Ja, om Fredrik Reinfeldt vill bli ihågkommen som en god statsminister är det dags att packa nu, innan den självgoda bubblan spricker.
Regeringens lyckoprognoser för svensk ekonomi är helt omöjliga att infria. Vilken dag som helst kommer nästa recession.
Packa nu, Reinfeldt, och erbjud din plats till någon som har lite verklighetskontakt och sin inte tror på maximal befolkningsökning som lösning på alla problem.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-13, 06:58
En intressant reflektion. Men om vi pratar partiledare i dom stora partierna så är det knappast Reinfeldt som står i tur att bytas ut.
Efter valet 2010 var alla överens om att (S) befann sig i kris och bland det första man gjorde var att tillsätta en kriskommission. Därefter bytte man partiledare vilket är en av de kraftfullaste åtgärder som ett parti kan vidta när man befinner sig i en kris.
Och hur väl har (s) då lyckats vända utvecklingen under det dryga halvår som gått sedan katastrofvalet 2010?
Svaret på den frågan lyder att det har man inte. Enligt SIFOs senaste väljarbarometer dvs den för april 2011 så uppgick Socialdemokraternas stöd till 31,2% vilket inte är så mycket mer än i valet. För att få perspektiv på den siffran så kan den jämföras med motsvarande väljarbarometer under den förra mandatperioden dvs väljarbarometern för april 2007 och i den så uppgick Socialdemokraternas väljarstöd till 44,1%. Det stöd som (s) har bland väljarna nu är alltså 71% av det stöd man hade i april 2007 (31,2/44,1= 70,7%) man har alltså förlorat nästan 30%.
Socialdemokrater är ofta lojala mot sin ledare. Men jag utgår ifrån att om partiet fortfarande bara har ett drygt 30% väljarstöd när vi kommit till slutet av år 2011 så kommer nog frågan om partiledarbyte upp på bordet igen.
Det skulle vara intressantare om Jenny Madestam skrev om ledarfrågan i hennes eget parti för om den finns mycket att säga.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-05-13, 07:16
Jenny on the block kan väl ha en poäng. Men vad har detta med vetenskap att göra? Ska forskarna uttala sig i vetenskapens namn om allt möjligt, som bara rör ens personliga tyckande?
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-05-13, 07:19
Feministen Anders Borg som vill att LO-kvinnor inom vården ska ha lägre löneökningar än nu, hur går det ihop? Är inte den feminismen bara en läpparnas bekännelse?
Fredrik Reinfeldt och Anders Borg är visst skickliga politiker, men efter denna mandatperiod har de suttit vid makten nära på lika länge som Göran Persson som satt i tio år som partiledare. Folk var urleda på Persson och han förlorade makten till den karismatiske Reinfeldt som lyckats plocka ihop ett vinnande lag.
Man kanske kan räkna med att människor ledsnar även på Reinfeldt och Borg och det därför kan vara läge att avgå i tid.
Maria Wetterstrand, Miljöpartiets avgående språkrör är ett politiskt fenomen som säkert kunde sitta en mandatperiod till om inte reglerna hindrat det. Maria Wetterstrand kunde ha blivit statsminister om hon funnits i ett större parti. Hon är kvinna, oerhört kunnig och respekterad för det i de flesta läger.
Permalänk | Anmäl
u_14767, 2011-05-13, 07:39
#3, Doktor (p)Eleph@nt.
Jenny Madestam har den demokratiska rättigheten att tycka, och hon bör även få presentera sig som den statsvetare hon är. Liksom du presenterar dig som doktor och förmodligen vill ha respekt för det när du tycker till personligt.
Permalänk | Anmäl
u_14767, 2011-05-13, 07:51
FR har inte, som påståtts, samlat borgerligheten. Den uppgiften är slutförd först när Alliansen uppgraderats till ett parti. En enkel åtgärd som inte kräver vare sig sammanslagningar eller andra omfattande organisatoriska förändringar: registrera Alliansen som parti i vallagens mening och låt det bli paraply för de fyra. Då slipper vi uppleva såväl taktikröstande som desperata prifileringsförsök från dem som balanserar på fyraprocentspärren. Fixar FR det kan han gå. Moren har gjort sitt...
Permalänk | Anmäl
christina wegel, 2011-05-13, 08:05
Bror Viktor
Det sämsta en proffsboxare kan göra är att inte sluta i tid.
Antagligen gäller samma sak inom politiken. Historien är full av exempel på såväl boxare som politiker som inte haft vett att sluta i tid.
Om vi för ett resonemang om Fredrik Reinfeldt eller Håkan Juholt eller någon annan partiledare bör avgå eller ej så måste det göra utifrån deras egna partiers perspektiv.
Det är moderaterna som utsett Fredrik Reinfeldt till partiledare och då den dagen kommer då det är en fördel för hans parti att han avgår så bör han göra det .
Men till skillnad från Jenny Madestam så tror jag inte att den stunden kommit än då det är bättre för hans parti att han slutar.
Det är helt rätt att om han skulle sluta nu så skulle han kunna dra sig tillbaka som "Undefeated Champ" precis som Rocky Marciano gjorde.
Men jag är inte säker på att det är den optimala lösningen för hans parti pga att de undersökningar som gjorts visar att väljarna har högt förtroende för Reinfeldt.
Vad gäller Håkan Juholt så har den positiva effekt i opinionen som brukar komma efter ett partiledarval inte infunnit sig. Han har iofs inte varit partiledare så länge men kännetecknet för en "Westerbrgeffekt" brukar vara att den infinner sig rätt snabbt.
