Om författaren
Är masterstudent och stipendiat i religionsvetenskap, frilansande, liberal skribent och sedan barnsben tillhörande en ockultistisk/nyhedonistisk häxrörelse.
Jag förstår att Sturmark & Illi personligen tycker att medium är konstiga lurendrejare som inte borde göra vad de gör eftersom det är moraliskt fel. Därför kan jag förstå känslorna bakom Sturmark & Illis artikel. Men för en förening som sitter på så höga hästar i sin uppfattning om sig själva om förnuftiga, argumenterande, vettiga och liberala så är det en rent pinsam skapelse. För vi kan väl kräva lite mer av en artikel från dessa herrar än att de sida upp och ner bräker ur sig sina åsikter om vad de gillar och inte gillar? Någon typ av logisk struktur och argumentation?
Jag hittar ingen sådan tydligt men kan ju i vilket fall hjälpa läsaren på traven genom att sortera vad man kan anta är för påståenden som ligger bakom artikeln:
1) Att det är fel att bedriva en affärsverksamhet där man säljer varor eller tjänster och påstår att dessa ska ha en effekt och en verkan som de inte har.
2) Att det är fel att överhuvudtaget ta betalt för varor och tjänster som inte har någon direkt effekt eller verkan, oavsett om man är ärlig med detta eller inte
3) Att det är fel att överhuvudtaget göra vissa saker som Humanisterna tycker är fel för att de inte tror på dem, oavsett om man tar betalt eller ej
4) Dessutom finns det ett grundantagande i artikel att medium och deras tjänster alltså inte har någon effekt eller verkan alls.
Om vi nu börjar med det första påståendet så är det redan förbjudet enligt svensk lag och det är den typen av fall som Sturmark&Illi refererar till i början. Det är en del av gott konsumentskydd att man inte ska kunna säga vad som helst om sina varor och tjänste utan att ha några bevis för det man påstår. (även om livsmedelsindustrin och kosmetikbranschen tydligt tänjer på reglerna en och två gånger) Att detta ska vara förbjudet är det ingen som invänder mot, den frågan är inte uppe som kontroversiell.
Det är på de andra punkterna som artikeln börjar svaja. Har vi rätt att reglera den fria marknaden utifrån att det som säljs inte är tillräckligt verksamt? Det viktiga i sammanhanget är väl att alla har så goda kunskaper som möjligt om vad vi faktiskt vet om tjänsten/varan som säljs, och sedan är det upp till fria, vuxna människor att välja att konsumera denna utifrån de kunskaper de har. Det finns flera konsumenttester som visar att en dyr handväska inte är av bättre kvalité, att en hudkräm inte fungerar bättre för att det är ett visst märke. Och vi vet nog alla att vissa varor bara har det värde vi själva gett dem. Trots detta väljer vi att konsumera dem, på grund av att vi uppfattar annat mervärde.
Argumentet att man inte borde få sälja sådant som inte har någon verkan blir ju särskild märkligt när vi faktiskt får sälja varor och tjänster som enbart är direkt skadliga för vår hälsa. Läsk, godis, tobak... det mervärde vi känner att vi får ut av dessa trots att de skadar våra kroppar gör att det finns en marknad för dem och gör att vi ändå låter vuxna själva kalkylera risken.
I slutet av sin artikel skriver Sturmark&Illi att det är "försäljningen" av dessa mediumtjänster som ska förbjudas. Men i texten skriver de även att "mediumskap" ska förbjudas. Vad menas med detta? Klargörande tack. Ska man förbjuda människor från att vara medium, betaltjänster eller ej? Det vore mycket märkligt om ett förbund som påstår sig vara frihetliga vill införa en så grav kränkning av individens frihet, minst sagt. Jag är heller inte övertygad om att en majoritet av alla medium enbart bedriver sin verksamhet som en betaltjänst.
