Kommer ni att tillämpa samma hårda censur av inläggen som vanligt eller vill ni ha in "folkets" mening.
Naturligtvis förstår jag att rena personangrepp och liknade tas bort så det är inte det frågan gäller
Permalänk | Anmäl
Carl Svensson, 2011-06-02, 08:14
Jag tycker denna länk beskriver svenskheten i ett nötskal.
http://www.youtube.com/watch?v=ZZSl_IaIQOA
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 08:26
Svenskhet är att förbjuda Den blomstertid på skolavslutningar för några få individer känner sig "kränkta".
Svenskhet är för mig ryggradslöshet, ängslighet och att hela tiden tycka "rätt".
Permalänk | Anmäl
Peder Fogstrand, 2011-06-02, 09:01
Svenskhet är ju förbjudet numera, så varför ens försöka diskutera? Att artikelförfattaren fått texten publicerad beror sannolikt på att hon inte är svensk.
Sverige är på väg käpprätt åt helvete. Politiker, journalister, författare och "experter" har bestämt sig för att utrota hela begreppet "svensk", då det tydligen är något väldigt dåligt och hemskt. Kulturen ska förintas och bytas ut mot arabisk, afrikansk och annan kultur som kan berika oss eländiga svenskar som inte har något själva.
Att Sverige i många årtionden varit ett framgångsland och en förebild just för att vi är svenskar och beter oss svenskt, håller man käften om. Den som säger emot är rasist, främlingsfientlig eller något annat trevligt epitet.
Jag frågar mig gång på gång: VARFÖR ska vi ha mångkultur? Vem har bestämt det? Hur stor andel av befolkningen står bakom detta fullständiga vansinne?
Var man än vänder sig i världen så ser man mångkulturens rätta ansikte: krig, hat, våld och aggressivitet. Nu behöver vi inte ens åka utomlands för att uppleva det längre. Det fredliga och fria Sverige besudlas i snabb takt av medeltida värderingar och uppmuntran om att inte anpassa sig till det som gjort vårat land till vad det är, eller i alla fall en gång var.
Gillar man inte svenskheten så hör man inte hemma i Sverige. Det går bra att slå sig ner i något annat land i så fall.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-06-02, 09:18
Många av oss som bor på landsorten ser dessa orosskapande resonemang och funderingar som en storstadsyttring. Vi hetsar inte upp oss över att det det sjungs "Den blomstertid.." eller att 3 Taiwaneser säljer frukt och grönsaker på torget. Möjligtvis kan vi bli upprörda över att våra inbetalade skatter går till att avlöna en så onödig institution som DO och dithörande organisation.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-06-02, 09:23
Svenska nationaldagen har spårat ur helt. Förra året hade TV4 en mångfaldsdag hela dagen, som tema. Vilket überkorrekt spel för gallerierna. Kan inte ens nationaldagen få fredas för denna megapropaganda som går ut på att utplåna allt som är svenskt? Journalister ska veta att allt detta mångkulturvurmande bara skapar agg och irritation. Varför inte låta mångkulturen göra insteg i Sverige på naturlig väg och inte genom dessa krystade, påklistrade och flåshurtiga kampanjer? Som sagt, de skapar bara en ännu större polarisering i samhället och det eventuella hat som påstås florera, är en resultat av politiskt korrekta journalister som för en egen agenda - helt öppet dessutom - i media och annorstädes.
Freda åtminstone nationaldagen och inför mångkulturdagen som en orgie i mångkultur. Festliga dagar kan man aldrig få för mycket av. Jag är inte emot mångkultur, men självaste nationaldagen bör få ägnas åt det svenska.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-06-02, 09:23
Va?? På riktigt?? Ska vi byta ut alla svenska saker mot muslimska saker! Och ta bort allt svenskt! Det är ju sjukt! Vi måste rädda allt svenskt så att det inte försvinner!
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2011-06-02, 09:40
Ja att vi inte ens haft en officiell national-helgdag förrän den nyligen infördes säger väl en del.
Jämför med Norge och 17:e maj...
Historiskt sett har det väl varit så i Sverige att högerextrema krafter försökt muta in det "nationella" och därmed gjort det en aning suspekt.
Socialdemokratin såg sig åtminstone i början som en internationell rörelse, och tonade nog ner det nationella av den orsaken.
Det har varit lite som att de som ivrigast viftade med svenska flaggor var den sortens folk som envisas med att fira sin hjälte, Karl den tolfte, på hans dödsdag, 30:e november.
Det är trist att det blivit så. Vi borde kunna fira nationaldagen lika glatt som man gör i Norge egentligen.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-06-02, 09:50
Tjaa.... det enda svenska är ju barbariet (Reinfeldt) och svenskarna är ju ett så värdelöst folk att de skulle ju stampa jordgolv utan invandrarna (Anders Borg) och svenskarna är ju inte lika driftiga och företagsamma som somalierna (Maud Olofsson) och den svenska kulturen är ju så mycket sämre än alla andra (Sahlin).
Dessutom är svensk mat sämre och tråkigare än all annan och svenskarna är ett lagom tråkigt och menlöst folk (ca 99 % av sveriges journalister )
Man ska heller inte glömma att det egentligen inte finns något som är svenskt och att alla har lika stor rätt till Sverige som svenskarna ( TV4 och SVT)
Så vad är det egentligen som vi värdelösa svenskar har att fira på nationaldagen?
Att sverige som enda land i världen har en regering som föraktar sitt eget folk?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-02, 10:00
En sak till: påmindes just om att vi redan har en folklig nationaldag -- Midsommar!
En av orsakerna till att 6:e juni möts med så svalt intresse är säkert att det datumet upplevs som tämligen irrelevant av de flesta. Hur många kan ens svara på varför man egentligen firar just detta datum?
Midsommar däremot, är en uråldrig festdag -- liksom julen, dvs. Midvinterblotet. Sagan om Jesus i krubban är bara ett påhitt för att "kristifiera" firandet.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-06-02, 10:03
#11 Magnus Mattson, hur gammal är du. Mina föräldrar var unga på 50-talet, jag är uppväxt med typiskt svensk mat och det betyder i korthet. Sönderkokt potatis med sönderstekt kött utan kryddor. överkotka grönsaker, alla grönsaker kokades och förlorade då sin näring. Tomater fick man bara genom ketchup och gurka var enbart inlagd.
Ingen färg och ingen smak, det är den svenska husmanskosten, tacka fan för att Pizza och Kebab blivit svensk husmanskost idag, det finns åtminstånde smak i den maten även om den är fettdrypande.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson1, 2011-06-02, 10:14
#11 Fisken ska vi inte bara prata om, jag äter inte fisk idag eftersom jag serverades sönderkokt torsk en gång i veckan när jag var liten.
Utländsk mat är att föredra, jag gillar att blanda olika länders matkultur i en mix då blir det spännande.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson1, 2011-06-02, 10:17
Svenskhet är det du möter när du går utanför dörren. Den är inte på väg någonstans. Den har alltid varit där den är. Framför ögonen på alla som kan se.
