Här har vi åter en strid om påvens skägg.
Kalla det va f-n du vill, men var glad att du får några dagar ledigt ibland.
Traditioner är något som växer fram och de startar/återupprepas av någon anledning. Eftersom religionen var stark under lång tid så har det skapats traditioner som idag är tämligen avkristnade, men som uppstod pga olika irrläror. Varför skulle jag vilja avsäga mig några extra dagars ledighet bara för att ursprunget till dem finns att hitta i en gammal sagobok?
Som borgerlig företrädare så tycker du kanske också att vi ska jobba lördagar eftersom det var socialistiska fackföreningar som drev det kravet.
Det finns många aktörer inom klubben "förstör politikernas rykte", men de som verkar jobba hårdast och mest framgångsrikt i den klubben verkar vara politikerna själva!
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-04-25, 07:34
#! Drev kravet på fria lördagar, ska det stå.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-04-25, 07:36
Tobias rider vidare mot nya väderkvarnar. Kan inte någon partifunktionär ha ett enskilt samtal med Tobias och ge honom några förslag på frågor han kan driva. Annars kommer snart ett förslag på att vi ska byta namn på veckodagarna.
Permalänk | Anmäl
P Åke Jansson, 2011-04-25, 07:48
Nej!
Hårt arbetande människor behöver några extra dagar ledigt ibland.
Tobias, jag har ett motförslag: Se till så att Riksdagen håller öppet även på sommaren. Ni politiker jobbar ju långt ifrån heltid. Jag tycker det är ett rimligt krav, alltså: RÄTT (och skyldighet) TILL HELTIDSARBETE, ÄVEN FÖR RIKSDAGSPOLITIKER!
Permalänk | Anmäl
J Larsson, 2011-04-25, 08:13
Folkpartiet framstår som mer och mer andefattigt.. Är det ine genustänk på sedelvalörerna så är det att avskaffa våra helgdagar.
Våra helgdagar är så mycket mer än religiösa uttryck. De har sina rötter i fornnordisk tid där påsken, innan kyrkan lade in en religiös mening, var en vårfest då ljuset återkommit och hönsen äntligen börjat värpa igen efter vinterns dvala. Skafferier och lador var tomma på mat och ägg blev ett välkommet näringstillskott.
Midvinterblot var en hyllning till vintersolståndet och ljusets återkomst långt innan kristendomen lade beslag på den.
Vi är vår kultur. I vår kultur är 90% svenskar och vi har rätt att ge uttryck för våra traditioner.
Det är pga utspel som Tobias Schelin gör i sin artikel som SD fortsätter att frodas och fortsätter ni inom FP att torgföra era tokiga ideér så gör SD storlam i valet 2014. Dessvärre!
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-25, 08:13
"Sverige blir allt mer mångkulturellt kvarstår annandag påsk som helgdag i kalendern. Religion är en privat angelägenhet, det är dags att avskaffa de religiöst bundna helgdagarna, skriver folkpartisten Tobias Schelin"
"Att ateister och muslimer ska tvingas till ledighet under en kristen högtid som Jesu korsfästelse är väldigt svårt att motivera."
Muslimer är väl inte kända för att respektera varken kristna eller ateister?
Så länge lika skall gälla för alla kanske det inte är en dum idé. Bort med allt som har med kultur och kristendom att göra, bevilja varken ledighet samt var lika kategorisk när andra minoriteter vill ha sina högtider i fokus. Både arbetsgivare och Sveriges konkurrenskraft kommer att öka då även kineser har upp till 27 olika högtidsdagar som vi kan arbeta på...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-04-25, 08:17
Till Tobias Schelin.
Söndagen är en kristen helgdag. Det blir väldigt många helgdagar att ta bort. När du blir klar med det tror jag att du blir så populär så att du kommer att avancera från ersätttare till ordinarie ledamot i kommunfullmäktige.
Sune
Permalänk | Anmäl
Sune Melin, 2011-04-25, 08:43
Visst kan det väl vara en aning krångligt att ta bort söndag som helgdag, men annars tycker jag det verkar vara rätt mycket gnäll här utan anledning. Tobias skriver ju att man bör ersätta de förlorade helgdagarna med semesterdagar. Och det borde väl inte vara så svårt att lagstifta om att alla ska ha rätt att ta ut semester vid vissa tillfällen, såsom de traditionella kristna högtiderna, samt en del högtider för andra större religioner. Varför ska alla tvingas vara lediga samtidigt? Så länge vi inte förlorar dagar ser jag inget dumt i detta. Vad är problemet? Det är väl bara för gemene man att fortsätta ta ledigt i jul/påsk? Det kommer jag att göra, trots att jag inte är troende kristen.
Permalänk | Anmäl
Mikael Gerdin, 2011-04-25, 08:57
#5 Christina Lundqvist,
"Vi är vår kultur"
Instämmer inte.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-04-25, 09:06
Tobias Schelin skriver:
"Att ateister och muslimer ska tvingas till ledighet under en kristen högtid som Jesu korsfästelse är väldigt svårt att motivera."
Det är inte alls svårt att motivera. Sverige är ett kristet land och ingen har tvingat muslimen ifråga att komma till det kristna landet Sverige!
Avskaffa mångkulturen, inte kristendomen!
Ja, jag är ateist.
Permalänk | Anmäl
Tussilago Kaprifol, 2011-04-25, 09:10
Ja, man kan inget annat än bli trött på er politiskt korrekta kulturmarxister, ett samhälle som ska fungera behöver en samlad identitet!!
