[...] En artikel på Newsmill visar rätt tydligt att målet är att vi kvinnor ska bli precis som män eller man vill uppnå det man kallar för ”jämlikhet”. Framförallt ska vi arbeta som hästar, och lämna ifrån oss våra spädbarn men inte tvätten. [...]
Blogg:Genusanalys av de nya sedlarna behövs!, 2011-04-11, 07:41
Mattias Wallentin menade att Folkpartiet skadades av att ha dig som företrädare. Det baserade han på hur du reagerade på fördelningen av män och kvinnor på olika valörer hos nya sedlar. En konsekvens av riksbankens val är att de sedlar som används mest är "kvinnliga". Det kunde du skrivit om i positiv anda, men du valde istället att räkna ut värdet av alla "manliga" och "kvinnliga". Han ifrågasatte alltså ditt omdöme.
Permalänk | Anmäl
Stephan Johult, 2011-04-09, 07:03
Ett av de större felen, som kan nämnas inledningsvis, är att det har tagit så förbenat lång tid att införa valörerna 2 resp. 200 kr och att anpassa myntuppsättningen efter penningvärdets stora fall, i stark kontrast till jämförbara länder, såsom Norge och Danmark som minskade mått och vikt på sina mynt för åtskilliga år sen. Men Sverige präglas i mångt och mycket av tröghet och självgodhet, så varför skulle betalningsmedlen utgöra ett undantag?
Den enda starkare kraften jag för ögonblicket kommer att tänka på är den utrerade politiska korrektheten, vilken som väntat kommer till sitt fulla uttryck i den nya sedelserien. Om den finns det åtskilligt att säga; inte för att jag brukar stödja mig på Herman Lindqvist, men: http://www.svd.se/naringsliv/valdigt-ytligt-och-populistiskt_6068967.svd. Bara 1900-tal och, givetvis, (rent bokstavligen) varannan damernas. Det går ju bara inte an att ta någon hänsyn till det faktum att det i sht förr (även under 1900-talet) förekommer fler viktiga män än kvinnor. Det är sammantaget ett väldigt ytligt och mekaniskt val, utan hänsyn till att landets kända historia går många århundraden längre bak än år 1900. Det finns många viktigare personer att uppmärksamma, såsom (fortsatt Linné), Celsius, Nobel och Strindberg.
Men Linné och Celsius var män och alltså lågprioriterade. Nobel tillverkade dessutom sprängämnen, och Strindberg hade ett komplicerat förhållande till kvinnor, så de hade väl inte gått an i alla händelser. Heller ingen vetenskap eller någon viktig kung (såsom riksräddaren Gustav Vasa), utan de beslutande har nästan helt gått på ett ensidigt kulturkofteri, dock till stor del med undantag av uppsättningens riktiga bottennapp, och det dessutom på den högsta valören. Om Dag Hammarskjöld bara hade utmärkt sig genom sin onekligen skickliga ledning av FN så hade han väl gått an om det inte bara skulle förekomma kulturpersonligheter, men han är kanske nästan lika känd för sitt överspända religiösa bludder i den posthuma boken "Vägmärken". Jag hittar det inte på nätet, men Olof Lagercrantz ska i en recension ha konstaterat att det ju verkligen inte var snällt att ge ut detta verk.
Återstår att se hur den grafiska utformningen blir – åtminstone acceptabel eller modernistiskt anskrämlig i linje med nutida arkitektur. Men den nya sedelgarderoben är i alla händelser förvisso ytterligare ett skäl att längta efter Sveriges anammande av den gemensamma europeiska valutan.
Permalänk | Anmäl
Zeth Alvered, 2011-04-09, 07:08
Det är för mig okänt hur det ser ut i din sinnevärld, men efter de reaktioner du har fått kanske du bör inse att artikeln definitivt inte gör någon nytta för jämställdheten. Såna här galna uttryck stärker bara det växande hatet mot feminister och det riktiga jämställdhetsarbetet, som faktiskt finns i vissa frågor, får betala priset.
Permalänk | Anmäl
Louis Friend, 2011-04-09, 07:33
Trots massiva protester i 103 kommentarer mot Bonnie Bernströms fåniga utspel fortsätter hon sin kampanj.
Det är inte pga att det uppfattas som hotfullt att en kvinna skulle pryda 1000-kr sedeln utan att det är en ickefråga som en sann feminist skulle ställa sig över.
Det finns betydligt angelägnare frågor att gräva ner sig i än att tycka att energin ska läggas på rena tokerier.
Förstår inte Bonnie Bernström det, utan kör ett varv till i samma hjulspår har hon visat på bristande omdöme och gett feminismen det enda ansikte den förtjänar. Ett löjets skimmer.
Att sedan hennes vänner på facebook hyllar henne, är inte så konstigt i den svenska PK-ankdammen där det gäller att vara vän med de man kan ha nytta av.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-09, 07:37
Tyvärr har artikelförfattaren inte lagt in någon länk till den fantastiska artikeln som inledde hela diskussionen. Nytillkomna läsare kanske undrar vad det hela handlar om. Klicka isåfall gärna på den här länken för att läsa den inledande artikeln.
I korthet handlar det om att man nu från officiellt håll ger kvinnor en underordnad ställning i det svenska samhället. Man stadfäster från officiellt håll att män har högre rang än kvinnor.
Det gör man genom att på de nya sedlarna avbilda kvinnor på de valörer som används mest. För att undvika denna underordning, och ge de svenska kvinnorna en jämställd chans i vårt samhälle, måste kvinnorna ges en mer undanskymd placering på sedlarna. De måste placeras på sedelvalörer som används mer sällan.
Problemet med att ha kvinnor på de mest använda sedlarna är att de mest använda har lägre valör. Genom lägre sedelvalörer låses kvinnorna fast i en lägre rangordning i samhället. Bättre då att inte synas.
Jag måste erkänna att min sammanfattning inte ger en helt rättvis bild av artikeln. Faktiskt inte alls rättvis. Men jag klarar inte att sammanfatta mer rättvist. Jag hindras av växlingarna mellan skrattattacker och förfäran. Om du vill få en rättvis bild, klicka gärna och läs mästerverket som inleder serien.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 08:09
Som man är jag kränkt och sårad över att männen hamnar på de valörer som används minst.
Detta kan inte tolereras. Feminismen har gått alldeles för långt när männen nu trängs undan på det här sättet. Det innebär ju att vi män aldrig får en chans i samhället.
Hur ska en ung pojke kunna fokusera på sina studier om det finns fler kvinnor än män på sedlarna i hans plånbok? Hur ska en manlig chef eller direktör kunna göra karriär om högre lön innebär fler kvinnobilder i plånboken?
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 08:17
Bonnie! Du drar ett löjets skimmer över både Folkpartister och feminister! Dessutom har du inte vett att stå still när du tranmpart i klaveret. Oerhört pinsamt . Håller fullständigt med Christina L L#4 härovan . Du gör oss feminister och folkpartister en enorm otjänst genom dessa fjanterier!!! PINSAMT!
Permalänk | Anmäl
Gittan Gustavsson, 2011-04-09, 08:22
Tror att BB's utspel framförallt handlar om att stärka den egna positionen inom Liberala Kvinnor och arbeta riktat mot kärnmålgruppen som har feminism och liberalism som värderingar.
Tidigare har den gruppen "ägts" ideologiskt av FI snarare än av Folkpartiet. FI står dock fortfarande utanför riksdagen och har tappat sin galjonsfigur Gudrun, så det ser inte så ljust ut. Med tre (!) okända talespersoner står partiet svagt. Risken för att totalt försvinna i debatten utan Gudrun som mediadragplåster är stor. Här ser Bonnie sin chans.
