon i detta land fortfarande kan ha några tvivel om vad denna totalitära religion predikar övergår mitt förstånd. Det kan väl inte bara vara den svenska blåögdheten?
Islam kommer inte ha en positiv inverkan på vår framtid. Inte om vi vill behålla de fri- och rättigheter vi historisk kämpat oss till.
Våra politiker har dock viktigare saker att sysselsätta sig med:
- "Nähä, jag har inte ALLS pratat med Jimmy..! Det va' du, ju!"
- "Nähä! Försök inte! Det var du och därför är du jättedum! Och JAG kommer aldrig prata me dom - så det så!"
OMG...
Det är väl kanske viktigare för sissar och moderater att ta avstånd från andra partier än att försöka driva igenom sin egen politik.
Och SD är ju så ondskefulla att man inte ens kan föra samtal om broavgifter med dom.
Riksdagen är sveriges största sandlåda.
Uvell, jag e-postade dig för några månader sedan angående japansk invandringspolitik, och du svarade, om du minns det. Ville bara säga att det du skriver är mycket vettigt och självklart. Det går liksom inte att gömma sig i ena hörnet av sandlådan hela tiden. SOM-institutet samt EuroGov:s undersökningar kring befolkningens åsikter om invandringen borde tas på större allvar. SD är knappast ett litet parti som representeras av små åsikter, av ett få antal människor, i detta lilla land.
"Dock med den viktiga begränsningen samtalen inte gäller frågor relaterade till invandring."
Nämn en samhällsfråga som inte har med demografi att göra, Markus Uvell.
Det förefaller som in etablissemanget lider av ett svårartat tvångsbeteende när det gäller invandringen.
Man är så totalt renons på argument för varför man gör som man gör att det gör ont bara att tänka på det, än värre att prata om det.
Etablissemanget kan inte ens tänka tanken att erkänna att man haft fel hela tiden för det skulle ju innebära att man avslöjar sin egen inkompetens.
Och så sitter man där och hoppas på ett mirakel, att statistiken ska upphöra visa hur katastrofal politiken varit eller att det händer något annat som gör att man kan hasa ut utan att det märks.
SD har ett mandat i riksdagen och endast ett. Detta är att verka för en mindre vansinnig invandringspolitik i sverige.
Alla andra frågor väger lätt för SD (liksom för vem som helst som bryr sig om det här landets framtid). Därför är inte det den här artikeln argumenterar för realistiskt. Därför att SD är tvugna att sabotera för varje regering som inte gör en uppgörelse om invandringspoltiken med SD.
Nu kan SD enkelt göra detta utan att gå emot sitt partiprogram eller svika vallöften eftersom SDs politik ligger precis mitt emellan de två blocken. Men man bör komma ihåg syfte och prioriteringar som SD måste göra.
Jag tycker att regeringen bör ingå ett samarbete med antingen MP eller med SD. Ett samarbete med MP har den fördelen att både M och MP kommer smälta ihop betydligt till nästa val och ge SD många nya röster. Ett samarbete med SD är klart bättre men är inte möjligt så länge FP är större än SD. FP är ju i grunden ett ideologiskt övertygat multikulti sverigehatande parti. Troligtvis måste SD bli så stora att FPs röster inte behhövs alls innan alliansen och SD kan ingå samarbete.
En klok tanke. Ju mer uppenbart det blir att partierna för förhandlingar med SD desto löjligare blir deras försäkringar att dom inte gör det. Men på en punkt så håller jag inte med och det är när han skriver:
”Jag menar att det vore ärligare och mer respektfullt mot väljarna att beskriva situationen som den är och öppet bjuda in SD till samtal. Dock med den viktiga begränsningen samtalen inte gäller frågor relaterade till invandring.”
På lång sikt tror jag det blir problematiskt att få med SD i båten om man gör den restriktionen dvs säger vi kan förhandla med er men inte om invandringen för där har ni ingen talan.
Sverige är det land inom EU som tar emot mest flyktingar per tusen innevånare. Bortsett från några år då microstaten Malta tagit emot fler. I riksdagen så finns en stor majoritet för den politiken som mest av allt är förknippad med Mona Sahlin från den tid då hon var integrationsminister på grund av att hon hade en hög profil i den frågan. Hennes efterträdare på posten har inte haft samma höga profil men politiken har varit ungefär densamma. ”Sahlin-linjen” kan sammanfattas med vad Sahlin sa i en intervju i Göteborgsposten
”Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Det ska räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den svenska”.
