"Here we go again" Samma trams varje år. Jag har gått ur kyrkan, är inte troende, men inser att det är inget problem att ha skolavslutning i kyrkan. För vissa vuxna är det ett problem, antagligen något personligt-politiskt från tidigare år. Ursprungligen hade man i många fall, skolavslutning i kyrkan för det var den enda lokal som var stor nog. Ett annat alternativ är skolavslutning i gymnastiksalen, garnerad med tung fotsvetssdoft. Hur kul är det? Nu har vi en stor aula i bästa fall. OK det är ett annat skolavslutningsalternativ.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-05-31, 13:49
Vilken fullständigt suverän, förnumstig aningslöshet och brist på historisk bildning. Hela den västvärldens kulturarv och värdesystem är djupt rotade i den kristna religionen. Det kulturarvet är så generöst att det också tillåter den här typen av tramsiga artiklar,
Permalänk | Anmäl
Bjorn Gh, 2011-05-31, 14:06
Visst är det fjantigt med denna pseudo-diskussion varenda år om var skolavslutningen ska hållas.
Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Det verkliga problemet i Sverige är att många skolor är etniskt segregerande varje dag hela året men våra politiker är så totalt ryggradslösa att de låtsas som om inget är fel trots att den oundvikliga konsekvensen av segregationen kommer att bli olösliga etniska konflikter som kommer att plåga landet för generationer framåt.
Varför handlar inte diskussionen om av att vissa skattefinansierade skolor i Sverige tränar sina elever att bli jihad-krigare?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-31, 14:06
Vilken fullständigt suverän, förnumstig aningslöshet och brist på historisk bildning. Hela västvärldens kulturarv och värdesystem är djupt rotade i den kristna religionen. Det kulturarvet är så generöst att det också tillåter den här typen av tramsiga artiklar,
Permalänk | Anmäl
Bjorn Gh, 2011-05-31, 14:07
Bra artikel, Camilla! Jag tycker i och för att det är ok att låna en kyrka för en skolavslutning, men självklart skall prästen hålla sig borta. Det är skolpersonal och elever som skall stå för avslutningen, inte Svenska kyrkan. Skolor skall stå för kunskap, inte tro.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-31, 14:09
Camilla:
Trots att jag är ljumt religiös ser jag mycket hellre att mina barn sjunger en psalm, läser en bön och blir välsignade av en präst än att på något sätt påverkas av det trams du basunerar ut här.
Vi tycker det är OK att RFSU invarderar våra skolor och berövar ungarna en normal sexuell utveckling, vi tycker det är OK med videovåld och OK att ungarna utsatts för andra i mina ögon verkliga övergrepp av den PK-korrekta eliten.
Invandring inget (ont om dem i sig) är väl Guds Gåva till er så vi kan utplåna vår identitet, historia och barndom totalt i den narcissistiska modernitetens namn där allt som varit tydligen bara är dåligt.
Skäms!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-05-31, 14:14
#4 Bjorn Gh,
"Hela västvärldens kulturarv och värdesystem är djupt rotade i den kristna religionen. Det kulturarvet är så generöst att det också tillåter den här typen av tramsiga artiklar.."
Det där kulturarvssnacket är en klyscha. Och en dålig ursäkt för att tvinga på andra människor religiöst dravel. Demokrati och yttrandefrihet är dessutom rotad i upplysningen och inte i religionerna.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-31, 14:14
Det är absurt att säga att skolavslutningar blir kristna tillställningar bara för att de hålls i en kyrka. De flesta kyrkor är både religiösa och kulturella samlingsplatser.
Permalänk | Anmäl
Johan Thiborg-Ericson, 2011-05-31, 14:19
Vem är det som föraktar? Om skolan vet något så vet den att religion finns och har funnits i alla kulturer i mänsklighetens historia. Att vara religionsfientlig är därmed inte i linje med vetande utan med något helt annat.
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-05-31, 14:35
Vi som varit med om ett stort antal skolavslutningar i kyrkan, och kanske dessutom vuxit upp i kristna familjer, är så skadade och tvångsmässiga att vi är en belastning för samhället. Jag är så glad att Grepe, Sturmark och andra religionshatare finns så att vi kanske med hjälp av Humanisterna och de Vidskeplingskritiska kan staga upp oss själva och mot slutet av livet vandra på den enda sanna Gudsfientliga vägen. Då blir samhället bra igen och allas vår vilsenhet botas. Tack kära Humanister!
Permalänk | Anmäl
Sune Olofson, 2011-05-31, 14:44
#9 Asdf Asdf,
"Om skolan vet något så vet den att religion finns och har funnits i alla kulturer i mänsklighetens historia."
Mycket riktigt. Den låga sanningshalten de religionerna är också kända, likaså rätten att slippa bli utsatt för religiösa inslag.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-31, 14:58
Jag är 100% ateist, men måste plocka fram skämskudden när jag läser sådant här;)
Allvarligt talat, slappna av och kom in i matchen!
Vi har sinnesslöa kd:are som vill producera 40.000 olyckliga fosterbarn och traumatiserade mödrar om året och du fixar inte den blomstertid och "guss fred kära barn".
Det är suveränt med kyrkavslutning och man kan kontrollräkna psalmtavleadditionen (de får ju aldrig ihop den) och fnissa åt allt möjligt och glädjas åt sommaren.
Det barn som blir kristnat av en sådan grej är ju ändå dödens lammunge och gratis villebråd för jehovas, scientologer, eller kristalltanter. Ingen förlust direkt.
Det enda rätta nu är en snabb pudel: "Jag hade rökt och slant på tangenterna. Nu blickar vi framåt"
Nu när jag drygat mig lite, vill jag ändå önska lycka till med tidningen. Den har alla möjligheter att bli/vara en viktig och sansad publikation.
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-05-31, 15:07
Att ha en skolavslutning i kyrkan handlar inte i första hand om religion.
Det handlar om en mångårig tradition.
En högtidlig och fin tradition som generationer av svenska barn, oavsett härkomst eller föräldrars religiösa tillhörighet, har upplevt.
Säg den svensk som inte får en tår i ögonvrån när "den blomstertid nu kommer" spelas upp.
Eller julpsalmerna för den delen i skolan, som också är under angrepp.
Allt det här har gått bra utan knot och gnäll förut.
Men tyvärr, dom senaste två tre decennierna har någonting märkligt och tråkigt hänt. Våra urgamla traditioner får stryka på foten.
Vem, vilka är det egentligen som driver oss i denna riktning?
Är det en sorts omtanke, från oikofoba politiker, för våra invandrare (läs muslimer) .
Eller är det en viss invandrargrupp som protesterar?
Passa på att hissa flaggan innan även detta blir för suspekt och sedan förbjudet. Alltid stör det "någon".
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-05-31, 15:17
#13 Lena Bengtsson,
Jag instämmer att "Den blomstertid nu kommer" kan sjungas i 400 år till på skolavslutningar så länge prästen är ute och shoppar eller umgås med sin familj istället för att predika vid det tillfället.
Det religiösa inslaget börjar och slutar med prästens närvaro, inte med en specifik sång eller byggnad.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-31, 15:43
#12 Roger Moore,
"Det barn som blir kristnat av en sådan grej är ju ändå dödens lammunge och gratis villebråd för jehovas, scientologer, eller kristalltanter. Ingen förlust direkt."
*lol*
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-31, 15:45
Är det otillåtet att påtala att vissa artikelförfattare (menar inte Camilla Grepe) saknar den intellektuella förmågan att föra en logisk debatt?
Censureras en sådan kommentar generellt, eller bara när det gäller en fil.dr. i statskunskap?
