"Jag tror att Palme ironiskt nog, i sin tro handlade för Sveriges bästa..."
Är det av samma anledning som Sveriges regering idag för en extremt islamvänlig politik? För att Sverige ska kunna stå utanför ett storkrig mellan den muslimska världen och västvärlden?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-04-26, 06:44
Mycket intressant artikel.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-26, 07:02
Jallai, du är ingen vidare intervjuare ser jag på klippet ovan. Du ska ställa en fråga och sedan hålla klaffen, då får du ut mera av dina intervjuer.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-26, 07:08
"Om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram - skulle det skaka Sverige i dess grundvalar", sa Hans Holmér under mordutredningens mest intensiva fas - det första året. ..."
Jo... - Anders Jallai - det finns det ju mera i - än dom flesta ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig - som jag ser det. Men Palme-mordet är nog att betrakta som t ex Kennedy-mordet = så länge som partikrati-styre råder - så är det nog hart när utopiskt att utgå ifrån att morden blir utredda - så att de VERKLIGA händelseförloppen fullt ut kommer till allmänhetens kännedom.
Apropå detta - så utgår jag ifrån att det också finns en hel del i Anna Lindh-mordet - som ej har kommit till allmänhetens kännedom. Anna Lindh var ju under HELA sin politiska karriär - en MYCKET närstående person till Olof Palme.
Sånt är livet - för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - i den sedan mer än 50 år tillbaka pågående svenska modellen, tyvärr tyvärr... :cry:
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2011-04-26, 07:34
Palme började nedmonteringen av Sverige.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-04-26, 07:43
Den som vill läsa lite om Melker Berntlers syn på saken, den omnämnde kommissarien på SÄPO i klippet ovan, kan göra det här:
http://www.retfaerd.org/gamle_pdf/1987/3/Retfaerd_38_1987_3.PDF
se sidan 27 och framåt
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-26, 07:57
I Frånstedts artikel här intill hävdar han att det fanns en person i Palmes omedelbara närhet som hade "en rak kanal" till KGB.
Detta är ju en mycket känd person och det hade varit intressant om han velat uttala sig i denna fråga.
Sedan finns det ju ett fåtal poliser och någon knuten till försvarsmakten som ryktena pekar ut vid namn som Palmes mördare. Dessa personer är lätta att hitta på nätet. Om detta är sant eller inte, vet jag ingenting om.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-26, 08:14
5. Nej, Under Palmes år fram till 1986 stod upprustningen av Sverge på topp, det var Ingvar Carlsson som efter 1986 började nermonteringen, när Carl Bilth vann valet 91-92 någongång så startade den stora nermonteringen som sedan Göran Persson fortsatte och sedan den nuvarande borgeliga regeringen mer eller mindre slutställer idag.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson1, 2011-04-26, 08:16
Ja, det är ju intressant detta. Synd att ingen vill berätta sanningen. Men den måste ju vara väldigt allvarlig, eftersom man sett till att förlänga preskribtionstiden för mord, för att på så sätt få tyst på eventuella snackare. Som det är nu flyter det ju bara upp fragment, så man ser ungefär vad som hänt.
Hans Holmér visste redan 1a mars vad som låg bakom mordet. Men kanske inte exakt vilka och vem som höll i puffran. Men det hade man listat ut sommaren 1986. Då var mordet egentligen uppklarat. Men man kunde ju liksom inte gå ut och säga att Palme mördats den svenska säkerhetstjänsten. Så han jobbade på med PKK. Det gick ju bra. Uppmärksamheten hamnade ju på helt annat håll. Sedan fick HH kicken och Christer Pettersson-spåret lanserades.
Christer Pettersson är det väl ingen insatt som någonsin trott på? Att den skandalen kunde få rulla på så länge är ju smått otroligt. Han har inte kunnat bindas till varken brottspalts eller vapen och har dessutom setts på en tid och plats som ger honom alibi. Helt sannslöst. Man undrar vad för slags moral folk har som drev den saken?
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-04-26, 08:35
i TV-serien "The Company" så sitter i en scen en åldrande James Angleton och berättar om vilka Europeiska politiker som han vet jobbat för Sovjetunionen och bland dessa så återfanns såväl Storbrittanniens premiärminister Harold Wilson som Sveriges premiärminister Olof Palme.
http://www.discshop.se/filmer/dvd/the_company_3_disc/P74306
Det är fiktion men att misstankar fanns mot såväl Harold Wilson som Olof Palme är nog fakta.
I Labourledaren Harold Wilsons fall så handlade det om ett flertal resor till Ryssland samt att hans företrädare dog under märkliga omständigheter. Detta har beskrivits i Peter Wrights bok "Spycatcher" som kom på 80-talet.
I fallet Olof Palme så handlade det bland annat om Palmekommissionen för fred och nedrustning (ej att förväxla med den Palmekommission som utredde utredningen om Palmemordet).
I Palmekommissionen för fred och nedrustning som bildades 1980 så ingick en ryss som jag inte minns namnet på men som ska ha varit KGB- eller GRU-man
Palmekommissionens förslag kom ofta att ligga nära den Sovjetiska linjen tex vad avsåg maritim nedrustning. Den maritima nedrustning som Palmekommissionen ville se påverkade ej Warszawapakten då den inte delades av några hav men däremot den så kallade "livlinan" dvs rutten mellan USA och Storbrittanien.
Detta spädde på misstankarna mot Palme.
Själv har jag svårt att tro att Palme var en Sovjetisk agent men mot bakgrund av de stämningar som rådde då så har jag förståelse för att en del av hans ställningstaganden medförde att misstanke uppstod.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-04-26, 09:00
Mycket intressant. Ja, som sagt är det väl ingen någorlunda insatt person som köper den enfaldiga idén att Crister Petterson skulle varit gärningsmannen.
Den verklige gärningsmannen har jag trott skulle återfinnas i ungefär de kretsar som Leif GW Persson beskriver i sin roman "Faller fritt som i en dröm", dvs.ett par högerextrema fd. svenska säkerhetsagenter som agerar på eget initiativ.
Jallais artikel antyder något annat - att det var organiserat på hög nivå.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-04-26, 09:40
#8: Som bekant hände något 1989, som i ett slag förändrade det utrikespolitiska läget och gjorde slut på det kalla kriget....
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-04-26, 09:44
Lite märkligt att Newsmill låter en författare göra reklam för sin egen bok. Känns inte helt opartiskt.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-04-26, 10:19
För den som var med och kommer ihåg journalisten Bjelf på AB som var kompis med "Kolja" Nick Nejlands, så skrev han artiklar i ämnet som inte blev publicerade där han ville antyda att allt inte stod rätt till. Det var sådant som berör vad som står här nedan..
Kolja växte upp som ryskt arbetarbarn i Riga samtidigt som Palme hade sin somriga lyxtillvaro ute på Skangal. Kolja sattes av Kgb på att lära svenska språket redan i början av sextiotalat. Så man lätt påstå att Kgb hade öronmärkt Palme åt Kolja mycket tidigt.
Sextioåtta kom Kolja i Sverige för att rikta in sig på Plame. Sedan gick det fort. Ett par år senare spelade Kolja obehindrat tennis och badade bastu med landets främsta moguler Schein och Ortmark. Men inte bara det. På tennisplan och i bastun tillsammans med tennisproffset från Kgb, överste Kolja, satt även Sveriges statsminister...Men svaret Palme gav på den kritiken vara att " han spelar tennis och badar bastu med vem fan han vill..Och det kan han ju har rätt i, i och för sig?
Donald Forsberg
Permalänk | Anmäl
Donald Forsberg, 2011-04-26, 10:21
Ref #11 Kai Virihaur
Jag håller inte med om att Jallais artikel och bok antyder om något annat än GW's teori, efter att ha läst artikeln & Jallais senaste bok.
Visst, möjligen var analysen och det övergripande initiativet på en högre nivå men själva genomförandet låg långt ned i hierarkin. Antingen medvetet för att inga spår uppåt skulle lämnas eller så agerade de (Arla Gryning, enligt Jallai) helt på eget initiativ och i tron om att de gjorde Sverige en rejäl tjänst då de litade fullt ut på den analys som u-tjänsten i väst presenterat...
Permalänk | Anmäl
Jonas Forsberg, 2011-04-26, 10:41
Sanningen håller på att komma i kapp mullvaden Olof Palme.
Permalänk | Anmäl
sten malmlund, 2011-04-26, 11:12
Om du vill veta sanningen om Palmes död så köp inte Jallais fantasifyllda bok, utan studera mina kommentarer. Men om du tycker att livet är tråkigt och behöver lite uppiggning så kan du läsa den. Jag skrev om detta för bara 2 månader sedan. Jag har förövrigt också hemliga källor och bättre Jallais.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/24/f-r-m-nga-sp-r
Ändå har Jallai kanske rätt om Palme med sin längre planerade och utförda död med Holmérs och polisens hjälp kan ses som ett landsföräderi, men utanför det vanliga förstås. Jag tror inte att det skulle skaka landet i några grundvalar. Men det är vad kulten bakom detta märkliga, men ändå så klassiska fenomen, vill. Människan måste se framåt och det är det som är det viktiga. Myterna kommer mer öppet efter några generationer. Det är för tidigt idag.