Strategin kan vara att visa att Liberala Kvinnor är ett fullgott genus/queer-feministiskt alternativ till FI och att de kommer driva den linjen hårt inom partiet. Kan plocka en del röster men framförallt engagera FI-målgruppen i partiet. Med fler drivna personer inom LK ökar deras inflytande.
Hela den där penga-grejen var bara en billig biljett in i debatten. Artikeln handlade ju egentligen om att män fortfarande tjänar mer pengar än kvinnor. Alla hätska kommentarer här på NM blir bara ytterligare "bevis" på patriarkatets vägran att se jämställdhetsproblemen.
Permalänk | Anmäl
Johan R, 2011-04-09, 08:22
Hallå Bonnie, länge sedan senast då du kom fram till min dotter och mig på ett möte om kvinnofrågor i Östergötland. Du är trägen din gamla kvinnofråguppfattning. Lika trägen är jag än idag att säga att det inte handlar om kön utan om kapacitet.
Aldrig så duktiga kvinnor skall inte kliva i männens skor. För det är det som sker när genusperspektiv läggs på i alla lägen. Det saknar relevans vilket kön de som pryder sedlar har. Viktigt är att de är kända.
Permalänk | Anmäl
Inger E Johansson, 2011-04-09, 08:25
När man inför de nya sedlarna kan man inte längre ge varje sedel ett unikt serienummer.
Visserligen är vanligt folk helt ointresserade av serienumret. När granskade du en sedels serienummer senast? Problemet är alltså inte att vanligt folk bryr sig.
Men radikalfeministerna bryr sig! De bryr sig ju om varje liten detalj. De kommer därför att granska sina plånböcker varje dag. Och varannan radikalfeminist kommer att finna att sedlarna med kvinnor har lägre serienummersumma än sedlarna med män. De kommer att fylla Newsmill med harmset kränkta artiklar om hur detta bevisar att patriarkatet ger dem en undertryckt rang.
De andra radikalfeministerna kommer att finna att sedlarna med kvinnor i deras plånböcker har högre serienummersumma än sedlarna med män. De kommer att fylla Newsmill med harmset kränkta artiklar om hur detta bevisar att patriarkatet håller fast vid otrevliga fördomar om kvinnor och pengar. Alltså de fördomar om att kvinnor bränner mer pengar som Schyman så tappert bekämpade.
Ingen detalj är för liten för att kunna kränka en radikalfeminist.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 08:44
När man utformar de nya sedlarna måste man väga sedlarna noggrant, och se till att sedlarna med kvinnobilder väger minst lika mycket som sedlarna med män. Annars blir det ju en antydan om att samhället lägger större vikt vid männens prestationer.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 08:54
Jag gnuggar mina ögon i häpen förvåning. Det kan inte vara möjligt att vuxna människor diskuterar en sådan här icke-fråga.
Har ni för lite att göra?
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2011-04-09, 08:58
Om det nu verkligen är så att det finns valörer som är mer prestigefyllda än andra är det intressant att titta på USA http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_dollar. För den som är insatt i historia är det uppenbart att det snarare är så att de lägre valörerna, eller rättare sagt de som har störst upplaga som pryds av de mest framstående statsmännen.
Man kanske skulle kontakta Per Ström.
Permalänk | Anmäl
JonM, 2011-04-09, 09:07
Om man inte får en enda positiv kommentar på sin artikel är det ett tecken på att något är fel. Man måste ställa sig frågan om att göra sig till fullständigt åtlöje för att få sina 15 min i rampljuset är värt priset.
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-04-09, 09:08
Jag håller på att bli genusknäpp själv av dessa skruvade artiklar där man försöker finna partriarkalt förtryck i de mest bisarra saker.
Jag vill därför flagga för att de porträtt och eller foton som kommer att pryda sedlarna måste könsmaktsutvärderas. När jag läste i DN om de föreslagna personerna visade man en bistert blickande Dag Hammarskjöld jämte ett klassikt Greta Garbo-foto. Hammarskjöld tittade stint på fotografen medan Garbo tittade snett åt sidan, med en fördunklad blick.
Är inte detta uttryck för en tidigare könsmaktsordning med huvudsakligen manliga fotografers preferenser? Hur säkerställer vi att kroppsspråket visavi fotografen verkligen inte avspeglar en tidigare könsmaktsordning?
I det fall detta inte redan diskuterats vill jag flagga för att jag kläckt detta alldeles själv, utan att ha gått på någon genuskurs vid universitetet.
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-04-09, 09:12
Anders Lindfors har naturligtvis helt rätt. Sedelbildernas kroppsspråk måste göras könsmaktsordningsneutralt. Genusvetenskapliga studier i könsmaktsneutraliseringskroppsspråkssoptimeringsaspekter måste genast inledas. Detaljerade debatter måste föras kring alla aspekter av denna ödesfråga.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 09:25
Artikelns slutord är:
"Själv tycker jag att reaktionerna är intressanta ur genussynvinkel. Varför uppfattas det som så hotfullt om kvinnor skulle pryda tusenkronorssedeln?"
Författaren belyser här en aspekt som alltför sällan diskuteras i genusdebatten. Nämligen att motstånd mot en radikalfeminists förslag alltid tyder på att motståndarna upplever förslaget som "hotfullt".
Det är en förvånansvärt vanlig reaktion från radikalfeminister. "Varför upplevs detta som så hotfullt?" Frågan återkommer gång på gång när de möter motstånd.
Det spelar ingen roll hur bisarr, vanvettig och barnslig en idé är. Motståndet kan aldrig bero på det. Orsaken måste alltid vara att idén upplevs som "hotfull".
Att tusenlappen skulle ha en bild av fem kvinnor är tydligen en oerhört hotfull, skrämmande och förfärande tanke för varje man. Sveriges alla män kryper skakande ihop och gråter i skräck och fasa. "Kvinnor på tusenlappen! Hur ska vi klara oss?"
Att hela frågeställningen är på en femårings nivå kan ju inte ha något med saken att göra.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 09:28
min gud min gud...men-herre-jävlar...vilken idiot!
"... men kvinnor i huvudsak har applåderat. I varje fall på min facebok-sida..."
Jaså gördedet. dina vänner på facebook. Kom igen.
Men mina vänner på facebook tycker att dina vänner på facebook är dumma. och några av mina vänner tycker att Madonnas "ray of light" är sååå mycket bättre än "papa don´t preach"...men så sa jag så här: "Nä nu får ni sluta. ´Like a prayer´ är bäst". Och så blev mina vänner på facebook arga på mina andra vänner på facebook och så tryckte de inte lika ofta på "like" knappen när jag la upp en ny statusuppdatering.
Permalänk | Anmäl
loviola, 2011-04-09, 09:30
Ja jösses, feministerna sitter och analyserar sedlarna ur ett "könsmaktsperspektiv". Om jag lägger ner lika mycket tid och möda så skulle jag kunna hitta samma symbolik i kaffekopp, en krukväxt eller precis vad som helst. Det är inte seriös politik du sysslar med - det är konspiratoriskt nonsens! Letar man efter något och använder fantasi så kan du hitta symbolik för precis vad som helst i precis vad som helst! Feminism är på det sättet ganska lik en religion.
Permalänk | Anmäl
Johan G Larsson, 2011-04-09, 09:44
Herregud. Jag som röstade på FP och så sammarbetar de med stolpskott som denna. Nej det var droppen, att FP och deras samhöriga har mage att kalla sig liberaler var redan det gränsfall.
Nej Mattias har rätt i sin analys, att FP sammankopplas med vanvettiga förslag som dina kommer drabba partiet negativt. Snälla håll dig i bakgrunden så vi slipper förlora fler röster.
