Massmedia törs inte granska muislimska organistationer, särskilt då vi har människor i riksdag och regering som har betydligt extremare åsikter än frälsningsarmen om homosexualitet, jämlikhet, kvinnors rättigheter mm.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-05-09, 09:09
Media behandlar bla muslimska organisationer som om muslimer (och annat sånt) inte kan ta ansvar för sina egna handlingar för att de är ju inte som "vi" (kloka och förståndiga). De kan inte förstå (vi är ju mer upplysta) och kan därför inte belastas för sitt oförstånd. Media låtsas inte om faktum och behandlar dem som barn som man ser mellan fingrarna på. Ett slags underliggande välmeningsrasism. Helt åt skogen och lika illa som öppen rasism.
Permalänk | Anmäl
zarkovska, 2011-05-09, 09:33
Självklart ska kristna organisationer granskas men den extrema omvända rasismen mot muslimer som finns i Sverige saknar motstycke i världshistorien och är en demokratisk härdsmälta i klass med underkastelsepolitiken mot Nazityskland.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-09, 09:39
Midsommarmust? Bra ide!
Permalänk | Anmäl
Jörgen Andersson, 2011-05-09, 09:45
Jag noterar att Arash Gilan inte längre skriver som "kristdemokrat" som han gjordenär han skrev om Terry Jones här på Newsmill ( http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/05/terry-jones-kan-inte-sin-bibel ).
Fast det är klart, Kristdemokraterna kanske inte behöver fler svartrockar som öppet försvarar homofobi i partiets namn...
Permalänk | Anmäl
Mats Blom, 2011-05-09, 09:47
Av de kristna och muslimska samfunden i Sverige är det väl bara Svenska kyrkan som accepterar homosexualitet. Såväl kristendomen som islam motsäger sig sex utanför äktenskapet, som enbart kan ingås av en man och en kvinna. Det förstå bra att detta granskas och kommer upp till ytan. Personligen skulle jag aldrig skänka en krona till en sådan organisation. Det är dessutom skandalöst att jag redan tvingas bidra via skattesedeln.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2011-05-09, 10:00
Kärleken är väl det viktigaste. Frälsningsarmén verkar vara kvar på stenåldersnivå. Ugh ugh - Karin Willermark - Kommendör Marie "prata bort sig" Willermark - http://goo.gl/FFtct
Permalänk | Anmäl
Mikael Berg, 2011-05-09, 10:22
Även Frälsningsarmén behöver moderniseras. Det är bara att säga förlåt och ändra några småsaker i stadgarna så kan de fortsätta casha ut jättebelopp av stat, kommun och stiftelser. Och sluta missionera mot folk som är ointresserade och bara behöver en samlingslokal (överflyttade från kommunal verksamhet).
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-05-09, 10:51
Jag tycker att frälsningsarmen har rätt att avgöra själva hur de vill tro.Detta är löjligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och då är jag själv homosexuell
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-05-09, 11:07
Varför tillåts och accepteras muslimsk tro att vara bokstavstrogen,men inte Frälsningsarmén, i vårt Sverige idag?
OSA.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2011-05-09, 11:13
"10
Vad har du för belägg för att muslimsk tro tillåts och accepteras att vara bokstavstrogen, "...i vårt Sverige idag?"
Varför tilllåts och accepteras att svenska soldater, bl a din son #10, får åka till muslimska länder och döda muslimer, i det svenska folkets namn?
I övrigt så är det på Bolibompa nivå att vara emot någons läggning.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-05-09, 11:44
Lite "kalla fakta" som den fega redaktionen på Kalla Fakta inte vill befatta sig med:
"Homosexualitet är så oacceptabelt inom islam att frågan om samkönade äktenskap aldrig dyker upp, enligt Ayoub Chibli, vigselförrättare vid Islamic Center i Malmö."
"Vad skulle hända om en svensk imam sade att han kunde tänka sig att viga bögar och lesbiska?
Ayoub Chibli skrattar lite i telefonluren.
– Jag vet inte hur mycket stryk den personen skulle få. Han skulle få löpa gatlopp."
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article546754/Imam-Detta-ar-onda-begar...
Det är väl kanske så att självmordsbombare och dödshot är relativt sällsynta företeelser inom Frälsninsarmén. Och medelåldern är ganska hög, många är kvinnor.
Och det är väl ungefär på denna nivå som den "granskande och sanningssägande" svenska journalistkåren törs röra sig.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-05-09, 11:55
Alla vet att det fundamentala motståndet mot homosexualitet inom islam och kristendom handlar om att dessa kulturers styrka bygger på att man förökar sig maximalt så att man kan besegra "de otrogna" med våld.
Mannens soldatroll är att slåss och kvinnans roll är att producera så många soldater som möjligt.
Att blanda kristna och muslimer torde vara mycket effektivt om man absolut vill ha ett inbördes- och religionskrig.
Som tur är är inte svenska befolkningen speciellt kristen, så här kan den muslimska expansionen ske i princip helt fredligt.
Tack för det, Fredrik!.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-09, 12:21
Alltid detta tjafs om religion hit och dit. Är så innerligt trött på alla dessa religiösa fanatiker –vare sig det är en tok pastor från Florida eller blodtörstiga muslimska terrorister – som skall tala om för oss människor vad vi skall göra och inte göra, vad vi skall tänka och inte tänka.
Så istället för allt detta käbbel för och emot, hit och dit om olika religioner i all oändlighet, är det inte dags att avskaffa religionerna med allt vad det här religiösa tramset och hyckleriet innebär? Dessa är ju upphov till all ondska, elände och djävulskap på detta klot. Om det nu finns en sådan kärleksfull gud som det sägs, så har denne då inte visat sig på de senaste miljoner åren. Och hur kan denne kärleksfulle gud tillåta allt detta elände på vår jord, med krig, hungersnöd, naturkatastrofer, fattigdom, terrordåd, barn prostitution, kvinnoförtryck, slavhandel, mm. Religionens mål är makt – MÄNNENS makt, och tron är bara medlet att lura oss människor till underkastelse med.
Frågan blir när någorlunda upplysta människor skall inse att detta religiösa trams inte är någonting annat än tusentals år gamla historier och amsagor som berättats, nedtecknats och omarbetats av MÄN, allt med ett enda syfte att indoktrinera, styra och kontrollera oss människor. Från generation till generation. Från föräldrar till barn, till deras barn till deras barn i all oändlighet. Vad skall alla stackars indoktrinerade barn tro? De vet ju ingenting annat.
