Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Pride

Erik Ullenhag om Pride

Därför medverkar jag på Baltic Pride

Den här veckan hålls Baltic Pride i Tallinn, en gemensam Pride-festival för de tre baltiska länderna. Festivalen är viktig. I de baltiska länderna är homofobi vanligt förekommande. Estland är inte värst drabbat av de baltiska länderna, men även där är motståndet mot hbt-personer stort. Hälften av esterna uppger att de inte skulle kunna tänka sig att bo granne med en homosexuell och hälften av hbt-personerna i landet funderar på att emigrera, enligt estniska undersökningar. Jag talar i morgon onsdag på Baltic Pride för att visa Sveriges solidaritet med människor i grannländer till oss vars rättigheter kränks på grund av vem de älskar.


Om författaren

Erik Ullenhag (FP)

Integrationsminister som också är ansvarig minister för hbt- och diskrimineringsfrågor.

 

Någon Pride-parad kommer inte att hållas under Baltic Pride. Förklaringen är att sådana parader mötts av alltför starka motreaktioner. Därför väljer arrangörerna andra sätt att nå ut med sitt budskap.

I stället för en parad kommer arrangörerna bland annat hålla ett internationellt seminarium om möjlighet till partnerskap eller äktenskap för samkönade par. Rätten att ingå partnerskap eller äktenskap är just nu en av de stora frågorna som hbt-organisationer i Baltikum kämpar för. Jag deltar som talare på seminariet, i egenskap av minister med övergripande ansvar för hbt-frågor i Sverige.

I Sverige har vi nyligen gått från partnerskap till äktenskap för samkönade par. I Estland finns varken den ena eller andra möjligheten. För mig är det självklart att samhället ska behandla alla människor med samma respekt. Samkönade par vill ha möjlighet att gifta sig och det finns ingen anledning att de ska nekas den rätten.

Äktenskapet fyller flera roller. Det är ett sätt att manifestera sin kärlek. Det är ett tryggt ekonomiskt arrangemang vid dödsfall eller separation. Det innebär en trygghet för barn i relationen - och allt fler samkönade par har barn. Därför hoppas jag att fler länder ska ta den väg som Sverige och en handfull andra länder har gjort, och fullt ut likställa äktenskap för alla par
.

Sverige är ett föregångsland när det gäller rättigheter för hbt-personer, men det innebär inte att vi lever i den bästa av världar. Det är fortfarande många som döljer vem de älskar. Tusentals svarar undvikande eller ljuger på jobbet om sin relation. Många har inte ens berättat för sina närmaste om hur de lever. Även i Sverige är många hbt-personer rädda för att diskrimineras eller att mötas av fördomar och i värsta fall hat.

Det är tyvärr inte utan skäl. Hot och våld mot homosexuella förekommer fortfarande, och attityder vänder inte över en dag. Det är fortfarande många som tar avstånd från homo- och bisexuella. Transvestiter, transsexuella och personer med andra varianter av könsöverskridande identitet eller uttryck möter ännu fler fördomar. Vi har en lång väg kvar innan alla människor kan leva som de vill och vara stolta i stället för rädda.

I de baltiska länderna är utmaningarna ännu större. Till skillnad från en del andra europeiska länder har tidigare Pride-parader i Estland kunnat genomföras utan våld och problem med myndigheterna. Men att arrangörerna nu väljer att avstå från paraden för att undvika negativ uppmärksamhet visar ändå vilka attityder som finns. I den fråga som ska diskuteras på seminariet, äktenskap eller partnerskap, har Estland ännu inte tagit några steg i svensk riktning. Det har funnits en diskussion från den ansvariga ministerns sida om att inkludera samkönade par i sambolagstiftningen, men tanken mötte starkt motstånd.

Den politiska process som vi har haft i Sverige har gått snabbt. För bara något årtionde sedan var motståndet stort mot lika rättigheter i familjelivet för hbt-personer. I dag är till exempel könsneutrala äktenskap närmast en självklarhet. Det är viktigt att vi ger moraliskt stöd till dem som kämpar för lika rättigheter i andra länder, och att vi deltar i en dialog med våra regeringskollegor. Jag tar med mig Sverige som ett positivt exempel till morgondagens seminarium, och kommer vara mycket tydlig med att hbt-personer i alla länder har rätt till en vardag utan trakasserier och fördomar.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/37031

29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Man undrar hur Erik Ullenhag ska förena islamiseringen av Sverige med kampen för HBT.

