Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Skolan

Foto: Scanpix. DN:s Maciej Zaremba
Mats Olsson om Skolan

Ett osakligt mediedrev mot skolan

Vad händer när utbildningsministern, Lärarnas riksförbund och DN:s Maciej Zaremba släpper loss hundarna i drevet mot Sveriges lärarkår? Förhoppningsvis är Aftonbladets "livegranskning" Skolraset den sorgliga höjpunkten på den här kampanjen. Hur mycket smutskastning tål landets lärarkår? Och var finns barnens röster? Det skriver Mats Olsson, lärarutbildare på Malmö högskola.


Om författaren

Mats är förskollärare med 25 års erfarenhet. Nu arbetar jag på lärarutbildningen Malmö högskola. Engagerad i jämställdhetsfrågor och manliga nätverk. Har gjort tre pojkaktiga sångböcker. Bloggar under Tysta tankar. Twitter.

Det är hårda bud i skoldebatten. Landets lärare har nyss genomlidit tio avsnitt av Klass 9A när Jan Björklund slår an tonen genom sin olycksaliga artikel om ”katederundervisning”. Metta Fjelkner hakar på och gör den obligatoriska kopplingen till kommunaliseringen. DN trappar upp genom att låta Maciej Zaremba göra två (1, 2) skandalreportage från havererade skolor där missnöjda lärare ondgör sig över tidens gång. Kvällstidningarnas ledarsidor tävlar om att förfasa sig över utvecklingen och nu slår Aftonbladet till med det nya journalistiska greppet ”livegranskning” under den oroväckande rubriken Skolraset.

Vår bild av skolan präglas av medierna och det har nog aldrig varit mer sant än nu. För mig som lärarutbildare är det plågsamt att möta denna ihärdiga svartmålning, som så tydligt orkestreras av utbildningsminister, medier och Lärarnas riksförbund. Det saknas en del röster i diskussionen och jag skulle gärna se att även ambitiösa lärare, nöjda föräldrar och kunniga barn kom till tals.

Nu jagar journalister i flock och jag anar att de inte kommer att behöva leta länge efter personer som har blivit illa behandlade i skolan. Kanske ligger lösningen i att återskapa 50-talets undervisningssystem men det finns en uppenbar risk att dessa modeller inte motsvarar framtidens krav på flexibel och initiativrik arbetskraft.

I Sverige finns en stark längtan efter rättvisa och många tycks tro att en statlig detaljstyrning skulle skydda barnens intresse mot likgiltiga lärare och snåla kommuner. Erfarenheter från England tyder på att den formen av styrning medför en djupgående avprofessionalisering av lärarkåren som, i stället för att avpassa undervisningen efter barnens behov, inriktar sin energi på att klara nästa inspektion. Testerna och dokumentationen ersätter engagemang och individualisering. Det viktigaste är att läraren kan bevisa att hon gått igenom momentet.

I England finns också en tradition av stark lärarmakt som har byggt på 600 sidor instruktioner om hur konflikter ska hanteras. Nu lägger regeringen fram ett förslag om att förenka dessa till 50 sidor – men det finns fortfarande formuleringar som ur vårt svenska barnperspektiv känns främmande. Reglerna tycks vara framtagna för att skydda lärarnas intressen. (länk)

I Sverige utser vi en polis till chef för Skolinspektionen och en jurist till generaldirektör för Skolverket. Under arbetet med att ta fram nya läroplaner har forskare och expertgrupper marginaliserats. Ministern tycks i hög grad lita på sina erfarenheter och hämtar inspiration från barndomen. I kunskapskraven för musikämnet kan vi läsa att barnen i årskurs tre från och med hösten 2011 ska kunna ”några enkla psalmer”. Annars kommer Skolinspektionen och dem skojar man inte med.

Jag tror att många av oss som jobbar inom skolan är bekymrade över den pågående svartmålningen. Kanske mest för att vi inte känner igen oss och de långtgående effekterna är svåra att överblicka.

Oppositionspolitikern Jan Björklund hade en tydlig agenda men nu handlar det om att skapa förtroende för en institution. Det ständigt återkommande exemplet Finlands lyfts fram och det finns mycket att lära från landet i öster. De har till exempel inga nationella prov och kursplanerna är ofta skrivna utifrån ett entreprenöriellt perspektiv som ställer höga krav på initiativ och samarbetsförmåga. Till skillnad har skolan fått vara ifred för politiskt inblandning under en lång tid och det finns starka traditioner som underlättar yrkesinträdet för de nyutbildade. Dessutom har lärarutbildningarna tio sökande per plats.

