Jag har en väninna som är polis. Vad hon berättar om kvinnor som anmäler män för våldtäkt är skrämmande.
Det sista var ett fall där en kvinna gått hem på lunchen med en kollega. Mannen hade ett oväntat ärende hem och fann frun i sängen med kollegan. Hon anmälde kollegan för våldtäkt.
Det sker helt klart en massa anmälningar som inte har den minsta relevans. Anmälningar som bottnar i ångest över att man betedde sig klantigt
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-03, 16:51
Rättssäkerhet kostar pengar. Stora svarta hål där skattepengar försvinner gör att vi inte har råd med denna lyx! Det är synd att rätts- utövningen är så undermålig att fler och fler uppfattar att de nödgas att ta rätten i egna händer. Och att ministrarna tiger.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-06-03, 17:09
Vilken tur att man lämnat ert skitland sverige. Dock lever jag på sjukförsäkringen från ert dumma system :)
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-06-03, 19:48
"I fyra olika studier kring våldtäktsanmälningar visar en undersökning att 25 % var falska anmälningar."
skulle du kunna nämna vilka studier, när de gjordes och av vem?
Permalänk | Anmäl
Petrus Ingelsten, 2011-06-03, 21:25
Jag anser att politiker skall kunna ställas inför rätta som i Bodströms fall. Han vet om det som ledande politiker men skiter i det för det är inte PK. Fängelse, indragen pension är ett par alternativ!
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-06-03, 21:34
Det är inte bara om sex det ljugs om män, utan även om t.ex. våld, från barn och kvinnnor! Och anledningen? "Att det är helt OK"! För det vet vi ju hur män ändå är "mäns våld mot kvinnor, när pappa slår". Media och statsfeminisen har effektivt sett till att skuldbelägga mannen som kön, och felfriförklara kvinnan. Totalt! Ner med statsfeminismen, den är fascism!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2011-06-03, 21:47
#4 Anders Lindfors
Jag förstår inte vad du egentilgen menade med att säga VISSA MUSLIMER!!!!
Det känns som om du vill skylla på att han är muslim så gjorde han det. Du kunde säga VISSA INVANDRARE istället för att det finns många icke muslimer bland invandrare som gör samma sak som honom.
Och hur kunde du vara säker att han är muslim?!!! Vem som helst kan välja ett muslimskt namn och sen svartmåla islam och muslimer.
Islam uppmuntrar människor att de ska jobba och försörja sig själva, och visa tacksamhet till de som hjälper andra.
Den som kommer hit för att utnyttia systemet är en dålig människa även om han/hon är muslim. Det finns tyvärr många muslimer som inte kan någonting om Islam och gör dåliga saker.
Permalänk | Anmäl
Reema, 2011-06-03, 23:04
#9
Lika bra att du erkänner att du egentligen är en invandrarkritisk svensk som vill vända opinionen mot invandrare (muslimer främst) genom att komma med kommentarer som retar gallfebern på folk.
Permalänk | Anmäl
K.A.A., 2011-06-04, 00:18
Tack, för ytterligare upplysningen Thésese om ämnet. som dig har jag skrivit artiklar där jag belyser detta problem. Problemet vi har i Sverige idag, är att det forskas väldigt sällan imon det området, journalister vågar inte ta upp såna svåra fall för att de blir ofta hotade,hatade mm av okända personer. I USA har de kommit så pass långt inom falsk anmällningar forskningarna, där det finns detaljerade info, om olika procentuel enhet av ollka brott kvinnor ljuger om. vill man VERKLIGEN se det med sina egna ägen, då är det bara att söka på YOUTUBE om "false accusation" eller nåt liknade för att se, sjuka fall där kvinnor är beredda att förstöra mäns liv bara för att de vill ha pengar eller skäms efter samlag de hade men männen.
Permalänk | Anmäl
Jean Bosco Franklin, 2011-06-04, 03:34
Therese
Tack för att du skriver om ämnet.
Det är rätt avskyvärda siffror du hänvisar till.
jag kan inte låta bli att undra om förhållandet varit det omvända vilken debatt och åtgärder som då kommit.
Det är tragisk som man att konstatera:
att inte samma rättsäkerhet gäller för oss män
att lagstiftning och dommar tillämpas olika mellan män och kvinnor
att vi har en särlagstiftning om kvinnofrid men tydligen inte mansfrid
att kvinnovåld har högre prio än de mer frekventa våldet mot män
att kvinnor har egen brottsofferjour men inte män
Jag tycker generellt att riksdagen de politiska partierna,ledarsidorna har varit och alltjämnt är väldigt enögda och jag hade väntat mig mer av den manliga delen av riksdagen framförallt som sytter tyst i bänkarna och låter kvinnorna brodera om de det känner bäst sig själva och sina säkert legitima problem.
Men glöm inte andra halvan av befolkningen
Permalänk | Anmäl
jan-olov holm, 2011-06-04, 05:02
Tyvärr, rättssäkerheten är dålig på andra områden också, inte bara i sexualmål. Även i andra sammanhang dömer svenska domstolar hårresande domar. Vårdnadstvist, mål mellan man och kvinna, mål mellan svenskar och invandrare, mål mellan enskilda och företag, mål mellan enskilda och Skatteverket, mål mellan enskilda och parkeringsföretag, mm visar tendenser till automatisk slagsida. Och trots att alla ser det, inklusive justitieministern, ingen gör något. Det finns alltid en särintresse i bakgrunden, som rättsväsendet inte vill sätta sig emot, det är enklare att döma felaktigt och sen strunta i.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-04, 08:57
Jag kan bara hålla med Thérése och fick inspiration att ännu en gång skriva i ämnet:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/06/03/sverige-m-ste-bli-ett-r-ttss-k...
Permalänk | Anmäl
Jonathan Lindborg, 2011-06-04, 10:28
#15
Att en som missbrukar det svenska systemet talar om moral för dem vars pengar han snott - är för magstark för mig.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-04, 16:43
#16 - Jag har inte stulit ngt. Tar bara vad som finns tillgängligt. Om du fått pengar gratis från USA skulle du ta emot oxå. Vill du ha ett tack från mig kan du glömma. Pga Allt lidande invandrare får gå igenom i Sverige känner jag ingen skuld av att ta emot massor av pengar.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-06-04, 17:36
#18 Ahmed
"Jag har inte stulit ngt. Tar bara vad som finns tillgängligt."
Jo, att ta något som inte är ditt är stöld.
Att du inte ser den rättmätiga ägaren betyder inte att du kan bara ta det du kan lägga händerna på. Att ägaren inte tittar i det ögonblicket du går förbi, betyder inte att du får ta hans pengar eller andra egendom.
Och snacka inte om invandrare för mig, för det är jag med.
Fast det är klart, vi kommer från olika kulturer.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-04, 19:01
#9
Det är alltid trevligt och se när folk visar sitt rätta jag.
Jag är glad att du tog ditt förnuft till fånga.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-06-04, 20:04
Jag forskar just nu i det här ämnet och skulle gärna vilja veta vilka fakta den här artikeln bygger på? Den är inte sanningsenlig för fem öre. Istället är det ju så att våldtäktsoffer ofta upplever rättegångar som ett helvete då de blir utfrågade om saker såsom kläder de hade på sig, pojkvänner och om de var oskulder innan - allt helt irrelevant till huruvida den åtalade är skyldig eller inte. Väldigt, väldigt få åtal leder till fällande dom då offret ofta pekas ut som lögnare och 'lösaktig'. Detta stämmer inte då studier i bland annat USA och England har visat att våldtäktsoffer inte lämnar in fler falska anmälningar än andra offergrupper - detta är en så kallad 'våldtäktsmyt' som många gärna köper då den är så oerhört vanlig. Cirka 2 procent av alla anmälningar är falska och det stämmer bra in också på andra brott. Den siffra som däremot är mycket högre för våldtäkt är fall där målsäganden drar tillbaka anmälan, något som ofta sker i samband med att polisen ifrågasätter offret och hon inte orkar fortsätta.
Permalänk | Anmäl
Ebba W, 2011-06-05, 01:32
Ebba W: Hur vet dina undersökningar att målsägandena som drar tillbaka sina anmälningar gör det för att de inte orkar fortsätta och inte för att det är uppenbart att de är falska? Har gärningsmännen erkänt trots att målet lades ned, eller har man bara frågat målsägaren om hon har ljugit?
