Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Finländsk politik

Foto: Scanpix. Jimmie Åkesson och Timo Soini.
Alex Bengtsson om finsk politik

Åkesson kan bara drömma om Sannfinländarnas gräsrötter

Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson gratulerade Sannfinländarna efter söndagens valframgång. Men faktum är att det är fler saker som skiljer partierna åt än som förenar. Medan 
Sannfinländarna fungerar som ett riktigt gräsrotsparti tenderar 
Sverigedemokraterna att utvecklas mot ett riksparti med en 
liten välbetald partielit utan intresse för vanligt folk, skriver Alex Bengtsson, utbildningschef på Expo.


Om författaren

Är utbildningschef på Stiftelsen Expo, bloggar på Bengtssons frestelser och Flyktingbloggen.

Sannfinländarnas "svenskfientliga" politik har uppmärksammats av många innan och efter partiets storslam i det finska valet. Men sanningen är att det är betydligt fler saker som skiljer Timo Soinis och Jimmie Åkessons partier åt än vad som förenar dem. Faktum är att de finska populisterna har saker som Sverigedemokraterna bara skulle kunna drömma om.

I samband med Sannfinländarnas enorma valframgång tog självklart Jimmie Åkesson chansen att gratulera det finska partiet. Men något systerparti kan man inte klassa 19 procentspartiet i öst som.



 För det första har partierna olika bakgrund. Sannfinländarna växte
 fram ur det finländska Landsbygdspartiet och har därmed en högerpopulistisk bakgrund, vilket SD inte har. Medan Carl I Hagen i 
Norge, Carl P Herslow i Skåne och Mogens Glistrup i Danmark plockade
 in flyktingmotståndet i sina valplattformar under 1980-talet, så lät
 Landsbygdspartiet bli. På den punkten skiljer sig den finländska
 populismen från övriga Nordens.

SD växte fram, som de flesta borde 
känna till vid det här laget, ur den rasistiska kampanjorganisationen
 Bevara Sverige svenskt och inte ur någon högerpopulistisk miljö. Åkessons parti levde i sin barndom i symbios med vit makt-rörelsen.
 Ett liknande samröre finns inte idag, även om avslöjanden om
 sverigedemokrater som länkar till öppet rasistiska sajter på nätet och
 andra kopplingar till vit makt-rörelsen har blivit lite av partiets
företrädares nya signum ute i landet.

För det andra har Sannfinländarna en betydligt bredare politisk 
plattform än SD. Partiets EU-kritik känns betydligt mer välmotiverad 
och mindre slentrianmässig än enfrågepartiet Sverigedemokraternas 
halvmesyr till EU-motstånd. Medan Sverigedemokraternas EU-motstånd 
hela tiden återvänder till partiets skräck för att Turkiet ska bli
medlemmar i EU, så har Sannfinländarna valt en mer omfattande EU-kritik 
som en av partiets hörnstenar. I Finland finns ingen 
EU-kritisk röst på vänsterkanten vilket ger Soinis parti ensamrätt på 
missnöjet med EU och EMU bland de finska väljarna. I Sverige finns 
betydligt fler EU-kritiska röster. Än så länge.

För det tredje har Sannfinländarna något som måhända sverigedemokrater 
på gräsrotsnivå drömmer om, men som partiet med nuvarande ledning 
aldrig kommer att kunna skaffa sig. Sannfinländarna har en
antietablissemangsretorik där partiet, likt Sveriges vänsterparti nu 
försöker göra, enar förorterna och landsbygden mot den politiska
 eliten i storstaden. Givetvis med helt andra ambitioner än den svenska
 vänsterns.

 En sådan retorik kommer aldrig Jimmie Åkesson, Björn Söder och Kent 
Ekeroth att ta till sig. Partiets besatthet av islam och ambitionen att 
framstå som "vanliga politiker" är alldeles för stor. Medan 
Sannfinländarna verkar som ett gräsrotsparti tenderar 
Sverigedemokraterna att allt mer utvecklas till ett riksparti med en 
liten välbetald partielit utan intresse för vanligt folk utanför 
Stockholms tullar. Något som givetvis retar gallfeber på partiets 
företrädare ute i landet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/35295

29 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det finns en annan skillnad och det är att Sverigedemokraternas politiker och medlemmar blir systematiskt trakasserade och stigmatiserade av etablissemanget, av vänstern och av media.

Det kan spela viss roll för att partiet inte utvecklas som gräsrotsrörelse.