Om man studerar kristendomens riter och högtidligheter lite närmare så finner man ju att det för det allra mesta är byggt på urgamla riter och skrönor som bara omformats och givits en ny etikett. Det finns överhuvudtaget inga bevis för att Jesus skulle ha utfört några mirakel. Runt medelhavet existerade det en mängd urgamla religioner, mycket tidigare än innan Jesu liv. Och mirakel var ett av de mest vanligt förekommande aktiviteterna tillägnade de olika gudarna, såsom jungfrufödsel, helbrägdagörelse, uppväcka döda, exorcism, gå på vattnet, död och återuppståndelse mm. Alla stereotypiska attribut till den tidens olika gudar och regioner, som tex gudarna Horus, Mithras, Attis, Zoroaster, Dionysos (alla föregick Jesus med åtskilliga århundraden). Och tramset att Israel är Guds ”promised land” är just det, trams. Israeliska vetenskapsmän redogjorde nyligen för ett 400 000 år gammalt fynd funnet i området som bevis för mänsklig existens där. Tror inte att dessa förfäder brydde sig om denna sk Gud och himlens alla härligheter. De hade nog annat att tänka på.
Så det betyder att människorna även på den tiden kommunicerade med varandra och hade förbindelser över gränserna. Förde berättartraditionerna vidare så att säga. Från generation till generation.
Titta bara på våra egna Asagudar. De gamla vikingarna trodde ju att det var Tor som var ute och svingade sin stora hammare när det åskade och blixtrade. Och jag är säker på att om Vikingarna hade haft tillgång till den kunskap och expertis då som vad dagens människor har, skulle de ha förstått att det bara var gamla nedärvda skrönor av människor som inte visste något annat, som försökte förklara oförklarade väderfenomen.
Religionen. Ett stort lurendrejeri, som pådyvlats barn av förlädrar, generation efter generation efter generation från tidernas begynnelse. Tycker det är tid för mänskligheten att vakna upp och att börja frigöra sig från religionens bojor. Att vuxna slutar tro på dessa idiotiska amsagor.
Bara undrar vad som krävs för att man skall kunna kalla sig själv för profet. När skall vuxna med förmodat högre intelligenskvot och förstånd sluta tro på tramset om en allsmäktig gud och saligheten. Är jag muslim, så väntar 72 ”virgins” i saligheten. De måste vara utslitna efter alla dessa självmordsbombare och terrorister (bin Laden nyligen anländ) som längtar dit vid det här laget. Är jag katolsk präst som våldtar barn, gör jag bara avbön efter avbön, får syndernas förlåtelse, allt tystas ned och det är frid och fröjd. Handlingar som gör att Sodom och Gomorra liknar rena barnkammaren. Och vad det gäller homosexualitet så är det ju vetenskapligt klart bevisat att uppemot 20% av individerna inom djurvärlden (och vi människor är ju djur) föds med homosexuell läggning.
Därför så länge religionerna fortsätter med all indoktrinering och hyckleri och människor inte kan eller vill dra egna slutsatser så lär det inte ske någon förbättring. Tyvärr.
Det dags att alla sunt tänkande människor tar sig en funderare och vi skrotar allt vad religion heter och förpassar den till historiens skräphög. Man behöver inte vara religiös för att leva ett moraliskt, etiskt, exemplariskt och sunt livsbejakande liv
För att citera Albert Einstein –” Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I am not sure about the former”
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2011-05-09, 12:25
Jag kollar aldrig på skräpkanalen tv 4 (jag kollar väldigt lite på tv öht eftersom all tv är dum-tv) och har därmed inte sett detta förmodligen grovt vinklade program. Men vad kan man vänta sig av tv 4? Nyanserad journalistik? Tokreligiösa organisationer får tycka vad de vill så länge inte en skattekrona går till deras verksamhet.
Jag vill ändå reservera mig mot artikelförfattaren på följande punkt:
"Ateistiska och Kommunistiska stater har varit minst lika hårda mot homosexualitet, och andra världsreligioner vidhåller samma ståndpunkt."
Artikelförfattaren får gärna tala om för oss vad en "ateistisk stat" är för något. Ateism är nämligen varken en ideologi eller en livsåskådning så jag blir lite konfunderad. Politiska ståndpunkter i icke-existerande väsens namn finns nämligen inte.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-09, 12:33
Kalla fakta är alltid på den nivån. De utser ett offer, en person eller organisation som som ska vara genom-usel. I det här fallet blev det alltså frälsningsarmén.
Gråskalor och knepiga moraliska överväganden lämpar sig dåligt i underhållnings-tv som t.ex. kalla fakta. Man måste ha drama för att sälja och det får man lättast genom att extrem-vinkla sanningen.
Riktigt hur vidriga människorna bakom kalla fakta är förstår man inte förrän man själv varit med i något de rapporterar om.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-05-09, 12:48
#19 Arri Vecherra,
Artikelförfattaren fick viss medhåll för mig. Det jag invände mot
hade nog inte med programmet att göra. Och problemet med tv 4 är att det är bortkastad tid att ta del av deras okunnighetsspridning.
Den gyllene regeln är : Man blir bara dummare av att titta på tv.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-09, 13:13
Det är bra att alla dessa kristna organisationer granskas och att man ifrågasätter deras fördomsfulla attityder. Att i dagens Sverige försöka få homosexuella att föneka sig själva är inget annat än tortyr. De har samma rätt som alla andra att få kärlek.
Att låta fördomsfulla organisationer fostra barn med fördomar som skadar andra är helt fel .Bra att man sprider deras ondska.
Ser fram emot en liknande granskning avseende islam.
Permalänk | Anmäl
Maj-Britt HAGMAN, 2011-05-09, 15:51
#22 Maj-Britt HAGMAN,
"Bra att man sprider deras ondska.
Ser fram emot en liknande granskning avseende islam."
P1:s kaliber har gjort ett utmärkt reportage om hur Ungdomsstyrelsen ger pengar till religiösa organisationer som
utesluter homosexuella, eller homosexualitet.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-09, 16:04
Frälsningsarmén är väl ganska liten och inte särskilt högljudd jämfört med andra religiösa organisationer i Sverige? Om det nu vore homosexuella man ville värna om, eller religiösa organisationers syn på dessa som man ville granska från TV4s sida så finns det väl andra organisationer som med tanke på det utrymme de tar både medialt och politiskt såväl som avseende medlemmar/sympatisörer borde ligga närmare till hands att granska än just Frälsningsarmén. Sedan tycker jag för egen del att alla - individer såväl som organisationer och samfund - borde avstå att uttala sig om andras sexuella läggning. Det är något som ingen annan än de direkt inblandade har med att göra.
F.ö: Svenska Kyrkan accepterar homosexualitet men däremot inte polyamorösa förbindelser (personer - samtyckande vuxna - som har intimt umgänge med fler än en individ åt gången). Det kan man läsa på deras egen hemsida. Hur tolerant är det? Och vad har kyrkan med det att göra?
