Så IFK Göteborg ska byta bort den framgångsrika spelmodell de alltid haft för att någon korkad "jag är ett offer"-skribent skriker "rasism".
Ni börjar stå mig så långt upp i halsen...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-05-03, 12:50
Varför måste alla lag välkomna individualister? Varje lag får väl ha sin modell - om ett lag gillar hårtarbetande, jordfräsar som underordnar sig kollektivet så är det väl upp till det laget? Precis som man har full rätt att föredra flamboyanta individualister?
Det handlar ju om sportslig framgång och vilken filosofi man tror ger mest sådan.
Det finns inget som hindrar individualister och folk som "tror på sig själva" (vilket tydligen svennar inte gör...) att starta egna lag och visa att den filosofin är överlägsen den klassiskt nordeuropeiska press-och-understöd-varianten.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-05-03, 12:57
Är lösningen på diskriminering att varje personligt val som fattas i det här landet ska kontrolleras av statliga "antirasistiska" politruker?
Och sen om en person t.ex. två gånger i rad väljer en svensk kassörska på ICA och undviker en invandrad så ska ett hårt straff utdömas för "kränkning".
Verkar det vara en bra väg mot tolerans och samförstånd?
Nej, givetvis måste åsikter om diskriminering kunna ventileras men straff för diskriminering avskaffas om vi vill att människor ska känna ansvar för sina egna handlingar.
Diskriminering är att välja och att välja efter eget huvud är en demokratisk och mänsklig rättighet, vem man ska rösta på, vem man vill gifta sig med och vem man vill spela fotboll med.
Diskrimineringsaktivisterna har lyckats övertyga oss om att vissa grupper är diskriminerade och därför ska de diskrimineras omvänt av myndigheterna.
Vi har blivit lurade att tro att diskriminering alltid är något fult.
Men demokrati innebär folkstyre, dvs att människor har ett fritt val. Rätten att diskriminera är alltså en demokratisk rättighet.
Diskriminerings- och politrukväldet är ett hot mot demokratin och risken är att pendeln slår över väldigt hårt med ett sådant system.
Lägg därför ned Diskrimineringsombudsmannen(DO) och diskrimineringslagstiftningen. Myndigheterna ska upprätthålla lagen och inte lägga sig i människors fria val.
Att vi sen kan fördöma människor för val de gör är en annan sak.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-03, 13:04
Fotbollssverige är sjukt. nyligen kom en spelare ut och berättade att han var homosexuell. hela Sverige hyllade hans dåd för att komma ut. Men ingen pratade om hur han var som fotbollsspelare. Att man förringar den idrottsliga prestationen och hyllar något som ligger vid sidan av idrotten visar vartåt Sverige barkar hän. Vi vill inte ha talanger och vi skapar inte heller utrymme nog för talangerna. hur många talanger har vi inte dödat på detta sätt?
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2011-05-03, 13:06
Självklart kan man inte kvotera in invandrare i en lagidrott, det är bara skrattretande och svårt att ta på allvar.
Däremot borde Damon Rasti ta och titta lite på hur det ser ut inom idrotten för flickor. Här är diskrimineringen enorm men inte från klubb eller ledare utan från familjen där flickor tvingas avstå från all idrott.
Detta är en mycket mer angelägen fråga än den som Damon Rasti skriver om i artikeln.
Permalänk | Anmäl
BoB, 2011-05-03, 13:16
Håller helt med BoB i #6.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-05-03, 13:34
Oj vilka sterotyper han gjorde av svenskar och invandrare. Man kan altså se på nationaliteten vilken spelstil någon har. Några få svenskar kan ju drabbas också sade han förstås. Jag har svårt att tro att ens uppväxt är det mest avgörande i vilken typ utan spelare du blir.
Permalänk | Anmäl
Andreas Nilsson, 2011-05-03, 13:48
Damon Rastis resonemang hänger inte ihop alls. Han beklagar sig över att så få personer med utomnordisk bakgrund återfinns inom svenska fotbollen.
När Frankrike gör samma sak, de beklagar sig över att så få personer med fransk bakgrund återfinns inom fotbollen, så menar han att det skulle vara diskriminering, inte av franska spelar, utan av utländska spelare.
Antingen har vi kvotering av underrepresenterade grupper - eller också har vi det inte. Det är inget privilegie som enkom skall gynna utlänningar.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-05-03, 13:49
Det är ganska typiskt att västkust-killen Walid Atta slog igenom och tog SM-guld med AIK - inte med IFK Göteborg.
Det jag framförallt gillar med Martin Mutumba i AIK är att han ej endast är en elitspelare. Han tar också ansvar hemma i Rinkeby och leder AIK:s drive-in-fotboll. Ett föredöme som idrottsman.
http://www.youtube.com/watch?v=3IX0B3L8i20
Det är skönt att hålla på AIK med allsköns profiler som Daniel Tjernström, Nisse Johansson, Mohammed Bangura och Martin Mutumba.
