Ett väl segregerat samhälle är lösningen på problemet i artikeln.
Kulturer som inte fungerar tillsammans bör naturligtvis inte blandas. Att få vara ifred från kulturella inslag som man känner avsmak inför skulle t.o.m. kunna klassas som en mänsklig rättighet. Vi borde därför bygga städer med olika inriktning.
En stad eller kommun som styrs av västerländska borgerliga ideal, med stort inflytande av "den amerikanska drömmen" och kristen värdegrund skulle locka mej. Någon annan vill hellre bo i en stad med annan värdegrund, där kvinnor måste dölja sig och vara avskilda från män. En annan kanske vill bo i en by med kommunistiska förtecken. Möjligheterna är många och vi skulle slippa att konfronteras med obehagliga typer.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-04-26, 18:37
#1 Lena Bengtsson, detta handlar inte om mångkulturalism. Detta handlar om monokulturalism och kollektivism och framför allt själviskhet.
Ni vill bestämma över alla andra. När ni vill fira eller ha ledigt så ska alla andra också fira och ha ledigt. (Nietzsche hade ett namn för det: slavmoral.)
Det enda vi andra vill är att slippa. Vi begär inte att ni ska sluta fira vad ni nu än firar. Nietzsche har haft mycket större inflytande på världen än Jesus det senaste seklet. Men jag tänker inte tvinga någon annan att fira hans födelse eller sörja hans död.
Er typ har varit översittare i nästan 1000 år. Ni har inte längre makten att kunna påtvinga er vilja på andra. 2000-talet är individens millennium.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-26, 18:45
Att förneka värdet av högtider som har firats i Sverige under lång är att förneka att vi har en gemensam historia i vårt land. Det ger en rotlöshet och en uppluckring av samhället, och har inget med sekularisering att göra. Självklart ska vi även i fortsättningen skilja på kyrka och stat, och även avskaffa institutioner som Diskrimineringsombudsmannen som verkar vara den största motståndaren till ett sekulariserat samhälle. Däremot ska vi inte dra ett streck över vår historia, som är vad som ligger till grund för det samhälle som vi byggt upp.
Jul, påsk och pingst har ett historiskt värde och betydelse snarare än ett religiöst - vilket inte Eid al-Fitr har i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Jonas M. Andersson, 2011-04-26, 18:54
#4 Jonas M. Andersson, jag förstår att du vill röja undan hinder som Diskrimineringsombudsmannen.
Förstår du inte att extremister som du är skälet till att människor tar avstånd från kristendomen. Människor som du och Åke Green utgör en högljud, militant minoritet som ges allt för mycket uppmärksamhet.
Tradition är inget argument.
Och om helgerna inte har religiös betydelse, varför inte byta ut den relativt obetydliga kristna heldagen Alla Helgons dag mot en för muslimerna stor helg? En liten gest skulle tas emot som en stor gåva. Ni skulle göra motsvarigheten till att ge matresterna till en svältande. Ni förlorar inget, eller nästan inget, medan den andre vinner allt. Att inte göra det vore höjden av själviskhet.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-26, 19:18
#4 Jonas M. Andersson, 2011-04-26, 19:54
"Att förneka värdet av högtider som har firats i Sverige under lång är att förneka att vi har en gemensam historia i vårt land. Det ger en rotlöshet och en uppluckring av samhället, och har inget med sekularisering att göra..."
Mycket bra inlägg.
Undrar förövrigt varför oikofober, likt artikelförfattaren och signaturen Peter H, alltid ställer våra kristna traditioner mot muslimska?
Är det inte ett sekulärt samhälle dom eftersträvar?
Verkar snarare vara en muslimsk kultur dom efterfrågar och önskar sig.
Detta gör ju att folket i Sverige vill hålla ännu hårdare i sina traditioner och rent av ge kristendomen en renässans.
Mycket märkligt allting....
*undrar om även detta censureras?*
ska vi slå vad...
