Krister Thelin är ytterligare en svensk som ställer sig i raden av
svammelpellar! Med tindrande ögon frågar han;
"När får vi en närpolischef som själv är invandrare? Till detta kan
vi lägga alla PK-journalister och aningslösa politiker som i alla
möjliga sammanhang kräver "ledande poster åt invandrare"!
Hör du Krister Thelin, skippa strunpratet! Vi har helt andra problem,
än närpolischefer från Somalia eller Balkan.
Vi behöver en starkare svensk poliskår, som kan rensa upp i
ghetton som Rosengård, Rinkeby, Ronna etc.
Sen behöver vi bättre politiker, som sätter stopp både för flykting-
politiken, och påfyllningen till ghettona.
Vad vi ännu mer behöver, är en lagstiftare/lagstiftning som kan
komma tillrätta med dagens tomtar i rättsskipningen.
Annars ser jag gärna en närpolischef med utländsk bakgrund!
Det finns en hel del poliser i framför allt Danmark, Tyskland och
Finland, som har både ryggrad och stake nog att fylla upp den
alltmer trånga svenska polisuniformen.
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-05-29, 14:56
Det är inte säkert att det blir succé. Svenskarna har nog ändå ganska gott rykte att vara universalistiska. Om polischefen är kurd, så kommer det att upplevas som mycket mindre pålitligt. Förutom för kurder förstås. Till exempel. Nånstans tror jag de flesta känner att det behövs en svensk till något så fyrkantigt som att upprätthålla lagen lika för alla. Erfarenheter från England, t.ex har visat att pakistanska poliser utsatts för mycket hårdare tryck att vara lojal mot sina egna. I övrigt saknar jag empiri.
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-05-29, 15:01
Närpolisgrupper som består av en blandad kompott av olika nationaliteter, fast med övervägande inslag av svenska poliser, vore sannolikt bäst.
För övrigt måste man inse att integrationsproblemet är mycket mer mångfacetterat än att det behövs fler närpoliser och bättre SFI.
Svensk integrationsdebatt känns som att varje yrkeskår tittar i sitt alldeles egna och smala stuprör.
Tidigare i veckan var jag i Södertälje, och det var första gången jag verkligen var inne i denna "stad", som jag hellre skulle kalla ett fult konglomerat av förorter med höghus utspridda i diverse talldungar och på diverse bergsknallar.
Slutligen övergår denna "stad" i en någorlunda riktig stadsmiljö när man närmar sig "centrum", ett "centrum" som dock tyvärr främst utgörs av trista funkislängor och 60/70/80-byggen.
Södertälje är verkligen inte(!) Sveriges arkitektoniskt mest inspirerande stad, utan snarare en av Sveriges absolut fulaste städer!
Kanske inte så konstigt att man har problem med integrationen bland alla meningslösa talldungar, gräsplättar och oinspirerande hyreshuskaserner.
Så en faktor: ju fulare "stad" desto större integrationsproblem.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-05-29, 15:42
Detta behövs inte.
I vissa förorter finns det ju redan "religionspoliser" och klanledare med en stor befogenhet att lösa tvister.
Men eftersom våra muslimska invånare redan har fått igenom en viss särbehandling, i många sammanhang. Så ska dessa invandrare inte heller behöva diskrimineras med en svensk (kristen) lagstiftning och svensk (kristen) personal.
Därför vore det på sin plats att muslimer ska dömas efter en strikt islamsk sharia lagstiftning. Således bör alla mördare, tjuvar och rövare, med muslimsk bakgrund/tro, amputeras, hängas eller halshuggas.
Allt annat vore ju rent diskriminerade och kränkande mot den muslimska befolkningen i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-05-29, 15:42
Detta behövs inte.
I vissa förorter finns det ju redan "religionspoliser" och klanledare med en stor befogenhet att lösa tvister.
Men eftersom våra muslimska invånare redan har fått igenom en viss särbehandling, i många sammanhang. Så ska dessa invandrare inte heller behöva diskrimineras med en svensk (kristen) lagstiftning och svensk (kristen) personal.
Därför vore det på sin plats att muslimer ska dömas efter en strikt islamsk sharia lagstiftning. Således bör alla mördare, tjuvar och rövare, med muslimsk bakgrund/tro, amputeras, hängas eller halshuggas.
Allt annat vore ju rent diskriminerade och kränkande mot den muslimska befolkningen i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-05-29, 15:42
Bra förslag, invandrarna ska förstås ha en egen poliskår.
Nästa steg är att invandrarnas lagar från hemlandet ska ersätta de svenska lagarna i de områden invandrarna kontrollerar och att invandrarna får egna sjukhus, egna skolor samt egen militär.
Och slutligen ska hela kalaset bekostas av svenskarna men bara tills invandrarna blir självförsörjande vilket kan ta några generationer.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-29, 15:58
Instämmer till fullo!
Sveriges problem med det växande antalet "utanförskapsområden" kan ju endast lösas genom att kvotera in en närpolischef med utländsk bakgrund.
Och sen när vi har gjort det så tycker jag att vi kan kvotera in alla politiker, journalister, debattörer och mångkultursförsvarare i dessa områden.
Dessa områden är det konkreta resultatet av de senaste 20 årens invandringspolitik, så vad skulle väl passa bättre än att dom som är nöjda med invandringspolitiken får njuta av den, istället för att tvingas bo i etniska svenskenklaver på södermalm?
För övrigt håller jag med dig om att Sverige skulle stanna utan våran nuvarande invandringspolitik. Beviset på detta är ju att alla andra länder i europa har stannat.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-05-29, 16:14
Att ha ett smorgasbord av olika nationaliteter på varje polisstation blir nog väldigt svårt. Dem man fått att utbilda sig till polis tillhör säkert en tidigare invandringsvåg och är således lika dåligt representativa som svensken. Sedan är problemet också att nästan alla arbetsmarknader segregerar sig. En del folk samlas i vissa yrken, andra folk samlas i andra yrken. Det blir lite väl hårdhänt diskriminering av svenska män för att sålla fram lämpliga utlänningar för att kunna tillsätta smörgåsbordsstationerna.
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-05-29, 16:28
Lite tråkigt att en offentlig person måste vara för mansinvandring för att våga kritisera densamma. Säkert är Krister Thelin klokare än så, men måste ändå se om sitt hus i dessa tider av politisk förföljelse av oliktänkande.
