HYSTERI! Lägg ner. Det räcker nu.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-04-23, 07:40
Några kommentarer...
Det finns inget i det jag läst i media om händelsen som vittnar om någon typ av studenttradition. Vilken studentkår har traditionen att sminka sig och ha slavauktion?
Innan man blir alltför upprörd över det som skett skall man minnas att ingen av oss var där. Från början förmodade jag att de inblandade visat prov på uselt omdöme eftersom Momodou blivit så illa berörd att han ville anmäla, även om jag tror att han hade fått mer sympatier för sin sak genom att endast skriva om det. Nu alienerar han dem som inte är bekväma i en polisstat där allt ät förbjudet.
Sedan jag förstått att han inte verkar ha deltagit på festen, samt att han var med och anmälde Nogger Black är jag ytterst tveksam angående incidentens relevans.
Att en person som anmäler rasism i tid och otid blir häcklad på sin arbetsplats är kanske inte heller så underligt och har ej heller det med någon studenttradition att göra.
Det är fullt möjligt att slavauktionen var så motbjudande att den borde stoppats och festen avbrutits i stället för ett tillrättavisande samtal efteråt, men det har vi ingen aning om.
Först kränkt vinner.
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-04-23, 08:13
Händelsen i Lund var ett utslag av olämpligt omdöme eller mer elakt uttryckt, bristande analysförmåga av sin samtid. Förhoppningsvis har de lärt sig något av detta.
Jag tror det vore bättre för Fredrik Söder om han ägnade mer åt sina studier än att fundera på att "utforma regler och dokument som omöjliggör den här typen av osmakliga angrepp".
Nu vänder vi på bladet och går vidare. Vi har alla varit unga och dumma.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-04-23, 08:22
Media verkar inte ha brytt sig om att fråga de som genomförde "auktionen" och/eller var med på festen.
Deras perspektiv är troligtvis inte intressant i åsiktsdiktaturen Sverige.
Tills jag får läsa deras förklaring kring det som skedde kommer Momodou att framstå som en opragmatisk och självisk person.
DO är ju förvisso en fin inkomstkälla i Sverige men dessvärre bara om man är född med rätt tro eller hudfärg.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-04-23, 09:23
Ahhh...
Politbyrån på SAP's egna och (förståss) skattefinansierade högskola uttalar sig.
Nå ja, efter Bommersvik är väl detta det naturliga steget.
Hur känns det att ha sådana intellektuella giganter som Juholt före sig i spåret?
*lägg ner*
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2011-04-23, 09:44
Tre (3) studenter gjorde ett dåligt val när det gällde att maskera sig på en fest med "djungeltema".
En icke-student kopierade sedan upp en osmaklig affisch i rent provokationssyfte.
Detta har sedan lett till DO-anmälningar och krav på att kuratorn på Hallands nation ska avgå.
Och nu framförs krav på strängare regler och "åsiktspolicys" bland sveriges studentkårer.
Jag tycker mig kunna ana en växande studentofobi i samhället.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-04-23, 09:45
Artikeln försöker medvetet låta påskina att den rasistiska affischen har något med hallands nation att göra. Detta är oärligt. Och man funderar liksom vad poängen är?
När man läser att avsändaren kommer från södertörns högskola så klarnar det. Södertörn har mig veterligen inget akademiskt anseende och inga traditioner. Däremot har södertörn ett otäckt rykte att sätta ideologi över kunskap. Så gissningsvis finns det någon genusteoretisk poäng med lögnen någonstans eller dylikt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-04-23, 10:05
#2 Roger Moore, Sverige är en polisstat för att man inte får bedriva hets mot folkgrupper? Hets mot folkgrupp är typiskt för polisstater. Exempelvis Nazityskland och Sydafrika under apartheid.
#4 Fredric Nomael, åsiktsdiktatur? Det är de tre studenterna som står för åsiktsdiktatur.
Ett exempel. Låt oss säga att Obama håller tal. Bredvid honom står tre vita män med ansiktena målade svarta med snaror runt halsen som försöker få publiken att skratta. Vem är det som representerar åsiktsdiktatur här?
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-23, 10:10
Känner inte till detaljerna kring denna historia särskilt väl men generellt tycker jag man ska kunna skoja om det mesta. Visst man lär säkert trampa någon på tårna men ska alla tassa tyst och försiktigt kring får vi en tråkig tillvaro som också kan bli farlig. Farlig i bemärkelsen att vissa saker blir så oerhört laddade och ohanterbara. Bättre att skoja om fördomar och förutfattade meningar för att avdramatisera.
Kort och gott om fler människor på vårt klot skaffade sig lite självdistans och förmåga att låta "kränkningar" rinna av skulle vi utan tvekan få en fredligare mer progressiv värld. Så länge man dock strör tabun omkring sig och gör saker "off limit" blir det tyvärr endast explosiva krutdurkar av alltihopa.
Låt oss kunna skoja om mesiga mellanmjölks svennar, hetsiga araber, tjing tjong kineser, hailande nazister etc utan att "skita på oss".
Och återigen jag uttalar mig inte om fallet artikeln berör specifikt eftersom jag inte har all fakta klar för mig.
Permalänk | Anmäl
Robin P, 2011-04-23, 10:36
Trams, trams, trams.
Jag blir allt mer övertygad om att socialism/kollektivism är samma sak som neuros.
Till det socialistiska syndromet hör en stark drift att vilja sopa allt obehagligt under mattan, det som man inte tycker om måste döljas.
Därför lagstiftar socialister mot åsikter, för censur, röstar du fel utesluts du ur facket, visslar du om dumheter på arbetsplatsen så gaddar sig kollektivisterna samman mot dig. Vill du inte ansluta dig till det socialistiska kollektivet straffas du av kollektivet, redan häxprocesserna var en varningsklocka för kollektivisternas grupp-psykos. Kollektivisterna accepterar dig om du visar upp en fasad som smälter in i gruppen, en sk politiskt korrekt fasad. I enskilda sammanhang kan du såklart vara dig själv men i kollektiva sammanhang är det PK som gäller.
Skrämmande inskränkthet.
Permalänk | Anmäl
TAGE UNIKSSON, 2011-04-23, 10:42
Alla invandrare kanske kan vara så vänliga att skriva en manual för oss slavande svenskar, vilka teckningar vi får göra, vilka danser vi får dansa på kulturhuset, vilka maskeradkläder vi får använda, med mera. Och så ber jag om ursäkt för att jag som svensk finns till, och för att jag ämnade vara viking, eller indian, på nästa maskerad. http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2011-04-23, 11:08
Hade det handlat om vita eller gula hade ingen skrivit denna artikel. Det är endast för att det handlar om svarta. Det luktar politisk korrekthet.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-04-23, 11:27
#8 Peter H
Var du där?
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-04-23, 11:51
Södertörn är ingen riktig högskola. Det är en ideologisk fostringsanstalt för pseudovetenskap! Jag har större förtroende för Koranen än vad jag har för Södertörn!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-04-23, 12:34
Gunilla: Du kan ju se hur det ser ut i Sydafrika numera, den vita befolkningen fördrivs, 1 miljon vita har lämnat landet. Hade förhållandet varit det omvända så skulle det ha uppmärksammats, men när det drabbar vita så är det tyst!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-04-23, 12:37
Gunilla Madegård, jag riktade mig mot de som vill sopa sina problem under mattan, dina inlägg i tråden är helt OT, så jag kan inte bedöma utifrån dem om du är sådan också.
Men jag riktar min analys mot kultur-feminist-genustrams-teater-vänstern. Det är ofta sammanslutningar av jagsvaga personer som bildar en egen identitet genom gruppsammanhang. Deras neuros består i att förneka obehagligheter, både på det personliga planet och på gruppnivå. Deras jagsvaghet syns ofta i klädsel och personlig utsmyckning som kan vara starkt iögonfallande eller bizarr, ett försök att skapa en egen individ. De har svårt att avgränsa sig själv från andra, förväxlar egna erfarenheter med andras, betraktar alla utgrupper med misstänksamhet. Ofta söker de sig till teater och konst, där de i skydd av konstnärsrollen bearbetar de upplevelser som de tränger bort i vanliga livet. En slags terapi.
I den här gruppen hittar man många "utbrända" och andra psykist instabila långtidssjukskrivna.
Problemet med denna grupp är att de väljer bort de "trista" delarna av samhällsresonemanget, dom vill gärna ge pengar till alla fattiga men vill inte tänka på att dom pengarna betalas av någon annan.
