Svenska journalister är helt i otakt med befolkningen i övrigt. Ingen håller med dem. Ändå framhärdar de i sin säregna uppfattning.
Men så länge vi försörjer dem genom att köpa tidningar så överlever dessa otäcka gråsuggor ändå.
Maria SSchottenios har beskrivit kommentatorsälten på internet som pissrännor. Bara det säger väl allt om rädslan för det fria ordet.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-01, 18:29
Vi har en del bra journalister också, men idioterna har tyvärr full tillgång till tryckpressarna. Inga filter, verkar det som.
Kan man emigrera till Finland? Jag skiter i vilken färg jag får på kortet.
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-06-01, 18:42
Vissa journalister i Expressen och Aftonbladet är en skam för Sverige. Finland däremot går från klarhet till klarhet.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-06-01, 18:49
Svenska journalister är inte okunniga!
De skriver mycket kunnigt om den utopi som kallas det mångkulturella Sverige där alla lever i en fredlig gemenskap med varandra..
(OBS! Ironi!)
Permalänk | Anmäl
Lennart Skoogh, 2011-06-01, 21:01
En sak slog mig när jag läste artikeln. Om jag förstått allt rätt, så är grundinställningen om andra länder i svenska medier att:
- Närmast hela det politiska livet i Danmark är intolerant.
- Norge hade publicerat officiellt om ursprung för våldtäktsmän(?), så de är också intoleranta.
- Finland är över gränsen till rasistiskt, eftersom de inte censurerar debatten på hbl.fi och/eller har olika färg på ID-kort.
- Sade inte premiärministern i England, förbundskanslern i Tyskland och presidenten(?) av Frankrike att det multikulturella samhället inte fungerade? Så då är hela Tyskland, England och Frankrike intoleranta?
Slutsats:
De enda toleranta i Europa är i Sverige, mestadels på svenska medier. (Fråga bara dem själva.)
Disclaimer: Jag slutade följa den svenska debatten om invandring och rasismanklagelser för rätt länge sedan. Det finns säkert felaktigheter ovan.
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-06-01, 21:55
Då saken framställs så här tydligt verkar de upphetsade skriverierna ännu mera stolliga. Journalister skriver emellertid som de behagar och inte de borde. En kommunpolitiker i sydsverige sa skämtsamt till en journalist att "det jag berättar får du inte skriva om, för då skär jag halsen av dig (eller nåt liknande) för det är sekretessbelagt. Tokigt sagt, för han blev anmäld för mordhot,. Insåg inte journalisten att skämt. eller tog journalisten chansen att få klämma åt en person för sitt eget nöjes skull?
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-06-01, 21:59
Sverige har Lena Sundström och hennes retorik är att använda ordet vi vad hon än säger. Vi måste, vi ska göra, vi borde, vi siktar på och etc. etc. och då tror väl hennes korkade kollegor att det gäller alla journalister. Gränsen är nådd där den naiva godhetsivern går över i ren dumhet.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-06-01, 22:06
Självgodheten hos svenska journalister är iögonenfallande. Bland dessa tycks det vara en allmän uppfattning att alla andra länder håller på att falla ner i ett barbari. Endast Sverige lyser som en fyrbåk. Hur många Rosengård behövs det för att dessa självutnämnda helgon ska inse vad andra länder redan har uppfattat? Eller kommer man att sopa problemen under mattan och med moralisk terror tvinga folk till tystnad och underkastelse?
Permalänk | Anmäl
S-Ö Lindahl, 2011-06-01, 22:57
Med tanke på den tiden som var då och allt vad det innebär att bli påtvingade ett krig och hur de blev angripna och hur de led står jag bakom Finlands små snesteg.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-06-01, 23:38
#14 Chili Palmer
Det är Du och inte Marit som snackar skit.
Marit redovisar anledningen till att Finland har olika färg på id-korten.
Du drar in 700 ryssar som dog i ett krig för 90 år sedan.
Tror du att det är anledningen till att Finland har olika färger på id-korten?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-02, 00:05
Kort sammanfattning:
Situationen i Finland:
Finska medborgare kan använda id-korten som resedokument inom EU.
Finska medborgare har blåa id-kort.
Icke finska medborgare har brungula id-kort.
Situationen i Sverige:
Svenska medborgare kan använda det svenska passet som resedokument.
Svenska medborgare har svenska pass.
Icke svenska medborgare får inga svenska pass.
Nu väntar jag på att expressen, Lena Sundström, Expo, TV4, SVT och övrig främlingsvänlig media ska ta upp de här enormt rasistiska passreglerna som vi har i Sverige.
Faktum är ju att judarna i tyskland inte heller fick några pass.
Jag ber om ursäkt till våra grannländer och skäms för att vara svensk.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-02, 00:17
Hm, undrar hur många av dessa journalister bekymrar sig över den ökade antisemitismen i Sverige idag eller viftar de bort den eller bidrar som så många, skyller det på Israels agerande? Om några år kommer dessa självsäkra besserwissrar att granskas för sin ignorans.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-06-02, 01:22
Angående den omdebatterade danska gränskontrollen minns jag själv när jag tog färjan från Malmö till Köpenhamn på 90-talet utan att jag någonsin upplevde någon gränskontroll i form av tullpersonal. Men på hemvägen blev jag ofta stoppad av svensk tullpersonal där minst tio tulltjänstemän ständigt stod på vakt och stirrade folk i ögonen.
Det bekräftar endast den dubbelmoral som präglar den svenska journalistkåren som med sin arroganta attityd gärna dömer ut resten av världen som rasistisk i tron på sin egen moraliska förträfflighet. När Danmark idag råkar införa samma tullkontroll som Sverige själv har haft under årtionden så säger det betydligt mer om situationen i Sverige än Danmark.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-06-02, 02:13
I Sverige ställer inte polisen ens ut nationella ID-kort till personer som inte är svenska medborgare. Det är alltså omöjligt för en person med upphållstillstånd att få ett likadant Nationellt ID kort som en svensk medborgare. Med andra ord, Sverige har också olika ID kort för svenska medborgare och personer med uppehållstillstånd etc.
Permalänk | Anmäl
Bengt Callinggard, 2011-06-02, 03:23
Helt underbart med en bortförklaring värdig John Cleese!
Bruna id-kort är bara en praktisk detalj som underlättar identifiering!
Och ändå ser hon inte parallellen till judestjärnor på rocken.