Då behöver man inte bekymra sig över den här typen av debatt.
Bäst lirar.
Permalänk | Anmäl
Claes Hansen, 2011-05-03, 14:01
Ja, just det. På damsidan är affischnamnet Nazanin Vaseghpanah tillbaka i AIK:s A-lag.
http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=4049
Kul för alla iranier i Sverige. Kul för AIK.
Permalänk | Anmäl
Claes Hansen, 2011-05-03, 14:09
Alltid intressant men samtidigt läskigt att ta del av smygrasisters åsikter på nätet. Det kan man även se på tidningar som aftonbladet och expressen.
När Zlatan lyckas göra avgörande och viktiga mål för Sverige, ja då är han svensk, "vår Zlatan". Men så fort han gör en dålig match eller något, ja då är det "Zlatan från Rosengård". Mao blatten från Rosengård.
Jag tror inte att artikelförfattaren vill att vi ska hålla på och kvotera in invandrare just bara för att de är invandrare. Vi måste istället ta till vara på de talanger som vi har i Sverige, svenskar som utlänningar.
Jag vet av egen erfarenhet att spelare med utländsk bakgrund sållades bort vid statslags uttagningar och dylikt, när vi va små.
Permalänk | Anmäl
HA, 2011-05-03, 14:31
# 4 Bo T konstaterar att diskriminering är att göra ett fritt val,
och eftersom fria val (åtminstone vissa) är en demokratisk rättighet, så drar han slutsatsen att diskriminering är en demokratisk rättighet.
Logiken är uppenbart bristfällig, och jag kan bara uppmana till att
fundera mer på saken.
Permalänk | Anmäl
Etienne G, 2011-05-03, 14:30
Damon Rasti gör ett rasistiskt påhopp på IFK Göteborg. Fullkomligt vansinnigt. Har han varit ute på Änglagård någongång? Vilken statistik grundar han sina uppgifter på? Herregud.
Se bara: http://www.sportsday.se/blogg/leman?page=1
Om man anklagar någon för att vara rasist då får man faktiskt ha gott på fötterna. Det har jag när jag påstår att Damon Rasti är rasist när han påstår att IFK Göteborgs företrädare är rasister.
Permalänk | Anmäl
Olof Thorsell, 2011-05-03, 14:32
Man kan ju fråga sig vilka klubbar i Sverige som är mest rasistiska; De som redan i klubbnamnet visar vilken etnicitet de spelar för, eller de som genom sitt namn visar i vilken stad eller stadsdel de är hemmahörande i...?
Permalänk | Anmäl
Mats Blom, 2011-05-03, 14:36
Ska vi inte kvotera in svenskar i syrianska bk då?
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-05-03, 14:55
Det råder stor orättvisa inom fotbollen. Någon får stå i mål - andra som gärna vill - får det inte. Någon spelar hy - andra som vill - får det inte. Någon är invandrare - någon är det inte. Någon...
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-05-03, 15:08
"Logiken är uppenbart bristfällig, och jag kan bara uppmana till att
fundera mer på saken."
Jaså, #13 Etienne G, då borde det ju inte vara svårt att ge ett exempel som motbevisar påståendet att demokrati och fria val hänger ihop.
Du kan också försöka förklara vad det är för skillnad på diskriminering och fria val.
Det kan väl inte vara så att du diskriminerar åsikter som du tror är fel utan att ha tänkt igenom vad saken gäller?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-03, 15:41
Väldigt rasistiskt. faktiskt nästan lika rasistiskt som GB-glass.
Just frankrikes fotbollslag är ju känt för att det till största delen består av etniska fransmän.
Och det låter ju väldigt troligt att dom kvoterar bort bra spelare med arabiskt ursprung för att ersätta dom med sämre spelare med fransk bakgrund.
Just så brukar ju tränare bygga framgångsrika lag.
Förresten, är det någon som kan svara på varför 89 % av Syrianskas a-lagstrupp består av spelare med utländsk bakgrund?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-05-03, 17:06
#19 Bo T
Att fria val och demokrati inte hänger ihop har jag inte påstått, och att du dragit den slutsatsen utifrån det jag skrev är förbryllande.
Men vi är nog överens om att, ha möjligheten till att agera hur som helst i samhället utefter de fria val man gör,inte är en demokratisk rättighet.
Som jag skrev ovan är ett beslut till att diskriminera alltid ett fritt val man gör, men alla fria val är självklart inte beslut till att diskriminera. Således kan du inte dra slutsatsen att diskriminering är en demokratisk rättighet bara för att möjligheten till att kunna göra vissa fria val är det.