Dom vill gärna att sverige tar emot tusen flyktingar, men vill inte erkänna att de pengarna kunde räddat hundratusen fattiga som inte har råd att köpa flygbiljett till sverige. Dom äter kött, men vill inte att djur ska dödas, etc. Man vill ha yttrandefrihet, men vill inte att den ska utnyttjas på "fel" sätt. Man vill äta kakan och ha den kvar, och tror att det går att reglera genom lagstiftning.
Permalänk | Anmäl
TAGE UNIKSSON, 2011-04-23, 13:08
#17 Madegård
Madegård = ignore. Tyvärr:(
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-04-23, 13:18
#11 TAGE UNIKSSON, du far med osanning. Det är högern som vill sopa otrevligheter under mattan. 350 år av total ondska nämns knappt i historieböckerna.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-23, 13:59
#20 Erika Svensson, försök inte jämföra Sydafrika i dag med Sydafrika under apartheid. Sydafrika under apartheid byggde på idén om den vita rasens överlägsenhet. Många människor har fortfarande det svårt i Sydafrika. Men inte på grund av ras. Det enda de vita har förlorat i Sydafrika är deras särställning. Så fattiga vita har det lika svårt som fattiga svarta.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-23, 14:07
#21 TAGE UNIKSSON, du har en väldigt livlig fantasi, angränsar till paranoia.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-23, 14:08
#19 Erik Svensson o #7 Martin A.: Kan ni exemplifiera er avsky för Södertörn, finns det någon som helst substans i ert svammel om ideologi kontra vetenskaplighet eller är det bara ett uttryck för era fördomar, alternativt ett (möjligen i naturvetenskaperna grundat?) allmänt hat mot humaniora?
Permalänk | Anmäl
Alex S, 2011-04-23, 14:20
Fredrik Söder:
"Det är oerhört viktigt att landets alla studentkårer har policy-och åsiktsdokument som reglerar sittningar och arrangemang."
Mycket bra! Det svenska folket ropar inte argt, som folken i arabvärlden:
-"Folket vill att regeringen faller!"
Nej, det svenska folket ropar ångestfyllt och oroligt:
-"Folket vill ha mera lagar och regler!"
-"Folket vill ha mera policy-och åsiktsdokument!"
-"Folket vill att någon talar om hur det egentligen ska vara, och i synnerhet att alla sittningar och andra studentarrangemang är mångkulturcertifierade!"
Detta koncept lämpar sig ypperligt att utveckla vidare. Kanske låter det så här i nästa artikel från Södertörns högskola:
"Det är oerhört viktigt att landets alla familjer har policy- och åsiktsdokument, som reglerar middagar och andra gemensamma familjearrangemang. För att säkerställa efterlevnaden av dessa dokument, föreslår vi att speciella mångkultur-, genus och HBTQ-certifierade pedagoger årligen besöker familjen och håller ett slags ”husförhör” med dem. Detta husförhör bör lämpligen ta sin utgångspunkt i "Södertörns högskolas lila katekes", det solitt vetenskapliga och samtidigt alltigenom ideologiskt och politiskt korrekta riktmärket, för alla som bor i vårt avlånga, kantiga, polygonala, ovala och runda land. Så kan sunda "lila" värderingar upprätthållas.
[Faktaruta:
Södertörns lila katekes tar sin utgångspunkt i att staten vet bäst, i synnerhet elitideologerna på Södertörns högskola, och att makt är rätt. Därför har vi valt att kalla vår skrift för den "lila katekesen", eftersom lila varit en färg som i "västerlandet [använts] [...] för att visa på statusen hos styrespersoner och kungligheter, vilket är ett bruk som härrör från antiken, [...] under vilken Julius Caesar och Augustus, Kejsare av Rom, båda deklarerade att endast kejsaren kunde bära purpur och det var kejsarnas kungliga färg" (från http://sv.wikipedia.org/wiki/Lila ).
Med sikte på framtiden menar vi också, i enlighet med det ovanstående, att endast personer, böcker, tidningar, konstverk, teaterpjäser, musikartister etc, som certifierats av Södertörns högskola (som till exempel de ovan nämnda mångkultur-, genus- och HBTQ-pedagogerna), får bära eller använda denna färg.]”
*
Till sist:
Detta var väl ändå ett spel och en lek av några enskilda studenter? Det verkar ju inte ha varit ett statement från någon nation, någon annan studentorganisation eller något politiskt parti, i alla fall. Det var väl heller inte några riktiga slavar som såldes, eller? Då hade det förstås varit läge att bli riktigt upprörd, men att några busar till det lite och klär ut sig och genomför ett drama på en fest... Är det så himla hemskt? Var är proportionen i reaktionerna, var är balansen?
En annan fråga jag ställer mig, är var alla de som nu är upprörda kommer att vara, nästa gång någon fräser ut sig något nedsättande om gruppen ”vita, medelålders, heterosexuella män”? För det verkar vara en grupp som överhuvudtaget inte har några rättigheter, utan alltid tydligen ska tåla allt från debattörers och krönikörers pennor: rasism, ålderism, förakt för sin sexuella läggning och sexism - allt i ett, på en gång. (Artikelförfattaren tangerar själv detta misandriska uttryckssätt, när han skriver om "gubbiga, alkoholhetsande och diskriminerande studenttraditioner").
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-04-23, 15:31
Utan att beröra sakfrågan så verkar författaren ha noll koll på Lunds studentliv. Det finns 16 kårer och 13 nationer i Lund. De har visserligen visst samarbete på grund av att kår- och nationsobligatoriet avskaffades, men de är i grunden självstyrande. Samarbetet gäller dessutom inte samtliga, exempelvis är både Teknologkåren och Smålands nation fristående från samarbeten. Att prata om "kårens nation" år således befängt.
Kan för övrigt rekommendera Eskil Fagerströms artikel i ämnet som är mycket bra.
Permalänk | Anmäl
Björn Räv, 2011-04-23, 16:08
# 27 John H Nilsson: Ja det kan ju inte vara lätt att vara en vit, medelålders, heterosexuell man. Vi styr ju inte fortfarande världen... Men jag förstår att det känns tungt att få sin världsbild utmanad, världen är inte lika stabil och oföränderlig sen den där jävla Nietzsche. Men nog med ironin och istället till argumentationskritiken.
Om du är något sånär bevandrad inom argumentationsteori (din blogg pekar dock på motsatsen) har du troligtvis hört talas om fallasier eller argumentationsfel. Hela ditt inlägg är ett underbart tydligt exempel på det som brukar kallas Slippery slope. Därmed kan man på förnuftiga grunder enkelt förkasta din argumentation då det scenario du målar upp är helt irrelevant.
Och visst har du en poäng att det inträffade genomfördes av ett litet antal personer, men genom sitt handlande skriver studenterna in sig i en tradition som föraktar och nedvärderar andra människor på grund av det något omoderna begreppet 'ras', något som i Sverige är förbjudet. Problemet handlar dock om att organisationerna runt omkring inte tydligt tar avstånd från det inträffade, och kanske heller inte alltid har möjlighet att ta avstånd då policydokument saknas. Vad Söder pekar på är att sådana dokument behövs: kårer, föreningar och liknande organisationer befolkas främst av unga människor, och för att underlätta för dessa att ta avstånd från idioti, även om den sker under förklaringen "det var bara ett skämt", så kan handlingsplaner och dylikt vara mycket hjälpsamt.
Permalänk | Anmäl
Alex S, 2011-04-23, 16:32
I december 2010 anordnades en fest på stockholms universitet.
Temat och festens namn var "White trash".
Jag har inte läst en enda artikel där någon kräver någons avgång.
Jag tolkar det som att det även är ok att anordna en "Black trash"-fest?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-04-23, 18:29
Jag har aldrig sett Peter H göra annat än spy galla över sverige och svenskarna. Jag undrar om det kan bero på att han är ....?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-04-23, 18:49
#33 Gunilla Madegård
Ska jag tolka det som att du inte gillar logik, konsekvens och rättvis?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-04-23, 19:09
#30 Alex S,
Jag känner inte att jag tillhör den grupp "vita, medelålders, heterosexuella män" som styr världen, även om jag faktiskt är både vit, tämligen medelålders (40+), heterosexuell och man Jag upplever tvärtom att många kvinnor i min omgivning har större inflytande än vad jag har i många avseenden, både i sitt arbete och privatliv.