Folkpartist, njaaaa
Permalänk | Anmäl
Fritt Sinne, 2011-04-09, 09:52
Bonnie Bernström! Skriv INTE att genusanalys BEHÖVS. DU behöver det. Jag behöver det inte. Ytterligare ett patetiskt försök av feministvänstern att trygga sin sysselsättning.
Att bedriva genusforskning är i många fall bra, men när det drivs till absurdum så blir det bara fånigt och jag kan inte bry mig mindre.
Nä, skaffa en partner. Köp lite god mat, hyr en film och umgås - så ska du se att din genusanalys saknar betydelse i det verkliga livet.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-04-09, 10:03
Vid närmare eftertanke har radikalfeministerna faktiskt rätt när de tror att sånt här upplevs som hotfullt.
Det är hotfullt att barnsligheter på en femårings nivå kan förekomma i ledande politisk ställning. Vart är vi på väg, när så bisarra människor lyfts upp till politiskt ledande ställning? Vad händer t ex med landet i en krissituation, om folk som agerar som femåringar kan komma så högt upp?
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 10:23
Bonnie, fyra personer har tryckt på gilla-knappen och en har kommenterat din artikel på facebook. Visserligen är de fyra som "gillar" kvinnor, men hur kan du skapa en analys av det?
Astrid Lindgren fick 20-lappen, inte för att hon värderas lågt utan för att det är den sedel barn använder mest. Efter 20-lappen blev det varannan kvinna och varannan man. Ganska logiskt.
Du har inget stöd i den här frågan, så snälla, släpp den.
Permalänk | Anmäl
Liberal feminist, 2011-04-09, 10:59
#4
Well said!
Permalänk | Anmäl
Aleksander Szymanowski, 2011-04-09, 11:28
Absolut! Vad världen har för lite av är feministisk analys utifrån ett tydligt synliggjort genusperspektiv... Vi borde engagera alla stora feministiska tänkare i Fi, ROKS, på Uppsala Universitet, Södertörns vadenuärförnått och alla som kan lägga in en feministisk bredsida på samtliga företeelser i världen, utan åtskillnad! Elitserien i hockey skulle må bra av mer jämställdhet t.ex.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-04-09, 11:32
#26 Jan Wiklund,
Så sant, så sant, fick mig ett gott skratt.. Tack!
Allvarligt talat, varför inte varannan damernas i elitserien i hockey? Allt annat borde genomgå en ordentlig genusanalys.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-04-09, 11:37
Med stigande förvåning konstaterar jag att Bonnie Bernström framhärdar. Aldrig har jag sett någon Newsmill-artikel bli sågad till denna grad. Den massiva kritiken rinner av som vatten på en gås eller som flott på en ”Teflonpolitiker”. Bernström försvarar sig med följande:
”Därutöver kanske han hade funderat över varför män har upprörts av mitt förslag men kvinnor i huvudsak har applåderat. I varje fall på min facebok-sida”.
Dogmatiska och fundamenalistiska feminister som Bernström tycks inte inse att de gör jämställdheten en björntjänst med minst sagt tossiga och förvirrade inlägg.
Permalänk | Anmäl
Per E Hallin, 2011-04-09, 11:38
Det är allmänt känt att cirkelrunda former är symboler för det kvinnliga, medan avlånga former är symboler för det manliga.
Som man finner jag det kränkande och sårande att vi bara har runda mynt. Jag kräver att man inför avlånga mynt.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-04-09, 11:42
Bortsett från att detta är en total ickefråga och jag inte kunde bry mig mindre om en man eller kvinna pryder tusenlappen så är det ju iallafall tydligt att om man inte har ett insnöat mongofeministiskt tokperspektiv så ser man att i den stora världen så är det de SMÅ valörerna som är förbehållna de stora tänkarna, statsmännen och artisterna.
Ju högre valör, desto färre sedlar i omlopp och därför inte lika fint.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-04-09, 12:20
Var det här ett skämt?
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-04-09, 12:35
Det är förvånande att artikeln nästan uteslutande kommenteras som en genusfråga låt vara att de flesta är ironiska. Jag tror i stället att riksbanken sympatiserar med rådande kulturella fördomar. Det är finkultur att uppskatta Birgit Nilsson och Hammarskjöld därför "värderas" de med högre valörer medan Pippi Långstrumps arior duger åt folket. Folket som ju i åratal har velat ge Astrid nobelpris medan akademin besvärat eller ironiskt skruvat på sig.
Permalänk | Anmäl
BBM, 2011-04-09, 12:49
"Att påminnas om den stora liberala insatsen att driva fram kvinnors rösträtt kan inte vara annat än bra. "
Det hade varit ett ok argument, men det var ju inte det argumentet du framförde. Du gick ut och föreslog att summan av valörerna som endera könet representerades på vilket är ett förslag som fick hela Sverige att se dig som en idiot.
För övrigt så lär ju inte bara varit kvinnor som drivit fram kvinnlig rösträtt, så rimligen hade ju även några av männen som verkade för att förslaget skulle gå igenom även kunnat representerats.
"Jag märker ingen förmåga eller kunskap att göra en liberal feministisk analys."
Det är för att liberal feminism är en omöjlighet. Feminism ÄR marxism och helt oförenligt med det liberala projektet.
Liberaler behöver inte alls beblanda sig med några könskommunister för att verka för jämställdhet. Liberalism i sig är en jämlikhetssträvan medan feminism är en strävan efter statsreglerade könsroller och därmed förtryck och ojämlikhet.
I den mån du ser dig som feminist är du inte liberal. Punkt.
"Själv tycker jag att reaktionerna är intressanta ur genussynvinkel"
Precis som feminism i grund och botten är antiliberal marxism så är genusvetenskap i grund och botten verklighetsförnekande postmodernism. Så genussynvinkeln är alls inte intressant för annat än rena sofisterier.
"Varför uppfattas det som så hotfullt om kvinnor skulle pryda tusenkronorssedeln?"
Det uppfattas som *löjeväckande*, inte hotfullt. Precis som du och partiet du representerar när du lägger ett så korkat förslag.
Permalänk | Anmäl
John Lundaahl, 2011-04-09, 12:53
Det är okej, Bonnie! Valören på tusenkronorssedeln innehåller faktiskt hela tre nollor. De kan ju få symbolisera tre valfria radikalfeminister. Rita gärna små ansikten i dem, så ska du se att du känner dig bättre!
Permalänk | Anmäl
Maria Johannesson, 2011-04-09, 14:14
Går Bonnie Bernström på skattefinansierad lön?
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-04-09, 16:19
Bra förslag Bonnie Bernström!
De fem första riksdagskvinnorna i Sverige är en historisk mänsklig bragd, en historisk vändpunkt. Vad kunde bättre illustrera grundläggandet av ett demokratiskt Sverige?
Jag godkänner Gustav Wasa, den gamle terroristen. Just p g a att han enade tre riken till Sverige, också det banbrytande. Hans metoder badar dock i blod, något ingen kan påstå om feministerna.
Feminismen har vuxit till en världsomspännande demokrati-rörelse - utan att kasta en endaste liten bomb :-)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-04-09, 16:53
Detta måste vara ett skämt
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-04-09, 17:10
#36
"Feminismen har vuxit till en världsomspännande demokrati-rörelse - utan att kasta en endaste liten bomb :-)"
Från att ha varit en viktig världsomspännande demokrati-rörelse, vilket det fortfarande är i många frågor, riskerar den svenska feminismen just nu att grotta ner sig i frågor och ställningstagande som är så idiotiska att man tar sig för pannan.
