Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Danmark

Nalin Pekgul om Danmark

Islamofobin har förgiftat hela det danska samhället

Jag har varit i offentligheten i tjugo år och har intervjuats av hundratals journalister, men jag har aldrig mått så illa som under intervjun med den danske journalisten Mikael Jalving. Det är tom bättre att samtala med Jimmie Åkesson. Det skriver Nalin Pekgul, ordförande för socialdemokratiska kvinnoförbundet.


Om författaren

Nalin Pekgul är ordförande för socialdemokratiska kvinnoförbundet.

Den 22 mars 2010 fick jag ett mail från Mikael Jalving. Han ville intervjua mig och hänvisade till en person som jag känner. Samtalet skulle ha sin utgångspunkt i en debatt SVT:s Agenda som jag deltagit i. Debatten handlade om islam och integration och rätten att klä sig som man vill. I mailet skriver Jalving:

"Anledningen er, at jeg skriver på en bog om det moderne Sverige - set med danske briller - for JP Forlag i København og i den forbindelse taler med en række centrale personer og eksperter.

Lad mig understrege, at du naturligvis vil få alle citater til godkendelse, før jeg trykker noget som helst. Jeg er ikke ude efter skandaler. Jeg er ude efter kvalificeret input til min bog."

Det lät intressant och jag tänkte att mina synpunkter kanske kunde bidra till en nyanserad debatt i Danmark om muslimer. Att danskar skulle få inblick i att det finns många olika sätt att vara muslim på och att de som har extrem tolkning av islam inte är representativa för den stora majoriteten muslimer i Europa. Jag tackade därför ja till intervjun i tron att det var en seriös journalist som var intresserad av det jag hade att berätta. Tyvärr skulle det visa sig att jag hade misstagit mig.

Intervjun inleddes med att jag berättade om Tensta men Mikael Jalving förde snart in samtalet på en liten vidrig kvinnofientlig pamflett som han hade hittat i Stockholmsmoskén. Jag försökte förklara att det finns många män som missbrukar religionen för att förtrycka kvinnorna men han fortsatte att läsa upp citat ur boken och verkade helt fixerad av att framställa islam som kvinnoförtryckande. Jag kände mig till sist äcklad av hans sätt att provocera och värjde mig med att jag inte kunde hjälpa vad idioter skriver.

Men provokationerna slutade inte med detta. Jalving bytte bara ämne och började tala om Lars Vilks Muhammed karikatyrer. Där sitter han framför mig och säger att han har sett Malou von Sivers intervju med mig, där jag går till hårt angrepp på Lars Vilks Muhammedteckningar. Han påstår att han är förvånad över att en person som låtsas vara så modern och har kommit så högt upp i det socialdemokratiska partiet ändå kan bli så kränkt av en teckning att hon inte respekterar yttrandefriheten. Hur än jag försöker förklara att det inte är teckningarna i sig som upprörde mig utan Lars Vilks rasistiska synsätt när han i programmet säger att han ska uppfostra muslimer i demokrati och yttrandefrihet. Vem är Lars Vilks att uppfostra mina föräldrar som riskerade sina liv för demokrati och yttrandefrihet? Men Jalving visar inte något som helst intresse för Lars Vilks rasism och det går äntligen upp för mig att hela syftet med intervjun har varit att ge ytterligare ett bidrag till karikatyrerna av muslimen som en galning som inte klarar av att leva í demokratiska samhällen med yttrandefrihet.

Jag har varit i offentligheten i tjugo år och har intervjuats av hundratals journalister, men jag har aldrig mått så illa som under denna intervju. Min unga pressekreterare Emma Lindh, som satt med under hela intervjun, blev så upprörd att hon till sist avbröt intervjun och frågade mig efteråt hur jag hade orkat diskutera med en sådan idiot. Jag har mött Sverigedemokraten Jimmie Åkesson i två debatter och jag måste erkänna att trots hans vidriga åsikter om muslimer så upplevde jag inte att han ville misstänkliggöra mig.

När boken kom ut förstod jag av recensionerna att boken var ett svar på Lena Sundströms bok "Världens lyckligaste folk". Jag har också fått klart för mig att Mikael Jalving har varit rådgivare åt den konservativa regeringen i Danmark. Med sådana människor i ledande positioner förvånar det mig inte att debatten i Danmark har spårat ur. Jag får ibland frågan om det egentligen är någon skillnad på Sverige och Danmark i synen på muslimer. De som ställer en sådan fråga har inte träffat Mikael Jalving. När jag har berättat om honom för mina partivänner har jag fått höra att de har mått illa många gånger när de har träffat danska politiker. Det spelar ingen roll vilket parti de tillhör eller vilket ämne de diskuterar så slutar diskussionerna ofta med frågan vad de ska göra med dessa "musulmane". Islamofobin har förgiftat hela det danska samhället.

