Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Vårdnadsbidraget

Nalin Pekgul om Vårdnadsbidraget

Vårdnadsbidraget en fälla för invandrarmammor

Vårdnadsbidraget utnyttjas nämligen mest av invandrarmammor. S-kvinnor anser att vårdnadsbidraget är direkt skadligt för integrationen. Bidraget minskar invandrarmammornas delaktighet i samhället och en utsatt grupp hamnar därmed ännu längre från arbetsmarknaden, skriver Nalin Pekgul och Carina Hägg.


Om författaren

Nalin Pekgul
Ordförande S-kvinnor
Carina Hägg
Ansvarig för integrationsfrågor i S-kvinnor och riksdagsledamot.

Regeringens expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) presenterade nyligen rapporten "Sysselsättning för invandrare". I rapporten pekas vårdnadsbidraget ut som en kvinno- och fattigdomsfälla och ett av huvudskälen till den misslyckade integrationen av utrikes födda kvinnor på arbetsmarknaden.

Detta var en av de risker som S-kvinnor förutspådde och varnade för redan innan bidraget infördes för tre år sedan.
Sedan 1 juli 2008 har kommuner som så önskar rätt att införa ett vårdnadsbidrag på högst 3000 kronor per månad för barn mellan ett och tre år. Vårdnadsbidraget är Kristdemokraternas hjärtefråga. Deras argument är att bidraget ökar föräldrarnas valfrihet. I oktober 2010 hade 104 kommuner infört vårdnadsbidraget. Generellt tyder de siffror som hittills framkommit inte på någon större entusiasm för den nya valfriheten, men det finns en snedvridning i utnyttjandet som är oroande.

Vårdnadsbidraget utnyttjas nämligen mest av invandrarmammor.
I oktober 2010 publicerade SCB en undersökning av vårdnadsbidraget i de 96 kommuner som infört det till och med hösten 2009. Studien visar att vårdnadsbidraget var vanligast i förortskommuner. Av de totalt två procent av vårdnadshavarna som beviljats bidraget var 90 procent kvinnor och föräldrar med utländsk bakgrund var överrepresenterade. 
S-kvinnor anser att vårdnadsbidraget är direkt skadligt för integrationen. Bidraget minskar invandrarmammornas delaktighet i samhället och en utsatt grupp hamnar därmed ännu längre från arbetsmarknaden.

Milt uttryckt kan man säga att bidraget inte går hand i hand med regeringens arbetslinje och att alliansen har all anledning till självkritik. Att vårdnadsbidraget dessutom leder till att många barn med invandrarbakgrund hålls hemma med föräldrar som inte talar svenska under språkinlärningens första kritiska fas gör bidragets effekter än värre. Barnen berövas inte bara ett språk utan också den sociala utveckling och pedagogiska stimulans som förskolan kan ge. De börjar sin skolgång i en uppförsbacke som kanske aldrig planar ut.

Vårdnadsbidraget påverkar också kvaliteten i förskolan eftersom pengarna tas från barnomsorgens budget. I socioekonomiskt utsatta områden, som t.ex. på Järvafältet, har vårdnadsbidraget också lett till att förskolor tvingats stänga på grund av det låga antalet barn. 
Alliansens högerpartier sviker barnen i Tensta och deras skolpolitik klingar allt mer ihåligt när man genom vårdnadsbidraget kraftigt försämrar många barns möjligheter till en bra skolstart.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/37291

25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag gissar att Nalin inte skulle röna några större framgångar som jägare! Att locka någon med ett bete som går att ta utan någon direkt konsekvens är inte vad jag kallar en fälla. Problemet är som jag uppfattar det att invandrarkvinnor tillåts fatta egna beslut när det finns andra invandrarkvinnor som Nalin som vet bättre vad som är bra för den enskilda individen..

Permalänk | Anmäl #1 Viktor Sandahl, 2011-06-15, 12:55

"Bidraget minskar invandrarmammornas delaktighet i samhället och en utsatt grupp hamnar därmed ännu längre från arbetsmarknaden."

Nja, nu hade väl dom här mammorna knappast varit speciellt delaktiga i samhället ändå?