Det finns 9 miljoner människor i Sverige. 9 miljoner individer. Varenda en av dem är 100% svensk. De är alla representanter för svenskheten.
Räddhågsna lämlar som Carl Svensson, Christina Lundqvist, Peter Nordquist, Peder Fogstrand, Peter Nordquist, Manur Huse och Alvin Stoltz går givetvis emot mitt påstående att vi är individer. De utgör en högljud minoritet. De hatar och fruktar allt som skiljer sig från deras eget.
"'Vad är kärlek? Vad är skapelse? Vad är längtan? Vad är stjärna?' Så frågar din sista människan och blinkar.
Jorden har då blivit liten och på henne hoppar den sista människan som gör allting smått. Hennes släkte är lika outrotligt som jordloppan: den sista människan lever längst.
'Vi har uppfunnit lyckan, säger de sista människorna och blinkar.'
De har övergivit de trakter där det var hårt att leva: ty man behöver värme. Man älskar ännu grannen och gnider sig mot honom: ty man behöver värme."
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 10:26
Peter H: "Svenskhet är det du möter när du går utanför dörren."
Det beror antagligen på att du bor i ett svenskt område. I många andra områden finns ingen svenskhet (eller svenskar) kvar. Om du nu inte är så urbota dum att du anser att alla kulturer i hela världen är svenska.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-06-02, 10:38
#14, Dumheter, anske din mamma inte var någon större matlagerska.
Jag minns mitt 50-tals trappuppgång. Där doftade strömming och potatismos en dag i veckan, ärtsoppa och pannkaka en annan, kalvstek med tillbehör på söndagen. Däremellan doftade det nybakade bullar i hela trappuppgången.
Jag välkomnar alla de spännande rätter invandrarna fört med sig, men underkänn inte svensk husmanskost, den är uppgraderad ordentligt idag. Köp Tore Wretmans, Svensk Husmanskost, så får du se på andra bullar.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 10:41
#16 Erik Andrén
"Det är dags att se till Finland som ett föredöme."
De har 2.5% utlänningar bland befolkningen och inte alls lika stora sociala problem eller kostnader som vi har i Sverige. Klokt att gå försiktigt fram när det gäller människor.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-06-02, 10:53
Sätt en invandrare som chef på DO så tror jag det blir annorlunda än dessa galna Svenskar som letar efter möjligheter att stilla sin godhetshunger och att "hjälpa" alla dessa stackars invandrare. Denna skrämmande mentalitet bottnar i en sorts rasism som är svår att definiera och att tycka synd om människor som kommer hit ger inga bra signaler men det är oerhört svårt att fatta för dessa Stockholmsakademiker. Människor måste ha krav på sig och att dalta med minoriteter är ett totalt fiasko de får rätta in sig i ledet som alla andra.
Sluta dalta med folk och låt dem ta ansvar för sina liv.
Läste att några romska damer fått 100000 i skadestånd från DO för att en butikskontrollant hade koll på dom i butiken. Handen på hjärtat är det någon som tycker att det är orimligt. Allvarligt talat vart är vi på väg. Misshandelsskadestånden och våldtäktsskadestånden kanske bara är upp till max 20000 kr. Inte undra på att folk blir förbannade och uppgivna inför såna horribla historier.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-06-02, 10:55
#15 Peter H,
Ursäkta, men jag har ingen lust att bli inkorporerad i din lilla hysteriskt tillkämpade världsordning.
Jag är konservativ och därutöver också en internationell världsmedborgare och som sådan är jag angelägen om att få ha min kulturella identitet som svensk intakt.
Jag har bott en period av livet i Paris, en period i Italien. Jag bodde ett par år i San Francisco. Jag krävde varken att bli fransyska, italienska, eller amerikanska. Det var för mig helt OK att vara svenska. En invandrare med en annan kultur än deras. Berikande var det.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 11:00
Kärnan i svenskheten stavas konflikträdsla. Vi talar om ett folk som av sina ledare och etablissemanget blivit itutade att de är rasister pga sin blotta existens.
Läs f.ö. gärna denna artikel:
http://demofon.se/?p=2112#more-2112
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-06-02, 11:06
Quien Sabe, konflikträdsla är inte något negativt om det inte finns något att bråka om. Men det har vi skaffat oss på senare år genom att bjuda hit folk som inte tolererar våra seder och bruk.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-06-02, 11:11
Varför skulle någon av de invandrare som kommer hit respektera svenskar, vår kultur och våra traditioner när inte ens vi själva tillåts göra det?
Det är tragiskt vilket självhatande land Sverige har blivit. Men det är väl precis i linje med det vad våra mediabolag vill. Någon annan förklaring kan det inte finnas till att vi ständigt ska påminnas om hur hemska vi är, trots att vi är ett av världens mest toleranta länder.
Permalänk | Anmäl
Anders C, 2011-06-02, 11:16
#17 Manur Huse, där är mycket jag inte tycker om i Sverige. Den Åke Green och Pingstkyrkan hör mer hemma i Saudiarabien eller Iran än i Sverige. För mig är de osvenska. Men för en massa svenskar så är de svenska, i ordets all betydelser.
Vad ni kollektivister sysslar med är i stort samma sak som nazisterna sysslade med. De slogs för att bevara den tyska folksjälen. Allt som inte passade in eliminerades. Renhetsläror (ras, religion, kultur, etc.) kan aldrig bli tillräckligt renläriga. Så fort man gjort sig av med en orenhet som börjar man leta efter en annan att göra sig av med.
Nationalteaterns Livet är en fest är från 1972. Den handlar om förorten och att där inte finns något framtidshopp. Det spelar ingen roll hur mycket vi hatar förorten. Den är en del av Sverige. Inte mycket har hänt där sedan 1972.
Och mitt påstående att svenskhet är det du möter när du går utanför dörren betyder att det som du möter utanför dörren kanske förändras, men det är fortfarande Sverige. Sverige, som alla länder och kulturer, har alltid förändrats.
Det är inte svenskt 2010 att, som Jimmie Åkesson, gå i folkdräkt.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 11:20
#21 Christina Lundqvist, din identitet är din. Bara du kan påverka din identitet.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 11:23
Ja själv har jag redan skrivit om detta här på Newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/16/vem-r-en-riktig-svensk
Det gjorde jag redan i början av året och det är bara att konstatera att min sonhustru Insiya (som jag också skriver om i artikeln) är en mycket gullig, rar och fin kvinna, som numera har fått återvända till Sverige med uppehållstillstånd och som går och lär sig svenska. Hon kommer ursprungligen från en stad i Ryssland som ligger vid Uralbergen.
Jag ser henne som svensk med ryska rötter. Hon gifte sig med min äldste son i augusti förra året och då blev hon också min släkting.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2011-06-02, 11:33
#25 Erik Andrén,
Jo, det är faktiskt sant. DO Katri Linna förbjöd de anställda att ha julfest med julklappar. Istället hade de vinterfest med vinterpresenter. Allt för att inte diskriminiera invandrarna. Men hon fick ju gå strax efter också.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 11:31
#21, Nej du Peter H.
