Skitjobb

Foto: Scanpix.
om Skitjobb

Karin Wanngård (S): "Jag ber om ursäkt"

Mitt uttalande om att jag vill skaffa riktiga jobb till unga - men inte skitjobb - har väckt debatt de senaste dagarna. Låt mig vara mycket tydlig. Det finns i faktisk bemärkelse inga skitjobb. Det finns inga oviktiga uppgifter, inga skituppgifter. Det skriver Karin Wanngård, oppositionsborgarrådskandidat (S), som nu svarar på kritiken.


Om författaren

Karin Wanngård, 
Oppositionsborgarrådskandidat (S)

Mitt uttalande om att jag vill skaffa riktiga jobb till unga - men inte skitjobb - har väckt debatt de senaste dagarna.

Låt mig vara mycket tydlig. Det finns i faktisk bemärkelse inga skitjobb. Det finns inga oviktiga uppgifter, inga skituppgifter. Alla jobb är viktiga jobb. Alla jobb behövs för att samhället och näringslivet ska fungera. Var och en som är anställd är nödvändig för att vi ska kunna ha ekonomisk tillväxt, välstånd och resurser till skola, vård och omsorg. Jag vill be om ursäkt om det är så att människor känt sig träffade av det jag sagt.

Däremot finns det i dag en växande sektor av jobb med skitvillkor. Regeringens jobbkollaps och misslyckande med att få ned arbetslösheten tillsammans med allt hårdare krav på arbetslösa öppnar upp för en sådan marknad.

I Stockholm har det borgerliga styret kraftigt skurit ned på antalet komvuxplatser, men också på längre arbetsmarknadsutbildningar på jobbtorgen. Det innebär att unga i många fall måste ta anställningar på bara några veckor, istället för att utbilda sig till ett av de många bristyrken som finns i dag.

Jag vill istället se en långsiktig arbetsmarknadspolitik där vi investerar i de unga och där vi ställer krav på arbetsgivarna att ge schyssta villkor. Jag vill ta del i att städa upp i delar av arbetsmarknaden för att få bort de avarter som de facto finns i dag. Det handlar till viss del om telemarketingbranschen, men också om andra branscher. Jag hoppas där på ett gott samarbete med de berörda seriösa branschorganisationer som finns.

Låt mig slutligen en gång för alla be innerligt om ursäkt till alla de säljare som blivit upprörda av vad de uppfattade som en nedsättande kommentar om deras yrke. Jag har varit otydlig och kommentaren rycktes ur sitt sammanhang. Säljare har i många företag en enormt viktig roll. Utan säljare skulle ekonomin stanna och många företag relativt snabbt gå i konkurs. Säljare förtjänar respekt för den viktiga uppgift som de utför.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/35346

50 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

VOFF, VOFF, En pudel efter 2 dagar på jobbet. Karin jag antar att du följer Arne Ankas berömda devis. "Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter".
Det lär bli mycket avbön från den nya socialdemokratiska vänster trojkan.

Permalänk | Anmäl #1 Fundamentus, 2011-04-20, 14:39

Vad bra att du backade, gjorde en pudel, på ditt tidigare uttalande. Det som skulle förstärka ditt nya sätt att se på sk skitjobben vore också om du ville ta del av den verklighet som många av oss jobbar med idag, arbetssökande unga och lågutbildade med din gamla attityd till sk skitjobb. Där vi gång efter annan måste ha långa diskussioner kring varför det är viktigt att söka och ta sådana jobb, vad det kan ge den enskilde på sikt. Först och främst får man lön, man får även arbetskamrater och en social samvaro och inte minst kommer man in på den interna arbetsmarknaden där du och jag som har jobb finns, och där vi byter jobb med varandra. Ovan erfarenheter kan väl inte vara av ondo för en socialdemokrat? Dock håller jag med dig om att det finns all anledning att ser över olika branscher och rensa bort de oseriösa.

Permalänk | Anmäl #2 Mariana Hammare, 2011-04-20, 14:42

Instämmer i att det finns alldeles för många jobb med dåliga villkor.

Framförallt handlar det om offentliga sektorn där t.ex. vård- och omsorgspersonal får stå ut med precis vad som helst medan cheferna lyser med sin frånvaro.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2011-04-20, 14:47

Den här damen köper städhjälp via RUT och plockar samtidigt ner dessa hjälpande människor till noll och intet. Typiskt sossedemokratisk pampvälde. Vilken jevla dubbelmoral.

