Allt under 100 kr i timmen för person fyllda 20 år är att betrakta som skitjobb. Det är min definition.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2011-04-21, 06:38
Den helt förkrossande majoriteten av alla "skitjobb" är i offentliga sektorn som massproducerar utbrända människor pga helt absurda arbetsvillkor.
Jag behöver väl bara nämna vård, skola, omsorg så förstår alla vad det handlar om.
När det gäller telemarketing borde hela branschen ställas inför rätta för förargelseväckande beteende för att sen läggas ner. Det finns ingen samhällsnytta i att trakassera och tvinga på oskyldiga människor saker de inte behöver.
Grundproblemet är att politiker som Tobias Schelin inte gör gör sitt jobb och åtgärdar systemfelen utan sitter och hoppas att "någon annan" ska rätta till dem som inte har någon möjlighet.
Det är inte fackets uppgift att upprätthålla lagarna osv.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-04-21, 06:39
Man ska tala klarspråk och inte hyckla. Ingen kan påstå nåt annat än att dom slags jobb där ungdomar står på gator, torg och köpcenter och försöker tjata på folk nya telefonabonnenmang eller elabonnemang skulle vara riktiga jobb. Dessa jobb är skitjobb och ingenting annat, dom tillför ingen typ av samhällsnytta.
Permalänk | Anmäl
Jonny Åkesson, 2011-04-21, 06:53
Till slut fick man med en politiker - Tobias - som själv haft ett skitjobb. Och som gav lite sans och balans till debatten.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-21, 07:26
Om de sk skitjobben vore så meningslösa som debatten ger sken av skulle de inte finnas. Var är facken? Organisera säljarna i stället för att tala nedsättande om deras jobb.
När till och med Wanngård gör avbön borde väl en varningsklocka ringa. Grattis till folkpartiet. Vilket självmål!
Permalänk | Anmäl
P Åke Jansson, 2011-04-21, 07:45
Instämmer. Jag arbetar med ungdomar som är helt, eller delvis, ute på arbetsmarknaden. Mina elever berättar om företag som bryter mot ex arbetstidslagen, semesterlagen och inte minst mot arbetsmiljölagen. Dessa ungdomar blir tidvis utnyttjade på ett sätt som en vuxen aldrig skulle acceptera. Ibland är det fråga om kriminalitet. Ingen lön efter 10 veckors sommararbete är inte populärt och det är ytterligt märkligt att ex Svenskt Näringsliv inte uppfattar detta som ett problem när deras motpart, fackförbunden, gör det. Varför är det LO som har en hjälptelefon och inte Svenskt Näringsliv, trots att den som har gjort fel tillhör Svenskt Näringsliv.
För alla som inte förstår vad det handlar om så är det att vuxna tar pengar från barn. Det är förkastligt att ta godis från barn men ifråga om pengar tycker uppenbart att flera vuxna i vårt samhälle att det är OK. Vilken genuint rutten syn på våra ungdomar.
Permalänk | Anmäl
u_10817, 2011-04-21, 08:37
Helt rätt. Det finns skitjobb med skitvillkor. Hade vi inte haft en stor grupp arbetslösa som inte kan få jobb hade i stort sett ingen velat ha dessa jobb som nästan uteslutande går ut på att lura människor. Just det - SKITJOBB!
Permalänk | Anmäl
Sven Ohlsson, 2011-04-21, 08:37
Att städa toaletter är ett skitjobb om lön och arbetsvillkor är skit.
Inte arbetsuppgifterna i sig.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-04-21, 08:42
Vi borde se till så att alla nya telefonabonemang automatiskt är anslutna till NIX. Undrar varför telefonbolagen inte vill värna om sina kunder och gör detta?
Permalänk | Anmäl
Martin Lindh, 2011-04-21, 08:52
Utmärkt Tobias Schelin!
Naturligtvis finns det skitjobb. Tänk om fler alliansföreträdare än du kunde inse det. Eller rätter sagt om fler kunde se det som ett problem.
Men det förhåller sig tvärtom så att i den politik alliansen tillämpar är gynnande av skitjobb genom försvagning av arbetslivslagar och regelverk en medveten strategi för att minska löntagarnas makt och stärka företagens. Och försämrade trygghetssystem är en medveten strategi för att tvinga folk att ta skitjobben. Eller hur?
Din erfarenhet och din analys är trovärdig men inte din politiska hemvist. Åtminstone inte samtidigt.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-21, 09:01
Martin Lindh Det borde i stället vara självklart att dessa hyenor inom krämarbranchen som dessa telemarketingföretag utan tvekan är endast ska få trakassera sådana personer som anmält sig till ett joxregister. Funkar utmärkt när man har ett hotmailkonto. Man får bara reklam från företag som man tackat ja till att få reklam från resten hamnar i skräppostkorgen så man slipper störas av skiten.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-04-21, 09:32
Tvivlar på att Tobias Schelin kommer stanna i fp så länge till. Visst måste det finnas en någorlunda flexibel marknad där unga får prova på att sälja på provision. Är det en dålig produkt och en dålig säljorganisation så lär inte företaget klara sig länge till. Facket har tyvärr förstört väldigt mycket och det höll på att gå väldigt illa innan nya krafter kom som ger unga möjlighet att komma in på arbetsmarknaden. Det visar sig snabbt om ett bolag är oseriöst och då slås det ut från marknaden.
Permalänk | Anmäl
GöranBoB, 2011-04-21, 09:33
#10 Olof Lindberg
Tack för kommentaren! Man kan absolut diskutera om min politiska tillhörighet verkligen är en fördel när det kommer till det här ämnet. Dock är jag övertygad om att Folkpartiet ändå har ett visst utrymme för att debattera de här frågorna även internt, och att det går att påverka för en bättre politisk inriktning om man gör det på ett bra och trovärdigt sätt. Jag tror det är svårare inom t.ex. Moderaterna där det inte ens finns ett socialliberalt arv att luta sig mot i frågor som gäller socialt ansvarstagande.
#5 P Åke Jansson
För det första så är mitt debattinlägg inte representativt för Folkpartiet. Det är mina egna åsikter, men det är också ett ställningstagande som jag gärna arbetar för både internt och externt. För övrigt så kan jag inte på något sätt se hur detta är ett självmål. Att Wanngård har valt att backa är bara beklagligt, även om även hon i sin senaste artikel klargör att vi behöver arbeta för att få schyssta villkor på hela arbetsmarknaden.
#2 Bo T
Jag arbetar gärna för att åtgärda de systemfel som finns. Från politiskt håll så har man allt för länge skjutit på problemet att det finns oseriösa arbetsgivare som går runt på att utnyttja unga och andra människor med en svag anknytning till arbetsmarknaden. Tyvärr så är det ett långsiktigt arbete att få till ett sådant politiskt ansvarstagande. Dessutom är det väldigt många ideologiska hinder att komma över - det händer allt för ofta att ideologi går före sunt förnuft på området.
