Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Bostadspolitik

Barbro Engman & Ylva Westander

Hyresgästföreningen: Det finns 100 000 ofrivilliga morsgrisar i Sverige

Hyresgästföreningens årliga rapport visar att att 116 000 unga vuxna ofrivilligt bor hemma hos sina föräldrar och att 248 000 skulle vilja ha en egen bostad. Vilken annan välfärdsfråga skulle vi låta falla mellan stolarna på det sättet? Det är som att politikerna blir tagna på sängen när ännu en generation behöver någonstans att bo. Det skriver Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen, och Ylva Westander, rapportförfattare och utredare på Hyresgästföreningen.


Om författaren

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Ylva Westander, rapportförfattare och utredare på Hyresgästföreningen.

Det har varit illa i många år. Och nu är det ännu värre. Denna dystra diagnos ger årets rapport från Hyresgästföreningen om hur unga vuxna bor idag och hur de skulle vilja bo.

Hyresgästföreningen har vartannat år sedan 1997 låtit undersökningsföretaget SKOP genomföra en undersökning om ungas boende. Idag presenteras resultatet för 2011 där SKOP har frågat 4 469 unga vuxna runt om landet.

Rapporten visar att andelen unga som bor i egen bostad har minskat sedan 1997. Idag bor 52 procent i egen bostad. 1997 var andelen 62 procent. Den visar också att andelen unga som bor i egen hyresrätt har minskat för varje år sedan 1999: från 40 procent 1999 till 28 procent 2011. De unga vuxna som bor i bostadsrätt uppgår till 16 procent och åtta procent bor i eget hus.

Men en sak har ökat. Dessvärre handlar det om de som bor i hemma hos sina föräldrar. 1997 bodde 15 procent hemma hos sina föräldrar. Idag är siffran 22 procent. Av de som bor hemma hos sina föräldrar säger 54 procent att det passar dem bättre att bo på något annat sätt. Det innebär att 116 000 unga vuxna ofrivilligt bor hemma hos sina föräldrar. Sverige består alltså av drygt 100 000 ofrivilliga morsgrisar.

Allt fler av de som flyttat hemifrån får hjälp av sina föräldrar med boendekostnaden. 2003 fick 13 procent hjälp. Idag är andelen uppe i 19 procent.

Men hur vill unga vuxna bo då? På frågan vilken boendeform som passar dem bäst just nu säger 39 procent hyresrätt. 23 procent säger att det passar bäst att bo i bostadsrätt och 15 procent säger att det passar bäst att bo i eget hus.

Rapporten visar även att totalt sett bor idag 503 000 unga vuxna i egen hyresrätt, egen bostadsrätt eller eget hus. 751 000 skulle vilja göra det. Det innebär att 248 000 till skulle vilja ha en egen bostad. För att fylla behovet hos de 248 000 unga vuxna som saknar och efterfrågar egna bostäder skulle det behövas 163 000 bostäder.

Ja, som ni märker är vår rapport ingen munter läsning. Det blir särskilt sorgligt när det verkligen inte skulle behöva se ut så här. Flera förslag på lösningar finns. Men den politiska viljan brister. Vilken annan välfärdsfråga skulle vi låta falla mellan stolarna på det här sättet? Det är som att politikerna blir tagna på sängen när ännu en generation behöver någonstans att bo för att kunna studera och arbeta. Hur skulle det se ut om skolan plötsligt erbjöd eleverna sitta två i samma bänk och köpa en matematikbok svart?

Nej, så långt skulle det såklart inte få gå. Men så långt har det fått gå med bostadsfrågan. Då återstår frågan vad man ska göra åt detta. Här följer fyra konkreta förslag som skulle förbättra situationen för unga vuxna (särskilt för den majoritet som vill bo i hyresrätt).

- Åtgärda det stora skattetryck som hyresrätten lever under jämfört med villor och bostadsrätter. I dag skiljer det 2 000 kronor i månaden i skatt mellan en hyresrätt på 100 kvadratmeter och en villa som är lika stor, enligt en rapport Hyresgästföreningen tagit fram tillsammans med SABO och Fastighetsägarna.