Gör man dumma uttalanden så bör man också tåla att detta påtalas i kommentarerna - eller blir man "kränkt" då?
Newsmill tycks ha minst en moderator som definitivt inte vet vad han/hon sysslar med.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Trauner, 2011-05-31, 15:47
Frågan om skolavslutning i kyrkan gäller ytterst rätten till frihet från religion och kommunens ansvar för att skydda enskilda elever i den obligatoriska grundskolan för otillbörlig ensidig religiös påverkan av trossamfundet Svenska kyrkan.
2000 ändrades relationen mellan stat och kyrka. Trossamfundet Svenska kyrkan är inte längre del av det allmänna eller det offentligrättsliga rättsområdet.
Kyrkomötet upphörde att vara del av den grundläggande normgivningsprocessen i Sverige. Svenska kyrkan har numera inte någon privilegierad normgivningsrätt i skolan.
Enligt den rättsordning som gäller i Sverige har normerna om religionsfrihet i grundlagarna företräde före skollagen vid rättstillämpningen i samband med skolavslutningen i kyrkan.
Religionsfrihet i grundlagarna är ett begrepp med två helt motsatta betydelser.
Regeringsformen skyddar båda:
2 kap. 1 §, frihet till religion
2 kap. 2 §, frihet från religion
När konflikt uppstår vid olika tolkningar av begreppet religionsfrihet är lösningen att ge 2 kap. 2 § tolkningsföreträde före 2 kap. 1 §.
Citat ur Regeringsformen, 2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter:
/2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i // religiöst // eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för // annan meningsyttring eller att tillhöra // trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408)./
KÄLLA
Regeringsformen
Citat ur artikel om religionsfrihet på Wikipedia:
/Religions- och trosfrihet är en rätt för medborgare att fritt bestämma över sin religiösa eller annan övertygelse och över hur övertygelsen ska utövas, inklusive rätten att inte ha några övertygelser och att stå utanför alla samfund./
/Religionsfriheten kan ses både som en universell rättighet, och som en angelägenhet mellan staten och den enskilde. Det senare synsättet innebär att staten inte har rätt att med lagstiftning eller med ingripanden, inskränka den enskildes rätt till religionsfrihet, med vissa förbehåll. Det förra synsättet innebär att det även är en angelägenhet mellan individer./
/Religionsfriheten räknas som en av de mänskliga rättigheterna, och finns uttryckt i till exempel Europakonventionen, artikel 9./
KÄLLA
Wikipedia
I grundskolan ingår skolavslutningen som en obligatorisk del av undervisningen. Föräldrar ska med förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.
Om lärare och rektor inbjuder till skolavslutning i en kyrkolokal agerar de ombud för trossamfundet Svenska kyrkan och sviker därmed föräldrarnas förtroende för skolan. Lojalitetskonflikter uppstår för elever och föräldrar som tvingas värna sin religionsfria/religiösa integritet.
Elever och föräldrar står i beroendeförhållande gentemot skolans lärare och rektor. Detta gör att föräldrarna kan dra sig för att begära befrielse för sina barn från otillbörliga religiösa moment i undervisningen och skolavslutningen.
Föräldrars rätt att tillförsäkra sina barn en undervisning i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse enligt protokoll Nr 1, Artikel 2, Rätt till undervisning, enligt Europakonventionen har behandlats i en avgörande dom 29 juni 2007 i Europadomstolens Grand Chamber, Folgerø m fl mot Norge.
DOMSLUT
I en skola, där föräldrar tvingas begära befrielse för sina barn från vissa religiösa delar i undervisningen, finns risk för otillbörliga avslöjanden om föräldrarnas livsåskådning och privatliv för skolmyndigheterna.
KÄLLA
Nytt från Europadomstolen Nr 7 2007
Sveriges Domstolar
Permalänk | Anmäl
Göran Rydland, 2011-05-31, 15:52
Kyrkan föraktar inte kunskap. Den sysslar inte främst med kunskap. I kyrkan sysslar man ju med värderingsövningar, värdegrundsfrågor och livskunskap. Ingen kunskap, bara ideologi och saliggörande fantasibyggen. Det låter ju faktiskt exakt som den svenska skolan. Det kanske är likheten som gör att skolan måste jaga bort rivalen.
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-05-31, 15:52
Tack Camilla Grepe för din artikel. Jag vill skriva under på allt du säger i din text och har inget att tillägga. Utom möjligen understryka att Sverigedemokraterna nu förekommer i en egendomlig symbios med andra nationalister och även på sitt eget sätt stöttar Svenska kyrkan i kyrkans strävan att få grepp om skolbarnen. - Det är ju det greppet skolavslutningarna i kyrkan går ut på.
Ulla Johansson
Permalänk | Anmäl
Ulla Johansson, 2011-05-31, 16:23
Traditioner är inte tvingande och de förändras över tiden. Det står varje människa fritt att skapa nya eller förkasta gamla.
Det är uppseendeväckande att detta inte är självklart för fler.
Låt därför alla dom familjer som vill fortsätta att fira skolavslutning i kyrkan, göra det. Låt dom vara i fred. Hur svårt kan det vara?
Tids nog är mer än varannan person muslim, i landet. Återkom gärna då, Camilla.
Men tills dess så undanber vi oss att få se barn med slöja i våra kommunala skolor. Ty Naturligtvis ska varken konfessionella eller religiösa inslag och symboler få förekomma i våra kommunala skolor.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-05-31, 17:25
Nej nu Camilla går f*n på torra land. DU kränker mig och massor med andra svenskar med din artikel. Försök förstå i all trångsynthet, att vi, massor av oss, faktiskt ser kyrkan som en tradition sedan hundratals år tillbaka, med Dop, Giftemål, Begravningar/Skolavslutningar m.m. Hur kan man ha mage till ett sådant svenskförakt som jag ser det? och ändå är jag inte längre medlem i svenska kyrkan för jag är icke religiös. Men nåde den som försöker ta mina/våra traditioner och vår urgamla kultur ifrån oss. Skäms på dig
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-05-31, 18:41
@23
"Begravningar/Skolavslutningar"....??
Permalänk | Anmäl
Camilla Grepe, 2011-05-31, 19:05
#23 Katrin Andersson, ingen kränker någon. Ingen har fått sina rättigheter kränkta. Ni får ha dop, bröllop, begravningar och skolavslutningar i kyrkan.
Det är ni som kränker folk genom att vilja göra dessa saker till tvingande. Det är ni som är översittarna. Uppenbarligen tycker ni inte att det räcker att ni gör de här sakerna. Alla andra måste göra precis det ni gör och vill.
Jag vet inte vad som fattas er människor. Men där är något som är allvarligt fel med er. Här är en video som visar vad som händer när en flicka inte vill delta i bön i skolan. För de som inte orkar se video så kan jag säga att hela samhället vänder sig mot henne. De här kristna är det mest patetiska samling mänskligt avfall världen någonsin sett. Varför skulle en normal människa vilja ha samröre med detta?
http://www.youtube.com/watch?v=sTRDRP2n4Sk
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-05-31, 21:45
# 11 Charles Darwin
#9 Asdf Asdf,
"Om skolan vet något så vet den att religion finns och har funnits i alla kulturer i mänsklighetens historia."
Mycket riktigt. Den låga sanningshalten de religionerna är också kända, likaså rätten att slippa bli utsatt för religiösa inslag.
Väx upp och kom in i matchen Darwin, det är över hundra år sedan Darwin bannade Huxley för att han gick så hårt åt biskopen. Just det ja... Darwin var ju kristen och som en god vetenskapsman visste han att hans beskrivningar av verkligheten inte på något sätt var fullständiga... det är till och med poängen med dem...
men att Darwin var Kristen... hur känns det egentligen?
