Carlos,
Enda sättet att vara svensk på är att ha svensk härstamning. Dvs att du härstammar från människor som är etniskt svenska. Det behöver inte vara 100%, ja inte ens 50%, men det bör vara din "majoritetsetnicitet". Om inte, tja då är du t ex en spanjor, en fransman eller en somalier. Lika lite som jag har rätt att kalla mig same, lika lite rätt har ickesvenska etniciteter rätt att kalla sig svensk. Däremot, de som har medborgarskap i Sverige är
svenska medborgare, men det är en helt annan sak.
Carlos, hur du psykologiskt hanterar detta faktum är din ensak och om det på något sätt orsakar dig psykologiska problem, så finns det hjälp att få.
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-02, 13:45
Jag förstår inte det här riktigt. Jag har stött på den här föreställningen tidigare men den har aldrig sjunkit in i mig, jag har aldrig förstått den.
När jag bodde i Paris, Florens, San Francisco, hade jag aldrig en känsla av att vara ett med den kulturen. Tvärtom fann jag ett nöje i att vara exotisk. La Suédoise, la Svedese, the Swedish chick. Det gav mig, som jag såg det, en liten fördel.Jag tyckte om att vara svenskan. Samtidigt hade jag låg status. I Amerika jobbade jag som au pair.
På samma sätt skulle jag önska att alla nytillkomna till detta land skulle känna stolthet över sitt ursprung, men bejakade den svenska kulturen.
Eller är det så att man skäms över att vara turk, kurd, afghan? Och i så fall varför? Jag var nyligen i Turkiet och mötte ett enormt stolt folk. Vem säger att den ena nationaliteten är mer värd än en annan. Det tycker jag är hjärnspöken.
Jag bodde också i Helsingborg under några år. Att köa vid färjorna till Helsingör var otroligt upplysande. Invandrarfamiljer på väg till hemlandet på sommarlov. I Volvo, H&M-skjortor, kjolar och frisyrer helt i stil med hur jag själv ser ut. Försvenskade.
Vilket får mig att tänka på en sång: Very, very welcome hem Mr Swanson, en svenskamerikan som kom till Sverige efter många år i Amerika, amerikaniserad var han. Mycket lullull, klockor och halskedjor som vi inte var vana vi.
Kultur smyger sig in under huden, vare sig man vill eller inte. Såsmåningom blir varenda kurd en liten svenne, bara tiden får ha sin verkan.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-02, 13:53
Varför inte ta efter andra länder och kalla folk för svensksomalier, svenskafghan etc. Det är inte alls skämmigt och om du presenterar dig som svenskchilenare, då vet andra var du har dina rötter och behöver inte fråga hela tiden.
En sak som jag tycker är väldigt viktig är att försöka tala svenska, riktig svenska och helst utan alltför påtaglig brytning. Någon som pratar Rinkebysvenska blir automatiskt nerklassad av oss svenskar. Gäller även Silvia... SFI ska naturligtvis vara obligatoriskt och betygssatt. Ska fixas på högst tre år och utan pengabelöningar!
Permalänk | Anmäl
Mona Westerberg, 2011-06-02, 13:57
Det brukar heta: "Jag är precis lika mycket svensk som du." Och efter några meningar: "Jag är dessutom lika mycket turk (t.ex) som jag är svensk". Är jag ute och cyklar, ifall den logiska konsekvensen blir att jag, som bara är svensk, är hälften så mycket? Att det är en oförskämd roffarmentalitet?
Permalänk | Anmäl
Philemone Siclone, 2011-06-02, 14:00
Om du skäms över din chilenska bakgrund får det stå för dig själv. Jag tänker fortsätta vara stolt över att vara svensk, precis som jag tror de flesta chilenare, då Carlos R undantaget, är stolta över att vara just chilenare.
Permalänk | Anmäl
Bo Jensen, 2011-06-02, 14:10
Jag har rest runt en hel del och just nu studerar jag i Japan. Jag älskar verkligen den japanska kulturen och är väldigt avundssjuk på japanerna som är väldigt stolta figurer. Här värderar man sin egna kultur och sitt egna ursprung väldigt högt. Det går inte att jämföra med Sverige... helt andra världar. Jag skulle tippa på att bland de länder jag vistas i så "skäms" nog svenskar mest över sitt ursprung. Nu är man ju till och med rasist om man inte tycker att burqa ska vara en del av det svenska samhället. Och rasismen gentemot svenskar eller invandrares rasism gentemot andra invandrare som ju är enorm, får man inte ens prata om. Ja, det går verkligen utåt...
Vad hände egentligen för 30-40 år sedan politiskt? Just det...
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-06-02, 14:11
Språk är otroligt viktigt. Kan du inte prata bra Svenska är du enligt mig inte fullständigt Svensk. Eftersom brister i Svenska språket, tyvärr, är ytterst vanligt förekommande bland de flesta invandrargrupper så är de enligt mig inte att betrakta som Svenskar.
Att den bristande språkkunskapen är ett led i en otroligt misslyckad integration/assimilationspolitik i decennier är en annan fråga.
Permalänk | Anmäl
RJ, 2011-06-02, 14:27
Jag förstår inte anledningen till den negativa undertonen i de flesta kommentarerna. De som bidrar till det svenska samhället och att utveckla det är svenska. Punkt.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-02, 14:35
Världsfrånvänd artikel. Skulle förvänta mig att Carlos Rojas följer utvecklingen i Europa och övriga världen.
Drömmen om "världsmedborgaren" är just bara en dröm.
Själv är jag född i Sverige av till hälften svenska och till hälften utländska föräldrar.Jag är självklart ÍNTE svensk.
MIn etnicitet, ursprung, traditioner osv gör mig till ickesvensk Och det är helt ok. Mina barn är inte heller svenska utifrån samma utgångspunkt.(mer svenska än mig dock)
Också helt ok. Att bo och leva i Sverige gör inte med automatik att du har någon form av rättighet/fodran att kalla dig svensk.Jag är delvis svensk och delvis något helt annat.
Whats the problem?
Jag bor i ett land som jag älskar och där jag har skyldigheter och rättigheter.
Jag uppskattar svensk kultur och svenskt "kynne" som har en lång, lång historia.
Varför inte låta människor vara "araber""chilenare" osv osv. Istället för att låtsas att de är svenska.
