Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Nya sedlarna

Mattias Wallentin om Nya sedlarna

Bonnie Bernströms sedeltext hotar Folkpartiets trovärdighet

Ibland undrar jag vad jag gör i Folkpartiet. Imorse när jag läste Liberala Kvinnors ordförande Bonnie Bernströms  artikel på Newsmill om hur ojämställda de nya sedlarna är och att Riksbanken begått ett otroligt snedsteg som hade mage att ha män på de valörer med högre värde, trodde jag att vederbörande missat första april med någon dryg vecka. Det skriver Mattias Wallentin, specialist på borgerliga kvinnoförbund.


Om författaren

Engagerad i Liberala ungdomsförbundet (FP:s ungdomsförbund). Skrev mitt examensarbete inom statsvetenskap kring borgerligheten och deras kvinnoförbunds ideologiska hemvist i förhållande till olika typer av feminism.

 

Ibland undrar jag vad jag gör i Folkpartiet. Sporadiskt dyker det upp företrädare eller frågor som står så diametralt ifrån mina värderingar och världsbild att jag funderar kring vitsen på att stanna. Efter en stunds eftertanke står det dock klart för mig att det goda kraftigt väger upp det onda. Imorse när jag läste Bonnie Bernströms  artikel på Newsmill kring hur ojämställda de nya sedlarna är och att Riksbanken begått ett otroligt snedsteg som hade mage att ha män på de valörer med högre värde, trodde jag att vederbörande missat första april med någon dryg vecka.

Jag ställer mig lite frågande till Bernströms problembeskrivning. Är problemet könsfördelningen? Njaee inte riktigt. Inte heller är det det faktum att kvinnor dominerar de sedlar som används mest frekvent i vardagligt bruk som är problemet, utan att summan av de valörer män är representerade på överstiger summan av de valörer kvinnor finns gestaltade på. Om det här är vad liberala företrädare anser som en viktig del av jämställdhetskampen vill jag knappt vara med längre.

Jag vill diskutera riktig problematik kring jämställdhet, så som ojämställda löner, diskriminiering inom vårdnadstvister och våld i nära relationer med mera. Varannan damernas verkar inte fungera för Bernström, något förvisso i undertecknads ögon är positivt eftersom kvotering alltid är fel väg att gå. Istället anser Bernström att det gället att se "helheten" och bryta normer. Frågan är om detta görs på bästa sätt genom att kvotera valörvärde på svenska sedlar. Jag tror inte det. Att ha en intressant diskussion kring personerna som kommer att pryda våra sedlar är självklart välkommet men jag tror inte att man bör lägga för mycket värderingar i det. Jag tror inte att Riksbanken på ett konspiratoriskt, patriarkalt vis suttit och kalkylerat ut att nu skall minsann sedlarna män pryder skall värderas högre (i dubbel bemärkelse) än de som pryds av historiska svenska kvinnor. Nu tror förvisso inte Bernström heller att så är fallet, utan att Riksbanken velat göra gott. Dock blandar hon ihop päron och äpplen på ett mycket märkligt sätt.

Att relatera valörvärdet till jämställdhet är farligt ur två perspektiv sett ur undertecknads ögon. Dels riskerar det att förringa förtroendet för Folkpartiet i allmänhet och Liberala Kvinnor i synnerhet. Nu är det ju i och för sig Bonnie Bernström och inte jag som är ordförande för Liberala Kvinnor så självklart står det henne fritt att skriva vad hon vill eftersom LK är en separat förening. Vidare så anser jag att en artikel av denna karaktär dessutom flyttar fokus från riktig problematik kring ojämställdhet i samhället. Problematiska frågor Liberala Kvinnor oftast driver, vilket de självklart också skall ha heder för, även om jag inte alltid håller med dem i rekommendationer.

Hade artikeln kommit ifrån exempelvis Tiina Rosenberg, Gudrun Schyman eller annan radikalfeminist, som kan hitta ojämställdhet i ett vattenglas om de bara letar hade jag inte blivit förvånad men jag vill inte bli förknippad med den intellektuella ohederlighet som finns i Bernströms artikel.

Det handlar någonstans om att välja sina strider. För att säga något om sedlarna i fråga måste jag ju först säga att det är glädjande att det är en jämn könsfördelning som uppkommit utan kvotering och konstgjord andning. Få människor i Sverige är väl så folkkära som exempelvis Astrid Lindgren och Greta Garbo. Sen kan man ju alltid dividera vilka svenskar som är mest folkkära mellan exempelvis Dag Hammarskjöld och Zlatan, men det går nog att sammanfatta alla de som valts för sedlarna har vunnit vägen in till svenskars hjärtan på ett eller annat vis. Men det känns som en annan, trevligare diskussion, befriad från konstgjord jämställdhet. Därför uppmanar jag Bernström att välja dina strider, annars tappar vi liberala jämstäldhetskämpar förtroende.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34885

28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är väl enkelt egentligen: Feministerna kommer inte vara nöjda förrän sedlarna pryds av Eva Lundgren, Tiina Rosenberg, Margareta Winberg, Valerie Solanas och Ireen von Wachenfelt.

