[...] Om det är rasistiskt och främlingsfientligt att ta up invandrarna i utanförskapsområden med de integrationsproblem som Ung Vänster anser är. Vänsterpartiets Li Johansson som skriver på Newsmill [...]
Blogg:Vem är rasist « Svenskrasism och svenskfientlighet, 2011-04-11, 22:03
[...] Om det är rasistiskt och främlingsfientligt att ta up invandrarna i utanförskapsområden med de integrationsproblem som Ung Vänster anser är. Vänsterpartiets Li Johansson som skriver på Newsmill [...]
Blogg:Det Sovande Folket « Det sovande folket, 2011-04-11, 17:28
[...] Om det är rasistiskt och främlingsfientligt att ta up invandrarna i utanförskapsområden med de integrationsproblem som Ung Vänster anser är. Vänsterpartiets Li Johansson som skriver på Newsmill [...]
Blogg:Vem är rasist « Vem är rasist?, 2011-04-10, 22:11
[...] Li Johnsson svarar på Newsmill på Erik Ullehags PK lögner och varför han måste ljuga i klartext för att få fram sin [...]
Blogg:Att vara PK och ljuga « Bostadskris pga invandring, 2011-04-10, 14:06
[...] Li Johnsson svarar på Newsmill på Erik Ullehags PK lögner på hans Newsmill och varför han måste ljuga i klartext för att [...]
Blogg:Att vara PI och inte ljuga « Papperslösa är illega, 2011-04-10, 12:02
[...] Li Johnsson svarar på Newsmill på Erik Ullehags PK lögner och varför han måste ljuga i klartext för att få fram sin [...]
Blogg:Att vara PI och inte ljuga « Fakta om invandringen, 2011-04-10, 11:40
[...] Li Johnsson svarar på Newsmill på Erik Ullehags PK lögner och varför han måste ljuga i klartext för att få fram sin [...]
Blogg:Att vara PK och ljuga « Att vara PK och ljuga, 2011-04-10, 11:33
Varför införde man inte s.k. frizoner i alla fattiga norrlandskommuner som har haft en skyhög arbetslöshet i flera decennier? Är det för att de fortfarande inte har eldat upp sina städer och mött polis, brandkår och ambulans med stenkastning? Men istället för att invandrare ska utvecklas till samhällsnyttiga medborgare och bidra till välfärden ska de alltså undantas. Det är naturligtvis ett helt orimligt förslag som måste sticka i ögonen på alla skattebetalare som solidariskt har delat med sig av sin egen värdeskapning i tron på att solidaritet bygger på ett ömsesidigt förtroende. Den här särlagsstiftningen som är direkt kränkande gentemot etniska svenskar bidrar endast till att ytterligare förstärka bilden av en invandrings- och integrationspolitik som är tärande och inte närande.
Det ger också en bild av makthavarnas arrogans för ett välfärdssamhälle som förutsätter att alla är både givare och tagare och där lojaliteten mellan medborgarna måste vara ömsesidig för att de som bidrar ska finna det meningsfullt att fortsätta. Det är en förvriden världsbild som i sin förlängning kommer att leda till ett totalt sammanbrott för välfärdsstaten.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-04-09, 07:16
Docklands hade en helt annan sammansättning. Fattar inte Ni på Timbro det?
Lär från Frankrike. De områden som Ni vill ha frizoner i består till absolut största delen av folk från helt andra kulturer som dels inte vill integreras, dels kommer skratta hela vägen till banken när övriga Sverige tvingas skicka sina surt förvärvade skattepengar till områden som i allt snabbare takt utvecklas till enklaver där svensk lag och svenska värderingar (jämlikhet, yttrandefrihet, religionsfrihet) inte är mer än ett vagt minne från förr...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-04-09, 07:40
SVERIGE ÄR EUROPAS 3 STÖRSTA ASYLLAND
http://www.migrationsverket.se/info/3630.html
100.000 FÅR PUT VARJE ÅR
SLUTA LJUG!! ERKÄNN MISSLYCKANDET!! SLUTA VARA SVENSKRASIST
SLUTA STÄNGA DEBATTEN MED RASIST!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-04-09, 07:57
FRIZONER HAR SKAPATS MEDVETET!!
FÖR 9 ÅR SEN SA MODERATERNA, 2 MILJONER INVANDRARE BEHÖVS!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/moderaterna-vill-ha-tva-miljoner-invan...
HUR SER DET UT NÄR MAN FYLLER PÅ FYLLER PÅ FYLLER PÅ
LJUGER OM 40-TALISTER
SOM NU GÅTT I PENSION
LJUGER OM BRIST PÅ ARBETSKRAFT, BEHOV AV OCH KOMPETENSBRIST
TROTS SKYHÖG ABETSLÖSHET, VI FÅR ALDRIG VETA YRKENA!
ZONERNA ÄR SKAPTA MEDVETET! FÖR ATT DUMPA LÖNER! FÖR ATT KONKURRERA UT DEN DYRA SVENSKEN
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-04-09, 07:59
Jag och flera med mej skulle behöva en frizon, fri från sossar, kommunister och alla andra som vill bestämma hur vi ska leva våra liv. Så, ja tack till sådana frizoner.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-04-09, 08:36
Kan någon förklara varför Timbrohögern, som i alla år hånat politiker som tror sig kunna styra ekonomin, nu med egen regeringsmakt ägnar sig åt massiv politisk ingenjörskonst?