Det ska alltså räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den Svenska (och många upplevde nog att det inte bara gällde vid anställningar). Men även om Sahlins syn på invandring och integration har ett starkt stöd i riksdagen så är den inte okontroversiell bland väljarna. Och då talar jag inte bara om dom som röstar på SD utan det finns även rätt många som röstar på M, C och (S) som tycker annorlunda.
Mot bakgrund av det så är det problematiskt om de andra partierna inte låter SD delta när samtalen handlar om invandring och integration. SD sitter trots allt i riksdagen på ett väljarmandat.
Konsekvenserna av att de andra partierna ställer SD i en offsideposition i den frågan kan mycket väl blir de motsatta mot vad man tänkt sig det vill säga det kan komma att stärka partiet.
Ni som hänvisar till YouGov:s undersökning. I samma undersökning finner man:
Oavsett vad du svarade i föregående fråga, vilken av nedan angivna politiska
frågor tycker du är viktigast just nu?
Flykting- och invandringspolitik 8,1%
Samma frågeställning månaden efter:
Flykting- och invandringspolitik 7,5%
http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/05/YouGovV%C3%A4ljaropinion...
I denna undersökning finner man även följande:
Bortsett från vad du röstar på, vilket av de politiska partierna tycker du driver
denna fråga bäst just nu?
Arbetslöshet: SD 0.5 %
Sjukvård: SD 0.2%
Ekonomi: SD 1.6%
Skola: SD 0.0 %
Svenskar tycker alltså att det finns viktigare frågor än SD:s partiprogram ;-)
Islam är lika stort hot mot mänskligheten som katolikerna, dvs oerhört litet. Det finns en viss islamofobi som odlas av SD:s anhängare som inte har något med sanningen att göra. Det talas t.ex. tyst om att det finns många kvinnliga muslimer som har sjal men ändå har körkort eller att det finns manliga muslimer som VAB:ar.
Är det några som är nationalsocialistiska eller i närheten av det så är det SD, detta parti som startades av BSS.
Yougovs undersökning är inte seriös då den bara riktat in sig till en viss målgrupp.
Sveriges invandring har redan minskat, vi översvämmas inte av invandrare än mindre analfabeter, svenska folket kommer inte försvinna om 50 år, ett påstående som enbart är skrattretande.
Ni vet väl om att sveriges största invandrargrupp fortfarande är valloner och finländare? muslimer kommer långt ner.
#14 Arne Nilsson
"Ni vet väl om att sveriges största invandrargrupp fortfarande är valloner och finländare?"
Nej det visste vi inte. Och jag tvivlar på att det fortfarande år så. Särskilt vad avser vallonerna.
I Migrationsverkets statistik så delar man upp invandrarna utifrån vilken stat dom kommer i från. Vallonerna har ingen stat utan dom finns i Vallonien i Belgien och i det Franska grevskapet Valois. Så om det är så att det fortfarande kommer en massa valloner till Sverige så kommer dom i Migrationsverkets statistik att redovisas som Belgare eller Fransmän men inte som "valloner".
#14 Arne Nilsson, 2011-06-22, 09:28
Problemet med islam är vad islam lär ut. Dvs konstant krig mot de otrogna tills alla områden i hela världen har muslimskt styre.
Leta upp en muslim som är redo att kritisera muhammed? Jag har aldrig hört någon muslim göra det. Vilket betyder att alla påbud som kommer ifrån en krigsherre på 600 talet fortfarande gäller. Straffet för att kritisera muhammed är döden, i flera islamiska skolor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam
Sedan är din statistik skrattretande, hittar du på siffrorna medans du skriver? Vallonerna var 900 individer som kom på sextonhundratalet(det kom fler men bara 900 stannade):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige
Här angående våra importers utbildningsnivå:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tystad-debatt-skapar-sds-framgang_5...