Inte ens borgerliga kvinnor, tydligen.

Permalänk | Anmäl #1 Sven P Andersson, 2011-04-07, 15:45

Bonnie Bernström gör förstås ett allvarligt logiskt felslut. För att veta hur jämställt detta förslag är måste man känna till den totala mängd sedlar i varje valör riksbanken kommer att ge ut. Med denna parameter känd kan man sedan beräkna graden av jämställdhet ned till kronnivå. Rätt ska vara rätt! ;)

Permalänk | Anmäl #2 Leif, 2011-04-07, 15:58

Facinerande att iakttaga den folkpartistiska falskheten i aktion. Nästan som det är valrörelse!

Taktiken som FP använder är att skicka fram människor utan mandat och utan stöd i partiet att skriva vad folk vill höra. Som deras utspel om invandringspolitik varje valrörelse.

Men! När folk duperats av de här små FP fotsoldaterna så struntar naturligtvis FP i vad de har sagt, det var ju bara småfolk, det behöver FP inte följa! Och så kör FP vidare med sina sverigefientliga, överideologiska, totalmoralistiska förslag, inte ens ett fotavtryck blir det av de förnuftets röster som av taktiska skäl släpps fram.

Vem tror ni har mest att säga till om i FP, någon som är
"Engagerad i Liberala ungdomsförbundet "
eller någon som är:
"ordförande i Liberala Kvinnor"?

Och tror ni att denne Mattias Wallentin skadar sin ställning i FP genom att tala emot ledningen? Ingalunda, detta är klassisk Folkpartistisk manipulation, förfinad under årtionden.

LITA INTE PÅ FP!

Permalänk | Anmäl #3 Martin A, 2011-04-07, 15:58

Om detta är nivån på "feminism" så som det uttrycks från källan, då börjar man ju undra om det snurrar åt rätt håll hos en del..
Som "mogen man" i varje fall till ålder, och kanske visdom, har man under åren fått lära sig att det finns tillfällen då det är lämpligt att hålla matluckan stängd.
Något Bonnie B även bort tänka på i detta fall.

Permalänk | Anmäl #4 Stig E-k, 2011-04-07, 16:02

Vad Bonnie Bernström inte fattar är att det är Astrid Lindgren som fått den mest prestigefyllda platsen genom att få sitta på tjugorna.
I USA sitter George Washington på endollarsedlarna och det beror på att det var den mest frekventa sedeln när det infördes.
Ulysses S. Grant sitter på 50 dollarssedlarna som är av högre valör men att han hamnat där beror på att han står lägre i rang än George Washington.
Det är inte sedelns valör som avgör rankingen här.
Jag håller med ett det är ledsamt att se denna tokfeminism i Folkpartiet. Jag tror inte Schyman skulle driva den här frågan som Bonnie Bernström gjort för hon är antagligen så klok så att hon fattar. Nu i betalkortens tidevarv så kommer vanligt folk knappt att komma i kontakt med tusenlappen varför det är lägre status att vara avbildad på den än på tjugan. En sån självklarhet fattar givetvis Gudrun Schyman

Permalänk | Anmäl #5 Lars Johansson, 2011-04-07, 16:06

Bonnie Bernströms artikel är symptomatisk. Folkpartiet är idag, jämte Sverigedemokraterna, landets mest populistiska parti.

Hennes artikel pekar på något som bör föras upp till diskussion, nämligen den feministiska lobbyns (eller kalla det "normen") förträfflighet vad gäller att konstruera patriarkatet där det inte finns. I vilken mån styr denna tendens vad som rapporteras i media idag? I mycket hög grad, tyvärr.

Permalänk | Anmäl #6 Joel, 2011-04-07, 16:06

Mynten då?! Det ser ut å va en gubbe på mynten. Har nån tänkt på de?

Permalänk | Anmäl #7 Anders Lindfors, 2011-04-07, 16:11

Ja helt klart är det som någon kommentator skrev tidigare, att när jämställdhet börjar diskuteras i sedelvalörer då har den överlevt sig själv för då är den verkliga jämställdheten ett faktum och kvar finns bara genusgalenskaper.

Nu har feministerna fastnat i gamla uppkörda hjulspår utan mening eller mål. De kör fartblinda fram och tillbaka och har inte ens vett kvar att inse vad det är för en skendebatt de håller igång.

Vilken är den vanligaste sedeln för ett barn? Tjugan förståsss. Fantastiskt att då sätta Astrid Lindgren på den så att alla barn kan få möjlighet att krama henne. Klokt tänkt av Riksbanken.

