Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Nya sedlarna

Leo Pierini om Nya sedlarna

Sveriges konungar har byggt landet och bör pryda våra sedlar

Sakta men säkert börjar jag vakna upp ur det chocktillstånd som riksbanksfullmäktiges beslut om den nya sedelmotiven igår morse försatte mig i. Till skillnad från andra debattörer här på Newsmill är jag inte särskilt upprörd över vad könsfördelningen bland motiven visar eller över vad Evert Taube eventuellt har insinuerat om prostitution, utan snarare över den historielöshet som riksbanksfullmäktiges beslut tydligt vittnar om. Denna historielöshet verkar tyvärr inte bara ha drabbat riksbanken, utan den får ett allt större grepp om hela samhället.


Om författaren

Jag är aktiv medlem av Centerpartiets Ungdomsförbund, student i klassiska studier vid Uppsala Universitet, rojalist, historieintresserad och anhängare av sunt förnuft.

Man borde nog börja med frågan vilken funktion vi vill att motiv på våra sedlar ska fylla. Det vore i alla fall synnerligen intressant att höra riksbanksfullmäktiges svar på den frågan, om de nu överhuvudtaget har ställt sig den. Jag tycker att motiven på den svenska valutans sedlar ska utgöra en länk till Sveriges historia och erinra om de människor som under tidernas gång har haft framträdande roller i att göra Sverige till vad det är idag. Kanske ska motiven (finurligt nog) tjäna som en påminnelse om de personer som genom sina livsgärningar bidragit lite till det välstånd och den ekonomiska utveckling som gjort att jag faktiskt kan hålla den här sedeln, och det värde den står för, i min hand. På så vis förvandlas en papperslapp till ett stycke levande historia, och till något som kan hjälpa till att skapa en känsla av samhörighet med samhället och dess invånare och nationen och dess historia.

Först nu, när vi har besvarat den frågan, kan vi ta oss an den digra uppgiften att avgöra vilka personer som faktiskt borde pryda våra sedlar. I ljuset av en föresats att välja motiv som knyter an till landets historia torde ett av de mer omedelbara problemen med riksbankens förslag vara att samtliga av de personer som föreslås var verksamma under 1900-talet. Den historielöshet som det vittnar om att missa att det finns mer i Sveriges historia än 1900-talet är skrämmande. Jag hörde någon försvara riksbankens beslut med att det rimmar väl med "det moderna Sverige". Med den resonemanget skulle man förstås kunna hävda att vi enbart borde ha människor som dött på 2000-talet på våra sedlar, men den ståndpunkten kanske tedde sig för absurd även för riksbanken. För mig är det moderna Sverige ett Sverige som minns och är stolt över sin historia. Ett Sverige som omhuldar de människor som skapat det land som vi är så stolta över att leva i och ett Sverige vi hälsar framtiden med en fast och trygg förankring i dåtiden. Därför vore det rimligt att även människor från andra sekel än världskrigens och atombombernas sekel finge pryda våra sedlar.

Det mest upprörande med riksbankens beslut torde ändå vara den totala avsaknaden av gamla regenter som motiv. Det har sagts att Sveriges historia är dess konungars historia, och jag kan nog inte annat än instämma. Få människor har haft ett sådant inflytande och en sådan påverkan på den svenska samhällsutveckling ända fram till 1900-talets mitt som just våra konungar. Sveriges konungar är de som har byggt det land vi lever i; de förtjänar att hållas i åminnelse och högaktning, och de förtjänar att synas på våra sedlar! Det finns förstås fler betydelsefulla personer i vår historia än våra konungar, och även här är det underligt att riksbanken i princip uteslutande har valt mer eller mindre moderna populärkulturella underhållare som motiv. Var finns vetenskapsmännen, författarna och kulturpersonligheterna?

Ska jag vara riktigt ärlig ser jag ingen direkt anledning till att överhuvudtaget byta ut de motiv vi har på dagens sedlar; jag tycker att de förenar de olika typer av motiv som jag nämnt ovan på ett utmärkt sätt. Den nya 200-lappen behöver förstås nya motiv, och där känns Gustaf III och August Strindberg som de naturliga kandidaterna. Gustaf III:s insatser för det svenska kulturlivet, för sång, teater och glädje och gamman går inte att underskatta och August Strindberg är tveklöst en av Sveriges mest betydelsefulla och skönskrivande författare. Ska jag ändå försöka slänga ur mig några namn som hade platsat bra på sedlarna, utöver de nuvarande, kommer en liten kort lista här, med namn från fler än bara ett sekel: Gustav II Adolf, Karin Boye, Gustaf III, Alfred Nobel, Birger Jarl, August Strindberg, Carl-Michael Bellman, Drottning Kristina, Evert Taube, Hjalmar Söderberg.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34898

50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Det mest upprörande med riksbankens beslut torde ändå vara den totala avsaknaden av gamla regenter som motiv. Det har sagts att Sveriges historia är dess konungars historia, och jag kan nog inte annat än instämma."

