Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sexköpslagen

Mårten Schultz om Sexköpslagen

Schymans lagförslag kan ge prostituerade 300 000 kronor i månaden

Ett antal personer, med Gudrun Schyman i spetsen, lanserade nyligen förslaget att sexsäljare borde få brottsofferstatus. Det blir ju märkligt. En yrkesprostituerad som säljer, för att bara ha ett exempel, tre tjänster om dagen, tjugo dagar i månaden, och som riggar en videokamera skulle kunna inkassera 300 000 kr i månaden från allmänna medel, skriver juristen Mårten Schultz.


Om författaren

Mårten Schultz är professor i civilrätt vid Uppsala universitet och expert på skadeståndsrätt. Han driver Sveriges största juridikblogg.

 

 

För några veckor sedan lanserade ett antal personer, med Gudrun Schyman i spetsen, i Svenska Dagbladet förslaget att sexsäljare borde få brottsofferstatus. Ur rent praktisk synvinkel syftar framför allt förslaget till att ge prostituerade tillgång till de ersättningsmekanismer som samhället tillhandahåller just brottsoffer.

På Newsmill förtydligade debattörerna att om man inte vill så behöver man inte begära ersättning, men i övrigt tillfördes inte så mycket om hur förslaget mer konkret borde formuleras. Tystnaden när det gäller de konkreta aspekterna av förslaget är förståelig. För om förslaget är märkligt på det abstrakta planet, så blir det direkt bisarrt när man funderar över hur det blir i praktiken.

Prostituerade som säljer sex ska ha målsägandestatus och erhålla ersättning, t.ex. som brottsskadeersättning, är förslagets innebörd. Rättsligt sett är det en speciell form av ersättning, kränkningsersättning, som är det intressanta. Kränkningsersättning utgår enligt huvudregeln till en person som fallit offer för ett brott av visst allvar. Om inte brottslingen kan betala kan ersättning istället utgå ur hemförsäkringen eller som brottsskadeersättning. Den senare ersättningsformen kan bli aktuell till exempel om brottslingen inte kan betala själv (eller kanske inte kan identifieras) och det inte, av någon anledning, går att få pengar ur hemförsäkringen.

För att ersättning skall kunna utgå till en sexsäljare så måste en tungt liggande princip när det gäller kränkningsersättning frångås, nämligen principen att ersättning inte skall utgå till det brottsoffer som själv medverkat till att kränkningen uppstod. När det gäller brottsskadeersättning bortfaller ofta rätten till ersättning redan när offret tagit en risk att utsättas för kränkning, eller om offret medvetet vistats i en miljö där brott kan antas begås.

Om man säljer sex till någon så begår köparen brott. Enligt vanliga principer borde alltså rätten till ersättning falla bort vid prostitution. För att det rent tekniskt ska vara möjligt att betala ut kränkningsersättning till prostituerade behövs således ett undantag. När det gäller brottsskadelagen kan ett sådant undantag göras explicit, det kan skrivas in i lagen. Det skulle se jävligt konstigt ut, eftersom mordförsöksoffer och våldtäktsoffer inte kan påräkna någon sådan undantagsregel – men det är möjligt.

Det innebär att om du umgås med en person som du tror är kriminell och som sedan försöker strypa dig och du nätt och jämnt överlever så kan du bli helt utan ersättning, men enligt Schyman-förslaget skulle den som medvetet och uppsåtligt ger upphov till att ett brott begås ha rätt till ersättning. Orättvisan i en sådan ordning kan man suga på länge.

När det gäller kränkningsersättning genom skadestånd - som alltså sexköparen får betala - så är det svårare att se hur det skulle regleras. Det går teoretiskt att införa en särskild sexköpsregel i skadeståndslagen men det skulle sticka ut som en Ku Klux Klan-kåpa på en Wu Tang Klan-konsert. Skadeståndslagen innehåller inga sådana specifika regler alls och skadeståndsrätten har alltid undvikit detaljreglering i paragraferna.