Skulle ryssarna verkligen vilja ha utbåtar med kärnvapen i vattnen mellan Sverige och Finland? Ytorna i Botniasjön med ett djup över 75 är en bråkdel av ytan. Mellan Vasa och Umeå, över Kvarken, är det två rännor så grunda att handelsfartygen precis kan kommer över. Ubåten nog blir synlig på ytan. Botniasjön kan därför uteslutas. Söder om Kvarken är det ungefär lika grunt. Atomubåtarna är ute på öppet hav därför att där är djupet mycket större och havet går ju runt hela jorden. Ubåtarna måste vara oåtkomliga för fienden och därför vara säkert gömda och spridda över stora ytor. Missilerna har också begränsad räckvidd. Varför skulle de vara i Bottenviken? Och vad har detta med Palmes död att göra mer i detalj? Blev somliga så sura när en mikrofon inte fick sättas där? Det är verkligen långsökt. Dessutom är de ryska kärnvapnen är av geografiska skäl huvudsakligen landbaserade.
http://www.havet.nu/dokument/HU20091botniasjon.pdf
http://www.havet.nu/dokument/HU20062kvarken.pdf
Jallais text är här så svag att det inte ens går att peka på något fel och det är uppenbart spin för att komplettera fantasierna. Det är extra spinnigt eftersom det kommer från Jallai, som har erfarenheter från dykning i Östersjön. En googling på SOSUS, ett system som kom till på 50-talet och fick allt mindre betydelse och sedan det kalla krigets slut inte används av militären, i kombinationen med namn som Understen, Bottenviken, Bottenhavet, Baltic Sea, Östersjön, Sverige och Sweden ger inte en enda relevant träff. Men Jallai har en sommarstuga i Grisslehamn och man kan undra om han längre suttit och spanat ut över vattnet mot Åland och i sina tankar har sett hur ubåtarna inte var baserade på Kolahalvön utan gick förbi där ute.
http://norrteljetidning.se/kulturnoje/1.1174732--en-konspiration-bakom-p...
Jag tycker att Jallai istället borde spendera sin tid på ryssarnas sänkning av Estonia, efter den korrupta, omdömeslösa och inkompetenta säkerhetsstjänstens stölder. I så fall kanske han inte längre är välkommen på fisketurer i hemliga arkiv och på pratstunder med tidigare chefer. Nu verkar detta också vara hans planer, enligt Norrtälje Tidning. Han kanske inte bryr sig om sådant längre. Här finns annars sanningen om sänkningen.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/03/f-rsvaret-r-ett-konservativt-k...
Förövrigt verkar nämnda Mikael Holmström i sin bok Den dolda alliansen ge en bra bild av dubbelnaturen eller trippelnaturen Palme.
http://www.ui.se/nyheter/sveriges-hemliga-dubbelspel-med-nato.aspx
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-26, 12:19
Problemet är att många i Sverige förnekar konspirationsteorier bara för att de just är konspirationsteorier.
-Nä, jag tror inte på konspirationsteorier, hör man ofta när Palmemordet kommer på tal, eller ex vis som nu med det aktuella Assangefallet.
Och eftersom man har bestämt sig för att inte tro på konspirationsteorier så undersöker man inte ens om det kan ligga någon sanning bakom många olika fenomen som sammanfaller och visar på ett mönster. Man vill helt enkelt inte veta.
Alla vi som följde Palmemordets alla detaljer i olika media, med Algernon som knuffades i T-banan, lägenheten ovanför trappan bakom mordplatsen som hyrdes av några ur baseballigan, män med walkie talkies runt Sveavägen, Lisbet Palmes underliga förhör med Hans Holmér som enda närvarande, vittnen som aldrig fick komma till tals, underliga samtal till polisens växel mm mm, så behöver man inte ens vara konspirationsteoretiker för att förstå att där var något planerat och skumt som hände.
Vad man också förstår är att det lagts åtskilliga miljoner för att föra svenska folket bakom ljuset genom att sopa undan spåren. Det är vi många som förstår.
Så snälla Anders Jallai och Leif GW, gräv upp den här surdegen som ligger och pyr, NU! Det kan inte hjälpas om några höga huvuden får rulla, palmemordet måste en gång för alla lösas. Inte minst för att återupprätta svenskt rättsväsende.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-26, 12:49
Så där ja, en lång uppsats från Urban Persson.
Som han följer upp med 10-tals konstiga inlägg.
Så var den tråden sabbad.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-26, 12:57
#1 Bo T. Jag tyror att det ligger mycket i det och personligen stödjer jag den linjen, fast inte utan tvekan.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-04-26, 13:24
Många hade skäl till att vilja mörda Olof Palme!
Det ger dock inte svaret på vem som faktiskt till slut sköt honom. Det Agrell menar är att sverige som nation inte skulle klara av att hantera att det socialdemokratiska partiet leddes av en "inflytelseagent".
Få förstår hur en sådan "inflytelseagent" fungerar och likställer det med en spion men har då missupfattat hur inflytelseagenter skapas och hur och av vad de styrs.
Palme prickade av vad som var KGBs rena önskelista. En inflytelseagent är ideologiskt preparerad och manipulerad på ett mycket mycket sofistikerat sätt. Grunden för "hjärntvätten" är att med hjälp av den absolut mest sofistikerade psykologin blanda ihop värderingar så att destruktiva syften och konsekvenser göms bakom värderingar som ger manipulativt positiva bilder.
Den som blir utsatt för denna "propaganda" och hjärntvätt missar den för att den förekommer helt öppet och blir till slut en accepterad norm eftersom de som konstruerat den bakomliggande strategin aldrig avslöjar den psykologiska mall som ligger bakom. Den som springer dess ärenden skulle omedelbart sluta om de själva förstod den bakomliggande strategin.
Det Palme var programmerad för var KGBs stävan av demoralisering och instabilisering av Sverige och väst. Målsäöttningen var att försvaga
både moral och funktion i väst.
Det är lätt att inse konsekvenserna av Palmes framfart genom att titta på vilken utveckling Sverige genomgått.
Varför togs betygen bort?
Varför blev det okey att dagisfröken blev skolchef?
Vilken roll gavs fackföreningarna?
Varför blev alla varandras fiender och parasiter i Sverige?
varfrö blev "kamp" och "krav" de normala och samförstånd och samarbete det onormala?
varfrö var "dagis åt alla" så viktigt?
varför var "grupparbeten" i skolan viktigare än kunskapsinlärning?
varfrö anklagades vetenskapen för att vara "konservativ" och "mörkblå"?
varför blev det inte lönsamt att arbeta?
varför infördes monopol på arbetsförmedling?
varför hånades svenska kyrkan?
varför var invandrares rättigheter viktigare och självklarare än medborgarnas?
varfrö diskuterades rätten att vara sjuksskriven mer än värdet av arbetet och produktion?
Varför upprättades sjukvårdsmonopolet?
Svaret är DEMORALISERING och DESTABILISERING. Vi svneskar skulle slåss inbördes och sluta intressera oss för det reala berkligt nyttiga rationella och produktiva och istället bygga ett ideologiskt disfunktionellt luftslott.
Det otäcka med denna kader av "nyttiga idioter" till inflytelseagenter är att de smittar omgivningen och hela samhället. Har de väl startat sin eskapad så stoppar de inte sin aktivitet ens när muren fallit och de flesta förstår inte vad de faktiskt förstör blinda av sin "bild" av vad deras värderingar skall utmynna i.
En mycket bra inroduktionskurs i ämnet får du här via Yuri Bezmenov som hoppade av KGB av samvetskäl när han insåg ondskan och det övergrep hans gärningar gjorde med det Indidska samhället.
Få inte ont i magen när ni tittar på videon utan ta det som en lektion i vad du som medborgare i en fri demokrati måste lära dig att känna igen och kämpa emot. Palme kan bara bedömas i kategori ett eller två som inflytelseagent dvs medveten eller "nyttig idiot"
Titta på videon och gör det en gång i veckan så den verkligen sitter i ryggmärgen.
http://www.youtube.com/watch?v=8fQoGMtE0EY
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2011-04-26, 13:24
#22. INTE dumt alls - till en början. Men det spårar ur direkt. Men högerpolitiskt vinklat. Är det NÅGON som destabiliserar Sverige är det statsministern. Han är i mina ögon en landsförrädare. Det var inte Olof Palme, som iofs hade många svagheter. Bengt Säker slår alltså undan sina egna ben när han banaliserar ett utmärkt uppslag till gängse blockpartipropaganda av sjaskigaste slag.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-04-26, 13:33
Peter Ingestad!
Jag var väldigt nära dig ideologisk för många år sedan och under väldigt lång tid. jag var själv en "nyttig idiot" och genomgick en personlighetskris med depression som följd när jag insåg hur förvirrad och lurad jag blivit.
Jag hoppas bara att du funderar och ifrågasätter dina värdringar och frågar dig varifrån de kommer och varför du tror på dem. Jag kan inte heller skuldbelägga dig tillsammans med så många som blivit lurade bort ifrån sammanhörighet tillit samarbete och ömsesidg respekt och förståelse till att tro att hat mellan alla grupper och konflikt konflikt konflikt är det som bygger ett harmoniskt och stabilt samhälle.
