Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

integration

Foto: Scanpix.
Erik Ullenhag

Integrationsministern: Vi bryter med omhändertagandementaliteten

Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land, det kommer jag aldrig kompromissa med. Som liberal välkomnar jag invandring, oavsett om man kommer som flykting eller om man söker sig till Sverige för att arbeta eller studera. Men vi måste bli bättre på att ge alla nyanlända som kommer till Sverige möjlighet att bidra till vår gemensamma framtid.


Om författaren

Erik Ullenhag

Integrationsminister (FP)


 

Svensk integrationspolitik har brottats med två huvudproblem. För det första har politiken präglats av alldeles för mycket av omhändertagande. Flyktingar och invandrare har bemötts som svaga individer som ofta har fått frågan vad de ska ha för bidrag snarare än vad de kan bidra med. För det andra har politiken misslyckats med att se att de som har kommit är olika - politiken har inte varit tillräckligt individuellt anpassad utan har i stället formats utifrån att alla som invandrar har haft behov av samma stöd.

Det har resulterat i att det har tagit alldeles för lång tid för många nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Mediantiden från beviljat uppehållstillstånd till arbete är över sju år för en nyanländ flykting, skyddsbehövande eller deras anhöriga.

För att bryta med detta genomförde regeringen en etableringsreform den 1 december förra året. Valfrihet, individuellt utformade insatser, fler aktörer och tydlig ansvarsfördelning mellan olika aktörer är viktiga delar i den nya reformen. Den lägger grunden för en ny integrationspolitik där arbete och kunskap i svenska språket är i fokus från första dagen.

För att säkra att reformen fungerar har en rad uppföljningsuppdrag lämnats. Regeringen följer verksamheten noga genom dialoger med ansvariga myndigheter och löpande återrapporteringar. Efter fyra månader är det vanskligt att dra allt för långt gående slutsatser mot bakgrund av reformens omfattning och den begränsade tid reformen har varit i bruk. Men de resultat som vi kan se är försiktigt positiva, vilket är glädjande. Av de personer som omfattas av reformen har en stor majoritet skrivits in på Arbetsförmedlingen. I nuläget har ungefär 1 400 personer fått en etableringsplan och hälften av dem har valt en lots som ska hjälpa dem under den tvååriga etableringstiden. Tillgången till lotsar fungerar även om jag hoppas på en ökad mångfald och att fler aktörer som civila sektorn också ska bli lotsar.

Att göra rätt från början är avgörande för integrationen. Därför är etableringsreformen viktig. Samtidigt finns en rad andra utmaningar på integrationsområdet som inte löses av reformen. Därför har jag idag fattat beslut om att tillsätta en arbetsgrupp inom regeringskansliet för att ta fram en ny integrationspolitisk strategi. Arbetet handlar om att utarbeta förslag till den fortsatta inriktningen på integrationspolitiken. Gruppen ska bland annat se över integrationspolitikens nuvarande mål och inriktningar och bedöma vad som behöver förändras.

Några av framtidens utmaningar på integrationsområdet handlar om:

- Hur kan sysselsättningsnivån för utrikes födda, och då särskilt utrikes födda kvinnor, öka? I dag är skillnaden i sysselsättningsnivå mellan inrikes och utrikes födda 17 procent. Vi behöver fler som arbetar och bidrar till vår välfärd, inte minst mot den demografiska utmaning som vi står inför där allt färre ska försörja allt fler. Redan idag går över 600 000 utrikes födda till jobbet i Sverige. Samtidigt finns det en outnyttjad potential i alla dem som ännu inte har kommit in på arbetsmarknaden, men som inget hellre vill än att arbeta och klara sin egen försörjning.

- Vi behöver fortsätta med arbetet att förbättra undervisningen i Svenska för invandrare, sfi. Under förra mandatperioden infördes bland annat kunskapsmål på samtliga studievägar, nationella prov och en satsning på kompetensutveckling för sfi-lärare. Vi behöver gå vidare och göra det möjligt att individanpassa även undervisningen i svenska, göra det möjligt att i högre utsträckning läsa yrkessvenska och koppla studierna till praktik.

