Rättssystemet fungerar inte när en klan begår brott och låter en målvakt ta hela skulden. Klanen måste straffas, annars kommer brottsligheten att fortsätta.
Så det är bara att anpassa rättssystemet eller låta landet gå under i en orgie av kriminalitet och rasism.
Och sen borde de som möjliggjort hederskulturernas tillväxt i Sverige genom en tanklös invandringspolitik också ställas till svars.
Hur tänkte de? Tänkte de alls eller ville de bara skryta med att vara "generösa"?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-14, 10:46
Du har fel Babareh. Mord är mord.
Vi har haft diskussioner om hedersmord redan för länge sedan. Det finns även adekvat hjälp att få genom socialtjänsten och kvinnoföreningar.
Vad kan du tillföra ?
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-06-14, 10:54
Nu får vi se det värsta exemplet på hur vår humana syn på flyktingar undergräver vårt rättssystem. Det är generande att inte rättssystemet kunde döma föräldrarna och sonen för det uppenbart planerade och gemensamt utförda bestialiska brottet. Den nya domen blir fel hur än resultatet blir ! Sonen borde inte ha fått resning mot bakgrund av utvisningshotet och att nu, efter 4 år kasta skulden på föräldrarna. Föräldrarna har väl redan fått skadestånd och nu blir det väl nya skadestånd !
Grundfelet beträffande alla hedersbrott i Sverige är att man släppt in s.k. flyktingar som velat fortsätta att leva som i sitt hemland. De borde tvingas att skriva under kontrakt där de accepterar svenska lagar och att inordna sig i det svenska samhället. Det innebär att t.ex. muslimsk klädedräkt inte får användas i arbete och skola.De måste också acceptera den kristna grunden för vårt samhälle och att skolavslutningarna kan ske i kyrkan med psalmsång och välsignelse. Vi har samma Gud som Islam och Jesus var profet även där ! Allt detta är ett bra mått på om man är trovärdig som flykting.
Permalänk | Anmäl
Anders Bergstedt, 2011-06-14, 11:17
#2: Jag har svårt att se vad Andersson säger som är fel. Kan du utveckla ditt resonemang?
Permalänk | Anmäl
Brooke, 2011-06-14, 11:17
För det första ska begreppet "hedersvåld" döpas om till Skamvåld, för det finns inget hedersamt i detta.
För det andra är det underförstått av artikelförfattaren att även skamvåld i Sverige är Svenskarnas fel pga. segreation mm. vilket även Bengt Westerberg kommer att komma fram till.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-06-14, 11:48
"Det är viktigt samtidigt att understryka att skapa ett diskussion om hedersvåld och hedersmord utan etnocentrism."
Det är snarare tvärtom så, Bahareh Andersson, att om vi vill komma åt dessa problem så MÅSTE vi diskutera etnicitet och kultur.
Om man vill fånga fisk, ska man göra det i skogen eller i havet?
Att analysera olika folkgruppers egenskaper är oundvikligt om vi vill förstå vad problemen egentligen handlar om och hur de ska bekämpas.
Det för att undvika vågor av rasism och främlingsfientlighet när det är för sent.
Och folket har rätt att få veta vad som pågår, annars uppstår ett demokratiskt underskott som kan ta farliga vägar.
Här är ett reportage från GP som skapar förståelse och inte rasism: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-28-10-07-goteborgs-somalier-e...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-14, 12:02
#2 Sven Stromitzky,
"Vi har haft diskussioner om hedersmord redan för länge sedan. Det finns även adekvat hjälp att få genom socialtjänsten och kvinnoföreningar. "
Abbas Rezais död är dessvärre delvis ett resultat av socialtjänstens hantrande av ärendet, förmodligen på grund av ren okunnighet om hederskulturen.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-14, 12:47
Malcom Gladwell tar upp aspekter på "heders"kultur, etnicitet samt skillnader mellan herde- och bondekulturer i sin bok "Outliers".
Ger ett intressant perspektiv UTAN att hamna i "rasistjargongen".
Lyssna här:
http://community.whyihatethejoneses.com/_Outliers-Culture-of-Honor-by-Ma...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2011-06-14, 13:04
Malcom Gladwell tar upp aspekter på "heders"kultur, etnicitet samt skillnader mellan herde- och bondekulturer i sin bok "Outliers".
Ger ett intressant perspektiv UTAN att hamna i "rasistjargongen".
Lyssna här:
http://community.whyihatethejoneses.com/_Outliers-Culture-of-Honor-by-Ma...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2011-06-14, 13:04
#4 Anders Bergstedt, 2011-06-14, 12:17
"De måste också acceptera den kristna grunden för vårt samhälle och att skolavslutningarna kan ske i kyrkan med psalmsång och välsignelse"
Sverige är varken kristet eller muslimskt. Det är sekulärt. När ska detta gå upp för alla gamla religionskramare? Muslimer och kristna ska följa svensk lag. Det ska inte vara massa lallande i kyrka eller moske på skolavslutningar. Bryter man mot lagen så ska man få de påföljder som lagen kräver, vare sig man är katolik som sätter på småpojkar eller muslim som ägnar sig åt hustrumishandel och mördar för de anser att hedern är förlorad, eller ateist som skattefifflar är det bäst man tillägger. Religös tro kan aldrig vara en förmildrande omständighet och likhet inför lagen måste vara strävan. Vad jag hört så är ju inte hedersvåld exlusivt för muslimer utan praktiseras även av andra religiösa fanatiker, det är dock bara hörsägen så jag kan inte styrka det med en referens.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-14, 13:34
#14 Olle Svensson, 2011-06-14, 15:10
För att vara frank så skiter jag i vad muslimer i Malmö gör så länge de följer svensk lagstiftning. Sveriger är sekulärt oavsett om man är muslim, kristen eller scientolog. Lagen gäller lika för alla dessa religösa och staten är separerad från tron. Ditt sätt att resonera är bara larvigt. Det finns mängder av folk som har sina rötter i islam, som ser sig som muslimer eller att de härstammar från en muslimsk kultur utan att de anser sig vara religiösa. Du verkar vilja få igång ett heligt krig men jag köper inte det. Försök göra som din käre Jesus predikade istället, vänd den andra kinden till vettja!