Permalänk | Anmäl
Johannes Hellström, 2011-04-25, 09:09
Bara för att alla tvingas vara lediga samtidigt så betyder ju inte det att de som tvingas vara lediga firar våra högtidsdagar. Så om nu en "samlad identitet" är byggd kring våra helgdagar så lär det ju inte göra varken till eller från om personer som ändå inte högtidlighåller dessa helgdagar jobbar eller ej. Man kan ändå inte få folk att fira jul och påsk genom att tvinga dem till ledighet. Nä, fram för valbarhet och flexibilitet!
Permalänk | Anmäl
Mikael Gerdin, 2011-04-25, 09:24
#9 Charlie Darwin,
Jag vet inte varifrån du kommer, men vi svenskar är svenskar pga vår gemensamma identitet, vår kultur. Italienare har sin gemensamma identitet och därmed är italienare sin kultur. Jag är inte fransyska bara för att jag bodde i Paris några år. Jag var tills jag reste hem la Suédoise, med en annan kultur även om jag i någon mån försökte anamma den franska kulturen.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-25, 09:25
#11 Johannes Hellström,
Ja, så är det, men denna samlade identitet tänker "kulturmarxisterna" (som egentligen inte är så mycket marxister) ersätta med tankeförbud och obligatoriskt påbjudna åsikter. Denna totalitära PK:ism antas sedan bli det nya sammanhållande kittet i det mångkulturella helvetet. Finis libertas.
Fan ta dom!
Permalänk | Anmäl
Tussilago Kaprifol, 2011-04-25, 09:28
Snart vill väl den tokern montera ner Gustav ll Adolf från Gustav Adolfs torg. För den mannen slogs ju bl a i guds (den kristna) namn, men nu är han bara historia. Vi har vår Gustav Adolfbakelse och våra påskkärringar. Liberaler i all ära men de är inte sällan snacksaliga byfånar.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-04-25, 09:35
#12 Mikael Gerdin,
Om några som "tvingas" vara lediga inte råkar fira våra helgdagar skall väl du enbart skita i. Sluta vara så klåfingrig!
Det här handlar för övrigt inte om helgdagarna som sådana utan om att dra linjer i sanden.
Permalänk | Anmäl
Tussilago Kaprifol, 2011-04-25, 09:38
MEN... är det så svårt för er att läsa hela artikeln innan ni kommenterar?
"Samtidigt så föreslår jag också att man ser över semesterlagstiftningen och tillför fler semesterdagar i syfte att kompensera bortfallet av de nuvarande kristna helgdagarna"
Med andra ord, ni kommer INTE förlora några lediga dagar, så sluta gnäll om det, tack.
Det här handlar bara om att låta alla få lediga dagar på samma villkor. Varför är det så svårt att fatta? Varför är det så kontroversiellt? Er ignorans skrämmer mig.
Permalänk | Anmäl
Jonas Erikson, 2011-04-25, 09:41
#16 Tussilago Kaprifol
Det är ju ingen här som vill tvinga oss att ändra på våra traditioner heller, så jag förstår inte varför du är så upprörd. Vad är det som är så hemskt med valfrihet?
Permalänk | Anmäl
Mikael Gerdin, 2011-04-25, 09:41
Alla människor hör inte ihop så det är hög tid att bilda reservat där hederskultur och kulturmarxistisk smörja är bannlyst.
Flytta till Rosengård ni som värnar om mångkulturen.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-04-25, 09:46
DET RÄCKER NU-HÖR NI; DET RÄCKER:JAG FÅR ÅNGEST AV DYLIKA SKRIBENTER
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-04-25, 09:48
Jonas Eriksson # 17
Visst, i den bästa av världar så är det bara att ta ut semesterdagarna när det passar med den övriga familjens ledighet.
Men i verkligheten ser det ju inte ut så för det stora flertalet människor,
definitivt inte för dem som arbetar i det privata näringslivet, inom sjukvården etc etc.....
Permalänk | Anmäl
J Larsson, 2011-04-25, 09:59
#20 klas engström,
Fick samma tanke när jag läste den hemska artikeln. Varför vill de förgöra vårt Svenska arv och göra oss "pursvenskar" till rotlösa individer utan några rötter och samtidigt gulla med alla minoriteter framför våra ögon. Fy fasiken vad vidrigt detta är.... man skäms att vara Svensk ibland i Sverige pga detta vansinne.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-04-25, 10:12
#17: J Larsson: Om man skulle gå vidare med ett sådant här förslag så skulle det förstås krävas någon form av lagstiftad rätt att ta ut semester vid de klassiska helgdagarna, alternativt få extra ersättning som idag. För när det gäller just sjukvården och liknande så är det ju ändå så att vissa tvingas arbeta på helgdagarna, även idag.
Permalänk | Anmäl
Mikael Gerdin, 2011-04-25, 10:16
Mikael Gerdin # 23
Vad lagen säger, och vad arbetsgivare ställer för krav är två helt olika saker. Den som är rädd om sitt arbete, agerar inte i konflikt med arbetsgivarens intressen, eller tar ledigt när arbetsbelastningen är stor.
Permalänk | Anmäl
J Larsson, 2011-04-25, 10:26
#20 klas engström, 2011-04-25, 10:48
Du skriver:
"DET RÄCKER NU-HÖR NI; DET RÄCKER:JAG FÅR ÅNGEST AV DYLIKA SKRIBENTER"
Men snälle Klas Engström se då till att skriva en artikel själv!
Vi vet båda två att Newsmill definitivt skulle ta in din artikel.
SDs representanter är bra på att skriva jönsiga efterkommentarer, men några längre artiklar där man förklarar och försvarar sina egna resonemang det ser man ytterst, ytterst sällan.
