[...] föregångsland av människor som alls inte vill ha kanadensisk politik, hänvisar jag idag till Newsmill. Där skriver två framträdande miljöpartister om att ”Kanadas erfarenheter ger regeringen [...]
Blogg:Nu är det MP som fantiserar om Kanada « Ledarredak, 2011-04-11, 16:51
Det enda som behövs är att svenska lagar efterföljs och de som inte kan rätta sig efter dem ska inte heller få bosätta sig i landet eller få behålla sina uppehållstillstånd eller medborgarskap.
Inser politiker och journalister detta så är det enkelt att få bort det ni kallar "främlingsfientlighet".
Vi "vanliga svenskar" kallar det sunt förnuft.
Våra svenska värderingar såsom att alla är lika värda oavsett kön, sexuell läggnig, förmögenhet, utbildning eller religion som vi blivit itutade sedan barnsben är som bortblåsta så fort någon hävdar religion för att få särlagstiftning.
Rasism pga etnicitet, hudfärg och ursprung skall motarbetas men religion är ett ställningstagande och inte en egenskap.
Politiker får acceptera att svensken blivit fostrad till en sekulär fritänkande individ, när nu några vill backa bandet ett par hundra år angående rättigheter för kvinnor och homosexuella köper vi inte det. Inte heller accepterar vi att bli kallade rasister eftersom vi umgås och arbetar med invandrare som har exakt samma syn på denna infekterade fråga som vi har.
Permalänk | Anmäl
Cc Löfqvist, 2011-04-11, 13:20
Jag har börjat tro att de sk främligsfientliga har en sak rätt. För att få med sig människor i Sverige om invandringen man måste ta en paus och minska antalet som kommer hit. Annars det bara kommer bli mer problem.
Permalänk | Anmäl
Barot H, 2011-04-11, 13:24
Vad Sverige behöver är ett välfärdsflyktingmoratorium.
En folkomröstning om det hyperkulturella samhällets innehåll och fortbestånd blir sedan logiskt.
Permalänk | Anmäl
Bengt F., 2011-04-11, 13:26
Ser man till undersökningar, så skall ju Sverige i teorin vara bäst på integration. Detta för att de ges bäst möjligheter i Sverige.
Jag har bott i Kanada i många år, och vågar nog påstå att en stor framgång i deras invandringspolitik är att de väljer de invandrade som de tror kan bidra. Vidare så ställer de krav på de invandrare som kommer.
Givetvis är det viktigt att man ser över invandringspolitiken, och man kan definitivt inte skylla den misslyckade integrationen på invandrarna. Dock han politikerna nu i många år hävdat att anledningen till att många invandrare står utanför samhället är för att svenskar är ett så fruktansvärt rasistiskt och intolerant folk. Kanske det är dags att gå vidare, och försöka se lite mer realistiskt på saken? Man bör nog inse att det krävs ansträngning på båda sidor. Det kanske inte bara rör sig om att svenskar tar varje chans som bjuds när det gäller att diskriminera och bespotta.
Permalänk | Anmäl
Anna7645, 2011-04-11, 13:27
Den som förespråkar en kanadensisk invandringspolitik, och är så illistig att den inte talar om att den är just kanadensisk, skulle otvivelaktigt kallas för rasist i Sverige.
Kanada sorterar människor.
Permalänk | Anmäl
cfr, 2011-04-11, 13:32
När man bedömer migrations- och integrationpolitiken måste man vara medveten om det enorma tryck Sverige har rörande asylansökningar (ej att förväxla med hur många som beviljas asyl).
Under 2010 var det bara USA, Frankrike och Tyskland som hade fler asylanökningar än Sverige. USA hade cirka 55 000 asylansökningar medan Sverige hade drygt 37 000.
"The top five asylum receiving countries in 2010 were: the United States, France, Germany, Sweden and Canada. Together, they accounted for more than half (56 per cent) of all asylum applications covered in this report."
http://www.unhcr.org/4d8cc18a530.html
För såväl Sverige som Danmark gick antalet ansökningar upp med cirka 30% för 2010 medan ansökningarna gick ned motsvarande i södra Europa. Allt detta beskrivs i UNHC:s länk ovan.
Sverige måste ju också i rimlighetens namn våga ställa sig frågan varför vi har ett sådant asyltryck och vilka åtgärder som kan vidtas för att omfördela detta asyltryck mer rättvist mellan OECD-länderna.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-04-11, 13:38
Stalinismen har fått ett nytt, islamistgrönt ansikte.
Det måste vara oerhört kul för moderata politiker att tvingas svälja Miljöpartiets krav på underkastelse.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-04-11, 13:42
Seriösa politiker måste se till att alla invandrare får jobb i privat sektor utan subventioner och att brottsligheten återgår till 1975 års nivå innan fler invandrare kan tas emot. Viktigt att upphöra med utbetalning av alla bidrag och ersättningar till invandrare, de måste vara självförsörjande från första dagen i Sverige. Skattebetalarnas pengar skall användas till bättre skola, sjukvård, omsorg, pensioner och försvar.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-04-11, 13:42
Det finns säkert stora skillnader mellan Sverige och Kanada i integration. Varför har då inte författarna förklaringarna? De tre punkterna är mest flum och kan knappast vara förklaringar. Skillnaderna beror mest på större löneskillnader mellan dem som kan något och inte kan något, mindre fackföreningsinflytande, anställningsbyråkrati och trygghet typ LAS, större skillnader i bostadskostnader, större skillnader inom välfärd för de fattigaste med mera.
En annan skillnad kan förvisso vara att Kanada är betydligt rikare än Sverige inom naturresurser. Här är det bara att acceptera läget och låta detta styra policyn inom invandring och flyktingar. Sverige är importberoende och överbefolkat och klarar att föda ungefär hälften så många med något som liknar dagens välfärd och detta med en lång omställningsperiod. När resurserna sinar och lite finns köpa utomlands så är det upplagt för kaos och masslakt.
Danmark verkar vara på rätt väg. Flyktingarna är inte korkade och många av den som kommer hit saknar kompetens eller prioriterar arbete mindre. De korkade finns inom maktapparaten. Skillnaden inom sjuklövern är liten.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-11, 13:51
Det finns muslimer som inte hatar judar eller homosexuella, som tar kvinnor i hand och som inte har en kvinnofientlig syn. Problemet är att man vet inte detta från början i en anställningssituation och att man inte heller kan fråga. För gör man det och det visar sig att det är just en sådan muslim, och man väljer att inte anställa, så rycker diskrimineringspatrullen ut och hotar med stämning, vilket i allmänhet leder till att man betalar pengar för att slippa domstol.