#14 Arne Nilsson, 2011-06-22, 09:28
Här är en artikel som kompletterar "Apostasy in islam" som jag postade ovan. Notera de frågor som ställs för att göra avrättningarna islamiskt lagliga.
http://en.wikipedia.org/wiki/1988_massacre_of_Iranian_prisoners
Det enda sättet att kategorisera muslimer är i de som kan kritisera muhammed (och därigenom ha en fri och konstruktiv relation till religion) och de som inte kan det. Muslimer som inte kan kritisera muhammed är ett hot, eftersom det finns så många uppmaningar till våld och erövring i koranen och hadith.
#MartinA! Tack för den definitionen av moderata och icke-moderata muslimer, dvs. de som kan och de som inte kan kritisera Muhammed. De sistnämnda är ett som du säger ett stort hot mot väst och kommer aldrig att assimileras mer än att de accepterar transfereringssystemen. Uppvaknandet skedde efter att ha sett hur Lars Vilks bemöttes under den tumultartade föreläsningen i Uppsala. Detta ociviliserade beteende för en profets skull är inte acceptabelt i en demokrati med yttrandefrihet (http://goo.gl/zdnbx)
Vi måste få tala om detta! Vi måste få tala om medias enkelspåriga nyhetsbevakning, där man tar strid för kriminella som sedan går ut och skapar ännu fler offer. Denna länk är ett flagrant exempel på detta mediemaktmissbruk: http://goo.gl/NkOvI
SD är det enda partiet som vågar lyfta frågan och övriga partiers heder inför folket står på spel, därför kämpar de som barn i sandlådan både med näbbar och klor för att bevara sin heder. Skulle det uppdagas hur släpphänt hela migrationskomplexet är, faller sjuklöverns anseende som en sten. Ja, hela landet kan skakas i sina grundvalar. Förtroendet för dem skulle vara förverkat för all framtid. Ja, så illa är det tyvärr.
Det är dags att ta debatten med SD, och upplysa dem om hur fel de har, vilket de ju har enligt sjuklövern, men när kommer de övertygande argumenten? I riksdagen står Fredrik Federley och säger att SD är politikens asgamar. Är det ett hållbart och övertygande argument för att den inslagna migrationspolitiken är hållbar? På punkt efter punkt gör sjuklöverns politiker bort sig. De tar aldrig sakdebatten. Det kommer att bli deras öde.
Här finns mer kritik av en som är insatt i medias strategier. Efter många års journalistiskt arbete på tidningsdrakar och som författare, har hon tagit bladet från munnen. Se länksamlingen här: www.korta.nu/jc
#13 Patric P
Nu väntar vi bara på den dagen då svenska folket ska förstå att invandringen påverkar
arbetslösheten, sjukvården, ekonomin och skolan...
Jag tycker det är konstigt att Timbros VD inte tar avstånd från ett parti som har historiska band till nazismen och vit makt-rörelsen.
Jag vet att man inte kan sätta likhetstecken mellan Sverigedemokrater och nationalsocialister. Jag vet att Sverigedemokraterna officiellt tar avstånd från den nationalsocialistiska ideologin, att de förkastar antisemitismen och t ex rasbiologin.
Istället har man pekat ut och bytt fokus. Nu är det vänstern, muslimer, liberaler, feminister och sossar som är ”fiender”. En rent personlig reflexion är att man har sneglat en hel del på amerikanska extremhögern. Detta stämmer ganska väl in på neokonservatismens utpekade motståndare.
Att döma av de Sverigedemokrater som hänger här på Newsmill (och de är ganska många) så är det framförallt islam och muslimer som ska motverkas, men också feminismen eller som det tagit sig uttryck den senaste tiden: genuspedagogiken.
Det Timbros VD, Markus Uvell gör med sitt inlägg är att legitimera Sverigedemokraterna. Det som händer är att Uvell hjälper till att släpa in dessa i mitt tycke tvivelaktiga figurer i vår fina demokrati.
Gråzonen mellan vit makt-människorna och demokrater blir mindre, vilket är en oerhört farlig utveckling.
Vad det gäller islam, muslimer och koranen tycker jag man ska betrakta det likt som kristendom, kristna och bibeln. Religionens inverkan på samhälle bör över huvud taget minska. Men att peka ut muslimer som sämre eller farligare är inskränkt. Islam och kristendom, bibel och koranen är tämligen lika. De har samma stamfader och är tämligen lika. Gamla testamentet innehåller lika mycket tvivelaktigheter som koranen.
Dessutom bör man göra en tydlig och klar distinktion mellan kulturella muslimer och praktiserande muslimer.
