Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Serbien

Carl Bildt om Serbien

Nu bör Serbien släppas in i EU

Min förhoppning är att dagens nyhet skall öppna upp möjligheten för Serbien att få kandidatlandstatus i EU mot slutet av året och att det skall vara möjligt att inleda formella anslutningsförhandlingar nästa år, skriver Carl Bildt, utrikesminister.


Om författaren

Carl Bildt är Sveriges utrikesminister och var EU:s medlare i Jugoslaviska kriget och sedan FN:s höge representant i Bosnien.

Det var vid tolvtiden som det började komma lite kryptiska meddelanden, och självfallet tog jag omedelbart kontakt med Belgrad, men det var först i och med president Tadics presskonferens som gripandet av Mladic kunde bekräftas officiellt. Då var också de DNA-tester man ansåg att man måste göra på den mycket åldrade mannen klara.

Det var en tillfällighet som ser ut som en tanke att detta inträffade samtidigt som EU:s Catherine Ashton landade i Belgrad.

Ett mörkt kapitel i den europeiska historien kan stängas, och samtidigt öppnas Serbiens och hela regionens europeiska perspektiv upp på ett nytt sätt.

Nu överförs Mladic till Haag och ICTY, och med stor sannolikhet kommer jag att tillhöra dem som i ett eller annat stadium av rättegången kallas för att berätta det jag vet om vad som hände framför allt den tragiska sommaren 1995.

Mina möten då med bl a Mladic har jag ju skildrat i boken "Uppdrag Fred", men sedan dess har olika rättegångar vid ICTY gett oss en mycket djupare bild av vad som faktiskt inträffade.

Rättegången mot Mladic blir den sista stora krigsförbrytarrättegången efter Balkan-krigen. Rättegången mot den kroatiske generalen Gotovina avslutades ju för någon månad sedan, och rättegången mot Karadzic pågår.

Just i dag ser jag att det var Mladics nära förbundne generalen Tolimir som var i rättegångssalen i Haag.

Min förhoppning är att dagens nyhet skall öppna upp möjligheten för Serbien att få kandidatlandstatus i EU mot slutet av året och att det skall vara möjligt att inleda formella anslutningsförhandlingar nästa år.

Och de kroatiska anslutningsförhandlingarna hoppas jag skall vara avslutade inom den allra närmaste tiden.

Då kan den europeiska integrationens och försoningens krafter äntligen börja att dominera den del av Europa som under ett långt och brutalt och fasansfullt decennium slöts sönder och samman av nationalistiska strider.

Detta var en bra dag för Europa.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/36671

28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Inga problem med Serbien i EU!

Bara Sverige går ur EU och:

de öppna gränserna.
de höga kostnaderna.
de korrumperade politikerna.
de överstatliga politrukerna.

Annars Kalle rätt!

Permalänk | Anmäl #1 per svensson, 2011-05-26, 15:00

"Det var en tillfällighet som ser ut som en tanke att detta inträffade samtidigt som EU:s Catherine Ashton landade i Belgrad."

Kanske mer än en tillfällighet?

Så här står det i DN på nätet idag:
"I tio år har Serbien försäkrat att landet samarbetar fullt ut med Haagtribunalen. I takt med att flera av Ratko Mladics medhjälpare gripits och tidigare säkerhetsmän låtit sig intervjuas har bilden blivit en annan.

Till tidningen New York Times säger utredare från säkerhetstjänsten att de för bara några år sedan hade full uppsikt över Mladic och det nätverk som skyddade honom. När Mladics medhjälpare handlade mat på marknaden skuggades de av säkerhetsmännen, som dock aldrig fick någon order att gripa den misstänkte krigsförbrytaren."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mladic-star-i-vagen-for-eu-intradet

Ska man belöna ett land som bevisligen genomfört mycket grova krigsförbrytelser, kanske de värsta sedan andra v-kriget, bara för att de till slut grep en huvudman när han stod i vägen för ett EU inträde?

Permalänk | Anmäl #2 Backfire, 2011-05-26, 15:04

"Då kan den europeiska integrationens och försoningens krafter äntligen börja att dominera den del av Europa som under ett långt och brutalt och fasansfullt decennium slöts sönder och samman av nationalistiska strider."

Ok, Carl Bildts enda avsikt med artikeln var alltså att demonisera Sverigedemokraterna. Fine!