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-14, 14:31
som jag påpekade :
Det är viktigt samtidigt att understryka att skapa ett diskussion om hedersvåld och hedersmord utan etnocentrism. Utan att fenomenen skapar ett vi och dom-tänkande. Utan att medvetet eller omedvetet placera alla kurder, afghaner eller folk från en viss religion i facket "dem" och utpeka oskyldiga som barbarer. Då kommer vi en bra bit på vägen.
Jag är muslim och är gift med en svensk man och visst har jag provat att till och med pussas på öppna gator i Malmö och det var inte märkvärdigt . Min fråga: är det möjligt att diskutera hur neutralt och allmängiltigt ett "svensk" perspektiv på individens frihet och självbestämmande är i ett globalt perspektiv?
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-06-14, 14:40
"Sveriger är sekulärt oavsett om man är muslim, kristen eller scientolog."
Där har du fel, #15 Lux Interior. Det finns många som följer religiösa lagar och religiösa ledare och antalet ökar med invandringen.
Antalet områden med religiöst styre ökar i samma takt.
Om folk är religiösa så blir landet de facto religiöst oavsett vad lagstiftningen säger.
Sharia-lagar gäller i ökande utsträckning i Sverige idag vilket är uppenbart för alla som inte gömmer sig under en sten i skogen.
Det innebär att fronten mellan islam och demokrati går rakt igenom Sverige. Tack för det, Fredrik.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-14, 14:52
#16 Bahareh, ja nu har vi ju en regering som ökar på klyftorna då de importerar en stor del muslimer som har inbyggt vi och dom tänkande.
Och sedan behöver du inte vara orolig att det skulle tyckas att andra folkslag än svenskar är barbarer, det vet nog alla vem som sagt...
Permalänk | Anmäl
Stefan Jansson, 2011-06-14, 14:57
#18 Stefan Jansson, 2011-06-14, 14:57
Tyvärr jag begriper inte vad som menas?!
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-06-14, 15:01
#17 Bo T, 2011-06-14, 15:52
Sedan när står Sharia-lagar inskrivna i den svenska lagboken? Du babblar om tomtar som sitter i förorter och har egna små lagråd? Om detta finns så är det inte svensk lag. Att du vill få mig att tro att för att det finns vigelantestyren på sina håll i sverige så gäller helt plötsligt inte den svenska lagen är lika larvigt som Olles paranoida inlägg. I Sverige gäller svensk lag och den är inte knuten till religiösa dogmer, annat än att man inte får diskriminera personer pga deras religion. Att hur sedan polisen ser till att upprätthålla lagen är en annan femma och diskuteras under en annan artikel här på NM.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-14, 15:12
#16 Bahareh Andersson. Tycker inte du att det är lite magstarkt av dig att komma och diktera för oss svenskar hur vi ska diskutera?
Att konstatera att det förekommer hederskultur i vissa länder är inte rasism så varför ska den förståelsen förbjudas?
Har du haft pusskalas med din vite, pursvenske kille på gatan i Rosengård med burkan på så är jag imponerad.
I så fall är du ett stort föredöme för alla muslimer. Sådana handlingar kan spränga de värsta hederskultursnästena.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-14, 15:12
#20 Lux Interior. Den lag som folk följer är den som gäller och i en allt högre utsträckning är det sharia-lagar och imamer som styr i Sverige.
Sen kan vi ju välja att blunda för det under en sten i skogen eller att se och möta problemet medans det är hanterligt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-14, 15:19
Varför har mitt tidgare inlägg tagits bort?
Sverige skall vara mångkulturellt. Det är i stort sätt alla överens om. Att då jobb mot hederkultur är helt fel.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-06-14, 15:21
#22 Bo T, 2011-06-14, 16:19
Det verkar snarare som att du håller på att barikadera dig och gräva ner dig under en sten i skogen i rädsla för det oformliga hotet av islam. Själv väljer jag att vara kvar i samhället och kämpa för att det sekulära samhället skall bestå. Att varken muslimska, judiska, kristna eller andra trosuppfattningar och deras mullor, påvar, rabbiner och prostar ska få sätta agendan och styra över människors liv.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-14, 15:29
Feminism är en anna typ av hederskultur
ett antal män ska offras, med falska våldtäktsanklagelser som backas upp av införstådda domare och tjänstemän, med en feministisk agenda! Man statuerar exempel för att visa "handlingskraft mot gubbslemmet"...
Assagne som var dum nog att inte vägra ligga med de svenska fansen,... Grekiska killar som haft oturen att träffa svenska tjejer med vissa baktankar.. osv osv..
det låter absurbt, precis som sanningen ofta är...
Permalänk | Anmäl
u_16608, 2011-06-14, 15:41
#25 Olle Svensson, 2011-06-14, 16:34
Det var ett väldigt tjat om Malmö. Malmö är inte Sverige. Det är väl nästan halvdanskt?