Permalänk | Anmäl
Tobias Schelin, 2011-04-21, 09:33
Tobias#13
Kul att du för en dialog.
Jag förstår att du är socialliberal. Tyvärr är det inte så många längre som kan skilja på alla varianter av liberalismen. Liberal är ett begrepp så urvattnat att det används som täckmantel för nästan vad som helst från socialdemokrati till bombhöger och rent statsfientliga libertarianer.
Det är väl bara V som idag inte vill kalla sig liberaler och ändå är det dom som står närmast goda socialliberaler som John Rawls. Världen är faktiskt upp- och ner.
Jag önskar dig alla framgång att vända den folkpartistiska auktoritetshyllande och demoniseringsälskande kanonbåten till en socialliberal kurs igen. Hoppas du har många meningsfränder i det fördolda.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-21, 09:58
Min undran är bara, när ska Tobias Schelin bli uppsagd från sina uppdrag. Med sådana alliansföreträdare kanske det skulle gå att föra en sansad debatt.
http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-byter-ut-adelsohn
Permalänk | Anmäl
Claes Muschkin, 2011-04-21, 10:16
Bra rutet, Tobias!
Alla som gått grundkurs i företagsekonomi/administration förstår hur man använder mänsklig nöd för att kontrollera och manipulera.
Kan jag försöka övertyga dig om att en basinkomst för alla skulle ge individer möjlighet att välja meningsfulla jobb, som t.ex. städa toaletter för att det bidrar till andras trivsel?
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Gannholm, 2011-04-21, 10:17
"Jag arbetar gärna för att åtgärda de systemfel som finns."
Jag tror dig, #13 Tobias Schelin, men då måste du bli medveten om systemfelen.
Systemfelet med telemarketing är att själva affärsidén är kriminell. Det kan inte vara lagligt att ringa och trakassera människor. Undantag om personen själv bett om det förstås.
Systemfelet i offentliga sektorn är att man av ideologiska skäl blundar för att en hel del människor är "besvärliga" och skapar otrivsel och stress runt omkring sig.
Systemet måste hantera dessa personer, det ska inte vara upp till offren att göra det.
Jan Björklund har ju förstått att det inte är mobbningsoffren som ska flyttas utan mobbarna. Varför inte utvidga perspektivet till hela offentliga sektorn och ersätta den gamla socialdemokratiska världsbilden med en liberal?
Det finns en Lex Sara och en Lex Maria. Varför inte en Lex rötägg?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-04-21, 10:37
Och vilka jobb ska ungdomarna få tillgång till på en så rigid arbetsmarknad som den svenska? Problemet är inte att det existerar "skitjobb". Problemet är att man minskat möjligheterna att få andra jobb med LAS och andra regleringar. När sedan ungdomsarbetslösheten pga ständigt nya regleringar går upp till ännu högre nivåer får man justera ned siffrorna med riktiga "skitjobb" i kommunal regi. Exempelvis några påsksovjetiska "nyckelpigor" eller andra meningslösa arbetsuppgifter.
Problemet med "medelsvensson" är att han inte lärt sig att se sambandet mellan orsak och verkan. I stället ropar man på förbud mot "skitjobb" och tar därmed bort den sista möjligheten för ungdomarna att komma in på arbetsmarknaden.
Att sedan populistiska politiker sedan hakar på ligger i politikens natur.
Permalänk | Anmäl
David T Eriksson, 2011-04-21, 10:50
Bra skrivet. Jag tycker oerhört synd om dessa stackars ungdomar som utnyttjas på det här cyniska sättet.
Att säga "skitjobb" är förstås inte ett dugg Politiskt Korrekt numera i somliga människors ögon, men det råkar vara en adekvat beteckning på den sorts jobb som nämns i artikeln.
Däremot finns det arbeten som verkligen behövs, men som kanske inte är så attraktiva -- vanligen inom vård & omsorg. Men då finns det åtminstone kollektivavtal som reglerar det hela, semesterförmåner osv.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-04-21, 12:17
BoT
Skithög är ett evolutionärt utfall.
Skithögar finns således både i den privata och offentliga sfären.
Så jag förstår inte din upphakning vid offentlig sektor.
Damerna som jobbar Systembolaget i min stad är de trevligaste affärsanställda av alla. Jag har gett dom dagens ros vid flera tillfällen.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2011-04-21, 12:21
David T#18
Jag vet inte om det är särskilt klokt. I ditt inlägg hånar du dina medmänniskor för att inte förstå sambandet mellan orsak och verkan med visar samtidigt att du själv inte förstått sambandet mellan försvagningen av LAS, arbetslösheten och skitjobben.
LAS hindrar inga anställningar eftersom anställningar inte beror på företagens vinstnivå utan på behovet av arbetskraft.
Försvagade anställningslagar skapar inga arbetstillfällen eftersom det bara sänker lönerna och höjer vinsterna. Den totala konsumtionen minskar eftersom anställda köper upp alla sina pengar men företagare bara konsumerar en del av sin inkomst. Om du tror att dom av ren välvilja använder pengarna som blir över till att anställa personal dom inte behöver är du rätt naiv.
Det du hoppas ska förbättra tillvaron kommer att sänka din lön och göra fler arbetslösa. Det är någon annans tillvaro som förbättras.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-21, 12:49
Om det är samhällsnyttan som avgör vad som är skitjobb, så är väl politiker, journalister och kulturarbetare de värsta skitjobben som finns. Då borde de samtidigt ha en lön därefter!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-04-21, 14:08
Om man trampar i klaveret bör man stå still, eller som Wanngård, be om ursäkt. Förakt för arbetande människor är bara gångbart bland flummare på yttersta vänsterkanten. Nu glömmer vi detta och går vidare.
Permalänk | Anmäl
P Åke Jansson, 2011-04-21, 14:09
Tack Tobias för en välformulerad artikel. Det är klart att man kan säga att det finns "skitjobb" utan att man på något sätt föraktar människor som utför dessa jobb. Ordet "skit" kommer så klart av att det är skitdåliga arbetsvillkor vi pratar om, inte skitdåliga människor eller branscher.
Jag har tagit många skitjobb mina dagar. Jag vet att de finns.
En fråga till er som reagerat så starkt: Hur ska man någonsin få bukt på ett problem om man som politiker inte ens får påtala att det finns ett problem utan att folk blir kränkta? Måste politiker i alla situationer och i alla twitterinlägg man gör ha en liten signatur eller PS som säger att man inte föraktar de människor man vill hjälpa? Det är ju störtlöjligt.
