Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Östersjön

Andreas Bryhn om Östersjön

Östersjön håller inte på att kvävas till döds

Folke Rydéns dokumentärfilm om Östersjön är onödigt alarmistisk. Budskapet att havet riskerar att "sakta kvävas till döds" varvas med en begravningsmässig berättarstämma. Den kostnadseffektiva åtgärd som verkligen skulle kunna återställa vattenkvaliteten nämns dock bara i förbifarten. Det skriver Andreas Bryhn, teknologie doktor i Miljöanalys vid Uppsala universitet.


Om författaren

Jag är docent och teknologie doktor i miljöanalys vid Uppsala universitet. Jag har forskat, publicerat vetenskapliga artiklar och medförfattat böcker om övergödning och fisk i Östersjön och många andra akvatiska ekosystem.

 

Folke Rydéns och Ulrika Björksténs dokumentärfilm "Vårt grisiga hav" om övergödningen av Östersjön har nyligen visats fyra gånger på Sveriges Television. Filmen är en del av ett stort medieprojekt som har finansierats av stiftelsen Baltic Sea 2020. Vissa inslag i filmen är väldigt relevanta, som att Vitryssland är svårt att motivera till åtgärder och att dess befolkning har svårt att få tillgång till Östersjöns stränder. Helheten solkas dock av den omotiverade alarmismen i filmen. Budskap om att Östersjön riskerar att "sakta kvävas till döds" trummas in och varvas med en begravningsmässig berättarstämma. Kontroversiella och spekulativa åtgärdsförslag får större utrymme än de okontroversiella förslagen. Dessutom får vi inte veta sidoeffekterna av att minska övergödningen, exempelvis att även fisktillgången bör förväntas minska.

Man kan lätt förfasas över den ryska djurhållningen och den undermåliga gödselhanteringen som visas i "Vårt grisiga hav". Filmarna intervjuar en bedrövad finländsk forskare, som bland annat tittar och luktar på vattenprover i närheten av dumpningsplatser för gödsel. Instinktivt känns det naturligtvis som om stora gödselhögar nära Östersjön påverkar Östersjöns gödningsnivå, men är det en avgörande, ganska viktig, eller en försumbar påverkan? För att ta reda på det behövs belastningsberäkningar, alltså beräkningar av hur många kilogram eller ton fosfor som årligen når Östersjön från det utökade ryska jordbruket. Något sådant visar inte filmen upp.

Fosfor binds lätt i partiklar och partiklarna kan fastna i marken, i vattendragens sediment, eller någon annanstans. Hur mycket fosfor som fastnar på vägen och hur mycket som verkligen når Östersjön på grund av de stinkande platser som filmats är okänt. Samarbetsorganet HELCOM vågade inte ens ange något osäkerhetsintervall i sin BALTHAZAR-rapport (pdf) som släpptes förra året om ämnet. Ryssar och andra kan med fördel vårda sin lokala miljö, men att förbättra Östersjöns vattenkvalitet genom att fokusera på nya ryska eller polska bondgårdar är som att kasta pil mot en avlägsen piltavla med förbundna ögon.

Det finns en annan åtgärd mot övergödning som är vetenskapligt okontroversiell, evidensbaserad, kraftfull och kostnadseffektiv. Det handlar om att avlägsna fosfor från tätorternas avlopp enligt nordvästeuropeisk standard. Detta nämns tyvärr mest i förbifarten i filmen. Ändå skulle denna åtgärd kunna minska fosfortillförseln till Östersjön med 12.700 ton per år jämfört med 2004 års tillförsel, vilket ungefär motsvarar en tredjedel av den dåvarande tillförseln. Min och andras forskning vid den institution jag är verksam visar att detta med råge skulle kunna återställa vattenkvaliteten i Östersjön till förhållanden som rådde för 100 år sedan.

I dokumentärfilmen hävdas att Östersjön "blir övergödd till döds, det är bråttom". Detta är felaktigt. Östersjön är ingen organism och kan därmed varken leva eller dö. Gödningsnivån är förhöjd men stabil sedan 35 år tillbaka. Inga kraftiga förändringar åt ettdera hållet kan förväntas inom det närmaste årtiondet. Det finns ingen anledning att fatta några förhastade beslut.

