Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Danmark

Maj Grandmo om Danmark

Sverige borde lära av Danmark

Om någon kommer ihåg folkomröstningen om kärnkraft 1980 så minns ni att linje 2:s slagord: "Avveckla - men med förnuft" vann. Jag tyckte inte om det då och tycker inte om det nu. Det är ett ett bevis på den svenska flatheten. Det gäller i högsta grad den svenska invandringspolitiken. Ett räddhågset hukande inför verklighetens bittra krankhet och ett krampaktigt vidmakthållande i gamla förlegade föreställningar om Sverige som världssamvete vilket inte längre är applicerbara på det samhälle vi själva lever i idag. Samvetet ifråga håller på att kvävas i sin egen förljugenhet


Om författaren

Utbildad psykolog med socialpsykologisk kompetens

Danmark är smörrebord och rullebör, danneborg och flöve. Saker vi har lärt oss att älska och smile åt. Men anno 2011 har helt plötsligt Danmark blivit "skräcklandet". Fördömanden haglar från prediksstolen i riksdagen på ett sätt som nästan luktar förföljelse och pennalism.

Och vad har nu Danmark utsatt Sverige för? En senkommen hämnd för gammal ost? Förtal och förlöjligande?

Nejdå. Men Danmark har haft modet, eller fräckheten, att driva en sensibel, ansvarskännande och självständig invandringspolitik. Man ställer helt enkelt den i Sverige så avskydda företeelsen "krav" på sina nydanskar. Medans vi i Sverige har släppt allt förnuft över bord i denna heta potatis, har Danmark valt att svälja den.

Danmark har en reglerad invandring. Man var tidigare mer generös i sin flyktingpolitik men verkligheten kom ifatt den i form av segregerade förorter och ökad brottslighet när de olika kulturerna krockade. Därför drog man åt tumskruvarna. Man tog helt enkelt ansvar för en utveckling som började splittra landet och öka klyftorna till katastofala nivåer. För ansvaret ligger trots allt hos det land som har tagit emot nya invånare.

De krav som tycks få de svenska politikerna att ge upp ett ramaskri är att danskarna helt enkelt vill att nykomlingarna ska anpassas till det danska samhället. Språket, värderingarna, lagarna och normerna. Annars har man inget i Danmark att göra.

Det kan tyckas självklart att de som invandrar till ett land ska ta skeden i vacker hand och respektera den grundläggande värdegrunden i ett land man avser att bosätta sig i.

Det gäller dock inte Sverige. Här har man totalt fjärmat sig från vanligt sunt bondförnuft och varningsklockorna har ringt så länge att man inte längre hör dem. Den misslyckade integrationen lyckas man skylla på såväl "strukturell rasism" som "kultur dito". För precis all form av ifrågasättande av dagens politik leder obenhörligen till hätska attacker och neurotiska fördömanden av de som inte ställer sig i ledet och tiger. En svensk tiger.

För verkligheten är inte så vacker. De som kommer hit hamnar i städernas ytterområden där släktingarna redan bor liksom alla andra som har hamnat i utanförskapets återvändsgränd. Konflikter mellan olika kulturer, klanfejder och gammalt groll präglar dessa områden. Skolor bränns ner (500 per år), bilar brinner nästan varje natt. Misshandlar och gängbråk. Utanförskapets bittra konsekvenser i utkanten och utom synhåll för politikerna i predikstolen. De lever i etniskt vita områden, på Östermalm, Täby och Österlen bl a.

Svensk politik har väl aldrig präglats av sådan konsensus som idag. Sedan vänster-högerskalan i princip försvann trängs alla i mitten i ett slags socialliberalt samförstånd där man bara gnabbas lite grann inför kamerorna. Konsensusstater är präglade av något som på engelska kallas för "soft totalarity". D v s demokratiska enpartistater.

Bara ett parti avviker något. Och det är i invandringsfrågan. För detta får man spott och spe, fryses ut och körs över, demoniseras och förlöjligas. Även om jag inte är sverigedemokrat så häpnar jag inför detta infantila och moraliskt förkastliga agerande. Ett demokratiskt invalt parti som har en avvikande åsikt mobbas och fryses ut på ett helt häpnadsväckande sätt.

Jag tror faktiskt konsensuspartierna inser faktumet att integration och mångkultur är oförenliga. Det är helt enkelt omöjligt att invandrare ska leva som i sina hemländer och samtidigt ingå i det svenska samhället. Det är en omöjlig ekvation. Integration måste leda till assimilation annars slutar samhället att fungera. Det har nu inte bara Danmark insett utan en rad av de stora länderna i EU.