Permalänk | Anmäl
Maria Johannesson, 2011-06-05, 01:58
Tack Therese för att du orkar ta upp det här mycket viktiga ämnet.
Jag vet precis som du att det finns ett mycket stort mörkertal av oskyldigt dömda och är väldigt frustrerad över att det inte görs någonting för att försöka få slut på alla okynnesanmälningar som jag vet görs.
Ebba w: om du verkligen forskar i detta och inte har en förutfattad ensidig feministisk agenda så ta kontakt med oss på rättssäkerhetsorganisationen så ska vi hjälpa dig med material och råd.
Permalänk | Anmäl
Silver Levinsky, 2011-06-05, 10:01
#22 - Ebba W: forskaren Ebba haha:
1) ja det finns falska anmälningar inom andra brottskategorier.
2) Men i sexualbrotts-kategorin har man sänkt bevisgraden - SER DU SKILLNADEN?
3) Det handlar om att rätten går på "trovärdighet" vilket är helt sjukt från en invandrares synvinkel. Vem tror man på Somaliern med brytning eller Lena som gråter? Skärp er. ni är rena nazilandet snart. EFtersom de flesta som falskanmäls är invandrare så skiter ni i det.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-06-05, 11:15
I norska Aftenposten finns en artikel omkring samma problematik
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/olsen/article4139825.ece
En artikel som heller inte är sanningsenlig för fem öre, om man är funtat åt Ebba hållet.
Permalänk | Anmäl
ville vittumainen, 2011-06-05, 14:26
Jag studerar vid ett universitet i England och skriver just nu min 'thesis' om rättegångar i våldtäktsmål. Mitt arbete bygger till största delen på undersökningar från USA och Storbritannien samt Australien, Nya Zealand och Canada men inte från Sverige. Jag tyckte ändå att jag kunde bidra till den här diskussionen eftersom att studier visar att trenderna i sexualbrottsfall och rättegångar skiljer väldigt lite i olika västerländska länder.
Silver Levinsky: Jag inte intresserad av material från Sverige då mitt arbete inte bygger på det svenska rättsystemet.
Ahmed Ahmed: Var får du dina siffror om att fler invandrare blir falskt anklagade för sexualbrott och våldtäkt än svenskar?
Ville Vittumainen: Ja, för alla vet ju att allt som skrivs i Aftonbladet och Expressen är 100% sanning.
Tack.
Permalänk | Anmäl
Ebba W, 2011-06-05, 16:40
Det är beklämmande att det finns de som ej gör tillräckligt för att skapa rättstrygghet, men det finns också de som går ut och deklarerar tydligt och klart att de vill avskaffa rättssamhället. Miljöpartiet säger så här: ”Killen måste bevisa att tjejen ville.” (Tidningen Cosmos september 2010)
Varför debatteras inte detta? Jag har försökt så gott jag kan med bl.a en artikel om miljöpartiet här på Newsmill. Ett parti som vill avskaffa rättssamhället borde utraderas.
Permalänk | Anmäl
Ragnar Arvidsson, 2011-06-05, 17:50
#27. Ebba.
Tack för ditt inlägg.
"Den är inte sanningsenlig för fem öre." Hur kan du påstå det då du enligt påstående i inlägg #27 "inte är intresserad av " undersökningen som artikeln bygger på?
Permalänk | Anmäl
Ola Hellman Nielsen, 2011-06-05, 20:24
#15 Ahmed Ahmed, habibi. Som vanligt argumenterar du utanför ämnet men:
"Dessutom tar ni folk till sverige [........ ] inte ge dem ett jobb"
Är det så du tror att det går till?
Permalänk | Anmäl
Ola Hellman Nielsen, 2011-06-05, 20:30
Idag finns det organiserade ligor som samarbetar för att misstänkliggöra män för våldtäkter och pedofili.
Jag har mött dem som nämndeman i domstol och jag har själv blivit hotad av en sådan liga, men till skillnad från Kungen och Littorin lyckades jag avslöja ligan
Om detta tänker jag berätta om på www.fulingen.se
Permalänk | Anmäl
John Yakida, 2011-06-05, 22:02
Sex är ett kraftfullt vapen. Det har kvinnor använt sedan tidernas begynnelse. Idag är det mer effektivt än någonsin.
Finns det något enklare sätt att sätta dit en man?
--Laura blev brädad av en yngre kvinna. När maken (militär) ville skiljas anmälde hon honom för våldtäkt. Beväpnad polis stormade huset. Väninna vittnade till hennes fördel. Dom: 3 års fängelse. (Skövde 2003)
--Jenny 23 var rädd att det skulle avslöjas att hon hade sm-sex med sin gifte granne. Hon anmälde honom för våldtäkt. Väninna vittnade till hennes fördel. Dom: fängelse 3 år. (Kungsbacka 2006)
--För Louise 26 hägrade ett fett skadestånd. Det var därför hon raggade upp en kille på internet, hade sex med honom och ringde polisen efteråt. Väninna bistod med goda råd. Mannen häktades men friades av tingsrätten. (Borås 2008)
--Marianne 38 blev knäckt när hennes älskare tappade intresset. Hon fantiserade ihop en historia som åklagaren godtog. Dom: 6 års fängelse. Mannen anlitade en egen utredare och friades helt av hovrätten. (Stockholm 2010)
--Dagen efter separationen anmälde Sara sin polismake för våldtäkt. Han friades av tingsrätten. Tiden för överklagan har inte gått ut (Gävle maj 2011)
Listan kan kompletteras.
Permalänk | Anmäl
Annica Frisk, 2011-06-05, 23:00
Det var väl en kvinna i blekinge som förfalskade datumet i förlovningsringar för att det skulle stämma bättre med henns lönger om misshandel.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-06-05, 23:18
#25 Ahmed Ahmed, 2011-06-05
" Vem tror man på Somaliern med brytning eller Lena som gråter? Skärp er. ni är rena nazilandet snart. EFtersom de flesta som falskanmäls är invandrare så skiter ni i det."
Nej gubben det handlar inte om npgot "naziland".
Det finns något som i socialpsykologin kallas för "halo effekt"
Om en skitig pojke bråkar med en liten blond änglalk tjej, kommer ALLA till tjejens försvar, INNAN man tar reda på vad bråket handlar om. Det kan ha varit tjejen som var dum.
Men halo effekten gör att folk omedvetet förknippar skönhet med godhet - rufft utseende med dåliga egenskaper - och domen är klar långt innanman vet vad det handlar om.
Detta gäler överallt, inte bara i Sverige, och har inget med "naziland" att göra.
Visst ser du anomalier. för du har två referensverk, medan infödingarna bara har ett. Men dina slutsatser blir fel efter fel efer fel.
Sen använda en nordafrikanskt arabisk kultur som bas att tala om "naziland" - det är mer än magstark.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-06, 00:10
Medan en kvinna kan använda sex för att nå sitt mål så är det helt omöjligt för mannen att göra det då hans mål är just sex. Så är kontentan i en replik från tv-serien Frasier och visar egentligen en sanning med viss modifikation.
Vad gäller "forskaren" Ebba W så har hon kommit till sin slutsats innan ens hon har genomfört undersökningen och sammanställt sitt material. Hennes språkbruk visar på allt annat än akademisk högre nivå. Hon inleder sina två första meningar på efterfrågan av undersökningar som artikeln av Therese Juel bygger på och i nästa mening innan hon ens har fått svar på den första frågan helt dömer ut artikeln. Så nästa gång Ebba W skall uttrycka något så vet vi att hon inte forskar i något annat än i kaffesump eller fiskars inälvor. Ebba W är inte trovärdig.
I svenska fängelser sitter många individer felaktigt dömda. Ta exemplet med Ulf Larsson som fick sitta över tre års fängelse för sexbrott mot sin egen dotter han inte hade begått. Ulfs vän fick också sitta lika länge, på straff som skulle ha varat långt mycket längre, fram till dess att journalisten Hannes Råstam gick genom materialet från förundersökningen och fann en sekretessbelagd handling som motsade dotterns påståenden. Ulfs dotter, den kvinnliga åklagaren är inte trovärdiga.