Sedan har vi ju ett antal riksdagsledamöter som är allt annat än toleranta i dessa frågor. Så det finns nog att gräva i för TV4...
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2011-05-09, 16:25
Hur resonerar du egentligen? Görs Frälsningsarméns homofobi mer acceptabel för att 1. Muslimska Trossamfund också är homofobiska, 2. för att de har det som tradition?
Det talar väl snarare EMOT FA än för dem.
Ska vi resonera på samma sätt när det kommer till rasism också? Är viss rasism bättre än annan rasism? Ska nynazistiska organisationer ges mer "förståelse" för att de trots allt har rötterna i början av 1900-talet? Tradition framförallt?
Krista förbund får sluta gömma sig bakom traditioner och "goodwill", visst gör FA bra saker, men det förminskar inte det dåliga de gör. Religiösa organisationer ska granskas lika hårt som andra organisationer.
Välkommen till 2000-talet. Religion håller inte, eller ska åtminstonde, inte hålla någon särställning i samhället.
Permalänk | Anmäl
Johan T-K, 2011-05-09, 17:40
#25 Johan T-K,
"Religion håller inte, eller ska åtminstonde [sic!], inte hålla någon särställning i samhället."
Det är vi väldigt överens om, så hur tycker du att etablissemanget hanterar särbehandlingen av muslimer? De får skadestånd för än det ena, än det andra, oavsett om det strider mot svenska lagar eller våra nedärvda seder.
Så tyvärr, islam bärs fram av våra aningslösa politiker och deras hantlangare.
För landet Sveriges skull så måste så många som möjligt ges chansen att titta bakom gammelmedias rökridåer. Först då finns chansen kvar för vårt sekulära och vårt förhållandevis fria samhälle.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-05-09, 18:23
Enligt Arash Gilan ska vi hålla tyst om Frälsningsarméns böghat eftersom det ingår i evangelikala kristna samfund. Om om man till trots går ut med fakta så bedriver man smutskastning. Men av någon anledning är det inte smutskastning om de hade handlat om muslimer.
Arash Gilans artikel är inte bara ologisk, den är full av faktafel.
Böghat ingår inte i alla religioner. Enligt buddhismen är är homosexualitet en del av livet. Ett tredje kön, eller transsexuella, accepteras i många kulturer. Det finns inga sexuella perversioner i Japan eftersom japanerna inte har kristendom. Ingen har lärt dem var sexuella perversioner är för något.
Böghatet spreds i världen via kristna missionärer. Yam Kim-fai och Pak Suet-sin (googla) var de största filmstjärnorna i Sydostasien under 1950- och 60-talet. De är kvinnor. De var ett par på och utanför filmen. Och Yam Kim-fai bar herrkläder på och utanför filmen. (Dessa filmer sågs huvudsakligen av arbetarkvinnor, som såg Yam Kim-fai som den idealiska äkta mannen.) Kvinnlig homosexualitet accepterades eftersom européerna aldrig lärde asiaterna att det är en synd. Detta kan härledas till drottning Victoria, som aldrig kunde föreställa sig att två kvinnor kunde ha en sexuell relation.
Ingen ateistisk stat har någonsin existerat. Att kineser generellt är väldigt skeptiska till religion betyder inte att de är ateister. Att kalla dem anti-teister, det vill säga anti-religion och inte anti-tro, är bättre men fortfarande långt ifrån korrekt.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-05-09, 19:12
Det är ingen tvekan om att Frälsningsarmén genom sina sociala hjälpinsatser gör gott för många människor. Samtidigt är det en organisation som inte tillåter homosexuella att bli frälsningssoldater och som bekämpar deras rättigheter. Den frågan måste kunna belysas utan att vi blir anklagade för att förfölja kristna eller smutskasta Frälsningsarmén.
Frälsningsarmén är en stor och viktig aktör i vårt samhälle som många människor skänker pengar till. En organisation som dessutom får kommunala och statliga bidrag. Det är därför relevant att kritiskt granska organisationen.
Det är felaktigt att etikdokumentet hela tiden legat ute på deras hemsida. Det lades ut först efter att vi började ställa frågor.
Vårt reportage i går handlade inte bara om att homosexuella inte får bli frälsningssoldater. Vi beskrev också hur Frälsningsarmén i Sverige och andra delar av världen aktivt arbetar mot att homosexuella ska få samma rättigheter som andra människor. I Sverige har Frälsningsarmén skrivit remisser och yttranden till regeringen för att homosexuella inte ska få gifta sig och adoptera barn. Mönstret känns igen från andra länder där Frälsningsarmén också finns representerade. I det fattiga landet Malawi i södra Afrika stödjer Frälsningsarmén att homosexuella fängslas.
Förhoppningsvis kan vårt reportage användas som utgångspunkt för en bredare politisk diskussion som inkluderar alla samfund oavsett religiös inriktning; ska det allmänna ge pengar till organisationer som inte skriver under på samhällets grundläggande värderingar?
Jonas Alsgren, reporter Kalla fakta
Permalänk | Anmäl
Jonas Alsgren, 2011-05-09, 20:03
väldigt bra skrivet och bra frågeställning! man borde ställa Scherman och co mot väggen gällande de muslimska organisationerna. men man vågar inte, eftersom man blir anklagad för islamofobi. som islamkritiker känner man sig snart som en utpekad kvinna under häxprocesserna på 1600-talet. helt sjukt.
senaste exemplet är den islamska massakern på koptiska kristna i egypten. media beskriverr det som "sammanstötningar", som om det vore huliganslagsmål efter ett fotbollsderby. sjukt är vad det är!
Permalänk | Anmäl
Sunt Förnuft, 2011-05-09, 20:08
Det är opportunt att kritisera allt kristet och stryka allt annat religiöst medhårs. För att ta ett annat exempel än stackars hyggliga frälsningsarmén; Dalai Lamas invändningar mot homosexualitet är gulliga och rent av sympatiska , men påvens långt mjukare invändningar mot samma företeelse är fullständigt vidriga och helt människofientliga i största allmänhet. Ty allt är relativt och styrs av mediavänsterns värderingar.
Permalänk | Anmäl
t, 2011-05-09, 21:02
#31 t, Dalai Lama har ingenting emot homosexualitet som företeelse. Dalai Lama tror på sekulär moral.
Påven säger att världen måste räddas från homosexualitet. http://www.telegraph.co.uk/news/religion/3916804/Pope-says-humanity-need...
På vilket sätt är detta mjukt? Och, ja, påvens militanta böghat och kvinnohat är människofientligt.