- En stor utmaning är att identifiera statens roll vad gäller att lyfta utsatta områden genom urban utvecklingspolitik. Vilket ansvar bör staten ha och hur säkrar vi den långsiktighet i insatser som efterfrågas lokalt.

Dessa och en rad andra frågor, kommer gruppen att hantera inom ramen för arbetet som ska vara färdigt senast den 31 augusti 2012.

Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land, det kommer jag aldrig kompromissa med att. Som liberal välkomnar jag invandring, oavsett om man kommer som flykting eller om man söker sig till Sverige för att arbeta eller studera. Men vi måste bli bättre på att ge alla nyanlända som kommer till Sverige möjlighet att bidra till vår gemensamma framtid. Etableringsreformen är ett viktigt steg i den riktningen. Men en ny integrationspolitisk strategi tar vi ytterligare ett steg i rätt riktning mot en lyckad integration.









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34813

40 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

När politikerna stoppar huvudet i sanden, syns baken tyvärr för deras del väldigt bra. Kanske vaknar dom upp när någon sparkar dom där bak.... Verkligheten hinner nog tids nog i kapp dom också. Själva bor dom inte i mångkulturella områden, och många av beslutsfattarna har SÄPO som säkerhet när dom är ute på gator och torg. Väldigt många av oss andra drabbas av mångkulturen dagligen, och har inte SÄPO- skydd. Läser inte politiker fakta, utan är helt naivt blinda till hur verkligheten ser ut. Fler och fler länder inser att mångkultur är en utopi, utom Sverige som tydligen vet nått som ingen annan vet...... Vad må detta vara?

Permalänk | Anmäl #1 Micketheone, 2011-04-05, 19:40

Jag röstar inte på FP men håller helt med om grunden. Öppenhet för folk som vill komma hit för att söka sig ett bättre liv.
Jag såg ett inslag på Kunskapskanalen igår. Det handlade om ett flyktingläger i Kenya för somalier. Några av dem fick ett positivt besked och fick åka till USA för att återförenas med anhöriga.
Programmet slutade i en TV soffa.
Jag skulle helst se att kraven på flyktingar var att dom måste aktivera sig i sitt nya land från första stund. Alltså krav på motprestation direkt för vuxna. Endast då kan dom ta sig ur passiviteten.

Permalänk | Anmäl #2 Johan E Karlsson, 2011-04-05, 19:48

"Som liberal välkomnar jag invandring", skriver minister Ullenhag.
Samma här.
Därför är jag mäkta stolt över att bo i en kommun som i år välkomnar 25 flyktingar. Kommunen kan se till att varenda en av dem välkomnas med ett värdigt bemötande, kunskap om rättigheter OCH skyldigheter, bostad, arbete, språk och assimilation.
Min filosofi är att 25 lyckliga flyktingar med framtid, är betydligt sundare för alla, än flera hundra tusen hopträngda i permanent arbetslöshet i misärområden som lever i evigt utanförskap.

Permalänk | Anmäl #3 Carina, 2011-04-05, 20:00

Först vill jag skicka med denna länken som svar på att vi behöver invandringen för att klara av den
"demografiska utmaning som vi står inför där allt färre ska försörja allt fler"

http://www.ne.su.se/ed/pdf/39-1-jt.pdf
läs och begrunda Erik.

Sen vill jag att vi tar och bromsar ett tag, man löser inte våra enorma integrationsproblem i 200km/h (icke kontrollerad massinvandring) utan bromsa in till 20km/h (liten kontrollerad invandring) och sen kan vi snacka åtgärder, detta behövs göras NU!
Sen till den specifikt viktigaste punkten.
Vi svenskar är utav naturen naiva varelser som tror allt gott om alla så också våra politiker.
Vad gör vi med alla dessa människor som inte VILL delta i "vår förträffliga gemenskap" i vårt fina land? De som tycker de har det bra som de har det med bidragsleverne, svartjobb och betald sjukvård, omsorg och skola. De människor som bevisligen utnyttjar våra sociala skyddsnät och aldrig har tänkt att ta del av "byggandet av sverige" De som går i SFI år ut och år in utan att vilja lära sig svenska t.ex. Hur gör vi med de?
Ni (alliansen, som jag röstade på, tro det eller ej) sköt ju in er på att S under alla år skapade ett utanförskap som accelererade med 100 personer om dagen. Nu tas det in människor utifrån som fyller på det utanförskapet, människor som istället bygger på det framtida pensionsproblemet istället för att vara dess lösning.

