Ska inte locket ligga på när det handlar om importerad kriminalitet?
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-05-10, 20:27
Tack för en viktig artikel, Bahareh Andersson!
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-10, 20:46
Är det inte bättre att ta invandringsproblemet på allvar?
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-05-10, 20:46
#3 per svensson, 2011-05-10, 20:46
tror ni det är lösningen på problemet är att lägga locket på invandringsproblem? tror ni att det är en möjlig lösning?
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-10, 21:22
Är det inte dags att ändra begreppet "heders"våld till SKAM våld? för det finns ju ingen heder eller hederligt i det som dessa individer gör, annat än att det är skamligt att det kan finnas i ett modernt väst land med våra politikers goda minne.
Konstigt att Gudrun Schyman och andra rabiata femininster inte står i första ledet för avskaffandet av detta, undrar vad det kan bero på??
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-05-10, 21:31
#5 JEKJEK
De rabiata feministerna tar inte i sådant som kan ge minus i PK-statistiken.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-05-10, 21:50
Vad hände med föreningen Sharafs hjältar som skulle arbeta mot hedersrelaterat förtryck?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-05-10, 21:52
Inget fel i vår hederskultur. Felet ligger hos "kurderna" med svensk efternamn.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-05-10, 21:53
#4 Bareh! Jag tror du missförstår att lägga locket på. Det är inte sveriges befolkning som vill lägga locket på. TVÄRTOM.
Däremot har politiker och media "lagt locket på" när det gäller problem som uppstått i Sverige i och med den massiva invandringen.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-05-10, 21:59
#6Andersx Carlsson
Kunde inte sagt det bättre själv
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-05-10, 22:17
l #7 Niclas Kuoppa, Många har hoppat av på grund av att de blivit hotade, men visst finns de i storstäderna, jag har träffat flera och hört dem berätta själva på Fryshuset. Kanske artikelförfattaren vet mera ingående hur verksamma de är i dagsläge.
Rekommenderar alla som är intresserade av ämnet att läsa Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter. Svensk/kurdikille. Otroligt bra berättar han om då hans far sålde honom billigt. Brutalt ärlig upplevde jag boken, här skonas ingen, det är bara så j-a synd att myndigheter med makt fortsätter blunda. Arkan Asaad gör väldigt mycket i det här infekterade frågorna.
Tack för påminnelse i ämnet.
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2011-05-10, 22:26
#12 Gunvi Lundqvist, 2011-05-10, 22:26
Tack ! väldigt bra kommentar och hänvisning till boken.
#5 JEKJEK, 2011-05-10, 21:31
Håller helt med och vill ställa samma fråga till FI. Hoppas på ett acceptabelt svar!
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-10, 22:36
Enligt Socialstyrelsen och Ungdomsstyrelsen är pojkar mer utsatta än flickor, när det exempelvis gäller allvarligare former av hedersrelaterat hot och våld i hemmet. Så det är bra att även hedersvåldet mot pojkar blir uppmärksammat.
Permalänk | Anmäl
u_6845, 2011-05-10, 23:10
Författaren vill helst att alla skattepengar går till frågan om så kallat problem med invandrarfamiljer (islam är egentligen vad hon avskyr). Observera att hon och hennes gelikar har så lite stöd i de områden de påstår sig arbeta i. De syns och hörs mest inför den skara av människor som har ngn del i hur pengar till meningslösa föreningar ska fördelas. Om de hörs här kan pengagivarna fortsätta ge dem pengar fast de inte gör ngt på marken. Vad gjorde sharafs hjältar? Höll föreläsningar för folk på Rosengård och av ngn anledning aldrig kom tillbaka (utskällning hot osv för de har ingen legitimitet i de områden).
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-05-11, 00:13
#15 Ahmed Ahmed,
"utskällning hot osv för de har ingen legitimitet i de områden"
Du sa det själv. Dina kompisar hotar de som visar civilkurage mot religiöst förtryck. Man kan då fråga sig varför man i så fall hotar någon som ändå har så lite stöd.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-11, 05:50
Hösten 2010 skrevs det in i grundlagen att Sverige ska vara mångkulturellt. Det är ett brott mot grundlagen att hindra människor ifrån att utöva sin kulturella särart.
Mångkultur = mångmoral, mångetik. Vi som svenskar har ingen rätt att hindra kurder eller vilka den än vara må att öva sida traditioner hur knasiga dom än kan verkar för oss.
Att bekämpa hedersvåld är direkt olagligt och diskriminerande mot folk med annan kulturell bakrund.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-05-11, 06:43
För det första måste man hitta en metod att avslöja denna sortens brott med. För det andra måste man straffa de skyldiga rejält. Livstids utvisning är nog det enda som hjälper. Dessvärre är det lilla vi vet bara ett skrap på ytan. Tendenser att anmäla när det gäller denna sorts brott är troligtvis fruktansvärt låga. Må vara så att det är i den ändan man måste börja.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-05-11, 07:29
Bahareh Andersson
Sveriges mest namnkunnige journalist, Jan Guillou, skrev om hedersmord i april 2007 och han skrev då bla följande.
”Hedersmordet är alltså ett extremt ovanligt våldsbrott, inte ens tiondelen av det gamla hederliga svenska hustrumordet, inte ens tiotusendelen av den hederliga gamla svenska kvinnomisshandeln. Ändå är det just detta mest sällsynta av alla brott mot kvinnor som ådrar sig politikers, myndigheters och aktivisters största uppmärksamhet. Det är en förbryllande bild av verkligheten, det finns ingen naturlig enkel förklaring till denna galenskap. En sak är förstås att alla de bidragsfinansierade frivilligorganisationerna som skall bekämpa hedersmorden blir desperata utan hedersmord. Då måste de på något sätt uppfinnas i alla fall, som kampanjen förra året med prognoser över den kommande mordvågen.” http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article11667255.ab
Jag säger inte att han hade rätt och jag säger inte att han hade fel men utan det jag vill säga är att Guillou representerade den ena ytterligheten i en debatt där en kvinnlig polisinspektör och aktivister utgjorde den andra ytterligheten dvs dom var de som ansåg att hedersvåldet var ett stort problem.
