Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Barnuppfostran

Foto: Scanpix
Birgitta Ohlsson om barnaga

Ingen europé ska tillåtas slå sina barn

Barn måste lära sig att våld aldrig är lösningen. Men fortfarande tillåter elva EU-länder föräldrar att slå sina barn i uppfostringssyfte. Att tillåta våld mot barn står dock i strid med de gemensamma värderingar som alla länder i unionen valt att stå bakom. Målet bör vara att alla länder snarast inför nationell lagstiftning mot barnaga. Samma sak bör gälla de länder som står i kö för att bli medlemmar. Det skriver EU-minister Birgitta Ohlsson på Europadagen.


Om författaren

Är EU- och demokratiminister samt ledamot i Folkpartiet liberalernas partistyrelse.

Idag firar vi Europadagen i hela EU. Den 9 maj 1950 sjösatte Frankrikes dåvarande utrikesminister Robert Schuman idén om en europeisk union för att bevara freden på vår krigshärjade kontinent. Ett halvsekel senare har Schumans vision utvecklats till en union med 27 länder. Grundbulten i samarbetet är gemensam syn på marknadsekonomi, demokrati och de mänskliga rättigheterna. Men det finns brister som måste åtgärdas. Barns rättigheter är ett tydligt exempel.

Idag inleder Folkpartiet liberalerna en rikstäckande kampanj för att stoppa barnaga i Europa. Barn i EU måste lära sig att våld aldrig är lösningen. Men fortfarande tillåter elva EU-länder, bland andra Storbritannien och Frankrike, föräldrar att slå sina barn i  uppfostringssyfte. Det är elva länder för mycket. Vi ska vara stolta över att Sverige var det första landet i världen som förbjöd barnaga 1979.

Enligt Rädda Barnen har idag endast 16 av 27 medlemsstater i EU förbud mot alla typer av våld mot barn. I allt för många EU-länder är barnaga inte bara tillåtet utan också socialt accepterat. Runt om i Europa kan man fortfarande se barn som får örfilar och andra slag på offentliga platser utan att omgivningen reagerar nämnvärt. Det är ofta mamma eller pappa som utövar våldet. Föräldrars frihet att uppfostra sina barn går tyvärr i en del länder före barns rätt att inte bli slagna. Barnaga ses som en familjeangelägenhet. Ungefär som när vi för inte allt för länge sedan i Sverige betraktade mäns våld mot kvinnor i nära relationer som privata ”familjebråk”.

Barns rättigheter kränks av de personer som barnen borde kunna lita på mest. Barn som utsätts för våld riskerar att förlora självförtroendet och tilliten till andra. Och barn som blir slagna lär sig att använda våld.

Det har varit förbjudet att aga barn i Sverige i över trettio år. Barnmisshandel är fortfarande är ett allvarligt problem i vårt land men förbudet mot barnaga har bidragit till viktig normbildning. När barnaga inte längre accepteras av samhället blir det svårare för föräldrar, lärare och andra vuxna som vill använda slag som uppfostringsmetod.

Skyddet av barns rättigheter, liksom rätten till integritet och mänsklig värdighet, har en framskjuten plats i EU:s stadga för grundläggande rättigheter och i Lissabonfördraget. Att tillåta våld mot barn i uppfostringssyfte står därför i strid med de gemensamma värderingar som alla EU-länder valt att stå bakom.

Europa kan bli den första region i världen där barnaga är helt förbjudet. Målet bör vara att varje EU-land snarast inför nationell lagstiftning mot barnaga. Samma sak bör gälla de länder som står i kö för att bli medlemmar i EU. Hårda krav ställs redan idag på ansökarländer om att respektera mänskliga rättigheter. Folkpartiet anser att det även borde innebära krav på förbud mot uppfostringsvåld.

På initiativ av folkpartisten Helena Bargholtz antog Europarådet redan 2004 en rekommendation om totalt förbud av fysiskt våld mot barn i Europarådets medlemsstater. Barnaga strider mot såväl FN: s barnkonvention som Europarådets sociala stadga. Alla 47 länder, vilket inkluderar EU-länderna, som är medlemmar av Europarådet har ratificerat barnkonventionen. Det är hög tid att fagra löften blir verklighet.

Om EU-länderna gemensamt sätter ner foten mot uppfostringsvåld blir kraften större i Europarådets och FN:s viktiga arbete för barns trygghet. Av jordens drygt 200 länder är det bara 29 som totalförbjuder misshandel av barn enligt Rädda Barnen. En studie av FN från 2006 tyder på att 80 procent av världens barn utsätts för aga i hemmet och skolan. Miljontals barn lever i länder där barnmisshandel är ett accepterat inslag i vardagen.

Att slå barn är en barbarisk sedvänja som ska hänvisas till historiens sophög. Knappt 15 procent av världens länder har förbjudit barnaga. Visionen är en värld där barnaga inte får förekomma. Små människors mänskliga rättigheter är lika mycket värda som de storas. Vi kan förändra världen – låt oss börja med Europa.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/35987

18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Syftet är bra, mycket bra,

men kulturen i andra länder i Europa är så annorlunda.

