"Hedersbegreppet har kommit för att stanna. På gott och på ont."
Vad ska detta betyda?
I övrigt så får jag känslan av att artikeln är skriven av en vänsterfanatiker som fortfarande tror på multikultur och att alla grupper kan leva i samförstånd. Det har dock både motbevisats både i nutid och i historia.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-05-15, 23:37
Cecilia Englund menar tydligen att en nyanserad debatt i invandrings- och integrationsfrågor innebär att fokusera på kulturella likheter och tona ned skillnader. Men det hjälper knappast offren för hederskulturen i form av tvångsgifte, könsstympelse och homosexuella invandrarungdomar.
Toleransnivån för rasistiska uttalanden och handlingar har snarare minskat i Sverige där alla som känner sig det minsta kränkta numera kan vända sig till DO och förhandla sig till ett större skadestånd. Istället för att debattera problemen och slåss med argument väljer man att mötas i domstolar där rättens ledamöter exemeplvis dömer utifrån lagen om hets mot folkgrupp på villkorliga grunder där också invandrarnas ideologiska, kulturella och religiösa övertygelser inbegrips i definitionen.
Men det existerar inte likhet inför lagen eftersom samma lagar endast skyddar invandrare från etniska svenskar, och inte tvärtom. Förklaringen till att SD och andra nationalistiska partier i Europa är på frammarsch beror på att en allsidig och nyanserad debatt saknas eftersom vänsterrörelsen har korrumperat en nyanserad ide- och civilisationskritik med ogiltiga epitet som islamofobi och kulturrasism. Därmed har inte liberalerna lyckats formulera ett eget alternativ till vänsterns misslyckade invandrings- och integrationspolitik i motsats till nationalisterna inom SD.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-05-16, 01:32
"Det enda jag vet är att vi har fått ett uttalat främlingsfientligt parti i riksdagen. Frågan är om detta hade kunnat ske om debatten varit mer sansad och nyanserad."
Cecilia Englund har helt rätt i sin ledande fråga.
Självklart hade inte Sverigedemokraterna funnits i riksdagen om de etablerade partierna hade fört en demokratisk, lyssnande diskussion kring migrationspolitiken istället för att köra ner sin politiskt korrekta "sanning" i halsen på folket.
Och det gäller även framöver. Om de etablerade partierna börjar ta hänsyn till folkviljan och bekämpar de helt uppenbara problemen kring migrationen så kommer Sverigedemokraterna att försvinna snabbare än man kan säga ordet tic-toc.
Men det kommer inte att hända för de etablerade partierna har målat i sig i sitt politiskt korrekta hörn tillsammans med sin egen främlingsfientlighet mot Sverigedemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-16, 07:12
Good bye Cecilia, även om Stieg Larsson millioner stödjer din förvrängda verklighetsuppfatting, kommer ni att marginaliseras.
Lyssna in Europa idag, Cameron, Merkel och Sarkosy för att inte tala om Widers i Holland. Aldrig i historien har ett folk frivilligt låtit sig okuperas, förutom möjligen Sverige idag med sjuklövern i spetsen.
Stick du upp din våta finger i luften så känner du var det bär hän. Frihetens vind har börjat blåsa...
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-05-16, 09:51
@#1 Fredric Nomael.
Du har helt rätt Expo är den mest vänsterextrema och antidemokratiska organisationen som finns i detta land. Den är helt elitinriktad, ljuger lika obesvärat som försäljaren på Bussige Benkes Begagnade Bil och påstår tvärsäkert saker de egentligen inget vet om. Bara det stämmer med deras ideologi.
Den är full av den typ människor som fullständigt vill kontrollera alla andra så de tänker som eliten säger att det ska tänkas.
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2011-05-16, 09:52
@#1 Fredric Nomael.
Du har helt rätt Expo är den mest vänsterextrema och antidemokratiska organisationen som finns i detta land. Den är helt elitinriktad, ljuger lika obesvärat som försäljaren på Bussige Benkes Begagnade Bil och påstår tvärsäkert saker de egentligen inget vet om. Bara det stämmer med deras ideologi.
Den är full av den typ människor som fullständigt vill kontrollera alla andra så de tänker som eliten säger att det ska tänkas.
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2011-05-16, 09:52
" Det enda jag vet är att vi har fått ett uttalat främlingsfientligt parti i riksdagen..."
Jaha, vilket då? Det enda parti jag känner till som kommit in i riksdagen sedan 1991, så Ny Demokrati kom in, är Sverigedemokraterna. Och dom är inte fientliga till några människor. Varken svenskar eller främlingar.
Däremot har vi 7 partier som är fientliga mot svenskar.
"Hedersbegreppet har kommit för att stanna. På gott och på ont."
Var i ligger det goda? Är det hoten? Våldet? Förtrycket? Eller bara det faktum att vi får lite "nytt" i Sverige? För det ska vi ju ha.
Det är numera inskrivet i grundlagen att Sverige ska vara mångkulturellt. Att då arbeta mot hederskultur blir förståss helt fel. Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt, så är motarbetande av hederskultur inget annat än kulturrasism och brott mot grundlagen.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-05-16, 11:30
"I mitt arbete mot rasism och främlingsfientlighet har det blivit viktigare att tala om likheter än skillnader för att skapa förståelse snarare än för att ytterligare öka klyftorna."
