Om nu Westerholm är så mån om att hålla alkoholkonsumtionen nere bör hon väl ändå propagera för ett totalförbud av alkohol. Eller är det skatteintäkterna som talar högre än folkhälsan?
Permalänk | Anmäl
Elias Iiristo, 2011-05-29, 19:44
Öl på flaska är dyrare än öl på burk (både generellt, och även när det rör sig om exakt samma öl), men det borde jag kanske inte påpeka, det kanske ger politikerna idéer.
Angående miljön köper jag inte riktigt argumentet - papp väger ju mindre än glas, och glaslfaskor tar dessutom upp mer plats då det finns mycket tomrum mellan flaskorna. Medan fyrkantiga lådor kan placeras tätt intill varandra.
Men huvudsaken är att vuxna människor bör behandlas som vuxna. Barbro pratar om vuxna som om de vore förvirrade småbarn som behöver vägledning. Vinförpackningar ska inte få ha "vardaglig prägel", som om folk är så dumma att de låter sig luras av en förpackning. Så korkade tror jag inte människor är, jag tror folk kan reda ut hur ofta det är lämpligt att dricka alldeles oavsett hur förpackningen ser ut.
Permalänk | Anmäl
Liam Murray, 2011-05-29, 20:11
"Det kan finnas ett samband mellan skadeutvecklingen och lådvinets ökade popularitet", skriver Westerholm. Med samma ovetenskapliga stringens vill jag påstå: Det kan finnas ett samband mellan nykterism, lösa spekulationer och dumhet. För övrigt säger en varningstext i alkoholreklam att hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet. Det betyder att hälften av alla som drunknar har varit helt nyktra. Ska vi av det senare dra slutsatsen att det är OK att supa?
Permalänk | Anmäl
S Å Erdenog, 2011-05-29, 20:15
Hmm... Jag säger nej tack till höjd lådvinsskatt, av tre anledningar.
1. Att döma av bild-bylinen är artikelförfattaren själv en medelålders kvinna, och kan alltså skadas av lådvin om hennes analys nu är rimlig. Men om hon är orolig för sin hälsa så bör hon se över sina levnadsvanor istället för att tvinga andra människor att dansa efter hennes pipa.
2. Hela debattknepet med att lyfta fram kvinnors väl och ve känns väldigt genusfeministiskt och därmed förkastligt per se. När hörde ni senast någon poängtera att mäns hälsa kan skadas av ditt eller datt?
3. I grund och botten är hela idén om att "skydda människor från sig själva" rätt paternalistisk och osympatisk. Ska vi införa extra skatt på Coca Cola också? Eller plockgodis? Eller bacon? Jag förstår att politiker som Barbro Westerholm gärna vill visa sig på styva linan med diverse utspel och iblötläggande av sin egen snok. Men vi vanliga hederliga svenskar vill nog mest av allt lämnas i fred.
Permalänk | Anmäl
u_3230, 2011-05-29, 20:18
Kvinnor lever trots allt betydligt längre än män, så varför inte unna sig det goda i livet? Och därtill tror jag inte att Barbro Westerholm eller någon annan skulle bekymra sig för män på 50+, om det istället var dem som hade ökat sin alkoholkonsumtion...
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2011-05-29, 20:19
Ja jösses, nu är lådvinet också en kvinnofälla! Finns det inga begränsningar i detta genusvansinne?
Permalänk | Anmäl
Evert Pettersson, 2011-05-29, 20:27
Ja folkpartiet liberalerna politiska agenda verkar helt klar: Skatt på lådvin och skolk på betyget. Var finns det riktigt liberala partiet? Är det någon som kidnappat det och gömt det i källaren?
Permalänk | Anmäl
Ad Versus, 2011-05-29, 20:40
En förpackningsskatt verkar underligt och krångligt.
Men systembolaget har ju monopol och skall motverka missbruk. Kan man inte helt enkelt öka priset och därmed vinsten på de billigaste lådvinerna så att det inte blir billigare än de billigaste flaskorna? Eller helt sluta att sälja lådviner större än en liter?
Permalänk | Anmäl
Dag Lindgren, 2011-05-29, 21:00
Jaja....att vissa kvinnor inte kan dricka vin med förnuft det är ju självklart inte de aktuella kvinnornas fel utan det är lådvinets fel.
Äh, kommer den här skattehöjningen till stånd får man väl utöka årets två resor till Tyskland till tre stycken. I Tyskland är det minsann inte lådvinets fel att vissa kvinnor dricker lite mer än de borde.
Permalänk | Anmäl
alex.s, 2011-05-29, 20:59
Vadå "kostar som tre" ? Tre vadå? Flaskor vin? Chateau Lafitte -56 eller vad? Man får väl vad man betalar för? I detta fallet ett hyggligt lättdrucket vin för omgående konsumtion, ett tankbåtsvin från storproducenter runt om i världen. Packa om vinet i flaskor då så får vi bort problemet, om det är så du menar. Skulle vara roligt att se om konsumtionen i denna "riskgrupp" skulle minska avsevärt då. Tror du det Barbro?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-05-29, 21:21
#3 C.R Akovian Ja , hälften av dem som drunknar är nyktra och hälften har druckit alkohol, men värst är att alla dör av vatten. Vad säger det om vattens farlighet jämfört med nykterhet eller alkoholkonsumtion :-)
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-05-29, 21:23
Vad skulle vi ta oss till, om vi inte hade haft besserwissers som
Barbro Westerholm?
I sin kristallkula "skådar hon tilltagande problem för medelålders
kvinnors alkoholkonsumtion på grund av lådvinet".
