[...] skriver jag på newsmill om järnvägens kris, Ulf Adelsohns avgång som ordförande för SJ och vad jag tror om [...]
Blogg:Stina Bergström » Om järnväg på newsmill, 2011-04-08, 07:46
Adelsohns uttalanden är helt sensationella.
DN och SVD ger varken på nyhetsplats någon större större uppmärksamhet till Adelsohns uttalanden och avgång. Ingenting skrivs på ledarsidorna. Det här ska tystas ner.
Ulf Adelsohn anser, enligt DI, att det inte finns något annat land i världen som genomfört en sådan total avreglering som Sverige.
Han hävdar vidar att det på nationell nivå saknas förutsättningar för konkurrens. Han talar om järnvägen som en politikernas lekstuga.
Att en före detta moderat partiledare så totalt sågar avregleringen är sensationellt. För det är NYLIBERALISMEN som sågas.
Nyliberalerna i Sverige hävdar att privat alltid är bättre. Det var nyliberalerna som drev fram avregleringen. Det totala kaoset på järnvägssidan, alltså resultaten, visar på motsatsen.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-08, 07:48
Det är dags att man inser problematiken med att privatisera naturliga monopol.
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-04-08, 08:58
Bra skrivet, denna nyliberala idioti som kallas "avreglering" har nått vägs (eller järnvägs?) ände!
Uppdelningen av driften på olika parter leder bara till att ingen vill ta ansvaret för obekväma händelser, man skyller på varandra.
Och märkligt är det att så lite skrivits om Adelsons uttalanden i media -- vågar man inte stöta sig med Reinfelt-regimen kanske?
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-04-08, 09:13
Järnväg är ett föråldrat sätt att färdas och någon kritisk granskning av transportsättet på järn har knappats gjorts sedan utredningen av Botniabanan som av utredaren ansågs olönsam , men byggdes ändå .
I går föll "en stolpe " 1 stolpe , över ledningarna i Tomteboda och all trafik norröver stannade .. Jfr med en olycka på vägen vid Järva krog om all trafik norr ut skulle stoppas upp ? Det finns inte heller ngr 4-hjulsdrivna lok och säkerheten vågar jag inte ens tänka på .. När , inte om , ett godståg med farligt gods typ klor (CL) spårar ur kan man oftast inte nå olycksplatsen .. Tåg fungerar i Mälardalen och kanske mellan våra tre-fyra största städer ... Botniabanan snodde dom pemngarna som skulle investerats någon annan stans .. Det var MP som tvingade (S)regeringen till den felsatsningen ..
Permalänk | Anmäl
erik satir, 2011-04-08, 10:15
Bergström representerar det parti som drev igenom Botniabanan. Ett fiasko från början till slut.
Permalänk | Anmäl
t, 2011-04-08, 10:49
Järnvägen har eftersatts under väldigt många år med stadigt ökat förfall som följd. Ganska nyligen beslutade regeringen att dra ner på underhållet av järnvägarna ännu mer. Resenärerna är inte nöjda med det här då tågen inte ens går på sommaren längre och nästa vinter blir ännu värre om det kommer snö också.
Det behövs stora investeringar i dubbelspår och höghastighetståg med mera, främst i södra och mellersta Sverige där trafiken är som tätast.
Då krävs det politiker som bryr sig i Sverige och svenska folket villkor, snarare än imperialister som vill satsa miljarder på att invadera andra länder åt imperiet istället.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2011-04-08, 11:18
Det som krävs är ett återförstatligande, ta bort alla 20 bolag som sköter om järnvägen och banverkets uppgifter och återställ det gamla systemet.
På den gamla goda tiden hade SJ egna verkstäder, egen personal som skötte banorna och allt runtomkring, tar man tillbaka detta genererar man fler arbeten och tågen kommer gå i tid igen.