Jag anser att Timbros VD borde ta avstånd från Sverigedemokraterna istället för att föreslå ett utökat samarbete.
Mycket, mycket bra skrivet.
@#20 Ellen Martinsson, då borde också ta avstånd från din MP vänster med åtminstone 20 miljoner döda människor på ert samvete.
"...att peka ut muslimer som sämre eller farligare är inskränkt."
Ok, #20 Ellen Martinsson, men att peka ut alla sverigedemokrater som "vit makt-människor" går bra.
Att invandrare från muslimska länder är kraftigt överrepresenterade när det gäller våldsbrottslighet är välkänt. Då är det väl inte så konstigt om folk blir rädda? Eller hur?
Vad vet du om sverigedemokraters handlingar som gör att du kan döma ut dem som en homogen grupp galningar?
Självklart ska regeringen samtala med Sverigedemokraterna som Markus Uvell skriver. Om det sen leder till ett samarbete får man se.
Det handlar bara om att behandla Sverigedemokraterna som alla andra av svenska folket demokratiskt invalda partier i riksdagen och inte peka ut partiet som något som man inte ens ska ta i med tång som parti-rasisten Fredrik Reinfeldt uttryckte det.
Att det kan bildas en stabil majoritet med Moderaterna och Sverigedemokraterna i framtiden borde styra statsministerns ordval mer än personliga fördomar.
Men han kanske bara var en dålig förlorare...
Tom Box:
Vänster? MP? Ja, kanske lite. Jag gillar grön ideologi, jag är också intresserad av global rättvisa.
Men framförallt är jag liberal. Politisk liberalism före ekonomisk.
Bo T:
”Att invandrare från muslimska länder är kraftigt överrepresenterade när det gäller våldsbrottslighet är välkänt. Då är det väl inte så konstigt om folk blir rädda”
Män är mer överrepresenterade än gruppen invandrare. Kasta ut männen!
Ungdomar är mer överrepresenterade än gruppen invandrare. Kasta ut ungdomarna!
Arbetslösa är mer överrepresentera än gruppen invandrare. Kasta ut de arbetslösa!
Fattiga är mer överrepresentera än gruppen invandrare. Kasta ut de fattiga!
Bo T: Gå in på BRÅ:s hemsida och konstruera din egen statistik. Det är ganska intressant. Du kommer då se att socioekonomisk status har mycket större inverkan på brottslighet än etnicitet och kulturell identitet.
"Män är mer överrepresenterade än gruppen invandrare. Kasta ut männen!"
#25 Ellen Martinsson. Nu jämför du päron och äpplen utan att tänka dig för.
Tycker inte du att det är märkligt att människor som kommer som flyktingar och får allt de behöver utan någon motprestation sysslar med brott överhuvudtaget?
Är inte det normala att man skärper till sig när man kommer som gratisgäst och bor hos någon annan?
Jag förväntar mig inte att flyktingar ska vara lika brottsbenägna som svenskar. Jag förväntar mig betydligt lägre brottsbenägenhet!
Att socioekonomisk status skulle vara en orsak att begå brott är bara trams. Ingen behöver frysa eller svälta i Sverige som inte vill det.
SD är Sveriges nya socialdemokrater. De har plockat upp tankar från de väljargrupper som normalt röstar vänster i Sverige. Om inte SD anses rumsrena av andra partier så kommer de dessutom att få sympati-röster av ytterligare grupper. Och om SD får sin vilja igenom kommer ytterligare andra att rösta på dem eftersom de blivit rumsrena. SD vinner vilket som.
"Att socioekonomisk status skulle vara en orsak att begå brott är bara trams. Ingen behöver frysa eller svälta i Sverige som inte vill det."
Det är inte trams. Trams är att tro att etnicitet eller kulturell identitet är en orsak till brott.
För några dagar sedan greps en kille nere på Balkan som också trodde på etnisk rena samhällen. Han sitter just nu i Haag anklagad för brott mot mänskligheten.
Bosse, jag tror att vi är ute på väldigt tunn is, väldigt farligt ute om vi applicerar dina och SD:s idéer.
Förmodligen kommer jag aldrig kunna övertyga dig och andra Sverigedemokrater.
@# 20 Ellen Martinsson:
Hej Ellen!