Idag är det en vecka kvar till ansäkningstiden går ut för världens viktigaste yrke. Aftonbladets rubrik kommer inte att göra det lättare för oss att rekrytera toppkrafterna till skola och förskola.

En återkommande gåta är Lärarnas riksförbund som tycks följa sin egen logik - alla angrepp mot skolan försvagar kommunerna (SKL) och är därmed ett stöd för det efterlängtade återförstatligandet av skolan. Zoran Alagic är presschefen som sätter betyg på debattörerna efter hur trogna de är LR-linjen. Förbundets lärare tycks vara nöjda med ordningen?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34925

51 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Du anger Finland som inte har haft ngn politisk inblandning och därigenom kunna utvecklats väl. Frågan blir ju då, hur du kan bortse från den rätt så stora politiska inblandningen att kommunalisera skolan? Därefter har ju också den lokalpolitiska inblandningen ökat kraftigt, så att skolan definieras nästan av vilken lokalpolitisk skolkunskap som finns tillhands. Att då som rikspolitiker gå ut och försöka styra tillbaks skutan en aning ser du alltså som en otillbörlig politisk inblandning?? Märkligt resonerat, min själ!
LR vill av vad jag förstår också egentligen ha bort klåfingriga lokalpolitiker från kartan: det kan väl inte ha undgått dig!
LRr börjar misstänka en dold agenda i ditt resonemang, har du inkomst från SKL?

Permalänk | Anmäl #1 lrradicals, 2011-04-08, 15:04

Det finns ju två olika problem, det ena är mobbningen som förstör livet för ett antal barn varje dag och det andra är invandrarrelaterat där ett stort antal människor från kulturer i krigstillstånd ska inlemmas i den vanliga skolan med det självklara resultatet att verksamheten bryter ihop.

Sosseskolans "alla är lika mycket värda"-fasader flagnar och Alliansen har målat in sig i hörnet där all kritik mot invandringspolitiken är förbjuden.

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2011-04-08, 15:21

Maciej Zaremba kritiserar väl ändå hur skolan styrs (d.v.s. rektorerna) och inte lärarna? Lärarna som förekommit hittils har beskrivits positivt, enligt min uppfattning i alla fall.

Permalänk | Anmäl #3 Johan Kåhrström, 2011-04-08, 15:20

Tack för det inlägget, det sammanfattar debatten på ett utmärkt sätt. Vad gäller LR:s agerande så är det väl så att man aldrig ska underskatta tillfredsställelsen i att få utbrista "Vad var det jag sa?". Att jag för egen del valde ett annat förbund är onekligen något jag har lärt mig att uppskatta på sistone.

Permalänk | Anmäl #4 crw, 2011-04-08, 15:20

Håller med dig på punkten om att man aldrig får höra om de "lyckade" skolorna. Det var inte länge sedan jag själv satt i skolbänken (är 21 år) och vet o inser att den svenska skolan har problem på vissa punkter. Men denna överdrivna hysteri ifrån en man som Jan Björklund som gick i skolan för troligtvis mer än 30 år sedan skrämmer mig. Vad vet han egentligen? Bara det att han är gammal militär och står pratar om en flummskola får mig att rysa. Vad menar han är en bra skola då? En där man åter igen får använda pekpinnen för aga som på hans tid? Jag vet jag kanske inte är den mest pålästa rösten i denna debatten... men jag är en röst som saknas: elevernas. Nu har jag ju själv tagit studenten, men jag har det i färskt minne hur skolan är. Jag vet att eleverna inte helt hållet ska bestämma hur skolpolitiken är, men det ska verkligen inte folk som inte har något nutida reell erfarenhet av den. När ska politikerna skaffa sig mer utbildning själva? När ska de inse att de mest kompetenta att fråga och de som kan vara lösningen till hela "problemet" är kanske de unga själva? Jag har själv en bitter erfarenhet av skolans blindhet i sådana saker som mobbning och fall när betygen dalar, men en intressant fråga man kan ställa sig också är om dagens samhälle skapar ett intresse för många elever att läsa de ämnen som finns i skolan idag. Jag menar i ett i-land med ipads, internet och yrken som dietist eller it-programmerare eller vad som helst så kanske vissa ungdomar bara inte inser att matten skulle spela någon roll, jag själv var jättedålig på matte men ska nu utbilda mig till fotograf, matten lyser med sin frånvaro - trots att mina lärare gav mig extremt dåligt samvete över mina dåliga kunskaper. Jag orkar inte exakt formulera mig precis som jag vill, men jag tror att politikerna bör läsa lite idéhistoria och tänka i större banor än dessa. Känns bara som att många politiker tänker i banor som hoppade på när de själva var unga och de är fast i dessa spår. Ärligt talat så är det ju ungdomarna som är framtiden, inte Björklund. Kan hälsa ifrån hundratals elever som jag känt de senaste ca 4 åren att ingen av dem är förtjust eller ens förstår Björklund....