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-04-26, 19:35
#6
jag tycker självklart inte att några muslimska högtider ska hedras med helgdagar, inte några judiska, hinduiska, buddhistiska eller scientologiska högtider heller. Jag vill ha ett sekulärt samhälle. Du vill ju uppenbarligen inte heller att muslimska högtider ska hedras, så varför ska kristna högtider det?
Vi har ju TYVÄRR haft en kristen statskyrka väldigt länge och TYVÄRR gett kristendomen en särställning. Nu har vi skilt på kyrka och stat och därför FÅR vi inte hedra någon religions högtider om vi inte gör det för alla religioner, och det skulle förstås aldrig fungera.
Permalänk | Anmäl
Markus Kylberg, 2011-04-26, 19:49
#7 Markus Kylberg,
"Du vill ju uppenbarligen inte heller att muslimska högtider ska hedras, så varför ska kristna högtider det?"
Vissa av dom kristna högtiderna bygger ju i sin tur på gamla hedniska högtider som redan fanns i Sverige, vid kristendomens intåg i landet. Folk i gemen lägger nog inga större religiösa värderingar i sitt påsk, midsommar eller julfirande. Det är traditionerna som folk vill ha kvar, oavsett om man räknar dom som kristna högtider eller inte. Varför bråka om det?
Längre fram i tiden har vi säkerligen tagit till oss och inkorporerat influenser både från islam och många andra, utefrån komna, kulturella inslag. På samma sätt som dagens högtidsdagar har formats i generationer till våra dagar.
Det finns värre samhälls problem i dagens Sverige än detta att ta i tu med, tycker jag.
Men som sagt, det är viktigt med en gemensam kultur och traditioner att samlas kring och känna gemenskap runt. Ta inte bort det.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-04-26, 20:25
Peter H, du kommer inte långt med ad hominem och halmgubbar. Gör om, gör rätt om du vill diskutera istället för att tramsa. Att kalla folk som inte håller med dig för "extremister", "översittare" och "militanta extremister" gör det omöjligt att ta dig på allvar.
Permalänk | Anmäl
Jonas M. Andersson, 2011-04-26, 20:52
"Militanta minoriteter" skulle det vara, fel av mig.
Permalänk | Anmäl
Jonas M. Andersson, 2011-04-26, 20:55
#8
Som jag skriver i inlägget: traditionerna kommer finnas kvar till precis lika stor utsträckning. Nästan alla svenskar kommer fira jul, påsk och alla helgons dag även i fortsättningen och under massor av år framåt. Traditionerna stannar kvar och kommer vara precis lika populära som nu. Sen vet man aldrig vad som händer längre fram i tiden, vi kanske bara tröttnar på jul, men fortsätter fira påsk, vem vet?
Så länge du och nästan alla andra vill fira de kristna högtiderna så kommer dessa traditioner finnas kvar. Men sverige är som sagt ett land utan statskyrka och FÅR INTE särställa någon religion.
Vi får välja, statskyrka MED kristna helgdagar eller sekularisering UTAN kristna helgdagar. Där har vi en sann dikotomi.
Sant är att det inte är den viktigaste frågan att ta upp, och jag försökte hålla mig från att skriva. Men till slut kunde jag inte motstå :P
Permalänk | Anmäl
Markus Kylberg, 2011-04-26, 21:07
#8 Lena Bengtsson, du är lika falsk som Jonas M. Andersson.
Jag använde en muslimsk högtid för att demonstrera att det visst handlade om religion. Du svalde betet med hull och hår.
Efter nästan 2000 år av hat och förföljelse av människor som mig så försöker ni utmåla er som offren. Enligt dig ska nazister som Åke Green och Ulf Ekman få härja fritt. De ska få spy deras hat och vi ska sitta tysta och ta det.
De "traditioner" du pratar om är inte valda utan påtvingade.
Vad du föreslår är att judarna ska delta i nazisternas firande. Om juden inte vill fira så ska han åtminstone hålla tyst och låta nazisterna fira. Men jag tänker varken delta eller vara tyst.
Allt jag begär är jämlikhet. Du begär särställning.