Förhoppningsvis har "medelålders kvinnor" det goda omdömet
att lägga fru Besserwissers oförskämda påstående på minnet,
och år 2014 lägga sin röst på det enda parti som värnar Sverige,
och svenskarnas frihet högre, än vad folkpartiet och alla dess
liberala fjollor gör.
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-05-29, 21:23
Det här med jämlikhet kanske inte var så genomtänkt. Då jag var barn på femtiotalet var kvinnliga alkoholister i det närmaste ett okänt tillstånd.
Sedan kom jämlikheten och skulle "befria" kvinnan från spisen och hemarbetet.
Nu är alkoholismen hos kvinnor minst lika utbredd som hos män.
Kvinnor äter sömnmedel, lugnande medel och annan psykofarmaka som muskelbergen äter anabola.
Nu är kvinnor utbrända och har värk (fibromyalgi) och verkar vara i dålig form överhuvud taget.
Mängder med kvinnor är ensamstående med bedrövlig ekonomi och kommer att få en minimal pension.
De har i stor utsträckning tappat kontakten med sina barn som mer söker trygghet i en grupp än med sin mor.
Kvinnofrigörelsen är en av de värsta olyckor som någonsin drabbat kvinnan.
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2011-05-29, 21:32
För att pris instrumentet skall fungera krävs det att det är priset som styr din konsumtion, undrar hur många som drabbas av det?
Att åka utomlands köpa billig sprit är en klass fråga, alkolism är en sjukdom som inte har priser på systemet att göra.
Låter lite absurt att man sitter hemma och tycker fan vad bra med lådvin nu dricker jag 4 flaskor vin i stället för 3 i veckan, det är tydligen så det fungerar, känner någon igen sig.
Permalänk | Anmäl
Erik almgren, 2011-05-29, 21:41
Man kan inte "förbjuda bort" det som kan vara skadligt för vissa människor, det som för andra inte är något problem.
Ett sådant samhälle vill ingen ha.
Människor tar livet av sig, kastar sig framför tåg, hänger sig i snaror, skjuter huvudet av sig med sina jaktvapen, ska allt sådant då förbjudas?
En "kastrering" av de som inte har några problem i förmån för de få som har.
Hur gör vi med de med bulimi och anorexi?
Hur gör vi med dem som skär sig?
Har vi förbjudit spel, för att en del av befolkningen blir spelmissbrukare?
Vissa kör alltid bil för fort och för farligt, ska vi förbjuda bilen då för alla?
Ska vi alla få doseringspåsar med mat så ingen äöter för mycket eller för litet OCH vem/vilka ska kontrollera att allt följs?!
Nä Sverige, lägg ner överförmynderiet och låt människan ta sitt eget ansvar och när samma människa söker hjälp, presentera adekvat och individuell professionell vård, inte ett samkört billigt system bollat mellan politiska puckon till kommunstyrd vård utan tanke på den enskilde vårdsökanden.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2011-05-29, 21:41
Sune Svensson
Vilken planet har ditt skepp kommit ifrån som nyligen landat på Jorden?
Somna om eller tanka skeppet för återresa.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2011-05-29, 21:46
Det är synd om kvinnorna som vanligt.
Låste i en debatt en gång där det diskuterades självmord och då var det väldigt synd om kvinnorna också tills det uppdagades att 70 % av alla självmord görs av män.
Det är yrsla missbrukare vill åt sen är det skit samma vad som intas för alkoholism är en demokratisk sjukdom och 100% jämställd.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-05-29, 22:20
Jag tycker tanten ska avstå från internetkommunikation ö.h.t. Hon menar att prisinstrument är viktgt att hålla alkholkonsumtionen nere.
Ja, det är rätt. Men samma prisinstrument ger incitament till ökad privatimport. Till skillnad från Saudiarabien så får kvinnor köra bil i vår del av världen och kan, med tillräckligt bra ursäkt, ta in i princip hur mycket som helst. Vilket självklart i sig är diskriminerande, då de som bor nära gränsen till t.ex. Danmark kan göra en förtäckt smuggelresa för mindre än 200 kr. Det klarar inte en Östersundsbo av. Alltså är vi inte lika inför lagen.
Det finns, såvitt jag vet, bara en enda anledning att ensamstående kvinnor dricker betydligt mycket mer vin än ensamstående män, som ju dricker betydligt mycket mer öl. Det handlar om att kvinnor vill ha mer fylla per centiliter, då kvinnorna tänker mer på sin figur än männen.
Ingen regel utan undantag. Men det är dock oförskämt att sticka ut med ett inlägg som Barbro Westerholm gör, och i och med det samtidigt insinuerar att hon vet bättre än oss alla andra.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-05-29, 22:45
Med liberaler likt Barbro så behövs det inga socialister!
Milton Friedman använde inga droger överhuvudtaget då han ansåg det var negativt för HONOM men då han var liberal så ville han inte förbjuda droger för någon annan. Hur kan en liberal tycka att staten ska skydda individer ifrån sig själva?
Friedman sa att de flesta ekonomer och politiker som var emot hans idéer i grund och botten är emot konceptet med individens frihet. Det är något som stämmer in på exakt varenda folkpartist, Fp får riktiga liberaler att skämmas. Staten ska ha en stor roll när det gäller att garantera individens frihet genom att erbjuda skydd mot alla de som vill inskränka den. Att skydda individen från sig själv är något helt annat.
Det finns gott om riktiga liberaler i Sverige men då de har den goda smaken att inte vilja påtvinga sina egna uppfattningar på andra så blir dessa sällan politiker. Istället får vi dras med socialister förklädda till liberaler som griper varje chans att inskränka individens rätt över sitt eget liv.