Mn identitet påverkas av många olika omständigheter. Vad jag bodde som barn, vad jag åt, vilka värderingar jag fick med mig i bagaget. Vilka jag umgicks med. Hur jag firade midsommarafton, jul, påsk.
Min identitet är mycket ett resultat av mina sammanhang och mina traditioner.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 11:42
Tja, vad är svenskhet?
Man kanske ska citera vår statsminister, Fredrik Reinfeldt, för att få ett klokt och riktigt svar på denna fråga:
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."
Svenskheten är alltså någonting primitivt och starkt negativt, i alla fall i vår högste ledares ögon.
Nationaldagen då?
Den svenska, inofficiella, nationaldagen är utan tvivel Midsommar.
Om denna högtidsdag sa den tidigare partiledaren Mona Sahlin när hon talade inför turkiska ungdomsförbundets ”Euroturk”, och yppade följande:
”Jag tror att det lite är det som gör svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommar och sådana töntiga saker.”
Vår (riktiga) nationaldag är alltså töntig.
Typiskt svenskt är att låta ledande politiker komma undan med uttalanden som gränsar till landsförräderi, och rösta på politiska partier och politiker som inte har någon stolthet och ryggrad.
Svenskhet är, numera, att förneka och be om ursäkt, för sitt ursprung, traditioner och blotta existens
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-06-02, 12:11
Mandom, mod och morske män (och kvinnor) bor i gamla Sverige än. Vi får samla ihop oss och bli istadiga svenska Albert Engström-figurer helt enkelt.
Och nationaldagen får väl bli mångkulturens dag. Och midsommar behåller vi med det ljuvliga vemod vi alla känner denna afton då ljuset vänder och vi går mot mörkare tider igen.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 12:44
#13 Mikael Andersson1
Potatis kommer ursprungligen från sydamerika. Namnet potatis härstammar från spanskans "patata".
Ketchup kommer ifrån östasien.
Så att du ogillar potatis och ketchup kan du nog inte klandra svensk matkultur för. Att din mor var dålig på att laga/krydda mat är nog inte heller något vetenskapligt bevis för att ärtsoppa är äckligare än falafel.
Själv gillar jag sushi, så jag tycker att det är bra att sverige har tagit emot så många ensamkommande japanska flyktingbarn så att jag får möjlighet att njuta av dessa hundratals sushiställen som finns i Sverige.
Kan du förresten utveckla din teori om att "fisk" är en svensk maträtt?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-02, 13:00
De flesta vet om de är svenskar eller ej. Är man född av svenska eller utländska föräldrar, eller en av varje?
Ett lackmus test om man är osäker, så är man antagligen svensk om man hejar på Sverige i fotboll och ishockey, :-)
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-06-02, 13:27
Om vi ska snacka mat så är jag uppväxt med sk. Svensk husmanskost, raggmunk, abborre, pyttipanna, gädda, gös, potatismos och fläsk, brunabönor, dillkött, fläskkotletter, rotmos och allt vad detta innebär och jag har inte tröttnat ännu. Jag äter den maten med samma förtjusning idag som då men givetvis gillar jag också orientaliskt.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-06-02, 13:27
Sverige är ett land med mindre korruption än nästan alla andra länder och svenskar är enligt studier också mer ärliga än de flesta andre nationaliteter. Svenskar är mindre religiösa och mindre vidskepliga än de flesta andra folk. Vi tror mer på rationalitet och vetenskap istället för amsagor. Sverige har också högre tolerans för sexuella minoriteter. En tro på jämställdhet och barns rättigheter, tex att inte bli agade, är andra utmärkande drag hos svenskar. Skattemoralen, liksom skatterna är högre, dvs samhällets roll att ta hand om de svaga värderas högre i Sverige än i många andra länder.
Naturligtvis finns det många andra länder som har liknande värderingar, både nära oss och långt bort. Länder med liknande värderingar har också oftast väl fungerande samhällen, och vi får aldrig tro att vi är bäst på allt, för det är vi inte. Men bortsett från skandinavier kommer de flesta invandrarna inte från länder där våra värderingar är allmängods.
Min och många andras oro är vad som händer med Sverige när en allt större andel av befolkningen kommer från länder där ovanstående värderingar är ovanliga. Den som hellre vill diskutera hur man bör forma och krydda köttfärs får väl göra det, men det är i alla fall inget viktigt samhällsproblem för mig.
Permalänk | Anmäl
Carl-Magnus Nilsson, 2011-06-02, 13:43
Svenskhet är för mig att tidigt en sommarmorgon, medans daggen är kvar i gräset, kunna ta cykeln till närmsta insjö, slänga av mig alla kläder och ta ett nakendopp!
Och såklart respekterar alla invandrargrupper denna svenskhet som för mig är så fundamentalt viktig...
Permalänk | Anmäl
M_B, 2011-06-02, 13:52
Experiment:
1. Säg till dig själv: "det finns inget typiskt svenskt", och känn hur kissevarmt mysigt det känns.
2. sök på World Values Survey och titta på grafiken över världens länder.
3. Hitta Sveriges punkt och konstatera att vi har ett helt eget hörn bara för oss själva.
4. Säg återigen: "det finns inget typiskt svenskt". Har det blivit kallt och klibbigt ännu?
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-06-02, 14:10
Lägg ner nationaldagen den 6 juni och ge oss annandag pingst åter. Nationaldagen infördes av högersocialdemokratin och borgerligheten och applåderades av rasister. Den som vet något om detta land vet att det är midsommarafton som har den verkliga förankringen i det svenska folkdjupet. Vill man att någonting ska kallas nationaldagen så bör det vara just midsommarafton. Den nuvarande nationaldagen den 6 juni är ett uppifråntrams utan någon som helst förankring.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-06-02, 14:26
#41 Bosse Johansson,
Håller med dig. Nationaldagen har ingen förankring i folksjälen. Den är framkrystad.Vi har inga mattraditioner, inga ritualer, ingenting på denna dag. Det är bara en dag där man går med gräsklipparen och grillar. Helt onödig.
Midsommarafton är vår nationaldag. Då firar vi alla i vemod att ljuset börja vända åter, bara mörkret återstår. Och kräftorna. Och surströmmingen. Sedan är det kört.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 14:55
#25 Erik Dina frågor har redan fått relevanta svar från #30 Christina. Jag vill bara understryka Christinas svar till dig, så här j.vligt är det. Allt sanktionerat av Fru Sahlin och Herr Reinfeldt. Så hur röstar en normaletnisk svensk när minst 65% av väljarsympatierna går till dessa 2 partier?
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2011-06-02, 14:58
För mig så har svenskhet delats upp i två läger:
Ett folkligt begrepp, som fortfarande till stor del baseras på etnicitet, och som är fyllt av vredesmod och revanschlust.