I vanlig ordning så raljerade Guillou över sina motståndare:
”Det råder en desperat brist på hedersmord i Sverige. Förra året utlovade myndigheterna att minst 2.000 unga kvinnor i invandrarfamiljer löpte en omedelbart överhängande risk att mördas av sina familjemedlemmar. Polisens självutnämnda expert på hedersmord, kriminalinspektör Kickis Åhré-Älgamo, höjde siffran till 15.000. En aktivist i Expressen gjorde beräkningen 40.000–50.000 förestående hedersmord. Vi stod alltså inför en syndaflod av kvinnomord. Och så vägrar de jädrans kurderna att samarbeta och förverkliga myndigheternas undergångsvisioner. Då blir goda råd bokstavligen dyra. Den förra regimen i landet anslog 180 miljoner till bekämpande av hedersmord och folkpartisterna i den nya regimen vill plussa på ytterligare.”
Även här gäller att jag hävdar inte att Guilllou hade rätt. Men hans artikel är ändå intressant
Vad jag undrar över är att nu när det gått 4 år sedan april 2007 så borde vi veta mer.
Hur stort problem är det hedersrelaterade våldet?
Vad finns för forskning inom området?
Finns det någon forskning eller statistik från Brottsförebyggande rådet?
Enligt Guillou så var detta inte ett så stort problem och i artikeln så talar han om ”professionella aktivisterna som försörjer sig på hedersmord”.
Var han ute och cyklade eller fanns det ett korn av sanning i det han skrev?
Om det gjorde det så borde kanske de 180 miljoner som den socialdemokratiska regeringen anslog till att bekämpa hedersmord ha gått till något annat som tex att bekämpa personrån om det skulle visa sig att de brotten är betydligt vanligare
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-05-11, 07:31
#19 Lars Johansson, 2011-05-11, 07:31
väldigt bra kommentar! Jag måste först påpeka det att det är mindre viktigt mängden utsatta för hedersvåld/mord. Det som är utsatta behöver vårt stöd och det är de som jag jobbar för. Efter fadimes död sa Mona Sahlin att vi svek de. De menar hon Pela, Sara och många andra... men nu då vad gör vi nu? Det var inte så länge sedan som Jihan blev mördad. Vi vet att hedersvåld trappas upp om individen inte rättar upp sin ärbarhet och till sist de försvinner på något sätt. Många som lever med det förtryck och kyskhetsvåld hemma och mörketalet är stort. Läs gärna NCK , nationellt centrum för kvinnofrid, hedersrelaterat våld och förtryck en kunskap och forskningsöversikt från 2010.
http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/amnen/Hedersrelatera...
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-11, 08:38
jag har bott i ett invadrartätt bostadsområde i malmö, med hedersmord i närheten och våld med vapen som dödade. Förr var det bara svenskar som bodde där och det fanns inga problem med det då, och sen de (invadrarna fråm mellanöstern i majoritet)) kom hit och tog över med importerade kriminalitet..
Nu bor jag långt bort från malmö och här är allt fridens. Långt borta från invadrarnas kriminella framfart. Vi får inte säga fy på dem, då är man automatiskt rasist. Vad ska man göra åt det? Det känns bra att Sverigedemokraterna finns till.
Permalänk | Anmäl
Ove Bergman, 2011-05-11, 10:22
#22 Ove Bergman, 2011-05-11, 10:22
Jag beklagar att du upplevde så och det är så viktigt att vi ska ha sådana debatter hålls levande. Mord och våld finns jo även inom svenskar det vet vi väl om de och det har jo funnits. Klart om vi ta bort alla invandrare från Sverige så försvinner allt sådana brutala hedersmord men om det är lösningen? Vi bara skapa dikotomi och vi och de och det ska inte vara så.
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-11, 10:47
Som sagt, om vi inte gör något åt hedersmord som florerar bland invandrarna. Vi måste utöka kunskap om hedersmord och att de befinner sig inte längre i sitt forna hemland. Här har vi andra lagar angående hedersmord. Men jag tror inte att dom lyssnar, det lönar sig inte. Hedersmord är här för att stanna.
Permalänk | Anmäl
Ove Bergman, 2011-05-11, 10:48
Att Sverigedemokraterna finns till är ett nödrop för att hålla Sverige i ordning, det är vad jag tror. Jag vill att nyinlända människor från olika delar i jorden bör få en kunskap om hur det ligger till i vårt land, Har man fått detta informatioen då bör det inte vara ett problem, men det sitter nog djupt inne med gamla rötter från det forna länder. Varför flydde man ifrån landet för att göra hedersmord här? Vad är problemet och för att flickorna måste gifta med sina egna led, inte med svenskarna, omvänd rasism? Förstår de budskapen att vi inte gör så här i Sverige? Vi, svenska folket får nog och ropar efter utvisning av krimnella och med mera. En illavarslande utveckling som bara lett sämre förhållanden med invandrarna. Klyftan ökar istället för att leva sida vid sida med våra demokratiska värderingar. Sverige välkommnar dem och vi får ta mot smällen.
Permalänk | Anmäl
Ove Bergman, 2011-05-11, 11:05
min väns hustru som tilhör kristna syrianer frågade mig om vad jag anser om att svenska flickor är horor? jag ställde en motfråga, är inte dina kusiner fula horbockar som går och tränar inför äktenskapet? Och gifter senare sig med sina egna led..