Jag har inte läst Mikael Jalvings "Absolut Sverige - En rejse i tavshedens rige" och kommer heller inte att göra det. För mig var det tillräckligt obehagligt att bli intervjuad av en riktig islamofob. Av recensionerna att döma finns det dock fler som har genomskådat honom, och det ger mig hopp om att den svenska debatten aldrig kommer att bli som i Danmark. Diana Holmberg skriver i Helsingborgs Dagblad den 13 mars 2011:

"Jalving har naturligtvis inte skrivit sin bok för oss svenskar. Kanske kan Dansk folkeparti få några röster på den, för att stävja den svenska bacillen. Mig säger den i första hand någonting om hur man kan skydda sina omhuldade förutfattade meningar."

En annan recensent är kulturchefen på Hufvudstadsbladet i Helsingfors, Philip Teir. Han skriver i SvD den 30 mars 2011:

"När Jalvings analysverktyg blir trubbigt säger han bara med en lat formulering att Sverige är "extremernas land". Det är en märklig slutsats, när huvudtesen är att svenskarna utsätts för tyrannisk konsensus. Det är skönt när de personer som Jalving intervjuar ibland säger emot honom. Till exempel socialdemokraten Nalin Pekgul som i något skede tröttnar på Jalvings tjat om en liten pamflett han hittat i en moské i Stockholm. "Du sitter med en bok, som en idiot har skrivit, och så vill du att jag ska reagera på den", säger hon, uppenbart irriterad. Jag känner lite likadant inför Jalvings bok: det finns mycket här man kunde gå i polemik mot, men jag är inte så säker på att det är värt ansträngningen. "

Trots att vi har fått in i Sverigedemokrater i riksdagen så är jag glad att mina föräldrar hamnade som flyktingar i Sverige och inte i Danmark. Jag kan kritisera Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson för en politik som förvärrar orättvisorna i samhället och leder till ökade motsättningar mellan olika grupper men jag är ändå tacksam över att få kritisera en ekonomistisk ideologi och inte en islamofobi.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34760

74 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Genom att kalla Vilks för rasist, så visar tyvärr Pekgul att hon fallit in i "lägg locket på om problemen med islam" precis som de flesta andra.

Permalänk | Anmäl #1 Rufsen Olsson, 2011-04-04, 11:07

ps. I Pekguls värld så är det säkerligen islamofobi att påpeka hur islam ser ut i Sverige idag:

www.stockholmsfria.nu/artikel/87356

Permalänk | Anmäl #2 Rufsen Olsson, 2011-04-04, 11:10

Tyvärr har inte du heller förstått vad rasism är och du är inte ensam om detta i dagens Sverige. Så fort man inte är helt politiskt korrekt så är det rasism direkt. Det har gått inflalation i ordet rasism och ordet har tappat sin egentliga innebörd. Man är inte rasist bara för att man inte gillar Islam.

Permalänk | Anmäl #5 Andersx Carlsson, 2011-04-04, 11:29

#2 Rufsen Olsson: Eftersom det finns omkring en halv miljon muslimer i Sverige innebär en sådan händelse inte att alla kan klandras. Pekgul är själv troende muslim, menar du att även hon har ansvar för detta?

Permalänk | Anmäl #8 ÄRRHÅ, 2011-04-04, 11:35

-> Nalin Pekgul

Varför tillåts inte kritik av islam?
Det är väl det som är kärnfrågan.

Att det finns stollar i alla läger håller jag med om, men kritk av läran islam är varken rasism eller islamofobi.

Permalänk | Anmäl #10 Mikael Tiensuu, 2011-04-04, 11:46

#8 ÄRRHÅ
Klandrar du alla tyskar för vad som hände andra världskriget ?

Permalänk | Anmäl #13 Andersx Carlsson, 2011-04-04, 11:53

#8

Nej, men det bekymrar mig att så många muslimer blir upprörda över en loiten teckning (muslimer i Sverige) medan i princip ingen av dem säger ett ord om att folk halshuggs i islams namn.

Börjar dra allt mer klara slutsatser om deras agenda då denna reaktion uteblir gång på gång ..

Permalänk | Anmäl #15 Rufsen Olsson, 2011-04-04, 11:59

Anledningen till att folk i Sverige inte yttrar sina åsikter om muslimer är att dels kan det vara förbjudet om det tolkas som kränkande och dels censurerar media dylika inlägg. Därför får politiker ALDRIG reda på vad svenska folket egentligen tycker.

Permalänk | Anmäl #17 Janne Berggren, 2011-04-04, 12:08

Nalin Pekgul har rätt när hon beskriver Jimmie Åkesson som relativt snäll. Sverigedemokraterna är ett oerhört demoniserat parti som utsatts för grov främlingsfientlighet av etablissemanget.

Men Nalin Pekgul har fel när hon påstår att att alla problem som finns i den muslimska världen beror på "religiösa extremister".