Hur många år har du kvar Peter? Hur gammal är du?
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2011-04-26, 13:50
Christina Lundqvist, du tar ju upp högst relevanta detaljer och faktiska händelser. Men hur Algenon dog långt senare kanske inte har så stor betydelse. Här är en saklig tysk video på 45 min med fler detaljer. Är surdegen och närmare bestämt själva kärnan i denna för sur för dig?
http://video.google.com/videoplay?docid=-8055010193712898676#
Elefantdoktorn, försök förträng mina kommentarer.
Berg Säker, du missade att nämna domstolarnas politisering och polisens förstatligande. Men ska man lasta Palme för detta? Jag tror att det är bättre att se honom som en del av tidsandan, inte minst därför att man då får mer balanserade bedömningar. Alltså om man inte tycker så mycket och är mer cynisk. Om du varje vecka tittar på en mer än 25 år gammal video från en person som har varit död i mer än 10 år för att undvika att bli lurad så är risken stor för att du blir just detta.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-26, 14:41
Hur mycket man än misstänkte Palme för än det ena, än det andra, och om än den ena, än den andre, hade för avsikt att ta ner Palme, så hann Chrille före. Det är kanske den detaljen som har ställt till det..Vem/vilka av oss var det som gjorde det?
Permalänk | Anmäl
Donald Forsberg, 2011-04-26, 14:44
Palme var väl utsedd att medla i kriget mellan Iran och Irak? I DN kunde man läsa om reaktionerna inför ett eventuellt slut på fientligheterna. ”Även på tisdagen sände hotet om fred i kriget mellan Iran och Irak chockvågor längs Wall Street.” Jag har urklippet sparat och ska försöka leta reda på det. Det är väl inte första gången toppolitiker avrättas efter konvulsioner bland bankirerna på Wall Street? Dessutom har ju världen, med god hjälp av bl. a dessa bankirer, begåvats med en sällsynt vidrig regim vars agenter med stulna identiteter ränner omkring och avrättar folk. Konstigt att inga förståsigpåare tar upp det spåret.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-04-26, 19:04
Mycket intressant. Jag har hela tiden haft magkänslan att det s.k. agentspåret känts mest trovärdigt. Agentspåret handlade ju om att det var underrättelsetjänst från antingen Nato (CIA) eller Sovjet (KGB/GRU) som låg bakom.
I och med att Sveriges dolda allians med Nato under kalla kriget nu börjar komma upp till ytan blir agentspåret allt hetare. Efter att ha läst både Mikael Holmströms bok och diverse inlägg av Jallai är jag nu övertygad om att Jallai har rätt. Men nu lutar det som sagt mer åt att det kan vara svensk underrättelsetjänst som ligger bakom (möjligen i samarbete med CIA) än att det skulle vara ett rent amerikanskt eller sovjetiskt dåd.
Permalänk | Anmäl
Albert Veli, 2011-04-26, 19:34
Pettersson går ju bort som gärningsman pg a att första vittnet som stod i gärningsmannens flyktväg ju väl kände Pettersson till utseendet. Han var ju mycket bestämd när han hävdade att det INTE var Christer P som kom joggande förbi honom......
Permalänk | Anmäl
J Larsson, 2011-04-26, 20:49
Så många år som förflutit. Så många tjänster som upplösts. Så många fd agenter arbetslösa. Så mycket pengar i tipps.Om, det vore mer än en person inblandad så skulle tippspengarna varit utbetalade för länge sedan.
Permalänk | Anmäl
Donald Forsberg, 2011-04-26, 20:48
#24
"Berg Säker" ser ut att vandra genom livet i ytterligheternas gränsland. Personlighetskrisen ser ut att hålla i sig. Din Palme noja, dina konspirationer och hjärnspöken får du lära dig leva med och hantera. Nu när du bytt frälsare från vänstern till högern så påstår du dig inte vara lurad längre. Gott så för dig men din vanföreställning om Palme eran avslöjar mer om dig själv än det du försöker pådyvla oss andra.
Annars var Anders Jallas artikel intressant, den talar om ultra högerns paranoida jakt på Palme. Högern har svårt för starka ledare som kämpar för mänskliga rättigheter, Palmes (Sveriges) stöd till ANC mot apartheid bl.a, dessa ledare skjuts i USA och här hemma.
Permalänk | Anmäl
Kent Karlsson, 2011-04-26, 21:03
Idag i Norrtelje Tidning visar Jallai tydliga uttryck för sin kärlek till Grisslehamn. Hans föräldrar hade som han själv har ett fritidshus där. Här är orden på slutet:
Spionen på FRA kan komma att bli film i framtiden.
– Vi diskuterar filmrättigheter. Ett krav från mig är att den ska spelas in här ute, säger Anders Jallai.
Han tycker om sitt Grisslehamn.
– Jag gillar blandningen av folk. Det är lite vilt, både fysiskt och psykiskt. Det är Sveriges Key West, det är också ett ställe jag älskar. Grisslehamn är intressant och väldigt vackert. Det är det öppna havet som gör det.
– Drömmen är att få ut storyn utanför Sveriges gränser, att göra Ålands hav känt.
http://norrteljetidning.se/kulturnoje/1.840389-spionthriller-med-singo-i...
I sin text ovan försöker han få oss att tro att ”NATO:s hypermoderna avlyssningsutrustning i vattnen utanför Understen, alldeles norr om Grisslehamn.” har något med Palmes död att göra. Vilket sammanträffande, på hans lilla kära ort finns en viktig detalj till statsministerns märkliga död. Kan Jallai inte skilja på fantasi och verklighet? Eller jobbar han fortfarande åt underrättelsetjänsten med att sprida rappakalja?
Kanske den där DC-3:an som han hittade var ett uppdrag. Makthavarna kanske tyckte att det var dags att ta upp planet, som nu har fått ett museum. Jallai som trogen hantlangare fick rollen att spela hjälte. Det hade ju inte varit så stiligt att hela tiden veta var planet fanns och inte ta upp det. Det är i varje fall sånt de håller med, viktigpettrarna och skitstövlarna i den organisationen. Jallai verkar enligt Norrtelje Tidning ha någon ny verbal dynga på gång om Estonia. Kanske har får betalt från underättelsetjänsten också.
Men varför skriver han en roman och inte en faktabok? Det kan ju inte vara för källornas skull, för de behöver han inte ange. Förklaringen är nog att folk i allmänhet är så korkade att de vill matas men fantasier. De vill leva i sin drömvärld. Tro på det ena, än det andra. Romanen och filmen som uttrycksmedel är ganska nya påhitt. Folk lever sig in i dessa världar. Palmes död och hur det är organiserat har med detta att göra.
Så om du nu ska förstå detta så måste du förstå att du är blåst. Totalblåst. Här kan finnas något av vad det hela går ut på.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-26, 22:52
Intressant artikel och ett slugt, lite nytänkande grepp att skriva ren 'fiction' som sen backas upp med information som hävdar motsatsen.
Vilken 'slump' att Nato gick från mobila till fasta ubåtsavlyssningssystem (SOSUS) i svenska vatten nästan direkt efter OP's död, och att både Jallai och Mikael Holmström har grävt fram detta samtidigt efter 25 år. Bra jobbat - gräv bara lite djupare nu!
Men, det jag helst vill veta mer om efter att framförallt ha läst Jallais o Holmströms alster, är de sk Barbro-grupperna ur det svenska Arla Gryning! Hur självständiga var våra egna Stay Behind grupperingar? Om u-tjänsten i väst bara satte igång dessa likt dagens terroristceller är det väl i stort sett omöjligt att spåra ursprunget, vilket förstås var exakt enligt plan.
Kan någon kunnig berätta vad som hände när Lindencronas gäng m fl plötsligt "befriades" från all makt och särställning de sannolikt åtnjöt? Stay Behind ansågs väl vara på upphällningen på 80-talet men fanns enskilda individer kvar 1986? Likt de japaner som förvarade Stilla Havsöar med livet som insats 40 år efter krigets slut? En sådan 'lösdrivande kamphund' ville nog ingen stöta på en mörk kväll efter bion...
Gräv djupare!
Permalänk | Anmäl
Jonas Forsberg, 2011-04-26, 23:03
Kent Karlsson!
Jag har gått igenom min kris och är den humana moraliska mjuka stridsvagn som kommer få varje socialist jag möter att förstå att de är hatets otrygghetens och rädslans soldater utnyttjade för syften de inte själva försår.. Att dina kamper och konflikter är för att rasera kärleken samförståndet samhörighetn och tilliten i samhället. När du inser att de konflikter socialismen skapar inte är til för att bygga utan att rasera.. då kommer du inse din skuld till humaniteten.
Så du har din kris framför dig jag har lagt min bakom mig.
Att återskapa det svenska folkets stolthet över sig själva sina värderingar och sitt land är att skapa ett tryggt stabilt land befriat från de konflikter och strider socalismen importerat.
"Ultrahöger" tar jag numer med ett snett förstående leende då allt som stödjer grundläggande demokratiska fri och rättigheter numer kallas "höger". Ni skadar människor och ni skadar naturliga funktioner.
Den destruktiva inhumana samhällskraften.
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2011-04-26, 23:09
Urban Persson!
Om du varje vecka tittar på en mer än 25 år gammal video ..........
