Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Nykonservatismen

Gustaf Almkvist

Civilsamhället är medborgarsamhället

Ett samhälle där folk identifierar sig som skattebetalare förväntar sig enbart en motprestation av staten. Ett sådant samhälle är svagt. Det är först när människor ser på sig själva som engagerade medborgare som civilsamhället kan vara livskraftigt, skriver Gustaf Almkvist jur. kand. och vikarierande medarbetare på Svenska Dagbladets ledarredaktion. 


Om författaren

Gustaf Almkvist är jur. kand. och vikarierande medarbetare på Svenska Dagbladets ledarredaktion.

 

Under 80-talet hände något märkligt i de kommunistiska diktaturerna i Östeuropa. Människor gick ut på gatorna, samlades i kyrkor och på arbetsplatser, bildade föreningar och skrev pamfletter. Folk insåg snabbt att de inte var ensamma. Nästan alla såg att systemet var ruttet. De krävde förändring.

Befrielserörelserna i Östeuropa är ett tydligt exempel på vad ett civilsamhälle är, och vad det är bra för. Ordet har kommit att bli den måhända lite svävande men mycket viktiga beteckningen på allt det i ett land som inte är staten eller marknaden. Civilsamhället är motkraften mot den allomfattande staten, mot politiken som har ett svar på allt, och, för den delen, mot marknaden som lösningen på samhällets alla problem. Civilsamhället är idén om människor som gör saker inte av tvång, utan för att de har ideal, för att de tror på något. Konservatismen har en viktig uppgift i att betona värdet av detta i svensk debatt.

Men var finns då civilsamhället? Den frågan hänger ibland kvar när någon har sjungit dess lov. Förvirringen kommer av det viktiga förhållandet att civilsamhället oundvikligen består av två komponenter. Den första är vi välbekanta med: alla de olika föreningar, förbund och klubbar som finns runt om i vårt land. Tankarna går lätt till hjälporganisationen, syföreningen eller fackförbundet, där människor har organiserat sig för något de tror på eller tycker är roligt.

Men det som civilsamhället, i förlängningen hela vårt samhälle, står och faller med är dess andra aspekt, som alltför ofta glöms bort: människors medborgaranda och samhällsengagemang. Uppvaknandet till tanken att man kan göra nytta och bidra till något gott i sin omgivning, inte bara för sin egen skull, utanför andras, är central.

För tyvärr är berättelsen om Sverige idag i långa stycken berättelsen om den moderna, liberala staten som sörjer för vår välfärd medan invånarna betalar skatt och förverkligar sina egna, individuella livsdrömmar. Visst, vi har några viktiga folkrörelser, men de allra flesta av dessa befinner sig sedan länge i en nedåtgående trend.

För att ett så statsindividualistiskt land som Sverige ska vara en plats där det ska vara meningsfullt att leva krävs något mer, som fyller ut den ram som den liberala staten utgör. Människor måste fråga sig vad de kan göra för sin omgivning, hur de kan bidra, och inte bara vad staten kan göra för dem. Förvånande, måhända, har ingen sagt detta bättre än folkrörelsesocialdemokraten Bengt Göransson, som varnat för ett samhälle där folk identifierar sig som skattebetalare, som enbart förväntar sig en motprestation av staten. Ett sådant samhälle är svagt. Det är först när människor ser på sig själva som engagerade medborgare som civilsamhället kan vara livskraftigt.

Vad ska det då vara bra för? Det finns egentligen två skäl. För det första är utrymmet som varken är stat eller marknad den plats där våra liv får något egentligt sammanhang. Det är i mötet med omgivningen, i engagemanget och i våra relationer till andra som en människa får sin egen personlighet och får ta del av en för allas överlevnad nödvändig gemenskap. Ett isolerat samhälle, där varje människa sitter ensam på sin egen kammare och njuter av sin individuella frihet, är knappast det samhälle vi är skapta för att leva i.

För det andra är det just genom engagemang och små gemenskaper som starka samhällsinstitutioner byggs. Den frihet som ges på politisk väg, ovanifrån, kan strykas med ett pennstreck. Det är först när rättigheterna och deras betydelse är förankrade i människors engagemang som de blir starka. Två tydliga svenska exempel är tryckfriheten och rösträtten, som till skillnad från äganderätten och rätten till privatliv vanns nerifrån och inte utdelades uppifrån. I ett större perspektiv får civilsamhället diktaturer på fall och förhindrar deras uppkomst.

Civilsamhället är alltså både en nödvändig plats för att våra liv ska vara meningsfulla och ett värn mot förtryck och maktfullkomlighet från staten. Men det är medborgarskapet som är dess kärna. En borgerlighet som omhuldar inte bara liberala utan också konservativa värden måste ständigt fråga sig hur detta kan stärkas.