Hoppas fler moderater inser vad de gjort mot Sverige sedan Bildt tog över rodret 1992, för det han startade var sossarna tvugna att delvis fortsätta eftersom det då var svårare att återställa därav den situation av ett samhälle i fritt fall
Permalänk | Anmäl
Micke A, 2011-04-08, 11:43
Vilka mossiga kommentarer man kan läsa här. Allting blir bättre om man förstatligar? Är det så?
Hur kommer det sig att järnvägen i Tyskland, Holland, Frankrike och andra länder fungerar. de har ju också privata aktörer.
Är det ingen som ser sambanden?
SJ = Staten = Fungerar inte
Banverket = Staten = Fungerar inte?
Vill ni att vi tar tillbaka Televerket också när det kostade 3000 kronor med telefon i månaden?
Skall vi förstatliga Ryan Air?
ICA...kanske Uffe Adelson kan driva ICA på uppdrag av staten? Blir det bättre då?
Nej vakna upp och inse att staten har i snart 100 år misskött SJ. Den dagen de stora företagen tar över kommer vi inte att se förseningar och liknande.
Vakna upp nu,......det är 2011 och förstatliganden är 1965.
Permalänk | Anmäl
Amerikanen, 2011-04-08, 12:11
Amerikanen, Sverige har redan, som Adelsohn, också sagt världens mest avreglerade järnväg, så hur bra är din religiösa tro på marknaden?
Vi har haft avregleringen lång tid. Resultat: KAOS i tågtrafiken.
Liberalerna måste ta ansvar för sina misslyckanden.
Där marknaden fungerar där kan vi ha den, där den inte fungerar kan vi inte ha den.
Marknaden är bara ett medel, den är inte ett mål i sig.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-08, 13:01
Doktor....
Så det är marknadens fel att SJ inte kan komma i tid?
Är det marknadens fel att man inte kan köra tåg när det är 25 minus och har snöat non-stopp i 72 timmar?
Är det marknadens fel att senaste gången vi investerade ordentligt i järnvägen var x2000 som kom på 1990-talet (snart 20 år sedan).
Är allt detta marknadens fel?
Förklara gärna hur utan att ägna dig åt klyschor som I Ina går tågen i tid.
Blir SJ snabbare, trevligare, finare och bättre om vi låter mossiga politikergubbar styra än mer? Jag menar politiska tillsatta personer styr ju redan SJ och det är ju det som är felet?
Permalänk | Anmäl
Amerikanen, 2011-04-08, 13:34
Jag hänvisar till adelsohn, se dagens industri
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-04-08, 13:50
En gång var järnvägen lönsam ungefär som det fasta och mobila telefonnätet och Internet och därefter har det bara blivit sämre och sämre. När tekniken var ny gav dess drift ett överskott ungefär 30-40 % av omsättningen och detta räckte för att betala baninvesteringen. Järnvägsföretagen lånade ofta pengar utomlands och det var kommersiellt. Idag betalar SJs banavgifter bara cirka 10 % av banornas driftkostnader. Resterande 90 % och investeringarna i nya banor, som är flera gånger större än driftkostnaderna, betalas med statliga anslag. Subventionerna är så stora att passagerarna skulle kunna åka gratis med 5 passagerare i genomsnitt i minibussar och med 100 kr per mil plus moms 6 % till taxiföretaget. De ligger på omkring 20 miljarder om året.