Men att tro att denna organiserade diskriminering ska vinna i långa loppet kan vara önsketänkande. Väljaropinionen kan ändra sig snabbt vid t.ex. nästa lågkonjunktur.

Förföljelsen och våldsaktionerna mot Sverigedemokraterna kan också leda till en negativ antidemokratisk spiral, t.ex. att extrema nationalistiska organisationer träder fram.

Så vad är det Alex Bengtsson har att vara stolt över?

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-04-19, 11:14

Haha, om artikeln kommer från expo, ja då kan vi vara garanterad att det är en opartisk artikel, OBS ironi

Permalänk | Anmäl #2 Johannes Hellström, 2011-04-19, 11:26

Alex Bengtsson, om du förnekar och förnekar och förnekar dig riktigt illande blå, så kanske, kanske SD inte får 20 % i nästa val.

För min del är jag helt övertygad om att din förnekelse kommer på skam.
För Sveriges bästa.

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #3 Carina Nordén Åkerlund, 2011-04-19, 11:33

Några råd till svenskar, främst journalister men också politiker:

1. Behandla Finland som vilket annat självständigt land som helst, inte som en lillebror till Sverige.

2. Tro inte att Finland hela tiden sneglar på Sverige när dess regering och riksdag styr landet.

3. Tro inte att Finland har samma syn på demokrati som man har i Sverige.

4. Tro inte att politiken i Finland kan jämföras med politiken i Sverige.

5. Tro inte att det som Sverige gör styr eller i någon högre grad påverkar vad Finland gör.

6. Inse att landet Sverige är ett litet land. Den svenska självbilden MÅSTE punkteras.

Permalänk | Anmäl #4 u_13581, 2011-04-19, 12:09

Haha, SD försvinner inte bara för att man vill det och uppmuntrar det dom ett mantra. Detb är samma typ av pellejönsar som med stor säkerhet uttalade sig sig att SD aldrig skulle komma in i riksdagen. Deras trovärdighet är naturligtvis lika med noll. Åtminstone så länge grundproblemen kvarstår, och majoriteten av kammarens ledamöter fortsätter att leva i sin egen sandlådevärld, åtskilda från verkligheten.

Permalänk | Anmäl #5 Calle Bengtsson, 2011-04-19, 12:20

Sverigedemokraterna och Sannfinländarna går hand i hand. Förutsättningarna är helt lika.
Artikeln är helt löjlig och vill skapa ett välvilja för ett fenomen i Finland och samtidigt "dissa" samma fenomen i Sverige.
SD kommer inte mer ur ett vit-makt-perspektiv än Sannfinländarna. Det handlar om gräsrötternas missnöje med den förda politiken.
Man vill på samma sätt ta tillbaka initiativet till svenskarna och finländarna.
Det beklagliga med bägge partierna är att de vill utgå ur EU och bli små marginella stater i utkanten. Samtidigt har de också det gemensamt att de vill återföra tiden till Åsa-Nisse och Pekka på 50-talet. De har rätt i en liten del men fel i så mycket mer.

Permalänk | Anmäl #7 Christina Lundqvist, 2011-04-19, 12:27

Som Alliansväljare diskuterar jag mycket politik med vänner och vi är i stort sett överens om att SD bemötts märkligt och dåligt i Sverige av både press och andra partier.

Grundläggande för mycket i samhället är att man respekterar varandra. Detta lärs ut redan på grundskolenivå.
Bemöt alla politiker (oavsett parti) med respekt och debattera med dem och ta kål på dem genom argument, fakta och att vara bättre i debatter.
Denna smutskastning och påklistrande av negativa epitet och att prata OM dem snarare än MED dem hör inte hemma i ett modernt samhälle.
Hade skolbarn betett sig så mot nya elever hade vi fått braskande rubriker och ett reportage i Uppdrag Granskning, nu är det ístället journalister som är drivande i den negativa kampanjen.

Vill organisationer, religiösa samfund, redaktioner, politiker och andra i offentligheten bli behandlade med respekt från oss ute i landet ska de kunna visa att de kan respektera andra - även meningsmotståndare! Det är demokrati.

Permalänk | Anmäl #8 Cc Löfqvist, 2011-04-19, 12:27

I Finland finns pluralistiska röster i media. Där hetsas inte mot det här partiet. I Sverige har man infört en anti SD dogma. Problemet är ju att media inte inser att de inte kan "uppfostra" väljarna. När man ser sin egen vardag i det "nya" Sverige ökar empatin för SD markant.