Min uppfattning är att om (s) vid årets slut fortfarande har siffror som ligger långt under deras historiska siffror så skulle det kunna vara ett genialiskt drag om Juholt avgår om syftet är att stärka varumärket Socialdemokraterna
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-05-13, 08:16
Bror Viktor, forskare ska egentligen bara diskutera forskning, jag har lagt märke till att professorer när de intervjuas tex i TV, pratar om allt möjligt som de aldrig har forskat på.
I kommentatorsfältet tycker jag nog att man måste få lägga fram sitt tyckande. Det är ju klart för alla att det handlar om tyckande där.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-05-13, 08:29
Ja, han bör avgå. Reinfeldt ligger i total oktakt med såväl Cameron som Merkel och Sarkozy. När ekonomin går bättre kommer andra frågor upp som den om mångkultur och där har han inte lyssnat in väljarbasen. "Ursvenskt är rena barbariet" som han så kärnfullt uttalade...
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-05-13, 08:39
En absurd artikel. Som om att leda ett land vore någon slags image-tävling. Byt ut "Reinfeldt" mot "Erlander" så ser man hur felaktig iden är. Erlander avgick inte efter 6 år. Han satt i över 20 år, de bästa åren i Sveriges historia, och har ett fantastiskt eftermäle.
Reinfeldt vet vad han vill med Sverige. Och han vill styra. Han kommer att sitta kvar så länge han har folkets förtroende. Han hade kunnat avgå redan nu, han sitter som statsminister utan egen majoritet (indirekt) beroende av SD.
Jag hoppas Reinfeldt sitter lika länge som Erlander. Förutsatt att han håller kvalitet hela vägen. Inte blir bekväm eller ännu värre beroende av makten. Som Göran Persson.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-05-13, 08:51
Tänk vad mycket dom som inte vet vet!
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-05-13, 09:00
Känner mig lite träffad av Stig Bergmans kommentar:) Men avsikten i dessa kommentarsfält är antagligen till för att man ska få tycka, utan att för den skull göra anspråk på att veta det ena eller det andra. Man kan ju även spekulera, det kan väl inte vara skadligt?
Permalänk | Anmäl
u_14767, 2011-05-13, 09:20
Dr Eleph@nt, nu är ju Jenny Madestam faktiskt statsvetare och tillika doktor i statsvetenskap. För mig som lekman och intresserad av politik är det mycket intressant att ta del av hennes åsikter om politik och partiledare även om hon kanske inte har styrkt detta i sin forskning. Andra statsvetare som Olov Ruin, Bo Rothstein och Olof Pettersson uttalar sig ibland om aktuella fenomen i egenskap av experter.
Nu vet jag inte vad du är doktor i men jag antar att du enligt vad du skrev senast bara får yttra dig eller skriva artiklar inom ditt smala kunskapsfält. Jag anser att Jenny gör just det.
Permalänk | Anmäl
u_14767, 2011-05-13, 09:34
Lars Johansson, du skriver om Westerbergeffekten. Jag för min del vill inte tro att effekten av partiledarbytet måste visa sig direkt i opinionen. Det kan lika gärna ta ytterligare en tid innan Juholts apparition och budskap blir populär och visar sig i ökade opinionssiffror. Men det är bara vad jag vill tro:) Du kan mycket väl ha rätt:)
Permalänk | Anmäl
u_14767, 2011-05-13, 09:41
Det spelar ingen roll om det är professorer eller doktorer, ska man uttala sig offentligt i debattartiklar ska det gälla forskning. Inte löst tyckande.
Ett fel blir inte bättre för att det är en professor som gör det.
Föreställningen att det bara är experter som ska uttala sig i alla frågor undergräver demokratin.
Så ligger det till Snor Viktor.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-05-13, 09:42
Bror Viktor
Jag håller det inte omöjligt att du har rätt. Det ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.
Min tes är i alla fall att Socialdemokratins befinner sig i en djupare kris i dag än dagen efter valdagen. Och den grundar sig på att man spelat ut vi-byter-ut-partiledar-kortet, vilket är ett kraftfullt kort som inte kan spelas hur många gånger som helst men det har inte påverkat väljarkåren i någon större utsträckning.
Kriskommissionens rapport verkar man redan ha begravt. Den ingick inte i den dokumentation som skickades ut iför partikongressen. Annars kunde ju arbetet med kriskommissionens rapport ha kunnat bli en nystart men det verkar man inte anse.
Förstår dagens Socialdemokratiska ledning hur djup partiets kris är?
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-05-13, 09:49
Okej, Doktor snällefjant, tack för att du skriver mig på näsan det korrekta. Nu är det faktiskt du i egenskap av expert som har rätt, eller hur, och jag ska bara vara tyst,eller? Barnsligt av dig och mig.
Jag skrev ju att det är demokratiskt att få tycka, såg du inte det? Vilken är skillnaden när t ex Sven-Erik Alheim har åsikter i debattartiklar här? Han är utbildad jurist och kan ha befängda idéer för det, men han är förstås inte forskare, om nu det ska vara så exklusivt.
Om t ex en narkotikaforskare skriver en debattartikel och uttrycker befängda idéer i sin egenskap av just forskare är det givetvis fel, det inser jag med. Jag kan tänka luddigt här men rätta mig gärna. En debattartikel är något annat än en artikel i ett vetenskapsmagasin enligt min mening. Jenny Madestam har rätt att driva opinionsfrågor - opinion är åsikt på engelska - i sin egenskap av expert. Jag håller inte alltid med henne för det och kan skilja strunt från annat.