http://runeberg.org/sj50/1/0392.html
Under de sista 10 åren har priserna på energi och material ökat 3-7 gånger av en fallande arbetsproduktivitet i utvinningen och detta kommer att fortsätta och göra järnvägens ekonomi ännu sämre. Politikerna och den stora fårskocken i det populistiska systemet fattar inte att vad som styr inom energi och transporter är naturresursernas uttömning. Med järnvägens höga farter, stora massor, höga energiförbrukning, byråkrati, naturliga monopol, små serier, låg standardisering, livsfarliga spänningar, låga friktion, farlighet för annan trafik, buller, dåliga flexibilitet, sårbarhet med mera så blir det dyrt. Bussar skulle direkt konkurrera ut järnvägen utan subventionerna. Om bussen drivs elektriskt eller med något förnybart bränsle har ingen betydelse. Det enda vettiga är att sälja det rullande materialet, banorna och marken till högstbjudande företag, privatperson eller skrotfirma. Kvar blir nog bara lokaltrafiken runt Stockholm och malmbanan.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-08, 14:35
Kanske vissa godsbanor kan köpas för en mindre peng av vissa industrier, transportintressen med mera och räknas hem.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-04-08, 14:39
"Järnvägens kris handlar inte bara om brist på pengar. Det handlar också om dåliga politiska beslut om en avreglering utan samordning, om en blint ideologisk privatisering utan styrning." Känns det igen från några andra områden? Omsorgen? Skolan?
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-04-08, 17:36
Åker ni tåg över huvud taget? Jag har åkt tåg regelbundet sedan 1983. Visionärer från höger och vänster på SJ har kommit och gått. Det har varit samma skit hela tiden. Försenade tåg, otrevlig personal, bristande information, skitigt i väntsalar och i vagnar, obegripligt biljettsystem.
Privat eller statligt spelar ingen roll. Problemen sitter djupt i väggarna hos SJ. Samt att de flesta svenskar älskar sin bil.
Lägg ned SJ. Riv upp järnvägen och häll salt i fårorna.
Permalänk | Anmäl
Fredrik73, 2011-04-09, 10:29
Vad tågtrafiken behöver är att drivas av någon som faktiskt vill köra tåg och se till att folk och gods kommer fram istället för att bry sig om politik eller vinstmaximering.
Ni som gastar om hur billigt det är med buss glömmer att vägtrafik är det i särklass mest subventionerade trafikslaget, Vägar är inte billiga att bygga eller att underhålla.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Gannholm, 2011-04-09, 21:56
#9 Amerikanen
Sverige har privatiserat allt snart och ofta är det bra men infrastrukturen är en allmän angelägenhet och kan inte släppas okontrollerat till vem som helst , detta för det stora flertalets skydd helt enkelt.
Sverige avskaffade allmän värnplikt i fredstid, men ligger nu i två krig (Afghanistan och Libyen) så vem som helst kan kallas in för att mörda folk vartsomhelst i världen i det numera Bildts privata legoamé för den svarta adeln (numera Bilderberggruppen) vad var det för nytta med det?
Sverige har ett havererat järnvägssystem så tågen går inte ens på sommaren för kraftledningarna trillar ner och spåren räcker inte till. Men satsningarna krigshetsarna Bildt/Reinfeldt beslutar om är att satsa 5 miljarder på stridshelikoptrar från USA så Sverige kan hjälpa imperiet att invadera fler länder och förstöra deras infrastruktur.
Det är liksom ett allfarligt samhällsproblem när ett par politiker tagit total makt och tycker att söndra och härska är bättre än att bygga upp välfärd för alla eller åtminstone det stora flertalet, snarare än en ytterst liten elit på några hundra personer som Bilderberggruppen utgör.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2011-04-10, 12:27
Jag instämmer med Stina utom på en punkt och det är synen på höghastighetsjärnvägar. Det kommer att kosta ganska många miljarder att komma ifatt när det gäller underhållet av det befintliga järnvägsnätet (25 miljarder de närmast 10 åren enligt Ulf Adelsson). Problemen är mer omfattande än som var allmänt känt för ett år sedan. MP:s senaste kongress tog ett beslut om att man måste satsa på underhåll och upprustning av det befintliga järnvägsnätet oavsett om det finns pengar till några höghastighetsjärnvägar. Därutöver behövs ett antal tiotal miljarder för att trimma kapacitet och hastighet i det befintlig nätet. Sådana åtgärder är normalt alltid mer kostnadseffektiva än att bygga helt nya banor. Ofta är det rätt begränsade åtgärder som behövs.