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-05-29, 16:30
Nu gjord du tyvärr ett grodplask Thelin. Du tycks tro att en iranier skulle uppskatta en kurd som polischef mer än han skulle uppskatta en svensk? Varför tror du det? Eller att en turk skulle vilja se en grek som polischef? Är du så naiv att du inte vet att spänningarna inom vissa invandrargrupper är större än spänningarna mellan invandrargrupperna och svenskarna. Det enda som håller invandrargrupperna samman och hindrar dem från inbördes kaos är att de verkar ha en gemensam fiende - det svenska samhället och det som är "svenskt". Din föör artikel var bra, men här redan har du börjat vackla. Kanske har den gångna veckan gått hårt åt dig?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-05-29, 16:38
När vi får en svenne som driver pizzerian i min T-banestation.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-05-29, 16:50
Detta är en halv pudel från det förra välskrivna inlägget. Ytterligare ett exempel på den moderna svenska mannen inom politik och näringsliv som inte vågar stå för någonting det jminsta utom det politiskt tillåtna. Så visst var karriären viktigare. Det må vara förlåtet i detta enskilda fall. Danskarna har dock rätt på alla punkter vad gäller svenskarna och Sverige. Vi har oss själva att skylla.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-05-29, 16:53
Essensen i artikeln är bra. Särskilt det att vara för invandring men samtidigt kunna se och tala om hur det har blivit, att det inte har blivit särskilt bra med den invandringspolitik som förts. Man behöver inte vara rasist för att man uttrycker sitt missnöje över de områden som kommit att bli ghetton.
Jag skulle gärna se att politikerna själva fick bosätta sig i de invandrartäta områdena, men det går ju inte för sig. Nä, de har ju sina egna samhällen med pengar, prylar och flotta hus.
Det finns ju en anledning till att SD kom in i riksdagen. Erkänn problemen och ta itu med dem, så är nog SD snart ett minne blott.
Permalänk | Anmäl
Vilja Persson, 2011-05-29, 17:28
#14 Vilja Perrson. Varför skulle det vara bra om SD snart vore ett minne blott? Ordningen återställd? Vad vore Pelle Svanslös utan den elaka katten Måns? Ett lismade kattfetto som aldrig behövde ta ställning? Vi har en uppsjö av Pelle Svanslösar i Sverige, så kanske lite SD-grus i maskineriet kan föra något gott med sig? Det kanske blottar skuggan i vår själ, det såm får oss att tänka dunkla tankar lite till mans när vi ser en niobarnsfamilj från Somalia? Kanske det tänjer våra gränser och ifrågasätter våra grundvärderingar på ett sätt som vi helst skulle vilja slippa?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-05-29, 17:46
#14 Vilja Persson
Är man för invandring ( i den storleksordning som skett i Sverige) så kan man inte kritisera eller vara emot utanförskapsområdena, eftersom utanförskapsområdena är en effekt av invandringen (dvs den "för mycket för fort-invandring" som sverige har ägnat sig åt de senaste 20 åren)
Själv är jag för en ökad satsning på bilismen, men däremot gillar jag inte motorvägar och avgaser.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-05-29, 18:11
#15 Jan Wiklund,
SD kom med all sannolikhet in i riksdagen för att folk är missnöjda och ser problemen som politikerna vägrar erkänna. Många blev bestörta över SD:s inträdande, som om det var en stor katastrof, men själv tog jag det med en axelryckning. Jag håller med dig i det du skriver, och min tanke med att det vore bra om SD snart är ett minne blott är just att de förhoppningsvis rör om i grytan och får politikerna att tänka om. Om de ändrar invandringspolitiken och ger invandrarna ett bättre liv här i Sverige, så kommer problemen att minska och SD spelar ut sin roll.
Permalänk | Anmäl
Vilja Persson, 2011-05-29, 18:52
#16 Magnus Mattsson,
jag är egentligen inte så insatt i invandring men tänker att den kan behövas och vara bra. Det jag kritiserar är just den effekt som blivit av dagens invandringspolitik. Jag tycker inte det finns någon motsättning där, att vara för invandring men emot Sveriges nuvarande politik. Hur den riktigt sett och ser ut vet jag inte, jag har just bara studerat effekten.
Det är ju inte invandrarna som individer det är fel på. Det är ju systemet.
Permalänk | Anmäl
Vilja Persson, 2011-05-29, 19:05
Vore spännande att se vad som skulle hända. Men att bara kvotera är väl inget man kan göra bara sådär. Dessutom så bör ju ett queer/genusperspektiv beaktas. Så en invandrad man som bytt kön. Skulle kunna bli en rejäl utmaning.
Fast jag Gillar K. Thelins sätt att tänka. Men i denna fråga kanske lite naiv eller så är han taktisk.
Permalänk | Anmäl
nonPK, 2011-05-29, 19:12
#17 Vilja Persson,
Jag tror inte du förstår hur djupt rötan sitter i samhällskroppen. Det är inte fråga om någon "quickfix" och sedan är allt frid och fröjd. Detta började redan på 60-70 talet när 1000 tals unga svenska studenter läste om Marx och blev influerad av Frankfurtskolan och Gramsci's tes om "långa marschen genom institutionerna". Tekniken kallas "entrism" och går ut på att man kamouflerar sig som journalist, socionom, sosse och så vidare för att angripa systemet inifrån. Därför har vi fått västvärdens mest extrem,invandringspolitik helt utan debatt! Därför sprider sig nu genusvansinnet utan att det finns politiska beslut, därför är pappor changslösa i vådrnadstvister.
Det räcker inte med en tillfällig tillnyktring av folket och de folkvalda. Man måste också på något sätt komma åt alla dessa kameleonter som sitter strategiskt placerade på olika centrala platser i samhället, speciellt i det som kallas "kultureliten".
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-05-29, 19:16
#18 Olle Svensson,
Jag har bott i Thailand och du har en poäng. Om Thailändare skulle kasta sten på en ambulans skulle de möjligtvis överlevt vad polisen och andra Thailändare hade gjort med dem och givetvis fått ett långt fängelsestraff. Om en gäng utlänningar i Thailand kastat en sten på en polisbil eller ambulans skulle dom slitits i stycken på platsen.
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-05-29, 19:27
"Och utan fler invandrare stannar Sverige så småningom."
Ett fullständigt obegripligt påstående. Det är precis tvärtom. Fortsätter invandringen kommer Sverige att ruineras. Drygt 20% av befolkningen har invandrarbakgrund med en sysselsättningsgrad på 50%, svenska skattebetalare tvingas därmed försörja nästan 1 miljon invandrare till en kostnad av 10% av BNP eller 326 miljarder.
Vi har redan 500.000 arbetslösa i Sverige, se till att de får ett arbete först och sedan har vi 50 miljoner arbetslösa i EU att välja och vraka mellan. Det finns hur mycket arbetskraft som helst men inga jobb, det är därför de är arbetslösa. Har alla I Sverige slutat tänka?
För att förhindra att etniska svenskar blir mördade, våldtagna, misshandlade och rånade av invandrare i parti och minut så skulle man kunna göra som i Israel och bygga en 20 meter hög mur runt alla de 156 invandrar gettona där de kunde ha sina egna poliser och shaira lagar samt producera de varor och tjänster som de behöver för sin försörjning.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-05-29, 20:54
#23 Johnny A. Men snälla Johnny, jag kan väl aldrig någonsin tro att du vill göra Sverige till ett litet Bosnien-Herzegovina med 156 små etniskt rensade autonoma områden, med murar eller utan? Har du inte något bättre förslag på lut?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-05-29, 21:09
Salam Zandi anser att Christer Thelin bör tala om invandringens båda sidor. Det är inte det centrala i denna fråga. Det centrala är att - alla andra -, eventuellt inklusive Christer Thelin bör tala om invandringens båda sidor. De gör de - aldrig -, varför inte det?