Men varför då inte istället lägga detta "arbete" på dom invandrargrupper som tar med sig sina kulturella avarter till Sverige?
Det är väl rimligtvis den dysfunktionella familjen som ska bearbetas och inte deras grannar.
Onyanserat är bara förnamnet.
Gör om gör rätt!!!
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-05-16, 11:38
Ja, #9 Olle Svensson, man undrar ju vilka som är mest "högerextrema", de som vill bygga moskéer där judehat ska predikas eller de som vill stoppa dem.
Verksamheter som EXPO bygger på konspirationsteorier à la Sion Vises Protokoll och har egentligen bara en uppgift och det är att leverera skruvad underhållning.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-16, 12:07
Så fort någon tar upp ämnet religiöst förtryck så kommer Helle Klein och slår dig på fingrarna och kallar dig rasist. Se bara vad som hände när första numret av Sans kom ut. Ironiskt nog handlar
minst en artikel i tidningen om den rasiststämpel som religionskritiker drabbas av.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-16, 14:55
I Sverige finns knappast någon hjälp för ungdomar som drabbas av hedersförtryck. Svenska myndigheter erbjuder i bästa fall de hotade ungdomarna ett skyddat boende, där de kan ligga och trycka som skrämda djur, tills de måste gå ut i samhället igen och åter möta sina förtryckare.
Eftersom samhället vägleds av principen att ingenting är fulare än rasism, så kan samhället inte ingripa mot de hotfulla släktingarna. Man kan bara tala snällt och vänligt med dem och artigt be dem att sluta dödshota sina barn. Om släktingarna inte lyder, eftersom de kanske inte bryr sig om vad svenska myndigheter har för åsikter, så finns det ingenting som myndigheterna kan göra - inte när den viktigaste av alla regler är att myndigheterna inte får vara rasistiska. Man får därför inte bestraffa människor från en annan kultur bara för att de följer sin kultur, även om denna kultur ibland påbjuder t.ex. att föräldrar tvingar sina barn att gifta sig med någon som de inte vill ha, eller, om barnen inte alls lyder, i värsta fall att man dödar barnen. Men de flesta föräldrar som förtrycker sina barn i hederns namn dödar ju trots allt inte barnen, utan de bara hotar och tvingar dem, och det kan ju vi svenskar inte ha några synpunkter på. Mellanösterns hederskulturer kan ju trots allt inte vara sämre än vår! Den som säger så är ju rasistisk.
Så svenska myndigheter måste fortsätta att betala ut eventuella bidrag till de hotfulla släktingarna, t.ex. försörjningsbidrag och bostadsbidrag, medan de hotade barnen hukar i sina hålor. Under tiden kan stolta antirasister som de i EXPO säga att hedersförtryck inte är något problem i Sverige och att de som trots allt blir hotade får mycket bra hjälp.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-05-16, 17:52
#4 Sten Figaro, 2011-05-16, 10:51 :
"Lyssna in Europa idag, Cameron, Merkel och Sarkosy för att inte tala om Widers i Holland. Aldrig i historien har ett folk frivilligt låtit sig okuperas, förutom möjligen Sverige idag med sjuklövern i spetsen"
Jamen visst, varför lyssnar inte folk på Merkel och tsar-Cozy??
På tal om invasion, har ni hört den statskuppen som dessa två har i görning?
http://www.redpepper.org.uk/don%E2%80%99t-let-your-slightly-racist-gran-...
Tungt vägande skäl till att hålla Sverige utanför eurobaletten.
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-05-16, 17:55
"[Heders-] Begreppet har accepterats och används vitt och brett, ibland för brett."
Håller med. Begreppt har varit viktigt för att lyfta fram mekanismerna som leder till brotten. Men det har varit en bromskloss eller ett krikben, genom att distansiera oss från offren för dessa brott och göra det alltför lätt att avfärda brotten genom förklaringsmodellerna som fokuserar på kulturskillnader.
Brott är brott, och alla ska vara lika inför lagen.
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-05-16, 18:04
vafan: krokben!
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-05-16, 18:05
Är det inte dags att byta ut begreppen "heders" mot skam i dom här sammanhanget, för det finns inget hedervärt i det som sker.
Sen är det intressant att se hur många som ser verkligheten i annat ljus än t.ex. Cecilia, vissa skriver att vi som kommenterar negativt mot PK maffian är allt från främlingsfientliga till Nazister mm.
Men dom som försvarar den inslagna vägen borde ju eftersom dom består av 95% av befolkningen enligt samma PK maffia skriva betydligt mer, eller är det så att vindarna börja vända och folk börjar förstå den största mörkläggningen och förljugenheten i modern historia.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-05-16, 19:27
#3 Bo T, 2011-05-16, 08:12
Jag tror inte det. SD har ett enormt förtroendekapital hos sina väljare. Genom att de vågat säga vad ingen annan vågat. Genom att de håller en spikrak linje oavsett hur provocerade de blir, oavsett vad de utsätts för. Genom att de inte genast lägger sig platt för journalistpartiet.