Poängen är ju att den är just så gammal och att han beskriver hur KGB jobbade under bla Palmes tid. Det är ingen efterkonstuktion utan ett dåtids vittnesmål. Däri ligger det autentiska verkliga värdet.
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2011-04-26, 23:36
Berg Säker, jag blev nyfiken och tittade på en kortare intervju (16 min) av Yuri Bezmenov och tycker att de första 3 minutrarna ganska bra beskriver det här landet och dagens palmesoppa. Enligt Bezmenov lägger KGB mest resurser på en hjärntvätt (”active measures”), som tar 15-20 år. Sedan med den nya verklighetsuppfattningen är ingen kapabel att dra några slutsatser, oavsett hur mycket korrekt information de har. KGB kunde nog inte ha gjort det bättre än sossarna och skitstövlarna i säkerhetstjänsten i helig förening.
http://www.youtube.com/watch?v=RS8LA-5fmrs
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-27, 00:09
Berg Säker, du ska inte tro att Palme var så korkad att han var något biträde till KGB eller socialismen, utan han hade en egen agenda, under många år innan han dog, vilket jag tidigare tog upp detaljer runt. Politiken var underordnad och man kan nu långt i efterhand knappast värdera honom enligt de frågor som du ställer i kommentar #22.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-27, 00:44
Palme var personlig vän och allierad med de största skurkarna i världen, inte minst Arafat, Noriega och Ortega.
Noriega var vid flera tillfällen här i Stockholm på 80-talet, bodde på Grand och det bjöds in vackra kvinnor till middagen. Jag var själv bekant med en inbjuden dam.
Palme mäklade fred i Irak på fm och sålde boforsvapen till Iran och Indien på em. En del av mutpengarna från de indiska vapenaffärerna gick till ett bankfack i Schweiz, Svenska Inc AB. Harry Schein använde pengar ur Svenska Inc AB för att hjälpa Noriega med olika projekt i Panama.
Det mesta (allt utom kaffeflickorna) har funnits att läsa i svensk och utländsk media under åren.
Harry Schein beskriver, jag tror det var i sin sista bok hur han förvaltade Svenska Inc AB, och hjälpen till Panama.
Tar man alla små fragment och lägger ihop till ett visserligen ofärdigt, men ändå pussel, så förstår man att det fanns starka nationella krafter som hade intresse av att göra sig av med honom.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-27, 05:26
En annan liten pikant detalj. Om man läser de första bokstäverna i titeln till Hans Holmérs bok, "Olof Palme är skjuten", baklänges så får man säpo.
Det kanske var det han menade med sitt uttalande:
"Om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram - skulle det skaka Sverige i dess grundvalar", sa Hans Holmér under mordutredningens mest intensiva fas - det första året. ..."
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-27, 07:15
Då förstår man varför Säpo inte vill släppa ut DDR-listorna.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-04-27, 08:40
# 25 Berg Säker
Tack för en fantastisk länk alla borde se den
Peter
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-04-27, 08:40
Bra att det framgår att motivet var upplevt landsförräderi baserat på bland annat faktisk rapportering från främmande underrättesetjänster. Egentligen är det ganska märkligt att man inte kunnat ta upp detta som för vissa grupperingar kan ha framstått som synnerligen besvärande. Själva oviljan att ta i ämnet är ett problem. Ser man på hur Holmer och Ebbe agerade framgår ju klart att de ansåg sig ha mandat att agera självsvåldigt utanför anständighetens och lagens gränser i "nationens intresse" både i detta och andra fall. Intressant vore att veta hur det faktiskt hanterades inom Säpo. Jag är ganska säker på att de gjorde en självständig analys (Tore antydde detta) och kanske bedömde att det till stor del var ett uttryck för en önskan från väst att styra Svensk politik snarare än något konkret spioneri. Detta gjorde att några mindre klarsynta började anklaga Tore och andra inom Säpo och kontraspionaget för att vara Sovjetinfiltrerade. Av den sk Treholtaffären har vi ju också lärt oss att man inom den officiella Natosfären inte dragit sig för att fabricera bevisning för att eliminera sina politiska antagonister. Det är inte så långsökt att tro att bland annat den sk Harwardaffären skulle kunna vara en del av en smutskastningskampanj kanske t o m från främmande makt. En sund underrättelstjänst skulle se sådant som ett problem och kanske försökt skydda statsministern efter bästa förmåga. Jag är säker på att man gjorde sådana bedömningar inom både Säpo och t ex SSI men att vissa inte nöjde sig med dessa besked utan började agera inom de okontrollerade strukturer som de som Tore benämnde "den egna bakgården" dvs de krafter inom underrättelsetjänsten som ansåg sig har "rätt" att agera på politiska bevekelsegrunder och inte på polisiära grunder. Att sådana skulle kunna agera och dessutom få etablisemanget att dölja deras rättsvidriga ageranden förutsätter att det fanns och finns kopplingar direkt in i Partiet. Därvid är bland annat Holmer och Ebbe centrala aktörer. Deras agerande kanske började innan mordet? För många år sedan fick jag uppgifter om detta. Dvs att Holmer och Ebbe varit ledande i en hemlig spaning mot OP som var förklaring till den mörkläggning som sedan skedde. Kanske var det än värre...... Dags att demaskera några av de karaktärer som du använder i romanen?
Permalänk | Anmäl
Jan Uddgren, 2011-04-27, 09:17
Var det landsförräderi även när han sålde vapen på eftermiddagarsa? Eller är allt ett hjärnspöke? Hur hänger gåtan ihop? Finns det några lösningar på botten i Ålands hav? Kan Jallai bidra till lösningen? Frågorna tornar upp sig som en tsunami.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-27, 10:25
#26 Bengt Säker. Jag är 60 år. Hur många år jag har kvar? Vilket lustigt sammanträffande! Det har jag själv tänkt mycket på, då jag nyligen har haft två milda hjärtattacker och en allvarligf stroke. Min kiromantiska livslinje är extremt kort, men samtidigt har jag konsulterat spådom, den bästa metoden av alla, I Ching, som jag är expert på, och fått ett mycket uppmuntrande orakelsvar.
Politiskt är jag utpräglat radokalkonservativ, vilket vedertaget definieras som extremhöger. Jag har umgåtts mycket i "extrema högerkretsar" och där funnit många fina vänner.
Som ung var jag typiskt 68-vänster, kommunist, stalinist, maoist. Jag tänkte om.
Jag anser att Sverige bör föra en neutralistisk linje mellan Öst och Väst, och i eknomiska frågor en mittenpolitik närmast besläktad med den katolska socialläran, men också med beaktande av befrielseteologin liksom det liberala frihetsvärdet.
Jag är troende, närmare bestämt lojal men synnerligen fritänkande katolik.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-04-27, 11:13
Låt mig förtydliga, Bengt Säker. Din Palmekritik är inte ALLS fel ute. Tvärtom anser jag den befogad.
MEN.
Du ser ju bara på ena ögat!
Palme var en olycka. Reinfeldt är en ännu större olycka. Varför har jag gång efter annan förklarat.
Sedan är inte Ryssland det största hotet. Det största hotet är INRIKES. Jag syftar på TERRORISMEN. Och det är INTE bara islam.
I USA och England har man till fullo förstått terroristhotets allvar. Ingalunda så i Sverige.
Jag själv tänker i alla fall förbereda mig på katastrof i survivalistisk anda. Jag har mycket noga tänkt igenom de enorma faror som hotar vårt land. Det har i stort sett ingen annan.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-04-27, 11:19
Christina Lundqvist, är det inte bra om makthavarna sätter landets intresse främst och tillåter vapenförsäljning till alla som vill ha? I de aktuella fallen var det inte ens känsliga länder. Moraliserandet verkar ha stigit dig åt huvudet.
Ernst, Lindholm, en äldre man i Stockholm, har också skrivit om Palmes självmord, om än med andra utgångspunkter.
http://lege.net/blog.lege.net/redirect/Offr_uppdr_del_1.html .
Jag har skrivit om detta tidigare och här finns lite mer detaljer.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/20/d-rf-r-r-christer-pettersson-i...
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/27/fd-s-pochef-palme-m-rdades-tro...
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-27, 11:23
Låt mig vidareutveckla.
Man kan lugnt avfärda teorin om Palme som Sovjetagent och nyttig idiot. Palme var ytterst intelligent och mycket dubbelbottnad.
Reagans och Thatchers konfrontationspolitik mot Sovjet var riktig för just DESSA stater. ICKE så för Sverige! Vi har ett helt annat geopoltiskt läge. Tillbörligt för OSS var den lätt Sihanouk-artade balanspolitik som Palme faktiskt mycket skickligt gav sig in på.
I själva verket var Olof Palme grundmurat antikommunist, såsom det visade sig med IB-affären.