Permalänk | Anmäl
Etienne G, 2011-05-03, 17:10
Hallå! Här uppvisar artikelförfattaren en helt sanslös logisk saltomortal. Fotbollen - och då främst IFK Göteborg - skulle vara rasistiska för att de inte kan hantera individualister?
För det första - IFK Göteborg har knökfullt av första och andra generationens invandrare i alla lag, från pojk till A-laget.
För det andra - måste man härstamma från sydeuropa eller mellanöstern för att vara individualist?
Vem är rasist egentligen?
Permalänk | Anmäl
Stefan Karlsson, 2011-05-03, 17:45
De enda som diskrimineras i Sverige är SVENSKAR!
15 invandringskostnader
http://sannomin24.wordpress.com/
Invandrare prioriteras före svenskar!
http://sannomin86.wordpress.com/
Det är bara vita etniska svenskar som diskrimineras i Sverige!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-05-04, 00:15
Jaha.... så vita är RASISTER när man är i MINORITET
Jaha... så vita är RASISTER när man vill KVOTERA så det är JÄMNSTÄLLT
Rasistiska invandrare visar sitt rätta ansikte i MAJORITET!!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-05-04, 00:17
Ämnet är också aktuellt i Sverige. En av landets största föreningar, IFK Göteborg, har den senaste tiden blivit kritiserade för att inte släppa fram folk
----
Vänta nu!! Gnällde du inte nyss att Frankrike är rasister för att släppa fram vita, men du själv gnäller på IFK inte släpper fram svarta
RASIST!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-05-04, 00:18
Herrejösses vilken oseriös sida detta måste vara om man publicerar sånt här skräp. IFK Göteborg rasistiskt? Va?
Skribenten måste antingen vara hög, eller sett Kåmark raljera om saker som Kåmark inte har nån aning om i tv4-soffan. Att Rasti sedan inte bemödat sig med att ta reda på om ett uns av vad han sitter och säger faktiskt stämmer med verkligheten.... det är ju löjeväckande. Rent förtal faktiskt, för detta är så långt från verkligheten man kan komma.
Det finns fullt av ungdomar som skulle klassas som invandrare i ALLA IFK Göteborgs fotbollslag. Det enda som spelar roll om dom tar plats när det börjar komma till de mer seriösa divisionerna är hur dom är som fotbollsspelare. Inte om dom heter Jan Persson eller Samir Abdi.
Eller skribenten kanske vill att vi nu skall KVOTERA in spelare i fotbollslag? Hälften måste vara kvinnor, minst en med asiatiskt utseende, minst en med afrikanskt utseende, minst en.......
Förstår Rasti inte någonting om hur elitfotboll fungerar? Starta en egen klubb om du är så himla säker på hur klubbarna borde satsa. Kanske enbart ta in invandrar-ungdomar från Angered, Rinkeby och Rosengård? För DET vore inte rasistiskt! (eller vänta nu..)
Permalänk | Anmäl
Kim Jonsson, 2011-05-04, 00:53
Kära artikelförfattare,
Jag har följt mitt lag Blåvitt sedan slutet på 70-talet och är imponerad att en klubb kan hålla kvar vid sina ståndpunkter men ändå släppa fram nya talanger från olika bakgrunder.
I de Blåvita värderingarna står det klart att man är en del i ett lag, att man ska kämpa för varann och att ta ett socialt ansvar. Vidare ska man fostra spelare från närregionen.
När jag lite snabbt och rasistiskt gick in och kollade upp junior-truppen så kunde jag läsa och anta att cirka 1/3 del har utländsk härkomst, dvs har icke traditionellt svenska efternamn.
Vad är det du tycker är rasistiskt? Att vi ej har mörhyade? Att vi ej har danskar? Att vi ej har islänningar?
Kolla gärna i våra ungdomslags uppställningar och se vad du tycker!
Jag är stolt över att mitt lag värvar i stor utsträckning från närregionen och våra egna ungdomsled!
Tobias Sana och Mikael Dyrestam är mörkhyade i A-truppen men är tydligen inte godkända för att de pratar svenska eller vad då?
Tror att våra tränare plockar upp de talanger som finns i ungdomslagen sen om de är gula, vita eller svarta spelar nog mindre roll!
Permalänk | Anmäl
Niclas Gustavsson, 2011-05-04, 07:45
#21 Etienne G. Jag polemiserar för jag vill diskutera vad diskriminering är eftersom begreppet missbrukas systematiskt.
Diskriminera betyder etymologiskt att notera eller uppleva skillnader, t.ex. skillnader mellan olika personer eller grupper av personer.
Att notera och uppleva skillnader efter eget huvud är givetvis en fundamental demokratisk rättighet.