Men han kanske är liberal och tillåter sig att ha åsikter som inte går ihop överhuvudtaget.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-06-07, 10:33

Det är helt klart en viktig MR-fråga MR = (Mänskliga Rättigheter). Undrar om det är någon mera från Svensk sida som deltar - för att ge en starkare representation...?

Permalänk | Anmäl #2 Bo Sundbäck, 2011-06-07, 10:36

Ställer Erik Ullenhag upp på Baltic Pride som representant för Regeringen och är beslutet förankrat inom Alliansen

Ett klarläggande på den punkten kunde vara bra för undvikande av missförstånd

Permalänk | Anmäl #5 Carl Svensson, 2011-06-07, 13:22

Ni Sverigdemokrater låter som en skiva som hakat upp sig. Att ni bara orkar.

Har ni aldrig funderat över att även muslimer kan påverkas av sin omgivning, till exempel bli mer toleranta när de kommer till ett tolerant land som Sverige? SD:are skall för övrigt inte kasta sten i glashus, det är ju SD och KD som är de enda partier i svenska riksdagen som tydligt går emot lika rättigheter för HBT-personer.

Permalänk | Anmäl #6 Fredrik Holmgren, 2011-06-07, 13:54

#6 Fredrik Holmgren skulle jag rekommendera en liten utflykt till Rosengård eller Holma i Malmö. Där kan du köra en egen liten Pride-marsch och se hur islamisterna påverkats av sin vistelse i Sverige.
Tror du att du kommer att bli glatt överraskad?

Permalänk | Anmäl #7 leif w-n, 2011-06-07, 14:16

#6 Fredrik Holmgren är precis som Ullenhag, totalt naiv inför den
verklighet vi lever i.

Vad sen SD har med Ullenhag att göra, kan man ju fråga sig?

SD lär då aldrig fjolla runt på Pridefestivalen, och det vinner de
massor av väljare på, var så säker! Någon måste ju syå upp för
sunt förnuft. Det är ryggrad i Åkesson, och Ullenhag ter sig som
en goddagspilt, jämfört med honom.

Permalänk | Anmäl #8 per svensson, 2011-06-07, 14:19

Håller med Fredrik, det är så tröttsamt med folk som ska börja prata om islam och invandring i diskussioner som handlar om någonting helt annat. Oavsett vilket totalt orelaterat ämne som diskuteras så lyckas de här personerna hitta någon ursäkt att börja klaga på invandringingen/islam. Kan ni inte hålla er till samtalsämnet?

För övrigt är det väldigt trist att det än idag fortfarande finns folk som är emot homosexualitet. Hur man överhuvudtaget kan bli upprörd över vad vuxna människor gör i sängkammaren undgår mitt förstånd. Jag hoppas att Baltic Pride har en positiv effekt.

Permalänk | Anmäl #9 Liam Murray, 2011-06-07, 14:20

#6 och #9. Kan bara hålla med. Det är ett ständigt tjat från vissa debattörer, oavsett vad diskussionen handlar om.

Permalänk | Anmäl #10 Tomas Fredriksson, 2011-06-07, 14:38

När ni som vanligt vill lyfta in debatten att handla om klantskallarna i i sd...

Vad är då Sds politik när det gäller Hbt-frågor? har de någonsin arbetat för att folk som är homosexuella ska få leva som de själva vill? Kan någon i så fall länka till detta?

Jimmy Åkesseons retorik kring ämnet verkar enbart vara att islam skulle vara värre än sd.

Faktum är väl snarare att flera företrädare har yttrat sig än värre än vad någon muslimsk imam har gjort i Sverige. Björn söder menar bl a att pedofili och homosexualitet är likartat.

Självklart finns en homofientlighet hos vissa muslimer, bl a i Holland har flera ledande företrädare yttrat sig i stil med Åke Green. Att lyfta fram det enda riksdagspartiet i Sverige som verkar ha liknade syn på hbt-frågor som vissa muslimer, som en bra idé för homosexuellas rättigheter, kan jag bara se som oseriöst.

