Varför var du tillsammans med en tjej som slog dig regelbundet?
Fattar du hur totalt avsaknad av trovärdighet din berättelse är?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-17, 15:29
#1. Bo T.
Varför är kvinnor tillsammans med män som slår dem regelbundet?
Permalänk | Anmäl
Ola Hellman Nielsen, 2011-05-17, 15:35
BoT: Det är precis som för misshandlade kvinnor, inte bara att göra slut på en misshandelsrelation. Det finns oerhört mycket skrivet på området, och självklart reagerar en misshandlad man på samma sätt som en dito kvinna.
Permalänk | Anmäl
Helena Meyer, 2011-05-17, 15:41
Starkt av dig att skriva detta Martin. Dessutom väldigt välbehövligt text i debatten.
Permalänk | Anmäl
Joel Linderos, 2011-05-17, 16:25
Kajsa Ekis Ekman "Offren gör inte som man tror"
http://city.se/kulturen/2011/05/12/offren-gor-inte-som-man-tror/
"Kanske det mest påfallande i allt som har avslöjats om höjdhoppstränaren Viljo Nousiainen är skillnaden. Skillnaden mellan vad Patrik Sjöberg och Yannick Tregaro sa då, och vad de säger nu. Då, när Viljo Nousiainen dog för tolv år sedan, talade de om hur mycket de älskat honom, att han varit som en pappa för dem. Ingen sa något om att han utsatt dem för övergrepp i flera år.
– Halva min kropp är borta. Jag älskade honom, det gjorde alla, sa Yannick Tregaro.
Idag säger han något helt annat.
– Det han gjorde förvärrades successivt under flera års tid. Jag hade perioder då jag verkligen hatade Viljo för det här, sa han i radio.
Det är just det här mönstret som gör att offer för övergrepp ofta har så svårt att bli trodda.
De beter sig inte som man tror att de ska.
I stället för att skrika, springa, anmäla, hata sin förövare, är de ofta de första att förneka att något händer. De ringer förövaren, åker på semester med honom, talar väl om honom och även då de är blåslagna ler de och säger att allt är okej.
Det sägs att krigets första offer är sanningen. Men övergreppets första offer är den egna viljan. I två böcker skrivna av män som utsattes för övergrepp som barn, Bosse Löthéns ”Jag älskar den pojken” och Andreas Harnes ”Avklädd” framkommer samma mönster; hur de levde i en dubbel förnekelse. Inget hade hänt, och hade det hänt var det inte fel.
Frågan är: På vems sida står samhället när offret ställer sig på förövarens sida?
Förra året frikändes en man i Malmö tingsrätt som utsatt en ung kvinna för sextortyr. Han var 32 år, hon var 16. Hon led av självskadebeteende och skar sig i armarna. De hade träffats på en sajt och hon hade skrivit på ett kontrakt där hon gick med på att vara hans slav. Mannen friades – hon hade ju skrivit på ett kontrakt, alltså ville hon det själv.
Detta fick landets liberaler att kasta sig över datorerna och skriva om hur bra det var att han hade friats. De hävdade självbelåtet att de naturligtvis bara försvarade hennes fria vilja och inget annat. (Ibland tänker jag att idén ”Någon Blir Slagen Och Vill Det Själv” är nyliberalers önskedröm, precis som högern alltid älskat idén om den Glade Tjänaren.)
Visst. Det samhälle som tar förövarens parti kan under en tid hävda sig vara offrets vän.
Men tio år senare kan offrets version ha blivit en annan. Och den vän som valde att inte se har förvandlats till en ryggradslös fegis."
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-05-17, 16:35
"och vid mer än ett tillfälle hade jag sex trots att jag tydligt uttryckt att jag inte ville"
Det var ju bland annat detta som #prataomdet handlade om.
http://prataomdet.se/
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-05-17, 16:38
Starkt och modigt av Svensson att författa detta angelägna och självutlämnande inlägg. Jag har länge själv stört mig på att genusfeministerna får stå oemotsagda med sina dumheter, och ju fler vi blir som vågar säga ifrån, desto bättre för oss alla.
Liknelsen med muslimer och SD är för övrigt talande. Jag brukar själv uppmana folk att byta ut "män" mot "judar" och "kvinnor" mot "arier" när dom läser valfri feministisk text för att inse hur förvirrade och osympatiska dom här genusidéerna egentligen är.
@Bo T: Det är väl f.ö. just för det där SD-exemplet du är så ogin mot skribenten? Om jag förstår dina tidigare debattinlägg rätt så råkar väl du rösta på just SD?
Permalänk | Anmäl
u_3230, 2011-05-17, 16:59
Tack Martin för din artikel feminism är könsrasism och inget annat
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-05-17, 17:45
Om en av hundra svenskar gör brott och två av hundra invandrare gör brott då är invandrare överrepresenterade.Då gör rasister dessa två till norm för att kunna skuldbelägga och diskriminera en hel grupp fast det är dom andra 98 som är normen.Exakt samma retorik har feminister om män därför är dom könsrasister
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-05-17, 18:07
Jag är glad att detta ämnet tas upp, äntligen! I fyrtio år minst, har kvinnor kämpat och börjar närma sig ett mer jämlikt samhälle.
Varför skulle det inte vara dags för riktiga män att också ta bladet från munnen? Glenn Forrestgate är den första man som skrivit sin livs historia, "När mardrömmen blev sann" hur det kändes att brytas ner av en kvinna. Inte hon heller frisk, men vilken människa som slår är frisk? Glenn Forrestgate var en superkänd DJ och framgångrik när han träffade "Melinda" som sakta bröt ner honom och suddade ut hans självkänsla.
Precis som det finns sjuka män, som slår och är tokiga, finns det kvinnor som beter sig exakt likadant. Är det verkligen någon som blir förvånad?
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2011-05-17, 18:57
Mycket bra artikel! Starkt skrivet. Håller med dig, Martin! Jag har just kommit ut med en bok som heter "Sex feministiska myter", den kan man köpa eller ladda ned gratis som pdf på http://www.dnv.se/mou/feministiska_myter.htm
Permalänk | Anmäl
Pär Ström, 2011-05-17, 19:22
Michael Lilja, det heter inte könsrasism, det heter sexism. Feminister som Margareta Winberg brukar använda ordet som om det hade en sexuell innebörd, men sexism betyder just könsdiskriminering.
F.ö. gjorde jag en gång, under porrdebattstiden, just som en skribent föreslog ovan -jag bytte ut porr och prostitution i en artikel av "Maggan" mot judar och zigenare och fick en text som Adolf Hitler mycket väl kunde ha skrivit. Ruggigt.
Permalänk | Anmäl
Åke Bursell, 2011-05-17, 19:26
"I hela mitt liv har feminister påpekat att jag befinner mig i något slags överläge.".
Men har de verkligen det, Martin? Är det verkligen du som individ som i första hand räknas här? Att genusstrukturer, alltså normer för, praktker av och förväntningar på, manlighet och kvinnlighet, existerar, är inte detsamma som att just alla individer alltid faller inom dessa ramar.
PS. Varför, Martin, skulle man byta ut ordet män mot ordet muslimer? Motivera gärna. DS.
PPS. TV3:s program Silicon var knappast en "feministiskt satsning", eller hur Martin? Det var en kommersiell satsning. DS.
Permalänk | Anmäl
Johan Wibjörn, 2011-05-17, 20:38
Bra att män skriver om kvinnors våld.
Fakta: Fysiskt vuxenvåld i nära relationer är jämnt fördelat mellan könen. Psykiskt våld - relationsaggressioner och umgängessabotage - är typiskt kvinnligt.
Permalänk | Anmäl
Peter Österberg, 2011-05-17, 21:17
Bra artikel.
Jag upprörs även av följande:
Positiv särbehandling fortgår när det gäller kvinnor men är förbjuden när det gäller män.