Män verkar vara skapade så att de tar större risker oftare än kvinnor, vilket tydligen vartefter ger en del av dessa män en gynnad position relativt de flesta kvinnors, medan en annan grupp män verkar förlora på denna risktagande disposition och hamnar i en långt värre situation än de flesta kvinnor någonsin gör, till exempel i social isolering och missbruk.
Att födas till man innebär alltså inte att man dragit någon entydig vinstlott eller kan glida in på en räkmacka, tror jag. En man har kanske större chans att lyckas, men om man som man misslyckas, blir fallet oftast mycket hårdare för en, eftersom män oftare har ett sämre socialt nätverk och i denna situation ofta överges av sina manliga kollegor och "vänner".
Du skriver vidare att:
"Problemet handlar dock om att organisationerna runt omkring inte tydligt tar avstånd från det inträffade, och kanske heller inte alltid har möjlighet att ta avstånd då policydokument saknas."
Men i vilket syfte gjordes det hela då? Måste det nödvändigtvis ha varit för att förnedra och kränka svarta människor? De iscensatte ett drama som de kopplade samman med temat "djungel", men gjorde de det för att kränka?
Om man inte ska kunna få göra en sådan här sak, ska man då inte heller få diskutera eller göra en film om slaveriet, där svarta människor porträtteras som slavar? Detta är verkligen en "slippery slope", där alltmer av yttrandefriheten inskränks, till förmån för teserna i den ännu så länge oskrivna "lila katekesen"; överhetens förväntningar och krav på sina underlydande.
Är ett iscensättande av dramat "slavhandlare säljer slavar på marknaden" främst kränkande för svarta människor eller för vita? Jag menar, vem anser vi idag bar ansvaret och skulden för slaveriet, vem är "skurken", om inte den vite slavhandlaren?
*
Vad gäller din fråga i #26, om det finns "någon som helst substans i ert svammel om ideologi kontra vetenskaplighet", så kanske detta citat av Moira von Wright kan hjälpa dig:
"En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort."
Läs det igen:
..."att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort".
Från:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/varf-r-vill-s-dert-rns-h-gskol...
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-04-23, 19:16
@Alex S (#19) "Kan ni exemplifiera er avsky för Södertörn, finns det någon som helst substans i ert svammel om ideologi kontra vetenskaplighet eller är det bara ett uttryck för era fördomar, alternativt ett (möjligen i naturvetenskaperna grundat?) allmänt hat mot humaniora?"
Det faktum att man anställde Moria von Wright till Rektor med uttalanden i Skolverkets rapport "Genus och skrift" som;
-- ”En jämställd skola arbetar utifrån en respekt för elevens egen livsvärld och världsbild, och en demokratisk undervisning kan då inte handla om att ersätta elevens ”vardagsförståelse” med en ”vetenskaplig” sådan.” (sid 7)
-- ”Faktabaserad, objektiv kunskap utgör vad man i ett feministiskt perspektiv brukar kategorisera som ”manlig” kunskap. Kravet på objektivitet anses ofta utgöra själva grundkriteriet för vetenskaplighet.” (sid 59)
-- "Vad innebär det för jämställdheten att fysikböckerna framhåller det som centralt att förmedla en mekanistisk och deterministisk världsbild till eleverna och betona dess företräde? Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenlig med skolans jämställdhetssträvanden – och ändå är just detta vad de flesta läroböcker i fysik gör, och därmed bidrar de till upprätthållandet av den asymmetriska och hierarkiska relationen mellan manligt och kvinnligt inom naturvetenskapen. Då fysiken okritiskt framställs som den enda sanningen intar den en scientistisk position och utövar därigenom symbolisk (negativ) makt över elevernas kunskapsprocess (Sundgren 1996)." (sid 64)
Detta visar med all tydlighet på den anti-vetenskapliga kultur och flummiga politiska ideologi som skolan anlägger.
Professionell anti-intellektualism och i sin fulla skrud.
Moria von Wright står för fördumnings kulturen i samhället.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/varf-r-vill-s-dert-rns-h-gskol...
http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-soderto...
Läs gärna vidare angående Moria von Wright och hennes bisarra uttalanden på Tanja Bergkvists blogg.
Permalänk | Anmäl
Martin Christiansen, 2011-04-23, 19:40
#38 Gunilla Madegård, 2011-04-23, 20:19
Jag är inte SDare. Och läs Peter Hs poster.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-04-23, 19:58
Jag har läst hundratals poster av Peter H. Och aldrig ett gott ord om sverige. Aldrig ett gott ord om svenskarna. Aldrig ett gott ord om kristendomen. Däremot ett överflöd av motsatsen. Lägger du märke till trenden?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-04-23, 20:02
#26 Alex S, 2011-04-23, 15:20
Ökännt citat från Södertörns högskolas rektor, Moira von Wright:
”En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort.”
Citat från hemsidan:
"Nuvarande Forsknings- och utbildningsstrategi
Målsättningen för Södertörns högskola är att vara ett internationellt erkänt kunskapscentrum med stark regional förankring. Ledorden är mångvetenskap, mångkulturalitet och medborgerlig bildning."
-Akademisk excellens tycks inte vara fokus?
Den evigit excellente Tanja Bergkvist:
http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-soderto...
Kritisk newsmill artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/varf-r-vill-s-dert-rns-h-gskol...
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-04-23, 20:38
Tja, jag upplever att Peter H har en rasistisk agenda som han inte är uppenhjärtig med. Jag kan ha rätt, jag kan ha fel.
Jag håller med om att min första kommentar (borttagen? Annan tråd?) var dålig, generaliserande och rasistisk. Jag är glad om den är borttagen. Men när man läser stockholmsmedia så är det lätt hänt att man drar sådana slutsatser.
Jag är rasist så tillvida att jag står på mitt eget folks sida. Det är den lärdom jag drar av historien. Människan grupperar sig etniskt mot andra grupper av människor som grupperat sig etniskt. Så jag håller på mig och de mina. Inget konstigt i det, tycker jag.
Hursomhelst så är jag öppen med var jag står och varför. Jag upplever att Peter H är precis likadan men hycklar och mörkar.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-04-23, 20:56
Bra artikel. Jag håller helt med artikelförfattaren.
-
Det var inte Hallands nations fel att den smaklösa "slavskandalen" inträffade, men Hallands nation måste statuera exemple eller annars straffas själv.
-
Varför bör Hallands nation straffas om man inte ingriper mot sina medlemmars studentikosa "skämt"? Jo, därför att det inte ska vara tillåtet i en organisation att "skämta" genom att kränka personer som redan befinner sig långt ner i samhällshierarkin, i synnerhet inte när personerna har låg status på grund av medfödda egenskaper som hudfärg eller kön.
-
Vi skojade bara, säger mobbarna på skolgårdern när de har hånat klassens hackkyckling igen. Det är dags att sluta betrakta den sortens kränkningar som skojigheter eller humor. Inte heller är kränkningarna roliga när mobbarna har bytt ut grundskolan mot universitetet, eller för den delen mot arbetslivet.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-04-23, 21:38
Fantastiskt vad folk kan mycket om slaveriet. Själv har jag aldrig lyckats med konststycket att förslava någon, inte ens en enda liten slav. Frågade pappa, och han kunde garantera att vi åtminstone inte haft slavar i familjen under de senaste 400 åren. Vi kan inte konsten att domptera det tvåbenta djuret, helt enkelt. Vi är gärdsgårdsseriens amatörer på området. Det är skam, för just nu skulle jag behöva några slavar eftersom jag ska måla om huset. Jag har inga speciella preferenser när det gäller hudfärg. Solbränd, brun eller rödlätt strunt detsamma. Det är slavens arbete jag vill åt. Det stör mig att jag ska behöva göra jobbet själv. Hyra in en firma har jag inte råd med. Nej, jag röstar för återinförandet av slaveriet. Kanske lite sent om sider, men ändå.
Permalänk | Anmäl
Otto Bathurst, 2011-04-23, 21:56
#46 Ann sidbrant, 2011-04-23, 22:38
"medfödda egenskaper som hudfärg eller kön."
Vi kan alla skoja om "dumma blondiner", "blåögda människor" norrmän, tyskar, kristna, bögar, etc.
Allt kan och får (och bör) man skoja om.
Utom en grupp, som är så svag och ömklig så att den alltid måste tas hänsyn till.
Nämligen människor som lider av ett fruktansvärt hud-handikapp, som gör dem mörka i hudfärgen, sk, negroida människor.