Men det man brukar kalla sjuklövern lever i patologisk förnekelse och i illussionära visioner om ett Sverige som liknar USA. Men i USA tillämpas smältdegelnsprincipen. Och det kan vi aldrig uppnå med sjuklöverns politik.

Att i princip bevilja människor som vistas illegalt i landet full tillång till välfärdstjänsterna är att bädda för ytterligare påfrestningar på det ekonomiska och sociala kapitalet. Att skapa särlagsstiftelser för vissa grupper leder till misstro och minskad tillit till hela systemet. Beredvilligheten att bidra till detta system i form av skatter minskar och leder i värsta fall till en fragmentarisering av hela samhället.

Om någon kommer ihåg folkomröstningen om kärnkraft 1980 så minns ni att linje 2:s slagord: "Avveckla - men med förnuft" vann. Jag tyckte inte om det då och tycker inte om det nu. Det är ett ett bevis på den svenska flatheten. Det gäller i högsta grad den svenska invandringspolitiken. Ett räddhågset hukande inför verklighetens bittra krankhet och ett krampaktigt vidmakthållande i gamla förlegade föreställningar om Sverige som världssamvete vilket inte längre är applicerbara på det samhälle vi själva lever i idag. Samvetet ifråga håller på att kvävas i sin egen förljugenhet





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34817

13 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Linje 2 i migrationsfrågan låter bra. Repatriera i lagom takt.

Permalänk | Anmäl #1 Arge Surfarn, 2011-04-06, 11:31

Mycket bra skrivet. Jag kan inte förstå hur 7 av 8 svenska riksdagspartier så fullständigt distanserar sig från vad de flesta svenskar tycker i invandringsfrågor?

Att vifta med rasistkkortet blir ju bara löjeväckande - jag vågar påstå att endast en mycket liten, obetydlig del av svenskarna är rasister. Omvänd rasism, där svenskarna blir måltavla är enligt min mening mycket mer förekommande.

Istället bör Islamisternas krav, där vi mer eller mindre ska anpassa oss och finna oss i barnäktenskap, köns-apharteid, djurplågeri (halalslakt) med flera tokigheter lyftas upp och motarbetas.

Kan någon förklara den kollektiva härdsmälta som sjuklöverns riksdagsledamöter och de flesta journalister verkar befinna sig i när någon påpekar att Sverige för en extrem, osund och på sikt direkt vansinnig invandrings- och integrationspolitik?

Permalänk | Anmäl #2 John D, 2011-04-06, 13:26

Maj Grandmo går från klarhet till klarhet. Den svenska konsensuspolitiken har varit absolut förödande och trots att vi nu faktiskt står med facit i handen sedan ganska många år tillbaka fortsätter den destruktiva politiken. Och det där med smältdegel i USA - den som kan något om hur det förhåller sig over there vet att de etniska grupperna aldrig varit så åtskilda som nu. Knappast en förebild för någon slags mångkultur alltså, som aldrig någonsin fungerat eller kommer att fungera. Att tro att det ska göra det i Sverige är således dåraktigt på gränsen till vansinne.

Permalänk | Anmäl #3 Fredrik Berggren, 2011-04-06, 15:32

Riksdagsdebatten om överenskommelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet om invandringspolitiken var bland det sjukaste jag sett (se själv, den finns på Youtube).

Det fanns två personer i debatten som var sakliga, eller ganska sakliga: Åkesson från Sverigedemokraterna och Billström från Moderaterna. Nästan alla andra valde att kasta skit på SD och skrika om främlingsfientlighet när Åkesson läste ur utlänningslagen eller citerade vad migrationsministern sagt tidigare.

Bottenpriset tog Maud Olofssons kronpris Fredrik Federley (C) som kallade folk som inte håller med honom om att fri invandring är något positivt för "parasiter". Är inte detta uppvigling? Parasiter ska väl dödas? Och sånt ska man behöva höra från Sveriges Riksdags talarstol. Måtte Centern åka ur Riksdagen vid nästa val!

Permalänk | Anmäl #5 Elin Eriksson, 2011-04-06, 17:01

"Jag tror faktiskt konsensuspartierna inser faktumet att integration och mångkultur är oförenliga. Det är helt enkelt omöjligt att invandrare ska leva som i sina hemländer och samtidigt ingå i det svenska samhället."

Maj Grandmo har förstås rätt. Jag ser det som att den svenska debatten om integration och mångkultur präglas av att många debattörer på ett oerhört naivt sätt blandar samman olika aspekter av begreppet kultur.