Som du skriver försöker Johan Folin m.fl. endast vrida debatten till något annat. De förstår ju detta, men utnyttjar situationen för att få några politiska poäng. Det är inte snyggt. Jag är inte avundsjuk på er politiker som lever med detta pajkastande oavbrutet.
Permalänk | Anmäl
Emanuel Olsson, 2011-04-21, 15:26
Olof Lindberg:
"LAS hindrar inga anställningar eftersom anställningar inte beror på företagens vinstnivå utan på behovet av arbetskraft."
Jag har för det första inte påstått att anställningar skulle bero på företagets vinstnivå även om jag inte heller påstår att det inte skulle finnas ett samband. Däremot verkar du inte förstå hur små och medelstora företag fungerar när de ska anställa. Du kanske borde testa att anställa själv? Jag som till skillnad från dig både haft anställda och haft "skitjobb" vet att de svaga i samhället, dvs ungdomar, äldre, invandrare och långtidssjuka inte anställs då de innebär en för stor risk i förhållande till vad företaget måste investera i dem.
"Försvagade anställningslagar skapar inga arbetstillfällen eftersom det bara sänker lönerna och höjer vinsterna."
Fel! Det sänker riskerna för företag att anställa någon tillhörande de svaga grupperna som annars inte skulle fått chansen. Detta innebär att det blir lättare för företagen att expandera då de därmed får tillgång till en större arbetskraftsmarknad.
" Den totala konsumtionen minskar eftersom anställda köper upp alla sina pengar men företagare bara konsumerar en del av sin inkomst."
Den totala konsumtionen minskar INTE när fler får arbeten.
"Om du tror att dom av ren välvilja använder pengarna som blir över till att anställa personal dom inte behöver är du rätt naiv."
Det är inte välvilja som skapar fler arbeten utan lägre trösklar för arbetsgivare och arbetstagare. Dina regleringar förstör bara jobb.
"Det du hoppas ska förbättra tillvaron kommer att sänka din lön och göra fler arbetslösa. Det är någon annans tillvaro som förbättras."
Intressant att möta en modern människa som fortfarande tror på nollsummespelteorin. Eller så är du bara ett särintresse som bevakar den suboptimering som dagens arbetsmarknad skapat.
I vilket fall så är du just typexemplet på den medelsvensson som inte förstått sambandet mellan orsak och verkan. Vet inte om det är förakt jag känner för människor som du. Jag är mest ledsen för Sveriges ungdomar att det är människor som du som förstör deras framtid.
Permalänk | Anmäl
David T Eriksson, 2011-04-21, 16:18
Har jobbat på bygget senaste 14 dagar,år 63 år,pensionär egentligen,har hanterat 20 kgs bilningsmaskin 8 timmar om dan(rek från facket-20 min om dan)helt slut men tar man ett jobb skall man fullfölja det också,jag kallar det jobbet jag hade ett veritabelt skitjobb men det måste utföras säger politikerna vad de vill,jag är av det gamla stammen och har utfört nog flera skitjobb än de flesta ungdomar kan ens räkna upp,kunde jag stå på en torg och snacka skit och försöka kränga abonnemang skulle jag räkna sånt som semester----,nya tider,nya åsikter tydligen,i min ungdom fanns inga skitjobb,bara jobb-----------
Permalänk | Anmäl
Seppo Muhonen, 2011-04-21, 16:36
David T
Även om jag numera, närmare pensionsåldern, är anställd igen så har jag i många år drivit företag. Som mest hade vi 50 fast anställda väl betalda medarbetare. Goda villkor och kollektivavtal. Dessutom i en mycket konjunkturkänslig bransch, byggprojektering.
Det enda du riskerar när du anställer är 1 månads uppsägningslön. Att säga upp personal vid arbetsbrist är inget problem alls. Nyanställda kan få provanställning i ett halvår. Är du osäker på hur länge ditt behov varar kan du visstidsanställa.
Att anställningslagarna eller kollektivavtalen är en börda för företag är en myt. Den myten hålls vid liv av olönsamma småföretag med oproffessionella ägare som vill att de anställda ska subventionera deras dåliga verksamhet. Dessutom av Svenskt Näringslivs storföretagsägare som inte har aning om hur deras företag drivs dagligen men vill ha högre vinst och lättare att strukturrationalisera på distans från styrelserummet. För dom är anställda bara kanonmat.
Företag som inte klarar vettiga anställningsregler ska inte hållas under armarna genom att tillåta skitavtal.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-21, 18:00
Vill du veta varför regeringen och riksdagen satt i system att ljuga mot 25% ungdomsarbetslöshet som dumpas i FAS 3?
http://diskriminerades4.wordpress.com
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-04-21, 18:44
Enligt den politiskt korrekta maffian finns inga skitjobb. Legalisera prostitution och ge städerskor socialbidrag så de kan göra åtminstone delvis rätt för sig.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-21, 19:25
Vart har vi hamnat? Kan vi inte skilja mellan äpplen och päron? Vad är ett skijobb? Är det att diska, städa toaletter, utföra hushållsnära tjänster? Till vilken lön? Vi kan här ha olika politisk uppfattning om vad som är bäst ifråga om ingångslöner, anställningsvillkor m.m. Men att jämföra sådana "skitjobb" med dem som säljer telefonabonnemang på gallerier är fel.
Om vi anser att det är skitjobb att diska och städa är det den anställde som kränks. Men den anställde kränker inte någon annan (möjligen konkurrerar han eller hon ut annan arbetskraft). Men försäljarna står i gallerior m.m. och rent ut ofredar förbipasserande. Försäljarnas empatiförmåga avtrubbas alltmer, vilket kan få konsekvenser för framtiden.
När jag var ung sa man att invandrare tog de skitjobb som svenskar inte ville ha. Vänster och höger kan vara oeniga om villkoren på arbetsmarknaden. Men att ha provisionsanställda som ofredar sina medmänniskor på gator och torg kan knappast vara acceptabelt - oavsett om man står till vänster eller höger politiskt.
Permalänk | Anmäl
Ingemar Andersson i Katrineholm, 2011-04-21, 21:00
Fantastiskt bra Tobias! Härligt att se att det är någon som tillhör något av regeringspartierna som vågar ta i den här frågan.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2011-04-21, 21:40
Olof Lindberg:
"Även om jag numera, närmare pensionsåldern, är anställd igen så har jag i många år drivit företag. Som mest hade vi 50 fast anställda väl betalda medarbetare. "
Om ditt företag var så pass framgångsrikt hur kommer det sig att du nu är anställd? Varför fortsatte du inte att anställa i stället?
"Det enda du riskerar när du anställer är 1 månads uppsägningslön. Att säga upp personal vid arbetsbrist är inget problem alls."
Och om du ska säga upp någon för att de presterar längre? Det går överhuvudtaget inte. Just osäkerheten kring detta göra att man hellre väljer att låta bli att expandera för att prioritera lönsamheten.