Denna artikel gör inget, absolut inget, för att främja något som helst som har med en vettig demokratirörelse att göra.
Denna artikel kan anses vara en bomb in i det egna partihögkvarteret.
Permalänk | Anmäl
loviola, 2011-04-09, 17:57
Har kollat bland kvinnor som jag känner.
Ingen av dem bryr sig att det är män på 1000 kr, 200 kr, 50 kr och kvinnor på 500, 100 och 20 kr sedlarna!
PS: Hade genuskvinnorna sagt något om det enbart varit kvinnor på sedlarna? Tillåt mig att tvivla!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-04-09, 18:10
och "med riskerar den svenska feminismen..." menar jag frågor som bara den senaste veckan presenterade teman som: "vem skall leda ett lekprogram för vuxna på SVT", "är Evert Taube ett svin" och denna artikel.
Jag anser i all ödmjukhet att det måste finnas viktigare frågor att framhäva.
Jag anser att Sverige i och med denna typ av "debatter" på sikt riskerar att förlora de skarpa inläggen, de kreativa tankarna och, ja, oliktänkarna, då ingen som har det minsta vett att faktiskt gå in och arbeta med viktiga frågor får andrum i och med att syret upptas av dessa så in i bomben idiotiska frågorna skrivna av mer eller mindre igenpuppade personerna.
Permalänk | Anmäl
loviola, 2011-04-09, 18:12
#40
Jodå loviola :-)
Nog finns det viktigare saker än detaljer i Evert Taubes visskatt eller bilder på sedlar. Men samtidigt...det är i detaljerna samhället visar sig.
I Sverige - liksom i hela västvärlden - tar män plats till 70% i text och bild i medier, kvinnor till 30%. Dessutom ler kvinnor ofta (bevekande?), är oftare nakna och är oftare i lättviktigt media-material.
Sedlar är i alla högsta grad ett medium, dagligen inför våra ögon. Varför inte avbilda duktiga kvinns i ett historiskt viktigt kontext?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-04-09, 18:50
Gunel,
jag anser det som ett vettigt argument varför dessa kvinnor BB och du för fram skulle kunna vara porträtterade. En bland många alternativ. Nu blev det dessa 6 personligheter, var och en med sina fördelar, men säkerligen också skelett i garderoben.
Dock handlar "debatten" BB för fram inte om detta, utan om att summan på valörerna är "större" hos de "manliga" sedlarna än hos de "kvinnliga". Det är denna utgångspunkt som är, i min optik, mera skadlig än gynnsam för debatten.
För egen del skulle det inte göra ett jota om Jokkomokks Jokke skulle vara på en kronan och Kajsa Anka på tusenlappen.
När de frågor den svenska feminismen förgrömmar sig på är av denna art, ja, då har man altså ett trovärdighetsproblem.
Permalänk | Anmäl
loviola, 2011-04-09, 19:08
"Genusanalys av de nya sedlarna behövs!"
Nej. Det behövs inte några genusanalyser av någonting överhuvudtaget.
Samhället klarade sig utmärkt utan sådant trams fram till för några år sedan, och skulle mått bra av att det fortsatt på det viset. Men nu är det här. För oss vanliga sunda människor finns det bara en sak att göra; SÄG IFRÅN!
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-04-09, 20:07
ps.
gunnel.
"Men samtidigt...det är i detaljerna samhället visar sig."
Jodå, detaljfrågor i all ära, men när detaljerna av detaljerna av detaljerna blir "debatterade" av folk som har en bestämd åsikt om åt vilket håll man skall gudpinanöd söka efter detaljer av detaljer av detaljer och försöker få dessa att bli mer än detaljer, ja, då pratar vi om en detaljstyrning som heter duga.
Problemet jag menar många upplever med denna typ av "debatt" är att denna arts frågor är så kvasiintellektuell, men ändock så allmänt accepterad av en art PK-maffia, att människor till sist tröttnar på de eventuellt ädlare grunderna.
Vilken till syvende och sist riskerar att föra bort fokus från de väsentliga, aningen större frågorna in på just detaljfrågor av en art, vilka på sin höjd kan underhålla en soirée kvasiintellektuella som vill göra världen på alla sätt och vis rökfri, men som i all allmängiltighet inte är något annat än, ja, idioti.
Detta är en ickefråga av sällan skådat slag.
Permalänk | Anmäl
loviola, 2011-04-09, 20:58
Jag som är både ateist och motståndare tycker att vi skall ha Victoria och Madeleine på alla våra sedlar.
Helt enkelt för att dom är vackra.
Skönhet ger livet mening.
Gud vad jag är trött på allt sjabbel.
Finns det ett liv att leva?
Någonstans runt hörnet?
Hallå?
Jag bara frågar!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2011-04-09, 22:58
Jag kom på att det är dags för en lista, det var ett tag sen : )
Så här är min topp tio över varför jag hatar feminister:
1. Dom kränker 50% av folket med generaliseringar som klassats som rasism om dom riktats mot vilken annan generaliserad grupp som helst.
2. Dom förlitar sig på postmodernistiska påståenden som inte går att bevisa, typ "varje man är en indirekt våldtäktare ty han är en del av patriarkatet".
3. Dom vägrar bemöta kritik utan duckar med argument av typen "Nu tycker jag att du använder manliga härskartekniker".
4. Dom säger oftast ingenting konkret utan diskuterar samhället i så abstrakta termer att man kan läsa in precis vad man vill (typ "det finns förtryckande strukturer").
5. När dom säger något konkret så är det oftast blaj, typ för få kvinnor på sedlar med hög valör.
6. Dom struntar fullständigt i det kvinnoförtryck som faktiskt pågår i andra länder, t ex hedersmord, utbildningsförbud och kvinnlig omskärelse.
7. Dom betraktar samhället som en uppsättning grupper snarare än en uppsättning individer, och dom grupper som är mest "kränkta" har trumf. T ex är gruppen "muslimer" kränkt, så om en muslimsk man snittar av blygdläpparna på sin dotter så är han helt ändå en helt ok kille, ur ett genusperspektiv.
8. Dom tror att alla kvinnor skulle tycka likadant som dom själva ifall dom bara fick lite genuscertifierad upplysning, t ex att ingen kvinna "egentligen" kan välja att prostituera sig istället för att lyfta skitlön på Lidl.
9. Dom tror att uttrycket "några män" kan bytas ut mot uttrycket "alla män". T ex betyder "Män slår kvinnor" både att några män gör det, och på något mystiskt sätt också att alla män gör det.
10. I grund och botten vill dom bara ha pengar, t ex genom att bli inkvoterade till jobb dom inte är kvalificerade för eller genom att kvotera in sina kompisar till sagda jobb så att dom sedermera kan bli bjudna på rödvin.
Jag är rätt nöjd med listan så jag ska nog copy-pasta den i andra kommentarer också när tillfälle bjuds. Ifall jag trots allt skulle ha glömt något som kan kvala in på top-10 så välkomnar jag tillägg.
Permalänk | Anmäl
Gustav S, 2011-04-09, 23:46
Jämnlikhet = lika för samma.
Feminism = våldtäkt av jämnlikhet.
Genusvetenskap = jorden är platt.
Radikala feminister, bara nöjda då ingen har det bra utom de själva. Egentligen inte då heller.
Universums lag = det går inte att dela valörerna i lika stora delar.
Hela nyfeminismen påminner om min skola där vi inte fick sjunga nationalsången på skolavslutningen för att det ansågs vara rasistiskt. Om där svenska flaggan var ett uttryck för rasism.
Permalänk | Anmäl
David Andersson, 2011-04-10, 00:11
För min del kan man gärna ha kvinnor på alla valörer. Eller smurfar. Det är sjukt oviktigt. Genusforskningen är ett skämt.
