Carl Bildt är dels rysshatare och vill ha med Turkiet i sin Allians mot Ryssland och dels har Carl Bildt intressen i oljebranschen i arabvärlden, därför den partiska inställningen mot Israel och den stolliga omfamningen av den totalt värdelösa tvåstatslösningen.
Sen har Carl Bildt lyckats överföra sin personliga agenda till att bli Sveriges utrikespolitik eftersom det inte finns någon i ynkrygg-regeringen som vågar säga emot honom.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 09:35
Turkiet "demokratiseras" egentligen inte. I stället har ett religiöst parti fått maktmonopol precis som socialdemokraterna hade maktmonopol i Sverige i 44 år. Atatürks sekulariserade stat har efterträtts av en sorts islamistiskt ny-kalifat, precis som Alliansen i Sverige troligtvis ersätts av ett nysosseri under Juholt 2014.
Konstigt också att ingen svensk journalist eller politiker talar om hur många kvinnor - utan huvudduk - som sitter i Turkiets parlament.
Permalänk | Anmäl
Kent Tore Olofsson, 2011-06-13, 10:05
"Turkiet som medlem inom de närmaste 20-25 åren vore den sista spiken i kistan."
Totalt sammanbrott är en tänkbar utveckling för EU, #3 Erik Andrén.
En annan att nationalister och konservativa hinner ta över EU innan kollapsen och omvandlar EU till ett imperium.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 10:14
Turkiet har inget i EU att göra i ännu mindre grad än Ryssland.
För det första tillhör inte Turkiet Europa.
För det andra visar den turkiska befolkningens stöd för islamismen och Erdogans odemokratiska AKP part, den i grund och botten inte är demokratiskt mogen, och därför opålitlig vad gäller demokratiska värderingar. Ett Turkiet i EU skulle undergräva den demokratiska kristna kulturen i Europa, göra vår kontinent instabil och konfliktfylld. Det vore en mycket farlig väg att slå in på.
Erdogans odemokratiska värderingar kommer till uttryck bl.a. i att internet censureras, journalister fängslas, Erdogans AKP ser mellanösterns enda demokratiska stat Israel, som sin strategiska fiende, innebärande de är för den judiska statens utplånande.
Upprätthåller varma förbindelser med den teokratiska diktaturen Iran.
AKP ledaren Erdogan kallar slaktaren i Damaskus för sin broder.
Skyddar denne genom att inte tillåta journalister intervjua Syriska flyktingar i Turkiet och hycklar därmed när denne kritiserar den syriska regimen.
Erdogans strategiska mål är en muslimsk värld. Steg på denna väg är ett inträde i EU och har man väl fått det inträdet är det öppet för okontrollerad muslimsk invandring via Turkiet in i EU.
Ett etappmål för Erdogan är att återupprätta det Ottomanska imperiet med Turkiet som ett muslimskt kalifat.
Taktiken är att utvecklingen ska ske gradvis. Vär inne i EU kommer han öppet visa sin Turkiska nationalism och avslöja sitt fula odemokratiska tryne.
Turkiet: Stay out from EU!!!!
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-06-13, 10:18
Bildt agerar i sina egna och vännernas intressen, inte Sveriges eller EUs.
Det framstår som konstigt att ingen svensk väljare reagerar på att Bildt nu sitter i ett hemligt möte med världens politiska och ekonomiska elit. Antidemokratiskt i allra högsta grad, men inget som bekymrar folk så länge de får dricka alkohol och titta på TV.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-06-13, 10:22
"Det framstår som konstigt att ingen svensk väljare reagerar på att Bildt nu sitter i ett hemligt möte med världens politiska och ekonomiska elit."
Det kan ju bero på att mötet är hemligt, #7 Fredric Nomael.
Att Sverige inte styrs av folket eller ens våra folkvalda politiker blir annars mer och mer tydligt för varje dag som går.
Regeringen verkar vara marionetter för någon sorts överstatlig elit vars agenda är att förhindra en storkonflikt mellan västvärlden och den muslimska världen för att säkra oljeflödet.
Därav den extrema övertoleransen mot allt muslimskt och Fredrik Reinfeldts tal om att alla människor är välkomna till Sverige utan minsta anpassning till svenska folket.
Carl Bildt Israelpolitik stämmer alltför bra med den bilden. Det gör inget om judarna offras bara vi får olja så vi kan sitta i bilkön på Essingeleden.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 10:29
Lisa Abramowicz
Du vill få det för att journalisterna är fängslade för vad de har skrivit om .
Kan du specifiera varför "journalisterna " är fängslade/anklagade för?
Turkiets millitära aktion var rättfärdigad av FN dvs ratificerat av samtliga FN-medlemmar.
Turkiets blockad mot grekiskaCypern är ett svar på EU-länders blockad mot Turkiska republiken Nordcypern.
LYSSNA PÅ TURKIETS UTRIKESMINISTER och
NORMALISERAS .
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-06-13, 11:16
EU behöver Turkiet lika mycket som en ko ett ben till.
84 % arga - det säger en del
Permalänk | Anmäl
B T, 2011-06-13, 11:19
"Mellanösterndebattör"? Rasande extremzionist är väl ordet som newsmill söker?
Hur kommer det sig att zionister kan se de här felen, de demokratiska underskotten, människorättsbrotten osv när andra än Israel begår dem?
INGEN som kritiserar att Israel ockuperar och annekterar andra folks land tycker att Turkiet, Kina, USA eller någon annan får göra samma sak.
INGEN som kritiserar att Israel mördar fredliga demonstranter anser att andra länder får göra det.
INGEN som kritiserar att Israel bara tillåter en enda ideologis förespråkare att ställa upp i val anser att det samma skulle vara rätt i andra länder.
osv.
SKILLNADEN är att det finns galna zionister som försvarar de här sakerna när det gäller Israel. Det är därför det får stort utrymme i debatten, eftersom det finns diktaturkramare som försvarar det. Om det som i frågan om skjutandet av civila i Syrien eller bristen på val i Saudiarabien fanns konsensus om den demokratiska linjen så skulle det inte vara en stor fråga.
Det är zionisternas rasande diktaturförsvar och dubbelmoral som för upp Israel-frågan på agendan.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-13, 11:55
#13 Max Jernberg. Israel är i krig. Turkiet är inte i krig.