Snarast är just omutligheten mot journalistpartiet SDs absolut främsta kvalitet. Alla andra politiker är livrädda för journalister. Men eftersom SD redan är hatade av alla journalister så behöver de inte bry sig om journalistpartiets agenda överhuvudtaget. Det är i alla fall något jag uppskattar. Journalister är trots allt inte valda av någon och är nästintill ekonomiskt oberoende från till och med läsare eftersom de främst lever på presstöd och reklamintäkter.
Jag tror att idag, från dagens läge, åker inte SD ur riksdagen oavsett vad sjuklövern tar sig till. Sjuklövern kan överhuvudtaget ej tävla i migrationsdebatten med SD, de har liksom förverkat sitt förtroende. Medelst FPs diverse populistiska och oärliga utspel. Medelst att satsa sin trovärdighet, säga: lita på oss, vi vet vad vi gör, när det numera är uppenbart att de inte har en aning om vad de sysslar med. Hela sjuklöverns stall av politiker måste bytas ut innan de har någon form av möjlighet att tävla mot SD på detta område, oavsett vad de säger. Tror jag.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-05-16, 20:39
Robert Fisk har skrivit en artikelserie i the Independent om hedersmord/skammord som klart och tydligt visar att SD med anhang under lång tid infiltrerat mellanöstern och befläckat kulturen där i uppsått att ta sig in i Sveriges riksdag..
http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/fisk/robert-fisk-the-c...
För övrigt måste råvarupriset på aluminium stigit under den senaste månaden med tanke på bl a OBL. Något som även börjar bli märkbart på nivån på artiklarna här på Newsmill..
Permalänk | Anmäl
Christopher , 2011-05-16, 20:40
#18 Martin A. Jag håller förstås med. Mitt resonemang var rent hypotetiskt eftersom "sjuklövern" gjort islamiseringen av Sverige till sin främsta hjärtefråga och sin heligaste ko så kan de inte ens om de vill återvinna något förtroende i migrationsfrågan.
Som jag skriver i en annan kedja är det fastighetsbubblan som avgöra balansen mellan Sverigedemokraterna och Moderaterna. Nästa recession står för dörren och bostadsmarknaden riskerar att kollapsa igen.
När folk förstår att tryggheten välfärden ska delas med allt fler invandrare vilket leder till en allt sämre trygghet och välfärd så kommer reaktionen. Det ska mycket till för att trolla bort den utvecklingen.
Men eftersom de sorgerliga borgerliga säger att de hellre stöder en regering med Lars Ohly som statsminister än samverkar på minsta vis med Sverigedemokraterna kan det dröja innan Sverigedemokraterna får något formellt inflytande vilket kan öka spänningarna i samhället dramatiskt.
Risken finns att "sjuklövern" fifflar bort hela vårt demokratiska system.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-17, 07:05
Problemet med den s.k hederskulturen försvinner inte blott vi slutar tala om den. Tänk på Fadime och Pela, de skulle nog tycka att det borde talas MERA om saken.
Permalänk | Anmäl
alexander nyberg, 2011-05-17, 15:10
Problemet med den s.k hederskulturen försvinner inte blott vi slutar tala om den. Tänk på Fadime och Pela, de skulle nog tycka att det borde talas MERA om saken.
Permalänk | Anmäl
alexander nyberg, 2011-05-17, 15:39
Ju mer korkade artiklar desto mer gynnar de SD, helt klart.
Var det inte Gudrun Schyman som försökte sig på att nyansera med att det inte var synnen på kvinnor från specifika kulturer det var fel på utan någon sorts manshierarki som inte var kopplad till kultur, dvs alla mäns fel. Jag tror inte det gick hem hos många milt sagt, fast det blir intressant vad för nya nyanseringar politburon kan komma fram med härnest.
Permalänk | Anmäl
X, 2011-05-17, 16:38
Är det någon som lyssnar längre på dessa PK människor. Ni på EXPO har förvrängt verkligheten genom att systematiskt indoktrinera det svenska samhället och ställt svenskar mot svenskar och invandrare mot svenskar med gångna regeringars stöd och uppdrag. Detta är er sörja och nu skjuter ni över ert ansvar på de främlingsfientliga, rasister, islamofober, nazister – SD med era ord.
Jag är en stolt SDare och jag ser mig själv som en av sanningens beskyddare, något ni journalister också borde blivit för länge sedan och för det ska ni stå till svars för vad ni åstadkommit!!! Om sanningen är lika med att vara rasist – ja då får du väl kalla mig rasist! Jag skiter i det för sanningen kommer alltid fram till slut och den är allt annat än rasistisk.
Permalänk | Anmäl
Joachim Hägg, 2011-05-17, 18:52
Vi svenskar måste värna det sekulariserade samhället. Cecilia Englund har tyvärr rätt, när hon säger att hederskulturerna är här för att stanna. Men det betyder inte att vi ska godta deras beteenden och krav. Vi bestämmer vad som är allvarliga brott och straffar brottslingarna.