Att däremot bygga för hastigheter över 250 km/timme blir oerhört dyrt per kilometer i vårt klimat. Tjälskott, älgar på spåret och stora snödrivor är inte något stort problem längs höghastighetsbanor i Spanien och Frankrike, så sådana exempel duger inte som förebild. Ryssland bygger en höghastighetsbana mellan St Petersburg och Moskva, för max 225 km/timme!
Permalänk | Anmäl
Leif Stenberg, 2011-04-13, 18:48
19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Adelsohns uttalanden är helt sensationella.
DN och SVD ger varken på nyhetsplats någon större större uppmärksamhet till Adelsohns uttalanden och avgång. Ingenting skrivs på ledarsidorna. Det här ska tystas ner.
Ulf Adelsohn anser, enligt DI, att det inte finns något annat land i världen som genomfört en sådan total avreglering som Sverige.
Han hävdar vidar att det på nationell nivå saknas förutsättningar för konkurrens. Han talar om järnvägen som en politikernas lekstuga.
Att en före detta moderat partiledare så totalt sågar avregleringen är sensationellt. För det är NYLIBERALISMEN som sågas.
Nyliberalerna i Sverige hävdar att privat alltid är bättre. Det var nyliberalerna som drev fram avregleringen. Det totala kaoset på järnvägssidan, alltså resultaten, visar på motsatsen.
Det är dags att man inser problematiken med att privatisera naturliga monopol.
Bra skrivet, denna nyliberala idioti som kallas "avreglering" har nått vägs (eller järnvägs?) ände!
Uppdelningen av driften på olika parter leder bara till att ingen vill ta ansvaret för obekväma händelser, man skyller på varandra.
Och märkligt är det att så lite skrivits om Adelsons uttalanden i media -- vågar man inte stöta sig med Reinfelt-regimen kanske?
Järnväg är ett föråldrat sätt att färdas och någon kritisk granskning av transportsättet på järn har knappats gjorts sedan utredningen av Botniabanan som av utredaren ansågs olönsam , men byggdes ändå .
I går föll "en stolpe " 1 stolpe , över ledningarna i Tomteboda och all trafik norröver stannade .. Jfr med en olycka på vägen vid Järva krog om all trafik norr ut skulle stoppas upp ? Det finns inte heller ngr 4-hjulsdrivna lok och säkerheten vågar jag inte ens tänka på .. När , inte om , ett godståg med farligt gods typ klor (CL) spårar ur kan man oftast inte nå olycksplatsen .. Tåg fungerar i Mälardalen och kanske mellan våra tre-fyra största städer ... Botniabanan snodde dom pemngarna som skulle investerats någon annan stans .. Det var MP som tvingade (S)regeringen till den felsatsningen ..
Bergström representerar det parti som drev igenom Botniabanan. Ett fiasko från början till slut.
Järnvägen har eftersatts under väldigt många år med stadigt ökat förfall som följd. Ganska nyligen beslutade regeringen att dra ner på underhållet av järnvägarna ännu mer. Resenärerna är inte nöjda med det här då tågen inte ens går på sommaren längre och nästa vinter blir ännu värre om det kommer snö också.
Det behövs stora investeringar i dubbelspår och höghastighetståg med mera, främst i södra och mellersta Sverige där trafiken är som tätast.
Då krävs det politiker som bryr sig i Sverige och svenska folket villkor, snarare än imperialister som vill satsa miljarder på att invadera andra länder åt imperiet istället.
Det som krävs är ett återförstatligande, ta bort alla 20 bolag som sköter om järnvägen och banverkets uppgifter och återställ det gamla systemet.
På den gamla goda tiden hade SJ egna verkstäder, egen personal som skötte banorna och allt runtomkring, tar man tillbaka detta genererar man fler arbeten och tågen kommer gå i tid igen.