Varför ljuga. Jag känner ingen som på allvar upplever att en turk eller eskimå är svensk. En turk är en turk som bor och lever i Sverige .Likaledes eskimån.
Om jag hade varit svensk och levt i 100 år i Chile gift med en chilenare så hade jag fortsatt att vara "svenskan" tills den dag jag dog.
Varför inte låta människor ha sina nationaliteter. Varför inte ha någon respekt för det land man lever i och låta svenskar, riktiga infödda svenskar ha rätten att formulera svenskheten.
Det betyder inte att jag inte kan bidra, Men med respekt för svensk kultur och svenskars nationella identitet.
Eller du tror på allvar att någon mix av allsköns kulturer skulle bli detta underbara nya "Sverige"..
Det hoppas jag, verkligen inte. För då finns det inte längre någon svensk kúltur att förhålla sig till.
Barnet ut med badvattnet alltså.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-06-02, 14:47
#8
Adjektivet "svensk" skrivs med liten bokstav.
Du verkar vara väldigt utrikisk du.
Permalänk | Anmäl
Karlsson På Taket, 2011-06-02, 15:48
#12 Karlsson På Taket:
Inte om man vill understryka ordet. Precis som användandet av "Dig" i vissa formella sammanhang. Gå och göm dig.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-06-02, 16:17
#4 Mona Westerberg, skåningar blir också nerklassade. Men folk som pratar rinkebysvenska och skånska blir inte nerklassade av svenskar.
De enda som nerklassar sina medmänniskor är osäkra och obetydliga människor. Det enda de kan stoltsera med är sin nationalitet eller ras.
"Frihet är inte möjligt utan slaveri" användes som argument för slaveriet i den amerikanska slavsödern. Utan slaveriet skulle inte de icke-slavägande vita vara bättre än den svarte mannen.
Slaveriet handlade om ekonomi. Men för att politiskt förankra det så vände man sig till de vita på samhällets botten. Genom slaveriet slapp även den mest patetiska och ynkliga av vita män vara på samhällets botten. Han kunde peka på vilken svart man som helst och stolt säga, Jag är bättre än dig.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 16:27
Vad som är svenskt får var och en stå för. Personligen ser jag dagligen folk som misslyckas med detta väldigt enkla uppdrag (att vara svensk) då de inte uppfyller minimikraven;
Ser du dig själv mer som svensk än som något annat? Ja?
Tillför du faktiskt något (läs: göra rätt för sig) till landet Sverige? Ja?
Då har vi en bra start. Problemet är att väldigt många "- Ey, kompis jag ska snitta dig, för du tittade snett på min kompis, kompis."-personer missar detta. För det innebär inte, om du klarar av "testet", att din bror, syster eller mor OCKSÅ är svensk för det. Det handlar om ett tänk där man vill någon annan väl, i detta fallet en tillhörighet, på en individuell nivå.
Detta innebär givetvis inte att man kastar bort sitt ursprung för det! Men det finns fundamentaliska saker man bör klara av först.
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-06-02, 17:06
#13
Nej, "Svensk" är engelskinfluerat och "Du" används inte ens av myndigheter längre.
Permalänk | Anmäl
Karlsson På Taket, 2011-06-02, 17:36
För er som inte redan har gjort det, läs den här infantila texten som skickats ut som massmail...
http://politisktinkorrekt.info/2011/05/18/carlos-rojas-pa-hemligt-uppdra...
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-06-02, 17:48
#15 Thomasson, jag tänker på mig som individ i första hand. Svensk kommer väldigt långt ner på skalan. Faktum är att jag bara tänker på mig som svensk när jag är utomlands.
Nationalitet och hudfärg är saker man identifierar sig med när man inte har något annat att vara stolt över. Och det är det hela argumentet om svenskhet handlar om. Nationalitet och hudfärg är allt ni är och någonsin kommer att bli.
Vi som har en identitet och självkänsla behöver inte definiera oss genom kollektivet och grupptänkande.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-02, 19:00
Anders Lindfors. Våra samer bidrar på ett exemplariskt sät men de är inte svenskar. De kallar sig inte svenskar och de känner sig inte som svenskar - de är samer, samer med svenskt medborgarskap. Konstigare än så är det inte. Du kränker samer om du kallar dem svenskar och du kränker mig som är svensk.
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-02, 19:07
#20. Ok, du får du väl vara kränkt då.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-02, 19:11
#22. Errata till #21, skulle ha stått: "Ok, du får väl vara kränkt då."
Världen brinner.....
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-02, 19:14
#18. Ahmed Ahmed (i det fall du inte är ett troll). Efter att ha tagit del av hundratals av kommentarer av ovanstående slag måste jag ställa mig frågan varför du bor i Sverige? Sverige kommer aldrig, jag upprepar aldrig att anamma de värderingar du förespråkar. Däremot finns det andra platser på jordklotet som har just din värdegrund.
Varför denna kamp mot väderkvarnarna? Om allt är så dåligt i Sverige utifrån din värdegrund, varför inte flytta?
Det måste ju finnas något attraktivt i Sverige i nuläget som håller dig kvar, låt oss höra vad detta är (givet att du verkar i Sverige).
Jag är uppriktigt nyfiken.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-02, 20:06
Och du får fortsätta gnälla och vara missnöjd - du kommer ändå inte att lyckas med att undergräva begreppet svensk etnicitet. En pudel är en pudel och en schäfer en schäfer. Du är en tax... En föryngringsyta är fortfarande ett kalhygge och en lokalvårdare är fortfarande en städare.
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-02, 20:16
#24. Det stämmer att svensk etnicitet inte är ett livsavgörande begrepp för mig. Problemet är att det helt enkelt inte går att definiera, hur många generationer tillbaka skall man gå? Vad skiljer svensk etnicitet från finsk, norsk respektive dansk etnicitet. Hur hanterar man till exempel Tornedalen där gränsen flyttats genom historien. Bytte folk etnicitet över en natt då? Var finnar egentligen av svensk etnicitet då Finland tillhörde Sverige, osv, osv.
Om du nu hävdar att det inte är någon skillnad på dessa utan att dessa är av "nordisk etnicitet" vad skiljer då denna från tyskar respektive anglosaxe, osv.