Om det finns en enda person i Sverige som anser sig ha någon slags kontroll över invandringen och invandringens effekter på Sverige bör denna person ge sig till känna. Om ingen ger sig tillkänna är det alltså ingen som har kontroll över situationen och någon bör se till att skaffa sig det & inte sjunga we shall overcome.
Det finns såklart massor av aktörer som kan dra nytta över olika sorters immigrationspolitik. Allt från de som säljer köksbord & ägare av kommunala hyresfastigheter, arbetsgivare, inklusive globala sådana som tex Toys R Us, politiska grupperingar som vill positionera sig på olika sätt, till flyktingsmugglare och knarklangare. Frågan är _vem_ som representerar svenskarnas intressen i denna fråga och om de överhuvudtaget anser sig ha kontroll över frågan?
"Att privatisera vinster och socialisera förluster" var en fras som cirkulerade för något år sedan, hur fungerar den ihop med denna fråga?
Menar Zandi/ eller någon annan att de skottlossningar med automatvapen, knarkligor, handgrantkastande, brända ICA-butiker, personrånsepedemier, självmordsbombande, Jyllandsposts anfallande- inslagen i Sverige inte har med immigrationen att göra? Den som påstår det, hur motiverar du din samhällsposition?
Just nu gör SD karriär på att adressera dessa frågor efter bästa förmåga och SD verkar vara det enda parti som diskuterar politik från scratch, vilket är anledningen till att Jimmy Åkesson piskade skiten ur alla han debatterade med innan valet. När miljöpartiet var nya var deras politik mer förankrad i utopi än i verklighet, idag är de mer etablerade.
Anledningen till att Sverige hela tiden är på reträtt i denna fråga är att alla gör som Björn Wiman, tar ställning till varje enskilt fall och försöker förhålla sig till det på ett humanistiskt vis, dvs på ett sätt som går att försvara etiskt, eller liknande. Men vem tar sig an immigrationsfrågan på ett strategiskt sätt med Sveriges och svenskarnas intresse för ögonen? Jag sätter 20:- på att vi blivit blåsta. Någon har sålt på politikerna idén att invandring per definition ger tillväxt och eftersom de då dessutom kan känna sig som antirasistiska kosmopoliter är det ett mycket mycket lätt beslut att fatta. Alla som "från golvet" direkt insåg att det var dumt var såklart "rasister" och nu med facit i hand (http://www.svensktidskrift.se/?p=23968) är sanningen besk medicin att svälja för de som var både "humanister" och självrättfärdiga, en riktigt trist och motbjudande kombination.
Men varför inte återgå till ett av grundproblemen. Lars Vilks ritade en rondellhund, ställde ut den i en liten konstutställning i skogen, blev censurerad, blev omskriven i lokaltidningen och det finns personer i Sverige som tycker sig ha rätt att hota honom i Sverige, att häckla honom på offentlig plats för att han behöver polisskydd, som anser att "Uppsala är min stad, Vilks skall inte komma hit", som anser sig ha rätt att bränna hans hus, som fått för sig att de har rätt till Sveriges gator och torg men inte Lars Vilks. Ursäkta det rätt tramsiga citatet men: "Now hear this: Fuck that shit!"
Samma personer som tycker att Vilks är en idiot och gör dålig konst (underförstått: bör sluta med det), tyckte att Ecce Homo i Uppsala domkyrka var en riktigt bra idé. Logiken är: "respekt" för våld, förståeligt men ordentligt "problematiskt".
Låt mig citera Christopher Hitchens i ett jämförbart sammanhang:
“but they’re dangerous.”
“Once you credit them like that,” he said, “you do all their work for them. They should have been worried about us. Let them worry. Let them wonder if we're carrying a tool or if we have a crew. I'd like to go back, do it properly, deface the thing with red paint so there's no swastika visible. You can't have the main street, a shopping and commercial street, in a civilized city patrolled by intimidators who work for a Nazi organization. It is not humanly possible to live like that. One must not do that. There may be more important problems in Lebanon, but if people on Hamra don't dare criticize the SSNP, well fuck. That's occupation.”
“It is,” I said, “in a way. They have a state behind them. They aren't just a street gang, they're a street gang with a state.”
(Väl värt att läsa hela: http://www.michaeltotten.com/archives/2009/02/christopher-hit.php)
Steg ett i denna soppa är att den centralt sanktionerade retorik som får islamister i Uppsala att inbilla sig att Uppsala är deras stad, skall bort, fetbort.
Permalänk | Anmäl
Asdf Asdf, 2011-05-29, 21:56
#24 Jan Wiklund
Jag kan hålla med dig att det är ett av mina tristaste förslag, det är en desperat lösning för att begränsa våldet mot svenskarna. Sverige har inte resurser att fortsätta att ta emot utomeuropeiska invandrare och integrera dem i massarbetslöshet, massbidragsberoende och masskriminalitet. Sverige måste bedriva en human och ansvarsfull invandringspolitik och inte ta emot fler invandrare än vi kan erbjuda arbete och försörjning, vi har redan 500.000 arbetslösa i Sverige och 50 miljoner i EU som först måste erhålla arbete innan någon utomeuropeisk immigrant kan tas emot. Att svenska skattebetalare skall försörja en miljon invandrare är fullständigt ohållbart i längden och kommer att leda till ekonomisk kollaps och våldsamma konflikter. Det är ingen mänsklig rättighet att bosätta sig i Sverige och erhålla livstids försörjning av lokal befolkningen.
Sverige är svenskarnas land, det är vår plats på jorden, som vi ärvt av våra förfäder. Här är det vi som bestämmer vi vilka lagar och regler som gäller i god demokratisk ordning. Det är vårt ansvar att värna och utveckla vårt land samt överlämna det i bättre skick till våra barn. Vi måste lära våra barn och ungdomar att försvara sig själva med våld mot våldsamma invandrare med alla till buds stående medel för att de skall ha en chans att överleva.
Nuvarande invandringspolitik är leder till en katastrof för svenska folket.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-05-30, 00:57
#24 Jan Wiklund
Sverige har redan idag några dussin små etniskt rensade autonoma områden. Om 10 år har vi minst ett hundratal om vi fortsätter med dagens invandringspolitik i samma takt.
Murarna finns redan även dom-om än inte i fysisk form.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-05-30, 01:09
Är Islam en laglig religion? Titta på detta:
http://www.youtube.com/watch?v...
Enligt svensk lag för man inte uppmana till brott, i detta fallet handlar det om mord på avhoppare.