Att striderna i f.d. Jugoslavien var mellan etniska grupper som levt i samma land men segregerade från varandra är tydligen inget som hindrar Carl Bildt och hans regering från att med största skyndsamhet skapa exakt samma segregation och misstro mellan folkgrupper i Sverige.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2011-05-26, 15:07

Ibland ska det vara förlåtelse och en sanningskommission och i andra fall en tröskning av rättvisa. Det bestäms av vad makthavarna tjänar på politiskt. Skurken får ofta vara fri så att det blir ett större tidsdjup och effekten bli större. Rättegången hålls då precis innan denne dör naturligt.

Om domstolen i Haag hade fungerat mer universellt så hade den kanske kunnat dömma Carl Bildt efter dennes stölder av rysk egendom 1994. Ryssarna sänkte färjan istället. Bildt togs med fingrarna i syltburken och lade på locket, vilket de sluga ryssarna nog hade räknat ut. Kanske han också hade dåliga rådgivare i amerikanarnas tjänst.

När ska färjan bärgas och bli ett museum över utrikespolitiska vansinnesprojekt? Idag råder dykförbud av respekt för de anhöriga. Man vill nämligen inget veta. Först när makthavarna har dött naturligt är det möjligt att undersöka.

Permalänk | Anmäl #5 Urban Persson, 2011-05-26, 15:51

Carl Bildt är en fara för svenska folket. Han har åsiktscensur på sin egen blogg. Hans fingrar har doppats i för många burkar.

Permalänk | Anmäl #7 Tom Box, 2011-05-26, 17:24

Bortsett från att Sverige håller på att bli ett nytt fd. Jugoslavien pga de förda politiken, så håller jag tummarna för Carl Bildts agenda för att få med Serbien i EU. Det blir en tillgång! Serber som kom som arbetskraftinvandrare på 60-talet fick ett bra rykte som pålitliga, hederliga och ambitiösa arbetstagare. Dessutom har det varit för mycket inbördeskrig i fd Jugoslavien. Serbien och Bosniens kristna led under den ottomanska ockupationen under 400 år och frigörelsen blev blodig på hela Balkan i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Sedan kom andra världskriget då Belgrad bombades och Serbien ockuperades pga av folkets morstånd mot fascisterna och serberna i själva Serbien och framförallt i Krajina fig lida oerhört. De övriga i Jugoslavien gick med fascisterna/nazisterna.

Krajinaserberna fick lida en gång till under Operation Storm 1995, då en kvarts miljon fördrevs och tiotusen mördades (mest gamlingar och andra orkeslösa). Samma år kom massakern i Srebenica - 800 000 tusen män och pojkar över 15 år dödades av Mladic's styrkor. Inga kvinnor och barn dock, kan det ha rört sig om strid mellan paramilitärer och bosnienserbiska styrkor som de senare gick segrande ur? Som Carl Bildt och andra vet så attackerades och terroriserades serbiska byar i närområdet från Srebrenica.

Men någon måste offra sig (Mladic, kanske?) inför den allmänna opinionen i EU (ja, jag ger inte mycket för den ensidiga demoniseringen av Serbien, de andra bar nog inte så oskyldiga heller!) och hela fd. Jugoslavien måste in i EU och skyddas av fredsprojektet EU. Då går det inte att haka upp sig på det förgångna - det får komma senare - det är överlevnaden som gäller.

Jag liksom du, Carl Bildt, välkomnar Serbien i EU, Balkan är en del av Europa och jag hoppas du lyckas i din strävan! Jag är 100% enig med dig i detta!

Permalänk | Anmäl #8 Ina Höst, 2011-05-26, 18:42

Arresteringen av misstänkta krigsförbrytare och samarbete med ICTY är ett av kraven på Balkanländerna för kanditlandstatus. Men utrikesminister Carl Bildt vet säkert att det räcker inte. Ett kandidatland måste också uppfylla de politiska kriterierna för EU-medlemskap, dvs i stort sett fungera som en demokratisk rättsstat innan förhandlingar börjar.

Permalänk | Anmäl #9 Mose Apelblat, 2011-05-26, 19:10

Jag håller med Carl Bildt att alla krigsförbrytarna ska ställas till ansvar. Däremot förstår jag inte Sveriges och Carl Bildts ställning i Karabkahs krig. Här i utkanten av Europa befinner sig land Azerbaijan som har högsta antalet flyktingar per kapita i världen p.g.a. Armeniens ockupation. Armenien har ockuperad 20% de sista 20 år och ignorerar alla FN, Eu, NATO resolutioner.