Från ett ganska neutralt perspektiv skulle jag vilja påpeka att det finns en hel del skelett att hitta i de flesta partiers garderob såsom rasbiologiska institutet och vänsterns/kommunismens oöverträffade rekord i antalet avlivade och fängslade meningsmotståndare. Ingen kan svära sig fri. Bara dumt att försöka ta någon moraliskt högre ståndpunkt där.
Vidare anser jag att det vore mer korrekt att jämföra dagens islam med kristendomen eller katolicismen för 500 år sedan. Den typen av utövande dömer man också ut idag. Det är inte religionen i sig utan vad utövarna är villiga att göra. Dock svårt att hävda "sanning" när det gäller religion, eller hur?
På vilket sätt anser du ett parti förtjänar mindre legitimitet (från Uvell) än ett annat? Lars Ohly som i nyhetssändningar går i procession och skriker "död åt judarna", vid Israel-Sverige matchen i tennis, äger ju trots allt legitimitet. I mina ögon lämnar det rätt grov marginal till övriga partier.
Är det inte bättre att debattera med samtliga folkvalda så att människor har möjlighet att själva välja vad de vill stödja? Eller anser du att något högre råd bör avgöra vad som är tillåten information eller rätt åsikt? Litar du inte på dina medmänniskors förmåga att tänka (rätt) själva?
Vad gäller genusvetenskap är den ju vetenskapligt extremt dåligt underbyggd. (Är själv anställd som forskare och har inte en enda kvinnlig eller manlig kollega som påstår annat).
Ska vi hävda demos kratia får vi nog vara lite mer toleranta mot de som inte tycker som vi!
Markus Uvell sammanfattar nog vad en stor majoritet av svenska folket tycker. Det är en skam att Riksdag och Regering inte kan behandla SD med respekt och hyfs !
I Riksdagen är Jimmie Åkesson beundransvärd som kan hålla sig lugn och saklig trots alla fula påhopp. Den stora majoritet i Danska Folketinget som vill lagstifta om utvisning av alla kriminella borde ge Alliansen och Oppositionen kalla fötter. Hittill har SD visat att man verkligen tar ansvar genom att rösta som sannolikt en majoritet av svenska folket tycker. Det är mera demokratiskt än att 51 % bestämmer över 49 % !
#20 Ellen Martinsson
”Men att peka ut muslimer som sämre eller farligare är inskränkt. Islam och kristendom, bibel och koranen är tämligen lika.”
Vad krävs för att tränga igenom detta lager av PK som verkar omgärda våra PK-ister?
Vi talar inte om vad kristendomen gjort sig skyldig till historiskt, där instämmer jag säkert i det mesta. Sådana historiska jämförelser är dock irrelevanta och ointressanta här.
Det är väl nutid vi pratar om, Ellen? 2011?
Eller hävdar du att vi bränner häxor i Sverige? I andra delar av världen så förekommer dock fortfarande idag stening som straff. Vilket du naturligtvis vet om.
Så förklara gärna för hur du som svensk kvinna ser på detta. Medan du tänker så kan du väl även titta på dessa två korta klipp:
http://humanistbloggen.blogspot.com/2011/05/det-vetenskapliga-beviset-fo...
http://youtu.be/H754R9tX2UY
Jag tyckte de var så absurda att det var svårt att hålla sig för skratt – ok, jag kunde inte...
Hur funderar du som kvinna runt vad islam predikar?
Hur tycker du detta fungerar tillsammans med de åsikter vi (de flesta i alla fall…) har i västvärlden om t.ex. kvinnor? Saken är ju den att muslimer inte försöker dölja vad de tror på. De är stolta över sin religion.
Då detta är islam och vad muslimer (”= en som bekänner sig till islam”) tror på, varför ska vi välkomna detta?
Eller tillhör du dem som tror att islam bara är en ytlig kulturell fernissa som snabbt faller av när de exponerats för det goda västerländska ljuset?
Eller, tycker du kanske att dessa åsikter är OK? Jag trodde i min naivitet att detta inte var möjligt efter att ha vuxit upp i Sverige men har på senare tid börjat undra på allvar.
För varför är det annars så tyst från svenska politiker och journalister om det avgrundsdjup som skiljer våra kulturer åt?
Religionens makt bör tonas ned över huvud taget.