För övrigt så har jag inget emot traditioner. (Jag bedömer bara själva företeelsen.) Om vi ska ha allmänna nationella helgdagar så får de inte vara exkluderande, som de kristna helgdagarna. De måste vara inkluderande.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-26, 21:14
Peter H: Det finns ingen substans i dina inlägg annat än påmålade åsikter som jag inte har, och således inget att bemöta. Du får tolka det hur du vill.
För övrigt är jag en sekulariserad ateist, och vad det har att göra med Åke Greens böghateri och kulturhistoriskt värde med gamla svenska högtider flög nog över huvudet på mig. Känns det bättre att diskutera mot halmdockor, så be my guest. Flamebaits och trollande lär dock inte leda till några intressanta meningsutbyten.
Permalänk | Anmäl
Jonas M. Andersson, 2011-04-26, 21:39
Det blir inte lite komiskt när Markus i sin religionsfobiska iver fullständigt förbiser det faktum att hela vår tideräkning utgår från kristendomen. Rimligen borde han förfasas över att benämningen 2011 på innevarande år är påbjudet av staten.
Sedan kan man fråga sig varför Markus upprörs över att den hedniska julen har välsignats med röda dagar men inte över att den kristna nyårsdagen hålles i helgd? Denna är nämligen, ve och fasa, instiftad till åminnelse av Jesu omskärelse!
Att vissa dagar ska vara helgdagar är ett religiöst påfund och i konsekvensens namn borde Markus förespråka ett totalt avskaffande av helgdagar. Ja, i själva verket borde han förespråka ett avskaffande av veckans alla dagar eftersom dessa, bortsett från lördagen, ju är helgade åt några av de asatroendes gudar.
Klåfingriga politiker avskaffade annandag pingst och tvingade på oss den idiotiska nationaldagen istället. Det innebär att vi numera går miste om två lediga dagar under varje sjuårsperiod enbart för att flaggfetischister och nynazister ska få ledigt för att kunna gå i procession med gul-och-blåfärgade tygstycken föreställande det kristna korset! Det är så man kan kräkas.
Permalänk | Anmäl
Läderlappen, 2011-04-26, 23:37
#16
Att vår tideräkning och våra dagars namn utgår ifrån religioner har jag inget problem med, på samma sätt som jag inte har något problem med att vi firar jul och påsk. Jag gillar pepparkakor och presenter så jag kommer fortsätta fira jul ett bra tag till.
Problemet är att vi hedrar vissa kristna högtider med helgdagar. Vi hedrar inte asatron i och med att våra dagar heter som de gör. Dagarna har fått sina namn någon gång i historien, bara för att namnen härstammar från en trosuppfattning betyder inte att vi använder namnen för att hedra den tron.
Det är en skillnad på att något kommer från en religion och att vi gör något specifikt för att hedra en religion.
Permalänk | Anmäl
Markus Kylberg, 2011-04-27, 11:17
Varför ska bara lördag och söndag vara lediga dagar? Muslimska ungdomar måste tex vara i skolan på fredag. Medan judiska barn är lediga på sin lördag. Kristna lediga på söndag. Orättvist.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-04-27, 12:43
Skit i att flytta hit om våra helgdagar inte passar. Sverige ska inte anpassa sig åt en grupp immigranter som kommer hit och ställer krav. Anpassa er till Sverige helt enkelt, dock menar jag inte man ska ge upp sin religion men förstå Sverige är ett sekulärt samhälle som grundar sig på kristna grunder oavsett vad man tycker om det. Passar inte galoscherna så emigrera här ifrån.
Permalänk | Anmäl
Richard Woolwood, 2011-04-27, 15:36
Det finns inga kristna helgdagar i Sverige. Möjligtvis kristi himmelfärd, men folk ser ju knappast den som en kristen helgdag utan bara som en ledig dag. Påsk är lika kristet som midsommar för den gemene svensken. Muslimer/judar kan fira påsk och jul precis som vi andra svenskar eftersom det är en SVENSK högtid, inte kristen. Det kristna är borta för länge sedan. Inte ens lucia är speciellt kristet längre. Det kanske har rötterna därifrån, men dessa rötter är sedan länge avkapade.