Ett medialt/politiskt begrepp där en systematisk utplåning har skett, och ett konstant skuldbeläggande fortfarande sker.
Sedan har du en stor grå massa i mitten som är apatiska och inte riktigt känner sig hemma inom någon av de båda men där allt fler rör sig till det folkliga alternativet, men ofta utan raseriet som visas här i kommentatorsfältet, utan mer av en tyst, stark inre övertygelse
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2011-06-02, 15:01
Sverige är ett nytt arabland.
Frågan är om vi vill ha det så?
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-06-02, 15:11
#31 Christina Lundqvist, mitt misstag. Jag är givetvis fullt medveten om att ni konservativa är hopplösa slavar till omgivningen och att ni inte kan forma tankar och idéer som skiljer sig från ert eget.
För att citera Einstein: "Few people are capable of expressing with equanimity opinions which differ from the prejudices of their social environment. Most people are even incapable of forming such opinions."
Men det är en åkomma som ni lider av och som endast ni skälva kan besegra. Resten av oss kan forma oss själva och skapa våra egna värderingar oberoende av vår omgivning.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 15:11
#42 Christina. Håller med fullständigt, det är midsommar som gäller. Enda problemet att jag kanske måste ställa om min genuskompass.
När jag läser dina kommentarer, verkar det som om det finns hopp om några kvinnor i alla fall. :-))
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2011-06-02, 15:16
#38 Carl-Magnus Nilsson, det tycks som om avsaknad av religiös tro (eller låg sådan) är nödvändig för högre moral. Studier visar att troende är mer benägna att fuska än de som de ser som otrogna. Argumentet är att om en kristen fuskar på högskoleprovet och tar en plats från en otrogen så kommer den kristne att kunna göra mer gott än vad den otrogne skulle göra med utbildningen. Ändamålet helgar medlen.
Japan är väldigt likt Sverige i detta avseende. Båda är (var) också väldigt homogena kulturer. Jag argumenterar inte mot att det kan ha (haft) en enorm betydelse. Jag argumenterar bara mot fanatikerna här.
Och attackerna mot vår homogena kultur kommer inte bara utifrån. Vi har kristna fundamentalister som försöker lägga beslag på våra högtider. Den Jan Björklund vill påtvinga kristendomen på den svenska julen. Den (svenska) kristna högern vill alltså ha ett exkluderande samhälle. Jag tror på ett inkluderande samhälle.
Det bästa försvaret vi har mot Björklund, islamister, etc. är sekularismen.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 16:00
#14 Stackars dej! Jag förstår att du bara fick skollunch och inte alls fick någon mat av din mamma. För din beskrivning stämmer exakt på skollunchen som serverades på 50-talet. Statlig mat var inte något vidare. Den äckliga inlagda sillen med blåtonad sönderkokt potatis till avskräckte mig från inlagd sill för livet.
#37 Annars så stämmer din beskrivning bättre på svensk mat. Det var inte något fel på husmanskosten. Tvärtom. Den var god och närande och med riktiga grönsaker. Hemmagjord apelsinsaft fick vi i januari för att få c-vitamin och annars så var det gott det mamma gjorde! Tänk att vi hade råd med kalvstek på söndagarna!
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2011-06-02, 16:03
Först, tack för bra artikel! Håller med om det mesta.
Självklart hade Sverige haft det tufft om vi inte tagit intryck utifrån ifråga om teknik, kultur etc.
Inbillar mig dock att skillnaden mot idag var frivillighet. Idag tvingas vi BORT från våra traditioner istället för att frivillig få välja IN nya.
För detta klandrar jag absolut inte invandrare, förutom Aldebe och några liknande stollar, utan snarare svenska politiker såsom Reinfeldt och Sahlin.Det är skrämmande hur effektivt de får en att faktiskt sympatisera med Åkesson i vissa frågor.
Huruvida man som individ känner sig som svensk, fastän man inte är född här, varierar väl? I min släkt finns både de som anser sig helt svenska och helt icke-svenska. Det verkar vara en fråga om "personligt bagage".
Att som Peter H så till den milda grad hata folkliga traditioner så att han associerar dem till nazismen är ju bara patetiskt och får nog tillskrivas personligt misslyckande snarare än folkligt.
Han lyckades ju även knyta ordspråket "ta seden dit man kommer" till nazism, Åke Green och Ulf Ekman före något annat, i en tidigare tråd, så det verkar närmaskt vara ett maniskt beteende.
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-06-02, 16:22
Man är inte förvånad över att det är mestadels rasister som uttalar sig här. Det är ingen som har förbjudit någon att hissa en svensk flagga eller sjunga den blomstertid. Ingen invandrare har någonsin klagat på det, tvärtom tycker de vi är konstiga som inte är mer nationalistiska.
vi tvingas inte heller ta del av andra kulturer, det är rent skitsnack.
Det är exakt samma formuleringar som på 90-talet men då var det kristna jugoslaver som var största hotet. Man säger exakt samma saker om muslimer idag som man sa om judar på 30-talet.
Permalänk | Anmäl
Arne Nilsson, 2011-06-02, 16:34
#51 Jonas Karlsson, ingenstans har jag associerat folkliga traditioner med nazismen. Jag associerar exkluderande and renhetsläror med nazismen.
Och jag skrev att bara för att man ogillar någonting så kan man inte avfärda den som osvensk.
Har inte din mamma lärt dig att det är fult att ljuga?
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 16:38
#23 Manur Huse, Det ligger mycket i det. Vi hade det så pass bra att vi "hade råd" att göra bort oss.
Man vet inte vad man har förrän man förlorat det.
Undrar vad Sahlins och Reinfeldts svenskförakt ger för signal till de som kommit til Sverige.
Jag skulle nog tycka att det lät väldigt konstigt att som nykomling i ett land få höra av ledarna att urbefolkningen ser ner på sig själva, att de är ett trist och avundsamt gäng. Bygger ju inte precis några broar eller inger respekt. Kanske därför man riktar in sig på svenskar när man tex ska råna någon, de tycker ju ändå inte om sig själva, de kan man göra lite som man vill med.
Vad gäller svenskhet kan jag ge ett exempel:
När en svensk man slår sin hustru fördöms det av samhället, det är något som för med sig stor skam. I andra kulturer kan det vara tvärtom - man skadar eller tom. dödar kvinnan för att INTE dra vanära över sig, för att omgivningen INTE ska se ner på en.
Denna kulturella utövning har "feminister" som nämnda Sahlin och Schyman medvetet vänt bort blicken från eller tom. försvarat.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-06-02, 17:34
Som någon skrev i ett tidigare inlägg:
Experiment:
1. Säg till dig själv: "det finns inget typiskt svenskt", och känn hur kissevarmt mysigt det känns.
2. sök på World Values Survey och titta på grafiken över världens länder.
