Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

integration

Åsa Romson & Paul Lappalainen om diskriminering

Diskutera diskriminering - inte språkkrav, Adam Cwejman

Liberala Ungdomsförbundets ordförande vänder sig emot att vi diskuterar diskriminering som en nyckelfråga i samband med samhällets mottagande av invandrare. I likhet med många andra folkpartister vill han hellre diskutera språkkrav för att stryka en särskild folkopinion medhårs. Men det viktiga i denna debatt är att alla ska ha rätt att konkurrera om jobb på lika villkor. Det skriver miljöpartisterna Åsa Romson, riksdagsledamot, och Paul Lappalainen, f.d. statlig utredare om strukturell diskriminering.


Om författaren

Åsa Romson, riksdagsledamot (MP). Paul Lappalainen, f d statlig utredare kring strukturell diskriminering.

Det vi argumenterar för i vår första artikel att invandrare och andra måste ges lika rättigheter och möjligheter i samhället. Det är viktigt att alla som skaffar sig den kompetens som behövs för ett jobb eller kvalifikationer för en bostad eller annat bedöms utan hänsyn till exempelvis etnisk eller religiös bakgrund. Vi menar att arbetet mot diskriminering är en fråga om mänskliga rättigheter i en demokratisk rättsstat. Att enbart titta på hur brister ska åtgärdas hos invandrare cementerar inte bara bilden av invandrare som problem, det trivialiserar den utbredda diskrimineringen i vardagen. Det är bekymmersamt att Cwejman vill vända bort fokuset från diskriminering som hinder, inte minst på arbetsmarknaden.

Men vi vet att aktiva åtgärder mot etnisk diskriminering är känsligt. Alltför många politiker vill helt sätta fokus på vad som ska göras för att hjälpa, utbilda eller kontrollera invandrare på olika sätt. Därmed undviker man att ställa krav på de som riskerar att diskriminera - såsom arbetsgivare, fackföreningar och tjänstemän. Den politiken tycker Cwejman uppenbarligen är bra.

Vi menar också att Kanada har gått före Sverige angående arbetet mot diskriminering. Kanada har sedan 70- och 80-talet lagstiftning och en grundläggande politik för lika rättigheter och möjligheter, oavsett faktorer som kön, etnicitet, religion mm. Därutöver finns i Kanada ett tydligt arbete med att förstärka det civila samhällets kapacitet att delta på ett kritiskt sätt i det offentliga samtalet vilket tydligt stärker arbetet mot diskriminering.

Vi konstaterar att Sverige under senare år infört en del lagar och regler som inspirerats av - just det - Kanada. Dessa har medverkat till den höga placeringen för Sverige i MIPEX jämförande analys. Däremot säger MIPEX inget om hur väl dessa regler implementeras. Där menar vi att Sverige har en del att göra.

Cwejman vill som många av dagens folkpartister hellre diskutera frågor om språkkrav på och selektivitet av invandrare. Vi menar att det mest är en debatt för att stryka en särskild folkopinion medhårs. Det säger dock inte att sådan debatt inte finns i flera länder, både i Europa och i Kanada finns sådana yttringar. Vi vänder oss emot en sådan debatt och pekar istället på behovet att stå upp för grundläggande värden där diskriminering är en nyckelfråga.

I ett försök att tona ner diskriminering som problem för svenska arbetsmarknaden pekar Cwejman på att invandrare fram tills 90-talet i vissa områden rentav haft en högre sysselsättningsgrad än infödda svenskar. Det Cwejman glömmer är att skillnader i sysselsättning inte alltid säger något om diskrimineringen i samhället. På 70- och 80-talet fick många invandrare arbeten som de var överkvalificerade för; ingenjörer som spärrvakter, läkare som taxichaufförer mm. Man kan se liknande tecken även idag. En studie som Sveriges Kommuner och landsting gjorde för några år sedan visade att utlandsfödda hade en högre genomsnittliga utbildningsnivå jämfört med Sverigefödda i samma yrken.