En mer intressant fråga är. Ska staten bestämmer när vi ska vara lediga? Det är en komplicerad fråga som inte bara kan svaras på med ja eller nej. Att staten bestämmer ger trygghet. Vi vet att vi kommer få vara lediga under julen. Vi vet att vi kommer frå vara ledia på midsommar. Vi vet att alla andra också är lediga då. Vi behöver inte tjaffsa med chefen om ledighet om vi tillhör fel fackförening som inte förhandlat om just den dagen.
Att staten bestämmer när vi ska vara lediga är bra för sammanhållningen av samhället. Att det skulle fungera ändå är inte omöjligt, men att staten säger "NU är ni lediga av anledning XXX" påminner folk om traditionen. Annars är risken stor att folk helt enkelt glömmer bort den.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-04-27, 20:30
Enligt millningarna så verkar det fortfarande finnas en stark efterfrågan på kristna helgdagar, i den mån de nu fortfarande är kristna. Kanske mer kulturellt kristna än religiöst.
Och så tycker jag att vi ska öka vår kunskap om de förkristna rötterna till många av våra traditioner.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-04-27, 21:51
Vi behöver ju inte ta till oss nya religösa helgdagar men de som finns nu är vi ju vana vid och tycker om. Några säger att de är påtvingade helgdager men jag tycker nog att vi har gjort dem till våra egna.
Få av våra kristna helgdagar förknippas med religion under firandet ändå. Hur många känner sig extra andliga under jul? De flesta brukar säga att det handlar om familjen. Nyår är en ren festnatt. Tycker det vore konstigt att avskaffa dem bara för att trots religionen när det inte handlar om religion för de flesta även om de grundas i det.
Permalänk | Anmäl
Andreas Nilsson, 2011-05-03, 14:47
Jag har själv alltid varit ateist. Men vi måste erkänna att praktiskt taget alla kristna länder har omvandlats till demokratiska , sekulära välfärdsstater. Så kristendomen har uppenbarligen inte hindrat en sådan utveckling! Jesus själv sade "Ge kejsaren vad honom tillkommer och till Gud vad honom tillkommer". Ett solklart sekulärt uttalande. Något motsvarande har Muhammed aldrig yttrat!
Hur många muslimska länder är demokratiska, sekulära välfärdsstater? INGET såvitt jag vet! Så visst är det skillnad på religion och religion!
Skall islam vara den enda levande religionen i landet? Skall vi blunda för vår 1000-åriga kultur? Vi bör värna vår kultur och dit hör kristendomen! Inte islam!
Permalänk | Anmäl
Klartexten Klartexten, 2011-12-16, 12:18
20 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ett väl segregerat samhälle är lösningen på problemet i artikeln.
Kulturer som inte fungerar tillsammans bör naturligtvis inte blandas. Att få vara ifred från kulturella inslag som man känner avsmak inför skulle t.o.m. kunna klassas som en mänsklig rättighet. Vi borde därför bygga städer med olika inriktning.
En stad eller kommun som styrs av västerländska borgerliga ideal, med stort inflytande av "den amerikanska drömmen" och kristen värdegrund skulle locka mej. Någon annan vill hellre bo i en stad med annan värdegrund, där kvinnor måste dölja sig och vara avskilda från män. En annan kanske vill bo i en by med kommunistiska förtecken. Möjligheterna är många och vi skulle slippa att konfronteras med obehagliga typer.
#1 Lena Bengtsson, detta handlar inte om mångkulturalism. Detta handlar om monokulturalism och kollektivism och framför allt själviskhet.
Ni vill bestämma över alla andra. När ni vill fira eller ha ledigt så ska alla andra också fira och ha ledigt. (Nietzsche hade ett namn för det: slavmoral.)
Det enda vi andra vill är att slippa. Vi begär inte att ni ska sluta fira vad ni nu än firar. Nietzsche har haft mycket större inflytande på världen än Jesus det senaste seklet. Men jag tänker inte tvinga någon annan att fira hans födelse eller sörja hans död.
Er typ har varit översittare i nästan 1000 år. Ni har inte längre makten att kunna påtvinga er vilja på andra. 2000-talet är individens millennium.