Kvinnors hälsa får stor uppmärksamhet och stora insatser görs, men motsvarande satsningar på män uteblir.
Undersökningar som visar att pojkar diskrimineras i skolan får i princip ingen uppmärksamhet.
Det ständiga tjatet om "gubbar" och "gubbvälde".
Att det finns kvinnliga uteliggare beskrivs som ett jätteproblem men manliga uteliggare beskrivs sällan som ett brådskande samhällsproblem.
Kvinnor kommer lindrigare undan i domstol.
etc. etc. etc.
Permalänk | Anmäl
Daniel. Andersson, 2011-05-17, 22:53
http://patriknetwork.blogspot.com/ Ja, relationer är inte en lättsam sak..
Permalänk | Anmäl
u_16136, 2011-05-17, 23:21
När jag gick till polisen för att anmäla en kvinna för misshandel så LOG polisen bakom disken på stationen och sa ORDAGRANT:
"Det där får du ordna upp själv". Om en kvinna kommer in och säger exakt samma sak för sin anmälan, vad hade då blivit svaret?............. Polisen hade tagit emot anmälan. Kommunen hade erbjudit stöd. Kvinnojouren dito. "Gärningsmannen" hade tagits in för förhör, ev häktats B U M S !
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-05-18, 00:06
Min flickvän har jagat mig med kniv ett antall ggr, väckt mig på natten sittandes över mig med händerna runt halsen i ett kraftigt grepp många ggr, sparkat mig och slagit mej tusentalss ggr, tagit tag i ratten och försökt att döda oss båda och barnen etc etc. Varje dag hör jag att jag är värdelös, äcklig, ful, fet och det allmänna tilltalsordet till mig är idioten. Hon knullar runt på sina bar rundor och drar på sig könssjukdomar. 3 ggr har jag blivit kallad till std-mottagningen. Sista gången tittade kuratorn på mig och undrade om jag inte var en man. Jag betalar allt, arbetar hårt men mitt självförtroende är dött. Jag drömmer om att hon ska bli frisk, men jag lämnar inte henne. De flesta runt oss vet hur det är men säger inget- de har sett henne i aktion. En intet ont anande granne anmälde, men det las ner. Det är en daglig kamp för mig och barnen att leva med en borderline sjuk som dessutom är alkoholist. Samhället har inget skyddsnät för oss.
Permalänk | Anmäl
Otto Bathurst, 2011-05-18, 07:20
"BoT: Det är precis som för misshandlade kvinnor, inte bara att göra slut på en misshandelsrelation."
Jag förstår inte, #3 Helena Meyer. Vad är problemet?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-18, 07:22
För att fatta mig kort Martin:
Skitbra!!
Vi behöver bli fler som går ut och talar om hur verkligheten fungerar. Ju fler män som kan berätta om dessa övergrepp desto svårare kommer det att vara för såväl politikerna som för rättsväsendet att ignorerar problemet.
Då tvingas man till slut att lyfta blicken ifrån de feministiska kvasivetenskapliga manifesten och faktiskt ta till sig fakta. Fakta som redan idag finns men som man hittills viftat bort med dåliga eller inga vettiga argument.
Det är otroligt starkt att du som artist, beroende av ditt namn och popularitet ändå väljer att "komma ut". Vilket gör ditt val och betydelsen ditt vittnesmål har än viktigare.
Till alla er män därute som liksom jag själv utsatts för sådana här övergrepp av våra kvinnor vill jag säga detta:
Hon blir inte friskare, hon slutar inte att kränka, slå och dominera dig över tid. Att bita ihop fungerar inte i det här utan skadar både dig, henne och eventuella barn mer. Dig av uppenbara skäl, henne för att hon i själva verket vet att det hon gör är fel och egentligen skäms över det (precis som de män som gör det) och hennes enda räddning är att få hjälp, av någon annan än dig.
Barnen för att de präglas utav er och lärs sig att män kan man bete sig så emot.Om inte du mår bra så kommer inte dina barn att göra det heller. För hennes, din egen och era barns skull. Lämna henne.
Tack Martin för det viktiga du gör och hälsa din kompis att han bara har mer av den varan att vänta.
//Mr Galahad - överlevde 3-års helvete men bär fortfarande ärren, både i själen och på kroppen.
Permalänk | Anmäl
Galahad Corbenic, 2011-05-18, 08:27
Tycker det är starkt av Martin att gå ut med sin berättelse - om det s k "tabubelagda". Att visa att vi män också är människor.
Mera sådant av vardagslivets hjältar behövs...
Permalänk | Anmäl
Bo Sundbäck, 2011-05-18, 08:49
Håller med! När kvinnor slår beskrivs det inte som våld utan som moral eller någonting annat mer neutralt. Feminister påstår att det inte finns några större skillnader mellan män och kvinnor när det gäller de positiva egenskaperna. De negativa egenskaperna är dock uppenbarligen enbart männens medan kvinnan är fläckfri. Jag har upplevt flera gånger hur män som inte vill ha sex eller relationer med kvinnor behandlas illa. Hur man snackar skit och mobbar med motiveringen av mannen ifråga är ett svin som inte vill ha "kärlek". Beskrivningen av våldet är att det inte är våld utan moral och därmed berättigat eftersom mannen har betett sig illa mot kvinnan. Detta är tydligast på mindre orter då kvinnan ofta jagar iväg mannen från orten genom att vigla upp befolkningen mot honom.
Permalänk | Anmäl
Greta Nilsson, 2011-05-18, 09:54
Varje dag blir jag utslängd ur mitt eget hus. Även idag. Ett hus som jag slitit ihop till, renoverat, inrett och skött. Jagchar inget att säga till om. Jag är en slav. I morse när min son Hugo skulle till dagis, passade hon på att förklara att jag inte var välkommen hem igen. Ta dina saker och dra. Det säger hon varje dag framför barnen, för att i nästa stund bjuda på en smörgås med citronmarmelad och ge mig en kram och säga förlåt, jag älskar dig. Barnen tittar på när hon bryter ner allas psyken och självförtroenden. Vår äldste son vill ta självmord och kissade förr i tiden i sängen var och varannan natt. Han grät sig till sömns när mamma Linda talade om att hon hatade honom och ville döda honom. Den första ölen brukar vara ok, men när hon dragit i sig 3halvlitrar Sofiero ökar trycket i tyranneriet. Alkoholismen gör att hon dagen efter är deprimerad och dricker igen.
De sociala vet hur det lgger till men har lagt locket på och vill att hon ska söka hjälp själv för sina psykiska besvär. Vi anhöriga vågar inte säga något till sociala, med tanke på hennes vedergällningar. Hon är sadistisk och obönhörlig och har ingen sjukdomsinsikt. I hennes värld är hon perfekt. Hennes föräldrar är god vän med chefen för det sociala i byn vi bor i. Föräldrarna vet, men de skyddar familjen från skandal. Sista utredningen las ner när chefen klev in. Det värsta är att jag älskar henne och över tiden har kraften runnit av mig och jag MÅSTE vara på plats för att skydda barnen från övergreppen. Försvinner jag så är deras liv slut. Jag är som en vakt som går runt och ger service och passar opp, samt ger en skyddsbarriär för barnen mot hatet.
Jag har varit i kontakt med kvinnojouren och de rekommenderar mig att polisanmäla. Jag kan inte. De säger att jag berättar ungefär samma historia som kvinnor som är utsatta. Tyvärr finns det ingen hjälp för oss utsatta män ännu, men att erkänna att problemet faktiskt existerar är första steget för oss. Vi känner skam för att vi i allmänhetens ögon inte är nog män. Vi är helt enkelt inte karlar för vår hatt.