3. Hitta Sveriges punkt och konstatera att vi har ett litet helt eget hörn bara för oss själva.
4. Säg återigen: "det finns inget typiskt svenskt". Har det blivit kallt och klibbigt ännu? Inse litenheten! Svensk självbild MÅSTE punkteras!
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-06-02, 17:40
Om nu det är så kontroversiellt med svenskhet varför är det inte det när det gäller norskhet, finskhet, tyskhet, kurdiskhet, ryskhet, kinesiskhet................
Det är tydligen just svenskhet som är kontroversiellt för just svenskar men inte för andra. Hela den här sikussionen verkar bara kunna ske i ett land där vi har skeäck för oss själva.
Sverige har ett absurt debatt klimat.
Skall det verkligen vara så?
Permalänk | Anmäl
Olle Grind, 2011-06-02, 18:32
87 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Kommer ni att tillämpa samma hårda censur av inläggen som vanligt eller vill ni ha in "folkets" mening.
Naturligtvis förstår jag att rena personangrepp och liknade tas bort så det är inte det frågan gäller
Jag tycker denna länk beskriver svenskheten i ett nötskal.
http://www.youtube.com/watch?v=ZZSl_IaIQOA
Svenskhet är att förbjuda Den blomstertid på skolavslutningar för några få individer känner sig "kränkta".
Svenskhet är för mig ryggradslöshet, ängslighet och att hela tiden tycka "rätt".
Svenskhet är ju förbjudet numera, så varför ens försöka diskutera? Att artikelförfattaren fått texten publicerad beror sannolikt på att hon inte är svensk.
Sverige är på väg käpprätt åt helvete. Politiker, journalister, författare och "experter" har bestämt sig för att utrota hela begreppet "svensk", då det tydligen är något väldigt dåligt och hemskt. Kulturen ska förintas och bytas ut mot arabisk, afrikansk och annan kultur som kan berika oss eländiga svenskar som inte har något själva.
Att Sverige i många årtionden varit ett framgångsland och en förebild just för att vi är svenskar och beter oss svenskt, håller man käften om. Den som säger emot är rasist, främlingsfientlig eller något annat trevligt epitet.
Jag frågar mig gång på gång: VARFÖR ska vi ha mångkultur? Vem har bestämt det? Hur stor andel av befolkningen står bakom detta fullständiga vansinne?
Var man än vänder sig i världen så ser man mångkulturens rätta ansikte: krig, hat, våld och aggressivitet. Nu behöver vi inte ens åka utomlands för att uppleva det längre. Det fredliga och fria Sverige besudlas i snabb takt av medeltida värderingar och uppmuntran om att inte anpassa sig till det som gjort vårat land till vad det är, eller i alla fall en gång var.
Gillar man inte svenskheten så hör man inte hemma i Sverige. Det går bra att slå sig ner i något annat land i så fall.
Många av oss som bor på landsorten ser dessa orosskapande resonemang och funderingar som en storstadsyttring. Vi hetsar inte upp oss över att det det sjungs "Den blomstertid.." eller att 3 Taiwaneser säljer frukt och grönsaker på torget. Möjligtvis kan vi bli upprörda över att våra inbetalade skatter går till att avlöna en så onödig institution som DO och dithörande organisation.
Svenska nationaldagen har spårat ur helt. Förra året hade TV4 en mångfaldsdag hela dagen, som tema. Vilket überkorrekt spel för gallerierna. Kan inte ens nationaldagen få fredas för denna megapropaganda som går ut på att utplåna allt som är svenskt? Journalister ska veta att allt detta mångkulturvurmande bara skapar agg och irritation. Varför inte låta mångkulturen göra insteg i Sverige på naturlig väg och inte genom dessa krystade, påklistrade och flåshurtiga kampanjer? Som sagt, de skapar bara en ännu större polarisering i samhället och det eventuella hat som påstås florera, är en resultat av politiskt korrekta journalister som för en egen agenda - helt öppet dessutom - i media och annorstädes.
Freda åtminstone nationaldagen och inför mångkulturdagen som en orgie i mångkultur. Festliga dagar kan man aldrig få för mycket av. Jag är inte emot mångkultur, men självaste nationaldagen bör få ägnas åt det svenska.
Va?? På riktigt?? Ska vi byta ut alla svenska saker mot muslimska saker! Och ta bort allt svenskt! Det är ju sjukt! Vi måste rädda allt svenskt så att det inte försvinner!
Ja att vi inte ens haft en officiell national-helgdag förrän den nyligen infördes säger väl en del.
Jämför med Norge och 17:e maj...
Historiskt sett har det väl varit så i Sverige att högerextrema krafter försökt muta in det "nationella" och därmed gjort det en aning suspekt.
Socialdemokratin såg sig åtminstone i början som en internationell rörelse, och tonade nog ner det nationella av den orsaken.
Det har varit lite som att de som ivrigast viftade med svenska flaggor var den sortens folk som envisas med att fira sin hjälte, Karl den tolfte, på hans dödsdag, 30:e november.
Det är trist att det blivit så. Vi borde kunna fira nationaldagen lika glatt som man gör i Norge egentligen.
Tjaa.... det enda svenska är ju barbariet (Reinfeldt) och svenskarna är ju ett så värdelöst folk att de skulle ju stampa jordgolv utan invandrarna (Anders Borg) och svenskarna är ju inte lika driftiga och företagsamma som somalierna (Maud Olofsson) och den svenska kulturen är ju så mycket sämre än alla andra (Sahlin).
Dessutom är svensk mat sämre och tråkigare än all annan och svenskarna är ett lagom tråkigt och menlöst folk (ca 99 % av sveriges journalister )
Man ska heller inte glömma att det egentligen inte finns något som är svenskt och att alla har lika stor rätt till Sverige som svenskarna ( TV4 och SVT)
Så vad är det egentligen som vi värdelösa svenskar har att fira på nationaldagen?
Att sverige som enda land i världen har en regering som föraktar sitt eget folk?
En sak till: påmindes just om att vi redan har en folklig nationaldag -- Midsommar!
En av orsakerna till att 6:e juni möts med så svalt intresse är säkert att det datumet upplevs som tämligen irrelevant av de flesta. Hur många kan ens svara på varför man egentligen firar just detta datum?
Midsommar däremot, är en uråldrig festdag -- liksom julen, dvs. Midvinterblotet. Sagan om Jesus i krubban är bara ett påhitt för att "kristifiera" firandet.
#11 Magnus Mattson, hur gammal är du. Mina föräldrar var unga på 50-talet, jag är uppväxt med typiskt svensk mat och det betyder i korthet. Sönderkokt potatis med sönderstekt kött utan kryddor. överkotka grönsaker, alla grönsaker kokades och förlorade då sin näring. Tomater fick man bara genom ketchup och gurka var enbart inlagd.
Ingen färg och ingen smak, det är den svenska husmanskosten, tacka fan för att Pizza och Kebab blivit svensk husmanskost idag, det finns åtminstånde smak i den maten även om den är fettdrypande.