Förstår du skillnaden?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 12:02
Bo T
...och mer krig är på väg.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-06-13, 12:10
Skönmålning? Nej. Däremot är det viktigt med ett enat och stabilt Turkiet. För oss alla.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-06-13, 12:16
Precis, #16 Bo Grahn, och därför bör kurderna ha ett eget land.
Ibland är skilsmässa den minst dåliga lösningen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 12:30
Bo T
"Kurderna" vill inte ha ett eget land,de vill leva sitt vilda /laglösa liv i ett civiliserat samhälle.
I en stad blir en kanditat invald "kurder" jublar och applåderar millitären.
I en annan stad blir deras kanditat inte invald varpå dem attackerar sjukhus med bomber,konkurrentens vallokal med brandbomber.
"Kurder" i ett nötskal.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-06-13, 12:45
#18 TmT. Av det du beskriver så borde kurderna ha ett eget land.
De lever i konflikt med turkarna och går inte att integrera. Det är bara att separera.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 12:55
Ni Aris Toteless & Lisa Abramovicz har inte monopol på rasism.
Även på den punkten måste ni NORMALISERAS ....
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-06-13, 13:34
Istället för Turkiet borde Israel vara en lämplig medlem i EU.
Fast jag kan ju förstå om inte Israel vill vara med...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 13:52
#23 Bo T
Visst vill Israel vara med i EU. Avigdor Liebermann har ju klart uttalat ett önskemål om det:
http://www.israeltoday.co.il/default.aspx?tabid=178&nid=10954
Men det var förstås innan Israel brände alla skepp genom massakern på befolkningen i Gaza.
Israel får nog istället ta och rikta in sig på att utvidga sitt samarbete med Saudi-Arabien.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-06-13, 14:44
Jag tror inte ens att de flesta turkar som röstar på AKP inte vet vad islamism eller sharia innebär. De är helt enkelt blinda. Och när länder som Sverige stödjer en islamistisk parti som AKP så får AKP mer självförtroende. Sen så väl det händer något så kommer det vara Sverige som kommer stå inför det rätta för att ha varit medhjälp till det islamistiska paritet. Tänk vad de sekulära turkarna dvs. anti-AKP säger om Sverige. De kommer bli förvånad att ett europisk land som Sverige förespråkar islamism medan de sekulära turkarna vill inte ha nåt med islam och göra.
Permalänk | Anmäl
Per carlsson, 2011-06-13, 14:52
Dåså, #24 Olle Montanus. Vi kan väl ha en folkomröstning i EU om Turkiet och/eller Israel ska få bli medlem i EU.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-13, 15:10
Tack för en bra artikel. Du redogör klart och tydligt varför Turkiet ännu har en lång väg till medlemskap i EU. Personligen anser jag inte att Turkiet lika lite som Israel har något att göra i EU. Samarbetsavtal - helt ok - medlemskap - nix - av det enkla skälet att varken Turkiet eller Israel geografiskt eller kulturellt är delar av Europa.
AKP vann valet stort men uppnådde inte den styrka där det kan skriva om konstitutionen som som de vill.Enligt både Maariv och Yediot Achronot förlorade AKP 15 mandat, från 341 till 326, medan dess ideologiska huvudmotståndare -republikanerna (CHP) - ökade med 23 mandat dvs ca 20 procent.
Men detta kommer inte tyvärr att hindra Erduan att riva ned Kemal Ataturks modell.
Permalänk | Anmäl
Arieh Fürth, 2011-06-13, 16:25
#22
...där DU utgör normen....
LOL
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-13, 17:10
Det kan inte vara så att artikeln skrivits för att det närmar sig en ny Ship to Gaza flotilla???
http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-hoppas-turkiet-stoppar-skepp-til...
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-06-13, 17:38
Kan det vara så att med Turkiet inne i EU så hoppas Bildt på att de värsta tendenserna till teokrati och diktatur hålls i schack? Erdogan har redan visat tecken på att gå åt fel håll. Å andra sidan, med en muslimsk stat inne i EU så blir Europa alltmer en del av slams intressesfär. Vi har redan alltför stora problem med krav på anpassning till Islam.
Permalänk | Anmäl
Totte, 2011-06-13, 19:11
#14 Bo T
Turkiet är ju lika mycket i krig som Israel. Bara inte lika ondskefullt.
#30 Totte
Fan vad bakom flötet dagens ungdom är. EU har gått i krig för islamister hur många gånger som helst. I Afghanistan slåss man för Islamistiska fronten för Afghanistans frälsning, i Bosnien slogs man med islamister mot kristna sekulära, i Kosovo samma sak, I Libyen slåss man mot sekulära för islamister, i Irak har man bytt en sekulär regim mot en islamistisk osv osv osv. EU och USA föredrar helt klart islamister framför sekulära.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-13, 19:34
Jag undrar hur mycket israel-kritisk information man kan hitta hos "Svensk Israel-information"??
Israel och Turkiet är som bekant inte sams alls, och följaktligen är israels lobbyister inte positiva till Turkiet. Du kan ha hur rätt som helst Lisa i många av dina åsikter om Turkiet, men din trovärdighet faller på att du jobbar åt en lobbysida för Israel. Du är helt enkelt partisk.
Carl Bildt däremot har ingenting att tjäna på att skönmåla vare sig Turkiet eller Israel, han företräder inget av länderna och är sålunda en mer pålitlig informationskälla än du.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-06-13, 21:41
Max Jernberg: Vem försvarar vad? Menar Du med Din senaste kommentar att krigen i Bosnien och Kosovo var mellan islamister och kristna sekulära? Att omvärlden gjorde fel som ingrepp - för sent i Bosnien - för att stoppa krigsförbrytelser och etnisk rensning?
Permalänk | Anmäl
Mose Apelblat, 2011-06-13, 21:52
#33 Mose Apelblat
Zionister försvarar alla övergrepp från Israels sida och klagar sedan på att ingen polemiserar kring övergrepp från andra stater som alla fördömer.
Ja krigen i Bosnien och Kosovo stod mellan islamister och kristna sekulära.
I Kosovo förekom aldrig någon etnisk resning förrän efter terrorkriget då Kosovo rensats på sin ursprungsbefolkning.
I Bosnien uppstod etnisk rensning i form av mördande av muslimer först efter att USA och EU gått in i kriget på muslimernas sida (vilket berodde på att man ville smörja upp Saudiarabien inför Irakkriget) och det mördades trots detta fler europeer än muslimer.