Det var också en praktisk detalj naturligtvis, för att underlätta identifiering.
Om det inte vore för besvärligt kunde man kanske smörja in finska gästarbetare och asylsökande med brun färg i ansiktet. Och mörkhyade finska medborgare med vit. Det skulle underlätta identifiering ännu mer:-)
Heja alla liberaler. Ni tror att ni är fördomsfria men hyllar sorteringssamhället. Av praktiska skäl. Hur lite självinsikt kan man ha?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-06-02, 05:49
Journalister i Sverige har idag lägre förtroende än t o m politiker enligt många undersökningar och det är inte svårt att förstå varför. De är nästan alla kroniska lögnare som mörkar för befolkningen om hur illa ställt det egentligen är i Sverige och många har en rent rasistisk syn på Sverige och svenskarna.
Sveriges journalister är exakt samma typ av människor som de s.k. 'Founding Fathers' hade i åtanke i när de skrev "to protect the country from enemies both from the outside *and* the inside" i sin grundförfattning.
Men i slutändan så är och kommer alltid journalister att vara verktyg för ägarna av medierna. Journalister skriver det deras ägare vill, som bestämmer via de personer de tillsätter som chefredaktörer. Även om ägarna inte detaljstyr så vet chefredaktören mycket väl vad som passar ägaren och vad som inte passar.
Så innan alla attackerar det synliga målet, journalisterna, tänk på de som faktiskt sätter agendan: mediaägarna. Det är dessa som pushar mångkulturen fanatiskt men det är ingen granskning om dem. Varför är de så fanatiska när det gäller massinvandring? Varför vill de förgöra Sverige? Folk kommer inte glömma vilka som stod på Sveriges sida och vilka som gjorde allt för att krossa landet i framtiden, när situationen ofrånkomligen är uppklarad(och uppklarad till ett troligtvis högt pris).
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2011-06-02, 06:12
Wager skriker i falsett utan att komma med några verkliga argument förutom att det är praktiskt att kunna skilja ut finnarna från resten. Man måste ändå tydligt markera medborgarskapet även i text om det ska kunna användas som resedokument i EU, eftersom andra länder knappast orkar hålla rätt på Finlands egna färgkodning.
Ser inte Wager några som helst problem med att olika färger stigmatiserar och ger ett obehagligt budskap?
Samma sak med Sannfinländarna. Alla finnar är verkligen inte rasister, men stora delar av (sf) är det. Får ett sånt parti väldigt brett stöd i val, så får man räkna med att omvärden drar en del slutsatser. Inget konstigare än österrikarna under Jörg Haider-åren.
Och det skulle väl vara heeeelt otänkbart att finsk media raljerar och driver med Sverige?
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-06-02, 06:18
Det verkar som en del inte fattar att man inte är rasist bara för att man inte är multikulti-fanatiker. Vad är det som händer ?
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-06-02, 06:33
Med några få lysande undantag är den svenska journalistkåren marxister och de sitter där de sitter för att med alla till buds stående medel skapa kaos i landet och bana väg för revolutionen.
De har många strängar på sin lyra som tar sin form t ex i tillskyndande av genusteorier, klimatbluffen, massinvandringens förträfflighet, "ensamma flyktingbarns" betydelse för Sveriges välbefinnande, avskaffande av betyg i skolan, snyftreportage om personer som inte vill bidra till vårt gemensamma bygge av landet, mm, mm.
När man ser på hela konceptet så faller det på plats varför svenska journalister river upp en massa damm pga ett annat lands val av färg på sina ID-kort.
Eftersom jag följer utländsk press (en nödvändighet för att få en helhetsbild av Sverige och världen) så har jag hittills kunnat konstatera att det endast är i Sverige som detta med Finlands ID-kort är en "nyhet".
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-06-02, 07:26
Merit Wager är en pärla som bidrar med fakta och erfarenhet plus sans och balans i invandrings debatten.
En del journalister i Sverige börjar bli löjligt hysteriska och ser rasism över allt.
Sveriges affärsidé är att importera människor från Afrika och Mellan Östern och sedan låta skattebetalarna betala alla kostnader för deras försörjning, plus försörjningen av alla som arbetar i det invandringsindustriella komplexet.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-06-02, 07:43
Johnny#27
Vem är den där "sverige" du skriver om?. Han med affärsidén.
Uppenbarligen inte alla skattebetalare som du framställer som offren och inte gärningsmännen.
Det finns väl åtminstone tre skäl att tillåta invandring. Att ge förföljda människor skydd, att få hit resurser vi själva saknar och att skaffa billig arbetskraft.
Bakom det första argumentet står mest vänsterväljare, kvinnor och religiösa. Bakom det andra står vi allihop. Bakom det tredje liberaler, högerfolk och arbetsgivare. Generellt sett.
Sans och balans i invandringsdebatten borde vara att diskutera de olika svenska intressegruppernas argument och motiv för och emot invandring, inte att identifiera eller kategorisera invandrare.
Invandrarna själva har minst av alla med det här att göra.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-06-02, 08:20
@#28 Olof Lindberg, är det medvetet du blandar flyktingar och invandrare? Är det så att du medvetet trollar för att du tror att vi inte hänger med i ditt trollande?
Sans och balans betyder att man inte importerar valboskap som är analfabeter bara för att ens röstsiffror sjunker.
Sans och balans betyder att man välkomnar utbildade personer som vill ge Sverige ett handtag samtidigt som de själva får det bättre.
Sans och balans betyder att man tar emot flyktingar som flyr av olika skäl och ser till att de får en chans i livet.
Finns inget i detta sans och balans som innebär att vi måste acceptera att kriminella utan pass och namn invaderar oss.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-06-02, 08:47
Tack Merit för att du verkar i Sverige. Synd att du inte har samma utrymme som din motpol, den patetiska, Lena Sundström.
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-06-02, 09:12
Tack så mycket för din artikel. Det är alltid ett nöje att läsa dina "alster" ;o)
Till skillnad från islaMedia är känslan av professionalism och grundlighet alltid stor när du skriver.
Tack igen - keep on writing!!