Konstigt, tänker man. Antingen är dom för dumma för att ha en självbild. Eller så är dom så totalt oärliga att dom bara ville ha makten över den politiska manipulationen, inte stoppa den.
Frizoner är bara målsökande robotar för att tvinga fram skattefrihet överallt. Precis som jobbavdrag och skattesubventionerat tjänstefolk.
Det som först ser ut som en stödåtgärd sätter en ny nivå för vinster, priser och löneanspråk. När stödåtgärden sedan upphör måste antingen vinsterna, priserna elller lönerna ta smällen.
Gissa hur det går.
En ledtråd är vem som propagerar för subventionerna.
En ledtråd till är att Timbro är en propagandacell finansierad av storföretagen.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-09, 08:38
Thomas Karlsson#4
Du har rätt i att Timbrohögern vill ha fri invandring för att dumpa lönerna. Men jag anar att din ilska riktar sig mot invandrarna, inte Timbrohögern. I Timbros kamp mot kollektivavtal och reglerade arbetsvillkor är fattiga och desperata utlänningar bara ett arbetsredskap. Det är alla löntagare dom vill åt. Du har mycket mer gemensamt med invandrarna än du vill inse, I Timbros värld är ni precis lika lite värda.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-09, 08:47
Hur kan du misstolka realistiskt ifrågasättande som skrämsel?? Du gör det pinsamt enkelt för dig, Li.
Att dela upp ett land i två ekonomiska zoner.
Hur kan man ens komma på en sån idé.
Hur långt inbillar man sig att svensken solidaritet ska sträcka sig? Vad händer med moralen i dyr-svensk-skattezonen?
I ett land som misslyckats så kapitalt med invandringen, där de flesta ohämmat väller in till misär och utanförskap,till politikernas förundrade handfallenhet, är förtroendet för nya "lösningar"="lekstuga med våra skatte pengar", obefintliga.
Jag råder Li Jansson att läsa den första kommentaren av Christer Eriksson, för lite handfast, klok och rak realpolitik!
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina, 2011-04-09, 08:50
Robert#5
Jag ber dig notera att de politiker som nu propagerar för att dom ska få detaljstyra ditt liv kallar sig marknadsliberaler.
Vi har aldrig i Sveriges moderna historia haft så mycket ekonomisk detaljreglering som nu.
Du är lurad, medborgare.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-09, 08:52
Christer Eriksson#1
Din kritik slår in öppna dörrar.
Timbros mål är ett totalt sammanbrott för välfärdsstaten. Varför skulle dom bli oroliga för ett sånt scenario? Deras högsta dröm.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-09, 08:58
#9
"och alla andra som vill bestämma hur vi ska leva våra liv."
Läser du bara med vänster öga?
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-04-09, 09:04
Det värsta med ekonomiska frizoner i invandrartäta områden är att det förstärker bilden av att invandrare är sämre än "svenskarna", eftersom de enligt detta förslag inte kan konkurrera om jobben på lika villkor som "svenskarna". Sverigedemokraternas männsikosyn lär öka i Sverige om detta förslag genomförs.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2011-04-09, 09:10
#1 Christer Eriksson,
>>Varför införde man inte s.k. frizoner i alla fattiga norrlandskommuner som har haft en skyhög arbetslöshet i flera decennier?
Jag har också länge undrat detta.
En avskaffad arbetsgivaravgift (eller dylikt) borde vara oändligt mycket bättre än att folk går på bidrag och myglar med sjukförsäkringar för att slippa flytta söderut. Även ekonomiskt.
En cyniker skulle gissa på att bidragsberoende norrlänningar är säkra röster till Vänster -- som valen också visat. Samma röstsiffror gäller i stor grad även för de områden som föreslås bli frizoner.
Man förstår att Vänstern är upprörd över planer att förstöra deras väljarunderlag genom att ge fattiga och bidragsberoende ett bättre liv.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2011-04-09, 09:13
Ingen ide att ha frizoner för outbildade människor, vad skall de göra? tillverka plastblommor? bättre i såfall ha en frizon i Stockholms innerstad för högutbildade människor som kan starta nya tjänste- och IT-företag
Permalänk | Anmäl
Johan Klutz, 2011-04-09, 09:21
Bästa sättet att lösa integrering är att blanda bostäder i olika prisklasser i alla områden, När det finns billiga förorter och dyra lyxområden så kommer aldrig integrering ske.
Permalänk | Anmäl
P, 2011-04-09, 09:30
#13 Bernt, och #1 Christer Eriksson,
>>Varför införde man inte s.k. frizoner i alla fattiga norrlandskommuner som har haft en skyhög arbetslöshet i flera decennier?
Det genomfördes skattelättnader (som experiment) för företag i Norrländska områden 2002, men det visade sig inte ha några effekter. Kanske måste det till större sänkningar?
Frizoner i utsatta områden är inte bra. Bättre att satsa på större generella skattereformer.
