Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

EU-domstolen

Kent Ekeroth om EU-domstolen

Trotsa EU-domstolens beslut!

EU-domstolen i Luxemburg har alldeles nyligen ogiltigförklarat den lag i Italiens som ger möjlighet att sätta någon i fängelse för att denne inte respekterar ett utvisningsbeslut. Domen kom den 29 april i ett fall som rörde en algerier.Han kom till Italien 2004 och dömdes i slutet av 2010 till ett års fängelse av en domstol i Trento för att inte omedelbart ha lämnat landet efter ett utvisningsbeslut. Men enligt EU-domstolen i Luxemburg är fängelsestraff inte tillåtet att använda i den aktuella situationen.


Om författaren

Kent Ekeroth är ledamot i Sveriges riksdag för Sverigedemokraterna och sitter i Justitieutskottet. Han bloggar på http://kentekeroth.se.

Detta beslut är ett i raden av anmärkningsvärda sådana från EU-domstolen. I detta fall har alltså denna domstol beslutat, över en självständig nations huvud, att ett land inte får fängsla brottslingar även när dessa alltså inte respekterar ett utvisningsbeslut. Detta är en helt sanslös dom och
visar återigen på hur ett antal tjänstemän i en EU-myndighet dikterar hur våra olika länder ska styras. Helt och hållet oacceptabelt.

Det verkar även som att Sverige tvingats in i en främmande rättstradition. Olika länder har som bekant olika rättstraditioner vilket för med sig skillnader i exempelvis tillvägagångssätt och metoder. Övergripande brukar de västerländska rättsystemen delas upp i två huvudgrupper - common law (t.ex. USA och Storbritannien) och civil law (t.ex. Frankrike och Tyskland), där Skandinavien i sin tur har en egen rättstradition som kan sägas ligga inom civil law-systemet. Det finns flera olika huvuddrag som skiljer sig mellan dessa två rättstraditioner.

Kortfattat kan nämnas att ett av de huvudsakliga kännetecknen för ett common law-land är att domstolsavgöranden är en mycket viktig rättskälla, i brittisk rätt fram tills nyligen den enda källan. Man talar ibland om domarskapad rätt. Därigenom skiljer sig common law-ländernas rättsordning från den som gäller på kontinenten och i de nordiska länderna, länder som närmare kan kategoriseras som civil law-länder. Dessa har istället till stor del kodifierade rättsregler och lagstiftningen är den viktigaste rättskällan. Svenska domare skapar sällan rätt, deras uppgift är att tolka lagstiftarnas motiv och utifrån detta avge en så rättvis dom som möjligt. Inom common law har rätten visserligen också kodifierats i stor utsträckning och ibland har domstolspraxis satts åt sidan genom lagstiftning. Men inom många områden förblir dock domstolspraxis den viktigaste rättskällan och en självständig sådan. Common law utvecklas genom enskilda domstolsavgöranden (prejudikat) och enligt en "kasuistisk" metod (från fall till fall). Om en rättsfråga har avgjorts av en högre domstol, är lägre domstolar skyldiga att följa denna tolkning i senare liknande fall.


Enligt Hettne och Eriksson, författarna av boken "EU-rättslig metod" från 2005, är EG-rätten en blandning av civil law och common law, i alla fall inledningsvis, men där EG-rätten dock är utformad på ett sätt som gör att "common law"-metoden ofta fungerar bättre. EG-rätten är således även
domarskapt i större omfattning än vad som är normalt i kontinentaleuropeiska stater, inte minst i Sverige eller Skandinavien. EU-domstolen har också blivit anklagad för judiciell aktivism, det vill
säga, när domstolen tar en aktiv del i den politiska utvecklingen. Att så är fallet står bortom allt tvivel i ljuset av de domslut som kommit på senare tid, till exempel domen den 29 april om utvisningar och sedan tidigare Metock- och Lavaldomen, där EU-domstolen dikterade dels invandringspolitiken och dels arbetsmarknadspolitiken. Det är med andra ord inte nog att Sverige ger upp sitt självbestämmande till en byråkratisk, odemokratisk koloss som EU är utan som grädde på moset tillåter vi nu några tjänstemän i en domstol diktera vad Sverige får och inte får göra.

Med "civil law" får de folkvalda representanterna ett stort inflytande, medan det under "common law" är s.k. "domarskapad rätt" där det är tjänstemän som står för skapandet av rätt, vilket inte tillhör den svenska rättstraditionen. Såsom jag tolkar EU-domstolen och EU-rätten tvingas Sverige nu alltså in under ett s.k. "common law"-system, trots att det går i strid med den rättstradition som i Sverige växt fram naturligt under hundratals år och som är den mest demokratiska och mest förankrade systemet.

Sverige och den svenska regeringen måste ta sitt ansvar och helt enkelt trotsa EU-domstolen till förmån för vår egen rätt att besluta över hur vårt land ska styras och inte tillåta några tjänstemän som utan folkligt mandat allt mer styr över förhållandena i Sverige.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/36078

14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

EU i hela dess utformning är ett praktfiasko, och EU domstolen
utgör inget undantag. Skrämmande att så många som 8 % av
millningarna ställer si likgiltiga till EU domstolen.