Permalänk | Anmäl
Viktor Sandahl, 2011-05-29, 23:01
Nu kanske det inte är Barbro W som satt rubriken, men jag måste ändå påpeka att det inte är lådvinet som knäcker medelålders kvinnor, utan kvinnorna själva. Precis lika lite som att bilar på isigt underlag förorsakar olyckor, förorsakar lådvin skador på människor. Om nu inte medelålders kvinnor hålls fast och tvingas att dricka lådvin, men det tror jag i så fall är undantag ;-) Barbro W, hur vore det om du, som den liberal som du påstår att du är, för en gångs skulle kunde betona människors - i detta fall medelålders kvinnor - personliga ansvar för vad som sker med dem!
Permalänk | Anmäl
Jan E, 2011-05-29, 23:05
@19 Viktor Sandahl: Väl talat. Jag är över huvud taget glad att se att så många här har sett igenom Barbro Westerholms socialist-paternalistiska agenda och hennes unket genusfeministiska argumentation.
Alltsedan massövervakningssveket efter valet 06 har jag bestämt mig för att inte längre rösta på Judas-partierna M, FP, KD och C. Westerholms utspel har stärkt mig i min övertygelse.
Permalänk | Anmäl
u_3230, 2011-05-29, 23:12
Herregud vilken förnedrande människosyn!
Vuxna människors konsumtionsmönster skall styras av vetenskapligt uträknade skattesatser.
Sådant ovälkommet förmynderi betackar jag mig för.
Det kanske är dags att låta människor välja själva vilka droger de vill använda, alkohol passar inte alla, detta är nog en av anledningarna till att det uppstår beroendeproblematik, människor får inte välja sina droger. Förfärligt egentligen.
Permalänk | Anmäl
TAGE UNIKSSON, 2011-05-29, 23:48
Och de skulle bli hjälpta av högre priser? Problemen ligger ju som alla borde veta inte där. I länder med betydligt lägre vinpriser har ju tydligen inte medelålders kvinnor de här problemen. Nej, sluta med de här misslyckade prisdiskriminerande hycklarmetoderna.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-05-30, 04:37
Det kommer om priset höjs, bara att bli ännu fler resor med bil och buss till Puttgarden och Flensburg.
Om kvinnor tar alkohol till tröst för en jobbig vardag, är det väl inte vinets fel?
Politiker behandlar vuxna människor som oansvariga dagisbarn som måste mästras och ledas till rätt beteende. Usch för detta förmynderi.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2011-05-30, 05:04
Varför tar inte dessa skatteprofeter/förbudsivrare i alla möjliga frågor och emigrerar så resten av oss normala får leva ifred ?
Franz Josefs land är mycket obebott...
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-05-30, 05:20
Barbro Westerholm har tydligen missat att vi idag är en del av Europa där vin är en måltidsdryck som alla andra.
Det är oomtvistat att 2-3 glas vin om dagen är nyttigt för den åldrande människan. En gång i tiden var whisky den mest förskrivna medicinen på apoteket.Den såldes i bruna runda apoteksflaskor. Min mormor fick den på recept från doktorn.
Det finns också forskning som visar att kvinnor 50+ som har ekonomin i balans och dricker ett par glas om dagen är friskare och gladare.
Ta itu med ungdomsfylleriet istället och lär ungdomar dricka kultiverat. Det är där åtgärderna borde sättas in med kraft, i stället för att jaga den lilla guldkant seniorerna vill unna sig.
10% är alkoholmissbrukare i Sverige och 90% dricker med måtta. Majoriteten ska inte behöva bli straffbeskattade för att vissa misslyckas.
Barbro Westerlund är en kvarleva från gamla förbudsverige där man noterade med höjt ögonbryn att en kvinna "smakade" (sprit).
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-05-30, 05:28
BW är ytterligare ett exempel på en politiker som jobbat med politiker, vars vänner är politiker, som umgås med politiker och som därigenom tillhör den exklusiva klubben som kan och vet allt mycket bättre än den vanlige, skattebetalande medborgaren.
Ja, åtminstone tror de själva att det är så. Detta med slutna rum som fylls med personer med likadana åsikter och som därför aldrig får sina åsikter prövade skapar en konsensus som utgår från de församlades enighet om sin förträfflighet.
Det är ett välkänt fenomen inom psykologin så BW behöver inte nödvändigtvis vara korkad, elak eller en översittare. Det KAN faktiskt vara att det bara förefaller så.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-05-30, 06:12
Barbro Westerholm har naturligtvis rätt i att varna för alkoholens faror, den skapar ett stort och utbrett lidande samt har en astronomisk samhällskostnad.
Det är klart att Systembolaget samt skatter minskar efterfrågan och räddar liv.
Barbro Westerholm är en seriös politiker, jag har länge tyckt det. Det är farligt om alla äldre slutar med politiken, vi behöver olika erfarenheter, så jag hoppas hon fortsätter.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-05-30, 06:51
Jag tror att BW har en poäng. Det kan säkert vara så att lådvinet gör det lite för enkelt att ta sig ett par glas utan att man ser hur mycket som försvann i flaskan och att detta kanske framför allt drabbar en grupp kvinnor i riskzonen.
Det kanske till och med är så att BW har egen erfarenhet av detta och därför lyfter frågan.
Det är inte världens undergång om lådvinet blir dyrare.
Jag tror dock inte att det skulle få önskad effekt. Jag misstänker att frestelsen med lådvin är att det är så bekvämt. Det är nog inte en prisfråga. För att stävja lådvinsfylleriet, skulle man sannolikt behöva höja priset rejält och då vore det inte lika kul för oss andra.