En annan journalist, en kvinna, vid namn Liza Marklund reagerar hårt på att det finns folk som engagerar sig för en person dömd för dubbelmord med att raljera över deras strävan för att ge den dömda en rättvis rättegång med mer fakta i fallet. Liza kallar dessa personer för "mördargroupies". Det visar att Liza anser att dessa skulle ha några former av psykotiska drag för sina insatser.
Nu är Liza Marklund tydligen god vän med en herre vid namn Jan Guillou, en man som fick sitta i fängelse för att ha avslöjat olagligheter i Sverige. Denna Jan tog sig an ett mordfall, som Liza skulle ha sagt det - som mördargroupie, och fann märkliga samband som inte överensstämde med den karta förundersökningen och åklagaren hade förklarat som rätt. Den då för mord och mordbrand dömde Keith Cederholm släpptes efter resning i högsta domstolen. Liza är inte trovärdig.
I Sverige är det svårt att få resning i fall. När någon har blivit dömd är det i det närmaste omöjligt att kunna rentvå sig själv. Varje gång någon har dömts felaktigt så raseras förtroendet för det svenska rättssystemet.
I många svenska sexualbrottsmål är beviskraven så låga att förundersökningen saknar styrfart, stadga och trovärdighet och det blir inte bättre i rättssalen.
Hur många här kommer ihåg Tumbamålet? Ett fall alla sade vara solklart vara våldtäkt. Trots motsägelsefullheten i kvinnans handlingar så trodde många det var en solklar våldtäkt. På den tiden var det många kvinnoorganisationer, som ROKS, utmålade det hela som att kvinnan skulle ha varit utsatt för en våldtäkt. Hennes handlande visade att hon var villig till sex och att hon syntes vara vid sina synes fulla bruk i sin omgivning. I telefonsamtal med sin väninna skröt hon om sin nattliga erövring. Jag anser att domstolen dömde rätt. Men många kvinnor ville inte inse faktum vad rätterna dömde på.
För vissa finns bara deras egna sanningar och man ställer fakta åt sidan.
En gång när jag började plugga juridik på universitetet öppnade min lärarinna en lekton i straffrätt med meningen "Enda anledningen till att det svenska folket har förtroende för rättsväsendet är för att man har förtroende för rättsväsendet".
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2011-06-06, 04:57
Wow, 50 procent eller mer av anmälningarna i sexualbrottsmål är falska. Vem ligger bakom denna banbrytande forskning? Johnnie Cochran? Eller är det folksångerskan Therese Juel själv som har "forskat" fram resultatet?
Det finns väl få områden utanför sportens värld där lekmän blir experter lika snabbt som inom rättssäkerhetsområdet. Varken BRÅ eller andra riktiga forskare brukar dock hitta några betydande skillnader mellan sexualbrott och andra brott när det gäller falska anmälningar. Om nu Juel kan bevisa motsatsen så hoppas jag delger BRÅ sina fynd. Jag förutsätter att Helge Fossmos fan club och nätets samlade rättshaverister redan skickar sina dagliga "se upp för feministmaffian"-mail till dem.
Permalänk | Anmäl
Max, 2011-06-06, 06:45
Max
Det går att anta att 80% av anmälningarna om sexualbrott till polisen är falska.
Jag har till och med lyckats räkna ut det.
http://www.yakida.se/sexbrott.html
Permalänk | Anmäl
John Yakida, 2011-06-06, 08:09
#37
Jaha, du, Max.... Fakta är dumma saker. Hindrar en att sticka huvudet i sanden....
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-06, 08:33
Jag är bekymrad över Ebba W och vetenskapligheten, nu är jag lite lugnare, när jag känner att jag varit analytisk:
Studier i USA och England tyder på att anklagelser inte är falskare än inom andra brott = Lex Schymann, dvs. skriva att det "finns massor av forskning", utan att lämna någon liten länk som stöd.
Du skriver "thesis", pluggar på engelskspråkigt universitet = statusargument. Bäven bondläppar.
"våldtäktsoffer upplever" = känsloladdat argument för att man ska känna skuld att man misstror, och man kollras bort ifall man inte stänger av empatin.
Mallighet och maktspråk. Du kan ha rätt i alla fall. Men då skulle du länkat nåt för oss andra att själva bedöma, och du skulle brytts av alla de undersökningar som visar den tydliga motsatsen. Du borde stött på åtskilliga, just så engelska / amerikanska som du vill ha dem, eftersom svenska osv. osv. inte gills..
Jag tänker inte leta efter forskningsrapporter om falska sexbrottsanklagelser, men om någon annan skulle länka ner dig, så skulle det ändå inte påverka dig på något sätt. Eller har jag fel?
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-06-06, 08:43
Som vanligt en infekterad fråga. Artikelförfattaren för fram en tes som många män vill tro på, Ebba W för fram en tes som många kvinnor vill tro på. Därför vore det bra om man på något sätt skulle kunna hänvisa till de källor man utgår från.
Till Ebba W:
Då du utger dig som forskare i detta område utgår jag från att du har någon form av publikationslista över dina arbeten inom området. Det allra enklaste för att styrka din tes är att ge några hänvisningar till detta.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-06, 09:16
Jo, #43Magnus. Men jag stressas av att det inte går att bevisa något för den som inte vill hålla med. Ingenting. Vad hände med Galileis teleskop?
- Månen har fläckar.
- Nä.
- Men titta i teleskopet.
- Ok, jag ger mig.
Finns det verkligen ingen objektiv kunskap alls längre? Då kan vi aldrig komma vidare. Vi måste omförhandla allt varje dag. Hur skulle vi kommit till månen ifall inte alla godtagit Newtons lagar?
- Nä! Månlandningen var fejk! Månen är en social konstruktion. Alla har varit på månen, eftersom det är helt kontextberoende hur man definierar "ha varit på månen".
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-06-06, 11:42
" I fyra olika studier kring våldtäktsanmälningar visar en undersökning att 25 % var falska anmälningar. I de tre övriga undersökningarna visade att 50 % eller mer var falska anmälningar."
Vill artikelförfattaren lämna källorna?
I någon av de otaliga artiklarna om våldtäkt som finns här har jag lagt in länk till en väldigt nyanserad artikel om falska anmälningar i USA. Jag letar upp den när tid medges.
Ni får nöja er med dessa två som en del av er säkert redan känner till.
"Felaktiga föreställningar om falska våldtäktsanmälningar gör att de mest utsatta kvinnorna sviks"
http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2008/Nr-4-2008-A...
"Därigenom kom det sammantagna undersökningsmaterialet att bestå av sammanlagt 616 anmälningar. Antalet (genom överbevisning och/eller erkännande) konstaterat falska anmälningar var totalt 9 stycken, det vill säga 1,5 procent av anmälningarna. Till detta antal kommer 34 fall, där orimliga och/eller motbevisade uppgifter talar för att den påstådda våldtäkten i vart fall inte gått till som måls-äganden beskrivit den, vilket ger totalt cirka 7 procent falska och felaktiga våldtäktsanmälningar. Detta är ett problem som inte bör underskattas, men att betrakta de ”felaktiga” anmälningarna som falska är problematiskt.
För det första kan man konstatera att endast 1 fall av de 43 ledde till åtal (och fällande dom) för falsk angivelse. Att det inte blev några efterräkningar i övriga fall, inte ens för dem som erkänt grundlös anmälan, berodde i de flesta fall på att ingen misstänkt gärningsman pekades ut. /.../
Problemet med denna obenägenhet att gå till botten med ”tvivelaktiga” våldtäktsanmälningar leder till en ömsesidig misstro mellan anmälare och utredare. I stället för att närmare undersöka vad som kan ligga bakom anmälan läggs ärendet ned i ovisshet. Denna ovisshet fungerar i sin tur som en ständig bekräftelse av att man gör rätt som sorterar bort svaga anmälningar. Det blir då en rutin att anmälan uppfattas som grundlös eller hopplös om kvinnan som anmäler tillhör en viss kategori (narkoman, hemlös, psykiskt sjuk), eller om hon inte verkar angelägen att ”driva sitt ärende”. I praktiken betyder detta att särskilt svaga och utsatta offer inte har rättsordningens skydd. Och vad beträffar förfarandet att tolka passivitet eller undandragande som tecken på att någon våldtäkt inte skett, kan det ju mycket väl förhålla sig så att det är bristande respons som skapar denna ovilja att gå vidare. Känsla av att inte bli trodd – eller budskapet att det i vart fall inte kommer att gå att få fast någon förövare – kan mycket väl vara orsaken till uppgivenheten. Konsekvenserna blir mycket negativa: Först och främst sviker man de svagaste kvinnorna; tonårstjejerna och de särskilt utsatta. Sedan spär man på fördomar om att många våldtäktsanmälningar är falska, vilket i sin tur återspeglas i en misstro mot alla offer som inte kan uppvisa skador. Tillsammans med en våldtäktslag som utgår från just detta, att våldtäkt bevisas genom skada, leder denna bortsortering av svaga anmälningar till ett dåligt bemötande av alla kvinnor som anmäler våldtäkter utan skador."