Artikelförfattaren använder Docklands som ett lyckat exempel på hur man minskar arbetslöshet och ökar befolkningen. Det som skett i docklands är främst att de fattiga och arbetslösa som bott där har trängs undan av utbildade, förmögna och företag. De som inte haft råd att köpa en chick och modern våning för miljoner pund, har flyttat till andra delar av London och ökat problemen där istället. Som ekonomiskt experiment är det lyckat, men som ett socialt experiment har man misslyckats totalt. Ska man skapa ekonomiska frizoner i Rosengård, Tensta och Rinkeby är det inte främst de arbetslösa invandrarna man har i åtanke.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-04-09, 09:33
Robert#11
Min missuppfattning kanske beror på att du namnger dina fiender om dom har vänstersympatier men inte om dom är högeranknutna.
Om du vill ha en frizon från all politisk åverkan kan jag bara sluta mig till att du tror på fundamental frihet utan skydd mot ekonomiska maktskillnader mellan medborgarna.
Dit strävar även Timbro.
Men dom inser att politisk ekonomisk detaljstyrning behövs för att hjälpa den privata ekonomiska makten att få fritt spelrum. Demokratin står fortfarande i vägen.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-09, 09:52
Det är nu uppenbart för alla att alla politiska partier i riksdagen, utom SD, är för massinvandringen som bedrivs. Konsekvenserna är omfattande och mycket dyrbara för skattebetalaren (267 miljarder 1999, ca 365 miljarder 2009), men lönsam för många särintressen (tjänstemän, advokater, poliser, hyresvärdar, livsmedelsförsäljning, flyktingförläggningsuthyrare, etc, etc, etc.)
Det är mycket svårt att förstå varför en 94.3% majoritet i riksdagen bedriver en sådan politik som direkt skadar svenska folkets intressen. Särskilda skattefria områden i invandrarförorten är en bekräftelse på att massinvandringspolitiken havererat fullständigt, men ännu inga förslag på att stoppa invandringen tills alla befintliga invandrare och SVENSKAR har arbete och att brottsligheten är tillbaka på 1975 års nivå.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-04-09, 09:57
Det vore bättre att skaffa en frizon åt extremisterna i Timbro. Då kunde man gå och titta på marknadstalibaner och le åt deras dumhet.
Permalänk | Anmäl
A.Celebi, 2011-04-09, 10:19
Utdrag från en intervju* i SvD 2002 med Moderaternas talesman i invandrarfrågor:
"...
Två miljoner nya invandrare på så kort tid innebär i genomsnitt 133 000 om året. Men att över 100 000 nya invandrare per år skulle medföra för stort tryck på det svenska samhället tror inte moderaterna:
- De blir ingen belastning, de blir en tillgång om de börjar arbeta bums. Däremot blir det ett problem om man tar in 100 000 socialbidragstagare varje år, säger Göran Lindblad.
...
"
Det har gått nio år sedan dess. Den aktuella artikeln om behovet av "frizoner" får sägas vara en fingervisning om hur det gick med den moderata visionen.
*Tack Thomas Karlsson (08:59).
Permalänk | Anmäl
Hedda, 2011-04-09, 11:06
Inför kulturella frizoner med. Det är alla minoriteters rätt att få undantas från majoritetssamhällets regler vad gäller sociala och familjefrågor. Exempelvis borde aga-förbudet rivas upp i områden med folk där detta är ett måste i uppfostran. Redan nu tillåts segregerade idrottslektioner och simundervisning i våra frizoner, varför kan man ej undanta mer? Är inte det viktiga att folk mår bra och trivs? Tänk om ni idag skulle tvingat oss i våra frizoner att följa sexualundervisningsplanen som i övriga landet - det skulle vara omöjligt.
Inför kulturella frizoner i de ekonomiska frizonerna med.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-04-09, 11:51
# 21
Du glömde rätten av gifta sig med 9-åringar.
Permalänk | Anmäl
Hedda, 2011-04-09, 12:37
"av" skall självfallet vara "att".
Permalänk | Anmäl
Hedda, 2011-04-09, 12:39
Det är ingen tvekan om att olika ekonomiska förutsättningar för företagande som frizoner skulle innebära inte löser några problem. Ytterligare spänningar uppstår i samhället.
Vill man skapa förutsättningar för framgång så bör ju i stället hela Sverige göras till en frizon i EU. Man kan ju börja med att sänka skatterna på arbete till samma låga nivå som i flera av de nya medlemsländerna, samt avskaffa diverse skadliga bidrag.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-04-09, 12:42
1: Ekonomiska frizoner är diskriminering, vilket för övrigt kommer leda till mer hat mot invandrare då ni ställer grupp mot grupp.
2: Ekonomiska frizoner kommer aldrig fungera i invandrartäta förorter lika lite som de skulle fungera i Somalia. Varför ser somalia (och alla andra MENA och Afrikanska länder) ut som det gör? De är analfabeter, fattiga, dåligt utbildade och har en medeltida kultur som inte främjar framsteg. Varför har vi en massa invandrarghetton? Av samma anledning.
Vi kommer ha ghetton så länge vi har en massa u-landsmänniskor i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Jon889, 2011-04-09, 13:01
Så oerhört intressant! Hur många fler förslag kan V tänkas vara emot som du är för, 100,000? Är det verkligen meningen att alla partier skall vara ense i precis alla frågor? Själva utgångspunkten är snedvriden.
Permalänk | Anmäl
Robert Stenkvist, 2011-04-09, 13:28
Om det krävs en lön på minst 25000 i månaden för att det ska vara lönt för en vuxen att börja arbeta om hans familj lever på socialbidrag så förstår jag varför arbetslösheten är hög i Rosengård. Hur många sådana jobb finns det för lågutbildade? Rätt svar är noll. Det naturligaste vore att kraftigt sänka socialbidragen. Då kommer man kanske tillrätta med arbetslöshet, utanförskap och en massa andra problem.