Kan man verkligen bli upprörd över valet av motiven på sedlar?
Jag tycker att Birgit Nilsson utan tvekan förtjänar en plats på en sedel, även om valören inte motsvarar en normal Metropolitan-eller La Scalabiljett. Ett lands kulturhistoria är också ett lands historia vill jag påstå. Någon gång i framtiden vill jag se Bruno K Öijer på enkronorna som en påminnelse om en manifestation han gjorde
med enkronor på 70-talet, långt innan Gudruns fåniga sedelbränning.

Cheers.

Permalänk | Anmäl #1 Charlie Darwin, 2011-04-07, 21:18

Seriöst.

Sveriges kungar har styrt och tyranniserat Sverige genom århundradena. Det svenska folket har byggt Sverige. Självklart ska vanliga svenskar som åstadkommit saker som betyder något för andra pryda våra sedlar.

Börjar bli trött på alla dessa konservativa muppar på Newsmill... men bättre att dom härjar här än ute i samhället...

/A

Permalänk | Anmäl #2 A, 2011-04-07, 21:22

Nu blev det ju i stort sett bara kulturhistoria. Och trots kulturarbetarnas höga åsikter om sig själva är det ändå bara en liten, och egentligen inte så viktig, del av ett lands historia.

Skulle vi röra oss från monarker och politiker så borde ju första valet falla på antingen företagare eller möjligen fackliga organisatörer snarare än några simpla underhållare. Alltså visa aktning för de som faktiskt skapat landets välstånd snarare än en lite elit som bara dragit nytta av det.

Permalänk | Anmäl #3 John Lundaahl, 2011-04-07, 21:23

En person som tydligen ser positivt på kungadiktaturernas epok och glömmer vilket lidande som åsamkades folket genom dessa meningslösa angreppskrig och dom enorma kostnader det förde med sig. Möjligen skulle man kunna "hedra" dess diktatorer genom att skapa något slags historiskt "skräckkabinett" där gärningarna beskrivs mera ingående.

Permalänk | Anmäl #4 L.Tedde, 2011-04-07, 21:46

Det är skrämmande vilken historisk okunskap man kan läsa i kommentarer från såna här artiklar. Förstår ni inte att de gamla Svenska kungarna levde i en helt annan tid där alla människor hade ett helt annat tankesätt och en helt annan mentalitet och inte kunde tänka sig ett land utan kung och drottning. Kungen var av guds nåde och demokrati var liksom inte uppfunnen på den tiden (med undantag av lite experiment från de gamla grekerna). Därför kan vi kan inte döma dessa kungar med moderna politiskt korrekta åsikter och att kalla dessa kungar för diktatorer är okunskap.
Jag tycker det är synd att människor tar avstånd till vår historia i tron att de har korrekta åsikter och i så fall ska vi helt radera åren före ca:1950 och radera hela världens historia. Läs och försök att förstå istället och försök sätt er in i hur det var att leva på den tiden.
Birger Jarl och Gustav den andre Adolf är ju givna på sedlarna om man ska se till vad de gjort för Sverige.

Permalänk | Anmäl #5 Andersx Carlsson, 2011-04-07, 22:14

Delvis rätt Leo! Dock tycker jag att det borde vara betydande personer i Svensk historia över huvud taget som skulle tryckas på de nya sedlarna. Framförallt mina favoriter Alfred Nobel och Raoul Wallenberg. Konungar står inte för all Svensk historia.
De enda motiven jag kan hålla med om är Astrid på 20-lappen och Dag Hammarskjöld. De andra är bara absurda!
Men vi vet alla att du är en sann monarkist och det syns!
Ha det bra!

Permalänk | Anmäl #6 Glaés, 2011-04-07, 22:31

"Kanske ska motiven (finurligt nog) tjäna som en påminnelse om de personer som genom sina livsgärningar bidragit lite till det välstånd och den ekonomiska utveckling som gjort att jag faktiskt kan hålla den här sedeln, och det värde den står för, i min hand."

Skogsarbetarna, lastbilschaufförerna, sågverksarbetarna, pappersarbetarna och sedelpressarna är förstås inte inräknade, de utför ju bara sin plikt för Konungen, likt bönderna på schackplanen.