Har världssamfundet (och Sverige /Carl Bildt ) gjort ngt för att Azeri flyktingar kunde återkomma tillbaka till sina hem i Karabakh?

Har man straffad de krigsförbrytarna som är skyldiga till massaker av azeri civila? (se for exempel http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/26/hur-l-nge-skall-riksdagen-dans...)

Nej, tvärtom. EU belönar ett land (Armenien) som är skyldig till grova krigsförbrytelser. Inom de sista 10 år har Armenien fått mer 350 mln euro - våra, skattebetalarnas pengar.

Jag, som en svensk skattebetalare, vill inte försörja ett land som sprider fascism!

Permalänk | Anmäl #10 Bagirova Irade, 2011-05-26, 19:43

Att krigsförbrytaren Mladic grips och lagförs är en bra sak men vad har detta med EU att göra? Bildts infallsvinkel på saken vittnar om en pojkaktig cowboymentalitet ovärdigt en utrikesminister.

Permalänk | Anmäl #11 Bosse Johansson, 2011-05-26, 20:55

Att krigsförbrytaren Mladic grips och lagförs är en bra sak men vad har detta med EU att göra? Bildts infallsvinkel på saken vittnar om en pojkaktig cowboymentalitet ovärdigt en utrikesminister.

Permalänk | Anmäl #12 Bosse Johansson, 2011-05-26, 20:55

Det finns inga som enbart är good guys eller bad guys i denna region. Alla ledares agerande har gjort sina medborgare till både krigshetsare och offer för detsamma. Kroatien, Serbien, Bosnien och allt vad de heter är mer eller mindre ingredienser i samma soppa. Det finns dom som bär offerkofta i större grad men det är
bara självbedrägeri. Jag litar inte på denna region som en del av EU!

Permalänk | Anmäl #13 Bo Grahn, 2011-05-26, 21:24

Såg nyss en intervju på nyhetskanalen RussiaToday med en serbisk kommentator som uttryckte sig rätt fyndigt angående ett eventuellt medlemskap. Skulle det ske vore det enligt honom: "The first time in history rats jumps ON a sinking ship", EU är just inget annat.
Stämmer in förövrigt med #13, vi får en allt för ensidig rapportering kring hela Balkankonflikten.

Permalänk | Anmäl #14 Robin P, 2011-05-26, 23:09

Serbien fattigt? Visst! Och vad beror det på ?! Men de är duktiga och brukar kunna bygga upp igen vad andra förstört! Jag tror Serbien lever upp till alla demokratikrav som tänkas kan! Frågan är om ustasja-Kroatien som är en en stark kandidat till EU kan det eller Kosovo under ledning av fd. UCK-leddaren Thaci, synnerligen misstänkt för organstöld på tillfångatagna serber och organhandel och andra krigsförbrytelser.

Permalänk | Anmäl #17 Ina Höst, 2011-05-26, 23:29

Irade (#10),

jag skulle inte tro på Bildt/EU/Sverige. 20 år av ockupation - det är vär tillräckligt lång för att anse att värdssamfundet ignorerar Azerbaijan.
Sverige stödjer Minska gruppen som består av Frankrike, USA och Ryssland , d.v.s. alla tre länder där armeniska lobbyn är stor (flera millioner ) och ganska rik, därför påverkar de utrikes politik i de länderna till Armeniens förmån. Frankrike, USA och Russland röstade t.o.m. mot resolution som kallade för omedelbart "withdrawal of armenian military from occupied territories and return of all refugees " till sina hem.
När det gäller Bildt - personligen tycker jag inte att han har fortjänad den respekten som man har till honom i Azerbaijan. Ingen tvekan, han är en bra poltiker, kunnig och kompetent, gör sitt bästa för Sverige (är det inte ironiskt att han saknar samma respekt i Sverige?)
Däremot yttryckte han ngn gång "oro över att Azerrbaijan försöker att flytta ockupations gränser" - och oavsett det finns det många Azeri som respekterar honom.

Permalänk | Anmäl #18 Emil, 2011-05-27, 06:42

Irade (#10),

När det gäller massakrer av civila Azeri och Kurder - Khojaly är inte den enda. Likadana massakrer genomfördes i Malibeyli, Gushchular, Agdaban, Lachin, Baganis Ayrim, Karadaghly o.s.v.