Att jämföra Dalai Lama med påven är lika befängt som att jämföra Hitler och Nelson Mandela. Det är absurt.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-05-09, 21:33
Bra artikel från början till slut. Mitt förslag är att alla statliga bidrag till allt vad religiöst heter ska upphöra. Vill de religiösa samfunden utöva sin religion så låt de göra det efter egen ekonomisk förmåga.
Riktigt bottennapp från Kalla Fakta!!
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2011-05-09, 21:47
Är du något annat än heteronorm så kan du inte bli frälsningssoldat.
Personligen tycker jag att det är fel eftersom jag tror att om det nu skulle råka finnas en gud så är hon förmodligen svart och bisexuell för att kunna älska alla lika mycket..........
Den teologiska och teosofiska diskussionen avstår jag för jag blir, som synes, bara spydig.
Däremot så anser jag bestämt att vi ska sträva efter ett sekulariserat samhälle där frågor om tro är något privat som staten inte har något med att göra. Det innebär att inga statliga pengar betalas ut som bidrag till trossamfund av någon sort.
Dessutom och specifikt för Frälsningsarmen, så anser jag att den dryga miljard som man idag har placerat i fastigheter skulle kunna göra större nytta på annat sätt och jag förstår inte varför skattebetalarna sk skjuta till en miljon ytterligare i bidrag??
Permalänk | Anmäl
Michael Gajditza, 2011-05-10, 03:06
Till artikelförfattaren: Hur i hela fridens namn kan det vara förtal att på ett ärligt sätt beskriva en organisations ståndpunkter kring människors sexualitet? Du säger ju själv att Frälsningsarmén skyltar med sitt böghat.
Och till flertalet kommentatorer: varför är ryggmärgsreflexen när någon pekar på vissa kristnas unkna människosyn att peka på muslimer? "Tycker du att JAG har en unken människosyn, titta istället på den där personen som också har unken människosyn". Skulle det rättfärdiga egna dumheter att andra också pysslar med sånt? Dessutom är det inte att stryka muslimer medhårs att granska Frälsningsarmén. Jag förstår inte var allt detta muslimhat kommer ifrån.
Permalänk | Anmäl
Björn EJG, 2011-05-10, 08:32
Jag har nu gjort mig besväret att titta på programmet. Att det är vinklat är ju självklart, men det innehåller tillräckligt graverande uppgifter för att jag skall bli avskräckt. Men förvånad är jag däremot inte, religion är ju religion. Att försvara detta med att säga att "vi gör en massa bra saker också, varför berättar ni inte det?" håller inte.
När religiösa organisationer försvaras av religiösa så blir det mycket offermentalitet.
Och bara för att det finns värre religiösa samfund som får ännu mer pengar så betyder det inte att FA inte skall granskas.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-10, 12:37
"Men det som besvärar mig med Kalla Faktas och medias granskning är varför de inte gör samma granskning mot muslimska organisationer i Sverige? "
Artikelförfattaren behagar skämta. Kalla Faktaredaktionen och SvD stödjer ju islam. Att kritisera islam är enligt den samlade svenska median en fobi, en obefogad rädsla för det okända. Enligt dom finns inget negativt med islam och kritik tolereras inte.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-05-10, 13:02
# 28. "I Sverige har Frälsningsarmén skrivit remisser och yttranden till regeringen för att homosexuella inte ska få gifta sig och adoptera barn. Mönstret känns igen från andra länder där Frälsningsarmén också finns representerade. I det fattiga landet Malawi i södra Afrika stödjer Frälsningsarmén att homosexuella fängslas."
Det här är nyheter för mig och upprörande!
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-05-10, 16:34
Så med andra ord håller du med om all kritik mot frälsningsarmén MEN VILL DESSUTOM ha mer kritik mot andra extremister.
Då är du ju inte egentligen kritisk till Kalla Fakta, du vill tvärt om att de skall göra mer av det arbete de redan gör.
Permalänk | Anmäl
Per Edman, 2011-05-10, 17:36
Rubriken på Gilans inlägg är en skymf! Mot Bolibompa.
Permalänk | Anmäl
Michael Anderson, 2011-05-10, 20:17
Får man fråga vad Irans behandling av homosexuella har att göra med FA:s förkrympta, sorgliga och nedriga attityd? Du kan väl inte rättfärdiga förtryck av homosexuella i ett fall genom att visa att det är ännu värre på annat håll? Blir det de kristna ägnar sig åt rätt då?
Jag tror också att en viktig poäng i Kalla Faktas inslag var att FA påstår sig vara en organisation som behandlar alla lika, när praktiken är en helt annan. Om FA bara sade öppet att ''vi tycker homosexualitet är en synd och om du är i ett sådant förhållande så har du inte hos oss att göra'' då vore det inte ok men det man spelade då åtminstone med öppna kort. Problemet är att då skulle man kanske riskera att gå miste om en massa pengar därför att någon skulle kanske tycka att det är för jävligt att staten subventionerar organisationer som aktivt diskriminerar homosexuella.
Att delar av kristenheten fortfarande hänger kvar vid bibelord som säger att samkönat sex är en synd går ju inte att motivera enbart med att det står i Bibeln. Det står massor av trevliga saker i Bibeln; bl.a. godkänns slaveri, äktenskapsbrott och homosexualitet straffas med döden, folkmord sanktionerat av gud anses vara helt i sin ordning osv. Inget av detta tror jag FA skulle skriva under på. Varför inte det, frågar man sig stilla? Det står ju där i Bibeln - guds ord, eller hur det nu var med den saken. Helt uppenbart är det ok att bortse från vissa av guds föreskrifter så varför inte denna? Det är väl i rimlighetens namn en ganska liten sak att godkänna samkönade förhållanden och äktenskap jämfört med att bortse från godkännandet av slaveri och folkmord? Borde inte den kristna världen kunna ha överseende även med homosexualitet? Eller är det så att homosexualitet för dig och FA är ett mycket allvarligare brott än att förslava eller slakta hela folk?
Jag skall dessutom sticka ut näsan och påstå att ALL diskriminering och ALLT förtryck av alla de som inte är heterosexuella har sin grund i religiösa idétraditioner. De kristna brukar hela tiden hänvisa till att hela samhället minsann bygger på kristna värderingar, men när det handlar om traditionen av förföljelser av homosexuella då är man inte lika pigg på att erkänna sitt ansvar. Men utan religionens tabu på homosexuella handlingar så finns det ju INGEN som helst grund för att anse det vara förkastligt. Hela idén om att ''det inte är naturligt'' kommer ju från antagandet att gud skapade man och kvinna för exklusivt samkönat sex. Men homosexualitet finns ju bevisligen och ur en biologiskt perspektiv så finns det ingen anledning att ifrågasätta denna praktik. Den är bara ett faktum. Dessutom skadar den ju ingen då den utövas mellan samtyckande vuxna.