"Nyanställda kan få provanställning i ett halvår. Är du osäker på hur länge ditt behov varar kan du visstidsanställa."
De flesta maskare ser till att sköta sig så länge som de inte har fast anställning.
Sverige har haft en väldigt stor arbetslöshet även i högkonjunkturer. Det beror just på Sveriges rigida arbetslöshet. Detta leder också till att många väljer att ha visstidsvikariat där man låter folk gå för att strax efter ge andra visstidsvikariat. Dvs det du rekommenderar leder till en osäkrare arbetsmarknad.
Som sagt är du en dinosarie som eftersträvar status quo för att bevaka dina egna intressen. De som får lida för din egoism är just ungdomar, invandrare, äldre och långtidssjuka.
Permalänk | Anmäl
David T Eriksson, 2011-04-22, 00:56
David T#32
Jag är inte företagare längre, utom som egen konsult, därför att andra tagit över och givit mig råd att arbeta lite mindre.
Du tar upp något som är ett allför vanligt problem i små företag nämligen brist på professionell arbetsledning. Många duktiga yrkesutövare börjar som ensamföretagare och expanderar därför att man inte hinner med själv. Anställer lite på en höft. Tar inte tag i medarbetarkonflikter. Vill vara lite hygglig tror man men egentligen är det en rädsla att hantera sociala arbetsmiljöproblem. Kanske är man själv en helt oduglig arbetsledare, eftersom man startade eget istället för att avancera i ett större företag, och har aldrig varit intresserad av företagandet, bara yrket.
Jag förstår allt det där. Jag ser det dagligen bland de små underleverantörer och underentreprenörer som verkar i min bransch.
Men varför ska löntagare bli kollektivt bestraffade för att småföretagare inte har kompetensen att driva företag? Varför ska man kunna säga upp anställda utan skäl och utan skadestånd bara för att den som anställer eller den som arbetsleder ibland är en klåpare?
Anställning är som vilken affärsuppgörelse som helst. Det finns två juridiskt likvärdiga parter, en säljare och en köpare. Endera eller båda av dessa kan vara genuint korkade, därför behövs en stark lagstiftning och starka fackliga organisationer på båda sidor så att inte någon av parterna blir rättslös.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-22, 07:56
Bra skrivet Tobias! Du har helt rätt. Skönt att se att det finns andra folkpartister med denna åsikt =)
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2011-04-22, 15:58
Sverige behöver luckra upp reglerna runt "sist in - först ut", det skulle öka rörligheten och öka chansen för ungdomar att ta sig in. Detta skall kombineras med att man förbättrar den a-kassa som moderaterna drivit igenom stora försämringar av. Och sedan ska man se till att det inte finns jobb med skitvillkor, jobb där människor faktiskt får sin värdighet kränkt. De som försöker göra detta till en debatt om att man skulle förakta vissa jobb gör bort sig själva tycker jag. De vet mycket väl att detta inte är vad debatten handlar om. Det handlar om att det ska vara schyssta villkor för de jobb som dessa debattörer själva befinner sig väldigt långt borta ifrån.
Fredrik H, folkpartist och socialliberal
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2011-04-22, 16:07
# 35 Fredrik Holmgren
Effekterna av turordningsreglerna har ju två olika läger; på ena sidan hittar vi arbetsgivarparten som kritiserar dessa, och på andra sidan står organisationer som TCO och menar att effekterna av dessa regler är oerhört mariginella. Även här är jag mer benägen att hålla med TCO och övriga fackföreningsrörelsen. Men det klart. För min del så får man gärna göra en ordentlig utredning av den delen av LAS (Lagen om anställningsskydd) och försöka nå ett bredare samförstånd. Och då är det också viktigt att man låter arbetsgivarparterna samt LO, TCO och SACO vara med som en aktiv del - vilket regeringen allt mer utesluter i alla sammanhang.
För övrigt ett tack för att du håller med i min kritik angående skitjobben. Upptäckt att det finns ett stort stöd inom Folkpartiet för att kritisera detta, och att det även finns en god vilja att förändra. Hoppas bara att vår partiledning förr eller senare tar till sig av detta och inser problemet kring detta.
#31 B Henrik Jonsson
Tack för kommentaren!
#24 Emanuel Olsson
Kul med bra kommentarer. Tack!
#23 P Åke Jansson,
Flummare på vänsterkanten? Nej, vi glömmer inte den här debatten. Att totalt låta det falla i glömska är inget annat än ett svek mot de personer som vi försöker att uppmärksamma. De personer som har skitjobben med usla villkor, och ibland inte ens någon skälig lön för sin arbetsinsats. Men jag förstår om det är så att t.ex. Svenskt Näringsliv och en del arbetsgivare gärna vill att man så snabbt som möjligt lägger locket på i denna debatt och lägger den under närmaste matta.
Permalänk | Anmäl
Tobias Schelin, 2011-04-22, 17:42
@Olof Lindberg:
Glädjande att läsa dina väl genomtänkta inlägg, tack.
Permalänk | Anmäl
Malin Lundquist, 2011-04-22, 23:47
Vi har ett problem i det att du inte har rätt att neka att jobba i ett företag som t.ex det säljarjobb som The PhoneHouse erbjöd till unga. Det är vad jag kallar ett skitjobb! De följer varken lag eller avtal, de utnyttjar unga hänsynslöst, arbetstider som är helt orimliga och dessutom förbjudna, de trakasserar, uppträder hotfullt, mobbar och förtrycker sina anställda. Dit tvingas vi via arbetsförmedlingen skicka våra unga, och facket som ska ta strid för lag och rätt på arbetsmarknaden är så ointresserade av att göra något som man bara kan bli. "Facket" borde vara i Arbetsdomstolen flera gånger i veckan för att slåss för medlemmars och andra anställdas rätt och villkor, nu kommer man kvickt som attan överens i förlikningar med motparten, förlikningar som oftast gynnar företagen. Ta striden för anständigheten, det är vad du kan göra. Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-04-23, 12:33
Begreppet skitjobb hade en helt annan betydelse från början.
Skitjobb var att t.ex. att städa hos andra och man hörde uttryck som "städa andras skit" och att "folk måste städa sin egen skit".
Det blev fult att be om hjälp att få hushållstjänster utförda.
De som fick utföra skitjobben var för det mesta kvinnor. Deras hemarbete (skitjobben) var obetalda och inte värda någon respekt.
Det som nu definieras som ett skitjobb, att prata i telefon och sälja, betraktades inte som ett skitjobb förr.
Minns den städerska som larmades för att städa ren skit från ett trapphus för något år sedan. Folkstorm utbröt för att en stackars människa ska behöva städa undan någon annans skit.