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-05-30, 08:32
Länken kass... "http://www.youtube.com/watch?v=_M3xUgyq1AQ"
Kopiera och klistra in
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-05-30, 08:35
Det är ju inte konstigt att det ser ut som det gör. Invandrare kommer hit till Sverige, de har flytt från krig och diverse helveten och mår, såklart, riktigt dåligt. Så blir de hopklumpade, satta i områden där det redan är stökigt, de är fattiga, de får inga arbeten, blir inte integrerade ordentligt och ingen tar hand om deras trauman. Såklart blir det kaos.
Det är korkat att ta emot invandrare när man inte har resurser och/eller vett nog att ta hand om dem på ett bra sätt. Då blir det så här. Sverige har bara sig själv att skylla. Invandrarna får ju ingen chans.
Permalänk | Anmäl
Vilja Persson, 2011-05-30, 09:30
"När får våra invandrartäta områden en närpolischef som själv är invandrare?"
Det vore ännu mer intressant att diskutera när får svensktäta områden en chef med icke-europeiskt ursprung? De mest segregerade områdena i detta land är ju faktiskt inte fattiga betongförorter utan rika villaområden i storstädernas utkanter.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-05-30, 09:39
Henrik Eriksson, begreppet segregation är (än så länge) ingen socioekonomisk term, utan syftar på kulturell segregation. Den för mig vidriga kultur av politisk korrekthet som råder i Stockholms innerstad är tyvärr genuint svensk, och således råder ingen segregation så länge den Svenska kulturen är majoritetskulturen. Dvs inte så länge till.
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-05-30, 11:07
#26 Johnny A. Jag håller med dig om mycket av din kritiska hållning till den huvudlösa flykting- och invandringspolitik som blivit följden av en icke över huvud taget genomtänkt dito. En enda barnsoldat med tiotals mord på sitt samvete, kanske även sin egen familjs - hur många psykologer och kuratorer tror man behövs för att behandla denne person tillbaka till ett mänskligt liv och beteende? Här i Sverige har vi hundratals.... Håller också med om att "arbetskraftsbehovet" man pratar om är nonsens. Vi behöver skarpa hjärnor och ett fantastiskt företagarklimat. Det finns gott om "svenskar" att rekrytera till offentliga sektorns vård och omsorg. Jag tycker däremot att Sverige i likhet med Finland ska ta alla kvotflyktingar som FN tilldelar oss, och se till att inlemma dem i samhället snabbt. Vi har en moralisk skyldighet att hjälpa till, men inte att öppna skafferierna på vid gavel för alla ekonomiskt drabbade i världen.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-05-31, 21:50
"När får våra invandrartäta områden en närpolischef som själv är invandrare?"
Varför ska detta vara nödvändigt? Är det för att en invandrare skulle ha lättare att kommunicera med eller få förtroende för en polis för att denne har en liknande bakgrund, har rötter i samma del av världen (för jag antar att Thelin inte menar att tex en finsk polis ska verka i ett område med många syrianer) med allt vad det innebär?
Om så är fallet, vad kan man dra för slutsats av detta?
Vad säger det om människan som varelse?
Att hon gärna tyr sig till dem man har något gemensamt med, som förefaller bekant både till yta och resonemang, som man har ett gemensamt språk man lätt kan göra sig förstådd på, som delar ens seder och bruk (fundera gärna på varför det även i en kulturell smältdegel som New York finns ett "chinatown" och ett "little italy")?
Svarar man "ja" på den frågeställningen, tycker man det låter som en adekvat beskrivning av Homo sapiens, är det verkligen något man bör ha i åtanke när man ska forma ett samhälle. Man bör ta sig en rejäl funderare över vad som egentligen är realistiskt, varför utspridda, etniskt homogena enklaver skulle gagna landet, vad det leder till.
Som det är nu, med diversiteten närmast som ledstjärna - eller rentav Sveriges enda chans till överlevnad, om man får tro en del politiker - och tom. inskriven i grundlagen, verkar Noaks ark vara utgångspunkten för samhällsbygget.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-06-01, 15:47
Lugn Krister Thelin
Så smånngom kommer det närpolischefer som har mörk hy eller ser annorlunda ut än den "blonde svensken med blå ögon".
Han, hon, hen (det gäller att vara pk) gör det och då kommer det förskräckliga att uppdagas. De har tagit till sig de svenska normerna annars hade de inte kommit så långt i karriären.
Permalänk | Anmäl
Lennart Skoogh, 2011-06-01, 21:14
"det går att vara för en ökad invandring och samtidigt bekämpa dess brottsliga avarter."
Går det att vara emot en ökad invandring utan att betraktas som rasist eller mer eller mindre kriminell?
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2011-06-01, 22:55
Nu vet vi ju att rubriken oftast inte har någonting med artiklarna att göra utan för att dra in läsare utan adblock som kan bidra i statistiken för reklamen, så jag svarar på den och inte artikeln:
Vi får en "invandrare" som närpolischef när det finns tillräckligt kompetenta sådana som är villiga att söka tjänsten.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-06-03, 14:44
Det vi behöver är ett rättsväsende och domare som använder lagen att straffa med - inte att så fort en brottsling inte är svensk, ge en massa "rabatt" av olika slag.
Att invandrarna står för större och större del av de grova brotten är fakta som även om PK-politiker och -media gör allt de kan för att dölja det, är välkänt av befolkningen.
Det bästa sättet att öka på den så fruktade "främlingsfientligheten" är att man inte från första början ställer krav om fullständig integration - inte en massa pladder om sharia, slöjor, burka, etc - här gäller svenska lagar i det av svensker styrda Sverige. Kan man som invandrare inte acceptera detta, då är det bara att lämna landet.
Om förhållandet var det motsatta, att man som svensk kommer till ett av de länder där de flesta invandrarna kommer ifrån, då skulle det vara självklart att man måste inordna sig - så varför i "hel och hades" inte här??
Är orsaken att vår högförräderiska statsminister håller på att konvertera till islam??
När domare dömer utländska våldtäktsbrottslingar till halva det straff man dömer en svensk till, då har man klart signalerat: Fortsätt bara pojkar!
Detta daltande är i sig medhjälp till brott - då det inte ger den självklara signalen att begår man brott, då blir man straffat - inte bara med ett dask över fingrarna.
I ö borde vi i Sverige införa liknande regler som i USA för vanebrottslingar - tredje resan - stanna kvar inne.
Permalänk | Anmäl
Sven Olsen, 2011-06-04, 02:57
Det kommer om några år när sjuklövern implementerat sharia fullt ut...
Permalänk | Anmäl
Lasse Carlsson, 2011-06-06, 05:59
När får Kina sin första Blonda och blåögda Statschef?
Jag har fått nog och kräver nu mera mångkultur i Arabvärlden, det finns alldeles för få rödhåriga lesbiska journalister i Kongo.
Permalänk | Anmäl
Daniel_A, 2011-06-06, 12:57
Nu förstår jag inte riktigt resonemanget för hur detta på något sätt skulle kunna lösa ett endaste problem som skapas av dålig integrations- och invandringspolitik. Du vill alltså lösa problemet med segregation genom att segregera och diskriminera svenskar.