Permalänk | Anmäl #4 Christina Lundqvist, 2011-04-20, 15:01

Hej,
Det visar bara era taskiga värderingar. Ibland smiter de verkliga åsikterna fram. Jante och avundsjuka.
Vänligen avstå denna förlegade ideologi. Nämligen Socialismen. Dessa tankar en mycket mörk och människofientlig bakgrund. Det är förfärliga åsikter, som Sossarnas socialism, har sina grunder i! Även om den är uppblandad med annat. Dessutom äcklas man av deras självförtroende och tro på att deras ideologi är så förträfflig. FY För den lede!
Kom till sans och bli Liberal. " Religions-, tryck- och yttrandefrihet samt hänsyn till individens behov och rättigheter är grundläggande principer för liberalismen. Samt humanismen."

Permalänk | Anmäl #5 u_10062, 2011-04-20, 15:14

Visst finns det "skitjobb". Dels jobb som är extremt tuffa och fysikaliskt lortiga. Dessa skitjobb måste göras och dom som gör dom skall ha medalj.

Sen finns det mentala skitjobb. Jobb som har en manipulativ attityd.
Jag som egen företagare blir varje vecka utsatt för manipulativa telefonsäljare som skall kränga mental dynga med ohederliga metoder.

Sen finns det arbetsgivare som är skit. Såna som manipulativt utnyttjar ungdomar, invandrare och gästarbetare.
Skall det vara så jäkla svårt att förstå att detta är en cancer på samhällskroppen.

Permalänk | Anmäl #6 u_475, 2011-04-20, 16:05

Menar du den offentliga sektorn när du talar om "skitvillkor" eftersom det är så många där som inte trivs med sin arbetssituation?

Vad Gäller ungdomsarbetslöheten så undrar jag verkligen på vilka andra sätt, än de sätt ni använde under era 35 år vid makten innan den nuvarande regeringen kom till, ni tänkte lösa problemet idag?

Permalänk | Anmäl #7 Jörgen Trauner, 2011-04-20, 16:07

Varav hjärtat är fullt talar munnen. Vet ni hur man ser om en pudel är äkta eller falsk?

En äkta pudel: "Jag sade fel, för att jag tänkte fel. Det var min åsikt att fimosisoperationer är slöseri med pengar, men jag har läst på om det nu och förstått att min tidigare åsikt var hjärtlös."

En falsk pudel: "Jag var otydlig och det jag sade rycktes ur sitt sammanhang. Det var ett missförstånd att jag faktiskt menade att fimosisoperationer är slöseri med pengar trots att jag sade det fem gånger, formulerat på olika sätt och svarade ja på upprepade frågor om jag faktiskt tyckte så. Jag har alltid stött fimosisoperationer som en central och viktig fråga i mitt politiska uppdrag."

Det ovanstående... tja. Vad säger man? Det är aldrig en bra idé att låta som man gör i lunchrummet på partikansliet om kamerorna går.

Sossarna har alltid föraktat "pigjobb", förmodligen för att deras egna barn skulle vara tvungna att ta sådana jobb om de blev skickade till arbetsförmedlingen. Jag har aldrig fattat varför människor som gör ett arbete skall föraktas för det...

Permalänk | Anmäl #8 Sven P Andersson, 2011-04-20, 16:11

oj, en politiker som ber om ursäkt (på ett innerligt sätt också). All heder åt personer som vågar erkänna om de sagt något plumpt istället för att slingra sig.

Men annars tror jag de flesta faktiskt fattade vad hon menade från första början. Självklart finns det skitjobb, men det kanske är dumt att generalisera hela brancher. Bra med ett förtydligande att det var jobb med skitvillkor som avsågs (även om de flesta med minst hyffsad läsförståelse insåg detta från början).