Permalänk | Anmäl #8 Christina Lundqvist, 2011-04-07, 16:25

Kontanter har krympande betydelse, när de här sedlarna släpps är Cash ännu mindre King än idag. Betalkorten som tar över kan man få designa själv om man vill. Hur ska The Bonnie Miss Bernström få till varannan damernas på dem? Det är en mycket större fråga. Tänk om folk sätter stora gubbrövar på dem!

Permalänk | Anmäl #9 Clam, 2011-04-07, 16:29

#7 Anders Lindfors, tar på ett förtjänstfullt sätt upp ett för nationen avgörande problem.

"Mynten då?! Det ser ut å va en gubbe på mynten. Har nån tänkt på de?"

Jag har nu tänkt på detta intensivt och mitt förslag till lösning är att alla mynt smälts om genast, med Kungen på ena sidan och Drottningen på den andra, det borde vara en självklarhet i ett jämlikt samhälle. En genial lösning om jag får säga det själv och jag ser fram mot stora belöningar från samhället, Nobelpris i ekonomi skulle sitta fint för denna heroiska insats för det jämlika samhället.

Det känns verkligen bra att vi skattebetalare betalar ca 16-17 miljarder för vår demokrati, politikerlöner, livstidspensioner, traktamenten, resor, partistöd, etc.

Permalänk | Anmäl #10 Johnny Andersson, 2011-04-07, 17:30

Det är väl ungefär som moderatväljare som undrar vad de har gemensamt med en person som Beatrice Ask - och med tanke på hennes höga position inom partiet frågar sig både det ena och det andra.

Permalänk | Anmäl #11 Peter Andersson 2, 2011-04-07, 17:53

För fullgod jämställdhet bör könsdelar av en kvinna vara avbildade
på ena sidan och manliga dito på den andra.
Finns det någon HBTQXZ-person där ute, som har ett bättre förslag?

Permalänk | Anmäl #12 Robert Pettersson, 2011-04-07, 17:57

Hade Bonnie Bernström haft minsta lilla verklighetsförankring i sin syn på feminism och jämlikhet så hade hon krävt att M skickade ut islamisten Waberi ur riksdagen annars så lämnar FP Alliansen.

Permalänk | Anmäl #13 Rufsen Olsson, 2011-04-07, 18:06

"Debatten" är symptomatisk för det post-liberala samhället. Breda medier upptar sin dagordning med icke-frågor, för att hindra de viktiga frågornas plats. Att bevittna detta spektakel från en position där min generation blir blåst på framtidsmöjligheter är ingen trevlig syn. Förr fanns det en falang inom Folkpartiet som stod upp för frihet, jämlikhet, solidaritet och rättvisa. Denna tycks vara ett minne blott. Det krävdes en revolution för att avskaffa slaveriet. Men tydligen bara en borgerlig reform för att återinföra det. Samtidigt som företrädare för dessa har mage att kritisera den "bristande jämställdheten" p g a några totalt irrelevanta sedelmotiv. Vilken verklighet lever ni egentligen i? Vems ärenden går ni? Den personliga integriteten försvann. Rättssäkerheten likaså. När avskaffar ni rösträtten?

Permalänk | Anmäl #14 Victor Palm, 2011-04-07, 19:48

Detta med att ha personer på papper är en känd tradition. Politiker på toarullen eller vissa feminister. Ja, alla som gör sig förtjänta av äran vare sig det är sedler eller rullar

Permalänk | Anmäl #15 Alvin Stoltz, 2011-04-07, 19:47

"Bonnie Bernströms sedeltext hotar Folkpartiets trovärdighet"

Rubriken måste vara ett missförstånd. Folkpartiet har ingen trovärdighet.

Permalänk | Anmäl #16 Leif D, 2011-04-07, 20:02

Jag vill nominera lykke Li´s porträtt på en framtida femkrona. Myntet ska dessutom vara klädd med en krage av något fluffigt material i paisleymönster.

Permalänk | Anmäl #18 Sven Stromitzky, 2011-04-07, 23:33

De som tagit fram förslaget, har ju uppenbarligen tänkt till. Vore intressant att höra hur de tänkt kring valörerna, detta har ju debatterats innan, redan när Selma hamnade på lägsta valören. Sedan kan man ju säga till de som är uttrycker motstånd mot en sådan enkel åtgärd som att byta plats på några porträtt uttrycker ett väldigt engagemang som bekymrar mig. Varför ett sådant motstånd mot en enkel åtgärd? En åtgärd som skulle göra att en fråga som väcker folkligt engagemang och är en viktig symbol visar på kvinnor och mäns lika värde?

Permalänk | Anmäl #19 Fatima Svanå, 2011-04-08, 06:44

Har du liberala värderingar har du absolut ingenting i folkpartiet att göra. Sök efter alternativ!