Permalänk | Anmäl
Otto Bathurst, 2011-05-18, 09:59
ORÄTTVIST MOT DEN SVENSKE MANNEN Är det någon som är orättvist behandlad så är det den svenske mannen. En mera snäll, empatisk och jämställd person får du leta efter i den stora världen. Kanske norrmän och danskar kan nå upp till 90 procent av den svenske mannen! Han säger att det är mitt fel när flickvännen slår! Och ringer han polisen, så är det HAN som åker i arresten! Det är rätt att göra uppror sa de på sextiotalet. Ingenstans har det varit så sant för männen som i Sverige år 2011.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-05-18, 10:17
Bo T:
Jag saxar från www.vardguiden.se;s artikel om misshandel. Den riktar sig till kvinnor men gäller givetvis också män.
Varför stannar du?
Omgivningen har ofta svårt att förstå att du stannar kvar hos mannen, men skälen kan vara många.
•Du är psykiskt nedbruten och orkar inte ta tag i situationen.
•Du tror att barnen mår bäst av att få bo med sin pappa.
•Du kan inte försörja dig själv och/eller saknar ekonomisk trygghet.
•Du har inga vänner eller släktingar att vända dig till för stöd och hjälp.
•Du stannar för att du och/eller din familj tycker att det är fel eller dåligt med skilsmässa.
•Du älskar honom fortfarande och hoppas att han ska ändra sig.
•Du vågar inte lämna honom av rädsla för att han kommer att söka upp dig igen.
•Du är så pass rädd för honom att du inte ens vågar fantisera om att lämna honom.
•Du har åtminstone "koll" på honom och hans humör så länge du stannar.
I alla dessa scenarion har våldet blivit en normal och accepterad del av vardagen.
Kom ihåg att vad han, du själv eller andra än tror, så är du ingen svag kvinna. Tvärtom krävs det en oerhörd styrka för att klara av att leva med en man som misshandlar.
Permalänk | Anmäl
Helena Meyer, 2011-05-18, 10:33
Bra och välskriven artikel. Jag kan bara hålla med.
Permalänk | Anmäl
u_15358, 2011-05-18, 17:16
Stå på dig, Martin! Bra att du tar upp detta!
Permalänk | Anmäl
Quetzal Coatl, 2011-05-19, 01:08
Feminism handlar om föreställningar, normer och strukturer i samhället, INTE om enskilda män som förtryckare, utan om samhället. Verkar som en del kommentatorer har missuppfattat detta.
Kön är en social konstruktion som sätter käppar i hjulet för både kvinnor och män. Idén om hur en kvinna ska vara eller hur en man ska vara förstör för kvinnor OCH män. T ex förstör det för mannen som anmäler en misshandel och inte blir tagen på allvar eller han som inte får träffa sitt barn på grund av att vårdnaden har gått till "den heliga modern". Men det är ju just dessa strukturer och könsmaktsordningar som leder fram till diskriminerande resultat som detta, som feminism vänder sig emot och också arbetar emot, t. ex genom att synliggöra dessa.
Artikeln är ett viktigt inlägg i debatten då män inte ses som offer i samma utsträckning som kvinnor, vilket självklart är fel. Feminismen handlar som sagt om jämställdhet och det är inte jämställt att män hamnar i kläm, lika lite som när kvinnor gör det. Alltså skulle det gynna jämställdheten om också fler män som råkat illa ut lyftes fram och vågade berätta om det. Feminism säger inte emot att det är fruktansvärt och precis lika illa att psykiskt eller fysiskt misshandla män som kvinnor. Däremot lyfter den fram kvinnor eftersom dom under lång varit missgynnade.
Tyvärr går en del feminister (som individer, alltså INTE feminismen..) för långt men det innebär inte att feminismen bara handlar om kvinnor, utan om jämställdhet, vilket gynnar både män och kvinnor. Alltså feminism menar INTE att kvinnor ska ha övertag, den menar INTE att män är bestialiska förtryckare, utan att strukturer och könsmaktsordningar ger oss som kvinnor och män olika förutsättningar och möjligheter på grund av vårat kön. Vilket missgynnar kvinnor som män. Tråkigt att TV3 missuppfattar vad feminism innebär, men ingen överraskning..
Den svenske mannen och kvinnan är jämställd om man ska se till vida världen, men mycket finns kvar att göra för att vi ska få en jämställd värld, där alla människor, oberoende av kön blir tagna på allvar.
Permalänk | Anmäl
Nathalie Andersson, 2011-05-19, 09:31
#23
Otto, du har varit i kontakt med kvinnojouren. Det är bra. Har du prövat Mansjouren? Dom har gratis juristhjälp men man måste vara medlem i jouren för att få komma på möten. 300 kr per år. Vill man inte det så går det bra med telefonkontakt som är gratis.
http://www.mansjouren.se/?page_id=20
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-05-19, 09:41
När jag var barn hette det att pojkar inte får slå flickor, men flickor fick inte heller provocera pojkar. Det är omanligt respektive okvinnligt. Det ska alltså ställas krav på uppförande åt båda hållen, inte bara ett.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-05-19, 11:14
"...och vid mer än ett tillfälle hade jag sex trots att jag tydligt uttryckt att jag inte ville."
Efter den här meningen tappade texten sin trovärdighet, om man frågar mig.
Permalänk | Anmäl
Nils Nypon, 2011-05-19, 11:53
Martins berättelse är bra, trovärdig, viktig och naturligtvis tragisk.
Motsatta förhållanden eller undantag, existerar i alla former av förtryck.
Psykiskt våld tror jag personligen kvinnor och män utövar mot det andra könet ungefär lika mycket 50-50. Detta baserar jag bara på mina egna filosofier.
Men mäns fysiska våld mot kvinnor är fortfarande vanligare än tvärtom.
Därför hörs nog kvinnors kamp mer och vi ger det hela ett samlingsnamn som ”Feminism”.
Man ska inte försöka förminska eller försvaga kvinnors eller feministers kamp mot manligt övergrepp. Tyvärr tycker jag dock Martins artikel andas just en sådan lust att angripa kvinnors kamp för jämlikhet eller feminister snarare än de kvinnor som förtrycker eller misshandlar män.
Det är väl de sistnämnda som gör fel Martin?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-05-20, 00:19
Ina Höst #30
(Vackert namn förresten! :-)
"När jag var barn hette det att pojkar inte får slå flickor, men flickor fick inte heller provocera pojkar."
Man undrar om det hette att pojkar fick slå pojkar och flickor fick provocera flickor...och om detta ansågs manligt respektive kvinnligt.
Det enklaste är väl att ställa samma krav åt båda håll?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-05-20, 00:27
forts. Ina......och om flickor fick slå pojkar och pojkar provocera flickor..?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-05-20, 00:35
Vi kvinnor misshandlar säkert i lika stor utsträckning som män. Det är bara det att det är tabu att tala om kvinnors våld, vilket gör att man undviker ämnet. Om man nu faktiskt pratar om det så möts man av kommentarer om att våldet inte är strukturellt och att det är ett sätt för männen att angripa feminismen. Könsmaktsordningen sätter kvinnan i underläge inom vissa områden, men ger henne även fördelar och rättigheter inom andra områden. Det är socialt accepterat att kvinnor använder våld mot män. När kvinnan använder våld ges offret skulden för detta våld genom att man beskriver våldet som en reaktion på mannens dåliga beteende. Vill man ha ett jämlikt samhälle måste man nog börja tala om att även beter sig illa och inte är några helgon högst upp på en piedestal
Permalänk | Anmäl
Greta Nilsson, 2011-05-20, 09:19
Jag vet precis hur det är att i regelbundet bli misshandlad av en kvinna. Det var självklart för mig att aldrig slå tillbaka eller att anmäla - hur skulle jag ens kunna göra det mot den jag älskar? Jag fick skylla mig själv som inte lämnade henne, tänkte jag, och tänker så fortfarande när jag ser tillbaka. Jag klandrade mig själv för att jag fortsatte att befinna mig i den situationen - och dessutom var jag fysiskt överlägsen henne.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-05-20, 18:19
Alltså jag börjar undra om det inte är så att män är med sina kvinnor för att de älskar dem med kvinnor är med sina män för att de behöver en man, en avelshungst till sina barn, en hantverkare etc. Ja, jag vet inte, men det känns så efter en handfull relationer. I EN DEL FALL, allt för många, är äktenskapet det rum där kvinnan fullt lagligt kan mobba, utpressa och dominera den hon låtit befrukta sig och tillämpa en helt laglig prostitution.