Detta är det farliga med denna konstanta skenheliga svenska moral som vi projicerar genom medier och etablerar vad som är politiskt korrekt och var som är rent utav rasistiskt. Invandrare och kvinnor blir inkvoterade där någon som rent utav skulle fungera bättre eller lika bra för jobbet endast inte får det pga sin hudfärg, namn, ursprungsland. Hade det varit vice versa hade du just nu blivit bombarderad utav all media som en klar och tydlig rasist.
Detta är du självfallet inte, du gillar bara selektiv diskrimination utav folk.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Gidlund, 2011-06-06, 23:34
Intressant artikel som du delar med dig av Krister.
Permalänk | Anmäl
Emily Svensson, 2011-09-22, 19:45
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Krister Thelin är ytterligare en svensk som ställer sig i raden av
svammelpellar! Med tindrande ögon frågar han;
"När får vi en närpolischef som själv är invandrare? Till detta kan
vi lägga alla PK-journalister och aningslösa politiker som i alla
möjliga sammanhang kräver "ledande poster åt invandrare"!
Hör du Krister Thelin, skippa strunpratet! Vi har helt andra problem,
än närpolischefer från Somalia eller Balkan.
Vi behöver en starkare svensk poliskår, som kan rensa upp i
ghetton som Rosengård, Rinkeby, Ronna etc.
Sen behöver vi bättre politiker, som sätter stopp både för flykting-
politiken, och påfyllningen till ghettona.
Vad vi ännu mer behöver, är en lagstiftare/lagstiftning som kan
komma tillrätta med dagens tomtar i rättsskipningen.
Annars ser jag gärna en närpolischef med utländsk bakgrund!
Det finns en hel del poliser i framför allt Danmark, Tyskland och
Finland, som har både ryggrad och stake nog att fylla upp den
alltmer trånga svenska polisuniformen.
Det är inte säkert att det blir succé. Svenskarna har nog ändå ganska gott rykte att vara universalistiska. Om polischefen är kurd, så kommer det att upplevas som mycket mindre pålitligt. Förutom för kurder förstås. Till exempel. Nånstans tror jag de flesta känner att det behövs en svensk till något så fyrkantigt som att upprätthålla lagen lika för alla. Erfarenheter från England, t.ex har visat att pakistanska poliser utsatts för mycket hårdare tryck att vara lojal mot sina egna. I övrigt saknar jag empiri.
Närpolisgrupper som består av en blandad kompott av olika nationaliteter, fast med övervägande inslag av svenska poliser, vore sannolikt bäst.
För övrigt måste man inse att integrationsproblemet är mycket mer mångfacetterat än att det behövs fler närpoliser och bättre SFI.
Svensk integrationsdebatt känns som att varje yrkeskår tittar i sitt alldeles egna och smala stuprör.
Tidigare i veckan var jag i Södertälje, och det var första gången jag verkligen var inne i denna "stad", som jag hellre skulle kalla ett fult konglomerat av förorter med höghus utspridda i diverse talldungar och på diverse bergsknallar.
Slutligen övergår denna "stad" i en någorlunda riktig stadsmiljö när man närmar sig "centrum", ett "centrum" som dock tyvärr främst utgörs av trista funkislängor och 60/70/80-byggen.
Södertälje är verkligen inte(!) Sveriges arkitektoniskt mest inspirerande stad, utan snarare en av Sveriges absolut fulaste städer!
Kanske inte så konstigt att man har problem med integrationen bland alla meningslösa talldungar, gräsplättar och oinspirerande hyreshuskaserner.
Så en faktor: ju fulare "stad" desto större integrationsproblem.
Detta behövs inte.
I vissa förorter finns det ju redan "religionspoliser" och klanledare med en stor befogenhet att lösa tvister.
Men eftersom våra muslimska invånare redan har fått igenom en viss särbehandling, i många sammanhang. Så ska dessa invandrare inte heller behöva diskrimineras med en svensk (kristen) lagstiftning och svensk (kristen) personal.
Därför vore det på sin plats att muslimer ska dömas efter en strikt islamsk sharia lagstiftning. Således bör alla mördare, tjuvar och rövare, med muslimsk bakgrund/tro, amputeras, hängas eller halshuggas.
Allt annat vore ju rent diskriminerade och kränkande mot den muslimska befolkningen i Sverige.
Detta behövs inte.
I vissa förorter finns det ju redan "religionspoliser" och klanledare med en stor befogenhet att lösa tvister.
Men eftersom våra muslimska invånare redan har fått igenom en viss särbehandling, i många sammanhang. Så ska dessa invandrare inte heller behöva diskrimineras med en svensk (kristen) lagstiftning och svensk (kristen) personal.
Därför vore det på sin plats att muslimer ska dömas efter en strikt islamsk sharia lagstiftning. Således bör alla mördare, tjuvar och rövare, med muslimsk bakgrund/tro, amputeras, hängas eller halshuggas.
Allt annat vore ju rent diskriminerade och kränkande mot den muslimska befolkningen i Sverige.
Bra förslag, invandrarna ska förstås ha en egen poliskår.
Nästa steg är att invandrarnas lagar från hemlandet ska ersätta de svenska lagarna i de områden invandrarna kontrollerar och att invandrarna får egna sjukhus, egna skolor samt egen militär.
Och slutligen ska hela kalaset bekostas av svenskarna men bara tills invandrarna blir självförsörjande vilket kan ta några generationer.
Instämmer till fullo!
Sveriges problem med det växande antalet "utanförskapsområden" kan ju endast lösas genom att kvotera in en närpolischef med utländsk bakgrund.
Och sen när vi har gjort det så tycker jag att vi kan kvotera in alla politiker, journalister, debattörer och mångkultursförsvarare i dessa områden.
Dessa områden är det konkreta resultatet av de senaste 20 årens invandringspolitik, så vad skulle väl passa bättre än att dom som är nöjda med invandringspolitiken får njuta av den, istället för att tvingas bo i etniska svenskenklaver på södermalm?
För övrigt håller jag med dig om att Sverige skulle stanna utan våran nuvarande invandringspolitik. Beviset på detta är ju att alla andra länder i europa har stannat.
Att ha ett smorgasbord av olika nationaliteter på varje polisstation blir nog väldigt svårt. Dem man fått att utbilda sig till polis tillhör säkert en tidigare invandringsvåg och är således lika dåligt representativa som svensken. Sedan är problemet också att nästan alla arbetsmarknader segregerar sig. En del folk samlas i vissa yrken, andra folk samlas i andra yrken. Det blir lite väl hårdhänt diskriminering av svenska män för att sålla fram lämpliga utlänningar för att kunna tillsätta smörgåsbordsstationerna.
Lite tråkigt att en offentlig person måste vara för mansinvandring för att våga kritisera densamma. Säkert är Krister Thelin klokare än så, men måste ändå se om sitt hus i dessa tider av politisk förföljelse av oliktänkande.