Att den första tanken då går till vad staten kan göra för att hjälpa det ideella föreningslivet är ett dubbelt tecken på att vårt civilsamhälle är svagt. Visst, att föreningarna slipper momsredovisning är viktigt, men det är knappast för att föreningar är momsbefriade som människor väljer att engagera sig i dem. Inte heller för att staten varje år delar ut stora summor i olika typer av föreningsstöd, förvisso till viktig verksamhet. Kanske kan ett skatteavdrag för gåvor till ideell verksamhet göra sitt till, men det är inte heller där skon klämmer.

Staten är inte nödvändigtvis civilsamhällets fiende. Välfärdsstaten kan, men behöver inte, hämma det. Ska vi stärka civilsamhället på allvar måste vi inse att vad som i grunden bär det inte är organisatoriskt utan en idé: att en central dimension i livet går att finna i engagemanget för det sammanhang man lever i. För det krävs en förändrad syn på medborgarens roll, goda föredömen, och, måhända, några incitament. Den dag då staten och samhället inte uppfattas som synonymer har vi kommit en bra bit på vägen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/36512

15 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Det är först när människor ser på sig själva som engagerade medborgare som civilsamhället kan vara livskraftigt, "

För att man ska känna sig engagerad som medboragre som måste staten leverare något tillbaka och jobba för medborgarna. Så är det itne idag. Staten jobbar i mångt och mycket mot medborgarna, och har gjort det egna folket till 2a-klassens medborgare. Den svenska staten arbetar idag för helt andra intressen är det Svenska folket.

Permalänk | Anmäl #1 Leif D, 2011-05-20, 13:36

Det skulle vara intressant vad du lägger i begreppet konservativ?

Borgerliga värderingar är inte bara liberalism. De omfattar även den grundläggande humanismen, individualismen och upplysningen. Liberalismen står även i motsats till konservatismen.

Det är dock främst de humanistiska värden som definierar den bildade, humana människan/individen som är kärnan i ett civilt samhälle. Medan din efterfrågade konservatism har genom historiens gång stått för den starka staten, för auktoritet samt för den evolutionära människosynen där den svaga människan med all rätta är dömd till undergång.

Så det är varken konservatismen eller socialismen, som båda är auktoritära ideologier, som är särskilt förtjusta i det civila samhället med en human och empatisk individualism.

Permalänk | Anmäl #2 Jörgen Trauner, 2011-05-20, 15:39

Borgerlighet bygger på en fantasigrund. Det är en låtsasvärld som bygger på att förslava människor i arbete och bevara den kristna tron och den "ariska rasen". Det är bullshit. Ett solidariskt och rättvist samhälle, en social demokrati är utan tvekan det bästa. Vi vill inte ha ett nytt USA dominerat av vita herrar, vi vill ha ett mångkulturellt samhälle som bygger på ömsesidig respekt och möjligheter för alla medborgare, oavsett hudfärg, religion eller etnicitet.

Permalänk | Anmäl #3 Ali K, 2011-05-20, 18:38

Vet du vad Ali K när man inte har den minsta aning om vad man pratar om, om begreppsdefinitioner och idéhistoria då skall man DEFINITIVT INTE uttala sig!

Det bidrar med ingenting och avslöjar endast den egna okunskapen.

Permalänk | Anmäl #4 Jörgen Trauner, 2011-05-21, 12:30

#4 Jörgen Trauner, det är tyvärr du som uppvisar brister. Personlig autonomi är en hörnsten i alla vänsterideologier. Detta gäller socialdemokratin så väl som feminismen.

Humanism och liberalism är inte synonymer. Långt ifrån. Liberalismen erkänner bara negativa rättigheter. (Personlig autonomi bygger på positiva rättigheter.) Detta är ett citat från det amerikanska Council for Secular Humanism:

"A primary concern with fulfilment, growth, and creativity for both the individual and humankind in general."

Knappast något man skulle kalla liberalism.

Vidare så är liberalism, om inte en religion, så åtminstone en kvasireligion. Det religiösa inslag är metafysiken som liberaler kallar naturlagen/rätten, som är själva grunden i liberalismen. Den enda lag som finns i naturen är att makt är rätt. Den starke äter den svage.

Permalänk | Anmäl #5 u_3826, 2011-05-21, 17:25

#4 Jörgen Trauner, det är tyvärr du som uppvisar brister. Personlig autonomi är en hörnsten i alla vänsterideologier. Detta gäller socialdemokratin så väl som feminismen.

Humanism och liberalism är inte synonymer. Långt ifrån. Liberalismen erkänner bara negativa rättigheter. (Personlig autonomi bygger på positiva rättigheter.) Detta är ett citat från det amerikanska Council for Secular Humanism:

"A primary concern with fulfilment, growth, and creativity for both the individual and humankind in general."

Knappast något man skulle kalla liberalism.

