Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Socialförsäkringarna

Helena Rivière om Socialförsäkringarna

Att bita sig fast i sjukförsäkringen lockar mer än att arbeta

Jag skulle vilja säga att incitamenten för människor att hålla fast vid sjukrollen för att inte riskera sin ersättning är en stark förklaring till talet om "en havererad sjukförsäkring". Det skriver Helena Riviére, tidigare moderat ledamot av riksdagens socialförsäkringsutskott.


Om författaren

Helena Riviére var 2006 till 2010 moderat ledamot av riksdagens socialförsäkringsutskott.

Det forna enhetsprojektet Sverige spricker upp. Det händer saker när regeringen erbjuder medborgarna mer av äganderätten till den egna plånboken. Denna lilla öppning mot en större personlig ekonomisk frihet rubbar den gamla ordningen där staten ger och medborgarna själva är föremål för omsorg. Egenmakt är kanske inte bara ett ord när allt kommer omkring. Runt 1 700 kronor mer i månaden för låg- och medelinkomsttagare har blivit en verklighet som det blir svårt att backa från. Det tog några år för jobbskattereformen att slå igenom, men nu vet alla att det är regeringens förtjänst att de har fått påökt och den självklara slutsatsen är att det lönar sig mycket bättre att jobba än att inte jobba.

Denna enkla kil in i högskattesamhället är borgerlig politik. Jobbskatteavdraget är regeringens viktigaste insats, och den måste föras vidare, steg för steg, för att upprätthålla den lilla extra frihet som i förlängningen vetter mot ett mera civilt samhälle. Jobbskatteavdraget är incitamentet för arbetslinjen, och arbetslinjen börjar också ta skruv, men vi har väldigt mycket offertänkande att kämpa oss igenom för att på nytt få liv i den autonoma och ansvarskännande medborgaren. Årtionden av socialdemokratisk hegemoni försvinner inte så lätt. Inte heller förväntningarna på den goda staten.

Det är lustigt att befinna sig utanför riksdagen efter att ha varit del av den interna kulturen där. Riksdagen är liksom en anrikning av den goda statens bästa ambitioner. Alla riksdagsledamöter vill gott för alla medborgare, det är ju därför de är där, och det vore döfött att ifrågasätta medborgarnas syn på staten som alla goda gåvors givare. Jag blev överraskad över att i princip alla delade känslan av att inget problem var för litet eller för smalt för att riksdagsledamöterna skulle ge sig hän i kampen för att möta det bland alla de tusentals behov som kan hitta på att uppstå i det svenska vardagslivet. Det kunde vara inackorderingstillägg, obeställd reklam, konsumentskydd vid köp av flygbiljetter, ventilation av trapphus vid brand, vidareförsäljning av evenemangsbiljetter, arbetsmiljön för barn i förskolan, miljöanpassat resande i myndigheter, id-kortens utformning, reklam till barn, könsdiskriminerande reklam, självmord på internet, parkeringsfrågor, övergivna fordon, rekrytering av deltidsanställda brandmän, apotekens försäljning av teknisk sprit, sommarjobb för gymnasieelever, m m.

Jag har stor respekt för den höviska traditionen i riksdagen, liksom för konsten att tro alla om gott och viljan att hjälpa på alla sätt. Jag omvärderade många av mina egna tidigare något enögda samhällskritiska ståndpunkter och blev rätt god själv.

Men nu när jag är tillbaka ute i kylan igen kan jag fundera över de incitament för arbete som allianspartierna och regeringen står bakom. De är jättebra, absolut, de är steg på vägen mot en renoverad individualistisk svensk modell av ansvarskännande medborgare.

Men faktum är att incitamenten för somliga att bita sig kvar i sjukförsäkringen är ännu större. Det sägs att sjukförsäkringen är ett haveri, men jag delar inte den bedömningen. "Beviset" är främst ovederhäftiga artiklar i Aftonbladet, men också att så många återvänder till sjukförsäkringen efter att ha gjort en vända i introduktionsprogrammet på arbetsförmedlingen för att de sägs vara så sjuka.

Jag skulle vilja säga att incitamenten för människor att hålla fast vid sjukrollen för att inte riskera sin ersättning är en annan stark förklaring. Vissa förtidspensionärer som arbetat tidigare förlorar stort på att "utförsäkras" eftersom de samtidigt förlorar avtalspensioner och bostadstillägg. Detta gäller "utförsäkrade" från tidsbegränsad sjukersättning, som alltså inte har visat några tecken på tillfrisknande trots många herrans år i lugn och ro utan tidsgränser, men som bedöms ha viss arbetsförmåga.

Det gäller tyvärr också unga förtidspensionärer mellan 19 och 29 år. De får pengar, men det krävs väldigt lite av dem. Att ställa krav är osvenskt och "kallt" och att stryka medhårs är varmt och medkännande. Men kunde det uppstå något utrymme för lite sund skepsis mot alla svaga och trötta så skulle det troligtvis vara till gagn för dem.

Till dem som är så psykiskt bräckliga att de inte ens kan sätta på en kastrull med vatten skulle jag vilja säga: Lär er! Ni har allt att vinna på att försöka!

Med fortsatt sänkt skatt på arbete och normala krav på egenförsörjning i första hand kommer nog arbetslinjen att vinna över sjukförsäkringslinjen och därmed också en seger för moralen i en återupprättad svensk modell.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34834

45 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Herregud vad du är läskig Helena.

Först raljerar du (kanske motiverat) över alla små futtigheter riksdagsledamöterna håller på med, men sen håller du samma attityd till en av de mest centrala delarna av välfärden.