Tron på att man kan kommunicera med döda andar är en tro (vad än Humanisterna säger) som religionsvetenskapligt kallas spiritualism. De flesta utövare av denna tro som jag kommit i kontakt med har sina seanser i hemmet med släkt och vänner, inga utomstående och verkligen inga pengar än inblandade. Dessa medium finns dock inte i Sturmark&Illis värld, där är alla medium "samvetslösa charlataner" jag skulle vilja veta vad detta påstående baseras på för forskning. Vad ska man göra här enligt Sturmark&Illi, springa in på privata seanser och gripa alla närvarande för "mediumskap"? Låter inte helt demokratiskt i mina öron.
Jag ställer mig även mycket frågande till varför Sturmark&Illi tycker att de ska få diktera vad TV4 ska sända och inte sända. Vad hände med yttrandefrihet och pressfrihet? Varför är det mer moraliskt fel att sända dessa program än program som "Stylisterna" och "Plastikresenärerna"? Kosmetikindustrin vilar ofta på mycket tveksam, vetenskaplig grund. Det är produkter om sällan fyller värde eller funktion i sig själva utan enbart försöker få unga, främst kvinnor, att lägga mycket pengar på idén om att de blir lyckligare om de lever upp till vissa skönhetsideal. Varför är inte detta i så fall lika moraliskt förkastligt och bör förbjudas enligt Sturmark&Illi?
Sedan slutligen, en liten fråga, vet vi, egentligen, om det finns liv efter döden? Vet vi egentligen att det inte finns varelser som vi kallar andar och som vi kan kommunicera med? Om Sturmark&Illi funnit slutgiltiga bevis för detta är jag hemskt nyfiken på att se dem. Man kanske ska börja fundera över hur vi definierar "att finnas" vad vi tror att det innebär och på vilka andra sätt man kan se på saken i andra kulturer? Många religiösa tjänster, alltifrån seanser till kyrkobesök till att köpa en koran är sådant som får värde på grund av att den som väljer att konsumera tror på effekten. Om man är troende på att det fungerar är den positiva effekten ofta mätbar, (mer mening i livet, mer positiv syn på vardagen, känsla av frid osv.) men omöjlig att kvantifiera utanför den troendes upplevelse. Alltså kan en tjänst som har tydliga positiva hälsoeffekter på en person vara värdelös på en annan. Är Sturmark&Illi rätt personer att bedöma det från fall till fall?
Om ett medium påstår; Ge mig 10 000 så kan jag bota din cancer genom stenar! Så är detta ett falskt påstående och bör straffas.
Om ett medium säger; Jag tror att jag kan kontakta andar. Om du tror det också så kan du välja att köpa en tjänst av mig. Kan vi verkligen gå in i det fallet och döma och kriminalisera? I så fall, efter vilka principer och varför ska de då inte gälla för annan religiös verksamhet, för kosmetik, för plastikkirurgi, för hälsoskadliga varor... Vad sätter man upp för kriterium?
Världen är inte så svart eller vit som Humanisterna tror, ska man görja gasta om förbud bör man ha bra argument för varför just detta bör förbjudas. Jag kan inte låta bli att känna att Humanisternas främsta argument fortfarande är; Det är konstigt! Och vi tror inte på det! Not good enough.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/35836
Att dom lurar folk på pengar är argument för förbud!
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-05-05, 06:34
Jo, tankesättet med att förbjuda kommer nog av för mycket dataspelande. Jag sätter bara musknappen på trollet och "pang" det är borta. Bort med allt dumt! Pang! Det är inte mycket som ger mig sådant illavarsel som Sturmark och grabbarna. "Poesi - vad är det här för jävla skit! Bort med det! Pang!"
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-05-05, 06:43
När man råkar ut för svåra situationer i livet kan det kanske kännas hopplöst och man blir extra sårbar. Att utnyttja detta för egen vinning är moraliskt förkastligt. Sierskor, spåmän och häxor är inte ensamma på den spelplanen. Att förbjuda allt man inte gillar är knappast lösningen.
Permalänk | Anmäl
P Åke Jansson, 2011-05-05, 07:31
Det hedrar dig att du skriver en debattartikel om det istället för att sända en besvärjelse mot Sturmark.
Permalänk | Anmäl
Harald Ek, 2011-05-05, 07:52
Ett retoriskt lätt men bedrägligt knep att ställa två situationer mot varandra som om de vore de enda tänkbara.