Sven
Permalänk | Anmäl
Sven Olsen, 2011-06-02, 09:12
Vi Gillar Olika...färger på ID-korten.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-06-02, 11:40
Att lägga sig i vad andra länder gör är en ursvensk sjukdom som bottnar i avund över att några vågar avvika från Svensk Standard.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-06-02, 12:00
#36 Mister J,
Apropå inbördeskrig. så hörde jag en spontan recension av en fantasyfilm av en finne: "Så orealistiskt, en sida i ett inbördeskrig som inte begår övergrepp!!" De olika monstren störde inte...
Inbördeskrig ger effekter i generationer. Se bara Jugoslavien eller Israel.
Annars hade jag i kommentar #8 roligt åt att Vänsterfolk stämplar hela Norden som intolerant/rasistiskt. Och antagligen resten av EU.
Men inte den stora minoritet (var det över 40%?) av svenska muslimer som klassificeras som antisemiter.
Ett ord som "rasistiskt" förlorar i betydelse om hela världen är det, utom (relativt små) grupper i det egna landet...
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-06-02, 13:51
Stackars rasister, ni kan glömma att ni får flytta till Finland eftersom de inte ska ta emot några fler invandrare nu.
Dessutom om ni nu skulle få komma in så får ni inte prata svenska, det finns en anledning till att finlandssvenskar flyttar till sverige...
Permalänk | Anmäl
Arne Nilsson, 2011-06-02, 16:40
@#38 Arne Nilsson, nu blev det lite fel, eller hur? Inte prata svenska i Finland skriver du, det går alldeles utmärkt, att ingen förstår dig är ett annat problem.
Du har aldrig hört talas om Norden heller verkar det som och fri rörlighet. Du verkar inte ha alla hästar hemma i stallet.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-06-02, 19:37
I Frankrike har de också problem med färger...
http://www.liveleak.com/view?i=870_1307032435
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-06-02, 21:25
Stort tack Merit för att du reder ut vad som kamrater i svensk media kladdar ner i sina propagandablaskor!
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2011-06-03, 00:44
#20
"minns jag själv när jag tog färjan från Malmö till Köpenhamn på 90-talet utan att jag någonsin upplevde någon gränskontroll i form av tullpersonal. Men på hemvägen blev jag ofta stoppad av svensk tullpersonal där minst tio tulltjänstemän ständigt stod på vakt och stirrade folk i ögonen."
Eh, kan det kanske bero på att det är vanligt att folk smugglar knark (mm) från Danmark till Sverige, medan knappast någonting smugglas i motsatta riktningen? Inte för att jag gillar tullare och poliser, men lite sunt förnuft får man väl ha...
#29
"Sans och balans betyder att man inte importerar valboskap som är analfabeter bara för att ens röstsiffror sjunker."
Sans och balans innebär att skippa sådana kommentarer. Om du nu inte har belägg för din konspirationsteori förstås.
"Sans och balans betyder att man välkomnar utbildade personer som vill ge Sverige ett handtag samtidigt som de själva får det bättre."
I genomsnitt har de invandrare som kommer idag något högre utbildningsnivå än infödda, och är mer aktivt jobbsökande än infödda. http://atgardslandet.se/2011/06/03/invandring-och-arbetsloshet/
"Sans och balans betyder att man tar emot flyktingar som flyr av olika skäl och ser till att de får en chans i livet."
Det var ju bra att du stödjer det. Tyvärr gör Sverige en mycket hårdare bedömning av asylskäl än nästan alla andra länder (istället ger man uppehållstillstånd av humanitära skäl i en del fall). Bl.a. Maciej Zaremba har skrivit om detta. Debatten om kristna irakier är det senaste exemplet (och där hamnade rasisterna f.ö. plötsligt i förrvirring när invandrarna är kristna som förföljs av muslimska grupper, vilken sida ska man nu stå på?). Tror du att det är en myt att det är inbördeskrig i Somalia, förekommer politiskt förtryck i Iran, etc? Ser du till vilka länder som det kommer mest invandrare ifrån verkar det inte orimligt alls att det finns många människor i de länderna som har fullt giltiga asylskäl.
Det är ändå en rätt fin ironi att SD:s systerparti i Finland nu ger sig på svensktalande förresten...
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2011-06-03, 07:05
"I Sverige går det till exempel bra för "identitetslösa" (90-95 procent av alla som söker asyl visar inte vilka de är) att välja att stanna kvar efter beslut om utvisning och skapa parallella samhällen"
Hur menar du här Merit Wager. Dagligen ser man ju rapporter om avvisningar som verkställs med polishjälp. Så vitt jag förstår det verkställer Sverige i allmänhet avvisningsbeslut medan det snarare är länder i södra Europa som Italien, Spanien som sällan verkställer, istället har man en stor grupp människor som stannar kvar som andra klassens medborgare. Gruppen "papperslösa arbetare" är mycket mindre i Sverige än i t.ex. Spanien och Frankrike, vilket tyder på att du har fel...
I.o.f.s. kanske Finland avvisar ännu mer aktivt men ditt påstående är ju missvisande i alla fall.
Att asylsökande kastar sina identitetshandlingar och/eller använder falska handlingar beror som jag förstått det på att de i allmänhet kommer hit med hjälp av människosmugglare, vilket i sin tur beror på att det är omöjligt att få lagligt tillstånd att resa in i Sverige för att söka asyl. Försvarar du det?
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2011-06-03, 07:20
Tom#29
Vadå blanda ihop invandrare och flyktingar?
Du verkar resonera som Alliansen som inte vill blanda ihop sjukskrivna och sjuka. Om man låtsas att det finns klara gränser och exakta definitioner så gör man sig inte skyldig till kollektiv bestraffning, är det så du tänker?
Men kollektiv bestraffning är precis vad det handlar om. Människans moralisk sett lägsta egenskap. Bruna pass eller parasitanklagelser av fattiga eller utomlands födda människor är delar i samma process.
Vi och dom.
Vill du behålla dina pengar?
Är du rädd att bli ersatt på jobbet av dugligare människor?
Känner du konkurrens om dina socialbidrag?
Säg det då, istället för att svamla om välkomna och ovälkomna invandrare.
Det är bara i din fantasi du kan dra gränsen. I verkligheten blir det lika lite träffsäkert som nuvarande behandling av våra sjukskrivna. Dessutom missar du det faktum att de flesta svenska brottslingar, skattesmitare och parasiter är helsvenska vita välnärda läs- och skrivkunniga samhällsmedborgare.