Hur kan man vad din ålder vara så kall och cynisk? Det finns människor som fuskar och är lata, visst, men det finns också många människor som är för sjuka för att kunna sköta ett jobb.

Själv är jag frisk och betalar massor av skatt. Att ta hand om de svagaste är en av de absolut viktigaste delarna av välfärdsstaten. Om vi inte har råd med det kan vi lika gärna lägga ner välfärdsstaten. Men det är klart, det är ju precis det du vill.

För övrigt är du sossarnas bäste vän. Kommer aldrig rösta på m så länge såna som du finns i partiet.

Permalänk | Anmäl #1 Jakob Jonsson, 2011-04-06, 15:21

Japp, det stämmer. Jag har sett många exempel på långtidssjukskrivna-förtidspensionerade som driver näringsverksamhet under själva sjukskrivningen, eller arbetar i familjeföretag.
Vad vi behöver införa är en gemensam skattefri ersättning som utgår till alla medborgare. Det skulle vara rättvist och befria oss från försäkringskassa, sjukersättning, akassa, socialbidrag, pension etc, många pappersvändare skulle befrias för nyttigt arbete.
Utöver denna grundersättning får naturligtvis riktiga försäkringar tecknas, eller om folk hellre sparar får dom göra som dom vill.
Alla måste ju ändå få ett existensminimum, så slopa byråkratin och ge alla detta existensminimum direkt på kontot varje månad.
Detta skulle spara enorma mängder oproduktivt arbete till ingen nytta.

Permalänk | Anmäl #2 TAGE UNIKSSON, 2011-04-06, 15:24

Hur många pensionärer mellan 19 och 29 år finns det!? Är denna hundradels promille av befolkning en stort samhällsproblem?

F.ö. lustigt att moderaterna kalla sjuka människor för "att inneha en sjukroll". De är alltså inte sjuka på riktigt...

Permalänk | Anmäl #3 Peter J, 2011-04-06, 15:28

Jamen, vad ska man göra om man har ett jobb man inte trivs med men ha svårt att hitta ett bättre jobb och samtidigt ha ett hus som behöver renoveras?

Incitiamentet att bli långtids, hel- eller deltidssjukriven för "stressyndrom" är ju gigantiskt och ingen läkare kan ifrågasätta diagnosen som man ställer själv.

Stressyndrom är ett 100% säkert sätt att bli långtidssjukskriven och dessutom kan man förstås inte omskolas eller jobbprövas. Det går inte att förlora och arbetsgivaren förlorar inget för staten står ju för sjukersättningen efter ett kort tag.

Sjukförsäkringen måste avvecklas efter en tid och den "sjuke" hänvisas till samma ställe som alla andra som inte arbetar om systemet ska upplevas som minsta rättvist.

Folk ska inte ha olika mycket pengar i bidrag för att inte arbeta, år efter år efter år.

Permalänk | Anmäl #4 Bo T, 2011-04-06, 15:37

Wow. Snacka om total respekt för de sjuka.

Tänk om M kunde jaga sina egna skattefuskare som står för 100-faldigt mycket större fusk än de som fuskar med sjukförsäkringen.

Permalänk | Anmäl #5 DanielKvist, 2011-04-06, 15:39

Har du ett litet uns av empirisk grund såsom någon rapport eller utredning som ligger i linje med din beskrivning Helena? Kan du påvisa att det svenska sjukförsäkringssystemet skapar inictament för att människor ska "hålla fast vid sjukrollen" eller TYCKER du bara att det är så.

Egentligen är min fråga retorisk för jag vet att du inte har ett uns underlag för dina tankar annat än din egen personliga hållning. För med en gnutta färsk akademisk kunskap i ryggsäcken skulle du vara medveten om att du för fram en hållning som saknar empirisk grund.

Det Per säger om Pål säger mer om Per än om Pål, har du förstått vad det betyder? Dina åsikter deklarerar allt om vart du står men säger inget om den svenska sjukförsäkringens status.

Verkshöjden, både den akademiska och den idémässiga i det du skriver är så låg att den i dagsläget inte bara ruinerar ditt eget rykte utan skapar också olustkänslor inför den plattform som väljer att publicera dina åsikter.

Skärpning Newsmill!

Permalänk | Anmäl #6 Sonkei Utterlat, 2011-04-06, 15:47

Helena Rivière har rätt. Innan de nya reglerna kom var fusket inom sjukförsäkringen monumentalt. Det har blivit mycket bättre men fuskas fortfarande och inte i så liten utsträckning heller.

Däremot är det naturligtvis beklagligt när VERKLIGT svårt sjuka människor ska ut och söka jobb. Det måste till bättre kontrollåtgärder för att skilja simulanterna från de verkligt sjuka. Men har vi råd?

Att välfärden monteras ner, sakta men säkert, märker fler och fler. I stort sett verkar det bara vara "nysvenskar" som är immuna mot nedskärningarna. Dessa åtnjuter som bekant 60 000 miljoner kroner varje år i bidrag. Med regeringens överenskommelse med MP lär dessa kostnader skena iväg ordentligt.

Vad ska hända med oss "pursvenskar" om vi blir sjuka, när välfärden som våra förfäder byggt upp så effektivt raseras? Vad händer med oss när vi blir gamla? Fundera på det ett tag.

Permalänk | Anmäl #7 John D, 2011-04-06, 16:04

Ber att få instämma med #6 Sonkei. Det är riktigt ruggigt att stöta på en så intellektuellt undermålig artikel och inse att den är skriven av en erfaren riksdagsledamot. Detta är bara insändargnäll av vulgäraste slag. Ingenting för Newsmill.