"Att vårdnadsbidraget dessutom leder till att många barn med invandrarbakgrund hålls hemma med föräldrar som inte talar svenska under språkinlärningens första kritiska fas gör bidragets effekter än värre."

Vad gör föräldrarna här då över huvudtaget om dom inte ser till att lära sina barn det lokala språket?

Att invandrarna är hemma med barnen är egentligen ganska snut, så länge man inte lär barnen en massa ofog. Dagis med sina genuspedagoger är ju inte heller någon speciellt lämplig plats för barn. Faktiskt ganska dålig.
Man borde snarare jobba mer på att folk ska ta hand om sina barn själva utan inbalandning av myndigheter vars främsta syfte är att göra homosexuella sossar av ungarna. Sänk skatterna så folk får möjlighet att sköta sina egna liv!

Permalänk | Anmäl #2 Leif D, 2011-06-15, 13:19

Allt som gör att invandrare skaffar barn istället för jobb måste stoppas för det är katastrofalt för integrationen.

Förslagsvis stoppas all anhöriginvandring till familjer som inte är självförsörjande. PUT beviljas ej för barnfamiljer. Ej medborgarskap för den som skaffar barn innan självförsörjning är ordnad.

Eller också sitter vi och tittar på när samhället ödeläggs.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2011-06-15, 13:53

Och vad har ni sossar att erbjuda dessa kvinnor ?

Jobb ?!?
Utbildning som leder till att dom får jobb ?!?

Skulle vilja se den dagen sossarna genom LO ser till att knegarna får en lika hög generell löneökning och valfrihet till hur den skall användas som denna regering.

Arbetarparti ?
I era drömmar...

Permalänk | Anmäl #4 Mats F Eriksson, 2011-06-15, 14:09

Flyktinginvandrare skall erhålla skydd och skall vistas i flyktingläger och inte valsa runt i samhället vind för våg. När kriget är över skall de återvända. De skall inte integreras, lära sig svenska eller arbeta (annat än med vardagssysslor på flyktingförläggningen).

Sverige skall inte vara ett öppet dyrt flyktingläger, mycket bättre att anvisa alla flyktingar till flyktingläger i konfliktens närområde, det kostar bara 1/100 mot i Sverige, plus att vi slipper alla problem med integration och brottslighet. Sveriges invandringspolitik omoraliskt slösaktig och hjälper bara de rika flyktingarna som har råd med flykting smugglare.

Permalänk | Anmäl #5 Johnny Andersson, 2011-06-15, 15:01

Feminism en fälla för svenska kvinnor

Permalänk | Anmäl #6 michael lilja, 2011-06-15, 15:12

Nalin Pekgul,

"…språkinlärningens första kritiska fas…"? Nej, Nalin Pekgul, det där har du fått om bakfoten. I och för dig är du i gott sällskap bland svenska politiker, tyvärr. Inte så att språkinlärningen är oviktig, men under de första tre åren finns något annat som är mycket viktigare, 1-2 åringens anknytning till föräldrarna, i den åldern ofta modern.

De första tre åren står både barnets anknytning till modern, och moderns anknytning till barnet ,på spel. Det måste få ta denna tid. Barnet kan inte lära sig springa förrän det kan gå. Under de första åren är anknytningen viktigare än svenska språket.

Det går utmärkt att lära sig svenska vid 3 års ålder. Jag känner barn som lärt sig ett utländskt språk perfekt på några månader som sjuåringar i skolan.

Så som den (s)-kvinna Nalin Pekgul nur är så tror jag att detta är en skenmanöver från hennes sida. Det framkommer i debatt efter debatt att Nalin Pekgul hatar vårdnadsbidraget som pesten av alla möjliga skäl.

Svenska hemmaföräldrar har arbetat hårt för vårdnadsbidraget i många års tid. De kommer inte att ge sig så lätt. (s) kommer inte att vinna valet 2014 om de hotar ta bort vårdnadsbidraget. Vårdnadsbidrag i någon form är här för att stanna.

Permalänk | Anmäl #7 u_12796, 2011-06-15, 15:29

Varför inte koppla vårdnadsbidraget till medborgarskap då? Det kanske alla bidrag borde göras f.ö. Men nej, då blir det ju nästan som medborgarlön, den mest förbjudna tanken i Arbetslinjekyrkan. Här har ju ändå KD kommit med något bra för att motverka dagistvånget, men nej, då får det inte vara.