Då jag själv släktforskat tillbaka till slutet av 1400-talet vet jag att det finns såväl tyskt blod som sameblod i släkten, liknande blandningar finns det troligtvis hos de flesta svenskar. Jag vill självklart inte undergräva begreppet "svensk etnicitet" men definiera det då i så fall utifrån frågeställningarna ovan.
Att prata om att en pudel är en pudel är bara tramsigt.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-02, 21:08
#23. - har skrivit många gånger att jag bor mestadels i Nordafrika. Men har bott och bor en del i Sverige. Det är ett hemskt land, men ibland måste man dit för har släkt o vänner som bor kvar i Sverige. De bor där för pengarna såklart. Vilken dum fråga. Tror du de bor i Sverige för det utomordentligt vackra vädret? Eller er fantastiska kultur? Er enastående anständighet? (sarkasm för er som ej förstod det)
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-06-02, 21:23
#26. Ahmed Ahmed. Tack för svaret. Varför finns det så mycket pengar här ifall detta är det huvudsakliga skälet till att bo här?
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-06-02, 21:40
#19 Peter H
Vad bra att du konstaterar vad du personligen anser om "svenskhet". Men jag får intrycket av att du inte gillar samhörighet mellan grupper och de ser jag som tragiskt.
Säger du samma sak till hejarklackerna i valfri sport? Den lokala trädgårdsföreningen? Vad är det för fel att tycka om, att värna om en grupp som man anser sig tillhöra? Varför är det finare, att vara individualist?
Och, framför allt, varför kan jag inte vara individualist och se mig själv att tillhöra en grupp? Och skulle inte jag ha självkänsla?
Nej du Peter. Du känner inte mig för att ha underlag att komma med påstående om att jag inte passar in i din profil... =)
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-06-02, 22:20
Förra våren råkade jag befinna mig i Södertälje samma dag som det var val i Irak.
Dussintals människor skrek på arabiska och viftade med Irakiska flaggor.
Carlos Rojas kanske tycker att det är konstigt att dessa människor inte betraktas som svenskar trots att dom bor i Sverige.
Jag betraktar dock inte vare sig dom eller medlemmarna i "somaliska kulturföreningen" som svenskar.
Inte heller betraktar jag medlemmarna i "svenska kulturföreningen" som afrikaner.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-02, 22:53
#19 Peter H
" Faktum är att jag bara tänker på mig som svensk när jag är utomlands.
Nationalitet och hudfärg är saker man identifierar sig med när man inte har något annat att vara stolt över. "
Du har alltså ingenting att vara stolt över när du är utomlands?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-02, 22:56
"Det är viktigt att vara svensk av den enkla anledning att man inte setts som svensk" Men är det så konstigt då för är man svensk så är man inget annat än just svensk och rötterna sträcker sig inte utanför gränserna tyvärr. Vi pursvenskar har nog lite svårt för människor med "dubbla" identiteter, där tycker jag att det blir lite av personlighetsklyvning när Özz Nüjen sitter i olika soffprogram och den ena dagen är han en stolt kurd och expert på Kurdistan och i nästa soffprogram är han svensk och inget annat än svensk?? Eller handlar det om vem som betalar för tillfället? Om det lönar sig att vara kurd så är man det lönar det sig att vara svensk så är man det? Men om man är pursvensk så kan man aldrig byta identitet så, så visst finns det något som är svenskt och inte bara arab-svensk mm.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-06-02, 23:06
Många här kommenterar författarens felaktiga användning av ordet "svensk" och försöker använda detta för att bevisa att han har fel. Jag kan hålla med om att han kanske kunde ha definierat vad han menade bättre, men det hade varit mer produktivt att försöka komma fram till vilket ord han egentligen borde använda.
Permalänk | Anmäl
Johan Thiborg-Ericson, 2011-06-02, 23:04
Anders, du blandar ihop staters gränser med etniska grupper. Det finns t ex samer både i Sverige, Norge, Finland och Ryssland osv. Torneåfinnarna, eller kvänerna som de nu själva har börjat kalla sig och som är deras korrekta etniska benämning, är kväner oavsett hur gränserna flyttas. Verkar det konstigt? Det är ganska självklart. Det är självklart för samer, kväner och för mig som svensk. Generation tillbaka? Tja, du får gå hur många generationer som du vill, har du ingen svensk härstamning så har du det inte helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-03, 00:56
Peter H. Jag har en stark självkänsla och min svenska etniska tillhörighet är något som knyter ihop mig med mina förfäder. Jag är resultatet av all deras strävan, deras slit och uppoffringar och jag respekterar dem för dessa uppoffringar. Jag respekterar de av mina förfäder som stupade i krig för att värna Sveriges oberoende och för att mina förfäder skulle kunna förbli fria män och kvinnor - inte som i ryssland, livegna. Utan dessa uppoffringar, slit och vedermödor skulle inte SVerige vara det land det är idag och det är i den andan jag vårdar mitt svenska arv samt bygger vidare för framtiden och mina ättlingar.
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-03, 01:03
Peter, vad i hela fridens namn har slaveriet med detta att göra? Ang skånska så är det en fin dialekt som inte blir nedklassad av övriga svenskar, i alla fall inte nuförtiden. Men Rinkeby-svenska och liknande ses av de flesta som ett kvitto på att vederbörande inte bryr sig och inte vill bli en del av det svenska
Permalänk | Anmäl
Mona Westerberg, 2011-06-03, 08:06
#30 Magnus Mattsson, det är precis tvärtom. Jag har mycket att vara stolt över. Allt du har att känna stolthet över är slumpen, något du inte hade någon makt över. Du håller krampaktigt fast vid nationalitet och hudfärg eftersom det är allt du har. Tänk så mycket rikare ditt liv hade varit om du släppt taget och gjort någonting eget som du kan vara stolt över?