Permalänk | Anmäl #8 Clam, 2011-04-06, 16:08

"Alla riksdagsledamöter vill gott för alla medborgare, det är ju därför de är där, och det vore döfött att ifrågasätta medborgarnas syn på staten som alla goda gåvors givare." Är du ironisk, Helena?? Du kan väl inte på allvar mena att staten är god?? Den är den största tjuv som någon sin funnits å anser själv att den får göra saker som ingen annan får (sälja sprit t.ex), å beskattar arslet av dom som jobbar till förmån för dom som inte jobbar men mest till förmån till sig själva som politiker och byråkrater. Goda...? Nja...keep on dreaming about it!

Permalänk | Anmäl #9 Simon, 2011-04-06, 16:53

*sucka* orkar inte ens läsa allt... tycker vi ska bojkotta Helena helt! Den dagen du själv blir sjuk och beroende av andra så lär du blogga på ett helt annat sätt!

Permalänk | Anmäl #10 Vonna Lindström, 2011-04-06, 17:06

Så synd Helena för dig som sjunger jobbskatteavdragets lov att du själv inte får del av det då du är pensionär. Svider lite.. Jag har väntat på din nästa artikel i serien "Jag tror att alla myglar".

"Jag omvärderade många av mina egna tidigare något enögda samhällskritiska ståndpunkter och blev rätt god själv". skriver du om dig själv om tiden i riksdagen. Så synd att det inte gäller längre, att du är god alltså.

Nu tror du ju folk myglar trots att de blivit utskrivna från sjukförsäkringen, varit en vända på Arbetsförmedlingen där det konstaterats att de är för sjuka för att arbeta. Varpå de hamnat hos Försäkringskassan igen.

Då kommer du och skriver folk på näsan att de har större incitament att vara i en sjukroll än att arbeta. Tror du inte på myndigheterna heller Helena? Att du inte tror på människorna har ju länge varit uppenbart.

För övrigt är de där 1 700 som du är så stolt över för länge sedan uppätna av högre elpriser. Så var det med det incitamentet.

Bo T: Att döma av din senaste inlaga är du långtidssjukskriven till 100%. Så lätt som det är att bli det.

Permalänk | Anmäl #11 Bror Viktor, 2011-04-06, 17:09

Ja, du har så rätt. "Det lönar sig bättre att jobba än att inte jobba." Just därför skulle många så gärna viljakunna jobba. Många har mycket "offertänkande att jobba sig igenom" innan de kommer dit, dock. Tycker du, Helena Riviere, att de skall sluta springa på onkologen och istället söka sig en terapeut som kan hjälpa dem med offertänkandet? De flesta vill inget hellre än att sluta "bita sig kvar i sjukförsäkringen" och sin offerroll - sjuka läkare, affärsbiträden och advokater ser sig hellre som ambitiösa och ansvarstagande människor. Men under en krävande behandling som expertläkarna ofint nog inte kan ge ett slutdatum för, till skillnad från experterna på f-kassan, ligger de under medicinsk behandling, och kan inte annat. Om de som kan arbeta får 1400 kr. mer i sin plånbok gör det cancerpatienterna inte friskare, hur mycket de än vill och kämpar med sin attityd. Det som i praktiken händer, är att de ett visst datum skickas ut i åtgärd eller i arbetssök - gott och väl, OM de är friska då. Om inte - erkännes att de såsom parasiter på samhällskroppen genom att vilja behålla bostad och ett drägligt liv, inskränker de arbetandes "äganderätt(en) över den egna plånboken." Det är klart, att de som tjänar ihop sina pengar själva, inte skall avstå sina extra bonuspengar till en som hellre ligger med dropp i en sjuksäng och påstår sig vara "så sjuk".
Jag är så tacksam för Helena Rivieres ögonöppnare - de skattepengar jag betalat i tron att de kommer att hjälpa den som mest behöver dem; kanske mig, kanske någon annan, kommer hädanefter att delas ut till dem som minst behöver dem. Själv skall jag gnugga ögonen och vakna ur min dröm om ett gott samhälle, likt Helena Riviere som plötsligt insåg att hon "blev rätt god själv". Om detta är Regeringens Goda sida... hur ser den Onda ut?

Permalänk | Anmäl #12 Sjuk?, 2011-04-06, 17:14

Varför har så många så svårt att förstå att försäkringssystem både måste ge trygghet och samtidigt vara konstruerade så att de inte missbrukas?

Socialdemokraterna har i alla fall lyckats göra svenskarna bidragsberoende måste man säga.

Bidragsknarkandet är tydligen så utbrett att människor får värsta ångesten och aggressioner bara av att tänka tanken att ett bidrag regleras.

12% av assistansersättningen går till kriminella människor som missbrukar systemet av ren girighet. Tänk på det, alla ni som vill ha bidrag på beställning...

Permalänk | Anmäl #13 Bo T, 2011-04-06, 18:54

Bästa artikeln på Newsmill just nu Helena!

Permalänk | Anmäl #15 John Lundaahl, 2011-04-06, 20:27

Varför är vissa bidrag så hemska och fula medans andra inte är det.
En människa i fas3 som får ut 5000kr i bidrag för sitt arbete är en lat parasit medans dennes "arbetsgivare" som får samma summa i bidrag anses göra en samhällsinsats.
En moderat politiker som får ut en hög pension anser sig bättre än en människa som gått i pension tidigare eller som bara tillfälligt inte kan arbeta.
Varför är det fel att få bidrag till att överleva men helt ok att ta emot bidrag för att renovera sitt lyxkök eller slippa städa sin egna toalett?
Jag förstår inte riktigt...kan någon förklara för mig?!