Många har lärt den läxan, vilket gör att utsorteringen riskerar att ske på ett ännu tidigare stadium. Detta samband vägrar emellertid statsmakterna att inse utan istället vill man vidta än mera drakoniska åtgärder.
Man vägrar inse att s.k. rasism - olika mänskliga raser existerar inte - eller s.k. främlingsfientlighet bara är en realistisk anpassning till förhållandet att vissa åsikter och vissa kulturer och kulturyttringar går illa ihop med de normer vi anser gängse eller vedertagna, för det finns faktiskt sådana. Den invandrare som lär sig en hygglig svenska och någotsånär, härvidlag är svensken mycket tolerant, förstår att ta seden dit han eller hon kommer, lär inte heller uppleva några problem.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2011-04-11, 14:00
Denna demonisering av mitt andra hemland Danmark börjar faktiskt gå för långt.
Vad är det ni vill bevisa, inser ni inte för h(.....) att Danmark ställer krav som i stort sett är helt normala för ett land som också bryr sig om sitt eget folk.Den må vara extrem här och där, men hellre det än vår daltande ogenomtänkta integrationspolitik.Och ja, islam krockar med svensk kultur, så är det bara, utan att ligga någon värdering däri av att vi skulle vara bättre.Kom med något bättre nästa gång än detta upprepande mantra om Danmark.Har ni inget annat att säga?
Jösses!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-04-11, 14:44
Precis så är det, #13 Gunnar. Miljöpartiet vill att staten ska bestämma vem företag ska anställa, dvs stalinisera hela arbetsmarknaden.
Jag undrar bara hur Fredrik Reinfeldt ska sälja in detta till sina väljargrupper bland småföretagarna.
Kanske så här:"De företag som inte omedelbart anställer ett proportionellt antal muslimer står för värderingar som inte regeringen gillar och kommer därför att förstatligas."
Lycka till, Fredrik!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-04-11, 14:47
Ju fortare man tar efter Danmark desdo bättre!
Alla i-länder måste gå den vägen om de västerländska frihetsvärdena ska ha en framtid...
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-04-11, 15:01
Vem är det ni vill lura och varför?
Permalänk | Anmäl
Nissepelle, 2011-04-11, 15:31
Jag ser inget negativt i Danmarks politik. Självklart tjänar man på att vara danskvänlig, men i Sverige kallas det nazism och rasism. Vad har hänt i det här landet egentligen?
Permalänk | Anmäl
Jessica , 2011-04-11, 16:24
Jag börjar tro att regeringen har rätt när dom vill öka arbetskraftinvandringen för att fylla kompetensluckor.
Varför inte börja med danska politiker och journalister?
Permalänk | Anmäl
Sara Sjödal, 2011-04-11, 16:27
Varför inte utvärdera svensk integrationspolitik innan man börjar peka finger? Hur har det gått dom senaste 30 åren? Funkar det här?
Om sjukvården var lika usel på att utvärdera sina resultat och genomföra korrekta förändringar skulle dom fortfarande syssla med åderlåtning! Svensk integrationspolitik borde åtalas under kvacksalverilagstiftningen!
Permalänk | Anmäl
Sara Sjödal, 2011-04-11, 16:33
Det låter utmärkt att införa lika rättigheter och möjligheter på arbets- och bostadsmarknaden. Det innebär äntligen ett slut på diskrimineringen av svenskarna då invandrare inte längre kan gå före i bostadskön bara för att de är invandrare. Inte heller ska invandrare få helt annan nivå på arbetsgivaravgifter eftersom det vore att snedvrida konkurrensen till nackdel för de som har bott här hela sitt liv!
Permalänk | Anmäl
Johan G Larsson, 2011-04-11, 16:34
"Stora utbildningsinsatser för att stärka svenska språket bland utrikesfödda spelar helt enkelt en mindre roll när invandrare märker att det inte alls är språket utan namn och hudfärg som avgör om hon eller han får jobb eller lägenhetskontrakt."
Jag har fem frågor.
1. Finns det verkligen arbete nog för alla, oavsett utbildning och kompetens?
2. Vilken medelkompetens krävs för ett normalt, ledigt, arbete i Sverige?
3. Tror ni verkligen på att det spelar roll vilken hudfärg man har för ett arbete, eller är det andra faktorer som spelar in?
4. Tror ni att det hade gått bättre för dem som inte kommer in i samhället med anonyma ansökningar, men med samma kompetens?
5. Tror ni att alla vill in i samhället?
Personligen börjar jag bli trött på diskrimineringsmantrat, jag har aldrig träffat någon som inte först och främst tittat på vilka kompetenser en person besitter. I alla normala företag råkar det vara en konkurrensfördel att ha kompetent personal. Personligen väljer jag gärna en utvecklare från Bangladesh, bara kompetensen finns på plats.
De flesta större företag åtminstone ser över möjligheterna att flytta allt mer komplicerad del av utveckling och support till sk. låglöneländer. Och skall man man fortsätta på det spåret är det nog mer svenskar som är diskriminerade än de med annan färg från Bangladesh eller Kina.
Troligen är det inte dessa kompetenser som är problemet för de flesta i våra förorter, de Perser och Irakier som är redo för arbetsmarknaden har troligen redan flyttat.
Om man plockar siffran 500.000 ur luften. 1. Hur många av dem är komkurenskraftiga på den interna arbetsmarknaden? Om 350.000 är kvar, vad har ni tänkt att de skall arbeta med i konkurrens med inhemsk befolkning som ofta har fördelen med språk och likvärdig utbildning?
Jag tror att andelen taxichaufförer med godkänd läkarexamen är låg i Sverige, är du jurist kan det kanske se annorlunda ut, eftersom lagen, till skillnad från hjärtat, är annorlunda i ditt nya hemland.
Själv kan jag tycka att anonyma ansökningar är en bra idé att testa, men det löser med största sannolikhet inte grundproblemet...
Permalänk | Anmäl
hmm, 2011-04-11, 16:49
Positiv särbehandling och frizoner är inget annat än diskriminering. Det måste finnas bättre sätt att bekämpa möjlig diskriminering än med mer diskriminering?
Permalänk | Anmäl
hmm, 2011-04-11, 16:51
Kanada prioriterar invandrare som kan engelska och franska, har hög utbildning och gärna $10 000:- i fickan att klara första àret innan de kommer in i produktionen. Sverige borde därför prioritera liknande invandrare som kan svenska.
Permalänk | Anmäl
Anders Björkman, 2011-04-11, 16:54
Åsa Romson och Paul Lappalainen LJUGER oss rakt upp i ansiktet. Anledningen till att Kanadas flyktingpolitik är framgångsrik beror på att de ställer enorma krav på de sökande i både språk och utbildning.