- Sluta misskreditera hyresrätten - både i ord och i handling. Politikers uppgift är inte att rangordna boendeformer. Politiker måste i stället börja se hyresrätten, villan och bostadsrätten som goda boendeformer som kompletterar varandra.

- Inför låg moms på hyran. Det gör att fastighetsföretagen kan dra av ingående moms i sina bolag. Slutsumman blir en lägre hyra för hyresgästen.

- Stimulera byggandet av nya hyresrätter. Ett sådant stimulanspaket måste innehålla åtgärder för att förbättra konkurrensen inom byggbranschen, nödvändiga justeringar i plan- och bygglagen och ett förändrat skattetryck på hyresrätten.

Situationen är redan allvarlig, men gör vi ingenting blir den snart akut. För snart knackar framtiden på dörren och där står resten av den gigantiska generationen av 90-talister som behöver någonstans att bo.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/36630

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

3 saker:

1. Tag bort hyresregleringen så det blir lönsamt att bygga hyresrätter.

2. Sluta med att fylla upp hreslägenheter i förorterna med andra länders medborgare.

3. Höj räntan, rejält. Eller ta bort räntesubvensionerna. Eller både och.
I dag kostar även en liten lägenhet så mycket att det är omöjligt för yngre personer att köpa, om man inte har föräldrar som bor i villa och kan pantsätta den för lånet. Det är mycket bättre att betala 9% i ränta på ett lån på 500000 än 3% ränta på ett lån på 1,5 miljoner. Men det fattar ju inte folk utan känner sig rika när dom bor i en lägenhet som kostar flera miljoner. Att dom har en skuld på lika mycket verkar inte bekomma dom.

Permalänk | Anmäl #1 Leif D, 2011-05-25, 09:40

Jag har en själv en ungdom som bor hemma, men inte går det någon nöd på den inte. Inte heller flickvännen. De bor på större yta än jag hade under hela min uppväxt. Att jag själv kunde få en egen lägenhet berodde på att min mamma dog ung och att jag bodde hemma hos henne i en två på 60 kvm. Detta var 1968. Min hemmaboende ungdom bor på ca 70 kvm.

Och alldeles nyss när min gamle andrapappa dog så ärvde vi hans bostadsrätt, som en 22-åring nu köper. Ungdomar kan själva dom också.

Och till hösten får min egen 22-åring del av arvet efter min gamle andrapappa, som själv bodde på 66 kvm större delen av sitt liv. Så då kan han och flickvännen köpa en egen bostad. Tack kära andrapappa!

Hyresrätt är inte något roligt. Det vet jag som kan jämföra. En tredjedel av mitt liv har jag levt i hyresrätt, sedan i bostadsrätt och nu i egen villa. Men det anses i vissa kretsar fult att "klättra" i boendet. Alla ska ha det lika illa och bo i hyresrätt, utan ägande, utan att få bestämma över sitt eget liv och boende.

Permalänk | Anmäl #2 Ann Helena Rudberg, 2011-05-25, 09:45

Som sagts många gånger tidigare, det finns en patentlösning på problemet, öka invandringen mycket kraftigt och uppmuntra folk att skaffa så många barn som möjligt.

Så skapas balans på bostadsmarknaden och alla kan då bo i bra bostäder nära skolor och arbetsplatser till rimliga priser.

Och exakt så jobbar den borgerliga regeringen, den består nämligen enbart av genier och därför blir situationen på bostadsmarknaden bättre för varje dag som går, år efter år.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2011-05-25, 10:08