Redan då undrade jag "Vem skulle ha gjort det, om gärningsmannen smitit?"
Permalänk | Anmäl
Gudrun Ekstrand, 2011-04-24, 13:04
#5: "Om de sk skitjobben vore så meningslösa som debatten ger sken av skulle de inte finnas."
Anledningen till att de finns kvar är att det hela tiden luras in nya unga, som lockas av möjligheten till stora löner. Men det är lögn och förbannad dikt och företagen förlorar inte ett öre på att ha anställda som inte kostar i lön. På så sätt kan det fortgå utan att dessa jobb dör ut. Och vart facken håller hus har jag ingen aning om. De lyser med sin frånvaro. Och svenskt näringsliv vågar väl inte ta i detta med tång ens.
För att ta kål på oseriösa marketing-företag så kan ju vi föräldrar börja med att upplysa våra barn om vad det är för fula fiskar som döljer sig bakom dessa företag. Förhoppningsvis så minskar antalet ungdomar som luras in i det och hela den ruttna delen av branschen självdör.
Permalänk | Anmäl
Malin Hellström Dahlström, 2011-05-04, 07:38
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Allt under 100 kr i timmen för person fyllda 20 år är att betrakta som skitjobb. Det är min definition.
Den helt förkrossande majoriteten av alla "skitjobb" är i offentliga sektorn som massproducerar utbrända människor pga helt absurda arbetsvillkor.
Jag behöver väl bara nämna vård, skola, omsorg så förstår alla vad det handlar om.
När det gäller telemarketing borde hela branschen ställas inför rätta för förargelseväckande beteende för att sen läggas ner. Det finns ingen samhällsnytta i att trakassera och tvinga på oskyldiga människor saker de inte behöver.
Grundproblemet är att politiker som Tobias Schelin inte gör gör sitt jobb och åtgärdar systemfelen utan sitter och hoppas att "någon annan" ska rätta till dem som inte har någon möjlighet.
Det är inte fackets uppgift att upprätthålla lagarna osv.
Man ska tala klarspråk och inte hyckla. Ingen kan påstå nåt annat än att dom slags jobb där ungdomar står på gator, torg och köpcenter och försöker tjata på folk nya telefonabonnenmang eller elabonnemang skulle vara riktiga jobb. Dessa jobb är skitjobb och ingenting annat, dom tillför ingen typ av samhällsnytta.
Till slut fick man med en politiker - Tobias - som själv haft ett skitjobb. Och som gav lite sans och balans till debatten.
Om de sk skitjobben vore så meningslösa som debatten ger sken av skulle de inte finnas. Var är facken? Organisera säljarna i stället för att tala nedsättande om deras jobb.
När till och med Wanngård gör avbön borde väl en varningsklocka ringa. Grattis till folkpartiet. Vilket självmål!
Instämmer. Jag arbetar med ungdomar som är helt, eller delvis, ute på arbetsmarknaden. Mina elever berättar om företag som bryter mot ex arbetstidslagen, semesterlagen och inte minst mot arbetsmiljölagen. Dessa ungdomar blir tidvis utnyttjade på ett sätt som en vuxen aldrig skulle acceptera. Ibland är det fråga om kriminalitet. Ingen lön efter 10 veckors sommararbete är inte populärt och det är ytterligt märkligt att ex Svenskt Näringsliv inte uppfattar detta som ett problem när deras motpart, fackförbunden, gör det. Varför är det LO som har en hjälptelefon och inte Svenskt Näringsliv, trots att den som har gjort fel tillhör Svenskt Näringsliv.
För alla som inte förstår vad det handlar om så är det att vuxna tar pengar från barn. Det är förkastligt att ta godis från barn men ifråga om pengar tycker uppenbart att flera vuxna i vårt samhälle att det är OK. Vilken genuint rutten syn på våra ungdomar.
Helt rätt. Det finns skitjobb med skitvillkor. Hade vi inte haft en stor grupp arbetslösa som inte kan få jobb hade i stort sett ingen velat ha dessa jobb som nästan uteslutande går ut på att lura människor. Just det - SKITJOBB!
Att städa toaletter är ett skitjobb om lön och arbetsvillkor är skit.
Inte arbetsuppgifterna i sig.
Vi borde se till så att alla nya telefonabonemang automatiskt är anslutna till NIX. Undrar varför telefonbolagen inte vill värna om sina kunder och gör detta?
Utmärkt Tobias Schelin!
Naturligtvis finns det skitjobb. Tänk om fler alliansföreträdare än du kunde inse det. Eller rätter sagt om fler kunde se det som ett problem.
Men det förhåller sig tvärtom så att i den politik alliansen tillämpar är gynnande av skitjobb genom försvagning av arbetslivslagar och regelverk en medveten strategi för att minska löntagarnas makt och stärka företagens. Och försämrade trygghetssystem är en medveten strategi för att tvinga folk att ta skitjobben. Eller hur?
Din erfarenhet och din analys är trovärdig men inte din politiska hemvist. Åtminstone inte samtidigt.
Martin Lindh Det borde i stället vara självklart att dessa hyenor inom krämarbranchen som dessa telemarketingföretag utan tvekan är endast ska få trakassera sådana personer som anmält sig till ett joxregister. Funkar utmärkt när man har ett hotmailkonto. Man får bara reklam från företag som man tackat ja till att få reklam från resten hamnar i skräppostkorgen så man slipper störas av skiten.
Tvivlar på att Tobias Schelin kommer stanna i fp så länge till. Visst måste det finnas en någorlunda flexibel marknad där unga får prova på att sälja på provision. Är det en dålig produkt och en dålig säljorganisation så lär inte företaget klara sig länge till. Facket har tyvärr förstört väldigt mycket och det höll på att gå väldigt illa innan nya krafter kom som ger unga möjlighet att komma in på arbetsmarknaden. Det visar sig snabbt om ett bolag är oseriöst och då slås det ut från marknaden.
#10 Olof Lindberg
Tack för kommentaren! Man kan absolut diskutera om min politiska tillhörighet verkligen är en fördel när det kommer till det här ämnet. Dock är jag övertygad om att Folkpartiet ändå har ett visst utrymme för att debattera de här frågorna även internt, och att det går att påverka för en bättre politisk inriktning om man gör det på ett bra och trovärdigt sätt. Jag tror det är svårare inom t.ex. Moderaterna där det inte ens finns ett socialliberalt arv att luta sig mot i frågor som gäller socialt ansvarstagande.
#5 P Åke Jansson
För det första så är mitt debattinlägg inte representativt för Folkpartiet. Det är mina egna åsikter, men det är också ett ställningstagande som jag gärna arbetar för både internt och externt. För övrigt så kan jag inte på något sätt se hur detta är ett självmål. Att Wanngård har valt att backa är bara beklagligt, även om även hon i sin senaste artikel klargör att vi behöver arbeta för att få schyssta villkor på hela arbetsmarknaden.