Istället för att motivera sina ståndpunkter med idéer från bronsåldern och antiken så kanske det vore på tiden att världens kristna vaknade upp till detta århundrade och tänkte en smula själva. Eller är det för mycket begärt?
Permalänk | Anmäl
Per Mikael Nilsson, 2011-05-11, 18:52
Arash Gilan
Bra artikel, håller med i det du skriver.
#43 Per Mikael Nilsson
Frälsningsarmen tror kärnfamiljen och kan du då tala om för mig hur en homosexuell då kan bli frälsningssoldat. De stänger inte ute homosexuella i församlingen utan bara som soldater. Hur kan detta vara ett problem, fattar inte liksom. Sila mygg och svälja kameler ??
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-05-14, 10:21
37 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Massmedia törs inte granska muislimska organistationer, särskilt då vi har människor i riksdag och regering som har betydligt extremare åsikter än frälsningsarmen om homosexualitet, jämlikhet, kvinnors rättigheter mm.
Media behandlar bla muslimska organisationer som om muslimer (och annat sånt) inte kan ta ansvar för sina egna handlingar för att de är ju inte som "vi" (kloka och förståndiga). De kan inte förstå (vi är ju mer upplysta) och kan därför inte belastas för sitt oförstånd. Media låtsas inte om faktum och behandlar dem som barn som man ser mellan fingrarna på. Ett slags underliggande välmeningsrasism. Helt åt skogen och lika illa som öppen rasism.
Självklart ska kristna organisationer granskas men den extrema omvända rasismen mot muslimer som finns i Sverige saknar motstycke i världshistorien och är en demokratisk härdsmälta i klass med underkastelsepolitiken mot Nazityskland.
Midsommarmust? Bra ide!
Jag noterar att Arash Gilan inte längre skriver som "kristdemokrat" som han gjordenär han skrev om Terry Jones här på Newsmill ( http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/05/terry-jones-kan-inte-sin-bibel ).
Fast det är klart, Kristdemokraterna kanske inte behöver fler svartrockar som öppet försvarar homofobi i partiets namn...
Av de kristna och muslimska samfunden i Sverige är det väl bara Svenska kyrkan som accepterar homosexualitet. Såväl kristendomen som islam motsäger sig sex utanför äktenskapet, som enbart kan ingås av en man och en kvinna. Det förstå bra att detta granskas och kommer upp till ytan. Personligen skulle jag aldrig skänka en krona till en sådan organisation. Det är dessutom skandalöst att jag redan tvingas bidra via skattesedeln.
Kärleken är väl det viktigaste. Frälsningsarmén verkar vara kvar på stenåldersnivå. Ugh ugh - Karin Willermark - Kommendör Marie "prata bort sig" Willermark - http://goo.gl/FFtct
Även Frälsningsarmén behöver moderniseras. Det är bara att säga förlåt och ändra några småsaker i stadgarna så kan de fortsätta casha ut jättebelopp av stat, kommun och stiftelser. Och sluta missionera mot folk som är ointresserade och bara behöver en samlingslokal (överflyttade från kommunal verksamhet).
Jag tycker att frälsningsarmen har rätt att avgöra själva hur de vill tro.Detta är löjligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och då är jag själv homosexuell
Varför tillåts och accepteras muslimsk tro att vara bokstavstrogen,men inte Frälsningsarmén, i vårt Sverige idag?
OSA.
http://soldatmamma.blogspot.com
"10
Vad har du för belägg för att muslimsk tro tillåts och accepteras att vara bokstavstrogen, "...i vårt Sverige idag?"
Varför tilllåts och accepteras att svenska soldater, bl a din son #10, får åka till muslimska länder och döda muslimer, i det svenska folkets namn?
I övrigt så är det på Bolibompa nivå att vara emot någons läggning.
Lite "kalla fakta" som den fega redaktionen på Kalla Fakta inte vill befatta sig med:
"Homosexualitet är så oacceptabelt inom islam att frågan om samkönade äktenskap aldrig dyker upp, enligt Ayoub Chibli, vigselförrättare vid Islamic Center i Malmö."
"Vad skulle hända om en svensk imam sade att han kunde tänka sig att viga bögar och lesbiska?
Ayoub Chibli skrattar lite i telefonluren.
– Jag vet inte hur mycket stryk den personen skulle få. Han skulle få löpa gatlopp."
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article546754/Imam-Detta-ar-onda-begar...
Det är väl kanske så att självmordsbombare och dödshot är relativt sällsynta företeelser inom Frälsninsarmén. Och medelåldern är ganska hög, många är kvinnor.
Och det är väl ungefär på denna nivå som den "granskande och sanningssägande" svenska journalistkåren törs röra sig.
Alla vet att det fundamentala motståndet mot homosexualitet inom islam och kristendom handlar om att dessa kulturers styrka bygger på att man förökar sig maximalt så att man kan besegra "de otrogna" med våld.
Mannens soldatroll är att slåss och kvinnans roll är att producera så många soldater som möjligt.
Att blanda kristna och muslimer torde vara mycket effektivt om man absolut vill ha ett inbördes- och religionskrig.
Som tur är är inte svenska befolkningen speciellt kristen, så här kan den muslimska expansionen ske i princip helt fredligt.
Tack för det, Fredrik!.
Alltid detta tjafs om religion hit och dit. Är så innerligt trött på alla dessa religiösa fanatiker –vare sig det är en tok pastor från Florida eller blodtörstiga muslimska terrorister – som skall tala om för oss människor vad vi skall göra och inte göra, vad vi skall tänka och inte tänka.
Så istället för allt detta käbbel för och emot, hit och dit om olika religioner i all oändlighet, är det inte dags att avskaffa religionerna med allt vad det här religiösa tramset och hyckleriet innebär? Dessa är ju upphov till all ondska, elände och djävulskap på detta klot. Om det nu finns en sådan kärleksfull gud som det sägs, så har denne då inte visat sig på de senaste miljoner åren. Och hur kan denne kärleksfulle gud tillåta allt detta elände på vår jord, med krig, hungersnöd, naturkatastrofer, fattigdom, terrordåd, barn prostitution, kvinnoförtryck, slavhandel, mm. Religionens mål är makt – MÄNNENS makt, och tron är bara medlet att lura oss människor till underkastelse med.
Frågan blir när någorlunda upplysta människor skall inse att detta religiösa trams inte är någonting annat än tusentals år gamla historier och amsagor som berättats, nedtecknats och omarbetats av MÄN, allt med ett enda syfte att indoktrinera, styra och kontrollera oss människor. Från generation till generation. Från föräldrar till barn, till deras barn till deras barn i all oändlighet. Vad skall alla stackars indoktrinerade barn tro? De vet ju ingenting annat.