Fö är det hög tid för rätten att slippa att utsättas för kristendomsfientlig sekularism, er tid är ute. Jag antar att du minns Sovjetunionen, det gick inte så bra eller hur? USA som har ett stort inslag av... skall vi kalla det civil kristendom.. går det däremot bättre för. Men jag antar att du ser upp till någon obskyr statsbildning som varade tre veckor någon gång på 70-talet eller önskar att Ayn Rand var din mamma...
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-05-31, 21:50
#26 Asdf Asdf, Darwin var inte kristen. Hans hustru var. Du kunde dubblera din bildning genom att läsa en bok. Välj en tunn en.
Darwin är irrelevant. Evolutionsteorin är inte beroende av Darwin. Relativitetsteorin är inte beroende av Einsten. Det är det som gör dem till vetenskaper och motsatser till religion.
Det är sant att vetenskapens beskrivning av verkligheten är inte fullständig. Men det är det enda vi har. Allt kristendomen kan erbjuda är att världen skapades på 6 dagar och det vet vi är en lögn.
Det är ni kristna som står för all fientlighet och hat. Vi sekularister vill bara ha frihet från er.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-05-31, 22:00
Vad händer då när föräldrarnas sätt att uppfostra barnen är i strid med det som skolan vill förmedla? Tror ni inte att barnen blir väldigt förvirrade om inte alla drar åt samma håll?
T.ex. muslimer som uppfostrar sina barn att män och kvinnor skall hållas avskiljda. Vilket står i strid med skollagen.
Eller konservativa familjer som uppfostrar sina barn enligt klassiska könsroller. Vilket också står i strid med skollagen.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-05-31, 22:25
@ Peter H
Du skriver:
"Darwin är irrelevant. Evolutionsteorin är inte beroende av Darwin. Relativitetsteorin är inte beroende av Einsten. Det är det som gör dem till vetenskaper och motsatser till religion."
Motsatsen till Vetenskap är okunskap och motsatsen till tro är tvivel. Du verkar påstå att vetenskap är det enda sätt att sammanfatta en mer eller mindre systematiskt insamlad erfarenhetsmängd så att den är värdefull för någon annan?
Jag kan ge dig objektivitet i evolutionsläran och relativitetsteorin om du vill ha den, det innebär ändå inte att jag måste agera på resultat från dem. Jag viktar deras resultat med andra resultat till en mer balanserad slutsats.
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-05-31, 22:50
ok.. till en mer tillämpad slutsats då.
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-05-31, 22:57
#29 Erika
Därför är det viktigt att skolan och skollagen inte är utopistisk eller överideologiserad eller radikal eller frånkopplad från den svenska traditionen, om det nu är den svenska skolan vi talar om. Detta av just av de skäl du för fram.
Hur radikala muslimer passar in i detta? Det finns ingen lösning på det problemet.
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-05-31, 23:26
Det är såklart det kristna som måste bort från skolan medans islam anpassas in i skolorna för fullt! Vissa skolor slutar servera fläskkött, andra bygger muslimska toaletter och bönerum http://politisktinkorrekt.info/2011/02/03/muslimanpassat-pa-malmo-hogsko... Kristendomen är dålig och islam är bra? Fy f*n säger jag!
Permalänk | Anmäl
Tobias Gustafsson, 2011-06-01, 00:17
Skolan är antagligen samhällets viktigaste institution. Det är den som formar vår karaktär och framtid. De kunskaper och värderingar den lär ut påverkar individen och samhällsutvecklingen mer än något annat. Men när skola och religion blandas är det ett brott mot det sekulära samhällets krav på en utbildningsinstitution som förhåller sig neutral i religiösa och ideologiska frågor.
Som ett argument mot detta hävdas ofta att föräldrarna har ett exklusivt uppfostringsansvar gentemot sina barn och att de därmed har rätt att välja platsen för skolavslutningen. Men där föräldrarna har ett ansvar för uppfostran är det istället staten som har ett utbildningsansvar.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-06-01, 01:30
#26 Asdf Asdf,
"Darwin var ju kristen och som en god vetenskapsman visste han att hans beskrivningar av verkligheten inte på något sätt var fullständiga... det är till och med poängen med dem...
men att Darwin var Kristen... hur känns det egentligen?"
Darwins eller Einsteins privata livsåskådningar är helt irrelevanta i denna fråga. Jag instämmer med #27Peter H.
"Fö är det hög tid för rätten att slippa att utsättas för kristendomsfientlig sekularism, er tid är ute. Jag antar att du minns Sovjetunionen, det gick inte så bra eller hur? USA som har ett stort inslag av... skall vi kalla det civil kristendom.. går det däremot bättre för."
När argumenten tar slut blir ateister stämplade som sovjetkommunister. Om jag påstår att det finns en tekanna på månen och du bestämt nekar till det, är du kommunist då?
Kommunism har funnits i något sekel. Förnuftiga skäl att inte tro på sagor har funnits lika länge som människan.
USA:s konstitution är vad jag vet religiöst neutral. Men om det stämmer att mer än hälften av USA:s invånare tror på sagan om Adam och Eva så är det ett tecken på att USA:s storhetstid är över.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-01, 07:48
Helt okej. Det vill säga det blir helt okej den dag muslimska barn deltar i all undervisning (inkl simundervisning på badhuset samt slöjfrihet för flickor) på exakt samma villkor som andra barn. Innan dess får ni vackert stå ut med även andra - inhemska - religionsyttringar inom utbildningsväsendet.
Permalänk | Anmäl
Alma Noyes, 2011-06-01, 08:57
Större delen av grundskolan avslutades i kyrka, resten i aula. Gymnasieskolan i gymnastiksal. Allt gick lika bra, även om gymnastiksalens trevlighetsfaktor var extremt låg. I samtliga fall var det skolavslutning det handlade om, och så länge det är så så ser jag inte att vem det är som äger eller normalt håller till i lokalen är ett problem.
Permalänk | Anmäl
Magnus Johansson, 2011-06-01, 09:27
# Charlie
"Tekannan och skäran" var en partibunden syföreningen för fruarna till nomenklaturan i Stalingrad.... de gillade inte kommunismen så de sydde in små kors i allt de gjorde.
Ok skämt åsido....
Jag tolkar ditt svar som att du ger mig rätt vad gäller #28. Bra så.
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-06-01, 09:41
Aj, jag fick visst bakläxa på #28.
Här är en reviderad version
Om du har två fingrar på din hand innebär det inte att det är en god handling att tvinga alla andra att skära av tre eller att lagstifta för att handsktillverkare bara skall få göra tvåfingervantar. Köp en femfingervante och klipp av tre fingrar eller starta ett företag som säljer tvåfingervantar.
Peter H skriver:
"Det är sant att vetenskapens beskrivning av verkligheten är inte fullständig. Men det är det enda vi har. Allt kristendomen kan erbjuda är att världen skapades på 6 dagar och det vet vi är en lögn."
Att vetenskapen är det enda vi har är inte upplysning, inte kunskap, inte vetenskap och inte bildning utan något helt annat. Det är det sämsta ur flera olika traditioner. Inte bara inskränkt, utan även dogmatiskt och okunnigt. Ett kinderägg från helvetet helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-06-01, 14:36
Förlåt Camilla Grepe, men varifrån har Du fått att Kyrkan föraktar kunskap?
Att flumskolan föraktade kunskap är ju väl känt. Jag som hade förmånen att gå i grundskola och realskola med kristendomsundervisning slås av att kristendomsämnets försvinnande ur läroplanen samanföll med inledningen av den svenska undervisningens förfall. Jag hävdar inte att det finns någon kausalitet däremot.