"Det har sagts att Sveriges historia är dess konungars historia, och jag kan nog inte annat än instämma"

Vet inte om skribenten är ironisk här eller inte då han själv försöker framstå som historiekunnig i samma artikel och beskyller andra för historielöshet, men jag befarar det värsta... Visste inte att det fanns historiekurser som helt utgick från aktörsperspektivet, men så undermålig kanske historieundervisningen är i vårt land? I annat fall misstänker man ju att skribenten snarast har tillägnat sig sin historiekunskap från förhatliga populärkulturella underhållningstidsskrifter och -böcker om Sveriges kungar och deras fantastiska insatser för allmogen... Eller är det kanske götiscisternas "historieböcker" han har förläst sig på? Att ordet "folk" helt fallit bort från artikeln är symptomatiskt för den oförblommerade elitism som skribenten frossar i.

"Sveriges konungar är de som har byggt det land vi lever i; de förtjänar att hållas i åminnelse och högaktning"

Mmm, Gustav IV Adolf byggde t.ex. Haga slott helt för egen hand, och för det är vi ju alla glada idag. Eller ja, i alla fall Victoria och Daniel som får bo där på skattebetalarnas bekostnad medan hundratusentals ungdomar inte har råd eller möjlighet att flytta hemifrån i bostadsbristens Sverige... Kanske skulle miljonprogrammet vara ett lämpligt motiv på Sveriges sedlar, ett karaktäristiskt motiv från Sveriges moderna kulturlandskap?

Nej, själv håller så håller jag nog denne populärkulturelle underhållares ord i åminnelse och högaktning istället: http://www.youtube.com/watch?v=CkQJc-wqLVQ

Permalänk | Anmäl #7 Anton Dackenberg, 2011-04-07, 22:38

Bla bla bla! Jag har min åsikt i en övergripande och totalt subjektiv fråga och tycker det är helt befängt att inte alla håller med mig. Bla bla bla!

Permalänk | Anmäl #8 S Permastråhle, 2011-04-07, 23:13

Kan inte låta bli att kommentera detta.

Det har under lång tid varit ett j***a tjat om att Astrid Lindgren bör få nobelpriset i litteratur och nu när svenska folket fick föreslå vem skulle pryda den nya 200-lappen blev säkert Astrid Lindgren föreslagen med så överväldigande majoritet att det var omöjligt att ignorera.

Så, hur skall vi nu resonera för för att Astrid skall få vara med? Astrid Lindgren är mer folklig än finkulturell och hon är barnboksförfattare med finurliga barnhistorier med rätt begränsad nyansrikedom, Tengil är ond och Katla sprutar eld och Pippi är stark och snäll medan Prussiluskan är osympatisk.

Å andra sidan, Nils Holgersons resa lär oss mycket om Sverige medan Astrid Lindgrens böcker är helt oundgängliga historier som spänner upp den svenska föreställningsvärlden. Astrid Lindgrens samtliga böcker är så nära en humanistisk kanon vi kommer i Sverige, det går helt enkelt inte att föreställa sig Sverige och svenskarna utan Astrid Lindgrens figurer. Om en person inte har läst Nils Holgersson är det ju tråkigt och det är ju knappast flertalet som är så väl förkovrade att de läst Ellen Kay, Strindberg, Lagerlöv, Martinsson, Gustafsson, etc etc. Däremot, om en person inte känner till en enda figur ur Astrid Lindgrens böcker är han helt enkelt inte svensk, det är bara otänkbart.

Så nu när Astrid är spikad, hur skall vi förhålla oss till det faktum att folket vill ha Astrid?

Tja vi kan ju ta andra kända personligheter från 1900-talet, rangordna dem efter sjunkande folklighet i takt med att valören stiger och helt enkelt rangera ut kungar och vetenskapsmän.

Hmm, det var säkert tänkt på något sätt men jag känner mig ungefär som när Bush sa: Vill ni verkligen göra något och ställa upp för landet, sluta inte shoppa.

Permalänk | Anmäl #9 _Erik, 2011-04-08, 00:31

Snacka om icke-fråga. Visst är det sant att den konservativa hejaklacken tar en rent häpnadsväckande stor plats här på Newsmill.

Permalänk | Anmäl #10 Ann sidbrant, 2011-04-08, 00:36

Ja, det behövs ju verkligen inte att CUF-are tar på sig en grön clown-näsa för att man ska få sig ett garv. Räcker gott att läsa vad denna pelle-jöns skriver...

Permalänk | Anmäl #11 Mats Jansson, 2011-04-08, 00:53

För all del, jag håller ju med Leo Pierini i stort. Leo Pierini låter litet som det klassiska Centerpartiet, inte det missfoster det är idag. Men man tycker att Leo Pierini kunde spendera sin energi på att få C att sluta arbeta för sveriges utrotande hellre? Sedlarna är ju ändå mer symptom. Sjukdomen är C och den övriga i sjuklövern. Och de as och sykofanter som befolkar dem.