Det intressanta för denna debatt är inte bara att invandrare har ett jobb, utan att alla har rätt att konkurrera om jobb på lika villkor - helt bortsett från ovidkommande faktorer som etnisk bakgrund och kön. Det är synsättet i Kanada. Vi har argumenterat för att det synsättet också bör inspirera Sveriges regering till att mer aktivt motverka diskriminering.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/35289

36 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag har hört talas om en ny sorts diskriminering som är mycket värre än att invandrare blir bortsorterade när de söker jobb.

Det handlar om att det finns, enligt ryktet, svenska kvinnor som har börjat nobba invandrare med icke-europeiskt utseende på krogen.

Fattar ni vilken enorm kränkning det handlar om? Att sån rasism bara kan förekomma. Jag gråter. Är inte alla människor lika mycket värda längre?

Jag inväntar nu Miljöpartiets lagförslag för att komma åt denna fruktansvärda diskriminering som svenska kvinnor utsätter invandrare för.

Hårda straff och höga skadestånd kan säkert sätta stopp för detta hemska som bara fortsätter varje kväll och varje natt.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-04-19, 15:36

Ni skriver

Därmed undviker man att ställa krav på de som riskerar att diskriminera - såsom arbetsgivare, fackföreningar och tjänstemän. Den politiken tycker Cwejman uppenbarligen är bra.

Vad menar ni ska jag inte få anställa vem jag vill???
Det är rena kommunismen .

Permalänk | Anmäl #2 Peter Tornquist, 2011-04-19, 15:49

En annan diskriminering svenska män som försöker förföra invandrarkvinnor blir också diskriminerade. DAgs att kvotera alla relationer. Om en utländsk kvinna har skilt sig från sin likaledes utländks make ska hon endast tillåtas ingå äktenskap igen om hon gifter sig med en svensk. Liknande kviteriong i alla former av käönslomässiga relationer ja ni förstår resonemanget. Vartannat one night stand på krogen måste ske med någon från en annan etnisk grupp. gäller alla både kvinnor och män

Permalänk | Anmäl #3 susanna svensson, 2011-04-19, 15:53

Jag skulle påstå att "alla har rätt att konkurrera om jobb på lika villkor" vilket ni efterlyser. Jag tror att svenska företag fattar rationella beslut när de anställer och att genom lagstiftning styra företags val av medarbetare (m.a.p. kön, etnicitet etc) är fullständigt fel och ett brott mot äganderätten. Att försöka se orsakerna bakom svårigheten för invandrare att få jobb/relevanta jobb är mycket mer konstruktivt och då är t.ex. medborgarskapstest/språktest/selektion/utbildning/attitydpåverkan samt en större flexibilitet för överföring av utländska examina vettiga saker att diskutera vilket t.ex. (fp) gör på ett föredömligt sätt. Artikelförfattarna är sannerligen selektiva och ser bara en liten bit av verkligheten och kommer därmed aldrig heller att lösa några problem. Det är alltid sig själv man enklast ändrar på - en avveckling av alla "diskriminerings och kränknings" myndigheter kanske skulle vara det mest positiva vi kunde göra.

Permalänk | Anmäl #4 Stig O Moberg, 2011-04-19, 16:10

Åsa skriver: "rätt att konkurrera om jobb på lika villkor"

Som ägare av ett företag som ägnar sig åt försäljning av avancerade tekniska produkter på den svenska marknaden så är kravet på alla som söker jobb hos oss bla. att kunna en god teknisk svenska. (en hel del sköts via telefon).

Att Åsa försöker få dylikt till diskriminering visar på hur verklighetsfrånvända dessa proffspolitiker på vänsterkanten är (ja,idag är även 90% av politikerna på den så kallade högerkanten lika galna).

Permalänk | Anmäl #5 Rufsen Olsson, 2011-04-19, 16:35

susanna svensson:
Nej, vartannat one night stand måste vara med en kvinna! Fast vart 4:e bör rimligtvis vara med en invandrare.

Permalänk | Anmäl #6 Emma Lindgren, 2011-04-19, 17:01

Till #1 Bo T

Menar du allvar, eller var du ironisk? Hur menar du att lagar ska kunna få kvinnor att välja icke-europeiska män i större utsträckning när de är ute på krogen? Alltså utan att Sverige blir en totalitär stat, fullt jämförbar med Nazi-Tyskland och Sovjetunionen.