Permalänk | Anmäl #17 Nelly, 2011-04-06, 21:48

Jag begriper inte varför jag eller någon annan egentligen bryr oss om att ens läsa ännu ett av Helena Rivières världsfrånvända alster. Sjukförsäkringen har statistiskt visat sig vara ett fiasko, så varför biter hon sig kvar i sin villfarelse att en massutförsäkring utan resurser för verklig rehabilitering skulle generera någon form av samhällsnytta?
Vem som är sjuk eller inte, hur deras tillstånd bör behandlas och liknande skall bedömas av läkare med specialistkompetens insatta i just det fallet; inte av avdankade politiker utan någon bevislig kunskap i vare sig medicin, vetenskaplig metod eller argumentationsteknik.

Permalänk | Anmäl #18 Myötähäpeä, 2011-04-06, 22:01

# 13 Bo T. Hur svårt ska det vara att förstå att sjukförsäkringen är en FÖRSÄKRING och inget bidrag.

Permalänk | Anmäl #19 Blomfrun, 2011-04-06, 22:18

Till dem som är så psykiskt bräckliga att de inte ens kan se skillnaden mellan förstånd och och pennförande handens galenskap skulle jag vilja säga: Lär er! Ni har allt att vinna på att försöka låta bli pennan!!

Permalänk | Anmäl #20 kafka, 2011-04-06, 22:23

Bästa Helena.
Jag förstår tanken.Och den vad säkert god MEN hur i hela friden kan ni begära att vi ( Svenska folket ) ska stå på egna ben,när vi blivit innvaggade i en falsk försörjning av socialdemokraterna??

Permalänk | Anmäl #21 politiktrött, 2011-04-06, 23:05

#19 tomato tomato, potato potato. För mig är en försäkring någonting frivilligt jag väljer att köpa själv. Inte påtvingas av staten.

Permalänk | Anmäl #22 Mikael, 2011-04-06, 23:12

Decennier av ett Sverige styrt av det maktfullkomliga socialdemokraterna som för att få behålla makten gjort svenska folket till en av världens mest bidragsberoende folk oavsett arbete och allra helst för de som inte vill eller känner sig sjuka i överkant, jämt, för att arbeta, de hamnar i svår koma med tanke på ett uns av eget ansvar till försörjning.

En typisk svensk har sett staten som försörjare och arbetsplats, därför föraktet för egenföretagande OM de lyckas. Inflyttade kulturer tar för självklart att vara sitt eget företag OCH ofta arbeta med sin kiosk, restaurang, ja vad det nu är, nästan dygnet om OCH med hela familjen inblandad

Vem vill ha tillbaka det okontrollerade bidragssamhället som sköt skatterna i oanade höjder för de som bidrog med arbete.
Tror någon att sosseriets nya löften om mer till alla som inget har, en politik de misslyckats med de sista 70 åren nu med ord utan verklig tankeverkstad i ekonomi ska göra "alla lika rika".

Permalänk | Anmäl #23 Pia "Vilda" Nordin, 2011-04-07, 00:02

det är tragiskt att läsa denna artikel.jag önskar alla er som tycker på detta sätt som helena att ni själva blir sjuka med svår värk -psykiska problem-utmattade till bristningsgränsen.sen bör ni hamna i systemet med arbetsgarantin och bli utnyttjade av olika företag under några år.sen tror jag inte artikeln skulle vara den samma.det är inte konstigt att vi sjuka tappar tron och orken och inte vill leva till slut.det beror på sådana människor som dig helena

Permalänk | Anmäl #24 gudrun loftbring, 2011-04-07, 07:01

Pia Vilda är det nått som skapar förakt mot företagare så är det dettta system med att skicka ut gratis personal i fas1,2 och 3 i trean får företaget dessutom ett bidrag för att ta emot bidragsarbetaren. De som utnyttjar detta system ser jag som giriga bidragsparasiter som jag så fort jag får minsta vetskap om att sådan har skett bojkottar.

Permalänk | Anmäl #26 susanna svensson, 2011-04-07, 08:35

helena tack för dina art. fortsätt skriva många och länge, det kommer definitivt att gynna alla andra partier i nästa val.

sedan så behöver man faktiskt inte vara speciellt sjuk för att inte klara AFs hantering av individen eller tempot på arbetsmarknaden, det är därför de är sjuka (gäller väl stressjukdomar i mycket hög grad). helena hur vore det om du granskade hanteringen av sjuka när de befinner sig hos FK,AF och coachföretagen samt i de olika åtgärder de blir kommenderade till i stället för att tro att det är individens fel. sedan måste någon tala om för dig att bli inskriven hos AF leder inte till jobb. men om du tror att du själv klarar pysselsättning med byte av pysselsättning varannan månad på 3000 kr i månaden i 7år för att sedan tappa ersättningen till noll så tycker jag att du genast skall skriva in dig i AF och be om att få samma ersättning som utförsäkrade sjuka och samma behandling. sedan har du rätt att uttala dig.

Permalänk | Anmäl #27 carina jällbrink, 2011-04-07, 08:57

Kära du!!
Har du någonsin fått din diagnos för psykopati bekräftad av en läkare....
Du är utan känslor,utan empati, och utan verklighetsförankring...tre diagnoskriterier för denna psykiska sjukdom.