Om man studerar kristendomens riter och högtidligheter lite närmare så finner man ju att det för det allra mesta är byggt på urgamla riter och skrönor som bara omformats och givits en ny etikett. Det finns överhuvudtaget inga bevis för att Jesus skulle ha utfört några mirakel. Runt medelhavet existerade det en mängd urgamla religioner, mycket tidigare än innan Jesu liv. Och mirakel var ett av de mest vanligt förekommande aktiviteterna tillägnade de olika gudarna, såsom jungfrufödsel, helbrägdagörelse, uppväcka döda, exorcism, gå på vattnet, död och återuppståndelse mm. Alla stereotypiska attribut till den tidens olika gudar och regioner, som tex gudarna Horus, Mithras, Attis, Zoroaster, Dionysos (alla föregick Jesus med åtskilliga århundraden). Och tramset att Israel är Guds ”promised land” är just det, trams. Israeliska vetenskapsmän redogjorde nyligen för ett 400 000 år gammalt fynd funnet i området som bevis för mänsklig existens där. Tror inte att dessa förfäder brydde sig om denna sk Gud och himlens alla härligheter. De hade nog annat att tänka på.
Så det betyder att människorna även på den tiden kommunicerade med varandra och hade förbindelser över gränserna. Förde berättartraditionerna vidare så att säga. Från generation till generation.
Titta bara på våra egna Asagudar. De gamla vikingarna trodde ju att det var Tor som var ute och svingade sin stora hammare när det åskade och blixtrade. Och jag är säker på att om Vikingarna hade haft tillgång till den kunskap och expertis då som vad dagens människor har, skulle de ha förstått att det bara var gamla nedärvda skrönor av människor som inte visste något annat, som försökte förklara oförklarade väderfenomen.
Religionen. Ett stort lurendrejeri, som pådyvlats barn av förlädrar, generation efter generation efter generation från tidernas begynnelse. Tycker det är tid för mänskligheten att vakna upp och att börja frigöra sig från religionens bojor. Att vuxna slutar tro på dessa idiotiska amsagor.
Bara undrar vad som krävs för att man skall kunna kalla sig själv för profet. När skall vuxna med förmodat högre intelligenskvot och förstånd sluta tro på tramset om en allsmäktig gud och saligheten. Är jag muslim, så väntar 72 ”virgins” i saligheten. De måste vara utslitna efter alla dessa självmordsbombare och terrorister (bin Laden nyligen anländ) som längtar dit vid det här laget. Är jag katolsk präst som våldtar barn, gör jag bara avbön efter avbön, får syndernas förlåtelse, allt tystas ned och det är frid och fröjd. Handlingar som gör att Sodom och Gomorra liknar rena barnkammaren. Och vad det gäller homosexualitet så är det ju vetenskapligt klart bevisat att uppemot 20% av individerna inom djurvärlden (och vi människor är ju djur) föds med homosexuell läggning.
Därför så länge religionerna fortsätter med all indoktrinering och hyckleri och människor inte kan eller vill dra egna slutsatser så lär det inte ske någon förbättring. Tyvärr.
Det dags att alla sunt tänkande människor tar sig en funderare och vi skrotar allt vad religion heter och förpassar den till historiens skräphög. Man behöver inte vara religiös för att leva ett moraliskt, etiskt, exemplariskt och sunt livsbejakande liv
För att citera Albert Einstein –” Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I am not sure about the former”
Jag kollar aldrig på skräpkanalen tv 4 (jag kollar väldigt lite på tv öht eftersom all tv är dum-tv) och har därmed inte sett detta förmodligen grovt vinklade program. Men vad kan man vänta sig av tv 4? Nyanserad journalistik? Tokreligiösa organisationer får tycka vad de vill så länge inte en skattekrona går till deras verksamhet.
Jag vill ändå reservera mig mot artikelförfattaren på följande punkt:
"Ateistiska och Kommunistiska stater har varit minst lika hårda mot homosexualitet, och andra världsreligioner vidhåller samma ståndpunkt."
Artikelförfattaren får gärna tala om för oss vad en "ateistisk stat" är för något. Ateism är nämligen varken en ideologi eller en livsåskådning så jag blir lite konfunderad. Politiska ståndpunkter i icke-existerande väsens namn finns nämligen inte.
Kalla fakta är alltid på den nivån. De utser ett offer, en person eller organisation som som ska vara genom-usel. I det här fallet blev det alltså frälsningsarmén.
Gråskalor och knepiga moraliska överväganden lämpar sig dåligt i underhållnings-tv som t.ex. kalla fakta. Man måste ha drama för att sälja och det får man lättast genom att extrem-vinkla sanningen.
Riktigt hur vidriga människorna bakom kalla fakta är förstår man inte förrän man själv varit med i något de rapporterar om.
#19 Arri Vecherra,
Artikelförfattaren fick viss medhåll för mig. Det jag invände mot
hade nog inte med programmet att göra. Och problemet med tv 4 är att det är bortkastad tid att ta del av deras okunnighetsspridning.
Den gyllene regeln är : Man blir bara dummare av att titta på tv.
Det är bra att alla dessa kristna organisationer granskas och att man ifrågasätter deras fördomsfulla attityder. Att i dagens Sverige försöka få homosexuella att föneka sig själva är inget annat än tortyr. De har samma rätt som alla andra att få kärlek.
Att låta fördomsfulla organisationer fostra barn med fördomar som skadar andra är helt fel .Bra att man sprider deras ondska.
Ser fram emot en liknande granskning avseende islam.
#22 Maj-Britt HAGMAN,
"Bra att man sprider deras ondska.
Ser fram emot en liknande granskning avseende islam."
P1:s kaliber har gjort ett utmärkt reportage om hur Ungdomsstyrelsen ger pengar till religiösa organisationer som
utesluter homosexuella, eller homosexualitet.
Frälsningsarmén är väl ganska liten och inte särskilt högljudd jämfört med andra religiösa organisationer i Sverige? Om det nu vore homosexuella man ville värna om, eller religiösa organisationers syn på dessa som man ville granska från TV4s sida så finns det väl andra organisationer som med tanke på det utrymme de tar både medialt och politiskt såväl som avseende medlemmar/sympatisörer borde ligga närmare till hands att granska än just Frälsningsarmén. Sedan tycker jag för egen del att alla - individer såväl som organisationer och samfund - borde avstå att uttala sig om andras sexuella läggning. Det är något som ingen annan än de direkt inblandade har med att göra.