Allt våld, fysiskt som psykiskt, bör bedömas könsenutralt och med hänsyn hur det kom dithän.
Permalänk | Anmäl
Roland Ch. Johansson, 2011-05-22, 11:10
Det vore ju på tiden att kvinnors våld mot män togs lika allvarligt på som tvärtom.
Det är ju dock exakt samma beteende hos bägge könen. Den som misshandlar är ju sjuk naturligtvis, men den misshandlade som inte markerar har i nästan alla fall en mor som inte kunnat sätta ner forten tidigare i livet, inte velat se osv, därav den dåliga eller obefintliga självkänslan hos barnen.
Detta har ju blivit allt tydligare, eftersom kvinnor ska leva som män, dricka lika hårt, festa runt osv.
Alltså kvinnors totala mesighet och våp-beteende förstör för både pojkars och flickors framtida liv. En feminist ser mannen som fiende, medan en stark kvinna styr med bestämd och empatisk hand.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-05-22, 11:22
forts"38"
Sätta ner foten, ska det stå och ingenting annat.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-05-22, 11:25
Det Martin försöker säga är bra men jag kan inte sluta tänka på hur stark han måste vara som person! Hur har han kunnat leva vidare som ingenting har hänt trots att han har haft sex flera gånger efter att han först sagt nej?
Jag vill ha en ny artikel av Martin som bara tar upp den här nya typen radikalfeministisk våldtäkt som bara finns i Sverige. Det kanske skulle gå att göra en gripande film som skildrar hur Martin först säger nej, men sedan tappar kontrollen över situationen och helt plötsligt befinner sig mitt i ett samlag ,som han inte gett ett skriftligt eller muntligt medgivande till.
Dessa brott mot martin är så stora att man nästan glömmer av att han också utsatts för taffsning på rumpan.
Permalänk | Anmäl
Viktor Sandahl, 2011-05-22, 23:42
Men herregud; "En feminist ser mannen som fiende"-marguerithe. Det sjukaste jag hört! En feminist är i allra högsta grad mannens/mänsklighetens vän, då de kämpar för jämställdhet istället för som vissa, stoppa huvudet i sanden och tror att saker som ojämställdhet, som denna artikeln tar upp, löser sig av sig själv.
Klart att det finns sjuka kvinnor, det finns sjuka människor. Det är inte bra att helgonförklara någon, varken den heliga modern, artister, den heliga fadern, bolagsdirektören,, det ställer bara till det. Sparka ner piedestalerna vi är alla lika jävliga, beroende på hur man ser det..
Permalänk | Anmäl
Nathalie Andersson, 2011-05-23, 08:15
Hmm. Jag förstår inte varför attackerna riktas mot feminismen när hela artikeln är skriven med klassiska feministiska värderingar... Gå inte i Pär Ström-fällan och få för dig att feminismen är din fiende. Som feminist håller jag helt med dig.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2011-05-23, 11:24
Det är ganska svårt att tro annat än att feminismen struntar i mannen när de främsta företrädarna för feminismen gör sitt bästa för att förminska och osynliggöra mansproblem och diskriminering som drabbar främst män. Dessutom så försöker de (och lyckas mycket ofta) slå blå dunster i medborgarnas ögon genom att överdriva, eller lyfta fram problem ur sitt sammanhang för att ge intryck av stor orättvisa gentemot kvinnorna. Ex Schymans "män tjänar 100 000kr mer än kvinnor/ minut". Något som förvisso är sant om man bortser ifrån alla skäl till detta. Samtidigt använder man samma retorik fast omvänd när man talar om våldet mot kvinnan eftersom det utan minsta tvekan är män som utsätts för mest och värst våld i samhället.
Mao använder man alla möjliga knep och i princip far med osanning eller i vart fall gravt vilseledande argument för att höja kvinnofrågornas allvar och förminska mansfrågorna.
Om ni kvinnor som på allvar menar att feminismen handlar om jämställdhet vill bli tagna på allvar så får ni nog se till att rensa i de egna leden först.
//Mr G
Permalänk | Anmäl
Galahad Corbenic, 2011-05-23, 14:36
Det är ganska svårt att tro annat än att feminismen struntar i mannen när de främsta företrädarna för feminismen gör sitt bästa för att förminska och osynliggöra mansproblem och diskriminering som drabbar främst män. Dessutom så försöker de (och lyckas mycket ofta) slå blå dunster i medborgarnas ögon genom att överdriva, eller lyfta fram problem ur sitt sammanhang för att ge intryck av stor orättvisa gentemot kvinnorna. Ex Schymans "män tjänar 100 000kr mer än kvinnor/ minut". Något som förvisso är sant om man bortser ifrån alla skäl till detta. Samtidigt använder man samma retorik fast omvänd när man talar om våldet mot kvinnan eftersom det utan minsta tvekan är män som utsätts för mest och värst våld i samhället.
Mao använder man alla möjliga knep och i princip far med osanning eller i vart fall gravt vilseledande argument för att höja kvinnofrågornas allvar och förminska mansfrågorna.
Om ni kvinnor som på allvar menar att feminismen handlar om jämställdhet vill bli tagna på allvar så får ni nog se till att rensa i de egna leden först.
//Mr G
Permalänk | Anmäl
Galahad Corbenic, 2011-05-23, 14:36
De som slår är oftast människor med ett stort kontrollbehov och med låg självkänsla. De har blivit mästare på att manipulera människor och därför går man inte vid första slaget. Dessa människor brukar också vara fantastiska att umgås med när saker och ting sker på deras villkor. Att informera om och diskutera detta är viktigt så att kommande generationer förstår och går vid första slaget. Tack för att jag fick läsa din berättelse.
Permalänk | Anmäl
Monika Thormann, 2011-05-25, 08:19
Jag måste verkligen ta tillfället i akt att ställa mig bakom "#42 B Henrik Jonsson" trots att timmen är sen. För det första är feminismen INTE en ideologi för kvinnor, det är en ideologi för alla människor som vill tydliggöra och lösa upp de sociala strukturer i samhället som genom upprepade praktiker sorterar in män och kvinnor i de roller de förväntas inneha. Skribentens beskrivning av mansrollens baksidor är vanlig, det finns väldigt många män som bekräftar denna verklighet, men det är inte ett argument mot feminismen, snarare en väldigt stark anledning att anamma dess genusanalys för att tillåta människor att utvecklas till i första hand människor, oavsett vilket kön man har sedan födseln. Den manlighet som fortfarande genomsyrar vårt samhälle bygger på makt, och en förutsättning för makt är kontroll, kontroll över sin omgivning och kontroll över sitt känsloliv. Detta gör att män inte tillåts vara svaga, bli sårade, kränkta, illa behandlade, utan alltid förväntas stå upp, ta det, ruska av sig det som har hänt. Känslor är inget man behöver prata om, en riktig man kan behärska sig, han har full kontroll över sig själv. Det är verkligen på tiden att vi lyfter upp den härskande manlighetens destruktiva sidor med våld och konkurrens mellan män, våld mot kvinnor och en oförmöga att själv erkänna sig utsatt, framförallt då det är av en kvinna, det är ett oerhört nederlag för manligheten att erkänna sig kränkt av en kvinna. Först när vi fullt ut förstår och förändrar de rådande manlighetsidealen (missta dem inte för att vara endast uttalade, de är sociala praktiker som ständigt uttrycker det sätt man förväntas agera på) kan vi nå ett samhälle med friare människor, både kvinnor och män, som får lov att leva utan könsrollernas bojor. Jag förstår att det för många män (och även kvinnor) kan kännas lockande att falla i Per Ströms fälla, men låt er inte luras av hans falska dikotomi, att mäns utsatthet inte lyfts upp tillräckligt är inte feminismens eller genusvetenskapens fel, snarare är ett något de i allra högsta grad behöver ta tag i ännu mer för att upplösa könsmaktsordningen. Feminismen är till för alla människor, kvinnor som män.