36 % av millningarna ställer sig glada till EU domstolen, och
man kan ju fråga sig vad domstolen har gjort för dem.

Kan det vara EU vänliga politiker som millat där?

Permalänk | Anmäl #1 per svensson, 2011-05-10, 21:32

Kent Ekeroth trasslar in sig lite mycket i juridikens snårskog - möjligen beroende på att han har juridiska examina - och det gör att kärnfrågan drunknar lite i utläggen om olika rättstraditioner och deras särdrag.

Vad som är angeläget utifrån det exempel som Ekeroth tar upp är den märkliga paradox som tar sig uttryck i att det å ena sidan är ett lagbrott att inte efterrätta sig ett utvisningsbeslut men å andra sidan inte tillåtet att utdöma någon påföljd för detta brott.

Allmänt ser vi också en trend i Sverige där det samtidigt som det är ett lagbrott för en utlänning att utan uppehållstillstånd uppehålla på svenskt territorium föreslås och genomdrivs lagar som disharmonierar med detta förhållande, där illegala invandrare ges medborgerliga rättigheter beträffande vård, företagande, fackföreningsmedlemskap osv.

Det är ett rimligt krav att lagar inte medvetet stiftas så att de står i motsats till befintliga lagar. Det är också rimligt att det alltid ska gå att utdöma en påföljd för ett lagbrott. Lagar som reglerar migration kan inte tillåtas undantas från den principen, i så fall kan dessa lagar lika gärna avskaffas och ersättas av rekommendationer från något statligt verk.

I Sverige kan det finnas uppemot 100.000 illegala invandrare, det är utifrån nationalstatens principer och i ett ordnat rättssamhälle så fall 100.000 för många. För brottet att trotsa ett utvisningsbeslut eller på annat sätt uppehålla sig olagligt i Sverige måste därför påföljd kunna utdömas.

Det får oöverskådliga konsekvenser för samhället om Vi börjar tumma på dessa principer pga något missriktat offerparadigm eller pga att liberaler och socialister sätter sina egna diffusa frihets- respektive solidaritetsutopier över grundläggande statsbärande lagar och principer.

Tidigare var åtminstone moderaterna bland de gamla partierna beredda att stå upp för dessa principer. Genom regeringen Reinfeldts senaste uppgörelse med Miljöpartiet har också moderaterna sällat sig till de övriga partiernas verklighetsfrånvända syn på dessa frågor.

Idag är det bara Sverigedemokraterna som inte vikt ned sig för flumliberalerna och knassocialisterna. Det råder dock troligen stor diskrepans mellan det politiska etablissemangets politik på detta område och åsikten om denna politik hos mannen och kvinnan på gatan.

Det kan översättas med en stor väljarpotential för Sverigedemokraterna i nästa val, i synnerhet i form av besvikna moderater.

Permalänk | Anmäl #2 Mats Dagerlind, 2011-05-10, 22:21

Vill Ekeroth att Sverige ska trotsa även Europadomstolen? Jag är liksom Ekeroth ingen förspråkare av EU-medlemskapet. Landet bör gå ur denna centralisering. Men först måste egna alternativa lösningar hittas. I brist på en mer politiskt oberoende svensk domstol är det lämpligt att vara ansluten till de utländska domstolarna, även om ett och annat domslut inte skulle passa. Ekeroths rättsliga exercis blir man inte mycket klokare av. Det klart att en oberoende domstol inte samtidigt kan vara lagstiftare och måste utgå från en case law, som Högsta domstolen i USA och Europadomstolen gör.

Landets i grunden politiskt styrda domstolar leder till fler oskyldigt dömda och helt vansinniga historier av alla de slag. Makthavarna skyddar varandra och gör ofta som det passar genom domstolarna. Det är som bekant genom den så kallde domarbanan som svenska byråkrater av samma typ både lagstiftar och dömer. Att exempelvis länsrätten är en förlängd arm åt skatteverket och andra myndigheter vet de som har erfarenhet av verkligheten. Det är lite utanför att ta upp detaljer. Två grupper av byråkrater är bättre än en grupp av byråkrater. Kanske unge Ekeroth aldrig har kommit i närkontakt med byråkratin.

Permalänk | Anmäl #3 Urban Persson, 2011-05-10, 22:46

Lustigt ställningstagande av SD - dom ska ut, men dom ska klysas in! Litte som Pettson om herr Sverigedemokraten har läst Pettson.

Permalänk | Anmäl #4 Bertil Jansson, 2011-05-11, 04:40

I grunden handlar domstolsbeslutet om att Italien går emot EU-direktiv som de tidigare godkänt. EU-länder kan inte godkänna EU-direktiv centralt, och sedan tillämpa lagar lokalt som strider mot samma direktiv, det förstår nog alla jurister .