---
Det där katolska! Det mest katolska av allt är Mariafromheten, som för omvärlden framstår som fullständigt obegriplig. Otaliga katoliker har upplevt Jungfru Marias mirakulösa ingripande i deras liv. En av dem är jag.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-04-27, 11:37
#48. "Christina Lundqvist, är det inte bra om makthavarna sätter landets intresse främst och tillåter vapenförsäljning till alla som vill ha?" - Jo DET tycker jag verkligen!!! Släpp vapenexporten FRI!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-04-27, 11:38
Jag ser att somliga har anpassat sig i livets gång till det politiska, eller i det politiska. Själv har jag alltid varit en cyniker, även om ordet har varit okänt. Alltid föraktat moralistar av olika slag och deras babblande. Oavsett vad man tycker om detta så är det en bra utgångspunkt för analys. Moralisterna saknar balans och går hela tiden vilse. Ibland kan jag ändå moralisera för att få små obetydliga fördelar. Jag tror att Palme gjorde detta och att omständigheterna gjorde att han tappade balansen. Det växte och växte inom honom. Orden bara kom och kom. Blev han landets olycka? Jag tror i varje fall inte att det här skulle skaka några grundvalar. Det är ju fysiken som sådant.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-27, 12:11
Jag är visst ordblind. Det är ju fysken som styr sådant.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-27, 12:13
98 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Jag tror att Palme ironiskt nog, i sin tro handlade för Sveriges bästa..."
Är det av samma anledning som Sveriges regering idag för en extremt islamvänlig politik? För att Sverige ska kunna stå utanför ett storkrig mellan den muslimska världen och västvärlden?
Mycket intressant artikel.
Jallai, du är ingen vidare intervjuare ser jag på klippet ovan. Du ska ställa en fråga och sedan hålla klaffen, då får du ut mera av dina intervjuer.
"Om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram - skulle det skaka Sverige i dess grundvalar", sa Hans Holmér under mordutredningens mest intensiva fas - det första året. ..."
Jo... - Anders Jallai - det finns det ju mera i - än dom flesta ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig - som jag ser det. Men Palme-mordet är nog att betrakta som t ex Kennedy-mordet = så länge som partikrati-styre råder - så är det nog hart när utopiskt att utgå ifrån att morden blir utredda - så att de VERKLIGA händelseförloppen fullt ut kommer till allmänhetens kännedom.
Apropå detta - så utgår jag ifrån att det också finns en hel del i Anna Lindh-mordet - som ej har kommit till allmänhetens kännedom. Anna Lindh var ju under HELA sin politiska karriär - en MYCKET närstående person till Olof Palme.
Sånt är livet - för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - i den sedan mer än 50 år tillbaka pågående svenska modellen, tyvärr tyvärr... :cry:
Palme började nedmonteringen av Sverige.
Den som vill läsa lite om Melker Berntlers syn på saken, den omnämnde kommissarien på SÄPO i klippet ovan, kan göra det här:
http://www.retfaerd.org/gamle_pdf/1987/3/Retfaerd_38_1987_3.PDF
se sidan 27 och framåt
I Frånstedts artikel här intill hävdar han att det fanns en person i Palmes omedelbara närhet som hade "en rak kanal" till KGB.
Detta är ju en mycket känd person och det hade varit intressant om han velat uttala sig i denna fråga.
Sedan finns det ju ett fåtal poliser och någon knuten till försvarsmakten som ryktena pekar ut vid namn som Palmes mördare. Dessa personer är lätta att hitta på nätet. Om detta är sant eller inte, vet jag ingenting om.
5. Nej, Under Palmes år fram till 1986 stod upprustningen av Sverge på topp, det var Ingvar Carlsson som efter 1986 började nermonteringen, när Carl Bilth vann valet 91-92 någongång så startade den stora nermonteringen som sedan Göran Persson fortsatte och sedan den nuvarande borgeliga regeringen mer eller mindre slutställer idag.
Ja, det är ju intressant detta. Synd att ingen vill berätta sanningen. Men den måste ju vara väldigt allvarlig, eftersom man sett till att förlänga preskribtionstiden för mord, för att på så sätt få tyst på eventuella snackare. Som det är nu flyter det ju bara upp fragment, så man ser ungefär vad som hänt.
Hans Holmér visste redan 1a mars vad som låg bakom mordet. Men kanske inte exakt vilka och vem som höll i puffran. Men det hade man listat ut sommaren 1986. Då var mordet egentligen uppklarat. Men man kunde ju liksom inte gå ut och säga att Palme mördats den svenska säkerhetstjänsten. Så han jobbade på med PKK. Det gick ju bra. Uppmärksamheten hamnade ju på helt annat håll. Sedan fick HH kicken och Christer Pettersson-spåret lanserades.
Christer Pettersson är det väl ingen insatt som någonsin trott på? Att den skandalen kunde få rulla på så länge är ju smått otroligt. Han har inte kunnat bindas till varken brottspalts eller vapen och har dessutom setts på en tid och plats som ger honom alibi. Helt sannslöst. Man undrar vad för slags moral folk har som drev den saken?
i TV-serien "The Company" så sitter i en scen en åldrande James Angleton och berättar om vilka Europeiska politiker som han vet jobbat för Sovjetunionen och bland dessa så återfanns såväl Storbrittanniens premiärminister Harold Wilson som Sveriges premiärminister Olof Palme.
http://www.discshop.se/filmer/dvd/the_company_3_disc/P74306
Det är fiktion men att misstankar fanns mot såväl Harold Wilson som Olof Palme är nog fakta.
I Labourledaren Harold Wilsons fall så handlade det om ett flertal resor till Ryssland samt att hans företrädare dog under märkliga omständigheter. Detta har beskrivits i Peter Wrights bok "Spycatcher" som kom på 80-talet.
I fallet Olof Palme så handlade det bland annat om Palmekommissionen för fred och nedrustning (ej att förväxla med den Palmekommission som utredde utredningen om Palmemordet).
I Palmekommissionen för fred och nedrustning som bildades 1980 så ingick en ryss som jag inte minns namnet på men som ska ha varit KGB- eller GRU-man
Palmekommissionens förslag kom ofta att ligga nära den Sovjetiska linjen tex vad avsåg maritim nedrustning. Den maritima nedrustning som Palmekommissionen ville se påverkade ej Warszawapakten då den inte delades av några hav men däremot den så kallade "livlinan" dvs rutten mellan USA och Storbrittanien.
Detta spädde på misstankarna mot Palme.
Själv har jag svårt att tro att Palme var en Sovjetisk agent men mot bakgrund av de stämningar som rådde då så har jag förståelse för att en del av hans ställningstaganden medförde att misstanke uppstod.
Mycket intressant. Ja, som sagt är det väl ingen någorlunda insatt person som köper den enfaldiga idén att Crister Petterson skulle varit gärningsmannen.
Den verklige gärningsmannen har jag trott skulle återfinnas i ungefär de kretsar som Leif GW Persson beskriver i sin roman "Faller fritt som i en dröm", dvs.ett par högerextrema fd. svenska säkerhetsagenter som agerar på eget initiativ.
Jallais artikel antyder något annat - att det var organiserat på hög nivå.
#8: Som bekant hände något 1989, som i ett slag förändrade det utrikespolitiska läget och gjorde slut på det kalla kriget....
Lite märkligt att Newsmill låter en författare göra reklam för sin egen bok. Känns inte helt opartiskt.
För den som var med och kommer ihåg journalisten Bjelf på AB som var kompis med "Kolja" Nick Nejlands, så skrev han artiklar i ämnet som inte blev publicerade där han ville antyda att allt inte stod rätt till. Det var sådant som berör vad som står här nedan..
Kolja växte upp som ryskt arbetarbarn i Riga samtidigt som Palme hade sin somriga lyxtillvaro ute på Skangal. Kolja sattes av Kgb på att lära svenska språket redan i början av sextiotalat. Så man lätt påstå att Kgb hade öronmärkt Palme åt Kolja mycket tidigt.
Sextioåtta kom Kolja i Sverige för att rikta in sig på Plame. Sedan gick det fort. Ett par år senare spelade Kolja obehindrat tennis och badade bastu med landets främsta moguler Schein och Ortmark. Men inte bara det. På tennisplan och i bastun tillsammans med tennisproffset från Kgb, överste Kolja, satt även Sveriges statsminister...Men svaret Palme gav på den kritiken vara att " han spelar tennis och badar bastu med vem fan han vill..Och det kan han ju har rätt i, i och för sig?
Donald Forsberg
Ref #11 Kai Virihaur
Jag håller inte med om att Jallais artikel och bok antyder om något annat än GW's teori, efter att ha läst artikeln & Jallais senaste bok.
Visst, möjligen var analysen och det övergripande initiativet på en högre nivå men själva genomförandet låg långt ned i hierarkin. Antingen medvetet för att inga spår uppåt skulle lämnas eller så agerade de (Arla Gryning, enligt Jallai) helt på eget initiativ och i tron om att de gjorde Sverige en rejäl tjänst då de litade fullt ut på den analys som u-tjänsten i väst presenterat...
Sanningen håller på att komma i kapp mullvaden Olof Palme.
Om du vill veta sanningen om Palmes död så köp inte Jallais fantasifyllda bok, utan studera mina kommentarer. Men om du tycker att livet är tråkigt och behöver lite uppiggning så kan du läsa den. Jag skrev om detta för bara 2 månader sedan. Jag har förövrigt också hemliga källor och bättre Jallais.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/24/f-r-m-nga-sp-r
Ändå har Jallai kanske rätt om Palme med sin längre planerade och utförda död med Holmérs och polisens hjälp kan ses som ett landsföräderi, men utanför det vanliga förstås. Jag tror inte att det skulle skaka landet i några grundvalar. Men det är vad kulten bakom detta märkliga, men ändå så klassiska fenomen, vill. Människan måste se framåt och det är det som är det viktiga. Myterna kommer mer öppet efter några generationer. Det är för tidigt idag.
