[...] Mikael Jalvings slutord: ”Jeg har skrevet en bog om fænomenet – og andre sære svenske fænomener. Nu orker jeg ikke mere.” Newsmill [...]
Blogg:Mikael Jalving och 08-MAKTEN « Gotiska Klubben, 2011-04-07, 07:27
[...] Se en norsk kommentar: Svenskhet – en tilstand: Når man leser Pekgul kan man ikke la være å tenke at den offisielle “svenskhet” er blitt en tilstand, som kan minne om freudiansk hysteri. Opdatering tirsdag: Jalving: Sen vrede, Nalin Pekgul. [...]
Blogg:Diversitet: “Kriminaliteten mindskede i Sverige&am, 2011-04-05, 18:21
Jag gillar Nalin Pekgul. Hon är rak och bra. Hon har dessutom varit ovanligt tydlig med att hon inte villa gulla med eller ursäkta hedersförtryck eller annat dåligt uppförande bara för att utövarna är invandrare. Tvärtom: Pekgul har gjort det klart att hon vill leva i just det svenska samhället och ha tillgång till det svenska samhällets frihet för individen. Just därför accepterar hon inte förtryckande islamism.
-
Nå, men om Nalin Pekgul nu är motståndare till hedersförtryck och andra negativa sedvänjor som kan kopplas till islam, varför förekommer sådant fortfarande i Sverige? Tja, kanske därför att det inte är Nalin Pekgul som bestämmer i SVerige. Det är inte hon som är vår statsminister. Hon är inte ens vår integrationsminister. Det är inte hon som sätter agendan i Sverige.
-
Så skyll inte islamistiska övertramp i Sverige på Nalin Pekgul! Men just därför ska hon inte behöva ta ansvar för andra muslimers uppförande i Sverige. Hon bekämpar redan avarterna!
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-04-04, 13:11
Mycket bra artikel av Mikael Jalving!
"Jeg har skrevet en bog om fænomenet - og andre sære svenske fænomener. Nu orker jeg ikke mere."
Tänk då på alla stackare som bor kvar i Sverige, mitt i eländet...
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-04-04, 13:22
"Så skyll inte islamistiska övertramp i Sverige på Nalin Pekgul!"
#3 Ann sidbrant. Det finns två politiska sidor av islam, religiös och sekulär som är i ständig konflikt.
Representanter för sekulär islam är t.ex. Saddam Hussein, Hafez al-Assad, Yasser Arafat och Muammar Kaddafi.
Den svenska vänstern stöder sekulär politisk islam men den är inte det minsta bättre än religiös politisk islam som har stöd hos Alliansen.
Båda varianterna av islam breder ut sig i Sverige och även konflikten mellan dem.
Det är i det ljuset man ska se Nalin Pekguls utspel.
Som svensk hoppas jag att båda varianterna stoppas för ingen av dem för något gott med sig vilket tillståndet i den muslimska världen visar med önskvärd tydlighet.
Sverige har viktigare uppgifter än att vara ett redskap för antidemokratiska rörelser.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-04-04, 13:42
Mycket bra skrivet! /från en andra generationens invandrare
Permalänk | Anmäl
Erika Dahl, 2011-04-04, 14:55
Glömde även att påpeka att jag hoppas även Sverige tar sitt förnuft till fånga en vacker dag och inser vilka stora problem vi har i landet och hur den våldsbejakande krigsideologin Islam förstör Sverige. Det går åt rätt håll!
Permalänk | Anmäl
Erika Dahl, 2011-04-04, 15:05
Mycket bra och kortfattat skrivet på begriplig danska! Stå på dig Mikael Jalving... PK-eliten har börjat vackla i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-04-04, 15:43
Mikael Jalving:
Det finns säkert en del vi svenskar har att lära av er på andra sidan sundet, fast ni har oxå en del att lära av oss i Sverige. Danmark är för mig som "pursvensk" ett mycket trevligt land att besöka (jag gör det några gånger per år i ett samarbetsprojekt med en forskargrupp vid Köpenhamns universitet). En del upplevda besynnerligheter har dock fått mig att börja fundera om allt verkligen står rätt till i Danmark.
1: Du känner säkerligen till Simon Anholt, rådgivare för brittiska regeringen, och hans Nation Branding Index. Knappast en alltigenom upplyftande läsning för Danmark, eller hur?
I många muslimska länderna har Danmark, det danska folket och danska produkter ett så uselt anseende ett land, ett folk och dess produkter någonsin överhuvudtaget kan få. Simon Anholt skriver t.o.m. på sin websida
"... so what DO the Egyptians think about the Danes?" (se http://www.simonanholt.com/Research/research-introduction.aspx
Av 50 olika folk som egyptierna får ranka kommer ni danskar på absoluta jumboplatsen, medan vi svenskar kommer på plats 18, tyskar på plats12, britter på plats 21, och spanjorer på plats 7 av 50.
Det är knappast en avundsvärd position för danska företag och för danska forskare som vill rekrytera specialister från utlandet, eller hur?
2: Och för inte så länge sedan kunde man ju läsa att den danska ambitionen att rekrytera högutbildade från utlandet fatalt misslyckats. Skälet till misslyckandet uppgavs vara det (mycket) dåliga bemötandet dessa invandrare stöter på i det dagliga livet i Danmark och att väldigt lite samhällsinformation är på engelska vilket gör det svårt för icke-skandinavier att ta sig in i Danmark.
Jag har själv fått bekräftat genom högutbildade personer med ursprung i Mellanöstern, Indien och Sydeuropa om det oförskämda bemötande de upplever i Danmark (personer som pga deras blotta utseende kan misstänkas vara muslimer).
Exempel 1: En tjej som bär slöja vill inte ens flyga via Kastrup.
Exempel 2: En amerikansk icke-religiös kille som är andra generationens invandrare från ett land i Mellanöstern, och tillika en mycket, mycket duktig forskare inom sitt ämnesområde (numera postdok vid ett toppuniversitet i USA) frågade mig när han var på besök i Uppsala (vi försökte rekrytera honom hit) om det fanns ett parti i Sveriges riksdag som motsvarar Dansk Folkeparti. Detta var för cirka ett år sedan så jag kunde lyckligtvis säga "Nej" (tyvärr kan jag inte det idag). Han ville inte bo i ett land där ett parti som DF är med och inverkar på politiken och attityderna i landet.
3: Jag frågar mig sedan om integrationen verkligen fungerar i Danmark. Jag har en känsla av att ni är bra på att snabbt pusha ut invandrare på arbetsmarknaden, långt innan de har kompetens att arbeta på denna.
Ett litet eget experiment jag utfört: Av ren slöhet brukar jag ta taxi från Köpenhamns Hovedbangård till Universitetsparken, Kemisk Institutet (H.C. Örstedt Institutet) de gånger jag besöker mina kollegor i Kph. Så gott som vid varje tillfälle (totalt cirka 10 ggr) måste jag förklara vart jag ska, visa på en karta, säga att det ligger nära Panuminstitutet (vid ett tillfälle valde jag att åka dit istället), invid Norre Allen etc, etc etc. Det är alltid några minuters dividerande innan vi kommer iväg (5-6 taxichafförer med ursprung i utomeuropeiska länder samlas för att rådslå "var ligger Kemisk Institut, Universitetsparken och Köpenhamns universitet?"). De är pinsamt dåligt integrerade i Köpenhamn!
(den senaste gången åkte vi med en chaffis som nog sjöng på sista versen - hans rökhosta var av ett slag jag aldrig tidigare hört. Tack och lov var jag "bara" svensk, men om jag varit icke-skandinav hade jag definitivt(!) fått mina betänkligheter om det danska samhället).