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-03, 08:29
Dilsa Demirbag-Sten är en typisk modern världsfrånvänd liberal (så uppenbarligen välassimilerad) och som sådan tillhör hon ett storstadskotteri som håller på att driva det här landet i största elände och fördärv. Det verkar dock nu som upprorsfanan kanske har höjts mot de moderna politikernas och journalisternas vansinnigheter, vilka håller på att omstöpa ett helt land i grunden. Probelmet är att dessa moderna teorier saknar empriskt stöd och att verklighetes Sverige n knappast uppmuntrar ett fortsatt experimenterade. Dilsa borde läsa det mycket viktigare inlägger från Ingrid Kampås om "Historielöst att förneka svensk kultur",
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-06-03, 08:37
Peter H: Det ena utesluter inte det andra. I måmga fall är de dessutom en förutsättning, så sluta nu tramsa.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-06-03, 08:53
@Peter H, #30
"Allt du har att känna stolthet över är slumpen"
Slumpen? Vad är det som är slumpmässigt i det här fallet? Eller är du en sådan som menar att det är "slumpen" som avgör var man föds? Att det är lika sannolikt att jag fötts här som att jag fötts i Afghanistan, Japan eller Brasilien, för att ta några exempel?
Sorry, men det tror jag inte en sekund på. Jag är en unik produkt av just de två människor som är mina föräldrar. Inga andra människor skulle kunna producera just mig. Det är jag fullständigt övertygad om.
Så att "slumpen" skulle avgöra var en viss person föds anser jag tills vidare vara rent struntprat.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-06-03, 09:51
Jag tycker om när invandrare tar plats. Det får oss svennar att skärpa till oss. Jag tyckte mycket om att läsa Gringo, de skapade en egen kul variant av svenska språket.
Men, jag tycker inte om att jag frivilligt ska flytta på mig för att ge invandrarna plats. De får tränga ut mig om de kan, då är jag den första som gratulerar. Jag gillar inte heller att svensk regering och myndigheter ger invandrarna gräddfil. Ingen ska ha gräddfil förutom ambulanser, bussar, taxi, regeringschefer och statsmän.
Vi andra får trängas efter förmåga i de vanliga filerna. Invandrare eller inte.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-06-03, 10:52
#36 Mona Westerberg, slaveriet handlade om nerklassning, som jag skrev. Du gillar ju nerklassning.
Vad som hände med skånskan kommer också att hända med rinkebysvenskan. Med tiden kommer rinkebysvenskan, rosengårdsvenskan, etc. att bli accepterade som naturliga dialekter i det svenska språklandskapet.
I dag är den nerklassad av det vita lämmeltåg som kallar sig Sverigedemokrater. Ingen bryr sig om de halvfigurerna.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-03, 13:26
Peter H, slaveri har aldrig handlat om "nerklassning", det har handlat - och handlar fortfarande - om ekonomi kombinerat med frånvaron av skrupler. Jag har visserligen lite svårt att förstå vad du menar med den extremt luddiga termen "nerklassning", men jag antar att du menar framställandet av afrikaner som "undermänniskor" - detta var bara en ursäkt på vissa håll för att komma runt lagstiftning och religion som uttryckligen förbjöd slaveri. Liknande argument användes på andra håll.
För övrigt är DU den enda som visat intolerans i denna tråd genom att upprepade gånger gå till personangrepp mot dem som inte håller med om din egen personliga uppfattning av "svenskhet".
Permalänk | Anmäl
Johan Hautkopft, 2011-06-03, 14:10
Peter H, jag måste göra dig besviken och adressera dig ännu en gång. Såg inte inlägg #4, lessen för missförståndet.
Dina personangrepp är dock fortfarande helt onödiga.
Permalänk | Anmäl
Johan Hautkopft, 2011-06-03, 15:12
#37 Peter H
Du skrev att nationalitet var något som man identifierar sig med när man inte har någonting annat att vara stolt över.
Sedan skrev du att du tänker på dig själv som svensk när du är utomlands.
Har jag missat något?
Är det inte så att man identifierar sig som "svensk" om man tänker på sig själv som "svensk"?
Om du tänker på dig själv som "svensk" när du är utomlands så borde du nog inte skälla på dom som tänker på sig själva som "svenskar" när dom är i Sverige.
Wow!!
Utan att någonsin ha pratat med mig så kan du ställa en komplett personlighetsanalys av mig!
Du vet alltså att mitt liv är fattigt och att jag inte har någonting att vara stolt över. Du vet att jag KRAMPAKTIGT håller fast vid nationalitet. Och hudfärg.
Och detta trots att jag inte har skrivit ett ord om hudfärg.
Synnerligen imponerande.
Med denna förmåga kan du göra dig en förmögenhet i tarotkortsbranschen.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-06-03, 15:12
#46 Johan Hautkopft, jag använder mig inte av personangrepp eftersom de är osakliga. Och stiligt av dig att ignorera min önskan att inte bli adresserad.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-06-03, 15:14
stackars sverige. Stackars svenskar som måste stanna i idiotlandet sverige. Landet utan heder och stolthet, utan anständighet och värderingar. Tur för oss som har ett första hem.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-06-04, 13:40
Peter H - jag utesluter inga andra. Men om man inte är etnisk svensk så är man det inte. Enkelt. Varför ska någon annan försaka sin etniska identitet - är inte den värd något?
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-05, 00:58
Det finns ingen motsättning till samhörighet mellan etniska grupper och värn om sin egen etniska särart. Många svenskar stod upp för Finland och finnarna under Finska vinterkriget under parollen "Finlands sak är vår".
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-05, 01:05
Chili Palmer - oavsett yttre fiende så kommer jag aldrig att känna samhörighet med såna som dig. Ja kan känna samhörighet med många, svenskar eller ej, men aldrig med dig. Jag kommer aldrig, om jag kan förhindra det, hjälpa dig, aldrig skydda dig. Jag hoppas mina skattepengar inte går till dina socialbidrag etc. Såna som du har funnits i alla tider och kommer alltid att finnas - alltid lika avskydda och hatade. Det är därför du gömmer dig bakom ett falskt namn. Du vågar inte skriva ditt riktiga. Personer som du har hanterats på det sätt de förtjänar. Det bästa exempel jag kommer på är Johann Patkul.
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-06-05, 01:12
Bor man i Sverige så är det väl viktigt att vara svensk? Vad är annars år att kämpande för den svenska modellen värd. år av kämpande för religionsfrihet, kvinnors lika rättigheter, rösträtten, alla människors lika värde, rätten att bada bastu naken tillsammans båda könen och snusa, och hoppa små grodorna på midsommar etc!