"Våldtäkter och fällande domar: ”Sverige i botten i Europa”
http://www2.amnesty.se/andranyheter.nsf/0/0DD2879E96852926C12575A5005D62...
"I den svenska studien var två procent av fallen falska anmälningar, vilket motsvarar cirka 100 anmälningar per år. I en annan studie av Christian Diesen och Eva Diesen har de också kommit fram till att ytterligare fem procent av anmälningarna var ”felaktiga”.
- Det rör sig om att någonting kan ha hänt, men inte det som finns i anmälan, förklarade Eva Diesen.
Liz Kelly menar att det finns en överdriven misstänksamhet inom rättsväsendet mot kvinnor som anmäler våldtäkt och att det finns en myt om att antalet falskanmälningar är stort."
Synen på män, kvinnor, och uppfattningar kring våldtäkt och offer kan påverka uppfattningar om vad som är en falsk anmälan. Det vore nog bra om Katarina Wennstams "Flickan och skulden. En bok om samhällets syn på våldtäkt" som sattes upp av Jörgen Hjerdt for ut i landets skolor och teatrar eller sattes upp för teve.
http://www.svd.se/kultur/scen/plagsamt-nar-flickan-tar-pa-sig-hela-skuld...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-06-06, 14:14
#44
Jo, och alla som påstås ha varit på månen var MÄN! Det gör saken ännu skummare....
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-06, 14:24
#40 Aris Toteles
Att en våldtäktsman säger "Jag har inte gjort nåt." är inte nödvändigtvis detsamma som fakta. Fakta är att Juel påstår att hon har en studie som visar att 25 procent av anmälningarna är falska och ytterligare tre som visar att siffran är 50 procent eller mer. Men så fram med dem då. Har du tillgång till dessa "fakta" så får du gärna dela med dig. Hur ska man annars veta att det inte är samma visa som det brukar vara när "frilansjournalister" leker forskare; "djupntervjuer" med Helge Fossmo och Tito Beltran visar att alla kvinnor ljuger".
#38 John Yakida
Härligt, det blir bara bättre och bättre.80 procent av alla anmälningar är falska. Jag är nästan lite ledsen över att det inte finns ett nobelpris i Social Sciences för de där revolutionerande siffror skulle ju ha gett dig 10 mille direkt. I vilka Journals of law så du att din banbrytande studie hade publicerats?
Permalänk | Anmäl
Max, 2011-06-06, 17:24
Titta hos Brå för siffror som rör "personer lagförda för brott." Rulla ned till sid 227 för siffrorna för brottsbalkens kapitel 15 mened och falskt åtal med mera för män respektive kvinnor äldre än 21 år. 90 kvinnor lagfördes. 355 män lagfördes. siffrorna för personer mellan 15-20 år är 627 kvinnor och 437 män.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-06-06, 19:20
#49
Jag syftade på det som Yakida visade.
DINA siffror ser jag ingenstans.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-06, 20:09
Threse Juel nämner försiktigtvis inte vilka "undersökningar" som "visar" att 25 respektive 50 procent av anmälningar var "falska".
Det var nog bäst det, för henne. För antingen finns inte dessa undersökningar, eller så är de gansjka så dubiösa.
Den enda sättet att ta reda på hur många procent av våldtäktsanmälningar som eventuellt är falska är nämligen att genonmföra en grundlig polistutredning om vart och ett av fallen. Det säger sig självt att det kan man inte göra i breda undersökningar av sådan typ.
Så Therese Juel - om du vil bli tagen på allvar av några andra än kotterierna runt Jan Guillou o co - redogör för det första vilka undersönnngar du talar om. för det andra vilken metod de använder sig av, för det tredje varför just du är så övetygad att om att detas resultat stämmer med verkligheten....
Permalänk | Anmäl
Kiremaj, 2011-06-06, 21:01
#52 Aris
Hittar du något fel i matematiken eller beräkningarna?
Permalänk | Anmäl
John Yakida, 2011-06-06, 21:08
PS.
Om så många procent av våldtältsanmäningarna skull vara BEVSAT falska, skulle domarna för obefogat åtal dugga tätt. Det gör de inte.
Att en anmälan inte leder tilö åtal bevisar inte på något sätt att den är falsk, och polisen har aldrig presenterat några sådana fantaisiffror som Juel gör.
Skulle de som gjort dessa "underökninga" alltså ha gjort mer grundliga utredningar än polisen?
Nu har ju Therese Juel sin alldeles speciella agenda, så jag är inte speciellt förvånad över tramset.
Permalänk | Anmäl
Kiremaj, 2011-06-06, 21:22
Ursäkta alla stavfel f.ö.
Permalänk | Anmäl
Kiremaj, 2011-06-06, 21:24
Ebba W:
Jag hoppas inte att du forskar vetenskapligt för då skall man inte som du tydligen tycker ha en färdig bild av hur läget är. Det är inte att forska utan att bygga fakta kring ett förutbestämt resultat. Det hör inte hemma i akademiska världen.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-06-06, 22:53
#54 John Yakida, 2011-06-06
"Hittar du något fel i matematiken eller beräkningarna?"
Ingen alls. Därför sa jag till Max att fakta (dina) är dumma saker han inte kan springa ifrån.
Har du kollat konversationen egentligen?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-06-07, 00:24
#52, 54 & 58 Aris Toteles och John Yakida
Jag brukar passa mig för att ge mig för långt in i foliehattsland på Internet men jag gjorde ändå ett undantag och gick in på din sida John Yakida och kollade din ”uträkning”.
En GT/Expressen-artikel från 2007 är grunden till hela påståendet om att 80 procent av sexualbrottsanmälningar är falska. En artikel där man frågat några anonyma poliser på spaningsroteln i Västra Götalands län som påstår att det enligt deras uppfattning är så mycket som 8 av 10 anmälningar om våldtäkt där gärningsmannen är okänd som är falska. Den enda polis som ställer upp med namn är chefen för roteln och han bekräftar inte uppgifterna, helt korrekt eftersom han inte vet och ingen mäter statistiken på den rotel som poliserna jobbar. Ett antal anonyma vittnen på en avdelning, vars uppgifter inte ens bekräftas av deras chef, går givetvis inte att generalisera till alla anmälningar i Sverige under ett år. Det kan ni väl inte ens själva tro?
Men om jag nu ändå köper ert vansinniga resonemang och vi leker med den absurda tanken att Expressen-artikeln faktiskt är helt och fullt statistiskt representativ för hela Sverige, vilka andra problem finns det då kvar med vetenskapligheten?
För det första, BRÅ:s siffror som du hänvisar till är från 2009 medan de anonyma poliserna pratar om siffror från 2006. Grunden borde väl åtminstone vara att jämföra samma år.
De anonyma poliserna påstår vidare att de får in 150 anmälningar under 2006 där gärningsmannen är okänd, lägg sedan till anmälningar där gärningsmannen är känd. Dessa sätter du sedan i relation till BRÅ:s siffror på 15 500 anmälningar under 2009. Är det inte konstigt att Sveriges näst största polismyndighet bara får in strax över 1 procent av alla Sveriges anmälningar?
Nej, det är det inte eftersom BRÅ:s siffror handlar om sexualbrott, dvs allt från koppleri och våldtäkt till blottning och sexuella trakasserier medan artikeln i Expressen handlar om våldtäkter.
Så din fantastiska uträkning, Yakida, är en jämförelse av helt olika saker under olika år genomförd på väldigt undermåliga grunddata. Jag måste nog ta tillbaka det där om dom 10 miljonerna, det kanske inte hade varit så lätt även om det funnits ett nobelpris i ämnet.
