Gillade första halvan av din artikel, under andra halvan blev jag dessvärre påmind om vilket tunnelseende de som representerar nykterhetsförbunden har.
Permalänk | Anmäl
Joel Linderos, 2011-05-06, 13:35
Fetma orsakar skada och är oerhört kostsamt för sjukvården. Hoppas krögaren nekar henne att köpa maträtter som inte är GI eller om hon försöker köpa en kaka till kaffet.
Det krävs lagstiftning och stränga straff eftersom jag misstänker att exempelvis en närbutiksägare - utan någon skam i kroppen - kan tänka sig att sälja en dajm eller glass till någon överviktig stackare...
Heja oss som tagit ställning!
Permalänk | Anmäl
per person, 2011-05-06, 13:35
Håller helt med om att man bör hålla sig ifrån alkohol när man ammar, det är ju trots allt en väldigt kort tid av våra liv det handlar om. Det jag däremot reagerar mot är att ammande kvinnor inte skall dricka därför att alkohol bl.a ger sämre omdöme och gör dig till en mindre ansvarsfull förälder. Det stämmer, men det har ju ingenting med ammandet att göra, det gäller ju lika mycket mammor som inte ammar och framförallt alla pappor!! Därför måste man ju vara konsekvent och neka alla föräldrar till små barn att dricka, om det är omsorgen av barnen man tänker på.
Permalänk | Anmäl
Mimmran, 2011-05-06, 14:01
Med denna logik så torde barnen och människorna i Syd-Europa vara fullständigt söndersupna och dysfunktionella.
En sak är säker. Moralpanik, bror-duktig-mentalitet, och pekpinnar och restriktioner gör ingenting bättre.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-05-06, 14:03
Tänk att barn till alkoholister ska bestämma hur alla andra ska göra. De vet bäst om precis allt. Min pappa drack och var elak därför ska jag bestämma hur alla andra ska göra och jag ska bygga hela min utkomst och karriär på denna mission också. Mina föräldrar drack ett glas vin när jag var liten vid samma bord som jag. Jag tog ingen skada. Inte har mina barn heller. Kan jag få bestämma över mitt liv själv nu? Sätt upp en skylt på alla restauranger och barer där ni skriver i klar text: Inga mödrar här. Då kan jag lättare välja vilka restauranger jag ska bojkotta. Jag vill bo och vistas där mödrar är välkomna som människor inte några slags avelskor.
Permalänk | Anmäl
Ad Versus, 2011-05-06, 14:04
Att du inte tycker att någon borde dricka alkohol, det har jag respekt för. Men när du hävdar att just ammande kvinnor inte själva ska få ta detta beslut bör du tänka på två saker:
1. Alkoholhalten i bröstmjölken blir samma som i mammans blod, uppskattningsvis under en promille. Dvs helt ofarligt för t.o.m ett spädbarn. Lika mycket alkohol finns redan i vanlig mjölk, juice och läsk mm. Detta är alla forskare överens om.
2. Om det är mammans försämrade omdömme som är problemet. Ska man då även neka pappor på krogen?
Permalänk | Anmäl
Kristoffer Ljungqvist, 2011-05-06, 14:12
Om det handlar om omdömet och föredömet så finns det väl ingen anledning att begränsa sig till ammande mödrar? Tvärtom borde det väl vara viktigare med föräldrar (av båda könen givetvis) med barn i den ålder som alkoholen börjar locka barnen, dvs tonåren? Alltså borde man neka att sälja alkohol till alla föräldrar.
Gud förbjude att man visar barnen ett annat sätt att dricka än det traditionella svenska råsupandet på helgen.
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-05-06, 14:24
Alla småbarnsmammor är extremt ödmjuka och aldrig egocentriska. Småbarnsmammor ska därför självklart få byta blöjor på buffén också.
Om det är någon som tar anstöt är det den personens huvudvärk.
Det viktiga är att en krögare aldrig någonsin får tillrättavisa sina gäster oavsett vad gästerna gör och går krögaren i konkurs för att vissa personer skrämmer bort alla gäster så får han skylla sig själv.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-06, 14:40
"Det är alkoholnormen som är roten till problemet, och som vi måste komma till rätta med. Krögaren som nekade kvinnan ifrågasatte alkoholnormen, och det är därför så många provoceras"
Nej. Människor provoceras p.g.a. att sådana som du moraliserar över deras liv.
Permalänk | Anmäl
Darius I., 2011-05-06, 14:40
Byt ut ordet alkohol mot vilken drog som helst så ser ni hur bisarrt det är att sitta och dricka vin samtidigt som man ammar.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-05-06, 14:54
@Bertil - Ska man då inte kunna ta en alvedon, dricka kaffe eller snusa när man ammar?
Permalänk | Anmäl
Kristoffer Ljungqvist, 2011-05-06, 15:04
Jag ser gärna att alkoholnormen ifrågasätts - men inte från ett nykterhetsperspektiv, utan från perspektivet att det finns andra droger som folk kanske borde använda iställe, som till exempel cannabis. Problemet med 99% av de som kritiserar alkohol är att de inte erbjuder något alternativ. Om de som kritiserar alkoholen hade erbjudit någon annan drog att berusa sig på istället, då hade folk kanske lyssnat. Som det är nu läser folk att alkohol är dåligt och tänker "Jaha, om alkohol är dåligt, hur ska jag då kunna bli berusad?"