#1 Förorterna har varit ett ständigt problem ända sedan de byggdes eftersom formen inom dom är omänsklig att bo i. Problemet är att ingen vill bo där och de fylls av människor som inte har något annat val om de vill bo någonstans. Förorterna är sista anhalten innan man är hemlös.
Se filmen Stenansiktet av Janne Halldolf från 1972, den handlar om hur svenskarna flydde från betongghettot redan då tidigt 70-tal, problemen i området var likandant då när 70% procent av de boende var svenskar som de är idag.
Riv ghettona och bygg på ett helt annat sätt, bättre och finare hus som man gjorde på 30-40 talen, man såg till att spara på byggmaterialen och resultatet idag i Rosengård och andra områden är att lägenheterna är så slitna att en vanlig svensk vägrar bo där, de var slitna redan på 80-talet och svenskar vägrade bo där och det blev invandrare som flyttade in i horder eftersom ingen annan ville bo där, den andra gruppen i samhället som tekniskt sett kunde bott där är missbrukarna men dessa blev vräkta och hamnade på gatan.
Bostadsrätter måste vara billigare, idag blir man livegen, det som saknas i landet är en ordentlig flyttkarusell som fanns förr, har man en bostadsrätt behåller man den tills man gifter sig och skaffar villa, om man ens gör det.

Permalänk | Anmäl #4 Mikael Andersson1, 2011-05-25, 10:17

En lösning på problemet är att inte utdela ca 100 000 permanenta uppehållstillstånd per år till människor från främmande länder som alltid har första tjing på första lediga lägenhet (och dessutom får hyra betald av myndigheterna, dvs våra gemensamt inbetalda skattemedel). Då skulle inte våra ungdomar behöva vara tvångsmambos i samma utsträckning.

Just detta, som är den grundläggande förklaringen till dagens bostadsbrist, vill ingen beröra. Men tyvärr är det där skon klämmer. Inga problem kan lösas om man inte törs/vill/vågar/ids/tillåter sig söka sanningen bakom dem. Sen kan man tycka vad man vill om detta, att det är bra eller dåligt (det senare för min del, och detta pga förljugenheten kring dilemmat), men förnekelsen är ju total hos samhällsdebattörer. När ska skynket falla från era ögon?

Se hur dagens förorter ser ut. Dessa byggdes för unga och obemedlade personer som skulle flytta hemifrån eller flytta in till staden för att söka sin utkomst. Vilka är det som bor där idag? Jag i ca 156 förorter i Sverige bor det till större delen invandrare, där endast 40 % försörjer sig själva. Resten lever på bidrag och får hyran betald. Dessa har givetvis trängt ut de ungdomar som behöver en hyresrätt när det flyttar hemifrån.

Idag tvingas ungdomar skuldsätta sig och köpa bostadsrätter för att ha någonstans att bo. Ingen bra start på livet med höga skulder. Men våra politiker har styrt till det så det blivit så här och vill inte erkänna problematiken och att det ena hänger ihop med det andra.

Dagens bostadsbrist beror på något. Fundera gärna ut själv vad med ledning av mina ledtrådar ovan!

För mer kritik av det förljugna samhälle vi lever i, gå till www.korta.nu/jc

Permalänk | Anmäl #5 Cavatus Carlson, 2011-05-25, 10:34

Era (smygrasister) lösningar på allt är att minska invandringen, tydligen.

Det råder bostadsbrist i sthlm pga de förlegade regler som vi har (från 2nd WW). Om folk skulle kunna få hyra ut de ca 50 000 tomma lägenheter som finns i sthlm så skulle vi kunna lösa bostadsbristen, en stor dela av den iaf.

Sen är det alltid lika komiskt att läsa sossen Barbo Engmans uttalanden. Hon talar enbart i eget syfte. Hon skiter fullständigt i hyresgästerna. Det enda hon bryr sig om är sin årliga miljonlön.
För att, om vi skulle ändra hyresreglerna så skulle hon ju bli arbetslös.

Permalänk | Anmäl #6 HA, 2011-05-25, 11:39

#1 Leif D,

Jag är själv ett annat lands medborgare som vackert fick köpa en bostadsrätt för att komma hemifrån. Det var länge sen, men de enda gräddfilerna i bostadskön jag känner till är medicinska och sociala skäl och då krävs det intyg från läkare respektive kurator.