Permalänk | Anmäl
u_14767, 2011-05-13, 10:28
Det vore ett genidrag att reinfeldt efterträddes av den mest kompetenta och lämpliga ledaren, oavsett kön. Det skulle visa att Moderaterna var ett jämställt parti på riktigt om de de facto lät kompetens avgöra i motsats till feministlobbyns agenda. En manlig efterträdare med snopp (förutsett att denna var den bäst meriterade och kompetente) skulle vara en stark signal om att de var intresserade av jämställdhet på riktigt. Kan en feminist ta in den tanken?
Permalänk | Anmäl
Peter, 2011-05-13, 11:12
Jag tycker iofs att en forskare har rätt att uttala sig i politiska frågor. Även om det dom säger inte har grund i deras forskning. Problemet med Jenny Madestam är dock att man vet inte när det är statsvetaren Jeny Madestam eller socialdemokraten Jenny Madestam som talar. När det under "om författaren" står att "Jenny Madestam är statsvetare vid Stockholms universitet. Hennes avhandling ..." så får man intrycket att det är statsvetaren som talar men i en del fall så är det det socialdemokraten Jenny Madestam som talar.
Hon skulle antagligen tjäna på att göra som Stig-Björn Ljunggren som brukar presentera sig som socialdemokrat
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-05-13, 12:11
Jenny Madestam är en rolig filur. Jag är inte speciellt imponeras av hennes analysförmåga och så har hon magen att indirekt "förslå" något och sedan kalla det "genialt". Hon saknar tydligen helt självdistans och ödmjukhet.
Permalänk | Anmäl
u_10550, 2011-05-13, 13:51
Fredrik bör avgå snarast, innan han sålt hela barbar-landet till kulturberikande omyndiga barn.
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2011-05-13, 19:59
Vad nu då, fick man inte säga att Fredrik Reinfeldt omedelbart bör ställas inför rätta för folkmord? Titta bara på utvecklingen på flera håll i Sverige med systematiska övergrepp, mord, våld, rån och hot riktade mot den etniska folkgruppen svenskar.
Jag citerar FN's folkmordsdefinition:
...any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:
(a) Killing members of the group;
(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;
(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;
(e) Forcibly transferring children of the group to another group.
Det räcker med att ETT kriterium är uppfyllt, för att man ska kunna tala om folkmord.
Åtala Reinfeldt för folkrättsbrott!
Permalänk | Anmäl
bloggo, 2011-05-13, 23:10
Bloggo, bland det dummare jag hört och jag har ändå hört mycket.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-05-13, 23:30
Sossarna kunde ju sitta i nästan 40 år och med samma ledare i 20 år. Tiderna är förvisso snabbare nu, tempot högre allting uppskruvat, politiken har antagit samma dramaturgi som underhållningen, så några sådana långsittningar blir det nog inte.
De nya moderaterna börjar får problem. De upptäcker att det inte var så lätt att göra saker bättre än sossarna som man trodde när man var i opposition. Det skulle vara slut på att gömma undan folk i förtidspension och påhittade jobb t ex. Nu står man där med FAS 3-kritiken och med de utförsäkrade och arbetslösheten är inte ett dugg lägre än innan man tog över om man räknar bort de normala konjunkturflutkuationerna.
Sossarna flumskola skulle man göra upp med. Nu står man där med skolor som säljs och köps mellan riskkapitalister, glädjebetyg och glittriga ytor som ska locka elever i stället för substans och kvalitet i utbildningen. Liknande problem finns inom vård och omsorg
Folk gillar skattesänkningar och valfrihet men förutsätter att politikerna tar ansvar för att samhällsfunktioner och offentlig service fungerar. Valfrihet är inte lika kul när pest och kolera är alternativen. Skattesänkningar är inte lika attraktiva när alla pengarna och lite till går åt till att skaffa privata försäkringar för att kompensera för urholkningen av den offentliga tryggheten.
Folk kommer att ledsna på moderaterna, alliansen kommer att spricka pga småpartierna som blir allt mindre. Sossarna kanske rentav blir ett parti att räkna med igen efter ett antal år av vilsen ökenvandring. Sverigedemokraterna kan också växa sig betydligt starkare och hota regeringsmakten mer än man gör som vågmästare idag.
Så visst, om Reinfeldt vill ha bästa möjliga eftermäle bör han gå nu. Det har redan börjat klagas på både honom och Borg och då talar jag inte om oppositionskritiken utan den från borgerligheten, som här på Newsmill från Niklas Ekdal och den från Svenskt näringsliv t ex.
Skulle moderaterna tappa procent i opinionsundersökningarna framöver skulle den interna kritiken bli ännu hårdare och skulle man förlora valet 2014 skulle den bli förödande. Så Reinfeldt har all anledning att tacka för sig om han bara ser till sig själv. Men politik sysslar man ju ofta med av övertygelse och från den utgångspunkten är en snabb sorti nu inte alls lika självklar, inte för den som känner ett politisk ansvar.