Kanske klarar man inte av den uppgiften?
Att kritisera någon annan i jönsiga efterkommentarer är väldigt enkelt, men att ställa sig upp och presentera en egen tes i en längre artikel kräver betydligt mer eftertanke och substans.
Så seså, börja nu skriva, Klas Engström!
Eller kanske Erika Dahl, Erika Svensson, Martin A eller leif w-n känner att de bemästrar uppgiften.
Var är förresten Bo T? Har NM äntligen spärrat honom?
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-04-25, 10:32
#18 Mikael Gerdin,
Varför laga det som inte är sönder?
Permalänk | Anmäl
Tussilago Kaprifol, 2011-04-25, 10:34
Jag förstår att Schelin vill framstå som tänkande i sin fåniga kamp för etnisk mångfald och inte bryr sig om produktiviteten. Folk vill ha kvar vad de är vana vid och det är väl okej om det inte kostar för mycket. Samhället i stort står still 2 dagar i veckan (lördag-söndag) och det kostar enorma pengar jämfört med några helgdagar om året. Med det så kallde 3-3-systemet har de flesta jobb 3 dagar och är lediga 3 dagar. Arbetstiden blir 10-12 timmar istället för dagens cirka 8 timmar. Hela samhället blir mer resurssnålt och kostnadseffektivt när investeringarna utnyttjas bättre. Industrins konkurrenskraft ökar. Man är ledig när allt är öppet. Många kan sova över på en madass på jobbet och spara dyra bensinpengar. Essingeleden duger bra tills oljan tar slut. Bilträngseltullarna kan tas bort. Det finns hur många fördelar som helst och enda hindrets är folks förutfattade meningar.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-25, 10:35
Hänvisa Folkpartiet till historieböckerna.
Permalänk | Anmäl
P H, 2011-04-25, 10:38
Snart vill man väl riva ner Gustav ll Adolf på hans torg! Denne svensk slogs ju stundom i guds namn. Vår gud alltså! Han gjorde det lätt för oss för alla alla andra hade fel, menade han. Nåja, han står där iaf för vår historias skull. Och så har vi Gustav Adolfbakelser och påskkärringar och en ledig måndag ibland. Må gud bevare oss från liberalismens extremister.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-04-25, 10:43
Ju mer jag tänker efter desto mer förtvivlad och upprörd blir jag
På 60-talet berövade "framåtskridande" politiker, utan känsla för autensitet ,oss våran arkitektur och historia genom okänsliga massrivningar av våra historiska städer.Nu hörs röster som vill beröva oss våra helgdagar.Det räcker för helsike nu, lägg ner.Vad är ni ute efter!!!!!????Vad handlar detta om!???Det är inte kul längre, det du uttrycker är faktiskt en anledning till att SD blir större och större.Jag älskar Sverige, jag älskar vår kultur, vår frihet och de traditioner våra fädrer gav oss.Utan förankring bakåt upplöses ett samhälle, fattar du inte eller lever du in en drömvärlf
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-04-25, 10:47
#24 J Larsson: Fast jag ser inte riktigt hur det skulle bli en skillnad. Det är väl så redan idag att vissa tvingas jobba helgdagar (ex-vis skiftarbetare).
#26 Tussilago Kaprifol: Det handlar inte om att laga något som är sönder, det handlar om att erbjuda alternativ B som komplement till alternativ A. Alternativ A förblir ditt val om du så vill, ingen påverkan.
Permalänk | Anmäl
Mikael Gerdin, 2011-04-25, 10:50
*laga något som INTE är sönder menade jag givetvis.
Permalänk | Anmäl
Mikael Gerdin, 2011-04-25, 10:51
...Och döm oss till historielöshet. Även om man inte är troende , så har vi viktiga rötter bl.a. i Jesusmyten. Den är grunden för humanismen. Muslimerna har också Jesus (Issa) som viktig person.
Dessutom håller jag med #5 om fornnordiska traditioner.
Däremot kan jag hålla med om att vi är dåliga på att sätta vårt påsk-FIRANDE i en historisk kontext. Vi behöver mer kunskap, helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-04-25, 11:05
#10 Tussilago Kaprifol
Lite gammal kommentar att svara på, men eftersom du har så royalt fel så är det nödvändigt.
Sverige är inte ett kristet land, inte ens om du ser till andelen kristna. Kyrkan och staten är skilda åt, sverige är en sekulär stat, dvs att vi inte ger privilegier till någon specifik religion. Nu är vi ju inte så bra på att upprätthålla den regeln iof :P
Väldigt skumt att du själv som ateist inte hade koll på det.
Permalänk | Anmäl
Markus Kylberg, 2011-04-25, 11:15
Ett mångkulturella samhälle har aldrig fungerat, kommer aldrig att göra det heller, ni som tror på det, var så snälla flytta till ett av de nu många "dröm" områdena som rosengård, tensta osv. Om du prisar det efter det, ja då kan du yttra dig hur bra det är med det mångkulturella samhället, inte innan, hycklare....
Permalänk | Anmäl
Johannes Hellström, 2011-04-25, 11:23
Vill bara stämma in i kören som sågar artikeln vid fotknölarna.
Jag är kategorisk motståndare till att man raserar inarbetade väl fungerande strukturer på ideologiska grunder.
Om påskfirande utgjorde ett stort problem i landet, men i stället är det en tillgång med avbrott i vardagen och några dagars synkroniserad vila då och då. Den kunskapen hade redan gamla naturkulturer, långt innan jesus och grabbarna var uppfunna.