Detta synsätt på färgade människor är otroligt kränkande och förnedrande. Rasism i sin renaste form.
Negrofobi...
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-04-23, 22:10
Sannolikt kommer "idioten" förr eller senare innanför trösklarna till newsmill och ska, på eget bevåg, föra talan för alla studenter och studentkårer. Och då gäller det att ha utformat regler och dokument som omöjliggör den här typen av osmakliga och osakliga inlägg.
Vem hade brytt sig övht om studentspexet hade handlat om tre vita trälar??? Det är inte länge sedan man hade människoauktioner i Sverige. Men det är ingenting vi går och ältar än i dag eller inte får skämta om.
Patetiskt är bara förnamnet på denna fullständigt uppblåsta ickehändelse. Skärp till er för fan.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-04-23, 22:22
Låt mig för enkelhetens skull sammanfatta hela artikeln och alla kommentarer som följer den: "Sluta tycka som jag inte tycker!"
Vilket trams.
Permalänk | Anmäl
Daniel Gustafsson, 2011-04-24, 05:59
#34 Martin A, försök hitta ett enda exempel var jag spyr galla över Sverige och svenskarna. Och du försöker antyda att jag är vad? Är du så feg och ynklig att du inte vågar stå för dina åsikter?
Jag har varit klar och tydlig med mitt avsky mot kristendomen. Jag har gjort det lika klart att jag är en antikrist. Om jag har en ståndpunkt i en fråga så klargör jag det. Ofta har jag dock inte det. Jag är inte som ni fanatiker. Jag tvivlar. Jag är osäker. Jag vet inte alltid vad som är bäst. Ofta är mina inlägg bara svar på osakliga argument.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-24, 07:28
#51 Lena Bengtsson, du ser ingen skillnad i att vita skämtar om vita och vita som skämtar om svarta? Lika viktigt, i detta fall handlar det om att den härskande klassen förlöjligar den svage.
Och studenterna visste exakt vad de gjorde. De hade aldrig vågot göra detsamma inför en svart publik. De är ynkryggar.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-24, 07:33
Om Sodertorns har nagot att komma med i konkurrensen med universitets-sverige... Sa ar det folk med vettiga asikter sasom Fredrik, och en bred bas av studenter. Sa pa dom bara! :D
Permalänk | Anmäl
Alexander Alsén, 2011-04-24, 10:16
# 37 John H Nilsson, # 39 Martin Christiansen, #43 Martin A: Så ni gick alla på den naturvetenskapliga linjen. Det var ju oväntat. Om någon av er bara hade öppnat en bok av någon av förra århundradets stora filosofer, (Foucault kanske?) så hade ni insett att det inte är något konstigt i att påstå att allt, även de så kallade 'hårda' vetenskaperna, har skapats av människan och inte på något sätt återger en sanning utanför vår mänsklighet. Att sedan vissa naturvetare (ex. författarna till artikeln om von Wright samt Tanja Bergqvist) envist hävdar motsatsen, trots övertygande argument från storheter som Thomas Kuhn och Ludwik Fleck, är bara någonting som är sorgligt hos annars duktiga forskare.
Det är också intressant att det enda exempel på forskning från Södertörn är Moira von Wrights. Om ni hade någon som helst koll på forskning hade ni också vetat att några av Sveriges mest respekterade forskare inom humaniora och samhällsvetenskap huserar på Södertörn, forskare som varit med och utsett von Wright till rektor.
För att göra det hela lite tydligare. Fysikvetenskapen är skapad av män, därmed är den kunskap som finns i fysikvetenskapen, (och för övrigt de flesta andra vetenskaper, framförallt de som menar att de är objektiva) färgad av sina manliga skapare. Fysiken skulle därmed, som von Wright påpekar, må bra av att se sig själv i spegeln, sina egna brister och problemen med de olika val som forskare har gjort, istället för att t.ex i blindo söka efter Higgs boson och, efter ett antal misslyckanden, bara hitta på än mer vilda fantasier om denna partikel. Sen kan man absolut fråga sig om vi inte bör uppfostra tjejer och killar på ett mer likartat sätt, och på så sätt komma runt problemet med undervisningen, men problemet med fysikvetenskapen kvarstår ju ändå. Att sedan inte högskolan har akademisk excellens som ett ledord är inte så konstigt Martin A. Allt vetenskapligt arbete strävar ju mot excellens, det blir bara ett onödigt påpekande. Det handlar istället för högskolan att nischa sig mot något mer specifikt än excellens.
En av dessa naturvetare som inte kan acceptera att deras vetenskap inte ger sanningen med stort S är som sagt den Tanja Bergqvist som Martin Christiansen hänvisar till. Och om det är några som är anti-intellektuella så är det ni. Att inte ha koll på den någorlunda konsensus som finns kring dessa grundläggande vetenskapsteoretiska frågor inom både humaniora och samhällsvetenskap, är skrattretande. Återigen: Läs nittonhundratalets kanske mest lästa filosofiverk, Thomas Kuhns De vetenskapliga revolutionernas struktur, och återkom sedan. Positivismen är död sedan länge...
En sista sak: Det är ni som står för fördumningen med er blinda tro på naturvetenskapen. Ni är inte bättre än de religiösa fanatiker ni så ofta avskyr.
Permalänk | Anmäl
Alex S, 2011-04-24, 10:31
#59 Peter H: Är det inte jobbigt för er vänstermänniskor att hela tiden dela in individer i grupper och sedan bestämma sig för vem som är God och vem som är Ond beroende på vilken grupp de hamnar i? Hur gör du om en rik, persisk muslim gör narr av en fattig, svensk kristen? Eller om en afrikansk person drar skämt om romer? Själv vill jag inte ge personer fler eller färre rättigheter beroende på hur "svag" socialister tror att deras grupp är, men jag är som bekant en empatilös anarkoliberal, så vad vet jag?
Permalänk | Anmäl
John Nyzell, 2011-04-24, 11:47
#59 Peter H, 2011-04-24, 08:3
"du ser ingen skillnad..."
Exakt!!! Jag gör ingen skillnad på människor p.g.a. något så banalt som hudfärg.
Tyvärr finns det allt för många rasister som bara kan se, och behandla, färgade människor som offer och svaga.
Däremot ser dom alltid vita människor som härskare och starka.
Detta tänk är kränkande och rasistiskt för både vita och svarta människor.
Och någonstans måste vi väl ändå kunna släppa historiska oförrätter och gå vidare. Eller?
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-04-24, 12:08
#64 Gunilla Madegård: Jag tror du kan få problem att koppla samman mig med Sverigedemokraterna då jag är för fri invandring. Vad gäller "de grundläggande mänskliga rättigheterna/värdena" så ser jag inte en rättighet att inte bli "kränkt" som en följd av dåliga skämt som något önskvärt.
Permalänk | Anmäl
John Nyzell, 2011-04-24, 12:42
#62 John Nyzell, menar du att jag ska be om ursäkt för att jag tycker att Hitler är ond? Är vi så politiskt korrekta nu att vi inte ens får påpeka att någon gör fel?
Hitler delade in folk i grupper. Sydafrika under apartheid delade in folk i grupper (det är införstått i själva ordet apartheid). Slaveriet delade upp folk i grupper.
Försöker du länka mig med de företeelserna? Om så är fallet, ge fan i insinuationerna och tala i klarspråk.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-24, 13:47
#68 Peter H: Läs mitt inlägg igen. Jag har inget att tillägga förutom att du totalt har missuppfattat mig. (Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå hur en läskunnig människa skulle kunna missuppfatta mig så grovt, men du verkar se vad du vill se.)
Permalänk | Anmäl
John Nyzell, 2011-04-24, 13:58
#66 Ale He, inser du inte hur idiotiskt ditt argument är?
Dessutom gör du dig skyldig till exakt det jag kritiserat västvärlden för. Det vill säga att förringa slaveriet. Ert resonemang är att slaveriet inte var så farligt. Och om det nu verkligen var så farligt så fanns det andra som var värre än oss.
Det är också det som gör att slaveriets sår aldrig tillåts läka. När det gäller Förintelsen är vi alla överens om att det var ett stort brott mot mänskligheten. Men när det gäller slaveriet får vi bara ursäkter och undanflykter.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-24, 14:08
Fredrik!
Du är helt fel ute!
Slavhandeln är ett faktum, dessutom är det så att genom åren så är muslimerna de störrsta slavhandlarna!
Naturligtvis så får man skämta, med mer eller mindre framgång om slavhandel liksom man får skämta om muslimer, Allah och Mohamed!