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-04-10, 01:15
Vad är det som är hotande med genus...
Du använder själv genusanalys som vapen. I din mun är nonsens-orden "liberal feministisk analys" detsamma som en käftsmäll från en hårig hells-angels medlem. Det handlar om dominans. Med genusanalys uppnår du dina mål och krossar dina motståndare. Du sprider hat omkring dig och tror att du blir motarbetad därför att du är kvinna.
Det är sådana som du som sett till att vi har kvinnojourer som kallar män för djur. Det är sådana som du som ser till att ingen man har en ärlig chans i en vårdnadstvist.
Jag bryr mig inte om vilka som får stå på tusenlappen. Men jag vill inte att du ska få bestämma heller.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-04-10, 01:23
Befinner mig utomlands och tänkte att jag inte orkar kommentera. Men i alla fall.
Feministerna har lyckats mycket i detta land och många saker har de gjort bättre. Det finns säkert en del kvar att göra. Men de skall inte sysselsätta sig med dessa frågor, det är slöseri med tid och resurser.
Att Artikelförfattaren valde att svara den tidigare folkpartisten är ju illa. Vill hon envisas om att artikeln var nödvändig och vettig? Låter mer dårighet än jakt efter sanning.
Permalänk | Anmäl
R-J, 2011-04-10, 01:40
98 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Mattias Wallentin menade att Folkpartiet skadades av att ha dig som företrädare. Det baserade han på hur du reagerade på fördelningen av män och kvinnor på olika valörer hos nya sedlar. En konsekvens av riksbankens val är att de sedlar som används mest är "kvinnliga". Det kunde du skrivit om i positiv anda, men du valde istället att räkna ut värdet av alla "manliga" och "kvinnliga". Han ifrågasatte alltså ditt omdöme.
Ett av de större felen, som kan nämnas inledningsvis, är att det har tagit så förbenat lång tid att införa valörerna 2 resp. 200 kr och att anpassa myntuppsättningen efter penningvärdets stora fall, i stark kontrast till jämförbara länder, såsom Norge och Danmark som minskade mått och vikt på sina mynt för åtskilliga år sen. Men Sverige präglas i mångt och mycket av tröghet och självgodhet, så varför skulle betalningsmedlen utgöra ett undantag?
Den enda starkare kraften jag för ögonblicket kommer att tänka på är den utrerade politiska korrektheten, vilken som väntat kommer till sitt fulla uttryck i den nya sedelserien. Om den finns det åtskilligt att säga; inte för att jag brukar stödja mig på Herman Lindqvist, men: http://www.svd.se/naringsliv/valdigt-ytligt-och-populistiskt_6068967.svd. Bara 1900-tal och, givetvis, (rent bokstavligen) varannan damernas. Det går ju bara inte an att ta någon hänsyn till det faktum att det i sht förr (även under 1900-talet) förekommer fler viktiga män än kvinnor. Det är sammantaget ett väldigt ytligt och mekaniskt val, utan hänsyn till att landets kända historia går många århundraden längre bak än år 1900. Det finns många viktigare personer att uppmärksamma, såsom (fortsatt Linné), Celsius, Nobel och Strindberg.
Men Linné och Celsius var män och alltså lågprioriterade. Nobel tillverkade dessutom sprängämnen, och Strindberg hade ett komplicerat förhållande till kvinnor, så de hade väl inte gått an i alla händelser. Heller ingen vetenskap eller någon viktig kung (såsom riksräddaren Gustav Vasa), utan de beslutande har nästan helt gått på ett ensidigt kulturkofteri, dock till stor del med undantag av uppsättningens riktiga bottennapp, och det dessutom på den högsta valören. Om Dag Hammarskjöld bara hade utmärkt sig genom sin onekligen skickliga ledning av FN så hade han väl gått an om det inte bara skulle förekomma kulturpersonligheter, men han är kanske nästan lika känd för sitt överspända religiösa bludder i den posthuma boken "Vägmärken". Jag hittar det inte på nätet, men Olof Lagercrantz ska i en recension ha konstaterat att det ju verkligen inte var snällt att ge ut detta verk.
Återstår att se hur den grafiska utformningen blir – åtminstone acceptabel eller modernistiskt anskrämlig i linje med nutida arkitektur. Men den nya sedelgarderoben är i alla händelser förvisso ytterligare ett skäl att längta efter Sveriges anammande av den gemensamma europeiska valutan.
Det är för mig okänt hur det ser ut i din sinnevärld, men efter de reaktioner du har fått kanske du bör inse att artikeln definitivt inte gör någon nytta för jämställdheten. Såna här galna uttryck stärker bara det växande hatet mot feminister och det riktiga jämställdhetsarbetet, som faktiskt finns i vissa frågor, får betala priset.
Trots massiva protester i 103 kommentarer mot Bonnie Bernströms fåniga utspel fortsätter hon sin kampanj.
Det är inte pga att det uppfattas som hotfullt att en kvinna skulle pryda 1000-kr sedeln utan att det är en ickefråga som en sann feminist skulle ställa sig över.
Det finns betydligt angelägnare frågor att gräva ner sig i än att tycka att energin ska läggas på rena tokerier.
Förstår inte Bonnie Bernström det, utan kör ett varv till i samma hjulspår har hon visat på bristande omdöme och gett feminismen det enda ansikte den förtjänar. Ett löjets skimmer.
Att sedan hennes vänner på facebook hyllar henne, är inte så konstigt i den svenska PK-ankdammen där det gäller att vara vän med de man kan ha nytta av.
Tyvärr har artikelförfattaren inte lagt in någon länk till den fantastiska artikeln som inledde hela diskussionen. Nytillkomna läsare kanske undrar vad det hela handlar om. Klicka isåfall gärna på den här länken för att läsa den inledande artikeln.
I korthet handlar det om att man nu från officiellt håll ger kvinnor en underordnad ställning i det svenska samhället. Man stadfäster från officiellt håll att män har högre rang än kvinnor.
Det gör man genom att på de nya sedlarna avbilda kvinnor på de valörer som används mest. För att undvika denna underordning, och ge de svenska kvinnorna en jämställd chans i vårt samhälle, måste kvinnorna ges en mer undanskymd placering på sedlarna. De måste placeras på sedelvalörer som används mer sällan.
Problemet med att ha kvinnor på de mest använda sedlarna är att de mest använda har lägre valör. Genom lägre sedelvalörer låses kvinnorna fast i en lägre rangordning i samhället. Bättre då att inte synas.
Jag måste erkänna att min sammanfattning inte ger en helt rättvis bild av artikeln. Faktiskt inte alls rättvis. Men jag klarar inte att sammanfatta mer rättvist. Jag hindras av växlingarna mellan skrattattacker och förfäran. Om du vill få en rättvis bild, klicka gärna och läs mästerverket som inleder serien.
Som man är jag kränkt och sårad över att männen hamnar på de valörer som används minst.
Detta kan inte tolereras. Feminismen har gått alldeles för långt när männen nu trängs undan på det här sättet. Det innebär ju att vi män aldrig får en chans i samhället.
Hur ska en ung pojke kunna fokusera på sina studier om det finns fler kvinnor än män på sedlarna i hans plånbok? Hur ska en manlig chef eller direktör kunna göra karriär om högre lön innebär fler kvinnobilder i plånboken?
Bonnie! Du drar ett löjets skimmer över både Folkpartister och feminister! Dessutom har du inte vett att stå still när du tranmpart i klaveret. Oerhört pinsamt . Håller fullständigt med Christina L L#4 härovan . Du gör oss feminister och folkpartister en enorm otjänst genom dessa fjanterier!!! PINSAMT!