#11 Fisken ska vi inte bara prata om, jag äter inte fisk idag eftersom jag serverades sönderkokt torsk en gång i veckan när jag var liten.
Utländsk mat är att föredra, jag gillar att blanda olika länders matkultur i en mix då blir det spännande.
Svenskhet är det du möter när du går utanför dörren. Den är inte på väg någonstans. Den har alltid varit där den är. Framför ögonen på alla som kan se.
Det finns 9 miljoner människor i Sverige. 9 miljoner individer. Varenda en av dem är 100% svensk. De är alla representanter för svenskheten.
Räddhågsna lämlar som Carl Svensson, Christina Lundqvist, Peter Nordquist, Peder Fogstrand, Peter Nordquist, Manur Huse och Alvin Stoltz går givetvis emot mitt påstående att vi är individer. De utgör en högljud minoritet. De hatar och fruktar allt som skiljer sig från deras eget.
"'Vad är kärlek? Vad är skapelse? Vad är längtan? Vad är stjärna?' Så frågar din sista människan och blinkar.
Jorden har då blivit liten och på henne hoppar den sista människan som gör allting smått. Hennes släkte är lika outrotligt som jordloppan: den sista människan lever längst.
'Vi har uppfunnit lyckan, säger de sista människorna och blinkar.'
De har övergivit de trakter där det var hårt att leva: ty man behöver värme. Man älskar ännu grannen och gnider sig mot honom: ty man behöver värme."
Peter H: "Svenskhet är det du möter när du går utanför dörren."
Det beror antagligen på att du bor i ett svenskt område. I många andra områden finns ingen svenskhet (eller svenskar) kvar. Om du nu inte är så urbota dum att du anser att alla kulturer i hela världen är svenska.
#14, Dumheter, anske din mamma inte var någon större matlagerska.
Jag minns mitt 50-tals trappuppgång. Där doftade strömming och potatismos en dag i veckan, ärtsoppa och pannkaka en annan, kalvstek med tillbehör på söndagen. Däremellan doftade det nybakade bullar i hela trappuppgången.
Jag välkomnar alla de spännande rätter invandrarna fört med sig, men underkänn inte svensk husmanskost, den är uppgraderad ordentligt idag. Köp Tore Wretmans, Svensk Husmanskost, så får du se på andra bullar.
#16 Erik Andrén
"Det är dags att se till Finland som ett föredöme."
De har 2.5% utlänningar bland befolkningen och inte alls lika stora sociala problem eller kostnader som vi har i Sverige. Klokt att gå försiktigt fram när det gäller människor.
Sätt en invandrare som chef på DO så tror jag det blir annorlunda än dessa galna Svenskar som letar efter möjligheter att stilla sin godhetshunger och att "hjälpa" alla dessa stackars invandrare. Denna skrämmande mentalitet bottnar i en sorts rasism som är svår att definiera och att tycka synd om människor som kommer hit ger inga bra signaler men det är oerhört svårt att fatta för dessa Stockholmsakademiker. Människor måste ha krav på sig och att dalta med minoriteter är ett totalt fiasko de får rätta in sig i ledet som alla andra.
Sluta dalta med folk och låt dem ta ansvar för sina liv.
Läste att några romska damer fått 100000 i skadestånd från DO för att en butikskontrollant hade koll på dom i butiken. Handen på hjärtat är det någon som tycker att det är orimligt. Allvarligt talat vart är vi på väg. Misshandelsskadestånden och våldtäktsskadestånden kanske bara är upp till max 20000 kr. Inte undra på att folk blir förbannade och uppgivna inför såna horribla historier.
#15 Peter H,
Ursäkta, men jag har ingen lust att bli inkorporerad i din lilla hysteriskt tillkämpade världsordning.
Jag är konservativ och därutöver också en internationell världsmedborgare och som sådan är jag angelägen om att få ha min kulturella identitet som svensk intakt.
Jag har bott en period av livet i Paris, en period i Italien. Jag bodde ett par år i San Francisco. Jag krävde varken att bli fransyska, italienska, eller amerikanska. Det var för mig helt OK att vara svenska. En invandrare med en annan kultur än deras. Berikande var det.
Kärnan i svenskheten stavas konflikträdsla. Vi talar om ett folk som av sina ledare och etablissemanget blivit itutade att de är rasister pga sin blotta existens.
Läs f.ö. gärna denna artikel:
http://demofon.se/?p=2112#more-2112
Quien Sabe, konflikträdsla är inte något negativt om det inte finns något att bråka om. Men det har vi skaffat oss på senare år genom att bjuda hit folk som inte tolererar våra seder och bruk.
Varför skulle någon av de invandrare som kommer hit respektera svenskar, vår kultur och våra traditioner när inte ens vi själva tillåts göra det?
Det är tragiskt vilket självhatande land Sverige har blivit. Men det är väl precis i linje med det vad våra mediabolag vill. Någon annan förklaring kan det inte finnas till att vi ständigt ska påminnas om hur hemska vi är, trots att vi är ett av världens mest toleranta länder.
#17 Manur Huse, där är mycket jag inte tycker om i Sverige. Den Åke Green och Pingstkyrkan hör mer hemma i Saudiarabien eller Iran än i Sverige. För mig är de osvenska. Men för en massa svenskar så är de svenska, i ordets all betydelser.
Vad ni kollektivister sysslar med är i stort samma sak som nazisterna sysslade med. De slogs för att bevara den tyska folksjälen. Allt som inte passade in eliminerades. Renhetsläror (ras, religion, kultur, etc.) kan aldrig bli tillräckligt renläriga. Så fort man gjort sig av med en orenhet som börjar man leta efter en annan att göra sig av med.
Nationalteaterns Livet är en fest är från 1972. Den handlar om förorten och att där inte finns något framtidshopp. Det spelar ingen roll hur mycket vi hatar förorten. Den är en del av Sverige. Inte mycket har hänt där sedan 1972.
Och mitt påstående att svenskhet är det du möter när du går utanför dörren betyder att det som du möter utanför dörren kanske förändras, men det är fortfarande Sverige. Sverige, som alla länder och kulturer, har alltid förändrats.
Det är inte svenskt 2010 att, som Jimmie Åkesson, gå i folkdräkt.
#21 Christina Lundqvist, din identitet är din. Bara du kan påverka din identitet.
Ja själv har jag redan skrivit om detta här på Newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/16/vem-r-en-riktig-svensk
Det gjorde jag redan i början av året och det är bara att konstatera att min sonhustru Insiya (som jag också skriver om i artikeln) är en mycket gullig, rar och fin kvinna, som numera har fått återvända till Sverige med uppehållstillstånd och som går och lär sig svenska. Hon kommer ursprungligen från en stad i Ryssland som ligger vid Uralbergen.
Jag ser henne som svensk med ryska rötter. Hon gifte sig med min äldste son i augusti förra året och då blev hon också min släkting.