Permalänk | Anmäl #20 Carina Nilsson, 2011-04-08, 07:44

#10 Johnny Andersson, men drottning Silvia är inte statschef. Det går bara att ha en person på mynten, eftersom den andra sidan måste vara valören. Det kanske fungerar på sedlar, men platsbristen gör två personer omöjligt på mynt.

Annars så blir kronprinsessan Victoria, Drottning och statschef och kommer säkerligen att prägla mynten den dag hon blir regent.

Bonnie Bernströms artikel är så löjlig och irrelevant ur ett genus och jämställdhetsperspektiv att den helst av allt bör ignoreras.

Permalänk | Anmäl #21 Henrik Eriksson, 2011-04-08, 07:59

Den ända lösningen på detta enorma problem (ironi) är att inför ytterligare två sedelvalörer.
Låt säga en 1 SEK sedel med Zlatan. Då är totala Gubbvärdet 1251 SEK.
Det innebär att den sista sedeln måsta porträttera en kvinna för att på jämvikt i könsfördelningen, det självklara valet i detta sammanhang är såklart Gudrun Schyman. Sedelns valör skall vara 631 SEK för att hamna i jämvikt pengartvärdemässigt. Klart. Alla nöjda.

Permalänk | Anmäl #22 Martin G, 2011-04-08, 09:00

@joel

"Bonnie Bernströms artikel är symptomatisk. Folkpartiet är idag, jämte Sverigedemokraterna, landets mest populistiska parti."

Det här är inte på något sätt populistiskt. Det lär bara vara några procent av alla svenskar som inte tycker att Bonnie är en idiot efter detta utspel. Det här är i allra högsta grad ett idéolgiskt utspel vilket också är det enda jag uppskattar hos artikeln.

Jag tycker det är skönt om man kan driva frågor som man genuint tror på som inte direkt lockar väljare. Idag är både Aliansen och S inget annat en populister då de riktar sin politik dit det finns mest väljare att vinna vilket utan tvekan är medelklassen. S består dock av sånt inkompetent folk att det inte inte riktigt märks eftersom de är oförmögna att göra en analys av vad medelklassen vill se för politik.

V kör ju ändå rätt mycket politik efter sina ideologi, dock inte fullt ut, för om så hade varit fallet hade de än idag hade hetat VPK. Det hade lett till att de skulle mista sin plats i riksdagen och så trogen sin ideologi verkar ingen vilja vara.

MP kör sin miljögrej och sen kan de pussla ihop övriga frågor lite fritt efter någon verklighetsfrämmande hippie tänk.

För SD gäller ungefär samma sak, de har fått en fråga eftersom de andra partierna av någon anledning inte klarat av att vara tillräckligt populistiska inom invandringsområdet. Utifrån det här mandatet så plockar de ihop en en borgligg småkonservativ politik i resten.

I min värld innebär det att V är minst populistiska följt av SD och MP eftersom deras politik i alla fall är konsekvent med deras ideal i deras huvudfrågor. Sen att även de är populistiska i resterande frågorna spelar ingen större roll då det inte sker på bekostnad av deras idéoligi eftersom den inte dikterar något speciellt i de flesta andra frågor.

Permalänk | Anmäl #23 Viktor, 2011-04-08, 14:41

Du behöver genusanalys.

Permalänk | Anmäl #25 Dead_Lace, 2011-04-09, 20:51

Håller hela samhället på att rasa ihop fullständigt? Undertecknad har nu levt i 31 år och c:a två månader. Före idag har jag (vad jag kan minnas) aldrig tänkt på fördelningen av (bilder på) män respektive kvinnor på pengasedlarna.

Somliga (inte enbart Bonnie Bernström) bör skaffa sig ett jobb och/eller en hobby. De som hakar upp sig på sådana icke-frågor lär ha alldeles för gott om tid.

Permalänk | Anmäl #26 Claes Andersson., 2011-04-11, 06:09

#10:

"Det känns verkligen bra att vi skattebetalare betalar ca 16-17 miljarder för vår demokrati, politikerlöner, livstidspensioner, traktamenten, resor, partistöd, etc."

Ja så; har vi plötsligt demokrati nu? När infördes det? Tidigast för några minuter sedan, annars skulle jag veta det.

Permalänk | Anmäl #27 Claes Andersson., 2011-04-11, 06:18

Bonnie Bernström kommer aldrig någonsin mer att kunna uttala sig om någonting utan att vi lyssnare drar på smilbanden. Precis som Mattias skriver drar hon även ett löjets skimmer över Folkpartiet. Hon har gjort mer MOT kvinnor än en bataljon talibaner. Tack newsmill för att ni finns. Så alla dolda stollar med makt kan visa sin riktiga sida.

Permalänk | Anmäl #28 Thomas Eliasson, 2011-04-11, 10:07

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.