Säg istället att mediumet är smart nog att undvika absoluta uttalanden som att lova att bota cancern men däremot säger: "Jag tror att jag kan kontakta andar. Vid vissa tillfällen har det verkat som om detta även kan hjälpa att bota vissa sjukdomar som cancer".
Då har du inte tekniskt sett lovat något men har likförbaskat spelat på en människa i en svag och utsatt position. Givetvis är det lika moraliskt förkastligt när det är organiserad religion som kommer med dylika påståenden i syfte av att lura folk på pengar.
För övrigt är jag inte för föbud - men jag är för att all dylik verksamhet bör kontrolleras enligt konsumentlagar. Om det kan beläggas att utsagorna av ett medium, teblad, ben, kort eller stjärnorna inte var rätt med statistisk signifikans bör kunden kunna kräva sina pengar tillbaka. Vilket givetvis hade suddat ut hela industrin i ett nafs.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-05-05, 07:52
Vidskepelse och okunskap hör ihop. Är det då rätt att utnyttja de med mindre kunskaper? Att upphöja sig själv till guru inför dessa människor är omoraliskt. Betänk detta!
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2011-05-05, 08:08
Så skriver en materialist!! Det finns bedragare inom de flesta områden och bedrägerier är som bekant straffbara.
Permalänk | Anmäl
Inga-Lill Johansson, 2011-05-05, 08:07
Att det finns bedrägerier inom andra områden är väl inget argument för att tycka att charlatanism såsom new age och religion är okej?
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-05-05, 08:17
Jag håller med skribenten. Förbud mot ocker och falsk marknadsföring finns ju redan.
Farför skall vi förbjuda saker som folk uppenbarligen vill leverera och konsumera, saker vars effekt inte kan motbevisas eller saker som vissa helt andra människor bara anser är förkastligt.
Det verkar ju helt godtyckligt, som att förbjuda "exklusiva" produkter eftersom de egentligen inte är bättre än andra billigare varianter utan bara producerade i begränsad upplaga. Förbjud även fula kläder och framför allt alla dessa "måbra-produkter" som folk de facto vill konsumera men som det inte bevisats vetenskapligt att samma folk egentligen borde vilja ha.
När vi ändå håller på så kan vi väl förbjuda förbud tills det är vetenskapligt bevisat att förbudet förbättrar det mänskliga livet av en demokratiskt utvald grupp testmänniskor. Först då vet vi säkert.
Summa summarum: Nej Humanisterna, vi har redan lagar som skyddar konsumenterna. De kan visserligen efterlevas bra eller dåligt, men vi kan inte bara förbjuda allt på förhand.
Tack för en klargörande artikel, Hanna Marie Björklund
Permalänk | Anmäl
Ludvig Nyberg, 2011-05-05, 08:45
Humbug och lurendrejeri är alltid humbug och lurendrejeri även under förskönande omständigheter. Dit räknas även religionen. Världens genom tidernas största humbug och scam. Religionens mål är makt – MÄNNENS makt, och tron är bara medlet att lura oss människor till underkastelse med.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2011-05-05, 09:02
Bernt, Humanisterna har inget emot poesi, det är ett fånig jämförelse. Det Sturmark vänder sig mot är inte heller att vara ett medium. För all del, var ett medium, var en häxa, och ägna er åt det hur mycket ni vill!!
Det handlar inte heller om att förbjuda allt Humanisterna "inte gillar". Det handlar om att förbjuda marknadsföring och försäljning av deras "tjänster" så att man skyddar gamla, sjuka och svara människor från att utnyttjas och skadas.
Ni som hävdar att detta redan är förbjudet och regleras hit och dit... Uppenbarligen så fungerar in den lagstiftningen i så fall... eller hur?