#25 Erik Andrén,
Jo, det är faktiskt sant. DO Katri Linna förbjöd de anställda att ha julfest med julklappar. Istället hade de vinterfest med vinterpresenter. Allt för att inte diskriminiera invandrarna. Men hon fick ju gå strax efter också.
#21, Nej du Peter H.
Mn identitet påverkas av många olika omständigheter. Vad jag bodde som barn, vad jag åt, vilka värderingar jag fick med mig i bagaget. Vilka jag umgicks med. Hur jag firade midsommarafton, jul, påsk.
Min identitet är mycket ett resultat av mina sammanhang och mina traditioner.
#25 Erik Andrén,
http://www.dn.se/ledare/signerat/diskriminering-hur-lange-tanker-regerin...
Tja, vad är svenskhet?
Man kanske ska citera vår statsminister, Fredrik Reinfeldt, för att få ett klokt och riktigt svar på denna fråga:
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."
Svenskheten är alltså någonting primitivt och starkt negativt, i alla fall i vår högste ledares ögon.
Nationaldagen då?
Den svenska, inofficiella, nationaldagen är utan tvivel Midsommar.
Om denna högtidsdag sa den tidigare partiledaren Mona Sahlin när hon talade inför turkiska ungdomsförbundets ”Euroturk”, och yppade följande:
”Jag tror att det lite är det som gör svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommar och sådana töntiga saker.”
Vår (riktiga) nationaldag är alltså töntig.
Typiskt svenskt är att låta ledande politiker komma undan med uttalanden som gränsar till landsförräderi, och rösta på politiska partier och politiker som inte har någon stolthet och ryggrad.
Svenskhet är, numera, att förneka och be om ursäkt, för sitt ursprung, traditioner och blotta existens
Mandom, mod och morske män (och kvinnor) bor i gamla Sverige än. Vi får samla ihop oss och bli istadiga svenska Albert Engström-figurer helt enkelt.
Och nationaldagen får väl bli mångkulturens dag. Och midsommar behåller vi med det ljuvliga vemod vi alla känner denna afton då ljuset vänder och vi går mot mörkare tider igen.
#13 Mikael Andersson1
Potatis kommer ursprungligen från sydamerika. Namnet potatis härstammar från spanskans "patata".
Ketchup kommer ifrån östasien.
Så att du ogillar potatis och ketchup kan du nog inte klandra svensk matkultur för. Att din mor var dålig på att laga/krydda mat är nog inte heller något vetenskapligt bevis för att ärtsoppa är äckligare än falafel.
Själv gillar jag sushi, så jag tycker att det är bra att sverige har tagit emot så många ensamkommande japanska flyktingbarn så att jag får möjlighet att njuta av dessa hundratals sushiställen som finns i Sverige.
Kan du förresten utveckla din teori om att "fisk" är en svensk maträtt?
De flesta vet om de är svenskar eller ej. Är man född av svenska eller utländska föräldrar, eller en av varje?
Ett lackmus test om man är osäker, så är man antagligen svensk om man hejar på Sverige i fotboll och ishockey, :-)
Om vi ska snacka mat så är jag uppväxt med sk. Svensk husmanskost, raggmunk, abborre, pyttipanna, gädda, gös, potatismos och fläsk, brunabönor, dillkött, fläskkotletter, rotmos och allt vad detta innebär och jag har inte tröttnat ännu. Jag äter den maten med samma förtjusning idag som då men givetvis gillar jag också orientaliskt.
Sverige är ett land med mindre korruption än nästan alla andra länder och svenskar är enligt studier också mer ärliga än de flesta andre nationaliteter. Svenskar är mindre religiösa och mindre vidskepliga än de flesta andra folk. Vi tror mer på rationalitet och vetenskap istället för amsagor. Sverige har också högre tolerans för sexuella minoriteter. En tro på jämställdhet och barns rättigheter, tex att inte bli agade, är andra utmärkande drag hos svenskar. Skattemoralen, liksom skatterna är högre, dvs samhällets roll att ta hand om de svaga värderas högre i Sverige än i många andra länder.
Naturligtvis finns det många andra länder som har liknande värderingar, både nära oss och långt bort. Länder med liknande värderingar har också oftast väl fungerande samhällen, och vi får aldrig tro att vi är bäst på allt, för det är vi inte. Men bortsett från skandinavier kommer de flesta invandrarna inte från länder där våra värderingar är allmängods.
Min och många andras oro är vad som händer med Sverige när en allt större andel av befolkningen kommer från länder där ovanstående värderingar är ovanliga. Den som hellre vill diskutera hur man bör forma och krydda köttfärs får väl göra det, men det är i alla fall inget viktigt samhällsproblem för mig.
Svenskhet är för mig att tidigt en sommarmorgon, medans daggen är kvar i gräset, kunna ta cykeln till närmsta insjö, slänga av mig alla kläder och ta ett nakendopp!
Och såklart respekterar alla invandrargrupper denna svenskhet som för mig är så fundamentalt viktig...
Experiment:
1. Säg till dig själv: "det finns inget typiskt svenskt", och känn hur kissevarmt mysigt det känns.
2. sök på World Values Survey och titta på grafiken över världens länder.
3. Hitta Sveriges punkt och konstatera att vi har ett helt eget hörn bara för oss själva.
4. Säg återigen: "det finns inget typiskt svenskt". Har det blivit kallt och klibbigt ännu?
Lägg ner nationaldagen den 6 juni och ge oss annandag pingst åter. Nationaldagen infördes av högersocialdemokratin och borgerligheten och applåderades av rasister. Den som vet något om detta land vet att det är midsommarafton som har den verkliga förankringen i det svenska folkdjupet. Vill man att någonting ska kallas nationaldagen så bör det vara just midsommarafton. Den nuvarande nationaldagen den 6 juni är ett uppifråntrams utan någon som helst förankring.
#41 Bosse Johansson,
Håller med dig. Nationaldagen har ingen förankring i folksjälen. Den är framkrystad.Vi har inga mattraditioner, inga ritualer, ingenting på denna dag. Det är bara en dag där man går med gräsklipparen och grillar. Helt onödig.
Midsommarafton är vår nationaldag. Då firar vi alla i vemod att ljuset börja vända åter, bara mörkret återstår. Och kräftorna. Och surströmmingen. Sedan är det kört.
#25 Erik Dina frågor har redan fått relevanta svar från #30 Christina. Jag vill bara understryka Christinas svar till dig, så här j.vligt är det. Allt sanktionerat av Fru Sahlin och Herr Reinfeldt. Så hur röstar en normaletnisk svensk när minst 65% av väljarsympatierna går till dessa 2 partier?
För mig så har svenskhet delats upp i två läger:
Ett folkligt begrepp, som fortfarande till stor del baseras på etnicitet, och som är fyllt av vredesmod och revanschlust.
Ett medialt/politiskt begrepp där en systematisk utplåning har skett, och ett konstant skuldbeläggande fortfarande sker.