Som jämförelse: Vid två tillfällen har jag testat om Stockholms taxichafförer kan ta mig från Centralen till Arrheniuslabbet vid Stockholms universitet. Inga problem alls - och vid båda tillfällena två chaffisar med ursprung i Mellanöstern.
4: Allra sist undrar jag: Om nu Danmark har så emminent bra invandrings- och integrationspolitik varför kommer det sig att ni fortfarande trots 13 år med Dansk Folkeparti i Folketinget har problem med integrationen?
Kan det vara som så att ni faktiskt haft en bättre integration utan DF?
Hoppas på några reflektioner från din sida. Jag skiver detta för att jag gillar Danmark! Och hoppas att vi kan komma vidare utan diverse besynnerlig pajkastning över sundet.
Både Sverige och Danmark skulle vinna på det!
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-04-04, 18:00
#3.. Jaha, ytterligare en som går på vad hon säger. Lever du på riktigt? Newsmill borde ha ett fält där folk får skriva in sin postadress. Du och jag verkar inte leva i samma värld. Min allra närmaste granne är från mellanöstern och jag hälsar ofta på både henne och hennes man. När hon är ensam så hälsar hon tillbaka, men när hennes man är med så säger hon ingenting. Endast han svarar. Om jag är trött och kanske inte hälsar först, så hälsar inte dom heller. Det är min närmaste granne. Det finns många fler i min portuppgång men jag har inte brytt mig längre. En portuppgång - i ett hus - i ett bostadsområde - en förort - i en stad. Det är bara att multiplicera.
Det är inte etniska svenskar som ser ner på muslimer. Det är muslimer som ser etniska svenskar som otrogna. Så länge svenska kvinnor kan gå med bikini så anses det vara lika okej att bära hårtäckande sjal, säger då muslimerna. Men det är inte samma sak. Baddräkt/Bikini är en del av svensk kultur. Ingen (svensk) skäms för att gå i bikini på en badstrand. Helt plötsligt dyker det upp ett skämt som menar på att kvinnor måste skyla sig.
Hur förenligt är det med svenska värderingar? Ska kvinnor ha samma rättighet som män så ska dom inte tvingas skyla sig.
I media säger kvinnor att dom klär sig som dom vill. Okej, tänker jag. Men kameran berättar inte vad som händer kvinnan om hon säger annorlunda.
Det ÄR etniska svenskar som kommit på begreppet "Vi och dom", men det är inte etniska svenskar som tillämpar begreppet.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-04-04, 18:13
Henrik Ottosson; Den stora skillnaden mellan Danmark är att de inte tar emot fler än de tror på sikt kan integreras/assimileras medan vi här i Sverige har gett upp allt sådant för nyliberala drömmar om separerade men förhoppningsvis samexisterande parallella samhällen. Hur bra den svenska modellen fungerar i praktiken kan varje svensk som bor i en större stad berätta. Den goda svenska integrationen gör att svenskar mangrant röstar med fötterna genom att flytta från invandringstäta bostadsområden. Enda anledningen till att Sverige inte ännu upplevt den politiska utvecklingen som Danmark ännu är att i Sverige finns det mer plats och utrymme - än så länge går det förhållande vis enkelt för en medelklassvensk att köpa sig fri från mångkulturens välsignelser.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-04-04, 18:40
#15
Det Stora Taxichaffisexperimentet är svårt att värja sig mot. Så vetenskapligt vederlagt. Så grundligt. Så oemotsägbart. Är det på sådana grunder vi diskuterar integration är det inte konstigt debatten blir sne. :-)
Ska jag balansera upp vågen och säga någonting om den danska modellen som den halvdansk jag är, skulle jag säga följande:
Miljöpartisten Maria Ferm (som jag i övrigt inte är någon större beundrare av som politiker) sade ungefär så här i migrationsdebatten i riksdagen förra veckan:
Ju hårdare reglerna blir, ju hårdare blir också tongångarna. Det känner jag av i Danmark och det är bara kontraproduktivt. Ju tuffare regler man sätter upp, ju mjukare attityd måste man balansera upp dessa regler med.
Tuffare regler skall aldrig ses som ett belägg för att alla som ville ha de tuffare reglerna hade rätt. Istället får man ju se tuffare regler som en tydlig indikation på att de som ville ha tuffare regler inte längre kommer ha rätt. Därmed bör också attityden och tonläget mot de migranter som fortfarande kommer, och eventuellt vill komma, mjukna.
Permalänk | Anmäl
Kim Lund, 2011-04-04, 19:10
#18 Kim Lund, 2011-04-04, 20:10
Instämmer i ditt påpekande, "det stora taxichaffisexperimentet" med cirka 12 taxichaffisar i Kph och Sthlm är väl inte toppforskning.
(kan kanske kvalificera in i Journal of Irreproducible Results http://en.wikipedia.org/wiki/Journal_of_Irreproducible_Results)
Snarast är det en liten observation som fått mig att börja undra hur saker och ting fungerar i Danmark. Och sedan testade jag hur det var i Sthlm när min irritation över danska chaffisar nått en viss gräns. Ett mycket taffligt "experiment" helt klart :-)
Hur som helst, pajkastningen mellan Danmark och Sverige om invandrings- och integrationspolitiken måste sluta. Vi har båda något att lära av varandra.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-04-04, 19:49
Mikael-överge oss för guds skull inte nu.
Den svenska godheten är så krävande att vi behöver luft utifrån.Pekgul är känd för sitt ideologiserade struntprat.Få tar henne seriöst för tycker man inte som hon är man det du så fantastiskt beskriver i din utmärkta bok
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-04-04, 20:03
Bo T, med vilken rätt jämför du Nalin Pekgul med Saddam Hussein eller Muammar Kadaffi? Med vilken rätt antyder du att hon har samma politiska mål som dessa båda diktatorer? Saddam Hussein begick massaker på kurder i Irak, och Muammar Kadaffi för just nu krig mot sitt eget folk. Både den nu döde Saddam Hussein och den högst levande Muammar Kadaffi var eller är brutala envåldshärskare som begick hemska övergrepp mot sina egna medborgare. Påstår du alltså att Nalin Pekgul sympatiserar med diktatorer som begår massakrer eller krigar mot sitt eget folk?
-
Du skriver:
"Den svenska vänstern stöder sekulär politisk islam men den är inte det minsta bättre än religiös politisk islam som har stöd hos Alliansen. - - - Det är i det ljuset man ska se Nalin Pekguls utspel."
-
I vilket sammanhang har Nalin Pekgul stött personer som Saddam Hussein eller Muammar Kadaffi eller den typ av sekulär politisk islam som dessa båda diktatorer representerar?
-
Nalin Pekgul har gjort klart att hon inte alls vill ha ett samhälle styrt av politisk islam, vare sig denna variant av politisk islam är sekulär eller religiös. Hon vill ha ett demokratiskt samhälle styrt av demokratiska och sekulära värderingar.
-
Menar du på allvar, Bo T, att den person som i sitt privatliv praktiserar vissa muslimska sedvänjor, som Nalin Pekgul gör, därför också måste vara anhängare av brutala muslimska diktatorer? Menar du på allvar att en person som firar Ramadan, som Nalin Pekgul gör, därför också vill förvandla Sverige till ett rättslöst samhälle styrt av härskarfamiljer i namn av politisk islam?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-04-05, 00:50
#15
Henrik Ottosson, bara några enkla kommentarer.
1. Den muslimska världen är ju inte hela världen, tror du inte att Danmark klarar sig? Verkar inte vara någon fara på taket iaf.
2. Citerar #15: "Han ville inte bo i ett land där ett parti som DF är med och inverkar på politiken och attityderna i landet."
Vilket europeiskt land ska då denne eminente muslimska vetenskapsman bosätta sig i?