#2 Bo T
Jag arbetar gärna för att åtgärda de systemfel som finns. Från politiskt håll så har man allt för länge skjutit på problemet att det finns oseriösa arbetsgivare som går runt på att utnyttja unga och andra människor med en svag anknytning till arbetsmarknaden. Tyvärr så är det ett långsiktigt arbete att få till ett sådant politiskt ansvarstagande. Dessutom är det väldigt många ideologiska hinder att komma över - det händer allt för ofta att ideologi går före sunt förnuft på området.
Tobias#13
Kul att du för en dialog.
Jag förstår att du är socialliberal. Tyvärr är det inte så många längre som kan skilja på alla varianter av liberalismen. Liberal är ett begrepp så urvattnat att det används som täckmantel för nästan vad som helst från socialdemokrati till bombhöger och rent statsfientliga libertarianer.
Det är väl bara V som idag inte vill kalla sig liberaler och ändå är det dom som står närmast goda socialliberaler som John Rawls. Världen är faktiskt upp- och ner.
Jag önskar dig alla framgång att vända den folkpartistiska auktoritetshyllande och demoniseringsälskande kanonbåten till en socialliberal kurs igen. Hoppas du har många meningsfränder i det fördolda.
Min undran är bara, när ska Tobias Schelin bli uppsagd från sina uppdrag. Med sådana alliansföreträdare kanske det skulle gå att föra en sansad debatt.
http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-byter-ut-adelsohn
Bra rutet, Tobias!
Alla som gått grundkurs i företagsekonomi/administration förstår hur man använder mänsklig nöd för att kontrollera och manipulera.
Kan jag försöka övertyga dig om att en basinkomst för alla skulle ge individer möjlighet att välja meningsfulla jobb, som t.ex. städa toaletter för att det bidrar till andras trivsel?
"Jag arbetar gärna för att åtgärda de systemfel som finns."
Jag tror dig, #13 Tobias Schelin, men då måste du bli medveten om systemfelen.
Systemfelet med telemarketing är att själva affärsidén är kriminell. Det kan inte vara lagligt att ringa och trakassera människor. Undantag om personen själv bett om det förstås.
Systemfelet i offentliga sektorn är att man av ideologiska skäl blundar för att en hel del människor är "besvärliga" och skapar otrivsel och stress runt omkring sig.
Systemet måste hantera dessa personer, det ska inte vara upp till offren att göra det.
Jan Björklund har ju förstått att det inte är mobbningsoffren som ska flyttas utan mobbarna. Varför inte utvidga perspektivet till hela offentliga sektorn och ersätta den gamla socialdemokratiska världsbilden med en liberal?
Det finns en Lex Sara och en Lex Maria. Varför inte en Lex rötägg?
Och vilka jobb ska ungdomarna få tillgång till på en så rigid arbetsmarknad som den svenska? Problemet är inte att det existerar "skitjobb". Problemet är att man minskat möjligheterna att få andra jobb med LAS och andra regleringar. När sedan ungdomsarbetslösheten pga ständigt nya regleringar går upp till ännu högre nivåer får man justera ned siffrorna med riktiga "skitjobb" i kommunal regi. Exempelvis några påsksovjetiska "nyckelpigor" eller andra meningslösa arbetsuppgifter.
Problemet med "medelsvensson" är att han inte lärt sig att se sambandet mellan orsak och verkan. I stället ropar man på förbud mot "skitjobb" och tar därmed bort den sista möjligheten för ungdomarna att komma in på arbetsmarknaden.
Att sedan populistiska politiker sedan hakar på ligger i politikens natur.
Bra skrivet. Jag tycker oerhört synd om dessa stackars ungdomar som utnyttjas på det här cyniska sättet.
Att säga "skitjobb" är förstås inte ett dugg Politiskt Korrekt numera i somliga människors ögon, men det råkar vara en adekvat beteckning på den sorts jobb som nämns i artikeln.
Däremot finns det arbeten som verkligen behövs, men som kanske inte är så attraktiva -- vanligen inom vård & omsorg. Men då finns det åtminstone kollektivavtal som reglerar det hela, semesterförmåner osv.
BoT
Skithög är ett evolutionärt utfall.
Skithögar finns således både i den privata och offentliga sfären.
Så jag förstår inte din upphakning vid offentlig sektor.
Damerna som jobbar Systembolaget i min stad är de trevligaste affärsanställda av alla. Jag har gett dom dagens ros vid flera tillfällen.
David T#18
Jag vet inte om det är särskilt klokt. I ditt inlägg hånar du dina medmänniskor för att inte förstå sambandet mellan orsak och verkan med visar samtidigt att du själv inte förstått sambandet mellan försvagningen av LAS, arbetslösheten och skitjobben.
LAS hindrar inga anställningar eftersom anställningar inte beror på företagens vinstnivå utan på behovet av arbetskraft.
Försvagade anställningslagar skapar inga arbetstillfällen eftersom det bara sänker lönerna och höjer vinsterna. Den totala konsumtionen minskar eftersom anställda köper upp alla sina pengar men företagare bara konsumerar en del av sin inkomst. Om du tror att dom av ren välvilja använder pengarna som blir över till att anställa personal dom inte behöver är du rätt naiv.
Det du hoppas ska förbättra tillvaron kommer att sänka din lön och göra fler arbetslösa. Det är någon annans tillvaro som förbättras.
Om det är samhällsnyttan som avgör vad som är skitjobb, så är väl politiker, journalister och kulturarbetare de värsta skitjobben som finns. Då borde de samtidigt ha en lön därefter!
Om man trampar i klaveret bör man stå still, eller som Wanngård, be om ursäkt. Förakt för arbetande människor är bara gångbart bland flummare på yttersta vänsterkanten. Nu glömmer vi detta och går vidare.
Tack Tobias för en välformulerad artikel. Det är klart att man kan säga att det finns "skitjobb" utan att man på något sätt föraktar människor som utför dessa jobb. Ordet "skit" kommer så klart av att det är skitdåliga arbetsvillkor vi pratar om, inte skitdåliga människor eller branscher.
Jag har tagit många skitjobb mina dagar. Jag vet att de finns.
En fråga till er som reagerat så starkt: Hur ska man någonsin få bukt på ett problem om man som politiker inte ens får påtala att det finns ett problem utan att folk blir kränkta? Måste politiker i alla situationer och i alla twitterinlägg man gör ha en liten signatur eller PS som säger att man inte föraktar de människor man vill hjälpa? Det är ju störtlöjligt.
Som du skriver försöker Johan Folin m.fl. endast vrida debatten till något annat. De förstår ju detta, men utnyttjar situationen för att få några politiska poäng. Det är inte snyggt. Jag är inte avundsjuk på er politiker som lever med detta pajkastande oavbrutet.