Vad är det för fel i att vara svensk+ Varför är det så farligt att vara svensk? Varför skall man vara svensk och varför skall man bo i Sverige? Om man sedan är född i ett annat land men uppväxt i Sverige, varför får man då inte kalla sig svensk och vara stolt över att vara svensk och aldrig t ex rest tillbaka till det land man föddes i och flydde ifrån eller adopterades ifrån?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2012-05-16, 21:44
48 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Carlos,
Enda sättet att vara svensk på är att ha svensk härstamning. Dvs att du härstammar från människor som är etniskt svenska. Det behöver inte vara 100%, ja inte ens 50%, men det bör vara din "majoritetsetnicitet". Om inte, tja då är du t ex en spanjor, en fransman eller en somalier. Lika lite som jag har rätt att kalla mig same, lika lite rätt har ickesvenska etniciteter rätt att kalla sig svensk. Däremot, de som har medborgarskap i Sverige är
svenska medborgare, men det är en helt annan sak.
Carlos, hur du psykologiskt hanterar detta faktum är din ensak och om det på något sätt orsakar dig psykologiska problem, så finns det hjälp att få.
Jag förstår inte det här riktigt. Jag har stött på den här föreställningen tidigare men den har aldrig sjunkit in i mig, jag har aldrig förstått den.
När jag bodde i Paris, Florens, San Francisco, hade jag aldrig en känsla av att vara ett med den kulturen. Tvärtom fann jag ett nöje i att vara exotisk. La Suédoise, la Svedese, the Swedish chick. Det gav mig, som jag såg det, en liten fördel.Jag tyckte om att vara svenskan. Samtidigt hade jag låg status. I Amerika jobbade jag som au pair.
På samma sätt skulle jag önska att alla nytillkomna till detta land skulle känna stolthet över sitt ursprung, men bejakade den svenska kulturen.
Eller är det så att man skäms över att vara turk, kurd, afghan? Och i så fall varför? Jag var nyligen i Turkiet och mötte ett enormt stolt folk. Vem säger att den ena nationaliteten är mer värd än en annan. Det tycker jag är hjärnspöken.
Jag bodde också i Helsingborg under några år. Att köa vid färjorna till Helsingör var otroligt upplysande. Invandrarfamiljer på väg till hemlandet på sommarlov. I Volvo, H&M-skjortor, kjolar och frisyrer helt i stil med hur jag själv ser ut. Försvenskade.
Vilket får mig att tänka på en sång: Very, very welcome hem Mr Swanson, en svenskamerikan som kom till Sverige efter många år i Amerika, amerikaniserad var han. Mycket lullull, klockor och halskedjor som vi inte var vana vi.
Kultur smyger sig in under huden, vare sig man vill eller inte. Såsmåningom blir varenda kurd en liten svenne, bara tiden får ha sin verkan.
Varför inte ta efter andra länder och kalla folk för svensksomalier, svenskafghan etc. Det är inte alls skämmigt och om du presenterar dig som svenskchilenare, då vet andra var du har dina rötter och behöver inte fråga hela tiden.
En sak som jag tycker är väldigt viktig är att försöka tala svenska, riktig svenska och helst utan alltför påtaglig brytning. Någon som pratar Rinkebysvenska blir automatiskt nerklassad av oss svenskar. Gäller även Silvia... SFI ska naturligtvis vara obligatoriskt och betygssatt. Ska fixas på högst tre år och utan pengabelöningar!
Det brukar heta: "Jag är precis lika mycket svensk som du." Och efter några meningar: "Jag är dessutom lika mycket turk (t.ex) som jag är svensk". Är jag ute och cyklar, ifall den logiska konsekvensen blir att jag, som bara är svensk, är hälften så mycket? Att det är en oförskämd roffarmentalitet?
Om du skäms över din chilenska bakgrund får det stå för dig själv. Jag tänker fortsätta vara stolt över att vara svensk, precis som jag tror de flesta chilenare, då Carlos R undantaget, är stolta över att vara just chilenare.
Jag har rest runt en hel del och just nu studerar jag i Japan. Jag älskar verkligen den japanska kulturen och är väldigt avundssjuk på japanerna som är väldigt stolta figurer. Här värderar man sin egna kultur och sitt egna ursprung väldigt högt. Det går inte att jämföra med Sverige... helt andra världar. Jag skulle tippa på att bland de länder jag vistas i så "skäms" nog svenskar mest över sitt ursprung. Nu är man ju till och med rasist om man inte tycker att burqa ska vara en del av det svenska samhället. Och rasismen gentemot svenskar eller invandrares rasism gentemot andra invandrare som ju är enorm, får man inte ens prata om. Ja, det går verkligen utåt...
Vad hände egentligen för 30-40 år sedan politiskt? Just det...
Språk är otroligt viktigt. Kan du inte prata bra Svenska är du enligt mig inte fullständigt Svensk. Eftersom brister i Svenska språket, tyvärr, är ytterst vanligt förekommande bland de flesta invandrargrupper så är de enligt mig inte att betrakta som Svenskar.
Att den bristande språkkunskapen är ett led i en otroligt misslyckad integration/assimilationspolitik i decennier är en annan fråga.
Jag förstår inte anledningen till den negativa undertonen i de flesta kommentarerna. De som bidrar till det svenska samhället och att utveckla det är svenska. Punkt.
Världsfrånvänd artikel. Skulle förvänta mig att Carlos Rojas följer utvecklingen i Europa och övriga världen.
Drömmen om "världsmedborgaren" är just bara en dröm.
Själv är jag född i Sverige av till hälften svenska och till hälften utländska föräldrar.Jag är självklart ÍNTE svensk.
MIn etnicitet, ursprung, traditioner osv gör mig till ickesvensk Och det är helt ok. Mina barn är inte heller svenska utifrån samma utgångspunkt.(mer svenska än mig dock)
Också helt ok. Att bo och leva i Sverige gör inte med automatik att du har någon form av rättighet/fodran att kalla dig svensk.Jag är delvis svensk och delvis något helt annat.
Whats the problem?
Jag bor i ett land som jag älskar och där jag har skyldigheter och rättigheter.
Jag uppskattar svensk kultur och svenskt "kynne" som har en lång, lång historia.
Varför inte låta människor vara "araber""chilenare" osv osv. Istället för att låtsas att de är svenska.
Varför ljuga. Jag känner ingen som på allvar upplever att en turk eller eskimå är svensk. En turk är en turk som bor och lever i Sverige .Likaledes eskimån.