Visst är det beudransvärt att du går och trängtar efter muslimska kvinnor och månar om deras väl och ve men ärligt talat så låter din oro aningen tillgjord. Om nu farsor och bröder ser till att deras omyndiga döttrar eller systrar inte springer på stan och raggar på trånande svenska män så är det väl inte olagligt? Om de däremot håller dem mot sin vilja då de är myndiga så är det olaga frihetsberövande och med andra ord olagligt. Om du vet att sådana förhållanden finns hos någon så skulle jag vilja påstå att det är din plikt att anmäla detta så något görs och inte bara sitta på NM och påstå det. Jag kan nog sätta ganska mycke på att även medlemmar av tex Livets Ord har ganska stor koll på vad deras döttrar gör innan de är myndiga.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-14, 15:49
Nu när vi vet vilka stora problem flyktinginvandringen medför så är väl det bästa och enklaste att helt enkelt upphöra med flyktinginvandring och använda Sverige som ett öppet flyktingläger. Flyktingar skall varken integreras, lära sig svenska eller arbeta, de skall ha skydd och sedan återvända.
I stället för att ta hit "ensamkommande" flykting "barn" som kostar skattebetalarna 3000 kr/dag så kan vi hjälpa 100 gånger fler i konfliktens närområde. Därför skall alla flyktingar anvisas till flyktingläger, då slipper vi alla problem med integration, arbetslöshet, bidragsberoende, rasism och skam mord.
Det är våra politiker som måste agera och stoppa flyktinginvandringen innan Sverige ruineras och inbördeskriget börjar.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-06-14, 17:08
@27
jaha då va d tid att representa. stockholm har alltid skitit i hur d går malmö. vi har massiva problem och er enda lösning är att peka finger och skrika rasist. sverige förlorade mina sympatier för länge sedan. kommer aldrig hissa en svensk flagga. när malmös synagoga sprayadrs med hakkors så skyller ni äckliga pk 08or på svenska malmöbor. jag älskar massa invandrare men alla med 2 hjärnceller fattar att man bara kan lösa bråk med diskussion. men ni sitter i fungerande delar av landet och säger åt svenska skåningar att hålla flabben. otryggheten är skitstor här. men ge d några år så kommer problemen kanske till stockholm aå kanske d händer ngt med debatten. skåne till danmark! /malmö 4 ever
Permalänk | Anmäl
side vagina, 2011-06-14, 17:09
Var snäll och kalla saker vid deras rätta namn.
Detta har ingenting med “heder” att göra, det handlar om familjens anseende inom sin egen grupp inget annat. Utan en grupp utanför familjen skulle denna typ av våld alltså inte finnas.
I extrema fall blir familjens anseende så viktigt att de t.o.m. mördar de familjemedlemmar som vågar bryta sig fria från klanen. Men det finns naturligtvis många, många fler familjer som straffar de sina genom psykisk terror.
Permalänk | Anmäl
Carl-Magnus Nilsson, 2011-06-14, 18:46
#29 side vagina, 2011-06-14, 18:09
Jag har inte bett dig, eller någon anna skåning, att hålla flabben. Jag poängterar att man verkar dra hela Sverige över en kam pga att man har problem i Malmö. Man bör benämna saker och ting med sitt rätta namn. Har man problem i Malmö så borde man åtgärda problemen i Malmö och inte försöka hetsa hela svenska folket och låta påskina att hela Sverige har samma problem. Om Samer och norrlänningar har meningsskiljaktigheter så är det knappast något ni i skåne känner av. Det är då inte ett nationellt problem utan ett regionalt. Jag minns en tid då Rinkeby och Tensta diskuterades med samma frenesi som Rosengård diskuteras idag. Tydligen så har detta problem, om inte helt så i alla fall delvis, lösts då man inte hör så mycket om det längre.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-14, 19:31
Du säger: "Det är viktigt samtidigt att understryka att skapa ett diskussion om hedersvåld och hedersmord utan etnocentrism. Utan att fenomenen skapar ett vi och dom-tänkande. Utan att medvetet eller omedvetet placera alla kurder, afghaner eller folk från en viss religion i facket "dem" och utpeka oskyldiga som barbarer. Då kommer vi en bra bit på vägen. "
Man undrar ju vad du menar. Ska man inte kala en spade för en spade? Jag darrar inte på manschetten för att säga att dessa barbarer, sanktionerade av en sjuk kultur som även fått sin spridning hit, förtjänar inget annat än vårt samfällda förakt. Om så helvetet fryser till is så kommer jag och de flesta med mig aldrig att gå med på att "snacka bort" problemet, och att försöka hitta kulturella orsaker. Jag kommer heller aldrig att förstå att man kan hälla kokande olja på en pojke, slå honom tills ett baseballträ går av och sedan knivhugga honom till döds utan att känna skuld därför. Dem som gör detta är sämre än djur och livstids fängelse är det enda rätta för dem. Vi utmäter ju inte dödsstraff här i Sverige och i den civiliserade delen av västvärlden (USA räknas inte). Barbarer är rätta benämningen, sen kan du hitta hur mycket orsaker som helst i vad som helst. Försök bara inte hitta någon som helst förståelse, för då går du mördarnas ärenden.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-14, 19:40
#4 Anders Bergstedt och andra. Jag är 60 år och under hela min skoltid firade vi aldrig en skolavslutning i kyrkan utan i aulan. Att vara i kyrkan är ett konservativt påfund av mycket senare tid. Vi hade bara en enda högtid i kyrkan och det var konfirmationen, och den hade ju inte ett skvatt med skolan att göra.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-14, 19:51
#32 Jan Wiklund,
det var vänstlig och väldigt klok argument och jag måste säga att jag håller med dig men vad jag menar med mina ord att bara för att Pela och Fadima var kurder så behöver inte alla Kurder vara barbarer eller mördare så som afghaner. Jag har ingen förståelse för den barbarisk torty som Abbas blev utsatts för inte ens för Pelas mördare eller Jihan som blev mördad av sin styv far med mer 50 knivhögg
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-06-14, 20:36
Det svenska språkets mycket användbara finess att ganska fritt kunna skapa nya sammansatta ord ska inte missbrukas så till den milda grad som gjorts i det här fallet.