Permalänk | Anmäl #12 Martin A, 2011-04-08, 00:53

Centerpartiet är inte särskilt hett idag. Det blåser rejält kring Maud Olofsson sedan det kommit fram uppgifter om att hon känt till de jättelika pensionsavtalen för utländska chefer för Vattenfall, pensioner som betalas med skattebetalarnas pengar. Alltmedan skattebetalarnas egna pensioner krymper, förstås. Och alltmedan Vattenfall investerar i miljöförstörande energi som kolkraft och kärnkraft, och alltmedan Vattenfall höjer elpriserna för sina svenska kunder. Det är kanske inte så konstigt att centerpartiet hamnar under riksdagsspärren i den senaste opinionsmätningen.
-
Men, hej hopp! Då kommer den unge centerriddaren Leo Pierini inridande från höger på sin löddriga fåle. Han har med sig ett glatt budskap till det plågade svenska folket. Om vi röstar på honom, så ska han kämpa för att vi ska få krama bilder av Emund Slemme, Erik Eriksson den läspe och halte och Kristofer av Bayern på våra sedlar de få gånger vi betalar med cash!

Permalänk | Anmäl #13 Ann sidbrant, 2011-04-08, 05:57

Man borde ju ha en kung på ena sidan och någon annan på den andra. Att helt ta bort gamla kungar är en mycket dålig idé.

Permalänk | Anmäl #14 Michael Lindblom, 2011-04-08, 06:40

Det är ett medvetet arbete på att ta bort den svenska historien ur människors medvetande då att de politiska partierna kan ta åt sig äran. Tydligast ser man det hos sossarna som i det närmaste menar att Sverige var ett stenåldersland tills dess mäster Palm och Branting lyfte det.
Att vänstermänniskor inte förstår historia, som #2 A till exempel, är givetvis ingen överraskning, det är faktiskt inte mycket som de över huvud taget förstår.

Permalänk | Anmäl #15 Sune Svensson, 2011-04-08, 07:51

Vilket jävla snömos. Författaren kunde möjligtvis ursäktas sina reaktionära åsikter, sitt arkaiska språk och sin grumliga historiesyn om han inte samtidigt låtsades ta till strid mot vad han beskriver som historielöshet. Som historiker kan jag naturligtvis inte räkna med att mina medmänniskor är bevandrade i modern historieforskning, men med få undantag (exempelvis Herman Lindqvist) brukar dilettanter vanligtvis bespara offentligheten sin hemsnickrade historieskrivning. Mycket kan sägas om detta trams och det mesta har redan bemötts på ett utmärkt sätt ovan (exempelvis gällande vilka som egentligen "byggde landet", hear hear #2 & #7). En liten detalj bara, vet Pierini vem det var som yttrade "Sveriges historia är dess konungars"? Vet han vad han kan ha menat med det? Läs gärna Anders Björnssons korta kommentar till Geijers bevingade ord, kanske kan det bli ett första steg för att råda bot på Pierinis skrämmande historielöshet och bristande bildning: http://www.vof.se/folkvett/19922den-svenskaste-historien

Permalänk | Anmäl #16 Johan Edman, 2011-04-08, 08:17

Kulturpersonligheter... Vad har Greta Garbo åstadkommit av värde? Hon må vara en person som blivit väldigt känd, men hennes insatser kan väl knappas mätas med Carl von Linné:s livsverk? Även om jag inte håller med om att svenska konungar är väsentliga på svenska sedlar så håller jag med om att de som får en plats där bör ha gjort något i historien värt att hylla. Något som verkligen varit avgörande för det som är svenskt eller för mänskligheten i stort. Där hör knappast Greta Garbo hemma. Det räcker väl ändå med att alla idag verkar vilja bli popstjärnor, filmstjärnor eller programledare i TV. Behöver man även göra det officiellt att det är det som är eftersträvansvärt på våra sedlar?!? Astrid har jag dock inga problem med, som någon skrev; känner man inte till någon av Astrids figurer är det svårt att hävda att man är svensk.

Permalänk | Anmäl #17 Arvid29, 2011-04-08, 08:21

Jag tycker olika kattungar skall pryda sedlarna! Alla människor gilar kattungar!

Permalänk | Anmäl #18 Anders Björkman, 2011-04-08, 08:34

Jag tycker att exempelvis Johan Petter Johansson hade varit ett bättre alternativ. Tyvärr har jag en känsla av att det inte kommer bli bättre nästa gång vi gjör om sedlarna. Då är det väl Kräk-Eva och Robbinson Robban som pryder dem.

Permalänk | Anmäl #19 Tonny Vildevall, 2011-04-08, 09:20

"Rojalist och anhängare av sunt förnuft"... Stora ord för att komma från en liten pojke som knappt är torr bakom öronen. Skulle vilja påstå att kontradiktionen mellan "rojalist" och "anhängare av sunt förnuft" framstår som glasklar för de flesta andra medborgare. De som förtjänar mest att synas på sedlarna är de miljoner fattiga som tvingats ut i kungarnas krig, och som lagt grunden till adelns välstånd. Nej du lelle pöjk - avskaffa kungahuset och adeln. Frihet, jämlikhet opch broderskap, har du stött på detta i dina djuplodande historiska studier?