Erik Ullenhag, vi måste lösa detta nu, det är bråttom annars väntar väldiga problem runt hörnet, think out of the box pls!

Permalänk | Anmäl #4 Johan C-berg, 2011-04-05, 20:01

Denna stoiska vägran att koppla integration till invandringspolitik är verkligen häpnadsväckande. Ullenhag kan få ha hur fina skattefinansierade integrationsprogram som helst. Gärna kombinerat med ett ont öga och ett varnande finger mot alla som håller uppe samhället med sina skattepengar.

Betala och håll tyst, annars är ni rasissssster.....

Inget av detta kommer att hjälpa så länge inflödet av människor är så mycket större än (välfärds)samhället kan bära.

The road to hell is paved with good intentions.
Det är en gignatisk fars vi ser utspelas. Tyvärr med mångas liv på spel. Tack för det.

Permalänk | Anmäl #5 Sven Nolin, 2011-04-05, 20:05

Väldigt många som kommer hit fifflar med papper och identitet, men- många andra har legitima skäl att stanna.Danmark är långt bättre än oss på att selektera och integrera, lär av dem.

Permalänk | Anmäl #6 klas engström, 2011-04-05, 20:12

Håller med #6. Om du söker asyl pga politisk förföljelse har du väl något som kan bevisa din identitet. Att gråta ut i kvällspressen är inte ett hållbart skäl för ett PUT. Och varför är det till Sverige, längst bort i världen som dessa lycksökare kommer? Hela 3:e världen vet om vilka rikedomar som går att snika till sig i Sverige. De kunde ha sökt asyl i varenda annat europeiskt land de passerat men kände tydligen en dragning just hit.

Och för övrigt är asylmottagande en lönsam affär för bolagen som arrangerar dessa mottaganden. Tro inte att de gör detta pga välgörenhet. De skickar extrasaltade fakturor till migrationsverket som INGEN vågar kritisera av rädsla för rasistbeskyllningar. Misstänker starkt att många, många politiker har ekonomiska intressen i dessa bolag, Jan-Emanuel Johansson är en av de värsta exemplen.

Sverige korruptionsfritt, pyttsan...

Permalänk | Anmäl #8 Pigge, 2011-04-05, 20:31

Sverige - en kapitulerande lydstat.

Kulturhuset i Stockholm stoppade på söndagen en dansshow, där man som en del av föreställningen dansade till en tonsatt bön från Koranen.
Freedom of speech och konst som kan upplevas som provocerande, jfr Ecce Homo, är inte välkommen på Kulturhuset längre.
Män som hatar kvinnor, har fått en ny innebörd för oss lydsvenskar. I vårt land skapar trossamfund reglerna vi alla ska leva efter.

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #10 Carina, 2011-04-05, 21:03

Sverige är på väg att köra rakt ner i diket. I sin iver att hitta jobb till analfabeter glömmer man alldeles bort att se till att de ungdomar som växt upp i Sverige känner sig välkomna på arbetsmarknaden. Motiverade och välutbildade unga människor med svenska som modersmål uppmanas att söka sig till utlandet, så att man kan bereda plats för personer som egentligen inte platsar på arbetsmarknaden någonstans i västvärlden. Deras löner sponsras med skattemedel.

Permalänk | Anmäl #11 Maggan, 2011-04-05, 21:34

Något viktigare än hur omhändertagandet går till i detalj och något värre än hur lång tid integrationen tar är den ökande överbefolkningen. Landet har en betydande import inom sin primära försörjning typ livsmedel, djurfoder, olja och andra bränslen, handelsgödsel med mera. Det klarar det att föda ungefär hälften så många med något som liknar dagens välstånd och då med en lång omställlningstid. Tillförseln kan inte tas för självklar så länge till.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/03/31/den-gr-na-energins-m-rka-under...