Permalänk | Anmäl
Jonas Erikson, 2011-05-05, 09:05
Om jag köper en tjänst av ett medium vill jag att mediet leverar ett autentiskt spöke. Allt annat är falsk marknadsföring.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-05-05, 12:26
Det farligaste med spåkvinnor och medier etc. är inte att de lurar enskilda människor på pengar, utan att de sprider vidskeplighet och vanföreställningar. Dessa plågor har överheten i Sverige försökt tränga bort och ersätta med vetenskap och förnuft ända sedan 1700-talet. Och det har man gjort på ett mycket framgångsrikt sätt. Det är bland annat därför västvärlden är så mycket längre gången i alla former av utveckling än resten av världen (med några få undantag, såsom Japan).
Att pyssla med eller fascineras av exempelvis spiritism eller ockultism är förstås inget som nödvändigtvis eliminerar en persons sunda förnuft, men då ska det göras på ett intellektuellt vis. Vad som blir vanligare idag, och som oroar mig, är folk som betraktar mediumverksamheten, och dylika tjänster, som ett snabbt sätt att bli av med sina problem eller få svar på svåra frågor, i stället för att ta itu med dem. Kvinnor som ringer till spåtanter för att fråga om de borde ta det där jobbet som erbjudits, eller flytta till den där dyra men fina bostadsrätten som man bara kanske har råd med. Vill vi ha ett folk vars beslut fattas med hjälp av en kortlek, en åkallad ande eller varför inte ett djurs inälvor?
Författaren är en välutbildad kvinna. Hennes val att tillhöra en avvikande religion med inslag av gammal vidskeplighet påverkar knappast hennes omdöme och rationella tänkande i någon större utsträckning. Men många kvinnor (och män) saknar högre utbildning och kontakt med vetenskapen, och för deras förnuft kan det vara förödande att vidskeplighet och vantro flyttar in i hjärnan stället för beprövad vetenskap och medvetenhet.
Permalänk | Anmäl
Erik Nyberg, 2011-05-05, 13:32
Jag tror till att börja med att Hanna Marie Björklund blandat samman spiritualism med spiritism när hon talar om bruket att kontakta andevärlden.
Hanna Marie Björklund har annars en del vettiga invändningar mot Sturmarks och Illis rop på förbud även om de delvis levereras på ett vulgariserat sätt typ "bara för att Sturmark och Illi inte gillar...".
Det finns absolut charlataner och geschäft som lagen bör skydda medborgarna mot men det finns också mycket som inte enkelt kan förbjudas i en liberal demokrati. Alla gör olika gränsdragningar och personligen skulle jag exempelvis kunna tänka mig gå hårdare åt tobaks- och kosmetiskaindustrin, som i det ena fallet säljer livsfarliga produkter och i det andra fallet tar så mycket betalt för produktena att det är att betrakta som ocker samtidigt som man lanserar många av dem med rena lögner om vilka effekter de har.
Allmän kan man säga att diskussionen om förbud eller inte förbud bör föras kontinuerligt kring allt som kan betraktas som lurendrejeri och skadligt för medborgarna. På så sätt kan lagen något så när nöjaktigt återspegla medborgarnas uppfattningar och en rimlig balans uppnås mellan förbud och frihet.
Jag är för övrigt själv medlem i Förbundet Humanisterna kan jag tillägga.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2011-05-05, 15:17
# 11 Jonas. Jag tror att t.ex. indianer i djungeln i sydamerika lär sig att se upp med ormar. De försöker inte att förbjuda dem.
Jag läste att ren rationalism eventuellt drev myrorna till att bli det som de blev.
(Maeterlinck: The life of the white ant)
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-05-06, 22:25
#18 Sluta trolla!
#14 Har en bra poäng.
Det handlar i grund och botten om att vi måste lyfta samhället från okunskap och vidskepelse, vilket vi gjort mycket framgångsrikt sedan kyrkans strypgrepp på samhället har lossnat.
Dåtidens debattörer ifrågasatte åderlåtning, skälarening och häxprocesserna. Hade vårat gemensamma samhälle fungerat och sett ut som det gör idag om dessa idéer funnits representerade?
Att hävda något form av förbud kanske inte är det slutgiltiga målet för Sturmark, utan att föra upp problematiken och synen på charlataner och dylikt. Med en samhällsdebatt kanske tv-producenter i framtida val av tv-tablå avstå från dessa programformat.
