Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Tvångsgiftermål

Nyamko Sabuni om Tvångsgiftermål

Sverige bör skärpa lagstiftningen för att hindra barnäktenskap

 En skarpare lagstiftning är nödvändigt för att stoppa barnäktenskap och tvångsäktenskap. Steg för steg gör vi upp med den beröringsskräck som har rått i Sverige när det gäller hedersförtryck, skriver Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister. 


Om författaren

 

Nyamko Sabuni är jämställdhetsminister (FP).

 

Unga tjejer försvinner varje sommarlov för att bli bortgifta utomlands. Statliga myndigheter bekräftar att det varje månad dyker upp dussintals fall av barn-, tvångs-, eller fullmaktsäktenskap - där ena parten gifts bort via ombud. Barn som trotsar släktens krav om giftermål kan riskera utsättas för hot och våld. Därför menar jag att en av de viktigaste utredningarna just nu är den om en kriminalisering av tvångsäktenskap och slopandet av dispenser för barnäktenskap.

Att barn tvingas gifta sig är inget nytt fenomen. Det handlar om gamla, patriarkala traditioner. Fortfarande är det vanligt i stora delar av världen, framförallt utvecklingsländer. Det finns sextio miljoner kvinnor som gift sig före 18-årsdagen enligt FN-organet Unicef. För ungdomar som tvingats in i äktenskap är det inte bara ett ögonblick av tvång, det kan bli ett livslångt fängelse.

Även i Sverige finns det en möjlighet till dispens för att gifta sig före 18 års ålder. Det är ett undantag från den generella regeln i äktenskapsbalken om att man ska vara myndig när man gifter sig. Jag menar att myndighetsålder sänder en viktig signal om att äktenskap är något som två vuxna kan ingå frivilligt. Den borde följas utan undantag.

Vi har också sett hur dispenser utfärdats i skolan. Elever vars föräldrar tycker det är känsligt med sex- och samlevnad eller gymnastik på grund av deras kultur eller religion har kunnat få befrielse från undervisningen. Det är en mycket märklig och kulturrelativistisk syn - i Sverige har vi skolplikt och eleverna har rätt till all undervisning. Därför ändrar vi i skollagen som träder i kraft till sommaren och avskaffar rätten till befrielse i dess nuvarande form. På det sättet måste skolpersonalen föra en dialog med föräldrarna så att alla parter förstår värdet av att barn får ta del av all undervisning.

En skarpare lagstiftning är nödvändigt för att stoppa barnäktenskap, tvångsäktenskap och andra former av hedersrelaterat förtryck. Men det är också viktigt att mer görs för att skydda offren och framförallt förebygga att det sker.

Den nya etableringsreformen innebär att alla nyanlända flyktingar ska erbjudas samhällsorientering. Det är viktigt att vi är tydliga med vilka skyldigheter och rättigheter som gäller i Sverige. I Sverige uppfyller vi de mänskliga rättigheterna på ett sätt som många andra länder inte gör, inte minst när det gäller ungas fri- och rättigheter, jämställdhet och hbt-personers rättigheter.

Jag har tillsammans med utrikesminister Carl Bildt skrivit till svenska ambassader och informerat dem om regeringens vägledning om hur de bör stödja unga svenskar som befinner sig i farozonen för tvångsäktenskap i utlandet.

Regeringen har också tagit initiativ till informationsprojekt som inneburit att 50 000 ungdomar har fått ta del av sina rättigheter och fått möta de vuxna myndighetspersoner som ska kunna hjälpa dem.

Steg för steg gör vi upp med den beröringsskräck som har rått i Sverige när det gäller hedersförtryck. De mänskliga rättigheterna utgår från individer, inte grupper. Varje person har rätt att själv bestämma över sin framtid och om äktenskap. Samhället får aldrig kompromissa med enskildas grundläggande fri- och rättigheter.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/37421

29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bra Nyamko Sabuni
Nu börjar det äntligen hända nåt mer än snack.
Men du glömde hemgifter.
Det borde självklart vara straffbart att sälja sina barn.

Permalänk | Anmäl #2 Olof Lindberg, 2011-06-20, 17:49

Ursäkta en något ovidkommande och kanske opassande kommentar.
Men oj vad vacker hon är!

Permalänk | Anmäl #3 Olof Lindberg, 2011-06-20, 17:58

Håller med dig Nyamko Sabuni men hur ska lagstiftningen se ut? Vad gör vi med de länder som knappt bryr sig om frågan tvångsäktenskap?Det ingår mer eller mindre i deras kultur.Reseförbud för flickorna?