Det är förmodligen bristen på kunskap som förklar de ateistiska inläggens brist på tolerans här på Newsmill.
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-06-01, 17:40
>>Ibland ser man förslaget att frågan borde avgöras genom omröstning. Men det är en riktigt dålig idé. För då låter man en majoritet förtrycka en minoritet i en religiös fråga.<<
Är sekularism emot demokrai? Intressant.
Annats, att betrakta "kyrkor" öht som ett förakt mot kunskapen är väldigt dumt. Om man räknar RFSU/UR "Sex på kartan" som kunskap, ja, jag förstår att man skriver detta. Annars om man tittar på historien, man kan se att många universiteten startades av Kyrkan och Påven (inte minst Uppsala Universitet). Det finns självklart flera samfund som fördummar sina medlem, men att generalisera till alla kyrkor är intellektuellt ohederligt.
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2011-06-01, 18:23
Jag går aldrig i kyrkan annars och jag är anställd som forskare, vilket borde betyda att jag inte räknas som kunskapsföraktande, men skolavslutningar i kyrka ÄR "heliga" traditioner för mig.
Jag kan bara spekulera i vilka drivkrafter som får Camilla Grepe att försöka förinta ett av de vackraste, mest gripande inslagen i svensk folksjäl! Eventuellt har det med trauma i barndomen knutet till kristen symbolik att göra. Vad vet jag? Lågt och småaktigt är det i alla fall att försöka förneka våra traditioner pga egna tillkortakommanden.
"Ibland ser man förslaget att frågan borde avgöras genom omröstning. Men det är en riktigt dålig idé. För då låter man en majoritet förtrycka en minoritet i en religiös fråga."
Intressant inställning! Kanske vi borde avskaffa demokratiska val också när de inte faller ut till författarens nöjaktighet?
"..trots att alla tillgängliga fakta visar att skolavslutningar i kyrkan inte har någon som helst effekt på muslimers fertilitet."
Normalt hade man antagit ett dylikt uttalande för raljerande men med den här författaren undrar man nästan om det inte är seriöst menat med tanke på hennes övriga argumentation.
"Jag tror att jag och Jan Björklund är överens om att tolerans och respekt mot varandras kulturella identiteter utvecklas bäst när barnen går i samma skolor. Men detta kräver att skolan står fri från religiösa traditioner för att vara ett trovärdigt alternativ."
Nja, kan faktiskt lösas med lite tolerans från de som flyttar hit kryddat med en gnutta "ta seden dit man kommer".
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-06-01, 18:28
#42 Jonas Karlsson, ingen stoppar dig från att gå i kyrkan så ofta du vill. Ingen försöker stoppa dig. Det handlar om att ingen ska tvingas.
Kyrkan är inte neutral. Tvärtom.
"Dårarna säger för sig själva: Det finns ingen Gud! De talar om sådant som de inte begriper, de är fulla av ondska och har inte gjort något gott" (Psaltaren 14:1).
(Samma påstående upprepas i Psaltaren 53:1, så det måste vara av stor vikt.)
"Den som inte är för mig är emot mig, och den som inte hjälper mig skadar mig" (Matteus 12:30).
"Vem är den störste lögnaren? Är det inte den som säger att Jesus inte är Kristus. Det är Antikrist, som därmed förnekar både Fadern och Sonen" (1 Johannesbrevet 2:22).
Dessa är inte bara tomma fraser. Kristna håller Bibeln högre än de håller serietidningar.
Menar du "sederna" som förespråkas av nazister som Åke Green och Ulf Ekman? Vi pratar inte om någon oskyldig liten sed här.
Vad du kallar seder är ett liv i helvete (som ibland slutar med självmord) för de som inte passar in.
Det finns kunskapsfientliga forskare. Michael Behe är kanske det kändaste exemplet.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-01, 19:46
#40 Tage Fridolfssn,
De religiösa friskolorna är dagens flumskolor.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-01, 20:27
Obegripligt hur man kan förespråka tolerans och samtidigt göra värsta grejen av att barn under utveckling eventuellt kan komma i kontakt med seder sprungna ur en annan religion än den barnets föräldrar är en del av.
Det är inte att förespråka tolerans. Det är att förespråka distans.
Permalänk | Anmäl
Kim Lund, 2011-06-01, 21:40
Kyrkan är ofta bygdens största, kanske finaste, lokal. Klart den skall nyttjas! För skolavslutninar likaväl som andra tillställningar. Att hitta på argument mot detta är att införa onödiga begränsningar.
Permalänk | Anmäl
Krister Pettersson, 2011-06-02, 07:21
#43 Peter H och #Charlie Darwin
Jag har bott utomlands för länge för att ha synpunkter på svenska friskolor. Däremot konstaterar jag med tillfredställelse att mina barn och deras partner lägger ned stor omsorg på att välja skolor skolor för mina barnbarn som alla fins i Sverige.
Det är helt sant att jag sâtter läsning av Bibeln et par snäpp över läsandet av "Kalle Anka".
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-06-02, 09:36
#48 Tage Fridolfssn,
Det är bara de religiösa friskolorna jag är emot. Friskolor som sådana
har jag i övrigt inget emot.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-02, 18:32
#48 Tage Fridolfssn,
"Det är helt sant att jag sâtter läsning av Bibeln et par snäpp över läsandet av "Kalle Anka". "
Bibelns litterära kvaliteter bestrider jag inte. Men att använda den som rättesnöre eller lära ut att det som står där är sant är varken förenligt med demokrati, jämställdhet eller upplysning.
Walt Disneys argsinta anka var förövrigt bäst på film under början av 40-talet, men låt oss inte fördjupa oss i det.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-02, 18:38
Nå, det var ju en förfärande skara märkliga kommentarer till den här artikeln. Fastän problematiken kring ämnet är så klar:
Den kommunala skolan är sekulär och staten är sekulär. Att därför fira skolavslutningar i en religiös miljö, där dessutom var tredje av de skolavslutningar som firas i kyrkan bryter mot reglerna, såtillvida att de innehåller otillbörlig religiös påverkan, är fullkomligt bisarrt.
Givetvis skall skolavslutningar i kommunala skolor firas på neutral mark: i en aula, utomhus eller i en aula.
Permalänk | Anmäl
Andreas Creutz, 2011-06-02, 20:10
#50 Charlie Darwin
Demokrati, jämstäldhet och upplysning har utvecklats i kristna pluralistiska länder där olika tolkningar av Bibeln har tvingat fram religionsfrihet och tolerans för att tillåta mäniskor med olika tro inklusive "troende ateister" att leva tillsammans.
Jag vet att många fundamentalistiska kristna ifrågasätter on jag kan kallas kristen eftersom jag har en liberal bibelsyn. Men
jag aktar mig noga för att kritisera fundamentalisterna eftersom det kan vara jag som har fel. Vi vet ju hur det slutade för de "troende ateisterna" Hitler och Stalin som hyste så mycket förakt för rabiner och ortodoxa präster.
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-06-02, 23:57
#52 Tage Fridolfssn,
"Men jag aktar mig noga för att kritisera fundamentalisterna eftersom det kan vara jag som har fel."
Hitler var inte ateist och i Mein Keimpf är står det explicit att hans antisemitism är i guds namn (majoriteten av de kristna skall dock naturligtvis inte stå till last för detta). Kommunism har bara funnits i något sekel, men förnuftiga skäl att inte tro på sagor har funnits lika länge som mänskligheten. Men fanatiska kristna tar i brist på andra argument upp kommunism och nazism som exempel på "ateism" när de debatterar mot folk som ifrågasätter religioners sanningshalt och maktanspråk.
Förövrigt så finns det inga troende ateister.