Permalänk | Anmäl
Torges, 2011-04-09, 15:44
#27 Utvisning är en bättre lösning.
Permalänk | Anmäl
Jon889, 2011-04-09, 15:48
Skall bli mycket intressant att se hur lagar och regler slutligen blir och vilka möjligheter det öppnar upp för företag och privatpersoner i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-04-09, 15:49
Det är påtagligt många sverigedemokrater som debatterar här på Newsmill. Oproportionerligt många.
Man undrar om det verkligen är invandrarna som är sysslolösa bidragstagare med mycket tid över för snack. Kanske är SD:s anhängare inte oroliga för att invandringen belastar deras skatteinbetalningar. Kanske är dom oroliga att invandrarna konkurrerar om deras socialbidrag.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-09, 16:23
Varifrån kommer siffran 25000? Låter orimligt hög.
Permalänk | Anmäl
Lars_, 2011-04-09, 16:34
Man suckar djupt och undrar hur Li Janssons föreställningsvärld egentligen ser ut. Hade varit intressant att se en kommentar av henne till exempelvis Immanuel Wallersteins forskning. I en debatt bör man vanligtvis utgå ifrån att motparten är hederlig och inte har dolda agendor. I detta fall är det svårt att se hur reformen skulle kunna leda till något annat än krav på utökning av frizonerna och en urholkning av samhällsgemenskapen. Verkligheten kommer dock ikapp oavsett. Med er politik får vi ökade klyftor, fler sjuka, värre miljöproblem, mer utslagning och fattigdom, större ekonomiska kriser. En demokrati måste på högsta abstraktionsnivå bygga på såväl proceduriella som substansmässiga värden. Dessa innefattar: öppenhet, diskussion, ansvar, ömsesidighet, samt frihet, rättvisa, solidaritet och jämlikhet. Den politik du företräder bejakar inga av dessa värden.
Permalänk | Anmäl
Victor Palm, 2011-04-09, 16:35
Naturligtvis är denna lösning mer desperat än vettig. Jag gillar nya idéer men jag tror man får tänka en gång till för att lösa situationen i dessa "frizonsområden" som karaktäriseras av ett enormt utanförskap och problem som fördjupas med tiden.
Naturligtvis vore lösningen, konstigt nog kontroversiellt i Sverige, att hindra inflyttning till dessa områden av personer som adderar till problemen. Dessa personer utgörs framförallt av invandrare.
Sedan finns ett annat dilemma, frizoner i utsatta områden måste ställas i relation till den utflyttning som sker pga arbetslöshet med mera i inlandet. Varför är till exempel inte Filipstad berättigad som frizon när Biskopsgården är det? Svåra frågor.
Jag skulle säga att den nationella gemenskapen, solidariteten med mera sakta urgröps, något som kommer gagna timbros ambitioner. Det finns i framtiden ingen som är intresserad av att lösa dessa frågor och de kommer enbart ropa på mer poliser.
Permalänk | Anmäl
R-J, 2011-04-09, 18:10
Vi behöver kulturella frizoner i Sverige. Inte ekonomiska. Dåliga områden i förorterna beror på att invandrare förtrycks med svensk kultur som påtvingas.
Permalänk | Anmäl
Ali K M, 2011-04-09, 21:32
#34 Ingen tvingar er att stanna. Dessutom är alla ghetton redan kulturella frizoner.
Permalänk | Anmäl
Jon889, 2011-04-09, 23:19
Det bästa vore om hela Sverige befriades från alla skatter och därmed skulle alla bidrag och välfärden upphöra. Alla får betala för de produkter och tjänster de vill ha. Inga snyltare, inga drönare, inga parasiter, inga politiker, inga byråkrater. Ett fritt samhälle där alla lever i frihet utan att suga ut eller tigga från varandra.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-04-10, 00:52
Eftersom Timbro är engagerade i detta kan vartenda löntagare i Sverige räkna med att det inte är av godo för dem.
Jag är själv trött på socialistorganisationer som Timbro och socialistpartier som vi har i Sverige.
Varför ska ett företag i Rosengård få konkurrera skattefritt med mitrt företag? Vad hände med den fria marknaden? Varför ska socialisterna försöka styra och kontrollera allting?
Vidare, det finns gott om material i ämnet ekonomomiska frizoner att studera. Bäst är att börja läsa hur det gått i de länder som har provat detta. Det har gått väldigt dåligt.
Bort med socialisterna och låt mig sköta mig själv.
Kan förövrigt tillägga att idiotidéerna om att illegala invandrare ska ha rätt till välfärd (trots att de svartjobbar) samt ekonomiska frizoner har lett till att jag har avvecklat mitt företag och enbart gör affärer "under bordet" numera. Mer pengar till mig och mindre till socialisterna. Nu ska jag bara sluta handla i Sverige också så att man inte bidrar med moms till staten.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-04-10, 05:23
Fredric#37
Ditt inlägg är verkligen deprimerande att läsa. Inte bara för att du är helt förvirrad och förtvivlad i din ilska över ett samhälle du inte längre tror på utan för att du inte är ensam.