Sen har begreppet kidnappats och förvrängts av det självgoda politiskt korrekta etablissemanget till att betyda att man diskriminerar "fel" enligt det självgoda politiskt korrekta etablissemanget.
Att den politiskt korrekta betydelsen av diskriminera är en urdålig definition bevisas av att de som använder den ofta själva diskriminerar utan minsta eftertanke.
Det är fel att diskriminera och därför ska de som diskriminerar diskrimineras, alla hör hur vilseledande det orwellska språkmissbruket är.
Det bästa vore att använda ordet korrekt. Exempel: Det är fel att diskriminera fotbollspelare efter ursprung. Man borde istället diskriminera dem efter deras skicklighet som fotbollsspelare.
Om Damon Rast hade använt språket korrekt hade han fått en mycket mer positiv respons på sin artikel för användning av det självgoda politiskt korrekta etablissemangets språk innebär att man är en del av överheten och inte en del av folket.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-04, 07:53
#24 Gunilla Madegård. Tack för passningen. (;^D)
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-05-04, 08:02
Det är väl synd att kalla den här artikeln för "debattartikel" när man inte vågar ta en debatt..? Frankie har skrivit ett svar på baraben.com, men det svaret vägrade Newsmill att publicera. Så mycket för den debatten...
Permalänk | Anmäl
Peter Mattsson, 2011-05-04, 09:40
Tobias Sana.
Permalänk | Anmäl
Jens Hendar, 2011-05-04, 10:21
Tobias Sana.
Permalänk | Anmäl
Jens Hendar, 2011-05-04, 10:21
#32 Efter läst din kommentar tog jag mig en titt på artikeln du refererar till, mycket märkligt att Newsmill vägrat ta in den. Den var saklig och rakt på sak, ett totalt pulveriserande av Rastis anklagelser.
Tar mig friheten att länka artikeln, ska bli intressant se om mitt inlägg tas bort pga detta.
http://ifkgoteborg.blogspot.com/2011/05/okunnighet-och-rasism-ligger-bak...
Permalänk | Anmäl
Robin P, 2011-05-04, 13:06
Damon rasti,
Att skrika ordet rasism så fort något inte är som man själv tycker det ska vara är just ett väldigt bra sätt skapa mera rasism i vårat sköna vackra land.
Att svenska fotbollsklubbar mer uppskattar grovarbetare än snittsiga dribblingar, individualister , soloprestationer är mer ett val av spelsystem och traditioner, absolut inte rasism.
Svenska fotboillsklubbar är mer och mer affärsdrivande företag och skulle aldrig utesluta en spelare p.g.a. härkomst eller hudfärg om det skulle skada resultatet.
Du får tycka vad du vill om det,,och jag kan t.o.m. hålla med dig om att dom skulle kanske se över sitt sätt att se på hur fotboll ska spelas, men snälla......
Sluta skrik rasism i tid och otid!
Jag har däremot stor erfarenhet av Basketsporten. Där är kanske hälften eller mer spelare ed utlänsk bakgrund inom ungdomsbasketen. Jag har inte orkar föra nån statistik i dom hundratals matcher jag varit på så ja, det är en uppskattning.
Klubbarna väljer de spelare de anser vara bäst för laget helt enkelt.
Jag är övertygad om att forbollsklubbarna gör detsamma.
Permalänk | Anmäl
Ronnie Rindemar, 2011-05-04, 21:25
Damon Rasti har helt fel. Han har inte förstått att landslagsfotboll är ett uttryck för nationalism, det är inte lag som tävlr mot varandra, det är länder.
Ur det perspektivet är det naturligt att sätta samman ett lag som är väl etniskt och kulturellt förankrat i det aktuella landets historia och de menar jag inte de senaste tre decenniernas multikulturella experiment .
Man kan tycka vad man vill om nationalism men om man vill angripa något så är det i så fall själva landslagsfotbollen som bör kritiseras. då bör man propagera för en framtid där lag står mot lag i stället för idag land mot land.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2011-05-05, 11:39
Mats Dagerlind lanser en, ska vi kalla det "intressant", tes om landslagsfotboll:
"Ur det perspektivet är det naturligt att sätta samman ett lag som är väl etniskt och kulturellt förankrat i det aktuella landets historia och de menar jag inte de senaste tre decenniernas multikulturella experiment."
Jamen även ur det, i och för sig märkliga, perspektivet är det fullständigt naturligt att ett franskt landslag innehåller spelare som Just Fontaine och Zinedine Zidane med påbrå av araber och berber.
Redan för mer än fem decennier sedan var t ex Algeriet ett franskt département och Marocko var ett franskt protektorat.
I den fria franska armén som var med och vann andra världskriget åt Frankrike och de övriga allierade bestod c:a 40% av trupperna av araber, berber och andra nordafrikaner.