Alltså samma typ av krav som MP hade valt att kalla för rasism i Sverige.
Är så trött på politikernas lögner, jag har sedan länge tappat allt förtroende för dessa osäkra politiskt korrekta karriärister.
Ge oss ledare som talar klarspråk och sanning!
Permalänk | Anmäl
Bodil Inge, 2011-04-11, 17:15
Snacka om megalomani! Att tro att Danmark skulle vara sämre än Sverige når det gäller invandringspolitiken! Danmark framställs som ett U-land! Absurt och oförskämt! De är bara betydligt mer realistiska! Skärp er! Och Kanade är noga med urvalet av invandrare och ställer krav.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-04-11, 17:34
I 30 år har ju sjuklövern totalt misslyckats i sin idé kallad integration. Tacka vet jag assimilering. Min mor kom till Sverige då, och både hon och jag är överens om att vi inte gillar det nya Sverige.
Har dessa 30 år fungerat? Danmark är ett föredöme.
Permalänk | Anmäl
Jessica S, 2011-04-11, 17:59
#28
Bra sagt!
Permalänk | Anmäl
hmm, 2011-04-11, 18:00
Danmark regerar. Vi borde lösa våra egna problem innan vi släpper in de nya problem som artikelförfattarna välkomnar.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-04-11, 18:33
Anledningen till denna hets på Danmark torde vara för att danskarna har börjat uppmärksamma svenska missförhållanden, och ställer politiker till svars. Ett sätt att försöka undergräva dansk kritik och försöka få svenskar att inte lyssna, är att anklaga danskar för att vara rasister.
Finnarnas betydligt med restriktiva invandringspolitik ifrågasätts inte, eftersom Finland till skillnad emot Danmark, inte ifrågasätter svenska politikers lögner och odemokratiska styrelsesätt.
Permalänk | Anmäl
Anna7645, 2011-04-11, 18:49
#33 Anna7645,
Så är det. Rätt kul att se hur båda sidor jobbar med att kritisera var andra. Politiker och journalister på båda sidor som jobbar med att misskreditera var andra vad gäller invandring och demokrati.
Jättebra om vi får en lika bra invandringspolitik som i Danmark eller ännu bättre som i Finland. Viktigt att Sverige upphör att ta in nya invandrare tills alla som är här har riktiga osubventionerade jobb i privat sektor och att brottsligheten är tillbaka på 1975 års nivå.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-04-11, 19:50
Jag har läst Fores rapport som Romson och Lappalainen (MP) referar till. Rapporten är mycket intressant och jag är positiv till Kanadas invandringspolitik i flera avseenden. Jag hävdar dock att Romson och Lappalainen missar många centrala aspekter av Kanadas invandringspolitik och förslagen som presenterar i ovanstående artikel endast är fragment ur en helhet. Detta gör att hela jämförelsen blir totalt missvisande och är mycket problematiska att tillämpa i en svensk kontext, med svenska förhållanden. Några viktiga och centrala argument för denna utsaga är:
Kanada har reglerad invandring som görs upp parlamentariskt och redovisas för folket.
Kanada har lågt antal flyktingar och asylanter
Kanada har ett poängsystem med kriterier som utbildning, språk osv
Kanada har som krav att invandrarna ska kunna tillföra något ekonomiskt och samhälleligt till Kanada, inte bara mångkultur för att mångkultur i sig låter trevligt och kitchigt.
Kanada har lägre bidrag i socialförsäkringssystemet än Sverige
Kanada har sträng gränsbevakning
Kanadensarna är negativa till illegal invandring, eftersom andra som står i kö till Kanada ska premieras. Invandringen ska vara rättvis för att få legitimitet hos kanadensarna.
Det är också därför kanadensarna är positiva till invandring.
Kanada har ett annat förhållningssätt och kopplar andra kriterier till mångkultur än Sverige gör
Kanada har ett geografiskt läge som gör att det inte går att ta sig dit hur som helst, precis som Australien och Nya Zeeland.
Kanada förefaller inte ta emot människor utan identitetshandlingar utan den som vill invandra ska kunna verifiera utbildning, språkkunskaper o dyl. annars går det ju inte att poängbedöma. De flesta som anländer till Sverige har inte ens identitetshandlingar.
Jag tror att svenskar skulle vara mer positiva till invandring om vi ställde samma krav i Sverige, men det gör vi inte. Utan det skapas spänningar i samhället, vilket vi ser resultatet av nu. Och det är troligen bara början.
Jag har de senaste åren blivit alltmer intresserad av politik och blir frapperad över den ytlighet som svenska politiker använder i sin argumentation för något. Allt är vitt eller svart och mycket reduktionistiskt. Ovanstående artikel är ett exempel på ytlig retorik, ja så gott som missvisande, både när det gäller Sverige, Danmark och Kanada. Det märker man om man verkligen läser på och håller sig uppdaterad med rapporter från olika typer av tankesmedjor. Jag har levt i villfarelsen att politiker är goda retoriker med väl underbyggda fakta. Men jag börjar ju mer och mer förstå att så inte är fallet.
Permalänk | Anmäl
Pellenisse, 2011-04-11, 19:55
"Det behövs mer än språkundervisning för att invandrare ska ha samma möjlighet till jobb, det visar bland annat erfarenheterna från Kanada."
Hade ni tittat lite nogrannare hade ni sett att Kanada har en helt annan typ av invandrare att arbeta med. TIll Kanada flyttar man för att arbeta och det ställs krav för att få komma in. TIll Sverige flyttar man för att just slippa arbeta och det sätlls inga krav varken på id-handlingar eller hederligt leverne.
2009 så hade enligt SCB 37% av invandrarna ingen formell utbildning över huvudtaget. Om dom då går på en lite finare svenskundervisning spelar ingen roll. Vem skall anställa dom. Läppstift på en gris...
"Sverige ska aldrig gå den danska vägen, där politik byggd på främlingsfientlighet har skapat ökade klyftor mellan människor med olika bakgrund"
Kan ni lägga av med det där förljugna danskhatet? Ni skämmer ut er själva och alla hederliga svenskar internationellt. Fakta:
- Danmark tar emot fler invandrare per capita än Sverige.
- Skillnanden i sysselsättnignsgrad mellan olika grupper är mindre i Danmark än Sverige. Danmark har med andra ord lyckats avsevärt bättre när det gäller att få invandrare delaktiga i samhället jämfört med Sverige.
Att danksarna skulle vara främlingsfientliga är ju bara skitsnack!