Tror att BB's utspel framförallt handlar om att stärka den egna positionen inom Liberala Kvinnor och arbeta riktat mot kärnmålgruppen som har feminism och liberalism som värderingar.
Tidigare har den gruppen "ägts" ideologiskt av FI snarare än av Folkpartiet. FI står dock fortfarande utanför riksdagen och har tappat sin galjonsfigur Gudrun, så det ser inte så ljust ut. Med tre (!) okända talespersoner står partiet svagt. Risken för att totalt försvinna i debatten utan Gudrun som mediadragplåster är stor. Här ser Bonnie sin chans.
Strategin kan vara att visa att Liberala Kvinnor är ett fullgott genus/queer-feministiskt alternativ till FI och att de kommer driva den linjen hårt inom partiet. Kan plocka en del röster men framförallt engagera FI-målgruppen i partiet. Med fler drivna personer inom LK ökar deras inflytande.
Hela den där penga-grejen var bara en billig biljett in i debatten. Artikeln handlade ju egentligen om att män fortfarande tjänar mer pengar än kvinnor. Alla hätska kommentarer här på NM blir bara ytterligare "bevis" på patriarkatets vägran att se jämställdhetsproblemen.
Hallå Bonnie, länge sedan senast då du kom fram till min dotter och mig på ett möte om kvinnofrågor i Östergötland. Du är trägen din gamla kvinnofråguppfattning. Lika trägen är jag än idag att säga att det inte handlar om kön utan om kapacitet.
Aldrig så duktiga kvinnor skall inte kliva i männens skor. För det är det som sker när genusperspektiv läggs på i alla lägen. Det saknar relevans vilket kön de som pryder sedlar har. Viktigt är att de är kända.
När man inför de nya sedlarna kan man inte längre ge varje sedel ett unikt serienummer.
Visserligen är vanligt folk helt ointresserade av serienumret. När granskade du en sedels serienummer senast? Problemet är alltså inte att vanligt folk bryr sig.
Men radikalfeministerna bryr sig! De bryr sig ju om varje liten detalj. De kommer därför att granska sina plånböcker varje dag. Och varannan radikalfeminist kommer att finna att sedlarna med kvinnor har lägre serienummersumma än sedlarna med män. De kommer att fylla Newsmill med harmset kränkta artiklar om hur detta bevisar att patriarkatet ger dem en undertryckt rang.
De andra radikalfeministerna kommer att finna att sedlarna med kvinnor i deras plånböcker har högre serienummersumma än sedlarna med män. De kommer att fylla Newsmill med harmset kränkta artiklar om hur detta bevisar att patriarkatet håller fast vid otrevliga fördomar om kvinnor och pengar. Alltså de fördomar om att kvinnor bränner mer pengar som Schyman så tappert bekämpade.
Ingen detalj är för liten för att kunna kränka en radikalfeminist.
När man utformar de nya sedlarna måste man väga sedlarna noggrant, och se till att sedlarna med kvinnobilder väger minst lika mycket som sedlarna med män. Annars blir det ju en antydan om att samhället lägger större vikt vid männens prestationer.
Jag gnuggar mina ögon i häpen förvåning. Det kan inte vara möjligt att vuxna människor diskuterar en sådan här icke-fråga.
Har ni för lite att göra?
Om det nu verkligen är så att det finns valörer som är mer prestigefyllda än andra är det intressant att titta på USA http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_dollar. För den som är insatt i historia är det uppenbart att det snarare är så att de lägre valörerna, eller rättare sagt de som har störst upplaga som pryds av de mest framstående statsmännen.
Man kanske skulle kontakta Per Ström.
Om man inte får en enda positiv kommentar på sin artikel är det ett tecken på att något är fel. Man måste ställa sig frågan om att göra sig till fullständigt åtlöje för att få sina 15 min i rampljuset är värt priset.
Jag håller på att bli genusknäpp själv av dessa skruvade artiklar där man försöker finna partriarkalt förtryck i de mest bisarra saker.
Jag vill därför flagga för att de porträtt och eller foton som kommer att pryda sedlarna måste könsmaktsutvärderas. När jag läste i DN om de föreslagna personerna visade man en bistert blickande Dag Hammarskjöld jämte ett klassikt Greta Garbo-foto. Hammarskjöld tittade stint på fotografen medan Garbo tittade snett åt sidan, med en fördunklad blick.
Är inte detta uttryck för en tidigare könsmaktsordning med huvudsakligen manliga fotografers preferenser? Hur säkerställer vi att kroppsspråket visavi fotografen verkligen inte avspeglar en tidigare könsmaktsordning?
I det fall detta inte redan diskuterats vill jag flagga för att jag kläckt detta alldeles själv, utan att ha gått på någon genuskurs vid universitetet.
Anders Lindfors har naturligtvis helt rätt. Sedelbildernas kroppsspråk måste göras könsmaktsordningsneutralt. Genusvetenskapliga studier i könsmaktsneutraliseringskroppsspråkssoptimeringsaspekter måste genast inledas. Detaljerade debatter måste föras kring alla aspekter av denna ödesfråga.
Artikelns slutord är:
"Själv tycker jag att reaktionerna är intressanta ur genussynvinkel. Varför uppfattas det som så hotfullt om kvinnor skulle pryda tusenkronorssedeln?"
Författaren belyser här en aspekt som alltför sällan diskuteras i genusdebatten. Nämligen att motstånd mot en radikalfeminists förslag alltid tyder på att motståndarna upplever förslaget som "hotfullt".
Det är en förvånansvärt vanlig reaktion från radikalfeminister. "Varför upplevs detta som så hotfullt?" Frågan återkommer gång på gång när de möter motstånd.
Det spelar ingen roll hur bisarr, vanvettig och barnslig en idé är. Motståndet kan aldrig bero på det. Orsaken måste alltid vara att idén upplevs som "hotfull".
Att tusenlappen skulle ha en bild av fem kvinnor är tydligen en oerhört hotfull, skrämmande och förfärande tanke för varje man. Sveriges alla män kryper skakande ihop och gråter i skräck och fasa. "Kvinnor på tusenlappen! Hur ska vi klara oss?"
Att hela frågeställningen är på en femårings nivå kan ju inte ha något med saken att göra.
min gud min gud...men-herre-jävlar...vilken idiot!
"... men kvinnor i huvudsak har applåderat. I varje fall på min facebok-sida..."
Jaså gördedet. dina vänner på facebook. Kom igen.
Men mina vänner på facebook tycker att dina vänner på facebook är dumma. och några av mina vänner tycker att Madonnas "ray of light" är sååå mycket bättre än "papa don´t preach"...men så sa jag så här: "Nä nu får ni sluta. ´Like a prayer´ är bäst". Och så blev mina vänner på facebook arga på mina andra vänner på facebook och så tryckte de inte lika ofta på "like" knappen när jag la upp en ny statusuppdatering.
Ja jösses, feministerna sitter och analyserar sedlarna ur ett "könsmaktsperspektiv". Om jag lägger ner lika mycket tid och möda så skulle jag kunna hitta samma symbolik i kaffekopp, en krukväxt eller precis vad som helst. Det är inte seriös politik du sysslar med - det är konspiratoriskt nonsens! Letar man efter något och använder fantasi så kan du hitta symbolik för precis vad som helst i precis vad som helst! Feminism är på det sättet ganska lik en religion.
Herregud. Jag som röstade på FP och så sammarbetar de med stolpskott som denna. Nej det var droppen, att FP och deras samhöriga har mage att kalla sig liberaler var redan det gränsfall.