Att en del muslimer inte tycker om att man skämtar med och om Mohamed mm får man ta med en nypa salt! Hävdar dom det i Sverige så har dom kommit fel!
Tyvärr så har det i Svea rike kommit in o blivit accepterat i media att inte nämna saker vid deras rätta namn!
Att slavhandel förekommit, i en del muslimska länder ända in i vår tid är ett faktum, att Zigenare misskött sitt varumärke så svårt att dom idag föredrar att kallas Romer är deras problem! Dom är ändå Zigenare! Samma sak med alla mer eller mindre fåniga omskrivningar för neger! Kalla dom vad du vill, dom är ändå negrer! Om dom upplever det som förnedrande att bli kallade negrer så är det deras problem att putsa upp vapenskölden så att dom kan känna sig stolta över att vara negrer!
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Frisk, 2011-04-24, 15:11
105 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
HYSTERI! Lägg ner. Det räcker nu.
Några kommentarer...
Det finns inget i det jag läst i media om händelsen som vittnar om någon typ av studenttradition. Vilken studentkår har traditionen att sminka sig och ha slavauktion?
Innan man blir alltför upprörd över det som skett skall man minnas att ingen av oss var där. Från början förmodade jag att de inblandade visat prov på uselt omdöme eftersom Momodou blivit så illa berörd att han ville anmäla, även om jag tror att han hade fått mer sympatier för sin sak genom att endast skriva om det. Nu alienerar han dem som inte är bekväma i en polisstat där allt ät förbjudet.
Sedan jag förstått att han inte verkar ha deltagit på festen, samt att han var med och anmälde Nogger Black är jag ytterst tveksam angående incidentens relevans.
Att en person som anmäler rasism i tid och otid blir häcklad på sin arbetsplats är kanske inte heller så underligt och har ej heller det med någon studenttradition att göra.
Det är fullt möjligt att slavauktionen var så motbjudande att den borde stoppats och festen avbrutits i stället för ett tillrättavisande samtal efteråt, men det har vi ingen aning om.
Först kränkt vinner.
Händelsen i Lund var ett utslag av olämpligt omdöme eller mer elakt uttryckt, bristande analysförmåga av sin samtid. Förhoppningsvis har de lärt sig något av detta.
Jag tror det vore bättre för Fredrik Söder om han ägnade mer åt sina studier än att fundera på att "utforma regler och dokument som omöjliggör den här typen av osmakliga angrepp".
Nu vänder vi på bladet och går vidare. Vi har alla varit unga och dumma.
Media verkar inte ha brytt sig om att fråga de som genomförde "auktionen" och/eller var med på festen.
Deras perspektiv är troligtvis inte intressant i åsiktsdiktaturen Sverige.
Tills jag får läsa deras förklaring kring det som skedde kommer Momodou att framstå som en opragmatisk och självisk person.
DO är ju förvisso en fin inkomstkälla i Sverige men dessvärre bara om man är född med rätt tro eller hudfärg.
Ahhh...
Politbyrån på SAP's egna och (förståss) skattefinansierade högskola uttalar sig.
Nå ja, efter Bommersvik är väl detta det naturliga steget.
Hur känns det att ha sådana intellektuella giganter som Juholt före sig i spåret?
*lägg ner*
Tre (3) studenter gjorde ett dåligt val när det gällde att maskera sig på en fest med "djungeltema".
En icke-student kopierade sedan upp en osmaklig affisch i rent provokationssyfte.
Detta har sedan lett till DO-anmälningar och krav på att kuratorn på Hallands nation ska avgå.
Och nu framförs krav på strängare regler och "åsiktspolicys" bland sveriges studentkårer.
Jag tycker mig kunna ana en växande studentofobi i samhället.
Artikeln försöker medvetet låta påskina att den rasistiska affischen har något med hallands nation att göra. Detta är oärligt. Och man funderar liksom vad poängen är?
När man läser att avsändaren kommer från södertörns högskola så klarnar det. Södertörn har mig veterligen inget akademiskt anseende och inga traditioner. Däremot har södertörn ett otäckt rykte att sätta ideologi över kunskap. Så gissningsvis finns det någon genusteoretisk poäng med lögnen någonstans eller dylikt.
#2 Roger Moore, Sverige är en polisstat för att man inte får bedriva hets mot folkgrupper? Hets mot folkgrupp är typiskt för polisstater. Exempelvis Nazityskland och Sydafrika under apartheid.
#4 Fredric Nomael, åsiktsdiktatur? Det är de tre studenterna som står för åsiktsdiktatur.
Ett exempel. Låt oss säga att Obama håller tal. Bredvid honom står tre vita män med ansiktena målade svarta med snaror runt halsen som försöker få publiken att skratta. Vem är det som representerar åsiktsdiktatur här?
Känner inte till detaljerna kring denna historia särskilt väl men generellt tycker jag man ska kunna skoja om det mesta. Visst man lär säkert trampa någon på tårna men ska alla tassa tyst och försiktigt kring får vi en tråkig tillvaro som också kan bli farlig. Farlig i bemärkelsen att vissa saker blir så oerhört laddade och ohanterbara. Bättre att skoja om fördomar och förutfattade meningar för att avdramatisera.
Kort och gott om fler människor på vårt klot skaffade sig lite självdistans och förmåga att låta "kränkningar" rinna av skulle vi utan tvekan få en fredligare mer progressiv värld. Så länge man dock strör tabun omkring sig och gör saker "off limit" blir det tyvärr endast explosiva krutdurkar av alltihopa.
Låt oss kunna skoja om mesiga mellanmjölks svennar, hetsiga araber, tjing tjong kineser, hailande nazister etc utan att "skita på oss".
Och återigen jag uttalar mig inte om fallet artikeln berör specifikt eftersom jag inte har all fakta klar för mig.
Trams, trams, trams.
Jag blir allt mer övertygad om att socialism/kollektivism är samma sak som neuros.
Till det socialistiska syndromet hör en stark drift att vilja sopa allt obehagligt under mattan, det som man inte tycker om måste döljas.
Därför lagstiftar socialister mot åsikter, för censur, röstar du fel utesluts du ur facket, visslar du om dumheter på arbetsplatsen så gaddar sig kollektivisterna samman mot dig. Vill du inte ansluta dig till det socialistiska kollektivet straffas du av kollektivet, redan häxprocesserna var en varningsklocka för kollektivisternas grupp-psykos. Kollektivisterna accepterar dig om du visar upp en fasad som smälter in i gruppen, en sk politiskt korrekt fasad. I enskilda sammanhang kan du såklart vara dig själv men i kollektiva sammanhang är det PK som gäller.
Skrämmande inskränkthet.
Alla invandrare kanske kan vara så vänliga att skriva en manual för oss slavande svenskar, vilka teckningar vi får göra, vilka danser vi får dansa på kulturhuset, vilka maskeradkläder vi får använda, med mera. Och så ber jag om ursäkt för att jag som svensk finns till, och för att jag ämnade vara viking, eller indian, på nästa maskerad. http://soldatmamma.blogspot.com
Hade det handlat om vita eller gula hade ingen skrivit denna artikel. Det är endast för att det handlar om svarta. Det luktar politisk korrekthet.
#8 Peter H
Var du där?
Södertörn är ingen riktig högskola. Det är en ideologisk fostringsanstalt för pseudovetenskap! Jag har större förtroende för Koranen än vad jag har för Södertörn!
Gunilla: Du kan ju se hur det ser ut i Sydafrika numera, den vita befolkningen fördrivs, 1 miljon vita har lämnat landet. Hade förhållandet varit det omvända så skulle det ha uppmärksammats, men när det drabbar vita så är det tyst!
Gunilla Madegård, jag riktade mig mot de som vill sopa sina problem under mattan, dina inlägg i tråden är helt OT, så jag kan inte bedöma utifrån dem om du är sådan också.
Men jag riktar min analys mot kultur-feminist-genustrams-teater-vänstern. Det är ofta sammanslutningar av jagsvaga personer som bildar en egen identitet genom gruppsammanhang. Deras neuros består i att förneka obehagligheter, både på det personliga planet och på gruppnivå. Deras jagsvaghet syns ofta i klädsel och personlig utsmyckning som kan vara starkt iögonfallande eller bizarr, ett försök att skapa en egen individ. De har svårt att avgränsa sig själv från andra, förväxlar egna erfarenheter med andras, betraktar alla utgrupper med misstänksamhet. Ofta söker de sig till teater och konst, där de i skydd av konstnärsrollen bearbetar de upplevelser som de tränger bort i vanliga livet. En slags terapi.