Nu gjord du tyvärr ett grodplask Thelin. Du tycks tro att en iranier skulle uppskatta en kurd som polischef mer än han skulle uppskatta en svensk? Varför tror du det? Eller att en turk skulle vilja se en grek som polischef? Är du så naiv att du inte vet att spänningarna inom vissa invandrargrupper är större än spänningarna mellan invandrargrupperna och svenskarna. Det enda som håller invandrargrupperna samman och hindrar dem från inbördes kaos är att de verkar ha en gemensam fiende - det svenska samhället och det som är "svenskt". Din föör artikel var bra, men här redan har du börjat vackla. Kanske har den gångna veckan gått hårt åt dig?
När vi får en svenne som driver pizzerian i min T-banestation.
Detta är en halv pudel från det förra välskrivna inlägget. Ytterligare ett exempel på den moderna svenska mannen inom politik och näringsliv som inte vågar stå för någonting det jminsta utom det politiskt tillåtna. Så visst var karriären viktigare. Det må vara förlåtet i detta enskilda fall. Danskarna har dock rätt på alla punkter vad gäller svenskarna och Sverige. Vi har oss själva att skylla.
Essensen i artikeln är bra. Särskilt det att vara för invandring men samtidigt kunna se och tala om hur det har blivit, att det inte har blivit särskilt bra med den invandringspolitik som förts. Man behöver inte vara rasist för att man uttrycker sitt missnöje över de områden som kommit att bli ghetton.
Jag skulle gärna se att politikerna själva fick bosätta sig i de invandrartäta områdena, men det går ju inte för sig. Nä, de har ju sina egna samhällen med pengar, prylar och flotta hus.
Det finns ju en anledning till att SD kom in i riksdagen. Erkänn problemen och ta itu med dem, så är nog SD snart ett minne blott.
#14 Vilja Perrson. Varför skulle det vara bra om SD snart vore ett minne blott? Ordningen återställd? Vad vore Pelle Svanslös utan den elaka katten Måns? Ett lismade kattfetto som aldrig behövde ta ställning? Vi har en uppsjö av Pelle Svanslösar i Sverige, så kanske lite SD-grus i maskineriet kan föra något gott med sig? Det kanske blottar skuggan i vår själ, det såm får oss att tänka dunkla tankar lite till mans när vi ser en niobarnsfamilj från Somalia? Kanske det tänjer våra gränser och ifrågasätter våra grundvärderingar på ett sätt som vi helst skulle vilja slippa?
#14 Vilja Persson
Är man för invandring ( i den storleksordning som skett i Sverige) så kan man inte kritisera eller vara emot utanförskapsområdena, eftersom utanförskapsområdena är en effekt av invandringen (dvs den "för mycket för fort-invandring" som sverige har ägnat sig åt de senaste 20 åren)
Själv är jag för en ökad satsning på bilismen, men däremot gillar jag inte motorvägar och avgaser.
#15 Jan Wiklund,
SD kom med all sannolikhet in i riksdagen för att folk är missnöjda och ser problemen som politikerna vägrar erkänna. Många blev bestörta över SD:s inträdande, som om det var en stor katastrof, men själv tog jag det med en axelryckning. Jag håller med dig i det du skriver, och min tanke med att det vore bra om SD snart är ett minne blott är just att de förhoppningsvis rör om i grytan och får politikerna att tänka om. Om de ändrar invandringspolitiken och ger invandrarna ett bättre liv här i Sverige, så kommer problemen att minska och SD spelar ut sin roll.
#16 Magnus Mattsson,
jag är egentligen inte så insatt i invandring men tänker att den kan behövas och vara bra. Det jag kritiserar är just den effekt som blivit av dagens invandringspolitik. Jag tycker inte det finns någon motsättning där, att vara för invandring men emot Sveriges nuvarande politik. Hur den riktigt sett och ser ut vet jag inte, jag har just bara studerat effekten.
Det är ju inte invandrarna som individer det är fel på. Det är ju systemet.
Vore spännande att se vad som skulle hända. Men att bara kvotera är väl inget man kan göra bara sådär. Dessutom så bör ju ett queer/genusperspektiv beaktas. Så en invandrad man som bytt kön. Skulle kunna bli en rejäl utmaning.
Fast jag Gillar K. Thelins sätt att tänka. Men i denna fråga kanske lite naiv eller så är han taktisk.
#17 Vilja Persson,
Jag tror inte du förstår hur djupt rötan sitter i samhällskroppen. Det är inte fråga om någon "quickfix" och sedan är allt frid och fröjd. Detta började redan på 60-70 talet när 1000 tals unga svenska studenter läste om Marx och blev influerad av Frankfurtskolan och Gramsci's tes om "långa marschen genom institutionerna". Tekniken kallas "entrism" och går ut på att man kamouflerar sig som journalist, socionom, sosse och så vidare för att angripa systemet inifrån. Därför har vi fått västvärdens mest extrem,invandringspolitik helt utan debatt! Därför sprider sig nu genusvansinnet utan att det finns politiska beslut, därför är pappor changslösa i vådrnadstvister.
Det räcker inte med en tillfällig tillnyktring av folket och de folkvalda. Man måste också på något sätt komma åt alla dessa kameleonter som sitter strategiskt placerade på olika centrala platser i samhället, speciellt i det som kallas "kultureliten".
#18 Olle Svensson,
Jag har bott i Thailand och du har en poäng. Om Thailändare skulle kasta sten på en ambulans skulle de möjligtvis överlevt vad polisen och andra Thailändare hade gjort med dem och givetvis fått ett långt fängelsestraff. Om en gäng utlänningar i Thailand kastat en sten på en polisbil eller ambulans skulle dom slitits i stycken på platsen.
"Och utan fler invandrare stannar Sverige så småningom."
Ett fullständigt obegripligt påstående. Det är precis tvärtom. Fortsätter invandringen kommer Sverige att ruineras. Drygt 20% av befolkningen har invandrarbakgrund med en sysselsättningsgrad på 50%, svenska skattebetalare tvingas därmed försörja nästan 1 miljon invandrare till en kostnad av 10% av BNP eller 326 miljarder.
Vi har redan 500.000 arbetslösa i Sverige, se till att de får ett arbete först och sedan har vi 50 miljoner arbetslösa i EU att välja och vraka mellan. Det finns hur mycket arbetskraft som helst men inga jobb, det är därför de är arbetslösa. Har alla I Sverige slutat tänka?
För att förhindra att etniska svenskar blir mördade, våldtagna, misshandlade och rånade av invandrare i parti och minut så skulle man kunna göra som i Israel och bygga en 20 meter hög mur runt alla de 156 invandrar gettona där de kunde ha sina egna poliser och shaira lagar samt producera de varor och tjänster som de behöver för sin försörjning.