Jag tycker att religionen ska vara en privatsak och skall inte blandas in i det offentliga samhället.
Jag tror på kärlek, i övrigt tycker jag att man bör ha en kritisk inställning till alla former av religion och ockultism.
#29 Jonas Karlsson: Mycket bra skrivet inlägg! Stor applåd :)
Ellen: Du snackar om vit makt o nazism. Men nämner inte krigskriften Koranen som det står att vi otrogna kristna ska förgöras osv
Går o låna den på svenska bibliotek men inte mein kampf *skrämmande*
Kan du nämda ett land där kristna o islam fungerar ihop? Kolla vad som hände med Sudan.
/längtar till 2014
Ok, #28 Ellen Martinsson. Du får chansen att ge en "socioekonomisk" orsak till att flyktingar och deras anhöriga begår brott i det land som gett dem skydd, mat, bostäder, pengar etc.
För du har väl substans bakom dina åsikter?
Det är väl inte bara u-landsromantik och "den ädle vilden" du stöder dig på när du så tvärsäkert påstår att "ras och etnicitet" inte har någon som helst inverkan på någon människas beteende överhuvudtaget utan att allt, allt, allt styrs av "socioekonomiska förhållanden"?
Låt höra, jag är idel öra...
Håller med dig i det mesta, men Invandringen av kriminella eller folk som inte vill anpassa sig till Västerlandets regler borde vi med det snaraste göra något åt.
SD är det enda parti som vågar säga vad många tycker, oavsett partitillhörighet.
Bosse!
Människor som ej har arbete är mer brottsbenägna. Människor som har lite pengar tenderar att göra fler brott. Människor som står utanför, som är exkluderad på olika sätt är också överrepresenterad i brottsstatistiken. Människor med ADHD är också överrepresenterad. Likaså är det med personer med penis. Unga människor är mer brottsbenägna. Människor som inte har inflytande över sina egna liv, som inte har makt att förändra sina liv. De är också överrepresenterade.
Med tanke på ditt namn, Bo, tillhör du tråkigt nog gruppen ”mer brottsbenägna”. Nu kan du vara amerikan och ha det kvinnliga namnen Bo, som i Bo Derek. Fast det tror jag förståss inte. Det är mycket få kvinnor som är Sverigedemokrater.
Om jag tänker efter skulle saknaden vara mycket större efter alla invandrare än saknaden efter Sverigedemokrater, om vi fick välja vilka som skulle slängas ut.
Har du tänkt på en sak. Om man bortser från invandrarna, då är det just de utsatta, ungdomarna, killarna, arbetslösa, outsiders, fattiga, de med låg socioekonomisk status som är Sverigedemokraternas stora väljarbas.
Visst är det ironiskt att jag sitter och försvarar din polare, medan du dissar dem.
Hur löd frågan föresten?
Nick,
Jag anser att religionen och religiösa spörsmål bör minskas i samhället.
Välden hade varit bättre utan Koranen och Bibeln. Det finns bra saker i bägge dessa böcker, men jag klarar att vara kärleksfull och tolerant utan dem.
Jonas,
du är forskare, säger du.
Vad är ditt forskningsområde? Jag kanske kan hjälpa dig att förstå.
20# Ellen Martinsson
Du skriver:
"Det Timbros VD, Markus Uvell gör med sitt inlägg är att legitimera Sverigedemokraterna. Det som händer är att Uvell hjälper till att släpa in dessa i mitt tycke tvivelaktiga figurer i vår fina demokrati" .
Sverigedemokraterna finns redan i vår demokratii genom att dom är valda i en massa kommuner och i riksdagen.
Jag tror inte att Markus Uvells inlägg har sån stor betydelse faktiskt.
Ingen Svensk har gjort mer för SD att legitimera SD än Mona Sahlin. Det var hon som släppte in SD i stugvärmen när hon beslutade sig för att möta Jinnie Åkesson i debatt på bästa sändningstid i TV4
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article233074/Akesson-nojd-Sahlin-arg-...
Efter det så började Åkesson dyka upp lite varstans i olika sammanhang där han inte fått vara med tidigare som tex på Publicistklubben.
Mona Sahlins beslut att debattera mot Jimmie Åkesson i TV4 blev genombrottet.
Du kanske minns den här debattartikeln i Aftonbladet?
