Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Stora pappa-debatten

Michael Alonzo och Hanns Boris

Ogifta män är helt rättslösa när de blir pappor

I Sverige har både barn och deras mammor har rätt att kräva faderskapstest, men en man kan inte ens få hjälp av en domstol att göra ett. Detta leder till att massor av barn inte vet vem som är deras pappa och att de får aldrig träffa sin pappa. Det är givetvis en uppenbar könsdiskriminering som borde åtgärdas. Det skriver Hanns Boris och Michael Alonzo på internationella familjedagen.


Om författaren

Michael Alonzo driver Föräldrajuristen och är ordförande för riksorganisationen Pappa-barn. Michael har medverkat i flera debattprogram i TV och radio och skrivit flera böcker om sina egna erfarenheter.

Hanns Boris är ensamstående pappa och initiativtagare till Pappa-Barn Jönköping. Hanns är debattör och har skrivit flera debattartiklar i ämnen som berör barns rätt till båda sina föräldrar.

 

Idag är det internationella familjedagen, vilket försiktigt uppmärksammas i Sverige sedan 2002. Internationella familjedagen syftar till att visa den stora betydelsen familjen har för individers liv, men för de allra flesta av oss kommer det i år vara en helt vanlig söndag.

Man kan fråga sig varför det behövs en särskild familjedag. Den spelar olika roll i olika delar av världen. I Sverige behövs den för att stärka mäns rättigheter i familjen. Idag står en ogift man helt utan några rättigheter den dagen han blir pappa. Det är kvinnan som avgör om mannen ska få göra faderskapstest, om mannen ska få vårdnad om barnet, och till och med hur barnbidraget ska fördelas. Som mannen i familjen måste man kämpa för att få vara en del av den här gemenskapen medan kvinnan och barnen anses vara något självklart i en familj. Om mannen inte lyckas bevisa att han duger och är värd att vara med i familjen lämnar kvinnan honom och tar med sig barnen.

Enligt europeisk lag, som Sverige är skyldig att följa, har alla människor rätt till ett familjeliv. Det innebär till exempel att om en man försöker smita från att erkänna att han gjort en kvinna med barn så kan mamman tvinga mannen till ett faderskapstest. Vägrar mannen, ja då blir det polishämtning och transport till sjukhus för DNA test.

Även barn har en lagstadgad rätt till familjeliv och att känna till sitt ursprung. Om du inte fått veta vem som säkert är din far så kan du begära att ett DNA test görs på den man du tror är din far. Om du är adopterad kanske du inte vet vem som är din biologiska mamma och pappa. Då har du rätt att begära fram alla handlingar så att du får kännedom om din biologiska familj.

Men i Sverige är män undantagna rätten till familjeliv. Det är givetvis ett brott mot europeisk lag att könsdiskriminera så uppenbart. Men det struntar Sverige i. I Sverige har män inte samma rätt till ett familjeliv som kvinnor och barn.

Tillåt oss ge ett exempel ur verklighetens Sverige 2011. En man och en kvinna väntar barn. Mannen lämnar kvinnan, men vill ta ansvar för sitt barn. Modern hävdar då att om mannen lämnar henne så kommer han inte få träffa barnet. Barnet föds. Modern vägrar låta fadern träffa barnet, men låter farmor träffa sitt barnbarn. Farmor passar på att topsa barnet och det görs DNA test som med 99,8% säkerhet visar att fadern är just far. Hade det varit modern som begärt faderskapstest hade faderskapet genast varit fastställt nu. Med eller utan faderns erkännande.

Men om modern vägrar skriva på faderskapserkännandet så får barnet ändå ingen pappa. Om mannen då vänder sig till domstol får han veta att han inte har rätt att väcka talan. Han är ju inte formellt sett släkting till barnet. Med andra ord har en man ingen rätt alls att begära att ett faderskapstest ska göras på honom.

Detta leder till att massor av barn inte vet vem som är deras pappa, de får aldrig träffa sin pappa eller att de lever med en man de felaktigt tror är deras pappa.

Men det leder även till att mängder av män inte har någon laglig möjlighet att få bli erkända som fäder till sina barn. Konsekvensen blir att mannen inte kan ta ut någon föräldraledighet, inte bli vårdnadshavare och inte begära något umgänge. Sen finns det andra konsekvenser som att man inte vet vem man ska fråga vid organdonationer. Slutligen så förlorar barnet rätt till arvet efter fadern. En del män löser det så gott det går genom att skriva testamente. Det blir deras sista försök att visa sitt barn att de faktiskt fanns och brydde sig.

Det vore inte så komplicerat att ge män samma rätt som kvinnor att begära faderskapstest och att faderskapet fastställs automatiskt efter DNA test även om mamman vägrar skriva på.

För några veckor sedan hade riksdagen möjlighet att förändra detta och stärka mannens ställning i familjen, man valde dock att avslå de familjerättsliga motionerna som ledamöterna skrivit med bland annat en hänvisning till en promemoria som skrevs i slutet på 1900-talet. Det visar att politikerna inte lever i takt med samhällsutvecklingen.