F.ö: Svenska Kyrkan accepterar homosexualitet men däremot inte polyamorösa förbindelser (personer - samtyckande vuxna - som har intimt umgänge med fler än en individ åt gången). Det kan man läsa på deras egen hemsida. Hur tolerant är det? Och vad har kyrkan med det att göra?
Sedan har vi ju ett antal riksdagsledamöter som är allt annat än toleranta i dessa frågor. Så det finns nog att gräva i för TV4...
Hur resonerar du egentligen? Görs Frälsningsarméns homofobi mer acceptabel för att 1. Muslimska Trossamfund också är homofobiska, 2. för att de har det som tradition?
Det talar väl snarare EMOT FA än för dem.
Ska vi resonera på samma sätt när det kommer till rasism också? Är viss rasism bättre än annan rasism? Ska nynazistiska organisationer ges mer "förståelse" för att de trots allt har rötterna i början av 1900-talet? Tradition framförallt?
Krista förbund får sluta gömma sig bakom traditioner och "goodwill", visst gör FA bra saker, men det förminskar inte det dåliga de gör. Religiösa organisationer ska granskas lika hårt som andra organisationer.
Välkommen till 2000-talet. Religion håller inte, eller ska åtminstonde, inte hålla någon särställning i samhället.
#25 Johan T-K,
"Religion håller inte, eller ska åtminstonde [sic!], inte hålla någon särställning i samhället."
Det är vi väldigt överens om, så hur tycker du att etablissemanget hanterar särbehandlingen av muslimer? De får skadestånd för än det ena, än det andra, oavsett om det strider mot svenska lagar eller våra nedärvda seder.
Så tyvärr, islam bärs fram av våra aningslösa politiker och deras hantlangare.
För landet Sveriges skull så måste så många som möjligt ges chansen att titta bakom gammelmedias rökridåer. Först då finns chansen kvar för vårt sekulära och vårt förhållandevis fria samhälle.
Enligt Arash Gilan ska vi hålla tyst om Frälsningsarméns böghat eftersom det ingår i evangelikala kristna samfund. Om om man till trots går ut med fakta så bedriver man smutskastning. Men av någon anledning är det inte smutskastning om de hade handlat om muslimer.
Arash Gilans artikel är inte bara ologisk, den är full av faktafel.
Böghat ingår inte i alla religioner. Enligt buddhismen är är homosexualitet en del av livet. Ett tredje kön, eller transsexuella, accepteras i många kulturer. Det finns inga sexuella perversioner i Japan eftersom japanerna inte har kristendom. Ingen har lärt dem var sexuella perversioner är för något.
Böghatet spreds i världen via kristna missionärer. Yam Kim-fai och Pak Suet-sin (googla) var de största filmstjärnorna i Sydostasien under 1950- och 60-talet. De är kvinnor. De var ett par på och utanför filmen. Och Yam Kim-fai bar herrkläder på och utanför filmen. (Dessa filmer sågs huvudsakligen av arbetarkvinnor, som såg Yam Kim-fai som den idealiska äkta mannen.) Kvinnlig homosexualitet accepterades eftersom européerna aldrig lärde asiaterna att det är en synd. Detta kan härledas till drottning Victoria, som aldrig kunde föreställa sig att två kvinnor kunde ha en sexuell relation.
Ingen ateistisk stat har någonsin existerat. Att kineser generellt är väldigt skeptiska till religion betyder inte att de är ateister. Att kalla dem anti-teister, det vill säga anti-religion och inte anti-tro, är bättre men fortfarande långt ifrån korrekt.
Det är ingen tvekan om att Frälsningsarmén genom sina sociala hjälpinsatser gör gott för många människor. Samtidigt är det en organisation som inte tillåter homosexuella att bli frälsningssoldater och som bekämpar deras rättigheter. Den frågan måste kunna belysas utan att vi blir anklagade för att förfölja kristna eller smutskasta Frälsningsarmén.
Frälsningsarmén är en stor och viktig aktör i vårt samhälle som många människor skänker pengar till. En organisation som dessutom får kommunala och statliga bidrag. Det är därför relevant att kritiskt granska organisationen.
Det är felaktigt att etikdokumentet hela tiden legat ute på deras hemsida. Det lades ut först efter att vi började ställa frågor.
Vårt reportage i går handlade inte bara om att homosexuella inte får bli frälsningssoldater. Vi beskrev också hur Frälsningsarmén i Sverige och andra delar av världen aktivt arbetar mot att homosexuella ska få samma rättigheter som andra människor. I Sverige har Frälsningsarmén skrivit remisser och yttranden till regeringen för att homosexuella inte ska få gifta sig och adoptera barn. Mönstret känns igen från andra länder där Frälsningsarmén också finns representerade. I det fattiga landet Malawi i södra Afrika stödjer Frälsningsarmén att homosexuella fängslas.
Förhoppningsvis kan vårt reportage användas som utgångspunkt för en bredare politisk diskussion som inkluderar alla samfund oavsett religiös inriktning; ska det allmänna ge pengar till organisationer som inte skriver under på samhällets grundläggande värderingar?
Jonas Alsgren, reporter Kalla fakta
väldigt bra skrivet och bra frågeställning! man borde ställa Scherman och co mot väggen gällande de muslimska organisationerna. men man vågar inte, eftersom man blir anklagad för islamofobi. som islamkritiker känner man sig snart som en utpekad kvinna under häxprocesserna på 1600-talet. helt sjukt.
senaste exemplet är den islamska massakern på koptiska kristna i egypten. media beskriverr det som "sammanstötningar", som om det vore huliganslagsmål efter ett fotbollsderby. sjukt är vad det är!
Det är opportunt att kritisera allt kristet och stryka allt annat religiöst medhårs. För att ta ett annat exempel än stackars hyggliga frälsningsarmén; Dalai Lamas invändningar mot homosexualitet är gulliga och rent av sympatiska , men påvens långt mjukare invändningar mot samma företeelse är fullständigt vidriga och helt människofientliga i största allmänhet. Ty allt är relativt och styrs av mediavänsterns värderingar.
#31 t, Dalai Lama har ingenting emot homosexualitet som företeelse. Dalai Lama tror på sekulär moral.
Påven säger att världen måste räddas från homosexualitet. http://www.telegraph.co.uk/news/religion/3916804/Pope-says-humanity-need...
På vilket sätt är detta mjukt? Och, ja, påvens militanta böghat och kvinnohat är människofientligt.
Att jämföra Dalai Lama med påven är lika befängt som att jämföra Hitler och Nelson Mandela. Det är absurt.
Bra artikel från början till slut. Mitt förslag är att alla statliga bidrag till allt vad religiöst heter ska upphöra. Vill de religiösa samfunden utöva sin religion så låt de göra det efter egen ekonomisk förmåga.