Attacken mot välfärdssamhället har pågått i många år. Den drivs av finansiella intressen för att ett starkt samhälle som mildrar skillnaden i våra medfödda förutsättningar till ett gott liv är negativt för dom.
Slagordet är frihet.
Genom att använda nyliberalismens förvrängda föreställningsvärld där frihet påstås kunna existera utan rättighet och reell möjlighet har dom lyckats dupera många som är deras kommande offer att tro på deras budskap. Även dig, uppenbarligen.
Människor under press kan fås att ge sig på varandra istället för på den som förtrycker dom. Det är klassisk strategi.
Precis det ser vi i vårt genomsnittligt otroligt välmående svenska samhälle idag.
Den som inte lyckas, därför att pappa inte gav pengar och kontakter i arv, ger sig på sina olycksbröder om dom lyckas aningen bättre.
Lågpresterande människor blir övertygade nyliberaler eller sverigedemokrater för att åtminstone få låtsas starka och överlägsna.
Du tror att du får det bättre om du får sköta dig själv och slippa betala skatt.
Duktig tjänare. Det är precis vad Timbro vill att du ska tro.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-04-10, 09:43
Li Jansson verkar inte vara så bra på matematik..
om man har skyhög arbetslöshet, låt oss säga 80%
och man sedan fyrdubblar befolkningen , och fyrdubblar arbetstillfällena så har man fortfarande en skyhög arbetslöshet
en befolkning på 10,000 där 2,000 arbetar
kontra
en befolkning på 40,000 där 8,000 arbetar..
känns som att man fick fler arbetslösa som tvingas gå på bidrag eller hur tänkte du fröken Li?
Permalänk | Anmäl
micke, 2011-04-10, 09:44
Frizon är ett konstigt namn på någonting som i det närmaste beskriver ett gulagläger
Permalänk | Anmäl
Carl-Olof Hillerdal, 2011-04-10, 15:26
45 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varför införde man inte s.k. frizoner i alla fattiga norrlandskommuner som har haft en skyhög arbetslöshet i flera decennier? Är det för att de fortfarande inte har eldat upp sina städer och mött polis, brandkår och ambulans med stenkastning? Men istället för att invandrare ska utvecklas till samhällsnyttiga medborgare och bidra till välfärden ska de alltså undantas. Det är naturligtvis ett helt orimligt förslag som måste sticka i ögonen på alla skattebetalare som solidariskt har delat med sig av sin egen värdeskapning i tron på att solidaritet bygger på ett ömsesidigt förtroende. Den här särlagsstiftningen som är direkt kränkande gentemot etniska svenskar bidrar endast till att ytterligare förstärka bilden av en invandrings- och integrationspolitik som är tärande och inte närande.
Det ger också en bild av makthavarnas arrogans för ett välfärdssamhälle som förutsätter att alla är både givare och tagare och där lojaliteten mellan medborgarna måste vara ömsesidig för att de som bidrar ska finna det meningsfullt att fortsätta. Det är en förvriden världsbild som i sin förlängning kommer att leda till ett totalt sammanbrott för välfärdsstaten.
Docklands hade en helt annan sammansättning. Fattar inte Ni på Timbro det?
Lär från Frankrike. De områden som Ni vill ha frizoner i består till absolut största delen av folk från helt andra kulturer som dels inte vill integreras, dels kommer skratta hela vägen till banken när övriga Sverige tvingas skicka sina surt förvärvade skattepengar till områden som i allt snabbare takt utvecklas till enklaver där svensk lag och svenska värderingar (jämlikhet, yttrandefrihet, religionsfrihet) inte är mer än ett vagt minne från förr...
SVERIGE ÄR EUROPAS 3 STÖRSTA ASYLLAND
http://www.migrationsverket.se/info/3630.html
100.000 FÅR PUT VARJE ÅR
SLUTA LJUG!! ERKÄNN MISSLYCKANDET!! SLUTA VARA SVENSKRASIST
SLUTA STÄNGA DEBATTEN MED RASIST!
FRIZONER HAR SKAPATS MEDVETET!!
FÖR 9 ÅR SEN SA MODERATERNA, 2 MILJONER INVANDRARE BEHÖVS!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/moderaterna-vill-ha-tva-miljoner-invan...
HUR SER DET UT NÄR MAN FYLLER PÅ FYLLER PÅ FYLLER PÅ
LJUGER OM 40-TALISTER
SOM NU GÅTT I PENSION
LJUGER OM BRIST PÅ ARBETSKRAFT, BEHOV AV OCH KOMPETENSBRIST
TROTS SKYHÖG ABETSLÖSHET, VI FÅR ALDRIG VETA YRKENA!
ZONERNA ÄR SKAPTA MEDVETET! FÖR ATT DUMPA LÖNER! FÖR ATT KONKURRERA UT DEN DYRA SVENSKEN
Jag och flera med mej skulle behöva en frizon, fri från sossar, kommunister och alla andra som vill bestämma hur vi ska leva våra liv. Så, ja tack till sådana frizoner.
Kan någon förklara varför Timbrohögern, som i alla år hånat politiker som tror sig kunna styra ekonomin, nu med egen regeringsmakt ägnar sig åt massiv politisk ingenjörskonst?
Konstigt, tänker man. Antingen är dom för dumma för att ha en självbild. Eller så är dom så totalt oärliga att dom bara ville ha makten över den politiska manipulationen, inte stoppa den.