Om jag hade varit svensk och levt i 100 år i Chile gift med en chilenare så hade jag fortsatt att vara "svenskan" tills den dag jag dog.
Varför inte låta människor ha sina nationaliteter. Varför inte ha någon respekt för det land man lever i och låta svenskar, riktiga infödda svenskar ha rätten att formulera svenskheten.
Det betyder inte att jag inte kan bidra, Men med respekt för svensk kultur och svenskars nationella identitet.
Eller du tror på allvar att någon mix av allsköns kulturer skulle bli detta underbara nya "Sverige"..
Det hoppas jag, verkligen inte. För då finns det inte längre någon svensk kúltur att förhålla sig till.
Barnet ut med badvattnet alltså.
#8
Adjektivet "svensk" skrivs med liten bokstav.
Du verkar vara väldigt utrikisk du.
#12 Karlsson På Taket:
Inte om man vill understryka ordet. Precis som användandet av "Dig" i vissa formella sammanhang. Gå och göm dig.
#4 Mona Westerberg, skåningar blir också nerklassade. Men folk som pratar rinkebysvenska och skånska blir inte nerklassade av svenskar.
De enda som nerklassar sina medmänniskor är osäkra och obetydliga människor. Det enda de kan stoltsera med är sin nationalitet eller ras.
"Frihet är inte möjligt utan slaveri" användes som argument för slaveriet i den amerikanska slavsödern. Utan slaveriet skulle inte de icke-slavägande vita vara bättre än den svarte mannen.
Slaveriet handlade om ekonomi. Men för att politiskt förankra det så vände man sig till de vita på samhällets botten. Genom slaveriet slapp även den mest patetiska och ynkliga av vita män vara på samhällets botten. Han kunde peka på vilken svart man som helst och stolt säga, Jag är bättre än dig.
Vad som är svenskt får var och en stå för. Personligen ser jag dagligen folk som misslyckas med detta väldigt enkla uppdrag (att vara svensk) då de inte uppfyller minimikraven;
Ser du dig själv mer som svensk än som något annat? Ja?
Tillför du faktiskt något (läs: göra rätt för sig) till landet Sverige? Ja?
Då har vi en bra start. Problemet är att väldigt många "- Ey, kompis jag ska snitta dig, för du tittade snett på min kompis, kompis."-personer missar detta. För det innebär inte, om du klarar av "testet", att din bror, syster eller mor OCKSÅ är svensk för det. Det handlar om ett tänk där man vill någon annan väl, i detta fallet en tillhörighet, på en individuell nivå.
Detta innebär givetvis inte att man kastar bort sitt ursprung för det! Men det finns fundamentaliska saker man bör klara av först.
#13
Nej, "Svensk" är engelskinfluerat och "Du" används inte ens av myndigheter längre.
För er som inte redan har gjort det, läs den här infantila texten som skickats ut som massmail...
http://politisktinkorrekt.info/2011/05/18/carlos-rojas-pa-hemligt-uppdra...
#15 Thomasson, jag tänker på mig som individ i första hand. Svensk kommer väldigt långt ner på skalan. Faktum är att jag bara tänker på mig som svensk när jag är utomlands.
Nationalitet och hudfärg är saker man identifierar sig med när man inte har något annat att vara stolt över. Och det är det hela argumentet om svenskhet handlar om. Nationalitet och hudfärg är allt ni är och någonsin kommer att bli.
Vi som har en identitet och självkänsla behöver inte definiera oss genom kollektivet och grupptänkande.
Anders Lindfors. Våra samer bidrar på ett exemplariskt sät men de är inte svenskar. De kallar sig inte svenskar och de känner sig inte som svenskar - de är samer, samer med svenskt medborgarskap. Konstigare än så är det inte. Du kränker samer om du kallar dem svenskar och du kränker mig som är svensk.
#20. Ok, du får du väl vara kränkt då.
#22. Errata till #21, skulle ha stått: "Ok, du får väl vara kränkt då."
Världen brinner.....
#18. Ahmed Ahmed (i det fall du inte är ett troll). Efter att ha tagit del av hundratals av kommentarer av ovanstående slag måste jag ställa mig frågan varför du bor i Sverige? Sverige kommer aldrig, jag upprepar aldrig att anamma de värderingar du förespråkar. Däremot finns det andra platser på jordklotet som har just din värdegrund.
Varför denna kamp mot väderkvarnarna? Om allt är så dåligt i Sverige utifrån din värdegrund, varför inte flytta?
Det måste ju finnas något attraktivt i Sverige i nuläget som håller dig kvar, låt oss höra vad detta är (givet att du verkar i Sverige).
Jag är uppriktigt nyfiken.
Och du får fortsätta gnälla och vara missnöjd - du kommer ändå inte att lyckas med att undergräva begreppet svensk etnicitet. En pudel är en pudel och en schäfer en schäfer. Du är en tax... En föryngringsyta är fortfarande ett kalhygge och en lokalvårdare är fortfarande en städare.
#24. Det stämmer att svensk etnicitet inte är ett livsavgörande begrepp för mig. Problemet är att det helt enkelt inte går att definiera, hur många generationer tillbaka skall man gå? Vad skiljer svensk etnicitet från finsk, norsk respektive dansk etnicitet. Hur hanterar man till exempel Tornedalen där gränsen flyttats genom historien. Bytte folk etnicitet över en natt då? Var finnar egentligen av svensk etnicitet då Finland tillhörde Sverige, osv, osv.
Om du nu hävdar att det inte är någon skillnad på dessa utan att dessa är av "nordisk etnicitet" vad skiljer då denna från tyskar respektive anglosaxe, osv.
Då jag själv släktforskat tillbaka till slutet av 1400-talet vet jag att det finns såväl tyskt blod som sameblod i släkten, liknande blandningar finns det troligtvis hos de flesta svenskar. Jag vill självklart inte undergräva begreppet "svensk etnicitet" men definiera det då i så fall utifrån frågeställningarna ovan.
Att prata om att en pudel är en pudel är bara tramsigt.