Permalänk | Anmäl #4 Gunnar Palmgren, 2011-06-20, 18:06

En handlingsförlamad regering har ännu inte fått tummarna loss
med denna välbehövliga lagstiftning! Jag har sagt det förut, men
det tål att upprepas: Beatrice Ask är den sämsta justitieminister
Sverige någonsin har haft, ja hon är till och med sämre än Laila
Freiwalds.

Man kan bara hoppas på nyval, och då åker hela alliansen, som
verkligen har samlat på sig väljarnas missnöje.

Permalänk | Anmäl #5 per svensson, 2011-06-20, 18:22

Jag håller naturligtvis med Sabuni och tycker hon gör bra. Men har ett litet förbehåll.

Flickor och pojkar kan ha gemensam sex- och samlevnadsundervisning, men ska flickor och pojkar ha gemensam gymnastik alltid? Har de det? Flickor och pojkar har har olika typer av rörelsebehov och om de alltid ska vara tillsammans i gymnastiken, måste både flickor och pojkar kompromissa och kan inte leva ut sina rörelsebehov alltid. De hämmas i sina kroppsuttryck respektive tvingas till sådant de tycker är mindre kul. Pojkar kan inte fullt leva ut sina mer våldsamma lekar och sparringsmatcher och flickor som gillar lugnare och mjukare lekar måste ibland vara med på hårdare lekar.

Det kan även finnas sådana barn som är blyga inför det motsatta könet och därför känner sig hämmade i sina kroppsliga uttryck.

Undrar om det inte är bättre att flickor och pojkar oftast har gymnastik var för sig. Ibland kan de vara tillsammans när det är lämpligt, men inte alltid.

Permalänk | Anmäl #6 Ina Höst, 2011-06-20, 18:21

Helt klart ett steg i rätt riktning, Nyamko Sabuni, men som #4 Gunnar Palmgren är inne på:

Hur ska omyndiga personer, som tvingats gifta sig utomlands, bemötas i Sverige? Skall deras äktenskap ändå erkännas av svenska myndigheter (och sedvanlig svensk flathet råda), eller ska det bedömas vara juridiskt ogiltigt och därmed inte registreras och tas hänsyn till i allehanda sammanhang?

Skall det rentav vara ett uttryckligt brott att tvinga eller utöva påtryckningar mot en omyndig flicka eller pojke, att hon eller han ska, eller inte ska, gifta sig med någon speciell person, av vilket skäl det vara månde? Vilka påföljder ska kunna dömas ut? För påföljder lär väl behövas, om lagen skall ha någon effekt och tas på allvar?

Törs vi rentav hoppas på lite rakryggad "kulturimperialism", där regeringen och riksdagen vågar ställa sig upp och säga att vår kultur (med dess värnande av individens mänskliga rättigheter), i dessa avseenden är bättre än somliga andras, som i första hand värnar kollektivet och familjens rättigheter? Inte att vi är bättre som människor eller som "ras", men att vissa principer och regler är bättre än andra?

Med en svart kvinna vid rodret för en övervägande vit befolkning, borde det också bli tydligt att det handlar om värderingar, och inte om ras eller någonting annat.

Permalänk | Anmäl #7 John H Nilsson, 2011-06-20, 18:57

Svenskar behöver egentligen ingen sådan lag. Men tyvärr har vi släppt hit massor av människor, med så lågt stående traditioner, kulturer och religionyttringar att vi i uppfostringssyfte inrättar en sådan lag. Ska vi den dag vi får en kinesisk invandrings-boom lagstifta om förbud att äta hundkött???

Permalänk | Anmäl #8 Robert Pettersson, 2011-06-20, 19:38

Skitprat. I höstas såg 7 av 8 partier till att skriva in i grundlagen att Sverige ska vara mångkulturellt. Då går det inte att komma nu och försöka hindra vissa folkgrupper att utöva sin kulturella särart och identitet. Det är inget annat än ran rasism. Det vill säga just det man anklagade SD för i höstas.

Nyamko Sabuni är medlem i ett parti som talat sig varma för mångkultur länge, och ska inte komma och mästra hur annat folk ska sköta sina angelägenheter. Att vara afrikan ger inget frikort till sådan rasism.

Permalänk | Anmäl #9 Leif D, 2011-06-20, 19:46

Bra! Som lärare ser jag varje vår unga flickors strålande ögon slockna när de förlovas med någon i föräldrarnas hemland. Ibland låtsas de vara glada eller är de ibland så hjärntvättade att de säger att det ska vara så att föräldrarna väljer en man och de kommer att bli kära i honom. När jag sa: "Tänk om du blir kär i en svensk kille då?" till en indisk flicka på 19 år som är född i Sverige och har bott här i hela sitt liv svarade hon att det aldrig kommer att hända.