Artikelförfattarnas självgodhet står mig upp i halsen och direkt pinsam, även om dom inte begriper det själva.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-04-11, 19:55
Åsa Romson. följ med mig några nätter i multikultiområdena runt Göteborg och se verkligheten!
Du kommer att få uppleva rasism och fientlighet mot sk "svennar" och deras "svennehoror" utan dess like!
Men bland de svenska gummiryggarna (politikerna) talas det inte om detta. Varför?
Din och min vardag skiljer sig nog åt på flera sätt. Jag lever i verkligheten, var lever du?
Permalänk | Anmäl
Alfons Berry, 2011-04-11, 20:09
Förstår inte hur moderaterna kan vara med på denna deal.
Tror de verkligen att alla ska kunna få jobb, eller är det för att öka klassklyftorna i samhället och tvinga folk till väldigt låga löner?
Permalänk | Anmäl
Conny Söder, 2011-04-11, 21:22
"Sverige behöver en aktiv antidiskrimineringspolitik"
Räcker det inte med den demonisering av alla som har en avvikande åsikt om invadringspolitiken än "etablissemanget".
Vad blir nästa steg, arbetsläger med åsiktsuppfostran?
Författarna gör dessutom samma misstag som dom flesta åsiktspådyvlare, dom nedlåter sig inta att svara på kommentarer som skrivs utan fortsätter i samma skygglappsförsedda fåra utan att ta intryck från folk som lever i den verklighet dom aldrig upplevt från sin glasbubbla.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-04-11, 21:37
mycket bra art. när ni nu vill införa kananas omhändertaganden av flyktingar asylsökanden till sverige och få det att fungera så är det väl självklart att detta inte går att göra utan att genomföra hela den kanadensiska flyktingpolitiken och den borde ha gällt från 1980 talet.
Permalänk | Anmäl
carina jällbrink, 2011-04-12, 08:04
Jag vet inte mycket om Kanada, men har av flera personer hört sammanfattningen "Ett Sverige som fungerar". (Men med brasklappen att det är väldigt olika i olika delstater.)
Vad jag förstått tar Kanada mest in utbildade människor som fungerar på arbetsmarknaden. Varför är jag inte förvånad över att den "detaljen" ignoreras här av Miljöpartiet...?
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2011-04-12, 08:24
Som så många redan påpekat:
Kanada tar in utvalda migranter med fastställd identitet, verifierad utbildning och goda kunskaper i franska eller engelska. Språktest före medborgarskap och brottslighet utesluter ett sådant.
Sverige tar in oidentifierade (95% saknar id) lågutbildade och analfabeter som inte är motiverade att integreras. Inga krav ställs på att kunna svenska ens efter 15 år i landet - vi ordnar så gärna med tolk. Efterkommande anhöriga försörjer svenska skattebetalare. Brottslighet är oftast inget hinder för medborgarskap.
Men Mp menar att allt beror på "strukturell diskriminering" som vanligt? Vakna upp och lägg ner de patetiska lögnerna, vi har liksom tillgång till information nuförtiden. Alla vet vad Kanada gör rätt - nämligen just det som kallas "rasism" om man föreslår det i Sverige!
Permalänk | Anmäl
Frasse, 2011-04-12, 10:13
Om Sverige ska överleva invationen av islam så är Danmarks metod ett alternativ. Inte Sveriges självförakt och folkfördrivning.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2011-04-12, 10:43
Och beträffande Åsa Romson har hon ej heller gått efter internets etikett, regler och normer om hurvida man lägger upp artiklar, kommentarer osv. Min skärm är tillsynes icke prydd med...
(kan ni trolla så kan jag)
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2011-04-12, 13:27
Jo Åsa Romson. Det är precis samma väg som Danmark vi måste gå om vi ska överleva som nation. Vi måste få tala klara klarspråk och inte flumretorik á 1968. Och det brådskar!
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-04-12, 15:16
Ja, denna artikel fick ju inte väntat resultat. Rackarns! Svensken är inte en oupplyst idiot som går på vilka lögner som helst. Damn you, informationsfrihet!
Permalänk | Anmäl
Lisa1978, 2011-04-12, 15:20
#42 Frasse
Du kan inte begära att sandlådepolitiker skall begripa det som normalbegåvade svenskar har helt klart för sig. Personer som Romson är en styggelse för vårt folkhem, som sakta men säkert raseras av dessa inkompetenta individer.
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2011-04-12, 19:05
Politiker bor i Rosenbad fjärran fråm verklighetens folk.Sverige kan inte hjälpa hela världen det är inte rättvist för någon.Kulturkrockar smäller dagligen på olika arbetsplatser.Muslimska män klar inte frigjorda välmedvetna svenska kvinnor utan tror att man kan ropa och skrika rakt ut bland t.ex patienter som publik på t.ex en VC.Självklart att vi inte finner oss i denna behanling utan går till motattack med en gång.Svensak kvinnor behandlas med respekt och värdighet det skall t.ex Ahmed Ahmed och C.Palmer här på Newsmill som är riktigt muslimfreak ha helt klart för sig.Året är 2011.Miljöpartiet är ett riktigt Hedenhösparti.Är de fortfarande helt nöjda med Bottniabanan snart i paritet med Hallandsåsen.Får politiker aldrig avsked på grått papper för misshantering av skattemedel??
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2011-04-12, 20:32
Helt klart är att vi behöver kopiera Kanadas system fullt ut. Det är bara att jämföra vilket land som fått mest ut av sin investering...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-04-12, 20:36
Sverige borde ställa högre krav än Kanada på sina invandrare. Det viktigaste kravet är att invandraren/flyktingen är förmögen (minst $1 miljon) så han/hon kan försörja sig själv och sin familj, plus betala för den välfärd han/hon önskar ta del av ex skola, sjukvård, omsorg, etc, samt investerar i svenska företag, aktier, statsobligationer. Genom att bara ta emot rika flyktingar/invandrare så minskar vi de socioekonomiska problemen med arbetslöshet, bidragsberoende och kriminalitet, samtidigt som kapital och kunnande tillförs landet och vi slipper alla problem som vi idag har med fattiga flyktingar och invandrare. Sverige borde bli ett paradis för rika flyktingar och invandrare, därför måste också sexköplagen upphävas.