En hög gödningsnivå innebär grumligare vatten, intensifierade algblomningar och ökad syreförbrukning nära bottnarna. Men en hög gödningsnivå ger också mycket fisk. Studier som har jämfört växtplanktonhalt med fisktillgång i olika ekosystem världen över har funnit ett starkt positivt samband. Andra studier har visat att såväl torsken som strömmingen och skarpsillen i Östersjön har gynnats av övergödningen. Visserligen missgynnas fiskrommen av syrefattigt djupvatten, men övergödningens dominerande effekt på fisken tycks vara att födotillgången ökar. Om vi kraftigt minskar förekomsten av växtplankton i Östersjön bör vi förvänta oss att fiskförekomsten även minskar i ungefär samma relativa omfattning.

Filmen avslutas med ett påstående om att vi effektivt kan motverka Östersjöns övergödning genom att äta mindre kött och därigenom minska jordbrukets yta till en fjärdedel eller en femtedel av den nuvarande ytan. Uppmärksamma filmtittare minns dock att Folke Rydéns berättarröst strax innan det säger att sådana påståenden är kontroversiella.

Det håller jag med Folke Rydén om. Det finns inga hållbara belägg för att minskad köttkonsumtion skulle vara nödvändig för att förbättra Östersjöns vattenkvalitet. Den som vill ändra kostvanor bör förse sig med bättre skäl än dem som nämns i filmen "Vårt grisiga hav".

I den mån det ses som bråttom att åtgärda Östersjöns övergödning bör samtliga svenska och övriga insatser samordnas för att skynda på det pågående arbetet med att höja standarden för fosforborttagning ur avloppsvattnet från de forna östländernas tätorter.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/36577

25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ytterligare en miljöforskare som vågar tala i klartext om överdrifterna och den propagandistiska svartmålningen i miljödebatten - bra! Kan man hoppas att miljöfrågorna äntligen börjar diskuteras sakligt, verklighetsinriktat och seriöst, och att miljöforskarna själva har börjat bli trötta på den långt gångna politiseringen av deras eget forskningsfält?

Permalänk | Anmäl #1 Rickard Berghorn, 2011-05-24, 15:18

Tack, Rickard!

Har förresten bett Newsmill-redaktionen rätta till sista meningen i ingressen, den stämmer inte alls med rutan som heter "OM FÖRFATTAREN". Det är alltså det som står i rutan som gäller.

Permalänk | Anmäl #2 Andreas Bryhn, 2011-05-24, 15:54

Det är glädjande att vi har så kompetenta miljöforskare i Sverige som kan leverera de fakta som gäller.

Det märkliga är att det skall ta så förbannat lång tid att bygga reningsverk och åtgärda problemen trots att alla länder runt Östersjön borde ha samma intresse av ett rent, friskt och bördigt (fisk) hav i stället för en dött och stinkande hav.

Att SVT ägnar sig åt att försöka påverka den svenska opinionen med sina program tycker jag är okay i detta fall, även om det är viktigt att riktiga fakta presenteras och inte propaganda. Östersjön måste bli ett rent, friskt och bördigt hav igen.

Permalänk | Anmäl #3 Johnny Andersson, 2011-05-24, 17:01

Det är konstigt hur lätt man förstår vad som är sant eller ej!

SVT är en ideologisk propagandamaskin och SVTs samlag med den extremistiska grenen av miljörörelsen och deras kommunikationstrategi, med teataraliskt överdrivna och osakliga framställan, gör att man tappar förtroendet både för miljörörelsen och SVT.
Andrea Bryhn du borde bli miljöminister på studs. No bullshit är vad miljöpolitiken behöver istället för dessa tröttsamma domedagsprofetior. Det är kalrt som fasen de ska fram stålar till reningverk åt städer om det ger största effekt!!

Permalänk | Anmäl #4 Berg Säker, 2011-05-24, 17:17

Vad glad man blir med lite kloka och balanserade ord, har slutat se på SVTs naturprogram, de verkar mest syssla med kvalificerad propaganda av alarmistisk natur numera. Man sitter bara och retar sig på alla sakfel och överdrifter.