Sedan har du en stor grå massa i mitten som är apatiska och inte riktigt känner sig hemma inom någon av de båda men där allt fler rör sig till det folkliga alternativet, men ofta utan raseriet som visas här i kommentatorsfältet, utan mer av en tyst, stark inre övertygelse
Sverige är ett nytt arabland.
Frågan är om vi vill ha det så?
#31 Christina Lundqvist, mitt misstag. Jag är givetvis fullt medveten om att ni konservativa är hopplösa slavar till omgivningen och att ni inte kan forma tankar och idéer som skiljer sig från ert eget.
För att citera Einstein: "Few people are capable of expressing with equanimity opinions which differ from the prejudices of their social environment. Most people are even incapable of forming such opinions."
Men det är en åkomma som ni lider av och som endast ni skälva kan besegra. Resten av oss kan forma oss själva och skapa våra egna värderingar oberoende av vår omgivning.
#42 Christina. Håller med fullständigt, det är midsommar som gäller. Enda problemet att jag kanske måste ställa om min genuskompass.
När jag läser dina kommentarer, verkar det som om det finns hopp om några kvinnor i alla fall. :-))
#38 Carl-Magnus Nilsson, det tycks som om avsaknad av religiös tro (eller låg sådan) är nödvändig för högre moral. Studier visar att troende är mer benägna att fuska än de som de ser som otrogna. Argumentet är att om en kristen fuskar på högskoleprovet och tar en plats från en otrogen så kommer den kristne att kunna göra mer gott än vad den otrogne skulle göra med utbildningen. Ändamålet helgar medlen.
Japan är väldigt likt Sverige i detta avseende. Båda är (var) också väldigt homogena kulturer. Jag argumenterar inte mot att det kan ha (haft) en enorm betydelse. Jag argumenterar bara mot fanatikerna här.
Och attackerna mot vår homogena kultur kommer inte bara utifrån. Vi har kristna fundamentalister som försöker lägga beslag på våra högtider. Den Jan Björklund vill påtvinga kristendomen på den svenska julen. Den (svenska) kristna högern vill alltså ha ett exkluderande samhälle. Jag tror på ett inkluderande samhälle.
Det bästa försvaret vi har mot Björklund, islamister, etc. är sekularismen.
#14 Stackars dej! Jag förstår att du bara fick skollunch och inte alls fick någon mat av din mamma. För din beskrivning stämmer exakt på skollunchen som serverades på 50-talet. Statlig mat var inte något vidare. Den äckliga inlagda sillen med blåtonad sönderkokt potatis till avskräckte mig från inlagd sill för livet.
#37 Annars så stämmer din beskrivning bättre på svensk mat. Det var inte något fel på husmanskosten. Tvärtom. Den var god och närande och med riktiga grönsaker. Hemmagjord apelsinsaft fick vi i januari för att få c-vitamin och annars så var det gott det mamma gjorde! Tänk att vi hade råd med kalvstek på söndagarna!
Först, tack för bra artikel! Håller med om det mesta.
Självklart hade Sverige haft det tufft om vi inte tagit intryck utifrån ifråga om teknik, kultur etc.
Inbillar mig dock att skillnaden mot idag var frivillighet. Idag tvingas vi BORT från våra traditioner istället för att frivillig få välja IN nya.
För detta klandrar jag absolut inte invandrare, förutom Aldebe och några liknande stollar, utan snarare svenska politiker såsom Reinfeldt och Sahlin.Det är skrämmande hur effektivt de får en att faktiskt sympatisera med Åkesson i vissa frågor.
Huruvida man som individ känner sig som svensk, fastän man inte är född här, varierar väl? I min släkt finns både de som anser sig helt svenska och helt icke-svenska. Det verkar vara en fråga om "personligt bagage".
Att som Peter H så till den milda grad hata folkliga traditioner så att han associerar dem till nazismen är ju bara patetiskt och får nog tillskrivas personligt misslyckande snarare än folkligt.
Han lyckades ju även knyta ordspråket "ta seden dit man kommer" till nazism, Åke Green och Ulf Ekman före något annat, i en tidigare tråd, så det verkar närmaskt vara ett maniskt beteende.
Man är inte förvånad över att det är mestadels rasister som uttalar sig här. Det är ingen som har förbjudit någon att hissa en svensk flagga eller sjunga den blomstertid. Ingen invandrare har någonsin klagat på det, tvärtom tycker de vi är konstiga som inte är mer nationalistiska.
vi tvingas inte heller ta del av andra kulturer, det är rent skitsnack.
Det är exakt samma formuleringar som på 90-talet men då var det kristna jugoslaver som var största hotet. Man säger exakt samma saker om muslimer idag som man sa om judar på 30-talet.
#51 Jonas Karlsson, ingenstans har jag associerat folkliga traditioner med nazismen. Jag associerar exkluderande and renhetsläror med nazismen.
Och jag skrev att bara för att man ogillar någonting så kan man inte avfärda den som osvensk.
Har inte din mamma lärt dig att det är fult att ljuga?
#23 Manur Huse, Det ligger mycket i det. Vi hade det så pass bra att vi "hade råd" att göra bort oss.
Man vet inte vad man har förrän man förlorat det.
Undrar vad Sahlins och Reinfeldts svenskförakt ger för signal till de som kommit til Sverige.
Jag skulle nog tycka att det lät väldigt konstigt att som nykomling i ett land få höra av ledarna att urbefolkningen ser ner på sig själva, att de är ett trist och avundsamt gäng. Bygger ju inte precis några broar eller inger respekt. Kanske därför man riktar in sig på svenskar när man tex ska råna någon, de tycker ju ändå inte om sig själva, de kan man göra lite som man vill med.
Vad gäller svenskhet kan jag ge ett exempel:
När en svensk man slår sin hustru fördöms det av samhället, det är något som för med sig stor skam. I andra kulturer kan det vara tvärtom - man skadar eller tom. dödar kvinnan för att INTE dra vanära över sig, för att omgivningen INTE ska se ner på en.
Denna kulturella utövning har "feminister" som nämnda Sahlin och Schyman medvetet vänt bort blicken från eller tom. försvarat.
Som någon skrev i ett tidigare inlägg:
Experiment:
1. Säg till dig själv: "det finns inget typiskt svenskt", och känn hur kissevarmt mysigt det känns.
2. sök på World Values Survey och titta på grafiken över världens länder.
3. Hitta Sveriges punkt och konstatera att vi har ett litet helt eget hörn bara för oss själva.
4. Säg återigen: "det finns inget typiskt svenskt". Har det blivit kallt och klibbigt ännu? Inse litenheten! Svensk självbild MÅSTE punkteras!
Om nu det är så kontroversiellt med svenskhet varför är det inte det när det gäller norskhet, finskhet, tyskhet, kurdiskhet, ryskhet, kinesiskhet................
Det är tydligen just svenskhet som är kontroversiellt för just svenskar men inte för andra. Hela den här sikussionen verkar bara kunna ske i ett land där vi har skeäck för oss själva.
Sverige har ett absurt debatt klimat.
Skall det verkligen vara så?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.