Tror du på LochNessodjuret? Om inte är du en troende
Loch Ness-icketroende?
"Demokrati, jämstäldhet och upplysning har utvecklats i kristna pluralistiska länder där olika tolkningar av Bibeln har tvingat fram religionsfrihet "
Nix, det är upplysningen som vi kan tacka.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-06-03, 09:02
Det rör sig inte om religion, utan om tradition - Det är där artikelns författare och många med henne tar miste.
Den svenska skolavslutningen är tradition - en svensk tradition, och även om illa anpassade personer typ Fredrik Reinfeldt anser att det inte finns svenskt och har medverkat till högförräderi genom att ändra grundlagen, så är det svenska traditioner som skall gälla - och om någon känner sig kränkt?? Då har pågällande missat en sak: Kom till Sverige - javisst - men inordna dig - full integration - eller ut!!
Det är så enkelt, fast inte när man säljer ut sitt land till islamitiska fanatiker och terroris-yngel.
Permalänk | Anmäl
Sven Olsen, 2011-06-04, 03:03
55 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Here we go again" Samma trams varje år. Jag har gått ur kyrkan, är inte troende, men inser att det är inget problem att ha skolavslutning i kyrkan. För vissa vuxna är det ett problem, antagligen något personligt-politiskt från tidigare år. Ursprungligen hade man i många fall, skolavslutning i kyrkan för det var den enda lokal som var stor nog. Ett annat alternativ är skolavslutning i gymnastiksalen, garnerad med tung fotsvetssdoft. Hur kul är det? Nu har vi en stor aula i bästa fall. OK det är ett annat skolavslutningsalternativ.
Vilken fullständigt suverän, förnumstig aningslöshet och brist på historisk bildning. Hela den västvärldens kulturarv och värdesystem är djupt rotade i den kristna religionen. Det kulturarvet är så generöst att det också tillåter den här typen av tramsiga artiklar,
Visst är det fjantigt med denna pseudo-diskussion varenda år om var skolavslutningen ska hållas.
Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Det verkliga problemet i Sverige är att många skolor är etniskt segregerande varje dag hela året men våra politiker är så totalt ryggradslösa att de låtsas som om inget är fel trots att den oundvikliga konsekvensen av segregationen kommer att bli olösliga etniska konflikter som kommer att plåga landet för generationer framåt.
Varför handlar inte diskussionen om av att vissa skattefinansierade skolor i Sverige tränar sina elever att bli jihad-krigare?
Vilken fullständigt suverän, förnumstig aningslöshet och brist på historisk bildning. Hela västvärldens kulturarv och värdesystem är djupt rotade i den kristna religionen. Det kulturarvet är så generöst att det också tillåter den här typen av tramsiga artiklar,
Bra artikel, Camilla! Jag tycker i och för att det är ok att låna en kyrka för en skolavslutning, men självklart skall prästen hålla sig borta. Det är skolpersonal och elever som skall stå för avslutningen, inte Svenska kyrkan. Skolor skall stå för kunskap, inte tro.
Camilla:
Trots att jag är ljumt religiös ser jag mycket hellre att mina barn sjunger en psalm, läser en bön och blir välsignade av en präst än att på något sätt påverkas av det trams du basunerar ut här.
Vi tycker det är OK att RFSU invarderar våra skolor och berövar ungarna en normal sexuell utveckling, vi tycker det är OK med videovåld och OK att ungarna utsatts för andra i mina ögon verkliga övergrepp av den PK-korrekta eliten.
Invandring inget (ont om dem i sig) är väl Guds Gåva till er så vi kan utplåna vår identitet, historia och barndom totalt i den narcissistiska modernitetens namn där allt som varit tydligen bara är dåligt.
Skäms!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#4 Bjorn Gh,
"Hela västvärldens kulturarv och värdesystem är djupt rotade i den kristna religionen. Det kulturarvet är så generöst att det också tillåter den här typen av tramsiga artiklar.."
Det där kulturarvssnacket är en klyscha. Och en dålig ursäkt för att tvinga på andra människor religiöst dravel. Demokrati och yttrandefrihet är dessutom rotad i upplysningen och inte i religionerna.
Det är absurt att säga att skolavslutningar blir kristna tillställningar bara för att de hålls i en kyrka. De flesta kyrkor är både religiösa och kulturella samlingsplatser.
Vem är det som föraktar? Om skolan vet något så vet den att religion finns och har funnits i alla kulturer i mänsklighetens historia. Att vara religionsfientlig är därmed inte i linje med vetande utan med något helt annat.
Vi som varit med om ett stort antal skolavslutningar i kyrkan, och kanske dessutom vuxit upp i kristna familjer, är så skadade och tvångsmässiga att vi är en belastning för samhället. Jag är så glad att Grepe, Sturmark och andra religionshatare finns så att vi kanske med hjälp av Humanisterna och de Vidskeplingskritiska kan staga upp oss själva och mot slutet av livet vandra på den enda sanna Gudsfientliga vägen. Då blir samhället bra igen och allas vår vilsenhet botas. Tack kära Humanister!
#9 Asdf Asdf,
"Om skolan vet något så vet den att religion finns och har funnits i alla kulturer i mänsklighetens historia."
Mycket riktigt. Den låga sanningshalten de religionerna är också kända, likaså rätten att slippa bli utsatt för religiösa inslag.
Jag är 100% ateist, men måste plocka fram skämskudden när jag läser sådant här;)
Allvarligt talat, slappna av och kom in i matchen!
Vi har sinnesslöa kd:are som vill producera 40.000 olyckliga fosterbarn och traumatiserade mödrar om året och du fixar inte den blomstertid och "guss fred kära barn".
Det är suveränt med kyrkavslutning och man kan kontrollräkna psalmtavleadditionen (de får ju aldrig ihop den) och fnissa åt allt möjligt och glädjas åt sommaren.
Det barn som blir kristnat av en sådan grej är ju ändå dödens lammunge och gratis villebråd för jehovas, scientologer, eller kristalltanter. Ingen förlust direkt.
Det enda rätta nu är en snabb pudel: "Jag hade rökt och slant på tangenterna. Nu blickar vi framåt"
Nu när jag drygat mig lite, vill jag ändå önska lycka till med tidningen. Den har alla möjligheter att bli/vara en viktig och sansad publikation.
Att ha en skolavslutning i kyrkan handlar inte i första hand om religion.
Det handlar om en mångårig tradition.
En högtidlig och fin tradition som generationer av svenska barn, oavsett härkomst eller föräldrars religiösa tillhörighet, har upplevt.
Säg den svensk som inte får en tår i ögonvrån när "den blomstertid nu kommer" spelas upp.
Eller julpsalmerna för den delen i skolan, som också är under angrepp.
Allt det här har gått bra utan knot och gnäll förut.
Men tyvärr, dom senaste två tre decennierna har någonting märkligt och tråkigt hänt. Våra urgamla traditioner får stryka på foten.
Vem, vilka är det egentligen som driver oss i denna riktning?
Är det en sorts omtanke, från oikofoba politiker, för våra invandrare (läs muslimer) .
Eller är det en viss invandrargrupp som protesterar?
Passa på att hissa flaggan innan även detta blir för suspekt och sedan förbjudet. Alltid stör det "någon".
#13 Lena Bengtsson,
Jag instämmer att "Den blomstertid nu kommer" kan sjungas i 400 år till på skolavslutningar så länge prästen är ute och shoppar eller umgås med sin familj istället för att predika vid det tillfället.
Det religiösa inslaget börjar och slutar med prästens närvaro, inte med en specifik sång eller byggnad.