Permalänk | Anmäl
Kim Johansson, 2011-05-28, 02:18
Som jag tolkar månag av inläggen (har inte läst alla) så ska de va ok att killar slår tjejer, undrar om ni tyckt likadant då ni var o varannan dag hade hämtat er dotter på dagis m stora blåmärke, rivmärke samt blödande sår som innebär läkarvård????hade ni då tyckt att det är ok att pojkarna slår flickorna.... det är ju ett jämnställt samhälle???
Tycker ni att vi ska lära de små pojkarna att de tär ok att slå på flickor (el. andra pojkar för den sakens skull)????????
(5-åringar)
Permalänk | Anmäl
Camilla Svensson, 2011-09-23, 21:41
47 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varför var du tillsammans med en tjej som slog dig regelbundet?
Fattar du hur totalt avsaknad av trovärdighet din berättelse är?
#1. Bo T.
Varför är kvinnor tillsammans med män som slår dem regelbundet?
BoT: Det är precis som för misshandlade kvinnor, inte bara att göra slut på en misshandelsrelation. Det finns oerhört mycket skrivet på området, och självklart reagerar en misshandlad man på samma sätt som en dito kvinna.
Starkt av dig att skriva detta Martin. Dessutom väldigt välbehövligt text i debatten.
Kajsa Ekis Ekman "Offren gör inte som man tror"
http://city.se/kulturen/2011/05/12/offren-gor-inte-som-man-tror/
"Kanske det mest påfallande i allt som har avslöjats om höjdhoppstränaren Viljo Nousiainen är skillnaden. Skillnaden mellan vad Patrik Sjöberg och Yannick Tregaro sa då, och vad de säger nu. Då, när Viljo Nousiainen dog för tolv år sedan, talade de om hur mycket de älskat honom, att han varit som en pappa för dem. Ingen sa något om att han utsatt dem för övergrepp i flera år.
– Halva min kropp är borta. Jag älskade honom, det gjorde alla, sa Yannick Tregaro.
Idag säger han något helt annat.
– Det han gjorde förvärrades successivt under flera års tid. Jag hade perioder då jag verkligen hatade Viljo för det här, sa han i radio.
Det är just det här mönstret som gör att offer för övergrepp ofta har så svårt att bli trodda.
De beter sig inte som man tror att de ska.
I stället för att skrika, springa, anmäla, hata sin förövare, är de ofta de första att förneka att något händer. De ringer förövaren, åker på semester med honom, talar väl om honom och även då de är blåslagna ler de och säger att allt är okej.
Det sägs att krigets första offer är sanningen. Men övergreppets första offer är den egna viljan. I två böcker skrivna av män som utsattes för övergrepp som barn, Bosse Löthéns ”Jag älskar den pojken” och Andreas Harnes ”Avklädd” framkommer samma mönster; hur de levde i en dubbel förnekelse. Inget hade hänt, och hade det hänt var det inte fel.
Frågan är: På vems sida står samhället när offret ställer sig på förövarens sida?
Förra året frikändes en man i Malmö tingsrätt som utsatt en ung kvinna för sextortyr. Han var 32 år, hon var 16. Hon led av självskadebeteende och skar sig i armarna. De hade träffats på en sajt och hon hade skrivit på ett kontrakt där hon gick med på att vara hans slav. Mannen friades – hon hade ju skrivit på ett kontrakt, alltså ville hon det själv.
Detta fick landets liberaler att kasta sig över datorerna och skriva om hur bra det var att han hade friats. De hävdade självbelåtet att de naturligtvis bara försvarade hennes fria vilja och inget annat. (Ibland tänker jag att idén ”Någon Blir Slagen Och Vill Det Själv” är nyliberalers önskedröm, precis som högern alltid älskat idén om den Glade Tjänaren.)
Visst. Det samhälle som tar förövarens parti kan under en tid hävda sig vara offrets vän.
Men tio år senare kan offrets version ha blivit en annan. Och den vän som valde att inte se har förvandlats till en ryggradslös fegis."
"och vid mer än ett tillfälle hade jag sex trots att jag tydligt uttryckt att jag inte ville"
Det var ju bland annat detta som #prataomdet handlade om.
http://prataomdet.se/
Starkt och modigt av Svensson att författa detta angelägna och självutlämnande inlägg. Jag har länge själv stört mig på att genusfeministerna får stå oemotsagda med sina dumheter, och ju fler vi blir som vågar säga ifrån, desto bättre för oss alla.
Liknelsen med muslimer och SD är för övrigt talande. Jag brukar själv uppmana folk att byta ut "män" mot "judar" och "kvinnor" mot "arier" när dom läser valfri feministisk text för att inse hur förvirrade och osympatiska dom här genusidéerna egentligen är.
@Bo T: Det är väl f.ö. just för det där SD-exemplet du är så ogin mot skribenten? Om jag förstår dina tidigare debattinlägg rätt så råkar väl du rösta på just SD?
Tack Martin för din artikel feminism är könsrasism och inget annat
Om en av hundra svenskar gör brott och två av hundra invandrare gör brott då är invandrare överrepresenterade.Då gör rasister dessa två till norm för att kunna skuldbelägga och diskriminera en hel grupp fast det är dom andra 98 som är normen.Exakt samma retorik har feminister om män därför är dom könsrasister
Jag är glad att detta ämnet tas upp, äntligen! I fyrtio år minst, har kvinnor kämpat och börjar närma sig ett mer jämlikt samhälle.
Varför skulle det inte vara dags för riktiga män att också ta bladet från munnen? Glenn Forrestgate är den första man som skrivit sin livs historia, "När mardrömmen blev sann" hur det kändes att brytas ner av en kvinna. Inte hon heller frisk, men vilken människa som slår är frisk? Glenn Forrestgate var en superkänd DJ och framgångrik när han träffade "Melinda" som sakta bröt ner honom och suddade ut hans självkänsla.
Precis som det finns sjuka män, som slår och är tokiga, finns det kvinnor som beter sig exakt likadant. Är det verkligen någon som blir förvånad?
Mycket bra artikel! Starkt skrivet. Håller med dig, Martin! Jag har just kommit ut med en bok som heter "Sex feministiska myter", den kan man köpa eller ladda ned gratis som pdf på http://www.dnv.se/mou/feministiska_myter.htm
Michael Lilja, det heter inte könsrasism, det heter sexism. Feminister som Margareta Winberg brukar använda ordet som om det hade en sexuell innebörd, men sexism betyder just könsdiskriminering.
F.ö. gjorde jag en gång, under porrdebattstiden, just som en skribent föreslog ovan -jag bytte ut porr och prostitution i en artikel av "Maggan" mot judar och zigenare och fick en text som Adolf Hitler mycket väl kunde ha skrivit. Ruggigt.
"I hela mitt liv har feminister påpekat att jag befinner mig i något slags överläge.".
Men har de verkligen det, Martin? Är det verkligen du som individ som i första hand räknas här? Att genusstrukturer, alltså normer för, praktker av och förväntningar på, manlighet och kvinnlighet, existerar, är inte detsamma som att just alla individer alltid faller inom dessa ramar.