Permalänk | Anmäl #9 Henrik Eriksson, 2011-04-20, 16:17

#3 Bo T.
Där hamnade du helt rätt!
Så som det går till i politikerstyrda regioner och landsting är en skam för hela arbetsmarknaden. Men, vad kan man förvänta sig när partiboken är oändligt mycket mer värd än kompetens.
Med relativt god insyn i förhållandena i Region Skånes sjukvårdsverksamhet så kan jag konstatera att om medborgarna medvetandegjordes om det totala slöseriet med skattepengar, beslut som måste ha tagits under massivt hjärnsläpp, alla dödsfall inom vården som direkt eller indirekt kan kopplas till högsta ledningens inkompetens så hade det hänt saker.
Men, även i denna fråga är gammelmedia knäpptyst ...

För att återgå till artikeln så kan man lätt konstatera att det inte nödvändigtvis finns skitjobb, men att de flesta inom 7-klöverns partitoppar GÖR ett skitjobb av annars viktiga uppgifter. åtminstone borde ha

Permalänk | Anmäl #10 leif w-n, 2011-04-20, 16:18

#10
Skulle vara:
Åtminstone borde de ha den goda smaken att skämmas över vad de åstadkommer.

Permalänk | Anmäl #11 leif w-n, 2011-04-20, 16:23

" få bort de avarter som de facto finns i dag" Just det, och det förstod jag redan från början att du menade. Jag är glad att Socialdemokraterna lyfter den här viktiga frågan.

#6 Anders B Westin och #9 Henrik Eriksson: Jag kan bara instämma.

Permalänk | Anmäl #12 Marion, 2011-04-20, 16:41

Ett finansborgarråd som inte kan överblicka konsekvenserna av ett så korkat uttalande.....
Vill vi verkligen att hon ska sköta ekonomin i Stockholm ?
Inte skulle jag anförtro henne min plånbok iaf.

Permalänk | Anmäl #13 Per Lundberg, 2011-04-20, 17:14

#8 Sven P; precis så uppfattar jag också hennes ursäkt.

Karin Wanngård erkänner inte att hon har sagt något korkat, att hon nu förstår bättre, hon har bara fått reda på att det inte var bra sagt ur väljarsynpunkt. Och påstår därför att hon egentligen avsåg något helt annat än det hon faktiskt sade.

Dessutom känns det ganska obehagligt att ha en politiker på en ansvarsfull post, som har ett allt som oftast vinklat TV-program som en av sina första uppvisade kunskapskällor, att vilt och omdömeslöst generalisera från. Trodde Karin Wanngård på Bagdad Bob också, som en i alla lägen säker källa?

Permalänk | Anmäl #14 Mayo Mellberg, 2011-04-20, 17:22

Häh? Härom dagen så fanns det skitjobb och nu finns det plötsligt inga? Står inte KW för vad hon säger, utan hittar på nytt helt utan eftertanke just för stunden? Har hon ingen fast syn på saker och ting eller vad är det frågan om? Vilse i pannkakan...

Och visst finns det skitjobb! Jag har själv jobbat med sådant. Illaluktande, tungt. Men det ska göras. Bara att bita ihop och se till att det blir utfört.
Men KW har antagligen aldrig hållit på några skitjobb, det anser hon sig väl för fin för, precis som allt annat vänsterfolk som bara ser ned på oss i Arbetarklassen!

Permalänk | Anmäl #15 Leif D, 2011-04-20, 17:41

Klart det finns skitjobb. Däremot är definitionen av vad som anses vara skitjobb oklar. Att städa pendeltågstoaletter på natten är ett skitjobb, föga avundsvärt och med låg status. Men jobbet måste göras, och vi har folk som gör det. VARFÖR gör dom det? Jo, dom kanske skolkade i skolan och med sitt CW inte kvalificerade sig till något annat jobb.

Vi ska vara mycket tacksamma för att dessa lågutbildade personer trots allt väljer att ta dessa jobb istället för att sjukskriva sig.

En majoritet av mänskligheten upplever dylika arbetsuppgifter som otrevliga, och kvalificerar sig därför för definitionen skitjobb.

Men inte alla... Det finns människor som faktiskt kan göra precis vad som helst som sysselsättning. För dessa människor är det inte ett skitjobb.

Vi ska inte hyckla och mörka. Det finns skitjobb. Jag är medelålders och har aldrig hört någon skryta med att dom mockar koskit.

Förvånansvärt nog så hände det något för 20 år sedan. Då fick från ena dagen till den andra, sopåkare en kraftigt höjd "status". Förmodligen för att det kom fram i media att sopåkare faktiskt tjänade relativt bra.