Att människor berusar sig är i sig inget problem, så länge det görs måttligt och under kontrollerade former. Däremot är det problematiskt att folk tvunget ska berusa sig på just alkohol, vid alla tillfällen.
Permalänk | Anmäl
Liam Murray, 2011-05-06, 15:06
Nyfödda barn som ammas är särskilt känsliga och kan ta skada p.g.a. alkoholkonsekvenserna då deras lever fungerar inte tilräkligt bra för att kunna eliminera från blodomloppet alla de farliga ämnen som finns bl.a. i alkoholen. Sådana barn sover sämre och kortare tid, kan tappa aptit och få ont i magen eller i huvudet. Och då menas det bara mindre mängder av alkohol och inte de mammor som har alkoholproblem inom familjen.
Innebär detta att ammande mammor inte får ta ett glas vin till maten? Visst går det!
Det är tillåtet att ammande mammor kan dricka små mängder alkohol men efter att de har druckit är det inte lampligt de att amma inom de närmaste 2 timmarna eftersom alkoholen koncentreras i bröstmjölken.
Så, njut och lev mammor!
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-05-06, 15:14
Antialkoholfanatiker!
Jag undrar blott varifrån alla prussiluskor och självutnämnda överförmyndare hämtar sin legitimitet. Varför drivs folk av så extrema fanatiska utgångspunkter? För vem taklar de utöver sig själva?
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2011-05-06, 15:13
Jag drar mig till minnes ett ordspråk eller citat av någon, som går ungefär så här:
"När någon säger att det är principen det handlar om och inte pengarna - då är det alltid pengarna".
Jag tror att det också är riktigt att säga:
"När någon säger att det inte handlar om att bestämma över eller moralisera kring folks dryckesvanor, då handlar det alltid om att bestämma över och moralisera kring folks dryckesvanor."
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-05-06, 15:36
Problemet är väl inte att en vuxen som hanterar ett barn nekas att köpa alkohol? Det kan väl vara en OK policy.
Problemet är väl att just ammande kvinnor vägras?
Med tanke på att barnet kommer att ha en alkoholhalt på 0,0 promille.
Att jämföra med ett foster som hade haft samma alkoholhalt som mamma hela tiden, typiskt uppåt 0,2 promille under kanske två timmar.
Så att inte servera ammande kvinnor är helt förkastligt. Att vägra barnledsagare är helt i sin ordning, anser jag.
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-05-06, 15:39
Håller med dig fullständigt.
Det måste till en attitydförändring.
Det är något med spriten och Sverige som är riktigt sjukt.
Om du som kvinna inte ens kan avhålla dig från att dricka
när du ammar så är du fan inte lämplig som mamma.
Jag o många, många med mig önskar att vuxna hade reagerat
när man som barn växte upp med föräldrar som man hade "lite
problem" med spriten.
Men man offrar så villigt barnen på frihetsprincipen altare.
Man räknar med att ca 400.000 barn växer upp med
föräldrar som är alkoholister i Sverige.Jag finner det betydligt mer
upprörande än risken för lite "moralpanik".
Heder åt krögaren. Och svensk spritkultur är ett rent helvete.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-05-06, 15:45
#16 Kanske blir parafrasen bättre så här:
"När någon säger att det inte handlar om att bestämma över eller moralisera kring folks dryckesvanor, utan om att barn och alkohol inte hör ihop och att vi som medmänniskor måste våga sätta gränser, då handlar det alltid om att bestämma över och moralisera kring folks dryckesvanor."
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-05-06, 15:46
Barn och alkohol hör ihop om mamman ammar för det är vetenskapligt bevisat helt ofarligt i rimliga mängder
Så vad handlar då det här om?
I vårat sekulariserade samhälle måste nya begrepp runt synd och skam ersätta de gamla och där hamnar ammande mammor som dricker vin och glada rökare i vågskålen.Lägg er inte i andras liv, jag tror de allra flesta mammor, rökande eller inte, vinpimplande eller inte, är fullt kapabla att sätta sina egna gränser utan den hälsohysteriska massans välsignelse.
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-05-06, 20:20
#7 Kristoffer Ljungqvist
"2. Om det är mammans försämrade omdömme som är problemet. Ska man då även neka pappor på krogen?"
Ja, om det är pappan som hanterar det lilla barnet så är det väl väldigt olämpligt om han är onykter, eller?
Lyssnade på ett radioprogram i morse och en tjej upplevde det som sååå kränkande att tjejen blivit nekad. (hon blev nekad glas nr.2). Ingen i detta radioprogram tänkte på hanteringen av det lilla barnet..
Lite typiskt för dagen egosamhälle..där allting utgår från den vuxnes behov.
Permalänk | Anmäl
Ulrika W.Andersson, 2011-05-06, 20:42
@23
''Dagens egosamhälle''? Tror du någonsin samhället har varit så barncentrerat och anpassat efter barnens och deras behov som det är idag? Därmed inte sagt att det är någonting negativt att barn också ses som människor, tvärtom, det är någonting väldigt positivt.
Vad som däremot är unket är folk som slentrianmässigt och utan egentlig kunskap ständigt hävdar att det var bättre förr. Du borde veta att för inte så länge sedan fick man slå sina barn, för att ta ett exempel.