Så Aris Toteles och John Yakida, sluta hitta på, sluta gissa och sluta leka forskare. Och snälla John Yakida, sluta låtsas att du sysslar med statistiska uträkningar. Det är inte så där det går till, tro mig!
Permalänk | Anmäl
Max, 2011-06-07, 09:24
Max
Du har förvisso delvis rätt i din betraktelse, men den gemensamma faktorn som binder ihop artikeln i Expressen med BRÅ är "Gärningsmannen är okänd".
I den situationen kan man använda underlaget från båda källorna eftersom du har "okända gärningsmän" även inom de brottsrubriceringar du nämnde.
Kriteriet är alltså: "Gärningsmannen är okänd".
Men, jag håller med dig att det hade varit önskvärt om poliserna varit offentliga och att data hade varit från samma årtal. Inte för att det hade spelat särskild stor roll i själva beräkningen. Men där har du rätt.
Om du kan uppdatera siffrorna och sätta in dem i modellen skulle vi alla tjäna på det eftersom då får vi fram en modell som vi kan acceptera.
Permalänk | Anmäl
John Yakida, 2011-06-07, 10:20
"Jag har inte sett att John Yakida har använt några förklenande epitet på dem han diskuterat med."
!!!!!!!!!!
Har du läst förtalet han vräker ut sig om exempelvis Monica Antonsson och Annica Tiger?
Permalänk | Anmäl
Kiremaj, 2011-06-07, 11:35
56 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag har en väninna som är polis. Vad hon berättar om kvinnor som anmäler män för våldtäkt är skrämmande.
Det sista var ett fall där en kvinna gått hem på lunchen med en kollega. Mannen hade ett oväntat ärende hem och fann frun i sängen med kollegan. Hon anmälde kollegan för våldtäkt.
Det sker helt klart en massa anmälningar som inte har den minsta relevans. Anmälningar som bottnar i ångest över att man betedde sig klantigt
Rättssäkerhet kostar pengar. Stora svarta hål där skattepengar försvinner gör att vi inte har råd med denna lyx! Det är synd att rätts- utövningen är så undermålig att fler och fler uppfattar att de nödgas att ta rätten i egna händer. Och att ministrarna tiger.
Vilken tur att man lämnat ert skitland sverige. Dock lever jag på sjukförsäkringen från ert dumma system :)
"I fyra olika studier kring våldtäktsanmälningar visar en undersökning att 25 % var falska anmälningar."
skulle du kunna nämna vilka studier, när de gjordes och av vem?
Jag anser att politiker skall kunna ställas inför rätta som i Bodströms fall. Han vet om det som ledande politiker men skiter i det för det är inte PK. Fängelse, indragen pension är ett par alternativ!
Det är inte bara om sex det ljugs om män, utan även om t.ex. våld, från barn och kvinnnor! Och anledningen? "Att det är helt OK"! För det vet vi ju hur män ändå är "mäns våld mot kvinnor, när pappa slår". Media och statsfeminisen har effektivt sett till att skuldbelägga mannen som kön, och felfriförklara kvinnan. Totalt! Ner med statsfeminismen, den är fascism!
#4 Anders Lindfors
Jag förstår inte vad du egentilgen menade med att säga VISSA MUSLIMER!!!!
Det känns som om du vill skylla på att han är muslim så gjorde han det. Du kunde säga VISSA INVANDRARE istället för att det finns många icke muslimer bland invandrare som gör samma sak som honom.
Och hur kunde du vara säker att han är muslim?!!! Vem som helst kan välja ett muslimskt namn och sen svartmåla islam och muslimer.
Islam uppmuntrar människor att de ska jobba och försörja sig själva, och visa tacksamhet till de som hjälper andra.
Den som kommer hit för att utnyttia systemet är en dålig människa även om han/hon är muslim. Det finns tyvärr många muslimer som inte kan någonting om Islam och gör dåliga saker.
#9
Lika bra att du erkänner att du egentligen är en invandrarkritisk svensk som vill vända opinionen mot invandrare (muslimer främst) genom att komma med kommentarer som retar gallfebern på folk.
Tack, för ytterligare upplysningen Thésese om ämnet. som dig har jag skrivit artiklar där jag belyser detta problem. Problemet vi har i Sverige idag, är att det forskas väldigt sällan imon det området, journalister vågar inte ta upp såna svåra fall för att de blir ofta hotade,hatade mm av okända personer. I USA har de kommit så pass långt inom falsk anmällningar forskningarna, där det finns detaljerade info, om olika procentuel enhet av ollka brott kvinnor ljuger om. vill man VERKLIGEN se det med sina egna ägen, då är det bara att söka på YOUTUBE om "false accusation" eller nåt liknade för att se, sjuka fall där kvinnor är beredda att förstöra mäns liv bara för att de vill ha pengar eller skäms efter samlag de hade men männen.
Therese
Tack för att du skriver om ämnet.
Det är rätt avskyvärda siffror du hänvisar till.
jag kan inte låta bli att undra om förhållandet varit det omvända vilken debatt och åtgärder som då kommit.
Det är tragisk som man att konstatera:
att inte samma rättsäkerhet gäller för oss män
att lagstiftning och dommar tillämpas olika mellan män och kvinnor
att vi har en särlagstiftning om kvinnofrid men tydligen inte mansfrid
att kvinnovåld har högre prio än de mer frekventa våldet mot män
att kvinnor har egen brottsofferjour men inte män
Jag tycker generellt att riksdagen de politiska partierna,ledarsidorna har varit och alltjämnt är väldigt enögda och jag hade väntat mig mer av den manliga delen av riksdagen framförallt som sytter tyst i bänkarna och låter kvinnorna brodera om de det känner bäst sig själva och sina säkert legitima problem.
Men glöm inte andra halvan av befolkningen
Tyvärr, rättssäkerheten är dålig på andra områden också, inte bara i sexualmål. Även i andra sammanhang dömer svenska domstolar hårresande domar. Vårdnadstvist, mål mellan man och kvinna, mål mellan svenskar och invandrare, mål mellan enskilda och företag, mål mellan enskilda och Skatteverket, mål mellan enskilda och parkeringsföretag, mm visar tendenser till automatisk slagsida. Och trots att alla ser det, inklusive justitieministern, ingen gör något. Det finns alltid en särintresse i bakgrunden, som rättsväsendet inte vill sätta sig emot, det är enklare att döma felaktigt och sen strunta i.
Jag kan bara hålla med Thérése och fick inspiration att ännu en gång skriva i ämnet:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/06/03/sverige-m-ste-bli-ett-r-ttss-k...
#15
Att en som missbrukar det svenska systemet talar om moral för dem vars pengar han snott - är för magstark för mig.
#16 - Jag har inte stulit ngt. Tar bara vad som finns tillgängligt. Om du fått pengar gratis från USA skulle du ta emot oxå. Vill du ha ett tack från mig kan du glömma. Pga Allt lidande invandrare får gå igenom i Sverige känner jag ingen skuld av att ta emot massor av pengar.
#18 Ahmed
"Jag har inte stulit ngt. Tar bara vad som finns tillgängligt."
Jo, att ta något som inte är ditt är stöld.
Att du inte ser den rättmätiga ägaren betyder inte att du kan bara ta det du kan lägga händerna på. Att ägaren inte tittar i det ögonblicket du går förbi, betyder inte att du får ta hans pengar eller andra egendom.
Och snacka inte om invandrare för mig, för det är jag med.
Fast det är klart, vi kommer från olika kulturer.
#9
Det är alltid trevligt och se när folk visar sitt rätta jag.
Jag är glad att du tog ditt förnuft till fånga.
Jag forskar just nu i det här ämnet och skulle gärna vilja veta vilka fakta den här artikeln bygger på? Den är inte sanningsenlig för fem öre. Istället är det ju så att våldtäktsoffer ofta upplever rättegångar som ett helvete då de blir utfrågade om saker såsom kläder de hade på sig, pojkvänner och om de var oskulder innan - allt helt irrelevant till huruvida den åtalade är skyldig eller inte. Väldigt, väldigt få åtal leder till fällande dom då offret ofta pekas ut som lögnare och 'lösaktig'. Detta stämmer inte då studier i bland annat USA och England har visat att våldtäktsoffer inte lämnar in fler falska anmälningar än andra offergrupper - detta är en så kallad 'våldtäktsmyt' som många gärna köper då den är så oerhört vanlig. Cirka 2 procent av alla anmälningar är falska och det stämmer bra in också på andra brott. Den siffra som däremot är mycket högre för våldtäkt är fall där målsäganden drar tillbaka anmälan, något som ofta sker i samband med att polisen ifrågasätter offret och hon inte orkar fortsätta.