Här är t.ex. film som är baserad på vittnessmål av överlevarna, de berättar hyr armeniska fachister halshögg levande människor, slängde levande människor i eld o.s.v. De visade ingen nåd till gamla, spådbarn, minderåriga.
http://gulustan.ws/2011/02/azerbaijani-civilians-massacred-in-garadaghli..., se gärna också http://en.wikipedia.org/wiki/Garadaghly_Massacre);

Permalänk | Anmäl #19 Emil, 2011-05-27, 06:50

Irade (10),
Jag hoppas att både du och jag ska leva till den dagen när S. Sarkisian och alla andra krigsförbrytarna ska ställas i internationella rättegång.

Det finns ingen brist på bevis både från överlevarna, Human Rights , journalister (även av armeniska ursprung) som vittnade vandaliserade kroppar av kvinnor och barn.

Däremot har S. Sarkisian, hjärnan bakom Khodjaly massaker ,erkänd :

"Before Khojali, the Azerbaijanis thought that they were joking with us, they thought that the Armenians were people who could not raise their hand against the civilian population. We were able to break that [stereotype]." "Sarkisian's account throws a different light on the worst massacre of the Karabakh war, suggesting that the killings may, at least in part, have been a deliberate act of mass killing as intimidation." (Thomas de Waal, "Black Garden: Armenia and Azerbaijan through peace and war", New York & London: New York University Press, 2003, pp. 169-172)

Permalänk | Anmäl #20 Emil, 2011-05-27, 06:55

När skall svenska folket få folkomrösta om Lissabonavtalet, Carl Bildt?

Permalänk | Anmäl #21 Johnny Andersson, 2011-05-27, 07:37

#14 Robin P ""The first time in history rats jumps ON a sinking ship",

Kul sagt av Serben och han har ju helt rätt. Att betala 16 miljarder netto för 2% inflytande i EU som Sverige gör och drabbas av en lavin av EU lagstiftning om allt från gurkor till surströmming är en usel affär för svenska folket. Som tur var sa vi i alla fall nej till Euron och är som väl inte med på det sjunkande EMU skeppet. Serberna gör klokast i att behålla sin egen valuta och bara teckna ett enkelt ESS avtal med de fyra friheterna och behålla sin suveränitet.

Permalänk | Anmäl #22 Johnny Andersson, 2011-05-27, 08:00

#15
" De enda som suttit i koncentrationsläger i forna Jugoslavien är Serber, Judar och div minoriteter (tex romer), under andra världskriget."

Inte helt sant. Du glömde "Omarska", upprättat av serbiska nationalister, där bosnienkroater och muslimer satt 1992 tunna som benrangel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Omarska

http://www.google.se/search?q=omarska&hl=sv&prmd=ivnsm&tbm=isch&tbo=u&so...

http://www.google.se/url?sa=t&source=video&cd=1&ved=0CDQQtwIwAA&url=http...

Permalänk | Anmäl #23 Backfire, 2011-05-27, 10:49

#8

Är det inte ganska typiskt att en israelförsvarare nu vill försvara Serbien?

Det var ju välkänt (medan de regimerna fanns) att Israel gärna var vän med både Serbien under Milosevic och Sydafrika under apartheidtiden. Förmodligen ett slags ömsesidigt igenkännande i utsatthet från omvärlden. (Alla är emot oss, fast vi är så snälla egentligen)

Du väljer ju tom likadana ord som du använder när du skriver kommentarer om Israel, t ex: "ja, jag ger inte mycket för den ensidiga demoniseringen av Serbien..." DEMONISERING

Du har ju också en likhet med Bo T, välkänd israelförsvarare, i ert gemensamma motstånd mot muslimer, både i Sverige och i/runt Israel. Se t ex detta från #8: "Bortsett från att Sverige håller på att bli ett nytt fd. Jugoslavien pga de förda politiken..." ISLAMOFOBI

Du skriver också :" Samma år kom massakern i Srebenica - 800 000 tusen män och pojkar över 15 år dödades av Mladic's styrkor. Inga kvinnor och barn dock, kan det ha rört sig om strid mellan paramilitärer och bosnienserbiska styrkor som de senare gick segrande ur?"

Hur många tror du håller med om den fantasifulla konspirations teorin?

Dessutom tar du fel på siffror igen! Som du minns från diskussionen om antalet palestinska flyktingar från Israel som du felaktigt uppgav till 7500, fast de i själva verket var 750 000, så har du nu gjort ett liknande sifferfel, fast nu åt motsatt håll. Du skriver att det var 800 000 dödsoffer för Srebrenica, när det i själva verket var 8000- även det fruktansvärt nog.