Tål att tänkas på.
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-05-30, 07:02
Hur skulle det kunna vara skillnad på kvinnors och mäns alkoholkonsumtion när det enligt gällande genuspolitik inte finns några skillnader mellan kvinnor och män annat än patriarkalt påtvingade?
Lösningen på kvinnors alkoholproblem måste alltså vara ett intensifierat genusarbete i syfte att eliminera dom förväntningar patriarkatet har på kvinnor, som får dom att börja dricka.
Permalänk | Anmäl
Magnus Hansson, 2011-05-30, 08:42
Gud bevare oss från sådana politiker som BW!
Pekpinnar om allt från alkohol, genus till invandring...
Hon är typexemplet på en politiker som får välja sig ett nytt folk.
Någon skrev Frans Josefs land, som så vitt jag vet är obebott så det skulle ju passa.
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-05-30, 09:27
Det har ju pratats om att visa avskräckande bilder på tobakspaket. Detta kunde tillämpas även på den farliga alkoholen. T.ex. skulle man kunna lagstadga att ena sidan på lådvinspaket måste täckas av en obehagligt blodig bild från en bilolycka (där föraren varit rattonykter). Bara en idé - jag tror att det skulle minska kvinnors vilja att köpa hem lådvin avsevärt. (Även om kvinnan skulle täcka över paketet så skulle det fortfarande finnas en viss skam associerad med köpet.)
Att höja priset på lådvin är bra men inte nog. Jag tycker att man automatiskt borde plocka bort alternativt höja beskattningen successivt på de produkter i Systembolagets sortiment som säljer bäst. På så sätt hamnar priserna automatiskt på en rimlig nivå, eftersom det som är populärt och dricks mycket försvinner eller blir mindre attraktivt att köpa. Klart mer rättvist än att bara komma till rätta med lådvinsproblemet, eller hur? Vem vet vad som kommer i framtiden? Kanske kommer producenterna att komma på ännu billigare förpackningar än tetrapack, och då måste vi avra snabba att kompensera den prisminskningen med höjda skatter.
Permalänk | Anmäl
mintapa, 2011-05-30, 12:25
Ja, #31 Sten F !
Hon tillhör den delen av Fp som tillsammans med Bengt W samarbetade med socialisterna med vad det betyder av att opåtalat styra upp andra människor (90% till ev. förmån för 10%). Man (hon?) kallar det demokrati.......!???
Det känns emellertid befriande och hoppingivande att så många kommentarer här går henne emot. Hon är uppenbarligen lika förbrukad som Bengt W.
Permalänk | Anmäl
Bengt Mona, 2011-05-30, 12:44
Ja, #31 Sten F !
Hon tillhör den delen av Fp som tillsammans med Bengt W samarbetade med socialisterna med vad det betyder av att opåtalat styra upp andra människor (90% till ev. förmån för 10%). Man (hon?) kallar det demokrati.......!???
Det känns emellertid befriande och hoppingivande att så många kommentarer här går henne emot. Hon är uppenbarligen lika förbrukad som Bengt W.
Permalänk | Anmäl
Bengt Mona, 2011-05-30, 12:44
Inför kvinnlig åldergräns för vin i dunk. Max 40 för att få köpa ut! Om det nu är så illa ställt med de här kvinnorna att de själva inte förmår styra sina beteenden.
Permalänk | Anmäl
Stephan Karlsson, 2011-05-30, 16:19
Finns inga som helst belägg för att folk dricker mindre om man för en mer restriktiv alkoholpolitik, det borde vara känt även för artikelförfattaren.
Och även om så vore så är det ingenting som hon har någon rätt att lägga sig i. Dessa moralister brukar gömma sig bakom en rad argument som att det kostar "samhället" för mycket osv men det håller inte. I såna fall finns det en rad olika andra områden som borde beskattas betydligt hårdare eller förbjudas helt.
Permalänk | Anmäl
John G-son, 2011-05-30, 16:46
Det är klart enklare att öppna kranen på lådvinsboxen är att korka upp en flaska till, rent mentalt.Om man har en aning om att riskbruk leder till missbruk så fattar man det för personer som har svårt att stå emot av olika anledningar.Alkohol och tobak är droger som ger ett beroende när konsumtionen går över styr.I detta tuffa,krävande stressiga samhälle kan alkohol bli en flykt från verkligheten.Barbro Westerholm är inte bara riksdagsledamot utan oxå läkare vilket förklarar hennes utomordenliga kunskaper i ämnet.Detta är inte förmynderi utan omtanke om vår hälsa när vi får svårt att sätta gränser.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2011-05-30, 17:38
Är det bara jag, eller är FPs politiskt feministiska linje svår att följa? För ett tag sen fick vi ta del av ett väldigt humoristisk inlägg i genusdebatten från samma håll, den gången rörande förekomsten av män kontra kvinnor på de nya sedlarna.
Nu vill alltså Barbro Westerholm helt omyndigförklara kvinnorna. För det är väl så artikeln måste läsas? Kvinnor dricker vin, därför måste vi höja skatten på lådvin så att kvinnor ska dricka mindre. Kvinnor(ja, för det är så artikeln är skriven) kan alltså inte ta detta beslut själva.
Jag har med andra ord väldigt svårt att se folkpartiets feministiska linje.. såvida den inte är att sparka undan fötterna för sig själv, om och om igen. Om så är fallet, grattis!
Permalänk | Anmäl
Mikael T, 2011-05-30, 22:35
Kanske räcker det att höja vinpriset för kvinnor som handlar lådvin.