Permalänk | Anmäl #5 Helge Kneese, 2011-05-24, 17:47

Vill tacka för att det fortfarande finns sansade människor som inte springer politikers ärenden. Att Östersjön inte mår så dåligt som våra politiker, SvT och WWF säger har jag förstått för länge sen. Men alarmismen idag omsätter stora pengar i form av skatt och annat. SvT har inte gjort sitt arbete på 20 år(om ens någonsin)då de hela tiden ljuger och alarmerar värre än en mäklare(bilhandlare)! När man nu utomlands förstått(även 70% av svenskarna) att klimathotet är en bluff så försätter MSM och politikerna att dra lögner och alarmera.

Permalänk | Anmäl #6 Micael Johnsson, 2011-05-24, 17:50

Glömde en sak! Vad skulle WWF pengarna till alla annonser(varenda tidning och nättidning)komma ifrån om inte de alarmerade som de gör? Först hittar de på en enligt deras plånbok " sanning" sen går de ut i all media och tigger pengar. Bra affärsidé. Brandmännen, polisen och andra yrkesgrupper skulle göra likadant. Bara det att dessa yrkesfolk faktiskt gör nytta...

Permalänk | Anmäl #7 Micael Johnsson, 2011-05-24, 17:58

Bra artikel. Håller med om att vi bör se till att människans avfall renas i så stor utsträckning som möjligt men det är även viktigt att vi inte helt bortser från avfallet från djur då det också innehåller kväve och fosfor och bör tas om hand på liknande sätt. Varför enbart rena avlopp från tätorter med människor och inte "tätorter" med grisar som släpper ut samma ämnen?

Micael Johnsson: Jag har fått för mig att vi människor förstör miljön och att det i längden inte är hållbart och det är väl ett miljöhot?

Permalänk | Anmäl #8 Johan, 2011-05-24, 19:42

Johan#8

Lite information i ämnet från den ljusa sidan:

http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/917566593X.pdf

Permalänk | Anmäl #9 lorentz brydolf, 2011-05-24, 20:21

#8 Johan: Nyregistrerad användare som skriver på ett sätt som gör att åtminstone jag tror att du är väl insatt i frågan. Varför inte gå ut med din riktiga identitet?

Som sagt, jag har inget emot att ryssarna förbättrar sin gödselhantering. Tvärtom, jag skrev ovan att ryssar och andra med fördel kan vårda sin miljö. Det jag vänder mig emot är när nystartade bondgårdar i Ryssland och annorstädes på ett lösryckt sätt kopplas till Östersjöns övergödning.

Två viktiga anledningar till varför stora grisfarmer inte lämpar sig för att jämföras med "tätorter" i detta sammanhang:

1) människor använder vattentoaletter men inte grisar

2) det finns etablerade belastningsberäkningar för vad tätorternas avloppsrening kan bidra med i antal ton av minskad fosfortillförsel till Östersjön - och det handlar om stora mängder (se artikeln). Sådana beräkningar är tydligen väldigt svåra att göra för de nya ryska storbondgårdarna (se artikeln samt HELCOM-länk).

Åtgärda fosfor i tätortsavloppen är, som jag skrev tidigare, vetenskapligt okontroversiellt, dokumenterat kostnadseffektivt, evidensbaserat och adresserade år 2004 (mig veterligen senaste uppskattningen, som publicerades 2007) en dryg tredjedel av den totala fosforbelastningen till Östersjön. Därför är det, som jag ser det, den åtgärden man bör fokusera på i den mån man vill minska övergödningen.

#3 Johnny, jag ber om ursäkt om jag skrev otydligt i artikeln. Det är antagligen så att torsk, strömming och skarpsill har gynnats av övergödningen, inte missgynnats.

Permalänk | Anmäl #10 Andreas Bryhn, 2011-05-24, 20:47

Intressant läsning, det är nog så att jämfört med för 60 år sedan har det blivit bättre på många sätt men att vi genom media inte uppfattar det eftersom det inte säljer och därav all pessimism. Samtidigt är det lätt att få saker att se bra ut genom användning av statistik. Skövlar vi 100% av skogen i Brasilien och planterar samma mängd i ett annat land så kan man fortfarande påstå att det inte hänt något för mängden skog är ju fortfarande densamma om än omplacerad till en annan geografisk plats. Jag är mest ifrågasättande för ifrågasättandets skull nu vill jag tillägga.

Permalänk | Anmäl #11 Johan, 2011-05-24, 21:15

Tack för det Andreas!
Konkret och sakligt i miljöfrågor är man minsann inte bortskämd med.