Permalänk | Anmäl #5 petergabriel, 2011-04-08, 15:42

@artikelförfattaren
"Det saknas en del röster i diskussionen och jag skulle gärna se att även ambitiösa lärare, nöjda föräldrar och kunniga barn kom till tals."

Ja det hade vart trevligt, glöm inte att låta alla de mobbade barnen få säga sitt också. Det fick aldrig jag och inte en enda jävel brydde sig om min gymnasieutbildning som de glatt klippte sönder i administrationens namn. Det var tydligen så att såpass många ville gå på min skola att de tyckte att om jag av någon anledning inte orkade så var det bara att byta program eller lägga ner. Ingen hjälp fick man.

Vi är människor också, inte bara elever och den erfarenhet jag har fått av skolan får mig att rysa när idioter till vuxna tror sig förstå vad vi fått gå igenom. De mentala sår som min gymnasietid lämnat har inte läkt än. Varför är de inte viktiga för vare sig Björklund eller lärarna? När ska ni skriva en artikel om de mobbade barnen..?

"För mig som lärarutbildare är det plågsamt att möta denna ihärdiga svartmålning, som så tydligt orkestreras av utbildningsminister, medier och Lärarnas riksförbund. "

Ja för den skjuter som vanligt långt åt helvete bredvid mål och det Lärarnas riksförbund borde göra vorde att visa upp alla de trasiga barn som skolan lämnar efter sig. Att bara skylla dåliga skolresultat på dåliga lärare eller elever är att skymfa alla dem som pga mobbning inte får ta del i undervisningen....

" Sverige finns en stark längtan efter rättvisa och många tycks tro att en statlig detaljstyrning skulle skydda barnens intresse mot likgiltiga lärare och snåla kommuner."

Pengar saknas inte alls, problemet är att vi har något dumt som kallas "skolpeng" som skapat den mest ojämlika situation skolan har sett någonsin och som får skolledningen att spendera mer tid på PR än något annat. Titta bara på den avsaknad som finns av elevvård eller elevteam och märk också väl att de "insatser" de gör, oftast sträcker sig till att lamt fråga en gång och sen skita i en. Långtgående insatser kan vi alla glömma, så skyll inte på pengarna där. Tyvärr är dagens "skolledningar" kontorsnissar som endast ska få siffrorna att gå ihop och knappast pedagoger eller utbildade lärare. Blod är tjockare än pengar...

"Nu lägger regeringen fram ett förslag om att förenka dessa till 50 sidor – men det finns fortfarande formuleringar som ur vårt svenska barnperspektiv känns främmande. Reglerna tycks vara framtagna för att skydda lärarnas intressen. (länk)"

Det finns redan ett otal märkliga regler och teorier för hur man ska hantera det som kallas konflikter (som oftast är rena angrepp eller påhopp, ordet konflikt ger sken av att mobbning är något slags internt bråk och det är det inte, det är angrepp och det är inte en konflikt)

Ingen av dem fungerar, så regeringen kan stifta vad lag eller skriva vad regel som helst men fortfarande måste skolorna själva göra de insatser som krävs. Det är inte vad som står på papperet som spelar roll, utan det som utförs i verkligheten.

"Kanske mest för att vi inte känner igen oss och de långtgående effekterna är svåra att överblicka."