Men låt oss ändå anta att det går, att lagstiftaren vill rucka på ersättningsrättens traditioner på detta sätt och låt oss för en stund bortse från det rättssystematiskt kulturrevolutionära i en sådan reform och låt oss istället fundera litet över effekterna. Effekten blir - om man inte tänker sig förstöra ersättningsrätten i sin helhet - att för varje gång en sexsäljare säljer sex så är hon ett brottsoffer som har rätt till ersättning.

När det gäller kränkningsersättning så finns det ett sedan länge etablerad minimibelopp, nämligen femtusen kronor. Att det finns ett sådant minimibelopp beror på att kränkningsersättning enbart utgår vid allvarliga brott. Är det mindre allvarligt än att det kan anses medföra femtusen kronors ersättning är det helt enkelt inte tillräckligt i allvarlighetshänseende. Det innebär att varje såld sexuell tjänst ger rätt till femtusen kronor i ersättning. Det är vidare nog helt omöjligt att betrakta det på annat sätt än att varje sexuell tjänst ska betraktas som en ny kränkning.

Kan den prostituerade visa att hon sålt sex, men ingen blivit dömd för brottet, så kan ersättning utgå från skattebetalarna, genom brottsskadeersättning. Och nu kommer vi fram till det fina. Eftersom en sexsäljare enligt förslaget definitionsmässigt anses som ett brottsoffer, även om hon medvetet till och med givit upphov till brottet, så måste såvitt jag förstår det den prostituerade kunna vända sig till brottsoffermyndigheten och erhålla ersättning för varje gång som hon sålt tjänster, om hon kan dokumentera brottet. Och effekten av det är ju uppenbar:

En prostituerad som dokumenterar sin business kan erhålla ett påslag på 5000 kr från skattebetalarna för varje gång hon säljer sex.

Det blir ju märkligt. En yrkesprostituerad som säljer, för att bara ha ett exempel, tre tjänster om dagen, tjugo dagar i månaden, och som riggar en videokamera skulle kunna inkassera 300 000 kr i månaden från allmänna medel. Det är ganska mycket pengar.

Jag är själv skeptisk mot tanken att ersättningssystemen tillhandahåller så mycket till incitamentsstruktur. Men man behöver inte vara en särskilt stark anhängare av ekonomiskt moral hazard-tänkande för att anta att detta kan leda till oönskade resultat.

Mer prostitution, till exempel.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/35270

27 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är bra att fler följer upp det Hillegren påpekade.

Permalänk | Anmäl #1 Anders Lindfors, 2011-04-18, 16:21

En annan, förmodligen oönskad, effekt skulle kunna vara att de prostituerade i och med denna jätteersättning, sänker priserna till torskarna i konkurrenssyfte. Vilket med stor sannolikhet leder till att fler män söker sig till prostituerade. Bara en tanke...

Permalänk | Anmäl #2 Janne Berggren, 2011-04-18, 16:48

Prostitution börjar låta mer och mer lockande, eller man kanske bara ska filma sig när man har sex och casha in ersättningen?

Permalänk | Anmäl #3 Mikael Stefson, 2011-04-18, 16:51

Det är väl en sak att de här galna genusfeministerna torgför sina förslag.
En annan sak är att det finns vettiga människor, yrkesmän inom juridik som kan se bortom den politiserade verkligheten och utföra sitt uppdrag. Sanna advokater utan politisk påtryckning. Bara förmedlare av vågskålens innehåll av rätt och fel.
Man kan ju alltid hoppas att juridiken alltid står fri från politisk galenskap, men idag är man inte alls så säker.

Permalänk | Anmäl #4 Christina Lundqvist, 2011-04-18, 16:55

Varför är det ingen som säger ifrån på skarpen om denna idiot-feminism som breder ut sig? Så fort en illegal eller semi-illegal samhällsföreteelse definieras i feministiska termer, så gäller plötsligt inte längre normal rättspraxis och sinne för proportioner - uppenbarligen bara för att de som borde säga ifrån, inte vågar p.g.a. det feministiska propagandamaskineriet. Och när det inte är feghet, så är det ren ryggradslös opportunism.