Det var ingen som ingrep för att stoppa några krigsförbrytelser, inga kapitalistiska stater "ingriper" om det inte finns något att tjäna.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-13, 22:30
Turkiet är ett sjukt land. Ett land där det finns förbud mot att förolämpa den turkiska identideten. Tex genom att tala om massmorden på armenierna. Eller tala för högt om kurderna. Eller tala om Turkiets ockupation av ett EU land, nämligen Cypern. Det finns ju ockupationer och ockupationer. Ryssland ockuperar också stora delar av Georgien. Men..... där är det också tyst.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-06-14, 06:42
"Turkiet är ju lika mycket i krig som Israel."
Jaså, #31 Max Jernberg, det säger du.
Vilka stater som svurit på att utplåna Turkiet och turkarna är då Turkiet i formellt och reellt krig med?
PS. Vore inte en tvåstatslösning lämplig för konflikten mellan turkar och kurder eller gäller det konceptet bara när man ska försvaga judarnas ställning i Mellanöstern?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-06-14, 06:52
#35
"...Kosovo rensats av ursprungsbefolkning..."
Max, om man är så här okunnig i historia, borde man hålla tyst istället för att utge sig att vara lärare i ämnet.
Albanerna nämns som invånare i området redan 130 år före Kristi, då serberna inte var upfunna ens.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-14, 09:38
#37 Bo T
Det finns inga stater som svurit på att utplåna Israel.
Turkiet ligger i krig med Kurdistan.
Alla nationers folk ska få bilda stater. Kurderna (i Turkiet, Irak och Iran) borde såklart få göra det precis som Palestinierna.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-14, 12:10
#39 Max Jernberg, 2011-06-14
"Alla nationers folk ska få bilda stater"
Du glömde tillägga "förutom judarna"
Annars följande stater som satte det som mål att utplåna Israel:
Egypten, Syrien, Lebanon, Jordanien, Sudan, Iraq, Libyen, Yemen, Iran, Marocco. Dessutom 10 övriga länder har deklarerat krigstillstånd mot Israel, utan att deklarera något [utplånings]mål.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-14, 12:42
Alldeles nyligen läste jag en propalestinier hävda att ingen försvarade Turkiets ockupation av norra Cypern och att det är därför det aldrig kritiseras. Jag tackar Max Jernberg för att ha motbevisat den patetiska ursäkten för judehat.
Permalänk | Anmäl
Johan Arve, 2011-06-14, 14:31
#40 Aris Toteles
Palestinierna ÄR judarna.
Den religiösa entiteten judar är inget folk.
Har de? Varför är Israel allierat med sex av de länderna då?
#41 Johan Arve
Vad yrar du om?
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-14, 14:46
Jernberg: jag kommenterar ditt patetiska försvar av turkarnas ockupation av norra Cypern och ditt judehatiska tjat om judarna. Ett utmärkt exempel på trådnappning. Du är precis som de Sverigedemokrater som försöker konvertera alla diskussioner till att handla om invandringen.
Permalänk | Anmäl
Johan Arve, 2011-06-14, 14:58
Det är en provinsiell tradition att "vinna" stort, som Erdogan och Ahmadinejad.
Åsså var man inne på Israel igen. Minns att 180.000 sjuka araber kom till Israel för att få vård förra året, och 10.000 från Gaza? Att där kommer bortåt 200 lastbilar om dan från Israel till Gaza med varor.
Minns att IMF och Världsbanken sa att den paletinska staten var ekonomiskt mogen. Vad de flesta journalister totalt glömde var paragrafen att detta gällde UNDER VILLKOR att det ekonomiska samarbetet med Israel är gott, annars går det åt skogen. Och Israel tänker ingalunda samarbeta med Hamas.
Nån sa att Israel inte hotades, och har tydligen aldrig hört talas om Ahmadinejad, också en god vän till Bildt som gärna tar emot hans ministrar.
Om Israel vill gå med EU eller inte beror ju på många faktorer - eftersom Israels ekonomi är stabilare än något EU-lands får de ju tänka över villkoren. Och röstar EU på en palestinsk stat utan land, utan pengar och utan legala gränser blir samarbetet inte så bra.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2011-06-14, 15:12
Johan Arve #43
Republiken Cypern var en suvärenstat.
Turkiet,Storbritatien ocg Grekland är/var garant stater för Republiken Cyperns självständighet och suvärenitet.
Grekland ockuperar Cypern!
Grekland avsätter Presidenten i Cypern.!
Grekland deklarerar för omvärlden att de har annekterat Cypern!
Grekland/Grekcyprioter utför massakrer på turkar!
Inget av ovanstående kan rättfärdigas av internationella lagar.
Medan Turkiets millitära ingripande var för att säkra turkisk liv & egendom både var en skyldighet & rättighet helt enligt vad FN medlemmar skrev under vid Republiken Cyperns grundande.
Hur snedvriden får man vara?
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-06-14, 15:27
#43 Johan Arve
Vad har jag skrivit om Turkiets ockupation av Cypern? (Sen är väl den motiverad av att Grekland motsätter sig en Cypriotisk stat men det är en annan fråga)
Vilket judehatiska tjat? Jag är ju för att det judiska folket ska få tillbaka den nation som stulits från dem av turkslaviska ockupanter som kallar sin religion för judendom och som upprättat en teokrati på judarnas nation..
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-14, 16:26
#42 Max Jernberg
Du borde vara mer ödmjuk i all din okunnighet.
Judar är ett folk. De har det gemensamt att de delar samma religiösa tro, kultur och traditioner. Dessa faktorer har alla sitt ursprung i det land som vi idag kallar Israel, judiska folkets hemland.
Frågan om vem som är jude eller ickejude har således inget med etnicitet att göra.
En person född av judiska mödrar i generationer är därför inte jude om denne konverterar till islam eller annan religion. Skulle du däremot konvertera till judendomen och ta till sig det judiska folkets tro och traditioner vore du mer jude trots du aldrig haft en jude i din släkt än den som haft judar i generationer i släkten men som väljer att konvertera till annan religion.
Palestiner är antingen muslimer eller kristna och är därmed inga judar om de så trots de kanske tillhört judaiska släkter som konverterat till islam redan på Muhammeds tid.
Så är det, så ligger det till.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-06-14, 18:04
Ein Stein#47
Det du skriver är helt enkelt inte sant. Muslim eller kristen är du om du tillhör den religionen eller den kulturtraditionen. Jude är du oavsett din tro om din mamma är judinna. I Israeliska och amerikanska tidningar annonseras om dna-test som visar om du är jude.