Jag önskar dej inget gott, jag önskar dej samma helvete som min dotter tillsammans med så många andra ME/CFS patienter går igenom. Hon har sedan 17 års ålder kämpat emot en kronisk sjukdom...först för att få sin diagnos, sedan för att få behålla rättenatt behålla sin diagnos (FK godkänner inte diagnoser från specialistläkare Gottfrieds) Rätten till att i lugn och ro få skapa sej ett värdigt liv, finna sin optimala hälsa, sin sjukdom till trots. Hon ges inte en chans, hon ska arbetstränas.....snart till döds. Bara för att få konstaterat att hon förmodligen inte kan arbeta igen....någonsin. Vilket är en orättvis dom då hon inte ens har en chans att hämta sej, finna acceptans ....då all hennes energi går åt till att klara sej ekonomiskt och läkas från alla de övergrepp FK kommer med. Människor samt diagnoser är olika, man kan inte göra tidtabeller på sådant.
Jag förbereder just nu en anmälan i sak. Nästa man på listan är du...men som tidigare sagts...du är sossarnas bäste vän. Ingen kommer att rösta på ett parti med personer som du i beslutsfattande position. Du är ett problem som löser sej själv..
Och när du gnäller för att ingen lyssnar på dej så borde du kanske tänka efter vad det är du säger , varför din trovärdighet anses låg...Man kan inte lita på psykopater!!

Ovänligen
Jane Hansson

Permalänk | Anmäl #28 Jane Hansson, 2011-04-07, 10:04

Jag måste verkligen hålla med Helena.Problemet är stort. känner flera människor som har "såsat"runt på sjukbidrag m.m. detta gäller även i hög grad missbrukare och kriminella. Dessutom känns flera av de hatiska kommentarerna riktigt otäcka. Människor kan vara så gemena.

Permalänk | Anmäl #29 Karl Martell, 2011-04-07, 12:46

Din syn på människan blir tydlig. Det är en syn som hör hemma i början av 1900-talet då de beuttna inte ansåg att alla människor hade lika värde.
Borgarna motarbetade i det längsta rösträtt till alla och inte bara de som hade egendom och hög inkomst. Det här måste vara samma andas barn. Misstron på att de sjukskriva intar en sjukroll för att få behålla ersättningarna. Jag frågar Dig. Vem vill vara sjuk istället för att arbeta. Inte är de många ska Du veta. Jag har under mina 45 yrkesverksamma år inte stött på ngn. Däremot har jag träffat på de som trots värk i rygg och leder ändå går till sina jobb fast de borde vara hemma. Din misstro till människan är skandalös fast ni borgare ständigt talar om att ni tror på människan kraft. Det visar Du inte på ngt sätt i Din artikel
Dina åsikter hör inte hemma i dagens Sverige.

Permalänk | Anmäl #30 H Civic, 2011-04-07, 12:53

du e sjuk i huvudet

Permalänk | Anmäl #31 arne borgmalm, 2011-04-07, 13:33

Allvarlig sjukdom... Smaka på ordet. Vad väcker det för associationer hos dig som läser detta? Vad ingår i din föreställningsvärld? Är det specifika sjukdomstillstånd/diagnoser som betecknas allvarliga? Eller är det följderna som gör sjukdomen allvarlig, eller är det olika beroende på sjukdom? Vi människor har kunskaper om än det ena än det andra och alla har ju "sina" områden där de är mer belästa. Vi bygger föreställningar kring diverse ämnen utifrån den kunskap vi har, uppblandat med både fördomar, egna erfarenheter och vi påverkas av vad andra människor tycker och tänker och anser sig veta. Det gäller mig, och det gäller dig.

Att vi har en tendens att bli misstänksamma när en person säger sig ha en sjukdom som inte syns för blotta ögat är ju inget nytt. Tyvärr finns det, och har alltid funnits sjukdomar som först under en lång period är sk uteslutningsdiagnoser. Det är dessa sjukdomar som man helt enkelt inte hittat det perfekta testbatteriet för ännu. Vissa provsvar kan ge ledtrådar åt endera hållet, men man får inget entydigt svar genom att läsa av proven. Då blir patientens sjukdomshistoria viktig. Problemet är ju att en påläst och skicklig skådespelare skulle kunna lura läkaren. Hur många gånger har man inte hört att människor med utmattningssyndrom, kroniskt trötthetssyndrom och depression är simulanter? Trots att dessa sjukdomar ger enormt lidande. Det intressanta är ju att, i alla fall när det gäller utmattningssyndrom och depression, så är det bara lekmän som tjafsar. Läkarna är helt på det klara med att dessa sjukdomar existerar. Tyvärr anses fortfarande me/cfs vara en icke-existerande sjukdom av läkare i Sverige. Men inte i övriga världen. Märkligt, är det bara svenska läkare som kan nåt? Emellanåt diskuterar läkarna om man inte skulle ta och kolla upp dessa sjukdomar lite till för att, så att säga, göra diagnoserna mer avgränsade och tydliga. Och sådanna diskussioner är viktiga eftersom det är då man kanske till slut hittar "det perfekta testbatteriet" och dessutom bättre kan välja mellan de behandlingsalternativ som finns för alla dessa uteslutningsdiagnoser. Och kanske ökar andelen tillfrisknade då? Hoppas hoppas.

För inte så länge se hade man inte tillräckliga kunskaper om M.S för att veta vilka tester man skulle göra och hur svaren skulle tolkas och M.S var då en uteslutningsdiagnos.