Permalänk | Anmäl
TAGE UNIKSSON, 2011-05-31, 05:17
Det var ett svar som innehåller lika delar socialism och överförmynderi.
Om Barbro varit vänsterpartist hade det varit fullt naturligt, men nu tillhör hon ett parti som påstår sig vara liberalt.
Jag ska författa ihop ett bemötande under de närmaste dagarna.
Permalänk | Anmäl
Niklas Starow, 2011-05-31, 09:12
Somna om BW och engagera dig i viktigare frågor i samhället snälla! När man växte upp på 70-80 talet va riksdagsmän just riksdagsmän. Idag vuxendagis utan verklighet o insnöade personer i sin infikade bubbla.
Se Robinson Emanuel, Ronja rövardotter o listan kan göras lång...
Permalänk | Anmäl
André W, 2011-05-31, 18:19
Förbjud kvinnor att köpa lådvin!
Det låter kanske lite drastiskt men jag tror det skulle lösa det problem BW här formulerar. Själv kommer jag inte längre kunna se en äldre kvinna med en låda vin utan tänka på människan som en stackars olycklig smygsupande änka.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-06-01, 10:59
42 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Om nu Westerholm är så mån om att hålla alkoholkonsumtionen nere bör hon väl ändå propagera för ett totalförbud av alkohol. Eller är det skatteintäkterna som talar högre än folkhälsan?
Öl på flaska är dyrare än öl på burk (både generellt, och även när det rör sig om exakt samma öl), men det borde jag kanske inte påpeka, det kanske ger politikerna idéer.
Angående miljön köper jag inte riktigt argumentet - papp väger ju mindre än glas, och glaslfaskor tar dessutom upp mer plats då det finns mycket tomrum mellan flaskorna. Medan fyrkantiga lådor kan placeras tätt intill varandra.
Men huvudsaken är att vuxna människor bör behandlas som vuxna. Barbro pratar om vuxna som om de vore förvirrade småbarn som behöver vägledning. Vinförpackningar ska inte få ha "vardaglig prägel", som om folk är så dumma att de låter sig luras av en förpackning. Så korkade tror jag inte människor är, jag tror folk kan reda ut hur ofta det är lämpligt att dricka alldeles oavsett hur förpackningen ser ut.
"Det kan finnas ett samband mellan skadeutvecklingen och lådvinets ökade popularitet", skriver Westerholm. Med samma ovetenskapliga stringens vill jag påstå: Det kan finnas ett samband mellan nykterism, lösa spekulationer och dumhet. För övrigt säger en varningstext i alkoholreklam att hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet. Det betyder att hälften av alla som drunknar har varit helt nyktra. Ska vi av det senare dra slutsatsen att det är OK att supa?
Hmm... Jag säger nej tack till höjd lådvinsskatt, av tre anledningar.
1. Att döma av bild-bylinen är artikelförfattaren själv en medelålders kvinna, och kan alltså skadas av lådvin om hennes analys nu är rimlig. Men om hon är orolig för sin hälsa så bör hon se över sina levnadsvanor istället för att tvinga andra människor att dansa efter hennes pipa.
2. Hela debattknepet med att lyfta fram kvinnors väl och ve känns väldigt genusfeministiskt och därmed förkastligt per se. När hörde ni senast någon poängtera att mäns hälsa kan skadas av ditt eller datt?
3. I grund och botten är hela idén om att "skydda människor från sig själva" rätt paternalistisk och osympatisk. Ska vi införa extra skatt på Coca Cola också? Eller plockgodis? Eller bacon? Jag förstår att politiker som Barbro Westerholm gärna vill visa sig på styva linan med diverse utspel och iblötläggande av sin egen snok. Men vi vanliga hederliga svenskar vill nog mest av allt lämnas i fred.
Kvinnor lever trots allt betydligt längre än män, så varför inte unna sig det goda i livet? Och därtill tror jag inte att Barbro Westerholm eller någon annan skulle bekymra sig för män på 50+, om det istället var dem som hade ökat sin alkoholkonsumtion...
Ja jösses, nu är lådvinet också en kvinnofälla! Finns det inga begränsningar i detta genusvansinne?
Ja folkpartiet liberalerna politiska agenda verkar helt klar: Skatt på lådvin och skolk på betyget. Var finns det riktigt liberala partiet? Är det någon som kidnappat det och gömt det i källaren?
En förpackningsskatt verkar underligt och krångligt.
Men systembolaget har ju monopol och skall motverka missbruk. Kan man inte helt enkelt öka priset och därmed vinsten på de billigaste lådvinerna så att det inte blir billigare än de billigaste flaskorna? Eller helt sluta att sälja lådviner större än en liter?
Jaja....att vissa kvinnor inte kan dricka vin med förnuft det är ju självklart inte de aktuella kvinnornas fel utan det är lådvinets fel.
Äh, kommer den här skattehöjningen till stånd får man väl utöka årets två resor till Tyskland till tre stycken. I Tyskland är det minsann inte lådvinets fel att vissa kvinnor dricker lite mer än de borde.
Vadå "kostar som tre" ? Tre vadå? Flaskor vin? Chateau Lafitte -56 eller vad? Man får väl vad man betalar för? I detta fallet ett hyggligt lättdrucket vin för omgående konsumtion, ett tankbåtsvin från storproducenter runt om i världen. Packa om vinet i flaskor då så får vi bort problemet, om det är så du menar. Skulle vara roligt att se om konsumtionen i denna "riskgrupp" skulle minska avsevärt då. Tror du det Barbro?