Låt dumma Danmark ta hand om de fattiga, sjuka, kriminella, inkompetenta invandrarna, så tar vi i smarta Sverige hand om de rika, friska, duktiga, icke-religiösa invandrarna.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-04-13, 15:01
man kan undra var och hur vi skall anställa Menapersoner med dålig utbildning, tillochmed analfabeter imporetras! Vad har dom för Chans att bli anställda i Sverige på några vanliga arbetsplatser?? Inte många arbgivare vill ha dom så enkelt är det. Hur Hög är arbetslösheten bland dessa personer, har läst att den är uppemot 80-90% i vissa grupper. Industrin ropar efter utbildade människor, inte importerade analfabeter eller Folk som inte klarar SFI kursen. Canada sållar ordentligt bland dom som vill dit, därav har dom bättre resultat. Nu står det 25000 nya presumtiva invandrare i Italien som vissa politiker vill släppa in i Sverige. Det är Folk som inte kunnat skaffa sig arbete i sina hemländer nu skall dom till Sverige och här göra sin lycka, vad skall dom arbeta med???
Permalänk | Anmäl
Nils A Lindgren, 2011-04-14, 00:04
Jag väljer hellre att gå Danmarks väg, än att gå Somalias väg med inbördeskrig mellan olika enklaver som vill ha makten.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-04-20, 18:46
Jo, Åsa och Per. "Sverige får inte gå Danmarks väg, Ullenhag! Det skulle verkligen Sverige lära mycket av. Punkt
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-04-24, 21:59
Det är just Danmarks väg som Sverige måste gå för att lösa problemen. Och det måste ske genast för att rädda vad som räddas kan. Vi kan inte forsätta att ta in människor som som är outbildade(t.o.m. analfabeter) och som hatar vår livstil i sina hjärtan. Det är en tidsinställd bomb som bara väntar på att explodera. Vi finansierar vår egen undergång!!!!
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-05-16, 07:52
50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det enda som behövs är att svenska lagar efterföljs och de som inte kan rätta sig efter dem ska inte heller få bosätta sig i landet eller få behålla sina uppehållstillstånd eller medborgarskap.
Inser politiker och journalister detta så är det enkelt att få bort det ni kallar "främlingsfientlighet".
Vi "vanliga svenskar" kallar det sunt förnuft.
Våra svenska värderingar såsom att alla är lika värda oavsett kön, sexuell läggnig, förmögenhet, utbildning eller religion som vi blivit itutade sedan barnsben är som bortblåsta så fort någon hävdar religion för att få särlagstiftning.
Rasism pga etnicitet, hudfärg och ursprung skall motarbetas men religion är ett ställningstagande och inte en egenskap.
Politiker får acceptera att svensken blivit fostrad till en sekulär fritänkande individ, när nu några vill backa bandet ett par hundra år angående rättigheter för kvinnor och homosexuella köper vi inte det. Inte heller accepterar vi att bli kallade rasister eftersom vi umgås och arbetar med invandrare som har exakt samma syn på denna infekterade fråga som vi har.
Jag har börjat tro att de sk främligsfientliga har en sak rätt. För att få med sig människor i Sverige om invandringen man måste ta en paus och minska antalet som kommer hit. Annars det bara kommer bli mer problem.
Vad Sverige behöver är ett välfärdsflyktingmoratorium.
En folkomröstning om det hyperkulturella samhällets innehåll och fortbestånd blir sedan logiskt.
Ser man till undersökningar, så skall ju Sverige i teorin vara bäst på integration. Detta för att de ges bäst möjligheter i Sverige.
Jag har bott i Kanada i många år, och vågar nog påstå att en stor framgång i deras invandringspolitik är att de väljer de invandrade som de tror kan bidra. Vidare så ställer de krav på de invandrare som kommer.
Givetvis är det viktigt att man ser över invandringspolitiken, och man kan definitivt inte skylla den misslyckade integrationen på invandrarna. Dock han politikerna nu i många år hävdat att anledningen till att många invandrare står utanför samhället är för att svenskar är ett så fruktansvärt rasistiskt och intolerant folk. Kanske det är dags att gå vidare, och försöka se lite mer realistiskt på saken? Man bör nog inse att det krävs ansträngning på båda sidor. Det kanske inte bara rör sig om att svenskar tar varje chans som bjuds när det gäller att diskriminera och bespotta.
http://www.telegraph.co.uk/expat/expatnews/8359653/Sweden-is-top-country...
Den som förespråkar en kanadensisk invandringspolitik, och är så illistig att den inte talar om att den är just kanadensisk, skulle otvivelaktigt kallas för rasist i Sverige.
Kanada sorterar människor.
När man bedömer migrations- och integrationpolitiken måste man vara medveten om det enorma tryck Sverige har rörande asylansökningar (ej att förväxla med hur många som beviljas asyl).
Under 2010 var det bara USA, Frankrike och Tyskland som hade fler asylanökningar än Sverige. USA hade cirka 55 000 asylansökningar medan Sverige hade drygt 37 000.
"The top five asylum receiving countries in 2010 were: the United States, France, Germany, Sweden and Canada. Together, they accounted for more than half (56 per cent) of all asylum applications covered in this report."
http://www.unhcr.org/4d8cc18a530.html
För såväl Sverige som Danmark gick antalet ansökningar upp med cirka 30% för 2010 medan ansökningarna gick ned motsvarande i södra Europa. Allt detta beskrivs i UNHC:s länk ovan.
Sverige måste ju också i rimlighetens namn våga ställa sig frågan varför vi har ett sådant asyltryck och vilka åtgärder som kan vidtas för att omfördela detta asyltryck mer rättvist mellan OECD-länderna.
Stalinismen har fått ett nytt, islamistgrönt ansikte.
Det måste vara oerhört kul för moderata politiker att tvingas svälja Miljöpartiets krav på underkastelse.
Seriösa politiker måste se till att alla invandrare får jobb i privat sektor utan subventioner och att brottsligheten återgår till 1975 års nivå innan fler invandrare kan tas emot. Viktigt att upphöra med utbetalning av alla bidrag och ersättningar till invandrare, de måste vara självförsörjande från första dagen i Sverige. Skattebetalarnas pengar skall användas till bättre skola, sjukvård, omsorg, pensioner och försvar.
Det finns säkert stora skillnader mellan Sverige och Kanada i integration. Varför har då inte författarna förklaringarna? De tre punkterna är mest flum och kan knappast vara förklaringar. Skillnaderna beror mest på större löneskillnader mellan dem som kan något och inte kan något, mindre fackföreningsinflytande, anställningsbyråkrati och trygghet typ LAS, större skillnader i bostadskostnader, större skillnader inom välfärd för de fattigaste med mera.
En annan skillnad kan förvisso vara att Kanada är betydligt rikare än Sverige inom naturresurser. Här är det bara att acceptera läget och låta detta styra policyn inom invandring och flyktingar. Sverige är importberoende och överbefolkat och klarar att föda ungefär hälften så många med något som liknar dagens välfärd och detta med en lång omställningsperiod. När resurserna sinar och lite finns köpa utomlands så är det upplagt för kaos och masslakt.