Jag känner inte heller igen mig i de svin som mobbade mig, eller överhuvudtaget i den situation jag hamnade i. Den var svår att överblicka men det är lik förbannat både din och min uppgift att försöka. Det var väl ingen som sa att ditt arbete skulle bli enkelt, men att bludna och inte se elevernas problem för att "de är svåra att överblicka" låter ungefär som de ursäkter jag fick kastade mot mig...

"Aftonbladets rubrik kommer inte att göra det lättare för oss att rekrytera toppkrafterna till skola och förskola."

Liksom att dagens ruttna elevstöd inte hjälper de mobbade ofta intelligenta barn som dagligen lider att klara av skolan. Man ska bli lärare för att man VILL vara det men dagens lärare är både ointresserade och lama och då ska man inte vara lärare. bara 20 % av de som går lärarutbildningen idag VILL bli lärare...intressant?

Permalänk | Anmäl #6 Adam Åström, 2011-04-08, 16:58

"Idag är det en vecka kvar till ansäkningstiden går ut för världens viktigaste yrke."
Överdrivna uttalanden som detta tillsammans med narcissistiska och skrytsamma "superlärare" som döljer sina svagheter är några faktorer som får en att tappa hoppet om en förnuftig skoldebatt.
Läraryrket är ett yrke som alla andra och lärare är varken sämre eller bättre människor än alla andra.

Permalänk | Anmäl #7 Marion, 2011-04-08, 17:08

Jag kan inte tycka att lärarna kommit i skottgluggen på annat sätt än som offer för en katastrofal skolpolitik. Det kan väl inte, efter alla vittnesmål på senare tid, råda någon tvekan om att skolan havererat. Orsaken tror jag är en ohelig allians mellan en övervintrad 68-vänster och socialdemokratin företrädd av Göran Persson. För 50-60 år sedan var skolan ofta odemokratisk och förtryckande, vilket drabbade barn från mindre privilegierade familjer värst. Despotiska och mobbande lärare var vanliga och många elever kränktes. Det är dessa förhållanden som sossarna sökt få revansch för och de har lyckats med besked. Lärarna är fråntagna sin roll som pedagoger och nedtryckta i skorna och lärarutbildningen är inte värd namnet. Examinerade lärare har inte ens lärt sig den mest grundläggande metodiken för hur man lär barn läsa och räkna. Det är för sorgligt att den kår som tidigare besatt en betydande prestige förvandlats till ett sorts intellektuellt proletariat. Läraryrket har blivit ett reservalternativ för de som inte kommer in på mera krävande utbildningar och lönen är därefter. Vårt hopp står till Björklund och alliansen, men det kommer inte bli lätt att restaurera en verksamhet som raserats i grunden.

Permalänk | Anmäl #8 Erik Gunnar Andersson, 2011-04-08, 17:30

Havererat och havererat? Hurdå "havererat". För att vi tycker så? Det hela, skulle någon opportunistisk jävlel kunna påstå, handlar mest om allmänt tyckande. Statistik tack! Analys tack!
Någon skulle kunna säga att skolpolitiken i Tyskland, Frankrike och Finland "havererat" med skolskjutiningar till följd. Elller är detta kanske snarare ett kvitto på att utbildningen är bra?
Vet någon vad vi egentligen diskuterar? Om vi nu diskuterar samma sak?

Permalänk | Anmäl #9 Nik, 2011-04-08, 17:58

Ser att ngn nämner skolpeng och resurs som ett problem!
LRr måste då bara fråga: Barn, barn, ngn som hört talas om NPM? Var noga med vad ni röstar på, det kan få följder!

Permalänk | Anmäl #10 lrradicals, 2011-04-08, 18:42

#10 lrradicals
http://sv.wikipedia.org/wiki/New_Public_Management

Menar du att detta är en höger/vänsterfråga?

Radikal?
Radikal kan användas i flera betydelser:

För att beskriva någon som eftersträvar omfattande förändringar, se radikal (samhällsvetenskap)
För att beskriva en kemisk förening där det förekommer elektroner som inte bildar par, se fri radikal
En äldre beteckning för grupp (kemi)
En del av ett kinesiskt tecken (hanzi/kanji/hanja), se radikal (skrift)
Inom matematiken används begreppet för ett antal operationer på element eller ideal i ringar, se radikal (matematik).

Permalänk | Anmäl #11 Mats Olsson, 2011-04-08, 19:03

#7 Marion
Håller med om att vi inte bör romantisera läraryrket - samtidigt är det spännande att se hur så många kan ha så mycket åsikter om en grupp tjänstemän som försöker göra sitt jobb.