Permalänk | Anmäl #9 stefan hallgren, 2011-06-15, 15:35

Jag håller helt med Jonathan T! Ersättning till hemmaföräldrar, i någon form, är oerhört angeläget. Och jag unnar invandrarkvinnor och deras barn möjligheten att få denna värdefulla tid tillsammans, precis som jag unnar alla svenskar detta. Nalin Pekgul - håll tassarna borta från våra barn! Alla vill inte ha förskola - på väldigt goda grunder!

Permalänk | Anmäl #10 Karin Yngman, 2011-06-15, 15:48

Vad får Nalin Pekgul att tro att alla andra bidrag har en helt annan effekt än just utslagning som leder till permanent fattigdom och bidragsberoende? Förstår inte Nalin Pekgul att detta är något som gäller bidrag generellt och inte specifikt vårdnadsbidraget?

Pengarna för att betala bidraget måste som bekant komma någonstans ifrån. Istället för att betala ut bidraget hade staten kunnat sänka skatten. Sänkt skatt gör att arbetsgivare kan anställa arbetstagare till en lägre kostnad utan att arbetstagaren får mindre kvar. Gapet mellan vad arbetsgivaren betalar och vad arbetstagaren får minskar. Det gör i första hand att de människor som ligger precis under gränsen för att vara värda att anställa ur ett företags perspektiv blir anställda. Istället för att dessa stackare ska vara beroende av bidrag. Bidraget i sin tur kommer från skatt på den konstgjort höga lönen/vinsten som endast den arbetande/kapitaliserande delen får ta del av. De konstgjort höga lönerna driver upp priser och räntor vilket antingen inflaterar bort den sparade förmögenhet vissa har eller äter upp alla med sämre marginalers privatekonomi. Detta skapar fattigdom och behov av höjda bidrag. En ond spiral.

I slutändan får alla mer varor och tjänster i utbyte mot sitt arbete om staten slutar försöka arbeta mot marknadskrafterna och istället ägnar sig åt att upprätthålla de förutsättningar som krävs för att marknaden ska fungera optimalt. Gå med istället för mot strömmen.

Att få mer varor och tjänster, i slutändan mer välfärd, i utbyte mot sitt arbete är vad som spelar roll egentligen. Inte någon abstrakt summa SEK på ett elektroniskt konto med tillhörande plastkort. Riktig tillväxt innebär produktion av varor och tjänster som människor faktiskt efterfrågar. Inte planekonomiska antaganden om att jobb är ett självändamål som måste uppfyllas villkorslöst.

Nalin Pekgul har givetvis rätt i det hon säger men hon missar att nämna att stora delar av hennes partis politik går ut på att begå exakt det tankefel hon själv pekar på. Kvävande välvilja.

Permalänk | Anmäl #11 Benjamin W, 2011-06-15, 17:05

Har inte mammor ett eget föräldrar ansvar som kan innebära att lära sig det svenska språket så att hon kan kunna hantera kontakterna med olika myndigheter och instutioner som berör deras egna barn?

Bara för att man är mamma med invandarbakgrund betyder det inte att man saknar vuxen och föräldrar ansvar?

Fördelningen av resurser? Det är en politisk fråga som kan missgynna alla mammor oavsett ålder och etnisk ursprung.

Jag är ganska trött på att se invandrare som offer för att det är upp till den enskilde indviden att ta för sig av det svenska smörgåsbordet med dess erbjudanden och utbud såsom SFI, Barnomsorg samt hjälp på arbetsförmedlingen att söka jobb.

Permalänk | Anmäl #12 Eva Johansson , 2011-06-15, 17:21

Vad jag inte förstår är varför alltid alla problem ska lösas genom att begränsa småbarnsfamiljernas valfrihet. Ojämställda löner ska lösas genom att se till så kvinnor absolut inte väljer halvtid eller att vara hemma för länge. För få pappor hemma ska lösas genom kvoterad föräldraförsäkring.
Och nu vill (s) begränsa familjernas valfrihet för att lösa deras misslyckade integrationspolitik som de haft tillräckligt många år på sig att lösa.