Permalänk | Anmäl #20 Jan Wiklund, 2011-04-08, 09:57

Evert Taube var ju faktiskt ett av motiven...

Men ärligt talat? Vart kommer alla dessa ärke-konservativa typer ifrån? Finns de i verkligheten? Och som Jan Wiklund påpekar, är inte "sunt förnuft" och "rojalism" per defintion motsatser? Hela den här artikeln doftar av unken nationalism och spelar på känsloargument. Ganska långt från upplysningens förnuftsideal...

Permalänk | Anmäl #22 Christoffing, 2011-04-08, 10:37

Ett annat sätt att se på saken är att sveriges konungar inte åstadkommit ett smack utan enbart varit utsugare på dem som faktiskt gjorde jobbet och hade idéerna. För att inte tala om dem som dog i de meningslösa krigen.

Men så är jag heller inte rojalist.

Permalänk | Anmäl #23 Tomas Fredriksson, 2011-04-08, 12:00

@#13 Ann sidbrant
Det var något av det roligaste jag läst på länge, har inte slutat skratta än. Thumbs up! =)

Permalänk | Anmäl #24 strombes, 2011-04-08, 12:41

Herregud vilken okunskap! Sverige var ett av europas fattigaste länder, och ekonomin tog inte fart förrän monarkin gradvis avskaffades på 1800-talet. Kungarna och deras vanstyre stod ivägen för landets utveckling, precis som Khadaffi eller Castro idag. Varför skulle vi låta gamla diktatorer pryda våra sedlar?
De som byggde landet var folket förstås. Möjligen kan man tänka sig LM Ericsson eller liknande på sedlarna, entrepenörer och ledare som lyfte landet.

Permalänk | Anmäl #25 Jakob Jonsson, 2011-04-08, 12:43

Gustav II Adolf skrev som sjuttonåring och skröt om hur han härjat en bygd i Skåne, han skrev hem till Stockholm att han inte sparat vare sig kvinnor eller barn utan dödat alla.
En kung som däremot långt om länge fått sitt erkännande som en av de bästa kungar Sverige (och Norge) haft, en som outtröttligt i alla väder red land och rike runt för att skipa rätt, plikttrogen och from, är Magnus Eriksson (regenttid från det han var 3 år 1319-1374 (de sista åren visserligen "delvis") - han har vi ingen aning om hur han såg ut. Man kanske kunde trycka bilden av hans stora sigill?
För att återgå till Gustav II Adolf så var han en rövarkung nere under det trettioåriga krig som han gick in i 1630 och han dog 1532, under förevändning att försvara lutheranismen rövade han runt. När han dog fortsatte Axel Oxenstierna och drottning Kristina i hans ställe. Runt hälften av Tysklands befolkning dog i detta krig, med de olika arméerna som böljade fram och tillbaka. är det något att hedra?

Permalänk | Anmäl #26 Viktoria Larsson, 2011-04-08, 13:03

Så det är bara kungar och drottningar som har "byggt Sverige"? Du är en tönt och du har fel.

Permalänk | Anmäl #27 Anders Å, 2011-04-08, 13:06

Det glädjer mig att läsa alla välformulerade och välunderbyggda kommentarer till detta spåniga inlägg. Instämmer till fullo i att Pierini är ute och cyklar på hal is. Att påstå att det är de svenska kungarna som byggt Sverige är som att credda Ceaucescu för att "han" byggde parlamentshuset i Rumänien.

Permalänk | Anmäl #28 Fritiof Mittbach, 2011-04-08, 13:14

Det är Svenska folket som har byggt upp Sverige - Kungarna har bara sugit ut folket!

Permalänk | Anmäl #29 Raimo Pesonen, 2011-04-08, 13:20

Först trodde jag att det här var ett skämt men det verkar det inte vara då det är så många som engagerar sig. Ni vet att diskussionen handlar om vems ansikte som är på en sedel? Banalitetens mysterier breder ut sig till helt nya höjder...