#12 Roger Moore,
"Det barn som blir kristnat av en sådan grej är ju ändå dödens lammunge och gratis villebråd för jehovas, scientologer, eller kristalltanter. Ingen förlust direkt."
*lol*
Är det otillåtet att påtala att vissa artikelförfattare (menar inte Camilla Grepe) saknar den intellektuella förmågan att föra en logisk debatt?
Censureras en sådan kommentar generellt, eller bara när det gäller en fil.dr. i statskunskap?
Gör man dumma uttalanden så bör man också tåla att detta påtalas i kommentarerna - eller blir man "kränkt" då?
Newsmill tycks ha minst en moderator som definitivt inte vet vad han/hon sysslar med.
Frågan om skolavslutning i kyrkan gäller ytterst rätten till frihet från religion och kommunens ansvar för att skydda enskilda elever i den obligatoriska grundskolan för otillbörlig ensidig religiös påverkan av trossamfundet Svenska kyrkan.
2000 ändrades relationen mellan stat och kyrka. Trossamfundet Svenska kyrkan är inte längre del av det allmänna eller det offentligrättsliga rättsområdet.
Kyrkomötet upphörde att vara del av den grundläggande normgivningsprocessen i Sverige. Svenska kyrkan har numera inte någon privilegierad normgivningsrätt i skolan.
Enligt den rättsordning som gäller i Sverige har normerna om religionsfrihet i grundlagarna företräde före skollagen vid rättstillämpningen i samband med skolavslutningen i kyrkan.
Religionsfrihet i grundlagarna är ett begrepp med två helt motsatta betydelser.
Regeringsformen skyddar båda:
2 kap. 1 §, frihet till religion
2 kap. 2 §, frihet från religion
När konflikt uppstår vid olika tolkningar av begreppet religionsfrihet är lösningen att ge 2 kap. 2 § tolkningsföreträde före 2 kap. 1 §.
Citat ur Regeringsformen, 2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter:
/2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i // religiöst // eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för // annan meningsyttring eller att tillhöra // trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408)./
KÄLLA
Regeringsformen
Citat ur artikel om religionsfrihet på Wikipedia:
/Religions- och trosfrihet är en rätt för medborgare att fritt bestämma över sin religiösa eller annan övertygelse och över hur övertygelsen ska utövas, inklusive rätten att inte ha några övertygelser och att stå utanför alla samfund./
/Religionsfriheten kan ses både som en universell rättighet, och som en angelägenhet mellan staten och den enskilde. Det senare synsättet innebär att staten inte har rätt att med lagstiftning eller med ingripanden, inskränka den enskildes rätt till religionsfrihet, med vissa förbehåll. Det förra synsättet innebär att det även är en angelägenhet mellan individer./
/Religionsfriheten räknas som en av de mänskliga rättigheterna, och finns uttryckt i till exempel Europakonventionen, artikel 9./
KÄLLA
Wikipedia
I grundskolan ingår skolavslutningen som en obligatorisk del av undervisningen. Föräldrar ska med förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.
Om lärare och rektor inbjuder till skolavslutning i en kyrkolokal agerar de ombud för trossamfundet Svenska kyrkan och sviker därmed föräldrarnas förtroende för skolan. Lojalitetskonflikter uppstår för elever och föräldrar som tvingas värna sin religionsfria/religiösa integritet.
Elever och föräldrar står i beroendeförhållande gentemot skolans lärare och rektor. Detta gör att föräldrarna kan dra sig för att begära befrielse för sina barn från otillbörliga religiösa moment i undervisningen och skolavslutningen.
Föräldrars rätt att tillförsäkra sina barn en undervisning i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse enligt protokoll Nr 1, Artikel 2, Rätt till undervisning, enligt Europakonventionen har behandlats i en avgörande dom 29 juni 2007 i Europadomstolens Grand Chamber, Folgerø m fl mot Norge.
DOMSLUT
I en skola, där föräldrar tvingas begära befrielse för sina barn från vissa religiösa delar i undervisningen, finns risk för otillbörliga avslöjanden om föräldrarnas livsåskådning och privatliv för skolmyndigheterna.
KÄLLA
Nytt från Europadomstolen Nr 7 2007
Sveriges Domstolar
Kyrkan föraktar inte kunskap. Den sysslar inte främst med kunskap. I kyrkan sysslar man ju med värderingsövningar, värdegrundsfrågor och livskunskap. Ingen kunskap, bara ideologi och saliggörande fantasibyggen. Det låter ju faktiskt exakt som den svenska skolan. Det kanske är likheten som gör att skolan måste jaga bort rivalen.
Tack Camilla Grepe för din artikel. Jag vill skriva under på allt du säger i din text och har inget att tillägga. Utom möjligen understryka att Sverigedemokraterna nu förekommer i en egendomlig symbios med andra nationalister och även på sitt eget sätt stöttar Svenska kyrkan i kyrkans strävan att få grepp om skolbarnen. - Det är ju det greppet skolavslutningarna i kyrkan går ut på.
Ulla Johansson
Traditioner är inte tvingande och de förändras över tiden. Det står varje människa fritt att skapa nya eller förkasta gamla.
Det är uppseendeväckande att detta inte är självklart för fler.
Låt därför alla dom familjer som vill fortsätta att fira skolavslutning i kyrkan, göra det. Låt dom vara i fred. Hur svårt kan det vara?
Tids nog är mer än varannan person muslim, i landet. Återkom gärna då, Camilla.
Men tills dess så undanber vi oss att få se barn med slöja i våra kommunala skolor. Ty Naturligtvis ska varken konfessionella eller religiösa inslag och symboler få förekomma i våra kommunala skolor.
Nej nu Camilla går f*n på torra land. DU kränker mig och massor med andra svenskar med din artikel. Försök förstå i all trångsynthet, att vi, massor av oss, faktiskt ser kyrkan som en tradition sedan hundratals år tillbaka, med Dop, Giftemål, Begravningar/Skolavslutningar m.m. Hur kan man ha mage till ett sådant svenskförakt som jag ser det? och ändå är jag inte längre medlem i svenska kyrkan för jag är icke religiös. Men nåde den som försöker ta mina/våra traditioner och vår urgamla kultur ifrån oss. Skäms på dig
@23
"Begravningar/Skolavslutningar"....??
#23 Katrin Andersson, ingen kränker någon. Ingen har fått sina rättigheter kränkta. Ni får ha dop, bröllop, begravningar och skolavslutningar i kyrkan.
Det är ni som kränker folk genom att vilja göra dessa saker till tvingande. Det är ni som är översittarna. Uppenbarligen tycker ni inte att det räcker att ni gör de här sakerna. Alla andra måste göra precis det ni gör och vill.
Jag vet inte vad som fattas er människor. Men där är något som är allvarligt fel med er. Här är en video som visar vad som händer när en flicka inte vill delta i bön i skolan. För de som inte orkar se video så kan jag säga att hela samhället vänder sig mot henne. De här kristna är det mest patetiska samling mänskligt avfall världen någonsin sett. Varför skulle en normal människa vilja ha samröre med detta?
http://www.youtube.com/watch?v=sTRDRP2n4Sk
# 11 Charles Darwin
#9 Asdf Asdf,
"Om skolan vet något så vet den att religion finns och har funnits i alla kulturer i mänsklighetens historia."
Mycket riktigt. Den låga sanningshalten de religionerna är också kända, likaså rätten att slippa bli utsatt för religiösa inslag.
Väx upp och kom in i matchen Darwin, det är över hundra år sedan Darwin bannade Huxley för att han gick så hårt åt biskopen. Just det ja... Darwin var ju kristen och som en god vetenskapsman visste han att hans beskrivningar av verkligheten inte på något sätt var fullständiga... det är till och med poängen med dem...
men att Darwin var Kristen... hur känns det egentligen?