Landet gör stora vinster inom förädling och export av verkstadsprodukter, skogsprodukter, affärskoncept med mera och en samtidig billig import av energi, livsmedel och enkla produkter från låglöneländer. När det börjar gå utför minskar handeln snabbt och ekonomin slås sönder. Svält, kaos, plundringar, hungerkravaller, skatteprotester, galna byråkrater och makthavare, allmän livsfara med mera är inte så avlägset som många tror. Världsförbättrarna kommer att köra sitt flum om demokrati i Afrika, klimathot, invandring av fattiga och liknande så länge de kan.

Under krigets ransonering fanns ingen självförsörjning på livsmedel, trots en kost med förhållandevis lite animalier. Via lejdtrafiken kom olja från USA och spannmål från Argentina. Det var stora fartyg nästan varje vecka och totalt flera miljoner ton. Från Tyskland kom utöver detta ett intensivt flöde av kol och koks och handelsgödsel med mera. Befolkningen var 6,4 milj. Åkrarna var större. Varumässigt inom det viktigaste är utlandsberoendet fortfarande ganska likt. Men idag blir föjden av en strypt tillförsel långt värre av samhällets uppbyggnad. De tiotal länder som omger landet ligger nog alla försörjningsmässigt bättre till, trots detta tar de inte emot så många invandrare.

Permalänk | Anmäl #13 Urban Persson, 2011-04-05, 22:26

Den som litar på FP är mer än lovligt enfaldig. Alltid samma lismande retorik, alltid sammma sverigehatande praktik. Det är FP och Bengt Westerberg och Carl Bildt som satt oss i det hål vi sitter genom att riva upp Luciaöverenskommmelsen.

Permalänk | Anmäl #14 MartinA, 2011-04-05, 23:15

" I dag är skillnaden i sysselsättningsnivå mellan inrikes och utrikes födda 17 procent. "

Det är inte så konstigt. Väldigt många av dom som kommit dom senaste 15-20 åren är helt omöjliga att anställa då dom saknar utbildning och/eller beter sig apart.
2009 hade 37% av invandrarna ingen formell utbildning. Vem skall anställa dom, Ullenhag? Vad ska dom arbeta med? Många av dom kan inte läsa eller skriva ens på sitt eget språk.

För övrigt är hela idén med integration feltänkt i grunden. Det har inte fungerat bra någonstans.

Permalänk | Anmäl #15 Leif D, 2011-04-05, 23:47

Politikerna pratar om 1: språk, 2: jobb men missar (läs blundar för) 3: värdegrund.

När Erik Ullhagen skriver "Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land" så är han mycket naiv om han tror vi kommer fortsätta vara ett tolerant land när folk med en mycket intolerant värdegrund strömmar hit i allt snabbare takt.

Permalänk | Anmäl #16 Rufsen Olsson, 2011-04-06, 07:29

" Vi behöver fler som arbetar och bidrar till vår välfärd, inte minst mot den demografiska utmaning som vi står inför där allt färre ska försörja allt fler."

I grunden helt fel tänkt, Erik Ullenhag. Fel, fel, fel!

Framtiden kräver en befolkningsminskning när Sverige och världen tvingas leva på allt mindre fossil energi.

Att öka befolkningen inför den processen är som att gasa innan man kör in i en bergvägg. Det kommer att förvärra överbefolkningen ytterligare med risk för oerhört obehagliga följder som t.ex. svält, epidemier, kollaps för välfärdssystemet och krig.

Men ni kanske har lyssnat på alla ekonomer som påstår att man kan äta pengar, värma sig med pengar och bo i pengar.

Sluta lyssna på dessa ekonomer som lever i en fantasivärld.

Permalänk | Anmäl #17 Bo T, 2011-04-06, 07:36

Jag håller med i stort, vi ska vara ett tolerant och öppet land.