Ska kvinnor inte ha rätt att nobba de män som inte intresserar dem? Ska icke-européer kvoteras in i svenska kvinnors kärleksliv? Varannan svensk, varannan invandrare? "Du var faktiskt i säng med en svensk igår, nu är det dags för en somalier, annars är du rasist!"

Kvinnors preferenser angående män är helt upp till dem själva och varken din eller miljöpartiets sak. Att kvinnor föredrar svenska män är ju heller inte särskilt konstigt. De tjänar i regel mer pengar och uppfattas som mindre våldsbenägna och mer jämställda än män från utomeuropeiska länder. All statistik som förs, exempelvis brottsstatistik, pekar dessutom på att dessa uppfattningar stämmer.

Kvinnor sållar män på alla möjliga sätt som kan betraktas som diskriminerande (och män gör förstås samma sak med kvinnor) av den som smittats av diskrimineringssjukan. Vissa kan inte tänka sig att ha en kort man, andra kan inte föreställa sig själva i säng eller framför altaret med en handikappad man. Och så har vi kvinnor som inte är intresserade av män med icke-europeiskt ursprung. Om en form av sexuell diskriminering, som vi kan kalla det här (normalt folk kallar det urval eller smak), ska förbjudas, bör man vara konsekvent och förbjuda resterande former av sexuell diskriminering som funnits mycket längre och säkert stått i vägen för oräkneliga romanser.

Förresten, det borde också vara olagligt att bara lyssna på västerländsk musik. Det är en fruktansvärd form av rasism och diskriminering mot de icke-europeiska musikskaparna. Och så är det rasistiskt att bara åka till länder i väst och att bara se på västerländska filmer och att...

Permalänk | Anmäl #7 Erik Nyberg, 2011-04-19, 17:03

Det finns idag inga läkare som kör taxi om inte de själva vill. Lär de sig språket (artikelförfattarna vill väl inte möta läkare de inte kan tala med?) och svenska sjukvårdssystemet samt visar att deras utbildning är god nog, så får de jobb som läkare i Sverige.
Artikelförfattarna kan väl ändå inte förneka tex Borlänges situation, de har tagit mot många somalier. Hälften är analfabeter, de flesta av de övriga har en mindre skolgång, endast ett fåtal har utbildning motsvarande högskola.
Det finns allt färre jobb i det här landet som inte kräver kvalifikationer. Snart är antalet städare och McDonaldsbiträden som behövs, uppfyllt.
Svenskar i gemen diskriminerar inte. Jag själv arbetar med invandrare, går lika bra som med etniska svenskar. Detta fokus på diskriminering är en slöja som jag tyvärr tror att artikelförfattarna själva tror på. Svenska arbetsgivare är bara rädda om sitt, en verksamhet är så känslig ekonomiskt, ibland så känslig att problem med en anställd kan orsaka konkurs, att man inte har råd att chansa på att folk ska fungera bra.
Varför inte, till fromma för integrationen, se de verkliga problem som finns. Hur ska en somalisk kvinna som är fyrtio år, har sju barn och är analfabet, kunna integreras på arbetsmarknaden? Var vänlig SVARA på detta? För det är det största problemet vi har idag. Vi har de välutbildade invandrarna, dem kan vi integrera. Men alla de som har ingen eller låg utbildning, vad ska vi göra med dem? Att skylla svenskar för diskriminering är absurdt - hur ska tex. #5 Rufsen Olsson få tag i tekniskt kunniga personer om det inte finns några sådana att välja på?
Jag vill påstå att det som ställt till det allra värst för invandrare på arbetsmarknaden, är DO. Absurda domar i en del fall, men de flesta går till förlikning då inte arbetsgivaren vill bli fälld eller få dålig publicitet. Det tro sjutton man inte vågar anställa en muslimsk kvinna i tex en frisersalong. Tänk om hon nästa dag kommer i slöja - till en verksamhet där de anställdas utseende är bästa reklamen... Försöker man säga upp henne blir det DO...