Att ge sig på en grupp istället för ett beteende är så inskränkt att man storknar.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-06-03, 08:12
Alla länder är skyldiga att rätta sig efter den av svenska journalister rådande praxis. All avvikelse från detta är nazism, apartheid eller liknande. Schweden über alles eftersom Sverige är världens enda fria och demokratiska land med fri press. Stackars alla andra länder.
Sanningen är att det är pinsamt att svenska politiker och journalister lägger sig i teman som detta.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-06-03, 09:15
#44. Jag undrar över Olof Lindberg. Det vore för privat att fråga. Hur försörjer han sig? Var går hans barn i skola? Den typ av sortering och gränssättning han far ut över, är ju typiska exempel på skydd mot fara - mot främmande människor med ont i sinnet. Mot laglöshet och kaos. Han behöver inget sånt alls. Min fördom är att han inte har barn i utanförskapsskola och att han inte jobbar i en sektor som exponeras för låglönekonkurrens. Kanske inte ens marknadsutsatt. Varför inte SO-lärare? Ha!
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-06-03, 11:20
#44 Olof Lindberg,
>>Vadå blanda ihop invandrare och flyktingar?
Var det inte en intervju med Reepalu där han sade att de absolut flesta flyktingar är här för att få det bättre? (Och det är OK.)
Jag kommer ihåg det, för det var roligt. För 20 år sedan blev man rasist-stämplad om man antydde att inte absoluta majoriteten flykingar var "riktiga".
>>Är du rädd att bli ersatt på jobbet av dugligare människor?
Jag har ingen aning om "Tom Box":s åsikter, men han skrev i #29 att han gärna såg invandring av kompetenta och utbildade.
Så här gör du medvetet felaktiga personangrepp.
>>Att ge sig på en grupp istället för ett beteende är så inskränkt att man storknar.
Att lägga ord i andras mun och argumentera mot det, istället för vad de skriver, är däremot seriöst? :-)
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-06-03, 12:34
Lena Sundström: Twitter
Hej Finland! Det här med att ge alla utlänningar bruna id-kort. För att lättare kunna övervaka dem. Hur tänker ni där? via @filipsv
Gula stjärnor. Kändes det lite för retro? #finska-id
Echofon • 2011-05-30 09:40
Permalänk | Anmäl
Andreas _Berg, 2011-06-03, 13:33
#48 Andreas _Berg,
>>Lena Sundström: Twitter
>>Gula stjärnor
Stay classy! :-)
Jag tror inte det finns mycket mer att säga, Sundström kallade någon hon inte gillade för nazis?!
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law
Det stämmer henne inte till eftertanke, när hon nu utnämt Danmark, Norge _och_ Finland till nassar, intoleranta och rasister?!
Tror hon på det själv, eller är det propaganda?
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-06-03, 16:08
Svenska journalister och politiker måste sluta hjärntvätta sin befolkning genast.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-06-04, 00:54
I dag Klagar DN i signerad kolumn på att Finland har bruna ID-kort för icke-medborgare. Är det alltså ffa färgen som är problemet? Skulle rött kort ha varit O.K. för DN?
Man blir så trött?
Permalänk | Anmäl
Sandhamn, 2011-06-04, 07:31
#51 Chili Palmer. Det är högst osäkert ifall Sveriges undfallande förhållningssätt ledde till något annat än att Sverige inte blev ockuperat. Efter ryska revolutionen däremot, då trädde vår stolta nation in och skapade: Ingen ville handla med bolsjevikernas plunder, det enda vägen ut var några Stockholmsbankirer, under överinseende av några politiker. De hjälpte till att forsla och stämpla om guldet. Detta var av högsta vikt då bolsjevikerna annars inte hade kunnat försvara sig mot folket, då deras politik fått den ryska produktionen att helt kollapsa.
Sean McMeekin, History's greatest heist, Yale university press
Så vad som beskrivs som "oerhört komprometterande för Sverige" är ju en marknadsföringsfråga.
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-06-04, 10:03
Jag ogillar den bild av Sverige som sänds ut till våra grannländer.
Finns det någon form av lista man kan skriva på och skicka till dessa där man ber om ursäkt för sina politiker och journalister och förklarar att alla svenskar inte står för Den Nya Ordningen?
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-06-04, 14:33
@#44 Olof Lindberg, de enda människor jag är rädd för är sådana inskränkta människor som du tillhör.
Du försöker medelst alla möjliga glidningar komma bort från vad du själv skrivit. Du ljuger, du svänger dig.
Sätt dig ner istället och fundera på varför det är bara PK-svenskar som tjafsar om de här korten, om du kan tänka?
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-06-04, 15:24
I väntan på att vi skall få vårt spanska medborgarskap (det tar 12 år) skall vi enligt lagen ständigt bära på ett grönt A4-papper samt det svenska passet på oss. Det var ett EU-direktiv som gjort att Spanien frångick den smidiga ID-handlingen som fanns för utlänningar bosatta i landet. Det nya gröna A4-papperet får nämligen inte ha något foto (rasism?), det gamla hade såväl foto som fingeravtryck.
EU är den största dynga som drabbat oss under vår livstid, detta är ytterligare ett exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=VcxK1Z_L4xE
Visst är de politikskt korrekta i Sverige en riktig plåga för hela nationen. Vi ser verkligen fram emot att slippa vara svenska medborgare. EU-medborgarskapet skakar man inte av sig olika lätt.
Permalänk | Anmäl
Björn Wahlsten, 2011-06-04, 18:00
Tom Box#56
PK är det absolut mest patetiska argument som finns. Har man inga argument alls kan man naturligtvis påstå att motståndarna inte tänker självständigt eller inte tänker alls. Om det kan trösta i förtvivlan.
Till skillnad mot dig förutsätter jag att mina motståndare, främlingsmotståndarna, kan tänka. Min slutsats är att ni tänkt ut att om ni påstår att ni är positiva till vissa invandrare och negativa bara till vissa så ska folk inte läsa så noga på SD.s hemsida eller vad ni främlingsrädda debattörer egentligen skriver.
Att ni applåderar ett brunt legitimationskort som ges till finska invandrare och därmed buntar ihop dom som ni skulle kalla välkomna med dom ni inte tycker om förvånar mig inte ett dugg.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-06-06, 20:54
48 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Svenska journalister är helt i otakt med befolkningen i övrigt. Ingen håller med dem. Ändå framhärdar de i sin säregna uppfattning.
Men så länge vi försörjer dem genom att köpa tidningar så överlever dessa otäcka gråsuggor ändå.