Det jag, och många saknar, är att de intoleranta som inte följer våra lagar, de ska inte få stanna. Detta är vare sig rasistiskt eller islamofobiskt, det är krav på att följa lagarna i ett demokratiskt land.
Särlagstiftning måste bort, barnäktenskap, tvångsgifte och månggifte är inte tillåtet i Sverige men förekommer med myndigheternas tysta godkännande. Vi måste hjälpa flickorna och kvinnorna som blir utsatta för det och tydligt markera att det är oacceptabelt i Sverige oavsett kultur.
Sluta stödja förtryckarna ekonomiskt och döm dem för brotten de begår. Många invandrare efterlyser också hårdare tag mot de som missköter sig för polariseringen och rasism-klassificeringen i samhällsdebatten gynnar ingen, vare sig svenskar eller invandrare som vill skapa sig och sin familj nya förutsättningar i ett modernt land.

Permalänk | Anmäl #18 Cc Löfqvist, 2011-04-06, 07:44

Man blir så trött på politiker som tror att dom vet bäst.
Dom anlitar alla dessa så kallade experter som gör utredningar från någon institution som inte har någon verklighets förankring.
Jag vet har kontaktat en del av dom.

Det finns snart inget parti kvar att rösta på ska erkänna att jag röstat på moderaterna i snart 30 år innan dom blev nya moderaterna.

Vi måste få politiker som lyssnar på folket och inte har sin egen agenda.

Jag är ganska säker på att en majoritet av Svenska folket börjar inse att integrations politiken har havererat.

Men ingen politiker törs göra vad som måste göras.

Permalänk | Anmäl #19 Peter Tornquist, 2011-04-06, 08:21

Det övergripande problemet är att både liberaler och socialister i praktiken förnekar existensen av själ. De är övertygade om att den enskilda människan är lösryckt från hennes ursprung, historia, världsbild och kultur och att dessa faktorer är obetydliga detaljer som lätt kan omskapas. Resultatet som vi redan börjar se med allt tydligare skärpa är ett samhälle med ökad rotlöshet och vilsenhet och där spänningarna tilltar för varje år som går. Det sker över hela Europa och framtiden börjar se allt mer olycksbådande ut.

Permalänk | Anmäl #20 Martin S, 2011-04-06, 08:22

En avgrundsdjup skillnad i "integration" i ett land som USA jämfört Sverige. Visst en liten liten andel av invandringen utgörs av asylsökande med skyddsbehov. Den stora majoriteten - not so much. Vilken skillnad har vi mot USA? Jo, dom som får PUT i USA måste bevisa att dom faktist kan försörja sig själva! Inte ens som någorlunda välutbildad läkare, skulle jag erhålla PUT i USA om jag ej tillför landet något och försörjer mig själv. I Sverige? Hur stor andel var det nu som är helt obildade analfabeter? Är det någon som ser den stora rosa elefanten? Är vi verkligen så naiva/godtrogna/dumma/politiskt korrekta/bakom flötet så vi inte kan se problemet för vad det är?

Permalänk | Anmäl #21 DBCooper, 2011-04-06, 08:35

"Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land, det kommer jag aldrig kompromissa med att."

Ok, Erik Ullenhag, så även om överbefolkningen blir så stor att det ligger döda människor i drivor på gatorna så kommer du att kämpa för att miljoner fler ska invandra.

Vilken fantastisk ödmjukhet...

Permalänk | Anmäl #22 Bo T, 2011-04-06, 08:36

Det är omöjligt att skapa ett samhälle och en gemenskap om inte människor känner en lojalitet gentemot gruppen. Om människors lojalitet istället ligger med andra grupperingar så är samhället till slut på väg att spricka, detta kan man se i historien om och om igen.

Permalänk | Anmäl #23 Johan G Larsson, 2011-04-06, 08:53

Ullenhag lär komma med fler uttalanden, som alltid börjar med disclaimern (tolerant och för mångfald bla bla) men innehållet verkar mer och mer anpassas till den ekonomiska realismen, nämligen att Sverige har en strukturell arbetslöshet på över 20% och i denna grupp dominerar grupper från afrika/mellanöstern. Den stora tragedin är denna arbetslöshet inte är generationsbunden men kommer att 'ärvas' av deras barn. Pengarna håller snabbt på att ta slut for att kunna försörja dessa och det vet de flesta politiker och näringslivet.