Ebba W: Hur vet dina undersökningar att målsägandena som drar tillbaka sina anmälningar gör det för att de inte orkar fortsätta och inte för att det är uppenbart att de är falska? Har gärningsmännen erkänt trots att målet lades ned, eller har man bara frågat målsägaren om hon har ljugit?
Tack Therese för att du orkar ta upp det här mycket viktiga ämnet.
Jag vet precis som du att det finns ett mycket stort mörkertal av oskyldigt dömda och är väldigt frustrerad över att det inte görs någonting för att försöka få slut på alla okynnesanmälningar som jag vet görs.
Ebba w: om du verkligen forskar i detta och inte har en förutfattad ensidig feministisk agenda så ta kontakt med oss på rättssäkerhetsorganisationen så ska vi hjälpa dig med material och råd.
#22 - Ebba W: forskaren Ebba haha:
1) ja det finns falska anmälningar inom andra brottskategorier.
2) Men i sexualbrotts-kategorin har man sänkt bevisgraden - SER DU SKILLNADEN?
3) Det handlar om att rätten går på "trovärdighet" vilket är helt sjukt från en invandrares synvinkel. Vem tror man på Somaliern med brytning eller Lena som gråter? Skärp er. ni är rena nazilandet snart. EFtersom de flesta som falskanmäls är invandrare så skiter ni i det.
I norska Aftenposten finns en artikel omkring samma problematik
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/olsen/article4139825.ece
En artikel som heller inte är sanningsenlig för fem öre, om man är funtat åt Ebba hållet.
Jag studerar vid ett universitet i England och skriver just nu min 'thesis' om rättegångar i våldtäktsmål. Mitt arbete bygger till största delen på undersökningar från USA och Storbritannien samt Australien, Nya Zealand och Canada men inte från Sverige. Jag tyckte ändå att jag kunde bidra till den här diskussionen eftersom att studier visar att trenderna i sexualbrottsfall och rättegångar skiljer väldigt lite i olika västerländska länder.
Silver Levinsky: Jag inte intresserad av material från Sverige då mitt arbete inte bygger på det svenska rättsystemet.
Ahmed Ahmed: Var får du dina siffror om att fler invandrare blir falskt anklagade för sexualbrott och våldtäkt än svenskar?
Ville Vittumainen: Ja, för alla vet ju att allt som skrivs i Aftonbladet och Expressen är 100% sanning.
Tack.
Det är beklämmande att det finns de som ej gör tillräckligt för att skapa rättstrygghet, men det finns också de som går ut och deklarerar tydligt och klart att de vill avskaffa rättssamhället. Miljöpartiet säger så här: ”Killen måste bevisa att tjejen ville.” (Tidningen Cosmos september 2010)
Varför debatteras inte detta? Jag har försökt så gott jag kan med bl.a en artikel om miljöpartiet här på Newsmill. Ett parti som vill avskaffa rättssamhället borde utraderas.
#27. Ebba.
Tack för ditt inlägg.
"Den är inte sanningsenlig för fem öre." Hur kan du påstå det då du enligt påstående i inlägg #27 "inte är intresserad av " undersökningen som artikeln bygger på?
#15 Ahmed Ahmed, habibi. Som vanligt argumenterar du utanför ämnet men:
"Dessutom tar ni folk till sverige [........ ] inte ge dem ett jobb"
Är det så du tror att det går till?
Idag finns det organiserade ligor som samarbetar för att misstänkliggöra män för våldtäkter och pedofili.
Jag har mött dem som nämndeman i domstol och jag har själv blivit hotad av en sådan liga, men till skillnad från Kungen och Littorin lyckades jag avslöja ligan
Om detta tänker jag berätta om på www.fulingen.se
Sex är ett kraftfullt vapen. Det har kvinnor använt sedan tidernas begynnelse. Idag är det mer effektivt än någonsin.
Finns det något enklare sätt att sätta dit en man?
--Laura blev brädad av en yngre kvinna. När maken (militär) ville skiljas anmälde hon honom för våldtäkt. Beväpnad polis stormade huset. Väninna vittnade till hennes fördel. Dom: 3 års fängelse. (Skövde 2003)
--Jenny 23 var rädd att det skulle avslöjas att hon hade sm-sex med sin gifte granne. Hon anmälde honom för våldtäkt. Väninna vittnade till hennes fördel. Dom: fängelse 3 år. (Kungsbacka 2006)
--För Louise 26 hägrade ett fett skadestånd. Det var därför hon raggade upp en kille på internet, hade sex med honom och ringde polisen efteråt. Väninna bistod med goda råd. Mannen häktades men friades av tingsrätten. (Borås 2008)
--Marianne 38 blev knäckt när hennes älskare tappade intresset. Hon fantiserade ihop en historia som åklagaren godtog. Dom: 6 års fängelse. Mannen anlitade en egen utredare och friades helt av hovrätten. (Stockholm 2010)
--Dagen efter separationen anmälde Sara sin polismake för våldtäkt. Han friades av tingsrätten. Tiden för överklagan har inte gått ut (Gävle maj 2011)
Listan kan kompletteras.
Det var väl en kvinna i blekinge som förfalskade datumet i förlovningsringar för att det skulle stämma bättre med henns lönger om misshandel.
#25 Ahmed Ahmed, 2011-06-05
" Vem tror man på Somaliern med brytning eller Lena som gråter? Skärp er. ni är rena nazilandet snart. EFtersom de flesta som falskanmäls är invandrare så skiter ni i det."
Nej gubben det handlar inte om npgot "naziland".
Det finns något som i socialpsykologin kallas för "halo effekt"
Om en skitig pojke bråkar med en liten blond änglalk tjej, kommer ALLA till tjejens försvar, INNAN man tar reda på vad bråket handlar om. Det kan ha varit tjejen som var dum.
Men halo effekten gör att folk omedvetet förknippar skönhet med godhet - rufft utseende med dåliga egenskaper - och domen är klar långt innanman vet vad det handlar om.
Detta gäler överallt, inte bara i Sverige, och har inget med "naziland" att göra.
Visst ser du anomalier. för du har två referensverk, medan infödingarna bara har ett. Men dina slutsatser blir fel efter fel efer fel.
Sen använda en nordafrikanskt arabisk kultur som bas att tala om "naziland" - det är mer än magstark.
Medan en kvinna kan använda sex för att nå sitt mål så är det helt omöjligt för mannen att göra det då hans mål är just sex. Så är kontentan i en replik från tv-serien Frasier och visar egentligen en sanning med viss modifikation.
Vad gäller "forskaren" Ebba W så har hon kommit till sin slutsats innan ens hon har genomfört undersökningen och sammanställt sitt material. Hennes språkbruk visar på allt annat än akademisk högre nivå. Hon inleder sina två första meningar på efterfrågan av undersökningar som artikeln av Therese Juel bygger på och i nästa mening innan hon ens har fått svar på den första frågan helt dömer ut artikeln. Så nästa gång Ebba W skall uttrycka något så vet vi att hon inte forskar i något annat än i kaffesump eller fiskars inälvor. Ebba W är inte trovärdig.
I svenska fängelser sitter många individer felaktigt dömda. Ta exemplet med Ulf Larsson som fick sitta över tre års fängelse för sexbrott mot sin egen dotter han inte hade begått. Ulfs vän fick också sitta lika länge, på straff som skulle ha varat långt mycket längre, fram till dess att journalisten Hannes Råstam gick genom materialet från förundersökningen och fann en sekretessbelagd handling som motsade dotterns påståenden. Ulfs dotter, den kvinnliga åklagaren är inte trovärdiga.
En annan journalist, en kvinna, vid namn Liza Marklund reagerar hårt på att det finns folk som engagerar sig för en person dömd för dubbelmord med att raljera över deras strävan för att ge den dömda en rättvis rättegång med mer fakta i fallet. Liza kallar dessa personer för "mördargroupies". Det visar att Liza anser att dessa skulle ha några former av psykotiska drag för sina insatser.