Permalänk | Anmäl #12 Mats Olsson, 2011-04-08, 19:06

#6 Adam Åström
Tack för ditt personliga svar. Jag tror att många har fått känna på skolans mörka baksida och har inget enkelt svar på vad vi ska göra åt mobbningsproblemet. Regeringen försökte styra instaserna till evidensbaserade program men det gick inte så bra. Många visade sig ha motsatt effekt.

Frågan om oengagerade lärare är också svår - själv fungerar jag bsta när jag får och vågar ta ansvar. Då väcks mitt engagemang!

Permalänk | Anmäl #13 Mats Olsson, 2011-04-08, 19:12

#5 petergabriel
Någon skrev på twitter ungefär:
"Är det dagens skola som har blivit så mycket sämre - eller är det gårdagens som har blivit bättre?"

Det finns en sentimental sida av de här förändringarna som är ganska plågsam. Dagens småbarn lämnar skolan 2028 - det finns anledning att fundera över vad de behöver kunna!

Permalänk | Anmäl #14 Mats Olsson, 2011-04-08, 19:16

Förf. verkar ha missuppfattat vad det handlar om. Det handlar inte om att det skulle varaa "fel" på lärarna utan om att POLITIKERNA med sitt idiotiska agerande har saboterat själva grundförutsättningarna för en väl fungerande skola.
Till att börja med var det kommunaliseringen, som gjorde det möjligt för kommunerna att börja behandla skolorna som besparingsobjekt efter godtycke.
Så var det att lärarna skulle börja behandlas som tempoarbetare i industrin, med närvaroplikt typ stämpelklocka (när utvecklingen för tjänstemän i övrigt går mot mer flexibla arbetstider och större möjlighet att själv styra sin arbetstid).
Så var det diverse tokflummiga "pedagogiska" påhitt som tycks ha välsignelse på hög nivå, och som har saboterat alla ambitioner att faktiskt lära ut något.
Ja, och detta ska vi alltså inte få tala om därför att de stackars lärarna känner sig träffade...?

Permalänk | Anmäl #15 Kai Virihaur, 2011-04-08, 19:26

#14: Att det finns flera undersöknigar som klart och tydligt visar att resultaten i svenska skolor har gått från att ligga i toppklass internationellt, till att vara sorgligt mediokra, tycks ha undgått dig.

Permalänk | Anmäl #16 Kai Virihaur, 2011-04-08, 19:33

@Författaren

Tack för svaret:)

Jag tror att du är en bra lärare, annars hade du inte brytt dig om att sitta här och skriva.

Det jag främst försöker lyfta upp är att Jan Björklunds skolpolitik ännu en gång kommer att gynna de som har armbågarna utåt. I en skola där elever premieras endast efter betyg så är den socialt svage otroligt utsatt. Skolorna satsar inte pengar på elevstöd såsom specialgrupper (där man blev satt för, måste man kvala in nu) eller elevgrupper för särskilda elever med särskilda problem. Hade jag fått sitta själv och läsa mina läxor i skolan så hade jag inte lidit lika mycket och antagligen klarat min utbildning. Skolans svar: Vi har ingen plats. De hade ingen grupp för sådana som mig eller någon plats...

Detta hände på Katrinelundsgymnasiet i Göteborg, bara så alla vet. Jag hoppas att mitt öde inte upprepas där för någon annan och jag HOPPAS att någon som arbetar där vågar läsa detta...

@14: Problemet är att elevhälsan totalt glöms bort i debatten. Jan Björklund är en elitist och ser bara till de starka eleverna, det har vi vetat länge. Han har ingen empati för de svaga eller de som har det svårt i skolan och det gör mig otroligt äcklad att veta. Enligt Björklund är mina mediokra skolbetyg orsakade av skolans dåliga funktion och lärarna och det är sant ur ett perspektiv men falskt ur ett annat. Jag hade kapaciteten att bli en MVG elev men hindrades av att skolan inte hade ett endaste öga för att jag också var människa. Om Jan Björklund får sin vilja fram så kommer elever som jag att stötas bort i framtiden. En "elitskola" har bara gagnat eliten och ger redan starka elever än mer incitament och försvar att ge sig på de svaga. En sådan skola är ingen skola...