Permalänk | Anmäl #8 Viktoria Larsson, 2011-04-19, 17:08

"Vi menar också att Kanada har gått före Sverige angående arbetet mot diskriminering."
Ja, Åsa o Paul. Kanada ligger långt före. Man ställer enormt hårda krav på de invandrare som tillåts komma genom nålsögat (utbildning, jobb, hälsa, ingen kriminell belastning, Id-handlingar mm). De som lyckas komma in är då av så god kvalitet att man inte behöver "diskriminera".
Skulle ni också förorda samma kontroll på de som kommer in i Sverige?

Permalänk | Anmäl #9 Emma Lindgren, 2011-04-19, 17:08

Erik Nyberg:
Jo, Bo T skämtar. Men bakom skämtet finns dessvärre verkligheten, att Åsa, Paul och så många av deras kaliber i form av journalister o politiker ligger på denna nivå i debatten. En skrämmande bekräftelse på det, är att du tog honom på allvar.

Permalänk | Anmäl #10 Emma Lindgren, 2011-04-19, 17:14

Var är bevisen för denna systematiska, omotiverade diskriminering av "invandrare" (jag antar att det inte rör sig om britter eller norrmän)?

Har ni undersök invandrares diskriminering av svenskar? Förekommer det inte att invandrade arbetsgivare föredrar att anställa invandrare? Finns det inte arbetsplatser där invandrare är starkt överrepresenterade?

Är det inte diskriminering av svenskar när staten subsidierar arbetsgivare med upp till 75% av lönen för att anställa utlänningar? Varför fortsätter denna diskriminering av svenskar?

Det blir nog som med myten om kvinnors "lönediskriminering" - ett trixande med statistik för att bevisa det, när skillnaderna som finns i högsta grad är motiverade av faktorer som går att påverka själv (utbildningsnivå, år av erfarenhet, kunnighet i språk etc).

Permalänk | Anmäl #11 Harald Ek, 2011-04-19, 17:17

#10 Emma Lindgren

Tack för klargörandet. Jag trodde faktiskt att han menade allvar. Ingenting förvånar mig längre, om ordet diskriminering eller kränkning förekommer i sammanhanget.

Permalänk | Anmäl #12 Erik Nyberg, 2011-04-19, 17:21

Det blir väldigt svårt att föra en vettig diskussion om man utgår från helt olika premisser. Romson & Lappalainen säger sig argumentera för att "invandrare och andra måste ges lika rättigheter och möjligheter i samhället". Redan i denna grundläggande premiss syns de enorma åsiktsskillnaderna mellan det politiska etablissemanget och de flesta vanliga svenskar.

Som infödd svensk anser jag att Sverige i huvudsak har ett ansvar för svenska medborgare. Svenska politiker och myndigheter bör i första hand värna om svenska medborgares bästa. Svenskar ska få arbete, bostad, skola, sjukvård osv. Därefter kan man, beroende på hur stora resurser man har, ta emot invandrare och hjälpa dem att komma in i det svenska samhället.

Om resurserna inte räcker till att t.ex. skapa jobb åt invandrare eller ge bostäder åt invandrare borde den rimliga konsekvensen vara att kraftigt begränsa invandringen.

Permalänk | Anmäl #13 Rolf Hansson, 2011-04-19, 17:48

Man kunde ju förvänta sig att artikelförfattarna skulle lyfta något som helst "bevis" för sin devis, istället för att påvisa att de diskriminering de talar om, endast är deras egna subektiva uppfattning.

"I Kanada har de lagar emot diskriminering så det så! Ja, samma lagar finns i Sverige men MIPEX säger ingenting om hur väl lagarna efterlevs."

Så, jag antar att MIPEX inte säger särskilt mycket om hur väl dessa lagar följs i Kanada heller.. och då, som ni skrivit, samma lagar finns i Sverige, vari ligger skillnaden om inte i er subjektiva uppfattning kring integration?

"vill han hellre diskutera språkkrav för att stryka en särskild folkopinion medhårs.".

Vilken är denna "särskilda folkopinion" undrar jag, för jag hoppas att ni för er egen trovärdighets skull inte slumpar ihop alla dem, som inte ser språkkrav som en orimlighet.

Permalänk | Anmäl #14 Mikael T, 2011-04-19, 18:00

Nu är de så där problematiska igen. Anders Lago vill sprida dessa problem till övriga landsdelar. Men ingen vill ha Svarte Petter.