Frizoner är bara målsökande robotar för att tvinga fram skattefrihet överallt. Precis som jobbavdrag och skattesubventionerat tjänstefolk.
Det som först ser ut som en stödåtgärd sätter en ny nivå för vinster, priser och löneanspråk. När stödåtgärden sedan upphör måste antingen vinsterna, priserna elller lönerna ta smällen.
Gissa hur det går.
En ledtråd är vem som propagerar för subventionerna.
En ledtråd till är att Timbro är en propagandacell finansierad av storföretagen.
Thomas Karlsson#4
Du har rätt i att Timbrohögern vill ha fri invandring för att dumpa lönerna. Men jag anar att din ilska riktar sig mot invandrarna, inte Timbrohögern. I Timbros kamp mot kollektivavtal och reglerade arbetsvillkor är fattiga och desperata utlänningar bara ett arbetsredskap. Det är alla löntagare dom vill åt. Du har mycket mer gemensamt med invandrarna än du vill inse, I Timbros värld är ni precis lika lite värda.
Hur kan du misstolka realistiskt ifrågasättande som skrämsel?? Du gör det pinsamt enkelt för dig, Li.
Att dela upp ett land i två ekonomiska zoner.
Hur kan man ens komma på en sån idé.
Hur långt inbillar man sig att svensken solidaritet ska sträcka sig? Vad händer med moralen i dyr-svensk-skattezonen?
I ett land som misslyckats så kapitalt med invandringen, där de flesta ohämmat väller in till misär och utanförskap,till politikernas förundrade handfallenhet, är förtroendet för nya "lösningar"="lekstuga med våra skatte pengar", obefintliga.
Jag råder Li Jansson att läsa den första kommentaren av Christer Eriksson, för lite handfast, klok och rak realpolitik!
http://soldatmamma.blogspot.com
Robert#5
Jag ber dig notera att de politiker som nu propagerar för att dom ska få detaljstyra ditt liv kallar sig marknadsliberaler.
Vi har aldrig i Sveriges moderna historia haft så mycket ekonomisk detaljreglering som nu.
Du är lurad, medborgare.
Christer Eriksson#1
Din kritik slår in öppna dörrar.
Timbros mål är ett totalt sammanbrott för välfärdsstaten. Varför skulle dom bli oroliga för ett sånt scenario? Deras högsta dröm.
#9
"och alla andra som vill bestämma hur vi ska leva våra liv."
Läser du bara med vänster öga?
Det värsta med ekonomiska frizoner i invandrartäta områden är att det förstärker bilden av att invandrare är sämre än "svenskarna", eftersom de enligt detta förslag inte kan konkurrera om jobben på lika villkor som "svenskarna". Sverigedemokraternas männsikosyn lär öka i Sverige om detta förslag genomförs.
#1 Christer Eriksson,
>>Varför införde man inte s.k. frizoner i alla fattiga norrlandskommuner som har haft en skyhög arbetslöshet i flera decennier?
Jag har också länge undrat detta.
En avskaffad arbetsgivaravgift (eller dylikt) borde vara oändligt mycket bättre än att folk går på bidrag och myglar med sjukförsäkringar för att slippa flytta söderut. Även ekonomiskt.
En cyniker skulle gissa på att bidragsberoende norrlänningar är säkra röster till Vänster -- som valen också visat. Samma röstsiffror gäller i stor grad även för de områden som föreslås bli frizoner.
Man förstår att Vänstern är upprörd över planer att förstöra deras väljarunderlag genom att ge fattiga och bidragsberoende ett bättre liv.
Ingen ide att ha frizoner för outbildade människor, vad skall de göra? tillverka plastblommor? bättre i såfall ha en frizon i Stockholms innerstad för högutbildade människor som kan starta nya tjänste- och IT-företag
Bästa sättet att lösa integrering är att blanda bostäder i olika prisklasser i alla områden, När det finns billiga förorter och dyra lyxområden så kommer aldrig integrering ske.
#13 Bernt, och #1 Christer Eriksson,
>>Varför införde man inte s.k. frizoner i alla fattiga norrlandskommuner som har haft en skyhög arbetslöshet i flera decennier?
Det genomfördes skattelättnader (som experiment) för företag i Norrländska områden 2002, men det visade sig inte ha några effekter. Kanske måste det till större sänkningar?
Frizoner i utsatta områden är inte bra. Bättre att satsa på större generella skattereformer.
Artikelförfattaren använder Docklands som ett lyckat exempel på hur man minskar arbetslöshet och ökar befolkningen. Det som skett i docklands är främst att de fattiga och arbetslösa som bott där har trängs undan av utbildade, förmögna och företag. De som inte haft råd att köpa en chick och modern våning för miljoner pund, har flyttat till andra delar av London och ökat problemen där istället. Som ekonomiskt experiment är det lyckat, men som ett socialt experiment har man misslyckats totalt. Ska man skapa ekonomiska frizoner i Rosengård, Tensta och Rinkeby är det inte främst de arbetslösa invandrarna man har i åtanke.
Robert#11
Min missuppfattning kanske beror på att du namnger dina fiender om dom har vänstersympatier men inte om dom är högeranknutna.
Om du vill ha en frizon från all politisk åverkan kan jag bara sluta mig till att du tror på fundamental frihet utan skydd mot ekonomiska maktskillnader mellan medborgarna.