Plötsligt ska svensk lagstiftning också gälla i andra länder - sexköp utomlands bör förbjudas.... Anhöriga till brottslingar ska informeras om brottet - men bara när det gäller sexköpare... Sexpartnern bör ha givit ett klart och tydligt medgivande, för att killen inte ska riskera bli anmäld för våldtäkt - som om det någonsin fungerar så i sängkammaren... Varför diskuteras dessa frågor alls som om de vore seriösa?

Permalänk | Anmäl #5 Rickard Berghorn, 2011-04-18, 17:03

Det framgår kanske inte riktigt, men brottsoffermyndigheten kan betala ut ersättning även om gärningsmannen är okänd. Den prostituerade behöver alltså bara på något sätt styrka att hon utsatts för (bara det är ju en anomali i sammanhanget!) brottet, men slipper ange sin kund.

Permalänk | Anmäl #6 Gunnar, 2011-04-18, 17:33

Så vad är en skälig lön för prostituerade nuförtiden?

Permalänk | Anmäl #7 u_3826, 2011-04-18, 19:12

Än värre skulle det bli - en kvinna skulle med en videoinspelning av sex med ngn efter ett krogbesök casha in 5000 kr utan att behöva ange förövare. Samma videoinspelning skulle ju kunna användas igen.

Permalänk | Anmäl #8 Ahmed Ahmed, 2011-04-18, 19:18

Man får hoppas att riksdagen har rådgivare som är lika kloka som herrarna Schultz och Hillegren.

Permalänk | Anmäl #9 Tomas Fredriksson, 2011-04-18, 21:37

Ja, att detta är ett fullkomligt absurt och tokidiotiskt förslag är det inget snack om.
Men den som vågar påpeka detta faktum blir väl skälld för att vara kvinnohatare, ha en sexistisk attityd, osv. osv.

Det är med sådana metoder tok-feministerna lyckas trumfa igenom sina vrickade idéer.
Sorgligt är det. Och fjärran från feminismens ursprungliga syfte: jämlikhet mellan könen i form av tex. lika lön för lika arbete. Men sådana ideal verkar bortglömda numera och avlösta av någotslags sexuellt fixerad fanatism.

Permalänk | Anmäl #11 Kai Virihaur, 2011-04-19, 09:25

Jag är glad om jag kan bidra med till lite bättre förståelse av feminismen med nedanstående kurs.

Grundkurs i feministisk härskarteknik:

1 Avhumanisera en grupp (i detta fall prostituerade) genom att reducera dem till offer.

2 Efter att du har omyndigförklarat offren blir du deras talesperson om någon ur offergruppen motsäger sig detta beror det på att de inte förstår sitt eget bästa.

3 Alla som är emot dig blir förövare mot den offergrupp som du nyss utsett.

Permalänk | Anmäl #12 Ulf Carlson, 2011-04-19, 13:21

Mårten Schultz gör ett viktigt påpekande när han framhåller vilka belopp det kan komma att handla om för de prostituerades del. Här anser jag dock att hans beräkningar snarare ligger i underkant än i överkant. För det första tror jag att betydligt fler tjänster än Schultz räknat med kan utföras per dag och för det andra är jag inte övertygad om att förslagsställarna anser att minimibeloppet för kränkning (5000:-) är tillräckligt. Det kan man ju få för en smäll på käften och om jag förstått förslagsställarna rätt så utgör en frivilligt såld sextjänst en betydligt värre kränkning. Detta antagande grundar jag på att många i feministlägret anser att straffen för sexköp är för låga.