En sådan person vill nog ofta kämpa i både med- och motgång. problemet är bara att man brukar fråntas det ansvaret i motgång. Ledaren får alltid bära hundhuvudet och vara den som offras. Så om Reinfeldt ändå vet att han kommer att offras den dagen det börjar gå dåligt för moderaterna kanske det inte känns lika attraktivt att stanna kvar, då kanske det är bättre att förekomma än att förekommas, att avgå av fri vilja långt innan man tvingas till det.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2011-05-14, 00:31
Doktor Eleph@nt:
Då får du sitta och tycka att det är dumt. Förmodligen lever du och jag i två helt olika världar.
Bedriver man en medveten politik som gör att allt fler städer och bostadsområden blir otrygga för svenskar att bo och leva i. En politik som gör att svenskar tvingas lämna hus och hem, ja, då bedriver man etnisk rensning.
Fredrik Reinfeldt bedriver en politik som vållar allvarlig fysisk och mental skada på åtminstone delar av den svenska folkgruppen (punkt b, artikel II Folkmordskonventionen). Reinfeldt bedriver även en politik som medför utrotandet av hela eller delar av den svenska folkgruppen (punkt c).
Självklart ska han ställas till svars för detta, han kan inte gömma sig för all framtid bakom "Kumbaya" och "We shall overcome" och tro att om man hetsar tillräckligt mot de "intoleranta rasisterna" så försvinner problemen i förorterna av sig själva.
Under regimen Reinfeldt har problemen i samhället förvärrats, våldet eskalerat och den etniska rensningen intensifierats. Antalet så kallade "utsatta områden" har blivit fler och det "dödliga våldet" har nått nya toppnoteringar.
Reinfeldt är ansvarig, Reinfeldt ska gripas och Reinfeldt ska åtalas för sina brott!
Permalänk | Anmäl
bloggo, 2011-05-14, 01:04
Ja tack, -ju förr dess hellre...
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2011-05-14, 12:14
Vi har ett enormt problem med två styrande från gangstersyndikatet bilderberggruppen i Bildt/Reinfeldt och de har röjt undan alla hederliga moderater vilket är ett stort problem.
Det vore bättre att slänga ut Bildt/Reinfeldt och ta in de som slängts ut igen så blir det säkert möjligt att ordna upp allt igen. Mikael Odenberg vore exempelvis mycket bättre som statsminister och sedan finns det mängder med kompetenta moderater som inte är involverade i ett internationellt gangstersyndikat som bilderberggruppen.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2011-05-14, 14:20
Jag tror också på Reinfeldts avgång, senast 2013.
Detta för att slippa förödmjukelsen att i direktsänd TV den 14:e september 2014 se Alliansen tillintetgjord, med KD och C under spärren och SD varandes tredje största parti, på kanske 15%.
Den soppan lär han göra vad han kan för att undvika...
Kom ihåg var ni läste det först!
Permalänk | Anmäl
Kjell Larsson, 2011-05-14, 22:08
Ja, ta ut Reinfeldt och sätt in chipsborgarrådet i Stockholm som partiledare!
Men allvarligt, i Sverige behåller man väl det som fungerar tills det brister totalt. Jag tror inte att moderaterna ser några trovärdiga alternativ. Risken är annars att arroganta gammelmoderater som öppet ser ner på fattiga kommer tillbaka, och då vinner man inga val.
Så att Reinfeldt skulle avgå inom kort är bara en socialdemokratisk önskedröm.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-05-15, 10:58
Det är inte Reinfeldt som kommer att vinna nästa val, det blir Filippa. S har fortfarande problem.
Permalänk | Anmäl
u_15282, 2011-05-16, 09:24
Never change a winning horse.
Kill your darlings.
Vad gäller egentligen?
Svaret styrs enligt min uppfattning HELT av vilka ALTERNATIV till FR som står till buds.
Debatten är helt inriktad på huruvida FR bör sitta kvar eller lämna, som om detta vore ett huvudproblem.
Märkligt lite krut har hittills spillts på att diskutera och argumentera för VAD som måste göras, VEM som bör efterträda och VARFÖR just han eller hon.
Att vinna nästa val , för att därigenom kunna fortsätta och öka förutsättningarna för ett ekonomiskt starkare Sverige som kan ge svenskarna en fortsatt förbättrad välfärd, måste vara det allt överskuggande MÅLET för borgerliga väljare.
MEDLEN att nå dit kan diskuteras, men måste sannolikt baseras på att stärka såväl väljarlojalitet som partnersamverkan via ett förnyat och vitaliserat Alliansprogram som bygger på nuvarande externa styrkor hos väljarna, och på de interna styrkor som hittills hållit Allianspartnerna samman.
Den person inom Alliansen som har störst förutsättningar att nå detta Mål bör vara Statsminister.
Fredrik Reinfeldt torde fortfarande vara den person som har bäst profil för jobbet, och så länge ingen annan person utkristalliserats som bättre fyller kravprofilen bör FR sitta kvar.
En bra finansminister blir inte nödvändigtvis en lika bra statsminister.
För det krävs framför allt INRE drivkrafter, som om han hade dem, förmodligen skulle fört upp Anders Borg som partiledarkandidat långt tidigare.