Dit strävar även Timbro.
Men dom inser att politisk ekonomisk detaljstyrning behövs för att hjälpa den privata ekonomiska makten att få fritt spelrum. Demokratin står fortfarande i vägen.
Det är nu uppenbart för alla att alla politiska partier i riksdagen, utom SD, är för massinvandringen som bedrivs. Konsekvenserna är omfattande och mycket dyrbara för skattebetalaren (267 miljarder 1999, ca 365 miljarder 2009), men lönsam för många särintressen (tjänstemän, advokater, poliser, hyresvärdar, livsmedelsförsäljning, flyktingförläggningsuthyrare, etc, etc, etc.)
Det är mycket svårt att förstå varför en 94.3% majoritet i riksdagen bedriver en sådan politik som direkt skadar svenska folkets intressen. Särskilda skattefria områden i invandrarförorten är en bekräftelse på att massinvandringspolitiken havererat fullständigt, men ännu inga förslag på att stoppa invandringen tills alla befintliga invandrare och SVENSKAR har arbete och att brottsligheten är tillbaka på 1975 års nivå.
Det vore bättre att skaffa en frizon åt extremisterna i Timbro. Då kunde man gå och titta på marknadstalibaner och le åt deras dumhet.
Utdrag från en intervju* i SvD 2002 med Moderaternas talesman i invandrarfrågor:
"...
Två miljoner nya invandrare på så kort tid innebär i genomsnitt 133 000 om året. Men att över 100 000 nya invandrare per år skulle medföra för stort tryck på det svenska samhället tror inte moderaterna:
- De blir ingen belastning, de blir en tillgång om de börjar arbeta bums. Däremot blir det ett problem om man tar in 100 000 socialbidragstagare varje år, säger Göran Lindblad.
...
"
Det har gått nio år sedan dess. Den aktuella artikeln om behovet av "frizoner" får sägas vara en fingervisning om hur det gick med den moderata visionen.
*Tack Thomas Karlsson (08:59).
Inför kulturella frizoner med. Det är alla minoriteters rätt att få undantas från majoritetssamhällets regler vad gäller sociala och familjefrågor. Exempelvis borde aga-förbudet rivas upp i områden med folk där detta är ett måste i uppfostran. Redan nu tillåts segregerade idrottslektioner och simundervisning i våra frizoner, varför kan man ej undanta mer? Är inte det viktiga att folk mår bra och trivs? Tänk om ni idag skulle tvingat oss i våra frizoner att följa sexualundervisningsplanen som i övriga landet - det skulle vara omöjligt.
Inför kulturella frizoner i de ekonomiska frizonerna med.
# 21
Du glömde rätten av gifta sig med 9-åringar.
"av" skall självfallet vara "att".
Det är ingen tvekan om att olika ekonomiska förutsättningar för företagande som frizoner skulle innebära inte löser några problem. Ytterligare spänningar uppstår i samhället.
Vill man skapa förutsättningar för framgång så bör ju i stället hela Sverige göras till en frizon i EU. Man kan ju börja med att sänka skatterna på arbete till samma låga nivå som i flera av de nya medlemsländerna, samt avskaffa diverse skadliga bidrag.
1: Ekonomiska frizoner är diskriminering, vilket för övrigt kommer leda till mer hat mot invandrare då ni ställer grupp mot grupp.
2: Ekonomiska frizoner kommer aldrig fungera i invandrartäta förorter lika lite som de skulle fungera i Somalia. Varför ser somalia (och alla andra MENA och Afrikanska länder) ut som det gör? De är analfabeter, fattiga, dåligt utbildade och har en medeltida kultur som inte främjar framsteg. Varför har vi en massa invandrarghetton? Av samma anledning.
Vi kommer ha ghetton så länge vi har en massa u-landsmänniskor i Sverige.
Så oerhört intressant! Hur många fler förslag kan V tänkas vara emot som du är för, 100,000? Är det verkligen meningen att alla partier skall vara ense i precis alla frågor? Själva utgångspunkten är snedvriden.
Om det krävs en lön på minst 25000 i månaden för att det ska vara lönt för en vuxen att börja arbeta om hans familj lever på socialbidrag så förstår jag varför arbetslösheten är hög i Rosengård. Hur många sådana jobb finns det för lågutbildade? Rätt svar är noll. Det naturligaste vore att kraftigt sänka socialbidragen. Då kommer man kanske tillrätta med arbetslöshet, utanförskap och en massa andra problem.
#27 Utvisning är en bättre lösning.
Skall bli mycket intressant att se hur lagar och regler slutligen blir och vilka möjligheter det öppnar upp för företag och privatpersoner i Sverige.
Det är påtagligt många sverigedemokrater som debatterar här på Newsmill. Oproportionerligt många.
Man undrar om det verkligen är invandrarna som är sysslolösa bidragstagare med mycket tid över för snack. Kanske är SD:s anhängare inte oroliga för att invandringen belastar deras skatteinbetalningar. Kanske är dom oroliga att invandrarna konkurrerar om deras socialbidrag.
Varifrån kommer siffran 25000? Låter orimligt hög.