Jag tror inte att det lyckas. Jag tror också att i andra länder kommer man bli arga när Sverige kommer med pekpinnar i denna fråga.

Jag är själv emot alla barnaga.

Permalänk | Anmäl #1 Doktor Eleph@nt, 2011-05-09, 07:54

Doktor Elephant ja de länder där aga fortfarande är tillåten är starka länder. Börjar Sverige bråka i denna fråga är risken mycket stor att konsekvenserna blir tvärs om. Att föräldrarnas frihet att själva välja uppfostringsmetod i stället stärks i eu förordningarna

Permalänk | Anmäl #2 susanna svensson, 2011-05-09, 08:03

Om EU vill kalla sig civiliserat så bör barnaga OCH omskärelse förbjudas omedelbart. Förbjud också religiösa friskolor!
EU-konventionen om föräldrars rätt att uppfostra "sina" barn krockar med barnens rättigheter.

Permalänk | Anmäl #3 Charlie Darwin, 2011-05-09, 08:29

Japp där håller jag med Charlie Darwin, men barnen har ju inte rösträtt och även i barnkonventionen finns det skrivningar som skyddar föräldrarnas rätt att bestämma uppfostran

Permalänk | Anmäl #4 susanna svensson, 2011-05-09, 08:44

"Att slå barn är en barbarisk sedvänja som ska hänvisas till historiens sophög. *** Visionen är en värld där barnaga inte får förekomma. Små människors mänskliga rättigheter är lika mycket värda som de storas. "

Jag håller med artikelförfattaren, med tillägget att också omskärelse av minderåriga borde förbjudas och att också det kravet ställs på länder som kandiderar till EU-medlemskap. Allt annat är orimligt. Det blir meningslöst och oseriöst att tala om förbud mot barnaga när vi tillåter omskärelse av minderåiga för att vi säger oss värna föräldrarnas religionsfrihet (vilken skulle bestå även om vi förbjöd den barbariska sedvänjan omskärelse. Föräldrars religionsfrihet kan aldrig utsträckas till att innefatta rätten att kränka barns religionsfrihet eller utföra ingrepp med livslånga konsekvenser på barn.).

Permalänk | Anmäl #5 Fredrik Franzén, 2011-05-09, 09:37

Att mörda barn går däremot bra om de är i fosterstadiet och är de spädbarn så ska de könsstympas på löpande band av "religiösa" skäl.

Är de lite större kan man tjata hål i huvudet på dem eller förbjuda dem att träffa svenskar av motsatt kön utan minsta risk att bli kritiserad.

En örfil, däremot, det är ett brott mot mänskligheten vars straff aldrig kan bli hårt nog.

Nej, jag har ingen dubbelmoral.

Permalänk | Anmäl #6 Bo T, 2011-05-09, 09:53

Det är ingen ände på Birgitta Ohlssons beskäftiga förmätenhet.
Vet du...de flesta svenskar har nog av både hedersmord och
andra makabra stolligheter.

Det enda som intresserar mig om EU, det är hur vi på snabbast
sätt kommer ur eländet.

EU är ju bara en uppsamlingsplats för myglande politiker, som
lever gott på våra skattepengar.

Permalänk | Anmäl #7 per svensson, 2011-05-09, 10:24

Väldigt många föräldrar i Frankrike och England kommer inte att ställa upp på det här för de tycker det är en integrerad del av uppfostran.

Barnmisshandel är något annat än aga

Permalänk | Anmäl #8 klas engström, 2011-05-09, 11:02

Visstfan är jag emot barn aga. Jag är emot våld i allmänhet men ibland kan det behövas, dock inte då man ska uppfostra barn. Dessutom ska inte skolan eller någon annan statlig institution hjärntvätta barn med deras subjektiva moraliska åsikter. Staten ska hålla sig starkt objektiv. Dessutom är en sådan här lag bara ett till exempel på att EU håller på att bli någon gigantiskt kollektiv som ska kontrollera individen så mycket så möjligt. Det är inte EU:s egentliga mening. Jag är fortfarande emot barn-aga men det är upp till landets egna lagar. Dock så är väl inte just denna lagen bland de negativa i EU gemenskapens samling lagar utan en av de få positiva.

Permalänk | Anmäl #9 Andreas Eriksson, 2011-05-09, 11:40

Helst ser jag inget EU som stiftar lagar alls men om dom måste ska dom strikt begränsa sig till individuella och nationella rättigheter.

Permalänk | Anmäl #10 Andreas Eriksson, 2011-05-09, 11:46

#6 Bo T,

Instämmer faktiskt. En örfil på ett barn är olaglig i Sverige. Men inte en omskärelse på en gosse. Så är det när man gullar med sagokstroende.

Permalänk | Anmäl #11 Charlie Darwin, 2011-05-09, 12:36

Ja, #11 Charlie Darwin, det är inte svårt att förstå varför Birgitta Ohlsson blev landsförvisad. Omgivningen orkade inte mer.

Självklart ska barnaga vara olagligt men Birgitta Ohlsson silar mygg och sväljer kameler med sina politiskt korrekta skygglappar.