#3 C.R Akovian Ja , hälften av dem som drunknar är nyktra och hälften har druckit alkohol, men värst är att alla dör av vatten. Vad säger det om vattens farlighet jämfört med nykterhet eller alkoholkonsumtion :-)
Vad skulle vi ta oss till, om vi inte hade haft besserwissers som
Barbro Westerholm?
I sin kristallkula "skådar hon tilltagande problem för medelålders
kvinnors alkoholkonsumtion på grund av lådvinet".
Förhoppningsvis har "medelålders kvinnor" det goda omdömet
att lägga fru Besserwissers oförskämda påstående på minnet,
och år 2014 lägga sin röst på det enda parti som värnar Sverige,
och svenskarnas frihet högre, än vad folkpartiet och alla dess
liberala fjollor gör.
Det här med jämlikhet kanske inte var så genomtänkt. Då jag var barn på femtiotalet var kvinnliga alkoholister i det närmaste ett okänt tillstånd.
Sedan kom jämlikheten och skulle "befria" kvinnan från spisen och hemarbetet.
Nu är alkoholismen hos kvinnor minst lika utbredd som hos män.
Kvinnor äter sömnmedel, lugnande medel och annan psykofarmaka som muskelbergen äter anabola.
Nu är kvinnor utbrända och har värk (fibromyalgi) och verkar vara i dålig form överhuvud taget.
Mängder med kvinnor är ensamstående med bedrövlig ekonomi och kommer att få en minimal pension.
De har i stor utsträckning tappat kontakten med sina barn som mer söker trygghet i en grupp än med sin mor.
Kvinnofrigörelsen är en av de värsta olyckor som någonsin drabbat kvinnan.
För att pris instrumentet skall fungera krävs det att det är priset som styr din konsumtion, undrar hur många som drabbas av det?
Att åka utomlands köpa billig sprit är en klass fråga, alkolism är en sjukdom som inte har priser på systemet att göra.
Låter lite absurt att man sitter hemma och tycker fan vad bra med lådvin nu dricker jag 4 flaskor vin i stället för 3 i veckan, det är tydligen så det fungerar, känner någon igen sig.
Man kan inte "förbjuda bort" det som kan vara skadligt för vissa människor, det som för andra inte är något problem.
Ett sådant samhälle vill ingen ha.
Människor tar livet av sig, kastar sig framför tåg, hänger sig i snaror, skjuter huvudet av sig med sina jaktvapen, ska allt sådant då förbjudas?
En "kastrering" av de som inte har några problem i förmån för de få som har.
Hur gör vi med de med bulimi och anorexi?
Hur gör vi med dem som skär sig?
Har vi förbjudit spel, för att en del av befolkningen blir spelmissbrukare?
Vissa kör alltid bil för fort och för farligt, ska vi förbjuda bilen då för alla?
Ska vi alla få doseringspåsar med mat så ingen äöter för mycket eller för litet OCH vem/vilka ska kontrollera att allt följs?!
Nä Sverige, lägg ner överförmynderiet och låt människan ta sitt eget ansvar och när samma människa söker hjälp, presentera adekvat och individuell professionell vård, inte ett samkört billigt system bollat mellan politiska puckon till kommunstyrd vård utan tanke på den enskilde vårdsökanden.
Sune Svensson
Vilken planet har ditt skepp kommit ifrån som nyligen landat på Jorden?
Somna om eller tanka skeppet för återresa.
Det är synd om kvinnorna som vanligt.
Låste i en debatt en gång där det diskuterades självmord och då var det väldigt synd om kvinnorna också tills det uppdagades att 70 % av alla självmord görs av män.
Det är yrsla missbrukare vill åt sen är det skit samma vad som intas för alkoholism är en demokratisk sjukdom och 100% jämställd.
Jag tycker tanten ska avstå från internetkommunikation ö.h.t. Hon menar att prisinstrument är viktgt att hålla alkholkonsumtionen nere.
Ja, det är rätt. Men samma prisinstrument ger incitament till ökad privatimport. Till skillnad från Saudiarabien så får kvinnor köra bil i vår del av världen och kan, med tillräckligt bra ursäkt, ta in i princip hur mycket som helst. Vilket självklart i sig är diskriminerande, då de som bor nära gränsen till t.ex. Danmark kan göra en förtäckt smuggelresa för mindre än 200 kr. Det klarar inte en Östersundsbo av. Alltså är vi inte lika inför lagen.
Det finns, såvitt jag vet, bara en enda anledning att ensamstående kvinnor dricker betydligt mycket mer vin än ensamstående män, som ju dricker betydligt mycket mer öl. Det handlar om att kvinnor vill ha mer fylla per centiliter, då kvinnorna tänker mer på sin figur än männen.
Ingen regel utan undantag. Men det är dock oförskämt att sticka ut med ett inlägg som Barbro Westerholm gör, och i och med det samtidigt insinuerar att hon vet bättre än oss alla andra.
Med liberaler likt Barbro så behövs det inga socialister!
Milton Friedman använde inga droger överhuvudtaget då han ansåg det var negativt för HONOM men då han var liberal så ville han inte förbjuda droger för någon annan. Hur kan en liberal tycka att staten ska skydda individer ifrån sig själva?
Friedman sa att de flesta ekonomer och politiker som var emot hans idéer i grund och botten är emot konceptet med individens frihet. Det är något som stämmer in på exakt varenda folkpartist, Fp får riktiga liberaler att skämmas. Staten ska ha en stor roll när det gäller att garantera individens frihet genom att erbjuda skydd mot alla de som vill inskränka den. Att skydda individen från sig själv är något helt annat.