Om man med kultur avser förhållandevis ytliga, triviala företeelser som t.ex. matvanor, musiksmak eller folkliga högtider är det förstås självklart att Sverige är, alltid har varit och bör fortsätta vara ett mångkulturellt samhälle. Det finns naturligtvis ingen vettig människa som anser att vi ska tvinga invandrare att äta köttbullar, tycka om Taube-visor eller fira midsommar. (Däremot kan det vara lämpligt om invandrare känner till dessa företeelser, eftersom de är viktiga, välkända inslag i den breda, svenska majoritetskulturen.)

Men om vi med kultur menar mera djupgående värderingar vad gäller t.ex. människosyn, samhällssyn, inställning till religion/livsfrågor, inställning till könsroller m.m. - nej, då fungerar inte längre det mångkulturella samhällsidealet.

Man kan t.ex. inte vara militant islamist och samtidigt respektera det svenska samhällets sekulära värdegrund. Man kan inte heller leva i enlighet med en ålderdomlig, patriarkal hederskultur och samtidigt respektera jämställdhet mellan könen, HBT-personers rättigheter och den enskilda individens frihet att själv styra över sitt liv oberoende av familj/släkt.

I sin iver att vara politiskt korrekta och till varje pris försvara det mångkulturella samhällsidealet tenderar dock många politiker och debattörer att blanda ihop dessa två olika aspekter av kulturbegreppet. När någon ifrågasätter mångkulturidealet och bemöts med idiotiska frågor av typen "Jaså, då äter du aldrig pizza eller kebab?" omöjliggörs effektivt all vettig diskussion. Tyvärr stannar diskussionen alltför ofta på denna dagisnivå, eller så kommer de obligatoriska "rasist"-anklagelserna mot den/de som vågat ifrågasätta den heliga mångkulturen. Ingetdera leder till någon vettig, konstruktiv debatt.

Permalänk | Anmäl #6 Rolf Hansson, 2011-04-06, 17:26

Fredrik Bergren:
Visst är USA segregerat på flera plan; var man bor och arbetar, vilka man umgås med etc.

Men konstigt nog så faller ändå allting på plats i ett ömsesidigt samförstånd om de grundläggande värderingarna.

I New York har Harlem nu fått en ansiktslyftning och vit medelklass har börjat flytta in. Likaså Brooklyn.

Och i stadsdelen Hollywood, LA bor en fantastisk blandning av folk. Och apropå mat så är det ett helt äventyr att förflytta sig mellan olika platser som har varsin specialitet. Har aldrig ätit så mycket varierad mat som i USA.

Permalänk | Anmäl #7 Maj Grandmo, 2011-04-06, 19:12

Maj Grandmo sätter fingret på sanningen. Den smutskastning som Wetterstrand hängav sig åt i riksdagen gränsade till att vara infam. Märk väl att hon sa inte ett ord om Finland, där hon bor, och som har en ännu mer restriktiv invandringspolitik än Danmark. Wetterstrand är tillräckligt slug för att inte såga av den gren hon sitter på.

Den senaste debatten när Federley excellerar i ondska och ovidkommande debattinlägg, gjorde att jag tappade helt förtroendet för honom. Jag känner att jag inte vill bidra med mina skattepengar för att finansiera hans uppehälle. Jag tappade all respekt för riksdagsdebatter efter detta.

När SD kom in i riksdagen sade de övriga partierna att NU skulle de gärna debattera med SD. Men har det verkligen blivit några reella debatter? Nej, jag tycker att undanmanövrerna och invektiven haglar hårdare än någonsin. DET GÅR INTE ATT DISKUTERA MIGRATION I SVERIGE, är en slutsats vi kan konstatera efter den period som varit hittills. Det finns ett slags ångest inbyggd i frågan för de flesta, som gör att en sansad sakdebatt är helt utom sikte.

Så nog finns det kritik att framföra till och om våra folkvalda. En som också skriver vasst om detta är journalisten Julia Caesar. I den senaste söndagskrönikan tar hon just upp denna pseudodebatt som ägde rum i riksdagen. Hon pekar även på vilkas goda gammelpartierna har för ögonen. Fick alla svenskar upp ögonen för detta skulle nog SD få egen majoritet. Här finns länkarna: www.korta.nu/jc

Permalänk | Anmäl #8 Cavatus Carlson, 2011-04-06, 19:47

#8 Cavatus Carlson

Nej det går inte att diskutera migration i Sverige för politikerna säger inte vad de egentligen tycker och tänker för de är rädda för sin karriär: Jag är helt övertygad om att de flesta politiker har andra åsikter än dem de yttrar i media.