PS. Varför, Martin, skulle man byta ut ordet män mot ordet muslimer? Motivera gärna. DS.
PPS. TV3:s program Silicon var knappast en "feministiskt satsning", eller hur Martin? Det var en kommersiell satsning. DS.
Bra att män skriver om kvinnors våld.
Fakta: Fysiskt vuxenvåld i nära relationer är jämnt fördelat mellan könen. Psykiskt våld - relationsaggressioner och umgängessabotage - är typiskt kvinnligt.
Bra artikel.
Jag upprörs även av följande:
Positiv särbehandling fortgår när det gäller kvinnor men är förbjuden när det gäller män.
Kvinnors hälsa får stor uppmärksamhet och stora insatser görs, men motsvarande satsningar på män uteblir.
Undersökningar som visar att pojkar diskrimineras i skolan får i princip ingen uppmärksamhet.
Det ständiga tjatet om "gubbar" och "gubbvälde".
Att det finns kvinnliga uteliggare beskrivs som ett jätteproblem men manliga uteliggare beskrivs sällan som ett brådskande samhällsproblem.
Kvinnor kommer lindrigare undan i domstol.
etc. etc. etc.
http://patriknetwork.blogspot.com/ Ja, relationer är inte en lättsam sak..
När jag gick till polisen för att anmäla en kvinna för misshandel så LOG polisen bakom disken på stationen och sa ORDAGRANT:
"Det där får du ordna upp själv". Om en kvinna kommer in och säger exakt samma sak för sin anmälan, vad hade då blivit svaret?............. Polisen hade tagit emot anmälan. Kommunen hade erbjudit stöd. Kvinnojouren dito. "Gärningsmannen" hade tagits in för förhör, ev häktats B U M S !
Min flickvän har jagat mig med kniv ett antall ggr, väckt mig på natten sittandes över mig med händerna runt halsen i ett kraftigt grepp många ggr, sparkat mig och slagit mej tusentalss ggr, tagit tag i ratten och försökt att döda oss båda och barnen etc etc. Varje dag hör jag att jag är värdelös, äcklig, ful, fet och det allmänna tilltalsordet till mig är idioten. Hon knullar runt på sina bar rundor och drar på sig könssjukdomar. 3 ggr har jag blivit kallad till std-mottagningen. Sista gången tittade kuratorn på mig och undrade om jag inte var en man. Jag betalar allt, arbetar hårt men mitt självförtroende är dött. Jag drömmer om att hon ska bli frisk, men jag lämnar inte henne. De flesta runt oss vet hur det är men säger inget- de har sett henne i aktion. En intet ont anande granne anmälde, men det las ner. Det är en daglig kamp för mig och barnen att leva med en borderline sjuk som dessutom är alkoholist. Samhället har inget skyddsnät för oss.
"BoT: Det är precis som för misshandlade kvinnor, inte bara att göra slut på en misshandelsrelation."
Jag förstår inte, #3 Helena Meyer. Vad är problemet?
För att fatta mig kort Martin:
Skitbra!!
Vi behöver bli fler som går ut och talar om hur verkligheten fungerar. Ju fler män som kan berätta om dessa övergrepp desto svårare kommer det att vara för såväl politikerna som för rättsväsendet att ignorerar problemet.
Då tvingas man till slut att lyfta blicken ifrån de feministiska kvasivetenskapliga manifesten och faktiskt ta till sig fakta. Fakta som redan idag finns men som man hittills viftat bort med dåliga eller inga vettiga argument.
Det är otroligt starkt att du som artist, beroende av ditt namn och popularitet ändå väljer att "komma ut". Vilket gör ditt val och betydelsen ditt vittnesmål har än viktigare.
Till alla er män därute som liksom jag själv utsatts för sådana här övergrepp av våra kvinnor vill jag säga detta:
Hon blir inte friskare, hon slutar inte att kränka, slå och dominera dig över tid. Att bita ihop fungerar inte i det här utan skadar både dig, henne och eventuella barn mer. Dig av uppenbara skäl, henne för att hon i själva verket vet att det hon gör är fel och egentligen skäms över det (precis som de män som gör det) och hennes enda räddning är att få hjälp, av någon annan än dig.
Barnen för att de präglas utav er och lärs sig att män kan man bete sig så emot.Om inte du mår bra så kommer inte dina barn att göra det heller. För hennes, din egen och era barns skull. Lämna henne.
Tack Martin för det viktiga du gör och hälsa din kompis att han bara har mer av den varan att vänta.
//Mr Galahad - överlevde 3-års helvete men bär fortfarande ärren, både i själen och på kroppen.
Tycker det är starkt av Martin att gå ut med sin berättelse - om det s k "tabubelagda". Att visa att vi män också är människor.
Mera sådant av vardagslivets hjältar behövs...
Håller med! När kvinnor slår beskrivs det inte som våld utan som moral eller någonting annat mer neutralt. Feminister påstår att det inte finns några större skillnader mellan män och kvinnor när det gäller de positiva egenskaperna. De negativa egenskaperna är dock uppenbarligen enbart männens medan kvinnan är fläckfri. Jag har upplevt flera gånger hur män som inte vill ha sex eller relationer med kvinnor behandlas illa. Hur man snackar skit och mobbar med motiveringen av mannen ifråga är ett svin som inte vill ha "kärlek". Beskrivningen av våldet är att det inte är våld utan moral och därmed berättigat eftersom mannen har betett sig illa mot kvinnan. Detta är tydligast på mindre orter då kvinnan ofta jagar iväg mannen från orten genom att vigla upp befolkningen mot honom.
Varje dag blir jag utslängd ur mitt eget hus. Även idag. Ett hus som jag slitit ihop till, renoverat, inrett och skött. Jagchar inget att säga till om. Jag är en slav. I morse när min son Hugo skulle till dagis, passade hon på att förklara att jag inte var välkommen hem igen. Ta dina saker och dra. Det säger hon varje dag framför barnen, för att i nästa stund bjuda på en smörgås med citronmarmelad och ge mig en kram och säga förlåt, jag älskar dig. Barnen tittar på när hon bryter ner allas psyken och självförtroenden. Vår äldste son vill ta självmord och kissade förr i tiden i sängen var och varannan natt. Han grät sig till sömns när mamma Linda talade om att hon hatade honom och ville döda honom. Den första ölen brukar vara ok, men när hon dragit i sig 3halvlitrar Sofiero ökar trycket i tyranneriet. Alkoholismen gör att hon dagen efter är deprimerad och dricker igen.
De sociala vet hur det lgger till men har lagt locket på och vill att hon ska söka hjälp själv för sina psykiska besvär. Vi anhöriga vågar inte säga något till sociala, med tanke på hennes vedergällningar. Hon är sadistisk och obönhörlig och har ingen sjukdomsinsikt. I hennes värld är hon perfekt. Hennes föräldrar är god vän med chefen för det sociala i byn vi bor i. Föräldrarna vet, men de skyddar familjen från skandal. Sista utredningen las ner när chefen klev in. Det värsta är att jag älskar henne och över tiden har kraften runnit av mig och jag MÅSTE vara på plats för att skydda barnen från övergreppen. Försvinner jag så är deras liv slut. Jag är som en vakt som går runt och ger service och passar opp, samt ger en skyddsbarriär för barnen mot hatet.
Jag har varit i kontakt med kvinnojouren och de rekommenderar mig att polisanmäla. Jag kan inte. De säger att jag berättar ungefär samma historia som kvinnor som är utsatta. Tyvärr finns det ingen hjälp för oss utsatta män ännu, men att erkänna att problemet faktiskt existerar är första steget för oss. Vi känner skam för att vi i allmänhetens ögon inte är nog män. Vi är helt enkelt inte karlar för vår hatt.