Permalänk | Anmäl #9 Michael Lindblom, 2011-04-19, 13:31

#4:

"Behandla Finland som vilket annat självständigt land som helst, inte som en lillebror till Sverige."

Mtp att Finland blev självständigt från Sverige först 1809 kanske vi fortfarand har visst ansvar för lillebror.

"2. Tro inte att Finland hela tiden sneglar på Sverige när dess regering och riksdag styr landet."

Iaf inte så länge någon större kille hotar. Då går det bra att komma sättande med ett rop på hjälp.

"3. Tro inte att Finland har samma syn på demokrati som man har i Sverige."

Nej. Det är alldeles uppenbart.

"4. Tro inte att politiken i Finland kan jämföras med politiken i Sverige."

Nej. Det är alldeles uppenbart.

"5. Tro inte att det som Sverige gör styr eller i någon högre grad påverkar vad Finland gör."

här skulle jag kunna uttrycka någon sorts fördom, men faktum är att Finland på många områden varit bättre än Sverige. Ja, förutom det där med neutralitet, då ;) Å andra sidan så förstår jag fullkomligt den finländska saken när det gällde; ingen vill liksom ha en storebror som säger "nä, äh ... vänta ..." när en stör jäkla björn brjar slå vilt omkring sig. Sverige hatar vargar, men den ryska björnen har alltid varit någon sorts ... hatkärlek.

6. Inse att landet Sverige är ett litet land. Den svenska självbilden MÅSTE punkteras.

Faktum är att Sverige är större än Finland, befolkningsmässigt.

Caveat: Det här är en trollkommentar. Den är endast menad som att kasta in en svensk i grillkön i Helsingfors, ungefär som om vi slängde in en somalier i kön till en Vellinge-krog.

Ja vaffan - jag hade tråkigt i väntan på en läkartid :P

Permalänk | Anmäl #10 Joakim U G Andersson, 2011-04-19, 13:33

Det eviga Expo-förtalandet av SD är denna gång mer förutsägbart, skrattretande och genomskinligt än vanligt. Ingen går på det, utöver de redan övertygade.

Vi kan börja med att såga myten om välavlönade SD-politiker. SD's ledande riksdagspolitiker har mindre betalt än de flesta av sina motsvarigheter i riksdagen. Åkesson ligger på 92000 kr/mån och Björn Söder på drygt 80. De övriga aderton ligger lägre, och det går faktiskt inte att komma under de ca 55000 kr som utgör själva riksdagslönen, med mindre de skänker bort den.

Som jämförelse har Maud Olofsson har ca 140000 kr/mån. Mona Sahlin har också 140000 kr/mån i fallskärm, för att numera inte göra någonting alls!

SD har "vuxit fram" lika mycket/litet ur rasistorganisationer, som S och M. Grundidén var redan 1988 att bilda ett demokratiskt nationalistiskt parti, och för detta syfte samlades 20 personer i en lägenhet (Källa: 20 röster om 20 år, Blåsippans förlag), där partiet och dess syften fastslogs och bildades. Att andra krafter under en period slog rot i partiet för andra syften är illa och en del i partiets bagage, liksom att S i sitt bagage har stöd för rasbiologisk forskning och att M hade en avdankad nazist i riksdagen ända till 1994, men det är INTE samma sak som var ett parti har sina rötter.

Bengtsson visar f.ö. tydligt och bra vad som räcker för att han ska anse band till vit-makt-miljön vara etablerade. Länka från Facebook en gång, så är saken klar. Men sådär kan resonemanget bli när man har nazister på loftet.

SD har inga ambitioner att härma SFL, utan konstaterar bara att det gått bra för ett parti med liknande värderingar i ett grannland.

Ska man betrakta något av partierna som mer extremt än det andra, så får det nog ändå bli SFL, där en företrädare nyligen målade sig själv i Hitlermustasch på skoj, och en annan uttalade sig nedsättande om vissa mörkhyade. De hade knappast fått vara kvar i SD, men i Finland (eller vilket land som helst) är det högre i tak, på gott och ont. Partiledaren Timo Soini förespråkar dessutom ett totalt abortförbud.

Permalänk | Anmäl #11 Patrik Ohlsson, 2011-04-19, 13:38

Antidemokratiska Expo missar inte ett tillfälle att misskreditera SD, antingen genom faktiska omständigheter, eller som i artikeln, rena påhitt.

"Medan 
Sannfinländarna fungerar som ett riktigt gräsrotsparti tenderar 
Sverigedemokraterna att utvecklas mot ett riksparti med en 
liten välbetald partielit utan intresse för vanligt folk, skriver Alex Bengtsson, utbildningschef på (vänsterextrema och antidemokratiska*) Expo."