Ja, visst gör det ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka? (Karin Boye)

Det är vår nu, inte Höst.

Permalänk | Anmäl #24 Backfire, 2011-05-27, 11:35

OK då, Balkan kanske är en del av Europa, även om Bismarck (Clausewitz ?) sa att det inte var värt en enda tysk soldats liv. Men kom inte och säg att Kaukasien är det, även om amerikanerna tror att "caucasians" är europeer. Ryssarna i Moskva tycker annorlunda.

Permalänk | Anmäl #25 Göran Eklund, 2011-05-27, 14:14

#26
En liten film gjord av serber, som var den folkgrupp som mördade 8000 muslimer i Srebrenica, samt alla de andra övergreppen... Skulle den motsäga att lägret fanns på det beskrivna sättet?

Fantasin har inga gränser, eller hur?

Och vad säger du om vittnesmålen? Är de också fabricerade?
Det finns visst ingen botten för de som vill skapa dimridåer.

Permalänk | Anmäl #27 Backfire, 2011-05-27, 22:02

#26
Utdrag ur Wikipedia: "Omarska var ett fångläger (också omnämnt som fängelse och koncentrationsläger) beläget i gruvstaden med samma namn utanför Prijedor i Bosnien och Hercegovina. Omarska, som upprättades av serbiska nationalister, brukar beskrivas som det värsta lägret i området och mellan 3 000 -6000 bosniska muslimer och katoliker passerade lägret där många övergrepp begicks. Fångar mördades och torterades sedan serbiska nationalister i april 1992 hade tagit makten och inlett en etnisk rensning av området. Internationella krigsförbrytartribunalen för fd Jugoslavien, som ligger i Haag, har funnit flera personer skyldiga till brott mot mänskligheten som begicks i Omarska. Mord, tortyr, våldtäkt och misshandel av fångar var vanligt. Mellan 3.000-6.000 bosniaker och kroater var fängslade under fruktansvärda förhållanden i lägret i cirka fem månader på våren och sommaren 1992. Hundratals dog av svält, straff misshandel. FN-åklagare har jämfört lägren med de lägren som drivs av nazister under andra världskriget."

Internationella krigsförbrytartribunalen för fd Jugoslavien, som ligger i Haag, är väl också lögnare och fabricerare av konstgnord sanning, eller hur?

Permalänk | Anmäl #28 Backfire, 2011-05-27, 22:08

lägg ner hela teatern EU istället....

Permalänk | Anmäl #32 Andersx Carlsson, 2011-05-28, 14:27

Det är verkligen på tiden att Serbien slutar bli kollektivbestraffade. Ett positivt avstamp från allt tidigare hycklande om att ta sig friheten att ge Serbisk suverän mark och erkänna självständighet för Kosovoalbaner men neka det samma för Sydossetier.

Permalänk | Anmäl #35 X, 2011-05-29, 13:55

#24 Kära Backfire, jag tycks ha problem med nollorna :)! Men seriöst, alla vet hur många nollor som som gäller, tror inte det är något problem. Vi vet fortfarande inte hur många män som dödades i Srebrenica och hur många som flydde (till Sverige?). Vi vet bara hur många som saknades. I övrigt står jag för vartenda os för att d jag skriver (tills någon motbevisar mig, vilken ingen lyckats med hittills), kalla det för vad du vill!
#26 Jag har också tagit del av Deichman's avslöjande. Det är helt klart ett bevis för lögnen om Omarska. The picture that fooled the world!

Permalänk | Anmäl #36 Ina Höst, 2011-05-29, 16:26

Lite fel här: " I övrigt står jag för vartenda os för att d jag skriver (tills någon motbevisar mig, vilken ingen lyckats med hittills),"
Ska vara: I övrigt står jag för vartenda ord jag skriver (tills någon motbevisar mig, vilket ingen lyckats med hittills),

Permalänk | Anmäl #37 Ina Höst, 2011-05-29, 16:52

Vad med Krajina (Knin) och Operation Storm 1995, alla ni som demoniserar serberna och gör alla andra till offer?! Hur många ansvariga för Oeration Storm har dömts av ICTY?!

Permalänk | Anmäl #38 Ina Höst, 2011-05-29, 16:56

Forsvar och sakerhet
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.