Permalänk | Anmäl #11 Erik Carlsson, 2011-06-07, 15:16

Hur vore det om Ullhagen medverkade i Saudi Pride eller Afghan-Pride ... men krypandet för den vidriga ideologin får väl den stackars saten som fått mig att lämna FP för gott att undvika den typen av uppträdanden...

Permalänk | Anmäl #12 Olle Olsson, 2011-06-07, 17:07

Vem bryr sig om Pride? Jag förstår inte varför "flator" och "bögar" måste demonstrera för att öppet visa sin sexuella läggning. Desto mindre förstår jag politiker som demonstrativt deltar och finansierar sådana tillställningar. Sexualitet, så längre det sker frivilligt och på lika villkor mellan vuxna människor, är en privatsak och politiker skall inte lägga sig i sådant. hur svårt är det att förstå detta?

Till er alla som så ivrigt sprider myten om Islam som toleransens högborg. Islam förbjuder homosexualitet. Punkt.

Permalänk | Anmäl #13 Blazej Lukasik, 2011-06-07, 17:20

#13 Blazej Lukasik, kristendomen förbjuder också homosexualitet. Religionerna är lika sjuka. Skillnaden är att där är betydligt färre kristna fundamentalister än muslimska fundamentalister.

Permalänk | Anmäl #14 u_3826, 2011-06-07, 17:44

Om Ullenhag nu är så mån om HBT-personer så kan han ju börja med den svenska Broderskapsrörelsen, sveriges kristna, och numera muslimska socialdemokrater, som för muslimernas skull helt strök bort delen om sexuella rättigheter, i ett manifest.

Sen kan Ullenhag börja besöka landets Moskéer.
Islamic Center i Malmö tex.
"Imam: "Detta är onda begär"
Homosexualitet är så oacceptabelt inom islam att frågan om samkönade äktenskap aldrig dyker upp, enligt Ayoub Chibli, vigselförrättare vid Islamic Center i Malmö."

"Vad skulle hända om en svensk imam sade att han kunde tänka sig att viga bögar och lesbiska?
Ayoub Chibli skrattar lite i telefonluren.
– Jag vet inte hur mycket stryk den personen skulle få. Han skulle få löpa gatlopp."
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article546754/Imam-Detta-ar-onda-begar...

Varför åka ner till Baltikum, och spela bror duktig med svenska skattemedel, när en hel samhällsgrupp, helt oemotsagda, får hysa och sprida hat mot HBT.personer i Sverige?
Patetiskt.

Permalänk | Anmäl #15 Lena Bengtsson, 2011-06-07, 18:09

#6 och #9, anledningen till att denna fråga dyker upp titt och tätt är kanske att det finns ett verkligt, groende missnöje hos en majoritet som känns tillräckligt akut för att göras till debattämne lite oftare? Varför inte ta det missnöjet på allvar och bemöta det på sakliga grunder i stället för att vifta det åt sidan. Det är snarare sådant som ger ett oseriöst intryck.
Erik Ullenhag bör snarast sluta spela världssamvete och vifta med pekpinnar i Baltikum och i stället respektera befolkningsmajoritetens avståndstagande till hbt. Givetvis skall hbt tolereras men lika mycket ska man tolerera även ett fredligt avståndstagande. I åsiktsfrihetens namn. Om något så bör den svenska islamistiska, knappast fredliga motståndet mot hbt bekämpas.

Permalänk | Anmäl #18 Alma Noyes, 2011-06-07, 18:27

Nästan rätt, Ullenhag. Det är rätt att tala om homosexuellas rättigheter i Baltikum, men det är fel att åka dit med storsvenska pekpinnar i högsta hugg.
Att Pride i det närmaste väcker anstöt i Baltikum (och på andra andra håll för den delen) är inte enbart en fråga om attityder till homosexualitet, utan detta beror också på att festivalen helt enkelt tenderar vara vulgär och osmaklig. Detta är i sin tur något man knappt får yppa i Sverige, även om man i övrigt är hur positivt inställd till homsexuella som helst.

Permalänk | Anmäl #19 Rick, 2011-06-07, 18:44

#18 Alma Noyes, att bemöta böghatarna seriöst är att ge dem ett erkännande de inte förtjänar.

De som vill förbjuda och bestraffa homosexualitet anser sig ha auktoritet att förbjuda och bestraffa, precis som slavägare ansåg i fallet med svarta och nazister i fallet med judar.