Skulle ryssarna verkligen vilja ha utbåtar med kärnvapen i vattnen mellan Sverige och Finland? Ytorna i Botniasjön med ett djup över 75 är en bråkdel av ytan. Mellan Vasa och Umeå, över Kvarken, är det två rännor så grunda att handelsfartygen precis kan kommer över. Ubåten nog blir synlig på ytan. Botniasjön kan därför uteslutas. Söder om Kvarken är det ungefär lika grunt. Atomubåtarna är ute på öppet hav därför att där är djupet mycket större och havet går ju runt hela jorden. Ubåtarna måste vara oåtkomliga för fienden och därför vara säkert gömda och spridda över stora ytor. Missilerna har också begränsad räckvidd. Varför skulle de vara i Bottenviken? Och vad har detta med Palmes död att göra mer i detalj? Blev somliga så sura när en mikrofon inte fick sättas där? Det är verkligen långsökt. Dessutom är de ryska kärnvapnen är av geografiska skäl huvudsakligen landbaserade.
http://www.havet.nu/dokument/HU20091botniasjon.pdf
http://www.havet.nu/dokument/HU20062kvarken.pdf
Jallais text är här så svag att det inte ens går att peka på något fel och det är uppenbart spin för att komplettera fantasierna. Det är extra spinnigt eftersom det kommer från Jallai, som har erfarenheter från dykning i Östersjön. En googling på SOSUS, ett system som kom till på 50-talet och fick allt mindre betydelse och sedan det kalla krigets slut inte används av militären, i kombinationen med namn som Understen, Bottenviken, Bottenhavet, Baltic Sea, Östersjön, Sverige och Sweden ger inte en enda relevant träff. Men Jallai har en sommarstuga i Grisslehamn och man kan undra om han längre suttit och spanat ut över vattnet mot Åland och i sina tankar har sett hur ubåtarna inte var baserade på Kolahalvön utan gick förbi där ute.
http://norrteljetidning.se/kulturnoje/1.1174732--en-konspiration-bakom-p...
Jag tycker att Jallai istället borde spendera sin tid på ryssarnas sänkning av Estonia, efter den korrupta, omdömeslösa och inkompetenta säkerhetsstjänstens stölder. I så fall kanske han inte längre är välkommen på fisketurer i hemliga arkiv och på pratstunder med tidigare chefer. Nu verkar detta också vara hans planer, enligt Norrtälje Tidning. Han kanske inte bryr sig om sådant längre. Här finns annars sanningen om sänkningen.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/03/f-rsvaret-r-ett-konservativt-k...
Förövrigt verkar nämnda Mikael Holmström i sin bok Den dolda alliansen ge en bra bild av dubbelnaturen eller trippelnaturen Palme.
http://www.ui.se/nyheter/sveriges-hemliga-dubbelspel-med-nato.aspx
Problemet är att många i Sverige förnekar konspirationsteorier bara för att de just är konspirationsteorier.
-Nä, jag tror inte på konspirationsteorier, hör man ofta när Palmemordet kommer på tal, eller ex vis som nu med det aktuella Assangefallet.
Och eftersom man har bestämt sig för att inte tro på konspirationsteorier så undersöker man inte ens om det kan ligga någon sanning bakom många olika fenomen som sammanfaller och visar på ett mönster. Man vill helt enkelt inte veta.
Alla vi som följde Palmemordets alla detaljer i olika media, med Algernon som knuffades i T-banan, lägenheten ovanför trappan bakom mordplatsen som hyrdes av några ur baseballigan, män med walkie talkies runt Sveavägen, Lisbet Palmes underliga förhör med Hans Holmér som enda närvarande, vittnen som aldrig fick komma till tals, underliga samtal till polisens växel mm mm, så behöver man inte ens vara konspirationsteoretiker för att förstå att där var något planerat och skumt som hände.
Vad man också förstår är att det lagts åtskilliga miljoner för att föra svenska folket bakom ljuset genom att sopa undan spåren. Det är vi många som förstår.
Så snälla Anders Jallai och Leif GW, gräv upp den här surdegen som ligger och pyr, NU! Det kan inte hjälpas om några höga huvuden får rulla, palmemordet måste en gång för alla lösas. Inte minst för att återupprätta svenskt rättsväsende.
Så där ja, en lång uppsats från Urban Persson.
Som han följer upp med 10-tals konstiga inlägg.
Så var den tråden sabbad.
#1 Bo T. Jag tyror att det ligger mycket i det och personligen stödjer jag den linjen, fast inte utan tvekan.
Många hade skäl till att vilja mörda Olof Palme!
Det ger dock inte svaret på vem som faktiskt till slut sköt honom. Det Agrell menar är att sverige som nation inte skulle klara av att hantera att det socialdemokratiska partiet leddes av en "inflytelseagent".
Få förstår hur en sådan "inflytelseagent" fungerar och likställer det med en spion men har då missupfattat hur inflytelseagenter skapas och hur och av vad de styrs.
Palme prickade av vad som var KGBs rena önskelista. En inflytelseagent är ideologiskt preparerad och manipulerad på ett mycket mycket sofistikerat sätt. Grunden för "hjärntvätten" är att med hjälp av den absolut mest sofistikerade psykologin blanda ihop värderingar så att destruktiva syften och konsekvenser göms bakom värderingar som ger manipulativt positiva bilder.
Den som blir utsatt för denna "propaganda" och hjärntvätt missar den för att den förekommer helt öppet och blir till slut en accepterad norm eftersom de som konstruerat den bakomliggande strategin aldrig avslöjar den psykologiska mall som ligger bakom. Den som springer dess ärenden skulle omedelbart sluta om de själva förstod den bakomliggande strategin.
Det Palme var programmerad för var KGBs stävan av demoralisering och instabilisering av Sverige och väst. Målsäöttningen var att försvaga
både moral och funktion i väst.
Det är lätt att inse konsekvenserna av Palmes framfart genom att titta på vilken utveckling Sverige genomgått.
Varför togs betygen bort?
Varför blev det okey att dagisfröken blev skolchef?
Vilken roll gavs fackföreningarna?
Varför blev alla varandras fiender och parasiter i Sverige?
varfrö blev "kamp" och "krav" de normala och samförstånd och samarbete det onormala?
varfrö var "dagis åt alla" så viktigt?
varför var "grupparbeten" i skolan viktigare än kunskapsinlärning?
varfrö anklagades vetenskapen för att vara "konservativ" och "mörkblå"?
varför blev det inte lönsamt att arbeta?
varför infördes monopol på arbetsförmedling?
varför hånades svenska kyrkan?
varför var invandrares rättigheter viktigare och självklarare än medborgarnas?
varfrö diskuterades rätten att vara sjuksskriven mer än värdet av arbetet och produktion?
Varför upprättades sjukvårdsmonopolet?
Svaret är DEMORALISERING och DESTABILISERING. Vi svneskar skulle slåss inbördes och sluta intressera oss för det reala berkligt nyttiga rationella och produktiva och istället bygga ett ideologiskt disfunktionellt luftslott.
Det otäcka med denna kader av "nyttiga idioter" till inflytelseagenter är att de smittar omgivningen och hela samhället. Har de väl startat sin eskapad så stoppar de inte sin aktivitet ens när muren fallit och de flesta förstår inte vad de faktiskt förstör blinda av sin "bild" av vad deras värderingar skall utmynna i.
En mycket bra inroduktionskurs i ämnet får du här via Yuri Bezmenov som hoppade av KGB av samvetskäl när han insåg ondskan och det övergrep hans gärningar gjorde med det Indidska samhället.
Få inte ont i magen när ni tittar på videon utan ta det som en lektion i vad du som medborgare i en fri demokrati måste lära dig att känna igen och kämpa emot. Palme kan bara bedömas i kategori ett eller två som inflytelseagent dvs medveten eller "nyttig idiot"
Titta på videon och gör det en gång i veckan så den verkligen sitter i ryggmärgen.
http://www.youtube.com/watch?v=8fQoGMtE0EY
#22. INTE dumt alls - till en början. Men det spårar ur direkt. Men högerpolitiskt vinklat. Är det NÅGON som destabiliserar Sverige är det statsministern. Han är i mina ögon en landsförrädare. Det var inte Olof Palme, som iofs hade många svagheter. Bengt Säker slår alltså undan sina egna ben när han banaliserar ett utmärkt uppslag till gängse blockpartipropaganda av sjaskigaste slag.
Peter Ingestad!
Jag var väldigt nära dig ideologisk för många år sedan och under väldigt lång tid. jag var själv en "nyttig idiot" och genomgick en personlighetskris med depression som följd när jag insåg hur förvirrad och lurad jag blivit.
Jag hoppas bara att du funderar och ifrågasätter dina värdringar och frågar dig varifrån de kommer och varför du tror på dem. Jag kan inte heller skuldbelägga dig tillsammans med så många som blivit lurade bort ifrån sammanhörighet tillit samarbete och ömsesidg respekt och förståelse till att tro att hat mellan alla grupper och konflikt konflikt konflikt är det som bygger ett harmoniskt och stabilt samhälle.