Permalänk | Anmäl #12 Ingvar Engelbrecht, 2011-05-24, 21:51

Med nya grisuppfödare i Polen, pratar vi om Smithfield Foods då, som orsakade total förgiftning, inklusive fiskdöd, i North Carolina när hurricanen Floyd tömde deras laguner i en flod?

Jag vet inte om fosfor, med det finns all anledning att hålla ett öga på de nya barbariska sätten att föda upp grisar på. Det känns som om det tas väldigt lätt med ett väldigt stort miljöhot här.

Permalänk | Anmäl #13 u_7839, 2011-05-24, 22:07

Ingvar,

Det hade varit intressant med en ordväxling mellan Andreas och Måns B.

Kan vi försöka lura hit honom? ;)

Permalänk | Anmäl #14 lorentz brydolf, 2011-05-24, 22:05

#10 Andreas Bryhn, Jag ska ta och fylla i lite mer information om mig själv i morgon så alla kan se vem jag är.

Jag är inte mer insatt i denna fråga mer än att jag har sett dokumentären i fråga, läst din artikel och studerar vatten och miljöteknik vilket innebär att jag har någorlunda koll på hur våra reningsverk är utformade för att bland annat minska utsläppen av fosfor och kväve.

Angående det du skrev om jämförelsen med "tätorter" för grisar

1) Bra poäng, missade den aspekten helt.

2) Att man har belastningsberäkningar från mänskligt avlopp beror väl mycket på att man har en kontrollerad process som allt avlopp måste passera vilket innebär att man kan göra dessa beräkningar? I och med den totala avsaknaden av liknande processer i grisarnas "tätorter" så förstår jag att det blir svårt att göra några exakta beräkningar.

Jag noterade att det i dokumentären fokuserades mycket på just storskalig djurproduktion och inte på det mänskliga utsläppen (Vilket jag hoppades det skulle handla om), men efter att ha läst länken i inlägg #9 förstår jag varför de kan ha valt att fokusera på detta i dokumentären. Det är en ny vinkel på problematiken och det tillsammans med de starka bilderna kanske går hem bättre i tv-sofforna än den gamla mänskligt-avlopp-orsakar-övergödning vinkeln? Men det är bara spekulationer från min sida.

Permalänk | Anmäl #16 Johan, 2011-05-24, 23:08

"#3 Johnny, jag ber om ursäkt om jag skrev otydligt i artikeln. Det är antagligen så att torsk, strömming och skarpsill har gynnats av övergödningen, inte missgynnats."

Jag läste detta och är inte helt övertygad om detta. När man ser den halvblinda torsken med stor synlig tumör simma över sten döda bottnar är det svårt att begripa att övergödningen gynnar torsken. Jag har hört berättelser om hur mycket fisk det fanns förr i världen, för bara 100 år sedan, fångsterna var mycket större, det fanns mängder av torsk, strömming, lax och ål, idag är fångsterna små och kvaliteten på fisken sämre.

Östersjön måste bli ett rent och fiskrikt hav som det en gång var och en långsiktigt uthållig fiskfångst måste uppnås.

Permalänk | Anmäl #17 Johnny Andersson, 2011-05-25, 01:16

Om allt organiskt avfall (inkl östersjöländernas i naturen dumpade naturgödsel) jordiserades, dvs grävdes, plöjdes eller borrades ner, skulle ingen behöva svälta, och lufthavet, vattendrag, sjöar och hav skulle bli renare. Och som bonus för den som tror att koldioxiden är en kraftig växthusgas så är jordisering också en kolsänka under kortare eller längre tid. Vidare leder jordisering till minskad användning av konstgödsel. Organiskt avfall, som inte är förorenat med t ex giftiga kemikalier, är gödsel/näring för växtlighet under förutsättning att det jordiseras så färskt som möjligt.
Jag citerar ur den ”Praktiske landtbrukaren" från 1907:

”Matjorden och alfen
Matjordens djup har ett stort inflytande på jordens fruktbarhet därigenom, att den erbjuder växterna ett större näringsförråd ju djupare den är, hvarjämte hon i samma mån kan upptaga och kvarhålla en större mängd fruktighet. Vid inträffande torka lida skördarna alltid mycket på grund jord. Samma är förhållandet de tider då ymnigare nederbörd inträffar. En grund matjord bör därför, såvidt möjligt är, fördjupas och förbättras (=jordisering - min kommentar). Alfven har äfven stort inflytande på jordens fruktbarhet. Ju mer godartad den är, ju mer näring lämnar den åt djuprotväxterna. Den kan äfven förvandlas till matjord genom djupare bearbetning. Kol är en hufvudbeståndsdel i mullämnena och dessa havfa, såsom antydt är, en mycket stor betydelse för åkerjordens bördighet.”