Vetenskapen går tack och lov framåt, oavsett om sånna som Riviére bråkar eller inte och inom en snar framtid kommer några blodprov och röntgen/skanner eller liknande kunna visa att en person har ett utmattningssyndrom eller t ex me/cfs. Två diagnoser som nu ifrågasätts av gemene lekman. Och som idag är uteslutningsdiagnoser.

De gånger jag träffat på personer som i hela sitt liv varit kärnfriska och aldrig haft besvär med psykisk ohälsa och som sedan drabbas av utmattningssyndrom eller stressframkallad depression, de gångerna har det varit lätt att hålla sig för skratt. Ofta skäms personen ifråga, både över att vara sjuk, men också för de attityder de har haft gentemot "utbrända" och de blir väldigt rädda för att inte bli betrodda. De kommer träffa på en och annan som rätt upp i ansiktet påstår att de bara inbillar sig, eller medvetet fuskar. Och på varje som är rak och påstår något sådant så kommer det finns ett tiotal i bekantskapskretsen som tyst håller med. Kvar blir en liten klick människor som väljer att tro på sin vän som drabbats så hårt.

Om de utbrända är vår tids hjältar, som en tidigare artikelförfattare här på Newmill skrev, så är dessa stöttande och trogna vänner hjältarnas vapendragare.

Slutligen. Jag förstår att man kan vara misstänksam mot personer som säger sig vara utbrända eller ha någon sjukdom som man inte kan "bevisa" med blodprov och röntgen. Det i sig är inte så konstigt. Vi har inte utvecklats till att bli det intelligentaste djuret på jorden genom att enbart vara godtrogna. Men vi får komma ihåg att vi blev det mest intelligenta djuret på jorden också för att vi har inlevelseförmåga. Vi behöver använda båda dessa förmågor parallellt.

Med vänliga hälsningar Malin idag med en temp på 38,3 grader C. Hoppas de listar ut varför jag har sån feber hela tiden. Nu har jag haft den i fyra månader med tillhörande influensakänsla.

Permalänk | Anmäl #32 Malin Hellström Dahlström, 2011-04-07, 13:41

Hej Helena,

Jag ogillar personangrepp men i det här fallet är det befogat, eftersom du spyr ur dig den ena osanningen efter den andra. Plus att du spottar på människor som är SJUKA eller ARBETSLÖSA. Din människosyn är vidrig, helt utan empati eller förmåga att sätta sig in i andra människors situation. Det finns ett namn för personer som är som du: psykopat. Här har du en länk som jag tycker du ska studera noga: http://www.psykopat.se/psykopat.php. FÖRSÖK iaf att ta till något av det som står där.

En sak till: "Jag omvärderade många av mina egna tidigare något enögda samhällskritiska ståndpunkter och blev rätt god själv." Om du kallar dig själv GOD nu, så har lägger du in en helt annan värdering i ordet "god" mot gemen man.

Må du bli sjuk, bli fattig och ensam och lära dig hur det känns när människor som du spottar dig i ansiktet och kallar dig för lögnare.

Permalänk | Anmäl #33 Nele Read, 2011-04-07, 14:48

Synen på människor i nöd och sjukdom Är under all kritik. Det finns nåt som heter VärldsHälsoOrganisationen . Här i detta land finns en OhälsoOrganisation Som ägnar sig åt Psykosocialt förtryck för dom sjuka och utsatta . Stor human skandal ! Så långt ifrån empati och säkerhet man kan komma. Mycket obehagligt och otäckt.

Permalänk | Anmäl #34 Marilyn Wahlberg, 2011-04-07, 17:49

Sjukförsäkringens "hemska avarter" som ställer de "mest sjuka" utan ersättning är gravt överdriven och media är duktiga på att utelämna de kriterier som gjort att en och annan blivit utan ersättning. Som att personen ifråga inte ens har rätt till ersättning från Försäkringskassan pga företagande utan anmälan om inkomst till kassan.
Som ett exempel.

Dessa personer vid sjukdom och helst om de är på något vis "kändisar" gör sina "tycka synd om artiklar" i pressen som bredvilligt gör stora rubriker kring en från Försäkringskassan självklar hantering av ärendet och på inget vis felaktigt.

DumDum läser in vad den vill och en tidning som exempelvis Aftonbladet, som är duktig på att utelämna fakta så DumDum tror att ett sosseri är lösningen på allas bekymmer.

Vägen till politisk makt är outgrundlig för den maktlystne och vägen dit görs möjlig för att DumDum tror på allt som skrivs, tänker inte kritiskt och har en undermålig utbildning. Mest i ekonomiskt flexibel och analysvärdigt tänkande.t

Permalänk | Anmäl #35 Pia "Vilda" Nordin, 2011-04-07, 19:38

Det är hemskt att Helena tros företräda Moderaterna när hon yttrar sig här. Vid kontroll med Moderaternas organisation har jag fått besked att Helena endast representerar sig själv. Att hon använder sin gamla "yrkestitel" och att hon "VARIT" ledamot av socialförsäkringsutskottet. Detta skall inte tas som intäkt för att hon har någons mandat att föra talan än sitt eget.
Hon gör det dessutom på ett sätt som skrämmer mänskligheten både sjuka och friska. Hennes brist på empati och människokännedom gör det rent beklämmande att ta del av det hon framför. Man kan tycka att det vore dags att sätta punkt för hennes ageranden men hon ger ju ändå upphov till debatt och kanske att en och annan verkligen börjar sätta sig in i vad det handlar om, vilket är till gagn för hela systemet.
Det finns idag ingen inom den aktiva politiker världen som har sån brist på känslor som Helena och det är ju en väldig tur det.