Vidare så är liberalism, om inte en religion, så åtminstone en kvasireligion. Det religiösa inslag är metafysiken som liberaler kallar naturlagen/rätten, som är själva grunden i liberalismen. Den enda lag som finns i naturen är att makt är rätt. Den starke äter den svage.

Permalänk | Anmäl #6 u_3826, 2011-05-21, 17:26

Håll koll på era ideologier! Det kan inte existera en kommunistisk diktatur, för då är det inte kommunism. Kommunism är per definition det klass - och statslösa samhället, raka motsatsen till en diktatur. Denna information kan ni hitta i alla böcker som behandlar ideologi, inte enbart i kommunistisk propaganda. Att några fascister har kallat sig kommunister genom årens lopp betyder inte att de faktiskt är kommunister, eller att deras länder är kommuniststater (se statslöst samhälle).

Socialism är en ekonomisk doktrin som syftar till att skapa det klasslösa samhället där produktionsmedlen styrs eller ägs av den offentliga makten och utgår från folket och dess behov (Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialism). Socialismen beskriver inte hur detta ska gå till, och det är där som det uppstår olika inriktningar. Vi har socialdemokratin, som tror att det klasslösa samhället kan uppnås genom reformer, sen finns det de som tror på att revolution är enda vägen. Inom marxismen så beskrivs socialism som det samhälle som föregår kommunism.

Det kapitalistiska systemet är däremot i grund och botten auktoritärt, utformat för att skapa och upprätthålla sociala orättvisor. Det är ohållbart på alla sätt och vis, ekonomiskt, ekologiskt och socialt.

Jag håller med om att "civilsamhället" borde börja ta mer ansvar och börja bry sig mer om vad som händer i landet, men det faktum att det inte gör det just nu är ingen ursäkt för politikernas usla hantering av Sverige. Försök inte skylla den soppa vi sitter i nu på folket.

Permalänk | Anmäl #7 Mayor Havoc, 2011-05-22, 02:59

#6 Peter H.

Jag vet inte varifrån du fått din definition av liberalism ifrån (V?)?

Enligt Wikipedia (inte för att detta är den absoluta sanningen, utan för att deras definition överensstämmer med den gängse definitionen) så sägs liberalismen ha utvecklats ur humanismen och vara nära förbundet med individuell frihet, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, demokrati och marknadsekonomi samt äganderätt.

Huruvida du förmår att definiera mänskliga rättigheter, yttrandefrihet och demokrati som negativa rättigheter ligger kanske i din vänsterideologi som föredrar det auktoritära, repressiva, kollektiva samhällssystemet.

Personlig autonomi är en kontradiktion till den ställning som Marx gav partiet. Om du inte med personlig autonomi menar kravet i det kommunistiska manifestet att den enda "familj" individen behöver är partiet - alltså autonoma individer utan andra sociala strukturer än partiets. En alienierad individ underställd partiets makt. Vad som är positivt med detta överlåter jag till läsaren att bedöma.

Eftersom liberalismen står för individuella friheter som tankefrihet, åsiktsfrihet och ekonomisk frihet så är den per definition totalt oförenlig med alla former av tro.

Däremot passar såväl socialismen som feminismen med sina dogmer och sitt anspråk på absolut sanning väl in på vad som definierar en tro.

Om Council for Secular Humanism verkligen myntade detta citat som en beskrivning för den socialistiska (feministiska) personliga autonomin så visar de ungefär samma potential som de svenska Humanisterna, då även detta är en kontradiktion mot det socialistiska samhällets organisation och struktur som Marx krävde.

Permalänk | Anmäl #8 Jörgen Trauner, 2011-05-23, 15:03

#7 Mayor Havoc

Du har rätt att det definitionsmässigt inte borde kunna finnas en kommunistisk diktatur (detta skulle vara en kontradiktion) men då de hitintills existerande socialistiska diktaturerna kallats för kommunistiska. Socialisterna vill väl skylla alla negativa följder av sin ideologi på kommunisterna för att skydda sitt eget namn. Svenska socialdemokrater är ju också socialister och hur skulle det se ut om man vidgick att man företräder samma ideologi som i Sovjet, Nordkorea, Kampuchea, m.fl.?

Det är också som du säger att socialismen är en ekonomisk doktrin. Visserligen en totalt verklighetsfrämmande, konspiratorisk och insinuant doktrin samt en doktrin som under historiens gång visat alltid att den är både ohållbar och fel. Men däremot så finns det ingen kapitalism i form av en kapitalistisk ideologi, men väl en kapitalism som ett ekonomiskt förhållningssätt - utan några som helst etiska eller sociala normer och kan därför till sin form varken vara auktoritärt eller utformat för att skapa och upprätthålla sociala orättvisor. Där blandar du nog ihop kapitalismen med konservatismen. Så där behöver du hålla koll på dina ideologier.