Maria SSchottenios har beskrivit kommentatorsälten på internet som pissrännor. Bara det säger väl allt om rädslan för det fria ordet.
Vi har en del bra journalister också, men idioterna har tyvärr full tillgång till tryckpressarna. Inga filter, verkar det som.
Kan man emigrera till Finland? Jag skiter i vilken färg jag får på kortet.
Vissa journalister i Expressen och Aftonbladet är en skam för Sverige. Finland däremot går från klarhet till klarhet.
Svenska journalister är inte okunniga!
De skriver mycket kunnigt om den utopi som kallas det mångkulturella Sverige där alla lever i en fredlig gemenskap med varandra..
(OBS! Ironi!)
En sak slog mig när jag läste artikeln. Om jag förstått allt rätt, så är grundinställningen om andra länder i svenska medier att:
- Närmast hela det politiska livet i Danmark är intolerant.
- Norge hade publicerat officiellt om ursprung för våldtäktsmän(?), så de är också intoleranta.
- Finland är över gränsen till rasistiskt, eftersom de inte censurerar debatten på hbl.fi och/eller har olika färg på ID-kort.
- Sade inte premiärministern i England, förbundskanslern i Tyskland och presidenten(?) av Frankrike att det multikulturella samhället inte fungerade? Så då är hela Tyskland, England och Frankrike intoleranta?
Slutsats:
De enda toleranta i Europa är i Sverige, mestadels på svenska medier. (Fråga bara dem själva.)
Disclaimer: Jag slutade följa den svenska debatten om invandring och rasismanklagelser för rätt länge sedan. Det finns säkert felaktigheter ovan.
Då saken framställs så här tydligt verkar de upphetsade skriverierna ännu mera stolliga. Journalister skriver emellertid som de behagar och inte de borde. En kommunpolitiker i sydsverige sa skämtsamt till en journalist att "det jag berättar får du inte skriva om, för då skär jag halsen av dig (eller nåt liknande) för det är sekretessbelagt. Tokigt sagt, för han blev anmäld för mordhot,. Insåg inte journalisten att skämt. eller tog journalisten chansen att få klämma åt en person för sitt eget nöjes skull?
Sverige har Lena Sundström och hennes retorik är att använda ordet vi vad hon än säger. Vi måste, vi ska göra, vi borde, vi siktar på och etc. etc. och då tror väl hennes korkade kollegor att det gäller alla journalister. Gränsen är nådd där den naiva godhetsivern går över i ren dumhet.
Självgodheten hos svenska journalister är iögonenfallande. Bland dessa tycks det vara en allmän uppfattning att alla andra länder håller på att falla ner i ett barbari. Endast Sverige lyser som en fyrbåk. Hur många Rosengård behövs det för att dessa självutnämnda helgon ska inse vad andra länder redan har uppfattat? Eller kommer man att sopa problemen under mattan och med moralisk terror tvinga folk till tystnad och underkastelse?
Med tanke på den tiden som var då och allt vad det innebär att bli påtvingade ett krig och hur de blev angripna och hur de led står jag bakom Finlands små snesteg.
#14 Chili Palmer
Det är Du och inte Marit som snackar skit.
Marit redovisar anledningen till att Finland har olika färg på id-korten.
Du drar in 700 ryssar som dog i ett krig för 90 år sedan.
Tror du att det är anledningen till att Finland har olika färger på id-korten?
För er som vill läsa svavelosande kritik om journalister, skrivet av en erfaren journalist själv, gå till:
http://snaphanen.dk/2011/02/19/s%C3%B8ndagskronik-orden-och-makten/
http://snaphanen.dk/2010/12/19/s%C3%B8ndagskronik-taqiyya-ar-inte-pursve...
http://snaphanen.dk/2010/11/07/s%c3%b8ndagskronik-de-sanningsfientliga/
http://snaphanen.dk/2010/09/12/s%C3%B8ndagskronik-journalistpartiet-och-...
http://snaphanen.dk/2010/06/20/s%C3%B8ndagskronik-medloparnas-forraderi/
http://snaphanen.dk/2010/05/02/s%C3%B8ndagskronikken-kriget-mot-lasarna/
http://snaphanen.dk/2010/04/11/svenska-massmedias-moraliska-bankrutt/
Kort sammanfattning:
Situationen i Finland:
Finska medborgare kan använda id-korten som resedokument inom EU.
Finska medborgare har blåa id-kort.
Icke finska medborgare har brungula id-kort.
Situationen i Sverige:
Svenska medborgare kan använda det svenska passet som resedokument.
Svenska medborgare har svenska pass.
Icke svenska medborgare får inga svenska pass.
Nu väntar jag på att expressen, Lena Sundström, Expo, TV4, SVT och övrig främlingsvänlig media ska ta upp de här enormt rasistiska passreglerna som vi har i Sverige.
Faktum är ju att judarna i tyskland inte heller fick några pass.
Jag ber om ursäkt till våra grannländer och skäms för att vara svensk.
Hm, undrar hur många av dessa journalister bekymrar sig över den ökade antisemitismen i Sverige idag eller viftar de bort den eller bidrar som så många, skyller det på Israels agerande? Om några år kommer dessa självsäkra besserwissrar att granskas för sin ignorans.
Angående den omdebatterade danska gränskontrollen minns jag själv när jag tog färjan från Malmö till Köpenhamn på 90-talet utan att jag någonsin upplevde någon gränskontroll i form av tullpersonal. Men på hemvägen blev jag ofta stoppad av svensk tullpersonal där minst tio tulltjänstemän ständigt stod på vakt och stirrade folk i ögonen.
Det bekräftar endast den dubbelmoral som präglar den svenska journalistkåren som med sin arroganta attityd gärna dömer ut resten av världen som rasistisk i tron på sin egen moraliska förträfflighet. När Danmark idag råkar införa samma tullkontroll som Sverige själv har haft under årtionden så säger det betydligt mer om situationen i Sverige än Danmark.
I Sverige ställer inte polisen ens ut nationella ID-kort till personer som inte är svenska medborgare. Det är alltså omöjligt för en person med upphållstillstånd att få ett likadant Nationellt ID kort som en svensk medborgare. Med andra ord, Sverige har också olika ID kort för svenska medborgare och personer med uppehållstillstånd etc.
Helt underbart med en bortförklaring värdig John Cleese!