Det är tvärtom. SD har ett starkt stöd nedifårn och upp genom att man under lång tid byggt upp lokala organisationer. SDs styrka finns i den lokla förankringen, ute bland vanligt, hederligt folk.

*) Har jag laggt till själv. Bra va?

Permalänk | Anmäl #12 Leif D, 2011-04-19, 13:51

Allt har sin förklaring. Det klart att det finns stora skillander mellan Sverige och Finland och partierna är en del av detta. Den finska åsiktsbildningen är mer utvecklad. Det svenska världssamvetet med en omfattande flyktingmottagning, klimatalarmism och uhjälp är ett mycket ett resultat av stormaktstiden, geografiska förhållanden och kanske till viss del slumpen. Svenskarna kan ses som mer hjärntvättade. Deras opposition mot galenskaperna är mindre utvecklad. Inom det mätbara och synliga i verkligheten är det inte så stor skillnad. Men tänkandet med strukturella svårdifinierbara detaljer sitter djupt och förändras inte så lätt. Jag vet inte vad Expo är, men förmodar att det är en fjollig organisation på vänsterkanten som lever på subventioner. Förmodligen finns inget liknande i Finland. Jag har absolut inte alla förklaringar. Bengtssons analys är i varje fall tunn.

Permalänk | Anmäl #13 Urban Persson, 2011-04-19, 14:09

#12 Leif D, det stämmer så bra, speciellt ditt tillägg.
Det som är bra med Expo, Expryssen och Aftondrägget är att de stjälper ju inte SD, utan "De Tre Vise"(skulle de nog gärna vilja bli kallade) men de hamnar under epitetet, "Nyttiga Idi**er".

Där hamnar även SVT och TV4, jag trodde inte jag skulle höra sådant jag hör på mitt jobb, som är ganska stark sosseröra, om just deras pinsamma försök att svartmåla demokratiskt valt parti.

De gräver ett djupare och djupare hål, som de förmodligen själva ramlar i.

Permalänk | Anmäl #14 Stefan Jansson, 2011-04-19, 14:39

Nämen se där, här fick "utbildningschefen" på sanningsministeriet till en artikel där SD framställs som någonting dåligt,ont och skumt beroende på att Åkesson har gratulerat Sannfinländarna till deras lyckade valresultat.
Och om Åkesson INTE hade gratulerat Sannfinländarna så hade det nog också resulterat i en artikel där SD framställs som något dåligt, ont och skumt.
Förmodligen hade det då hetat någonting i stil med "genom att Åkesson inte gratulerar Sannfinländarna så försöker han dölja SDs likheter med Sannfinnländarnas nationalistiska och främlingsfientliga ideologi".

En intressant sak är för övrigt att Sverige tar emot någonstans runt 15 ggr fler asyl och anhörighetsinvandrare än vad Finland gör räknat per capita.
Finlands nuvarande invandringspolitik är alltså mer främlingsfientlig än Sverigedemokraternas invandringspolitik.

Utbildningschefen informerar oss även om att det tydligen finns någon skriven/oskriven lag som säger att "en liten välbetald partielit" automatiskt innebär att man inte kan ha något intresse "för vanligt folk".
Tydligen är SD´s partielit mer välbetald än andra riksdagspartiers partielit. Och detta leder ju till att "vanligt folk" tappar förtroende för partiet. Förmodligen är det just därför som SD blir mindre och mindre för varje opinionsundersökning som presenteras.
Hur som helst så är det ju misstänkt, det där med "välbetald". Och "liten partielit"...ja, man börjar ju tänka på Tyskland när man hör det...
Själv tycker jag att det är synd att SD´s partielit inte har något intresse för vanligt folk.
För om dom hade något intresse för vanligt folk så skulle vi ju få nöjet att läsa utbildningschefens artikel om hur populistiska SD är.

Det är iaf tur att den dåligt betalda partieliten i dom övriga partierna har så stort intresse för vanligt folk. Och att partieliten i Expo har det.

Jag vill tacka utbildningschefen för en exceptionellt bra och välskriven artikel. Särskilt gillar jag stycket "partiets EU-kritik känns betydligt mer välmotiverad 
och mindre slentrianmässig än enfrågepartiet Sverigedemokraternas 
halvmesyr till EU-motstånd."
Ja, vem kan argumentera emot hur utbildningschefen "känner"?