Permalänk | Anmäl
Kent Tore Olofsson, 2011-05-18, 10:42
Problemet med hederskulturen är mångdimensionell:
1. Ingen "svensk" fattar begreppet religion eller hur detta kan särskilja olika människor. Omvänt fattar inte många muslimer hur det inte kan ha med sättet att leva.
2. Hederskulturen är i grunden en djupt patriakalisk och dikatorisk syn på livet. Helt verklighetsfrånvänt från vad normala "svenskar" anser vara norm.
3. Respekten för kvinnor är, oavsett bestående ojämlikheter, överlägset bättre i Sverige än i något annat jämfört land. Second to none skulle jag till och med vilja påstå. Att många på vänsterkanten och feminister vurmar för islam är en rätt häftig grej som de nog inte ens själva förstår.
4. Omvänt gäller att de som kommer från patriakala samhällen inte sällan betraktar kvinnor som halva människor. Detta gäller definitivt de uttalat religiösa (må vara kristna, judar, muslimer), vilket gör DO:s vurm för religiösa uttryck helt bisarr.
5. Ovanstående leder vidare till att kränkning / diskriminering pga religösa åsikter omedelbart måste upphöra. Finns det något mer kränkande än religion gentemot det civila samhället?
Tack för mig!
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-05-18, 12:02
De andra partierna har totalvägrat att ta i invandringsfrågor. Detta därför att frågan är så pass komplicerad och moraliskt svår att det är politiskt självmord att tala om den. Det finns många andra exempel på frågor som inte går att diskutera i svensk politik.
Det är en av svagheterna med en representativ demokrati som vår att det är fruktansvärt svårt att få någon politiker att ta upp en fråga som riskerar att skada den egna karriären. När karriärdöden är garanterad är det helt omöjligt.
Denna vägran ger utrymme åt missnöjes-partier som SD.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-06-16, 16:46
"Det var viktigt att ta ställning innan det var för sent, skriver Cecilia Englund, redaktör tillsammans med Stieg Larsson för antologin ”Debatten om hedersmord – Feminism eller rasism”. "
Sjukt att du bryr dig mer om att skydda en kultur ifrån kritik, att du bryr dig mer om att SD inte ska får röster,
än att du bryr dig om,
de flickor som puttas ifrån balkonger av sina egna föräldrar,
den etniskt svenska flickan som klubbades ihjäl av sin tonårskärlek för att hon var icke-muslim och han muslim,
Sjukt att du inte bryr dig om människoliv mer än ideologi.
Men det har ju alltid varit kommunismens stora baksida.
Permalänk | Anmäl
Andreas Ährlund-Richter, 2011-08-01, 09:55
Att debatten tog fart efter att Fadime Sahindal hedersmördats beror enligt min uppfattning till stor del på det svek som samhället under ledning av socialdemokratin svarade för. Mona Sahlin sa långt innan mordet att vi skulle ge henne all hjälp och skydd hon kunde behöva för att sedan undvika allt som kunde tolkas som ledarskap i den riktningen. Då är det inte underligt om folk börjar fundera på hur det står till med uppriktighet och moral hos vår politiska elit och att förväntan om åtgärder för att komma till rätta med hederskulturen.
Att inget gjorts bevisades inte minst när den Afganske pojken skållades till döds utan att hans mördare kunde fällas förrän brodern till flickvännen trädde fram.
Det enda verksamma tycks vara utvisning men tillämpningen hålls uppenbarligen tillbaka.
Hur många "balkongflickor" skulle slippa ifrån luftfärden om vår rättvisa slutade tro på amsagor och såg till så att alla förövare obligatoriskt utvisades?
Så länge våra politiker inte vidtar i befolkningens ögon rimliga åtgärder mot hedersvåld och andra former för våld kommer debatten att fortsatt gynna SD.
Det hjälper inte hur duktiga Expos medarbetare än är på att formulera sin kulturmarxistiska propaganda för när de kommunistiska teorierna skall provas av verkligheten faller de platt nu liksom 1914 och 1933.
Att liberalismen inte kan formulera en trovärdig lösning beror dels på att de aldrig haft någon princip och dels på vad Birgitta Ohlsson skrev i Expressen 2006, hon skrev
"Att för oss som kallar oss världsmedborgare är det dags att damma av världsfederalismen som en vision för en mer rättfärdig värld genom att sträva efter en global union med federalisktiskt statsskick. Varje land ska avstå delar av sin suveränitet."
Det tycks i all stillhet vara genomfört av Alliansen fullt ut, ingen behöver längre visa sitt pass om de bara säger att de söker asyl.
Därmed har vi avståt från vår suveränitet att bestämma vem som får vistas i vårt land.
Att det är gällande politik framstår som uppenbart när Alliansen för att skapa majoritet för detta projekt gör upp med Mp om invandringspolitiken.
En annan världsmedborgare, Cecilia Malmström, förstärker också den bilden med sin artikel i Tyska Finansial Times "Öfne dich, Europa" där hon pläderar för obegränsad invandring från arabvärlden.