Permalänk | Anmäl #30 Axel Pettersson, 2011-04-08, 14:15

#18 Anders Björkman: Ja! Massa gulliga kattungar! :D

Men det är ju bra med Astrid Lindgren :D

Permalänk | Anmäl #31 celine hyl, 2011-04-08, 14:26

Under kungaväldet var Sverige ett europeiskt u-land. De kulturella insatser som ovan tillskrivits, exempelvis, Gustav III var ju, om inte helt så i alla fall till stora delar, rena plagiat av franska institutioner som akademin etc. Jag har inget emot lite kungar på sedlarna men isf ska vi inte ha några illusioner om att de representerar några större samhällsbyggare eller att de har något som helst att göra med vad som symboliserar dagens Sverige eller dess mentalitet. Snarare tvärtom, det är nationalistiska, hollywoodskimrande actionfigurer som symboliserar ett land med diamentralt skilda värderingar från det vi lever i idag. Dåtida kontext medräknad (Få länder har väl fört så många meningslösa och orättfärdiga krig med så många andra nationer som kungaväldets Sverige.).
Minns gärna vår historia men förvanska eller förvräng den inte. Nu är jag inte ens socialdemokrat själv men om det är samhällsbyggare och ansvariga för dagens Sverige som eftersöks så borde väl individer i kategorin Per Albin Hansson el. dyl. vara vad som eftersöks?

Permalänk | Anmäl #32 Styrbjörn, 2011-04-08, 14:29

Det här är en struntfråga. Egentligen. Jag tycker gott man kan respektera den kommitté som jobbat med frågan. Tro sjutton att alla inte tycker lika, men någon måste bestämma och låt då kommittén göra det. Vi kan väl inte ha folkomröstning i frågan...
Men får jag tycka lite så varför inte Birger Jarl, till skillnad från de andra var ju han den som formade Sverige till ett rike, ett land.

Permalänk | Anmäl #33 Viktoria Larsson, 2011-04-08, 14:45

@#33 Viktoria Larsson

Evert Taube, det kan jag faktiskt inte respektera. Inte Greta Garbo heller för den delen. Hade gärna bytt Evert eller Greta mot ex. Nobel eller Linné. Linné förtjänar att vara på någon lapp. Ingemar Bergman känns för övrigt lite slakt också...

Permalänk | Anmäl #34 strombes, 2011-04-08, 15:08

Förslag på ny 100-lapp: http://i51.tinypic.com/54ucn6.jpg

Permalänk | Anmäl #35 BERRABGURR, 2011-04-08, 16:32

Förslag på ny 100-lapp: http://i51.tinypic.com/54ucn6.jpg

Permalänk | Anmäl #36 BERRABGURR, 2011-04-08, 16:32

Allvarligt talat, vad är det här för tramsigt prat om "vanstyre" och "kungadiktatorer" som skall ha "tyranniserat" Sverige?

Sveriges kungar har varit mer tvungna och mer måna om att ha folket på sin sida genom historien än de flesta andra länders regenter. Deras styre har vidare utmärkts av ett jämförelsevis högt mått av duglighet. Hur tror ni annars att lilla Sverige ständigt och jämt lyckades hävda sig ute i det stora Europa?

Alla de krig vi utkämpade, i synnerhet under stormaktstiden, var dessutom till avgörande del försvarskrig där Sverige blev angripet av en koalition fientligt sinnade makter med Danmark i spetsen. Trots taskiga odds råkade segern dock nästan oavbrutet gå till oss.

Och denna stolta svenska historia som inte varit möjlig utan kvaliteten på våra kungar vill ni slänga på skräphögen?

Ledsen, men ni är faktskt både okunniga och lurade. I vilket annat europeiskt land uppträder den egna folket på samma stolliga och obildat fientliga sätt mot sig självt och sin egen historia?

Permalänk | Anmäl #37 Tussilago Kaprifol, 2011-04-08, 16:49

Var finns vetenskapsmännen, medicinarna, uppfinnarna och naturvetarna genom historien på våra sedlar? Utan dem vore vi fortfarande på afrikansk levnadsstandard. Men riksbanken/staten visar eventuellt prioriteringar man har och vad vi kan förvänta oss av framtiden. Det mesta är ju tramsigt. Den enda med internationell dignitet som även skulle glädja en internationell publik är ju Astrid Lindgren (åtminstone tyskarna). Ingemar Bergman och Birgitta Nilsson må vara hyfsat stora konstnärer men pfhh vilket trams att sätta dem på en sedel.

Permalänk | Anmäl #38 Calle Bengtsson, 2011-04-08, 16:57

Det här handlar om att upplösa Sverige. Det är bara ytterligare ett led i en lång strävan att beröva oss vårt fädernesland. Ett Sverige från före 1900-talet får helt enkelt inte finnas. Det finns för mycket som sticker ut och känna stolthet över i vår historia, så om folk kände till detta hade de aldrig slutat att vilja vara svenskar.

Till folk utifrån har det ju sagts att det var de som byggde Sverige och att Sverige och svenskarna inte förmådde något innan massinvandringen kom igång. Vi var bara ett fattgt land fullt av dynga och halm som alla krälade i. Verkligen, vad skulle vi ta oss till om det inte vore för muslimska bergsbönder och kameldrivare som kunde hjälpa os ur det värsta barbariet? Ja det är ju knappt så att vi själva ens fanns till!