Permalänk | Anmäl #9 Andersx Carlsson, 2011-04-06, 20:15

Ja, Andersx, du har alldeles rätt. Och just därför kan vi kalla Sverige Ljugoslavien, eller Låtsaslandet, landet där vi upphöjer lögn till sanning och vice versa. Här kan du läsa om Låtsaslandet:

http://snaphanen.dk/2011/03/26/s%C3%B8ndagskronik-i-latsaslandet

Permalänk | Anmäl #10 Cavatus Carlson, 2011-04-06, 20:40

Tack för en bra artikel, jag hoppas bara den inte förstör din karriär.Jag jämför vår invandringspolitik med bostadspolitiken på 60-0ch 70 talet.För att vara modernast och progressivast i hela världen berövade dåvarande politiker oss vår arkitektur och historia- man rev mer än hälften av vår äldre bebyggelse som sakta växt fram genom århundranden.De som opponera sig blev "kvävda" och utfrysta i den konsensus som då rådde.Resultatet ser vi idag, de flesta svenska städer med några undantag, är fulare och karaktärslösare än någonstans på kontinenten.Jag tycker att de som verkligen är i nöd ska ha rätt till uppehälle här, liksom deras familjer.Men vi må se till att de därefter också lever efter våra värderingar och delar vår samhällssyn.Det är här Danmark i det stora hela gör rätt, även om vissa delar av politiken nog är lite väl extrem

Problemet är precis som då att har man en annorlunda uppfattning och inte instämmer i änglakören om hur integrationen ska se ut, är man lika fördömd som de som opponera sig på 70-talet.Det kan tyckas märkligt att jämföra stadsrivningar med invandring, men det jag vill ge poäng åt är det konsensustänkande som genomsyrar vår kultur i den mån att man inte ens orkar se de konsekvenser av det man implenterar det i längden .Danmark 1-0

Permalänk | Anmäl #11 klas engström, 2011-04-07, 13:26

Sverige och Danmark borde lära av varandra!

Alla som sedan är intresserade av integration/assimilation eller vad sjuttan man vill kalla det, läs den artikel som Asle Toje (en av Norges främsta yngre statsvetare) skrev i Axess för några år sedan.
Finns på:
http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=365

Och läs Magnus Jacobssons "Sossarnas havererade bostadspolitik bäddade för SD" här intill - en mkt bra artikel som snarare borde hetat "Sossarnas havererade bostadspolitik bäddade för segregation och problem som gav oss SD"

Efter att ha läst de två artiklarna fundera på: vad är det som skiljer svensk och dansk stadsplanering under 60- och 70-talen månne?

Permalänk | Anmäl #12 Henrik Ottosson, 2011-04-07, 19:31

Att vita o svarta skulle bo på samma ställen i USA är väl lite o ta i bara för att man har förfinat vissa delar av Harlem coh drivit upp bostadsprisena.

Själva New york är ju bra exempel på segregationen i USA där olika kulturer bor i olika områden. Och detta fungerar eftersom det finns ingen kultur som är överrepresenterad och som är "normen", det som är närmast normen är ju anglosaxiska, men i en stad som NYC eller LA så är mixen av etnicitet så hög så att även anglosaxiska kulturen blir en i mängden.

En annan sak som amerikanerna är bra på men som är inte fallet i Europa är att de sätter individen före etniciteten, känns i alla fall så. Om jag kommer från ett annat land så kommer man ändå att bemötas för sina meriter, men i Europa så är härkomsten viktig, det är ju bara kolla på alla historier om invandrare som aldrig bjuds in på intervju. Alla läkare som får köra taxi och liknande.

Permalänk | Anmäl #13 kopek, 2011-04-07, 23:23

Det är inget fel på dansk utlänningslag, den är förnuftig. Att insinuera att Danmark är rasistiskt är oförskämt, Danmark är ett civiliserat och demokratiskt land, absolut inte underlägset Sverige, men mer realistiskt och det bäddar för en bättre politik.

Jag har sett några danska debattprogram med muslimska kvinnor, både slöjbeklädda och utan. De tyckte alla att t.ex. 24-årsregeln var bra. Vid den åldern var de mer oberoende av släkten när det gällde valet av äktenskapspartner och hade större chans att istället följa sitt hjärtas röst. Kärleken är viktigast, tyckte alla.

Den regeln gäller inte bara invandrare utan även etniska danskar, alltså lika för alla. Den stadgar att om någon som är bosatt i Danmark gifter sig med någon utanför EU, måste denne vara 24 år om den äkta hälften ska få uppehålltillstånd i Danmark. De som inte följer regeln hindras inte att gifta sig och att leva tillsammans, men de får leva tillsammans någon annanstans än i Danmark, t.ex. i den andre äkta hälftens hemland.

Permalänk | Anmäl #14 Ina Höst, 2011-04-08, 18:52

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.