Vänta ett par år och Ullenhags insändare kommer att innehålla samma disclaimer for att i nästa mening börja förorda repatriering. Vackra ord förlorar nämligen alltid mot den ekonomiska verkligheten.

Permalänk | Anmäl #24 Johan Klutz, 2011-04-06, 09:24

Hela din artikel handlar om: vi måste ha fler jobb i Sverige. Sluta snacka goja och skapa jobben istället för att prata. Ullenhag säger samma saker om och om igen. Jag börjar bli trött på det.

Permalänk | Anmäl #25 Jessica Sekiyama, 2011-04-06, 09:42

"Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land, det kommer jag aldrig kompromissa med."

Tolerant land ja... Rosengård... Malmö... tolerant var det ja? Jag kommer göra allt i min makt för att få stopp på eländet. Vi vet ett parti som tar tag i huvudproblemet direkt istället för en massor floskler, politisk korrekthet och fina ord.

Permalänk | Anmäl #26 Jessica Sekiyama, 2011-04-06, 09:47

#25 Jessica- Inte ens moderaterna kan ge förutsättningarna för att skapa jobb längre och våran fordonsindustri är borta inom 10 år (saab nog redan i år). För höga skatter och besvärlig byråkrati har skrämt bort många av de mest intelligenta och driftiga svenskarna de senaste 20 åren. De har flyttat utomlands och startar företag/skapar jobb där och de flesta kommer inte tillbaka.
De befolkningsgrupper som kommit till Sverige från mellanöstern/afrika tillhör dessvärre inte begåvningsreserven och har ju visat sig vara i stort sett obildningsbara.

Lösning? Skatterna måste sänkas kraftigt, folk som inte kan försörja sig sjaäva och ej är etniska svenskar måste repatrieras

Permalänk | Anmäl #27 Johan Klutz, 2011-04-06, 09:56

Roligt att få veta vad "jag tycker" och vad "jag aldrig kommer att kompromissa med".

I de stora skeendena har "jag" trots allt ganska liten betydelse. Om "jag" kunde fixa öppenhet och tolerans vore vi alla glada. "Jag" tänker också avskaffa omhändertagandementalitet, och har väl börjat med sig själv kan man tro.

Vad regeringen gör åt främlingsfientlighet utan att man omfattar värderingen solidaritet och broderskap blir kattmat.

Socialdemokratin ser fram mot 2014.

Permalänk | Anmäl #28 Anders Brynge, 2011-04-06, 09:58

Folkpartiet är det mest skrämmande partiet efter VPK och MP när man talar invandring. FP rev upp Luciapakten och nu ökar asylinvandringen kraftigt igen. Att C, KD och M går med på detta vansinne är oförklarligt och också oförlåtligt.

FD moderat väljare som ger SD sin röst 2014.

Permalänk | Anmäl #30 Michael S, 2011-04-06, 10:31

"Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land, det kommer jag aldrig kompromissa med"

Vad ska du göra åt de som kommer hit och är intoleranta mot vårt samhälle, våra värderingar, moral och vårt land i sin helhet? Jag talar om de som anser att vårt samhälle är dekadent och att vi ska konvertera till ett medeltida synsätt på allt vi vet.

Erik Ullenhag, du vet vad jag menar och häri ligger ditt stora problem för du måste fördöma dessa som är intoleranta och helt enkelt stänga dörren för dem eller ska du kompromissa in dem i fortsättningen!?

Permalänk | Anmäl #31 Dragonen, 2011-04-06, 11:52

Herr Minister Ullenhag levererar sin slutkläm:

"Men en ny integrationspolitisk strategi tar vi ytterligare ett steg i rätt riktning mot en lyckad integration."

Ursäkta? Jag trodde till och med herr Ullenhag hade bekräftat att svenk integrationspolitik är totalt misslyckad? Ytterligare ett steg? Det finns inga steg tagna i den riktningen.