Om judendom inte var en ärftlig egenskap skulle antisemitismen inte vara ett problem och Israel inte finnas.
Om din skröna vore sann kunde en palestinier konvertera till judendom och emigrera till Israel. Naturligtvis helt otänkbart. Palestinier har inte fel tro, dom har fel ras för den judiska staten.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-06-14, 19:30
#48 Olof Lindberg
Jo, Olof, det jag skriver är sant. Problemet är att du och många andra inte förstått att det förhåller sig så som jag skrivit.
Om en jude konverterar till en annan religion är denne inte jude. Du kan fråga vilken rabbin som helst. Frågan om att vara jude är inte en fråga om etnicitet. Vissa judar kan ha etniska rötter till de judiska stammarna som befolkade det forntida Israel. Men de är då judar för att de hållit fast vid den tro deras förfäder hade.
Andra judar har andra etniska rötter men är judar för att de konverterat till judendomen. Så det finns inga judiska "gener". Det är endast ett påhitt av antisemiter och rasister.
Däremot kan en svart jude kolla om han har gener som liknar en annan svart jude. En vit jude kan kolla om han har gener som liknar andra vita judar. Men att en judisk gen skulle existera är endast ett resultat av din och andra antisemiters vilda fantasier.
Det finns svarta judar, etiopiska judar, kinesiska judar, indiska judar, barn från andra etniska folk som adopterats av judar etc.
Kan du bevisa dessa judar har en gemensam judisk gen är du nog värd ett nobelpris.
Och slutligen, och det är ingen skröna Olof, om en arab skulle vilja konvertera till judendomen står det honom fritt att göra så och då också få rätten att emigrera till Israel. Det som skulle hindra honom vore om han är muslim eftersom islam förbjuder konvertering till annan religion.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-06-14, 20:03
#47 Ein Stein
Den religiösa entiteten judar delar inte en tro, en uppsättning traditioner eller en kultur.
Nästan inget av ashkenasiska judars tro, traditioner, kultur, språk, eller gener har något med Palestina att göra. Landet Israel har dessutom inget med hebreernas gamla länder att göra. Ashkenasiska judar är turkslaver och har i princip inget med etniska judar att göra. Palestinier däremot är till större delen just etniska judar.
Det finns även palestinska judar. De flesta palestinska judar (alltså både etniska och religiösa judar) fick inget val att ansluta sig till de invarderande turkslaverna.
Vi verkar vara överens om att de invaderande turkslaverna var en religiös invasion med religiös motivering. Det är förstås inget hemlig i Israel. Men Israels apologeter i väst brukar förneka Israels teokratiska skapelse.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-14, 20:40
Ein Stein#49
Du är inne på grundproblemet med staten Israels existens som judisk stat. Det är synd att du försöker förneka arvets betydelse för judisk identitet eftersom detta är grunden både till historiens alla judeförföljelser och till Israels nuvarande apartheidpolitik och krigsförbrytelser.
Den som inte ser ärftlighetens betydelse kan inte förstå sionismen, antisemitismen eller statens Israels existens.
Som i alla stamkulturer är den inre sammanhållningen, prästernas och familjeledarnas kontroll över äktenskap och fortplantning och avståndstagande till andra folkslag både en styrka och ett hot.
Till skillnad mot Romer och Kurder är den judiska kulturen framgångsrik. Men ett självvalt utanförskap leder till våld. Ett svagt folk i utanförskap utsätts för våld. Ett starkt folk i utanförskap utövar våld. Våld är utanförskapets pris och villkor.
Därför oroar sig Abramowicz för att Turkiet kan stärka Palestinierna och tvinga fram ökat våld från Israel för att upprätthålla utanförskapet. Sånt kostar både pengar och anseende.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-06-14, 21:02
Jag sklutar aldrig att förvåna mig över att vissa kommentatorer, t ex Max Jernberg, Ein Stein och Olof Lindberg, som brukar kommentera mina artiklar oavsett vad de handlar om - är så lite intresserade av att i sak diskutera vad som står i artikeln. Däremot väldigt intresserade av att diskutera huruvida judarna är ett folk med gemensamt ursprung, huruvida Israel har rätt att existera samt Israels alla fel och brister. Ett annat populärt ämne är huruvida jag är trovärdig, då jag arbetar för Svensk Israel-Information. Som om inte andra som arbetar för eller engagerar sig i någon politisk fråga har trovärdighet? Kom gärna med SAKLIG kritik istället för att snurra om samma gamla visa m om och igen. Kan ni inte göra det någon annan stans?
Permalänk | Anmäl
Lisa Abramowicz, 2011-06-14, 21:11
Bibliska judarna är de Etiopiska judarna
dom som "säga sig vara judar, men icke äro detta, utan äro en Satans synagoga." (Uppenbarelseboken)
Därför har moder natur gripit in om och om igen i år tusendet.
.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-06-14, 21:51
#52 Lisa Abramowicz
Jag har kommenterat din artikel och det den avhandlar. Jag påstår inte att du saknar trovärdighet för att du är extremzionist, det bara förklarar dina konstiga krumbukter och intressen i olika frågor. En extremnazist har inte heller lägre trovärdighet, men dennes åsikter kommer förklara konstigheter i framställningen och dubbelmoral i ståndpunkter, precis som din zionism gör.
#53 Lisa Abramowicz
Visst är det konstigt att bara zionistiska forskare får de resultaten? Forskning ska vara transparent och resultaten ska kunna upprepas, det går inte med zionistiska forskares resultat som ska försvara Israelernas mord och fördrivning av judarna från Palestina. Däremot stämmer det att Sefardiska judar har ett tydligt släktskap till Hebréerna även om detta är svagare än den gemene palestinierns judiska släktskap. De Ashkenasiska judarna saknar dock helt släktskap med Hebréerna och deras historia från Khazarriket, till östeuropa är väl belagd och förklarar alla kulturella, genetiska och språkliga skillnader mot Sefarder.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-06-14, 21:58
#53 - #54
Det är tyvärr inte så här enkelt med genetiska studier. Det verkar som att proverna har tagits på en alleles för snäv grupp som hade mestadels ursprung från Medelhavet.
Sen det där med Koestler, att han inte hade några bevis, där har du definitivt fel, men det hade varit enklare om du talade om vad du har emot hans teser. Jag har läst om den trettonde stammen - och det verkar finnas en hel del historiska stöd till det han beskriver. Dessutom har han aldrig påstått att ALLA europeiska judar har sitt ursprung hos Kasarerna. Han själv tar upp judarna som levde i Köln området redan under romarnas tid, dvs långt före kasarerna.