Varför är det inte olagligt att skaffa fler barn än man kan försörja som sen går raka vägen in i den organiserade brottsligheten?

Det finns orsaker till att människor far illa. Ska vi blunda för dem bara för att det rör vissa etniska grupper?

Permalänk | Anmäl #12 Bo T, 2011-05-09, 13:09

Jag håller med. Men om man har en annan kultur som i skolan slår sina elever? Hur gör vi då?

http://www.youtube.com/watch?v=tZ0rsUofpQM&feature=player_embedded#at=17

Permalänk | Anmäl #13 Micael Johnsson, 2011-05-09, 15:49

...eller som vår kära Astrid Lindgren sa i sitt klassiska, brillianta tal Aldrig våld! , när hon mottog Tyska Bokhandelns Fredspris 1978:

"Och för dem, som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar, skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig. Hon var ung mor på den tiden när man ännu trodde på det där, "spar på riset och du fördärvar pilten", det vill säga, hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting, så att hon tyckte att han måste få en risbastu, den första i sitt liv. Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på ris åt henne. Den lille pojken gick och var länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa: "Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mej." Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt alltihop med barnets ögon. Barnet hade tänkt att "min mor vill faktiskt göra mig illa, då går det väl lika bra med en sten".
Hon slog armarna om honom, och de grät en stund tillsammans. Och sedan la hon stenen på en hylla i köket, och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden: aldrig våld!"

och

"Just nu lever hela världen i fruktan för ett nytt krig, som skall förgöra oss alla. Inför det hotet arbetar fler människor än någonsin tidigare för fred och nedrustning, det är sant. Det kunde vara ett hopp. Med det är så svårt att vara hoppfull. Politikerna samlas i stora hopar till toppmöten, och de talar så varmt för nedrustning, men bara den nedrustning som de vill att någon annan skall göra. Ditt land, skall nedrusta, inte mitt! Ingen vill börja hos sig själv, ingen törs börja, därför att alla är så rädda och har så liten tilltro till andras fredsvilja. Och medan nedrustningskonferenserna avlöser varandra pågår den mest vanvettiga upprustningen i mänsklighetens historia. Det är inte underligt att vi alla är rädda, antingen vi bor i öst eller väst, norr eller söder, antingen vi lever i en stormakt eller i ett litet neutralt land. Vi vet att ett nytt storkrig skulle drabba hela mänskligheten, och om jag ligger död i en neutral eller inte neutral ruinhög kan inte göra stor skillnad. "

Ack, så aktuellt!

Permalänk | Anmäl #14 L. Cienfuegos, 2011-05-09, 16:47

Omskärelse av små barn är också misshandel.

Hur som helst, föräldrar ska vara ledare, det förväntar sig barn och unga. Men en bra ledare behöver inte använda våld.

I det sammahanget är det väldigt inressant hur Cesar Milan får pli på de mest svårstyrda hundar utan att någonsin bruka våld, bara genom psykologi och förståelse för hundens natur och behov. Människor är annorlunda, men konceptet att styra genom förståelse av barnets natur och behov är detsamma. Man får kanske lära om barnuppfostran av en hundpsykolog eftersom irrlärorna har ett sådant grepp om många.

Permalänk | Anmäl #15 Ina Höst, 2011-05-09, 22:14

#14.

Å huga. Om inte det träffar i hjärtegropen så har man inget hjärta alls.

Permalänk | Anmäl #16 Tomas Fredriksson, 2011-05-10, 10:36

#16 Tomas, ja, vilken fantastisk människa Astrid! Hon hade en blick som inte väjde undan för det smärtsamma, och hon gav alltid röst åt de svaga. Och handlingskraft!

#13 Micael Johnsson
"Men om man har en annan kultur som i skolan slår sina elever? Hur gör vi då?"
Alla barn har rätt till beskydd från övergrepp, oavsett religion, etnisk bakgrund etc.
Kulturella skillnader berättigar inte våld, så hur gör vi? Ser till uppmärksamma, fördöma och bestraffa förekommande våld. Även när det våldet kommer från ens egen kulturella planhalva.

t.ex
http://www.independent.ie/national-news/wellfed-priests-left-brutalised-...

eller

http://www.alternet.org/blogs/video/115651/israeli_attack_on_gaza%3A_bom...

eller

http://www.regularfolksunited.com/index.php?tab=article_view&article_id=...

eller, statligt subventionerad psykisk misshandel, inte att förglömma:

http://blogg.passagen.se/infinituss/entry/flour_d%C3%B6dar

Permalänk | Anmäl #17 L. Cienfuegos, 2011-05-10, 13:00

Nej Birgitta. EU ska inte stifta en lag mot barnaga eftersom EU inte ska stifta lagar. Det ska de enskillda länderna göra om de demokratiskt kommer fram till att det är vad de vill.

Detta är en av alla tusen frågor som blir mycket bättre om EU inte lägger sina stora feta fingrar i blöt.

Permalänk | Anmäl #19 Martin Lindh, 2012-01-14, 00:26

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.