Permalänk | Anmäl
Halvbert Erling, 2011-05-06, 20:58
Krögaren gjorde inget olagligt, men det är lika bra att innehavarna av krogen i fråga sätter upp en skylt där deras serveringspolicy framgår. Då vet man ju om man skall gå dit eller inte. Jag längtar inte tillbaka till det alkoholintoleranta Sverige från 70-80-talet. De flesta kvinnor jag känner har dock under sina amningsperioder avstått från alkohol.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-06, 21:04
#24 Halvbert Erling
Jag tycker att det är lika fel att slå sina barn som att tappa dem i golvet pga. att man är för onykter!
Jag tycker inte alls att dagens samhälle är barncentrerat. Tvärtom! Barn ses som ett stort hinder för det mesta. Livet skall snurra vidare på samma sätt som innan barnet kom till! Få är beredda på att "offra" något, både karriär och i detta fall festande går före barnet.
Egoismen är unken och har inte med föräldraskapet att göra.
Permalänk | Anmäl
Ulrika W.Andersson, 2011-05-06, 22:31
ni svenska tjejer verkar inte fatta en sak:
att vara kvinna är ett PRIVILEGIUM! ett privilegium så stort att friheten att få dricka några droppar alkohol är värda mindre än piss i jämförelse!
Ni svenska tjejer föder ju nästan inga barn! Ni borde ju kunna avstå från de där få barnen ni ändå föder - om ert främsta mål i livet är att leva exakt som män!
varför då inte ta steget fullt ut och låta bli att bli gravida, föda och amma barn?
Det är ju väldigt "könsstereotypt" om man säger så! det är en KÖNSROLL!
något jag trivs väldigt bra med!
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2011-05-06, 23:21
#27 invandrarTjej,
Den här debatten har inget med könsroller att göra.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-07, 07:34
Pinsamt okunnigt!
En kvinna som dricker alkohol och ammar får en modersmjölk som innehåller mindre alkohol än det finns i youghurt. Pinsamt att påstå att ammande kvinnor inte ska dricka alkohol. Däremot kan man gärna säga att den som vårdar ett spädbarn (oberoende av amning) inte ska dricka alkohol och då handlar det om både mammor, pappor, mormor, farmor, barnvakter etc. Det handlar alltså inte alls om huruvida vårdaren ammar eller inte.
Permalänk | Anmäl
Sandhamn, 2011-05-07, 08:58
Helt rätt Linda Engström, alla svenska borde utrustas med ett eget litet kitt, bestående av en käck polismössa, handklovar och en liten praktisk stoppskylt.
Kan lämpligen användas i varje kontakt med medmänniskor som inte begriper allting lika förträffligt som du.
Vad ammande mödrar beträffar, så hoppas jag innerligt att alla i Sverige är så upplysta att de förstår sitt och barnets bästa.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2011-05-07, 10:55
Detta är bland det mest skrämmande jag läst sedan Hedenhös. Detta att en bartender skulle känna sig skyldig att uppfostra sitt klientel bortom det som lagar och förordningar föreskriver är att acceptera att samhället glider in i DDR-liknande STASI-tillstånd.
Englund, får man anta, skulle säkert glädja sig åt att barn skvallrar för statens alkoholpolis när föräldrarna tar sig ett glas vin till maten. Englund kanske rentav skulle välkomna uniformerade friskaror med baseballträn som bankar lite vett i småbarnsföräldrar?
Det viktiga här och det som jag tror gör folk så upprörda i den här debatten är den enskilde individens rätt att bestämma över sitt eget och sin famljs liv, väl och ve. De storebrorstoner som du ger uttryck för skrämmer. Ordentligt. Din text och en del kommentarer vittnar om en alkoholsyn som bygger på omedelbart beroendeskap (varför kan man inte avstå...). Men för de flesta upplysta människor i Sverige idag, utgör ett glas vin en naturlig måltidsdryck. Man kan njuta av det och även njuta alkoholens egenskaper i måttliga mänder. Det finns ingen anledning att moralisera över detta.
I mitt andra hemland, Schweiz, är det en fulltständigt naturlig avrunding på en högmässa t ex att man travar iväg till församlingslokalen och dricker ett glas vin tillsammans. Man har trevligt, skrattar och träffar sina vänner. Ingen skulle moralisera över den andres preferenser när det gäller mat, alkohol eller tobak.
Missförstå mig inte, jag gillar inte heller när jag ser en gravid kvinna med en cigarett i munnen. Men det betyder inte att jag har rätt att moralisera över det. Jag är själv lite överviktig, betyder det att kyparen på en restaurang har rätt att neka mig gräddsåsen?
Usch Englund. Utan att kanske riktigt förstå det själv, gör du dig till företrädare för riktigt dunkla idéer med in artikel.
Tvångssterilisering av kvinnor med alkoholproblem någon?
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2011-05-07, 11:09
Svenskarna är inte livsnjutare utan livsförskjutare, håller helt med ovanstående kommentar.Jag ryser vid människor som Englund som förstör glädjen i så många människors liv.
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-05-07, 11:40
Efter att ha funderat lite på denna märkliga debattartikel kom jag att tänka på följande;
Alla är vi väl överens om att det är hundrafalt farligare för en kvinna att dricka alkohol under själva graviditeten. Barnets alkoholhalt i blodet blir ju densamma som mammans, d v s är mamman full är fostret det också. En ammande mamma utsätter sitt barn för en dryck med en tiondedels procent alkoholhalt, något som barnet klara galant, åtminstone kroppsligen.