Jag förstår att det skulle stärka Israels sak om man kunde bevisa att alla judar härstammar därifrån - men realiteten är ofta är emot enkla lösningar. Dessutom tror jag inte att Israel eller judarna behöver "bevisa" något. Det är bara antisemiter som förnekar Israels rätt till existens och judarnas rätt till en ett eget land.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-14, 23:08
#57 Ein Stein
Första delen är diskutabelt.
Andra delen är fullträff.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-14, 23:11
#56 Max Jernberg, 2011-06-14
" En extremnazist har inte heller lägre trovärdighet..."
Där åkte du ut. Din egen dom över dig själv. Fullträff !
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-14, 23:14
66 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Carl Bildt är dels rysshatare och vill ha med Turkiet i sin Allians mot Ryssland och dels har Carl Bildt intressen i oljebranschen i arabvärlden, därför den partiska inställningen mot Israel och den stolliga omfamningen av den totalt värdelösa tvåstatslösningen.
Sen har Carl Bildt lyckats överföra sin personliga agenda till att bli Sveriges utrikespolitik eftersom det inte finns någon i ynkrygg-regeringen som vågar säga emot honom.
Turkiet "demokratiseras" egentligen inte. I stället har ett religiöst parti fått maktmonopol precis som socialdemokraterna hade maktmonopol i Sverige i 44 år. Atatürks sekulariserade stat har efterträtts av en sorts islamistiskt ny-kalifat, precis som Alliansen i Sverige troligtvis ersätts av ett nysosseri under Juholt 2014.
Konstigt också att ingen svensk journalist eller politiker talar om hur många kvinnor - utan huvudduk - som sitter i Turkiets parlament.
"Turkiet som medlem inom de närmaste 20-25 åren vore den sista spiken i kistan."
Totalt sammanbrott är en tänkbar utveckling för EU, #3 Erik Andrén.
En annan att nationalister och konservativa hinner ta över EU innan kollapsen och omvandlar EU till ett imperium.
Turkiet har inget i EU att göra i ännu mindre grad än Ryssland.
För det första tillhör inte Turkiet Europa.
För det andra visar den turkiska befolkningens stöd för islamismen och Erdogans odemokratiska AKP part, den i grund och botten inte är demokratiskt mogen, och därför opålitlig vad gäller demokratiska värderingar. Ett Turkiet i EU skulle undergräva den demokratiska kristna kulturen i Europa, göra vår kontinent instabil och konfliktfylld. Det vore en mycket farlig väg att slå in på.
Erdogans odemokratiska värderingar kommer till uttryck bl.a. i att internet censureras, journalister fängslas, Erdogans AKP ser mellanösterns enda demokratiska stat Israel, som sin strategiska fiende, innebärande de är för den judiska statens utplånande.
Upprätthåller varma förbindelser med den teokratiska diktaturen Iran.
AKP ledaren Erdogan kallar slaktaren i Damaskus för sin broder.
Skyddar denne genom att inte tillåta journalister intervjua Syriska flyktingar i Turkiet och hycklar därmed när denne kritiserar den syriska regimen.
Erdogans strategiska mål är en muslimsk värld. Steg på denna väg är ett inträde i EU och har man väl fått det inträdet är det öppet för okontrollerad muslimsk invandring via Turkiet in i EU.
Ett etappmål för Erdogan är att återupprätta det Ottomanska imperiet med Turkiet som ett muslimskt kalifat.
Taktiken är att utvecklingen ska ske gradvis. Vär inne i EU kommer han öppet visa sin Turkiska nationalism och avslöja sitt fula odemokratiska tryne.
Turkiet: Stay out from EU!!!!
Bildt agerar i sina egna och vännernas intressen, inte Sveriges eller EUs.
Det framstår som konstigt att ingen svensk väljare reagerar på att Bildt nu sitter i ett hemligt möte med världens politiska och ekonomiska elit. Antidemokratiskt i allra högsta grad, men inget som bekymrar folk så länge de får dricka alkohol och titta på TV.
"Det framstår som konstigt att ingen svensk väljare reagerar på att Bildt nu sitter i ett hemligt möte med världens politiska och ekonomiska elit."
Det kan ju bero på att mötet är hemligt, #7 Fredric Nomael.
Att Sverige inte styrs av folket eller ens våra folkvalda politiker blir annars mer och mer tydligt för varje dag som går.
Regeringen verkar vara marionetter för någon sorts överstatlig elit vars agenda är att förhindra en storkonflikt mellan västvärlden och den muslimska världen för att säkra oljeflödet.
Därav den extrema övertoleransen mot allt muslimskt och Fredrik Reinfeldts tal om att alla människor är välkomna till Sverige utan minsta anpassning till svenska folket.
Carl Bildt Israelpolitik stämmer alltför bra med den bilden. Det gör inget om judarna offras bara vi får olja så vi kan sitta i bilkön på Essingeleden.
Lisa Abramowicz
Du vill få det för att journalisterna är fängslade för vad de har skrivit om .
Kan du specifiera varför "journalisterna " är fängslade/anklagade för?
Turkiets millitära aktion var rättfärdigad av FN dvs ratificerat av samtliga FN-medlemmar.
Turkiets blockad mot grekiskaCypern är ett svar på EU-länders blockad mot Turkiska republiken Nordcypern.
LYSSNA PÅ TURKIETS UTRIKESMINISTER och
NORMALISERAS .
EU behöver Turkiet lika mycket som en ko ett ben till.
84 % arga - det säger en del
"Mellanösterndebattör"? Rasande extremzionist är väl ordet som newsmill söker?
Hur kommer det sig att zionister kan se de här felen, de demokratiska underskotten, människorättsbrotten osv när andra än Israel begår dem?
INGEN som kritiserar att Israel ockuperar och annekterar andra folks land tycker att Turkiet, Kina, USA eller någon annan får göra samma sak.
INGEN som kritiserar att Israel mördar fredliga demonstranter anser att andra länder får göra det.
INGEN som kritiserar att Israel bara tillåter en enda ideologis förespråkare att ställa upp i val anser att det samma skulle vara rätt i andra länder.
osv.
SKILLNADEN är att det finns galna zionister som försvarar de här sakerna när det gäller Israel. Det är därför det får stort utrymme i debatten, eftersom det finns diktaturkramare som försvarar det. Om det som i frågan om skjutandet av civila i Syrien eller bristen på val i Saudiarabien fanns konsensus om den demokratiska linjen så skulle det inte vara en stor fråga.