Som framgår av ovanstående tillämpade man då inte dagens närings- och mullförstörande metoder, som t ex kompostering, ytgödsling, plöjningsfritt jordbruk, eldning av halm i värmeverk, tillverkning av biogas av skörderester och naturgödsel. Alla dessa samtida metoder innebär att organiskt avfall helt i onödan oxideras till lufthavet som koldioxid, metan- och lustgas m.m. utan att dessförinnan genom jordisering ha gjort nytta som näring och mullbildning i åkerjorden.
För mer än hundra år sedan kunde mer om jordens uppbyggnad än vad man kan nu. Är det inte märkligt?
Jordisering är ett begrepp som numera är hyfsat etablerat, men märkligt nog är de flesta inom ”etablissemanget” fortfarande ovetandes om det - sök på Google om ni vill veta mer om det.

Permalänk | Anmäl #18 Börje Gustavsson, 2011-05-25, 10:48

Köks- och trädgårdsavfall, skörderester, naturgödsel m.m. är världens största avfallsråvaruresurs, och under markytan finns världens största anläggning för 100%-ig återvinning av detta till näringsrik matjord. Den är skräddarsydd för sin uppgift sedan miljontals år och drives av sin egen energi och lämnar inget avfall. Alltså, en ekologisk evighetsmaskin som ger mer än den förbrukar.
Inom jordbruket har sedan länge denna återvinningsanläggning utnyttjats. Direkt efter skörden plöjes och jordiseras skörderester som halm, blast m.m. ner djupt och noggrant. Vid sk gröngödsling plöjes också det gröna växtmaterialet ner direkt för att ge maximal växtkraft åt jorden.

Permalänk | Anmäl #19 Börje Gustavsson, 2011-05-25, 11:23

#17: "När man ser den halvblinda torsken med stor synlig tumör simma över stendöda bottnar är det svårt att begripa att övergödningen gynnar torsken".

Det förstår jag, och denna stackars torsk gör antagligen ett starkt, känslomässigt intryck på de flesta när den fångas på bild. Med "stendöda bottnar" antar jag att du menar bottnar belägna under djupvatten som saknar vattenupplöst syrgas.

Men en viktig fråga för helhetsbilden är hur representativ den torsken är för samtliga torskar i Östersjön. Det handlar om ca 400 000 ton torsk enligt havsforskningsrådet ICES' senaste bedömning och utifrån en enda eländig torsk kan man omöjligt dra några slutsatser om hur resten mår.

Fiskehistorier och andra anekdoter kan skilja sig åt. För en sammanställning och jämförelse av de historiska data som finns tillgängliga kan man exempelvis läsa denna artikel, som även kopplar utvecklingen till övergödningen: http://icesjms.oxfordjournals.org/content/54/3/444.abstract

Permalänk | Anmäl #20 Andreas Bryhn, 2011-05-25, 12:14

Varför ska natur-, och miljöintresserade storstadsbor alltid hitta något att skylla på bönderna för? Är det avunden som spökar? Eller kan det vara så att de rustar propagandan för alla de konfiskatoriska beslut de försöker kränga politiskt?

Bra skrivet Andreas!

Permalänk | Anmäl #21 Mats Jangdal, 2011-05-25, 13:52

Ska vara "bottnar belägna under syrefattigt djupvatten" i min förra kommentar #20.

Permalänk | Anmäl #22 Andreas Bryhn, 2011-05-25, 16:20

Jag tackar för alla kommentarer (hittills)! Jag lämnar åt andra att diskutera sådant som inte explicit handlar om övergödning och dess koppling till fiskförekomsten i Östersjön.

Vill tillägga till Johnnys kommentar att även jag anser att en långsiktigt uthållig fiskfångst är angelägen, så att Östersjöns fiskbestånd inte hotas. Mer om det en annan gång kanske.

Permalänk | Anmäl #23 Andreas Bryhn, 2011-05-26, 11:22

Tack Andreas Bryhn!
Tak for en seriøs og konstruktiv kommentar til katastrofe-journalistikken i "Vårt grisiga hav".