Tack för ett utmärkt jobb och fortsätt bilda folket, Bengtsson!

Permalänk | Anmäl #15 Magnus Mattsson, 2011-04-19, 14:45

"En intressant sak är för övrigt att Sverige tar emot någonstans runt 15 ggr fler asyl och anhörighetsinvandrare än vad Finland gör räknat per capita."

Nej, nej, nej, #15 Magnus Mattsson. Kom inte dragande med fakta. Det är rasistiskt att ta upp fakta för det har Mona sagt.

Permalänk | Anmäl #16 Bo T, 2011-04-19, 14:58

Sannfinländarna har inte lyft in invandringsfrågan lika mycket som SD, skriver artikelförfattaren.
Nej, det behöver de inte. Finland har en jämförelsevis liten invandring och det ställs högre krav på erhållande av finskt medborgarskap. I Finland är eftergifterna för politisk islam inte heller som i Sverige.
SD är ett enfrågeparti till skillnad från sannfinländarna, skriver artikelförfattaren också.
Att på kort tid ändra på demografin så som Sverige har gjort, är ingen liten fråga. Det får återverkningar på alla delar av samhället och kan medföra irreparabla negativa konsekvenser i framtiden. Risken är att konflikter byggs in i samhället som får utslag för kommande generationer.
Det är även en stor ekonomisk fråga eftersom många måste försörjas och servas med skattemedel och utförsäljning av folkets egendom. Det innebär besparingar på gamla, sjuka och våra barns förskolor och skolor. Detta tär även på resurserna för kommande generationer.
Så jag tycker inte att SD är ett enfrågeparti i verkligheten.
Tror SD drivs av ideologiska och visionära skäl som de är beredda att offra mycket för att genomdriva i möjligaste mån. Medelåldern bland SD's riksdagsledamöter är mycket låg varför de förmodligen ser framtidens scenario.

Permalänk | Anmäl #17 Ina Höst, 2011-04-19, 15:14

Så är vi redan där. Först ett fasligt ojande att finländarna röstat "fel" med beklaganden från partipolitiker och mästrande ledare från PK media. Plus en förskräckt tystnad om vad det betyder för svensk del.

Det är ingen idé att hyckla, här är språkfrågan inte aktuell utan det gäller invandringen. Finland har en obetydlig invandring i jämförelse med Sverige och det kompenserar mer än väl för språkfrågan.

Tyskland, Frankrike och England har alla börjar kantra i sin vokabulär och tveksamheten till att invandringen. Danmark och Norge ligger ett val före Sverige i utvecklingen.

Med det finska resultatet framför ögonen och med utvecklingen i övriga Europa i bakgrunden börjar nu paniken sprida sig i vänsterorganisationerna. Tänk om SD får ett sådant resultat i ryggen nästa val.

Tendensen är, trots PK medias envetna felrapportering, att SD har framtiden för sig. Se på skolvalen bara.

Så för skribenten från Expo (som inte skulle klara ekonomin många dagar utan bidrag från etablissemanget) gäller att med förtröstan försöka dölja den utveckling som är på gång.

Så låt mig påminna om ett gammalt talesätt:

Höj rösten kamrat. Argumenten är svaga.

Permalänk | Anmäl #18 Sune Svensson, 2011-04-19, 15:16

"även om avslöjanden om
 sverigedemokrater som länkar till öppet rasistiska sajter på nätet"

Hu, vilket oerhört allvarligt brott, vilken skandal. /sarkasm

Att länka till artiklar innebär inte nödvändigtvis att man håller med om allt eller ens något i en artikel. Man kan tipsa folk om en artikel som underlag för en diskussion, man kan tycka att en artikel har vissa bra poänger utan att hålla med om allt, osv.

Men enligt Expo och andra med liknande åsikter blir man "smittad" om man ens diskuterar eller länkar till fel personer. Vissa får man inte ens titta på, för då är man ondskefull och skall stigmatiseras, enligt Expo.

"öppet rasistiska sajter"

Låt mig gissa: Kan det vara Fria Tider ni syftar på? Ja, de har en del material jag verkligen inte håller med om, men jag tycker att det är bättre att läsa artikeln och sedan kommentera vad jag inte håller med om och varför, än att peststämpla hela webbplatsen.

Permalänk | Anmäl #19 Init, 2011-04-19, 17:55

"Faktum är att de finska populisterna har saker som Sverigedemokraterna bara skulle kunna drömma om."