Det finns gott om riktiga liberaler i Sverige men då de har den goda smaken att inte vilja påtvinga sina egna uppfattningar på andra så blir dessa sällan politiker. Istället får vi dras med socialister förklädda till liberaler som griper varje chans att inskränka individens rätt över sitt eget liv.
Nu kanske det inte är Barbro W som satt rubriken, men jag måste ändå påpeka att det inte är lådvinet som knäcker medelålders kvinnor, utan kvinnorna själva. Precis lika lite som att bilar på isigt underlag förorsakar olyckor, förorsakar lådvin skador på människor. Om nu inte medelålders kvinnor hålls fast och tvingas att dricka lådvin, men det tror jag i så fall är undantag ;-) Barbro W, hur vore det om du, som den liberal som du påstår att du är, för en gångs skulle kunde betona människors - i detta fall medelålders kvinnor - personliga ansvar för vad som sker med dem!
@19 Viktor Sandahl: Väl talat. Jag är över huvud taget glad att se att så många här har sett igenom Barbro Westerholms socialist-paternalistiska agenda och hennes unket genusfeministiska argumentation.
Alltsedan massövervakningssveket efter valet 06 har jag bestämt mig för att inte längre rösta på Judas-partierna M, FP, KD och C. Westerholms utspel har stärkt mig i min övertygelse.
Herregud vilken förnedrande människosyn!
Vuxna människors konsumtionsmönster skall styras av vetenskapligt uträknade skattesatser.
Sådant ovälkommet förmynderi betackar jag mig för.
Det kanske är dags att låta människor välja själva vilka droger de vill använda, alkohol passar inte alla, detta är nog en av anledningarna till att det uppstår beroendeproblematik, människor får inte välja sina droger. Förfärligt egentligen.
Och de skulle bli hjälpta av högre priser? Problemen ligger ju som alla borde veta inte där. I länder med betydligt lägre vinpriser har ju tydligen inte medelålders kvinnor de här problemen. Nej, sluta med de här misslyckade prisdiskriminerande hycklarmetoderna.
Det kommer om priset höjs, bara att bli ännu fler resor med bil och buss till Puttgarden och Flensburg.
Om kvinnor tar alkohol till tröst för en jobbig vardag, är det väl inte vinets fel?
Politiker behandlar vuxna människor som oansvariga dagisbarn som måste mästras och ledas till rätt beteende. Usch för detta förmynderi.
Varför tar inte dessa skatteprofeter/förbudsivrare i alla möjliga frågor och emigrerar så resten av oss normala får leva ifred ?
Franz Josefs land är mycket obebott...
Barbro Westerholm har tydligen missat att vi idag är en del av Europa där vin är en måltidsdryck som alla andra.
Det är oomtvistat att 2-3 glas vin om dagen är nyttigt för den åldrande människan. En gång i tiden var whisky den mest förskrivna medicinen på apoteket.Den såldes i bruna runda apoteksflaskor. Min mormor fick den på recept från doktorn.
Det finns också forskning som visar att kvinnor 50+ som har ekonomin i balans och dricker ett par glas om dagen är friskare och gladare.
Ta itu med ungdomsfylleriet istället och lär ungdomar dricka kultiverat. Det är där åtgärderna borde sättas in med kraft, i stället för att jaga den lilla guldkant seniorerna vill unna sig.
10% är alkoholmissbrukare i Sverige och 90% dricker med måtta. Majoriteten ska inte behöva bli straffbeskattade för att vissa misslyckas.
Barbro Westerlund är en kvarleva från gamla förbudsverige där man noterade med höjt ögonbryn att en kvinna "smakade" (sprit).
BW är ytterligare ett exempel på en politiker som jobbat med politiker, vars vänner är politiker, som umgås med politiker och som därigenom tillhör den exklusiva klubben som kan och vet allt mycket bättre än den vanlige, skattebetalande medborgaren.
Ja, åtminstone tror de själva att det är så. Detta med slutna rum som fylls med personer med likadana åsikter och som därför aldrig får sina åsikter prövade skapar en konsensus som utgår från de församlades enighet om sin förträfflighet.
Det är ett välkänt fenomen inom psykologin så BW behöver inte nödvändigtvis vara korkad, elak eller en översittare. Det KAN faktiskt vara att det bara förefaller så.
Barbro Westerholm har naturligtvis rätt i att varna för alkoholens faror, den skapar ett stort och utbrett lidande samt har en astronomisk samhällskostnad.
Det är klart att Systembolaget samt skatter minskar efterfrågan och räddar liv.
Barbro Westerholm är en seriös politiker, jag har länge tyckt det. Det är farligt om alla äldre slutar med politiken, vi behöver olika erfarenheter, så jag hoppas hon fortsätter.
Jag tror att BW har en poäng. Det kan säkert vara så att lådvinet gör det lite för enkelt att ta sig ett par glas utan att man ser hur mycket som försvann i flaskan och att detta kanske framför allt drabbar en grupp kvinnor i riskzonen.
Det kanske till och med är så att BW har egen erfarenhet av detta och därför lyfter frågan.
Det är inte världens undergång om lådvinet blir dyrare.
Jag tror dock inte att det skulle få önskad effekt. Jag misstänker att frestelsen med lådvin är att det är så bekvämt. Det är nog inte en prisfråga. För att stävja lådvinsfylleriet, skulle man sannolikt behöva höja priset rejält och då vore det inte lika kul för oss andra.
Tål att tänkas på.
Hur skulle det kunna vara skillnad på kvinnors och mäns alkoholkonsumtion när det enligt gällande genuspolitik inte finns några skillnader mellan kvinnor och män annat än patriarkalt påtvingade?