Permalänk | Anmäl #7 Charlie Darwin, 2011-05-25, 12:41

Klart att det inte finns några lediga lägenheter när Sverige ska vara socialbyrå för hela jordens befolkning.
Alla ni som sitter här på newsmill och blir upprörda över dom "hemska rasisterna" som påstår såna här saker, är det inte dags att ni istället vaknar upp och inser hur det ser ut i verkligheten ?
100.000 människor från mestadels Somalia, Irak och några länder till, flyttar till Sverige varje år. Så gott som samtliga av allmännyttans lediga lägenheter går till dessa människor.
Sen kan Barbro och hennes sossekompisar på hyresgästföreningen producera debattartikel efter debattartikel där dom skäller på borgarna och marknadshyror, men det hjälper knappast bostadslösa svenska ungdomar.

Permalänk | Anmäl #8 Jonny Åkesson, 2011-05-25, 12:51

De två bostadsbyråkraterna vill ändra momssystemet så att det blir moms på bränsle och el om hyresgästen köper detta, men inte om det ingår i hyran, vilket är uppenbart olämpligt.

Momssystemet har redan en allt för stor ekonomisk rundgång med ständiga fel och svinn. Det är bättre att gå åt andra hållet som i USA och bara momsbelägga det sista ledet till konsumenten. En mängd branscher kan då som svenska fastighetsägare vara undantagna från momsen. Systemet med EU-moms och momsfri handel läcker som ett såll. Det är ungefär som när svenskarna köper alkohol i Tyskland men det syns inte.

Vad består de 2000 kronorna i månaden av? De skulle vara intressant att se en specifikation. De har inte ens en länk till uppgiften. Det är inga små pengar och jag tror att det är helt galet. Inte heller här bör det naturligtvis vara någon snedvridning.

En friare prisbildning inom hyror och en lägre beskattning av privata hyresintäkter skulle utan tvekan minska bostadsbristen. Annars kan jag hålla med andras kommentarer om att invandringen är förkastlig och naturligtvis har enorm betydelse för obalanserna på marknaden. Justeringar av plan och bygglagen låter intressant. Där går det att slimma mycket byråkrati.

Permalänk | Anmäl #9 Urban Persson, 2011-05-25, 12:56

"Era (smygrasister) lösningar på allt är att minska invandringen, tydligen."

#6 HA. Jag tror inte det spelar någon roll vare sig vilken ras eller kultur invandrarna tillhör. Det intressanta för bostadsbristen är hur många de är och hur snabbt de förökar sig.

Bostadsbristen och invandringen hänger ihop rent fysikaliskt. Att det finns andra faktorer som också påverkar är givetvis sant men ingen är i närheten av att ha samma tyngd som invandringen.

Permalänk | Anmäl #10 Bo T, 2011-05-25, 13:46

HA i kommentar nr 6 är en del av problemet när han förnekar att 1,5 miljoner invandrare på 30 år inte förorsakar några som helst bostadsbristproblem. Han toppar anrättningen med att kalla verklighetsförankrat folk för smygrasister. Amen.

Det är den gamla vanliga visan när de intet ont anande hjärntvättade medlöparna drar sina förnekelsevalser. Stadiet att argumentera med skällsord för att tysta debatten har vi snart passerat i Sverige - tack gode gud för Internet som betytt väldigt mycket för folkupplysningen i detta hänseende.

Se på somliga norrlandskommuner som t o m river tomma lägenheter (Uppdrag Granskning har gjort ett program om det). Varför? Jo, annars lägger Migrationsverket vantarna på dem och kommunerna blir, efter ett par år, försörjningsskyldiga för dessa migranter, som enligt tillgänglig statistik inte kommer i arbete förrän efter i genomsnitt 8,5 år här i landet. Detta är en sanning som t o m Maud Olofsson ryggade tillbaka för, när hon fick reda på det. Är det konstigt att det inte finns några lägenheter?

Lyft upp de faktiska orsakerna. Felet är givetvis politikernas, inte invandrarnas. Så om jag ska bli beskylld för något så är det möjligen politikerfrämlighet.