Permalänk | Anmäl #17 Adam Åström, 2011-04-08, 19:51

I själva verket säger Jan Björklund välidgt lite om hur lärare skall uppträda. De rödgröna svartmålar det mesta till oigenkännlighet. Att läraren skall leda undervisningen och att att det skall vara mer grupp än individorienterad, som Jan B spetsar till till katederundervisning är konsensus. Målet ordning och reda är alla faktiskt överens om. Och att det finns några regler i skolan, som t ex en rätt att ta mobiler gör bara att skolan kan fungera. Försök själva få en elev att prata inför klassen om kamraterna filmar och lägger ut det på youtube. Jan Björklund är det bästa som hänt svensk skola. Allt är inte rätt, men 90% är rätt, vilket är bättre än de flesta.

Permalänk | Anmäl #18 Klas Svensson, 2011-04-08, 20:16

Alla vet vad skolans haveri beror på men ingen vågar säga det. Inte heller denne Mats olsson. Så varför ska jag lyssna på honom?

Permalänk | Anmäl #19 Martin A, 2011-04-08, 21:49

Det största problemet med skolsystemet är att alla tvingas in i samma mall. Ingen hänsyn tas till att individer har olika intressen, olika fallenhet, och olika inlärningsmetoder. Skolmiljön är dessutom alldeles på tok för långt ifrån arbetslivet. Fokus ligger på teori och memorering av data; det fungerar inte så i arbetslivet.
Kanske dags för alternativa möjligheter till studier? Empiriska studier? Lärlingssystem?

Permalänk | Anmäl #20 robin, 2011-04-08, 22:07

Mats Olsson
Din länk "kunskapskraven i musik" verkar länka till något annat.

Permalänk | Anmäl #22 Nisse, 2011-04-09, 06:31

BoT#2

Mobbingen är naturligtvis ett jätteproblem i skolan. Svår att upptäcka.
Har du några bra förslag eller knep till lärare?

Permalänk | Anmäl #23 Nisse, 2011-04-09, 08:29

Martin A. #19
Det låter som om vi levde i en järnhård diktatur där ingen vågade prata.
Varför tror du folk är rädda för att prata?

Personligen tror jag skolans ev. haveri eller tendenser till försämring beror på många saker. T.ex. nedskärningar och besparingar som i sin tur leder till för stora grupper och för hög arbetsbelastning. Allmän stress. Sedan har jag en teori om att internet och till viss mån mobiler bidrar till stress som bidrar till försämringar. Men det tänker jag berätta mer om i en egen artikel så småningom.

Ha d gott.

Permalänk | Anmäl #24 Nisse, 2011-04-09, 08:43

Om en arbetsplats för vuxna hade haft den arbetsmiljö och styrning som våra barn har i skolan, skulle personalen fly. Och företaget skulle få betala ut stora skadestånd och dömas för brott mot nästan alla lagar och avtal på arbetsmarknaden.

Skolans och lärarens uppdrag är att ge barnen kunskap för att förbereda dom inför resten av deras liv. När man börjar att politisera och populism i klassrummet har man också missat glömt sin roll.

Permalänk | Anmäl #25 Totte B, 2011-04-09, 08:54

Mats Olsson är förskolelärare och är då högst sannolikt medlem i Lärarförbundet, ett förbund som lät sig köpas till att stå bakom kommunaliseringen. Detta gör att kritiken mot LR, Jan Björklund och diskussionen känns ganska vinklad.

Permalänk | Anmäl #26 Fredrik P., 2011-04-09, 10:18

@nisse
Tack för påpekandet. Här hittar du läroplan och kunskapskrav för de olika ämnena:
http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894

Permalänk | Anmäl #27 Mats Olsson, 2011-04-09, 13:19

#26 Fredrik P
Jag förstår inte vad min eventuella fackförbundstillhörighet har med saken att göra?
Som högskoleadjunkt skulle jag förutom LF även kunna organisera mig inom SULF och LR. Vad är din poäng.

Permalänk | Anmäl #28 Mats Olsson, 2011-04-09, 13:22

#28 Mats Olsson
Förstår du inte den logiska poängen så kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig.

Permalänk | Anmäl #29 Fredrik P., 2011-04-09, 16:06

@fredrik "Detta gör att kritiken mot LR, Jan Björklund och diskussionen känns ganska vinklad".