Eftersom en graviditet bara syns under den senare delen av havandeskapet, är det ju omöjligt för en bartender att fastställa om en kvinna är gravid eller ej. Som jag ser det finns det två utvägar för Englund & Co.
1. Kvinnor i fertil ålder förbjuds helt att dricka alkohol. Ska bli kul att höra vad feministerna tycker om det. Men man skulle kunna tänka sig en särskild alkoholpolis som kan göra razzior hemma hos folk för att säkerställa efterlevnaden. Man kan också bygga upp ett nätverk av informatörer till den nationella alkoholpolisen ALPO.
2. Alla kvinnor tvingas att lämna ifrån sig ett färskt graviditetstest inför bartendern så att han kan vara säker på att den kvinnliga kunden inte är gravid. Först då får han sälja. Lite grann som alkolås i bilen fast tvärtom.
Bara ett tips alltså!
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2011-05-07, 21:57
Ett glas vin ger kanske en blodalkoholconcentration på omkring 0.1 ‰. Mjölken innehåller nog något mindre, men låt oss anta detsamma, dvs 0.01 %. Detta är den dryck som barnet får i sig.
Aningen senare, i sommar, kommer barnet gissningsvis att få annat än modersmjölk, t.ex. bär, juice, någon form av en söt dryck.
Efter några timmar i värmen har naturliga jästsvampar börjat jäsa
och bildat en alkoholkoncentration långt mer än 0.01 ‰.
Även den mest principfaste nykterist torde nog inte tveka att dricka något som innehåller 0.01 % alkohol.
Skall man tänka på barnets bästa är det inte här man skall börja, maten vi för i oss innehåller tillsatser, socker t.ex. långt mer skadliga än 0.01 ‰ alkohol.
Men det är bara att konstatera, alltför många nykterister saknar omdöme så fort alko0hol kommer på tal.
Permalänk | Anmäl
Claes Stenhede, 2011-05-08, 00:46
Visst är det skönt att veta att det alltid finns någon annan som bättre vet hur du ska uppföra dig.
Permalänk | Anmäl
håkan randahl, 2011-05-08, 07:45
Men, det är ju alldeles uppenbart. Eftersom kvinnan är gravid med ett barn som tillhör staten, kan kvinnan naturligtvis inte tillåtas ta risker med barnets hälsa. Alla former av ansträngning kan innebära ett hot mot barnet, eftersom man då kan bli trött och mer fumlig. Kom inte och prata om frihet, här handlar det om statens rättigheter, inte individens!
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-05-08, 19:13
Mycket skuldkänslor och självförsvarstal i den här debatten. Heder åt allas vår bartender! Sällan man ser dylikt civil courage i vårat samhälle.
Permalänk | Anmäl
birgitta ellis, 2011-05-08, 22:00
#20 Carolin Andersson:
"Om du som kvinna inte ens kan avhålla dig från att dricka
när du ammar så är du fan inte lämplig som mamma."
Harligt, i en mening har du olampligforklarat i stort sett samtliga modrar i Spanien, Italien och Frankrike. Maste val kannas bra?
Salunda bor ocksa en overviktig foralder hindras fran att kopa onyttig mat da statistiken talar for att om du ar fet sa ar risken hogre att ditt barn ocksa blir ett fetto. Ingen fredagschipspase framfor teven alltsa. Likasa bor samtliga foraldrar forbjudas fran att kopa tobak da en rokande foralder riskerar att overfora sin ovana till sitt barn. Passiv rokning skall vi inte ens tala om.
#38 Claes Stendahl:
Din jamforelse haltar betankligt. Att ha en blodkoncetration pa en promille alkohol ar inte det samma som att dricka ngt som har en volymkoncentration pa en promille. Eller skall halvjast fruktjuice flyta i adrorna istallet for blod?
Engstrom: Ytterst handlar det om statistik och i detta fallet har studier uppenbarligen inte kunnat pavisa nagra samband mellan mattlig konsumtion (1 - 2 glas, 1 - 2 ggr i veckan) och potentiella skadeeffekter pa barnet.
Detta ar inget som Livsmedelsverket "tycker", det ar grundat i solid forskning. Dina argument a andra sidan ar i botten grundade pa moralism med inslag av "vi vet inte sakert sa det ar bast att avsta". Problemet ar att vi vet med sakerhet vad en mattlig konsumtion (se ovan) har for effekter (inga) vilket medfor att din standpunkt enbart baserar sig pa din asikt om vad som ar ratt och riktigt. Varfor skall vi behova ta del av den da den i detta fallet inte ar sprungen ur nagon som helst faktabaserad bakgrund?
Det finns for manga tyckare, varav du verkar vara en.
Permalänk | Anmäl
Magnus W, 2011-05-09, 12:19
# 40 Sven P
Jag utgår här ifrån att ditt inlägg är menat som ironi
Kanske inte tillhör staten men jag betalar en stor del av min skatt till mammaledighet, barnavårdscentraler, skola och sjukvård till barnet, kanske RUT osv. Jag vill inte att mina pengar går till kärr....r, som sitter och super och ammar på krogen.