Precis som #6 klargör heter det, med grundläggande språkförståelse INTE hederskultur. Vad ska vi då kalla en kultur som tar fasta på heder och hederlighet?
Skambrott, skamkultur respektive skamvåld är passande och beskriver på ett mer korrekt sätt fenomenet. Alldeles särskilt skamligt är det när föräldrar torterar, eller brukar våld mot sina egna barn. Detta är omänskligt och åsidosätter grundläggande medfödda rättsuppfattningar som sträcker sig över alla folk och kulturer. Detta skamliga fenomen ska bemötas med en särskild avsky och får inte betraktas som ett brott bland andra. Att begå brott är nämligen rent statistiskt tyvärr också en del av mänskligheten, men dessa skambrott är omänskliga och ryms inte inom den vida beskrivning av brott människor begår.
Det gör ont i mina öron att höra uttryck som hederskultur. Låt mig slippa det. Ordet är ändå felaktigt uppbyggt. Kalla det vad det är.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2011-06-14, 21:45
Hederskulturen är inte helt exporterad. Den finns kvar i ursprungsländerna. Fy fan!
http://www.dn.se/nyheter/varlden/libyska-valdtaktsoffer-dodas-for-heder
Permalänk | Anmäl
Björn Bäckström, 2011-06-15, 06:46
Åsa Elden och Eva Lundgren skriver i Svd (1997-01-21); " vi får inte tveka att benämna dessa brott utifrån vad det är ett uttryck för, nämnligen djupliggande kulturella variationer av kvinnoförtryck". de kritiserar att den etnisk svensk mannens våld mot kvinnor kan förklaras med pskologiska orsaker eller individuella problem medan kvinnorna med utländskbakgrund som blir utsatt för våld av närstående kan relatera till den kulturella traditioner....i min värd det kan vara både allvarliga psykologiska störning samt individuella problem som tyvärr blir starkt påverkas av gamla kulturella traditioner.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13169867.ab
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-06-15, 09:42
#35 Bocken Bruse, 2011-06-14, 22:45
Visst kan man försöka vara lite språkpolis ibland men är det inte en pseudodebatt att klaga på ordet "hederskultur"?
I svenskan så dyker nya sammansatta ord upp lite då och då. Ett exempel; Ordet skit har ofta en negativ klang. Skit också! men det finns ju ett svenskt uttryck som skitbra, dvs man förstärker. Det är inte bara bra utan tom skitbra. I mina hemtrakter har man även använt ordet snor i detta samanhang. Snorbra!
Orden kultur och heder anser väl de flesta ha en positiv klang var för sig men sammansatt "hederskultur" har ordet idag fått en mycket negativ klang, dvs det ordet symboliserar något negativt och, som en del påpekar, ett skamligt beteende. Att nu börja ändra på det är nog bara förvirrande. Hedersrelaterade brott är en förkastlig företeelse vare sig det handlar om familjemedlemmar som dödar, skadar eller fängslar sina anhöriga pga att de anser att denne skadat familjens heder eller om det handlar om represalier för karikatyrer, flaggbränningar, bokbränningar eller annat symboliskt som kan tänka skada någons egna föreställning om heder.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-15, 10:06
#39 Olle Svensson, 2011-06-15, 12:20
Du verkar inte riktigt ha koll på övriga Sverige, och definitivt inte på Stockholm. Jag nämnde Tensta och Rinkeby tidigare. Låter Skärholmen bekant? Ännu ett område med hög invandrartäthet. Att Malmö är så lite att det populationsmässigt får rum på Södermalm betyder ju ingenting. Det bor fm fler inflyttade skåningar där än vad det bor infödda Stockholmare.
Var finns de områden med problem i Rosengårds skala i Karlstad, Umeå, Västerås, Kalmar, Visby, Mora, Borlänge, Kiruna, Sundsvall, Östersund, Linköping, Norrköping, Lidköping, Mariestad, Strömstad, Göteborg, Jönköping, Flen, Katrineholm, Lysekil, etc, etc
Jag säger inte att det inte finns problem men att diskutera som om ett heligt krig är nära förestående i Sverige känns onyanserat.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-15, 13:02
Lux Interior. Jag håller inte riktigt med. Dessutom känner jag flera som också hänger upp sig på begreppet. Du har förmodligen inte reflekterat över saken och inte hört någon påtalat felet tidigare. Därför är din synpunkt en helt ok, spontan reaktion.
För att begagna ditt exempel så betyder inte skitdåligt bra, lika lite som skitbra betyder dåligt. Hederskultur är ett befintligt ord med en solklar betydelse, en kultur där hederlighet bejakas. Detta har ingenting att göra med rent omänskliga brott.
Om familjefadern i det aktuella fallet haft någon heder, ens i sin egen föreställningsvärd, så skulle han gått rakryggad in i rättsalen och förklarat sin synpunkt och stått för den. Men den här påstådda hedern är naturligtvis bara svammel och det handlar om en inbillad äganderätt av kvinnorna och inget annat. Ett kontrollbehov som lever och frodas i en outvecklad kultur där våld och människovärde befinner sig på en, för oss främmande nivå.
Nej, skambrott är ett utmärkt begrepp.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2011-06-15, 20:32
#41 Bocken Bruse, 2011-06-15, 21:32
När du uttrycker dig på det viset kan jag inte mer än hålla med. Jag har dock svårt att tro att någon i dagens läge skulle vilja kalla den svenska kulturen en hederskultur, trots att den i mångt och mycket bygger på att medborgarna är hederliga.
På svenska Wikipedia har någon definierat hedrskultur på följande sätt:
"Hederskultur är ett begrepp för kulturella mönster som inskränker människors fri- och rättigheter med hänvisning till närståendes heder."
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-06-16, 08:41
Tror inte man kan omformulera sig bort från själva problemet.