#23. - har skrivit många gånger att jag bor mestadels i Nordafrika. Men har bott och bor en del i Sverige. Det är ett hemskt land, men ibland måste man dit för har släkt o vänner som bor kvar i Sverige. De bor där för pengarna såklart. Vilken dum fråga. Tror du de bor i Sverige för det utomordentligt vackra vädret? Eller er fantastiska kultur? Er enastående anständighet? (sarkasm för er som ej förstod det)
#26. Ahmed Ahmed. Tack för svaret. Varför finns det så mycket pengar här ifall detta är det huvudsakliga skälet till att bo här?
#19 Peter H
Vad bra att du konstaterar vad du personligen anser om "svenskhet". Men jag får intrycket av att du inte gillar samhörighet mellan grupper och de ser jag som tragiskt.
Säger du samma sak till hejarklackerna i valfri sport? Den lokala trädgårdsföreningen? Vad är det för fel att tycka om, att värna om en grupp som man anser sig tillhöra? Varför är det finare, att vara individualist?
Och, framför allt, varför kan jag inte vara individualist och se mig själv att tillhöra en grupp? Och skulle inte jag ha självkänsla?
Nej du Peter. Du känner inte mig för att ha underlag att komma med påstående om att jag inte passar in i din profil... =)
Förra våren råkade jag befinna mig i Södertälje samma dag som det var val i Irak.
Dussintals människor skrek på arabiska och viftade med Irakiska flaggor.
Carlos Rojas kanske tycker att det är konstigt att dessa människor inte betraktas som svenskar trots att dom bor i Sverige.
Jag betraktar dock inte vare sig dom eller medlemmarna i "somaliska kulturföreningen" som svenskar.
Inte heller betraktar jag medlemmarna i "svenska kulturföreningen" som afrikaner.
#19 Peter H
" Faktum är att jag bara tänker på mig som svensk när jag är utomlands.
Nationalitet och hudfärg är saker man identifierar sig med när man inte har något annat att vara stolt över. "
Du har alltså ingenting att vara stolt över när du är utomlands?
"Det är viktigt att vara svensk av den enkla anledning att man inte setts som svensk" Men är det så konstigt då för är man svensk så är man inget annat än just svensk och rötterna sträcker sig inte utanför gränserna tyvärr. Vi pursvenskar har nog lite svårt för människor med "dubbla" identiteter, där tycker jag att det blir lite av personlighetsklyvning när Özz Nüjen sitter i olika soffprogram och den ena dagen är han en stolt kurd och expert på Kurdistan och i nästa soffprogram är han svensk och inget annat än svensk?? Eller handlar det om vem som betalar för tillfället? Om det lönar sig att vara kurd så är man det lönar det sig att vara svensk så är man det? Men om man är pursvensk så kan man aldrig byta identitet så, så visst finns det något som är svenskt och inte bara arab-svensk mm.
Många här kommenterar författarens felaktiga användning av ordet "svensk" och försöker använda detta för att bevisa att han har fel. Jag kan hålla med om att han kanske kunde ha definierat vad han menade bättre, men det hade varit mer produktivt att försöka komma fram till vilket ord han egentligen borde använda.
Anders, du blandar ihop staters gränser med etniska grupper. Det finns t ex samer både i Sverige, Norge, Finland och Ryssland osv. Torneåfinnarna, eller kvänerna som de nu själva har börjat kalla sig och som är deras korrekta etniska benämning, är kväner oavsett hur gränserna flyttas. Verkar det konstigt? Det är ganska självklart. Det är självklart för samer, kväner och för mig som svensk. Generation tillbaka? Tja, du får gå hur många generationer som du vill, har du ingen svensk härstamning så har du det inte helt enkelt.
Peter H. Jag har en stark självkänsla och min svenska etniska tillhörighet är något som knyter ihop mig med mina förfäder. Jag är resultatet av all deras strävan, deras slit och uppoffringar och jag respekterar dem för dessa uppoffringar. Jag respekterar de av mina förfäder som stupade i krig för att värna Sveriges oberoende och för att mina förfäder skulle kunna förbli fria män och kvinnor - inte som i ryssland, livegna. Utan dessa uppoffringar, slit och vedermödor skulle inte SVerige vara det land det är idag och det är i den andan jag vårdar mitt svenska arv samt bygger vidare för framtiden och mina ättlingar.
Peter, vad i hela fridens namn har slaveriet med detta att göra? Ang skånska så är det en fin dialekt som inte blir nedklassad av övriga svenskar, i alla fall inte nuförtiden. Men Rinkeby-svenska och liknande ses av de flesta som ett kvitto på att vederbörande inte bryr sig och inte vill bli en del av det svenska
#30 Magnus Mattsson, det är precis tvärtom. Jag har mycket att vara stolt över. Allt du har att känna stolthet över är slumpen, något du inte hade någon makt över. Du håller krampaktigt fast vid nationalitet och hudfärg eftersom det är allt du har. Tänk så mycket rikare ditt liv hade varit om du släppt taget och gjort någonting eget som du kan vara stolt över?
Dilsa Demirbag-Sten är en typisk modern världsfrånvänd liberal (så uppenbarligen välassimilerad) och som sådan tillhör hon ett storstadskotteri som håller på att driva det här landet i största elände och fördärv. Det verkar dock nu som upprorsfanan kanske har höjts mot de moderna politikernas och journalisternas vansinnigheter, vilka håller på att omstöpa ett helt land i grunden. Probelmet är att dessa moderna teorier saknar empriskt stöd och att verklighetes Sverige n knappast uppmuntrar ett fortsatt experimenterade. Dilsa borde läsa det mycket viktigare inlägger från Ingrid Kampås om "Historielöst att förneka svensk kultur",
Peter H: Det ena utesluter inte det andra. I måmga fall är de dessutom en förutsättning, så sluta nu tramsa.
@Peter H, #30
"Allt du har att känna stolthet över är slumpen"
Slumpen? Vad är det som är slumpmässigt i det här fallet? Eller är du en sådan som menar att det är "slumpen" som avgör var man föds? Att det är lika sannolikt att jag fötts här som att jag fötts i Afghanistan, Japan eller Brasilien, för att ta några exempel?
Sorry, men det tror jag inte en sekund på. Jag är en unik produkt av just de två människor som är mina föräldrar. Inga andra människor skulle kunna producera just mig. Det är jag fullständigt övertygad om.
Så att "slumpen" skulle avgöra var en viss person föds anser jag tills vidare vara rent struntprat.
Jag tycker om när invandrare tar plats. Det får oss svennar att skärpa till oss. Jag tyckte mycket om att läsa Gringo, de skapade en egen kul variant av svenska språket.