#23 Johnny A. Men snälla Johnny, jag kan väl aldrig någonsin tro att du vill göra Sverige till ett litet Bosnien-Herzegovina med 156 små etniskt rensade autonoma områden, med murar eller utan? Har du inte något bättre förslag på lut?
Salam Zandi anser att Christer Thelin bör tala om invandringens båda sidor. Det är inte det centrala i denna fråga. Det centrala är att - alla andra -, eventuellt inklusive Christer Thelin bör tala om invandringens båda sidor. De gör de - aldrig -, varför inte det?
Om det finns en enda person i Sverige som anser sig ha någon slags kontroll över invandringen och invandringens effekter på Sverige bör denna person ge sig till känna. Om ingen ger sig tillkänna är det alltså ingen som har kontroll över situationen och någon bör se till att skaffa sig det & inte sjunga we shall overcome.
Det finns såklart massor av aktörer som kan dra nytta över olika sorters immigrationspolitik. Allt från de som säljer köksbord & ägare av kommunala hyresfastigheter, arbetsgivare, inklusive globala sådana som tex Toys R Us, politiska grupperingar som vill positionera sig på olika sätt, till flyktingsmugglare och knarklangare. Frågan är _vem_ som representerar svenskarnas intressen i denna fråga och om de överhuvudtaget anser sig ha kontroll över frågan?
"Att privatisera vinster och socialisera förluster" var en fras som cirkulerade för något år sedan, hur fungerar den ihop med denna fråga?
Menar Zandi/ eller någon annan att de skottlossningar med automatvapen, knarkligor, handgrantkastande, brända ICA-butiker, personrånsepedemier, självmordsbombande, Jyllandsposts anfallande- inslagen i Sverige inte har med immigrationen att göra? Den som påstår det, hur motiverar du din samhällsposition?
Just nu gör SD karriär på att adressera dessa frågor efter bästa förmåga och SD verkar vara det enda parti som diskuterar politik från scratch, vilket är anledningen till att Jimmy Åkesson piskade skiten ur alla han debatterade med innan valet. När miljöpartiet var nya var deras politik mer förankrad i utopi än i verklighet, idag är de mer etablerade.
Anledningen till att Sverige hela tiden är på reträtt i denna fråga är att alla gör som Björn Wiman, tar ställning till varje enskilt fall och försöker förhålla sig till det på ett humanistiskt vis, dvs på ett sätt som går att försvara etiskt, eller liknande. Men vem tar sig an immigrationsfrågan på ett strategiskt sätt med Sveriges och svenskarnas intresse för ögonen? Jag sätter 20:- på att vi blivit blåsta. Någon har sålt på politikerna idén att invandring per definition ger tillväxt och eftersom de då dessutom kan känna sig som antirasistiska kosmopoliter är det ett mycket mycket lätt beslut att fatta. Alla som "från golvet" direkt insåg att det var dumt var såklart "rasister" och nu med facit i hand (http://www.svensktidskrift.se/?p=23968) är sanningen besk medicin att svälja för de som var både "humanister" och självrättfärdiga, en riktigt trist och motbjudande kombination.
Men varför inte återgå till ett av grundproblemen. Lars Vilks ritade en rondellhund, ställde ut den i en liten konstutställning i skogen, blev censurerad, blev omskriven i lokaltidningen och det finns personer i Sverige som tycker sig ha rätt att hota honom i Sverige, att häckla honom på offentlig plats för att han behöver polisskydd, som anser att "Uppsala är min stad, Vilks skall inte komma hit", som anser sig ha rätt att bränna hans hus, som fått för sig att de har rätt till Sveriges gator och torg men inte Lars Vilks. Ursäkta det rätt tramsiga citatet men: "Now hear this: Fuck that shit!"
Samma personer som tycker att Vilks är en idiot och gör dålig konst (underförstått: bör sluta med det), tyckte att Ecce Homo i Uppsala domkyrka var en riktigt bra idé. Logiken är: "respekt" för våld, förståeligt men ordentligt "problematiskt".
Låt mig citera Christopher Hitchens i ett jämförbart sammanhang:
“but they’re dangerous.”
“Once you credit them like that,” he said, “you do all their work for them. They should have been worried about us. Let them worry. Let them wonder if we're carrying a tool or if we have a crew. I'd like to go back, do it properly, deface the thing with red paint so there's no swastika visible. You can't have the main street, a shopping and commercial street, in a civilized city patrolled by intimidators who work for a Nazi organization. It is not humanly possible to live like that. One must not do that. There may be more important problems in Lebanon, but if people on Hamra don't dare criticize the SSNP, well fuck. That's occupation.”
“It is,” I said, “in a way. They have a state behind them. They aren't just a street gang, they're a street gang with a state.”
(Väl värt att läsa hela: http://www.michaeltotten.com/archives/2009/02/christopher-hit.php)
Steg ett i denna soppa är att den centralt sanktionerade retorik som får islamister i Uppsala att inbilla sig att Uppsala är deras stad, skall bort, fetbort.
#24 Jan Wiklund
Jag kan hålla med dig att det är ett av mina tristaste förslag, det är en desperat lösning för att begränsa våldet mot svenskarna. Sverige har inte resurser att fortsätta att ta emot utomeuropeiska invandrare och integrera dem i massarbetslöshet, massbidragsberoende och masskriminalitet. Sverige måste bedriva en human och ansvarsfull invandringspolitik och inte ta emot fler invandrare än vi kan erbjuda arbete och försörjning, vi har redan 500.000 arbetslösa i Sverige och 50 miljoner i EU som först måste erhålla arbete innan någon utomeuropeisk immigrant kan tas emot. Att svenska skattebetalare skall försörja en miljon invandrare är fullständigt ohållbart i längden och kommer att leda till ekonomisk kollaps och våldsamma konflikter. Det är ingen mänsklig rättighet att bosätta sig i Sverige och erhålla livstids försörjning av lokal befolkningen.
Sverige är svenskarnas land, det är vår plats på jorden, som vi ärvt av våra förfäder. Här är det vi som bestämmer vi vilka lagar och regler som gäller i god demokratisk ordning. Det är vårt ansvar att värna och utveckla vårt land samt överlämna det i bättre skick till våra barn. Vi måste lära våra barn och ungdomar att försvara sig själva med våld mot våldsamma invandrare med alla till buds stående medel för att de skall ha en chans att överleva.
Nuvarande invandringspolitik är leder till en katastrof för svenska folket.
#24 Jan Wiklund
Sverige har redan idag några dussin små etniskt rensade autonoma områden. Om 10 år har vi minst ett hundratal om vi fortsätter med dagens invandringspolitik i samma takt.
Murarna finns redan även dom-om än inte i fysisk form.
Är Islam en laglig religion? Titta på detta:
http://www.youtube.com/watch?v...
Enligt svensk lag för man inte uppmana till brott, i detta fallet handlar det om mord på avhoppare.