Permalänk | Anmäl #13 Jannice Jansson, 2011-06-15, 17:32

Jadå. I princip har Nalin Pekgul och Carina Hägg rätt. Men om vårdnadsbidraget tas bort kommer invandrarnas opinionsledare se till att invandrarfamiljerna kompenseras genom något annat bidrag. De tillhandahåller viktiga röster för de rödgröna.

Permalänk | Anmäl #14 Kent Tore Olofsson, 2011-06-15, 17:33

" Av de totalt två procent av vårdnadshavarna som beviljats bidraget ..."

Jadu, Nalin, jag tror nog inte att dom där två procenten är förklaringen till varför en halv miljon invandrare är arbetslösa.

Permalänk | Anmäl #15 Magnus Mattsson, 2011-06-15, 17:59

Inga bidrag, inga skatter och inga politiker.

Permalänk | Anmäl #16 Johnny Andersson, 2011-06-15, 18:53

Mycket bra inlägg #7, håller helt med.
Och #13, drevet mot småbarnsfamiljen och kärnfamiljen måste upphöra. Barnens välmåga och sunda utveckling är en viktig samhällsangelägenhet, det är en investering i framtidens humankapital. Samhället måste ge föräldrarna goda förutsättningar att sköta sin viktiga uppgift.

Det finns flera sätt att förbättra villkoren för föräldrarna. Vad är vårdnadsbidrag, vilka får det? Inte alla iaf.

Vad säger Nalin om att betrakta familjen som en ekonomisk enhet (det görs när bostadsbidrag beräknas t.ex.), dvs. sambeskattning av föräldrarna. Sambeskattningen kan vara frivillig, dvs. man kan ansöka hos skattemyndigheten. Sambeskattningen kan kombineras med delade pensionspoäng mellan föräldrarna så länge de delar hushåll. Ensamstående föräldrar kunde istället erbjudas vårdnadsbidrag för att även deras barn ska få bättre villkor..

Permalänk | Anmäl #17 Ina Höst, 2011-06-15, 19:04

KARRIÄREN ÄR EN FÄLLA FÖR SVENSKMAMMOR !

Permalänk | Anmäl #18 u_16608, 2011-06-15, 23:11

"Vårdnadsbidraget påverkar också kvaliteten i förskolan eftersom pengarna tas från barnomsorgens budget. I socioekonomiskt utsatta områden, som t.ex. på Järvafältet, har vårdnadsbidraget också lett till att förskolor tvingats stänga på grund av det låga antalet barn. "

Jaha? så nu ska vi SKAPA ETT BEHOV av förskolor? Är det inte PERFERKT att förskolor inte behövs? att mammor själva vill ta hand om sina barn där hemma?

är det kanske ett problem att lejonmammorna inte lämnar sina barn till dagis också?

Permalänk | Anmäl #19 u_16608, 2011-06-15, 23:33

Jag fattar inte varför Nalin i så fall inte lika gärna angriper den frikostiga föräldrapenningen vid barnens första år. Att tänja ut den hur länge som helst har ansetts förslaget fiffigt och bra. Man var tvungen att sätta in en övre spärrgräns för när man var tvungen att ha tagit ut allt, är inte det ett bevis på att vårdnadsbidrag behövs. Att tänja ut föräldrapenningen genom att bara ta ut 2-3dagar i veckan är fullt tillåtet men att säga att jag vill vara hemma längre än så det är sunkigt på nåt sätt och det är det vara invandrare som vill hur vet vi det.

Permalänk | Anmäl #20 Maria Nilsson, 2011-06-16, 00:03

Har dessa bidragstagande "nybyggare" även vårdnadsbidrag?
Kände jag inte till. Varför ösa bidrag över dessa?
De får så det räcker ändå, beroende på hur många barn de har. Kan bli upp till 30 000 sek i månaden.
Sluta nu. Ställ krav. Vi har inte råd. Svenska mammor får sällan dessa höga bidrag. Då menar jag inte enbart vårdnadsbidrag.
Detta är, anser jag, kvalificerad diskriminering av pursvenskar.
Men vi svenkar kan enligt F Reinfeldt inte diskrimineras. Bara förödmukas.