Permalänk | Anmäl #15 Robert Pettersson, 2011-04-19, 18:02

Vad är det för diskriminering som åsyftas? Är det den som sker mot svenskar i Sverige? Vi får ju inga instegsjobb eller kan bli försörjda med bidrag om vi inte kan svenska eller om vi vägrar att klä oss enligt svenska normer.

Permalänk | Anmäl #16 Manur Huse, 2011-04-19, 18:12

Jag har skrivit kommentar under #8. Nu undar jag om artikelförfattarna kan titta ner från sitt elfenbenstorn där de goda, ädla och med rätt åsikter och rätt kunskap sitter, och bevärdigas svara på den fråga jag ställde i kommentaren??? Eller är jag bara en simpel dum och inskränkt kvinna som ni är för fina för att lägga märke till???

Permalänk | Anmäl #17 Viktoria Larsson, 2011-04-19, 18:43

Jag har skrivit kommentar under #8. Nu undar jag om artikelförfattarna kan titta ner från sitt elfenbenstorn där de goda, ädla och med rätt åsikter och rätt kunskap sitter, och bevärdigas svara på den fråga jag ställde i kommentaren??? Eller är jag bara en simpel dum och inskränkt kvinna som ni är för fina för att lägga märke till???

Permalänk | Anmäl #18 Viktoria Larsson, 2011-04-19, 18:44

" I likhet med många andra folkpartister vill han hellre diskutera språkkrav för att stryka en särskild folkopinion medhårs. Men det viktiga i denna debatt är att alla ska ha rätt att konkurrera om jobb på lika villkor."

Och att behärska språket är en förutsättning för att kunna konkurrera om jobb på lika villkor.
Det borde väl t om miljöpartister och statliga utredare kunna begripa?

Permalänk | Anmäl #19 Magnus Mattsson, 2011-04-19, 18:50

Språket är inträdesbiljetten till arbetsmarknaden, vilket gäller i alla länder.

Permalänk | Anmäl #20 Anders Lindfors, 2011-04-19, 18:58

I en intellektuellt ärlig debatt är det o.k. att erkänna att man tänkt fel. Det borde Romson och Lappilainen göra. Jag väntar...

Permalänk | Anmäl #21 Temkin, 2011-04-19, 19:08

Man ser diskriminering överallt. Nystartsjobb, extra bidragspengar, Frizooner, egen tolk. You name it.

Finns det ingen som vill att experimentet skall bära frukt som inte är understött av mer i bidrag än det själv genererar? Jag skulle gärna se en invandring på dagens nivå fortsätta om det inte vore för att det enbart är en social och ekonomisk förlust. Ingen, inte ens våra bidragstagande stadsdelar, går vinnande ur det här fiaskot.

Permalänk | Anmäl #22 Kjell Olofsson, 2011-04-19, 19:19

"Därmed undviker man att ställa krav på de som riskerar att diskriminera - såsom arbetsgivare, fackföreningar och tjänstemän. Den politiken tycker Cwejman uppenbarligen är bra."

Man kanske skulle börja med att sätta jämlika krav på båda sidor?

Självklart skall ingen diskrimineras och självklart skall alla nyanlända ut i arbete direkt. Som nyanländ gäller samma regler som för andra invånare och det ställs krav på att snabbt lära sig om det nya landets kultur och seder. Eftersom grundläggande krav på viss självförsörjning samt att vilja att lära sig det nya landets språk är det lika självklart att man snabbt kommer igång med det, inte minst de alla kända studier visar på nyttan att snabbt komma in i ett samhälle på vissa plan.

Eftersom allt är så självklart är det självklart omöjligt att direkt få ut bidrag under en längre tid och att dessa i de fall de ändå behövs är kopplade till en motprestation i form av arbete då bidrag för någon som aldrig tjänat en skattekrona i Sverige är att jämföra med en lön från staten.