Olof Lindberg:
"LAS hindrar inga anställningar eftersom anställningar inte beror på företagens vinstnivå utan på behovet av arbetskraft."
Jag har för det första inte påstått att anställningar skulle bero på företagets vinstnivå även om jag inte heller påstår att det inte skulle finnas ett samband. Däremot verkar du inte förstå hur små och medelstora företag fungerar när de ska anställa. Du kanske borde testa att anställa själv? Jag som till skillnad från dig både haft anställda och haft "skitjobb" vet att de svaga i samhället, dvs ungdomar, äldre, invandrare och långtidssjuka inte anställs då de innebär en för stor risk i förhållande till vad företaget måste investera i dem.
"Försvagade anställningslagar skapar inga arbetstillfällen eftersom det bara sänker lönerna och höjer vinsterna."
Fel! Det sänker riskerna för företag att anställa någon tillhörande de svaga grupperna som annars inte skulle fått chansen. Detta innebär att det blir lättare för företagen att expandera då de därmed får tillgång till en större arbetskraftsmarknad.
" Den totala konsumtionen minskar eftersom anställda köper upp alla sina pengar men företagare bara konsumerar en del av sin inkomst."
Den totala konsumtionen minskar INTE när fler får arbeten.
"Om du tror att dom av ren välvilja använder pengarna som blir över till att anställa personal dom inte behöver är du rätt naiv."
Det är inte välvilja som skapar fler arbeten utan lägre trösklar för arbetsgivare och arbetstagare. Dina regleringar förstör bara jobb.
"Det du hoppas ska förbättra tillvaron kommer att sänka din lön och göra fler arbetslösa. Det är någon annans tillvaro som förbättras."
Intressant att möta en modern människa som fortfarande tror på nollsummespelteorin. Eller så är du bara ett särintresse som bevakar den suboptimering som dagens arbetsmarknad skapat.
I vilket fall så är du just typexemplet på den medelsvensson som inte förstått sambandet mellan orsak och verkan. Vet inte om det är förakt jag känner för människor som du. Jag är mest ledsen för Sveriges ungdomar att det är människor som du som förstör deras framtid.
Har jobbat på bygget senaste 14 dagar,år 63 år,pensionär egentligen,har hanterat 20 kgs bilningsmaskin 8 timmar om dan(rek från facket-20 min om dan)helt slut men tar man ett jobb skall man fullfölja det också,jag kallar det jobbet jag hade ett veritabelt skitjobb men det måste utföras säger politikerna vad de vill,jag är av det gamla stammen och har utfört nog flera skitjobb än de flesta ungdomar kan ens räkna upp,kunde jag stå på en torg och snacka skit och försöka kränga abonnemang skulle jag räkna sånt som semester----,nya tider,nya åsikter tydligen,i min ungdom fanns inga skitjobb,bara jobb-----------
David T
Även om jag numera, närmare pensionsåldern, är anställd igen så har jag i många år drivit företag. Som mest hade vi 50 fast anställda väl betalda medarbetare. Goda villkor och kollektivavtal. Dessutom i en mycket konjunkturkänslig bransch, byggprojektering.
Det enda du riskerar när du anställer är 1 månads uppsägningslön. Att säga upp personal vid arbetsbrist är inget problem alls. Nyanställda kan få provanställning i ett halvår. Är du osäker på hur länge ditt behov varar kan du visstidsanställa.
Att anställningslagarna eller kollektivavtalen är en börda för företag är en myt. Den myten hålls vid liv av olönsamma småföretag med oproffessionella ägare som vill att de anställda ska subventionera deras dåliga verksamhet. Dessutom av Svenskt Näringslivs storföretagsägare som inte har aning om hur deras företag drivs dagligen men vill ha högre vinst och lättare att strukturrationalisera på distans från styrelserummet. För dom är anställda bara kanonmat.
Företag som inte klarar vettiga anställningsregler ska inte hållas under armarna genom att tillåta skitavtal.
Vill du veta varför regeringen och riksdagen satt i system att ljuga mot 25% ungdomsarbetslöshet som dumpas i FAS 3?
http://diskriminerades4.wordpress.com
Enligt den politiskt korrekta maffian finns inga skitjobb. Legalisera prostitution och ge städerskor socialbidrag så de kan göra åtminstone delvis rätt för sig.
Vart har vi hamnat? Kan vi inte skilja mellan äpplen och päron? Vad är ett skijobb? Är det att diska, städa toaletter, utföra hushållsnära tjänster? Till vilken lön? Vi kan här ha olika politisk uppfattning om vad som är bäst ifråga om ingångslöner, anställningsvillkor m.m. Men att jämföra sådana "skitjobb" med dem som säljer telefonabonnemang på gallerier är fel.
Om vi anser att det är skitjobb att diska och städa är det den anställde som kränks. Men den anställde kränker inte någon annan (möjligen konkurrerar han eller hon ut annan arbetskraft). Men försäljarna står i gallerior m.m. och rent ut ofredar förbipasserande. Försäljarnas empatiförmåga avtrubbas alltmer, vilket kan få konsekvenser för framtiden.
När jag var ung sa man att invandrare tog de skitjobb som svenskar inte ville ha. Vänster och höger kan vara oeniga om villkoren på arbetsmarknaden. Men att ha provisionsanställda som ofredar sina medmänniskor på gator och torg kan knappast vara acceptabelt - oavsett om man står till vänster eller höger politiskt.
Fantastiskt bra Tobias! Härligt att se att det är någon som tillhör något av regeringspartierna som vågar ta i den här frågan.
Olof Lindberg:
"Även om jag numera, närmare pensionsåldern, är anställd igen så har jag i många år drivit företag. Som mest hade vi 50 fast anställda väl betalda medarbetare. "
Om ditt företag var så pass framgångsrikt hur kommer det sig att du nu är anställd? Varför fortsatte du inte att anställa i stället?
"Det enda du riskerar när du anställer är 1 månads uppsägningslön. Att säga upp personal vid arbetsbrist är inget problem alls."
Och om du ska säga upp någon för att de presterar längre? Det går överhuvudtaget inte. Just osäkerheten kring detta göra att man hellre väljer att låta bli att expandera för att prioritera lönsamheten.
"Nyanställda kan få provanställning i ett halvår. Är du osäker på hur länge ditt behov varar kan du visstidsanställa."
De flesta maskare ser till att sköta sig så länge som de inte har fast anställning.
Sverige har haft en väldigt stor arbetslöshet även i högkonjunkturer. Det beror just på Sveriges rigida arbetslöshet. Detta leder också till att många väljer att ha visstidsvikariat där man låter folk gå för att strax efter ge andra visstidsvikariat. Dvs det du rekommenderar leder till en osäkrare arbetsmarknad.