Permalänk | Anmäl
Ove Bergman, 2011-05-11, 11:18
Det tog centennier att skapa det upplysta, fria och demokratiska landet Sverige. Nu håller landet på och börjar om från början igen.
Permalänk | Anmäl
birgitta ellis, 2011-05-11, 11:35
#25 Ove Bergman, 2011-05-11, 11:05
Hur mycket känner du till att vad händer på migrationsverket här i Sverige? hur mycket känner du till att varför de flyr från hemländer? En sak ska jag säga efter mina erfarenheter från olika besök i mellanöster är att de har jo inget problem att begå hedersmord där i sina hemländer eller tvinga sina barn till tvångsäktenskap. Tvärtom de får mindre straff om de får något straff överhuvudtaget. .
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-11, 12:23
Författaren är ute efter mera bidrag, eller mer flumjobb, där skattebetalarna aldrig får veta resultatet.
Se bara satsningen på "sharafs hjältar" som skulle arbeta mot hedersmord. De bidrog inte med ngt alls, jutan bara svalde ner skattepengar. Allt som tas från skatten måste motiveras med ngt resultat. Inte bara massa "projekt", "arbete mot..." och annat flum.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-05-11, 13:43
varför skilja på våld och våld? Hedersmord är som andra mord. Mord har alltid olika motiv, varför ska sverige satsa hundratals miljoner på just mord med heder som motiv? När vi vet att mord med gänguppgörelse som motiv är långt högre. Än värre blir det när alla de satsade pengar visa sig bortkastade - där föreningarna som mjölkat staten på pengar inte behöver ens redovisa minsta lilla resultat.
För det andra säger författaren i en kommentar att i mellanöstern kan man få lindrigare straff för hedersmord. Jag vill intyga att det är så. Men detta är helt klart bra. Rätten måste ta hänsyn till omständigheterna. Precis likadant gör man i europa vad gäller exempelvis självförsvar - man får lindrigare straff.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-05-11, 13:49
Avslutade i natt min läsning av boken "Imamens dotter, min flykt till frihet" av Hannah Shah.
Jag tillstår; Jag tror på det hon skriver om.
Liknande har berättats alltför ofta, av så många, att det finns ingen anledning att inte tro på hennes skräckupplevelser.
Dessa var horribbla att läsa om, och jag hade mardrömmar under tiden jag läste boken.
Detta händer ofta här i Sverige, det kan vi vara säkra på .
Hur många gifts inte bort mot sin vilja och tvingas ta avstånd från framtida utveckling med andra möjligheter än bara föda barn på löpande band tills orken tar slut.? Att alltid vara mannen till lags och leva i evig skräck för de manliga familjemedlemmarna vd är det för ett liv?.
Jag bara tackar ödet att jag sluppit något liknande..
Men visst är killarna utsatta. Trycket på dem är stenhårt och även där finns det hot om tortyr och dödlig utgång om de inte håller fast vid religionen och familjetraditionerna. De lär sig att kvinnan är mindre värd och att det är deras manliga plikt att se till att damerna håller sig på sin plats. Försöker en tjej bryta sig loss, kan det bli broderns sak att ta henne av daga eftersom hon"vanärar" familjen med sina utbrytningsförsök.
Det är inte lätt att vara i konflikt med två kulturer på en gång och killarna vet nog inte riktigt hur de skall göra.
Finns det några planer på att hjälpa dem att habiteras till det samhällede lever i?
Här har politikerna felat totalt. De har varit mycket otydliga med vad som gäller här i landet och vissa har som bräkande får tagit under kören om att det är rasistiskt att reagera på detta.
Inte har såkallade feminister har varit framme och stöttat sina medsystrar, inte!
De borde skämmas och så länge de inte agerar kommer jag inte att bekänna mig till feminismen, för jag trodde att det handlade just om att försvara och stötta sina medsystrar. Vem bryr sig och vad gör politikerna?
De tänker på väljarsiffror! Höger som vänster.
Inga att lita på med andra ord.
Det finns mycket att ändra på och bearbeta, men vem skall stå för det?
Permalänk | Anmäl
Audur Armannsdottir, 2011-05-11, 14:18
#29 AhmedAhmed
"Författaren är ute efter mera bidrag, eller mer flumjobb, där skattebetalarna aldrig får veta resultatet."
Det flummigaste man kan kasta bort skattepengar på är religiös verksamhet och där får man verkligen inte veta resultatet.
#30 AhmedAhmed
"För det andra säger författaren i en kommentar att i mellanöstern kan man få lindrigare straff för hedersmord. Jag vill intyga att det är så. Men detta är helt klart bra. Rätten måste ta hänsyn till omständigheterna. "
Du tycker det är självförsvar att kallblodigt mörda sitt barn bara för att det själv vill bestämma sin egen framtid? Du har återigen bevisat varför religion och mänskliga rättigheter inte går ihop.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-11, 14:28
Snart kommer inläggen från de rabiata vänsterfeministerna. De som hävdar att hedersförtryck minsann även förekommer bland svenskar, som anser att vi andra är okunniga i genusvetenskap, att vi inte gör något själva eller att det är rasism att prata om hedersförtryck (till och med när debattörerna själva är före detta hedersförtryckoffer) .Ni kan vara säkra på det.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-11, 15:05
#32 - Charlie
Det är du som påstår att hedersmord är "kallblodigt". Jag tror sånt uppkommer i väldig ilska o stress och knappast kallblodigt. Föräldrar o syskon skulle säkert sluppit gå igenom sånt. Vi får inte glömma att den "hedrsdrabbade" tjejen eller killen lätt skulle kunna lösa allt genom att inte insistera på att skämma ut sin familj.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-05-11, 15:05
#34 Ahmed Ahmed,
"Föräldrar o syskon skulle säkert sluppit gå igenom sånt. Vi får inte glömma att den "hedrsdrabbade" tjejen eller killen lätt skulle kunna lösa allt genom att inte insistera på att skämma ut sin familj."