Permalänk | Anmäl #10 Monika Thormann, 2011-06-20, 19:49

Frågan borde snarare vara: bryr sig moderaterna om att tvångsgiftermål är stider mot artikel 16 i förenta nationernas deklaration om mänskliga rättigheter som är både ratifiserad och fastslagen i grund av den svenska regering och riksadag?

Artikel 16.
1.Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning på grund av sin ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. De äga lika rättigheter vid giftermål, under äktenskap och vid äktenskaps upplösning.
2.Äktenskap må ingås endast med de blivande makarnas fria och fullständiga samtycke.
3.Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och äger rätt till skydd från samhället och staten.

Källa: http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Language.aspx?LangID=swd

Moderaterna kommer aldrig få min kvinnliga röst var fjärde år så länge det finns modareter som har i media uttalat sig både kvinnofrientliga uttalanden samt verkar själv inte kunna klar och tydligt säga om de har en dold politisk agenda såsom Abdisirak Waberi. Svenska kvinna har jobbat stenhårt i flera hundra år bort från religöst manligt förtryck. Det verkar som respekten för dessa kvinnors stenhårda arbete vår varken respekt och beundran

Permalänk | Anmäl #11 Eva Johansson , 2011-06-20, 20:52

Lösningen : " Den nya etableringsreformen innebär att alla nyanlända flyktingar ska erbjudas samhällsorientering "

Här är det läge för en ironisk kommentar typ : Skämtar du ?

Permalänk | Anmäl #14 Sven Stromitzky, 2011-06-20, 21:44

Börja med att ta ifrån samtliga kyrkor vigselrätten. En vigsel skall vara en civilrättslig handling, inte en religiös. Sedan kan kyrkorna få hålla sina ceremonier enligt eget val. Detta är en mycket viktig åtgärd som Regering och Riksdag kan genomföra snabbt och som kan hindra åtminstone en del tvångsäktenskap.

Permalänk | Anmäl #15 Sandhamn, 2011-06-20, 21:51

Jamen, Nyamko Sabuni, Hur röstade du när riksdagen röstade för att Sverige skall vara en mångkulturellt samhälle. Mig veterligen var det bara något litet obskyrt Skåneparti som röstade emot.

Hur tycker Fredrik Reinfeldt i denna fråga? Det vore intressant att höra, liksom Julhlt. De företräder mer än 50% av riksdagen. Varför är de så tysta?

Permalänk | Anmäl #16 Lennart Skoogh, 2011-06-20, 22:15

Inte en dag för tidigt. Hur svårt kan det vara! Jag har i flera års tid följt debatten om hedersbrott, hade en blogg för några år sen där bla detta var ett av ämnen jag skrev om, otaliga är de seminarier, konferenser, besök i Fryshuset osv, alltid samma problem, och inget händer.
Dilsa Demirbags böcker " Fosterland" och" Stamtavlor" är bra och hon har jag lyssnat på, likaså Maria Hagberg och hennes bok " Vid tjugo börjar den ruttna", henne har jag också träffat, hoppas att hon nu med sin vistelse i Irak kan bidraga till förändring. Likaledes Arkan Asaad med sin bok "Stjärnlösa nätter". Likadant är det med Nawal EL Saadawi hennes berättelser har jag lyssnat på, nu senast på Bokmässan.( I Egypten är hon en frontfigur i detta ämne) Alla dessa är fina föredömen, men hur j-a svårt skall det vara att få till en LAG som biter. Det måste ju vara en utdöende tradition, något annat vägrar jag tro. Motvind i detta ämne finns ju också bland etablerade författare, tänker på Jan Guillou, han som gillar att hugga, men inte i det här, han ser ju inga sådana här problem vad felas karln! Nu är jag upprörd och skall inte dra in några flera namn i denna frustrerande kommentar.

Men tack till dig Sabuni. Never give up!

P.S. Till er alla som skyller på alliansen, och att de inte gjort något är det bara att kolla vad gjorde de som hade makt till förändring före moderaterna & Co. Kanske just därför att de nonchalerade problemet har utvecklingen till en förändring inte framskridit i den takt det borde ha gjorts.

Permalänk | Anmäl #17 Gunvi Lundqvist, 2011-06-20, 22:24

Låter som Sabuni anser att barnäktenskap är epidemiskt i Sverige.