Menar du att dina känslor är logiska? Kul för dig!

Permalänk | Anmäl #30 Mats Olsson, 2011-04-09, 17:13

#24 Nisse, 2011-04-09, 09:43
Jag vet inte. Rädda att bli kickade kanske? Men det är facinerande hur 72 artiklar kan skrivas på newsmill utan att ta upp den troliga orsaken? Jamenar, även om det inte vore orsaken så är det ju fantastiskt? Tycker du inte det själv? Sjuttiotvå stycken! Som alla sorgfälligt undviker ett ämne? Sverige är fantastiskt, som den gamla slogan sa. Men surealistiskt vore nog ett lämpligare ord.

Permalänk | Anmäl #31 Martin A, 2011-04-09, 17:59

#24 Nisse
Håller med.
Förresten, varför kämpa med att höja lärarnas status? Höj lönen bara!

Permalänk | Anmäl #32 Marion, 2011-04-09, 18:09

Zaremba och folkpartister kramar sig fast i ett intellektuellt litterat tankemönster och med ett förvirrat begrepp som intelligens anser de sig kunna med betyg mäta och sortera begåvning. I alltmer digitaliserade informationsprocesser liknar detta tankemönster en labyrint. Vi genomgår nu ett liknande paradigmskifte som Sokrates och Platon debatterade. Då från det muntliga med sitt tankemönster till skrift med sitt och nu från renodlad skrift till ett digitalt rörligt teckenspråk med sitt nya tankemönster.

Permalänk | Anmäl #33 Peter Ahlm, 2011-04-10, 10:25

Martin #31

Vilket är den orsaken då enligt dig?
Jag har bara läst ett fåtal artiklar om skolan på NM.
Orkar inte läsa 72 stycken nu.
Skriv en artikel om dina teorier vettja!

Permalänk | Anmäl #35 Nisse, 2011-04-10, 22:35

Mats, jag uppfattar att LR företräder sina medlemmar väl. De klagomål jag hör handlar om att man tycker att de inte driver en tillräckligt hård linje mot SKL. Jag förstår att jag ska känna mig träffad när det gäller LR-trogna debattörer, men jag tycker att förolämpningen är konstigt riktad. Det är väl bra att vårt fackförbund beskriver verkligheten som vi medlemmar uppfattar den?

Permalänk | Anmäl #36 Helena von Schantz, 2011-04-10, 23:03

#35 Nisse, 2011-04-10, 23:35
72 stycken artiklar. Helt jävla otroligt hur angripen skolan är av PK. Eller angripen? ÄGD. Den som respekterar någon av dessa 72+ hycklare skulle trivas i Winston Smiths värld.

Permalänk | Anmäl #37 Martin A, 2011-04-10, 23:25

#27 Mats Olsson

Ja, en del märkliga krav för musikämnet. Man får harmonisera om nationalsången lite så att den låter lite fräckare. Melodin kan ju vara den samma. ;-)

Permalänk | Anmäl #38 Nisse, 2011-04-10, 23:25

Nej Helena - du behöver inte känna dig träffad!
Två aktörer med LR-anknytning har med god marginal passerat trollgränsen på twitter och de agerar enligt logiken "fiendens fiende". All kritik mot skolan går att tolka som ett stöd för tanken på att skolan bör återförstatligas.

Jag vet att du är mycket klokare än så!

Permalänk | Anmäl #39 Mats Olsson, 2011-04-11, 07:56

@helena
Alla verkar inte vara lika nöjda:
http://twitter.com/#!/gymnlarare/status/57031650403549184

Permalänk | Anmäl #41 Mats Olsson, 2011-04-11, 08:09

#32 Marion

Pengar kan inte betala bort stress. Bättre med mindre lön och drägligare arbetssituation. Att man trivs med sitt jobb är mycket viktigare än att det trillar in pengar. Höja statusen behövs nog inte heller.

Permalänk | Anmäl #42 Nisse, 2011-04-11, 08:11

Kuratorerna och speciallärarna tillbaka. Mindre gruppstorlekar. Aktionsplaner vid våld och mobbing är några grejor jag tänker på för att förbättra. Samt att samhället och skolan i stort inte bör romantisera internet.