[plats för invektiv]
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-04-25, 11:33
Det ligger en kraft i att veta att ca 8-9 milj människor i detta land firar jul på nästan precis samma sätt. Vid samma tidpunkt. Med skinka och gran och ljusstakarna tända. På samma sätt finns kraften i Påsken, när nästan alla gör precis samma ritual. Tar in påskris äter ägg lax, sill och ger barnen brokiga påskägg med godis. Kraften ligger i att så många samlas kring nästan samma traditioner århundrade efter århundrade. Vad Tobias Schelin föreslår är en total uppluckring av svenska traditioner. Det är en våldtäkt på vår historia. Det blir förvisso ett mångkulturellt lappverk, men fråga svenska folket om det är det vi vill ha i så fall.
Millningen här ovan visar att 76% av NM-läsarna är glada och vill behålla påsken precis som den är. inget stort underlag att göra statistik av visserligen, men en hint till FP om vad som gäller.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-25, 11:38
Logiskt och rationellt och politiskt korrekt självutplånande och väl i linje med de extremindividualistiska strömningarna i samhället. Men djupt osunt enligt min mening. Vi behöver fler gemensamma nämnare i Sverige, inte färre. Den rådande maximen tycks vara att "varje människa SKA vara en ö", och det värsta som kan inträffa är att någon på något sätt är beroende av en annan människa, eller påtvingas något som inte valts aktivt. Ett sånt samhälle kommer att falla sönder på kort tid. Jag tror att vi mår mycket bättre och blir lyckligare av att dela gemensamma upplevelser som påsk och jul och nyår även om vi inte är kristna eller tillhör en kultur där ett nytt år inte börjar 1 januari.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2011-04-25, 11:37
Utmärkt förslag.
Om vi bara avskaffar våra traditioner, såsom artikelförfattaren vill, så blir ju det på något sätt det slutgiltiga beviset på att det mångkulturella samhället och integrationen fungerar problemfritt.
Nyårsafton borde vi också avskaffa eftersom många asiater firar nyår i april.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-04-25, 12:09
#5 Christina Lundqvist, vem är dessa 90% som är vår kultur? Och ni representerar inte 90%. Ni representerar en högljud och militantisk minoritet som utger er för att vara majoritetens röst. Den exkluderande kultur ni representerar kan inte vara representativ för ett land. Ett land kan inte ha en kultur som hatar 1/4 av befolkningen eller mer för att den har fel religion eller ras eller är ateist eller homosexuell.
Kristendomen är döende för att den inte är förenlig med det moderna samhället. Islam kommer att gå samma öde till mötes. 9/11 var början på slutet. Det var en sista desperat handling att stoppa det oundvikliga.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-25, 12:37
#29 Stig Bergman, vad menar du med "vår gud"? Vem är inbegripna i "vår"?
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-25, 12:39
#37 Christina Lundqvist, var finns styrkan i vanvård och masslakt av oskyldiga levande och kännande varelser? Var finns styrkan i en kultur och religion som saknar moral och empati? Var finns styrkan i en religion som anser att djuren finns till för människans njutning?
Din kultur av vulgärhedonism kan inte dö fort nog. Din kultur är ett hot mot allt liv som skiljer sig från ditt eget.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-25, 12:46
Ytterligare en syltrygg som likt en rutten sparris viker sig på mångkulturens misslyckade altare.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-04-25, 12:57
Politikergrynet som författat ovanstående uppvisar med all tydlighet att svensk skola, särskilt dess historieundervisning, har problem. Han vet inte ens att kristendomen och dess helgdagar har mer en 1000-årig tradition i vårt land.
Varför inte förbjuda allt som kan påminna om tio Guds bud i samma veva? Förbjud dessutom alla offentliga uttryck för vad som borde vara privat moral; förbjud offentliga uttryck för allt som i ögonblicket inte är politiskt korrekt och modernt.
Det måste politiker och ateistiskt lagda medborgare sparas för, då de sannolikt känner sig kränkta därav.
För att travestera en populär programledare: Vart är vi på väg??
Permalänk | Anmäl
curt jansson, 2011-04-25, 13:01
Ursäkta mig, "...dess helgdagar har en 1000-årig tradition.." skall det ju vara!
Permalänk | Anmäl
curt jansson, 2011-04-25, 13:03
#44 curt jansson, slaveriet hade en 350-årig tradition innan det avskaffades. "Tradition" är ett osakligt argument.
Dessutom var dessa "traditioner" påtvingade. Vidare så kommer dessa traditioner från en religion som hatar många av oss. Du vill få oss få oss att framstå som känsliga bara för att vi är emot att bli brända på bål. Är det de homosexuellas skuld att nazisten Åke Green bedriver hets mot homosexuella från Pingstkyrkans pulpet? (Så vitt jag förstår så har hans kyrka inte tagit avstånd från Åke Greens extrema åsikter.) Det är ni som blir kränkta så fort någon ifrågasätter er särställning. Vi andra vill bara uppnå jämlikhet.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-04-25, 13:41
#40 Peter H,
Jag pratar inte religion, jag pratar traditioner som binder ett land samman. Även de som kommer utifrån får del av den kultur där de bor, som berikar dem i livet. Precis som vi blir berikade av andra kulturer när vi vistas utomlands kortare, eller längre tid. Dina ambitioner är att göra oss historielösa och det är väldigt fattigt att sakna historia. Vi är de influenser, både från när och fjärran, vi fört med oss genom generationerna.