Allt kanske handlar om hur mycket man tjänar. Tjänar man 12000 per månad för heltid, så definieras det som skitjobb i allmänhetens ögon.

Gör man däremot ett snarlikt jobb men tjänar 42000 i månaden så klassas det knappast som ett skitjobb. Sensmoralen är att det är nog lönen som avgör vad som är skitjobb eller inte.

Att förneka att det finns skitjobb är bara ett tecken på underkastelse under den politiska korrektheten.

Permalänk | Anmäl #16 Janne Berggren, 2011-04-20, 17:58

Karin Wanngård.
Det är alldeles sant att det idag finns en växande sektor med just "skitjobb". Det var ju det du sade och du borde egentligen inte bett om ursäkt. Högerregeringens anhängare angriper dig nu och låtsas inte förstå att dessa mängder anställningar med usla villkor blivit samhällets verklighet. Och att de jobben lastas på ungdomar. Högerdebattörerna låtsas att de är dummare än de är. De är i verkligheten väl medvetna om att arbetslöshetens höga siffror ger fritt spelrum för oseriösa arbetsgivare. Fritt spelrum för låga löner -- som ingen kan leva på. Och att arbetsgivarna nu kan hantera de anställda som de vill.
- Det var bra att du tog upp detta mörka samhällsproblem. Som växer för varje dag.
Ulla Johansson

Permalänk | Anmäl #17 Ulla Johansson, 2011-04-20, 18:17

voff voff

Permalänk | Anmäl #18 t, 2011-04-20, 18:38

Skitjobb hit och skitvillkor dit. Det är svårt att ha förtroende och ens respekt för en politiker vars språk ligger på en genomsnittlig 13-årings nivå.

Permalänk | Anmäl #19 Erik Nyberg, 2011-04-20, 18:52

Jag tror inte att man ska vara rädd för att slänga sig mer termen "skitjobb" - det är därför synd att du backar från det, Karin Wanngård. Jag hade hoppats att du skulle rida ut stormen och framföra de brister som finns inom t.ex. telemarketing där många unga arbetar på ren provision - vilket resulterar i extrema låga timlöner när man slår ut det. Tråkigt.

Permalänk | Anmäl #20 Tobias Schelin, 2011-04-20, 19:51

Tycker att hon försöker förklara för otorkade valpar vad "skitjobb" menas. Vilket vi andra vanligt funtade människor förstod med artikeln.

Men fortsätt sänk ungdomar i låglöneträsk med dåliga villkor och otrygga anställningar. De ni sa värnade om vid valet. och bry er inte om utförsäkrade och fas 3are som måste ta ett jobb med låg lön och som klarar knappt hyran.

Kan likna borgarnas feltolkning om Karin uttalande med Ulf Adelsohn med de bevingade ord om Fredrik Reinfeldt "Goda yxskaft"

http://alturl.com/ans3v

Permalänk | Anmäl #21 Leine Johansson, 2011-04-20, 20:15

Även om hon ber om ursäkt är det ju så hon tänker. Det är skillnad på jobb och jobb. Vissa jobb ska helt enkelt inte göras. Själv skulle jag tycka det var ett skitjobb att behöva hämta skorpor från NK till Göran Persson när han var Statdsminister. Men, det var ju tydligen någon som fick det jobbet.

Permalänk | Anmäl #22 Michael Lindblom, 2011-04-20, 20:16

#10 Inget går upp mot Landstinget Blekinge, 269 milj i underskott, ingen ansvarsfrihet för landstingsstyrelsen och ändå sitter ansvariga kvar.
#20 Nu blandar du ihop sakerna tror jag, det du beskriver är ju just skitvillkor och inte skitjobb. Jobbade man med vettiga villkor i telemarketingbranchen så är ju jobbet ok i sig. Det kan väl inte vara så "skitigt" att sitta och ringa, bara man har bra villkor i anställningsavtalet.

OT så vill jag bara hålla med de som skrivit att det nog var så hon tänkte men slant lite i kommunikationen mellan hjärna och talorgan ;)

Permalänk | Anmäl #23 Johan C-berg, 2011-04-20, 20:54

Karin Wanngård tog upp en viktig fråga, nämligen att det finns jobb med väldigt dåliga villkor, jobb som får människor att må psykiskt dåligt. Då får man faktiskt kalla de för vad de är, "skitjobb". Det betyder inte att de som jobbar med dem är skit på något sätt, Men man måste kalla saker för dess rätta namn för att kunna göra något åt det. Och villkoren i vissa branscher är verkligen något som det behöver göras något åt. Bra att Karin tar upp denna fråga. Jag hoppas att även Alliansen kommer att göra det.