Permalänk | Anmäl #36 Stefan Ericson, 2011-04-08, 01:44

Jag behöver absolut inte läsa Aftonbladet för att inse att Sverige numera är ett land där sjuka och arbetslösa inte längre kan lita på de FÖRSÄKRINGAR man en gång förskansat sig genom att avstå från t.ex. löneökningar. Plötsligt kallas dessa pengar för bidrag och de som har det lite bättre ekonomiskt sett, anser att det är just dom som snuvas på pengar för att betala bidrag till alla lata människor som låtsas vara sjuka och som struntar i ett skaffa sig ett jobb. Jag förstår inte var denna misstro kommer ifrån. Beror det på att ni är så vana vid att mygla och roffa åt er att ni automatiskt tror att alla andra är likadana? Ta er en liten trip ut i den verklighet som tusentals människor i Sverige lever varje dag så att just DU ska kunna åtnjuta din stigande ekonomi. Öppna ögonen och försök att sätta dig in i andras faktiska situation.

Permalänk | Anmäl #37 Nele Read, 2011-04-08, 11:14

Helena jag tror man ska vara lite försiktig med att tro att alla andra människor fungerar som man själv gör...

Med vänlig hälsning
Henry Ascher

Permalänk | Anmäl #38 Henry Ascher, 2011-04-08, 17:03

#35
pia du har tydligen väldigt dålig koll på vad den nya sjukförsäkringen innebär och hur den slår på ganska många individer. men om du bemödat dig och läst fler inlägg än ditt eget så hade du förstått hur illa det är, det finns säkert fler inlägg som du kan lära av utan att öppna aftonbladet.

just gällande ekonomi så har du helt fel, ett system där allt fler hamnar mellan stolarna och inte blir berättigade till inkomst i nivå med socialbidrag är inte lönsamt i längden, det innebär att personen måste söka andra vägar och blir sjukare. ett dåligt fungerande socialförsäkringsystem är dyrt i längden då färre personer klarar att komma tillbaka.

Permalänk | Anmäl #39 carina jällbrink, 2011-04-09, 13:16

Syftet med nuvarande sjukförsäkring har ingenting med tillfrisknande att göra. En handläggare på FK jag samtalade med för några veckor sedan, menade att en del kanske klarade att jobba 75% och då valde att gå ner i tid själva. Jag frågade då om det var den långsiktiga planen, att få människor att ge upp och lägga sig på en lägre nivå trots att arbetsoförmågan berodde på sjukdom eller skada.

För en person som är ensamstående o t ex har barn att försörja, kanske detta inte fungerar ekonomiskt. Utan den personen jobbar ändå trots att hälsan tar stryk.

Man undrar vilka som ska betala dessa konsekvenser av den här reformen. Tänker också på alla som förlorat en anhörig i döden då pressen som "den kärleksfulla utförsäkringsanordningen" sätter på de sjuka leder till att denne/denna ger upp.

HR menar att det är av omtanke regeringen skapat den här reformern. Ung som att en del menar att "den man älskar agar man". Speciellt religiösa människor menar att Gud sagt att man ska aga sina barn. Att den som inte älskar sitt barn håller tillbaka tuktans käpp.

Med HR:s resonemang skulle detta innebära att de föräldrar som slagit ihjäl sina barn helt enkelt älskade ihjäl dem. På samma sätt som att den här regeringen älskade de sjuka så mkt att de drev dem i döden...För den här reformen har lett till självmord. Särskilt bland de psykiskt sköra, dem som HR tycks förakta mer än någon annan grupp....

Permalänk | Anmäl #40 Sanna, 2011-04-10, 01:46

Helena Riviére verkar ha tagit som sin livsuppgift att förfölja sjukskrivna och förtida pensionärer. Jag tänker inte kommentera dessa cynismer, det har har andra redan gjort på ett förtjänstfullt sätt. Jag nöjer mig med ett par reflexioner. Varför är Helena Riviére föra detta riksdagsledamot. Moderaterna tycks inte uppskatta hennes engagemang. Kan det vara för att hennes tankegods anses alltför frånstötande och vulgärt? Och varför Newsmill när det finns borgerliga medier med betydligt större genomslagskraft?

Permalänk | Anmäl #41 Bosse Johansson, 2011-04-11, 21:36

Ärligt talat, det går ju inte att ta tanten på allvar. Hon är som en seriefigur. Hon hade nog passat bra i Tyskland eller Sovjet på 1930-talet. Det finns ju en anledning till att hon är FÖRE detta och inte nuvarande.

Jag tycker nog mest synd om tanten som måste vara lite märklig även för De nya Moderaterna. Hon är ett utmärkt vapen för S.

Permalänk | Anmäl #42 Jonas Carlzon, 2011-04-12, 10:03

Helena Rivièra:
Jag har så svårt att förstå att det finns människor som tänker som du. Har du aldrig känt smärta eller haft någon sjukdom? Då skulle jag kanske kunna förstå att du tänker som du gör men det känns så osannolikt att du aldrig har råkat ut för något över huvud taget. Någon gång borde väl även du ha haft någon form av värk eller varit sjuk. Skoskav, huvudvärk eller influensa har väl de flesta människor råkat ut för någon gång.

Kan du då inte sätta dig in i hur det skulle vara att alltid ha ont eller alltid vara sjuk? Att inte klara av att röra sig eller att inte kunna sova på grund av värk. Att varje dag vara så trött att man har svårt att klara de basala behoven som att äta och gå till toaletten. Tänk att ha god mat framför dig på bordet men bara orka ta några tuggor för att stilla den värsta hungern och sedan inte orka lyfta maten till munnen och tugga den. Tänk att inte orka gå till toaletten förrän blåsan spränger och det känns som om den ska spricka. Tror du verkligen att det beror på lathet att de inte går till ett arbete?