Det är ett mycket torftigt, andefattigt samhälle du och Tobias Schelin förespråkar.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-25, 14:02
Som väntat dyker de vanliga konservativa och xenofobiska typerna upp. När kommer ni lära er att Sverige helt enkelt inte är ett kristet land enligt någon vettig definition? Ni får gärna fira Jesus födelsedag och dödsdag och så vidare, men tvinga inte på andra era traditioner.
Permalänk | Anmäl
John Nyzell, 2011-04-25, 14:15
Helt rätt! Om man ska vara religiöst korrekt och ta hänsyn till alla lär vi inte kunna jobba en enda dag på året. Det är också konstigt med alla konstiga avtal kring övertid på "helger". Men om det är en jude / Buddist / Hindi / osv som jobbar så är det ju ingen helgdag! Och ändå är det klirr i plånboken. Sedan kan det finnas vissa praktiska saker som måste lösas som att ett företag väljer att stänga vissa dagar. Och då kanske det inte går att jobba.
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-04-25, 14:20
Till Tobias Schelin.
Om man nu skall helt bortse från kristendomens inflytande, så skall väl inte bara ta bort alla helgdagar, utan även rensa bort allt som har med kristendomen att göra i vår lagstiftning? Efter dina lagändringar är det då inte längre olagligt att exempelvis slå ihjäl någon, stjäla eller vittna falskt.
Permalänk | Anmäl
Sven Algot, 2011-04-25, 14:37
84 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Här har vi åter en strid om påvens skägg.
Kalla det va f-n du vill, men var glad att du får några dagar ledigt ibland.
Traditioner är något som växer fram och de startar/återupprepas av någon anledning. Eftersom religionen var stark under lång tid så har det skapats traditioner som idag är tämligen avkristnade, men som uppstod pga olika irrläror. Varför skulle jag vilja avsäga mig några extra dagars ledighet bara för att ursprunget till dem finns att hitta i en gammal sagobok?
Som borgerlig företrädare så tycker du kanske också att vi ska jobba lördagar eftersom det var socialistiska fackföreningar som drev det kravet.
Det finns många aktörer inom klubben "förstör politikernas rykte", men de som verkar jobba hårdast och mest framgångsrikt i den klubben verkar vara politikerna själva!
#! Drev kravet på fria lördagar, ska det stå.
Tobias rider vidare mot nya väderkvarnar. Kan inte någon partifunktionär ha ett enskilt samtal med Tobias och ge honom några förslag på frågor han kan driva. Annars kommer snart ett förslag på att vi ska byta namn på veckodagarna.
Nej!
Hårt arbetande människor behöver några extra dagar ledigt ibland.
Tobias, jag har ett motförslag: Se till så att Riksdagen håller öppet även på sommaren. Ni politiker jobbar ju långt ifrån heltid. Jag tycker det är ett rimligt krav, alltså: RÄTT (och skyldighet) TILL HELTIDSARBETE, ÄVEN FÖR RIKSDAGSPOLITIKER!
Folkpartiet framstår som mer och mer andefattigt.. Är det ine genustänk på sedelvalörerna så är det att avskaffa våra helgdagar.
Våra helgdagar är så mycket mer än religiösa uttryck. De har sina rötter i fornnordisk tid där påsken, innan kyrkan lade in en religiös mening, var en vårfest då ljuset återkommit och hönsen äntligen börjat värpa igen efter vinterns dvala. Skafferier och lador var tomma på mat och ägg blev ett välkommet näringstillskott.
Midvinterblot var en hyllning till vintersolståndet och ljusets återkomst långt innan kristendomen lade beslag på den.
Vi är vår kultur. I vår kultur är 90% svenskar och vi har rätt att ge uttryck för våra traditioner.
Det är pga utspel som Tobias Schelin gör i sin artikel som SD fortsätter att frodas och fortsätter ni inom FP att torgföra era tokiga ideér så gör SD storlam i valet 2014. Dessvärre!
"Sverige blir allt mer mångkulturellt kvarstår annandag påsk som helgdag i kalendern. Religion är en privat angelägenhet, det är dags att avskaffa de religiöst bundna helgdagarna, skriver folkpartisten Tobias Schelin"
"Att ateister och muslimer ska tvingas till ledighet under en kristen högtid som Jesu korsfästelse är väldigt svårt att motivera."
Muslimer är väl inte kända för att respektera varken kristna eller ateister?
Så länge lika skall gälla för alla kanske det inte är en dum idé. Bort med allt som har med kultur och kristendom att göra, bevilja varken ledighet samt var lika kategorisk när andra minoriteter vill ha sina högtider i fokus. Både arbetsgivare och Sveriges konkurrenskraft kommer att öka då även kineser har upp till 27 olika högtidsdagar som vi kan arbeta på...
Till Tobias Schelin.
Söndagen är en kristen helgdag. Det blir väldigt många helgdagar att ta bort. När du blir klar med det tror jag att du blir så populär så att du kommer att avancera från ersätttare till ordinarie ledamot i kommunfullmäktige.
Sune
Visst kan det väl vara en aning krångligt att ta bort söndag som helgdag, men annars tycker jag det verkar vara rätt mycket gnäll här utan anledning. Tobias skriver ju att man bör ersätta de förlorade helgdagarna med semesterdagar. Och det borde väl inte vara så svårt att lagstifta om att alla ska ha rätt att ta ut semester vid vissa tillfällen, såsom de traditionella kristna högtiderna, samt en del högtider för andra större religioner. Varför ska alla tvingas vara lediga samtidigt? Så länge vi inte förlorar dagar ser jag inget dumt i detta. Vad är problemet? Det är väl bara för gemene man att fortsätta ta ledigt i jul/påsk? Det kommer jag att göra, trots att jag inte är troende kristen.