# 42 Hur medelhavsinsinspirerat från den senaste charterresan det än kan vara.
Permalänk | Anmäl
birgitta ellis, 2011-05-09, 12:51
Det är ju självklart att en havande kvinna inte enbart är ansvarig för sig själv utan för det barn hon bär. Allt hon stoppar i sig påverkar. Det finns mängder av forskning som visar att dålig miljö, negativ stress, rökning, droger och alkohol påverkar det ofödda barnet och orsakar allt från andningsproblem, till livslång sänkt psykisk funktion, till risk för benägenhet mot alkoholism eller andra störningar i belöningssystemet. Enbart en okunnighet och egoism kan separera den gravida modern från hennes blivande barn.
Permalänk | Anmäl
Mons Tern, 2011-05-09, 15:16
#44 Mons Tern
Vaket att klampa in i en amningsdebatt med synpunkter på graviditet;)
Clue is in the title.
#42 Magnus W
Claes Stendahl har helt rätt.
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-05-09, 18:06
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Gillade första halvan av din artikel, under andra halvan blev jag dessvärre påmind om vilket tunnelseende de som representerar nykterhetsförbunden har.
Fetma orsakar skada och är oerhört kostsamt för sjukvården. Hoppas krögaren nekar henne att köpa maträtter som inte är GI eller om hon försöker köpa en kaka till kaffet.
Det krävs lagstiftning och stränga straff eftersom jag misstänker att exempelvis en närbutiksägare - utan någon skam i kroppen - kan tänka sig att sälja en dajm eller glass till någon överviktig stackare...
Heja oss som tagit ställning!
Håller helt med om att man bör hålla sig ifrån alkohol när man ammar, det är ju trots allt en väldigt kort tid av våra liv det handlar om. Det jag däremot reagerar mot är att ammande kvinnor inte skall dricka därför att alkohol bl.a ger sämre omdöme och gör dig till en mindre ansvarsfull förälder. Det stämmer, men det har ju ingenting med ammandet att göra, det gäller ju lika mycket mammor som inte ammar och framförallt alla pappor!! Därför måste man ju vara konsekvent och neka alla föräldrar till små barn att dricka, om det är omsorgen av barnen man tänker på.
Med denna logik så torde barnen och människorna i Syd-Europa vara fullständigt söndersupna och dysfunktionella.
En sak är säker. Moralpanik, bror-duktig-mentalitet, och pekpinnar och restriktioner gör ingenting bättre.
Tänk att barn till alkoholister ska bestämma hur alla andra ska göra. De vet bäst om precis allt. Min pappa drack och var elak därför ska jag bestämma hur alla andra ska göra och jag ska bygga hela min utkomst och karriär på denna mission också. Mina föräldrar drack ett glas vin när jag var liten vid samma bord som jag. Jag tog ingen skada. Inte har mina barn heller. Kan jag få bestämma över mitt liv själv nu? Sätt upp en skylt på alla restauranger och barer där ni skriver i klar text: Inga mödrar här. Då kan jag lättare välja vilka restauranger jag ska bojkotta. Jag vill bo och vistas där mödrar är välkomna som människor inte några slags avelskor.
Att du inte tycker att någon borde dricka alkohol, det har jag respekt för. Men när du hävdar att just ammande kvinnor inte själva ska få ta detta beslut bör du tänka på två saker:
1. Alkoholhalten i bröstmjölken blir samma som i mammans blod, uppskattningsvis under en promille. Dvs helt ofarligt för t.o.m ett spädbarn. Lika mycket alkohol finns redan i vanlig mjölk, juice och läsk mm. Detta är alla forskare överens om.
2. Om det är mammans försämrade omdömme som är problemet. Ska man då även neka pappor på krogen?
Om det handlar om omdömet och föredömet så finns det väl ingen anledning att begränsa sig till ammande mödrar? Tvärtom borde det väl vara viktigare med föräldrar (av båda könen givetvis) med barn i den ålder som alkoholen börjar locka barnen, dvs tonåren? Alltså borde man neka att sälja alkohol till alla föräldrar.
Gud förbjude att man visar barnen ett annat sätt att dricka än det traditionella svenska råsupandet på helgen.
Alla småbarnsmammor är extremt ödmjuka och aldrig egocentriska. Småbarnsmammor ska därför självklart få byta blöjor på buffén också.
Om det är någon som tar anstöt är det den personens huvudvärk.
Det viktiga är att en krögare aldrig någonsin får tillrättavisa sina gäster oavsett vad gästerna gör och går krögaren i konkurs för att vissa personer skrämmer bort alla gäster så får han skylla sig själv.
"Det är alkoholnormen som är roten till problemet, och som vi måste komma till rätta med. Krögaren som nekade kvinnan ifrågasatte alkoholnormen, och det är därför så många provoceras"
Nej. Människor provoceras p.g.a. att sådana som du moraliserar över deras liv.
Byt ut ordet alkohol mot vilken drog som helst så ser ni hur bisarrt det är att sitta och dricka vin samtidigt som man ammar.
@Bertil - Ska man då inte kunna ta en alvedon, dricka kaffe eller snusa när man ammar?