Nu är Liza Marklund tydligen god vän med en herre vid namn Jan Guillou, en man som fick sitta i fängelse för att ha avslöjat olagligheter i Sverige. Denna Jan tog sig an ett mordfall, som Liza skulle ha sagt det - som mördargroupie, och fann märkliga samband som inte överensstämde med den karta förundersökningen och åklagaren hade förklarat som rätt. Den då för mord och mordbrand dömde Keith Cederholm släpptes efter resning i högsta domstolen. Liza är inte trovärdig.
I Sverige är det svårt att få resning i fall. När någon har blivit dömd är det i det närmaste omöjligt att kunna rentvå sig själv. Varje gång någon har dömts felaktigt så raseras förtroendet för det svenska rättssystemet.
I många svenska sexualbrottsmål är beviskraven så låga att förundersökningen saknar styrfart, stadga och trovärdighet och det blir inte bättre i rättssalen.
Hur många här kommer ihåg Tumbamålet? Ett fall alla sade vara solklart vara våldtäkt. Trots motsägelsefullheten i kvinnans handlingar så trodde många det var en solklar våldtäkt. På den tiden var det många kvinnoorganisationer, som ROKS, utmålade det hela som att kvinnan skulle ha varit utsatt för en våldtäkt. Hennes handlande visade att hon var villig till sex och att hon syntes vara vid sina synes fulla bruk i sin omgivning. I telefonsamtal med sin väninna skröt hon om sin nattliga erövring. Jag anser att domstolen dömde rätt. Men många kvinnor ville inte inse faktum vad rätterna dömde på.
För vissa finns bara deras egna sanningar och man ställer fakta åt sidan.
En gång när jag började plugga juridik på universitetet öppnade min lärarinna en lekton i straffrätt med meningen "Enda anledningen till att det svenska folket har förtroende för rättsväsendet är för att man har förtroende för rättsväsendet".
Wow, 50 procent eller mer av anmälningarna i sexualbrottsmål är falska. Vem ligger bakom denna banbrytande forskning? Johnnie Cochran? Eller är det folksångerskan Therese Juel själv som har "forskat" fram resultatet?
Det finns väl få områden utanför sportens värld där lekmän blir experter lika snabbt som inom rättssäkerhetsområdet. Varken BRÅ eller andra riktiga forskare brukar dock hitta några betydande skillnader mellan sexualbrott och andra brott när det gäller falska anmälningar. Om nu Juel kan bevisa motsatsen så hoppas jag delger BRÅ sina fynd. Jag förutsätter att Helge Fossmos fan club och nätets samlade rättshaverister redan skickar sina dagliga "se upp för feministmaffian"-mail till dem.
Max
Det går att anta att 80% av anmälningarna om sexualbrott till polisen är falska.
Jag har till och med lyckats räkna ut det.
http://www.yakida.se/sexbrott.html
#37
Jaha, du, Max.... Fakta är dumma saker. Hindrar en att sticka huvudet i sanden....
Jag är bekymrad över Ebba W och vetenskapligheten, nu är jag lite lugnare, när jag känner att jag varit analytisk:
Studier i USA och England tyder på att anklagelser inte är falskare än inom andra brott = Lex Schymann, dvs. skriva att det "finns massor av forskning", utan att lämna någon liten länk som stöd.
Du skriver "thesis", pluggar på engelskspråkigt universitet = statusargument. Bäven bondläppar.
"våldtäktsoffer upplever" = känsloladdat argument för att man ska känna skuld att man misstror, och man kollras bort ifall man inte stänger av empatin.
Mallighet och maktspråk. Du kan ha rätt i alla fall. Men då skulle du länkat nåt för oss andra att själva bedöma, och du skulle brytts av alla de undersökningar som visar den tydliga motsatsen. Du borde stött på åtskilliga, just så engelska / amerikanska som du vill ha dem, eftersom svenska osv. osv. inte gills..
Jag tänker inte leta efter forskningsrapporter om falska sexbrottsanklagelser, men om någon annan skulle länka ner dig, så skulle det ändå inte påverka dig på något sätt. Eller har jag fel?
Som vanligt en infekterad fråga. Artikelförfattaren för fram en tes som många män vill tro på, Ebba W för fram en tes som många kvinnor vill tro på. Därför vore det bra om man på något sätt skulle kunna hänvisa till de källor man utgår från.
Till Ebba W:
Då du utger dig som forskare i detta område utgår jag från att du har någon form av publikationslista över dina arbeten inom området. Det allra enklaste för att styrka din tes är att ge några hänvisningar till detta.
Jo, #43Magnus. Men jag stressas av att det inte går att bevisa något för den som inte vill hålla med. Ingenting. Vad hände med Galileis teleskop?
- Månen har fläckar.
- Nä.
- Men titta i teleskopet.
- Ok, jag ger mig.
Finns det verkligen ingen objektiv kunskap alls längre? Då kan vi aldrig komma vidare. Vi måste omförhandla allt varje dag. Hur skulle vi kommit till månen ifall inte alla godtagit Newtons lagar?
- Nä! Månlandningen var fejk! Månen är en social konstruktion. Alla har varit på månen, eftersom det är helt kontextberoende hur man definierar "ha varit på månen".
" I fyra olika studier kring våldtäktsanmälningar visar en undersökning att 25 % var falska anmälningar. I de tre övriga undersökningarna visade att 50 % eller mer var falska anmälningar."
Vill artikelförfattaren lämna källorna?
I någon av de otaliga artiklarna om våldtäkt som finns här har jag lagt in länk till en väldigt nyanserad artikel om falska anmälningar i USA. Jag letar upp den när tid medges.
Ni får nöja er med dessa två som en del av er säkert redan känner till.
"Felaktiga föreställningar om falska våldtäktsanmälningar gör att de mest utsatta kvinnorna sviks"
http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2008/Nr-4-2008-A...
"Därigenom kom det sammantagna undersökningsmaterialet att bestå av sammanlagt 616 anmälningar. Antalet (genom överbevisning och/eller erkännande) konstaterat falska anmälningar var totalt 9 stycken, det vill säga 1,5 procent av anmälningarna. Till detta antal kommer 34 fall, där orimliga och/eller motbevisade uppgifter talar för att den påstådda våldtäkten i vart fall inte gått till som måls-äganden beskrivit den, vilket ger totalt cirka 7 procent falska och felaktiga våldtäktsanmälningar. Detta är ett problem som inte bör underskattas, men att betrakta de ”felaktiga” anmälningarna som falska är problematiskt.
För det första kan man konstatera att endast 1 fall av de 43 ledde till åtal (och fällande dom) för falsk angivelse. Att det inte blev några efterräkningar i övriga fall, inte ens för dem som erkänt grundlös anmälan, berodde i de flesta fall på att ingen misstänkt gärningsman pekades ut. /.../
Problemet med denna obenägenhet att gå till botten med ”tvivelaktiga” våldtäktsanmälningar leder till en ömsesidig misstro mellan anmälare och utredare. I stället för att närmare undersöka vad som kan ligga bakom anmälan läggs ärendet ned i ovisshet. Denna ovisshet fungerar i sin tur som en ständig bekräftelse av att man gör rätt som sorterar bort svaga anmälningar. Det blir då en rutin att anmälan uppfattas som grundlös eller hopplös om kvinnan som anmäler tillhör en viss kategori (narkoman, hemlös, psykiskt sjuk), eller om hon inte verkar angelägen att ”driva sitt ärende”. I praktiken betyder detta att särskilt svaga och utsatta offer inte har rättsordningens skydd. Och vad beträffar förfarandet att tolka passivitet eller undandragande som tecken på att någon våldtäkt inte skett, kan det ju mycket väl förhålla sig så att det är bristande respons som skapar denna ovilja att gå vidare. Känsla av att inte bli trodd – eller budskapet att det i vart fall inte kommer att gå att få fast någon förövare – kan mycket väl vara orsaken till uppgivenheten. Konsekvenserna blir mycket negativa: Först och främst sviker man de svagaste kvinnorna; tonårstjejerna och de särskilt utsatta. Sedan spär man på fördomar om att många våldtäktsanmälningar är falska, vilket i sin tur återspeglas i en misstro mot alla offer som inte kan uppvisa skador. Tillsammans med en våldtäktslag som utgår från just detta, att våldtäkt bevisas genom skada, leder denna bortsortering av svaga anmälningar till ett dåligt bemötande av alla kvinnor som anmäler våldtäkter utan skador."