Permalänk | Anmäl #11 Cavatus Carlson, 2011-05-25, 14:06

Ett stort problem är att gamla människor bor kvar i för stora bostäder. Varför flytta när fastighetsskatten är ett skämt och andra skattebetalare subventionerar ditt fastighetsunderhåll och din städning?
Men grundorsaken att det byggs för lite är att vinsten för kommersiella aktörer, alltså skillnaden mellan kostnad och intäkt, gynnas av bostadsbrist. Utan offentligt allmännyttigt byggande finns det ingen aktör som har intresse av en balans. Tvärtom. Obalans är marknadens drivkraft och mål. Marknaden kommer aldrig att bygga tillräckligt oavsett vinstnivå eftersom den då skulle såga av den gren den sitter på. Utan aktiv allmännytta kommer vi att ha konstant bostadsbrist och det är ingen hemlighet i Rosenbad.
Alliansregeringen har gjort mer för att försämra bostadsförsörjningen än någon regering hittills.

Permalänk | Anmäl #12 Olof Lindberg, 2011-05-25, 19:43

#11 Cavatus carlsson. Tyvärr så stämmer det som du säger om norrlandskommuner som river alldeles riktiga hyreshus. Anledningen är att man vet att de som flyttar dit och som kommer via Migrationsverket inte blir kvar i kommunen, men under den tid man faktiskt är kvar, så medför de att man måste utöka skolorganisationer mm , och när de sedan flyttar så har man fått ett övertalighetsproblem på halsen.Det är ju inte så ofta heller som det går friktionsfritt att ha unga invandrare (män så klart) drällande runt sysslolösa på byn. Jag bor själv i ett område där man fört dessa diskussioner och beslutat att minska bostadsbeståndet, officiellt för att bostäderna skulle bli för dyra att renovera och underhålla, men det är nog inte riktigt sant..

Permalänk | Anmäl #13 Jan Wiklund, 2011-05-25, 19:46

"Bostadspolitik" tycker jag är en av de värsta avarterna av politik. Som om en politiker kunde trolla fram ett hus. Ett hus ska byggas där det finns bostadslösa som kan betala för att huset byggs. Sverige har världens högsta skatter och en extrem bygg-MOMS. Har man inte råd med dessa skatter (vilka 18-åringar har pengar?) så får de klara sig hemma tills de har råd.

Varför bara kräva hyresrätter? Är det inte en rättighet att alla 18-åringar bor i egen villa i så fall? Självklart inte. Och då är ändå hyresrätten det allra dyraste sättet att bo, med full service och returrätt inom 3 månader.

Permalänk | Anmäl #14 Thomas Eliasson, 2011-05-25, 19:49

De som tror att det är invandrarnas fel, läs mitt inlägg #4 en gång till, ingen svensk har någonsin velat bo i miljonprogrammen, svenskarna flydde därifrån fort som fan tidigt 70-tal eftersom det var fylla, misshandel och åter fylla hela tiden, men på den tiden bodde bara svenskar och finnar där.
Områdena fylldes sedan av de människor som inte själva kan välja var de vill bo, på 90-talet började man vräka missbrukarna och invandrarna fyllde områdena eftersom ingen annan ville bo där.
Se filmen Stenansiktet av Janne Halldoff från tiden då bara svenskar bodde i Skärholmen och hur svenskarna flydde fältet och missbrukarna vällde in i stället.

Permalänk | Anmäl #15 Mikael Andersson1, 2011-05-25, 20:18

Läste i vintras artikel i dagspress om mambos där det konstaterades att Svenska unga vuxna är de som i genomsnitt i Europa allra tidigast flyttar hemifrån. I de flesta andra länder i Europaflyttar upp till mer än 5 år senare hemifrån än i Svea rike- så sådan kris är det nog inte om man ska vara ärlig. Det är svensk mentalitet som står ut åt det extrema hållet.
Har man inte flyttat hemifrån när man fyllt 22 eller 25 är man morsgris och ses som en suspekt individ som inte klarar sig påegna ben. I andra länder ansess det istället helt normalt. Tagga ner!

Permalänk | Anmäl #16 Sten Pettersson, 2011-05-25, 22:07

Varför kommer inte S med ett bostadspolitiskt program, som innehåller sänkta produktionskostnader med 30% UTAN någon form av subvention? Gör ni det, har ni en valvinnande fråga!