Nej Mattias har rätt i sin analys, att FP sammankopplas med vanvettiga förslag som dina kommer drabba partiet negativt. Snälla håll dig i bakgrunden så vi slipper förlora fler röster.
Folkpartist, njaaaa
Bonnie Bernström! Skriv INTE att genusanalys BEHÖVS. DU behöver det. Jag behöver det inte. Ytterligare ett patetiskt försök av feministvänstern att trygga sin sysselsättning.
Att bedriva genusforskning är i många fall bra, men när det drivs till absurdum så blir det bara fånigt och jag kan inte bry mig mindre.
Nä, skaffa en partner. Köp lite god mat, hyr en film och umgås - så ska du se att din genusanalys saknar betydelse i det verkliga livet.
Vid närmare eftertanke har radikalfeministerna faktiskt rätt när de tror att sånt här upplevs som hotfullt.
Det är hotfullt att barnsligheter på en femårings nivå kan förekomma i ledande politisk ställning. Vart är vi på väg, när så bisarra människor lyfts upp till politiskt ledande ställning? Vad händer t ex med landet i en krissituation, om folk som agerar som femåringar kan komma så högt upp?
Bonnie, fyra personer har tryckt på gilla-knappen och en har kommenterat din artikel på facebook. Visserligen är de fyra som "gillar" kvinnor, men hur kan du skapa en analys av det?
Astrid Lindgren fick 20-lappen, inte för att hon värderas lågt utan för att det är den sedel barn använder mest. Efter 20-lappen blev det varannan kvinna och varannan man. Ganska logiskt.
Du har inget stöd i den här frågan, så snälla, släpp den.
#4
Well said!
#18
*ASG*
Absolut! Vad världen har för lite av är feministisk analys utifrån ett tydligt synliggjort genusperspektiv... Vi borde engagera alla stora feministiska tänkare i Fi, ROKS, på Uppsala Universitet, Södertörns vadenuärförnått och alla som kan lägga in en feministisk bredsida på samtliga företeelser i världen, utan åtskillnad! Elitserien i hockey skulle må bra av mer jämställdhet t.ex.
#26 Jan Wiklund,
Så sant, så sant, fick mig ett gott skratt.. Tack!
Allvarligt talat, varför inte varannan damernas i elitserien i hockey? Allt annat borde genomgå en ordentlig genusanalys.
Med stigande förvåning konstaterar jag att Bonnie Bernström framhärdar. Aldrig har jag sett någon Newsmill-artikel bli sågad till denna grad. Den massiva kritiken rinner av som vatten på en gås eller som flott på en ”Teflonpolitiker”. Bernström försvarar sig med följande:
”Därutöver kanske han hade funderat över varför män har upprörts av mitt förslag men kvinnor i huvudsak har applåderat. I varje fall på min facebok-sida”.
Dogmatiska och fundamenalistiska feminister som Bernström tycks inte inse att de gör jämställdheten en björntjänst med minst sagt tossiga och förvirrade inlägg.
Det är allmänt känt att cirkelrunda former är symboler för det kvinnliga, medan avlånga former är symboler för det manliga.
Som man finner jag det kränkande och sårande att vi bara har runda mynt. Jag kräver att man inför avlånga mynt.
Bortsett från att detta är en total ickefråga och jag inte kunde bry mig mindre om en man eller kvinna pryder tusenlappen så är det ju iallafall tydligt att om man inte har ett insnöat mongofeministiskt tokperspektiv så ser man att i den stora världen så är det de SMÅ valörerna som är förbehållna de stora tänkarna, statsmännen och artisterna.
Ju högre valör, desto färre sedlar i omlopp och därför inte lika fint.
Var det här ett skämt?
Det är förvånande att artikeln nästan uteslutande kommenteras som en genusfråga låt vara att de flesta är ironiska. Jag tror i stället att riksbanken sympatiserar med rådande kulturella fördomar. Det är finkultur att uppskatta Birgit Nilsson och Hammarskjöld därför "värderas" de med högre valörer medan Pippi Långstrumps arior duger åt folket. Folket som ju i åratal har velat ge Astrid nobelpris medan akademin besvärat eller ironiskt skruvat på sig.
"Att påminnas om den stora liberala insatsen att driva fram kvinnors rösträtt kan inte vara annat än bra. "
Det hade varit ett ok argument, men det var ju inte det argumentet du framförde. Du gick ut och föreslog att summan av valörerna som endera könet representerades på vilket är ett förslag som fick hela Sverige att se dig som en idiot.
För övrigt så lär ju inte bara varit kvinnor som drivit fram kvinnlig rösträtt, så rimligen hade ju även några av männen som verkade för att förslaget skulle gå igenom även kunnat representerats.
"Jag märker ingen förmåga eller kunskap att göra en liberal feministisk analys."
Det är för att liberal feminism är en omöjlighet. Feminism ÄR marxism och helt oförenligt med det liberala projektet.
Liberaler behöver inte alls beblanda sig med några könskommunister för att verka för jämställdhet. Liberalism i sig är en jämlikhetssträvan medan feminism är en strävan efter statsreglerade könsroller och därmed förtryck och ojämlikhet.
I den mån du ser dig som feminist är du inte liberal. Punkt.
"Själv tycker jag att reaktionerna är intressanta ur genussynvinkel"
Precis som feminism i grund och botten är antiliberal marxism så är genusvetenskap i grund och botten verklighetsförnekande postmodernism. Så genussynvinkeln är alls inte intressant för annat än rena sofisterier.
"Varför uppfattas det som så hotfullt om kvinnor skulle pryda tusenkronorssedeln?"
Det uppfattas som *löjeväckande*, inte hotfullt. Precis som du och partiet du representerar när du lägger ett så korkat förslag.
Det är okej, Bonnie! Valören på tusenkronorssedeln innehåller faktiskt hela tre nollor. De kan ju få symbolisera tre valfria radikalfeminister. Rita gärna små ansikten i dem, så ska du se att du känner dig bättre!
Går Bonnie Bernström på skattefinansierad lön?
Bra förslag Bonnie Bernström!
De fem första riksdagskvinnorna i Sverige är en historisk mänsklig bragd, en historisk vändpunkt. Vad kunde bättre illustrera grundläggandet av ett demokratiskt Sverige?
Jag godkänner Gustav Wasa, den gamle terroristen. Just p g a att han enade tre riken till Sverige, också det banbrytande. Hans metoder badar dock i blod, något ingen kan påstå om feministerna.
Feminismen har vuxit till en världsomspännande demokrati-rörelse - utan att kasta en endaste liten bomb :-)
Detta måste vara ett skämt
#36
"Feminismen har vuxit till en världsomspännande demokrati-rörelse - utan att kasta en endaste liten bomb :-)"
Från att ha varit en viktig världsomspännande demokrati-rörelse, vilket det fortfarande är i många frågor, riskerar den svenska feminismen just nu att grotta ner sig i frågor och ställningstagande som är så idiotiska att man tar sig för pannan.
Denna artikel gör inget, absolut inget, för att främja något som helst som har med en vettig demokratirörelse att göra.
Denna artikel kan anses vara en bomb in i det egna partihögkvarteret.
Har kollat bland kvinnor som jag känner.
Ingen av dem bryr sig att det är män på 1000 kr, 200 kr, 50 kr och kvinnor på 500, 100 och 20 kr sedlarna!
PS: Hade genuskvinnorna sagt något om det enbart varit kvinnor på sedlarna? Tillåt mig att tvivla!
och "med riskerar den svenska feminismen..." menar jag frågor som bara den senaste veckan presenterade teman som: "vem skall leda ett lekprogram för vuxna på SVT", "är Evert Taube ett svin" och denna artikel.