Skall bli spännande att se vilka ledarkandidater som kommer upp på radarskärmen, men framför allt skall det bli spännande att se om självinsikten inom Alliansen är tillräckligt stor för att frambringa den förnyelse och vitalisering av Alliansens program och ledargarnityr som tveklöst behövs för att hålla samman Alliansen, förhindra småpartiernas marginalisering, och mobilisera väljarnas entusiasm, faktorer som alla är nödvändiga men inte ensamt tillräckliga för att erövra majoritet hos väljarnas för tredje gången i rad.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Ehn, 2011-05-16, 10:38
Att han skulle bli ihågkommen som en god statsminister!! Det loppet är redan kört. Det försvann vid första självmordet av en utförsäkrad. Men kanske skulle Sverige kunna resa sig ur den skit han varit delaktig i om han avgår nu, det bästa är att han tar hela moderathärvan med sig. Vi behöver verkligen inga politiker som uppmanar folket att begå brott.
Skäktning förbjöds 1948 och att stå och säga att "man får inte va så känslig" inför halalslakt är att uppmana till brott. Skäktning är fortfarande enligt lag förbjudet oavsett att man kallar det halal.
Permalänk | Anmäl
Susanné Airdecour Lindström, 2012-02-10, 08:37
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ja, om Fredrik Reinfeldt vill bli ihågkommen som en god statsminister är det dags att packa nu, innan den självgoda bubblan spricker.
Regeringens lyckoprognoser för svensk ekonomi är helt omöjliga att infria. Vilken dag som helst kommer nästa recession.
Packa nu, Reinfeldt, och erbjud din plats till någon som har lite verklighetskontakt och sin inte tror på maximal befolkningsökning som lösning på alla problem.
En intressant reflektion. Men om vi pratar partiledare i dom stora partierna så är det knappast Reinfeldt som står i tur att bytas ut.
Efter valet 2010 var alla överens om att (S) befann sig i kris och bland det första man gjorde var att tillsätta en kriskommission. Därefter bytte man partiledare vilket är en av de kraftfullaste åtgärder som ett parti kan vidta när man befinner sig i en kris.
Och hur väl har (s) då lyckats vända utvecklingen under det dryga halvår som gått sedan katastrofvalet 2010?
Svaret på den frågan lyder att det har man inte. Enligt SIFOs senaste väljarbarometer dvs den för april 2011 så uppgick Socialdemokraternas stöd till 31,2% vilket inte är så mycket mer än i valet. För att få perspektiv på den siffran så kan den jämföras med motsvarande väljarbarometer under den förra mandatperioden dvs väljarbarometern för april 2007 och i den så uppgick Socialdemokraternas väljarstöd till 44,1%. Det stöd som (s) har bland väljarna nu är alltså 71% av det stöd man hade i april 2007 (31,2/44,1= 70,7%) man har alltså förlorat nästan 30%.
Socialdemokrater är ofta lojala mot sin ledare. Men jag utgår ifrån att om partiet fortfarande bara har ett drygt 30% väljarstöd när vi kommit till slutet av år 2011 så kommer nog frågan om partiledarbyte upp på bordet igen.
Det skulle vara intressantare om Jenny Madestam skrev om ledarfrågan i hennes eget parti för om den finns mycket att säga.
Jenny on the block kan väl ha en poäng. Men vad har detta med vetenskap att göra? Ska forskarna uttala sig i vetenskapens namn om allt möjligt, som bara rör ens personliga tyckande?
Feministen Anders Borg som vill att LO-kvinnor inom vården ska ha lägre löneökningar än nu, hur går det ihop? Är inte den feminismen bara en läpparnas bekännelse?
Fredrik Reinfeldt och Anders Borg är visst skickliga politiker, men efter denna mandatperiod har de suttit vid makten nära på lika länge som Göran Persson som satt i tio år som partiledare. Folk var urleda på Persson och han förlorade makten till den karismatiske Reinfeldt som lyckats plocka ihop ett vinnande lag.
Man kanske kan räkna med att människor ledsnar även på Reinfeldt och Borg och det därför kan vara läge att avgå i tid.
Maria Wetterstrand, Miljöpartiets avgående språkrör är ett politiskt fenomen som säkert kunde sitta en mandatperiod till om inte reglerna hindrat det. Maria Wetterstrand kunde ha blivit statsminister om hon funnits i ett större parti. Hon är kvinna, oerhört kunnig och respekterad för det i de flesta läger.
#3, Doktor (p)Eleph@nt.
Jenny Madestam har den demokratiska rättigheten att tycka, och hon bör även få presentera sig som den statsvetare hon är. Liksom du presenterar dig som doktor och förmodligen vill ha respekt för det när du tycker till personligt.
FR har inte, som påståtts, samlat borgerligheten. Den uppgiften är slutförd först när Alliansen uppgraderats till ett parti. En enkel åtgärd som inte kräver vare sig sammanslagningar eller andra omfattande organisatoriska förändringar: registrera Alliansen som parti i vallagens mening och låt det bli paraply för de fyra. Då slipper vi uppleva såväl taktikröstande som desperata prifileringsförsök från dem som balanserar på fyraprocentspärren. Fixar FR det kan han gå. Moren har gjort sitt...
Bror Viktor
Det sämsta en proffsboxare kan göra är att inte sluta i tid.
Antagligen gäller samma sak inom politiken. Historien är full av exempel på såväl boxare som politiker som inte haft vett att sluta i tid.
Om vi för ett resonemang om Fredrik Reinfeldt eller Håkan Juholt eller någon annan partiledare bör avgå eller ej så måste det göra utifrån deras egna partiers perspektiv.
Det är moderaterna som utsett Fredrik Reinfeldt till partiledare och då den dagen kommer då det är en fördel för hans parti att han avgår så bör han göra det .
Men till skillnad från Jenny Madestam så tror jag inte att den stunden kommit än då det är bättre för hans parti att han slutar.