Men, jag tycker inte om att jag frivilligt ska flytta på mig för att ge invandrarna plats. De får tränga ut mig om de kan, då är jag den första som gratulerar. Jag gillar inte heller att svensk regering och myndigheter ger invandrarna gräddfil. Ingen ska ha gräddfil förutom ambulanser, bussar, taxi, regeringschefer och statsmän.
Vi andra får trängas efter förmåga i de vanliga filerna. Invandrare eller inte.
#36 Mona Westerberg, slaveriet handlade om nerklassning, som jag skrev. Du gillar ju nerklassning.
Vad som hände med skånskan kommer också att hända med rinkebysvenskan. Med tiden kommer rinkebysvenskan, rosengårdsvenskan, etc. att bli accepterade som naturliga dialekter i det svenska språklandskapet.
I dag är den nerklassad av det vita lämmeltåg som kallar sig Sverigedemokrater. Ingen bryr sig om de halvfigurerna.
Peter H, slaveri har aldrig handlat om "nerklassning", det har handlat - och handlar fortfarande - om ekonomi kombinerat med frånvaron av skrupler. Jag har visserligen lite svårt att förstå vad du menar med den extremt luddiga termen "nerklassning", men jag antar att du menar framställandet av afrikaner som "undermänniskor" - detta var bara en ursäkt på vissa håll för att komma runt lagstiftning och religion som uttryckligen förbjöd slaveri. Liknande argument användes på andra håll.
För övrigt är DU den enda som visat intolerans i denna tråd genom att upprepade gånger gå till personangrepp mot dem som inte håller med om din egen personliga uppfattning av "svenskhet".
Peter H, jag måste göra dig besviken och adressera dig ännu en gång. Såg inte inlägg #4, lessen för missförståndet.
Dina personangrepp är dock fortfarande helt onödiga.
#37 Peter H
Du skrev att nationalitet var något som man identifierar sig med när man inte har någonting annat att vara stolt över.
Sedan skrev du att du tänker på dig själv som svensk när du är utomlands.
Har jag missat något?
Är det inte så att man identifierar sig som "svensk" om man tänker på sig själv som "svensk"?
Om du tänker på dig själv som "svensk" när du är utomlands så borde du nog inte skälla på dom som tänker på sig själva som "svenskar" när dom är i Sverige.
Wow!!
Utan att någonsin ha pratat med mig så kan du ställa en komplett personlighetsanalys av mig!
Du vet alltså att mitt liv är fattigt och att jag inte har någonting att vara stolt över. Du vet att jag KRAMPAKTIGT håller fast vid nationalitet. Och hudfärg.
Och detta trots att jag inte har skrivit ett ord om hudfärg.
Synnerligen imponerande.
Med denna förmåga kan du göra dig en förmögenhet i tarotkortsbranschen.
#46 Johan Hautkopft, jag använder mig inte av personangrepp eftersom de är osakliga. Och stiligt av dig att ignorera min önskan att inte bli adresserad.
Var 40-talisterna en lögn att locka hit arbetslösa invandrare och dumpa lönerna?
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/lognen-om-40-talister-och-hojd-...
Som var medveten lögn så Regeringen nu kan sortera svart på vitt
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/regeringen-sorterar-pa-svart-oc...
Som Timbro ljuger om och vill dumpa dyra svenskars löner med nya billiga invandrare
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/sankt-lon-ger-inte-alla-jobb/
Som medvetet resulterat i 3 arbetslösa grupper regeringen förvirrar medvetet om!
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/28/3-olika-arbetslosa/
Ska regeringen prioritera arbetslösa invandrare före svenskar?
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/ska-regeringen-prioritera-unga-...
Som man nu sänker skatterna för
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/30/klart-regeringen-sanker-skatter...
42.000 svenskar utförsäkrade - invandrare toppar förtidspensionslistan
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/31/42-000-utforsakrade/
Sanningen om unga ensamma män kallad flyktingbarn. Om något år ska dom jobba, dumpa dyra svenska löner!
http://sannomin14.wordpress.com/2011/05/25/dumpa-dyra-unga-arbetslosaloner/
Som får kosta 5,3 miljarder år 2011
http://sannomin.wordpress.com/2011/05/31/5000-unga-man-far-kosta-53-milj...
stackars sverige. Stackars svenskar som måste stanna i idiotlandet sverige. Landet utan heder och stolthet, utan anständighet och värderingar. Tur för oss som har ett första hem.
Peter H - jag utesluter inga andra. Men om man inte är etnisk svensk så är man det inte. Enkelt. Varför ska någon annan försaka sin etniska identitet - är inte den värd något?
Det finns ingen motsättning till samhörighet mellan etniska grupper och värn om sin egen etniska särart. Många svenskar stod upp för Finland och finnarna under Finska vinterkriget under parollen "Finlands sak är vår".
Chili Palmer - oavsett yttre fiende så kommer jag aldrig att känna samhörighet med såna som dig. Ja kan känna samhörighet med många, svenskar eller ej, men aldrig med dig. Jag kommer aldrig, om jag kan förhindra det, hjälpa dig, aldrig skydda dig. Jag hoppas mina skattepengar inte går till dina socialbidrag etc. Såna som du har funnits i alla tider och kommer alltid att finnas - alltid lika avskydda och hatade. Det är därför du gömmer dig bakom ett falskt namn. Du vågar inte skriva ditt riktiga. Personer som du har hanterats på det sätt de förtjänar. Det bästa exempel jag kommer på är Johann Patkul.
Bor man i Sverige så är det väl viktigt att vara svensk? Vad är annars år att kämpande för den svenska modellen värd. år av kämpande för religionsfrihet, kvinnors lika rättigheter, rösträtten, alla människors lika värde, rätten att bada bastu naken tillsammans båda könen och snusa, och hoppa små grodorna på midsommar etc!
Vad är det för fel i att vara svensk+ Varför är det så farligt att vara svensk? Varför skall man vara svensk och varför skall man bo i Sverige? Om man sedan är född i ett annat land men uppväxt i Sverige, varför får man då inte kalla sig svensk och vara stolt över att vara svensk och aldrig t ex rest tillbaka till det land man föddes i och flydde ifrån eller adopterades ifrån?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.