Sen kan man se det på ett annat sätt också. Genom att låta lättlurade människor konsumera/följa det charlatanerna erbjuder, skapas också en maktfaktor. Om vissa rörelser inte hade så sjukt många anhängare eller fet plånbok hade de aldrig kunnat påverka samhället i den grad som de gör. Inflytande som går ut och påverkar alla oss andra som inte är lika lättlurade.
Trots att jag är på Newsmill ska jag ge ett par exempel. Abortmotstånd i Polen. Statligt stöd till religiösa samfund som utövar hets mot folkgrupp (se Frälsningsarmén) och som kyrkominister (KD) inte ser något problem i. ID som en likvärdig teori till Evolutionsteorin i amerikanska skolor.
Permalänk | Anmäl
Sebastian Jenneteg, 2011-05-08, 19:26
#20 Rolig du är. Märka ord. Vad vet du om vad jag gjort eller inte gjort. Förändringen har inte skett genom ett fåtal personer, utan epitetet "vi" projiceras på alla dessa människor som bidragit till att stärka det sekulära samhället.
Jag känner mycket riktigt till Jehovas Vittnen (var nu det kom ifrån). Var vill du komma? Får inte riktigt något grepp på dig.
Vi delar säkert vissa åsikter. Men att påstå att det även står i bibeln är otroligt tröttsamt eftersom bibeln tar ställning mot alla andra naturreligioner, religioner och trossamfund för att säkerställa (uppenbart) den egna tron.
Bra rim där i slutet!
Permalänk | Anmäl
Sebastian Jenneteg, 2011-05-08, 22:36
Om Humansiterna vill kämpa mot vidskeplighet så vore det trevligt om de gjorde det inom ramen för sin egen trosbekännelse, nämligen mänskliga rättigheter som ger männsikor rätt att tro på vad de vill och demokrati som ger även okunniga människor en lika stark röst i lagstiftningsprocessen som (de mer kunniga?) Humanisterna.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-09-11, 15:30
18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Att dom lurar folk på pengar är argument för förbud!
Jo, tankesättet med att förbjuda kommer nog av för mycket dataspelande. Jag sätter bara musknappen på trollet och "pang" det är borta. Bort med allt dumt! Pang! Det är inte mycket som ger mig sådant illavarsel som Sturmark och grabbarna. "Poesi - vad är det här för jävla skit! Bort med det! Pang!"
När man råkar ut för svåra situationer i livet kan det kanske kännas hopplöst och man blir extra sårbar. Att utnyttja detta för egen vinning är moraliskt förkastligt. Sierskor, spåmän och häxor är inte ensamma på den spelplanen. Att förbjuda allt man inte gillar är knappast lösningen.
Det hedrar dig att du skriver en debattartikel om det istället för att sända en besvärjelse mot Sturmark.
Ett retoriskt lätt men bedrägligt knep att ställa två situationer mot varandra som om de vore de enda tänkbara.
Säg istället att mediumet är smart nog att undvika absoluta uttalanden som att lova att bota cancern men däremot säger: "Jag tror att jag kan kontakta andar. Vid vissa tillfällen har det verkat som om detta även kan hjälpa att bota vissa sjukdomar som cancer".
Då har du inte tekniskt sett lovat något men har likförbaskat spelat på en människa i en svag och utsatt position. Givetvis är det lika moraliskt förkastligt när det är organiserad religion som kommer med dylika påståenden i syfte av att lura folk på pengar.
För övrigt är jag inte för föbud - men jag är för att all dylik verksamhet bör kontrolleras enligt konsumentlagar. Om det kan beläggas att utsagorna av ett medium, teblad, ben, kort eller stjärnorna inte var rätt med statistisk signifikans bör kunden kunna kräva sina pengar tillbaka. Vilket givetvis hade suddat ut hela industrin i ett nafs.
Vidskepelse och okunskap hör ihop. Är det då rätt att utnyttja de med mindre kunskaper? Att upphöja sig själv till guru inför dessa människor är omoraliskt. Betänk detta!