Lösningen på kvinnors alkoholproblem måste alltså vara ett intensifierat genusarbete i syfte att eliminera dom förväntningar patriarkatet har på kvinnor, som får dom att börja dricka.
Gud bevare oss från sådana politiker som BW!
Pekpinnar om allt från alkohol, genus till invandring...
Hon är typexemplet på en politiker som får välja sig ett nytt folk.
Någon skrev Frans Josefs land, som så vitt jag vet är obebott så det skulle ju passa.
Det har ju pratats om att visa avskräckande bilder på tobakspaket. Detta kunde tillämpas även på den farliga alkoholen. T.ex. skulle man kunna lagstadga att ena sidan på lådvinspaket måste täckas av en obehagligt blodig bild från en bilolycka (där föraren varit rattonykter). Bara en idé - jag tror att det skulle minska kvinnors vilja att köpa hem lådvin avsevärt. (Även om kvinnan skulle täcka över paketet så skulle det fortfarande finnas en viss skam associerad med köpet.)
Att höja priset på lådvin är bra men inte nog. Jag tycker att man automatiskt borde plocka bort alternativt höja beskattningen successivt på de produkter i Systembolagets sortiment som säljer bäst. På så sätt hamnar priserna automatiskt på en rimlig nivå, eftersom det som är populärt och dricks mycket försvinner eller blir mindre attraktivt att köpa. Klart mer rättvist än att bara komma till rätta med lådvinsproblemet, eller hur? Vem vet vad som kommer i framtiden? Kanske kommer producenterna att komma på ännu billigare förpackningar än tetrapack, och då måste vi avra snabba att kompensera den prisminskningen med höjda skatter.
Ja, #31 Sten F !
Hon tillhör den delen av Fp som tillsammans med Bengt W samarbetade med socialisterna med vad det betyder av att opåtalat styra upp andra människor (90% till ev. förmån för 10%). Man (hon?) kallar det demokrati.......!???
Det känns emellertid befriande och hoppingivande att så många kommentarer här går henne emot. Hon är uppenbarligen lika förbrukad som Bengt W.
Ja, #31 Sten F !
Hon tillhör den delen av Fp som tillsammans med Bengt W samarbetade med socialisterna med vad det betyder av att opåtalat styra upp andra människor (90% till ev. förmån för 10%). Man (hon?) kallar det demokrati.......!???
Det känns emellertid befriande och hoppingivande att så många kommentarer här går henne emot. Hon är uppenbarligen lika förbrukad som Bengt W.
Inför kvinnlig åldergräns för vin i dunk. Max 40 för att få köpa ut! Om det nu är så illa ställt med de här kvinnorna att de själva inte förmår styra sina beteenden.
Finns inga som helst belägg för att folk dricker mindre om man för en mer restriktiv alkoholpolitik, det borde vara känt även för artikelförfattaren.
Och även om så vore så är det ingenting som hon har någon rätt att lägga sig i. Dessa moralister brukar gömma sig bakom en rad argument som att det kostar "samhället" för mycket osv men det håller inte. I såna fall finns det en rad olika andra områden som borde beskattas betydligt hårdare eller förbjudas helt.
Det är klart enklare att öppna kranen på lådvinsboxen är att korka upp en flaska till, rent mentalt.Om man har en aning om att riskbruk leder till missbruk så fattar man det för personer som har svårt att stå emot av olika anledningar.Alkohol och tobak är droger som ger ett beroende när konsumtionen går över styr.I detta tuffa,krävande stressiga samhälle kan alkohol bli en flykt från verkligheten.Barbro Westerholm är inte bara riksdagsledamot utan oxå läkare vilket förklarar hennes utomordenliga kunskaper i ämnet.Detta är inte förmynderi utan omtanke om vår hälsa när vi får svårt att sätta gränser.
Är det bara jag, eller är FPs politiskt feministiska linje svår att följa? För ett tag sen fick vi ta del av ett väldigt humoristisk inlägg i genusdebatten från samma håll, den gången rörande förekomsten av män kontra kvinnor på de nya sedlarna.
Nu vill alltså Barbro Westerholm helt omyndigförklara kvinnorna. För det är väl så artikeln måste läsas? Kvinnor dricker vin, därför måste vi höja skatten på lådvin så att kvinnor ska dricka mindre. Kvinnor(ja, för det är så artikeln är skriven) kan alltså inte ta detta beslut själva.
Jag har med andra ord väldigt svårt att se folkpartiets feministiska linje.. såvida den inte är att sparka undan fötterna för sig själv, om och om igen. Om så är fallet, grattis!
Kanske räcker det att höja vinpriset för kvinnor som handlar lådvin.
Det var ett svar som innehåller lika delar socialism och överförmynderi.
Om Barbro varit vänsterpartist hade det varit fullt naturligt, men nu tillhör hon ett parti som påstår sig vara liberalt.
Jag ska författa ihop ett bemötande under de närmaste dagarna.
Somna om BW och engagera dig i viktigare frågor i samhället snälla! När man växte upp på 70-80 talet va riksdagsmän just riksdagsmän. Idag vuxendagis utan verklighet o insnöade personer i sin infikade bubbla.
Se Robinson Emanuel, Ronja rövardotter o listan kan göras lång...
Förbjud kvinnor att köpa lådvin!
Det låter kanske lite drastiskt men jag tror det skulle lösa det problem BW här formulerar. Själv kommer jag inte längre kunna se en äldre kvinna med en låda vin utan tänka på människan som en stackars olycklig smygsupande änka.