Regeringen har, med sin totalt vettlösa överenskommelse med MP försökt släcka bränder med bensin. I områden som Rosengård, Rinkeby, delar av Södertälje växer parallella samhällsstrukturer upp där merparten av invånarna inte vill ha något med det svenska samhället att göra. Förutom då att ta emot bidrag. Skyhög kriminalitet är också kännetecknande för dessa områden.

Att samtliga de 7 gamla riksdagspartierna verkar eniga om denna vansinniga politik är för mig en gåta. Vårt nya åttonde riksdagsparti verkar vara det enda med folklig förankring i denna fråga. Herr Ullenhag, låt mig ge dig några konkreta, enkla förslag på vad ni kan göra för att närma er en folklig förankring:

1) Utvisa kriminella invandrare - PUT ska endast ges till icke-kriminella

2) Sluta diskriminera svenskar och sluta förneka svensk kultur

3) Förstå logiken i att det svenskar har byggt upp under generationer ska först och främst komma svenskar tillgodo. Sverige klarar inte av att vara hela världens socialbyrå.

4) Ge inte efter för de medeltida krafter som vill diskriminera framför allt kvinnor. Förbjud all form av köns-apharteid omedelbart. Inga badtider för enbart kvinnor. Följ Frankrikes exempel där heltäckande slöja förbjuds 11 april.

Om du läser kommentarerna här på Newsmill eller i SvD (där man numera kan kommentera de flesta artiklar) måste väl även du förstå att ni helt har tappat förankringen hos de flesta av era väljare?

Permalänk | Anmäl #32 John D, 2011-04-06, 12:50

Öppna gränser och oreglerad invandring, går inte ihop med välfärdsamhället. Man får välja ettdera och det vet nog nyliberalerna.

Jag tycker alliansen ska säga detta rent ut att de håller på och montera ner välfärdssamhället. De ska sluta hymla om tolerans och en generös invandringspolitik för utlänningar medan de i smyg monterar ner den allmänna välfärden steg för steg så att det inte märks alltför mycket i början. De ska sluta dölja kostnaderna för invandringen genom att sälja ut folkets tillgångar och skylla på att vi måste betala av på statsskulden. Hur mycket har betalats av på den i verkligheten? Det som tagit folket decennier att bygga upp och har gjort Sverige till ett civiliserat i-land, vill man montera ner och gör det genom massinvandringen, då kommer vi ju till en punkt utan återvändo.

Säg som det är istället! Drömmen är Nattväktarstaten.

Permalänk | Anmäl #33 Ina Höst, 2011-04-06, 13:25

dags att flytta rinkeby till roslagsgatan eller ullenhag till rinkeby. han lever alltför långt ifrån sina visioner.

Permalänk | Anmäl #35 johannes x, 2011-04-06, 14:37

Du är ju helt otrolig Erik Ullenhag. Vilken planet lever du på egentligen? Har du någon som helst aning om hur det ser ut ute i världen? Tror du alla människor är som oss? DVS lugna, utbildade, rationella och sekulära. Hela Afrika och Mellanöstern har fastnat i medeltiden, analfetismen är enorm, utbildningen är låg, klanmentaliteten är hög och många är helt krigsskadade. HUR och VAD tjänar vi på att ta emot dessa? Det enda vi får är vad du ser idag, ghetton, hög kriminaltet, kaos i skolan, religiösa galningar som kräver religiöst inflytande i politiken etc.

Är det kanske deras bästa du tänker på? Flyktingarnas? Då vet vi ju redan att vi kan hjälpa tusentals gånger fler människor genom att hjälpa flyktingar på plats. Närliggande länder kan få hjälp med att ta hand om flyktingar. Idag får FNs flyktingorgan en minimal del av vad som läggs på invandrare i Sverige idag.

Vissa människor GÅR heller inte att integrera eftersom dom inte VILL integreras. Speciellt inte religiösa muslimer (men även tex kristna syrianer). Din dumsnälla tolerans mot intoleranta muslimer och andra som kommer hit kommer köra Sverige ännu längre ned i avgrunden.

Vakna upp Erik, Sverige behöver det. Lägg ned denna tröttsamma dumsnällism. Det är inte intolerans eller rasism bara för att man inte vill att Sverige ska vara världens samvete.