Riktigt bottennapp från Kalla Fakta!!
Är du något annat än heteronorm så kan du inte bli frälsningssoldat.
Personligen tycker jag att det är fel eftersom jag tror att om det nu skulle råka finnas en gud så är hon förmodligen svart och bisexuell för att kunna älska alla lika mycket..........
Den teologiska och teosofiska diskussionen avstår jag för jag blir, som synes, bara spydig.
Däremot så anser jag bestämt att vi ska sträva efter ett sekulariserat samhälle där frågor om tro är något privat som staten inte har något med att göra. Det innebär att inga statliga pengar betalas ut som bidrag till trossamfund av någon sort.
Dessutom och specifikt för Frälsningsarmen, så anser jag att den dryga miljard som man idag har placerat i fastigheter skulle kunna göra större nytta på annat sätt och jag förstår inte varför skattebetalarna sk skjuta till en miljon ytterligare i bidrag??
Till artikelförfattaren: Hur i hela fridens namn kan det vara förtal att på ett ärligt sätt beskriva en organisations ståndpunkter kring människors sexualitet? Du säger ju själv att Frälsningsarmén skyltar med sitt böghat.
Och till flertalet kommentatorer: varför är ryggmärgsreflexen när någon pekar på vissa kristnas unkna människosyn att peka på muslimer? "Tycker du att JAG har en unken människosyn, titta istället på den där personen som också har unken människosyn". Skulle det rättfärdiga egna dumheter att andra också pysslar med sånt? Dessutom är det inte att stryka muslimer medhårs att granska Frälsningsarmén. Jag förstår inte var allt detta muslimhat kommer ifrån.
Jag har nu gjort mig besväret att titta på programmet. Att det är vinklat är ju självklart, men det innehåller tillräckligt graverande uppgifter för att jag skall bli avskräckt. Men förvånad är jag däremot inte, religion är ju religion. Att försvara detta med att säga att "vi gör en massa bra saker också, varför berättar ni inte det?" håller inte.
När religiösa organisationer försvaras av religiösa så blir det mycket offermentalitet.
Och bara för att det finns värre religiösa samfund som får ännu mer pengar så betyder det inte att FA inte skall granskas.
"Men det som besvärar mig med Kalla Faktas och medias granskning är varför de inte gör samma granskning mot muslimska organisationer i Sverige? "
Artikelförfattaren behagar skämta. Kalla Faktaredaktionen och SvD stödjer ju islam. Att kritisera islam är enligt den samlade svenska median en fobi, en obefogad rädsla för det okända. Enligt dom finns inget negativt med islam och kritik tolereras inte.
# 28. "I Sverige har Frälsningsarmén skrivit remisser och yttranden till regeringen för att homosexuella inte ska få gifta sig och adoptera barn. Mönstret känns igen från andra länder där Frälsningsarmén också finns representerade. I det fattiga landet Malawi i södra Afrika stödjer Frälsningsarmén att homosexuella fängslas."
Det här är nyheter för mig och upprörande!
Så med andra ord håller du med om all kritik mot frälsningsarmén MEN VILL DESSUTOM ha mer kritik mot andra extremister.
Då är du ju inte egentligen kritisk till Kalla Fakta, du vill tvärt om att de skall göra mer av det arbete de redan gör.
Rubriken på Gilans inlägg är en skymf! Mot Bolibompa.
Får man fråga vad Irans behandling av homosexuella har att göra med FA:s förkrympta, sorgliga och nedriga attityd? Du kan väl inte rättfärdiga förtryck av homosexuella i ett fall genom att visa att det är ännu värre på annat håll? Blir det de kristna ägnar sig åt rätt då?
Jag tror också att en viktig poäng i Kalla Faktas inslag var att FA påstår sig vara en organisation som behandlar alla lika, när praktiken är en helt annan. Om FA bara sade öppet att ''vi tycker homosexualitet är en synd och om du är i ett sådant förhållande så har du inte hos oss att göra'' då vore det inte ok men det man spelade då åtminstone med öppna kort. Problemet är att då skulle man kanske riskera att gå miste om en massa pengar därför att någon skulle kanske tycka att det är för jävligt att staten subventionerar organisationer som aktivt diskriminerar homosexuella.
Att delar av kristenheten fortfarande hänger kvar vid bibelord som säger att samkönat sex är en synd går ju inte att motivera enbart med att det står i Bibeln. Det står massor av trevliga saker i Bibeln; bl.a. godkänns slaveri, äktenskapsbrott och homosexualitet straffas med döden, folkmord sanktionerat av gud anses vara helt i sin ordning osv. Inget av detta tror jag FA skulle skriva under på. Varför inte det, frågar man sig stilla? Det står ju där i Bibeln - guds ord, eller hur det nu var med den saken. Helt uppenbart är det ok att bortse från vissa av guds föreskrifter så varför inte denna? Det är väl i rimlighetens namn en ganska liten sak att godkänna samkönade förhållanden och äktenskap jämfört med att bortse från godkännandet av slaveri och folkmord? Borde inte den kristna världen kunna ha överseende även med homosexualitet? Eller är det så att homosexualitet för dig och FA är ett mycket allvarligare brott än att förslava eller slakta hela folk?
Jag skall dessutom sticka ut näsan och påstå att ALL diskriminering och ALLT förtryck av alla de som inte är heterosexuella har sin grund i religiösa idétraditioner. De kristna brukar hela tiden hänvisa till att hela samhället minsann bygger på kristna värderingar, men när det handlar om traditionen av förföljelser av homosexuella då är man inte lika pigg på att erkänna sitt ansvar. Men utan religionens tabu på homosexuella handlingar så finns det ju INGEN som helst grund för att anse det vara förkastligt. Hela idén om att ''det inte är naturligt'' kommer ju från antagandet att gud skapade man och kvinna för exklusivt samkönat sex. Men homosexualitet finns ju bevisligen och ur en biologiskt perspektiv så finns det ingen anledning att ifrågasätta denna praktik. Den är bara ett faktum. Dessutom skadar den ju ingen då den utövas mellan samtyckande vuxna.
Istället för att motivera sina ståndpunkter med idéer från bronsåldern och antiken så kanske det vore på tiden att världens kristna vaknade upp till detta århundrade och tänkte en smula själva. Eller är det för mycket begärt?
Arash Gilan
Bra artikel, håller med i det du skriver.
#43 Per Mikael Nilsson
Frälsningsarmen tror kärnfamiljen och kan du då tala om för mig hur en homosexuell då kan bli frälsningssoldat. De stänger inte ute homosexuella i församlingen utan bara som soldater. Hur kan detta vara ett problem, fattar inte liksom. Sila mygg och svälja kameler ??