Permalänk | Anmäl #5 Allfons Mållgan, 2011-05-11, 05:13

Sverigedemokraternas ledamot i justitieutskottet Kent Ekeroth uppmanar uppenbarligen till lagtrots. Italienska lagar får inte bryta mot gällande EU-rätt. Om Italien önskar tillämpa egna lagar i trots mot EU-lagstiftning får de ta och lämna EU först.

Sverige har ingalunda tvingats in i någon främmande rättstradition. Svenska folket har av egen fri vilja gått med i EU.

Permalänk | Anmäl #6 Läderlappen, 2011-05-11, 12:47

#6. Bara för att vi är med i EU, behöver vi inte godta allting som EU-tjänstemännen finner för gott.

Permalänk | Anmäl #7 Ina Höst, 2011-05-11, 14:01

#7 Ina Höst, 2011-05-11, 15:01

"EU-tjänstemännen" är i det här fallet EU-domstolen. Så det får vi allt godta vare sig om du eller Kent Ekeroth inte tycker att gälllande lagar är något att bry sig om.

Permalänk | Anmäl #8 Läderlappen, 2011-05-11, 14:10

Jag håller med Kent Ekeroth om att EU ska inte bestämma över ett lands inrikespolitik och rättskipning. Som Ekeroth skriver har olika länder olika rättstraditioner och ett lands lagar har utvecklats naturligt under hundratals år och anpassats till olika förutsättngar och levnadsvillkor som råder i landet vilka inte är lika överallt. Ett lands lagar är dessutom kärnan i landets kultur som tvingar fram en viss livstil hos folket på många områden.

I det här fallet förbjuder EU Italien att döma individer som uppehåller sig illegalt i landet vilket Italien vill göra förmodligen i avskräckande syfte. Då går EU för långt. Invandringen - legal eller illegal - är en intern fråga eftersom varje land får stå för kostnaden och andra konsekvenser. Länderna kan gärna komma överens om att samordna invandringen, men inte bestämma över andras länder.

Permalänk | Anmäl #9 Ina Höst, 2011-05-11, 14:19

Läderlappen, domare är tjänstemän. Menar du att det finns en EU-lag som förbjuder länder att bestraffa brottslingar, i det här fallet de som befinner sig illegalt i landet? I så fall kan man undersöka om domarna har gjort en övertolkning av lagen, om inte kan man arbeta för att för att ändra denna lag. Sverige gör ofta det när det gäller EU-resolutioner och lagar. Så kan även medborgare i ett land göra om de inte gillar fattade riksdagsbeslut. Jag t.ex.skulle inte gilla om riksdagen ändrade på föräldraförsäkringen och om den skulle bli individuell och delas lika mellan föräldrarna. Jag tycker också att sexköpslagen är inkonsekvent när sexsälj är lagligt.

Permalänk | Anmäl #10 Ina Höst, 2011-05-11, 14:51

#10 Ina Höst, 2011-05-11

Jag rekommenderar att du som EU-.medborgare tar och skaffar dig lite kunskaper om hur EU-rätten fungerar och vad som gäller

Här är ett par grundläggande fakta till att börja med:

"För att EU-rätten ska tillämpas på samma sätt i alla medlemsländer har EU-domstolen sista ordet när det gäller att tolka EU-rätten och tala om hur den ska tillämpas"
och

" Den nationella domstolen är skyldig att följa EU-domstolens tolkning"

Här kan du läsa mer om EU-domstolen:

http://www.eu-upplysningen.se/Institutioner-och-beslutsprocesser/EUs-ins...

Permalänk | Anmäl #11 Läderlappen, 2011-05-11, 17:38

Att Kent Ekeroth inte tycker att EU-domstolen är något att bry sig om är i och för sig inte så underligt. Kent tycker ju att Israel inte ska behöva rätta sig efter internationell rätt och att Israel har rätt att döda civila människor som protesterar mot Israels behandling av människorna i Gaza.

Permalänk | Anmäl #12 Läderlappen, 2011-05-11, 17:42

Tack, Läderlappen #11. Men det är ju just det som jag är emot. EU-rätten kan inte alltid tillämpas överallt eftersom de konkreta förutsättningarna är inte lika överallt. EU-rätten ska inte sätta sig över nationella lagar men kan gärna komma med rekommendationer.

Angående #12, så har du fel. Israel bryter inte mot internationell rätt. Men den diskussionen är OT här.

Permalänk | Anmäl #13 Ina Höst, 2011-05-11, 18:31

de flesta länder sållar bland de direktiv EU uppmanar dem till logiskt, men därför fungerar inte heller EU byråkratrin.

sverige är så rädda om EU att de följer deras minsta vink, oavsett hur ologiska beslut än är.

att så fort EU säger hoppa, så borde alla länder kolla på om det faktiskt fungerar att hoppa, innan man gör det. detta måste naturligtvis gälla EU domstolen också.

Permalänk | Anmäl #14 carina jällbrink, 2011-05-11, 18:42


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.