3. Har inte danska taxichaufförer GPS?
4.Integration tar tid, särskilt när det finns invandrare som inte vill integrera sig. Det är ju därför Danmark är restriktiv med att ta in fler svårintegrerbara innan de klarat av de som redan finns där. T.ex. imamer som uppviglar mot danska samhället och deras anhängare.
Visst har vi svenskar en del att lära av Danmark (som inte är mindre demokratiskt och civiliserat än Sverige, oforskämt att påstå något annat fö., men danskarna verkar dock vara realister som motsats)
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-04-05, 00:50
Ann Sidbrant:
"Menar du på allvar att en person som firar Ramadan, som Nalin Pekgul gör, därför också vill förvandla Sverige till ett rättslöst samhälle styrt av härskarfamiljer i namn av politisk islam?"
Hon vill iaf inte att Lars Vilks skulle få rita Muhammed, trots att det är helt enligt lagen!
Men visst, hon har sina förtjänster. Rak, som du säger, engagerad och säkert välmenande många gånger. Fast ganska kolerisk, har svårt för en saklig debatt. Hon har fel på många punkter.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-04-05, 01:01
#23 Ina Höst, 2011-04-05, 01:50
1: Förvisso så sant - hela övriga världen är inte muslimska länder. Men svenska, tyska, spanska etc företag har bättre möjlighet att sälja sina produkter i muslimska länder OCH i övriga länder. Danska företag kan bara sälja i örviga länder.
Svenska, tyska etc företag har således konkurrensfördelar genmemot danska!
2: Snälla, läs det jag skrev igen!
Jag skrev "icke-religiös" men du har fått det till "eminente muslimske vetenskapsmannen" (du läser vad jag skrev som f-n läser Bibeln).
Och jag skrev "amerikan" - han behöver inte bosätta sig i något europeisk land överhuvudtaget. Däremot är det väsentligt att Europa attraherar den bästa arbetskraften internationellt.
Men visst, vill du att Sverige, Danmark m.m. skall vara ett intorkat hörn av världen så visst. Personligen har jag definitivt inga problem att hitta jobb i utlandet. Jag kom just tillbaka från en 8 veckors forskningsvistelse i Japan (betalad av japanska staten).
Slutligen läs gärna http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1321372/Dansk-fientlighet-skram...
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-04-05, 07:11
Mikael Jalving, den enda fråga som återstår är när kommer ni hit och befriar oss?
Vi svenskar står inte ut längre!
Låt oss återupprätta Kalmarunionen! Allt är förlåtet! :-)
P.S: Hoppas att jag får chans att ta mig an din bok. Verkar helt klart läsvärd!
Permalänk | Anmäl
Tussilago Kaprifol, 2011-04-05, 10:23
"Jeg har skrevet en bog om fænomenet - og andre sære svenske fænomener. Nu orker jeg ikke mere."
- Snälla Mikael, överge oss inte nu. Vi behöver en rakryggad Dansk för att säga det svenska syltryggade politiker och journalister inte vågar säga.
Permalänk | Anmäl
John D, 2011-04-05, 11:08
Tak for kommentarer – og tak til Ulf Djupedal for en interessant analyse. Ikke at jeg er enig hele vejen, men det er oplagt at stille de to ”granböcker” op overfor hinanden.
@Henrik Ottosson
Jeg vil på ingen måde underkende dine erfaringer fra København. Jeg har selv lignende oplevelser – og mener i øvrigt, at mangt og meget er galt med lille Danmark. Du misforstår mig, om du tror, at jeg skulle være en slags super-dansker. I mine artikler og blogs på jp.dk kritiserer jeg til højre og venstre i en lind strøm. Om jeg skulle skrive en bog om Danmark, ville den blive mindst lige så kritisk som min Sverigesbog. Jeg er ingen entertainer.
Med hensyn til integration, så mener jeg, at integration er blevet det, vi på dansk kalder en sovepude – en soffa kudde – i den politiske debat. Et helle, en safe haven. Siger man ordet, er man i politisk sikkerhed. Det er ren konstruktivisme: ordet skaber verden. Kun meget få orker så at undersøge, hvad integration egentlig betyder i den konkrete virkelighed. Skal integration eksempelvis ”gå begge veje”? Det er der jo mange, der mener. Det mener jeg ikke.
Dette blot for at antyde, at diskussionen naturligvis fortsætter i Danmark såvel som i Sverige. Jeg er helt enig: Tænk om vi kunne være med til at gøre hinanden klogere…
Permalänk | Anmäl
Mikael Jalving, DK, 2011-04-05, 11:13
Nalin Pekul är bara ännu en i raden av alla i PK maffian som skall tala om hur vi skall tycka och tänka.
Bra att någon rör om i grytan då och då.
Även om det måste bli värre innan vi vaknar här...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2011-04-05, 12:42
"Bo T, med vilken rätt jämför du Nalin Pekgul med Saddam Hussein eller Muammar Kadaffi?"
Nu vantolkar du medvetet vad jag skrev, #22 Ann sidbrant. F.ö. heter det jämställer och inte jämför.
Nalin Pekgul är en precis lika god representant för sekulär islamism som Saddam Hussein & Co. Det innebär inte att de är likadana, bara att de är på samma sida.
Att Nalin Pekgul hetsar enbart mot religiös islam kan du läsa här: http://www.newsmill.se/node/16806
Nalin Pekgul och vänstern stöder alltså indirekt sekulär islam. Vi måste sluta låta oss manipuleras av att Nalin Pekgul är kvinna och socialdemokrat. Hon är precis lika mycket islamist som Moderaternas religiösa islamist Abdirizak Waberi.
Religiös och sekulär islam är lika illa och det finns all anledning att bekämpa båda företeelserna för båda varianterna för med sig överbefolkningens alla problem.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-04-05, 13:44
Mikael Jalving måste förstå att Nalin Pekgul inte är van att bemöta kritik mot Islam. Det området är tabu för svenska journalister.
Permalänk | Anmäl
TAGE UNIKSSON, 2011-04-05, 15:06
Henrik Ottosson, #25. Angående 2.
Ber om ursäkt! Bra att du rättar mig, när du tycker jag läser ditt inlägg fel. Jag vet inget om mannen som du beskriver och lämnar därför detta ditt exempel.
Men om man inte accepterar att partier som DF (eller SD) har inflytande på politiken, finns det nog inte många länder i Europa man kan bo i. Antingen har landet en strikt invandringspolitik eller också finns det sådana partier, ibland båda delar. Nämn det landet i Europa som har en generös invandringspolitik och inte har ett sådant parti. Det är också viktigt att acceptera att sådana partier är demokratiskt valda och därmed respekterar man demokratin, oavsett vad man tycker om partiet ifråga.
Det är möjligt att vissa utlänningar blir skrämda av dessa partier på grund av ryktesspridning, men det kan i så fall jämföras med fobi eftersom denna rädsla saknar verklighetsgrund. Indiska, japanska, kinesiska m.fl. invandrare tycks inte vara rädda för oss. De är ju ofta framgångsrika här. Muslimer är däremot inte populära hos de partier du nämner om de ställer krav på samhället grundade på sin religion.
Du skriver: "Däremot är det väsentligt att Europa attraherar den bästa arbetskraften internationellt."
Att attrahera amerikanska, kanadensiska och australiska forskare är säkert en utmaning. Det handlar om universitetens och högskolornas status och resurser. Men europeiska länder är inga u-länder och är inte renons på bra forskare. Tror inte att varken Danmark eller Sverige blir något intorkat hörn i världen, så länge vi bibehåller kvaliteten på universiteten och högskolorna och har behåller värdefulla företag i landet. Att försöka rekrytera bra forskare från mellanöstern eller Nordafrika, tycker jag däremot är omoraliskt. Dessa regioner behöver dom mer än vi.