#5 Christina Lundqvist,
"Vi är vår kultur"
Instämmer inte.
Tobias Schelin skriver:
"Att ateister och muslimer ska tvingas till ledighet under en kristen högtid som Jesu korsfästelse är väldigt svårt att motivera."
Det är inte alls svårt att motivera. Sverige är ett kristet land och ingen har tvingat muslimen ifråga att komma till det kristna landet Sverige!
Avskaffa mångkulturen, inte kristendomen!
Ja, jag är ateist.
Ja, man kan inget annat än bli trött på er politiskt korrekta kulturmarxister, ett samhälle som ska fungera behöver en samlad identitet!!
Bara för att alla tvingas vara lediga samtidigt så betyder ju inte det att de som tvingas vara lediga firar våra högtidsdagar. Så om nu en "samlad identitet" är byggd kring våra helgdagar så lär det ju inte göra varken till eller från om personer som ändå inte högtidlighåller dessa helgdagar jobbar eller ej. Man kan ändå inte få folk att fira jul och påsk genom att tvinga dem till ledighet. Nä, fram för valbarhet och flexibilitet!
#9 Charlie Darwin,
Jag vet inte varifrån du kommer, men vi svenskar är svenskar pga vår gemensamma identitet, vår kultur. Italienare har sin gemensamma identitet och därmed är italienare sin kultur. Jag är inte fransyska bara för att jag bodde i Paris några år. Jag var tills jag reste hem la Suédoise, med en annan kultur även om jag i någon mån försökte anamma den franska kulturen.
#11 Johannes Hellström,
Ja, så är det, men denna samlade identitet tänker "kulturmarxisterna" (som egentligen inte är så mycket marxister) ersätta med tankeförbud och obligatoriskt påbjudna åsikter. Denna totalitära PK:ism antas sedan bli det nya sammanhållande kittet i det mångkulturella helvetet. Finis libertas.
Fan ta dom!
Snart vill väl den tokern montera ner Gustav ll Adolf från Gustav Adolfs torg. För den mannen slogs ju bl a i guds (den kristna) namn, men nu är han bara historia. Vi har vår Gustav Adolfbakelse och våra påskkärringar. Liberaler i all ära men de är inte sällan snacksaliga byfånar.
#12 Mikael Gerdin,
Om några som "tvingas" vara lediga inte råkar fira våra helgdagar skall väl du enbart skita i. Sluta vara så klåfingrig!
Det här handlar för övrigt inte om helgdagarna som sådana utan om att dra linjer i sanden.
MEN... är det så svårt för er att läsa hela artikeln innan ni kommenterar?
"Samtidigt så föreslår jag också att man ser över semesterlagstiftningen och tillför fler semesterdagar i syfte att kompensera bortfallet av de nuvarande kristna helgdagarna"
Med andra ord, ni kommer INTE förlora några lediga dagar, så sluta gnäll om det, tack.
Det här handlar bara om att låta alla få lediga dagar på samma villkor. Varför är det så svårt att fatta? Varför är det så kontroversiellt? Er ignorans skrämmer mig.
#16 Tussilago Kaprifol
Det är ju ingen här som vill tvinga oss att ändra på våra traditioner heller, så jag förstår inte varför du är så upprörd. Vad är det som är så hemskt med valfrihet?
Alla människor hör inte ihop så det är hög tid att bilda reservat där hederskultur och kulturmarxistisk smörja är bannlyst.
Flytta till Rosengård ni som värnar om mångkulturen.
DET RÄCKER NU-HÖR NI; DET RÄCKER:JAG FÅR ÅNGEST AV DYLIKA SKRIBENTER
Jonas Eriksson # 17
Visst, i den bästa av världar så är det bara att ta ut semesterdagarna när det passar med den övriga familjens ledighet.
Men i verkligheten ser det ju inte ut så för det stora flertalet människor,
definitivt inte för dem som arbetar i det privata näringslivet, inom sjukvården etc etc.....
#20 klas engström,
Fick samma tanke när jag läste den hemska artikeln. Varför vill de förgöra vårt Svenska arv och göra oss "pursvenskar" till rotlösa individer utan några rötter och samtidigt gulla med alla minoriteter framför våra ögon. Fy fasiken vad vidrigt detta är.... man skäms att vara Svensk ibland i Sverige pga detta vansinne.
#17: J Larsson: Om man skulle gå vidare med ett sådant här förslag så skulle det förstås krävas någon form av lagstiftad rätt att ta ut semester vid de klassiska helgdagarna, alternativt få extra ersättning som idag. För när det gäller just sjukvården och liknande så är det ju ändå så att vissa tvingas arbeta på helgdagarna, även idag.
Mikael Gerdin # 23
Vad lagen säger, och vad arbetsgivare ställer för krav är två helt olika saker. Den som är rädd om sitt arbete, agerar inte i konflikt med arbetsgivarens intressen, eller tar ledigt när arbetsbelastningen är stor.
#20 klas engström, 2011-04-25, 10:48
Du skriver:
"DET RÄCKER NU-HÖR NI; DET RÄCKER:JAG FÅR ÅNGEST AV DYLIKA SKRIBENTER"
Men snälle Klas Engström se då till att skriva en artikel själv!
Vi vet båda två att Newsmill definitivt skulle ta in din artikel.
SDs representanter är bra på att skriva jönsiga efterkommentarer, men några längre artiklar där man förklarar och försvarar sina egna resonemang det ser man ytterst, ytterst sällan.
Kanske klarar man inte av den uppgiften?