Att Expo har internationalen som sitt rättesnöre bidrager naturligtvis till applåder och debatterande för att stödja den förda politiken som nu är mer kraftfull än den var socialdemokratins tid.
Då skäms man inte för att uttala en accept för hedersvåldet; "Hedersbegreppet ha kommit för att stanna. På gott och på ont."
Du är i själva verket en valarbetare för SD. Så länge folk inte accepterar hedersvåldet kommer SD att få nya väljare.
Så nu kanske vi kan hoppas på att du förstår varför SD kom in i riksdagen.
Permalänk | Anmäl
Roland Gustafsson, 2011-12-29, 17:00
27 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Hedersbegreppet har kommit för att stanna. På gott och på ont."
Vad ska detta betyda?
I övrigt så får jag känslan av att artikeln är skriven av en vänsterfanatiker som fortfarande tror på multikultur och att alla grupper kan leva i samförstånd. Det har dock både motbevisats både i nutid och i historia.
Cecilia Englund menar tydligen att en nyanserad debatt i invandrings- och integrationsfrågor innebär att fokusera på kulturella likheter och tona ned skillnader. Men det hjälper knappast offren för hederskulturen i form av tvångsgifte, könsstympelse och homosexuella invandrarungdomar.
Toleransnivån för rasistiska uttalanden och handlingar har snarare minskat i Sverige där alla som känner sig det minsta kränkta numera kan vända sig till DO och förhandla sig till ett större skadestånd. Istället för att debattera problemen och slåss med argument väljer man att mötas i domstolar där rättens ledamöter exemeplvis dömer utifrån lagen om hets mot folkgrupp på villkorliga grunder där också invandrarnas ideologiska, kulturella och religiösa övertygelser inbegrips i definitionen.
Men det existerar inte likhet inför lagen eftersom samma lagar endast skyddar invandrare från etniska svenskar, och inte tvärtom. Förklaringen till att SD och andra nationalistiska partier i Europa är på frammarsch beror på att en allsidig och nyanserad debatt saknas eftersom vänsterrörelsen har korrumperat en nyanserad ide- och civilisationskritik med ogiltiga epitet som islamofobi och kulturrasism. Därmed har inte liberalerna lyckats formulera ett eget alternativ till vänsterns misslyckade invandrings- och integrationspolitik i motsats till nationalisterna inom SD.
"Det enda jag vet är att vi har fått ett uttalat främlingsfientligt parti i riksdagen. Frågan är om detta hade kunnat ske om debatten varit mer sansad och nyanserad."
Cecilia Englund har helt rätt i sin ledande fråga.
Självklart hade inte Sverigedemokraterna funnits i riksdagen om de etablerade partierna hade fört en demokratisk, lyssnande diskussion kring migrationspolitiken istället för att köra ner sin politiskt korrekta "sanning" i halsen på folket.
Och det gäller även framöver. Om de etablerade partierna börjar ta hänsyn till folkviljan och bekämpar de helt uppenbara problemen kring migrationen så kommer Sverigedemokraterna att försvinna snabbare än man kan säga ordet tic-toc.
Men det kommer inte att hända för de etablerade partierna har målat i sig i sitt politiskt korrekta hörn tillsammans med sin egen främlingsfientlighet mot Sverigedemokraterna.
Good bye Cecilia, även om Stieg Larsson millioner stödjer din förvrängda verklighetsuppfatting, kommer ni att marginaliseras.
Lyssna in Europa idag, Cameron, Merkel och Sarkosy för att inte tala om Widers i Holland. Aldrig i historien har ett folk frivilligt låtit sig okuperas, förutom möjligen Sverige idag med sjuklövern i spetsen.
Stick du upp din våta finger i luften så känner du var det bär hän. Frihetens vind har börjat blåsa...
@#1 Fredric Nomael.
Du har helt rätt Expo är den mest vänsterextrema och antidemokratiska organisationen som finns i detta land. Den är helt elitinriktad, ljuger lika obesvärat som försäljaren på Bussige Benkes Begagnade Bil och påstår tvärsäkert saker de egentligen inget vet om. Bara det stämmer med deras ideologi.
Den är full av den typ människor som fullständigt vill kontrollera alla andra så de tänker som eliten säger att det ska tänkas.
@#1 Fredric Nomael.
Du har helt rätt Expo är den mest vänsterextrema och antidemokratiska organisationen som finns i detta land. Den är helt elitinriktad, ljuger lika obesvärat som försäljaren på Bussige Benkes Begagnade Bil och påstår tvärsäkert saker de egentligen inget vet om. Bara det stämmer med deras ideologi.
Den är full av den typ människor som fullständigt vill kontrollera alla andra så de tänker som eliten säger att det ska tänkas.
" Det enda jag vet är att vi har fått ett uttalat främlingsfientligt parti i riksdagen..."
Jaha, vilket då? Det enda parti jag känner till som kommit in i riksdagen sedan 1991, så Ny Demokrati kom in, är Sverigedemokraterna. Och dom är inte fientliga till några människor. Varken svenskar eller främlingar.
Däremot har vi 7 partier som är fientliga mot svenskar.
"Hedersbegreppet har kommit för att stanna. På gott och på ont."