Att förneka värdet av högtider som har firats i Sverige under lång är att förneka att vi har en gemensam historia i vårt land. Det ger en rotlöshet och en uppluckring av samhället, och har inget med sekularisering att göra. Självklart ska vi även i fortsättningen skilja på kyrka och stat, och även avskaffa institutioner som Diskrimineringsombudsmannen som verkar vara den största motståndaren till ett sekulariserat samhälle. Däremot ska vi inte dra ett streck över vår historia, som är vad som ligger till grund för det samhälle som vi byggt upp.
Jul, påsk och pingst har ett historiskt värde och betydelse snarare än ett religiöst - vilket inte Eid al-Fitr har i Sverige.
#4 Jonas M. Andersson, jag förstår att du vill röja undan hinder som Diskrimineringsombudsmannen.
Förstår du inte att extremister som du är skälet till att människor tar avstånd från kristendomen. Människor som du och Åke Green utgör en högljud, militant minoritet som ges allt för mycket uppmärksamhet.
Tradition är inget argument.
Och om helgerna inte har religiös betydelse, varför inte byta ut den relativt obetydliga kristna heldagen Alla Helgons dag mot en för muslimerna stor helg? En liten gest skulle tas emot som en stor gåva. Ni skulle göra motsvarigheten till att ge matresterna till en svältande. Ni förlorar inget, eller nästan inget, medan den andre vinner allt. Att inte göra det vore höjden av själviskhet.
#4 Jonas M. Andersson, 2011-04-26, 19:54
"Att förneka värdet av högtider som har firats i Sverige under lång är att förneka att vi har en gemensam historia i vårt land. Det ger en rotlöshet och en uppluckring av samhället, och har inget med sekularisering att göra..."
Mycket bra inlägg.
Undrar förövrigt varför oikofober, likt artikelförfattaren och signaturen Peter H, alltid ställer våra kristna traditioner mot muslimska?
Är det inte ett sekulärt samhälle dom eftersträvar?
Verkar snarare vara en muslimsk kultur dom efterfrågar och önskar sig.
Detta gör ju att folket i Sverige vill hålla ännu hårdare i sina traditioner och rent av ge kristendomen en renässans.
Mycket märkligt allting....
*undrar om även detta censureras?*
ska vi slå vad...
#6
jag tycker självklart inte att några muslimska högtider ska hedras med helgdagar, inte några judiska, hinduiska, buddhistiska eller scientologiska högtider heller. Jag vill ha ett sekulärt samhälle. Du vill ju uppenbarligen inte heller att muslimska högtider ska hedras, så varför ska kristna högtider det?
Vi har ju TYVÄRR haft en kristen statskyrka väldigt länge och TYVÄRR gett kristendomen en särställning. Nu har vi skilt på kyrka och stat och därför FÅR vi inte hedra någon religions högtider om vi inte gör det för alla religioner, och det skulle förstås aldrig fungera.
#7 Markus Kylberg,
"Du vill ju uppenbarligen inte heller att muslimska högtider ska hedras, så varför ska kristna högtider det?"
Vissa av dom kristna högtiderna bygger ju i sin tur på gamla hedniska högtider som redan fanns i Sverige, vid kristendomens intåg i landet. Folk i gemen lägger nog inga större religiösa värderingar i sitt påsk, midsommar eller julfirande. Det är traditionerna som folk vill ha kvar, oavsett om man räknar dom som kristna högtider eller inte. Varför bråka om det?
Längre fram i tiden har vi säkerligen tagit till oss och inkorporerat influenser både från islam och många andra, utefrån komna, kulturella inslag. På samma sätt som dagens högtidsdagar har formats i generationer till våra dagar.
Det finns värre samhälls problem i dagens Sverige än detta att ta i tu med, tycker jag.
Men som sagt, det är viktigt med en gemensam kultur och traditioner att samlas kring och känna gemenskap runt. Ta inte bort det.