Man suckar djupt och undrar hur Li Janssons föreställningsvärld egentligen ser ut. Hade varit intressant att se en kommentar av henne till exempelvis Immanuel Wallersteins forskning. I en debatt bör man vanligtvis utgå ifrån att motparten är hederlig och inte har dolda agendor. I detta fall är det svårt att se hur reformen skulle kunna leda till något annat än krav på utökning av frizonerna och en urholkning av samhällsgemenskapen. Verkligheten kommer dock ikapp oavsett. Med er politik får vi ökade klyftor, fler sjuka, värre miljöproblem, mer utslagning och fattigdom, större ekonomiska kriser. En demokrati måste på högsta abstraktionsnivå bygga på såväl proceduriella som substansmässiga värden. Dessa innefattar: öppenhet, diskussion, ansvar, ömsesidighet, samt frihet, rättvisa, solidaritet och jämlikhet. Den politik du företräder bejakar inga av dessa värden.
Naturligtvis är denna lösning mer desperat än vettig. Jag gillar nya idéer men jag tror man får tänka en gång till för att lösa situationen i dessa "frizonsområden" som karaktäriseras av ett enormt utanförskap och problem som fördjupas med tiden.
Naturligtvis vore lösningen, konstigt nog kontroversiellt i Sverige, att hindra inflyttning till dessa områden av personer som adderar till problemen. Dessa personer utgörs framförallt av invandrare.
Sedan finns ett annat dilemma, frizoner i utsatta områden måste ställas i relation till den utflyttning som sker pga arbetslöshet med mera i inlandet. Varför är till exempel inte Filipstad berättigad som frizon när Biskopsgården är det? Svåra frågor.
Jag skulle säga att den nationella gemenskapen, solidariteten med mera sakta urgröps, något som kommer gagna timbros ambitioner. Det finns i framtiden ingen som är intresserad av att lösa dessa frågor och de kommer enbart ropa på mer poliser.
Vi behöver kulturella frizoner i Sverige. Inte ekonomiska. Dåliga områden i förorterna beror på att invandrare förtrycks med svensk kultur som påtvingas.
#34 Ingen tvingar er att stanna. Dessutom är alla ghetton redan kulturella frizoner.
Det bästa vore om hela Sverige befriades från alla skatter och därmed skulle alla bidrag och välfärden upphöra. Alla får betala för de produkter och tjänster de vill ha. Inga snyltare, inga drönare, inga parasiter, inga politiker, inga byråkrater. Ett fritt samhälle där alla lever i frihet utan att suga ut eller tigga från varandra.
Eftersom Timbro är engagerade i detta kan vartenda löntagare i Sverige räkna med att det inte är av godo för dem.
Jag är själv trött på socialistorganisationer som Timbro och socialistpartier som vi har i Sverige.
Varför ska ett företag i Rosengård få konkurrera skattefritt med mitrt företag? Vad hände med den fria marknaden? Varför ska socialisterna försöka styra och kontrollera allting?
Vidare, det finns gott om material i ämnet ekonomomiska frizoner att studera. Bäst är att börja läsa hur det gått i de länder som har provat detta. Det har gått väldigt dåligt.
Bort med socialisterna och låt mig sköta mig själv.
Kan förövrigt tillägga att idiotidéerna om att illegala invandrare ska ha rätt till välfärd (trots att de svartjobbar) samt ekonomiska frizoner har lett till att jag har avvecklat mitt företag och enbart gör affärer "under bordet" numera. Mer pengar till mig och mindre till socialisterna. Nu ska jag bara sluta handla i Sverige också så att man inte bidrar med moms till staten.
Fredric#37
Ditt inlägg är verkligen deprimerande att läsa. Inte bara för att du är helt förvirrad och förtvivlad i din ilska över ett samhälle du inte längre tror på utan för att du inte är ensam.
Attacken mot välfärdssamhället har pågått i många år. Den drivs av finansiella intressen för att ett starkt samhälle som mildrar skillnaden i våra medfödda förutsättningar till ett gott liv är negativt för dom.
Slagordet är frihet.
Genom att använda nyliberalismens förvrängda föreställningsvärld där frihet påstås kunna existera utan rättighet och reell möjlighet har dom lyckats dupera många som är deras kommande offer att tro på deras budskap. Även dig, uppenbarligen.
Människor under press kan fås att ge sig på varandra istället för på den som förtrycker dom. Det är klassisk strategi.
Precis det ser vi i vårt genomsnittligt otroligt välmående svenska samhälle idag.
Den som inte lyckas, därför att pappa inte gav pengar och kontakter i arv, ger sig på sina olycksbröder om dom lyckas aningen bättre.
Lågpresterande människor blir övertygade nyliberaler eller sverigedemokrater för att åtminstone få låtsas starka och överlägsna.
Du tror att du får det bättre om du får sköta dig själv och slippa betala skatt.
Duktig tjänare. Det är precis vad Timbro vill att du ska tro.
Li Jansson verkar inte vara så bra på matematik..
om man har skyhög arbetslöshet, låt oss säga 80%
och man sedan fyrdubblar befolkningen , och fyrdubblar arbetstillfällena så har man fortfarande en skyhög arbetslöshet
en befolkning på 10,000 där 2,000 arbetar
kontra
en befolkning på 40,000 där 8,000 arbetar..
känns som att man fick fler arbetslösa som tvingas gå på bidrag eller hur tänkte du fröken Li?
Frizon är ett konstigt namn på någonting som i det närmaste beskriver ett gulagläger