Permalänk | Anmäl #24 u_1521, 2011-04-20, 20:54

Problemet är inte att den bortskämda såssan tycker att somliga jobb är skitjobb. Det vidriga är att hon inte tycker att städjobb, hamburgarvändarjobb och andra supernödvändiga jobb inte är värdiga sysselsättningar.

Det är det vidriga och ett tydligt bevis på socialdemokratins mentala kollaps. Fria svenska män och kvinnor som försörjer sig själva och de sina på ett hederligt arbete är det finaste som finns och grunden till vårt välstånd.

Permalänk | Anmäl #25 Tom Croker, 2011-04-20, 20:57

För MIG personligen innebär din okunniga artikel att alla skitjobb är värda att ta. Men jag kan ALDRIG acceptera att jag får ca 3.600 i månaden medans min så kallade "arbetsgivare" får 5.000 i månaden för mitt /vårt slavarbete, däri ligger skillnaden för MÅNGA av oss.
SÅ jag hoppade av innan Fas 3. Gudskelov för det. I dagens Sverige UTNYTTJAS de arbetslösa/utförsäkrade, oavsett vilken utbildning de/vi har. Det är en stor SKAM rent ut sagt.

Permalänk | Anmäl #26 u_1904, 2011-04-20, 21:00

Ska man verkligen behöva dela samhälle med denna typ av människor. Nej, det är hög för ordentlig segregation så att vi slipper människor som har svårt med gränsen mellan ditt och mitt.

Permalänk | Anmäl #27 Robert Pettersson, 2011-04-20, 21:03

HÖG TID, ska det vara.

Permalänk | Anmäl #28 Robert Pettersson, 2011-04-20, 21:05

Det vidrigaste med många av kommenterna här är att de som skriver ger fullständigt fan i villkoren som vissa tvingas jobba under! Det enda de bryr sig om är att få ge en snyting åt en politiskt motståndare. Pinsamt!

Och jag är medlem i folkpartiet, det innebär inte att jag tycker alla förslag som kommer från socialdemokrater är skit. De som agerar så visar bara att de inte är självständigt tänkande människor.

Permalänk | Anmäl #29 u_1521, 2011-04-20, 21:22

#21. Jag håller fullständigt med dig. Du skriver...."Men fortsätt sänk ungdomar i låglöneträsk med dåliga villkor och otrygga anställningar. De ni sa värnade om vid valet. och bry er inte om utförsäkrade och fas 3are som måste ta ett jobb med låg lön och som klarar knappt hyran."
Ingen kan komma ifrån att detta blivit en rå och omänsklig behandling av svaga människor de senaste åren. När det gäller ungdomar har jag en son på 20-21 år som har blivit "lurad" vid tillfälliga anställningar på sin lön. Det är SKAMLIGT hur de behandlar unga människor som verkligen vill ha ett jobb.

Permalänk | Anmäl #30 u_1904, 2011-04-20, 21:34

Fascinerande att folk anstränger sig så hård för att missuppfatta politiker man inte håller med. När jag läste Karin första uttalande så förstod jag henne så som hon beskriver det nu. Inget konstigt med det uttalandet. Ungdomar ska inte behöva tacka ja till vilka skitvilkor som helst. Jag håller inte alltid med Karin i hennes politik, men att tro att hon anser att människor som utför vissa "okvalificerade" jobb inte är värda "respekt" är faktiskt ganska långsökt.

Permalänk | Anmäl #32 Emanuel Olsson, 2011-04-20, 22:11

Oförlåtligt klantigt. AVGÅ!

Permalänk | Anmäl #33 Peter Ingestad, 2011-04-21, 04:12

#32. Ja, som det är nu blev det ju Dubbelfel. Hade hon stått på sig hade det väckt respekt åtminstone. Nu framstår hon som enbart ömklig, och det duger inte alls.