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab Före det att Mona Sahlin debatterade med Åkesson i TV4 så skulle aldrig Aftonbladet ha tagit in en sådan debattartikel. Det var Sahlin som var isbrytaren
#38 Ellen Martinsson
Du anser att religionen makt och inflytande i samhället bör minskas?
Tyvärr för dig så byggs det en ny moskeé eller "islamskt center" varje månad i Sverige.
Tyvärr för dig så finansierar den religiösa diktaturen Saudiarabien vissa av dessa moskeér.
Tyvärr för dig så öppnas det ständigt nya religiösa friskolor.
Tyvärr för dig så sitter det moderata riksdagsmän som tycker att islam ska ha så mycket makt som möjligt över det svenska samhället.
Tyvärr för dig tillåts det att kvinnor placeras bakom skärmar på SFI-undervisningen eftersom religiösa regler gör att männen inte ska frestas av att se kvinnohår.
Tyvärr för dig får nu kvinnor bada på särskilda tider iklädda burkini i malmös kommunala badhus.
Tyvärr för dig så betalar den svenska staten ut skattebetalarnas pengar till religiösa män som har blivit kränkta eftersom en kvinna har velat skaka hand med dom.
Tyvärr för dig så har svenska muslimska skattefinansierade organisationer VARJE år de senaste 5 åren bjudit in talare/imamer som förespråkar piskstraff och/eller sharialagar.
Drar du av detta slutsatsen att religionens makt och inflytande ökar eller minskar i det svenska samhället?
Tyvärr för dig så är hela regeringen och 80 % av oppositionen överens om att det ovanstående är en bra utveckling för Sverige.
Och du?
Ja, du ägnar dig åt att kalla alla som inte gillar utvecklingen för "främlingsfientliga rasister" och "islamofober".
Men om 10-20 år så tror jag att den toleranta vänster/feministrörelsen vaknar. Uppvaknandet kommer att bli hårt.
"Människor som ej har arbete är mer brottsbenägna..."
Tack för repliken, #37 Ellen Martinsson.
Men arbetslöshet i sig är ingen ORSAK att begå brott, speciellt inte mot det land som ger en skydd, mat, bostad, pengar etc gratis.
Däremot är brottsbenägna människor inte är en speciellt attraktiv arbetskraft (utom inom den organiserade brottsligheten förstås).
Det förklarar den högre brottsbenägenheten bland arbetslösa.
Eller hur?
Så snälla, förklara för mig VARFÖR flyktingar som får allt de behöver begår brott med verkliga orsakssamband och inte påhittade.
#40 Lars Johansson, 2011-06-23, 07:42
Du måste sätta dig in i etablissemangets och Mona Sahlins situation. Det här var de siffror hon hade att förhålla sig till:
1998 0,37 %
2002 1,44 %
2006 2,93 %
Etablissemanget var mer chockade över SDs siffror 2006 än de erkände. De hade prövat att tiga ihjäl SD under ett decennium men det såg inte ut att fungera. Varför inte visa upp dem i TV och avslöja vilka vidriga människor de är? Vad korkade och fördomsfulla de är? Att de inte har någon politik överhuvudtaget?
Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri :D Men det kunde ju inte Mona Sahhlin veta?
@#39 Ellen Martinsson:
Visserligen finns det mycket jag inte förstår men exakt vad var det du menar att du skulle hjälpa mig med???
Hur var ditt svar kopplat till mitt inlägg?
#29 Jonas Karlsson
Det var väl framför allt meningen:
”Vad gäller genusvetenskap är den ju vetenskapligt extremt dåligt underbyggd. (Är själv anställd som forskare och har inte en enda kvinnlig eller manlig kollega som påstår annat).”
...som jag reagerade en smula på. Du får gärna berätta vad vad du forskar om. Jag kanske kan hjälpa dig att förstå genusvetenskap, social konstruktivism, sociologi och liknande samhällsvetenskap.
För vi har med samhällsvetenskap - sociologiska frågor – människor i samspel att göra, alltså inte naturvetenskap. Går man in med en inställning om att bevisa saker på samma sätt som atomkärnor går man snabbt vilse, oavsett man är man eller kvinna.