Homosexuella har inget skäl att söka någon människas godkännande. Att göra så vore det samma som att erkänna att den personen har auktoritet över dem och att de lever på denna persons nåder.

Homosexuella ska vara och göra precis som alla andra. Det vill säga, var den du är är och skit i vad andra tycker.

Du har rätt i att religionerna islam och kristendomen är de enskilt största hoteten mot individen och ska därför bekämpas med all makt.

Permalänk | Anmäl #20 u_3826, 2011-06-07, 19:02

Du medverkar i Baltic Pride för att kunna skriva om det Erik, du är politiker. Om ingen fick veta att du deltog skulle du aldrig deltaga, det är säkert.

Permalänk | Anmäl #21 Robet Stenkvist, 2011-06-07, 19:08

#20 Peter H.
Du kanske skulle bemöda dig om att kontrollera vad Alma Noyes bemöter innan du bemöter Alma Noyes.
På något sätt ger det ett tydligare sken av seriositet, eller hur?

Permalänk | Anmäl #22 leif w-n, 2011-06-07, 19:27

Jag har mycket svårt att förstå, varför man måste demonstrera sin personliga sexuella läggning öppet, bl a genom att delta i en s k pridefestival. Förargelseväckande beteende,antingen det gäller heterosexuella eller HBT-personer. Det finns väl ingenting som är så privat som sexlivet. När nyfikenheten försvinner missar man verkligen någonting. Hux flux har det blivit inne att delta i denna festival för våra politiker. Ingen förutom KD vågar ställa sig utanför. PK är vad det är!

Permalänk | Anmäl #23 sonja eriksson, 2011-06-07, 19:41

Liam Murray "Hur man överhuvudtaget kan bli upprörd över vad vuxna människor gör i sängkammaren undgår mitt förstånd." Exakt det man gör i sängkammaren hör hemma i sängkammaren och inte i parader för folk som har sexeulla böjelser.Om man ska normalisera homosexualitet så kan man ju börja med att bete sig normal och inte gå omkring i parader bara för att man ligger med en av samma kön, jag kan inte se hur det berättigar en parad.

Permalänk | Anmäl #24 Maria Nilsson, 2011-06-07, 19:47

#22 leif w-n, dina lögner och påhopp blir inte mindre förargliga för att du upprepar dem.

Ingenting i ditt inlägg har någonting att göra med det jag skrev. Det är totalt falskt och osakligt.

Jag har läst inlägg #6 och #9. Men de är irrelevanta i detta fall.

Alma Noyes skev: "Erik Ullenhag bör ... respektera befolkningsmajoritetens avståndstagande till hbt."

Det var det enda jag svarade på. Ingenting annat.

Och mitt svar var och är, NEJ. Homosexuella ska inte leva på någon annans nåder. De ska inte söka tolerans. Att söka tolerans är samma sak som att erkänna att de har auktoritet över de homosexuella.

Men du har bara intresse av att förvrida och förvränga. Lögnen är allt du har.

Permalänk | Anmäl #25 u_3826, 2011-06-07, 20:07

#25 Tro mig, förutom de religiösa fundamentalisterna så ger gemene man tusan i vad folk har för sexuell läggning. Men om man dagligen får sig en dos propaganda som antyder att det är finare att vara hbt och att heteronormen är 'ond' så är det faktiskt förståeligt med ett avståndstagande ifrån sådana - nära nog fundamentalistiska - utspel. De som tar avstånd från hbt-jippon där sådana extrema åsikter framförs tror jag i stor utsträckning är toleranta mot hbt-personer som sådana.

Permalänk | Anmäl #26 Alma Noyes, 2011-06-07, 20:29

#6 Fredrik Holmgren #9 Liam Murray, & #10 Tomas Fredriksson, Om ni ser att en grupp människor och man har tappat en flygel från 30'de våningen, skulle ni inte ge hals och varna människorna?