Bruna id-kort är bara en praktisk detalj som underlättar identifiering!
Och ändå ser hon inte parallellen till judestjärnor på rocken.
Det var också en praktisk detalj naturligtvis, för att underlätta identifiering.
Om det inte vore för besvärligt kunde man kanske smörja in finska gästarbetare och asylsökande med brun färg i ansiktet. Och mörkhyade finska medborgare med vit. Det skulle underlätta identifiering ännu mer:-)
Heja alla liberaler. Ni tror att ni är fördomsfria men hyllar sorteringssamhället. Av praktiska skäl. Hur lite självinsikt kan man ha?
Journalister i Sverige har idag lägre förtroende än t o m politiker enligt många undersökningar och det är inte svårt att förstå varför. De är nästan alla kroniska lögnare som mörkar för befolkningen om hur illa ställt det egentligen är i Sverige och många har en rent rasistisk syn på Sverige och svenskarna.
Sveriges journalister är exakt samma typ av människor som de s.k. 'Founding Fathers' hade i åtanke i när de skrev "to protect the country from enemies both from the outside *and* the inside" i sin grundförfattning.
Men i slutändan så är och kommer alltid journalister att vara verktyg för ägarna av medierna. Journalister skriver det deras ägare vill, som bestämmer via de personer de tillsätter som chefredaktörer. Även om ägarna inte detaljstyr så vet chefredaktören mycket väl vad som passar ägaren och vad som inte passar.
Så innan alla attackerar det synliga målet, journalisterna, tänk på de som faktiskt sätter agendan: mediaägarna. Det är dessa som pushar mångkulturen fanatiskt men det är ingen granskning om dem. Varför är de så fanatiska när det gäller massinvandring? Varför vill de förgöra Sverige? Folk kommer inte glömma vilka som stod på Sveriges sida och vilka som gjorde allt för att krossa landet i framtiden, när situationen ofrånkomligen är uppklarad(och uppklarad till ett troligtvis högt pris).
Wager skriker i falsett utan att komma med några verkliga argument förutom att det är praktiskt att kunna skilja ut finnarna från resten. Man måste ändå tydligt markera medborgarskapet även i text om det ska kunna användas som resedokument i EU, eftersom andra länder knappast orkar hålla rätt på Finlands egna färgkodning.
Ser inte Wager några som helst problem med att olika färger stigmatiserar och ger ett obehagligt budskap?
Samma sak med Sannfinländarna. Alla finnar är verkligen inte rasister, men stora delar av (sf) är det. Får ett sånt parti väldigt brett stöd i val, så får man räkna med att omvärden drar en del slutsatser. Inget konstigare än österrikarna under Jörg Haider-åren.
Och det skulle väl vara heeeelt otänkbart att finsk media raljerar och driver med Sverige?
Det verkar som en del inte fattar att man inte är rasist bara för att man inte är multikulti-fanatiker. Vad är det som händer ?
Med några få lysande undantag är den svenska journalistkåren marxister och de sitter där de sitter för att med alla till buds stående medel skapa kaos i landet och bana väg för revolutionen.
De har många strängar på sin lyra som tar sin form t ex i tillskyndande av genusteorier, klimatbluffen, massinvandringens förträfflighet, "ensamma flyktingbarns" betydelse för Sveriges välbefinnande, avskaffande av betyg i skolan, snyftreportage om personer som inte vill bidra till vårt gemensamma bygge av landet, mm, mm.
När man ser på hela konceptet så faller det på plats varför svenska journalister river upp en massa damm pga ett annat lands val av färg på sina ID-kort.
Eftersom jag följer utländsk press (en nödvändighet för att få en helhetsbild av Sverige och världen) så har jag hittills kunnat konstatera att det endast är i Sverige som detta med Finlands ID-kort är en "nyhet".
Merit Wager är en pärla som bidrar med fakta och erfarenhet plus sans och balans i invandrings debatten.
En del journalister i Sverige börjar bli löjligt hysteriska och ser rasism över allt.
Sveriges affärsidé är att importera människor från Afrika och Mellan Östern och sedan låta skattebetalarna betala alla kostnader för deras försörjning, plus försörjningen av alla som arbetar i det invandringsindustriella komplexet.
Johnny#27
Vem är den där "sverige" du skriver om?. Han med affärsidén.
Uppenbarligen inte alla skattebetalare som du framställer som offren och inte gärningsmännen.
Det finns väl åtminstone tre skäl att tillåta invandring. Att ge förföljda människor skydd, att få hit resurser vi själva saknar och att skaffa billig arbetskraft.
Bakom det första argumentet står mest vänsterväljare, kvinnor och religiösa. Bakom det andra står vi allihop. Bakom det tredje liberaler, högerfolk och arbetsgivare. Generellt sett.
Sans och balans i invandringsdebatten borde vara att diskutera de olika svenska intressegruppernas argument och motiv för och emot invandring, inte att identifiera eller kategorisera invandrare.
Invandrarna själva har minst av alla med det här att göra.
@#28 Olof Lindberg, är det medvetet du blandar flyktingar och invandrare? Är det så att du medvetet trollar för att du tror att vi inte hänger med i ditt trollande?
Sans och balans betyder att man inte importerar valboskap som är analfabeter bara för att ens röstsiffror sjunker.
Sans och balans betyder att man välkomnar utbildade personer som vill ge Sverige ett handtag samtidigt som de själva får det bättre.
Sans och balans betyder att man tar emot flyktingar som flyr av olika skäl och ser till att de får en chans i livet.
Finns inget i detta sans och balans som innebär att vi måste acceptera att kriminella utan pass och namn invaderar oss.
Tack Merit för att du verkar i Sverige. Synd att du inte har samma utrymme som din motpol, den patetiska, Lena Sundström.
Tack så mycket för din artikel. Det är alltid ett nöje att läsa dina "alster" ;o)
Till skillnad från islaMedia är känslan av professionalism och grundlighet alltid stor när du skriver.
Tack igen - keep on writing!!
Sven
Vi Gillar Olika...färger på ID-korten.
Att lägga sig i vad andra länder gör är en ursvensk sjukdom som bottnar i avund över att några vågar avvika från Svensk Standard.
#36 Mister J,
Apropå inbördeskrig. så hörde jag en spontan recension av en fantasyfilm av en finne: "Så orealistiskt, en sida i ett inbördeskrig som inte begår övergrepp!!" De olika monstren störde inte...