En annan mycket riktig tanke tycker jag är såsom nån dansk skola infört på prov hörde jag....; Att dela in människotyper i morgonmänniskor och kvällsmänniskor. De som gillar att gå upp tidigt å köra på får göra det. De som har den bästa arbetsenergin senare på dagen, jobbar senare.
Det skapar mer möjligheter och trivsel för både elever och personal.

Flexibilitet. Inte tvång å svång.

Permalänk | Anmäl #43 Nisse, 2011-04-11, 08:29

"internet och dator" skulle det stå.

Permalänk | Anmäl #44 Nisse, 2011-04-11, 08:50

Läs denna enormt intressanta artikel och analys om en egensinnig lärare med en egensinnig skola, en skola där alla vill gå och prestandan är högre än andra "paragrafryttarskolor" som tror sig veta bäst.

http://www.dn.se/kultur-noje/man-maste-lata-ratt-ga-fore-galet-en-skolas...

Permalänk | Anmäl #45 Pia "Vilda" Nordin, 2011-04-11, 10:27

Håller också med. Lärarna måste även få högre lön, och inte bara ett par hundralappar. De har ganska lång högskoleutbildning bakom sig och nu kräver staten leg. Då ska man också ha betalt!

Permalänk | Anmäl #46 Bilbärgning Nätverk, 2011-04-11, 10:31

"Aftonbladets rubrik kommer inte att göra det lättare för oss att rekrytera toppkrafterna till skola och förskola". Nej, Mats, det är inte Aftonbladets rubriker eller något mediadrev som gör det svårt att rekrytera toppkrafter till skolan, utan sådana flumlärare som du.

Permalänk | Anmäl #47 John Bergsten, 2011-04-11, 14:43

Har du exempel på något alla alltid är nöjda med, Mats? Jag tycker oftare som LR än som Folkpartiet. Det har nog att göra med att det är mindre tyckande och mer vetande när man står mitt på verkstadsgolvet. Det har nog också att göra med att LR är ett fack som lyssnar på sina medlemmar.

Permalänk | Anmäl #48 Helena von Schantz, 2011-04-11, 19:29

Min stora oro vad gäller själva undervisningen i skolan är att man blivit alltför fokuserad på metodikinlärning. Med det menar jag att många elever förmår använda alla hjälpmedel och förstår källkritik som princip men att man pga brister i faktakunskaperna ändå inte klarar att få ihop sambanden. Praktisera principen på bilkörning! Man måste ha en basal faktagrund och den saknas ibland. Varför köpte svenskar annars slut på jodtabletter när kärnkraftsolyckan inträffade i Japan?

Men riktningen måste ändå vara framåt. Vägen bakåt är för alltid stängd.

Permalänk | Anmäl #49 Nanette Hasselström, 2011-04-11, 20:37

Hej Helena!
Varför skulle alla vara nöjda?

Men jag är förvånad över den konfrontatoriska linjen och känner en svag och missklädsam doft av hämndlystnad.

Det kanske är möjligt att förstå utifrån gamla oförätter - men jag blir generad när retoriken blir alltför svulstig och illa berörd när den riktas mot andra lärargrupper.

Medlemsinflytande är bra - samtidigt ställer det till problem om medlemsgruppen bestämmer sig för att ha ett eget språk som utestänger dem från det kollegiala samtalet. Fast det kanske är presschefen/privatpersonen Zoran som tänjer på gränserna?

Permalänk | Anmäl #50 Mats Olsson, 2011-04-11, 22:33

Du tror inte att många lärares inställning och LRs inställning till de här frågorna är att SKL och kommunerna försöker sopa problem under mattan och skylla på lärarna. Du har inte hört de ironiska kommentarerna om att "allt är lärarnas fel" och funderat om några blir DRABBADE AV ATT DET INTE SKRIVS om skolan. Kan det också vara så att elever och föräldrar vid Tolvåkersskolan, Tegskolan etc. har ett intresse av att kommunerna tar sitt ansvar.

Det kanske inte handlar om att försvaga kommunerna, utan om att se till att de börjar prioritera skolans behov framför ishallar och Turning torso. Det kanske är dags att kommunerna slutar skylla ifrån sig och tar ansvar för kunskapen hos framtida generationer.

Det är ingen svartmålning av skolan och alla de som gör riktigt bra lärararbete, det är en svartmålning av ett ledarskap utan vare sig kompetens eller mod.

Permalänk | Anmäl #51 Jan Lenander, 2011-04-12, 22:23

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.