Länken kass... "http://www.youtube.com/watch?v=_M3xUgyq1AQ"
Kopiera och klistra in
Det är ju inte konstigt att det ser ut som det gör. Invandrare kommer hit till Sverige, de har flytt från krig och diverse helveten och mår, såklart, riktigt dåligt. Så blir de hopklumpade, satta i områden där det redan är stökigt, de är fattiga, de får inga arbeten, blir inte integrerade ordentligt och ingen tar hand om deras trauman. Såklart blir det kaos.
Det är korkat att ta emot invandrare när man inte har resurser och/eller vett nog att ta hand om dem på ett bra sätt. Då blir det så här. Sverige har bara sig själv att skylla. Invandrarna får ju ingen chans.
"När får våra invandrartäta områden en närpolischef som själv är invandrare?"
Det vore ännu mer intressant att diskutera när får svensktäta områden en chef med icke-europeiskt ursprung? De mest segregerade områdena i detta land är ju faktiskt inte fattiga betongförorter utan rika villaområden i storstädernas utkanter.
Henrik Eriksson, begreppet segregation är (än så länge) ingen socioekonomisk term, utan syftar på kulturell segregation. Den för mig vidriga kultur av politisk korrekthet som råder i Stockholms innerstad är tyvärr genuint svensk, och således råder ingen segregation så länge den Svenska kulturen är majoritetskulturen. Dvs inte så länge till.
#26 Johnny A. Jag håller med dig om mycket av din kritiska hållning till den huvudlösa flykting- och invandringspolitik som blivit följden av en icke över huvud taget genomtänkt dito. En enda barnsoldat med tiotals mord på sitt samvete, kanske även sin egen familjs - hur många psykologer och kuratorer tror man behövs för att behandla denne person tillbaka till ett mänskligt liv och beteende? Här i Sverige har vi hundratals.... Håller också med om att "arbetskraftsbehovet" man pratar om är nonsens. Vi behöver skarpa hjärnor och ett fantastiskt företagarklimat. Det finns gott om "svenskar" att rekrytera till offentliga sektorns vård och omsorg. Jag tycker däremot att Sverige i likhet med Finland ska ta alla kvotflyktingar som FN tilldelar oss, och se till att inlemma dem i samhället snabbt. Vi har en moralisk skyldighet att hjälpa till, men inte att öppna skafferierna på vid gavel för alla ekonomiskt drabbade i världen.
"När får våra invandrartäta områden en närpolischef som själv är invandrare?"
Varför ska detta vara nödvändigt? Är det för att en invandrare skulle ha lättare att kommunicera med eller få förtroende för en polis för att denne har en liknande bakgrund, har rötter i samma del av världen (för jag antar att Thelin inte menar att tex en finsk polis ska verka i ett område med många syrianer) med allt vad det innebär?
Om så är fallet, vad kan man dra för slutsats av detta?
Vad säger det om människan som varelse?
Att hon gärna tyr sig till dem man har något gemensamt med, som förefaller bekant både till yta och resonemang, som man har ett gemensamt språk man lätt kan göra sig förstådd på, som delar ens seder och bruk (fundera gärna på varför det även i en kulturell smältdegel som New York finns ett "chinatown" och ett "little italy")?
Svarar man "ja" på den frågeställningen, tycker man det låter som en adekvat beskrivning av Homo sapiens, är det verkligen något man bör ha i åtanke när man ska forma ett samhälle. Man bör ta sig en rejäl funderare över vad som egentligen är realistiskt, varför utspridda, etniskt homogena enklaver skulle gagna landet, vad det leder till.
Som det är nu, med diversiteten närmast som ledstjärna - eller rentav Sveriges enda chans till överlevnad, om man får tro en del politiker - och tom. inskriven i grundlagen, verkar Noaks ark vara utgångspunkten för samhällsbygget.
Lugn Krister Thelin
Så smånngom kommer det närpolischefer som har mörk hy eller ser annorlunda ut än den "blonde svensken med blå ögon".
Han, hon, hen (det gäller att vara pk) gör det och då kommer det förskräckliga att uppdagas. De har tagit till sig de svenska normerna annars hade de inte kommit så långt i karriären.
"det går att vara för en ökad invandring och samtidigt bekämpa dess brottsliga avarter."
Går det att vara emot en ökad invandring utan att betraktas som rasist eller mer eller mindre kriminell?
Nu vet vi ju att rubriken oftast inte har någonting med artiklarna att göra utan för att dra in läsare utan adblock som kan bidra i statistiken för reklamen, så jag svarar på den och inte artikeln:
Vi får en "invandrare" som närpolischef när det finns tillräckligt kompetenta sådana som är villiga att söka tjänsten.
Det vi behöver är ett rättsväsende och domare som använder lagen att straffa med - inte att så fort en brottsling inte är svensk, ge en massa "rabatt" av olika slag.
Att invandrarna står för större och större del av de grova brotten är fakta som även om PK-politiker och -media gör allt de kan för att dölja det, är välkänt av befolkningen.
Det bästa sättet att öka på den så fruktade "främlingsfientligheten" är att man inte från första början ställer krav om fullständig integration - inte en massa pladder om sharia, slöjor, burka, etc - här gäller svenska lagar i det av svensker styrda Sverige. Kan man som invandrare inte acceptera detta, då är det bara att lämna landet.
Om förhållandet var det motsatta, att man som svensk kommer till ett av de länder där de flesta invandrarna kommer ifrån, då skulle det vara självklart att man måste inordna sig - så varför i "hel och hades" inte här??
Är orsaken att vår högförräderiska statsminister håller på att konvertera till islam??
När domare dömer utländska våldtäktsbrottslingar till halva det straff man dömer en svensk till, då har man klart signalerat: Fortsätt bara pojkar!
Detta daltande är i sig medhjälp till brott - då det inte ger den självklara signalen att begår man brott, då blir man straffat - inte bara med ett dask över fingrarna.
I ö borde vi i Sverige införa liknande regler som i USA för vanebrottslingar - tredje resan - stanna kvar inne.
Det kommer om några år när sjuklövern implementerat sharia fullt ut...
När får Kina sin första Blonda och blåögda Statschef?
Jag har fått nog och kräver nu mera mångkultur i Arabvärlden, det finns alldeles för få rödhåriga lesbiska journalister i Kongo.
Nu förstår jag inte riktigt resonemanget för hur detta på något sätt skulle kunna lösa ett endaste problem som skapas av dålig integrations- och invandringspolitik. Du vill alltså lösa problemet med segregation genom att segregera och diskriminera svenskar.
Detta är det farliga med denna konstanta skenheliga svenska moral som vi projicerar genom medier och etablerar vad som är politiskt korrekt och var som är rent utav rasistiskt. Invandrare och kvinnor blir inkvoterade där någon som rent utav skulle fungera bättre eller lika bra för jobbet endast inte får det pga sin hudfärg, namn, ursprungsland. Hade det varit vice versa hade du just nu blivit bombarderad utav all media som en klar och tydlig rasist.
Detta är du självfallet inte, du gillar bara selektiv diskrimination utav folk.
Intressant artikel som du delar med dig av Krister.