Sedan bör man betänka att ideella skadestånd av detta slag är skattefria. Detta är möjligen mindre intressant då jag antar att få i branschen fullgör sin bokföringsskyldighet. Vad som däremot är högintressant är att verksamheten lär komma att locka många i koppleribranschen. Eller har man tänkt sig att skadestånden ska sättas in på någon form av spärrade konton med rigorösa regler för utbetalning? Här öppnas möjligheter till byråkratiskt nytänkande. Jag väntar otåligt på ett klarläggande från förslagsställarna Schyman & Co.

Permalänk | Anmäl #13 Rolf Hillegren, 2011-04-19, 14:37

#12 Ulf Carlson, kvinnohatet är starkt i denna lilla mannen. Du behöver desperat träffa en kvinna.

Detta är en exakt kopia av ett annat inlägg du gjorde och som jag smulade sönder.

Permalänk | Anmäl #14 u_3826, 2011-04-19, 18:08

Peter H

Tyvärr slog du ju i punk 3 direkt. Du smulade aldrig sönder argumentationen men du gav ett ganska härligt bevis på att den stämde! :-)

Och den bedriften upprepar du som sagt hyggligt även nu...

Permalänk | Anmäl #15 Ulf Carlson, 2011-04-19, 23:53

Ännu ett bevis på att Schyman inte kan tänka klart...

Permalänk | Anmäl #16 Adam Åström, 2011-04-20, 09:01

Statssubventionerad prostitution, mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Sexköp renderar 50 dagsböter, lägsta bot 50:-. Delar mannen och kvinnan Schyman-subventionen lika så får de en dryg tusenlapp kvar var när staten fått sitt. Spännande perspektiv. Hur många gånger kan man göra't på en dag?

Permalänk | Anmäl #17 Anton Bergquist, 2011-04-20, 15:21

#15 Ulf Carlson, du ljuger igen. Här är mitt exakta svar.

1. Ingen avhumaniserar prostituerade. Ingen utmålar dem till offer. Offer har ingenting med saken att göra.

Och andra sidan, ni prostitutionsförespråkare är hycklare. Ni ser ner på prostituerade, vilket troligen har sin grund i kvinnohat.

Ingen prostitutionsförespråkare skulle uppmuntra sin egen dotter att prostituera sig. Prostitution är något som dåliga kvinnor sysslar med.

Om ni hade varit ärliga hade ni krävt en prostitutionslinje på gymnasiet. Man höjer statusen för ett yrke genom utbildning. Men ni har inget intresse i att höja statusen för de ni har ett sjukligt hat mot.

2. Ingen omyndigförklarar någon.

Frågan är personlig autonomi. En person är autonom när hon gör något för att hon valt det och har valt det därför att hon vill det. Men detta i sig räcker inte. Onkel Tom må ha gjort vad han gjorde för att han ville det. Men han visste inget annat. Där är miljoner kvinnor i dag som lever under förtryck utan att inse det. Dessa kvinnor har i regel inget intresse att utbilda och förkovra sig. Men de av dem som gör inser vad de gick miste.

En fråga vi måste ställa om vi tror på personlig autonomi (liberaler gör det inte) är, hade den där unga kvinnan valt prostitution om hon hade haft andra alternativ?

3. Detta svarade jag i punkt ett.

Permalänk | Anmäl #18 u_3826, 2011-04-20, 19:47

Peter H din "söndersmulning" är ju rena lyteskomiken.

Du inleder direkt med ogrundade anklagelser om kvinnohat vilket leder direkt till punkt 3.

Autonomin som du talar om är ju själva instrumentet för omyndigförklarandet och ger feministerna rätten att överta de "icke-autonoma röster.

Skönt att du dessutom i punkt 3 hänvisar till punkt 1 eftersom du där gjorde precis det som jag nämnde i min modell över feministisk härskarteknik.

Permalänk | Anmäl #19 Ulf Carlson, 2011-04-20, 23:23

Att SÄLJA SEX är ju en BROTTS-PROVOKATION.
Att lura in nån annan i brottslig verksamhet.
Man blir fundersam när det gäller sexköps-
lagen.
Har man riktigt tänkt till från början??