Inbördeskrig ger effekter i generationer. Se bara Jugoslavien eller Israel.
Annars hade jag i kommentar #8 roligt åt att Vänsterfolk stämplar hela Norden som intolerant/rasistiskt. Och antagligen resten av EU.
Men inte den stora minoritet (var det över 40%?) av svenska muslimer som klassificeras som antisemiter.
Ett ord som "rasistiskt" förlorar i betydelse om hela världen är det, utom (relativt små) grupper i det egna landet...
Stackars rasister, ni kan glömma att ni får flytta till Finland eftersom de inte ska ta emot några fler invandrare nu.
Dessutom om ni nu skulle få komma in så får ni inte prata svenska, det finns en anledning till att finlandssvenskar flyttar till sverige...
@#38 Arne Nilsson, nu blev det lite fel, eller hur? Inte prata svenska i Finland skriver du, det går alldeles utmärkt, att ingen förstår dig är ett annat problem.
Du har aldrig hört talas om Norden heller verkar det som och fri rörlighet. Du verkar inte ha alla hästar hemma i stallet.
I Frankrike har de också problem med färger...
http://www.liveleak.com/view?i=870_1307032435
Stort tack Merit för att du reder ut vad som kamrater i svensk media kladdar ner i sina propagandablaskor!
#20
"minns jag själv när jag tog färjan från Malmö till Köpenhamn på 90-talet utan att jag någonsin upplevde någon gränskontroll i form av tullpersonal. Men på hemvägen blev jag ofta stoppad av svensk tullpersonal där minst tio tulltjänstemän ständigt stod på vakt och stirrade folk i ögonen."
Eh, kan det kanske bero på att det är vanligt att folk smugglar knark (mm) från Danmark till Sverige, medan knappast någonting smugglas i motsatta riktningen? Inte för att jag gillar tullare och poliser, men lite sunt förnuft får man väl ha...
#29
"Sans och balans betyder att man inte importerar valboskap som är analfabeter bara för att ens röstsiffror sjunker."
Sans och balans innebär att skippa sådana kommentarer. Om du nu inte har belägg för din konspirationsteori förstås.
"Sans och balans betyder att man välkomnar utbildade personer som vill ge Sverige ett handtag samtidigt som de själva får det bättre."
I genomsnitt har de invandrare som kommer idag något högre utbildningsnivå än infödda, och är mer aktivt jobbsökande än infödda. http://atgardslandet.se/2011/06/03/invandring-och-arbetsloshet/
"Sans och balans betyder att man tar emot flyktingar som flyr av olika skäl och ser till att de får en chans i livet."
Det var ju bra att du stödjer det. Tyvärr gör Sverige en mycket hårdare bedömning av asylskäl än nästan alla andra länder (istället ger man uppehållstillstånd av humanitära skäl i en del fall). Bl.a. Maciej Zaremba har skrivit om detta. Debatten om kristna irakier är det senaste exemplet (och där hamnade rasisterna f.ö. plötsligt i förrvirring när invandrarna är kristna som förföljs av muslimska grupper, vilken sida ska man nu stå på?). Tror du att det är en myt att det är inbördeskrig i Somalia, förekommer politiskt förtryck i Iran, etc? Ser du till vilka länder som det kommer mest invandrare ifrån verkar det inte orimligt alls att det finns många människor i de länderna som har fullt giltiga asylskäl.
Det är ändå en rätt fin ironi att SD:s systerparti i Finland nu ger sig på svensktalande förresten...
"I Sverige går det till exempel bra för "identitetslösa" (90-95 procent av alla som söker asyl visar inte vilka de är) att välja att stanna kvar efter beslut om utvisning och skapa parallella samhällen"
Hur menar du här Merit Wager. Dagligen ser man ju rapporter om avvisningar som verkställs med polishjälp. Så vitt jag förstår det verkställer Sverige i allmänhet avvisningsbeslut medan det snarare är länder i södra Europa som Italien, Spanien som sällan verkställer, istället har man en stor grupp människor som stannar kvar som andra klassens medborgare. Gruppen "papperslösa arbetare" är mycket mindre i Sverige än i t.ex. Spanien och Frankrike, vilket tyder på att du har fel...
I.o.f.s. kanske Finland avvisar ännu mer aktivt men ditt påstående är ju missvisande i alla fall.
Att asylsökande kastar sina identitetshandlingar och/eller använder falska handlingar beror som jag förstått det på att de i allmänhet kommer hit med hjälp av människosmugglare, vilket i sin tur beror på att det är omöjligt att få lagligt tillstånd att resa in i Sverige för att söka asyl. Försvarar du det?
Tom#29
Vadå blanda ihop invandrare och flyktingar?
Du verkar resonera som Alliansen som inte vill blanda ihop sjukskrivna och sjuka. Om man låtsas att det finns klara gränser och exakta definitioner så gör man sig inte skyldig till kollektiv bestraffning, är det så du tänker?
Men kollektiv bestraffning är precis vad det handlar om. Människans moralisk sett lägsta egenskap. Bruna pass eller parasitanklagelser av fattiga eller utomlands födda människor är delar i samma process.
Vi och dom.
Vill du behålla dina pengar?
Är du rädd att bli ersatt på jobbet av dugligare människor?
Känner du konkurrens om dina socialbidrag?
Säg det då, istället för att svamla om välkomna och ovälkomna invandrare.
Det är bara i din fantasi du kan dra gränsen. I verkligheten blir det lika lite träffsäkert som nuvarande behandling av våra sjukskrivna. Dessutom missar du det faktum att de flesta svenska brottslingar, skattesmitare och parasiter är helsvenska vita välnärda läs- och skrivkunniga samhällsmedborgare.
Att ge sig på en grupp istället för ett beteende är så inskränkt att man storknar.
Alla länder är skyldiga att rätta sig efter den av svenska journalister rådande praxis. All avvikelse från detta är nazism, apartheid eller liknande. Schweden über alles eftersom Sverige är världens enda fria och demokratiska land med fri press. Stackars alla andra länder.
Sanningen är att det är pinsamt att svenska politiker och journalister lägger sig i teman som detta.