ORÄTTVIST MOT DEN SVENSKE MANNEN Är det någon som är orättvist behandlad så är det den svenske mannen. En mera snäll, empatisk och jämställd person får du leta efter i den stora världen. Kanske norrmän och danskar kan nå upp till 90 procent av den svenske mannen! Han säger att det är mitt fel när flickvännen slår! Och ringer han polisen, så är det HAN som åker i arresten! Det är rätt att göra uppror sa de på sextiotalet. Ingenstans har det varit så sant för männen som i Sverige år 2011.
Bo T:
Jag saxar från www.vardguiden.se;s artikel om misshandel. Den riktar sig till kvinnor men gäller givetvis också män.
Varför stannar du?
Omgivningen har ofta svårt att förstå att du stannar kvar hos mannen, men skälen kan vara många.
•Du är psykiskt nedbruten och orkar inte ta tag i situationen.
•Du tror att barnen mår bäst av att få bo med sin pappa.
•Du kan inte försörja dig själv och/eller saknar ekonomisk trygghet.
•Du har inga vänner eller släktingar att vända dig till för stöd och hjälp.
•Du stannar för att du och/eller din familj tycker att det är fel eller dåligt med skilsmässa.
•Du älskar honom fortfarande och hoppas att han ska ändra sig.
•Du vågar inte lämna honom av rädsla för att han kommer att söka upp dig igen.
•Du är så pass rädd för honom att du inte ens vågar fantisera om att lämna honom.
•Du har åtminstone "koll" på honom och hans humör så länge du stannar.
I alla dessa scenarion har våldet blivit en normal och accepterad del av vardagen.
Kom ihåg att vad han, du själv eller andra än tror, så är du ingen svag kvinna. Tvärtom krävs det en oerhörd styrka för att klara av att leva med en man som misshandlar.
Bra och välskriven artikel. Jag kan bara hålla med.
Stå på dig, Martin! Bra att du tar upp detta!
Feminism handlar om föreställningar, normer och strukturer i samhället, INTE om enskilda män som förtryckare, utan om samhället. Verkar som en del kommentatorer har missuppfattat detta.
Kön är en social konstruktion som sätter käppar i hjulet för både kvinnor och män. Idén om hur en kvinna ska vara eller hur en man ska vara förstör för kvinnor OCH män. T ex förstör det för mannen som anmäler en misshandel och inte blir tagen på allvar eller han som inte får träffa sitt barn på grund av att vårdnaden har gått till "den heliga modern". Men det är ju just dessa strukturer och könsmaktsordningar som leder fram till diskriminerande resultat som detta, som feminism vänder sig emot och också arbetar emot, t. ex genom att synliggöra dessa.
Artikeln är ett viktigt inlägg i debatten då män inte ses som offer i samma utsträckning som kvinnor, vilket självklart är fel. Feminismen handlar som sagt om jämställdhet och det är inte jämställt att män hamnar i kläm, lika lite som när kvinnor gör det. Alltså skulle det gynna jämställdheten om också fler män som råkat illa ut lyftes fram och vågade berätta om det. Feminism säger inte emot att det är fruktansvärt och precis lika illa att psykiskt eller fysiskt misshandla män som kvinnor. Däremot lyfter den fram kvinnor eftersom dom under lång varit missgynnade.
Tyvärr går en del feminister (som individer, alltså INTE feminismen..) för långt men det innebär inte att feminismen bara handlar om kvinnor, utan om jämställdhet, vilket gynnar både män och kvinnor. Alltså feminism menar INTE att kvinnor ska ha övertag, den menar INTE att män är bestialiska förtryckare, utan att strukturer och könsmaktsordningar ger oss som kvinnor och män olika förutsättningar och möjligheter på grund av vårat kön. Vilket missgynnar kvinnor som män. Tråkigt att TV3 missuppfattar vad feminism innebär, men ingen överraskning..
Den svenske mannen och kvinnan är jämställd om man ska se till vida världen, men mycket finns kvar att göra för att vi ska få en jämställd värld, där alla människor, oberoende av kön blir tagna på allvar.
#23
Otto, du har varit i kontakt med kvinnojouren. Det är bra. Har du prövat Mansjouren? Dom har gratis juristhjälp men man måste vara medlem i jouren för att få komma på möten. 300 kr per år. Vill man inte det så går det bra med telefonkontakt som är gratis.
http://www.mansjouren.se/?page_id=20
När jag var barn hette det att pojkar inte får slå flickor, men flickor fick inte heller provocera pojkar. Det är omanligt respektive okvinnligt. Det ska alltså ställas krav på uppförande åt båda hållen, inte bara ett.
"...och vid mer än ett tillfälle hade jag sex trots att jag tydligt uttryckt att jag inte ville."
Efter den här meningen tappade texten sin trovärdighet, om man frågar mig.
Martins berättelse är bra, trovärdig, viktig och naturligtvis tragisk.
Motsatta förhållanden eller undantag, existerar i alla former av förtryck.
Psykiskt våld tror jag personligen kvinnor och män utövar mot det andra könet ungefär lika mycket 50-50. Detta baserar jag bara på mina egna filosofier.
Men mäns fysiska våld mot kvinnor är fortfarande vanligare än tvärtom.
Därför hörs nog kvinnors kamp mer och vi ger det hela ett samlingsnamn som ”Feminism”.
Man ska inte försöka förminska eller försvaga kvinnors eller feministers kamp mot manligt övergrepp. Tyvärr tycker jag dock Martins artikel andas just en sådan lust att angripa kvinnors kamp för jämlikhet eller feminister snarare än de kvinnor som förtrycker eller misshandlar män.
Det är väl de sistnämnda som gör fel Martin?
Ina Höst #30
(Vackert namn förresten! :-)
"När jag var barn hette det att pojkar inte får slå flickor, men flickor fick inte heller provocera pojkar."
Man undrar om det hette att pojkar fick slå pojkar och flickor fick provocera flickor...och om detta ansågs manligt respektive kvinnligt.
Det enklaste är väl att ställa samma krav åt båda håll?
forts. Ina......och om flickor fick slå pojkar och pojkar provocera flickor..?
Vi kvinnor misshandlar säkert i lika stor utsträckning som män. Det är bara det att det är tabu att tala om kvinnors våld, vilket gör att man undviker ämnet. Om man nu faktiskt pratar om det så möts man av kommentarer om att våldet inte är strukturellt och att det är ett sätt för männen att angripa feminismen. Könsmaktsordningen sätter kvinnan i underläge inom vissa områden, men ger henne även fördelar och rättigheter inom andra områden. Det är socialt accepterat att kvinnor använder våld mot män. När kvinnan använder våld ges offret skulden för detta våld genom att man beskriver våldet som en reaktion på mannens dåliga beteende. Vill man ha ett jämlikt samhälle måste man nog börja tala om att även beter sig illa och inte är några helgon högst upp på en piedestal
Jag vet precis hur det är att i regelbundet bli misshandlad av en kvinna. Det var självklart för mig att aldrig slå tillbaka eller att anmäla - hur skulle jag ens kunna göra det mot den jag älskar? Jag fick skylla mig själv som inte lämnade henne, tänkte jag, och tänker så fortfarande när jag ser tillbaka. Jag klandrade mig själv för att jag fortsatte att befinna mig i den situationen - och dessutom var jag fysiskt överlägsen henne.
Alltså jag börjar undra om det inte är så att män är med sina kvinnor för att de älskar dem med kvinnor är med sina män för att de behöver en man, en avelshungst till sina barn, en hantverkare etc. Ja, jag vet inte, men det känns så efter en handfull relationer. I EN DEL FALL, allt för många, är äktenskapet det rum där kvinnan fullt lagligt kan mobba, utpressa och dominera den hon låtit befrukta sig och tillämpa en helt laglig prostitution.