Allt är så självklart på pappret och en majoritet av både den befintliga befolkningen och den nyinflyttade är belåtna över sin samverkan. Att man bryter när man pratar är inget någon bryr sig om eftersom alla gör sitt bästa och man möts både på arbetsplatsen och i kvarteret. Alla respekterar varandra och för de nyinflyttade är det en heder att få söka om ett medborgarskap, då man också vill tillhöra den sociala gemenskapen.

I ett land som totalt havererat sin invandringspolitik skiter man i vad som händer dem som flyttat in, man diskriminerar sin egen befolkning och kallar alla som inte tycker att systemet är juste för div öknamn. Att man har gjort något som skulle kunna vara en Win/Win för alla till en konfliktfylld förlustaffär är man ofta för kortsynt för att ens förstå, då man själv aldrig skulle bosätta sig i sin egen skit. Det får nästa generation ta hand om.

Kanada är nog inget dumt exempel när man tänker efter, kanske inte allt men andemeningen är att alla skall tjäna på det. Det ger både respekt och en samhällsvinst.

Vad är fel med det?

Permalänk | Anmäl #23 Kjell Olofsson, 2011-04-19, 19:40

#8 Viktoria Larsson, #21 Temkin
Vi kommer att få vänta. Tills vi slår rot och börjar grönska. Minst.

Permalänk | Anmäl #24 M Svensson, 2011-04-19, 20:15

Citat 1. "I likhet med många andra folkpartister vill han hellre diskutera språkkrav för att stryka en särskild folkopinion medhårs."
Citat 2. "alla har rätt att konkurrera om jobb på lika villkor"

Tja, om man ser till innehållet i detta senaste alster från Åsa Romson och Paul Lappalainen så inser man att de inte tycker att språket är en särskilt viktig komponent i en människas kompetensprofil.
Jag förstår att det kändes "nödvändigt" att inge en replik på den erhållna kritiken i förra inlägget, men det torde knappast ha rättat till någonting.
Möjligtvis blev fler medborgare medvetna om vilka virrpannor dessa två miljömarxister är och det är ju positivt för landet.
Varför inte analysera diskrimineringen av svenska skattebetalare också? Vi som jobbar ihop era lekpengar kanske kunde få veta varför vi ska fortsätta att göra det ...

Permalänk | Anmäl #25 leif w-n, 2011-04-19, 23:14

#17 Viktoria Larsson.
Jag tror att du är lite överoptimistisk om du tror att de skulle bemöda sig med att svara på en enkel, rättfram fråga.
Dagens politiker har så stor trut att öronen blivit gravt lidande så därför kan de inte höra, bara låta.

Permalänk | Anmäl #26 leif w-n, 2011-04-19, 23:24

Det som artikelförfattarna tydligen vill göra gällande är att integrationspolitiken i Sverige misslyckas endast för att svenskar är mer rasistiska än kanadensare och avvisar därför de skillnader som faktiskt existerar mellan Sverige och Kanada inom invandrings- och integrationspolitiken.

Men utgår artikelförfattarna då inte från samma rasistiska synsätt som hävdar att utlänningar är mindre intelligenta när de själva påstår att svenskar är mer rasistiska? Om det är Miljöpartiets och vänsterns syn på svenskarna föreslår jag att riksdagen upplöser folket och väljer sig ett nytt.

Permalänk | Anmäl #27 Christer Eriksson, 2011-04-19, 23:36

Snart kommer det svenska folket att explodera av detta totalt ensidiga snömos av hänsynstagande och ansvar som BARA gäller oss infödda svenskar och svenska företag och svenska skolor och...

En svensk ska skämmas för att vara svensk, fira jul, midsommar, påsk, hoppa groda med kråkan som slank dit, med snaps i strupen och hatt på sned.
Vi ska skämmas om vi bor i röda stugor eller äger lägenhet och tjänar mer med bättre utbildning och felfritt svenskt språk och med det känner lite lycka.

För det finns de som har det sämre och aldrig kan få det som "vi" som kommer som flyktingar. Det räcker inte med all skatt som "vi" betalar så de kan få vårt beskydd, bostad, alla bidrag till en i alla gånger högre standard än från där de kom.

Det hjälper inte, så det är bara att skämmas, ta ner svenska flaggan som kan kränka någon och fira svenska traditioner så obemärkt som möjligt, helst tyst bakom stängda dörrar, stänga svensk kyrklig tradition av skolavslutningar av hänsyn till "icke svenska kulturer".