Så skriver en materialist!! Det finns bedragare inom de flesta områden och bedrägerier är som bekant straffbara.
Att det finns bedrägerier inom andra områden är väl inget argument för att tycka att charlatanism såsom new age och religion är okej?
Jag håller med skribenten. Förbud mot ocker och falsk marknadsföring finns ju redan.
Farför skall vi förbjuda saker som folk uppenbarligen vill leverera och konsumera, saker vars effekt inte kan motbevisas eller saker som vissa helt andra människor bara anser är förkastligt.
Det verkar ju helt godtyckligt, som att förbjuda "exklusiva" produkter eftersom de egentligen inte är bättre än andra billigare varianter utan bara producerade i begränsad upplaga. Förbjud även fula kläder och framför allt alla dessa "måbra-produkter" som folk de facto vill konsumera men som det inte bevisats vetenskapligt att samma folk egentligen borde vilja ha.
När vi ändå håller på så kan vi väl förbjuda förbud tills det är vetenskapligt bevisat att förbudet förbättrar det mänskliga livet av en demokratiskt utvald grupp testmänniskor. Först då vet vi säkert.
Summa summarum: Nej Humanisterna, vi har redan lagar som skyddar konsumenterna. De kan visserligen efterlevas bra eller dåligt, men vi kan inte bara förbjuda allt på förhand.
Tack för en klargörande artikel, Hanna Marie Björklund
Humbug och lurendrejeri är alltid humbug och lurendrejeri även under förskönande omständigheter. Dit räknas även religionen. Världens genom tidernas största humbug och scam. Religionens mål är makt – MÄNNENS makt, och tron är bara medlet att lura oss människor till underkastelse med.
Bernt, Humanisterna har inget emot poesi, det är ett fånig jämförelse. Det Sturmark vänder sig mot är inte heller att vara ett medium. För all del, var ett medium, var en häxa, och ägna er åt det hur mycket ni vill!!
Det handlar inte heller om att förbjuda allt Humanisterna "inte gillar". Det handlar om att förbjuda marknadsföring och försäljning av deras "tjänster" så att man skyddar gamla, sjuka och svara människor från att utnyttjas och skadas.
Ni som hävdar att detta redan är förbjudet och regleras hit och dit... Uppenbarligen så fungerar in den lagstiftningen i så fall... eller hur?
Om jag köper en tjänst av ett medium vill jag att mediet leverar ett autentiskt spöke. Allt annat är falsk marknadsföring.
Det farligaste med spåkvinnor och medier etc. är inte att de lurar enskilda människor på pengar, utan att de sprider vidskeplighet och vanföreställningar. Dessa plågor har överheten i Sverige försökt tränga bort och ersätta med vetenskap och förnuft ända sedan 1700-talet. Och det har man gjort på ett mycket framgångsrikt sätt. Det är bland annat därför västvärlden är så mycket längre gången i alla former av utveckling än resten av världen (med några få undantag, såsom Japan).
Att pyssla med eller fascineras av exempelvis spiritism eller ockultism är förstås inget som nödvändigtvis eliminerar en persons sunda förnuft, men då ska det göras på ett intellektuellt vis. Vad som blir vanligare idag, och som oroar mig, är folk som betraktar mediumverksamheten, och dylika tjänster, som ett snabbt sätt att bli av med sina problem eller få svar på svåra frågor, i stället för att ta itu med dem. Kvinnor som ringer till spåtanter för att fråga om de borde ta det där jobbet som erbjudits, eller flytta till den där dyra men fina bostadsrätten som man bara kanske har råd med. Vill vi ha ett folk vars beslut fattas med hjälp av en kortlek, en åkallad ande eller varför inte ett djurs inälvor?
Författaren är en välutbildad kvinna. Hennes val att tillhöra en avvikande religion med inslag av gammal vidskeplighet påverkar knappast hennes omdöme och rationella tänkande i någon större utsträckning. Men många kvinnor (och män) saknar högre utbildning och kontakt med vetenskapen, och för deras förnuft kan det vara förödande att vidskeplighet och vantro flyttar in i hjärnan stället för beprövad vetenskap och medvetenhet.