Männen i dagens Sverige vill ta ett större ansvar för sina barn. Istället för att ägna kraft, tid och pengar till segdragna vårdnadstvister vill de vara med och umgås med sina barn. De vill åka till badhuset och bada med dem, åka hem och koka makaroner och sen tillsammans fortsätta snickra på det som ska bli en fin möbel i barnrummet.

I framtiden borde inte Internationella familjedagen vara en helt vanlig dag som bara seglar förbi. Låt oss göra det till den dagen då vi belyser orättvisorna och ojämställdheten inom familjen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/36247

14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är självklart att barnets rätt att veta vem som är dess far bör omhuldas och försvaras genom lagstiftning. Något annat borde vara otänkbart. Bra artikel.

Permalänk | Anmäl #1 Cuben, 2011-05-15, 12:43

Håller med föregående talare.

Permalänk | Anmäl #2 Christina Lundqvist, 2011-05-15, 13:00

Japp.

Permalänk | Anmäl #3 Gittan Gustavsson, 2011-05-15, 13:17

Faderskapstest borde vara en självklar rättighet, både för barnets och faderns skull. Det kan göras obligatoriskt redan på BB oavsett om föräldern begär det eller inte. Tror knappast någon kommer att säga emot er, andra än de som tycker DNA-test är dyrt. Men det är såpass viktigt att kostnadskäl ska inte hindra detta.

Permalänk | Anmäl #4 Ina Höst, 2011-05-15, 13:26

Samhället (och lagstiftningen) har inte alls hängt med i denna utveckling. Det har resulterat i att moderskapspresumtionen blivit förhärskande och papporna har reducerats till de som betalar underhåll. Någon jämlikhet för/inför/med barn finns inte.

Permalänk | Anmäl #5 Karl Pedal, 2011-05-15, 17:19

Tydligen så är ca: 5% av alla barn avlade med någon annan än pappan i familjen. P.g.a. att oärliga kvinnor låter påskina att deras partner är far till barnet lurar dessa kvinnor till sig enorma belopp.
Underhållande vore om vi skulle kartlägga alla svenskar och kolla om de har "rätt" far. Sedan skulle rättsprocessen igång där de mammor som sysslat med bedrägeri åtalades och vid fällande dom bli återbetalningsskyldiga.

Permalänk | Anmäl #6 Robert Pettersson, 2011-05-15, 19:14

Mängder av män skiter i sin avkomma, sviker barnen och finns inte den dag dom vuxna barnen söker sina rötter,

Där Alonso har du ett mycket större uppdrag än att skulbelägga kvinnor, mycket större för dom barn vars pappor sviker sina barn

Permalänk | Anmäl #7 Kjell-Åke Bjurkvist, 2011-05-15, 21:29

Kejll-Åke, man kan aldrig tvinga en förälder att ta sitt föräldraansvar oavsett om det är en mamma eller pappa. Däremot kan man uppmuntra och motivera föräldraskapet. Det den här artikeln handlar om är hur vi vill förändra situationen för de som vill vara förälder men inte får på grund av lagstiftningen ser ut som den gör. Det märkliga är, vilket också framkommer i kommentarerna ovan, att det aldrig är någon som säger emot. Alla tycker det är självklart att män ska kunna begära faderskapstest, men ändå tillåter inte lagstiftningen det.

Sen är jag övertygad om att om lagstiftningen varit jämställd för blivande föräldrar hade färre män skitigt i barnen.

Permalänk | Anmäl #8 Hanns Boris, 2011-05-15, 22:38

#6 Robert Pettersson
Jag vet inte varifrån du hämtar uppgiften om 5%. Att den uppgivna fadern inte är den biologiska fadern avslöjas ofta vid utredningar i samband med organdonation. Där handlar det om 10-12%. Tyvärr har jag inte hittat officiella siffror, har bara pratat med en läkare om saken.

En annan "underhållande" effekt av din föreslagna kartläggning är att vi kan få reda på vilken man i Sverige som har avlat flest barn. Är det Robert Robertsson, brevbärare i Yttre Grundmåla? Eller Horst Bardelius, basist i dansbandet Lurviga Svängizar? :)

Permalänk | Anmäl #9 u_16046, 2011-05-15, 22:41

Bra artikel. Håller helt med er.

Permalänk | Anmäl #10 Hannes Carlsson, 2011-05-16, 13:11

#8Hanns Boris
Jag ser ingenting i det som Kjell-Åke skriver som handlar om att man ska tvinga någon att ta sitt föräldraansvar.

Det som är slående med er artikel är att den handlar så mycket om rättigheter och då främst om pappors rättigheter. I förhållande till våra barn har vi som föräldrar väldigt få rättigheter. Tänk om ni i stället kunde utgå ifrån barnens rättigheter och kanske pappas ansvar och möjligen också skyldigheter.

Det är ett jäkla fokus i debatten om rätten för pappor till än det ena och än det andra. Rätten att ta hand om våra barn (eller ens träffa dom) blandas med rätten att slippa vara hemma och ta hand om dem. Att vi har ett ansvar för våra barn och en skyldighet att vara närvarande talas det mindre om.