Allt våld, fysiskt som psykiskt, bör bedömas könsenutralt och med hänsyn hur det kom dithän.
Det vore ju på tiden att kvinnors våld mot män togs lika allvarligt på som tvärtom.
Det är ju dock exakt samma beteende hos bägge könen. Den som misshandlar är ju sjuk naturligtvis, men den misshandlade som inte markerar har i nästan alla fall en mor som inte kunnat sätta ner forten tidigare i livet, inte velat se osv, därav den dåliga eller obefintliga självkänslan hos barnen.
Detta har ju blivit allt tydligare, eftersom kvinnor ska leva som män, dricka lika hårt, festa runt osv.
Alltså kvinnors totala mesighet och våp-beteende förstör för både pojkars och flickors framtida liv. En feminist ser mannen som fiende, medan en stark kvinna styr med bestämd och empatisk hand.
forts"38"
Sätta ner foten, ska det stå och ingenting annat.
Det Martin försöker säga är bra men jag kan inte sluta tänka på hur stark han måste vara som person! Hur har han kunnat leva vidare som ingenting har hänt trots att han har haft sex flera gånger efter att han först sagt nej?
Jag vill ha en ny artikel av Martin som bara tar upp den här nya typen radikalfeministisk våldtäkt som bara finns i Sverige. Det kanske skulle gå att göra en gripande film som skildrar hur Martin först säger nej, men sedan tappar kontrollen över situationen och helt plötsligt befinner sig mitt i ett samlag ,som han inte gett ett skriftligt eller muntligt medgivande till.
Dessa brott mot martin är så stora att man nästan glömmer av att han också utsatts för taffsning på rumpan.
Men herregud; "En feminist ser mannen som fiende"-marguerithe. Det sjukaste jag hört! En feminist är i allra högsta grad mannens/mänsklighetens vän, då de kämpar för jämställdhet istället för som vissa, stoppa huvudet i sanden och tror att saker som ojämställdhet, som denna artikeln tar upp, löser sig av sig själv.
Klart att det finns sjuka kvinnor, det finns sjuka människor. Det är inte bra att helgonförklara någon, varken den heliga modern, artister, den heliga fadern, bolagsdirektören,, det ställer bara till det. Sparka ner piedestalerna vi är alla lika jävliga, beroende på hur man ser det..
Hmm. Jag förstår inte varför attackerna riktas mot feminismen när hela artikeln är skriven med klassiska feministiska värderingar... Gå inte i Pär Ström-fällan och få för dig att feminismen är din fiende. Som feminist håller jag helt med dig.
Det är ganska svårt att tro annat än att feminismen struntar i mannen när de främsta företrädarna för feminismen gör sitt bästa för att förminska och osynliggöra mansproblem och diskriminering som drabbar främst män. Dessutom så försöker de (och lyckas mycket ofta) slå blå dunster i medborgarnas ögon genom att överdriva, eller lyfta fram problem ur sitt sammanhang för att ge intryck av stor orättvisa gentemot kvinnorna. Ex Schymans "män tjänar 100 000kr mer än kvinnor/ minut". Något som förvisso är sant om man bortser ifrån alla skäl till detta. Samtidigt använder man samma retorik fast omvänd när man talar om våldet mot kvinnan eftersom det utan minsta tvekan är män som utsätts för mest och värst våld i samhället.
Mao använder man alla möjliga knep och i princip far med osanning eller i vart fall gravt vilseledande argument för att höja kvinnofrågornas allvar och förminska mansfrågorna.
Om ni kvinnor som på allvar menar att feminismen handlar om jämställdhet vill bli tagna på allvar så får ni nog se till att rensa i de egna leden först.
//Mr G
Det är ganska svårt att tro annat än att feminismen struntar i mannen när de främsta företrädarna för feminismen gör sitt bästa för att förminska och osynliggöra mansproblem och diskriminering som drabbar främst män. Dessutom så försöker de (och lyckas mycket ofta) slå blå dunster i medborgarnas ögon genom att överdriva, eller lyfta fram problem ur sitt sammanhang för att ge intryck av stor orättvisa gentemot kvinnorna. Ex Schymans "män tjänar 100 000kr mer än kvinnor/ minut". Något som förvisso är sant om man bortser ifrån alla skäl till detta. Samtidigt använder man samma retorik fast omvänd när man talar om våldet mot kvinnan eftersom det utan minsta tvekan är män som utsätts för mest och värst våld i samhället.
Mao använder man alla möjliga knep och i princip far med osanning eller i vart fall gravt vilseledande argument för att höja kvinnofrågornas allvar och förminska mansfrågorna.
Om ni kvinnor som på allvar menar att feminismen handlar om jämställdhet vill bli tagna på allvar så får ni nog se till att rensa i de egna leden först.
//Mr G
De som slår är oftast människor med ett stort kontrollbehov och med låg självkänsla. De har blivit mästare på att manipulera människor och därför går man inte vid första slaget. Dessa människor brukar också vara fantastiska att umgås med när saker och ting sker på deras villkor. Att informera om och diskutera detta är viktigt så att kommande generationer förstår och går vid första slaget. Tack för att jag fick läsa din berättelse.
Jag måste verkligen ta tillfället i akt att ställa mig bakom "#42 B Henrik Jonsson" trots att timmen är sen. För det första är feminismen INTE en ideologi för kvinnor, det är en ideologi för alla människor som vill tydliggöra och lösa upp de sociala strukturer i samhället som genom upprepade praktiker sorterar in män och kvinnor i de roller de förväntas inneha. Skribentens beskrivning av mansrollens baksidor är vanlig, det finns väldigt många män som bekräftar denna verklighet, men det är inte ett argument mot feminismen, snarare en väldigt stark anledning att anamma dess genusanalys för att tillåta människor att utvecklas till i första hand människor, oavsett vilket kön man har sedan födseln. Den manlighet som fortfarande genomsyrar vårt samhälle bygger på makt, och en förutsättning för makt är kontroll, kontroll över sin omgivning och kontroll över sitt känsloliv. Detta gör att män inte tillåts vara svaga, bli sårade, kränkta, illa behandlade, utan alltid förväntas stå upp, ta det, ruska av sig det som har hänt. Känslor är inget man behöver prata om, en riktig man kan behärska sig, han har full kontroll över sig själv. Det är verkligen på tiden att vi lyfter upp den härskande manlighetens destruktiva sidor med våld och konkurrens mellan män, våld mot kvinnor och en oförmöga att själv erkänna sig utsatt, framförallt då det är av en kvinna, det är ett oerhört nederlag för manligheten att erkänna sig kränkt av en kvinna. Först när vi fullt ut förstår och förändrar de rådande manlighetsidealen (missta dem inte för att vara endast uttalade, de är sociala praktiker som ständigt uttrycker det sätt man förväntas agera på) kan vi nå ett samhälle med friare människor, både kvinnor och män, som får lov att leva utan könsrollernas bojor. Jag förstår att det för många män (och även kvinnor) kan kännas lockande att falla i Per Ströms fälla, men låt er inte luras av hans falska dikotomi, att mäns utsatthet inte lyfts upp tillräckligt är inte feminismens eller genusvetenskapens fel, snarare är ett något de i allra högsta grad behöver ta tag i ännu mer för att upplösa könsmaktsordningen. Feminismen är till för alla människor, kvinnor som män.
Som jag tolkar månag av inläggen (har inte läst alla) så ska de va ok att killar slår tjejer, undrar om ni tyckt likadant då ni var o varannan dag hade hämtat er dotter på dagis m stora blåmärke, rivmärke samt blödande sår som innebär läkarvård????hade ni då tyckt att det är ok att pojkarna slår flickorna.... det är ju ett jämnställt samhälle???
Tycker ni att vi ska lära de små pojkarna att de tär ok att slå på flickor (el. andra pojkar för den sakens skull)????????
(5-åringar)
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.