Danmark verkar vara på rätt väg. Flyktingarna är inte korkade och många av den som kommer hit saknar kompetens eller prioriterar arbete mindre. De korkade finns inom maktapparaten. Skillnaden inom sjuklövern är liten.
Det finns muslimer som inte hatar judar eller homosexuella, som tar kvinnor i hand och som inte har en kvinnofientlig syn. Problemet är att man vet inte detta från början i en anställningssituation och att man inte heller kan fråga. För gör man det och det visar sig att det är just en sådan muslim, och man väljer att inte anställa, så rycker diskrimineringspatrullen ut och hotar med stämning, vilket i allmänhet leder till att man betalar pengar för att slippa domstol.
Många har lärt den läxan, vilket gör att utsorteringen riskerar att ske på ett ännu tidigare stadium. Detta samband vägrar emellertid statsmakterna att inse utan istället vill man vidta än mera drakoniska åtgärder.
Man vägrar inse att s.k. rasism - olika mänskliga raser existerar inte - eller s.k. främlingsfientlighet bara är en realistisk anpassning till förhållandet att vissa åsikter och vissa kulturer och kulturyttringar går illa ihop med de normer vi anser gängse eller vedertagna, för det finns faktiskt sådana. Den invandrare som lär sig en hygglig svenska och någotsånär, härvidlag är svensken mycket tolerant, förstår att ta seden dit han eller hon kommer, lär inte heller uppleva några problem.
Denna demonisering av mitt andra hemland Danmark börjar faktiskt gå för långt.
Vad är det ni vill bevisa, inser ni inte för h(.....) att Danmark ställer krav som i stort sett är helt normala för ett land som också bryr sig om sitt eget folk.Den må vara extrem här och där, men hellre det än vår daltande ogenomtänkta integrationspolitik.Och ja, islam krockar med svensk kultur, så är det bara, utan att ligga någon värdering däri av att vi skulle vara bättre.Kom med något bättre nästa gång än detta upprepande mantra om Danmark.Har ni inget annat att säga?
Jösses!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Precis så är det, #13 Gunnar. Miljöpartiet vill att staten ska bestämma vem företag ska anställa, dvs stalinisera hela arbetsmarknaden.
Jag undrar bara hur Fredrik Reinfeldt ska sälja in detta till sina väljargrupper bland småföretagarna.
Kanske så här:"De företag som inte omedelbart anställer ett proportionellt antal muslimer står för värderingar som inte regeringen gillar och kommer därför att förstatligas."
Lycka till, Fredrik!
Ju fortare man tar efter Danmark desdo bättre!
Alla i-länder måste gå den vägen om de västerländska frihetsvärdena ska ha en framtid...
Vem är det ni vill lura och varför?
Jag ser inget negativt i Danmarks politik. Självklart tjänar man på att vara danskvänlig, men i Sverige kallas det nazism och rasism. Vad har hänt i det här landet egentligen?
Jag börjar tro att regeringen har rätt när dom vill öka arbetskraftinvandringen för att fylla kompetensluckor.
Varför inte börja med danska politiker och journalister?
Varför inte utvärdera svensk integrationspolitik innan man börjar peka finger? Hur har det gått dom senaste 30 åren? Funkar det här?
Om sjukvården var lika usel på att utvärdera sina resultat och genomföra korrekta förändringar skulle dom fortfarande syssla med åderlåtning! Svensk integrationspolitik borde åtalas under kvacksalverilagstiftningen!
Det låter utmärkt att införa lika rättigheter och möjligheter på arbets- och bostadsmarknaden. Det innebär äntligen ett slut på diskrimineringen av svenskarna då invandrare inte längre kan gå före i bostadskön bara för att de är invandrare. Inte heller ska invandrare få helt annan nivå på arbetsgivaravgifter eftersom det vore att snedvrida konkurrensen till nackdel för de som har bott här hela sitt liv!
"Stora utbildningsinsatser för att stärka svenska språket bland utrikesfödda spelar helt enkelt en mindre roll när invandrare märker att det inte alls är språket utan namn och hudfärg som avgör om hon eller han får jobb eller lägenhetskontrakt."
Jag har fem frågor.
1. Finns det verkligen arbete nog för alla, oavsett utbildning och kompetens?
2. Vilken medelkompetens krävs för ett normalt, ledigt, arbete i Sverige?
3. Tror ni verkligen på att det spelar roll vilken hudfärg man har för ett arbete, eller är det andra faktorer som spelar in?
4. Tror ni att det hade gått bättre för dem som inte kommer in i samhället med anonyma ansökningar, men med samma kompetens?
5. Tror ni att alla vill in i samhället?
Personligen börjar jag bli trött på diskrimineringsmantrat, jag har aldrig träffat någon som inte först och främst tittat på vilka kompetenser en person besitter. I alla normala företag råkar det vara en konkurrensfördel att ha kompetent personal. Personligen väljer jag gärna en utvecklare från Bangladesh, bara kompetensen finns på plats.
De flesta större företag åtminstone ser över möjligheterna att flytta allt mer komplicerad del av utveckling och support till sk. låglöneländer. Och skall man man fortsätta på det spåret är det nog mer svenskar som är diskriminerade än de med annan färg från Bangladesh eller Kina.
Troligen är det inte dessa kompetenser som är problemet för de flesta i våra förorter, de Perser och Irakier som är redo för arbetsmarknaden har troligen redan flyttat.
Om man plockar siffran 500.000 ur luften. 1. Hur många av dem är komkurenskraftiga på den interna arbetsmarknaden? Om 350.000 är kvar, vad har ni tänkt att de skall arbeta med i konkurrens med inhemsk befolkning som ofta har fördelen med språk och likvärdig utbildning?
Jag tror att andelen taxichaufförer med godkänd läkarexamen är låg i Sverige, är du jurist kan det kanske se annorlunda ut, eftersom lagen, till skillnad från hjärtat, är annorlunda i ditt nya hemland.
Själv kan jag tycka att anonyma ansökningar är en bra idé att testa, men det löser med största sannolikhet inte grundproblemet...
Positiv särbehandling och frizoner är inget annat än diskriminering. Det måste finnas bättre sätt att bekämpa möjlig diskriminering än med mer diskriminering?
Kanada prioriterar invandrare som kan engelska och franska, har hög utbildning och gärna $10 000:- i fickan att klara första àret innan de kommer in i produktionen. Sverige borde därför prioritera liknande invandrare som kan svenska.
Åsa Romson och Paul Lappalainen LJUGER oss rakt upp i ansiktet. Anledningen till att Kanadas flyktingpolitik är framgångsrik beror på att de ställer enorma krav på de sökande i både språk och utbildning.