Att kritisera någon annan i jönsiga efterkommentarer är väldigt enkelt, men att ställa sig upp och presentera en egen tes i en längre artikel kräver betydligt mer eftertanke och substans.
Så seså, börja nu skriva, Klas Engström!
Eller kanske Erika Dahl, Erika Svensson, Martin A eller leif w-n känner att de bemästrar uppgiften.
Var är förresten Bo T? Har NM äntligen spärrat honom?
#18 Mikael Gerdin,
Varför laga det som inte är sönder?
Jag förstår att Schelin vill framstå som tänkande i sin fåniga kamp för etnisk mångfald och inte bryr sig om produktiviteten. Folk vill ha kvar vad de är vana vid och det är väl okej om det inte kostar för mycket. Samhället i stort står still 2 dagar i veckan (lördag-söndag) och det kostar enorma pengar jämfört med några helgdagar om året. Med det så kallde 3-3-systemet har de flesta jobb 3 dagar och är lediga 3 dagar. Arbetstiden blir 10-12 timmar istället för dagens cirka 8 timmar. Hela samhället blir mer resurssnålt och kostnadseffektivt när investeringarna utnyttjas bättre. Industrins konkurrenskraft ökar. Man är ledig när allt är öppet. Många kan sova över på en madass på jobbet och spara dyra bensinpengar. Essingeleden duger bra tills oljan tar slut. Bilträngseltullarna kan tas bort. Det finns hur många fördelar som helst och enda hindrets är folks förutfattade meningar.
Hänvisa Folkpartiet till historieböckerna.
Snart vill man väl riva ner Gustav ll Adolf på hans torg! Denne svensk slogs ju stundom i guds namn. Vår gud alltså! Han gjorde det lätt för oss för alla alla andra hade fel, menade han. Nåja, han står där iaf för vår historias skull. Och så har vi Gustav Adolfbakelser och påskkärringar och en ledig måndag ibland. Må gud bevare oss från liberalismens extremister.
Ju mer jag tänker efter desto mer förtvivlad och upprörd blir jag
På 60-talet berövade "framåtskridande" politiker, utan känsla för autensitet ,oss våran arkitektur och historia genom okänsliga massrivningar av våra historiska städer.Nu hörs röster som vill beröva oss våra helgdagar.Det räcker för helsike nu, lägg ner.Vad är ni ute efter!!!!!????Vad handlar detta om!???Det är inte kul längre, det du uttrycker är faktiskt en anledning till att SD blir större och större.Jag älskar Sverige, jag älskar vår kultur, vår frihet och de traditioner våra fädrer gav oss.Utan förankring bakåt upplöses ett samhälle, fattar du inte eller lever du in en drömvärlf
#24 J Larsson: Fast jag ser inte riktigt hur det skulle bli en skillnad. Det är väl så redan idag att vissa tvingas jobba helgdagar (ex-vis skiftarbetare).
#26 Tussilago Kaprifol: Det handlar inte om att laga något som är sönder, det handlar om att erbjuda alternativ B som komplement till alternativ A. Alternativ A förblir ditt val om du så vill, ingen påverkan.
*laga något som INTE är sönder menade jag givetvis.
...Och döm oss till historielöshet. Även om man inte är troende , så har vi viktiga rötter bl.a. i Jesusmyten. Den är grunden för humanismen. Muslimerna har också Jesus (Issa) som viktig person.
Dessutom håller jag med #5 om fornnordiska traditioner.
Däremot kan jag hålla med om att vi är dåliga på att sätta vårt påsk-FIRANDE i en historisk kontext. Vi behöver mer kunskap, helt enkelt.
#10 Tussilago Kaprifol
Lite gammal kommentar att svara på, men eftersom du har så royalt fel så är det nödvändigt.
Sverige är inte ett kristet land, inte ens om du ser till andelen kristna. Kyrkan och staten är skilda åt, sverige är en sekulär stat, dvs att vi inte ger privilegier till någon specifik religion. Nu är vi ju inte så bra på att upprätthålla den regeln iof :P
Väldigt skumt att du själv som ateist inte hade koll på det.
Ett mångkulturella samhälle har aldrig fungerat, kommer aldrig att göra det heller, ni som tror på det, var så snälla flytta till ett av de nu många "dröm" områdena som rosengård, tensta osv. Om du prisar det efter det, ja då kan du yttra dig hur bra det är med det mångkulturella samhället, inte innan, hycklare....
Vill bara stämma in i kören som sågar artikeln vid fotknölarna.
Jag är kategorisk motståndare till att man raserar inarbetade väl fungerande strukturer på ideologiska grunder.
Om påskfirande utgjorde ett stort problem i landet, men i stället är det en tillgång med avbrott i vardagen och några dagars synkroniserad vila då och då. Den kunskapen hade redan gamla naturkulturer, långt innan jesus och grabbarna var uppfunna.
[plats för invektiv]
Det ligger en kraft i att veta att ca 8-9 milj människor i detta land firar jul på nästan precis samma sätt. Vid samma tidpunkt. Med skinka och gran och ljusstakarna tända. På samma sätt finns kraften i Påsken, när nästan alla gör precis samma ritual. Tar in påskris äter ägg lax, sill och ger barnen brokiga påskägg med godis. Kraften ligger i att så många samlas kring nästan samma traditioner århundrade efter århundrade. Vad Tobias Schelin föreslår är en total uppluckring av svenska traditioner. Det är en våldtäkt på vår historia. Det blir förvisso ett mångkulturellt lappverk, men fråga svenska folket om det är det vi vill ha i så fall.