Ska man in i det här träsket handlar det snarare om att fråga de grupper där det här "fenomenet" finns vad det själva kallar det, hur de ser på saken och var det kommer ifrån.
Permalänk | Anmäl
Johan, 2011-06-16, 09:05
#34 Nej, så klart är det inte så. En av mina bästa vänner är kurd från de Irakiska delarna av Kurdistan. Han kom hit som flykting omkring 1980, och hans familj har aldrig yppat den minsta förståelse för denna bisarra vålds- och maktyttring. Hans barn och mina är mycket goda vänner och jag skall försvara honom och hans familj med mitt liv om så behövs.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-23, 14:04
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Rättssystemet fungerar inte när en klan begår brott och låter en målvakt ta hela skulden. Klanen måste straffas, annars kommer brottsligheten att fortsätta.
Så det är bara att anpassa rättssystemet eller låta landet gå under i en orgie av kriminalitet och rasism.
Och sen borde de som möjliggjort hederskulturernas tillväxt i Sverige genom en tanklös invandringspolitik också ställas till svars.
Hur tänkte de? Tänkte de alls eller ville de bara skryta med att vara "generösa"?
Du har fel Babareh. Mord är mord.
Vi har haft diskussioner om hedersmord redan för länge sedan. Det finns även adekvat hjälp att få genom socialtjänsten och kvinnoföreningar.
Vad kan du tillföra ?
Nu får vi se det värsta exemplet på hur vår humana syn på flyktingar undergräver vårt rättssystem. Det är generande att inte rättssystemet kunde döma föräldrarna och sonen för det uppenbart planerade och gemensamt utförda bestialiska brottet. Den nya domen blir fel hur än resultatet blir ! Sonen borde inte ha fått resning mot bakgrund av utvisningshotet och att nu, efter 4 år kasta skulden på föräldrarna. Föräldrarna har väl redan fått skadestånd och nu blir det väl nya skadestånd !
Grundfelet beträffande alla hedersbrott i Sverige är att man släppt in s.k. flyktingar som velat fortsätta att leva som i sitt hemland. De borde tvingas att skriva under kontrakt där de accepterar svenska lagar och att inordna sig i det svenska samhället. Det innebär att t.ex. muslimsk klädedräkt inte får användas i arbete och skola.De måste också acceptera den kristna grunden för vårt samhälle och att skolavslutningarna kan ske i kyrkan med psalmsång och välsignelse. Vi har samma Gud som Islam och Jesus var profet även där ! Allt detta är ett bra mått på om man är trovärdig som flykting.
#2: Jag har svårt att se vad Andersson säger som är fel. Kan du utveckla ditt resonemang?
För det första ska begreppet "hedersvåld" döpas om till Skamvåld, för det finns inget hedersamt i detta.
För det andra är det underförstått av artikelförfattaren att även skamvåld i Sverige är Svenskarnas fel pga. segreation mm. vilket även Bengt Westerberg kommer att komma fram till.
"Det är viktigt samtidigt att understryka att skapa ett diskussion om hedersvåld och hedersmord utan etnocentrism."
Det är snarare tvärtom så, Bahareh Andersson, att om vi vill komma åt dessa problem så MÅSTE vi diskutera etnicitet och kultur.
Om man vill fånga fisk, ska man göra det i skogen eller i havet?
Att analysera olika folkgruppers egenskaper är oundvikligt om vi vill förstå vad problemen egentligen handlar om och hur de ska bekämpas.
Det för att undvika vågor av rasism och främlingsfientlighet när det är för sent.
Och folket har rätt att få veta vad som pågår, annars uppstår ett demokratiskt underskott som kan ta farliga vägar.
Här är ett reportage från GP som skapar förståelse och inte rasism: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-28-10-07-goteborgs-somalier-e...
#2 Sven Stromitzky,
"Vi har haft diskussioner om hedersmord redan för länge sedan. Det finns även adekvat hjälp att få genom socialtjänsten och kvinnoföreningar. "
Abbas Rezais död är dessvärre delvis ett resultat av socialtjänstens hantrande av ärendet, förmodligen på grund av ren okunnighet om hederskulturen.
Malcom Gladwell tar upp aspekter på "heders"kultur, etnicitet samt skillnader mellan herde- och bondekulturer i sin bok "Outliers".
Ger ett intressant perspektiv UTAN att hamna i "rasistjargongen".
Lyssna här:
http://community.whyihatethejoneses.com/_Outliers-Culture-of-Honor-by-Ma...
Malcom Gladwell tar upp aspekter på "heders"kultur, etnicitet samt skillnader mellan herde- och bondekulturer i sin bok "Outliers".
Ger ett intressant perspektiv UTAN att hamna i "rasistjargongen".
Lyssna här:
http://community.whyihatethejoneses.com/_Outliers-Culture-of-Honor-by-Ma...
#4 Anders Bergstedt, 2011-06-14, 12:17
"De måste också acceptera den kristna grunden för vårt samhälle och att skolavslutningarna kan ske i kyrkan med psalmsång och välsignelse"
Sverige är varken kristet eller muslimskt. Det är sekulärt. När ska detta gå upp för alla gamla religionskramare? Muslimer och kristna ska följa svensk lag. Det ska inte vara massa lallande i kyrka eller moske på skolavslutningar. Bryter man mot lagen så ska man få de påföljder som lagen kräver, vare sig man är katolik som sätter på småpojkar eller muslim som ägnar sig åt hustrumishandel och mördar för de anser att hedern är förlorad, eller ateist som skattefifflar är det bäst man tillägger. Religös tro kan aldrig vara en förmildrande omständighet och likhet inför lagen måste vara strävan. Vad jag hört så är ju inte hedersvåld exlusivt för muslimer utan praktiseras även av andra religiösa fanatiker, det är dock bara hörsägen så jag kan inte styrka det med en referens.