Det är kallblodigt att döda någon som inte angripit dig fysiskt.
Att exempelvis förälska sig i någon är inte ett fysiskt angrepp på sin släkt. "Heder" är en mycket dålig ursäkt för att psykiskt misshandla eller döda en egen familjemedlem. Du sa ju själv att ett mord är ett mord.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-11, 15:16
31 Audur Armannsdottir, 2011-05-11, 14:18
TACK! Njuter av alltsanning som står i din kommentar och samtidigt blir jag förskräckt att de som styr och skapa lagar inte har bättre insikt. om det var så hade facit sett ut så som det gör.
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-11, 17:13
#34 Ahmed Ahmed, Det märks MYCKET väl att du själv, mer eller mindre håller på dessa "hederskulturer" att bara kalla detta "heder" är ett skällsord i svenskens öra. Vill du leva i Sverige, är det dags att förstå, att ordet HEDER betyder något betydligt finare är det gör för den barbariska "moralen" än att en familj tar död på sina barn, för att dessa ungdomar vill leva i en svensk demokrati. Res gärna tillbaka till
dessa länder där sådant är tillåtet, men glöm inte att du nu hamnat i Västvärlden och Sverige.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-05-11, 20:55
Tack #36 Bahareh Andersson för att DU är modig nog att kämpa för och stå emot dessa dårar som vill leda Sverige tillbaka till urtiden.
Kämpa på, vi är många kvinnor som följer dig på vägen:-)
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-05-11, 20:58
#38 Katrin Andersson, 2011-05-11, 20:58
Tack!
Jag bryr mig inte vad de fanatikerna vill kalla mig , hotar mig med eller vad de påstår med lögn... Jag kämpar emot orättvisa och våld som jag har gjort hela mitt liv, som jag kommer att fortsätta.
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-11, 22:37
Bahareh - självklart bryr du dig inte vad folk säger om ditt "jobb". Du har det bra - massa bidrag för att bekämpa populismpåhittade problem. Dessutom brukar påhittare som du ha bekväma jobb på kommuner eller annan myndighet där ni sysslar med massa flum som ingen skattebetalare kan kontrollera.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-05-12, 08:31
#40 Ahmed Ahmed,
Det finns inget flummigare än religion, Ahmed. Som vi skattebetalare förser dig med utan att kunna kontrollera.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-12, 10:18
#40 Ahmed Ahmed, Jag tror du provocerar, har verkligen svårt att tro att ngn kan försvara ngt som är så 100% fel. Hur mng självbiografier har du läst som berör hedersbrotten, det är ju inte bara mord, snarare hot, främst av släkten som gör att närstående griper in, så j-a sjukt.
De här hedersbrotten gör att oskyldiga människor med invandrarbakgrund ofta får stå skott för så mycket annat som inte har med hederskultur att göra men som upplevs som negativt.
Skärp dig!
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2011-05-12, 14:00
# 42 Gunvi -
Jag har inte läst en enda självbiografi. Har dock läst studier på området, känns seriösare än att tala utifrån en skönlitterär bok eller en film baserad på "verklighet".
Det handlar inte om att försvara hedersvåld alls. Jag är emot det, eftersom min arabiska kultur är emot det. Men i min kultur är heder som bakgrund till våld/kultur en eventuellt förmildrande omständighet. Det finns i alla kulturer omständigheter som båda rätten och folk i allmänhet anser vara förmildrande. Exempelvis skulle många i Sverige anse att en person som provoceras så mycket av pedofiler går och misshandlar en pedofil. Eller tänk på omständigheten "handla i nöd". Eller att bakgrund till våldet varit att undvika en framtida misshandel eller mord av ens egen familjemedlem. Vem är västvärlden att avgöra vilka omständigheter soms ka förmildra straffet för de som begått hedersvåld/mord?
Glöm än en gång inte att tjejen/killen som påstås vara hedersdrabbad alltid kan rätta sig in i ledet och sluta provocera. Bara se hur Fadime provocerade sin pappa. Hon hade ingen rätt till att provocera utan några som helst konsekvenser.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-05-12, 18:37
#43 Ahmed Ahmed,
Glöm än en gång inte att tjejen/killen som påstås vara hedersdrabbad alltid kan rätta sig in i ledet och sluta provocera. Bara se hur Fadime provocerade sin pappa. Hon hade ingen rätt till att provocera utan några som helst konsekvenser.
BARA SE HUR FADIME PROVOCERADE SIN PAPPA!
Det kan aldrig vara ett humanistiskt synsätt att en ung kvinna träffa "opassande man" och för detta ska plikta med sitt liv. Det är något som hör hemma i medeltiden (förmodligen innan dess) och inte i ett modernt samhälle framförallt inte på 2000 talet där människor ska vara självständiga och upplysta!
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-12, 19:01
#43 Ahmed Ahmed,
Om "din kultur" anser att det finns förmildrande omständigheter så försvarar "din kultur" hedersförtryck. Att "rätta sig i ledet" innebär i slutändan gifta sig med en person man rentav avskyr. Det är grovt integritetskränkande, det säger sig självt.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-12, 19:03
#44.....
vad innebär att vara upplyst? Måste alla upplysta människor tycka samma sak eller leva likadant? ... .... .....
#45.....
Fadime provocerade sin pappa troligen mest genom att ständigt hänga ut honom o baktala sin egen pappa. Provocerar man o är medveten om riskerna får man leken tåla.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-05-12, 21:35
#43 Ahmed Ahmed, Skulle gärna ta lite del av dina studier i ämnet.
Genom att gå och lyssna på Arkan Asaad , ifall du bor i Sverige vore väl ngt för dina studier i ämnet, ifall du inte vill läsa vad olika personer berättar vad de varit med om.