Klart som tusan att de arabisk-ättade fransmännen kvalar in i det franska fotbolls-landslaget! Deras farfäder befriade Frankrike.
Permalänk | Anmäl
Claes Hansen, 2011-05-05, 13:52
Fotboll ...
Är det sånt utan klubbor?
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-05-06, 10:47
Många röster höjdes tidigt för att få in supertalangen Zlatan i landslaget, men det tog lång tid. När han väl kom med var det skandaler i privatlivet, egoistiskt spel och allmänt gränslöst beteende som måste ha gjort ledarna vansinniga. Men nu verkar det ha satt sig rätt bra och båda sidor kanske har lärt sig något.
I svenska landslaget skulle vi nog behöva några till artister, men jag förstår både Gbg och franska landslagets beslut.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-05-06, 19:20
39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Så IFK Göteborg ska byta bort den framgångsrika spelmodell de alltid haft för att någon korkad "jag är ett offer"-skribent skriker "rasism".
Ni börjar stå mig så långt upp i halsen...
http://lt.se/sport/fotboll/1.1175364-haidari-far-toppjobb
Varför måste alla lag välkomna individualister? Varje lag får väl ha sin modell - om ett lag gillar hårtarbetande, jordfräsar som underordnar sig kollektivet så är det väl upp till det laget? Precis som man har full rätt att föredra flamboyanta individualister?
Det handlar ju om sportslig framgång och vilken filosofi man tror ger mest sådan.
Det finns inget som hindrar individualister och folk som "tror på sig själva" (vilket tydligen svennar inte gör...) att starta egna lag och visa att den filosofin är överlägsen den klassiskt nordeuropeiska press-och-understöd-varianten.
Är lösningen på diskriminering att varje personligt val som fattas i det här landet ska kontrolleras av statliga "antirasistiska" politruker?
Och sen om en person t.ex. två gånger i rad väljer en svensk kassörska på ICA och undviker en invandrad så ska ett hårt straff utdömas för "kränkning".
Verkar det vara en bra väg mot tolerans och samförstånd?
Nej, givetvis måste åsikter om diskriminering kunna ventileras men straff för diskriminering avskaffas om vi vill att människor ska känna ansvar för sina egna handlingar.
Diskriminering är att välja och att välja efter eget huvud är en demokratisk och mänsklig rättighet, vem man ska rösta på, vem man vill gifta sig med och vem man vill spela fotboll med.
Diskrimineringsaktivisterna har lyckats övertyga oss om att vissa grupper är diskriminerade och därför ska de diskrimineras omvänt av myndigheterna.
Vi har blivit lurade att tro att diskriminering alltid är något fult.
Men demokrati innebär folkstyre, dvs att människor har ett fritt val. Rätten att diskriminera är alltså en demokratisk rättighet.
Diskriminerings- och politrukväldet är ett hot mot demokratin och risken är att pendeln slår över väldigt hårt med ett sådant system.
Lägg därför ned Diskrimineringsombudsmannen(DO) och diskrimineringslagstiftningen. Myndigheterna ska upprätthålla lagen och inte lägga sig i människors fria val.
Att vi sen kan fördöma människor för val de gör är en annan sak.
Fotbollssverige är sjukt. nyligen kom en spelare ut och berättade att han var homosexuell. hela Sverige hyllade hans dåd för att komma ut. Men ingen pratade om hur han var som fotbollsspelare. Att man förringar den idrottsliga prestationen och hyllar något som ligger vid sidan av idrotten visar vartåt Sverige barkar hän. Vi vill inte ha talanger och vi skapar inte heller utrymme nog för talangerna. hur många talanger har vi inte dödat på detta sätt?
Självklart kan man inte kvotera in invandrare i en lagidrott, det är bara skrattretande och svårt att ta på allvar.
Däremot borde Damon Rasti ta och titta lite på hur det ser ut inom idrotten för flickor. Här är diskrimineringen enorm men inte från klubb eller ledare utan från familjen där flickor tvingas avstå från all idrott.
Detta är en mycket mer angelägen fråga än den som Damon Rasti skriver om i artikeln.
Håller helt med BoB i #6.
Oj vilka sterotyper han gjorde av svenskar och invandrare. Man kan altså se på nationaliteten vilken spelstil någon har. Några få svenskar kan ju drabbas också sade han förstås. Jag har svårt att tro att ens uppväxt är det mest avgörande i vilken typ utan spelare du blir.
Damon Rastis resonemang hänger inte ihop alls. Han beklagar sig över att så få personer med utomnordisk bakgrund återfinns inom svenska fotbollen.
När Frankrike gör samma sak, de beklagar sig över att så få personer med fransk bakgrund återfinns inom fotbollen, så menar han att det skulle vara diskriminering, inte av franska spelar, utan av utländska spelare.