Alltså samma typ av krav som MP hade valt att kalla för rasism i Sverige.
Är så trött på politikernas lögner, jag har sedan länge tappat allt förtroende för dessa osäkra politiskt korrekta karriärister.
Ge oss ledare som talar klarspråk och sanning!
Snacka om megalomani! Att tro att Danmark skulle vara sämre än Sverige når det gäller invandringspolitiken! Danmark framställs som ett U-land! Absurt och oförskämt! De är bara betydligt mer realistiska! Skärp er! Och Kanade är noga med urvalet av invandrare och ställer krav.
I 30 år har ju sjuklövern totalt misslyckats i sin idé kallad integration. Tacka vet jag assimilering. Min mor kom till Sverige då, och både hon och jag är överens om att vi inte gillar det nya Sverige.
Har dessa 30 år fungerat? Danmark är ett föredöme.
#28
Bra sagt!
Danmark regerar. Vi borde lösa våra egna problem innan vi släpper in de nya problem som artikelförfattarna välkomnar.
Anledningen till denna hets på Danmark torde vara för att danskarna har börjat uppmärksamma svenska missförhållanden, och ställer politiker till svars. Ett sätt att försöka undergräva dansk kritik och försöka få svenskar att inte lyssna, är att anklaga danskar för att vara rasister.
Finnarnas betydligt med restriktiva invandringspolitik ifrågasätts inte, eftersom Finland till skillnad emot Danmark, inte ifrågasätter svenska politikers lögner och odemokratiska styrelsesätt.
#33 Anna7645,
Så är det. Rätt kul att se hur båda sidor jobbar med att kritisera var andra. Politiker och journalister på båda sidor som jobbar med att misskreditera var andra vad gäller invandring och demokrati.
Jättebra om vi får en lika bra invandringspolitik som i Danmark eller ännu bättre som i Finland. Viktigt att Sverige upphör att ta in nya invandrare tills alla som är här har riktiga osubventionerade jobb i privat sektor och att brottsligheten är tillbaka på 1975 års nivå.
Jag har läst Fores rapport som Romson och Lappalainen (MP) referar till. Rapporten är mycket intressant och jag är positiv till Kanadas invandringspolitik i flera avseenden. Jag hävdar dock att Romson och Lappalainen missar många centrala aspekter av Kanadas invandringspolitik och förslagen som presenterar i ovanstående artikel endast är fragment ur en helhet. Detta gör att hela jämförelsen blir totalt missvisande och är mycket problematiska att tillämpa i en svensk kontext, med svenska förhållanden. Några viktiga och centrala argument för denna utsaga är:
Kanada har reglerad invandring som görs upp parlamentariskt och redovisas för folket.
Kanada har lågt antal flyktingar och asylanter
Kanada har ett poängsystem med kriterier som utbildning, språk osv
Kanada har som krav att invandrarna ska kunna tillföra något ekonomiskt och samhälleligt till Kanada, inte bara mångkultur för att mångkultur i sig låter trevligt och kitchigt.
Kanada har lägre bidrag i socialförsäkringssystemet än Sverige
Kanada har sträng gränsbevakning
Kanadensarna är negativa till illegal invandring, eftersom andra som står i kö till Kanada ska premieras. Invandringen ska vara rättvis för att få legitimitet hos kanadensarna.
Det är också därför kanadensarna är positiva till invandring.
Kanada har ett annat förhållningssätt och kopplar andra kriterier till mångkultur än Sverige gör
Kanada har ett geografiskt läge som gör att det inte går att ta sig dit hur som helst, precis som Australien och Nya Zeeland.
Kanada förefaller inte ta emot människor utan identitetshandlingar utan den som vill invandra ska kunna verifiera utbildning, språkkunskaper o dyl. annars går det ju inte att poängbedöma. De flesta som anländer till Sverige har inte ens identitetshandlingar.
Jag tror att svenskar skulle vara mer positiva till invandring om vi ställde samma krav i Sverige, men det gör vi inte. Utan det skapas spänningar i samhället, vilket vi ser resultatet av nu. Och det är troligen bara början.
Jag har de senaste åren blivit alltmer intresserad av politik och blir frapperad över den ytlighet som svenska politiker använder i sin argumentation för något. Allt är vitt eller svart och mycket reduktionistiskt. Ovanstående artikel är ett exempel på ytlig retorik, ja så gott som missvisande, både när det gäller Sverige, Danmark och Kanada. Det märker man om man verkligen läser på och håller sig uppdaterad med rapporter från olika typer av tankesmedjor. Jag har levt i villfarelsen att politiker är goda retoriker med väl underbyggda fakta. Men jag börjar ju mer och mer förstå att så inte är fallet.
"Det behövs mer än språkundervisning för att invandrare ska ha samma möjlighet till jobb, det visar bland annat erfarenheterna från Kanada."
Hade ni tittat lite nogrannare hade ni sett att Kanada har en helt annan typ av invandrare att arbeta med. TIll Kanada flyttar man för att arbeta och det ställs krav för att få komma in. TIll Sverige flyttar man för att just slippa arbeta och det sätlls inga krav varken på id-handlingar eller hederligt leverne.
2009 så hade enligt SCB 37% av invandrarna ingen formell utbildning över huvudtaget. Om dom då går på en lite finare svenskundervisning spelar ingen roll. Vem skall anställa dom. Läppstift på en gris...
"Sverige ska aldrig gå den danska vägen, där politik byggd på främlingsfientlighet har skapat ökade klyftor mellan människor med olika bakgrund"
Kan ni lägga av med det där förljugna danskhatet? Ni skämmer ut er själva och alla hederliga svenskar internationellt. Fakta:
- Danmark tar emot fler invandrare per capita än Sverige.
- Skillnanden i sysselsättnignsgrad mellan olika grupper är mindre i Danmark än Sverige. Danmark har med andra ord lyckats avsevärt bättre när det gäller att få invandrare delaktiga i samhället jämfört med Sverige.
Att danksarna skulle vara främlingsfientliga är ju bara skitsnack!
Artikelförfattarnas självgodhet står mig upp i halsen och direkt pinsam, även om dom inte begriper det själva.
Åsa Romson. följ med mig några nätter i multikultiområdena runt Göteborg och se verkligheten!
Du kommer att få uppleva rasism och fientlighet mot sk "svennar" och deras "svennehoror" utan dess like!
Men bland de svenska gummiryggarna (politikerna) talas det inte om detta. Varför?
Din och min vardag skiljer sig nog åt på flera sätt. Jag lever i verkligheten, var lever du?
Förstår inte hur moderaterna kan vara med på denna deal.