Jag tror snarare att det är där som nyckeln ligger. Den dagen pappors föräldraskap inte längre ses som en fråga om valfrihet eller något som man kan göra när barnen blir stora och behöver lära sig tvåfotsdribblingar eller ha skjuts till discot, den dagen kommer vi också bli svårare att välja bort som föräldrar av andra.

Permalänk | Anmäl #11 Max, 2011-05-16, 15:15

#11 Max

Det är bra att du uppmärksammade att artikeln handlar om främst pappors rättigheter, i det ligger nämligen barns rättigheter till båda sina föräldrar. Som lagstiftningen idag är utformad, vilket vi också försöker förklara i artikeln, är det bara mamman som har rättigheter idag. Det tycker vi är fel och det finns väldigt många pappor som just vill ta ansvar för sina barn och känner en skyldighet gentemot sina barn att vara närvarande. Men de hindras av barnets mamma och en lagstiftning som enkom ger mammor rättigheter.

Sen kan det finnas många orsaker till varför barn inte får träffa sin pappa så mycket som de skulle vilja. Att han skiter i dem kan vara en sån, men då måste man också fråga sig varför han skiter i det? Där tror jag nyckeln ligger i att man som pappa idag är utan grundläggande rättigheter för sitt föräldraskap och därför känner att man inte orkar kämpa för det. Man är dömd på förhand och det är en jävla brant backe att bestiga för att ens få träffa sina barn varannan helg om det vill sig illa.

Permalänk | Anmäl #12 Hanns Boris, 2011-05-16, 16:44

# Hanns Boris

Perfekt! Då är vi ju eniga om i stort sett allt, utom möjligen problemformuleringen.

Om du för ett ögonblick släpper fixeringen vid pappans rättigheter och vänder på perspektivet till barnets rättighet så kan vi kanske närma oss varandra. En organisation eller aktivist som utgår från det perspektivet kommer att fånga upp barnets rätt till en närvarande pappa både i de fall du och Micke beskriver och i de fall som Kjell-Åke beskriver ovan. Jag väntar dock fortfarande på en pappa-grupp som kombinerar pappas rättigheter med hans ansvar och skyldigheter.

Så länge det finns pappor som anser att de själva kan välja när och om de vill vara delaktiga i omvårdnaden av sina barn så kommer också mammor och domstolar ibland att ta sig friheten att välja bort pappans delaktighet även när denne vill och känner ett ansvar för sina barn. Det är först och främst vi pappor som kan ändra på det genom att göra det manliga föräldraskapet till en fråga om ansvar och inte om valfrihet.

Jag tror säkert att möjligheten till faderskapstest kan vara en positiv reform som kan hjälpa en del pappor och barn men för att få någon verklig förändring måste vi framförallt satsa på att göra pappa till någon som inte går att välja bort. Vi pappor kan alla bidra genom att faktiskt försöka ta vårt ansvar från början och inse att med rättigheter följer skyldigheter, i stället för att ursäkta flyende farsor med att de säkert är offer för elaka mammor och ondskefulla och pappahatande myndigheter.

Permalänk | Anmäl #13 Max, 2011-05-16, 21:44

#13 Max

Du har helt rätt Max, vi är överens. I några av de artiklar jag skrivit tidigare och även intervjuer som gjorts med mig har jag lyft fram att pappor behöver ta ett större ansvar. Jag menar att det börjar redan vid första besöket på MVC, dit det är viktigt att den blivande pappan följer med. Där är det också viktigt att personalen ger pappan bekräftelse och uppmärksamhet. Tyvärr har inte jag den erfarenheten.

Världen är inte svart eller vit, och inte heller problematiken kring pappors rättigheter och ansvar. Det finns många faktorer som spelar in och berör varandra och i vår debattartikel valde vi den här gången att fokusera på en fråga som exkluderar många män från ett familjeliv med anledning av att det var internationella familjedagen då artikeln publicerades. Nästa artikel kanske handlar mer om pappors ansvar beroende på vad vi väljer att koppla den till.

Om du läser de sista styckena en gång till i vår artikel kommer du också upptäcka att det är en närvarande och ansvarstagande pappa som vi efterlyser. Jag vill dock understryka att man aldrig kan tvinga någon till att ta ett ansvar. Det finns både pappor och mammor som skiter i sina barn och inte tar det ansvar de förväntas. Man kan dock, som jag skrev i ett tidigare svar, uppmuntra och motivera till ansvarstagande och kanske stödja på olika sätt om det behövs. Det är inte alla som känner sig säkra och bekväma som förälder.

Att de här frågorna hör ihop med varandra är självklart och det ena utesluter inte det andra. Genom att ge fäder de grundläggande rättigheterna en förälder ska ha, men också uppmuntra till ansvarstagande, kommer många barn få växa upp med både sin mamma och pappa som närvarande föräldrar även om de inte bor tillsammans.

Permalänk | Anmäl #14 Hanns Boris, 2011-05-17, 19:52


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.