Jag ser gärna att alkoholnormen ifrågasätts - men inte från ett nykterhetsperspektiv, utan från perspektivet att det finns andra droger som folk kanske borde använda iställe, som till exempel cannabis. Problemet med 99% av de som kritiserar alkohol är att de inte erbjuder något alternativ. Om de som kritiserar alkoholen hade erbjudit någon annan drog att berusa sig på istället, då hade folk kanske lyssnat. Som det är nu läser folk att alkohol är dåligt och tänker "Jaha, om alkohol är dåligt, hur ska jag då kunna bli berusad?"
Att människor berusar sig är i sig inget problem, så länge det görs måttligt och under kontrollerade former. Däremot är det problematiskt att folk tvunget ska berusa sig på just alkohol, vid alla tillfällen.
Nyfödda barn som ammas är särskilt känsliga och kan ta skada p.g.a. alkoholkonsekvenserna då deras lever fungerar inte tilräkligt bra för att kunna eliminera från blodomloppet alla de farliga ämnen som finns bl.a. i alkoholen. Sådana barn sover sämre och kortare tid, kan tappa aptit och få ont i magen eller i huvudet. Och då menas det bara mindre mängder av alkohol och inte de mammor som har alkoholproblem inom familjen.
Innebär detta att ammande mammor inte får ta ett glas vin till maten? Visst går det!
Det är tillåtet att ammande mammor kan dricka små mängder alkohol men efter att de har druckit är det inte lampligt de att amma inom de närmaste 2 timmarna eftersom alkoholen koncentreras i bröstmjölken.
Så, njut och lev mammor!
Antialkoholfanatiker!
Jag undrar blott varifrån alla prussiluskor och självutnämnda överförmyndare hämtar sin legitimitet. Varför drivs folk av så extrema fanatiska utgångspunkter? För vem taklar de utöver sig själva?
Jag drar mig till minnes ett ordspråk eller citat av någon, som går ungefär så här:
"När någon säger att det är principen det handlar om och inte pengarna - då är det alltid pengarna".
Jag tror att det också är riktigt att säga:
"När någon säger att det inte handlar om att bestämma över eller moralisera kring folks dryckesvanor, då handlar det alltid om att bestämma över och moralisera kring folks dryckesvanor."
Problemet är väl inte att en vuxen som hanterar ett barn nekas att köpa alkohol? Det kan väl vara en OK policy.
Problemet är väl att just ammande kvinnor vägras?
Med tanke på att barnet kommer att ha en alkoholhalt på 0,0 promille.
Att jämföra med ett foster som hade haft samma alkoholhalt som mamma hela tiden, typiskt uppåt 0,2 promille under kanske två timmar.
Så att inte servera ammande kvinnor är helt förkastligt. Att vägra barnledsagare är helt i sin ordning, anser jag.
Håller med dig fullständigt.
Det måste till en attitydförändring.
Det är något med spriten och Sverige som är riktigt sjukt.
Om du som kvinna inte ens kan avhålla dig från att dricka
när du ammar så är du fan inte lämplig som mamma.
Jag o många, många med mig önskar att vuxna hade reagerat
när man som barn växte upp med föräldrar som man hade "lite
problem" med spriten.
Men man offrar så villigt barnen på frihetsprincipen altare.
Man räknar med att ca 400.000 barn växer upp med
föräldrar som är alkoholister i Sverige.Jag finner det betydligt mer
upprörande än risken för lite "moralpanik".
Heder åt krögaren. Och svensk spritkultur är ett rent helvete.
#16 Kanske blir parafrasen bättre så här:
"När någon säger att det inte handlar om att bestämma över eller moralisera kring folks dryckesvanor, utan om att barn och alkohol inte hör ihop och att vi som medmänniskor måste våga sätta gränser, då handlar det alltid om att bestämma över och moralisera kring folks dryckesvanor."
Barn och alkohol hör ihop om mamman ammar för det är vetenskapligt bevisat helt ofarligt i rimliga mängder
Så vad handlar då det här om?
I vårat sekulariserade samhälle måste nya begrepp runt synd och skam ersätta de gamla och där hamnar ammande mammor som dricker vin och glada rökare i vågskålen.Lägg er inte i andras liv, jag tror de allra flesta mammor, rökande eller inte, vinpimplande eller inte, är fullt kapabla att sätta sina egna gränser utan den hälsohysteriska massans välsignelse.
#7 Kristoffer Ljungqvist
"2. Om det är mammans försämrade omdömme som är problemet. Ska man då även neka pappor på krogen?"
Ja, om det är pappan som hanterar det lilla barnet så är det väl väldigt olämpligt om han är onykter, eller?
Lyssnade på ett radioprogram i morse och en tjej upplevde det som sååå kränkande att tjejen blivit nekad. (hon blev nekad glas nr.2). Ingen i detta radioprogram tänkte på hanteringen av det lilla barnet..
Lite typiskt för dagen egosamhälle..där allting utgår från den vuxnes behov.
@23
''Dagens egosamhälle''? Tror du någonsin samhället har varit så barncentrerat och anpassat efter barnens och deras behov som det är idag? Därmed inte sagt att det är någonting negativt att barn också ses som människor, tvärtom, det är någonting väldigt positivt.
Vad som däremot är unket är folk som slentrianmässigt och utan egentlig kunskap ständigt hävdar att det var bättre förr. Du borde veta att för inte så länge sedan fick man slå sina barn, för att ta ett exempel.