Peter H, du kommer inte långt med ad hominem och halmgubbar. Gör om, gör rätt om du vill diskutera istället för att tramsa. Att kalla folk som inte håller med dig för "extremister", "översittare" och "militanta extremister" gör det omöjligt att ta dig på allvar.
"Militanta minoriteter" skulle det vara, fel av mig.
#8
Som jag skriver i inlägget: traditionerna kommer finnas kvar till precis lika stor utsträckning. Nästan alla svenskar kommer fira jul, påsk och alla helgons dag även i fortsättningen och under massor av år framåt. Traditionerna stannar kvar och kommer vara precis lika populära som nu. Sen vet man aldrig vad som händer längre fram i tiden, vi kanske bara tröttnar på jul, men fortsätter fira påsk, vem vet?
Så länge du och nästan alla andra vill fira de kristna högtiderna så kommer dessa traditioner finnas kvar. Men sverige är som sagt ett land utan statskyrka och FÅR INTE särställa någon religion.
Vi får välja, statskyrka MED kristna helgdagar eller sekularisering UTAN kristna helgdagar. Där har vi en sann dikotomi.
Sant är att det inte är den viktigaste frågan att ta upp, och jag försökte hålla mig från att skriva. Men till slut kunde jag inte motstå :P
#8 Lena Bengtsson, du är lika falsk som Jonas M. Andersson.
Jag använde en muslimsk högtid för att demonstrera att det visst handlade om religion. Du svalde betet med hull och hår.
Efter nästan 2000 år av hat och förföljelse av människor som mig så försöker ni utmåla er som offren. Enligt dig ska nazister som Åke Green och Ulf Ekman få härja fritt. De ska få spy deras hat och vi ska sitta tysta och ta det.
De "traditioner" du pratar om är inte valda utan påtvingade.
Vad du föreslår är att judarna ska delta i nazisternas firande. Om juden inte vill fira så ska han åtminstone hålla tyst och låta nazisterna fira. Men jag tänker varken delta eller vara tyst.
Allt jag begär är jämlikhet. Du begär särställning.
För övrigt så har jag inget emot traditioner. (Jag bedömer bara själva företeelsen.) Om vi ska ha allmänna nationella helgdagar så får de inte vara exkluderande, som de kristna helgdagarna. De måste vara inkluderande.
Peter H: Det finns ingen substans i dina inlägg annat än påmålade åsikter som jag inte har, och således inget att bemöta. Du får tolka det hur du vill.
För övrigt är jag en sekulariserad ateist, och vad det har att göra med Åke Greens böghateri och kulturhistoriskt värde med gamla svenska högtider flög nog över huvudet på mig. Känns det bättre att diskutera mot halmdockor, så be my guest. Flamebaits och trollande lär dock inte leda till några intressanta meningsutbyten.
Det blir inte lite komiskt när Markus i sin religionsfobiska iver fullständigt förbiser det faktum att hela vår tideräkning utgår från kristendomen. Rimligen borde han förfasas över att benämningen 2011 på innevarande år är påbjudet av staten.
Sedan kan man fråga sig varför Markus upprörs över att den hedniska julen har välsignats med röda dagar men inte över att den kristna nyårsdagen hålles i helgd? Denna är nämligen, ve och fasa, instiftad till åminnelse av Jesu omskärelse!
Att vissa dagar ska vara helgdagar är ett religiöst påfund och i konsekvensens namn borde Markus förespråka ett totalt avskaffande av helgdagar. Ja, i själva verket borde han förespråka ett avskaffande av veckans alla dagar eftersom dessa, bortsett från lördagen, ju är helgade åt några av de asatroendes gudar.
Klåfingriga politiker avskaffade annandag pingst och tvingade på oss den idiotiska nationaldagen istället. Det innebär att vi numera går miste om två lediga dagar under varje sjuårsperiod enbart för att flaggfetischister och nynazister ska få ledigt för att kunna gå i procession med gul-och-blåfärgade tygstycken föreställande det kristna korset! Det är så man kan kräkas.
#16
Att vår tideräkning och våra dagars namn utgår ifrån religioner har jag inget problem med, på samma sätt som jag inte har något problem med att vi firar jul och påsk. Jag gillar pepparkakor och presenter så jag kommer fortsätta fira jul ett bra tag till.