Om jag får ventilera mina fördomar en aning, tror jag mig veta att det är svårt att övertyga en övertygad Sverigedemokrat att kön framförallt är socialt betingat. Jag vet att Bosse och många andra reagerar som när man lägger handen på en het platta inför denna sanning.
Att påstå att genusvetenskap och dess forskningsområde är dåligt underbyggt är kanske just – dåligt underbyggt.
Sen är det också så att man här på Newsmill har beställt ett antal inlägg som gått hårt åt dessa frågor.
Newsmill är framförallt en konservativ sajt och ett tillhåll för konservativa. Konservativa vill per definition bevara, det är t o m inbyggt i namnet. Att då dela med sig av mannens makt till kvinnan är mot konservatismen natur.
Med andra ord – konservatism och jämställdhet är oförenligt. Det är två motpoler.
Oavsett ni Sverigedemokrater vill eller inte är en essentialistisk syn kön, kultur, identitet, etnicitet och människan som helhet marginaliserat. Det finns få eller inga alls som tror på detta sätt längre.
De som gör det betraktas av samhället, skolan, ja hela utbildningsväsendet lite som ”tomtar”.
I skolan lär man t o m ut att man ska reagera mot den bild som målas upp i kommentarfälten här ovan och nedan.
Som jag uppfattar det hela har hela gänget som här ovan som gått i polemik med mig även en essentialistisk syn på etnicitet och kulturell identitet.
En förutsättning för att utveckla främlingsrädsla, främlingsfientlighet och senare rasism är att man har en essentialistisk syn på etnicitet, kulturell identitet – på människan.
Jag tror att jag kommit till vägs ände i denna diskussion. Jag tror inte att jag kan övertyga de essentialistiskt troende i denna fråga. Jag tror mig också veta att det är farligt att ha en sådan uppfattning om människans beskaffenhet.
Oavsett man har en muslimsk essentialistisk tro som Bin Laden,
eller en essentialistisk syn på etnicitet som Radko Mladic och SD,
eller en essentialistisk syn på kristendom som George Bush,
eller en essentialistisk syn på ägande som Marx,
blir det farligt och obehagligt i slutändan.
Var ”intolerant mot de intoleranta” får bli en bra slogan som avslut
@#45 Ellen Martinsson
Jag är naturvetare så där har du rätt.
Däremot undervisar jag i pedagogik vilket även det är svårt att bevisa effekterna av.
Min personliga erfarenhet är dock att pedagogiska försök snabbt ger ett positivt utfall medan genusvetenskapen bara trasslar in sig mer och mer ju längre man tar den.
Ett grundkoncept för forskning är att studera något och lära sig av det. Inte som genusvetenskapen att bestämma hur det är och sedan studera så att det stämmer. Jag antar dock att du anser att jag och forskningen är "vilse" där.
Vilken åsikt sverigedemokrater har om kön kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig studerat det.
Jag noterar dock att du, förmodligen eftersom jag inte delar DINA åsikter, grupperar mig med sverigedemokraterna ("Oavsett ni Sverigedemokrater vill ...").
Innebär inte det att du har en essentialistisk syn på meningsmotståndare?
Lite som Bin Laden, Radko Mladic, George Bush och Karl Marx!?
"Innebär inte det att du har en essentialistisk syn på meningsmotståndare?"
Jo, det har du rätt i. Jag ber om ursäkt. Du har trots allt varit någorlunda nyanserad, vilket borde belönas. :)
Glad midsommar, föresten!
Tack detsamma!
Jag tycker att det finns en spänstighet i politiken f.n. med SD som vågmästare.
SD aggerar med tydlighet efter sitt eget partiprogram och det gör att Alliansen får stöd i 9 fall av 10 i riksdagen. De Röd Gröna får stöd var tionde gång för sina förslag. Rakt och hederligt och inget flackande oavsett vem man sympatiserar med.
Det faller ett löjets skimmer över såväl Högern som Vänstern som tror att SD kan negligeras. Ni gör er bara löjliga! Det är ingen bråkig unge som vill in i eran sandlåda och leka. Det rör sig om viktiga politiska frågor som påverkar hela Sveriges befolkning.
Skärp er, släpp på prestigen och börja förhandla över alla gränser. SD är ingen sommarsvala i politiken som Ny Demokrati var.
Som SD agerar kommer dom att finnas i svensk politik länge, länge, länge……
http://stigberglund.wordpress.com/