Antingen har vi kvotering av underrepresenterade grupper - eller också har vi det inte. Det är inget privilegie som enkom skall gynna utlänningar.
Det är ganska typiskt att västkust-killen Walid Atta slog igenom och tog SM-guld med AIK - inte med IFK Göteborg.
Det jag framförallt gillar med Martin Mutumba i AIK är att han ej endast är en elitspelare. Han tar också ansvar hemma i Rinkeby och leder AIK:s drive-in-fotboll. Ett föredöme som idrottsman.
http://www.youtube.com/watch?v=3IX0B3L8i20
Det är skönt att hålla på AIK med allsköns profiler som Daniel Tjernström, Nisse Johansson, Mohammed Bangura och Martin Mutumba.
Då behöver man inte bekymra sig över den här typen av debatt.
Bäst lirar.
Ja, just det. På damsidan är affischnamnet Nazanin Vaseghpanah tillbaka i AIK:s A-lag.
http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=4049
Kul för alla iranier i Sverige. Kul för AIK.
Alltid intressant men samtidigt läskigt att ta del av smygrasisters åsikter på nätet. Det kan man även se på tidningar som aftonbladet och expressen.
När Zlatan lyckas göra avgörande och viktiga mål för Sverige, ja då är han svensk, "vår Zlatan". Men så fort han gör en dålig match eller något, ja då är det "Zlatan från Rosengård". Mao blatten från Rosengård.
Jag tror inte att artikelförfattaren vill att vi ska hålla på och kvotera in invandrare just bara för att de är invandrare. Vi måste istället ta till vara på de talanger som vi har i Sverige, svenskar som utlänningar.
Jag vet av egen erfarenhet att spelare med utländsk bakgrund sållades bort vid statslags uttagningar och dylikt, när vi va små.
# 4 Bo T konstaterar att diskriminering är att göra ett fritt val,
och eftersom fria val (åtminstone vissa) är en demokratisk rättighet, så drar han slutsatsen att diskriminering är en demokratisk rättighet.
Logiken är uppenbart bristfällig, och jag kan bara uppmana till att
fundera mer på saken.
Damon Rasti gör ett rasistiskt påhopp på IFK Göteborg. Fullkomligt vansinnigt. Har han varit ute på Änglagård någongång? Vilken statistik grundar han sina uppgifter på? Herregud.
Se bara: http://www.sportsday.se/blogg/leman?page=1
Om man anklagar någon för att vara rasist då får man faktiskt ha gott på fötterna. Det har jag när jag påstår att Damon Rasti är rasist när han påstår att IFK Göteborgs företrädare är rasister.
Man kan ju fråga sig vilka klubbar i Sverige som är mest rasistiska; De som redan i klubbnamnet visar vilken etnicitet de spelar för, eller de som genom sitt namn visar i vilken stad eller stadsdel de är hemmahörande i...?
Ska vi inte kvotera in svenskar i syrianska bk då?
Det råder stor orättvisa inom fotbollen. Någon får stå i mål - andra som gärna vill - får det inte. Någon spelar hy - andra som vill - får det inte. Någon är invandrare - någon är det inte. Någon...
"Logiken är uppenbart bristfällig, och jag kan bara uppmana till att
fundera mer på saken."
Jaså, #13 Etienne G, då borde det ju inte vara svårt att ge ett exempel som motbevisar påståendet att demokrati och fria val hänger ihop.
Du kan också försöka förklara vad det är för skillnad på diskriminering och fria val.
Det kan väl inte vara så att du diskriminerar åsikter som du tror är fel utan att ha tänkt igenom vad saken gäller?
Väldigt rasistiskt. faktiskt nästan lika rasistiskt som GB-glass.
Just frankrikes fotbollslag är ju känt för att det till största delen består av etniska fransmän.
Och det låter ju väldigt troligt att dom kvoterar bort bra spelare med arabiskt ursprung för att ersätta dom med sämre spelare med fransk bakgrund.
Just så brukar ju tränare bygga framgångsrika lag.
Förresten, är det någon som kan svara på varför 89 % av Syrianskas a-lagstrupp består av spelare med utländsk bakgrund?
#19 Bo T
Att fria val och demokrati inte hänger ihop har jag inte påstått, och att du dragit den slutsatsen utifrån det jag skrev är förbryllande.
Men vi är nog överens om att, ha möjligheten till att agera hur som helst i samhället utefter de fria val man gör,inte är en demokratisk rättighet.
Som jag skrev ovan är ett beslut till att diskriminera alltid ett fritt val man gör, men alla fria val är självklart inte beslut till att diskriminera. Således kan du inte dra slutsatsen att diskriminering är en demokratisk rättighet bara för att möjligheten till att kunna göra vissa fria val är det.