Fö är det hög tid för rätten att slippa att utsättas för kristendomsfientlig sekularism, er tid är ute. Jag antar att du minns Sovjetunionen, det gick inte så bra eller hur? USA som har ett stort inslag av... skall vi kalla det civil kristendom.. går det däremot bättre för. Men jag antar att du ser upp till någon obskyr statsbildning som varade tre veckor någon gång på 70-talet eller önskar att Ayn Rand var din mamma...
#26 Asdf Asdf, Darwin var inte kristen. Hans hustru var. Du kunde dubblera din bildning genom att läsa en bok. Välj en tunn en.
Darwin är irrelevant. Evolutionsteorin är inte beroende av Darwin. Relativitetsteorin är inte beroende av Einsten. Det är det som gör dem till vetenskaper och motsatser till religion.
Det är sant att vetenskapens beskrivning av verkligheten är inte fullständig. Men det är det enda vi har. Allt kristendomen kan erbjuda är att världen skapades på 6 dagar och det vet vi är en lögn.
Det är ni kristna som står för all fientlighet och hat. Vi sekularister vill bara ha frihet från er.
Vad händer då när föräldrarnas sätt att uppfostra barnen är i strid med det som skolan vill förmedla? Tror ni inte att barnen blir väldigt förvirrade om inte alla drar åt samma håll?
T.ex. muslimer som uppfostrar sina barn att män och kvinnor skall hållas avskiljda. Vilket står i strid med skollagen.
Eller konservativa familjer som uppfostrar sina barn enligt klassiska könsroller. Vilket också står i strid med skollagen.
@ Peter H
Du skriver:
"Darwin är irrelevant. Evolutionsteorin är inte beroende av Darwin. Relativitetsteorin är inte beroende av Einsten. Det är det som gör dem till vetenskaper och motsatser till religion."
Motsatsen till Vetenskap är okunskap och motsatsen till tro är tvivel. Du verkar påstå att vetenskap är det enda sätt att sammanfatta en mer eller mindre systematiskt insamlad erfarenhetsmängd så att den är värdefull för någon annan?
Jag kan ge dig objektivitet i evolutionsläran och relativitetsteorin om du vill ha den, det innebär ändå inte att jag måste agera på resultat från dem. Jag viktar deras resultat med andra resultat till en mer balanserad slutsats.
ok.. till en mer tillämpad slutsats då.
#29 Erika
Därför är det viktigt att skolan och skollagen inte är utopistisk eller överideologiserad eller radikal eller frånkopplad från den svenska traditionen, om det nu är den svenska skolan vi talar om. Detta av just av de skäl du för fram.
Hur radikala muslimer passar in i detta? Det finns ingen lösning på det problemet.
Det är såklart det kristna som måste bort från skolan medans islam anpassas in i skolorna för fullt! Vissa skolor slutar servera fläskkött, andra bygger muslimska toaletter och bönerum http://politisktinkorrekt.info/2011/02/03/muslimanpassat-pa-malmo-hogsko... Kristendomen är dålig och islam är bra? Fy f*n säger jag!
Skolan är antagligen samhällets viktigaste institution. Det är den som formar vår karaktär och framtid. De kunskaper och värderingar den lär ut påverkar individen och samhällsutvecklingen mer än något annat. Men när skola och religion blandas är det ett brott mot det sekulära samhällets krav på en utbildningsinstitution som förhåller sig neutral i religiösa och ideologiska frågor.
Som ett argument mot detta hävdas ofta att föräldrarna har ett exklusivt uppfostringsansvar gentemot sina barn och att de därmed har rätt att välja platsen för skolavslutningen. Men där föräldrarna har ett ansvar för uppfostran är det istället staten som har ett utbildningsansvar.
#26 Asdf Asdf,
"Darwin var ju kristen och som en god vetenskapsman visste han att hans beskrivningar av verkligheten inte på något sätt var fullständiga... det är till och med poängen med dem...
men att Darwin var Kristen... hur känns det egentligen?"
Darwins eller Einsteins privata livsåskådningar är helt irrelevanta i denna fråga. Jag instämmer med #27Peter H.
"Fö är det hög tid för rätten att slippa att utsättas för kristendomsfientlig sekularism, er tid är ute. Jag antar att du minns Sovjetunionen, det gick inte så bra eller hur? USA som har ett stort inslag av... skall vi kalla det civil kristendom.. går det däremot bättre för."
När argumenten tar slut blir ateister stämplade som sovjetkommunister. Om jag påstår att det finns en tekanna på månen och du bestämt nekar till det, är du kommunist då?
Kommunism har funnits i något sekel. Förnuftiga skäl att inte tro på sagor har funnits lika länge som människan.
USA:s konstitution är vad jag vet religiöst neutral. Men om det stämmer att mer än hälften av USA:s invånare tror på sagan om Adam och Eva så är det ett tecken på att USA:s storhetstid är över.
Helt okej. Det vill säga det blir helt okej den dag muslimska barn deltar i all undervisning (inkl simundervisning på badhuset samt slöjfrihet för flickor) på exakt samma villkor som andra barn. Innan dess får ni vackert stå ut med även andra - inhemska - religionsyttringar inom utbildningsväsendet.
Större delen av grundskolan avslutades i kyrka, resten i aula. Gymnasieskolan i gymnastiksal. Allt gick lika bra, även om gymnastiksalens trevlighetsfaktor var extremt låg. I samtliga fall var det skolavslutning det handlade om, och så länge det är så så ser jag inte att vem det är som äger eller normalt håller till i lokalen är ett problem.
# Charlie
"Tekannan och skäran" var en partibunden syföreningen för fruarna till nomenklaturan i Stalingrad.... de gillade inte kommunismen så de sydde in små kors i allt de gjorde.
Ok skämt åsido....
Jag tolkar ditt svar som att du ger mig rätt vad gäller #28. Bra så.
Aj, jag fick visst bakläxa på #28.
Här är en reviderad version
Om du har två fingrar på din hand innebär det inte att det är en god handling att tvinga alla andra att skära av tre eller att lagstifta för att handsktillverkare bara skall få göra tvåfingervantar. Köp en femfingervante och klipp av tre fingrar eller starta ett företag som säljer tvåfingervantar.
Peter H skriver:
"Det är sant att vetenskapens beskrivning av verkligheten är inte fullständig. Men det är det enda vi har. Allt kristendomen kan erbjuda är att världen skapades på 6 dagar och det vet vi är en lögn."
Att vetenskapen är det enda vi har är inte upplysning, inte kunskap, inte vetenskap och inte bildning utan något helt annat. Det är det sämsta ur flera olika traditioner. Inte bara inskränkt, utan även dogmatiskt och okunnigt. Ett kinderägg från helvetet helt enkelt.
Förlåt Camilla Grepe, men varifrån har Du fått att Kyrkan föraktar kunskap?
Att flumskolan föraktade kunskap är ju väl känt. Jag som hade förmånen att gå i grundskola och realskola med kristendomsundervisning slås av att kristendomsämnets försvinnande ur läroplanen samanföll med inledningen av den svenska undervisningens förfall. Jag hävdar inte att det finns någon kausalitet däremot.
Det är förmodligen bristen på kunskap som förklar de ateistiska inläggens brist på tolerans här på Newsmill.
>>Ibland ser man förslaget att frågan borde avgöras genom omröstning. Men det är en riktigt dålig idé. För då låter man en majoritet förtrycka en minoritet i en religiös fråga.<<
Är sekularism emot demokrai? Intressant.