Permalänk | Anmäl #36 Jon889, 2011-04-06, 15:19

Jag ställer upp på Ullenhags resonemang, under följande förutsättningar:
* Den nyanlände vill följa svenska normer och värderingar.
* Den nyanlände har en kompetens som efterfrågas i landet.
* Den nyanlände har ärliga avsikter, dvs alla papper är i ordning, slängda pass skall inte löna sig.

Kan inte dessa punkter uppfyllas, måste den nyanlände återvända.

För övrig skall all särlagstiftning och separata regelverk utanför religiösa byggnader förbjudas.

Införs ovanstående villkor, har vi förutsättningar för att, i första hand hjälpa de utrikes (utanför EU) födda som redan finns här.
När en fungerande plan för dessa är på plats, kan vi utvärdera hur stort vårt kvarvarande behov är av fler människor.
Är behovet tillgodosett, finns det ingen anledning att ta emot fler.
Vi har mer än väl dragit vårt strå till stacken.

Permalänk | Anmäl #37 Kjell Larsson, 2011-04-06, 22:13

Lite patetiskt är det ändå att skriva en artikel bara för att tala om att nu ska det tillsättas en intern arbetsgrupp som ska lägga fram en ny integrationspolitisk strategi. Det säger väl en hel del om vad en integrationsminister egentligen kan göra. Det skulle vara intressant att höra varför gruppen behöver såpass lång tid för att ta fram strategin. Men tanken är att man ska något till budgetpropositionen för valåret.

Permalänk | Anmäl #40 Mats Hedlin, 2011-04-07, 00:28

Ännu ett steg i rätt riktning? Det skulle vara fantastiskt om Ullenhag kunde berätta om de tidigare steg som tagits (generösa bidrag räknas inte).

Permalänk | Anmäl #43 Anna7645, 2011-04-07, 15:48

#44 Mats Nilsson

God dag yxskaft

Permalänk | Anmäl #45 Andersx Carlsson, 2011-04-07, 20:49

7-klövern har haft åtminstone 20 år på sig att rätta till de problem som började redan då. Men nej, politikerna hade inte gjort något fel och journalisterna hade inte ljugit och är bara alla inom etablissemanget tillräckligt tysta om problemen så försvinner de nog av sig själva.
Nu gjorde de inte det, tvärtom. Problemen har accelererat och förnekelsen från etablissemanget har blivit mer och mer styvnackad.
När politikerna stod i skiten upp till knäna så ville de inget göra. Nu räcker den till brösthöjd, men de är fortfarande ovilliga och okunniga om vad som behöver göras.
Tafatta små inlägg här och där för att "lugna de skattebetalande medborgarna" räcker inte längre.
När man läser om "17% skillnad i sysselsättningsgrad" så ska man vara medveten om att definitionen på "sysselsättning" är att du gör något schemalagt 1 (EN) timme per vecka, t ex går sätter dig på en sfi-kurs! Då är du sysselsatt enligt statistikens regler.
Det är mer än idiotiskt att tro att de som orsakat alla våra invandringsproblem skulle sitta inne med lösningarna på samma problem. Varför har de inte gjort något tidigare? För att jävlas med sina väljare, eller?
Ju mer folk orkar lyfta blicken, ju fler människor söker information utanför gammelmedia, desto svårare blir det att upprätthålla lögnen om invandringens odelat fördelaktiga påverkan på Sverige.
Sanningen kom ifatt även då informationen spreds muntligt, via anslag på kyrkoporten och via budkavlar.
Idag har vi Internet så darra må den som för folket bakom ljuset.

Permalänk | Anmäl #49 leif w-n, 2011-04-11, 19:23

"Vi bryter med omhändertagandementaliteten"

"Men vi måste bli bättre på att ge alla nyanlända som kommer till Sverige möjlighet att bidra till vår gemensamma framtid. "

Någon som ser en självmotsägelse?

Någon tro på att någon som kommer till Sverige har förmåga att ta sig fram på egen hand verkar inte finnas.

Permalänk | Anmäl #50 Göran Fredriksson, 2011-04-11, 19:28

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.