Som sagt är du en dinosarie som eftersträvar status quo för att bevaka dina egna intressen. De som får lida för din egoism är just ungdomar, invandrare, äldre och långtidssjuka.
David T#32
Jag är inte företagare längre, utom som egen konsult, därför att andra tagit över och givit mig råd att arbeta lite mindre.
Du tar upp något som är ett allför vanligt problem i små företag nämligen brist på professionell arbetsledning. Många duktiga yrkesutövare börjar som ensamföretagare och expanderar därför att man inte hinner med själv. Anställer lite på en höft. Tar inte tag i medarbetarkonflikter. Vill vara lite hygglig tror man men egentligen är det en rädsla att hantera sociala arbetsmiljöproblem. Kanske är man själv en helt oduglig arbetsledare, eftersom man startade eget istället för att avancera i ett större företag, och har aldrig varit intresserad av företagandet, bara yrket.
Jag förstår allt det där. Jag ser det dagligen bland de små underleverantörer och underentreprenörer som verkar i min bransch.
Men varför ska löntagare bli kollektivt bestraffade för att småföretagare inte har kompetensen att driva företag? Varför ska man kunna säga upp anställda utan skäl och utan skadestånd bara för att den som anställer eller den som arbetsleder ibland är en klåpare?
Anställning är som vilken affärsuppgörelse som helst. Det finns två juridiskt likvärdiga parter, en säljare och en köpare. Endera eller båda av dessa kan vara genuint korkade, därför behövs en stark lagstiftning och starka fackliga organisationer på båda sidor så att inte någon av parterna blir rättslös.
Bra skrivet Tobias! Du har helt rätt. Skönt att se att det finns andra folkpartister med denna åsikt =)
Sverige behöver luckra upp reglerna runt "sist in - först ut", det skulle öka rörligheten och öka chansen för ungdomar att ta sig in. Detta skall kombineras med att man förbättrar den a-kassa som moderaterna drivit igenom stora försämringar av. Och sedan ska man se till att det inte finns jobb med skitvillkor, jobb där människor faktiskt får sin värdighet kränkt. De som försöker göra detta till en debatt om att man skulle förakta vissa jobb gör bort sig själva tycker jag. De vet mycket väl att detta inte är vad debatten handlar om. Det handlar om att det ska vara schyssta villkor för de jobb som dessa debattörer själva befinner sig väldigt långt borta ifrån.
Fredrik H, folkpartist och socialliberal
# 35 Fredrik Holmgren
Effekterna av turordningsreglerna har ju två olika läger; på ena sidan hittar vi arbetsgivarparten som kritiserar dessa, och på andra sidan står organisationer som TCO och menar att effekterna av dessa regler är oerhört mariginella. Även här är jag mer benägen att hålla med TCO och övriga fackföreningsrörelsen. Men det klart. För min del så får man gärna göra en ordentlig utredning av den delen av LAS (Lagen om anställningsskydd) och försöka nå ett bredare samförstånd. Och då är det också viktigt att man låter arbetsgivarparterna samt LO, TCO och SACO vara med som en aktiv del - vilket regeringen allt mer utesluter i alla sammanhang.
För övrigt ett tack för att du håller med i min kritik angående skitjobben. Upptäckt att det finns ett stort stöd inom Folkpartiet för att kritisera detta, och att det även finns en god vilja att förändra. Hoppas bara att vår partiledning förr eller senare tar till sig av detta och inser problemet kring detta.
#31 B Henrik Jonsson
Tack för kommentaren!
#24 Emanuel Olsson
Kul med bra kommentarer. Tack!
#23 P Åke Jansson,
Flummare på vänsterkanten? Nej, vi glömmer inte den här debatten. Att totalt låta det falla i glömska är inget annat än ett svek mot de personer som vi försöker att uppmärksamma. De personer som har skitjobben med usla villkor, och ibland inte ens någon skälig lön för sin arbetsinsats. Men jag förstår om det är så att t.ex. Svenskt Näringsliv och en del arbetsgivare gärna vill att man så snabbt som möjligt lägger locket på i denna debatt och lägger den under närmaste matta.
@Olof Lindberg:
Glädjande att läsa dina väl genomtänkta inlägg, tack.
Vi har ett problem i det att du inte har rätt att neka att jobba i ett företag som t.ex det säljarjobb som The PhoneHouse erbjöd till unga. Det är vad jag kallar ett skitjobb! De följer varken lag eller avtal, de utnyttjar unga hänsynslöst, arbetstider som är helt orimliga och dessutom förbjudna, de trakasserar, uppträder hotfullt, mobbar och förtrycker sina anställda. Dit tvingas vi via arbetsförmedlingen skicka våra unga, och facket som ska ta strid för lag och rätt på arbetsmarknaden är så ointresserade av att göra något som man bara kan bli. "Facket" borde vara i Arbetsdomstolen flera gånger i veckan för att slåss för medlemmars och andra anställdas rätt och villkor, nu kommer man kvickt som attan överens i förlikningar med motparten, förlikningar som oftast gynnar företagen. Ta striden för anständigheten, det är vad du kan göra. Lycka till!
Begreppet skitjobb hade en helt annan betydelse från början.
Skitjobb var att t.ex. att städa hos andra och man hörde uttryck som "städa andras skit" och att "folk måste städa sin egen skit".
Det blev fult att be om hjälp att få hushållstjänster utförda.
De som fick utföra skitjobben var för det mesta kvinnor. Deras hemarbete (skitjobben) var obetalda och inte värda någon respekt.
Det som nu definieras som ett skitjobb, att prata i telefon och sälja, betraktades inte som ett skitjobb förr.
Minns den städerska som larmades för att städa ren skit från ett trapphus för något år sedan. Folkstorm utbröt för att en stackars människa ska behöva städa undan någon annans skit.
Redan då undrade jag "Vem skulle ha gjort det, om gärningsmannen smitit?"
#5: "Om de sk skitjobben vore så meningslösa som debatten ger sken av skulle de inte finnas."
Anledningen till att de finns kvar är att det hela tiden luras in nya unga, som lockas av möjligheten till stora löner. Men det är lögn och förbannad dikt och företagen förlorar inte ett öre på att ha anställda som inte kostar i lön. På så sätt kan det fortgå utan att dessa jobb dör ut. Och vart facken håller hus har jag ingen aning om. De lyser med sin frånvaro. Och svenskt näringsliv vågar väl inte ta i detta med tång ens.
För att ta kål på oseriösa marketing-företag så kan ju vi föräldrar börja med att upplysa våra barn om vad det är för fula fiskar som döljer sig bakom dessa företag. Förhoppningsvis så minskar antalet ungdomar som luras in i det och hela den ruttna delen av branschen självdör.