Hur många år har du kvar Peter? Hur gammal är du?
En bättre länk med bättre kvalitet!
http://www.youtube.com/watch?v=g2GrPYhwd7M
Christina Lundqvist, du tar ju upp högst relevanta detaljer och faktiska händelser. Men hur Algenon dog långt senare kanske inte har så stor betydelse. Här är en saklig tysk video på 45 min med fler detaljer. Är surdegen och närmare bestämt själva kärnan i denna för sur för dig?
http://video.google.com/videoplay?docid=-8055010193712898676#
Elefantdoktorn, försök förträng mina kommentarer.
Berg Säker, du missade att nämna domstolarnas politisering och polisens förstatligande. Men ska man lasta Palme för detta? Jag tror att det är bättre att se honom som en del av tidsandan, inte minst därför att man då får mer balanserade bedömningar. Alltså om man inte tycker så mycket och är mer cynisk. Om du varje vecka tittar på en mer än 25 år gammal video från en person som har varit död i mer än 10 år för att undvika att bli lurad så är risken stor för att du blir just detta.
Hur mycket man än misstänkte Palme för än det ena, än det andra, och om än den ena, än den andre, hade för avsikt att ta ner Palme, så hann Chrille före. Det är kanske den detaljen som har ställt till det..Vem/vilka av oss var det som gjorde det?
Palme var väl utsedd att medla i kriget mellan Iran och Irak? I DN kunde man läsa om reaktionerna inför ett eventuellt slut på fientligheterna. ”Även på tisdagen sände hotet om fred i kriget mellan Iran och Irak chockvågor längs Wall Street.” Jag har urklippet sparat och ska försöka leta reda på det. Det är väl inte första gången toppolitiker avrättas efter konvulsioner bland bankirerna på Wall Street? Dessutom har ju världen, med god hjälp av bl. a dessa bankirer, begåvats med en sällsynt vidrig regim vars agenter med stulna identiteter ränner omkring och avrättar folk. Konstigt att inga förståsigpåare tar upp det spåret.
Mycket intressant. Jag har hela tiden haft magkänslan att det s.k. agentspåret känts mest trovärdigt. Agentspåret handlade ju om att det var underrättelsetjänst från antingen Nato (CIA) eller Sovjet (KGB/GRU) som låg bakom.
I och med att Sveriges dolda allians med Nato under kalla kriget nu börjar komma upp till ytan blir agentspåret allt hetare. Efter att ha läst både Mikael Holmströms bok och diverse inlägg av Jallai är jag nu övertygad om att Jallai har rätt. Men nu lutar det som sagt mer åt att det kan vara svensk underrättelsetjänst som ligger bakom (möjligen i samarbete med CIA) än att det skulle vara ett rent amerikanskt eller sovjetiskt dåd.
Pettersson går ju bort som gärningsman pg a att första vittnet som stod i gärningsmannens flyktväg ju väl kände Pettersson till utseendet. Han var ju mycket bestämd när han hävdade att det INTE var Christer P som kom joggande förbi honom......
Så många år som förflutit. Så många tjänster som upplösts. Så många fd agenter arbetslösa. Så mycket pengar i tipps.Om, det vore mer än en person inblandad så skulle tippspengarna varit utbetalade för länge sedan.
#24
"Berg Säker" ser ut att vandra genom livet i ytterligheternas gränsland. Personlighetskrisen ser ut att hålla i sig. Din Palme noja, dina konspirationer och hjärnspöken får du lära dig leva med och hantera. Nu när du bytt frälsare från vänstern till högern så påstår du dig inte vara lurad längre. Gott så för dig men din vanföreställning om Palme eran avslöjar mer om dig själv än det du försöker pådyvla oss andra.
Annars var Anders Jallas artikel intressant, den talar om ultra högerns paranoida jakt på Palme. Högern har svårt för starka ledare som kämpar för mänskliga rättigheter, Palmes (Sveriges) stöd till ANC mot apartheid bl.a, dessa ledare skjuts i USA och här hemma.
Idag i Norrtelje Tidning visar Jallai tydliga uttryck för sin kärlek till Grisslehamn. Hans föräldrar hade som han själv har ett fritidshus där. Här är orden på slutet:
Spionen på FRA kan komma att bli film i framtiden.
– Vi diskuterar filmrättigheter. Ett krav från mig är att den ska spelas in här ute, säger Anders Jallai.
Han tycker om sitt Grisslehamn.
– Jag gillar blandningen av folk. Det är lite vilt, både fysiskt och psykiskt. Det är Sveriges Key West, det är också ett ställe jag älskar. Grisslehamn är intressant och väldigt vackert. Det är det öppna havet som gör det.
– Drömmen är att få ut storyn utanför Sveriges gränser, att göra Ålands hav känt.
http://norrteljetidning.se/kulturnoje/1.840389-spionthriller-med-singo-i...
I sin text ovan försöker han få oss att tro att ”NATO:s hypermoderna avlyssningsutrustning i vattnen utanför Understen, alldeles norr om Grisslehamn.” har något med Palmes död att göra. Vilket sammanträffande, på hans lilla kära ort finns en viktig detalj till statsministerns märkliga död. Kan Jallai inte skilja på fantasi och verklighet? Eller jobbar han fortfarande åt underrättelsetjänsten med att sprida rappakalja?
Kanske den där DC-3:an som han hittade var ett uppdrag. Makthavarna kanske tyckte att det var dags att ta upp planet, som nu har fått ett museum. Jallai som trogen hantlangare fick rollen att spela hjälte. Det hade ju inte varit så stiligt att hela tiden veta var planet fanns och inte ta upp det. Det är i varje fall sånt de håller med, viktigpettrarna och skitstövlarna i den organisationen. Jallai verkar enligt Norrtelje Tidning ha någon ny verbal dynga på gång om Estonia. Kanske har får betalt från underättelsetjänsten också.
Men varför skriver han en roman och inte en faktabok? Det kan ju inte vara för källornas skull, för de behöver han inte ange. Förklaringen är nog att folk i allmänhet är så korkade att de vill matas men fantasier. De vill leva i sin drömvärld. Tro på det ena, än det andra. Romanen och filmen som uttrycksmedel är ganska nya påhitt. Folk lever sig in i dessa världar. Palmes död och hur det är organiserat har med detta att göra.
Så om du nu ska förstå detta så måste du förstå att du är blåst. Totalblåst. Här kan finnas något av vad det hela går ut på.
Intressant artikel och ett slugt, lite nytänkande grepp att skriva ren 'fiction' som sen backas upp med information som hävdar motsatsen.
Vilken 'slump' att Nato gick från mobila till fasta ubåtsavlyssningssystem (SOSUS) i svenska vatten nästan direkt efter OP's död, och att både Jallai och Mikael Holmström har grävt fram detta samtidigt efter 25 år. Bra jobbat - gräv bara lite djupare nu!
Men, det jag helst vill veta mer om efter att framförallt ha läst Jallais o Holmströms alster, är de sk Barbro-grupperna ur det svenska Arla Gryning! Hur självständiga var våra egna Stay Behind grupperingar? Om u-tjänsten i väst bara satte igång dessa likt dagens terroristceller är det väl i stort sett omöjligt att spåra ursprunget, vilket förstås var exakt enligt plan.
Kan någon kunnig berätta vad som hände när Lindencronas gäng m fl plötsligt "befriades" från all makt och särställning de sannolikt åtnjöt? Stay Behind ansågs väl vara på upphällningen på 80-talet men fanns enskilda individer kvar 1986? Likt de japaner som förvarade Stilla Havsöar med livet som insats 40 år efter krigets slut? En sådan 'lösdrivande kamphund' ville nog ingen stöta på en mörk kväll efter bion...
Gräv djupare!
Kent Karlsson!
Jag har gått igenom min kris och är den humana moraliska mjuka stridsvagn som kommer få varje socialist jag möter att förstå att de är hatets otrygghetens och rädslans soldater utnyttjade för syften de inte själva försår.. Att dina kamper och konflikter är för att rasera kärleken samförståndet samhörighetn och tilliten i samhället. När du inser att de konflikter socialismen skapar inte är til för att bygga utan att rasera.. då kommer du inse din skuld till humaniteten.
Så du har din kris framför dig jag har lagt min bakom mig.
Att återskapa det svenska folkets stolthet över sig själva sina värderingar och sitt land är att skapa ett tryggt stabilt land befriat från de konflikter och strider socalismen importerat.
"Ultrahöger" tar jag numer med ett snett förstående leende då allt som stödjer grundläggande demokratiska fri och rättigheter numer kallas "höger". Ni skadar människor och ni skadar naturliga funktioner.
Den destruktiva inhumana samhällskraften.
Urban Persson!
Om du varje vecka tittar på en mer än 25 år gammal video ..........
Poängen är ju att den är just så gammal och att han beskriver hur KGB jobbade under bla Palmes tid. Det är ingen efterkonstuktion utan ett dåtids vittnesmål. Däri ligger det autentiska verkliga värdet.