Skämmas och absolut inte kritisera andras religion, kultur och nåde om du kritiserar fel och brister inom densamma eller inte visar förståelse för hitflyttade som bränner, spränger, kastar sten på räddningstjänst eller kränker svenska kvinnor som horor.

I Sverige får vi svenskar inte längre kalla saker för dess rätta namn, det ska lindas och bindas och hyschas och tystas OM det handlar om hitflyttade "nysvenskar", dessa har aldrig några brister eller behöver rättas eller anpassas efter "svenskt".

I Sverige är det tvärtom.

Så det är bara att skämmas vidare tills vi lärt oss alla andra kulturers traditioner och religioner, språk och seder och anammar dom.
Men vi har ju trots allt bara egna små bleka gamla snälla och banala traditioner som vi gärna förtränger och glömmer av hänsyn.
För vi är inga rasister, nazister eller fobiker.

Hur länge kommer detta mediala och politiska skådespel påtvingad varje svensk att hålla, en påtvingad skam över all världens elände på våra axlar?!

Så sjävutplånas vi inte då exploderar massan till slut.
Alla skådespel har en "The End" och då går publiken ut till verkligheten igen, det kommer att hända i Sverige med.

Permalänk | Anmäl #28 Pia "Vilda" Nordin, 2011-04-20, 00:29

Om artikelförfattarna kunde hänvisa till konkreta exempel på etnisk disktiminering i arbetsmarknaden så skulle artikeln kanske varit värd att läsa. Och vad betyder "konkurrera på lika villkor" i praktiken (och på VILKET sätt har Kanade detta "synsätt")? Vänsterflumförfattarna vågar kanske inte nämna ordet kvotering som enda lösning på denna utopi. Men vem vill då anställa folk om man inte själv får välja sina medarbetare?

Permalänk | Anmäl #29 Charlie Darwin, 2011-04-20, 07:19

Det är mycket möjligt att diskrimininering är ett större problem i Sverige än i Kanada - men då invandringspolitiken skiljer sig enormt mycket åt på vilka människor man tar in så krävs det ju en betydligt mycket djupare studie än att som snömoset ovanför sätta fingret i luften och känna på sig vad det är som skiljer.

Kanske är det diskrimineringslagstiftningens efterföljnad, kanske är det sållningen av människor som Kanada gör i större utsträckning, kanske är det lägre låglönenivåer, kanske är det det faktum att landets officiella språk är två världsspråk som redan talas av många som andraspråk. Kanske är det alltihop?

Oavsett vilket kan man ju inte på intellektuellt ohederligt mp-manér välja den bit som passar just sin egen argumentation bäst utan att belägga vilken av denna uppsjö av skillnader som faktiskt är drivande - om någon.

Värdelöst, ohederligt snömos.

Permalänk | Anmäl #30 Förståsigpåare, 2011-04-20, 08:11

"Det vi argumenterar för i vår första artikel att invandrare och andra måste ges lika rättigheter och möjligheter i samhället. "

Det har dom redan. I vissa avseenden så har invandrare rättigheter som svenskar inte har.
Sedan består ju inte allt av rättigheter. Man har ju vissa skyldigheter också. Men det verkar man inte vilja prata om när det gäller invandrare, vår Nya Adel.

"Det är viktigt att alla som skaffar sig den kompetens som behövs för ett jobb eller kvalifikationer för en bostad eller annat bedöms utan hänsyn till exempelvis etnisk eller religiös bakgrund."

Om jag ska anställa någon så är det viktigt att personen går att ha på en normal arbetsplats. Folk som inte tar i hand eller på annat sätt uppträder apart är alltså helt uteslutna. Att tala om att folk ska bedömmas utan hänsyn till sin bakrund är lätt för er politiker att säga, det är inte ni som har ansvar för anställdas försörjning. Ni har inget ansvar alls. Starta ett företag, driv det med vinst i 5 år. Köp ett hyreshus och hyr ut lägenheter till folk slumpartat. Gör det i 5 år. Återkom sedan och tala om hur viktigt det är att INTE kolla upp folks bakrund.