#14 Olle Svensson, 2011-06-14, 15:10
För att vara frank så skiter jag i vad muslimer i Malmö gör så länge de följer svensk lagstiftning. Sveriger är sekulärt oavsett om man är muslim, kristen eller scientolog. Lagen gäller lika för alla dessa religösa och staten är separerad från tron. Ditt sätt att resonera är bara larvigt. Det finns mängder av folk som har sina rötter i islam, som ser sig som muslimer eller att de härstammar från en muslimsk kultur utan att de anser sig vara religiösa. Du verkar vilja få igång ett heligt krig men jag köper inte det. Försök göra som din käre Jesus predikade istället, vänd den andra kinden till vettja!
som jag påpekade :
Det är viktigt samtidigt att understryka att skapa ett diskussion om hedersvåld och hedersmord utan etnocentrism. Utan att fenomenen skapar ett vi och dom-tänkande. Utan att medvetet eller omedvetet placera alla kurder, afghaner eller folk från en viss religion i facket "dem" och utpeka oskyldiga som barbarer. Då kommer vi en bra bit på vägen.
Jag är muslim och är gift med en svensk man och visst har jag provat att till och med pussas på öppna gator i Malmö och det var inte märkvärdigt . Min fråga: är det möjligt att diskutera hur neutralt och allmängiltigt ett "svensk" perspektiv på individens frihet och självbestämmande är i ett globalt perspektiv?
"Sveriger är sekulärt oavsett om man är muslim, kristen eller scientolog."
Där har du fel, #15 Lux Interior. Det finns många som följer religiösa lagar och religiösa ledare och antalet ökar med invandringen.
Antalet områden med religiöst styre ökar i samma takt.
Om folk är religiösa så blir landet de facto religiöst oavsett vad lagstiftningen säger.
Sharia-lagar gäller i ökande utsträckning i Sverige idag vilket är uppenbart för alla som inte gömmer sig under en sten i skogen.
Det innebär att fronten mellan islam och demokrati går rakt igenom Sverige. Tack för det, Fredrik.
#16 Bahareh, ja nu har vi ju en regering som ökar på klyftorna då de importerar en stor del muslimer som har inbyggt vi och dom tänkande.
Och sedan behöver du inte vara orolig att det skulle tyckas att andra folkslag än svenskar är barbarer, det vet nog alla vem som sagt...
#18 Stefan Jansson, 2011-06-14, 14:57
Tyvärr jag begriper inte vad som menas?!
#17 Bo T, 2011-06-14, 15:52
Sedan när står Sharia-lagar inskrivna i den svenska lagboken? Du babblar om tomtar som sitter i förorter och har egna små lagråd? Om detta finns så är det inte svensk lag. Att du vill få mig att tro att för att det finns vigelantestyren på sina håll i sverige så gäller helt plötsligt inte den svenska lagen är lika larvigt som Olles paranoida inlägg. I Sverige gäller svensk lag och den är inte knuten till religiösa dogmer, annat än att man inte får diskriminera personer pga deras religion. Att hur sedan polisen ser till att upprätthålla lagen är en annan femma och diskuteras under en annan artikel här på NM.
#16 Bahareh Andersson. Tycker inte du att det är lite magstarkt av dig att komma och diktera för oss svenskar hur vi ska diskutera?
Att konstatera att det förekommer hederskultur i vissa länder är inte rasism så varför ska den förståelsen förbjudas?
Har du haft pusskalas med din vite, pursvenske kille på gatan i Rosengård med burkan på så är jag imponerad.
I så fall är du ett stort föredöme för alla muslimer. Sådana handlingar kan spränga de värsta hederskultursnästena.
#20 Lux Interior. Den lag som folk följer är den som gäller och i en allt högre utsträckning är det sharia-lagar och imamer som styr i Sverige.
Sen kan vi ju välja att blunda för det under en sten i skogen eller att se och möta problemet medans det är hanterligt.
Varför har mitt tidgare inlägg tagits bort?
Sverige skall vara mångkulturellt. Det är i stort sätt alla överens om. Att då jobb mot hederkultur är helt fel.
#22 Bo T, 2011-06-14, 16:19
Det verkar snarare som att du håller på att barikadera dig och gräva ner dig under en sten i skogen i rädsla för det oformliga hotet av islam. Själv väljer jag att vara kvar i samhället och kämpa för att det sekulära samhället skall bestå. Att varken muslimska, judiska, kristna eller andra trosuppfattningar och deras mullor, påvar, rabbiner och prostar ska få sätta agendan och styra över människors liv.
Feminism är en anna typ av hederskultur
ett antal män ska offras, med falska våldtäktsanklagelser som backas upp av införstådda domare och tjänstemän, med en feministisk agenda! Man statuerar exempel för att visa "handlingskraft mot gubbslemmet"...
Assagne som var dum nog att inte vägra ligga med de svenska fansen,... Grekiska killar som haft oturen att träffa svenska tjejer med vissa baktankar.. osv osv..
det låter absurbt, precis som sanningen ofta är...
#25 Olle Svensson, 2011-06-14, 16:34
Det var ett väldigt tjat om Malmö. Malmö är inte Sverige. Det är väl nästan halvdanskt?
Visst är det beudransvärt att du går och trängtar efter muslimska kvinnor och månar om deras väl och ve men ärligt talat så låter din oro aningen tillgjord. Om nu farsor och bröder ser till att deras omyndiga döttrar eller systrar inte springer på stan och raggar på trånande svenska män så är det väl inte olagligt? Om de däremot håller dem mot sin vilja då de är myndiga så är det olaga frihetsberövande och med andra ord olagligt. Om du vet att sådana förhållanden finns hos någon så skulle jag vilja påstå att det är din plikt att anmäla detta så något görs och inte bara sitta på NM och påstå det. Jag kan nog sätta ganska mycke på att även medlemmar av tex Livets Ord har ganska stor koll på vad deras döttrar gör innan de är myndiga.