Permalänk | Anmäl #35 Peter Ingestad, 2011-04-21, 04:15

Fegt Karin! Att för 50 kr/timme och 10kr/prenumeration, sitta på ett callcenter och ringa upp folk med ett erbjudande om strump-prenumeration ÄR ett SKITJOBB. Det kan du säga och stå för utan att någonsin backa.
Sen finns det, som du säger, jobb med skitvillkor.

Permalänk | Anmäl #36 Mattias Fredriksson, 2011-04-21, 05:41

"Jag har varit otydlig och kommentaren rycktes ur sitt sammanhang."

Ovanstående säger bara en person som "gör en pudel" därför att en PR-konsulent informerat henne om att hennes uttalande kostat henne politiskt förtroende. Problemet, och anledningen till att hon backar, är att folk blev upprörda, inte att hon insett att hon faktiskt hade tveksamma åsikter.

Detta gör mig så ledsen. Om våra politiker skall ljuga för oss, kan de åtminstone inte göra det så att vi kan bli lurade? Annars tar det rätt hårt på självkänslan att människor som inte ens klarar av att ljuga trovärdigt skall representera oss...

Att det sedan finns dåliga villkor i vissa branscher, är knappast en nyhet. Hon bör nog tänka sig för lite grand innan hon kör på sitt korståg mot de dåliga villkoren - företagen lär inte höja folks löner och ge bättre villkor utan att massvis av jobb försvinner.

Permalänk | Anmäl #37 Sven P Andersson, 2011-04-21, 07:33

"Däremot finns det i dag en växande sektor av jobb med skitvillkor."

Menar du att det inte existerade någon form av jobb med "skitvillkor" då vi hade ett socialdemokratiskt styre i vårt land?

Permalänk | Anmäl #39 Rune Wåhlin, 2011-04-21, 08:07

Varför ta tillbaka när du har rätt. Att jobba som telefonförsäljare på ett call center mot provision ÄR ETT SKITJOBB som ingen ska tvingas att ta. Vill någon ha jobbet - OK för mig. Jag kommer att fortsätta vara lika avvisande om ni ringer mig och stör mig utan att jag bett om det. Men ingen ska tvingas ta ett jobb där den som utsätts för deras "arbete" i de flesta fall bara blir irriterad.

Jag har i mitt jobb som socialsekreterare träffat ett par stycken som först var överlyckliga över att dom fått ett jobb - "Nu slipper du mig" sade dom. Ett tag senare var dom tillbaka jättebesvikna. Den förtjänst dom fick ihop täckte inte månadskortet till arbetet och merkostnaderna i form av dyrare matkostnad. Dom var lurade helt enkelt! Jo Karin, det finns skitjobb som ingen ska tvingas att ta.

Permalänk | Anmäl #40 Sven Ohlsson, 2011-04-21, 08:32

Ja, visst blir man orolig för sossarnas framtid.
Juholt håller ett strålande linjetal som fokuserar på alliansens målmedvetna arbete att skapa en svensk underklass. Sen tar han till sig en marknadsliberal parhäst och backar på nästan varje punkt.

Karin Wanngård säger äntligen det alla vet och alla utom Timbro vill att någon säger. Det finns skitjobb och det finns jobb med skitvillkor.
Sen ber hon om ursäkt!
Men va fan Karin. Sverige behöver en riktig opposition mycket mer än vi behöver en mesig socialdemokrati i regeringsställning.
Om du stöttar borgerlighetens människosyn att utsatta människor ska vara stolta över sin tillvaro istället för att inse att dom är förtryckta går du ju Timbros ärenden. Svenskt Näringslivs hjälpgumma. Det var väl inte det du ville bli?

Permalänk | Anmäl #41 Olof Lindberg, 2011-04-21, 09:24

Det är inte första gången som Socialdemokrater tycker till om olika yrkesgrupper. Säljare är skitjobb, de som arbetar med städ- och hemservice är pigor och McDonald's är ondskan på jorden.

Wanngård bekräftar med sitt uttalande och sin pudel att sossar lever i en värld full av fördomar, Jantelag och vanföreställningar.

Permalänk | Anmäl #42 Olah Örtengren, 2011-04-21, 10:01

Det hedrar dig verkligen Karin att du ber om ursäkt. Mången har nog blivit riktigt kränkta av ditt uttalande.