#44. Jag undrar över Olof Lindberg. Det vore för privat att fråga. Hur försörjer han sig? Var går hans barn i skola? Den typ av sortering och gränssättning han far ut över, är ju typiska exempel på skydd mot fara - mot främmande människor med ont i sinnet. Mot laglöshet och kaos. Han behöver inget sånt alls. Min fördom är att han inte har barn i utanförskapsskola och att han inte jobbar i en sektor som exponeras för låglönekonkurrens. Kanske inte ens marknadsutsatt. Varför inte SO-lärare? Ha!
#44 Olof Lindberg,
>>Vadå blanda ihop invandrare och flyktingar?
Var det inte en intervju med Reepalu där han sade att de absolut flesta flyktingar är här för att få det bättre? (Och det är OK.)
Jag kommer ihåg det, för det var roligt. För 20 år sedan blev man rasist-stämplad om man antydde att inte absoluta majoriteten flykingar var "riktiga".
>>Är du rädd att bli ersatt på jobbet av dugligare människor?
Jag har ingen aning om "Tom Box":s åsikter, men han skrev i #29 att han gärna såg invandring av kompetenta och utbildade.
Så här gör du medvetet felaktiga personangrepp.
>>Att ge sig på en grupp istället för ett beteende är så inskränkt att man storknar.
Att lägga ord i andras mun och argumentera mot det, istället för vad de skriver, är däremot seriöst? :-)
Lena Sundström: Twitter
Hej Finland! Det här med att ge alla utlänningar bruna id-kort. För att lättare kunna övervaka dem. Hur tänker ni där? via @filipsv
Gula stjärnor. Kändes det lite för retro? #finska-id
Echofon • 2011-05-30 09:40
#48 Andreas _Berg,
>>Lena Sundström: Twitter
>>Gula stjärnor
Stay classy! :-)
Jag tror inte det finns mycket mer att säga, Sundström kallade någon hon inte gillade för nazis?!
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law
Det stämmer henne inte till eftertanke, när hon nu utnämt Danmark, Norge _och_ Finland till nassar, intoleranta och rasister?!
Tror hon på det själv, eller är det propaganda?
Var 40-talisterna en lögn att locka hit arbetslösa invandrare och dumpa lönerna?
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/lognen-om-40-talister-och-hojd-...
Som var medveten lögn så Regeringen nu kan sortera svart på vitt
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/regeringen-sorterar-pa-svart-oc...
Som Timbro ljuger om och vill dumpa dyra svenskars löner med nya billiga invandrare
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/sankt-lon-ger-inte-alla-jobb/
Som medvetet resulterat i 3 arbetslösa grupper regeringen förvirrar medvetet om!
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/28/3-olika-arbetslosa/
Ska regeringen prioritera arbetslösa invandrare före svenskar?
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/ska-regeringen-prioritera-unga-...
Som man nu sänker skatterna för
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/klart-regeringen-sanker-skatter...
42.000 svenskar utförsäkrade - invandrare toppar förtidspensionslistan
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/31/42-000-utforsakrade/
Sanningen om unga ensamma män kallad flyktingbarn. Om något år ska dom jobba, dumpa dyra svenska löner!
http://sannomin14.wordpress.com/2011/05/25/dumpa-dyra-unga-arbetslosaloner/
Som får kosta 5,3 miljarder år 2011
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/31/5000-unga-man-far-kosta-53-milj...
Svenska journalister och politiker måste sluta hjärntvätta sin befolkning genast.
I dag Klagar DN i signerad kolumn på att Finland har bruna ID-kort för icke-medborgare. Är det alltså ffa färgen som är problemet? Skulle rött kort ha varit O.K. för DN?
Man blir så trött?
#51 Chili Palmer. Det är högst osäkert ifall Sveriges undfallande förhållningssätt ledde till något annat än att Sverige inte blev ockuperat. Efter ryska revolutionen däremot, då trädde vår stolta nation in och skapade: Ingen ville handla med bolsjevikernas plunder, det enda vägen ut var några Stockholmsbankirer, under överinseende av några politiker. De hjälpte till att forsla och stämpla om guldet. Detta var av högsta vikt då bolsjevikerna annars inte hade kunnat försvara sig mot folket, då deras politik fått den ryska produktionen att helt kollapsa.
Sean McMeekin, History's greatest heist, Yale university press
Så vad som beskrivs som "oerhört komprometterande för Sverige" är ju en marknadsföringsfråga.
Jag ogillar den bild av Sverige som sänds ut till våra grannländer.
Finns det någon form av lista man kan skriva på och skicka till dessa där man ber om ursäkt för sina politiker och journalister och förklarar att alla svenskar inte står för Den Nya Ordningen?
@#44 Olof Lindberg, de enda människor jag är rädd för är sådana inskränkta människor som du tillhör.
Du försöker medelst alla möjliga glidningar komma bort från vad du själv skrivit. Du ljuger, du svänger dig.
Sätt dig ner istället och fundera på varför det är bara PK-svenskar som tjafsar om de här korten, om du kan tänka?
I väntan på att vi skall få vårt spanska medborgarskap (det tar 12 år) skall vi enligt lagen ständigt bära på ett grönt A4-papper samt det svenska passet på oss. Det var ett EU-direktiv som gjort att Spanien frångick den smidiga ID-handlingen som fanns för utlänningar bosatta i landet. Det nya gröna A4-papperet får nämligen inte ha något foto (rasism?), det gamla hade såväl foto som fingeravtryck.
EU är den största dynga som drabbat oss under vår livstid, detta är ytterligare ett exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=VcxK1Z_L4xE
Visst är de politikskt korrekta i Sverige en riktig plåga för hela nationen. Vi ser verkligen fram emot att slippa vara svenska medborgare. EU-medborgarskapet skakar man inte av sig olika lätt.
Tom Box#56
PK är det absolut mest patetiska argument som finns. Har man inga argument alls kan man naturligtvis påstå att motståndarna inte tänker självständigt eller inte tänker alls. Om det kan trösta i förtvivlan.
Till skillnad mot dig förutsätter jag att mina motståndare, främlingsmotståndarna, kan tänka. Min slutsats är att ni tänkt ut att om ni påstår att ni är positiva till vissa invandrare och negativa bara till vissa så ska folk inte läsa så noga på SD.s hemsida eller vad ni främlingsrädda debattörer egentligen skriver.
Att ni applåderar ett brunt legitimationskort som ges till finska invandrare och därmed buntar ihop dom som ni skulle kalla välkomna med dom ni inte tycker om förvånar mig inte ett dugg.