Hallå! Här uppvisar artikelförfattaren en helt sanslös logisk saltomortal. Fotbollen - och då främst IFK Göteborg - skulle vara rasistiska för att de inte kan hantera individualister?
För det första - IFK Göteborg har knökfullt av första och andra generationens invandrare i alla lag, från pojk till A-laget.
För det andra - måste man härstamma från sydeuropa eller mellanöstern för att vara individualist?
Vem är rasist egentligen?
http://ifkgoteborg.blogspot.com/2011/05/okunnighet-och-rasism-ligger-bak...
Läs detta!
De enda som diskrimineras i Sverige är SVENSKAR!
15 invandringskostnader
http://sannomin24.wordpress.com/
Invandrare prioriteras före svenskar!
http://sannomin86.wordpress.com/
Det är bara vita etniska svenskar som diskrimineras i Sverige!
Jaha.... så vita är RASISTER när man är i MINORITET
Jaha... så vita är RASISTER när man vill KVOTERA så det är JÄMNSTÄLLT
Rasistiska invandrare visar sitt rätta ansikte i MAJORITET!!
Ämnet är också aktuellt i Sverige. En av landets största föreningar, IFK Göteborg, har den senaste tiden blivit kritiserade för att inte släppa fram folk
----
Vänta nu!! Gnällde du inte nyss att Frankrike är rasister för att släppa fram vita, men du själv gnäller på IFK inte släpper fram svarta
RASIST!
Herrejösses vilken oseriös sida detta måste vara om man publicerar sånt här skräp. IFK Göteborg rasistiskt? Va?
Skribenten måste antingen vara hög, eller sett Kåmark raljera om saker som Kåmark inte har nån aning om i tv4-soffan. Att Rasti sedan inte bemödat sig med att ta reda på om ett uns av vad han sitter och säger faktiskt stämmer med verkligheten.... det är ju löjeväckande. Rent förtal faktiskt, för detta är så långt från verkligheten man kan komma.
Det finns fullt av ungdomar som skulle klassas som invandrare i ALLA IFK Göteborgs fotbollslag. Det enda som spelar roll om dom tar plats när det börjar komma till de mer seriösa divisionerna är hur dom är som fotbollsspelare. Inte om dom heter Jan Persson eller Samir Abdi.
Eller skribenten kanske vill att vi nu skall KVOTERA in spelare i fotbollslag? Hälften måste vara kvinnor, minst en med asiatiskt utseende, minst en med afrikanskt utseende, minst en.......
Förstår Rasti inte någonting om hur elitfotboll fungerar? Starta en egen klubb om du är så himla säker på hur klubbarna borde satsa. Kanske enbart ta in invandrar-ungdomar från Angered, Rinkeby och Rosengård? För DET vore inte rasistiskt! (eller vänta nu..)
Kära artikelförfattare,
Jag har följt mitt lag Blåvitt sedan slutet på 70-talet och är imponerad att en klubb kan hålla kvar vid sina ståndpunkter men ändå släppa fram nya talanger från olika bakgrunder.
I de Blåvita värderingarna står det klart att man är en del i ett lag, att man ska kämpa för varann och att ta ett socialt ansvar. Vidare ska man fostra spelare från närregionen.
När jag lite snabbt och rasistiskt gick in och kollade upp junior-truppen så kunde jag läsa och anta att cirka 1/3 del har utländsk härkomst, dvs har icke traditionellt svenska efternamn.
Vad är det du tycker är rasistiskt? Att vi ej har mörhyade? Att vi ej har danskar? Att vi ej har islänningar?
Kolla gärna i våra ungdomslags uppställningar och se vad du tycker!
Jag är stolt över att mitt lag värvar i stor utsträckning från närregionen och våra egna ungdomsled!
Tobias Sana och Mikael Dyrestam är mörkhyade i A-truppen men är tydligen inte godkända för att de pratar svenska eller vad då?
Tror att våra tränare plockar upp de talanger som finns i ungdomslagen sen om de är gula, vita eller svarta spelar nog mindre roll!
#21 Etienne G. Jag polemiserar för jag vill diskutera vad diskriminering är eftersom begreppet missbrukas systematiskt.
Diskriminera betyder etymologiskt att notera eller uppleva skillnader, t.ex. skillnader mellan olika personer eller grupper av personer.
Att notera och uppleva skillnader efter eget huvud är givetvis en fundamental demokratisk rättighet.
Sen har begreppet kidnappats och förvrängts av det självgoda politiskt korrekta etablissemanget till att betyda att man diskriminerar "fel" enligt det självgoda politiskt korrekta etablissemanget.
Att den politiskt korrekta betydelsen av diskriminera är en urdålig definition bevisas av att de som använder den ofta själva diskriminerar utan minsta eftertanke.