I den här gruppen hittar man många "utbrända" och andra psykist instabila långtidssjukskrivna.
Problemet med denna grupp är att de väljer bort de "trista" delarna av samhällsresonemanget, dom vill gärna ge pengar till alla fattiga men vill inte tänka på att dom pengarna betalas av någon annan.
Dom vill gärna att sverige tar emot tusen flyktingar, men vill inte erkänna att de pengarna kunde räddat hundratusen fattiga som inte har råd att köpa flygbiljett till sverige. Dom äter kött, men vill inte att djur ska dödas, etc. Man vill ha yttrandefrihet, men vill inte att den ska utnyttjas på "fel" sätt. Man vill äta kakan och ha den kvar, och tror att det går att reglera genom lagstiftning.
#17 Madegård
Madegård = ignore. Tyvärr:(
#11 TAGE UNIKSSON, du far med osanning. Det är högern som vill sopa otrevligheter under mattan. 350 år av total ondska nämns knappt i historieböckerna.
#20 Erika Svensson, försök inte jämföra Sydafrika i dag med Sydafrika under apartheid. Sydafrika under apartheid byggde på idén om den vita rasens överlägsenhet. Många människor har fortfarande det svårt i Sydafrika. Men inte på grund av ras. Det enda de vita har förlorat i Sydafrika är deras särställning. Så fattiga vita har det lika svårt som fattiga svarta.
#21 TAGE UNIKSSON, du har en väldigt livlig fantasi, angränsar till paranoia.
#19 Erik Svensson o #7 Martin A.: Kan ni exemplifiera er avsky för Södertörn, finns det någon som helst substans i ert svammel om ideologi kontra vetenskaplighet eller är det bara ett uttryck för era fördomar, alternativt ett (möjligen i naturvetenskaperna grundat?) allmänt hat mot humaniora?
Fredrik Söder:
"Det är oerhört viktigt att landets alla studentkårer har policy-och åsiktsdokument som reglerar sittningar och arrangemang."
Mycket bra! Det svenska folket ropar inte argt, som folken i arabvärlden:
-"Folket vill att regeringen faller!"
Nej, det svenska folket ropar ångestfyllt och oroligt:
-"Folket vill ha mera lagar och regler!"
-"Folket vill ha mera policy-och åsiktsdokument!"
-"Folket vill att någon talar om hur det egentligen ska vara, och i synnerhet att alla sittningar och andra studentarrangemang är mångkulturcertifierade!"
Detta koncept lämpar sig ypperligt att utveckla vidare. Kanske låter det så här i nästa artikel från Södertörns högskola:
"Det är oerhört viktigt att landets alla familjer har policy- och åsiktsdokument, som reglerar middagar och andra gemensamma familjearrangemang. För att säkerställa efterlevnaden av dessa dokument, föreslår vi att speciella mångkultur-, genus och HBTQ-certifierade pedagoger årligen besöker familjen och håller ett slags ”husförhör” med dem. Detta husförhör bör lämpligen ta sin utgångspunkt i "Södertörns högskolas lila katekes", det solitt vetenskapliga och samtidigt alltigenom ideologiskt och politiskt korrekta riktmärket, för alla som bor i vårt avlånga, kantiga, polygonala, ovala och runda land. Så kan sunda "lila" värderingar upprätthållas.
[Faktaruta:
Södertörns lila katekes tar sin utgångspunkt i att staten vet bäst, i synnerhet elitideologerna på Södertörns högskola, och att makt är rätt. Därför har vi valt att kalla vår skrift för den "lila katekesen", eftersom lila varit en färg som i "västerlandet [använts] [...] för att visa på statusen hos styrespersoner och kungligheter, vilket är ett bruk som härrör från antiken, [...] under vilken Julius Caesar och Augustus, Kejsare av Rom, båda deklarerade att endast kejsaren kunde bära purpur och det var kejsarnas kungliga färg" (från http://sv.wikipedia.org/wiki/Lila ).
Med sikte på framtiden menar vi också, i enlighet med det ovanstående, att endast personer, böcker, tidningar, konstverk, teaterpjäser, musikartister etc, som certifierats av Södertörns högskola (som till exempel de ovan nämnda mångkultur-, genus- och HBTQ-pedagogerna), får bära eller använda denna färg.]”
*
Till sist:
Detta var väl ändå ett spel och en lek av några enskilda studenter? Det verkar ju inte ha varit ett statement från någon nation, någon annan studentorganisation eller något politiskt parti, i alla fall. Det var väl heller inte några riktiga slavar som såldes, eller? Då hade det förstås varit läge att bli riktigt upprörd, men att några busar till det lite och klär ut sig och genomför ett drama på en fest... Är det så himla hemskt? Var är proportionen i reaktionerna, var är balansen?
En annan fråga jag ställer mig, är var alla de som nu är upprörda kommer att vara, nästa gång någon fräser ut sig något nedsättande om gruppen ”vita, medelålders, heterosexuella män”? För det verkar vara en grupp som överhuvudtaget inte har några rättigheter, utan alltid tydligen ska tåla allt från debattörers och krönikörers pennor: rasism, ålderism, förakt för sin sexuella läggning och sexism - allt i ett, på en gång. (Artikelförfattaren tangerar själv detta misandriska uttryckssätt, när han skriver om "gubbiga, alkoholhetsande och diskriminerande studenttraditioner").
Utan att beröra sakfrågan så verkar författaren ha noll koll på Lunds studentliv. Det finns 16 kårer och 13 nationer i Lund. De har visserligen visst samarbete på grund av att kår- och nationsobligatoriet avskaffades, men de är i grunden självstyrande. Samarbetet gäller dessutom inte samtliga, exempelvis är både Teknologkåren och Smålands nation fristående från samarbeten. Att prata om "kårens nation" år således befängt.
Kan för övrigt rekommendera Eskil Fagerströms artikel i ämnet som är mycket bra.
Jag glömde visst bifoga länk till Eskil Fagerströms text: http://www.sydsvenskan.se/lund/article1449480/Hur-vitt-och-brett-ska-man...
# 27 John H Nilsson: Ja det kan ju inte vara lätt att vara en vit, medelålders, heterosexuell man. Vi styr ju inte fortfarande världen... Men jag förstår att det känns tungt att få sin världsbild utmanad, världen är inte lika stabil och oföränderlig sen den där jävla Nietzsche. Men nog med ironin och istället till argumentationskritiken.
Om du är något sånär bevandrad inom argumentationsteori (din blogg pekar dock på motsatsen) har du troligtvis hört talas om fallasier eller argumentationsfel. Hela ditt inlägg är ett underbart tydligt exempel på det som brukar kallas Slippery slope. Därmed kan man på förnuftiga grunder enkelt förkasta din argumentation då det scenario du målar upp är helt irrelevant.
Och visst har du en poäng att det inträffade genomfördes av ett litet antal personer, men genom sitt handlande skriver studenterna in sig i en tradition som föraktar och nedvärderar andra människor på grund av det något omoderna begreppet 'ras', något som i Sverige är förbjudet. Problemet handlar dock om att organisationerna runt omkring inte tydligt tar avstånd från det inträffade, och kanske heller inte alltid har möjlighet att ta avstånd då policydokument saknas. Vad Söder pekar på är att sådana dokument behövs: kårer, föreningar och liknande organisationer befolkas främst av unga människor, och för att underlätta för dessa att ta avstånd från idioti, även om den sker under förklaringen "det var bara ett skämt", så kan handlingsplaner och dylikt vara mycket hjälpsamt.
I december 2010 anordnades en fest på stockholms universitet.
Temat och festens namn var "White trash".
Jag har inte läst en enda artikel där någon kräver någons avgång.
Jag tolkar det som att det även är ok att anordna en "Black trash"-fest?
Jag har aldrig sett Peter H göra annat än spy galla över sverige och svenskarna. Jag undrar om det kan bero på att han är ....?
#33 Gunilla Madegård
Ska jag tolka det som att du inte gillar logik, konsekvens och rättvis?
#30 Alex S,
Jag känner inte att jag tillhör den grupp "vita, medelålders, heterosexuella män" som styr världen, även om jag faktiskt är både vit, tämligen medelålders (40+), heterosexuell och man Jag upplever tvärtom att många kvinnor i min omgivning har större inflytande än vad jag har i många avseenden, både i sitt arbete och privatliv.