Så för att ingen skall uppdaga lögnen och kanske hota en del utsatta gruppers självförtroende så blir det nödvändigt att avskaffa Sverige och den svenska historien.

Jag var faktiskt länge ganska förvånad över att kungar fortfarande tilläts på våra sedlar i detta politiskt korrekta land. Nu vet jag bättre. Jag hade ingen anledning att vara förvånad.

Permalänk | Anmäl #40 Tussilago Kaprifol, 2011-04-08, 18:25

Om författaren

"Jag är aktiv medlem av Centerpartiets Ungdomsförbund, student i klassiska studier vid Uppsala Universitet, rojalist, historieintresserad och anhängare av sunt förnuft."

Det där sista; varför framgår inte det i artikeln. Jag ser bara struntprat rätt igenom. Han, Karl Gustaf t.ex. skulle ha fått lämna läroverket bakvägen i stället för studentexamen om han varit en "vanlig kille" Så pass korkat var han och inte har det blivit bättre med åren.

Permalänk | Anmäl #41 Stig Svensson, 2011-04-08, 19:45

Nej du!
Du har inte fått en bokstav rätt, de svenska kungarna är inte ens svenska!
Sveriges rike är infekterat av frimureri som tog sin början runt 800-talet. Sedan dess har sverige aldrig varit riktigt svenskt eller fritt. Men borgarbrackor ser hellre till pengarna än sitt lands medborgare och sedan kallar de sig patrioter! Dessutom stöder kungen de oäkta judarna i israel som vill ha sitt land tillbaks. Då skall de åka till östra ryssland där de kommer från och låta de äkta judarna få tillbaka sitt land, och dessa kommer leva i fred med palistinier och kristna. Förbannad dikt att svenska konungar gjort annat än förslava och förskingrat de riktiga svenska folket. Skämmes för bövelen och tig om du icke torda orda sanning!

Permalänk | Anmäl #42 Nej du., 2011-04-08, 20:43

Men visst är det trevligt att Astrid Lindgren kommer att finnas just på 20-kronorssedeln?

Utöver sitt författarskap så blev hon ju känd för att behöva betala 102% i skatt på sina inkomster, dvs 20 kr utöver varje intjänad 1000-kronorssedel.

Det skall vi komma ihåg varje gång vi ser hennes ansikte på sedeln!

Permalänk | Anmäl #43 Per-Åke, 2011-04-08, 21:30

Svenska kungar: den ene säger att de "byggt landet", den andre säger att de "tyranniserat landet". Det kanske är möjligt med en mer nyanserad syn. Som tyranner betraktade är de flesta svenska kungar inte mycket att orda om. Och några kungar har bidragit till att "bygga landet". Gustav Vasa och och Karl XIV Johan är uppenbara exempel. Andra har väl varit mer destruktiva, men de flesta har varken gjort från eller till.

Signaturen "Nej, du" är rolig. Frimurare styrde landet på 800-talet...belägg tack!

Permalänk | Anmäl #44 Jörgen, 2011-04-09, 10:43

Vad är det som ska nyanseras?! Dessa gamla diktatorer och tyranner har inte byggt någonting överhuvud taget. Man "bygger" ingenting genom att plundra sina egna och andras medborgare, genom att föra plundringskrig eller genom att hindra vetenskaplig och ekonomisk utveckling.
Det är vetenskapsmän, uppfinnare, innovatörer, entreprenörer och kapitalister som byggt detta land, samt de politiker som varit kloka nog att bejaka detta genom att avskaffa sin egen makt.

Permalänk | Anmäl #45 John G-son, 2011-04-09, 12:17

John G-son: tveksamt om man kan använda ordet "diktatorer" på de svenska kungarna. Kungligt envälde rådde bara under Karl XI och Karl XII och även deras makt var i praktiken begränsad. Och jag står fast vid att vissa kungar bidragit till framstegen genom att uppmuntra utveckling inom jordbruk, industri och kultur. Gustav Vasa och Karl XIV Johan är exempel på detta.

Permalänk | Anmäl #46 Jörgen, 2011-04-09, 13:36

Ett alldeles utmärkt urval av riksbanken av kända betydelsefulla personer som framgent skall pryda våra olika sedelvalörer.Gamla kungar som härjat och varit maktfullkomliga har vi alldeles tillräckligt med i nutid i vår omvärld.Bäst är valet Greta Garbo,Astrid Lindgren och Dag Hammarskjöld.Vilka fantastiska personligheter som betytt oerhört mkt för Sverige på olika sätt.
Urdålig artikel.

Permalänk | Anmäl #48 Agneta Berglöw, 2011-04-09, 17:39

Tveksamt om Greta Garbo uträttat något för Sverige. Hon var ju framför allt verksam i USA. Astrid Lindgren har jag aldrig stått ut med, inte heller när jag var barn, men det handlar ju mer om tycke och smak. Nog tycker jag att urvalet är lite inställsamt och slätstruket.