Det är fel att diskriminera och därför ska de som diskriminerar diskrimineras, alla hör hur vilseledande det orwellska språkmissbruket är.
Det bästa vore att använda ordet korrekt. Exempel: Det är fel att diskriminera fotbollspelare efter ursprung. Man borde istället diskriminera dem efter deras skicklighet som fotbollsspelare.
Om Damon Rast hade använt språket korrekt hade han fått en mycket mer positiv respons på sin artikel för användning av det självgoda politiskt korrekta etablissemangets språk innebär att man är en del av överheten och inte en del av folket.
#24 Gunilla Madegård. Tack för passningen. (;^D)
Det är väl synd att kalla den här artikeln för "debattartikel" när man inte vågar ta en debatt..? Frankie har skrivit ett svar på baraben.com, men det svaret vägrade Newsmill att publicera. Så mycket för den debatten...
Tobias Sana.
Tobias Sana.
#32 Efter läst din kommentar tog jag mig en titt på artikeln du refererar till, mycket märkligt att Newsmill vägrat ta in den. Den var saklig och rakt på sak, ett totalt pulveriserande av Rastis anklagelser.
Tar mig friheten att länka artikeln, ska bli intressant se om mitt inlägg tas bort pga detta.
http://ifkgoteborg.blogspot.com/2011/05/okunnighet-och-rasism-ligger-bak...
Damon rasti,
Att skrika ordet rasism så fort något inte är som man själv tycker det ska vara är just ett väldigt bra sätt skapa mera rasism i vårat sköna vackra land.
Att svenska fotbollsklubbar mer uppskattar grovarbetare än snittsiga dribblingar, individualister , soloprestationer är mer ett val av spelsystem och traditioner, absolut inte rasism.
Svenska fotboillsklubbar är mer och mer affärsdrivande företag och skulle aldrig utesluta en spelare p.g.a. härkomst eller hudfärg om det skulle skada resultatet.
Du får tycka vad du vill om det,,och jag kan t.o.m. hålla med dig om att dom skulle kanske se över sitt sätt att se på hur fotboll ska spelas, men snälla......
Sluta skrik rasism i tid och otid!
Jag har däremot stor erfarenhet av Basketsporten. Där är kanske hälften eller mer spelare ed utlänsk bakgrund inom ungdomsbasketen. Jag har inte orkar föra nån statistik i dom hundratals matcher jag varit på så ja, det är en uppskattning.
Klubbarna väljer de spelare de anser vara bäst för laget helt enkelt.
Jag är övertygad om att forbollsklubbarna gör detsamma.
Damon Rasti har helt fel. Han har inte förstått att landslagsfotboll är ett uttryck för nationalism, det är inte lag som tävlr mot varandra, det är länder.
Ur det perspektivet är det naturligt att sätta samman ett lag som är väl etniskt och kulturellt förankrat i det aktuella landets historia och de menar jag inte de senaste tre decenniernas multikulturella experiment .
Man kan tycka vad man vill om nationalism men om man vill angripa något så är det i så fall själva landslagsfotbollen som bör kritiseras. då bör man propagera för en framtid där lag står mot lag i stället för idag land mot land.
Vill passa på att ge Damon fler uppslag till nästa debattartikel:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/elc...
Mats Dagerlind lanser en, ska vi kalla det "intressant", tes om landslagsfotboll:
"Ur det perspektivet är det naturligt att sätta samman ett lag som är väl etniskt och kulturellt förankrat i det aktuella landets historia och de menar jag inte de senaste tre decenniernas multikulturella experiment."
Jamen även ur det, i och för sig märkliga, perspektivet är det fullständigt naturligt att ett franskt landslag innehåller spelare som Just Fontaine och Zinedine Zidane med påbrå av araber och berber.
Redan för mer än fem decennier sedan var t ex Algeriet ett franskt département och Marocko var ett franskt protektorat.
I den fria franska armén som var med och vann andra världskriget åt Frankrike och de övriga allierade bestod c:a 40% av trupperna av araber, berber och andra nordafrikaner.
Klart som tusan att de arabisk-ättade fransmännen kvalar in i det franska fotbolls-landslaget! Deras farfäder befriade Frankrike.
Fotboll ...
Är det sånt utan klubbor?
Många röster höjdes tidigt för att få in supertalangen Zlatan i landslaget, men det tog lång tid. När han väl kom med var det skandaler i privatlivet, egoistiskt spel och allmänt gränslöst beteende som måste ha gjort ledarna vansinniga. Men nu verkar det ha satt sig rätt bra och båda sidor kanske har lärt sig något.
I svenska landslaget skulle vi nog behöva några till artister, men jag förstår både Gbg och franska landslagets beslut.