Mvh
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-04-05, 15:34
Att något är ruttet med konungariket Sverige är helt klart och detta har danskar fattat men inte särskilt många svenskar.
Det som har medfört denna röta är att riktig demokrati är satt ur spel. Sättet som används för detta är att det inte finns en fri debatt i ledande pappersmedia (presstöd) och i ledande etermedia (statsradio och statstelevision).
Det finns ett mediapolitiskt komplex, som hindrar icke politiskt korrekta åsikter att framföras.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-04-05, 17:01
Nalin Pekgul är ett pinsamt skämt.
Såg henne vid TV-debatten om svenska hemmafruar. Om en trebarnsmamma väljer att vara hemma med sina småbarn, och på det sättet spar in hundratusentals kronor per år av samhällets barnomsorgskostnader, så var hennes aggressiva kommentar; "Du gör vad du vill med ditt liv, men kom inte till mig sedan och gnäll över låg pension".
Varför inte det? Varför ska inte mammans omsorg om sina barn värderas lika mycket som en förskollärare som tar hand om tre andra mammors barn? Snacka om att Pekgul vill vältra över sina egna värderingar på alla andra.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2011-04-05, 17:12
#28 Mikael Jalving, DK, 2011-04-05, 12:1
#32 Ina Höst, 2011-04-05, 16:34
Tack Mikael och tack Ina för svar; jag måste dock be att få återkomma senare med mina egna svar. Alternativt återkommer jag med en egen Newsmill-artikel om en dryg vecka (har dygnet-runt arbete med min VR ansökan från och med nu fram tills nästa onsdag).
Några "korta" inlägg/tankar dock:
1: Förvisso har de flesta europeiska länder främlingsfientliga partier i sina parlament. Men det är inget europeiskt land som ens är i närheten av Danmarks jumboplats på Simon Anholts lista. Varför?
2: SD (och DF)-personer brukar oftast tro att de muslimska länderna är några ovetenskapliga bakgårdar som inte producerar något vettigt alls. Det kanske var så en gång i tiden, men en nylig (icke-politisk) artikel av vetenskapjournalisten Karin Bojs på DN visar en helt annan utvecklingstrend. I ingressen skriver hon "Kina är på väg att bli världens ledande forskningsnation. Andra uppstickare är Brasilien, Indien, Turkiet, Iran och Tunisien. För USA, Japan och Europa går det däremot utför." Tre muslimska länder som uppstickare - herrejösses!!
Och vad gäller Iran skriver hon i artikeln "Och i Iran växer forskningen snabbast i hela världen: från 736 publicerade artiklar 1996 till 13 238 år 2008."
Jag möter så gott som dagligen taggade studenter från Iran i min egenskap av universitetslärare i Uppsala, och betvivlar inte en sekund att den statistik Karin Bojs hänvisar till är rätt. Sannolikt kommer Teheran om 5-10 år vara en högteknologisk boom-town på samma sätt som Bangalore i Indien är idag (och med ett mer demokratiskt styre).
Artikeln i sin helhet finns på http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kina-gar-om-amerikanerna
3: Toppuniversitet såväl som högteknologiska företag kan aldrig enbart rekrytera från det egna landets befolkning (inte ens USA). Exvis de två universitet som "levererar" flest personer till Berkeley i Kalifornien för "graduate studies" (doktorand/PhD studier) är inga amerikanska universitet utan två kinesiska.
Ett annat exempel: Enligt Motorolas VD startas (enligt vad jag hört av en person vid Svenskt Näringsliv) hälften av alla nya företag i Silicon Valley av invandrare.
Men tyvärr: I Danmarks känner sig de stora danska företagen tvingade att försöka ändra invandringspolitiken enligt vad man kan läsa av den artikel i Sydsvenskan som jag refererade till ovan. Artikeln avslutas med:
"- Vi måste ändra tonen mot invandrare, säger Finn Rasmussen på Arbetsgivareföreningen.
Flera av de största danska företagen har gått samman i ett nätverk som har som mål att ändra den danska invandrarpolitiken så att högutbildade lockas till landet."
Således vill vi att våra företag och Köpenhamns universitet, Århus universitet, Karolinska Institutet, Uppsala universitet, och Lunds universitet skall vara något att vara stolta över internationellt kan vi inte bete oss oförskämt mot våra invandrare. Den känga danskarna ger missanpassade invandrade "islamistiska analfabeter från Somalia" träffar disputerade indier som forskar vid Köpenhamns eller Århus universitet!
Summa summarum: Vi måste gemensamt(!) ta reda på vad som är fel i Danmark och vad som är fel i Sverige vad gäller invandring och integration, och alla de frågor som är länkade till dessa. En sak är jag dock 100%-igt säker på och det är att Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti verkligen inte(!) sitter inte med rätt lösning. De är så käpprätt förvirrade ute i skogen man någonsin överhuvudtaget kan vara!
Det enda rätt de har är att "något är fel i den svenska invandrings- och integrationspolitiken", men det är allt.
Så Mikael, du ska ha en stor eloge för kaxiga inlägg som triggar oss svenskar att förhoppningsvis ta tag i de problem vi har - ni i Danmark måste dock oxå ta tag i era problem!
(nu blev det ett mycket långt svar i allafall - hur som helst så måste jag tacka för den här gången, och återkommer kanske med en Newsmill artikel om en dryg vecka).
Lev väl!
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-04-05, 18:02
Henrik Ottosson: du drömmer. Jag har också sett hur det ser ut på universiteten, och det är ofta en skrämmande utveckling och hur relativistiskt olika grupper behandlas, till etniska svenskars nackdel (en del av snällhetskulturen i detta land). Att framtiden ligger inom den muslimska sfären är naturligtvis rent struntprat i nuläget. Iran tillhör dessutom en annan kulturtradition och där håller jag med dig om att det eventuellt finns hopp (med en bättre regim).
OM Sverige vore i desperat behov av arbetskraft bör vi naturligtvis i första hand försöka ta in välutbildade akademiker från öststaterna. Varför gå efter ån efter vatten? Om det är så, som du beskriver, att man i vissa fall misslyckas med att få sin egen etniska befolkning att studera och eller starta företag bör man naturligtvis i första hand vad som är orsakerna till detta och genomföra nödvändiga ändringar, hellre att än att huvudlöst kasta sig in riskabla experiment med okontrollerad massinvandring. Lagom är bäst.
Har det fungerat väl hitills? Nej. Har SD varit ansvariga för den förda politiken? Nej. Är det då så konstigt att se SD som en del av lösningen? Nej.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-04-05, 21:07
Skåne, Blekinge och Halland tillbaka till Danmark snarast!
Permalänk | Anmäl
gorand, 2011-04-06, 10:40
Kommer ni ihåg när Björn Rosengren sa att Norge var den sista Sovjetstaten?
En hel del har hänt sedan dess...
Nu känns det som att Norge är på väg att gå Danmarks väg och Sverige är på väg att bli den nya DDR-staten.
* Precis som det var i DDR, kallar vi oss demokratiska.
* Vi kan ha folkomröstningar, men de är endast rådgivande.
* Bara röster som är positiva till mångkulturen får uttala sig i media.
* Alliansen nämnde aldrig i sitt valmanifest inför valet 2010 att man hade för avsikt att låta illegala invandrare få tillgång till skattefinansierad sjukvård och detta till subventionerat pris dessutom.
* En ändring i grundlagen har gjorts, utan att fråga folket, vilket innebär att det nu står i grundlagen att Sverige är ett multikulturellt land.
Detta innebär att människor med utländsk bakgrund kan anställas på poster som berör rikets säkerhet.
Som jag ser det, innebär det att vi har givit upp vår suveränitet som land baserat på etniska svenskar och svensk kultur.
Inte ens DDR gick så långt...