Men vad bra då "Alex". Då kan du och dina kompisar vara lugna och ni kan lägga ned Expo, eller hur? Vem argumenterar du emot egentligen?

Det var Åkesson som blev uppringd av journalister och i princip var tvungen att göra något uttalande. Man får intrycket att det är Åkesson som legat på och hoppat och skuttat efter det finska valet. En helt oriktig bild alltså.

Permalänk | Anmäl #20 Robet Stenkvist, 2011-04-19, 18:00

"SD växte fram, som de flesta borde 
känna till vid det här laget, ur den rasistiska kampanjorganisationen
 Bevara Sverige svenskt och inte ur någon högerpopulistisk miljö."

Ännu en ren lögn. SD tillkomst hade inget med BSS att göra. Någon enstaka individ från BSS blev sedemera medlem i SD, vilken är en helt annan sak. Saker blir inte sannar för att de upprepas in absurdum.

Permalänk | Anmäl #21 Robet Stenkvist, 2011-04-19, 18:03

"Medan Sverigedemokraternas EU-motstånd 
hela tiden återvänder till partiets skräck för att Turkiet ska bli
medlemmar i EU, så har Sannfinländarna valt en mer omfattande EU-kritik 
som en av partiets hörnstenar."

Skitsnack!

Permalänk | Anmäl #22 Robet Stenkvist, 2011-04-19, 18:05

Tja, en sak är säker, du och jag kommer aldrig rösta på samma parti Alex. Du förändrar världen så den passar dina teorier.

Permalänk | Anmäl #23 Robet Stenkvist, 2011-04-19, 18:08

SD'are mister jobbet, får sina karriärmöjligheter förstörda och utesluts ur facket pga. sitt engagemang. Vad är detta? Det måste bli ett slut på denna McCarthyism!

SD's grundlagstadgade mötesfrihet störs av vänstergrupper, så att de får svårigheter att framföra sitt budskap. Hur kan detta förtgå?

Hur kan så många strunta i våra barns framtid?!

Permalänk | Anmäl #24 Ina Höst, 2011-04-19, 20:50

#15 Magnus Mattsson

Veckans bästa kommentar!

Permalänk | Anmäl #26 u_15525, 2011-04-20, 04:01

Tack Ina Höst när du skriver "Det innebär besparingar på gamla, sjuka och våra barns förskolor och skolor. Detta tär även på resurserna för kommande generationer".
Jag tycker inte att SD är ett enfrågeparti i verkligheten."
Sanna mina ord, med tanke på att allt i det "svaga" svenska samhället nu får lida för den så kallade "massinvandringen" dit massor med pengar går, till priset av våra gamla, till priset av våra förståndshandikappade, utförsäkrade, m.m så är det naturligt att folk röstar på det parti som vill det svenska folket VÄL, notera att jag sa det "svenska folket" (gräsrötterna). Men vår regering har ju inte verklighetsanknytning, så till valet 2014 hoppas jag att de tas ner till den realistiska nivån vi svenskar lever i, och det är de på Östermalm i Stockholm som kommer att vakna abrupt ur sin overkliga slummer, vi andra runt om i landet, har redan blivit varse DEN verkligheten och röstar därefter.
Det verkar som Finländare redan fattat detta. Tur för dem.

Permalänk | Anmäl #28 u_1904, 2011-04-20, 20:13

Expo är ett stort j***a skämt, tror bestämt att de lever kvar på 70-talet när alla yngre människor gjorde "revolt" mot etablissemanget, inklusive Olof Palme och kommunisterna, men ni som känner er "träffade" säger en kvinna på 60-år. LEV I NUET och INSE att både världen och Sverige har förändrats, speciellt de senaste 4 åren:-)
MÅNGA av oss vill INTE ha mångkultur. Där har finnarna lyckats mycket bättre + en del andra länder i Europa. Det ligger liksom i tiden, VI i Norden/Skandinavien vill faktiskt ta vara OCH bevara den urgamla kultur och den jämnlikhetskultur vi byggt upp under hundratals år. Fatta det.

Permalänk | Anmäl #29 u_1904, 2011-04-20, 20:53

Jag förstår inte hur ett eventuellt ursprung i Bevara Sverige Svenskt kan ligga någon i fatet? Nu när vi vet vad alternativet är? BSS hade ju rätt? Väl?

Permalänk | Anmäl #30 Martin A, 2011-04-21, 09:52

En boss på Expo använder begreppet "svenskfientlighet"?
Det rör på sig...

Permalänk | Anmäl #31 Quien Sabe, 2011-06-02, 23:22

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.