Permalänk | Anmäl #21 Lena Johansson, 2011-06-16, 07:01

På Wikipedia står det att Nalin kom till Sverige när hon var 13 år. Tycker hon pratar och skriver bra på trots av att hon inte hade lärt sig svenska under "språkinlärningens första kritiska fas".

Permalänk | Anmäl #22 Andreas Haaskjold, 2011-06-16, 08:14

Jamen ut med kvinnorna dag 1, Pekgul!

Låt dem gå över gränsen, och dag 2, sätt kvinnorna på ett städjobb så de förstår den svenska jämlikheten. Låt ungarna gå från noll till svensk förskola utan en mjuk övergång. In med dem i sosseriet, där alla ska fostras i statens tjänst.

Männen ska jobba från start med vad som helst enl min mening, men låt för fanken kvinnorna, dessa kvinnor som oftast inte alls är lika hårdhudade som oss svenska kvinnor få landa mjukt.
Hur i helvete har du tänkt dig att dessa invandrarkvinnor ska ut i arbetslivet efter två veckor?

Är det så att jag som pursvensk har mer förståelse för hur det kan vara att komma hit till denna annorlunda kultur, än vad du som invandrad kvinna med kännedom om sakernas tillstånd har tillägnat dig? Skämmigt i så fall. Du om någon borde väl fatta varifrån de kommer?

Vet du jag är glad att du inte var gammal nog att hamna i DDR då det väl begav sig. Du hade kvalificerat för ett toppjobb.

Permalänk | Anmäl #23 Christina Lundqvist, 2011-06-16, 14:20

Usch, vad jag är trött på Nalin Pekgul och hennes tjafs om
invandrarkvinnor och flyktingar!

Permalänk | Anmäl #24 per svensson, 2011-06-16, 14:45

Vilka "invandrarkvinnor" Nalin? Amerikanska, holländska, norska..? Det tror jag nog inte va. Nej, det är så att INVANDRARE idag betyder någon som kommer från Mellanöstern eller Afrika och som är svåra att integrera, assimilera, få ut på arbetsmarknaden (om de ens vill), har svårt att lära språket (om de ens vill) mm mm, pga av analfabetism och enorma kulturkrockar. Och förmodligen, nu gissar jag bara, en ytterst begränsad kunskap om västerländska samhällen och världen utanför byn de kommer ifrån. Skriv det då, vilka det handlar om!

Dessa människor ska alltså arbeta i Sverige. Med vad?? Våra åldringar sägs det. Åldringar som aldrig har lärt sig förstå människor som bryter på svenska. Förresten blir faktiskt även invandrare gamla och ska då invandrare sköta både dem och de svenska åldringarna. Är det så man ser på dessa invandrare? De ska "torka skit" för alltid eller hur har man tänkt? Vad är det om inte en nedlåtenhet av astronomiska mått?!

Jobb svensken inte vill ha, är en annan gammal floskel som kanske gällde på 70-talet. Varför i hela Glödheta skulle invandrare VILJA ha de jobben då? De som vill och kan väljer förmodligen inte "skitjobb". Och de som inte vill behöver inte, de får bidrag. KAN de inte svenska får de bidrag, vi kan ju inte låta människor svälta ihjäl bara för att de är obildbara eller helt enkelt bara inte vill - vara med i samhället.

Permalänk | Anmäl #25 Bettina Berg, 2011-06-16, 17:43

Varför kallar du vårdnadsbidraget för "fälla för invandrarkvinnor"?

Det är ju inte alls det du menar. Ni socialister vill ha en befolkning som skall tvingas ut som arbetstagare för att därmed kunna kontrolleras och manipuleras på en rad olika sätt. Ni vill speciellt få ut kvinnorna för att slå sönder familjestrukturerna och få in barnen in i indoktrineringsinstitutionerna.

Så skriv istället: "Vårdnadsbidraget hindrar vår socilaistiska arbetstagarpolitik, vår familjpolitik och vår skolpolitik." Då finns det fog för uttalandet, allt annat är bara trams och förvillelse.

Permalänk | Anmäl #27 Jörgen Trauner, 2011-06-17, 10:39

Svenska modellen
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.