Tror de verkligen att alla ska kunna få jobb, eller är det för att öka klassklyftorna i samhället och tvinga folk till väldigt låga löner?
"Sverige behöver en aktiv antidiskrimineringspolitik"
Räcker det inte med den demonisering av alla som har en avvikande åsikt om invadringspolitiken än "etablissemanget".
Vad blir nästa steg, arbetsläger med åsiktsuppfostran?
Författarna gör dessutom samma misstag som dom flesta åsiktspådyvlare, dom nedlåter sig inta att svara på kommentarer som skrivs utan fortsätter i samma skygglappsförsedda fåra utan att ta intryck från folk som lever i den verklighet dom aldrig upplevt från sin glasbubbla.
mycket bra art. när ni nu vill införa kananas omhändertaganden av flyktingar asylsökanden till sverige och få det att fungera så är det väl självklart att detta inte går att göra utan att genomföra hela den kanadensiska flyktingpolitiken och den borde ha gällt från 1980 talet.
Jag vet inte mycket om Kanada, men har av flera personer hört sammanfattningen "Ett Sverige som fungerar". (Men med brasklappen att det är väldigt olika i olika delstater.)
Vad jag förstått tar Kanada mest in utbildade människor som fungerar på arbetsmarknaden. Varför är jag inte förvånad över att den "detaljen" ignoreras här av Miljöpartiet...?
Som så många redan påpekat:
Kanada tar in utvalda migranter med fastställd identitet, verifierad utbildning och goda kunskaper i franska eller engelska. Språktest före medborgarskap och brottslighet utesluter ett sådant.
Sverige tar in oidentifierade (95% saknar id) lågutbildade och analfabeter som inte är motiverade att integreras. Inga krav ställs på att kunna svenska ens efter 15 år i landet - vi ordnar så gärna med tolk. Efterkommande anhöriga försörjer svenska skattebetalare. Brottslighet är oftast inget hinder för medborgarskap.
Men Mp menar att allt beror på "strukturell diskriminering" som vanligt? Vakna upp och lägg ner de patetiska lögnerna, vi har liksom tillgång till information nuförtiden. Alla vet vad Kanada gör rätt - nämligen just det som kallas "rasism" om man föreslår det i Sverige!
Om Sverige ska överleva invationen av islam så är Danmarks metod ett alternativ. Inte Sveriges självförakt och folkfördrivning.
Och beträffande Åsa Romson har hon ej heller gått efter internets etikett, regler och normer om hurvida man lägger upp artiklar, kommentarer osv. Min skärm är tillsynes icke prydd med...
(kan ni trolla så kan jag)
Jo Åsa Romson. Det är precis samma väg som Danmark vi måste gå om vi ska överleva som nation. Vi måste få tala klara klarspråk och inte flumretorik á 1968. Och det brådskar!
Ja, denna artikel fick ju inte väntat resultat. Rackarns! Svensken är inte en oupplyst idiot som går på vilka lögner som helst. Damn you, informationsfrihet!
#42 Frasse
Du kan inte begära att sandlådepolitiker skall begripa det som normalbegåvade svenskar har helt klart för sig. Personer som Romson är en styggelse för vårt folkhem, som sakta men säkert raseras av dessa inkompetenta individer.
Politiker bor i Rosenbad fjärran fråm verklighetens folk.Sverige kan inte hjälpa hela världen det är inte rättvist för någon.Kulturkrockar smäller dagligen på olika arbetsplatser.Muslimska män klar inte frigjorda välmedvetna svenska kvinnor utan tror att man kan ropa och skrika rakt ut bland t.ex patienter som publik på t.ex en VC.Självklart att vi inte finner oss i denna behanling utan går till motattack med en gång.Svensak kvinnor behandlas med respekt och värdighet det skall t.ex Ahmed Ahmed och C.Palmer här på Newsmill som är riktigt muslimfreak ha helt klart för sig.Året är 2011.Miljöpartiet är ett riktigt Hedenhösparti.Är de fortfarande helt nöjda med Bottniabanan snart i paritet med Hallandsåsen.Får politiker aldrig avsked på grått papper för misshantering av skattemedel??
Helt klart är att vi behöver kopiera Kanadas system fullt ut. Det är bara att jämföra vilket land som fått mest ut av sin investering...
Sverige borde ställa högre krav än Kanada på sina invandrare. Det viktigaste kravet är att invandraren/flyktingen är förmögen (minst $1 miljon) så han/hon kan försörja sig själv och sin familj, plus betala för den välfärd han/hon önskar ta del av ex skola, sjukvård, omsorg, etc, samt investerar i svenska företag, aktier, statsobligationer. Genom att bara ta emot rika flyktingar/invandrare så minskar vi de socioekonomiska problemen med arbetslöshet, bidragsberoende och kriminalitet, samtidigt som kapital och kunnande tillförs landet och vi slipper alla problem som vi idag har med fattiga flyktingar och invandrare. Sverige borde bli ett paradis för rika flyktingar och invandrare, därför måste också sexköplagen upphävas.
Låt dumma Danmark ta hand om de fattiga, sjuka, kriminella, inkompetenta invandrarna, så tar vi i smarta Sverige hand om de rika, friska, duktiga, icke-religiösa invandrarna.
man kan undra var och hur vi skall anställa Menapersoner med dålig utbildning, tillochmed analfabeter imporetras! Vad har dom för Chans att bli anställda i Sverige på några vanliga arbetsplatser?? Inte många arbgivare vill ha dom så enkelt är det. Hur Hög är arbetslösheten bland dessa personer, har läst att den är uppemot 80-90% i vissa grupper. Industrin ropar efter utbildade människor, inte importerade analfabeter eller Folk som inte klarar SFI kursen. Canada sållar ordentligt bland dom som vill dit, därav har dom bättre resultat. Nu står det 25000 nya presumtiva invandrare i Italien som vissa politiker vill släppa in i Sverige. Det är Folk som inte kunnat skaffa sig arbete i sina hemländer nu skall dom till Sverige och här göra sin lycka, vad skall dom arbeta med???
Jag väljer hellre att gå Danmarks väg, än att gå Somalias väg med inbördeskrig mellan olika enklaver som vill ha makten.
Jo, Åsa och Per. "Sverige får inte gå Danmarks väg, Ullenhag! Det skulle verkligen Sverige lära mycket av. Punkt
Det är just Danmarks väg som Sverige måste gå för att lösa problemen. Och det måste ske genast för att rädda vad som räddas kan. Vi kan inte forsätta att ta in människor som som är outbildade(t.o.m. analfabeter) och som hatar vår livstil i sina hjärtan. Det är en tidsinställd bomb som bara väntar på att explodera. Vi finansierar vår egen undergång!!!!