Både konservatismen och socialismen är auktoritära system som förhärligar den starka staten och är lika individfientliga och oflexibla båda två. Således inget större utrymme för civilsamhället i någondera.

Permalänk | Anmäl #9 Jörgen Trauner, 2011-05-23, 16:09

#9 Jörgen Trauner

Mycket riktigt, kapitalism är ingen ideologi. Det är ett samhällssystem där majoriteten av all makt är fördelad till en minoritet, de som äger produktionsmedlen. Kapitalisterna kan därmed tillskansa sig jävligt mycket pengar, och pengar är makt i det kapitalistiska samhället. Historien har visat att kapitalism alltid har lett till sociala orättvisor, och den enda motkraften till detta har varit socialism. Det har förbättrat många människors liv i hela världen, och har förhindrat den privata sektorn från att exploatera folket genom statsapparaten.

Socialism som ideologi är inte auktoritär, men många av dess förespråkare har varit och är det. Du kan vara socialist eller kommunist utan att vilja införa proletariatets diktatur, och du kan vara socialist utan att vilja ha en stark stat eller en stat ö.h.t. Därför är det felaktigt att kalla socialism för auktoritärt, då den inte uttryckligen innebär en stark stat eller diktatur.

Permalänk | Anmäl #10 Mayor Havoc, 2011-05-23, 16:51

#8 Jörgen Trauner, jag har inte get någon definition på liberalismen, förutom negativa rättigheter. Hävdar du att liberalismen är för positiva rättigheter som personlig autonomi? Då har du fel.

En autonom individ är en individ som gör något för att han eller hon vill göra det och inte för att han eller hon är tvingad till det.

Exempelvis så tror inte traditionella feminister att kvinnor väljer att bli prostituerade. De tror inte att kvinnor väljer prostitution som karriär. De tror inte att valet står mellan att bli banktjänsteman eller att bli prostituerad. De vill att samhället ska hjälpa medborgarna att bli autonoma individer. Alltså samhället ska inte göra valet åt dem, bara ge förutsättningarna för att kunna välja.

De militanta upplysningsfilosoferna var säkert inspirerade av humanismen. Men där är fundamentala skillnader. De var också inspirerade av kristendomen, varifrån de snodde idén om naturlagen.

Detta är hur det amerikanska Council for Secular Humanism definierar humanism:

- A conviction that dogmas, ideologies and traditions, whether religious, political or social, must be weighed and tested by each individual and not simply accepted on faith.
- Commitment to the use of critical reason, factual evidence, and scientific methods of inquiry, rather than faith and mysticism, in seeking solutions to human problems and answers to important human questions.
- A primary concern with fulfilment, growth, and creativity for both the individual and humankind in general.
- A constant search for objective truth, with the understanding that new knowledge and experience constantly alter our imperfect perception of it.
- A concern for this life and a commitment to making it meaningful through better understanding of ourselves, our history, our intellectual and artistic achievements, and the outlooks of those who differ from us.
- A search for viable individual, social and political principles of ethical conduct, judging them on their ability to enhance human well-being and individual responsibility.
- A conviction that with reason, an open marketplace of ideas, good will, and tolerance, progress can be made in building a better world for ourselves and our children.

Vad har något av det jag skrev med vänsterpartiet eller Marx att göra?

http://www.youtube.com/watch?v=H3FZ_jtDMVg

Om du tycker det är roligt, ta en titt på ditt liv.

Permalänk | Anmäl #11 u_3826, 2011-05-23, 19:14

#10

Apropå att socialismen inte är auktoritär så förslår jag läsningen av det kommunistiska manifestet som är mig veterligen den enda ledningen för utformningen av ett socialistiskt samhällssystem.

Permalänk | Anmäl #12 Jörgen Trauner, 2011-05-24, 18:58

#11

När du väljer att avstå från att kommentera de positiva rättigheter som jag räknade upp och som kan föras tillbaka till liberalismen och i samma andetag insinuerar att liberaler tvingas till att göra något som den autonoma individen gör frivilligt då avstod jag från att läsa resten.

Permalänk | Anmäl #13 Jörgen Trauner, 2011-05-24, 19:04

#13 Jörgen Trauner, du vet inte vad negativa rättigheter betyder.

Negativa rättigheter är rättigheter FRÅN. Positiva rättigheter är rättigheter TILL.

De negativa rättigheterna är grunden i liberalism.

Socialliberalism tycks ha tagit till sig positiva rättigheter. Positiv särbehandling är en sådan rätt. Klassisk liberalism anser att detta inte är något statens ska syssla med.

Permalänk | Anmäl #14 u_3826, 2011-05-24, 20:15

Rättelse. Det är negativa friheter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Negativ_och_positiv_frihet

Permalänk | Anmäl #15 u_3826, 2011-05-24, 20:17


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.