Permalänk | Anmäl #20 dag palmertz, 2011-04-21, 12:07

@#10

De som skrivit under artikeln här företräder en urartad feminism vars enda mål är totalangrepp på alla män. Syftet är att stärka incitamenten för kvinnor att på alla sätt blåsa män. Staten har tagit på sig rollen som kvinnornas beskyddare, försörjare och förkläde. Män ska fortfarande bekosta kalaset. Den enda motprestation de kräver av kvinnornas är deras medverkan i förtrycket mot män.

Permalänk | Anmäl #21 Ofrivilligt anonym, 2011-04-21, 14:41

#18 Peter H
Jag är prostitutionsförespråkare och jag ser inte ned på prostituerade ett dugg. Jag respekterar dem till hundra procent.

Jag hade respekterat min dotter om hon hade prostituerat sig. Det enda problemet är ju stigmat. Om inte stigmat hade funnits så hade det inte varit något problem alls. Det är en stor anledning till att vi borde legalisera för att få bort stigmat. En annan stor anledning till att vi borde legalisera är att det skulle bli en säkrare miljö för de prostituerade.

Det behövs ingen gymnasieutbildning för prostitution. Det är ju så enkla saker så det behövs ju ingen utbildning för det. Möjligen att de skulle få läsa om olika sextekniker och hur man gör dem så bra som möjligt några veckor. Om prostiutiton blir legaliserat så har jag absolut inget emot att de prostituerade får gå kurser inom sextekniker.

Men det finns inget konstigt med att prostitutionsförespråkare inte har krävt en prostitutionsutbildning på gymnasiet. De prostitueradee kan improvisera. De behöver bara lära sig genom praktik. Torskarna framför ju sina önskemål innan sexakten och om de är inte nöjda under sexakten så säger de ju bara vad de vill att de prostituerade ska göra bättre.

Det du skrev om i punkt två om personlig autonomi är delvis sant. Det finns säkert många prostituerade som hellre skulle vilja ha andra arbeten, speciellt bland utländska prostituerade som kommer hit. Men det finns ju också många andra yrken som fattiga också bara tar för pengarna. I så fall så borde vi ju också förbjuda andra yrken som många uppfattar som trista och förnedrande.

Jag har planterat skog och har sett Thailändska bärplockare i Sverige. De reste iväg vid 6 -tiden på morgonen och kom tillbaka vid 17-tiden. de jobbade varje dag, även på helgerna. Det är ju också ett arbete som många tycker är jobbigt. Det finns de som hellre vill jobba med prostitution en kort tid än att plocka bär hela dagarna.

Det finns ju också de som hellre vill jobba med prostitution är som sjuksköterskor. Sjuksköterskor får ju t ex torka gamla personer i stjärten och får också tvätta deras könsorgan. Det är också jobb som många tycker är snuskiga.

Det finns också många andra arbeten som många tycker är jobbiga som fattiga kan behöva ta för att försörja sig, och det finns kanske många som hellre vill prostituera sig än att tigga.

Synen på sex som något heligt kommer från kristendomen. Om man inte ser sex som något heligt så är det inget problem med prostitution.

Det hade varit bättre om det hade funnits fullt med klubbar i hela Sverige där män och kvinnor hade sex gratis. Men så länge det inte finns det så kommer efterfrågan på prostitution inte att minska. Prostitutionen skulle inte försvinna om det kryllade av sådana klubbar, men den skulle minska kraftigt.

Permalänk | Anmäl #22 Jan Sjöberg, 2011-04-21, 15:22

Alltså, ett par (t.ex. jag och min flickvän) kan sätta upp en kamera och filma varandra när de har sex. Sedan går någon av dem, mannen eller kvinnan (även män måste väl kunna ses som offer?), till polisen och cashar in. Tre gånger om dagen, eller ännu fler. Detta kan ju vilket par som helst utnyttja. Kanske bör man slänga upp en enkel hemsida för syns skull och skaffa ett kontantkort till mobilen, men mer lär väl inte behövas om jag förstått förlaget rätt.