Permalänk | Anmäl #17 Ulf Börjesson, 2011-05-25, 22:27

#16 Sten Pettersson. Du har rätt i att överbefolkningen är ännu värre i många andra europeiska länder. Orsaken är dock densamma.

Det som utmärker Sverige är den extremt stora skillnaden i förvärvsfrekvens mellan svenskar och invandrare, dvs invandrarna lever i bostäder som svenskarna betalar.

Det är också det som gör att det inte finns resurser att bygga ikapp bostadsbristen. De resurser som finns används redan till 99%.

Vad den allt snabbare invandringen kommer att resultera i är därför ingen svår uppgift att räkna ut. Levnadsstandarden kommer att falla över hela landet vilket på bostadssidan innebär fortsatt ökad trångboddhet och förslumning.

Det är den önskade effekten politikerna på både höger- och vänstersidorna vill ha. Fattiga människor är lättare att utnyttja.

Permalänk | Anmäl #18 Bo T, 2011-05-26, 07:25

Den absolut vanligaste vanföreställningen om bostadsproblemet är att förbättrad lönsamheten ger en bättre behovstäckning som effekt. Trots att vi haft en helt fri marknad och en sanslöst hög lönsamhet i många år på bostadsrätter och ändå har en konstant brist fortsätter folk att tro på teorin. Det är som att fortsätta tro på tokpredikanters förutsägelser om jordens undergång. Mot all uppenbar erfarenhet.
Det är för dyrt att bygga, säger man. Ja, tacka fan för det. Extrem lönsamhet på bristvaror ger prishöjningar. Det finns bara två sätt att bromsa priserna i byggbranschen. Minska lönsamheten och/ eller mätta efterfrågan. Dvs de två åtgärder kommersiella aktörer aldrig någonsin kommer att medverka till.
Offentligt byggande och byggande i egen regi i stiftelse eller föreningsform är enda sättet att lösa bostadsförsörjningen i expanderade orter.
Att gynna kommersiella aktörer resulterar enbart i ökade boendekostnader.

Permalänk | Anmäl #19 Olof Lindberg, 2011-05-26, 20:29

Nej BoT Att ungdomar i andra Europeiska länder flyttar hemifrån ännu senare beror knappast på det skäl du anger - det är i Sverige det under senare år av outgrundlig anledning börjat bli ansett som abnormt att bo hemma hos sin föräldrar så snart man gått ut gymnasiet vilket är mycket märkligt. Det skäl du anger är inte mer uttalat i andra länder än här ocj h är knappast huvudorsaken till ´det som här utnämns till et problem. Alla ska till varje pris bo i sin egen lya och det är det som är extremt jämfört med vår omvärld. huvudsaken måste väl vara att man har tak över huvudet

Permalänk | Anmäl #20 Sten Pettersson, 2011-05-26, 22:41

Jag har sedan en tid lämnar Sverige bakom mig och bor numera i en småstad på den Australiensiska östkusten. Det är interessant att få ett perspektiv på Sverige och hur saker fungerar eller inte fungerar.

När det gäller att hitta boende här är det inga problem, det finns inga köer, bara inom några dagar får man ett boende. Varför? Jo därför att här får marknaden bestämma priset, utbud och efterfrågan möts. Sverige lever kvar med samma system för hyresrätter som för längesedan slopades i gamla östtyskland. Det är pinsamt att se dessa kommunistsystem som fortfarande lever kvar. Jag såg en dokumentär om gamla östtysklnad där de förklarade att man fick vänta på 10 år för att få ett boende i östberlin och det tog 20 år att få en ny bil. Jag tänkte direkt, men i Stockholm där får man i Sverige idag 2011 vänta 20 år för att få en hyresrätt.

Det pinsamma i den här artikeln är att det är just hyresrättsföreningen som gnäller över att det är svårt att få en hyresrätt när det är dem som försvarar det system är anledningen till att det inte går att hitta en hyresrätt idag (i små mindre städer där efterfrågan råkar vara låg fungerar det gamla kommunistsystem fortfarande).