Permalänk | Anmäl #18 Terry K, 2011-06-20, 22:48

Jag är helt enig med dig Nyamko Sabuni. Det är något som är ruttet i det svenska samhället när invandrare som du eller Dilsa Demirbag-Sten måste stå upp för civiliserade värderingar som etniska svenskar inte själva vågar beröra av rädsla för att bli beskyllda för främlingsfientlighet och rasism. Den svenska fegheten och konflikträdslan är dessvärre väl dokumenterad och kommer att leda till Sveriges förfall och undergång.
.

Permalänk | Anmäl #19 Christer Eriksson, 2011-06-21, 01:47

Till NYAMKO SABUNI om du nu läser kommentarerna på ditt inlägg.

Jag tror inte en sekund på att Regeringen Rainfelt verkligen vill göra något åt detta eller liknade problem.
Ni låtsas bara ta initiativ för att eliminera SD och deras invandringskritiska framgångar.

Varför ser ni inte till att dom lagar som redan finns i dag verkligen efterföls av samtliga grupper i samhället.
Regeringen Rainfelt har skapat ett samhälle med " Vi och Dom" med separata regler

Permalänk | Anmäl #20 Carl Svensson, 2011-06-21, 05:15

Ett marginellt och ointressant problem, typiskt Folkpartiet.

Det värsta tvångsäktenskapet i Sverige är det mellan svenska folket och vissa invandrargrupper som tillåtits bli alldeles för stora.

Det tvångsäktenskapet har Folkpartiet varit med och tvingat igenom över huvudet på svenska folket som kommer att få betala priset för det i generationer.

Permalänk | Anmäl #21 Bo T, 2011-06-21, 07:31

Jag instämmer i det mesta, om inte allt. Om man inte gillar Sveriges sätt att göra saker så finns det andra länder där man kan göra saker på ett sämre sätt. Vi skall gå framåt inte bakåt. Folkpartiet borde bli lite mer radikala.

Permalänk | Anmäl #22 Niklas Torn, 2011-06-21, 07:49

Något förvånad läser jag hur många kommentatorer som är fulla av beundran for Sabuni, bara för att hon ger uttryck för en självklarhet som omfattats av de flesta svenskar i decennier. Tänk att kraven på våra högsta politiker inte är större.

Permalänk | Anmäl #23 Emma Lindgren, 2011-06-21, 08:12

#23 Emma Lindgren

Ja på sätt och vis så kan man ju se detta som att behandla symptomen av ett större problem. Vi har ju fortfarande den stora stötestenen invandringsfrågan där de flesta partier har svurit trohet inför media till idén om att ha en massiv invandring oavsett konsekvenserna. Utan åtgärdandet av förutsättningarna som prodocerar all denna intolerans så lär man få fortsätta att kämpa mot ett växande problem.

Permalänk | Anmäl #24 Niklas Torn, 2011-06-21, 08:25

#10 " "Tänk om du blir kär i en svensk kille då?" till en indisk flicka på 19 år som är född i Sverige och har bott här i hela sitt liv svarade hon att det aldrig kommer att hända."
Så tragiskt, på så många olika sätt.
Lagstiftning om lagligt äktenskap riskerar dock att bli ännu ett slag i luften. I flera kulturer som florerar i samhällets bakgård gifter man sig inte på papper därför att man ändå inte bryr sig om det etablerade samhällets regler och lagar. Vigsel äger rum inom den egna gruppen, inte sällan mellan barn, flickorna är så unga så unga som 13-14 år och pojkar kanske ett par år äldre. Till synes är barnen med på detta och och det är en stor glädjefest för släkten. Följden blir graviditet i 14-15 årsåldern, avbruten skolgång och ett "vuxenliv" med barn och äktenskapsproblem långt innan tonåren är slut, men utan en egen livssyn, egen personlighet, språk, bildning, utan förmåga att någonsin klara sig själv utom den egna kretsen. De här barnen har inget val när de växer in i en sådan kultur. Det finns släkter i Sveige där tredje generationen håller på att växa upp på det här sättet. Skolk får inga konsekvenser eftersom föräldrarna urskuldar sig med hänvisning till kulturella traditioner och seder som skolpersonal inte har någon insyn i, inte vill eller har resurser att granska och inte vågar ifrågasätta. Frågan är vems svek är störst: föräldrarnas och familjens, som är produkter av samma kultur, eller samhällets, som ignorerar signaler och väljer, mot bättre vetande, att inte ingripa.