Vi har fortfarande tolerans här i landet men den blir allt mer kringskuren av "respekt" för minoriteter. Vi har allt fler fall där DO ska "kompensera" för att någon blivit "diskriminerad" och det är uppenbart att "diskrimineringen" kommer av att någon vägrat anpassa sig till våra traditioner som att ta en kvinna i hand till exempel, klädvanor och skärmar i klassrum för att män och kvinnor inte ska sitta i samma rum. Exemplen kan mångfaldigas.
Det är en sak att hysa respekt för religiösa traditioner, en helt annan att ge efter för vidskeplighet och ren magi som inte är värd respekt.
Lika bra ni vaknar och ser er omkring innan det är för sent.

Permalänk | Anmäl #27 Sune Svensson, 2011-06-07, 20:40

#26 Alma Noyes, homosexuella hävdar inte att de är bättre. De vill bara ha samma rättigheter.

Du skriver: "De som tar avstånd från hbt-jippon där sådana extrema åsikter framförs tror jag i stor utsträckning är toleranta mot hbt-personer som sådana."

Det är precis det som är problemet. Homosexuella har inga skäl till att söka andra människors tolerans. Att söka tolerans är samma sak som att säga, "Ni har auktoritet över oss. Vi skulle vara väldigt tacksamma om ni kan visa er nådiga mot oss och tolerera oss."

Ingen ska leva på någon annans nåder. Ingen ska bocka sig inför nazister som Åke Green. (Det är givetvis inte lika lätt att säga när nazisterna sitter vid makten.)

Permalänk | Anmäl #28 u_3826, 2011-06-07, 22:41

#28 Kalla det vad du vill, häng inte upp dig på ordet tolerans, som jag sa så struntar de flesta i de andras sexuella läggning. Men det är osmakligt och extremt och fundamentalistiskt att kalla heteronormen, det som 90% av befolkningen tillhör, för ond och framföra liknande åsikter på diverse jippon. Jag kommer väl ihåg det ramaskri som RFSL lät undslippa sig när KD-ledaren inte ville ställa upp i partiledardebatten under Prideveckan. KD häcklades och kallades allehanda saker - snacka om åsiktsförtryck när man tom häcklas när man väljer att hålla tyst. Sådant är oacceptabelt och ställer hela hbt-rörelsen i väldigt dålig dager.

Permalänk | Anmäl #30 Alma Noyes, 2011-06-08, 00:06

Ska Erik Ullenhag ut på marknadsföringsresa för att få hit fler invandrargrupper??

Permalänk | Anmäl #31 JEKJEK, 2011-06-08, 06:29

När allt fler länder berörs av en hbt-policy där alltså Sverige utgör ett av de stora föredömena - varför inte satsa på att få fram en internationell studie där man analyserar begreppet "homofobi". Är "homo" nödvändigtvis en sexualitet? Är det inte under alla omständigheter en mänsklighet ( "homo sapiens") ?
Om man har med ett såpass allmän-giltigt ord som “homo” när man skapar ännu en “fobi”, så kan man ju fråga för vilka det är avsett sedan.

Det kan finnas skäl att vara reserverad.

Permalänk | Anmäl #32 Hans Lindelöw, 2011-06-08, 16:06

#23 Sonja Eriksson "Ingen förutom KD vågar ställa sig utanför."

KD deltar numera också i pridefestivalen http://www.newsmill.se/artikel/2011/05/05/d-rf-r-kommer-vi-kristdemokrat... De har sålt ut alla sina ideal och står inte för mycket längre. Skönt att de lär åka ur riksdagen efter nästa val. Det är alltså bara SD som inte deltar.

Permalänk | Anmäl #33 Tobias Gustafsson, 2011-06-08, 22:49

#25 Peter H. "Alma Noyes skev: "Erik Ullenhag bör ... respektera befolkningsmajoritetens avståndstagande till hbt.""
Jo det är ju populärt i vissa kretsar att klippa och klistra och inte ta med helheten så att andemeningen i det som skrivits förvanskas. Varför klistrade du inte in Alma:s nästa mening?

Lite intressant att du anklagar mig för lögnare när jag skriver:
"Du kanske skulle bemöda dig om att kontrollera vad Alma Noyes bemöter innan du bemöter Alma Noyes.
På något sätt ger det ett tydligare sken av seriositet, eller hur?"
Vari ligger lögnen?

Dina inlägg känns lite febrigt desperata enligt mitt sätt att se det, fast du kanske bara har otur när du formulerar dig.

Permalänk | Anmäl #36 leif w-n, 2011-06-09, 11:18


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.