Hyresrättsystemet som det ser ut idag kan inte fungerar utan att staten hela tiden bygger nya hyresrätter om efterfrågan ökar, vilket de inte gör och därför faller hela systemet.

När ska Svenskarna förstå att det är dags att slopa dessa gamla kommunistsystem.

Permalänk | Anmäl #21 Mikael Hansson, 2011-06-16, 11:20

Bo T, ursäkta mig men jag måste säga att du måste snacka i nattmössan eller vara vänsterpartist.

"Den absolut vanligaste vanföreställningen om bostadsproblemet är att förbättrad lönsamheten ger en bättre behovstäckning som effekt"

Det Bosse menar här är att om det skulle bli mer lönsamt att bygga bostäder skulle mer bostäder inte byggas, det här är klassiska tomma vänsterargument. Det skulle vara samma sak som att säga att lägre köttpriser skulle inte innebär att köttkonsumtionen skulle gå upp.

Jag bor själv i Australien och ser här är bostäder är ingen stort problem, visst byggs det alltid lite förlite, men i Sverige är det EXTREMT förlite som byggs!

"Trots att vi haft en helt fri marknad och en sanslöst hög lönsamhet i många år på bostadsrätter och ändå har en konstant brist fortsätter folk att tro på teorin"

Det är enbart bostadsrättsmarknden som varit fri och därför har priserna skjutit i höjden tack vara att efterfrågan varit så extrem. Men om man ser till bostadsbyggande har det fungerat eftersom bostadsrätter byggs medan hyresrätter knappt byggs alls.

"Det är för dyrt att bygga, säger man. Ja, tacka fan för det. Extrem lönsamhet på bristvaror ger prishöjningar. Det finns bara två sätt att bromsa priserna i byggbranschen. Minska lönsamheten och/ eller mätta efterfrågan. Dvs de två åtgärder kommersiella aktörer aldrig någonsin kommer att medverka till."

Jag förstår inte riktigt vilka bristvaror som Bosse syftar på. Men jag håller med honom om att det är väldigt dyrt att bygga i Sverige. Jag skulle tro att anledningen att det är dyrt att bygga eftersom det byggts så lite sen 90 talets kris har bara ett fåtal byggföretag överlevt och det är inte tillräckligt hög konkurrens, men det håller sakta man säkert på att bli bättre.

"Offentligt byggande och byggande i egen regi i stiftelse eller föreningsform är enda sättet att lösa bostadsförsörjningen i expanderade orter.
Att gynna kommersiella aktörer resulterar enbart i ökade boendekostnader."

Här talar du emot dig själv Bosse, du skrev precis att bostadsrätter inte fungerar och nu säger du att lösningen ligger i att bygga i föreningsform, vad byggs i föreningsform? Jo bostadsrätter!

Så för att summera, problemen vi har i Sverige beror att staten har lagt sig i för mycket, att marknaden inte är fri. Nu säger Bosse att en del av lösningen är offentligt byggande, så han menar alltså att lösningen på att staten lagts sig i förmycket är att staten ska själv bygga. Alla vet att offentliga byggen alltid leder till offantliga kostnader!

Permalänk | Anmäl #22 Mikael Hansson, 2011-06-16, 11:50

Men Jonny Åkesson. Varför dra till med 100.000 per år. Dels blir antirasister glada - se hur rasisterna ljuger. Dels så vänjer man sig vid siffran - äh 100.000, det är ju bara en halv promille av Sveriges befolkning (humanistisk/empatisk huvudräkning). Är det inte smartare att dra till med en något för låg siffra, och sedan måla upp det kaos denna lägre siffra faktiskt innebär.
Och att ingen nånsin velat bo i miljonprogrammen. Det var ju när de var nya och fylldes med migranter. Inga sådana områden funkar. Utan vidare flyttningsturbulens skulle ju x antal av dessa områden vara välmående och fungerande idag.

Permalänk | Anmäl #23 Philemone Siclone, 2011-07-01, 08:56


Svenska modellen
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.