Det är zionisternas rasande diktaturförsvar och dubbelmoral som för upp Israel-frågan på agendan.
#13 Max Jernberg. Israel är i krig. Turkiet är inte i krig.
Förstår du skillnaden?
Bo T
...och mer krig är på väg.
Skönmålning? Nej. Däremot är det viktigt med ett enat och stabilt Turkiet. För oss alla.
Precis, #16 Bo Grahn, och därför bör kurderna ha ett eget land.
Ibland är skilsmässa den minst dåliga lösningen.
Bo T
"Kurderna" vill inte ha ett eget land,de vill leva sitt vilda /laglösa liv i ett civiliserat samhälle.
I en stad blir en kanditat invald "kurder" jublar och applåderar millitären.
I en annan stad blir deras kanditat inte invald varpå dem attackerar sjukhus med bomber,konkurrentens vallokal med brandbomber.
"Kurder" i ett nötskal.
#18 TmT. Av det du beskriver så borde kurderna ha ett eget land.
De lever i konflikt med turkarna och går inte att integrera. Det är bara att separera.
Ni Aris Toteless & Lisa Abramovicz har inte monopol på rasism.
Även på den punkten måste ni NORMALISERAS ....
Istället för Turkiet borde Israel vara en lämplig medlem i EU.
Fast jag kan ju förstå om inte Israel vill vara med...
#23 Bo T
Visst vill Israel vara med i EU. Avigdor Liebermann har ju klart uttalat ett önskemål om det:
http://www.israeltoday.co.il/default.aspx?tabid=178&nid=10954
Men det var förstås innan Israel brände alla skepp genom massakern på befolkningen i Gaza.
Israel får nog istället ta och rikta in sig på att utvidga sitt samarbete med Saudi-Arabien.
Jag tror inte ens att de flesta turkar som röstar på AKP inte vet vad islamism eller sharia innebär. De är helt enkelt blinda. Och när länder som Sverige stödjer en islamistisk parti som AKP så får AKP mer självförtroende. Sen så väl det händer något så kommer det vara Sverige som kommer stå inför det rätta för att ha varit medhjälp till det islamistiska paritet. Tänk vad de sekulära turkarna dvs. anti-AKP säger om Sverige. De kommer bli förvånad att ett europisk land som Sverige förespråkar islamism medan de sekulära turkarna vill inte ha nåt med islam och göra.
Dåså, #24 Olle Montanus. Vi kan väl ha en folkomröstning i EU om Turkiet och/eller Israel ska få bli medlem i EU.
Tack för en bra artikel. Du redogör klart och tydligt varför Turkiet ännu har en lång väg till medlemskap i EU. Personligen anser jag inte att Turkiet lika lite som Israel har något att göra i EU. Samarbetsavtal - helt ok - medlemskap - nix - av det enkla skälet att varken Turkiet eller Israel geografiskt eller kulturellt är delar av Europa.
AKP vann valet stort men uppnådde inte den styrka där det kan skriva om konstitutionen som som de vill.Enligt både Maariv och Yediot Achronot förlorade AKP 15 mandat, från 341 till 326, medan dess ideologiska huvudmotståndare -republikanerna (CHP) - ökade med 23 mandat dvs ca 20 procent.
Men detta kommer inte tyvärr att hindra Erduan att riva ned Kemal Ataturks modell.
#22
...där DU utgör normen....
LOL
Det kan inte vara så att artikeln skrivits för att det närmar sig en ny Ship to Gaza flotilla???
http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-hoppas-turkiet-stoppar-skepp-til...
Kan det vara så att med Turkiet inne i EU så hoppas Bildt på att de värsta tendenserna till teokrati och diktatur hålls i schack? Erdogan har redan visat tecken på att gå åt fel håll. Å andra sidan, med en muslimsk stat inne i EU så blir Europa alltmer en del av slams intressesfär. Vi har redan alltför stora problem med krav på anpassning till Islam.
#14 Bo T
Turkiet är ju lika mycket i krig som Israel. Bara inte lika ondskefullt.
#30 Totte
Fan vad bakom flötet dagens ungdom är. EU har gått i krig för islamister hur många gånger som helst. I Afghanistan slåss man för Islamistiska fronten för Afghanistans frälsning, i Bosnien slogs man med islamister mot kristna sekulära, i Kosovo samma sak, I Libyen slåss man mot sekulära för islamister, i Irak har man bytt en sekulär regim mot en islamistisk osv osv osv. EU och USA föredrar helt klart islamister framför sekulära.
Jag undrar hur mycket israel-kritisk information man kan hitta hos "Svensk Israel-information"??
Israel och Turkiet är som bekant inte sams alls, och följaktligen är israels lobbyister inte positiva till Turkiet. Du kan ha hur rätt som helst Lisa i många av dina åsikter om Turkiet, men din trovärdighet faller på att du jobbar åt en lobbysida för Israel. Du är helt enkelt partisk.
Carl Bildt däremot har ingenting att tjäna på att skönmåla vare sig Turkiet eller Israel, han företräder inget av länderna och är sålunda en mer pålitlig informationskälla än du.
Max Jernberg: Vem försvarar vad? Menar Du med Din senaste kommentar att krigen i Bosnien och Kosovo var mellan islamister och kristna sekulära? Att omvärlden gjorde fel som ingrepp - för sent i Bosnien - för att stoppa krigsförbrytelser och etnisk rensning?
#33 Mose Apelblat
Zionister försvarar alla övergrepp från Israels sida och klagar sedan på att ingen polemiserar kring övergrepp från andra stater som alla fördömer.
Ja krigen i Bosnien och Kosovo stod mellan islamister och kristna sekulära.
I Kosovo förekom aldrig någon etnisk resning förrän efter terrorkriget då Kosovo rensats på sin ursprungsbefolkning.
I Bosnien uppstod etnisk rensning i form av mördande av muslimer först efter att USA och EU gått in i kriget på muslimernas sida (vilket berodde på att man ville smörja upp Saudiarabien inför Irakkriget) och det mördades trots detta fler europeer än muslimer.
Det var ingen som ingrep för att stoppa några krigsförbrytelser, inga kapitalistiska stater "ingriper" om det inte finns något att tjäna.