Män verkar vara skapade så att de tar större risker oftare än kvinnor, vilket tydligen vartefter ger en del av dessa män en gynnad position relativt de flesta kvinnors, medan en annan grupp män verkar förlora på denna risktagande disposition och hamnar i en långt värre situation än de flesta kvinnor någonsin gör, till exempel i social isolering och missbruk.
Att födas till man innebär alltså inte att man dragit någon entydig vinstlott eller kan glida in på en räkmacka, tror jag. En man har kanske större chans att lyckas, men om man som man misslyckas, blir fallet oftast mycket hårdare för en, eftersom män oftare har ett sämre socialt nätverk och i denna situation ofta överges av sina manliga kollegor och "vänner".
Du skriver vidare att:
"Problemet handlar dock om att organisationerna runt omkring inte tydligt tar avstånd från det inträffade, och kanske heller inte alltid har möjlighet att ta avstånd då policydokument saknas."
Men i vilket syfte gjordes det hela då? Måste det nödvändigtvis ha varit för att förnedra och kränka svarta människor? De iscensatte ett drama som de kopplade samman med temat "djungel", men gjorde de det för att kränka?
Om man inte ska kunna få göra en sådan här sak, ska man då inte heller få diskutera eller göra en film om slaveriet, där svarta människor porträtteras som slavar? Detta är verkligen en "slippery slope", där alltmer av yttrandefriheten inskränks, till förmån för teserna i den ännu så länge oskrivna "lila katekesen"; överhetens förväntningar och krav på sina underlydande.
Är ett iscensättande av dramat "slavhandlare säljer slavar på marknaden" främst kränkande för svarta människor eller för vita? Jag menar, vem anser vi idag bar ansvaret och skulden för slaveriet, vem är "skurken", om inte den vite slavhandlaren?
*
Vad gäller din fråga i #26, om det finns "någon som helst substans i ert svammel om ideologi kontra vetenskaplighet", så kanske detta citat av Moira von Wright kan hjälpa dig:
"En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort."
Läs det igen:
..."att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort".
Från:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/varf-r-vill-s-dert-rns-h-gskol...
@Alex S (#19) "Kan ni exemplifiera er avsky för Södertörn, finns det någon som helst substans i ert svammel om ideologi kontra vetenskaplighet eller är det bara ett uttryck för era fördomar, alternativt ett (möjligen i naturvetenskaperna grundat?) allmänt hat mot humaniora?"
Det faktum att man anställde Moria von Wright till Rektor med uttalanden i Skolverkets rapport "Genus och skrift" som;
-- ”En jämställd skola arbetar utifrån en respekt för elevens egen livsvärld och världsbild, och en demokratisk undervisning kan då inte handla om att ersätta elevens ”vardagsförståelse” med en ”vetenskaplig” sådan.” (sid 7)
-- ”Faktabaserad, objektiv kunskap utgör vad man i ett feministiskt perspektiv brukar kategorisera som ”manlig” kunskap. Kravet på objektivitet anses ofta utgöra själva grundkriteriet för vetenskaplighet.” (sid 59)
-- "Vad innebär det för jämställdheten att fysikböckerna framhåller det som centralt att förmedla en mekanistisk och deterministisk världsbild till eleverna och betona dess företräde? Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenlig med skolans jämställdhetssträvanden – och ändå är just detta vad de flesta läroböcker i fysik gör, och därmed bidrar de till upprätthållandet av den asymmetriska och hierarkiska relationen mellan manligt och kvinnligt inom naturvetenskapen. Då fysiken okritiskt framställs som den enda sanningen intar den en scientistisk position och utövar därigenom symbolisk (negativ) makt över elevernas kunskapsprocess (Sundgren 1996)." (sid 64)
Detta visar med all tydlighet på den anti-vetenskapliga kultur och flummiga politiska ideologi som skolan anlägger.
Professionell anti-intellektualism och i sin fulla skrud.
Moria von Wright står för fördumnings kulturen i samhället.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/varf-r-vill-s-dert-rns-h-gskol...
http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-soderto...
Läs gärna vidare angående Moria von Wright och hennes bisarra uttalanden på Tanja Bergkvists blogg.
#38 Gunilla Madegård, 2011-04-23, 20:19
Jag är inte SDare. Och läs Peter Hs poster.
Jag har läst hundratals poster av Peter H. Och aldrig ett gott ord om sverige. Aldrig ett gott ord om svenskarna. Aldrig ett gott ord om kristendomen. Däremot ett överflöd av motsatsen. Lägger du märke till trenden?
#26 Alex S, 2011-04-23, 15:20
Ökännt citat från Södertörns högskolas rektor, Moira von Wright:
”En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort.”
Citat från hemsidan:
"Nuvarande Forsknings- och utbildningsstrategi
Målsättningen för Södertörns högskola är att vara ett internationellt erkänt kunskapscentrum med stark regional förankring. Ledorden är mångvetenskap, mångkulturalitet och medborgerlig bildning."
-Akademisk excellens tycks inte vara fokus?
Den evigit excellente Tanja Bergkvist:
http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-soderto...
Kritisk newsmill artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/varf-r-vill-s-dert-rns-h-gskol...
Tja, jag upplever att Peter H har en rasistisk agenda som han inte är uppenhjärtig med. Jag kan ha rätt, jag kan ha fel.
Jag håller med om att min första kommentar (borttagen? Annan tråd?) var dålig, generaliserande och rasistisk. Jag är glad om den är borttagen. Men när man läser stockholmsmedia så är det lätt hänt att man drar sådana slutsatser.
Jag är rasist så tillvida att jag står på mitt eget folks sida. Det är den lärdom jag drar av historien. Människan grupperar sig etniskt mot andra grupper av människor som grupperat sig etniskt. Så jag håller på mig och de mina. Inget konstigt i det, tycker jag.
Hursomhelst så är jag öppen med var jag står och varför. Jag upplever att Peter H är precis likadan men hycklar och mörkar.
Bra artikel. Jag håller helt med artikelförfattaren.
-
Det var inte Hallands nations fel att den smaklösa "slavskandalen" inträffade, men Hallands nation måste statuera exemple eller annars straffas själv.
-
Varför bör Hallands nation straffas om man inte ingriper mot sina medlemmars studentikosa "skämt"? Jo, därför att det inte ska vara tillåtet i en organisation att "skämta" genom att kränka personer som redan befinner sig långt ner i samhällshierarkin, i synnerhet inte när personerna har låg status på grund av medfödda egenskaper som hudfärg eller kön.
-
Vi skojade bara, säger mobbarna på skolgårdern när de har hånat klassens hackkyckling igen. Det är dags att sluta betrakta den sortens kränkningar som skojigheter eller humor. Inte heller är kränkningarna roliga när mobbarna har bytt ut grundskolan mot universitetet, eller för den delen mot arbetslivet.
Fantastiskt vad folk kan mycket om slaveriet. Själv har jag aldrig lyckats med konststycket att förslava någon, inte ens en enda liten slav. Frågade pappa, och han kunde garantera att vi åtminstone inte haft slavar i familjen under de senaste 400 åren. Vi kan inte konsten att domptera det tvåbenta djuret, helt enkelt. Vi är gärdsgårdsseriens amatörer på området. Det är skam, för just nu skulle jag behöva några slavar eftersom jag ska måla om huset. Jag har inga speciella preferenser när det gäller hudfärg. Solbränd, brun eller rödlätt strunt detsamma. Det är slavens arbete jag vill åt. Det stör mig att jag ska behöva göra jobbet själv. Hyra in en firma har jag inte råd med. Nej, jag röstar för återinförandet av slaveriet. Kanske lite sent om sider, men ändå.
#46 Ann sidbrant, 2011-04-23, 22:38
"medfödda egenskaper som hudfärg eller kön."
Vi kan alla skoja om "dumma blondiner", "blåögda människor" norrmän, tyskar, kristna, bögar, etc.
Allt kan och får (och bör) man skoja om.
Utom en grupp, som är så svag och ömklig så att den alltid måste tas hänsyn till.
Nämligen människor som lider av ett fruktansvärt hud-handikapp, som gör dem mörka i hudfärgen, sk, negroida människor.
Detta synsätt på färgade människor är otroligt kränkande och förnedrande. Rasism i sin renaste form.
Negrofobi...