Vi savner videnskabsmænd af din tyngde i Danmark. Så du er velkommen, dersom du ikke bliver miljøminister i Sverige.

Bedste hilsener
Poul Vejby-Sørensen
Hellerup-København

Permalänk | Anmäl #24 Poul Vejby-Sørensen, 2011-05-26, 14:27

Anders Bryhn saknar, liksom kollegan Lars Håkansson, trovärdighet i vetenskapliga kretsar, se:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/oseriost-att-forneka-ostersjons-pro...

Dessutom citerar Bryhn felaktigt ur filmen och tillskriver dokumentären flera påståenden som inte förekommer i filmen. Påståenden som han sedan kritiserar. Ett simpelt debattknep, ovärdigt en seriös forskare.

Permalänk | Anmäl #25 Magnus Svensson, 2011-05-28, 18:38

Magnus Svensson, nyregistrerad användare, har totalt skrivit två kommentarer på Newsmill. Kommentarerna insändes med nio minuters mellanrum den 28 maj. Två snarlika inlägg som försöker misstänkliggöra två skribenter, däribland mig.

Magnus Svensson påstår att jag saknar trovärdighet i vetenskapliga kretsar. För att styrka detta bifogar han en länk till en tidningsartikel i Svenska Dagbladet. Länken fungerar inte. Vad jag kan minnas har Svenska Dagbladet aldrig skrivit någonting alls om mig.

För andra lästips angående min vetenskapliga trovärdighet, se denna länk.
http://www.geo.uu.se/luva/personal.aspx?namn=andreas.bryhn

Dessutom påstår Magnus Svensson att jag citerar felaktigt ur filmen och att jag kritiserar flera påståenden som i själva verket inte förekommer i filmen. Att jag därigenom använder ett simpelt debattknep, ovärdigt en seriös forskare.

Då vill jag rekommendera Magnus Svensson att se filmen ”Vårt grisiga hav” på SVT Play. Var särskilt uppmärksam under följande hålltider:

06:05 ”Om inte tillräckligt görs kommer [Östersjön] sakta att kvävas till döds”.

27:05 Östersjön ”blir helt enkelt övergödd till döds, nu är det bråttom”.

46:15 En finländsk forskare tittar och luktar på ett vattenprov taget i närheten av de filmade gödselhögarna. Kommentatorn säger strax därefter att den finländske forskaren bland annat har använt sitt luktsinne för att analysera miljötillståndet. Däremot sägs ingenting om några belastningsberäkningar.

57:00 ”Återstår om den enskilde medborgaren kan göra något och i så fall vad. Annat än att finna sig i att Östersjön kommer att fortsätta vara ett övergött hav. Vi avslutar som vi började, med [den finländske forskaren]. Och han ger sitt personliga svar på frågan om vad man kan göra”.

Forskarens svar direkt därefter lyder:

”The most effective way to cut loading from agriculture would be that we eat less meat in the future and more vegetables. Then we could survive by using only maybe one fourth or fifth of the field area in the Baltic Sea catchment area”.

Jag ser därmed skriftväxlingen med denna ohederliga debattförstörare som avslutad och han får gärna sista ordet. Jag tänker inte fortsätta ”mata trollen”, som det heter.

Permalänk | Anmäl #26 Andreas Bryhn, 2011-05-29, 08:54

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  4. Vänsterkristna försöker tysta oliktänkande
  5. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  6. Därför tolererar många skolor våldsbrott
  7. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  8. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  9. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  10. Så stoppar vi morden på kvinnor
  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  4. Modedieterna ger inte tillräckligt med näring
  5. Björklund bör be om ursäkt för attacken mot friskolorna
  6. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  7. Så stoppar vi morden på kvinnor
  8. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  9. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  10. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  1. Israeliska försvaret vill inte attackera Iran
  2. Iran: "Attackerar USA oss spränger vi Israel i bitar!"
  3. En provokation från terrorbombningarnas apologeter
  4. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  5. ”Hen
  6. Sverige måste stödja Israel i kampen mot den iranska bomben
  7. Vi riskerar fortfarande att förlora
  8. Israel har rätt
  9. Kriget i Gaza drivs av konflikten mellan Iran och arabstaterna
  10. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.