Således instämmer jag i en del av föregående talare, Danmark, eller vilket annat västerländskt land som helst, snälla, ockupera oss och befria oss från våra landsförrädare till politiker, SD undantaget.
Faktum är, att om Alliansens uppgörelse med MP verkligen går igenom och vissa politikers ambition om att importera ca 400 000 utom-europeiska invandrare till inträffar, kommer nog detta till slut att ske, eftersom våra egna styrkor inte kommer att kunna stå emot, när väl den kritiska massan av kolonisatörer är uppnådd.
Visst, det låter osannolikt och ett liknande scenario har nog aldrig inträffat i ett land tidigare, men ett land har nog aldrig tidigare på frivillig basis tagit emot utom-europeiska invandrare i så stor omfattning i förhållande till sin befolkningsstorlek heller.
Måtte valet 2014 bli en vändning för Sverige, annars kommer alla som kan att lämna landet...
Permalänk | Anmäl
Kjell Larsson, 2011-04-09, 23:36
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag gillar Nalin Pekgul. Hon är rak och bra. Hon har dessutom varit ovanligt tydlig med att hon inte villa gulla med eller ursäkta hedersförtryck eller annat dåligt uppförande bara för att utövarna är invandrare. Tvärtom: Pekgul har gjort det klart att hon vill leva i just det svenska samhället och ha tillgång till det svenska samhällets frihet för individen. Just därför accepterar hon inte förtryckande islamism.
-
Nå, men om Nalin Pekgul nu är motståndare till hedersförtryck och andra negativa sedvänjor som kan kopplas till islam, varför förekommer sådant fortfarande i Sverige? Tja, kanske därför att det inte är Nalin Pekgul som bestämmer i SVerige. Det är inte hon som är vår statsminister. Hon är inte ens vår integrationsminister. Det är inte hon som sätter agendan i Sverige.
-
Så skyll inte islamistiska övertramp i Sverige på Nalin Pekgul! Men just därför ska hon inte behöva ta ansvar för andra muslimers uppförande i Sverige. Hon bekämpar redan avarterna!
Mycket bra artikel av Mikael Jalving!
"Jeg har skrevet en bog om fænomenet - og andre sære svenske fænomener. Nu orker jeg ikke mere."
Tänk då på alla stackare som bor kvar i Sverige, mitt i eländet...
"Så skyll inte islamistiska övertramp i Sverige på Nalin Pekgul!"
#3 Ann sidbrant. Det finns två politiska sidor av islam, religiös och sekulär som är i ständig konflikt.
Representanter för sekulär islam är t.ex. Saddam Hussein, Hafez al-Assad, Yasser Arafat och Muammar Kaddafi.
Den svenska vänstern stöder sekulär politisk islam men den är inte det minsta bättre än religiös politisk islam som har stöd hos Alliansen.
Båda varianterna av islam breder ut sig i Sverige och även konflikten mellan dem.
Det är i det ljuset man ska se Nalin Pekguls utspel.
Som svensk hoppas jag att båda varianterna stoppas för ingen av dem för något gott med sig vilket tillståndet i den muslimska världen visar med önskvärd tydlighet.
Sverige har viktigare uppgifter än att vara ett redskap för antidemokratiska rörelser.
Mycket bra skrivet! /från en andra generationens invandrare
Glömde även att påpeka att jag hoppas även Sverige tar sitt förnuft till fånga en vacker dag och inser vilka stora problem vi har i landet och hur den våldsbejakande krigsideologin Islam förstör Sverige. Det går åt rätt håll!
Mycket bra och kortfattat skrivet på begriplig danska! Stå på dig Mikael Jalving... PK-eliten har börjat vackla i Sverige.
Mikael Jalving:
Det finns säkert en del vi svenskar har att lära av er på andra sidan sundet, fast ni har oxå en del att lära av oss i Sverige. Danmark är för mig som "pursvensk" ett mycket trevligt land att besöka (jag gör det några gånger per år i ett samarbetsprojekt med en forskargrupp vid Köpenhamns universitet). En del upplevda besynnerligheter har dock fått mig att börja fundera om allt verkligen står rätt till i Danmark.
1: Du känner säkerligen till Simon Anholt, rådgivare för brittiska regeringen, och hans Nation Branding Index. Knappast en alltigenom upplyftande läsning för Danmark, eller hur?
I många muslimska länderna har Danmark, det danska folket och danska produkter ett så uselt anseende ett land, ett folk och dess produkter någonsin överhuvudtaget kan få. Simon Anholt skriver t.o.m. på sin websida
"... so what DO the Egyptians think about the Danes?" (se http://www.simonanholt.com/Research/research-introduction.aspx
Av 50 olika folk som egyptierna får ranka kommer ni danskar på absoluta jumboplatsen, medan vi svenskar kommer på plats 18, tyskar på plats12, britter på plats 21, och spanjorer på plats 7 av 50.
Det är knappast en avundsvärd position för danska företag och för danska forskare som vill rekrytera specialister från utlandet, eller hur?
2: Och för inte så länge sedan kunde man ju läsa att den danska ambitionen att rekrytera högutbildade från utlandet fatalt misslyckats. Skälet till misslyckandet uppgavs vara det (mycket) dåliga bemötandet dessa invandrare stöter på i det dagliga livet i Danmark och att väldigt lite samhällsinformation är på engelska vilket gör det svårt för icke-skandinavier att ta sig in i Danmark.
Jag har själv fått bekräftat genom högutbildade personer med ursprung i Mellanöstern, Indien och Sydeuropa om det oförskämda bemötande de upplever i Danmark (personer som pga deras blotta utseende kan misstänkas vara muslimer).
Exempel 1: En tjej som bär slöja vill inte ens flyga via Kastrup.
Exempel 2: En amerikansk icke-religiös kille som är andra generationens invandrare från ett land i Mellanöstern, och tillika en mycket, mycket duktig forskare inom sitt ämnesområde (numera postdok vid ett toppuniversitet i USA) frågade mig när han var på besök i Uppsala (vi försökte rekrytera honom hit) om det fanns ett parti i Sveriges riksdag som motsvarar Dansk Folkeparti. Detta var för cirka ett år sedan så jag kunde lyckligtvis säga "Nej" (tyvärr kan jag inte det idag). Han ville inte bo i ett land där ett parti som DF är med och inverkar på politiken och attityderna i landet.
3: Jag frågar mig sedan om integrationen verkligen fungerar i Danmark. Jag har en känsla av att ni är bra på att snabbt pusha ut invandrare på arbetsmarknaden, långt innan de har kompetens att arbeta på denna.
Ett litet eget experiment jag utfört: Av ren slöhet brukar jag ta taxi från Köpenhamns Hovedbangård till Universitetsparken, Kemisk Institutet (H.C. Örstedt Institutet) de gånger jag besöker mina kollegor i Kph. Så gott som vid varje tillfälle (totalt cirka 10 ggr) måste jag förklara vart jag ska, visa på en karta, säga att det ligger nära Panuminstitutet (vid ett tillfälle valde jag att åka dit istället), invid Norre Allen etc, etc etc. Det är alltid några minuters dividerande innan vi kommer iväg (5-6 taxichafförer med ursprung i utomeuropeiska länder samlas för att rådslå "var ligger Kemisk Institut, Universitetsparken och Köpenhamns universitet?"). De är pinsamt dåligt integrerade i Köpenhamn!
(den senaste gången åkte vi med en chaffis som nog sjöng på sista versen - hans rökhosta var av ett slag jag aldrig tidigare hört. Tack och lov var jag "bara" svensk, men om jag varit icke-skandinav hade jag definitivt(!) fått mina betänkligheter om det danska samhället).