Nu när vi vet vilka stora problem flyktinginvandringen medför så är väl det bästa och enklaste att helt enkelt upphöra med flyktinginvandring och använda Sverige som ett öppet flyktingläger. Flyktingar skall varken integreras, lära sig svenska eller arbeta, de skall ha skydd och sedan återvända.
I stället för att ta hit "ensamkommande" flykting "barn" som kostar skattebetalarna 3000 kr/dag så kan vi hjälpa 100 gånger fler i konfliktens närområde. Därför skall alla flyktingar anvisas till flyktingläger, då slipper vi alla problem med integration, arbetslöshet, bidragsberoende, rasism och skam mord.
Det är våra politiker som måste agera och stoppa flyktinginvandringen innan Sverige ruineras och inbördeskriget börjar.
@27
jaha då va d tid att representa. stockholm har alltid skitit i hur d går malmö. vi har massiva problem och er enda lösning är att peka finger och skrika rasist. sverige förlorade mina sympatier för länge sedan. kommer aldrig hissa en svensk flagga. när malmös synagoga sprayadrs med hakkors så skyller ni äckliga pk 08or på svenska malmöbor. jag älskar massa invandrare men alla med 2 hjärnceller fattar att man bara kan lösa bråk med diskussion. men ni sitter i fungerande delar av landet och säger åt svenska skåningar att hålla flabben. otryggheten är skitstor här. men ge d några år så kommer problemen kanske till stockholm aå kanske d händer ngt med debatten. skåne till danmark! /malmö 4 ever
Var snäll och kalla saker vid deras rätta namn.
Detta har ingenting med “heder” att göra, det handlar om familjens anseende inom sin egen grupp inget annat. Utan en grupp utanför familjen skulle denna typ av våld alltså inte finnas.
I extrema fall blir familjens anseende så viktigt att de t.o.m. mördar de familjemedlemmar som vågar bryta sig fria från klanen. Men det finns naturligtvis många, många fler familjer som straffar de sina genom psykisk terror.
#29 side vagina, 2011-06-14, 18:09
Jag har inte bett dig, eller någon anna skåning, att hålla flabben. Jag poängterar att man verkar dra hela Sverige över en kam pga att man har problem i Malmö. Man bör benämna saker och ting med sitt rätta namn. Har man problem i Malmö så borde man åtgärda problemen i Malmö och inte försöka hetsa hela svenska folket och låta påskina att hela Sverige har samma problem. Om Samer och norrlänningar har meningsskiljaktigheter så är det knappast något ni i skåne känner av. Det är då inte ett nationellt problem utan ett regionalt. Jag minns en tid då Rinkeby och Tensta diskuterades med samma frenesi som Rosengård diskuteras idag. Tydligen så har detta problem, om inte helt så i alla fall delvis, lösts då man inte hör så mycket om det längre.
Du säger: "Det är viktigt samtidigt att understryka att skapa ett diskussion om hedersvåld och hedersmord utan etnocentrism. Utan att fenomenen skapar ett vi och dom-tänkande. Utan att medvetet eller omedvetet placera alla kurder, afghaner eller folk från en viss religion i facket "dem" och utpeka oskyldiga som barbarer. Då kommer vi en bra bit på vägen. "
Man undrar ju vad du menar. Ska man inte kala en spade för en spade? Jag darrar inte på manschetten för att säga att dessa barbarer, sanktionerade av en sjuk kultur som även fått sin spridning hit, förtjänar inget annat än vårt samfällda förakt. Om så helvetet fryser till is så kommer jag och de flesta med mig aldrig att gå med på att "snacka bort" problemet, och att försöka hitta kulturella orsaker. Jag kommer heller aldrig att förstå att man kan hälla kokande olja på en pojke, slå honom tills ett baseballträ går av och sedan knivhugga honom till döds utan att känna skuld därför. Dem som gör detta är sämre än djur och livstids fängelse är det enda rätta för dem. Vi utmäter ju inte dödsstraff här i Sverige och i den civiliserade delen av västvärlden (USA räknas inte). Barbarer är rätta benämningen, sen kan du hitta hur mycket orsaker som helst i vad som helst. Försök bara inte hitta någon som helst förståelse, för då går du mördarnas ärenden.
#4 Anders Bergstedt och andra. Jag är 60 år och under hela min skoltid firade vi aldrig en skolavslutning i kyrkan utan i aulan. Att vara i kyrkan är ett konservativt påfund av mycket senare tid. Vi hade bara en enda högtid i kyrkan och det var konfirmationen, och den hade ju inte ett skvatt med skolan att göra.
#32 Jan Wiklund,
det var vänstlig och väldigt klok argument och jag måste säga att jag håller med dig men vad jag menar med mina ord att bara för att Pela och Fadima var kurder så behöver inte alla Kurder vara barbarer eller mördare så som afghaner. Jag har ingen förståelse för den barbarisk torty som Abbas blev utsatts för inte ens för Pelas mördare eller Jihan som blev mördad av sin styv far med mer 50 knivhögg
Det svenska språkets mycket användbara finess att ganska fritt kunna skapa nya sammansatta ord ska inte missbrukas så till den milda grad som gjorts i det här fallet.
Precis som #6 klargör heter det, med grundläggande språkförståelse INTE hederskultur. Vad ska vi då kalla en kultur som tar fasta på heder och hederlighet?