Var i ligger det goda? Är det hoten? Våldet? Förtrycket? Eller bara det faktum att vi får lite "nytt" i Sverige? För det ska vi ju ha.
Det är numera inskrivet i grundlagen att Sverige ska vara mångkulturellt. Att då arbeta mot hederskultur blir förståss helt fel. Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt, så är motarbetande av hederskultur inget annat än kulturrasism och brott mot grundlagen.
"I mitt arbete mot rasism och främlingsfientlighet har det blivit viktigare att tala om likheter än skillnader för att skapa förståelse snarare än för att ytterligare öka klyftorna."
Men varför då inte istället lägga detta "arbete" på dom invandrargrupper som tar med sig sina kulturella avarter till Sverige?
Det är väl rimligtvis den dysfunktionella familjen som ska bearbetas och inte deras grannar.
Onyanserat är bara förnamnet.
Gör om gör rätt!!!
Ja, #9 Olle Svensson, man undrar ju vilka som är mest "högerextrema", de som vill bygga moskéer där judehat ska predikas eller de som vill stoppa dem.
Verksamheter som EXPO bygger på konspirationsteorier à la Sion Vises Protokoll och har egentligen bara en uppgift och det är att leverera skruvad underhållning.
Så fort någon tar upp ämnet religiöst förtryck så kommer Helle Klein och slår dig på fingrarna och kallar dig rasist. Se bara vad som hände när första numret av Sans kom ut. Ironiskt nog handlar
minst en artikel i tidningen om den rasiststämpel som religionskritiker drabbas av.
I Sverige finns knappast någon hjälp för ungdomar som drabbas av hedersförtryck. Svenska myndigheter erbjuder i bästa fall de hotade ungdomarna ett skyddat boende, där de kan ligga och trycka som skrämda djur, tills de måste gå ut i samhället igen och åter möta sina förtryckare.
Eftersom samhället vägleds av principen att ingenting är fulare än rasism, så kan samhället inte ingripa mot de hotfulla släktingarna. Man kan bara tala snällt och vänligt med dem och artigt be dem att sluta dödshota sina barn. Om släktingarna inte lyder, eftersom de kanske inte bryr sig om vad svenska myndigheter har för åsikter, så finns det ingenting som myndigheterna kan göra - inte när den viktigaste av alla regler är att myndigheterna inte får vara rasistiska. Man får därför inte bestraffa människor från en annan kultur bara för att de följer sin kultur, även om denna kultur ibland påbjuder t.ex. att föräldrar tvingar sina barn att gifta sig med någon som de inte vill ha, eller, om barnen inte alls lyder, i värsta fall att man dödar barnen. Men de flesta föräldrar som förtrycker sina barn i hederns namn dödar ju trots allt inte barnen, utan de bara hotar och tvingar dem, och det kan ju vi svenskar inte ha några synpunkter på. Mellanösterns hederskulturer kan ju trots allt inte vara sämre än vår! Den som säger så är ju rasistisk.
Så svenska myndigheter måste fortsätta att betala ut eventuella bidrag till de hotfulla släktingarna, t.ex. försörjningsbidrag och bostadsbidrag, medan de hotade barnen hukar i sina hålor. Under tiden kan stolta antirasister som de i EXPO säga att hedersförtryck inte är något problem i Sverige och att de som trots allt blir hotade får mycket bra hjälp.
#4 Sten Figaro, 2011-05-16, 10:51 :
"Lyssna in Europa idag, Cameron, Merkel och Sarkosy för att inte tala om Widers i Holland. Aldrig i historien har ett folk frivilligt låtit sig okuperas, förutom möjligen Sverige idag med sjuklövern i spetsen"
Jamen visst, varför lyssnar inte folk på Merkel och tsar-Cozy??
På tal om invasion, har ni hört den statskuppen som dessa två har i görning?
http://www.redpepper.org.uk/don%E2%80%99t-let-your-slightly-racist-gran-...
Tungt vägande skäl till att hålla Sverige utanför eurobaletten.
"[Heders-] Begreppet har accepterats och används vitt och brett, ibland för brett."
Håller med. Begreppt har varit viktigt för att lyfta fram mekanismerna som leder till brotten. Men det har varit en bromskloss eller ett krikben, genom att distansiera oss från offren för dessa brott och göra det alltför lätt att avfärda brotten genom förklaringsmodellerna som fokuserar på kulturskillnader.
Brott är brott, och alla ska vara lika inför lagen.
vafan: krokben!
Är det inte dags att byta ut begreppen "heders" mot skam i dom här sammanhanget, för det finns inget hedervärt i det som sker.
Sen är det intressant att se hur många som ser verkligheten i annat ljus än t.ex. Cecilia, vissa skriver att vi som kommenterar negativt mot PK maffian är allt från främlingsfientliga till Nazister mm.
Men dom som försvarar den inslagna vägen borde ju eftersom dom består av 95% av befolkningen enligt samma PK maffia skriva betydligt mer, eller är det så att vindarna börja vända och folk börjar förstå den största mörkläggningen och förljugenheten i modern historia.