Turkiet är ett sjukt land. Ett land där det finns förbud mot att förolämpa den turkiska identideten. Tex genom att tala om massmorden på armenierna. Eller tala för högt om kurderna. Eller tala om Turkiets ockupation av ett EU land, nämligen Cypern. Det finns ju ockupationer och ockupationer. Ryssland ockuperar också stora delar av Georgien. Men..... där är det också tyst.
"Turkiet är ju lika mycket i krig som Israel."
Jaså, #31 Max Jernberg, det säger du.
Vilka stater som svurit på att utplåna Turkiet och turkarna är då Turkiet i formellt och reellt krig med?
PS. Vore inte en tvåstatslösning lämplig för konflikten mellan turkar och kurder eller gäller det konceptet bara när man ska försvaga judarnas ställning i Mellanöstern?
#35
"...Kosovo rensats av ursprungsbefolkning..."
Max, om man är så här okunnig i historia, borde man hålla tyst istället för att utge sig att vara lärare i ämnet.
Albanerna nämns som invånare i området redan 130 år före Kristi, då serberna inte var upfunna ens.
#37 Bo T
Det finns inga stater som svurit på att utplåna Israel.
Turkiet ligger i krig med Kurdistan.
Alla nationers folk ska få bilda stater. Kurderna (i Turkiet, Irak och Iran) borde såklart få göra det precis som Palestinierna.
#39 Max Jernberg, 2011-06-14
"Alla nationers folk ska få bilda stater"
Du glömde tillägga "förutom judarna"
Annars följande stater som satte det som mål att utplåna Israel:
Egypten, Syrien, Lebanon, Jordanien, Sudan, Iraq, Libyen, Yemen, Iran, Marocco. Dessutom 10 övriga länder har deklarerat krigstillstånd mot Israel, utan att deklarera något [utplånings]mål.
Alldeles nyligen läste jag en propalestinier hävda att ingen försvarade Turkiets ockupation av norra Cypern och att det är därför det aldrig kritiseras. Jag tackar Max Jernberg för att ha motbevisat den patetiska ursäkten för judehat.
#40 Aris Toteles
Palestinierna ÄR judarna.
Den religiösa entiteten judar är inget folk.
Har de? Varför är Israel allierat med sex av de länderna då?
#41 Johan Arve
Vad yrar du om?
Jernberg: jag kommenterar ditt patetiska försvar av turkarnas ockupation av norra Cypern och ditt judehatiska tjat om judarna. Ett utmärkt exempel på trådnappning. Du är precis som de Sverigedemokrater som försöker konvertera alla diskussioner till att handla om invandringen.
Det är en provinsiell tradition att "vinna" stort, som Erdogan och Ahmadinejad.
Åsså var man inne på Israel igen. Minns att 180.000 sjuka araber kom till Israel för att få vård förra året, och 10.000 från Gaza? Att där kommer bortåt 200 lastbilar om dan från Israel till Gaza med varor.
Minns att IMF och Världsbanken sa att den paletinska staten var ekonomiskt mogen. Vad de flesta journalister totalt glömde var paragrafen att detta gällde UNDER VILLKOR att det ekonomiska samarbetet med Israel är gott, annars går det åt skogen. Och Israel tänker ingalunda samarbeta med Hamas.
Nån sa att Israel inte hotades, och har tydligen aldrig hört talas om Ahmadinejad, också en god vän till Bildt som gärna tar emot hans ministrar.
Om Israel vill gå med EU eller inte beror ju på många faktorer - eftersom Israels ekonomi är stabilare än något EU-lands får de ju tänka över villkoren. Och röstar EU på en palestinsk stat utan land, utan pengar och utan legala gränser blir samarbetet inte så bra.
Johan Arve #43
Republiken Cypern var en suvärenstat.
Turkiet,Storbritatien ocg Grekland är/var garant stater för Republiken Cyperns självständighet och suvärenitet.
Grekland ockuperar Cypern!
Grekland avsätter Presidenten i Cypern.!
Grekland deklarerar för omvärlden att de har annekterat Cypern!
Grekland/Grekcyprioter utför massakrer på turkar!
Inget av ovanstående kan rättfärdigas av internationella lagar.
Medan Turkiets millitära ingripande var för att säkra turkisk liv & egendom både var en skyldighet & rättighet helt enligt vad FN medlemmar skrev under vid Republiken Cyperns grundande.
Hur snedvriden får man vara?
#43 Johan Arve
Vad har jag skrivit om Turkiets ockupation av Cypern? (Sen är väl den motiverad av att Grekland motsätter sig en Cypriotisk stat men det är en annan fråga)
Vilket judehatiska tjat? Jag är ju för att det judiska folket ska få tillbaka den nation som stulits från dem av turkslaviska ockupanter som kallar sin religion för judendom och som upprättat en teokrati på judarnas nation..
#42 Max Jernberg
Du borde vara mer ödmjuk i all din okunnighet.
Judar är ett folk. De har det gemensamt att de delar samma religiösa tro, kultur och traditioner. Dessa faktorer har alla sitt ursprung i det land som vi idag kallar Israel, judiska folkets hemland.
Frågan om vem som är jude eller ickejude har således inget med etnicitet att göra.
En person född av judiska mödrar i generationer är därför inte jude om denne konverterar till islam eller annan religion. Skulle du däremot konvertera till judendomen och ta till sig det judiska folkets tro och traditioner vore du mer jude trots du aldrig haft en jude i din släkt än den som haft judar i generationer i släkten men som väljer att konvertera till annan religion.
Palestiner är antingen muslimer eller kristna och är därmed inga judar om de så trots de kanske tillhört judaiska släkter som konverterat till islam redan på Muhammeds tid.
Så är det, så ligger det till.
Ein Stein#47
Det du skriver är helt enkelt inte sant. Muslim eller kristen är du om du tillhör den religionen eller den kulturtraditionen. Jude är du oavsett din tro om din mamma är judinna. I Israeliska och amerikanska tidningar annonseras om dna-test som visar om du är jude.
Om judendom inte var en ärftlig egenskap skulle antisemitismen inte vara ett problem och Israel inte finnas.
Om din skröna vore sann kunde en palestinier konvertera till judendom och emigrera till Israel. Naturligtvis helt otänkbart. Palestinier har inte fel tro, dom har fel ras för den judiska staten.
#48 Olof Lindberg
Jo, Olof, det jag skriver är sant. Problemet är att du och många andra inte förstått att det förhåller sig så som jag skrivit.