Hoppas fler moderater inser vad de gjort mot Sverige sedan Bildt tog över rodret 1992, för det han startade var sossarna tvugna att delvis fortsätta eftersom det då var svårare att återställa därav den situation av ett samhälle i fritt fall
Vilka mossiga kommentarer man kan läsa här. Allting blir bättre om man förstatligar? Är det så?
Hur kommer det sig att järnvägen i Tyskland, Holland, Frankrike och andra länder fungerar. de har ju också privata aktörer.
Är det ingen som ser sambanden?
SJ = Staten = Fungerar inte
Banverket = Staten = Fungerar inte?
Vill ni att vi tar tillbaka Televerket också när det kostade 3000 kronor med telefon i månaden?
Skall vi förstatliga Ryan Air?
ICA...kanske Uffe Adelson kan driva ICA på uppdrag av staten? Blir det bättre då?
Nej vakna upp och inse att staten har i snart 100 år misskött SJ. Den dagen de stora företagen tar över kommer vi inte att se förseningar och liknande.
Vakna upp nu,......det är 2011 och förstatliganden är 1965.
Amerikanen, Sverige har redan, som Adelsohn, också sagt världens mest avreglerade järnväg, så hur bra är din religiösa tro på marknaden?
Vi har haft avregleringen lång tid. Resultat: KAOS i tågtrafiken.
Liberalerna måste ta ansvar för sina misslyckanden.
Där marknaden fungerar där kan vi ha den, där den inte fungerar kan vi inte ha den.
Marknaden är bara ett medel, den är inte ett mål i sig.
Doktor....
Så det är marknadens fel att SJ inte kan komma i tid?
Är det marknadens fel att man inte kan köra tåg när det är 25 minus och har snöat non-stopp i 72 timmar?
Är det marknadens fel att senaste gången vi investerade ordentligt i järnvägen var x2000 som kom på 1990-talet (snart 20 år sedan).
Är allt detta marknadens fel?
Förklara gärna hur utan att ägna dig åt klyschor som I Ina går tågen i tid.
Blir SJ snabbare, trevligare, finare och bättre om vi låter mossiga politikergubbar styra än mer? Jag menar politiska tillsatta personer styr ju redan SJ och det är ju det som är felet?
Jag hänvisar till adelsohn, se dagens industri
En gång var järnvägen lönsam ungefär som det fasta och mobila telefonnätet och Internet och därefter har det bara blivit sämre och sämre. När tekniken var ny gav dess drift ett överskott ungefär 30-40 % av omsättningen och detta räckte för att betala baninvesteringen. Järnvägsföretagen lånade ofta pengar utomlands och det var kommersiellt. Idag betalar SJs banavgifter bara cirka 10 % av banornas driftkostnader. Resterande 90 % och investeringarna i nya banor, som är flera gånger större än driftkostnaderna, betalas med statliga anslag. Subventionerna är så stora att passagerarna skulle kunna åka gratis med 5 passagerare i genomsnitt i minibussar och med 100 kr per mil plus moms 6 % till taxiföretaget. De ligger på omkring 20 miljarder om året.
http://runeberg.org/sj50/1/0392.html
Under de sista 10 åren har priserna på energi och material ökat 3-7 gånger av en fallande arbetsproduktivitet i utvinningen och detta kommer att fortsätta och göra järnvägens ekonomi ännu sämre. Politikerna och den stora fårskocken i det populistiska systemet fattar inte att vad som styr inom energi och transporter är naturresursernas uttömning. Med järnvägens höga farter, stora massor, höga energiförbrukning, byråkrati, naturliga monopol, små serier, låg standardisering, livsfarliga spänningar, låga friktion, farlighet för annan trafik, buller, dåliga flexibilitet, sårbarhet med mera så blir det dyrt. Bussar skulle direkt konkurrera ut järnvägen utan subventionerna. Om bussen drivs elektriskt eller med något förnybart bränsle har ingen betydelse. Det enda vettiga är att sälja det rullande materialet, banorna och marken till högstbjudande företag, privatperson eller skrotfirma. Kvar blir nog bara lokaltrafiken runt Stockholm och malmbanan.