Som jämförelse: Vid två tillfällen har jag testat om Stockholms taxichafförer kan ta mig från Centralen till Arrheniuslabbet vid Stockholms universitet. Inga problem alls - och vid båda tillfällena två chaffisar med ursprung i Mellanöstern.
4: Allra sist undrar jag: Om nu Danmark har så emminent bra invandrings- och integrationspolitik varför kommer det sig att ni fortfarande trots 13 år med Dansk Folkeparti i Folketinget har problem med integrationen?
Kan det vara som så att ni faktiskt haft en bättre integration utan DF?
Hoppas på några reflektioner från din sida. Jag skiver detta för att jag gillar Danmark! Och hoppas att vi kan komma vidare utan diverse besynnerlig pajkastning över sundet.
Både Sverige och Danmark skulle vinna på det!
#3.. Jaha, ytterligare en som går på vad hon säger. Lever du på riktigt? Newsmill borde ha ett fält där folk får skriva in sin postadress. Du och jag verkar inte leva i samma värld. Min allra närmaste granne är från mellanöstern och jag hälsar ofta på både henne och hennes man. När hon är ensam så hälsar hon tillbaka, men när hennes man är med så säger hon ingenting. Endast han svarar. Om jag är trött och kanske inte hälsar först, så hälsar inte dom heller. Det är min närmaste granne. Det finns många fler i min portuppgång men jag har inte brytt mig längre. En portuppgång - i ett hus - i ett bostadsområde - en förort - i en stad. Det är bara att multiplicera.
Det är inte etniska svenskar som ser ner på muslimer. Det är muslimer som ser etniska svenskar som otrogna. Så länge svenska kvinnor kan gå med bikini så anses det vara lika okej att bära hårtäckande sjal, säger då muslimerna. Men det är inte samma sak. Baddräkt/Bikini är en del av svensk kultur. Ingen (svensk) skäms för att gå i bikini på en badstrand. Helt plötsligt dyker det upp ett skämt som menar på att kvinnor måste skyla sig.
Hur förenligt är det med svenska värderingar? Ska kvinnor ha samma rättighet som män så ska dom inte tvingas skyla sig.
I media säger kvinnor att dom klär sig som dom vill. Okej, tänker jag. Men kameran berättar inte vad som händer kvinnan om hon säger annorlunda.
Det ÄR etniska svenskar som kommit på begreppet "Vi och dom", men det är inte etniska svenskar som tillämpar begreppet.
Henrik Ottosson; Den stora skillnaden mellan Danmark är att de inte tar emot fler än de tror på sikt kan integreras/assimileras medan vi här i Sverige har gett upp allt sådant för nyliberala drömmar om separerade men förhoppningsvis samexisterande parallella samhällen. Hur bra den svenska modellen fungerar i praktiken kan varje svensk som bor i en större stad berätta. Den goda svenska integrationen gör att svenskar mangrant röstar med fötterna genom att flytta från invandringstäta bostadsområden. Enda anledningen till att Sverige inte ännu upplevt den politiska utvecklingen som Danmark ännu är att i Sverige finns det mer plats och utrymme - än så länge går det förhållande vis enkelt för en medelklassvensk att köpa sig fri från mångkulturens välsignelser.
#15
Det Stora Taxichaffisexperimentet är svårt att värja sig mot. Så vetenskapligt vederlagt. Så grundligt. Så oemotsägbart. Är det på sådana grunder vi diskuterar integration är det inte konstigt debatten blir sne. :-)
Ska jag balansera upp vågen och säga någonting om den danska modellen som den halvdansk jag är, skulle jag säga följande:
Miljöpartisten Maria Ferm (som jag i övrigt inte är någon större beundrare av som politiker) sade ungefär så här i migrationsdebatten i riksdagen förra veckan:
Ju hårdare reglerna blir, ju hårdare blir också tongångarna. Det känner jag av i Danmark och det är bara kontraproduktivt. Ju tuffare regler man sätter upp, ju mjukare attityd måste man balansera upp dessa regler med.
Tuffare regler skall aldrig ses som ett belägg för att alla som ville ha de tuffare reglerna hade rätt. Istället får man ju se tuffare regler som en tydlig indikation på att de som ville ha tuffare regler inte längre kommer ha rätt. Därmed bör också attityden och tonläget mot de migranter som fortfarande kommer, och eventuellt vill komma, mjukna.
#18 Kim Lund, 2011-04-04, 20:10
Instämmer i ditt påpekande, "det stora taxichaffisexperimentet" med cirka 12 taxichaffisar i Kph och Sthlm är väl inte toppforskning.
(kan kanske kvalificera in i Journal of Irreproducible Results http://en.wikipedia.org/wiki/Journal_of_Irreproducible_Results)
Snarast är det en liten observation som fått mig att börja undra hur saker och ting fungerar i Danmark. Och sedan testade jag hur det var i Sthlm när min irritation över danska chaffisar nått en viss gräns. Ett mycket taffligt "experiment" helt klart :-)
Hur som helst, pajkastningen mellan Danmark och Sverige om invandrings- och integrationspolitiken måste sluta. Vi har båda något att lära av varandra.
Mikael-överge oss för guds skull inte nu.
Den svenska godheten är så krävande att vi behöver luft utifrån.Pekgul är känd för sitt ideologiserade struntprat.Få tar henne seriöst för tycker man inte som hon är man det du så fantastiskt beskriver i din utmärkta bok
Bo T, med vilken rätt jämför du Nalin Pekgul med Saddam Hussein eller Muammar Kadaffi? Med vilken rätt antyder du att hon har samma politiska mål som dessa båda diktatorer? Saddam Hussein begick massaker på kurder i Irak, och Muammar Kadaffi för just nu krig mot sitt eget folk. Både den nu döde Saddam Hussein och den högst levande Muammar Kadaffi var eller är brutala envåldshärskare som begick hemska övergrepp mot sina egna medborgare. Påstår du alltså att Nalin Pekgul sympatiserar med diktatorer som begår massakrer eller krigar mot sitt eget folk?
-
Du skriver:
"Den svenska vänstern stöder sekulär politisk islam men den är inte det minsta bättre än religiös politisk islam som har stöd hos Alliansen. - - - Det är i det ljuset man ska se Nalin Pekguls utspel."
-
I vilket sammanhang har Nalin Pekgul stött personer som Saddam Hussein eller Muammar Kadaffi eller den typ av sekulär politisk islam som dessa båda diktatorer representerar?
-
Nalin Pekgul har gjort klart att hon inte alls vill ha ett samhälle styrt av politisk islam, vare sig denna variant av politisk islam är sekulär eller religiös. Hon vill ha ett demokratiskt samhälle styrt av demokratiska och sekulära värderingar.
-
Menar du på allvar, Bo T, att den person som i sitt privatliv praktiserar vissa muslimska sedvänjor, som Nalin Pekgul gör, därför också måste vara anhängare av brutala muslimska diktatorer? Menar du på allvar att en person som firar Ramadan, som Nalin Pekgul gör, därför också vill förvandla Sverige till ett rättslöst samhälle styrt av härskarfamiljer i namn av politisk islam?
#15
Henrik Ottosson, bara några enkla kommentarer.
1. Den muslimska världen är ju inte hela världen, tror du inte att Danmark klarar sig? Verkar inte vara någon fara på taket iaf.
2. Citerar #15: "Han ville inte bo i ett land där ett parti som DF är med och inverkar på politiken och attityderna i landet."
Vilket europeiskt land ska då denne eminente muslimska vetenskapsman bosätta sig i?
3. Har inte danska taxichaufförer GPS?
4.Integration tar tid, särskilt när det finns invandrare som inte vill integrera sig. Det är ju därför Danmark är restriktiv med att ta in fler svårintegrerbara innan de klarat av de som redan finns där. T.ex. imamer som uppviglar mot danska samhället och deras anhängare.