Om en jude konverterar till en annan religion är denne inte jude. Du kan fråga vilken rabbin som helst. Frågan om att vara jude är inte en fråga om etnicitet. Vissa judar kan ha etniska rötter till de judiska stammarna som befolkade det forntida Israel. Men de är då judar för att de hållit fast vid den tro deras förfäder hade.
Andra judar har andra etniska rötter men är judar för att de konverterat till judendomen. Så det finns inga judiska "gener". Det är endast ett påhitt av antisemiter och rasister.
Däremot kan en svart jude kolla om han har gener som liknar en annan svart jude. En vit jude kan kolla om han har gener som liknar andra vita judar. Men att en judisk gen skulle existera är endast ett resultat av din och andra antisemiters vilda fantasier.
Det finns svarta judar, etiopiska judar, kinesiska judar, indiska judar, barn från andra etniska folk som adopterats av judar etc.
Kan du bevisa dessa judar har en gemensam judisk gen är du nog värd ett nobelpris.
Och slutligen, och det är ingen skröna Olof, om en arab skulle vilja konvertera till judendomen står det honom fritt att göra så och då också få rätten att emigrera till Israel. Det som skulle hindra honom vore om han är muslim eftersom islam förbjuder konvertering till annan religion.
#47 Ein Stein
Den religiösa entiteten judar delar inte en tro, en uppsättning traditioner eller en kultur.
Nästan inget av ashkenasiska judars tro, traditioner, kultur, språk, eller gener har något med Palestina att göra. Landet Israel har dessutom inget med hebreernas gamla länder att göra. Ashkenasiska judar är turkslaver och har i princip inget med etniska judar att göra. Palestinier däremot är till större delen just etniska judar.
Det finns även palestinska judar. De flesta palestinska judar (alltså både etniska och religiösa judar) fick inget val att ansluta sig till de invarderande turkslaverna.
Vi verkar vara överens om att de invaderande turkslaverna var en religiös invasion med religiös motivering. Det är förstås inget hemlig i Israel. Men Israels apologeter i väst brukar förneka Israels teokratiska skapelse.
Ein Stein#49
Du är inne på grundproblemet med staten Israels existens som judisk stat. Det är synd att du försöker förneka arvets betydelse för judisk identitet eftersom detta är grunden både till historiens alla judeförföljelser och till Israels nuvarande apartheidpolitik och krigsförbrytelser.
Den som inte ser ärftlighetens betydelse kan inte förstå sionismen, antisemitismen eller statens Israels existens.
Som i alla stamkulturer är den inre sammanhållningen, prästernas och familjeledarnas kontroll över äktenskap och fortplantning och avståndstagande till andra folkslag både en styrka och ett hot.
Till skillnad mot Romer och Kurder är den judiska kulturen framgångsrik. Men ett självvalt utanförskap leder till våld. Ett svagt folk i utanförskap utsätts för våld. Ett starkt folk i utanförskap utövar våld. Våld är utanförskapets pris och villkor.
Därför oroar sig Abramowicz för att Turkiet kan stärka Palestinierna och tvinga fram ökat våld från Israel för att upprätthålla utanförskapet. Sånt kostar både pengar och anseende.
Jag sklutar aldrig att förvåna mig över att vissa kommentatorer, t ex Max Jernberg, Ein Stein och Olof Lindberg, som brukar kommentera mina artiklar oavsett vad de handlar om - är så lite intresserade av att i sak diskutera vad som står i artikeln. Däremot väldigt intresserade av att diskutera huruvida judarna är ett folk med gemensamt ursprung, huruvida Israel har rätt att existera samt Israels alla fel och brister. Ett annat populärt ämne är huruvida jag är trovärdig, då jag arbetar för Svensk Israel-Information. Som om inte andra som arbetar för eller engagerar sig i någon politisk fråga har trovärdighet? Kom gärna med SAKLIG kritik istället för att snurra om samma gamla visa m om och igen. Kan ni inte göra det någon annan stans?
Bibliska judarna är de Etiopiska judarna
dom som "säga sig vara judar, men icke äro detta, utan äro en Satans synagoga." (Uppenbarelseboken)
Därför har moder natur gripit in om och om igen i år tusendet.
.
#52 Lisa Abramowicz
Jag har kommenterat din artikel och det den avhandlar. Jag påstår inte att du saknar trovärdighet för att du är extremzionist, det bara förklarar dina konstiga krumbukter och intressen i olika frågor. En extremnazist har inte heller lägre trovärdighet, men dennes åsikter kommer förklara konstigheter i framställningen och dubbelmoral i ståndpunkter, precis som din zionism gör.
#53 Lisa Abramowicz
Visst är det konstigt att bara zionistiska forskare får de resultaten? Forskning ska vara transparent och resultaten ska kunna upprepas, det går inte med zionistiska forskares resultat som ska försvara Israelernas mord och fördrivning av judarna från Palestina. Däremot stämmer det att Sefardiska judar har ett tydligt släktskap till Hebréerna även om detta är svagare än den gemene palestinierns judiska släktskap. De Ashkenasiska judarna saknar dock helt släktskap med Hebréerna och deras historia från Khazarriket, till östeuropa är väl belagd och förklarar alla kulturella, genetiska och språkliga skillnader mot Sefarder.
#53 - #54
Det är tyvärr inte så här enkelt med genetiska studier. Det verkar som att proverna har tagits på en alleles för snäv grupp som hade mestadels ursprung från Medelhavet.
Sen det där med Koestler, att han inte hade några bevis, där har du definitivt fel, men det hade varit enklare om du talade om vad du har emot hans teser. Jag har läst om den trettonde stammen - och det verkar finnas en hel del historiska stöd till det han beskriver. Dessutom har han aldrig påstått att ALLA europeiska judar har sitt ursprung hos Kasarerna. Han själv tar upp judarna som levde i Köln området redan under romarnas tid, dvs långt före kasarerna.
Jag förstår att det skulle stärka Israels sak om man kunde bevisa att alla judar härstammar därifrån - men realiteten är ofta är emot enkla lösningar. Dessutom tror jag inte att Israel eller judarna behöver "bevisa" något. Det är bara antisemiter som förnekar Israels rätt till existens och judarnas rätt till en ett eget land.
#57 Ein Stein
Första delen är diskutabelt.
Andra delen är fullträff.
#56 Max Jernberg, 2011-06-14
" En extremnazist har inte heller lägre trovärdighet..."
Där åkte du ut. Din egen dom över dig själv. Fullträff !