Det är helt rätt att om han skulle sluta nu så skulle han kunna dra sig tillbaka som "Undefeated Champ" precis som Rocky Marciano gjorde.
Men jag är inte säker på att det är den optimala lösningen för hans parti pga att de undersökningar som gjorts visar att väljarna har högt förtroende för Reinfeldt.
Vad gäller Håkan Juholt så har den positiva effekt i opinionen som brukar komma efter ett partiledarval inte infunnit sig. Han har iofs inte varit partiledare så länge men kännetecknet för en "Westerbrgeffekt" brukar vara att den infinner sig rätt snabbt.
Min uppfattning är att om (s) vid årets slut fortfarande har siffror som ligger långt under deras historiska siffror så skulle det kunna vara ett genialiskt drag om Juholt avgår om syftet är att stärka varumärket Socialdemokraterna
Bror Viktor, forskare ska egentligen bara diskutera forskning, jag har lagt märke till att professorer när de intervjuas tex i TV, pratar om allt möjligt som de aldrig har forskat på.
I kommentatorsfältet tycker jag nog att man måste få lägga fram sitt tyckande. Det är ju klart för alla att det handlar om tyckande där.
Ja, han bör avgå. Reinfeldt ligger i total oktakt med såväl Cameron som Merkel och Sarkozy. När ekonomin går bättre kommer andra frågor upp som den om mångkultur och där har han inte lyssnat in väljarbasen. "Ursvenskt är rena barbariet" som han så kärnfullt uttalade...
En absurd artikel. Som om att leda ett land vore någon slags image-tävling. Byt ut "Reinfeldt" mot "Erlander" så ser man hur felaktig iden är. Erlander avgick inte efter 6 år. Han satt i över 20 år, de bästa åren i Sveriges historia, och har ett fantastiskt eftermäle.
Reinfeldt vet vad han vill med Sverige. Och han vill styra. Han kommer att sitta kvar så länge han har folkets förtroende. Han hade kunnat avgå redan nu, han sitter som statsminister utan egen majoritet (indirekt) beroende av SD.
Jag hoppas Reinfeldt sitter lika länge som Erlander. Förutsatt att han håller kvalitet hela vägen. Inte blir bekväm eller ännu värre beroende av makten. Som Göran Persson.
Tänk vad mycket dom som inte vet vet!
Känner mig lite träffad av Stig Bergmans kommentar:) Men avsikten i dessa kommentarsfält är antagligen till för att man ska få tycka, utan att för den skull göra anspråk på att veta det ena eller det andra. Man kan ju även spekulera, det kan väl inte vara skadligt?
Dr Eleph@nt, nu är ju Jenny Madestam faktiskt statsvetare och tillika doktor i statsvetenskap. För mig som lekman och intresserad av politik är det mycket intressant att ta del av hennes åsikter om politik och partiledare även om hon kanske inte har styrkt detta i sin forskning. Andra statsvetare som Olov Ruin, Bo Rothstein och Olof Pettersson uttalar sig ibland om aktuella fenomen i egenskap av experter.
Nu vet jag inte vad du är doktor i men jag antar att du enligt vad du skrev senast bara får yttra dig eller skriva artiklar inom ditt smala kunskapsfält. Jag anser att Jenny gör just det.
Lars Johansson, du skriver om Westerbergeffekten. Jag för min del vill inte tro att effekten av partiledarbytet måste visa sig direkt i opinionen. Det kan lika gärna ta ytterligare en tid innan Juholts apparition och budskap blir populär och visar sig i ökade opinionssiffror. Men det är bara vad jag vill tro:) Du kan mycket väl ha rätt:)
Det spelar ingen roll om det är professorer eller doktorer, ska man uttala sig offentligt i debattartiklar ska det gälla forskning. Inte löst tyckande.
Ett fel blir inte bättre för att det är en professor som gör det.
Föreställningen att det bara är experter som ska uttala sig i alla frågor undergräver demokratin.
Så ligger det till Snor Viktor.
Bror Viktor
Jag håller det inte omöjligt att du har rätt. Det ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.
Min tes är i alla fall att Socialdemokratins befinner sig i en djupare kris i dag än dagen efter valdagen. Och den grundar sig på att man spelat ut vi-byter-ut-partiledar-kortet, vilket är ett kraftfullt kort som inte kan spelas hur många gånger som helst men det har inte påverkat väljarkåren i någon större utsträckning.
Kriskommissionens rapport verkar man redan ha begravt. Den ingick inte i den dokumentation som skickades ut iför partikongressen. Annars kunde ju arbetet med kriskommissionens rapport ha kunnat bli en nystart men det verkar man inte anse.
Förstår dagens Socialdemokratiska ledning hur djup partiets kris är?
Okej, Doktor snällefjant, tack för att du skriver mig på näsan det korrekta. Nu är det faktiskt du i egenskap av expert som har rätt, eller hur, och jag ska bara vara tyst,eller? Barnsligt av dig och mig.
Jag skrev ju att det är demokratiskt att få tycka, såg du inte det? Vilken är skillnaden när t ex Sven-Erik Alheim har åsikter i debattartiklar här? Han är utbildad jurist och kan ha befängda idéer för det, men han är förstås inte forskare, om nu det ska vara så exklusivt.