Permalänk | Anmäl #23 Fredrik Franzén, 2011-04-21, 15:26

#3 Mikael Stefson

Jag tror att endast kvinnor är offer när de säljer sex så vi killar blir utan.

Permalänk | Anmäl #24 Pinjata, 2011-04-21, 15:41

Var går gränsen?
Om man nu, som jag, tycker att sex är något skönt och nödvändigt och gärna vill njuta av detta så ofta jag har en möjlighet till det (kalla mig gärna nymfoman eller erotoman)

Om jag då dessutom kan försörja mig på att genom att själv uppnå njutning kunna bistå andra människor tex. handikappade olkn, geom att då även ge dessa samma njutning som många av dem annars inte hade en reell chans att uppnå är jag då den som är utnyttjad eller är det den som jag bistår som är den utnyttjade?

Eller om jag bjuder en "dam" på krogen och därmed står för notan är jag då en sk. "torsk" och därmed begår en straffbar handling?

Eller alla dessa människor från den övre sfären (många av dem politiker odyl.) som inte köper sex på gatan utan på krogar och restauranger är även dessa brottslingar (man hör aldrig talas om detta klientel men de är många)

Eller vad med alla dessa "hemmafruar" som går ut på krogen och får sina kvällar betalda av en tillfällig partner med ett mer eller mindre uttalt löfte om en fortsättning på rummet.
Är även dessa prostuerade?

Varför bara focusrea på gatuprostutionen (som de facto enbart utgör ett minimum av all prostution)?

Samt var finns alla dessa som inte på annat sätt kan få sina lustar tillfrdsställda pga. handikapp olkn. i debatten?

Norghe har haft en motsvarighet till den Svenska sexköpslagen i grygt ett års tid och utvärdingar av denna har visat att gatu prostutionen i Norge har ÖKAT sedan sexköpslagen infördes där.

Inför statliga bordeller, avkriminalisera de lätta drogerna (kriget mot narkotika har skördat c:a 37. 000 liv enbar i Mexiko sedan 2009)
Låt oss leva i ett samhälle som är mänskligt med:

FRIHET UNDER ANSVAR

Permalänk | Anmäl #25 Bengt Hesdorf, 2011-04-21, 17:44

Det är bara att Googla på Escorts services Stockholm så får man en uppfattning om de pengar som prostitutionen i Sverige genererar till lyxkonsumerande unga kvinnor. Det finns åtminstone ett 100-tal lyxprostituerade som bedriver verksamhet i Sverige via Internet. Dessa är vad jag förstår skattebrottslingar, men har någon hört talas om skönstaxerade prostituerade. Att Schyman ser dessa kvinnor som offer förvånar mig inte alls. Alla kvinnor är med hennes synsätt offer. Jag tycker att både köpa och sälja sexuella tjänster ska kriminaliseras eller släppas helt fritt. Allt annat är rent hyckleri.

Permalänk | Anmäl #26 Jan Wiklund, 2011-04-22, 09:12

Ja. Det här är ju så vansinnigt så man måste bara skratta åt alltihop. Som alltid när det gäller Gudrun Schyman. Jag rentav gillar henne. Genom sina provokationer är hon ju sina egna motståndares överlägset bästa PR-kvinna. Bara helt ovärderlig! Dessutom öppnas ju en ny lukrativ marknad för tuffa öststatsmafiosi. Utpressningsbranschen. Lyxtorskarna är inte sällan både mäktiga och stenrika. DOM är det fan inget synd om alls.

Permalänk | Anmäl #27 Peter Ingestad, 2011-04-25, 04:16

Schyman fortsätter vara den kontroversiella göken i skatboet. Från Docklands till sexköpslagen till alkoholskandaler. När Gudrun talar, roas vi andra...

Permalänk | Anmäl #28 Eva Klarström, 2011-09-27, 10:35


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.