Fortfarande tror jag du provocerar du kan inte mena att det var rätt av pappan att mörda sin dotter , och du förmildrar mordet genom att påstå att det får konsekvenser när man vill leva sitt eget liv. Det är så j-a ofattbart att det finns såna barbarer i dagens Sverige.
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2011-05-12, 21:45
#46 Ahmed Ahmed,
"Provocerar man o är medveten om riskerna får man leken tåla."
Med ett sådant uttalande så visar du tydligt att du visst försvarar hedersförtryck och till och med hedersmord. När du påstått något annat så är det en ren lögn från din sida.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-13, 05:56
#48 Charlie Darwin
Bra!
Man kunde inte sagt bättre och tydligare!
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2011-05-13, 09:05
47 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ska inte locket ligga på när det handlar om importerad kriminalitet?
Tack för en viktig artikel, Bahareh Andersson!
Är det inte bättre att ta invandringsproblemet på allvar?
#3 per svensson, 2011-05-10, 20:46
tror ni det är lösningen på problemet är att lägga locket på invandringsproblem? tror ni att det är en möjlig lösning?
Är det inte dags att ändra begreppet "heders"våld till SKAM våld? för det finns ju ingen heder eller hederligt i det som dessa individer gör, annat än att det är skamligt att det kan finnas i ett modernt väst land med våra politikers goda minne.
Konstigt att Gudrun Schyman och andra rabiata femininster inte står i första ledet för avskaffandet av detta, undrar vad det kan bero på??
#5 JEKJEK
De rabiata feministerna tar inte i sådant som kan ge minus i PK-statistiken.
Vad hände med föreningen Sharafs hjältar som skulle arbeta mot hedersrelaterat förtryck?
Inget fel i vår hederskultur. Felet ligger hos "kurderna" med svensk efternamn.
#4 Bareh! Jag tror du missförstår att lägga locket på. Det är inte sveriges befolkning som vill lägga locket på. TVÄRTOM.
Däremot har politiker och media "lagt locket på" när det gäller problem som uppstått i Sverige i och med den massiva invandringen.
#6Andersx Carlsson
Kunde inte sagt det bättre själv
l #7 Niclas Kuoppa, Många har hoppat av på grund av att de blivit hotade, men visst finns de i storstäderna, jag har träffat flera och hört dem berätta själva på Fryshuset. Kanske artikelförfattaren vet mera ingående hur verksamma de är i dagsläge.
Rekommenderar alla som är intresserade av ämnet att läsa Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter. Svensk/kurdikille. Otroligt bra berättar han om då hans far sålde honom billigt. Brutalt ärlig upplevde jag boken, här skonas ingen, det är bara så j-a synd att myndigheter med makt fortsätter blunda. Arkan Asaad gör väldigt mycket i det här infekterade frågorna.
Tack för påminnelse i ämnet.
#12 Gunvi Lundqvist, 2011-05-10, 22:26
Tack ! väldigt bra kommentar och hänvisning till boken.
#5 JEKJEK, 2011-05-10, 21:31
Håller helt med och vill ställa samma fråga till FI. Hoppas på ett acceptabelt svar!
Enligt Socialstyrelsen och Ungdomsstyrelsen är pojkar mer utsatta än flickor, när det exempelvis gäller allvarligare former av hedersrelaterat hot och våld i hemmet. Så det är bra att även hedersvåldet mot pojkar blir uppmärksammat.
Författaren vill helst att alla skattepengar går till frågan om så kallat problem med invandrarfamiljer (islam är egentligen vad hon avskyr). Observera att hon och hennes gelikar har så lite stöd i de områden de påstår sig arbeta i. De syns och hörs mest inför den skara av människor som har ngn del i hur pengar till meningslösa föreningar ska fördelas. Om de hörs här kan pengagivarna fortsätta ge dem pengar fast de inte gör ngt på marken. Vad gjorde sharafs hjältar? Höll föreläsningar för folk på Rosengård och av ngn anledning aldrig kom tillbaka (utskällning hot osv för de har ingen legitimitet i de områden).
#15 Ahmed Ahmed,
"utskällning hot osv för de har ingen legitimitet i de områden"
Du sa det själv. Dina kompisar hotar de som visar civilkurage mot religiöst förtryck. Man kan då fråga sig varför man i så fall hotar någon som ändå har så lite stöd.
Hösten 2010 skrevs det in i grundlagen att Sverige ska vara mångkulturellt. Det är ett brott mot grundlagen att hindra människor ifrån att utöva sin kulturella särart.
Mångkultur = mångmoral, mångetik. Vi som svenskar har ingen rätt att hindra kurder eller vilka den än vara må att öva sida traditioner hur knasiga dom än kan verkar för oss.
Att bekämpa hedersvåld är direkt olagligt och diskriminerande mot folk med annan kulturell bakrund.
För det första måste man hitta en metod att avslöja denna sortens brott med. För det andra måste man straffa de skyldiga rejält. Livstids utvisning är nog det enda som hjälper. Dessvärre är det lilla vi vet bara ett skrap på ytan. Tendenser att anmäla när det gäller denna sorts brott är troligtvis fruktansvärt låga. Må vara så att det är i den ändan man måste börja.
Bahareh Andersson
Sveriges mest namnkunnige journalist, Jan Guillou, skrev om hedersmord i april 2007 och han skrev då bla följande.