Om t ex en narkotikaforskare skriver en debattartikel och uttrycker befängda idéer i sin egenskap av just forskare är det givetvis fel, det inser jag med. Jag kan tänka luddigt här men rätta mig gärna. En debattartikel är något annat än en artikel i ett vetenskapsmagasin enligt min mening. Jenny Madestam har rätt att driva opinionsfrågor - opinion är åsikt på engelska - i sin egenskap av expert. Jag håller inte alltid med henne för det och kan skilja strunt från annat.
Det vore ett genidrag att reinfeldt efterträddes av den mest kompetenta och lämpliga ledaren, oavsett kön. Det skulle visa att Moderaterna var ett jämställt parti på riktigt om de de facto lät kompetens avgöra i motsats till feministlobbyns agenda. En manlig efterträdare med snopp (förutsett att denna var den bäst meriterade och kompetente) skulle vara en stark signal om att de var intresserade av jämställdhet på riktigt. Kan en feminist ta in den tanken?
Jag tycker iofs att en forskare har rätt att uttala sig i politiska frågor. Även om det dom säger inte har grund i deras forskning. Problemet med Jenny Madestam är dock att man vet inte när det är statsvetaren Jeny Madestam eller socialdemokraten Jenny Madestam som talar. När det under "om författaren" står att "Jenny Madestam är statsvetare vid Stockholms universitet. Hennes avhandling ..." så får man intrycket att det är statsvetaren som talar men i en del fall så är det det socialdemokraten Jenny Madestam som talar.
Hon skulle antagligen tjäna på att göra som Stig-Björn Ljunggren som brukar presentera sig som socialdemokrat
Jenny Madestam är en rolig filur. Jag är inte speciellt imponeras av hennes analysförmåga och så har hon magen att indirekt "förslå" något och sedan kalla det "genialt". Hon saknar tydligen helt självdistans och ödmjukhet.
Fredrik bör avgå snarast, innan han sålt hela barbar-landet till kulturberikande omyndiga barn.
Vad nu då, fick man inte säga att Fredrik Reinfeldt omedelbart bör ställas inför rätta för folkmord? Titta bara på utvecklingen på flera håll i Sverige med systematiska övergrepp, mord, våld, rån och hot riktade mot den etniska folkgruppen svenskar.
Jag citerar FN's folkmordsdefinition:
...any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:
(a) Killing members of the group;
(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;
(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;
(e) Forcibly transferring children of the group to another group.
Det räcker med att ETT kriterium är uppfyllt, för att man ska kunna tala om folkmord.
Åtala Reinfeldt för folkrättsbrott!
Bloggo, bland det dummare jag hört och jag har ändå hört mycket.
Sossarna kunde ju sitta i nästan 40 år och med samma ledare i 20 år. Tiderna är förvisso snabbare nu, tempot högre allting uppskruvat, politiken har antagit samma dramaturgi som underhållningen, så några sådana långsittningar blir det nog inte.
De nya moderaterna börjar får problem. De upptäcker att det inte var så lätt att göra saker bättre än sossarna som man trodde när man var i opposition. Det skulle vara slut på att gömma undan folk i förtidspension och påhittade jobb t ex. Nu står man där med FAS 3-kritiken och med de utförsäkrade och arbetslösheten är inte ett dugg lägre än innan man tog över om man räknar bort de normala konjunkturflutkuationerna.
Sossarna flumskola skulle man göra upp med. Nu står man där med skolor som säljs och köps mellan riskkapitalister, glädjebetyg och glittriga ytor som ska locka elever i stället för substans och kvalitet i utbildningen. Liknande problem finns inom vård och omsorg
Folk gillar skattesänkningar och valfrihet men förutsätter att politikerna tar ansvar för att samhällsfunktioner och offentlig service fungerar. Valfrihet är inte lika kul när pest och kolera är alternativen. Skattesänkningar är inte lika attraktiva när alla pengarna och lite till går åt till att skaffa privata försäkringar för att kompensera för urholkningen av den offentliga tryggheten.
Folk kommer att ledsna på moderaterna, alliansen kommer att spricka pga småpartierna som blir allt mindre. Sossarna kanske rentav blir ett parti att räkna med igen efter ett antal år av vilsen ökenvandring. Sverigedemokraterna kan också växa sig betydligt starkare och hota regeringsmakten mer än man gör som vågmästare idag.
Så visst, om Reinfeldt vill ha bästa möjliga eftermäle bör han gå nu. Det har redan börjat klagas på både honom och Borg och då talar jag inte om oppositionskritiken utan den från borgerligheten, som här på Newsmill från Niklas Ekdal och den från Svenskt näringsliv t ex.
Skulle moderaterna tappa procent i opinionsundersökningarna framöver skulle den interna kritiken bli ännu hårdare och skulle man förlora valet 2014 skulle den bli förödande. Så Reinfeldt har all anledning att tacka för sig om han bara ser till sig själv. Men politik sysslar man ju ofta med av övertygelse och från den utgångspunkten är en snabb sorti nu inte alls lika självklar, inte för den som känner ett politisk ansvar.
En sådan person vill nog ofta kämpa i både med- och motgång. problemet är bara att man brukar fråntas det ansvaret i motgång. Ledaren får alltid bära hundhuvudet och vara den som offras. Så om Reinfeldt ändå vet att han kommer att offras den dagen det börjar gå dåligt för moderaterna kanske det inte känns lika attraktivt att stanna kvar, då kanske det är bättre att förekomma än att förekommas, att avgå av fri vilja långt innan man tvingas till det.