Visst har vi svenskar en del att lära av Danmark (som inte är mindre demokratiskt och civiliserat än Sverige, oforskämt att påstå något annat fö., men danskarna verkar dock vara realister som motsats)
Ann Sidbrant:
"Menar du på allvar att en person som firar Ramadan, som Nalin Pekgul gör, därför också vill förvandla Sverige till ett rättslöst samhälle styrt av härskarfamiljer i namn av politisk islam?"
Hon vill iaf inte att Lars Vilks skulle få rita Muhammed, trots att det är helt enligt lagen!
Men visst, hon har sina förtjänster. Rak, som du säger, engagerad och säkert välmenande många gånger. Fast ganska kolerisk, har svårt för en saklig debatt. Hon har fel på många punkter.
#23 Ina Höst, 2011-04-05, 01:50
1: Förvisso så sant - hela övriga världen är inte muslimska länder. Men svenska, tyska, spanska etc företag har bättre möjlighet att sälja sina produkter i muslimska länder OCH i övriga länder. Danska företag kan bara sälja i örviga länder.
Svenska, tyska etc företag har således konkurrensfördelar genmemot danska!
2: Snälla, läs det jag skrev igen!
Jag skrev "icke-religiös" men du har fått det till "eminente muslimske vetenskapsmannen" (du läser vad jag skrev som f-n läser Bibeln).
Och jag skrev "amerikan" - han behöver inte bosätta sig i något europeisk land överhuvudtaget. Däremot är det väsentligt att Europa attraherar den bästa arbetskraften internationellt.
Men visst, vill du att Sverige, Danmark m.m. skall vara ett intorkat hörn av världen så visst. Personligen har jag definitivt inga problem att hitta jobb i utlandet. Jag kom just tillbaka från en 8 veckors forskningsvistelse i Japan (betalad av japanska staten).
Slutligen läs gärna http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1321372/Dansk-fientlighet-skram...
Mikael Jalving, den enda fråga som återstår är när kommer ni hit och befriar oss?
Vi svenskar står inte ut längre!
Låt oss återupprätta Kalmarunionen! Allt är förlåtet! :-)
P.S: Hoppas att jag får chans att ta mig an din bok. Verkar helt klart läsvärd!
"Jeg har skrevet en bog om fænomenet - og andre sære svenske fænomener. Nu orker jeg ikke mere."
- Snälla Mikael, överge oss inte nu. Vi behöver en rakryggad Dansk för att säga det svenska syltryggade politiker och journalister inte vågar säga.
Tak for kommentarer – og tak til Ulf Djupedal for en interessant analyse. Ikke at jeg er enig hele vejen, men det er oplagt at stille de to ”granböcker” op overfor hinanden.
@Henrik Ottosson
Jeg vil på ingen måde underkende dine erfaringer fra København. Jeg har selv lignende oplevelser – og mener i øvrigt, at mangt og meget er galt med lille Danmark. Du misforstår mig, om du tror, at jeg skulle være en slags super-dansker. I mine artikler og blogs på jp.dk kritiserer jeg til højre og venstre i en lind strøm. Om jeg skulle skrive en bog om Danmark, ville den blive mindst lige så kritisk som min Sverigesbog. Jeg er ingen entertainer.
Med hensyn til integration, så mener jeg, at integration er blevet det, vi på dansk kalder en sovepude – en soffa kudde – i den politiske debat. Et helle, en safe haven. Siger man ordet, er man i politisk sikkerhed. Det er ren konstruktivisme: ordet skaber verden. Kun meget få orker så at undersøge, hvad integration egentlig betyder i den konkrete virkelighed. Skal integration eksempelvis ”gå begge veje”? Det er der jo mange, der mener. Det mener jeg ikke.
Dette blot for at antyde, at diskussionen naturligvis fortsætter i Danmark såvel som i Sverige. Jeg er helt enig: Tænk om vi kunne være med til at gøre hinanden klogere…
Nalin Pekul är bara ännu en i raden av alla i PK maffian som skall tala om hur vi skall tycka och tänka.
Bra att någon rör om i grytan då och då.
Även om det måste bli värre innan vi vaknar här...
"Bo T, med vilken rätt jämför du Nalin Pekgul med Saddam Hussein eller Muammar Kadaffi?"
Nu vantolkar du medvetet vad jag skrev, #22 Ann sidbrant. F.ö. heter det jämställer och inte jämför.
Nalin Pekgul är en precis lika god representant för sekulär islamism som Saddam Hussein & Co. Det innebär inte att de är likadana, bara att de är på samma sida.
Att Nalin Pekgul hetsar enbart mot religiös islam kan du läsa här: http://www.newsmill.se/node/16806
Nalin Pekgul och vänstern stöder alltså indirekt sekulär islam. Vi måste sluta låta oss manipuleras av att Nalin Pekgul är kvinna och socialdemokrat. Hon är precis lika mycket islamist som Moderaternas religiösa islamist Abdirizak Waberi.
Religiös och sekulär islam är lika illa och det finns all anledning att bekämpa båda företeelserna för båda varianterna för med sig överbefolkningens alla problem.
Mikael Jalving måste förstå att Nalin Pekgul inte är van att bemöta kritik mot Islam. Det området är tabu för svenska journalister.
Henrik Ottosson, #25. Angående 2.
Ber om ursäkt! Bra att du rättar mig, när du tycker jag läser ditt inlägg fel. Jag vet inget om mannen som du beskriver och lämnar därför detta ditt exempel.
Men om man inte accepterar att partier som DF (eller SD) har inflytande på politiken, finns det nog inte många länder i Europa man kan bo i. Antingen har landet en strikt invandringspolitik eller också finns det sådana partier, ibland båda delar. Nämn det landet i Europa som har en generös invandringspolitik och inte har ett sådant parti. Det är också viktigt att acceptera att sådana partier är demokratiskt valda och därmed respekterar man demokratin, oavsett vad man tycker om partiet ifråga.
Det är möjligt att vissa utlänningar blir skrämda av dessa partier på grund av ryktesspridning, men det kan i så fall jämföras med fobi eftersom denna rädsla saknar verklighetsgrund. Indiska, japanska, kinesiska m.fl. invandrare tycks inte vara rädda för oss. De är ju ofta framgångsrika här. Muslimer är däremot inte populära hos de partier du nämner om de ställer krav på samhället grundade på sin religion.
Du skriver: "Däremot är det väsentligt att Europa attraherar den bästa arbetskraften internationellt."
Att attrahera amerikanska, kanadensiska och australiska forskare är säkert en utmaning. Det handlar om universitetens och högskolornas status och resurser. Men europeiska länder är inga u-länder och är inte renons på bra forskare. Tror inte att varken Danmark eller Sverige blir något intorkat hörn i världen, så länge vi bibehåller kvaliteten på universiteten och högskolorna och har behåller värdefulla företag i landet. Att försöka rekrytera bra forskare från mellanöstern eller Nordafrika, tycker jag däremot är omoraliskt. Dessa regioner behöver dom mer än vi.
Mvh
Att något är ruttet med konungariket Sverige är helt klart och detta har danskar fattat men inte särskilt många svenskar.
Det som har medfört denna röta är att riktig demokrati är satt ur spel. Sättet som används för detta är att det inte finns en fri debatt i ledande pappersmedia (presstöd) och i ledande etermedia (statsradio och statstelevision).
Det finns ett mediapolitiskt komplex, som hindrar icke politiskt korrekta åsikter att framföras.
Nalin Pekgul är ett pinsamt skämt.
Såg henne vid TV-debatten om svenska hemmafruar. Om en trebarnsmamma väljer att vara hemma med sina småbarn, och på det sättet spar in hundratusentals kronor per år av samhällets barnomsorgskostnader, så var hennes aggressiva kommentar; "Du gör vad du vill med ditt liv, men kom inte till mig sedan och gnäll över låg pension".