#3 Bo T, 2011-05-16, 08:12
Jag tror inte det. SD har ett enormt förtroendekapital hos sina väljare. Genom att de vågat säga vad ingen annan vågat. Genom att de håller en spikrak linje oavsett hur provocerade de blir, oavsett vad de utsätts för. Genom att de inte genast lägger sig platt för journalistpartiet.
Snarast är just omutligheten mot journalistpartiet SDs absolut främsta kvalitet. Alla andra politiker är livrädda för journalister. Men eftersom SD redan är hatade av alla journalister så behöver de inte bry sig om journalistpartiets agenda överhuvudtaget. Det är i alla fall något jag uppskattar. Journalister är trots allt inte valda av någon och är nästintill ekonomiskt oberoende från till och med läsare eftersom de främst lever på presstöd och reklamintäkter.
Jag tror att idag, från dagens läge, åker inte SD ur riksdagen oavsett vad sjuklövern tar sig till. Sjuklövern kan överhuvudtaget ej tävla i migrationsdebatten med SD, de har liksom förverkat sitt förtroende. Medelst FPs diverse populistiska och oärliga utspel. Medelst att satsa sin trovärdighet, säga: lita på oss, vi vet vad vi gör, när det numera är uppenbart att de inte har en aning om vad de sysslar med. Hela sjuklöverns stall av politiker måste bytas ut innan de har någon form av möjlighet att tävla mot SD på detta område, oavsett vad de säger. Tror jag.
Robert Fisk har skrivit en artikelserie i the Independent om hedersmord/skammord som klart och tydligt visar att SD med anhang under lång tid infiltrerat mellanöstern och befläckat kulturen där i uppsått att ta sig in i Sveriges riksdag..
http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/fisk/robert-fisk-the-c...
För övrigt måste råvarupriset på aluminium stigit under den senaste månaden med tanke på bl a OBL. Något som även börjar bli märkbart på nivån på artiklarna här på Newsmill..
#18 Martin A. Jag håller förstås med. Mitt resonemang var rent hypotetiskt eftersom "sjuklövern" gjort islamiseringen av Sverige till sin främsta hjärtefråga och sin heligaste ko så kan de inte ens om de vill återvinna något förtroende i migrationsfrågan.
Som jag skriver i en annan kedja är det fastighetsbubblan som avgöra balansen mellan Sverigedemokraterna och Moderaterna. Nästa recession står för dörren och bostadsmarknaden riskerar att kollapsa igen.
När folk förstår att tryggheten välfärden ska delas med allt fler invandrare vilket leder till en allt sämre trygghet och välfärd så kommer reaktionen. Det ska mycket till för att trolla bort den utvecklingen.
Men eftersom de sorgerliga borgerliga säger att de hellre stöder en regering med Lars Ohly som statsminister än samverkar på minsta vis med Sverigedemokraterna kan det dröja innan Sverigedemokraterna får något formellt inflytande vilket kan öka spänningarna i samhället dramatiskt.
Risken finns att "sjuklövern" fifflar bort hela vårt demokratiska system.
Problemet med den s.k hederskulturen försvinner inte blott vi slutar tala om den. Tänk på Fadime och Pela, de skulle nog tycka att det borde talas MERA om saken.
Problemet med den s.k hederskulturen försvinner inte blott vi slutar tala om den. Tänk på Fadime och Pela, de skulle nog tycka att det borde talas MERA om saken.
Ju mer korkade artiklar desto mer gynnar de SD, helt klart.
Var det inte Gudrun Schyman som försökte sig på att nyansera med att det inte var synnen på kvinnor från specifika kulturer det var fel på utan någon sorts manshierarki som inte var kopplad till kultur, dvs alla mäns fel. Jag tror inte det gick hem hos många milt sagt, fast det blir intressant vad för nya nyanseringar politburon kan komma fram med härnest.
Är det någon som lyssnar längre på dessa PK människor. Ni på EXPO har förvrängt verkligheten genom att systematiskt indoktrinera det svenska samhället och ställt svenskar mot svenskar och invandrare mot svenskar med gångna regeringars stöd och uppdrag. Detta är er sörja och nu skjuter ni över ert ansvar på de främlingsfientliga, rasister, islamofober, nazister – SD med era ord.
Jag är en stolt SDare och jag ser mig själv som en av sanningens beskyddare, något ni journalister också borde blivit för länge sedan och för det ska ni stå till svars för vad ni åstadkommit!!! Om sanningen är lika med att vara rasist – ja då får du väl kalla mig rasist! Jag skiter i det för sanningen kommer alltid fram till slut och den är allt annat än rasistisk.
Vi svenskar måste värna det sekulariserade samhället. Cecilia Englund har tyvärr rätt, när hon säger att hederskulturerna är här för att stanna. Men det betyder inte att vi ska godta deras beteenden och krav. Vi bestämmer vad som är allvarliga brott och straffar brottslingarna.
Problemet med hederskulturen är mångdimensionell:
1. Ingen "svensk" fattar begreppet religion eller hur detta kan särskilja olika människor. Omvänt fattar inte många muslimer hur det inte kan ha med sättet att leva.