”Hedersmordet är alltså ett extremt ovanligt våldsbrott, inte ens tiondelen av det gamla hederliga svenska hustrumordet, inte ens tiotusendelen av den hederliga gamla svenska kvinnomisshandeln. Ändå är det just detta mest sällsynta av alla brott mot kvinnor som ådrar sig politikers, myndigheters och aktivisters största uppmärksamhet. Det är en förbryllande bild av verkligheten, det finns ingen naturlig enkel förklaring till denna galenskap. En sak är förstås att alla de bidragsfinansierade frivilligorganisationerna som skall bekämpa hedersmorden blir desperata utan hedersmord. Då måste de på något sätt uppfinnas i alla fall, som kampanjen förra året med prognoser över den kommande mordvågen.” http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article11667255.ab
Jag säger inte att han hade rätt och jag säger inte att han hade fel men utan det jag vill säga är att Guillou representerade den ena ytterligheten i en debatt där en kvinnlig polisinspektör och aktivister utgjorde den andra ytterligheten dvs dom var de som ansåg att hedersvåldet var ett stort problem.
I vanlig ordning så raljerade Guillou över sina motståndare:
”Det råder en desperat brist på hedersmord i Sverige. Förra året utlovade myndigheterna att minst 2.000 unga kvinnor i invandrarfamiljer löpte en omedelbart överhängande risk att mördas av sina familjemedlemmar. Polisens självutnämnda expert på hedersmord, kriminalinspektör Kickis Åhré-Älgamo, höjde siffran till 15.000. En aktivist i Expressen gjorde beräkningen 40.000–50.000 förestående hedersmord. Vi stod alltså inför en syndaflod av kvinnomord. Och så vägrar de jädrans kurderna att samarbeta och förverkliga myndigheternas undergångsvisioner. Då blir goda råd bokstavligen dyra. Den förra regimen i landet anslog 180 miljoner till bekämpande av hedersmord och folkpartisterna i den nya regimen vill plussa på ytterligare.”
Även här gäller att jag hävdar inte att Guilllou hade rätt. Men hans artikel är ändå intressant
Vad jag undrar över är att nu när det gått 4 år sedan april 2007 så borde vi veta mer.
Hur stort problem är det hedersrelaterade våldet?
Vad finns för forskning inom området?
Finns det någon forskning eller statistik från Brottsförebyggande rådet?
Enligt Guillou så var detta inte ett så stort problem och i artikeln så talar han om ”professionella aktivisterna som försörjer sig på hedersmord”.
Var han ute och cyklade eller fanns det ett korn av sanning i det han skrev?
Om det gjorde det så borde kanske de 180 miljoner som den socialdemokratiska regeringen anslog till att bekämpa hedersmord ha gått till något annat som tex att bekämpa personrån om det skulle visa sig att de brotten är betydligt vanligare
#19 Lars Johansson, 2011-05-11, 07:31
väldigt bra kommentar! Jag måste först påpeka det att det är mindre viktigt mängden utsatta för hedersvåld/mord. Det som är utsatta behöver vårt stöd och det är de som jag jobbar för. Efter fadimes död sa Mona Sahlin att vi svek de. De menar hon Pela, Sara och många andra... men nu då vad gör vi nu? Det var inte så länge sedan som Jihan blev mördad. Vi vet att hedersvåld trappas upp om individen inte rättar upp sin ärbarhet och till sist de försvinner på något sätt. Många som lever med det förtryck och kyskhetsvåld hemma och mörketalet är stort. Läs gärna NCK , nationellt centrum för kvinnofrid, hedersrelaterat våld och förtryck en kunskap och forskningsöversikt från 2010.
http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/amnen/Hedersrelatera...
jag har bott i ett invadrartätt bostadsområde i malmö, med hedersmord i närheten och våld med vapen som dödade. Förr var det bara svenskar som bodde där och det fanns inga problem med det då, och sen de (invadrarna fråm mellanöstern i majoritet)) kom hit och tog över med importerade kriminalitet..
Nu bor jag långt bort från malmö och här är allt fridens. Långt borta från invadrarnas kriminella framfart. Vi får inte säga fy på dem, då är man automatiskt rasist. Vad ska man göra åt det? Det känns bra att Sverigedemokraterna finns till.
#22 Ove Bergman, 2011-05-11, 10:22
Jag beklagar att du upplevde så och det är så viktigt att vi ska ha sådana debatter hålls levande. Mord och våld finns jo även inom svenskar det vet vi väl om de och det har jo funnits. Klart om vi ta bort alla invandrare från Sverige så försvinner allt sådana brutala hedersmord men om det är lösningen? Vi bara skapa dikotomi och vi och de och det ska inte vara så.
Som sagt, om vi inte gör något åt hedersmord som florerar bland invandrarna. Vi måste utöka kunskap om hedersmord och att de befinner sig inte längre i sitt forna hemland. Här har vi andra lagar angående hedersmord. Men jag tror inte att dom lyssnar, det lönar sig inte. Hedersmord är här för att stanna.
Att Sverigedemokraterna finns till är ett nödrop för att hålla Sverige i ordning, det är vad jag tror. Jag vill att nyinlända människor från olika delar i jorden bör få en kunskap om hur det ligger till i vårt land, Har man fått detta informatioen då bör det inte vara ett problem, men det sitter nog djupt inne med gamla rötter från det forna länder. Varför flydde man ifrån landet för att göra hedersmord här? Vad är problemet och för att flickorna måste gifta med sina egna led, inte med svenskarna, omvänd rasism? Förstår de budskapen att vi inte gör så här i Sverige? Vi, svenska folket får nog och ropar efter utvisning av krimnella och med mera. En illavarslande utveckling som bara lett sämre förhållanden med invandrarna. Klyftan ökar istället för att leva sida vid sida med våra demokratiska värderingar. Sverige välkommnar dem och vi får ta mot smällen.
min väns hustru som tilhör kristna syrianer frågade mig om vad jag anser om att svenska flickor är horor? jag ställde en motfråga, är inte dina kusiner fula horbockar som går och tränar inför äktenskapet? Och gifter senare sig med sina egna led..
Det tog centennier att skapa det upplysta, fria och demokratiska landet Sverige. Nu håller landet på och börjar om från början igen.