Annats, att betrakta "kyrkor" öht som ett förakt mot kunskapen är väldigt dumt. Om man räknar RFSU/UR "Sex på kartan" som kunskap, ja, jag förstår att man skriver detta. Annars om man tittar på historien, man kan se att många universiteten startades av Kyrkan och Påven (inte minst Uppsala Universitet). Det finns självklart flera samfund som fördummar sina medlem, men att generalisera till alla kyrkor är intellektuellt ohederligt.
Jag går aldrig i kyrkan annars och jag är anställd som forskare, vilket borde betyda att jag inte räknas som kunskapsföraktande, men skolavslutningar i kyrka ÄR "heliga" traditioner för mig.
Jag kan bara spekulera i vilka drivkrafter som får Camilla Grepe att försöka förinta ett av de vackraste, mest gripande inslagen i svensk folksjäl! Eventuellt har det med trauma i barndomen knutet till kristen symbolik att göra. Vad vet jag? Lågt och småaktigt är det i alla fall att försöka förneka våra traditioner pga egna tillkortakommanden.
"Ibland ser man förslaget att frågan borde avgöras genom omröstning. Men det är en riktigt dålig idé. För då låter man en majoritet förtrycka en minoritet i en religiös fråga."
Intressant inställning! Kanske vi borde avskaffa demokratiska val också när de inte faller ut till författarens nöjaktighet?
"..trots att alla tillgängliga fakta visar att skolavslutningar i kyrkan inte har någon som helst effekt på muslimers fertilitet."
Normalt hade man antagit ett dylikt uttalande för raljerande men med den här författaren undrar man nästan om det inte är seriöst menat med tanke på hennes övriga argumentation.
"Jag tror att jag och Jan Björklund är överens om att tolerans och respekt mot varandras kulturella identiteter utvecklas bäst när barnen går i samma skolor. Men detta kräver att skolan står fri från religiösa traditioner för att vara ett trovärdigt alternativ."
Nja, kan faktiskt lösas med lite tolerans från de som flyttar hit kryddat med en gnutta "ta seden dit man kommer".
#42 Jonas Karlsson, ingen stoppar dig från att gå i kyrkan så ofta du vill. Ingen försöker stoppa dig. Det handlar om att ingen ska tvingas.
Kyrkan är inte neutral. Tvärtom.
"Dårarna säger för sig själva: Det finns ingen Gud! De talar om sådant som de inte begriper, de är fulla av ondska och har inte gjort något gott" (Psaltaren 14:1).
(Samma påstående upprepas i Psaltaren 53:1, så det måste vara av stor vikt.)
"Den som inte är för mig är emot mig, och den som inte hjälper mig skadar mig" (Matteus 12:30).
"Vem är den störste lögnaren? Är det inte den som säger att Jesus inte är Kristus. Det är Antikrist, som därmed förnekar både Fadern och Sonen" (1 Johannesbrevet 2:22).
Dessa är inte bara tomma fraser. Kristna håller Bibeln högre än de håller serietidningar.
Menar du "sederna" som förespråkas av nazister som Åke Green och Ulf Ekman? Vi pratar inte om någon oskyldig liten sed här.
Vad du kallar seder är ett liv i helvete (som ibland slutar med självmord) för de som inte passar in.
Det finns kunskapsfientliga forskare. Michael Behe är kanske det kändaste exemplet.
#40 Tage Fridolfssn,
De religiösa friskolorna är dagens flumskolor.
Obegripligt hur man kan förespråka tolerans och samtidigt göra värsta grejen av att barn under utveckling eventuellt kan komma i kontakt med seder sprungna ur en annan religion än den barnets föräldrar är en del av.
Det är inte att förespråka tolerans. Det är att förespråka distans.
Kyrkan är ofta bygdens största, kanske finaste, lokal. Klart den skall nyttjas! För skolavslutninar likaväl som andra tillställningar. Att hitta på argument mot detta är att införa onödiga begränsningar.
#43 Peter H och #Charlie Darwin
Jag har bott utomlands för länge för att ha synpunkter på svenska friskolor. Däremot konstaterar jag med tillfredställelse att mina barn och deras partner lägger ned stor omsorg på att välja skolor skolor för mina barnbarn som alla fins i Sverige.
Det är helt sant att jag sâtter läsning av Bibeln et par snäpp över läsandet av "Kalle Anka".
#48 Tage Fridolfssn,
Det är bara de religiösa friskolorna jag är emot. Friskolor som sådana
har jag i övrigt inget emot.
#48 Tage Fridolfssn,
"Det är helt sant att jag sâtter läsning av Bibeln et par snäpp över läsandet av "Kalle Anka". "
Bibelns litterära kvaliteter bestrider jag inte. Men att använda den som rättesnöre eller lära ut att det som står där är sant är varken förenligt med demokrati, jämställdhet eller upplysning.
Walt Disneys argsinta anka var förövrigt bäst på film under början av 40-talet, men låt oss inte fördjupa oss i det.
Nå, det var ju en förfärande skara märkliga kommentarer till den här artikeln. Fastän problematiken kring ämnet är så klar:
Den kommunala skolan är sekulär och staten är sekulär. Att därför fira skolavslutningar i en religiös miljö, där dessutom var tredje av de skolavslutningar som firas i kyrkan bryter mot reglerna, såtillvida att de innehåller otillbörlig religiös påverkan, är fullkomligt bisarrt.
Givetvis skall skolavslutningar i kommunala skolor firas på neutral mark: i en aula, utomhus eller i en aula.
#50 Charlie Darwin
Demokrati, jämstäldhet och upplysning har utvecklats i kristna pluralistiska länder där olika tolkningar av Bibeln har tvingat fram religionsfrihet och tolerans för att tillåta mäniskor med olika tro inklusive "troende ateister" att leva tillsammans.
Jag vet att många fundamentalistiska kristna ifrågasätter on jag kan kallas kristen eftersom jag har en liberal bibelsyn. Men
jag aktar mig noga för att kritisera fundamentalisterna eftersom det kan vara jag som har fel. Vi vet ju hur det slutade för de "troende ateisterna" Hitler och Stalin som hyste så mycket förakt för rabiner och ortodoxa präster.
#52 Tage Fridolfssn,
"Men jag aktar mig noga för att kritisera fundamentalisterna eftersom det kan vara jag som har fel."
Hitler var inte ateist och i Mein Keimpf är står det explicit att hans antisemitism är i guds namn (majoriteten av de kristna skall dock naturligtvis inte stå till last för detta). Kommunism har bara funnits i något sekel, men förnuftiga skäl att inte tro på sagor har funnits lika länge som mänskligheten. Men fanatiska kristna tar i brist på andra argument upp kommunism och nazism som exempel på "ateism" när de debatterar mot folk som ifrågasätter religioners sanningshalt och maktanspråk.
Förövrigt så finns det inga troende ateister.
Tror du på LochNessodjuret? Om inte är du en troende
Loch Ness-icketroende?
"Demokrati, jämstäldhet och upplysning har utvecklats i kristna pluralistiska länder där olika tolkningar av Bibeln har tvingat fram religionsfrihet "
Nix, det är upplysningen som vi kan tacka.
Det rör sig inte om religion, utan om tradition - Det är där artikelns författare och många med henne tar miste.
Den svenska skolavslutningen är tradition - en svensk tradition, och även om illa anpassade personer typ Fredrik Reinfeldt anser att det inte finns svenskt och har medverkat till högförräderi genom att ändra grundlagen, så är det svenska traditioner som skall gälla - och om någon känner sig kränkt?? Då har pågällande missat en sak: Kom till Sverige - javisst - men inordna dig - full integration - eller ut!!
Det är så enkelt, fast inte när man säljer ut sitt land till islamitiska fanatiker och terroris-yngel.