Permalänk | Anmäl #49 Jörgen, 2011-04-09, 22:19

Huvet på spiken! Sveriges historia är dess konungars!

Permalänk | Anmäl #50 Jonas Segersam, 2011-04-09, 22:55

Det är en märklig upplevelse att läsa alla dessa mot kungahuset hatiska kommentarer som fullkomligt saknar historisk bottenkänsla.

Är det den svenska skolans verk, kanske? Är det vi ser de elever som klarade sig "bäst" igenom en process fet på mental konditionering men tunn på innehåll?

Hur skall man annars förklara inte minst resonemangens besynnerliga anakronismer?

Är det "lärarens politiska uppdrag", som det rentav heter i lärarutbildningen, som tyvärr har tagits på allvar i undervisningen?

Ja, jag är utbildad gymnasielärare.

Permalänk | Anmäl #51 Tussilago Kaprifol, 2011-04-10, 06:30

#16 Johan Edman:

Tack för länken till Björnssons artikel. Intressant läsning. Jag gillade den här passusen:

"Den enas historia är inte den andras lik. Det gäller mellan stater, men det gäller också mellan människor och grupper av människor. Uppfattningen om vad som har hänt är ofta densamma som vad vi vill ska ha inträffat. Mot historiemyterna har den kritiska historieforskningen erbjudit korrektiv och alternativ."

Jag tycker mig se exempel på ovanstående i både artikeln och i kommentarerna. Uppfattningen om kungarnas roll i landets historia ligger i helt linje med vad individen vill att kungarnas roll skall ha varit. En del önskar sig en sagoboksliknande historia fylld av hjältemodiga, kloka konungar som självuppoffrande lett landet med endast undersåtarnas väl för ögonen. Andra föredrar en äventyrsbok där rättskaffens rebeller från det förtryckta folket stått mot den despotiske tyrannens genuina ondska.

Högst sannolikt är ingen av myterna speciellt nära sanningen. Sanningen brukar vara lite för komplex för att göra sig som myt.

I själva sakfrågan tycker jag att det är befriande att vi nu skall slippa kungarna på våra sedlar. Historiekunskap som folkbildning har alltför länge handlat om att man skall kunna rabbla regentlängder och komma ihåg exakta årtal för vissa utvalda händelser som nästan alla hade med sagda kungars krig att göra. Att vi hade kungaporträtt på våra sedlar förstärkte bilden av att endast kungarna var viktiga. Sedan kan jag i och för sig tycka att de nya motiven är lite fåniga de också.

Permalänk | Anmäl #52 Joakim Bäckström, 2011-04-10, 09:01

Att ni alla inte skäms läs lite svensk historia så vet ni vad era kungar har gjort. Har ni hört talas om Guadeloupefonden? Det är just på grund av den Svenska kungar får deras apanage.

Sveriges Monarki får apanage på 120 mkr/år. De hjälper till med investeringar i sverige på över en halv miljard i dagens läge.

Sedan pratar ni alla om att kungarna är dåliga. Hur fan kan man ens våga att ta bort Gustav Wasa från 1000 kr Sedeln..

Patetiskt att svenska vänster är emot sitt lands historia och traditioner, samtidigt så är högern förvirrade liberalister....

tycker att många här är förvirrade. Hur fan kan man vilja byta ut Linné mot greta garbo? SERIÖST SVENSKAR VAKNA UR ERAN globaliserings dröm och inse att hålla sig autonoma är det bästa man kan göra... Om några år kommer Sverige införa euron säkert och då får vi se hur glada ni komemr vara... Sluta läs medias skitsnack om kungafamiljen och gör lite egen research innan ni snackar gojja... Jag som invandrare är en stolt Royalist och står bakom Svenska kungafamiljen...

Länge leve monarkin

Permalänk | Anmäl #53 Alioso, 2011-04-12, 12:43

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  4. Vänsterkristna försöker tysta oliktänkande
  5. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  6. Därför tolererar många skolor våldsbrott
  7. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  8. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  9. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  10. Så stoppar vi morden på kvinnor
  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  4. Modedieterna ger inte tillräckligt med näring
  5. Björklund bör be om ursäkt för attacken mot friskolorna
  6. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  7. Så stoppar vi morden på kvinnor
  8. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  9. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  10. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  1. Israeliska försvaret vill inte attackera Iran
  2. Iran: "Attackerar USA oss spränger vi Israel i bitar!"
  3. En provokation från terrorbombningarnas apologeter
  4. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  5. ”Hen
  6. Sverige måste stödja Israel i kampen mot den iranska bomben
  7. Vi riskerar fortfarande att förlora
  8. Israel har rätt
  9. Kriget i Gaza drivs av konflikten mellan Iran och arabstaterna
  10. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.