Millningen här ovan visar att 76% av NM-läsarna är glada och vill behålla påsken precis som den är. inget stort underlag att göra statistik av visserligen, men en hint till FP om vad som gäller.
Logiskt och rationellt och politiskt korrekt självutplånande och väl i linje med de extremindividualistiska strömningarna i samhället. Men djupt osunt enligt min mening. Vi behöver fler gemensamma nämnare i Sverige, inte färre. Den rådande maximen tycks vara att "varje människa SKA vara en ö", och det värsta som kan inträffa är att någon på något sätt är beroende av en annan människa, eller påtvingas något som inte valts aktivt. Ett sånt samhälle kommer att falla sönder på kort tid. Jag tror att vi mår mycket bättre och blir lyckligare av att dela gemensamma upplevelser som påsk och jul och nyår även om vi inte är kristna eller tillhör en kultur där ett nytt år inte börjar 1 januari.
Utmärkt förslag.
Om vi bara avskaffar våra traditioner, såsom artikelförfattaren vill, så blir ju det på något sätt det slutgiltiga beviset på att det mångkulturella samhället och integrationen fungerar problemfritt.
Nyårsafton borde vi också avskaffa eftersom många asiater firar nyår i april.
#5 Christina Lundqvist, vem är dessa 90% som är vår kultur? Och ni representerar inte 90%. Ni representerar en högljud och militantisk minoritet som utger er för att vara majoritetens röst. Den exkluderande kultur ni representerar kan inte vara representativ för ett land. Ett land kan inte ha en kultur som hatar 1/4 av befolkningen eller mer för att den har fel religion eller ras eller är ateist eller homosexuell.
Kristendomen är döende för att den inte är förenlig med det moderna samhället. Islam kommer att gå samma öde till mötes. 9/11 var början på slutet. Det var en sista desperat handling att stoppa det oundvikliga.
#29 Stig Bergman, vad menar du med "vår gud"? Vem är inbegripna i "vår"?
#37 Christina Lundqvist, var finns styrkan i vanvård och masslakt av oskyldiga levande och kännande varelser? Var finns styrkan i en kultur och religion som saknar moral och empati? Var finns styrkan i en religion som anser att djuren finns till för människans njutning?
Din kultur av vulgärhedonism kan inte dö fort nog. Din kultur är ett hot mot allt liv som skiljer sig från ditt eget.
Ytterligare en syltrygg som likt en rutten sparris viker sig på mångkulturens misslyckade altare.
Politikergrynet som författat ovanstående uppvisar med all tydlighet att svensk skola, särskilt dess historieundervisning, har problem. Han vet inte ens att kristendomen och dess helgdagar har mer en 1000-årig tradition i vårt land.
Varför inte förbjuda allt som kan påminna om tio Guds bud i samma veva? Förbjud dessutom alla offentliga uttryck för vad som borde vara privat moral; förbjud offentliga uttryck för allt som i ögonblicket inte är politiskt korrekt och modernt.
Det måste politiker och ateistiskt lagda medborgare sparas för, då de sannolikt känner sig kränkta därav.
För att travestera en populär programledare: Vart är vi på väg??
Ursäkta mig, "...dess helgdagar har en 1000-årig tradition.." skall det ju vara!
#44 curt jansson, slaveriet hade en 350-årig tradition innan det avskaffades. "Tradition" är ett osakligt argument.
Dessutom var dessa "traditioner" påtvingade. Vidare så kommer dessa traditioner från en religion som hatar många av oss. Du vill få oss få oss att framstå som känsliga bara för att vi är emot att bli brända på bål. Är det de homosexuellas skuld att nazisten Åke Green bedriver hets mot homosexuella från Pingstkyrkans pulpet? (Så vitt jag förstår så har hans kyrka inte tagit avstånd från Åke Greens extrema åsikter.) Det är ni som blir kränkta så fort någon ifrågasätter er särställning. Vi andra vill bara uppnå jämlikhet.
#40 Peter H,
Jag pratar inte religion, jag pratar traditioner som binder ett land samman. Även de som kommer utifrån får del av den kultur där de bor, som berikar dem i livet. Precis som vi blir berikade av andra kulturer när vi vistas utomlands kortare, eller längre tid. Dina ambitioner är att göra oss historielösa och det är väldigt fattigt att sakna historia. Vi är de influenser, både från när och fjärran, vi fört med oss genom generationerna.
Det är ett mycket torftigt, andefattigt samhälle du och Tobias Schelin förespråkar.
Som väntat dyker de vanliga konservativa och xenofobiska typerna upp. När kommer ni lära er att Sverige helt enkelt inte är ett kristet land enligt någon vettig definition? Ni får gärna fira Jesus födelsedag och dödsdag och så vidare, men tvinga inte på andra era traditioner.
Helt rätt! Om man ska vara religiöst korrekt och ta hänsyn till alla lär vi inte kunna jobba en enda dag på året. Det är också konstigt med alla konstiga avtal kring övertid på "helger". Men om det är en jude / Buddist / Hindi / osv som jobbar så är det ju ingen helgdag! Och ändå är det klirr i plånboken. Sedan kan det finnas vissa praktiska saker som måste lösas som att ett företag väljer att stänga vissa dagar. Och då kanske det inte går att jobba.
Till Tobias Schelin.
Om man nu skall helt bortse från kristendomens inflytande, så skall väl inte bara ta bort alla helgdagar, utan även rensa bort allt som har med kristendomen att göra i vår lagstiftning? Efter dina lagändringar är det då inte längre olagligt att exempelvis slå ihjäl någon, stjäla eller vittna falskt.