Du kanske inte kommer ihåg hur det känns att ha ont eller vara sjuk? För mig är det obegripligt att någon människa kan sakna empati så fullkomligt. Det finns så många sjukdomar i dag som inte syns utanpå men det betyder inte att de inte finns!

Malin Hellström Dahlström:
Jag vet hur jobbigt det är att inte veta och jag hoppas att dina läkare kommer på vad du blir sjuk av. För fyra år sedan hade jag också influensaliknade besvär med feber. Febern var låg på morgnarna men på kvällarna kunde den hamna över 39° C. Utöver detta hade jag också rejäla hostattacker flera gånger om dagen (hostan kom 1,5 år före febern). Jag upptäckte att hostan berodde på dofter och kemikalier så jag sanerade i mitt hem. Jag gjorde mig av med allt som luktade och köpte parfymfritt och produkter som var astma- och allergimärkta. Hostan blev mycket bättre redan inom några veckor och febern likaså. Hade jag inte haft hosta så hade jag kanske aldrig upptäckt att det var kemikalierna jag blev sjuk av. Läkarna hade garanterat aldrig kommit på det, astma- och allergitester visade ingenting. Överkänslighet kan yttra sig på så många olika sätt, det är inte bara rinnande ögon och näsa, eksem och hosta.

Permalänk | Anmäl #43 Anneli Andersson, 2011-04-12, 11:14

Att reformera hela sjukförsäkringssystemet på felaktiga grunder (läs Björn Johnsons bok "kampen om sjukfrånvaron som är baserad på fakta och inte på utopier) är fel nummer ett. Fel nummer två är att Moderaterna använder överskottet 70 miljarder till skattesänkningar i stället för att satsa dessa pengar på en riktig rehabilitering. Det finns alltid de som fuskar men de är en försvinnande liten del och de kan man komma åt genom att samköra våra register inom staten.

Den här Rivière verkar leva i en helt anna värld än "vanlig" folk, mer värklighetsfämmande får man leta efter, ja..möjligen Reinfeldt då.

Man är alltid sig själv närmast, så om man själv fuskar så tror man det om andra. (med tanke på hur mycket M fuskar)

Sjukförsäkringen skall ligga inom staten, inte på privata försäkringsbolag, då får vi samma skit som USA har i dag, att bara de som har råd kan försäkra sig.
Vi måste ta hand om varandra. alla kan bli sjuka eller arbetslösa, glöm inte det!

Permalänk | Anmäl #44 Civilisten, 2011-04-12, 13:00

Jag tror det behövs en ordentlig katastrof på denna jord. en katastrof som slår ut mänskligheten.
Människan är utan tvekan den ondaste varelsen på Jorden.
Dess utplåning vore det bästa som kunde ske.
Då är vi likställda allihop.

När man läser Helena Rivieres olika debattinlägg hennes bok.( Bidragskulturen) , hon tillhör
en art på Jorden som många inte känner till, men som finns bland oss lite överallt.

Man ser bara i vissa kommentarer här att de existerar.
Så en utplåning vore det bästa.
Jag tror en amöba har bättre framtid på Jorden än Människan . Hoppas naturen tar oss innan vi tar naturen för dit är vi på väg.
Med människan finns inga hinder den kör över allt och alla. ja även sin egen art.

Permalänk | Anmäl #45 Bert, 2011-04-12, 13:50

Kanske dags för mig att skriva ner alla brännskador jag fått av att lyfta den där kastrullen med vatten med mina reumatriska händer och skicka rapporten till Helena Rivera!!!!

Permalänk | Anmäl #46 Monica, 2011-04-12, 15:06

"Till dem som är så psykiskt bräckliga att de inte ens kan sätta på en kastrull med vatten skulle jag vilja säga: Lär er! Ni har allt att vinna på att försöka!

Du ser ut att var 70 år men läser man det du skrivit kan man tro att du föddes igår. Tror du verkligen en psykiskt bräcklig människa inte vet HUR man sätter på en kastrull vatten? handlar nog om andra faktorer du.

Herregud, du borde söka hjälp. Aldrig läst något lägre, du är en hemsk hemsk människa

Permalänk | Anmäl #47 Alisa, 2011-04-12, 15:27

Många av de som drabbats av psykisk ohälsa, blivit slutkörda i kroppen har blivivt det inte för att de varit svaga utan varit starka för länge.
Att gå med molande värk 24 timmar dygnet, ibland inte ha ork att vara social, ta starka opiater för att få en något fungerande vardag, är vardagen för många i vårt land, är själv en av dem som fått detta, men hoppas ännu att det ska vända detta till trots att vi har en statsminister som sagt det finns närande och tärande i vårt samhälle, så lätt att förstå varifrån HR fått sin stimulans ifrån. Skrämmande att det finns en sådan person, men har en filosofi som består i att de människor som är onda i detta liv, får prova på det andra sen i annat liv, så med denna svada som hon spyr ut så lär hon lida helvetets alla kval.
Tycker synd om dig HR, att missa alla mänskliga drag och egenheter för att istället få det psykotiska inslagen av galning som du får leva med.

Må du få erfara dina värsta mardrömmar.

Permalänk | Anmäl #48 Jesper Bengtsson, 2011-05-09, 19:27


Svenska modellen
annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.