Jag tror till att börja med att Hanna Marie Björklund blandat samman spiritualism med spiritism när hon talar om bruket att kontakta andevärlden.
Hanna Marie Björklund har annars en del vettiga invändningar mot Sturmarks och Illis rop på förbud även om de delvis levereras på ett vulgariserat sätt typ "bara för att Sturmark och Illi inte gillar...".
Det finns absolut charlataner och geschäft som lagen bör skydda medborgarna mot men det finns också mycket som inte enkelt kan förbjudas i en liberal demokrati. Alla gör olika gränsdragningar och personligen skulle jag exempelvis kunna tänka mig gå hårdare åt tobaks- och kosmetiskaindustrin, som i det ena fallet säljer livsfarliga produkter och i det andra fallet tar så mycket betalt för produktena att det är att betrakta som ocker samtidigt som man lanserar många av dem med rena lögner om vilka effekter de har.
Allmän kan man säga att diskussionen om förbud eller inte förbud bör föras kontinuerligt kring allt som kan betraktas som lurendrejeri och skadligt för medborgarna. På så sätt kan lagen något så när nöjaktigt återspegla medborgarnas uppfattningar och en rimlig balans uppnås mellan förbud och frihet.
Jag är för övrigt själv medlem i Förbundet Humanisterna kan jag tillägga.
# 11 Jonas. Jag tror att t.ex. indianer i djungeln i sydamerika lär sig att se upp med ormar. De försöker inte att förbjuda dem.
Jag läste att ren rationalism eventuellt drev myrorna till att bli det som de blev.
(Maeterlinck: The life of the white ant)
#18 Sluta trolla!
#14 Har en bra poäng.
Det handlar i grund och botten om att vi måste lyfta samhället från okunskap och vidskepelse, vilket vi gjort mycket framgångsrikt sedan kyrkans strypgrepp på samhället har lossnat.
Dåtidens debattörer ifrågasatte åderlåtning, skälarening och häxprocesserna. Hade vårat gemensamma samhälle fungerat och sett ut som det gör idag om dessa idéer funnits representerade?
Att hävda något form av förbud kanske inte är det slutgiltiga målet för Sturmark, utan att föra upp problematiken och synen på charlataner och dylikt. Med en samhällsdebatt kanske tv-producenter i framtida val av tv-tablå avstå från dessa programformat.
Sen kan man se det på ett annat sätt också. Genom att låta lättlurade människor konsumera/följa det charlatanerna erbjuder, skapas också en maktfaktor. Om vissa rörelser inte hade så sjukt många anhängare eller fet plånbok hade de aldrig kunnat påverka samhället i den grad som de gör. Inflytande som går ut och påverkar alla oss andra som inte är lika lättlurade.
Trots att jag är på Newsmill ska jag ge ett par exempel. Abortmotstånd i Polen. Statligt stöd till religiösa samfund som utövar hets mot folkgrupp (se Frälsningsarmén) och som kyrkominister (KD) inte ser något problem i. ID som en likvärdig teori till Evolutionsteorin i amerikanska skolor.
#20 Rolig du är. Märka ord. Vad vet du om vad jag gjort eller inte gjort. Förändringen har inte skett genom ett fåtal personer, utan epitetet "vi" projiceras på alla dessa människor som bidragit till att stärka det sekulära samhället.
Jag känner mycket riktigt till Jehovas Vittnen (var nu det kom ifrån). Var vill du komma? Får inte riktigt något grepp på dig.
Vi delar säkert vissa åsikter. Men att påstå att det även står i bibeln är otroligt tröttsamt eftersom bibeln tar ställning mot alla andra naturreligioner, religioner och trossamfund för att säkerställa (uppenbart) den egna tron.
Bra rim där i slutet!
Om Humansiterna vill kämpa mot vidskeplighet så vore det trevligt om de gjorde det inom ramen för sin egen trosbekännelse, nämligen mänskliga rättigheter som ger männsikor rätt att tro på vad de vill och demokrati som ger även okunniga människor en lika stark röst i lagstiftningsprocessen som (de mer kunniga?) Humanisterna.