Permalänk | Anmäl #25 Dora Sterner, 2011-06-21, 08:55

En annan anledning till att lagligt äktenskap ofta väljs bort är bidragssystemet. Det går att tjäna stora pengar på att påstå att man inte är gifta/sammanboende, till och med på att påstå att barnens far är okänd. Risken för att ertappas för fusket är minimal. Tyvärr.

Permalänk | Anmäl #26 Dora Sterner, 2011-06-21, 09:11

Sluta använda begreppet flyktingar så allmänt som du gö.! Du vet ju mycket väl att det är en mycket liten del av alla dem som invandrat som hit är flyktingar i ordets rätta bemärkelse, d v s enligt FN;s definition

Permalänk | Anmäl #27 Stephan Karlsson, 2011-06-21, 11:41

Vad finns det för skäl att berömma Sabuni för dessa självklarheter?

Borde vi inte i stället djupt kritisera 7klövern, som ju sitter i sand-
lådan, och leker med hink och spade?

Sabuni upprepar ju bara vad Sverigedemokraterna länge har krävt,
att Beatrice Ask ska komma till skott med lagstiftningen!

Billiga poäng av Sabuni, som ju är folkpartist...och från Jan Björk-
lund är tystnaden lika kompakt som vanligt!

Permalänk | Anmäl #28 per svensson, 2011-06-21, 16:24

Det räcker inte med ett förbjud mot barnäktenskap, de "gifter" sig långt innan de officiellt registreras som gifta i Sverige. Jag bodde som liten i Hjällbo där giftes tjejer bort i högstadiet, min granne tex giftes bort redan som 11 åring till sin 25 åriga kusin. Hon är/var rom så det var ingen som tyckte att det var konstigt. Om man verkligen vill förbjuda barnäktenskap så måste även ett förbjud mot inavel dvs att generationer av samma familj gifter sig med varandra, kusiner som gifter sig med varandra, gifte mål med farbröder etc. Det är en mycket svår situation när familjen redan har bestämt sig för att en ung tjej skall gifta sig med sin äldre kusin eller farbror, om detta blir förbjudet eller svårare så kommer invandrade tjejers situation förbättras avsevärt. Ett sätt är att upplysa familjerna om de negativa effekterna med att gifta sig inom sin egen familj innan giftermålet och vid anländadet i Sverige om familjen kommer från regioner där detta är mycket vanligt.

Permalänk | Anmäl #29 Robert Larsson, 2011-06-21, 18:08

Sandhamn#15 har rätt. Kyrkors vigslar ska inte ha någon civilrättslig legitimitet.
Men det räcker inte att inte erkänna religiösa eller kulturella påhitt. De sedvänjor som strider mot mänskliga rättigheter måste vara straffbara. Och bestraffas.
Dit hör kirurgiska sedvaneingrepp på barn. Bindande avtal som ingås i barns ställe. Hemgift. Barns medlemsanslutning till religiös eller politisk rörelse och att hindra barns tillgång till information och utbildning.
Och till alla praktrasister i debatten:
Dessa straff skulle även drabba en hel del helyllesvennar.

Permalänk | Anmäl #30 Olof Lindberg, 2011-06-21, 18:27

Nyamko Sabuni, bra artikel!

"i Sverige har vi skolplikt och eleverna har rätt till all undervisning. Därför ändrar vi i skollagen som träder i kraft till sommaren och avskaffar rätten till befrielse i dess nuvarande form. På det sättet måste skolpersonalen föra en dialog med föräldrarna så att alla parter förstår värdet av att barn får ta del av all undervisning."

Vad menas? Har inte skolpersonalen även innan fört en dialog med föräldrarna i fråga om befrielse från undervisning? Menar ni att skillnaden nu ska bli att det blir skolpersonalens uppgift att ifrågasätta föräldrarnas beslut, tagna på religiösa grunder? Det låter synnerligen ogenomtänkt.
Ta bort ALL rätt till befrielse från undervisning av ideologiska / skäl, för alla elever i grundskolan!

Permalänk | Anmäl #31 Malva Gyldberg, 2011-06-22, 21:32

Den politiska relativismen fungerar som den religiösa, nämligen, att man ursäktar och förbi ser uppenbara mänskliga kränkningar med inlärda retorik som saknar verklighetsförankring. På så sätt kan man blunda för barn som utsätts för kränkningar, allt under demokratins namn och humanism. Ni borde skämmas för en sådan idioti!!!

Permalänk | Anmäl #32 u_15282, 2011-06-25, 11:16

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Stora risker med MP:s energipolitik
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.