Sannolikt kommer "idioten" förr eller senare innanför trösklarna till newsmill och ska, på eget bevåg, föra talan för alla studenter och studentkårer. Och då gäller det att ha utformat regler och dokument som omöjliggör den här typen av osmakliga och osakliga inlägg.
Vem hade brytt sig övht om studentspexet hade handlat om tre vita trälar??? Det är inte länge sedan man hade människoauktioner i Sverige. Men det är ingenting vi går och ältar än i dag eller inte får skämta om.
Patetiskt är bara förnamnet på denna fullständigt uppblåsta ickehändelse. Skärp till er för fan.
Låt mig för enkelhetens skull sammanfatta hela artikeln och alla kommentarer som följer den: "Sluta tycka som jag inte tycker!"
Vilket trams.
#34 Martin A, försök hitta ett enda exempel var jag spyr galla över Sverige och svenskarna. Och du försöker antyda att jag är vad? Är du så feg och ynklig att du inte vågar stå för dina åsikter?
Jag har varit klar och tydlig med mitt avsky mot kristendomen. Jag har gjort det lika klart att jag är en antikrist. Om jag har en ståndpunkt i en fråga så klargör jag det. Ofta har jag dock inte det. Jag är inte som ni fanatiker. Jag tvivlar. Jag är osäker. Jag vet inte alltid vad som är bäst. Ofta är mina inlägg bara svar på osakliga argument.
#51 Lena Bengtsson, du ser ingen skillnad i att vita skämtar om vita och vita som skämtar om svarta? Lika viktigt, i detta fall handlar det om att den härskande klassen förlöjligar den svage.
Och studenterna visste exakt vad de gjorde. De hade aldrig vågot göra detsamma inför en svart publik. De är ynkryggar.
Om Sodertorns har nagot att komma med i konkurrensen med universitets-sverige... Sa ar det folk med vettiga asikter sasom Fredrik, och en bred bas av studenter. Sa pa dom bara! :D
# 37 John H Nilsson, # 39 Martin Christiansen, #43 Martin A: Så ni gick alla på den naturvetenskapliga linjen. Det var ju oväntat. Om någon av er bara hade öppnat en bok av någon av förra århundradets stora filosofer, (Foucault kanske?) så hade ni insett att det inte är något konstigt i att påstå att allt, även de så kallade 'hårda' vetenskaperna, har skapats av människan och inte på något sätt återger en sanning utanför vår mänsklighet. Att sedan vissa naturvetare (ex. författarna till artikeln om von Wright samt Tanja Bergqvist) envist hävdar motsatsen, trots övertygande argument från storheter som Thomas Kuhn och Ludwik Fleck, är bara någonting som är sorgligt hos annars duktiga forskare.
Det är också intressant att det enda exempel på forskning från Södertörn är Moira von Wrights. Om ni hade någon som helst koll på forskning hade ni också vetat att några av Sveriges mest respekterade forskare inom humaniora och samhällsvetenskap huserar på Södertörn, forskare som varit med och utsett von Wright till rektor.
För att göra det hela lite tydligare. Fysikvetenskapen är skapad av män, därmed är den kunskap som finns i fysikvetenskapen, (och för övrigt de flesta andra vetenskaper, framförallt de som menar att de är objektiva) färgad av sina manliga skapare. Fysiken skulle därmed, som von Wright påpekar, må bra av att se sig själv i spegeln, sina egna brister och problemen med de olika val som forskare har gjort, istället för att t.ex i blindo söka efter Higgs boson och, efter ett antal misslyckanden, bara hitta på än mer vilda fantasier om denna partikel. Sen kan man absolut fråga sig om vi inte bör uppfostra tjejer och killar på ett mer likartat sätt, och på så sätt komma runt problemet med undervisningen, men problemet med fysikvetenskapen kvarstår ju ändå. Att sedan inte högskolan har akademisk excellens som ett ledord är inte så konstigt Martin A. Allt vetenskapligt arbete strävar ju mot excellens, det blir bara ett onödigt påpekande. Det handlar istället för högskolan att nischa sig mot något mer specifikt än excellens.
En av dessa naturvetare som inte kan acceptera att deras vetenskap inte ger sanningen med stort S är som sagt den Tanja Bergqvist som Martin Christiansen hänvisar till. Och om det är några som är anti-intellektuella så är det ni. Att inte ha koll på den någorlunda konsensus som finns kring dessa grundläggande vetenskapsteoretiska frågor inom både humaniora och samhällsvetenskap, är skrattretande. Återigen: Läs nittonhundratalets kanske mest lästa filosofiverk, Thomas Kuhns De vetenskapliga revolutionernas struktur, och återkom sedan. Positivismen är död sedan länge...
En sista sak: Det är ni som står för fördumningen med er blinda tro på naturvetenskapen. Ni är inte bättre än de religiösa fanatiker ni så ofta avskyr.
#59 Peter H: Är det inte jobbigt för er vänstermänniskor att hela tiden dela in individer i grupper och sedan bestämma sig för vem som är God och vem som är Ond beroende på vilken grupp de hamnar i? Hur gör du om en rik, persisk muslim gör narr av en fattig, svensk kristen? Eller om en afrikansk person drar skämt om romer? Själv vill jag inte ge personer fler eller färre rättigheter beroende på hur "svag" socialister tror att deras grupp är, men jag är som bekant en empatilös anarkoliberal, så vad vet jag?
#59 Peter H, 2011-04-24, 08:3
"du ser ingen skillnad..."
Exakt!!! Jag gör ingen skillnad på människor p.g.a. något så banalt som hudfärg.
Tyvärr finns det allt för många rasister som bara kan se, och behandla, färgade människor som offer och svaga.
Däremot ser dom alltid vita människor som härskare och starka.
Detta tänk är kränkande och rasistiskt för både vita och svarta människor.
Och någonstans måste vi väl ändå kunna släppa historiska oförrätter och gå vidare. Eller?
#64 Gunilla Madegård: Jag tror du kan få problem att koppla samman mig med Sverigedemokraterna då jag är för fri invandring. Vad gäller "de grundläggande mänskliga rättigheterna/värdena" så ser jag inte en rättighet att inte bli "kränkt" som en följd av dåliga skämt som något önskvärt.
#62 John Nyzell, menar du att jag ska be om ursäkt för att jag tycker att Hitler är ond? Är vi så politiskt korrekta nu att vi inte ens får påpeka att någon gör fel?
Hitler delade in folk i grupper. Sydafrika under apartheid delade in folk i grupper (det är införstått i själva ordet apartheid). Slaveriet delade upp folk i grupper.
Försöker du länka mig med de företeelserna? Om så är fallet, ge fan i insinuationerna och tala i klarspråk.
#68 Peter H: Läs mitt inlägg igen. Jag har inget att tillägga förutom att du totalt har missuppfattat mig. (Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå hur en läskunnig människa skulle kunna missuppfatta mig så grovt, men du verkar se vad du vill se.)
#66 Ale He, inser du inte hur idiotiskt ditt argument är?
Dessutom gör du dig skyldig till exakt det jag kritiserat västvärlden för. Det vill säga att förringa slaveriet. Ert resonemang är att slaveriet inte var så farligt. Och om det nu verkligen var så farligt så fanns det andra som var värre än oss.
Det är också det som gör att slaveriets sår aldrig tillåts läka. När det gäller Förintelsen är vi alla överens om att det var ett stort brott mot mänskligheten. Men när det gäller slaveriet får vi bara ursäkter och undanflykter.
Fredrik!
Du är helt fel ute!
Slavhandeln är ett faktum, dessutom är det så att genom åren så är muslimerna de störrsta slavhandlarna!
Naturligtvis så får man skämta, med mer eller mindre framgång om slavhandel liksom man får skämta om muslimer, Allah och Mohamed!
Att en del muslimer inte tycker om att man skämtar med och om Mohamed mm får man ta med en nypa salt! Hävdar dom det i Sverige så har dom kommit fel!
Tyvärr så har det i Svea rike kommit in o blivit accepterat i media att inte nämna saker vid deras rätta namn!
Att slavhandel förekommit, i en del muslimska länder ända in i vår tid är ett faktum, att Zigenare misskött sitt varumärke så svårt att dom idag föredrar att kallas Romer är deras problem! Dom är ändå Zigenare! Samma sak med alla mer eller mindre fåniga omskrivningar för neger! Kalla dom vad du vill, dom är ändå negrer! Om dom upplever det som förnedrande att bli kallade negrer så är det deras problem att putsa upp vapenskölden så att dom kan känna sig stolta över att vara negrer!