Varför inte det? Varför ska inte mammans omsorg om sina barn värderas lika mycket som en förskollärare som tar hand om tre andra mammors barn? Snacka om att Pekgul vill vältra över sina egna värderingar på alla andra.
#28 Mikael Jalving, DK, 2011-04-05, 12:1
#32 Ina Höst, 2011-04-05, 16:34
Tack Mikael och tack Ina för svar; jag måste dock be att få återkomma senare med mina egna svar. Alternativt återkommer jag med en egen Newsmill-artikel om en dryg vecka (har dygnet-runt arbete med min VR ansökan från och med nu fram tills nästa onsdag).
Några "korta" inlägg/tankar dock:
1: Förvisso har de flesta europeiska länder främlingsfientliga partier i sina parlament. Men det är inget europeiskt land som ens är i närheten av Danmarks jumboplats på Simon Anholts lista. Varför?
2: SD (och DF)-personer brukar oftast tro att de muslimska länderna är några ovetenskapliga bakgårdar som inte producerar något vettigt alls. Det kanske var så en gång i tiden, men en nylig (icke-politisk) artikel av vetenskapjournalisten Karin Bojs på DN visar en helt annan utvecklingstrend. I ingressen skriver hon "Kina är på väg att bli världens ledande forskningsnation. Andra uppstickare är Brasilien, Indien, Turkiet, Iran och Tunisien. För USA, Japan och Europa går det däremot utför." Tre muslimska länder som uppstickare - herrejösses!!
Och vad gäller Iran skriver hon i artikeln "Och i Iran växer forskningen snabbast i hela världen: från 736 publicerade artiklar 1996 till 13 238 år 2008."
Jag möter så gott som dagligen taggade studenter från Iran i min egenskap av universitetslärare i Uppsala, och betvivlar inte en sekund att den statistik Karin Bojs hänvisar till är rätt. Sannolikt kommer Teheran om 5-10 år vara en högteknologisk boom-town på samma sätt som Bangalore i Indien är idag (och med ett mer demokratiskt styre).
Artikeln i sin helhet finns på http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kina-gar-om-amerikanerna
3: Toppuniversitet såväl som högteknologiska företag kan aldrig enbart rekrytera från det egna landets befolkning (inte ens USA). Exvis de två universitet som "levererar" flest personer till Berkeley i Kalifornien för "graduate studies" (doktorand/PhD studier) är inga amerikanska universitet utan två kinesiska.
Ett annat exempel: Enligt Motorolas VD startas (enligt vad jag hört av en person vid Svenskt Näringsliv) hälften av alla nya företag i Silicon Valley av invandrare.
Men tyvärr: I Danmarks känner sig de stora danska företagen tvingade att försöka ändra invandringspolitiken enligt vad man kan läsa av den artikel i Sydsvenskan som jag refererade till ovan. Artikeln avslutas med:
"- Vi måste ändra tonen mot invandrare, säger Finn Rasmussen på Arbetsgivareföreningen.
Flera av de största danska företagen har gått samman i ett nätverk som har som mål att ändra den danska invandrarpolitiken så att högutbildade lockas till landet."
Således vill vi att våra företag och Köpenhamns universitet, Århus universitet, Karolinska Institutet, Uppsala universitet, och Lunds universitet skall vara något att vara stolta över internationellt kan vi inte bete oss oförskämt mot våra invandrare. Den känga danskarna ger missanpassade invandrade "islamistiska analfabeter från Somalia" träffar disputerade indier som forskar vid Köpenhamns eller Århus universitet!
Summa summarum: Vi måste gemensamt(!) ta reda på vad som är fel i Danmark och vad som är fel i Sverige vad gäller invandring och integration, och alla de frågor som är länkade till dessa. En sak är jag dock 100%-igt säker på och det är att Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti verkligen inte(!) sitter inte med rätt lösning. De är så käpprätt förvirrade ute i skogen man någonsin överhuvudtaget kan vara!
Det enda rätt de har är att "något är fel i den svenska invandrings- och integrationspolitiken", men det är allt.
Så Mikael, du ska ha en stor eloge för kaxiga inlägg som triggar oss svenskar att förhoppningsvis ta tag i de problem vi har - ni i Danmark måste dock oxå ta tag i era problem!
(nu blev det ett mycket långt svar i allafall - hur som helst så måste jag tacka för den här gången, och återkommer kanske med en Newsmill artikel om en dryg vecka).
Lev väl!
Henrik Ottosson: du drömmer. Jag har också sett hur det ser ut på universiteten, och det är ofta en skrämmande utveckling och hur relativistiskt olika grupper behandlas, till etniska svenskars nackdel (en del av snällhetskulturen i detta land). Att framtiden ligger inom den muslimska sfären är naturligtvis rent struntprat i nuläget. Iran tillhör dessutom en annan kulturtradition och där håller jag med dig om att det eventuellt finns hopp (med en bättre regim).
OM Sverige vore i desperat behov av arbetskraft bör vi naturligtvis i första hand försöka ta in välutbildade akademiker från öststaterna. Varför gå efter ån efter vatten? Om det är så, som du beskriver, att man i vissa fall misslyckas med att få sin egen etniska befolkning att studera och eller starta företag bör man naturligtvis i första hand vad som är orsakerna till detta och genomföra nödvändiga ändringar, hellre att än att huvudlöst kasta sig in riskabla experiment med okontrollerad massinvandring. Lagom är bäst.
Har det fungerat väl hitills? Nej. Har SD varit ansvariga för den förda politiken? Nej. Är det då så konstigt att se SD som en del av lösningen? Nej.
Skåne, Blekinge och Halland tillbaka till Danmark snarast!
Kommer ni ihåg när Björn Rosengren sa att Norge var den sista Sovjetstaten?
En hel del har hänt sedan dess...
Nu känns det som att Norge är på väg att gå Danmarks väg och Sverige är på väg att bli den nya DDR-staten.
* Precis som det var i DDR, kallar vi oss demokratiska.
* Vi kan ha folkomröstningar, men de är endast rådgivande.
* Bara röster som är positiva till mångkulturen får uttala sig i media.
* Alliansen nämnde aldrig i sitt valmanifest inför valet 2010 att man hade för avsikt att låta illegala invandrare få tillgång till skattefinansierad sjukvård och detta till subventionerat pris dessutom.
* En ändring i grundlagen har gjorts, utan att fråga folket, vilket innebär att det nu står i grundlagen att Sverige är ett multikulturellt land.
Detta innebär att människor med utländsk bakgrund kan anställas på poster som berör rikets säkerhet.
Som jag ser det, innebär det att vi har givit upp vår suveränitet som land baserat på etniska svenskar och svensk kultur.
Inte ens DDR gick så långt...
Således instämmer jag i en del av föregående talare, Danmark, eller vilket annat västerländskt land som helst, snälla, ockupera oss och befria oss från våra landsförrädare till politiker, SD undantaget.
Faktum är, att om Alliansens uppgörelse med MP verkligen går igenom och vissa politikers ambition om att importera ca 400 000 utom-europeiska invandrare till inträffar, kommer nog detta till slut att ske, eftersom våra egna styrkor inte kommer att kunna stå emot, när väl den kritiska massan av kolonisatörer är uppnådd.
Visst, det låter osannolikt och ett liknande scenario har nog aldrig inträffat i ett land tidigare, men ett land har nog aldrig tidigare på frivillig basis tagit emot utom-europeiska invandrare i så stor omfattning i förhållande till sin befolkningsstorlek heller.
Måtte valet 2014 bli en vändning för Sverige, annars kommer alla som kan att lämna landet...