Krögaren gjorde inget olagligt, men det är lika bra att innehavarna av krogen i fråga sätter upp en skylt där deras serveringspolicy framgår. Då vet man ju om man skall gå dit eller inte. Jag längtar inte tillbaka till det alkoholintoleranta Sverige från 70-80-talet. De flesta kvinnor jag känner har dock under sina amningsperioder avstått från alkohol.
#24 Halvbert Erling
Jag tycker att det är lika fel att slå sina barn som att tappa dem i golvet pga. att man är för onykter!
Jag tycker inte alls att dagens samhälle är barncentrerat. Tvärtom! Barn ses som ett stort hinder för det mesta. Livet skall snurra vidare på samma sätt som innan barnet kom till! Få är beredda på att "offra" något, både karriär och i detta fall festande går före barnet.
Egoismen är unken och har inte med föräldraskapet att göra.
ni svenska tjejer verkar inte fatta en sak:
att vara kvinna är ett PRIVILEGIUM! ett privilegium så stort att friheten att få dricka några droppar alkohol är värda mindre än piss i jämförelse!
Ni svenska tjejer föder ju nästan inga barn! Ni borde ju kunna avstå från de där få barnen ni ändå föder - om ert främsta mål i livet är att leva exakt som män!
varför då inte ta steget fullt ut och låta bli att bli gravida, föda och amma barn?
Det är ju väldigt "könsstereotypt" om man säger så! det är en KÖNSROLL!
något jag trivs väldigt bra med!
#27 invandrarTjej,
Den här debatten har inget med könsroller att göra.
Pinsamt okunnigt!
En kvinna som dricker alkohol och ammar får en modersmjölk som innehåller mindre alkohol än det finns i youghurt. Pinsamt att påstå att ammande kvinnor inte ska dricka alkohol. Däremot kan man gärna säga att den som vårdar ett spädbarn (oberoende av amning) inte ska dricka alkohol och då handlar det om både mammor, pappor, mormor, farmor, barnvakter etc. Det handlar alltså inte alls om huruvida vårdaren ammar eller inte.
Helt rätt Linda Engström, alla svenska borde utrustas med ett eget litet kitt, bestående av en käck polismössa, handklovar och en liten praktisk stoppskylt.
Kan lämpligen användas i varje kontakt med medmänniskor som inte begriper allting lika förträffligt som du.
Vad ammande mödrar beträffar, så hoppas jag innerligt att alla i Sverige är så upplysta att de förstår sitt och barnets bästa.
http://soldatmamma.blogspot.com
Detta är bland det mest skrämmande jag läst sedan Hedenhös. Detta att en bartender skulle känna sig skyldig att uppfostra sitt klientel bortom det som lagar och förordningar föreskriver är att acceptera att samhället glider in i DDR-liknande STASI-tillstånd.
Englund, får man anta, skulle säkert glädja sig åt att barn skvallrar för statens alkoholpolis när föräldrarna tar sig ett glas vin till maten. Englund kanske rentav skulle välkomna uniformerade friskaror med baseballträn som bankar lite vett i småbarnsföräldrar?
Det viktiga här och det som jag tror gör folk så upprörda i den här debatten är den enskilde individens rätt att bestämma över sitt eget och sin famljs liv, väl och ve. De storebrorstoner som du ger uttryck för skrämmer. Ordentligt. Din text och en del kommentarer vittnar om en alkoholsyn som bygger på omedelbart beroendeskap (varför kan man inte avstå...). Men för de flesta upplysta människor i Sverige idag, utgör ett glas vin en naturlig måltidsdryck. Man kan njuta av det och även njuta alkoholens egenskaper i måttliga mänder. Det finns ingen anledning att moralisera över detta.
I mitt andra hemland, Schweiz, är det en fulltständigt naturlig avrunding på en högmässa t ex att man travar iväg till församlingslokalen och dricker ett glas vin tillsammans. Man har trevligt, skrattar och träffar sina vänner. Ingen skulle moralisera över den andres preferenser när det gäller mat, alkohol eller tobak.
Missförstå mig inte, jag gillar inte heller när jag ser en gravid kvinna med en cigarett i munnen. Men det betyder inte att jag har rätt att moralisera över det. Jag är själv lite överviktig, betyder det att kyparen på en restaurang har rätt att neka mig gräddsåsen?
Usch Englund. Utan att kanske riktigt förstå det själv, gör du dig till företrädare för riktigt dunkla idéer med in artikel.
Tvångssterilisering av kvinnor med alkoholproblem någon?
Svenskarna är inte livsnjutare utan livsförskjutare, håller helt med ovanstående kommentar.Jag ryser vid människor som Englund som förstör glädjen i så många människors liv.
Efter att ha funderat lite på denna märkliga debattartikel kom jag att tänka på följande;
Alla är vi väl överens om att det är hundrafalt farligare för en kvinna att dricka alkohol under själva graviditeten. Barnets alkoholhalt i blodet blir ju densamma som mammans, d v s är mamman full är fostret det också. En ammande mamma utsätter sitt barn för en dryck med en tiondedels procent alkoholhalt, något som barnet klara galant, åtminstone kroppsligen.
Eftersom en graviditet bara syns under den senare delen av havandeskapet, är det ju omöjligt för en bartender att fastställa om en kvinna är gravid eller ej. Som jag ser det finns det två utvägar för Englund & Co.