"Det är synsättet i Kanada."

Kul att ni tar upp Kanada. Tycker ni att Sverige ska kopiera deras regler på vem som släpps in och inte, språkkrav etc? Det skulle i sådana fall vara en positiv utveckling och ett erkännande på att er egen invandringspolitik varit åt helvete fel dom senaste 25 åren.

Permalänk | Anmäl #31 Leif D, 2011-04-20, 08:38

Heja Pia "Vilda" (#28), hoppas du får rätt i att folk kommer att 'explodera' av trötthet på den ideologi som ständigt matas ut i den offentliga propagandan! Maciej Zaremba kommer i sitt uppmärksammade DN-reportage om skolan fram till att det största problemet är att en "ideologi har så fullständigt genomsyrat verksamheten att man inte ser verkligheten". Exakt samma gäller för invandringsdebatten. Det verkar som varje tid har sin galenskap och vår är tydligen att allt är utbytbart, 'som om människan inte hade någon själ' (som någon skrev i en kommentar till en annan artikel). Homo sapiens är ett socialt djur med behov av trygghet, kommunikation, släktband och gemenskap, plats och revir. Massmigration kommer definitivt att påskynda civilisationernas sammanbrott. Drömmer om ett land med en 'minskande och åldrande befolkning'. Det landet kunde kanske ha haft en chans och om alla länder vore sådana kanske även djuren och naturen skulle ha haft det...

Permalänk | Anmäl #32 Åsa Andersson, 2011-04-20, 09:03

Förslag på lämpliga platsannonser för att i framtiden undvika strukturell diskriminering och rasism

SVENSKA AKADEMIN söker (ständig) sekreterare:
Eftersom institutionen är språkligt diskriminerande, särskilt mot icke svensktalande, ser den gärna sökande med dokumenterad illiterat bakgrund. Meriterande är kompetensen att hantera ”öh”, ”va”, ”ba”, på ett adekvat sätt. Nödvändig merit är (tyvärr fortfarande) att kunna uttala ”Nobelpriset i litteratur utdelas i år till N.N.” på begriplig svenska.

DOMSTOLSVERKET söker jurister:
Eftersom myndigheten är rasistisk och diskriminerande, ser den gärna MENA-bönder som sökande. I synnerhet de med dokumenterad spetskompetens inom familjerätten (fängelsedomar eller liknande), med tyngdpunkt på relationer mellan far/broder och dotter/syster.

Permalänk | Anmäl #33 Bengt F., 2011-04-20, 10:40

jag tycker bara att det är SJÄLVKLART som i andra länder, att man måste lära sig det nya landets språk om man ska bosätta sig här/där.
En självklarhet som inte ens behöver diskuteras, utan är helt självklar.

Permalänk | Anmäl #34 KarinAndersson, 2011-04-20, 22:13

Det måste finnas annat att diskutera i invandrar- och integrationsdebatten än diskriminering. Vi är ett av länderna som är bäst på att ge invandrare rättigheter och motverka diskriminering i världen. Det känns som om möjligheterna att åstadkomma något radikalt den här vägen är uttömda. Varför fungerar det så mycket sämre för oss jämfört med många andra länder? Enligt min mening handlar det om vilka invandrare vi tar emot. Tar vi emot personer utan utbildning eller andra resurser för att klara sig i samhället får vi räkna med de här problemen. Det är faktiskt inte så mycket att göra åt. Vi gör detta för att vara godhjärtade men i slutändan är vi varken snälla mot invandrarna eller oss själva. Invandring måste bära sig själv. Det måste gå minst lika bra för invandrarna som för ursprungsbefolkningen, annars blir det ett stort missnöje vilket kommer att resultera i rasism och stängda gränser. Jag som har en positiv grundsyn till invandring tycker det är en katastrof.

Permalänk | Anmäl #35 Lars Hansson, 2011-04-21, 13:43

"Men det viktiga i denna debatt är att alla ska ha rätt att konkurrera om jobb på lika villkor."

Tyvär kvoteras ju invandrare in som det ser ut idag.

Permalänk | Anmäl #36 Andreas Ährlund-Richter, 2011-08-01, 09:56


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.