Skambrott, skamkultur respektive skamvåld är passande och beskriver på ett mer korrekt sätt fenomenet. Alldeles särskilt skamligt är det när föräldrar torterar, eller brukar våld mot sina egna barn. Detta är omänskligt och åsidosätter grundläggande medfödda rättsuppfattningar som sträcker sig över alla folk och kulturer. Detta skamliga fenomen ska bemötas med en särskild avsky och får inte betraktas som ett brott bland andra. Att begå brott är nämligen rent statistiskt tyvärr också en del av mänskligheten, men dessa skambrott är omänskliga och ryms inte inom den vida beskrivning av brott människor begår.
Det gör ont i mina öron att höra uttryck som hederskultur. Låt mig slippa det. Ordet är ändå felaktigt uppbyggt. Kalla det vad det är.
Hederskulturen är inte helt exporterad. Den finns kvar i ursprungsländerna. Fy fan!
http://www.dn.se/nyheter/varlden/libyska-valdtaktsoffer-dodas-for-heder
Åsa Elden och Eva Lundgren skriver i Svd (1997-01-21); " vi får inte tveka att benämna dessa brott utifrån vad det är ett uttryck för, nämnligen djupliggande kulturella variationer av kvinnoförtryck". de kritiserar att den etnisk svensk mannens våld mot kvinnor kan förklaras med pskologiska orsaker eller individuella problem medan kvinnorna med utländskbakgrund som blir utsatt för våld av närstående kan relatera till den kulturella traditioner....i min värd det kan vara både allvarliga psykologiska störning samt individuella problem som tyvärr blir starkt påverkas av gamla kulturella traditioner.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13169867.ab
#35 Bocken Bruse, 2011-06-14, 22:45
Visst kan man försöka vara lite språkpolis ibland men är det inte en pseudodebatt att klaga på ordet "hederskultur"?
I svenskan så dyker nya sammansatta ord upp lite då och då. Ett exempel; Ordet skit har ofta en negativ klang. Skit också! men det finns ju ett svenskt uttryck som skitbra, dvs man förstärker. Det är inte bara bra utan tom skitbra. I mina hemtrakter har man även använt ordet snor i detta samanhang. Snorbra!
Orden kultur och heder anser väl de flesta ha en positiv klang var för sig men sammansatt "hederskultur" har ordet idag fått en mycket negativ klang, dvs det ordet symboliserar något negativt och, som en del påpekar, ett skamligt beteende. Att nu börja ändra på det är nog bara förvirrande. Hedersrelaterade brott är en förkastlig företeelse vare sig det handlar om familjemedlemmar som dödar, skadar eller fängslar sina anhöriga pga att de anser att denne skadat familjens heder eller om det handlar om represalier för karikatyrer, flaggbränningar, bokbränningar eller annat symboliskt som kan tänka skada någons egna föreställning om heder.
#39 Olle Svensson, 2011-06-15, 12:20
Du verkar inte riktigt ha koll på övriga Sverige, och definitivt inte på Stockholm. Jag nämnde Tensta och Rinkeby tidigare. Låter Skärholmen bekant? Ännu ett område med hög invandrartäthet. Att Malmö är så lite att det populationsmässigt får rum på Södermalm betyder ju ingenting. Det bor fm fler inflyttade skåningar där än vad det bor infödda Stockholmare.
Var finns de områden med problem i Rosengårds skala i Karlstad, Umeå, Västerås, Kalmar, Visby, Mora, Borlänge, Kiruna, Sundsvall, Östersund, Linköping, Norrköping, Lidköping, Mariestad, Strömstad, Göteborg, Jönköping, Flen, Katrineholm, Lysekil, etc, etc
Jag säger inte att det inte finns problem men att diskutera som om ett heligt krig är nära förestående i Sverige känns onyanserat.
Lux Interior. Jag håller inte riktigt med. Dessutom känner jag flera som också hänger upp sig på begreppet. Du har förmodligen inte reflekterat över saken och inte hört någon påtalat felet tidigare. Därför är din synpunkt en helt ok, spontan reaktion.
För att begagna ditt exempel så betyder inte skitdåligt bra, lika lite som skitbra betyder dåligt. Hederskultur är ett befintligt ord med en solklar betydelse, en kultur där hederlighet bejakas. Detta har ingenting att göra med rent omänskliga brott.
Om familjefadern i det aktuella fallet haft någon heder, ens i sin egen föreställningsvärd, så skulle han gått rakryggad in i rättsalen och förklarat sin synpunkt och stått för den. Men den här påstådda hedern är naturligtvis bara svammel och det handlar om en inbillad äganderätt av kvinnorna och inget annat. Ett kontrollbehov som lever och frodas i en outvecklad kultur där våld och människovärde befinner sig på en, för oss främmande nivå.
Nej, skambrott är ett utmärkt begrepp.
#41 Bocken Bruse, 2011-06-15, 21:32
När du uttrycker dig på det viset kan jag inte mer än hålla med. Jag har dock svårt att tro att någon i dagens läge skulle vilja kalla den svenska kulturen en hederskultur, trots att den i mångt och mycket bygger på att medborgarna är hederliga.
På svenska Wikipedia har någon definierat hedrskultur på följande sätt:
"Hederskultur är ett begrepp för kulturella mönster som inskränker människors fri- och rättigheter med hänvisning till närståendes heder."
Tror inte man kan omformulera sig bort från själva problemet.
Ska man in i det här träsket handlar det snarare om att fråga de grupper där det här "fenomenet" finns vad det själva kallar det, hur de ser på saken och var det kommer ifrån.
#34 Nej, så klart är det inte så. En av mina bästa vänner är kurd från de Irakiska delarna av Kurdistan. Han kom hit som flykting omkring 1980, och hans familj har aldrig yppat den minsta förståelse för denna bisarra vålds- och maktyttring. Hans barn och mina är mycket goda vänner och jag skall försvara honom och hans familj med mitt liv om så behövs.