Problemet är att vi hedrar vissa kristna högtider med helgdagar. Vi hedrar inte asatron i och med att våra dagar heter som de gör. Dagarna har fått sina namn någon gång i historien, bara för att namnen härstammar från en trosuppfattning betyder inte att vi använder namnen för att hedra den tron.
Det är en skillnad på att något kommer från en religion och att vi gör något specifikt för att hedra en religion.
Varför ska bara lördag och söndag vara lediga dagar? Muslimska ungdomar måste tex vara i skolan på fredag. Medan judiska barn är lediga på sin lördag. Kristna lediga på söndag. Orättvist.
Skit i att flytta hit om våra helgdagar inte passar. Sverige ska inte anpassa sig åt en grupp immigranter som kommer hit och ställer krav. Anpassa er till Sverige helt enkelt, dock menar jag inte man ska ge upp sin religion men förstå Sverige är ett sekulärt samhälle som grundar sig på kristna grunder oavsett vad man tycker om det. Passar inte galoscherna så emigrera här ifrån.
Det finns inga kristna helgdagar i Sverige. Möjligtvis kristi himmelfärd, men folk ser ju knappast den som en kristen helgdag utan bara som en ledig dag. Påsk är lika kristet som midsommar för den gemene svensken. Muslimer/judar kan fira påsk och jul precis som vi andra svenskar eftersom det är en SVENSK högtid, inte kristen. Det kristna är borta för länge sedan. Inte ens lucia är speciellt kristet längre. Det kanske har rötterna därifrån, men dessa rötter är sedan länge avkapade.
En mer intressant fråga är. Ska staten bestämmer när vi ska vara lediga? Det är en komplicerad fråga som inte bara kan svaras på med ja eller nej. Att staten bestämmer ger trygghet. Vi vet att vi kommer få vara lediga under julen. Vi vet att vi kommer frå vara ledia på midsommar. Vi vet att alla andra också är lediga då. Vi behöver inte tjaffsa med chefen om ledighet om vi tillhör fel fackförening som inte förhandlat om just den dagen.
Att staten bestämmer när vi ska vara lediga är bra för sammanhållningen av samhället. Att det skulle fungera ändå är inte omöjligt, men att staten säger "NU är ni lediga av anledning XXX" påminner folk om traditionen. Annars är risken stor att folk helt enkelt glömmer bort den.
Enligt millningarna så verkar det fortfarande finnas en stark efterfrågan på kristna helgdagar, i den mån de nu fortfarande är kristna. Kanske mer kulturellt kristna än religiöst.
Och så tycker jag att vi ska öka vår kunskap om de förkristna rötterna till många av våra traditioner.
Vi behöver ju inte ta till oss nya religösa helgdagar men de som finns nu är vi ju vana vid och tycker om. Några säger att de är påtvingade helgdager men jag tycker nog att vi har gjort dem till våra egna.
Få av våra kristna helgdagar förknippas med religion under firandet ändå. Hur många känner sig extra andliga under jul? De flesta brukar säga att det handlar om familjen. Nyår är en ren festnatt. Tycker det vore konstigt att avskaffa dem bara för att trots religionen när det inte handlar om religion för de flesta även om de grundas i det.
Jag har själv alltid varit ateist. Men vi måste erkänna att praktiskt taget alla kristna länder har omvandlats till demokratiska , sekulära välfärdsstater. Så kristendomen har uppenbarligen inte hindrat en sådan utveckling! Jesus själv sade "Ge kejsaren vad honom tillkommer och till Gud vad honom tillkommer". Ett solklart sekulärt uttalande. Något motsvarande har Muhammed aldrig yttrat!
Hur många muslimska länder är demokratiska, sekulära välfärdsstater? INGET såvitt jag vet! Så visst är det skillnad på religion och religion!
Skall islam vara den enda levande religionen i landet? Skall vi blunda för vår 1000-åriga kultur? Vi bör värna vår kultur och dit hör kristendomen! Inte islam!