2. Hederskulturen är i grunden en djupt patriakalisk och dikatorisk syn på livet. Helt verklighetsfrånvänt från vad normala "svenskar" anser vara norm.
3. Respekten för kvinnor är, oavsett bestående ojämlikheter, överlägset bättre i Sverige än i något annat jämfört land. Second to none skulle jag till och med vilja påstå. Att många på vänsterkanten och feminister vurmar för islam är en rätt häftig grej som de nog inte ens själva förstår.
4. Omvänt gäller att de som kommer från patriakala samhällen inte sällan betraktar kvinnor som halva människor. Detta gäller definitivt de uttalat religiösa (må vara kristna, judar, muslimer), vilket gör DO:s vurm för religiösa uttryck helt bisarr.
5. Ovanstående leder vidare till att kränkning / diskriminering pga religösa åsikter omedelbart måste upphöra. Finns det något mer kränkande än religion gentemot det civila samhället?
Tack för mig!
De andra partierna har totalvägrat att ta i invandringsfrågor. Detta därför att frågan är så pass komplicerad och moraliskt svår att det är politiskt självmord att tala om den. Det finns många andra exempel på frågor som inte går att diskutera i svensk politik.
Det är en av svagheterna med en representativ demokrati som vår att det är fruktansvärt svårt att få någon politiker att ta upp en fråga som riskerar att skada den egna karriären. När karriärdöden är garanterad är det helt omöjligt.
Denna vägran ger utrymme åt missnöjes-partier som SD.
"Det var viktigt att ta ställning innan det var för sent, skriver Cecilia Englund, redaktör tillsammans med Stieg Larsson för antologin ”Debatten om hedersmord – Feminism eller rasism”. "
Sjukt att du bryr dig mer om att skydda en kultur ifrån kritik, att du bryr dig mer om att SD inte ska får röster,
än att du bryr dig om,
de flickor som puttas ifrån balkonger av sina egna föräldrar,
den etniskt svenska flickan som klubbades ihjäl av sin tonårskärlek för att hon var icke-muslim och han muslim,
Sjukt att du inte bryr dig om människoliv mer än ideologi.
Men det har ju alltid varit kommunismens stora baksida.
Att debatten tog fart efter att Fadime Sahindal hedersmördats beror enligt min uppfattning till stor del på det svek som samhället under ledning av socialdemokratin svarade för. Mona Sahlin sa långt innan mordet att vi skulle ge henne all hjälp och skydd hon kunde behöva för att sedan undvika allt som kunde tolkas som ledarskap i den riktningen. Då är det inte underligt om folk börjar fundera på hur det står till med uppriktighet och moral hos vår politiska elit och att förväntan om åtgärder för att komma till rätta med hederskulturen.
Att inget gjorts bevisades inte minst när den Afganske pojken skållades till döds utan att hans mördare kunde fällas förrän brodern till flickvännen trädde fram.
Det enda verksamma tycks vara utvisning men tillämpningen hålls uppenbarligen tillbaka.
Hur många "balkongflickor" skulle slippa ifrån luftfärden om vår rättvisa slutade tro på amsagor och såg till så att alla förövare obligatoriskt utvisades?
Så länge våra politiker inte vidtar i befolkningens ögon rimliga åtgärder mot hedersvåld och andra former för våld kommer debatten att fortsatt gynna SD.
Det hjälper inte hur duktiga Expos medarbetare än är på att formulera sin kulturmarxistiska propaganda för när de kommunistiska teorierna skall provas av verkligheten faller de platt nu liksom 1914 och 1933.
Att liberalismen inte kan formulera en trovärdig lösning beror dels på att de aldrig haft någon princip och dels på vad Birgitta Ohlsson skrev i Expressen 2006, hon skrev
"Att för oss som kallar oss världsmedborgare är det dags att damma av världsfederalismen som en vision för en mer rättfärdig värld genom att sträva efter en global union med federalisktiskt statsskick. Varje land ska avstå delar av sin suveränitet."
Det tycks i all stillhet vara genomfört av Alliansen fullt ut, ingen behöver längre visa sitt pass om de bara säger att de söker asyl.
Därmed har vi avståt från vår suveränitet att bestämma vem som får vistas i vårt land.
Att det är gällande politik framstår som uppenbart när Alliansen för att skapa majoritet för detta projekt gör upp med Mp om invandringspolitiken.
En annan världsmedborgare, Cecilia Malmström, förstärker också den bilden med sin artikel i Tyska Finansial Times "Öfne dich, Europa" där hon pläderar för obegränsad invandring från arabvärlden.
Att Expo har internationalen som sitt rättesnöre bidrager naturligtvis till applåder och debatterande för att stödja den förda politiken som nu är mer kraftfull än den var socialdemokratins tid.
Då skäms man inte för att uttala en accept för hedersvåldet; "Hedersbegreppet ha kommit för att stanna. På gott och på ont."
Du är i själva verket en valarbetare för SD. Så länge folk inte accepterar hedersvåldet kommer SD att få nya väljare.
Så nu kanske vi kan hoppas på att du förstår varför SD kom in i riksdagen.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.