Doktor Eleph@nt:
Då får du sitta och tycka att det är dumt. Förmodligen lever du och jag i två helt olika världar.
Bedriver man en medveten politik som gör att allt fler städer och bostadsområden blir otrygga för svenskar att bo och leva i. En politik som gör att svenskar tvingas lämna hus och hem, ja, då bedriver man etnisk rensning.
Fredrik Reinfeldt bedriver en politik som vållar allvarlig fysisk och mental skada på åtminstone delar av den svenska folkgruppen (punkt b, artikel II Folkmordskonventionen). Reinfeldt bedriver även en politik som medför utrotandet av hela eller delar av den svenska folkgruppen (punkt c).
Självklart ska han ställas till svars för detta, han kan inte gömma sig för all framtid bakom "Kumbaya" och "We shall overcome" och tro att om man hetsar tillräckligt mot de "intoleranta rasisterna" så försvinner problemen i förorterna av sig själva.
Under regimen Reinfeldt har problemen i samhället förvärrats, våldet eskalerat och den etniska rensningen intensifierats. Antalet så kallade "utsatta områden" har blivit fler och det "dödliga våldet" har nått nya toppnoteringar.
Reinfeldt är ansvarig, Reinfeldt ska gripas och Reinfeldt ska åtalas för sina brott!
Ja tack, -ju förr dess hellre...
Vi har ett enormt problem med två styrande från gangstersyndikatet bilderberggruppen i Bildt/Reinfeldt och de har röjt undan alla hederliga moderater vilket är ett stort problem.
Det vore bättre att slänga ut Bildt/Reinfeldt och ta in de som slängts ut igen så blir det säkert möjligt att ordna upp allt igen. Mikael Odenberg vore exempelvis mycket bättre som statsminister och sedan finns det mängder med kompetenta moderater som inte är involverade i ett internationellt gangstersyndikat som bilderberggruppen.
Jag tror också på Reinfeldts avgång, senast 2013.
Detta för att slippa förödmjukelsen att i direktsänd TV den 14:e september 2014 se Alliansen tillintetgjord, med KD och C under spärren och SD varandes tredje största parti, på kanske 15%.
Den soppan lär han göra vad han kan för att undvika...
Kom ihåg var ni läste det först!
Ja, ta ut Reinfeldt och sätt in chipsborgarrådet i Stockholm som partiledare!
Men allvarligt, i Sverige behåller man väl det som fungerar tills det brister totalt. Jag tror inte att moderaterna ser några trovärdiga alternativ. Risken är annars att arroganta gammelmoderater som öppet ser ner på fattiga kommer tillbaka, och då vinner man inga val.
Så att Reinfeldt skulle avgå inom kort är bara en socialdemokratisk önskedröm.
Det är inte Reinfeldt som kommer att vinna nästa val, det blir Filippa. S har fortfarande problem.
Never change a winning horse.
Kill your darlings.
Vad gäller egentligen?
Svaret styrs enligt min uppfattning HELT av vilka ALTERNATIV till FR som står till buds.
Debatten är helt inriktad på huruvida FR bör sitta kvar eller lämna, som om detta vore ett huvudproblem.
Märkligt lite krut har hittills spillts på att diskutera och argumentera för VAD som måste göras, VEM som bör efterträda och VARFÖR just han eller hon.
Att vinna nästa val , för att därigenom kunna fortsätta och öka förutsättningarna för ett ekonomiskt starkare Sverige som kan ge svenskarna en fortsatt förbättrad välfärd, måste vara det allt överskuggande MÅLET för borgerliga väljare.
MEDLEN att nå dit kan diskuteras, men måste sannolikt baseras på att stärka såväl väljarlojalitet som partnersamverkan via ett förnyat och vitaliserat Alliansprogram som bygger på nuvarande externa styrkor hos väljarna, och på de interna styrkor som hittills hållit Allianspartnerna samman.
Den person inom Alliansen som har störst förutsättningar att nå detta Mål bör vara Statsminister.
Fredrik Reinfeldt torde fortfarande vara den person som har bäst profil för jobbet, och så länge ingen annan person utkristalliserats som bättre fyller kravprofilen bör FR sitta kvar.
En bra finansminister blir inte nödvändigtvis en lika bra statsminister.
För det krävs framför allt INRE drivkrafter, som om han hade dem, förmodligen skulle fört upp Anders Borg som partiledarkandidat långt tidigare.
Skall bli spännande att se vilka ledarkandidater som kommer upp på radarskärmen, men framför allt skall det bli spännande att se om självinsikten inom Alliansen är tillräckligt stor för att frambringa den förnyelse och vitalisering av Alliansens program och ledargarnityr som tveklöst behövs för att hålla samman Alliansen, förhindra småpartiernas marginalisering, och mobilisera väljarnas entusiasm, faktorer som alla är nödvändiga men inte ensamt tillräckliga för att erövra majoritet hos väljarnas för tredje gången i rad.
Att han skulle bli ihågkommen som en god statsminister!! Det loppet är redan kört. Det försvann vid första självmordet av en utförsäkrad. Men kanske skulle Sverige kunna resa sig ur den skit han varit delaktig i om han avgår nu, det bästa är att han tar hela moderathärvan med sig. Vi behöver verkligen inga politiker som uppmanar folket att begå brott.
Skäktning förbjöds 1948 och att stå och säga att "man får inte va så känslig" inför halalslakt är att uppmana till brott. Skäktning är fortfarande enligt lag förbjudet oavsett att man kallar det halal.