Sedan håller jag med dig på att et finns vidriga arbetsförhållanden. Problemet är bara att det fanns också när S var vid makten och ni ville inget göra för att skydda de anställda. När ni är i maktens korridorer glömmer ni också s k vanligt folks problem. Tyvärr, tror jag inte längre på politiken och att den kan skapa ett gott liv för oss alla. Det får vi var och en ta tag i själva.

Permalänk | Anmäl #43 Tommy Wingren, 2011-04-21, 13:28

Sverige behöver fler skitjobb!
Det skulle gynna invandrare, outbildade och folk som i allmänhet har svårt att få in en fot på arbetsmarknaden.

Permalänk | Anmäl #44 Daniel Ekström, 2011-04-21, 14:39

Nej, fröken Wanngård, det är vi som ska be om ursäkt!

Det är uppenbart att samtliga missuppfattade vad du _egentligen_ menade, och gick helt på vad du sa!

Jag hoppas du kan förlåta oss dumdristiga människor som trodde att du menade vad du sa. Det står nu helt tydligt att så ej var fallet och tillåt mig tala för alla oss dumstrutar när jag säger:

FÖRLÅT!

Permalänk | Anmäl #45 Viktor Andersson, 2011-04-21, 14:58

#45. Så fungerar det också. Hemtjänsten vilar tungt på invandrare, som gör ett fantastiskt jobb, som svensk ungsdom håller sig för god för. Vad de har för lön vet jag inte. Skitjobb är det abdolut inte. På så sätt har Sverige stor vinst av invandringen, något alltför många glömmer.

Permalänk | Anmäl #46 Peter Ingestad, 2011-04-21, 16:57

#44 menade jag.

Permalänk | Anmäl #47 Peter Ingestad, 2011-04-21, 16:58

Vill du veta varför regeringen och riksdagen satt i system att ljuga mot 25% ungdomsarbetslöshet som dumpas i FAS 3?

http://diskriminerades4.wordpress.com

Permalänk | Anmäl #48 Thomas Karlsson, 2011-04-21, 18:44

Be aldrig om ursäkt för att de försöker svärta dig.. säg sanningen istället att de vill dra bort fokus om att det är dåliga arbetsvillkor på allt mer arbetsplatser i Sverige

Permalänk | Anmäl #49 Tibor Alexander Siveri, 2011-04-21, 22:18

Varför backa? Du hade ju rätt!

Permalänk | Anmäl #50 Birgitta Didrikson, 2011-04-22, 06:51

Förstår inte helt hur millningsfrågan ska uppfattas men valde följande tolkning: begreppet skitjobb avser främst beteckningen skitjobb och om man anser det vara en adekvat benämning på företeelsen så millar man glad. Det gjorde jag. Har själv ett lågstatusjobb med hederligt betalt, övertidersättning, ob, semester, fria arbetskläder, anställningstidsreglerad lönestegring etc, etc. Dessutom finns en mycket stark fackförening, anslutningsgraden ligger nära 100%. Det är såvitt jag förstår inte den här typen av arbeten som Wanngård så riktigt benämner skitjobb. Skiten består i närmast total avsaknad av anställningstrygghet, provisioner som är rena fantasierna och dessutom inte sällan rent kriminella metoder. Ett av de värsta företagen är telefonioperatören 3:s försäljningsbolag. Vet inte vad de heter för närvarande, de byter namn ofta, svarar inte gärna i telefon och ljuger friskt. Sådana skojare borde inte belönas genom att man stödjer deras uppdragsgivare. Dessutom borde Wanngård stå på sig och inte vika ner sig för de reflexmässigt gastande kränkthetsombud som alltid låter höra av sig

Permalänk | Anmäl #51 Mats G. Jönsson, 2011-04-22, 10:14

Varför be om ursäkt? Du har ju rätt Wanngård!
Ett skitjobb är ett skitjobb är ett skitjobb!

Tack för att du bidragit till att frågan om skitvillkor på arbetsmarknaden nu debatteras!

Permalänk | Anmäl #52 Malin Lundquist, 2011-04-22, 17:32

Ryggradslöst att ljuga sig ur ett uppriktigt uttalande.
Klart att det finns skitjobb.
Nu vet vi att också denna politiker kommer ljuga sig fram i karriären.

Permalänk | Anmäl #53 TAGE UNIKSSON, 2011-04-22, 19:46

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.