#25 Ove Bergman, 2011-05-11, 11:05
Hur mycket känner du till att vad händer på migrationsverket här i Sverige? hur mycket känner du till att varför de flyr från hemländer? En sak ska jag säga efter mina erfarenheter från olika besök i mellanöster är att de har jo inget problem att begå hedersmord där i sina hemländer eller tvinga sina barn till tvångsäktenskap. Tvärtom de får mindre straff om de får något straff överhuvudtaget. .
Författaren är ute efter mera bidrag, eller mer flumjobb, där skattebetalarna aldrig får veta resultatet.
Se bara satsningen på "sharafs hjältar" som skulle arbeta mot hedersmord. De bidrog inte med ngt alls, jutan bara svalde ner skattepengar. Allt som tas från skatten måste motiveras med ngt resultat. Inte bara massa "projekt", "arbete mot..." och annat flum.
varför skilja på våld och våld? Hedersmord är som andra mord. Mord har alltid olika motiv, varför ska sverige satsa hundratals miljoner på just mord med heder som motiv? När vi vet att mord med gänguppgörelse som motiv är långt högre. Än värre blir det när alla de satsade pengar visa sig bortkastade - där föreningarna som mjölkat staten på pengar inte behöver ens redovisa minsta lilla resultat.
För det andra säger författaren i en kommentar att i mellanöstern kan man få lindrigare straff för hedersmord. Jag vill intyga att det är så. Men detta är helt klart bra. Rätten måste ta hänsyn till omständigheterna. Precis likadant gör man i europa vad gäller exempelvis självförsvar - man får lindrigare straff.
Avslutade i natt min läsning av boken "Imamens dotter, min flykt till frihet" av Hannah Shah.
Jag tillstår; Jag tror på det hon skriver om.
Liknande har berättats alltför ofta, av så många, att det finns ingen anledning att inte tro på hennes skräckupplevelser.
Dessa var horribbla att läsa om, och jag hade mardrömmar under tiden jag läste boken.
Detta händer ofta här i Sverige, det kan vi vara säkra på .
Hur många gifts inte bort mot sin vilja och tvingas ta avstånd från framtida utveckling med andra möjligheter än bara föda barn på löpande band tills orken tar slut.? Att alltid vara mannen till lags och leva i evig skräck för de manliga familjemedlemmarna vd är det för ett liv?.
Jag bara tackar ödet att jag sluppit något liknande..
Men visst är killarna utsatta. Trycket på dem är stenhårt och även där finns det hot om tortyr och dödlig utgång om de inte håller fast vid religionen och familjetraditionerna. De lär sig att kvinnan är mindre värd och att det är deras manliga plikt att se till att damerna håller sig på sin plats. Försöker en tjej bryta sig loss, kan det bli broderns sak att ta henne av daga eftersom hon"vanärar" familjen med sina utbrytningsförsök.
Det är inte lätt att vara i konflikt med två kulturer på en gång och killarna vet nog inte riktigt hur de skall göra.
Finns det några planer på att hjälpa dem att habiteras till det samhällede lever i?
Här har politikerna felat totalt. De har varit mycket otydliga med vad som gäller här i landet och vissa har som bräkande får tagit under kören om att det är rasistiskt att reagera på detta.
Inte har såkallade feminister har varit framme och stöttat sina medsystrar, inte!
De borde skämmas och så länge de inte agerar kommer jag inte att bekänna mig till feminismen, för jag trodde att det handlade just om att försvara och stötta sina medsystrar. Vem bryr sig och vad gör politikerna?
De tänker på väljarsiffror! Höger som vänster.
Inga att lita på med andra ord.
Det finns mycket att ändra på och bearbeta, men vem skall stå för det?
#29 AhmedAhmed
"Författaren är ute efter mera bidrag, eller mer flumjobb, där skattebetalarna aldrig får veta resultatet."
Det flummigaste man kan kasta bort skattepengar på är religiös verksamhet och där får man verkligen inte veta resultatet.
#30 AhmedAhmed
"För det andra säger författaren i en kommentar att i mellanöstern kan man få lindrigare straff för hedersmord. Jag vill intyga att det är så. Men detta är helt klart bra. Rätten måste ta hänsyn till omständigheterna. "
Du tycker det är självförsvar att kallblodigt mörda sitt barn bara för att det själv vill bestämma sin egen framtid? Du har återigen bevisat varför religion och mänskliga rättigheter inte går ihop.
Snart kommer inläggen från de rabiata vänsterfeministerna. De som hävdar att hedersförtryck minsann även förekommer bland svenskar, som anser att vi andra är okunniga i genusvetenskap, att vi inte gör något själva eller att det är rasism att prata om hedersförtryck (till och med när debattörerna själva är före detta hedersförtryckoffer) .Ni kan vara säkra på det.
#32 - Charlie
Det är du som påstår att hedersmord är "kallblodigt". Jag tror sånt uppkommer i väldig ilska o stress och knappast kallblodigt. Föräldrar o syskon skulle säkert sluppit gå igenom sånt. Vi får inte glömma att den "hedrsdrabbade" tjejen eller killen lätt skulle kunna lösa allt genom att inte insistera på att skämma ut sin familj.
#34 Ahmed Ahmed,
"Föräldrar o syskon skulle säkert sluppit gå igenom sånt. Vi får inte glömma att den "hedrsdrabbade" tjejen eller killen lätt skulle kunna lösa allt genom att inte insistera på att skämma ut sin familj."
Det är kallblodigt att döda någon som inte angripit dig fysiskt.
Att exempelvis förälska sig i någon är inte ett fysiskt angrepp på sin släkt. "Heder" är en mycket dålig ursäkt för att psykiskt misshandla eller döda en egen familjemedlem. Du sa ju själv att ett mord är ett mord.