Kanske vissa godsbanor kan köpas för en mindre peng av vissa industrier, transportintressen med mera och räknas hem.
"Järnvägens kris handlar inte bara om brist på pengar. Det handlar också om dåliga politiska beslut om en avreglering utan samordning, om en blint ideologisk privatisering utan styrning." Känns det igen från några andra områden? Omsorgen? Skolan?
Åker ni tåg över huvud taget? Jag har åkt tåg regelbundet sedan 1983. Visionärer från höger och vänster på SJ har kommit och gått. Det har varit samma skit hela tiden. Försenade tåg, otrevlig personal, bristande information, skitigt i väntsalar och i vagnar, obegripligt biljettsystem.
Privat eller statligt spelar ingen roll. Problemen sitter djupt i väggarna hos SJ. Samt att de flesta svenskar älskar sin bil.
Lägg ned SJ. Riv upp järnvägen och häll salt i fårorna.
Vad tågtrafiken behöver är att drivas av någon som faktiskt vill köra tåg och se till att folk och gods kommer fram istället för att bry sig om politik eller vinstmaximering.
Ni som gastar om hur billigt det är med buss glömmer att vägtrafik är det i särklass mest subventionerade trafikslaget, Vägar är inte billiga att bygga eller att underhålla.
#9 Amerikanen
Sverige har privatiserat allt snart och ofta är det bra men infrastrukturen är en allmän angelägenhet och kan inte släppas okontrollerat till vem som helst , detta för det stora flertalets skydd helt enkelt.
Sverige avskaffade allmän värnplikt i fredstid, men ligger nu i två krig (Afghanistan och Libyen) så vem som helst kan kallas in för att mörda folk vartsomhelst i världen i det numera Bildts privata legoamé för den svarta adeln (numera Bilderberggruppen) vad var det för nytta med det?
Sverige har ett havererat järnvägssystem så tågen går inte ens på sommaren för kraftledningarna trillar ner och spåren räcker inte till. Men satsningarna krigshetsarna Bildt/Reinfeldt beslutar om är att satsa 5 miljarder på stridshelikoptrar från USA så Sverige kan hjälpa imperiet att invadera fler länder och förstöra deras infrastruktur.
Det är liksom ett allfarligt samhällsproblem när ett par politiker tagit total makt och tycker att söndra och härska är bättre än att bygga upp välfärd för alla eller åtminstone det stora flertalet, snarare än en ytterst liten elit på några hundra personer som Bilderberggruppen utgör.
Jag instämmer med Stina utom på en punkt och det är synen på höghastighetsjärnvägar. Det kommer att kosta ganska många miljarder att komma ifatt när det gäller underhållet av det befintliga järnvägsnätet (25 miljarder de närmast 10 åren enligt Ulf Adelsson). Problemen är mer omfattande än som var allmänt känt för ett år sedan. MP:s senaste kongress tog ett beslut om att man måste satsa på underhåll och upprustning av det befintliga järnvägsnätet oavsett om det finns pengar till några höghastighetsjärnvägar. Därutöver behövs ett antal tiotal miljarder för att trimma kapacitet och hastighet i det befintlig nätet. Sådana åtgärder är normalt alltid mer kostnadseffektiva än att bygga helt nya banor. Ofta är det rätt begränsade åtgärder som behövs.
Att däremot bygga för hastigheter över 250 km/timme blir oerhört dyrt per kilometer i vårt klimat. Tjälskott, älgar på spåret och stora snödrivor är inte något stort problem längs höghastighetsbanor i Spanien och Frankrike, så sådana exempel duger inte som förebild. Ryssland bygger en höghastighetsbana mellan St Petersburg och Moskva, för max 225 km/timme!