Berg Säker, jag blev nyfiken och tittade på en kortare intervju (16 min) av Yuri Bezmenov och tycker att de första 3 minutrarna ganska bra beskriver det här landet och dagens palmesoppa. Enligt Bezmenov lägger KGB mest resurser på en hjärntvätt (”active measures”), som tar 15-20 år. Sedan med den nya verklighetsuppfattningen är ingen kapabel att dra några slutsatser, oavsett hur mycket korrekt information de har. KGB kunde nog inte ha gjort det bättre än sossarna och skitstövlarna i säkerhetstjänsten i helig förening.
http://www.youtube.com/watch?v=RS8LA-5fmrs
Berg Säker, du ska inte tro att Palme var så korkad att han var något biträde till KGB eller socialismen, utan han hade en egen agenda, under många år innan han dog, vilket jag tidigare tog upp detaljer runt. Politiken var underordnad och man kan nu långt i efterhand knappast värdera honom enligt de frågor som du ställer i kommentar #22.
Palme var personlig vän och allierad med de största skurkarna i världen, inte minst Arafat, Noriega och Ortega.
Noriega var vid flera tillfällen här i Stockholm på 80-talet, bodde på Grand och det bjöds in vackra kvinnor till middagen. Jag var själv bekant med en inbjuden dam.
Palme mäklade fred i Irak på fm och sålde boforsvapen till Iran och Indien på em. En del av mutpengarna från de indiska vapenaffärerna gick till ett bankfack i Schweiz, Svenska Inc AB. Harry Schein använde pengar ur Svenska Inc AB för att hjälpa Noriega med olika projekt i Panama.
Det mesta (allt utom kaffeflickorna) har funnits att läsa i svensk och utländsk media under åren.
Harry Schein beskriver, jag tror det var i sin sista bok hur han förvaltade Svenska Inc AB, och hjälpen till Panama.
Tar man alla små fragment och lägger ihop till ett visserligen ofärdigt, men ändå pussel, så förstår man att det fanns starka nationella krafter som hade intresse av att göra sig av med honom.
En annan liten pikant detalj. Om man läser de första bokstäverna i titeln till Hans Holmérs bok, "Olof Palme är skjuten", baklänges så får man säpo.
Det kanske var det han menade med sitt uttalande:
"Om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram - skulle det skaka Sverige i dess grundvalar", sa Hans Holmér under mordutredningens mest intensiva fas - det första året. ..."
Då förstår man varför Säpo inte vill släppa ut DDR-listorna.
# 25 Berg Säker
Tack för en fantastisk länk alla borde se den
Peter
Bra att det framgår att motivet var upplevt landsförräderi baserat på bland annat faktisk rapportering från främmande underrättesetjänster. Egentligen är det ganska märkligt att man inte kunnat ta upp detta som för vissa grupperingar kan ha framstått som synnerligen besvärande. Själva oviljan att ta i ämnet är ett problem. Ser man på hur Holmer och Ebbe agerade framgår ju klart att de ansåg sig ha mandat att agera självsvåldigt utanför anständighetens och lagens gränser i "nationens intresse" både i detta och andra fall. Intressant vore att veta hur det faktiskt hanterades inom Säpo. Jag är ganska säker på att de gjorde en självständig analys (Tore antydde detta) och kanske bedömde att det till stor del var ett uttryck för en önskan från väst att styra Svensk politik snarare än något konkret spioneri. Detta gjorde att några mindre klarsynta började anklaga Tore och andra inom Säpo och kontraspionaget för att vara Sovjetinfiltrerade. Av den sk Treholtaffären har vi ju också lärt oss att man inom den officiella Natosfären inte dragit sig för att fabricera bevisning för att eliminera sina politiska antagonister. Det är inte så långsökt att tro att bland annat den sk Harwardaffären skulle kunna vara en del av en smutskastningskampanj kanske t o m från främmande makt. En sund underrättelstjänst skulle se sådant som ett problem och kanske försökt skydda statsministern efter bästa förmåga. Jag är säker på att man gjorde sådana bedömningar inom både Säpo och t ex SSI men att vissa inte nöjde sig med dessa besked utan började agera inom de okontrollerade strukturer som de som Tore benämnde "den egna bakgården" dvs de krafter inom underrättelsetjänsten som ansåg sig har "rätt" att agera på politiska bevekelsegrunder och inte på polisiära grunder. Att sådana skulle kunna agera och dessutom få etablisemanget att dölja deras rättsvidriga ageranden förutsätter att det fanns och finns kopplingar direkt in i Partiet. Därvid är bland annat Holmer och Ebbe centrala aktörer. Deras agerande kanske började innan mordet? För många år sedan fick jag uppgifter om detta. Dvs att Holmer och Ebbe varit ledande i en hemlig spaning mot OP som var förklaring till den mörkläggning som sedan skedde. Kanske var det än värre...... Dags att demaskera några av de karaktärer som du använder i romanen?
Var det landsförräderi även när han sålde vapen på eftermiddagarsa? Eller är allt ett hjärnspöke? Hur hänger gåtan ihop? Finns det några lösningar på botten i Ålands hav? Kan Jallai bidra till lösningen? Frågorna tornar upp sig som en tsunami.
#26 Bengt Säker. Jag är 60 år. Hur många år jag har kvar? Vilket lustigt sammanträffande! Det har jag själv tänkt mycket på, då jag nyligen har haft två milda hjärtattacker och en allvarligf stroke. Min kiromantiska livslinje är extremt kort, men samtidigt har jag konsulterat spådom, den bästa metoden av alla, I Ching, som jag är expert på, och fått ett mycket uppmuntrande orakelsvar.
Politiskt är jag utpräglat radokalkonservativ, vilket vedertaget definieras som extremhöger. Jag har umgåtts mycket i "extrema högerkretsar" och där funnit många fina vänner.
Som ung var jag typiskt 68-vänster, kommunist, stalinist, maoist. Jag tänkte om.
Jag anser att Sverige bör föra en neutralistisk linje mellan Öst och Väst, och i eknomiska frågor en mittenpolitik närmast besläktad med den katolska socialläran, men också med beaktande av befrielseteologin liksom det liberala frihetsvärdet.
Jag är troende, närmare bestämt lojal men synnerligen fritänkande katolik.
Låt mig förtydliga, Bengt Säker. Din Palmekritik är inte ALLS fel ute. Tvärtom anser jag den befogad.
MEN.
Du ser ju bara på ena ögat!
Palme var en olycka. Reinfeldt är en ännu större olycka. Varför har jag gång efter annan förklarat.
Sedan är inte Ryssland det största hotet. Det största hotet är INRIKES. Jag syftar på TERRORISMEN. Och det är INTE bara islam.
I USA och England har man till fullo förstått terroristhotets allvar. Ingalunda så i Sverige.
Jag själv tänker i alla fall förbereda mig på katastrof i survivalistisk anda. Jag har mycket noga tänkt igenom de enorma faror som hotar vårt land. Det har i stort sett ingen annan.
Christina Lundqvist, är det inte bra om makthavarna sätter landets intresse främst och tillåter vapenförsäljning till alla som vill ha? I de aktuella fallen var det inte ens känsliga länder. Moraliserandet verkar ha stigit dig åt huvudet.
Ernst, Lindholm, en äldre man i Stockholm, har också skrivit om Palmes självmord, om än med andra utgångspunkter.
http://lege.net/blog.lege.net/redirect/Offr_uppdr_del_1.html .
Jag har skrivit om detta tidigare och här finns lite mer detaljer.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/20/d-rf-r-r-christer-pettersson-i...
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/27/fd-s-pochef-palme-m-rdades-tro...
Låt mig vidareutveckla.
Man kan lugnt avfärda teorin om Palme som Sovjetagent och nyttig idiot. Palme var ytterst intelligent och mycket dubbelbottnad.
Reagans och Thatchers konfrontationspolitik mot Sovjet var riktig för just DESSA stater. ICKE så för Sverige! Vi har ett helt annat geopoltiskt läge. Tillbörligt för OSS var den lätt Sihanouk-artade balanspolitik som Palme faktiskt mycket skickligt gav sig in på.
I själva verket var Olof Palme grundmurat antikommunist, såsom det visade sig med IB-affären.
---
Det där katolska! Det mest katolska av allt är Mariafromheten, som för omvärlden framstår som fullständigt obegriplig. Otaliga katoliker har upplevt Jungfru Marias mirakulösa ingripande i deras liv. En av dem är jag.
#48. "Christina Lundqvist, är det inte bra om makthavarna sätter landets intresse främst och tillåter vapenförsäljning till alla som vill ha?" - Jo DET tycker jag verkligen!!! Släpp vapenexporten FRI!
Jag ser att somliga har anpassat sig i livets gång till det politiska, eller i det politiska. Själv har jag alltid varit en cyniker, även om ordet har varit okänt. Alltid föraktat moralistar av olika slag och deras babblande. Oavsett vad man tycker om detta så är det en bra utgångspunkt för analys. Moralisterna saknar balans och går hela tiden vilse. Ibland kan jag ändå moralisera för att få små obetydliga fördelar. Jag tror att Palme gjorde detta och att omständigheterna gjorde att han tappade balansen. Det växte och växte inom honom. Orden bara kom och kom. Blev han landets olycka? Jag tror i varje fall inte att det här skulle skaka några grundvalar. Det är ju fysiken som sådant.
Jag är visst ordblind. Det är ju fysken som styr sådant.