Jag anser i all ödmjukhet att det måste finnas viktigare frågor att framhäva.
Jag anser att Sverige i och med denna typ av "debatter" på sikt riskerar att förlora de skarpa inläggen, de kreativa tankarna och, ja, oliktänkarna, då ingen som har det minsta vett att faktiskt gå in och arbeta med viktiga frågor får andrum i och med att syret upptas av dessa så in i bomben idiotiska frågorna skrivna av mer eller mindre igenpuppade personerna.
#40
Jodå loviola :-)
Nog finns det viktigare saker än detaljer i Evert Taubes visskatt eller bilder på sedlar. Men samtidigt...det är i detaljerna samhället visar sig.
I Sverige - liksom i hela västvärlden - tar män plats till 70% i text och bild i medier, kvinnor till 30%. Dessutom ler kvinnor ofta (bevekande?), är oftare nakna och är oftare i lättviktigt media-material.
Sedlar är i alla högsta grad ett medium, dagligen inför våra ögon. Varför inte avbilda duktiga kvinns i ett historiskt viktigt kontext?
Gunel,
jag anser det som ett vettigt argument varför dessa kvinnor BB och du för fram skulle kunna vara porträtterade. En bland många alternativ. Nu blev det dessa 6 personligheter, var och en med sina fördelar, men säkerligen också skelett i garderoben.
Dock handlar "debatten" BB för fram inte om detta, utan om att summan på valörerna är "större" hos de "manliga" sedlarna än hos de "kvinnliga". Det är denna utgångspunkt som är, i min optik, mera skadlig än gynnsam för debatten.
För egen del skulle det inte göra ett jota om Jokkomokks Jokke skulle vara på en kronan och Kajsa Anka på tusenlappen.
När de frågor den svenska feminismen förgrömmar sig på är av denna art, ja, då har man altså ett trovärdighetsproblem.
"Genusanalys av de nya sedlarna behövs!"
Nej. Det behövs inte några genusanalyser av någonting överhuvudtaget.
Samhället klarade sig utmärkt utan sådant trams fram till för några år sedan, och skulle mått bra av att det fortsatt på det viset. Men nu är det här. För oss vanliga sunda människor finns det bara en sak att göra; SÄG IFRÅN!
ps.
gunnel.
"Men samtidigt...det är i detaljerna samhället visar sig."
Jodå, detaljfrågor i all ära, men när detaljerna av detaljerna av detaljerna blir "debatterade" av folk som har en bestämd åsikt om åt vilket håll man skall gudpinanöd söka efter detaljer av detaljer av detaljer och försöker få dessa att bli mer än detaljer, ja, då pratar vi om en detaljstyrning som heter duga.
Problemet jag menar många upplever med denna typ av "debatt" är att denna arts frågor är så kvasiintellektuell, men ändock så allmänt accepterad av en art PK-maffia, att människor till sist tröttnar på de eventuellt ädlare grunderna.
Vilken till syvende och sist riskerar att föra bort fokus från de väsentliga, aningen större frågorna in på just detaljfrågor av en art, vilka på sin höjd kan underhålla en soirée kvasiintellektuella som vill göra världen på alla sätt och vis rökfri, men som i all allmängiltighet inte är något annat än, ja, idioti.
Detta är en ickefråga av sällan skådat slag.
Jag som är både ateist och motståndare tycker att vi skall ha Victoria och Madeleine på alla våra sedlar.
Helt enkelt för att dom är vackra.
Skönhet ger livet mening.
Gud vad jag är trött på allt sjabbel.
Finns det ett liv att leva?
Någonstans runt hörnet?
Hallå?
Jag bara frågar!
Jag kom på att det är dags för en lista, det var ett tag sen : )
Så här är min topp tio över varför jag hatar feminister:
1. Dom kränker 50% av folket med generaliseringar som klassats som rasism om dom riktats mot vilken annan generaliserad grupp som helst.
2. Dom förlitar sig på postmodernistiska påståenden som inte går att bevisa, typ "varje man är en indirekt våldtäktare ty han är en del av patriarkatet".
3. Dom vägrar bemöta kritik utan duckar med argument av typen "Nu tycker jag att du använder manliga härskartekniker".
4. Dom säger oftast ingenting konkret utan diskuterar samhället i så abstrakta termer att man kan läsa in precis vad man vill (typ "det finns förtryckande strukturer").
5. När dom säger något konkret så är det oftast blaj, typ för få kvinnor på sedlar med hög valör.
6. Dom struntar fullständigt i det kvinnoförtryck som faktiskt pågår i andra länder, t ex hedersmord, utbildningsförbud och kvinnlig omskärelse.
7. Dom betraktar samhället som en uppsättning grupper snarare än en uppsättning individer, och dom grupper som är mest "kränkta" har trumf. T ex är gruppen "muslimer" kränkt, så om en muslimsk man snittar av blygdläpparna på sin dotter så är han helt ändå en helt ok kille, ur ett genusperspektiv.
8. Dom tror att alla kvinnor skulle tycka likadant som dom själva ifall dom bara fick lite genuscertifierad upplysning, t ex att ingen kvinna "egentligen" kan välja att prostituera sig istället för att lyfta skitlön på Lidl.
9. Dom tror att uttrycket "några män" kan bytas ut mot uttrycket "alla män". T ex betyder "Män slår kvinnor" både att några män gör det, och på något mystiskt sätt också att alla män gör det.
10. I grund och botten vill dom bara ha pengar, t ex genom att bli inkvoterade till jobb dom inte är kvalificerade för eller genom att kvotera in sina kompisar till sagda jobb så att dom sedermera kan bli bjudna på rödvin.
Jag är rätt nöjd med listan så jag ska nog copy-pasta den i andra kommentarer också när tillfälle bjuds. Ifall jag trots allt skulle ha glömt något som kan kvala in på top-10 så välkomnar jag tillägg.
Jämnlikhet = lika för samma.
Feminism = våldtäkt av jämnlikhet.
Genusvetenskap = jorden är platt.
Radikala feminister, bara nöjda då ingen har det bra utom de själva. Egentligen inte då heller.
Universums lag = det går inte att dela valörerna i lika stora delar.
Hela nyfeminismen påminner om min skola där vi inte fick sjunga nationalsången på skolavslutningen för att det ansågs vara rasistiskt. Om där svenska flaggan var ett uttryck för rasism.
För min del kan man gärna ha kvinnor på alla valörer. Eller smurfar. Det är sjukt oviktigt. Genusforskningen är ett skämt.
Vad är det som är hotande med genus...
Du använder själv genusanalys som vapen. I din mun är nonsens-orden "liberal feministisk analys" detsamma som en käftsmäll från en hårig hells-angels medlem. Det handlar om dominans. Med genusanalys uppnår du dina mål och krossar dina motståndare. Du sprider hat omkring dig och tror att du blir motarbetad därför att du är kvinna.
Det är sådana som du som sett till att vi har kvinnojourer som kallar män för djur. Det är sådana som du som ser till att ingen man har en ärlig chans i en vårdnadstvist.
Jag bryr mig inte om vilka som får stå på tusenlappen. Men jag vill inte att du ska få bestämma heller.
Befinner mig utomlands och tänkte att jag inte orkar kommentera. Men i alla fall.
Feministerna har lyckats mycket i detta land och många saker har de gjort bättre. Det finns säkert en del kvar att göra. Men de skall inte sysselsätta sig med dessa frågor, det är slöseri med tid och resurser.
Att Artikelförfattaren valde att svara den tidigare folkpartisten är ju illa. Vill hon envisas om att artikeln var nödvändig och vettig? Låter mer dårighet än jakt efter sanning.