1. Kvinnor i fertil ålder förbjuds helt att dricka alkohol. Ska bli kul att höra vad feministerna tycker om det. Men man skulle kunna tänka sig en särskild alkoholpolis som kan göra razzior hemma hos folk för att säkerställa efterlevnaden. Man kan också bygga upp ett nätverk av informatörer till den nationella alkoholpolisen ALPO.
2. Alla kvinnor tvingas att lämna ifrån sig ett färskt graviditetstest inför bartendern så att han kan vara säker på att den kvinnliga kunden inte är gravid. Först då får han sälja. Lite grann som alkolås i bilen fast tvärtom.
Bara ett tips alltså!
Ett glas vin ger kanske en blodalkoholconcentration på omkring 0.1 ‰. Mjölken innehåller nog något mindre, men låt oss anta detsamma, dvs 0.01 %. Detta är den dryck som barnet får i sig.
Aningen senare, i sommar, kommer barnet gissningsvis att få annat än modersmjölk, t.ex. bär, juice, någon form av en söt dryck.
Efter några timmar i värmen har naturliga jästsvampar börjat jäsa
och bildat en alkoholkoncentration långt mer än 0.01 ‰.
Även den mest principfaste nykterist torde nog inte tveka att dricka något som innehåller 0.01 % alkohol.
Skall man tänka på barnets bästa är det inte här man skall börja, maten vi för i oss innehåller tillsatser, socker t.ex. långt mer skadliga än 0.01 ‰ alkohol.
Men det är bara att konstatera, alltför många nykterister saknar omdöme så fort alko0hol kommer på tal.
Visst är det skönt att veta att det alltid finns någon annan som bättre vet hur du ska uppföra dig.
Men, det är ju alldeles uppenbart. Eftersom kvinnan är gravid med ett barn som tillhör staten, kan kvinnan naturligtvis inte tillåtas ta risker med barnets hälsa. Alla former av ansträngning kan innebära ett hot mot barnet, eftersom man då kan bli trött och mer fumlig. Kom inte och prata om frihet, här handlar det om statens rättigheter, inte individens!
Mycket skuldkänslor och självförsvarstal i den här debatten. Heder åt allas vår bartender! Sällan man ser dylikt civil courage i vårat samhälle.
#20 Carolin Andersson:
"Om du som kvinna inte ens kan avhålla dig från att dricka
när du ammar så är du fan inte lämplig som mamma."
Harligt, i en mening har du olampligforklarat i stort sett samtliga modrar i Spanien, Italien och Frankrike. Maste val kannas bra?
Salunda bor ocksa en overviktig foralder hindras fran att kopa onyttig mat da statistiken talar for att om du ar fet sa ar risken hogre att ditt barn ocksa blir ett fetto. Ingen fredagschipspase framfor teven alltsa. Likasa bor samtliga foraldrar forbjudas fran att kopa tobak da en rokande foralder riskerar att overfora sin ovana till sitt barn. Passiv rokning skall vi inte ens tala om.
#38 Claes Stendahl:
Din jamforelse haltar betankligt. Att ha en blodkoncetration pa en promille alkohol ar inte det samma som att dricka ngt som har en volymkoncentration pa en promille. Eller skall halvjast fruktjuice flyta i adrorna istallet for blod?
Engstrom: Ytterst handlar det om statistik och i detta fallet har studier uppenbarligen inte kunnat pavisa nagra samband mellan mattlig konsumtion (1 - 2 glas, 1 - 2 ggr i veckan) och potentiella skadeeffekter pa barnet.
Detta ar inget som Livsmedelsverket "tycker", det ar grundat i solid forskning. Dina argument a andra sidan ar i botten grundade pa moralism med inslag av "vi vet inte sakert sa det ar bast att avsta". Problemet ar att vi vet med sakerhet vad en mattlig konsumtion (se ovan) har for effekter (inga) vilket medfor att din standpunkt enbart baserar sig pa din asikt om vad som ar ratt och riktigt. Varfor skall vi behova ta del av den da den i detta fallet inte ar sprungen ur nagon som helst faktabaserad bakgrund?
Det finns for manga tyckare, varav du verkar vara en.
# 40 Sven P
Jag utgår här ifrån att ditt inlägg är menat som ironi
Kanske inte tillhör staten men jag betalar en stor del av min skatt till mammaledighet, barnavårdscentraler, skola och sjukvård till barnet, kanske RUT osv. Jag vill inte att mina pengar går till kärr....r, som sitter och super och ammar på krogen.
# 42 Hur medelhavsinsinspirerat från den senaste charterresan det än kan vara.
Det är ju självklart att en havande kvinna inte enbart är ansvarig för sig själv utan för det barn hon bär. Allt hon stoppar i sig påverkar. Det finns mängder av forskning som visar att dålig miljö, negativ stress, rökning, droger och alkohol påverkar det ofödda barnet och orsakar allt från andningsproblem, till livslång sänkt psykisk funktion, till risk för benägenhet mot alkoholism eller andra störningar i belöningssystemet. Enbart en okunnighet och egoism kan separera den gravida modern från hennes blivande barn.
#44 Mons Tern
Vaket att klampa in i en amningsdebatt med synpunkter på graviditet;)
Clue is in the title.
#42 Magnus W
Claes Stendahl har helt rätt.