"Våldtäkter och fällande domar: ”Sverige i botten i Europa”
http://www2.amnesty.se/andranyheter.nsf/0/0DD2879E96852926C12575A5005D62...
"I den svenska studien var två procent av fallen falska anmälningar, vilket motsvarar cirka 100 anmälningar per år. I en annan studie av Christian Diesen och Eva Diesen har de också kommit fram till att ytterligare fem procent av anmälningarna var ”felaktiga”.
- Det rör sig om att någonting kan ha hänt, men inte det som finns i anmälan, förklarade Eva Diesen.
Liz Kelly menar att det finns en överdriven misstänksamhet inom rättsväsendet mot kvinnor som anmäler våldtäkt och att det finns en myt om att antalet falskanmälningar är stort."
Synen på män, kvinnor, och uppfattningar kring våldtäkt och offer kan påverka uppfattningar om vad som är en falsk anmälan. Det vore nog bra om Katarina Wennstams "Flickan och skulden. En bok om samhällets syn på våldtäkt" som sattes upp av Jörgen Hjerdt for ut i landets skolor och teatrar eller sattes upp för teve.
http://www.svd.se/kultur/scen/plagsamt-nar-flickan-tar-pa-sig-hela-skuld...
#44
Jo, och alla som påstås ha varit på månen var MÄN! Det gör saken ännu skummare....
#40 Aris Toteles
Att en våldtäktsman säger "Jag har inte gjort nåt." är inte nödvändigtvis detsamma som fakta. Fakta är att Juel påstår att hon har en studie som visar att 25 procent av anmälningarna är falska och ytterligare tre som visar att siffran är 50 procent eller mer. Men så fram med dem då. Har du tillgång till dessa "fakta" så får du gärna dela med dig. Hur ska man annars veta att det inte är samma visa som det brukar vara när "frilansjournalister" leker forskare; "djupntervjuer" med Helge Fossmo och Tito Beltran visar att alla kvinnor ljuger".
#38 John Yakida
Härligt, det blir bara bättre och bättre.80 procent av alla anmälningar är falska. Jag är nästan lite ledsen över att det inte finns ett nobelpris i Social Sciences för de där revolutionerande siffror skulle ju ha gett dig 10 mille direkt. I vilka Journals of law så du att din banbrytande studie hade publicerats?
Titta hos Brå för siffror som rör "personer lagförda för brott." Rulla ned till sid 227 för siffrorna för brottsbalkens kapitel 15 mened och falskt åtal med mera för män respektive kvinnor äldre än 21 år. 90 kvinnor lagfördes. 355 män lagfördes. siffrorna för personer mellan 15-20 år är 627 kvinnor och 437 män.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
#49
Jag syftade på det som Yakida visade.
DINA siffror ser jag ingenstans.
Threse Juel nämner försiktigtvis inte vilka "undersökningar" som "visar" att 25 respektive 50 procent av anmälningar var "falska".
Det var nog bäst det, för henne. För antingen finns inte dessa undersökningar, eller så är de gansjka så dubiösa.
Den enda sättet att ta reda på hur många procent av våldtäktsanmälningar som eventuellt är falska är nämligen att genonmföra en grundlig polistutredning om vart och ett av fallen. Det säger sig självt att det kan man inte göra i breda undersökningar av sådan typ.
Så Therese Juel - om du vil bli tagen på allvar av några andra än kotterierna runt Jan Guillou o co - redogör för det första vilka undersönnngar du talar om. för det andra vilken metod de använder sig av, för det tredje varför just du är så övetygad att om att detas resultat stämmer med verkligheten....
#52 Aris
Hittar du något fel i matematiken eller beräkningarna?
PS.
Om så många procent av våldtältsanmäningarna skull vara BEVSAT falska, skulle domarna för obefogat åtal dugga tätt. Det gör de inte.
Att en anmälan inte leder tilö åtal bevisar inte på något sätt att den är falsk, och polisen har aldrig presenterat några sådana fantaisiffror som Juel gör.
Skulle de som gjort dessa "underökninga" alltså ha gjort mer grundliga utredningar än polisen?
Nu har ju Therese Juel sin alldeles speciella agenda, så jag är inte speciellt förvånad över tramset.
Ursäkta alla stavfel f.ö.
Ebba W:
Jag hoppas inte att du forskar vetenskapligt för då skall man inte som du tydligen tycker ha en färdig bild av hur läget är. Det är inte att forska utan att bygga fakta kring ett förutbestämt resultat. Det hör inte hemma i akademiska världen.
#54 John Yakida, 2011-06-06
"Hittar du något fel i matematiken eller beräkningarna?"
Ingen alls. Därför sa jag till Max att fakta (dina) är dumma saker han inte kan springa ifrån.
Har du kollat konversationen egentligen?
#52, 54 & 58 Aris Toteles och John Yakida
Jag brukar passa mig för att ge mig för långt in i foliehattsland på Internet men jag gjorde ändå ett undantag och gick in på din sida John Yakida och kollade din ”uträkning”.
En GT/Expressen-artikel från 2007 är grunden till hela påståendet om att 80 procent av sexualbrottsanmälningar är falska. En artikel där man frågat några anonyma poliser på spaningsroteln i Västra Götalands län som påstår att det enligt deras uppfattning är så mycket som 8 av 10 anmälningar om våldtäkt där gärningsmannen är okänd som är falska. Den enda polis som ställer upp med namn är chefen för roteln och han bekräftar inte uppgifterna, helt korrekt eftersom han inte vet och ingen mäter statistiken på den rotel som poliserna jobbar. Ett antal anonyma vittnen på en avdelning, vars uppgifter inte ens bekräftas av deras chef, går givetvis inte att generalisera till alla anmälningar i Sverige under ett år. Det kan ni väl inte ens själva tro?
Men om jag nu ändå köper ert vansinniga resonemang och vi leker med den absurda tanken att Expressen-artikeln faktiskt är helt och fullt statistiskt representativ för hela Sverige, vilka andra problem finns det då kvar med vetenskapligheten?
För det första, BRÅ:s siffror som du hänvisar till är från 2009 medan de anonyma poliserna pratar om siffror från 2006. Grunden borde väl åtminstone vara att jämföra samma år.
De anonyma poliserna påstår vidare att de får in 150 anmälningar under 2006 där gärningsmannen är okänd, lägg sedan till anmälningar där gärningsmannen är känd. Dessa sätter du sedan i relation till BRÅ:s siffror på 15 500 anmälningar under 2009. Är det inte konstigt att Sveriges näst största polismyndighet bara får in strax över 1 procent av alla Sveriges anmälningar?
Nej, det är det inte eftersom BRÅ:s siffror handlar om sexualbrott, dvs allt från koppleri och våldtäkt till blottning och sexuella trakasserier medan artikeln i Expressen handlar om våldtäkter.
Så din fantastiska uträkning, Yakida, är en jämförelse av helt olika saker under olika år genomförd på väldigt undermåliga grunddata. Jag måste nog ta tillbaka det där om dom 10 miljonerna, det kanske inte hade varit så lätt även om det funnits ett nobelpris i ämnet.
Så Aris Toteles och John Yakida, sluta hitta på, sluta gissa och sluta leka forskare. Och snälla John Yakida, sluta låtsas att du sysslar med statistiska uträkningar. Det är inte så där det går till, tro mig!
Max
Du har förvisso delvis rätt i din betraktelse, men den gemensamma faktorn som binder ihop artikeln i Expressen med BRÅ är "Gärningsmannen är okänd".
I den situationen kan man använda underlaget från båda källorna eftersom du har "okända gärningsmän" även inom de brottsrubriceringar du nämnde.
Kriteriet är alltså: "Gärningsmannen är okänd".
Men, jag håller med dig att det hade varit önskvärt om poliserna varit offentliga och att data hade varit från samma årtal. Inte för att det hade spelat särskild stor roll i själva beräkningen. Men där har du rätt.
Om du kan uppdatera siffrorna och sätta in dem i modellen skulle vi alla tjäna på det eftersom då får vi fram en modell som vi kan acceptera.
"Jag har inte sett att John Yakida har använt några förklenande epitet på dem han diskuterat med."
!!!!!!!!!!
Har du läst förtalet han vräker ut sig om exempelvis Monica Antonsson och Annica Tiger?