31 Audur Armannsdottir, 2011-05-11, 14:18
TACK! Njuter av alltsanning som står i din kommentar och samtidigt blir jag förskräckt att de som styr och skapa lagar inte har bättre insikt. om det var så hade facit sett ut så som det gör.
#34 Ahmed Ahmed, Det märks MYCKET väl att du själv, mer eller mindre håller på dessa "hederskulturer" att bara kalla detta "heder" är ett skällsord i svenskens öra. Vill du leva i Sverige, är det dags att förstå, att ordet HEDER betyder något betydligt finare är det gör för den barbariska "moralen" än att en familj tar död på sina barn, för att dessa ungdomar vill leva i en svensk demokrati. Res gärna tillbaka till
dessa länder där sådant är tillåtet, men glöm inte att du nu hamnat i Västvärlden och Sverige.
Tack #36 Bahareh Andersson för att DU är modig nog att kämpa för och stå emot dessa dårar som vill leda Sverige tillbaka till urtiden.
Kämpa på, vi är många kvinnor som följer dig på vägen:-)
#38 Katrin Andersson, 2011-05-11, 20:58
Tack!
Jag bryr mig inte vad de fanatikerna vill kalla mig , hotar mig med eller vad de påstår med lögn... Jag kämpar emot orättvisa och våld som jag har gjort hela mitt liv, som jag kommer att fortsätta.
Bahareh - självklart bryr du dig inte vad folk säger om ditt "jobb". Du har det bra - massa bidrag för att bekämpa populismpåhittade problem. Dessutom brukar påhittare som du ha bekväma jobb på kommuner eller annan myndighet där ni sysslar med massa flum som ingen skattebetalare kan kontrollera.
#40 Ahmed Ahmed,
Det finns inget flummigare än religion, Ahmed. Som vi skattebetalare förser dig med utan att kunna kontrollera.
#40 Ahmed Ahmed, Jag tror du provocerar, har verkligen svårt att tro att ngn kan försvara ngt som är så 100% fel. Hur mng självbiografier har du läst som berör hedersbrotten, det är ju inte bara mord, snarare hot, främst av släkten som gör att närstående griper in, så j-a sjukt.
De här hedersbrotten gör att oskyldiga människor med invandrarbakgrund ofta får stå skott för så mycket annat som inte har med hederskultur att göra men som upplevs som negativt.
Skärp dig!
# 42 Gunvi -
Jag har inte läst en enda självbiografi. Har dock läst studier på området, känns seriösare än att tala utifrån en skönlitterär bok eller en film baserad på "verklighet".
Det handlar inte om att försvara hedersvåld alls. Jag är emot det, eftersom min arabiska kultur är emot det. Men i min kultur är heder som bakgrund till våld/kultur en eventuellt förmildrande omständighet. Det finns i alla kulturer omständigheter som båda rätten och folk i allmänhet anser vara förmildrande. Exempelvis skulle många i Sverige anse att en person som provoceras så mycket av pedofiler går och misshandlar en pedofil. Eller tänk på omständigheten "handla i nöd". Eller att bakgrund till våldet varit att undvika en framtida misshandel eller mord av ens egen familjemedlem. Vem är västvärlden att avgöra vilka omständigheter soms ka förmildra straffet för de som begått hedersvåld/mord?
Glöm än en gång inte att tjejen/killen som påstås vara hedersdrabbad alltid kan rätta sig in i ledet och sluta provocera. Bara se hur Fadime provocerade sin pappa. Hon hade ingen rätt till att provocera utan några som helst konsekvenser.
#43 Ahmed Ahmed,
Glöm än en gång inte att tjejen/killen som påstås vara hedersdrabbad alltid kan rätta sig in i ledet och sluta provocera. Bara se hur Fadime provocerade sin pappa. Hon hade ingen rätt till att provocera utan några som helst konsekvenser.
BARA SE HUR FADIME PROVOCERADE SIN PAPPA!
Det kan aldrig vara ett humanistiskt synsätt att en ung kvinna träffa "opassande man" och för detta ska plikta med sitt liv. Det är något som hör hemma i medeltiden (förmodligen innan dess) och inte i ett modernt samhälle framförallt inte på 2000 talet där människor ska vara självständiga och upplysta!
#43 Ahmed Ahmed,
Om "din kultur" anser att det finns förmildrande omständigheter så försvarar "din kultur" hedersförtryck. Att "rätta sig i ledet" innebär i slutändan gifta sig med en person man rentav avskyr. Det är grovt integritetskränkande, det säger sig självt.
#44.....
vad innebär att vara upplyst? Måste alla upplysta människor tycka samma sak eller leva likadant? ... .... .....
#45.....
Fadime provocerade sin pappa troligen mest genom att ständigt hänga ut honom o baktala sin egen pappa. Provocerar man o är medveten om riskerna får man leken tåla.
#43 Ahmed Ahmed, Skulle gärna ta lite del av dina studier i ämnet.
Genom att gå och lyssna på Arkan Asaad , ifall du bor i Sverige vore väl ngt för dina studier i ämnet, ifall du inte vill läsa vad olika personer berättar vad de varit med om.
Fortfarande tror jag du provocerar du kan inte mena att det var rätt av pappan att mörda sin dotter , och du förmildrar mordet genom att påstå att det får konsekvenser när man vill leva sitt eget liv. Det är så j-a ofattbart att det finns såna barbarer i dagens Sverige.
#46 Ahmed Ahmed,
"Provocerar man o är medveten om riskerna får man leken tåla."
Med ett sådant uttalande så visar du tydligt att du visst försvarar hedersförtryck och till och med hedersmord. När du påstått något annat så är det en ren lögn från din sida.
#48 Charlie Darwin
Bra!
Man kunde inte sagt bättre och tydligare!