Det största problemet är inte krig, terror, kvinnoförtryck, diktatur och korruption, allt sånt går att komma tillrätta med.

Nej, det största problemet är de höga födelsetalen och de återfinns bland muslimer i stort, denna aggressiva demografiska expansion som oundvikligen genererar elände överallt.

Den dag Nalin Pekgul börjar diskutera detta verkliga problem kan hon bli en del av lösningen istället för en del av bortförklaringarnas åsiktsdiktatur.

Permalänk | Anmäl #18 Bo T, 2011-04-04, 12:10

"Islamofobin har förgiftat hela det danska samhället."

Nalin Pekgul tycker det är fel att hon och islam skall behöva stå till svars för vad en idiot i en moské har skrivit. Märkligt att hon tydligen inte har några som helst problem med att låta hela danska samhället stå till svars för vad en idiot till journalist har frågat henne om.

Danskhatare.

Ytterligare en artikel som bara gör mig som har all anledning att till fullo stå på på Nalin Pekguls sida förbannad.

Det är väl klart att det finns lika många olika utövare av islam som det finns olika utövare av kristendom, av ateism och av seriemord. Kan vi droppa det lågstadieargumentet någon gång? Men vilken inskränkt värld lever man i om man inte kan förstå att folk där hemma i stugorna, med tanke på den nyhetsrapportering de bombarderas av, den vardag de möter bortom Lidingös skyddade värld, har lite svårt att få ihop bilden av den som har ett betydligt närmre förhållande till sin religion än vad som har varit norm här i Skandinavien, som varandes undantag istället för regel?

Förbannat tröttsamt allt detta tjat om rasism. Jag säger så här: om det istället var evangelister, buddhamunkar eller asatroende som tack vare en makalöst isolerande migrationspolitik tvingades bunkra ihop sig i utvalda områden (som för den delen nödvändigtvis inte är sämre för det), hade reaktionerna varit annorlunda då?
Som de radikalsekularister många av oss indoktrinerats att bli, så tvivlar jag skarpt på det.

Hur behandlar vi Svensson Jehovas vittne? Så länge de sitter på sin kammare så var så god, men kom och knacka på min dörr och det är många som fräser. Är det rasism Nalin Pekgul?

Permalänk | Anmäl #21 Kim Lund, 2011-04-04, 12:16

...så slutsatsen är att Danmark är en rasistisk stat och Vilks drivs av rasism....hm undrar var Juholt har att säga om detta.

Permalänk | Anmäl #22 George Corro, 2011-04-04, 12:30

#23 Ali K
...Gäller det även förföljelsen av Judar av Muslimska grupper?

Permalänk | Anmäl #24 George Corro, 2011-04-04, 12:41

"Hoppas Regeringen sätter stopp för rasismen och främlingsfientligheten innan vi blir ett nytt Tyskland 1936."

#23 Ali K. Det är intressant att se hur ni muslimer resonerar, de som har fel åsikt ska straffas till underkastelse, med våld om det krävs, av staten.

Precis så ser det ut i muslimska länder. Våldet härskar och demokratin är död.

Det som känns bra är att om svenska folket får nog av barnkönsstympning och andra vidrigheter och muslimerna blir en utsatt folkgrupp så finns det tiotals stora och rika muslimska länder att fly till.

Judarna i Tyskland 1936 hade inget land att fly till, araberna förhindrade flykten till Palestina, så att förintelse blev den "slutgiltiga lösningen".

Det känns bra att historien inte kan upprepa sig utan att muslimerna har många säkra tillflyktsorter där man kan leva enligt sina egna seder och Koranens lagar och där man kan bespotta svenskar och danskar bäst man vill.

Permalänk | Anmäl #27 Bo T, 2011-04-04, 12:48

Jag är rasist, kommunist, nazist och islamofob och finns det något mer "ist" så är jag det också. Jag är nämlign en svensk och alla svenskar beskylls för allt detta. Däremot muslimer är inte något av detta de är inte ens inte ens antisemiter.

Permalänk | Anmäl #31 LeifTomasAndersson, 2011-04-04, 13:06

När ska ni lägga av med Danmarkshatet? Själv har jag ju tur att bo i Norge och kan låtsas vara norrman när jag träffar danskar. Som svensk får man ju skämmas annars med alla lögner och förtal som politiker och journalister på vänsterkanten håller på med mot vårt fina gannland.
Danmark står upp för frihet, hederlighet och demokrati, så jag kan förstå att Puekgul som är motståndare till detta är upprörd.

Och så kommer hon dragande med isalmofobi igen.
Pekgul: Varför ställer du dig inte upp och försvarar islams kvinnosyn och ideal, istället för att stämpla kritikerna som psykist instabila? Har du problem att komma med sakliga argument, den här gången också.

Islomofbi existerar inte, utan är ett ord islamister och deras tillhängare använder istället för att argumentera.

Permalänk | Anmäl #32 Leif D, 2011-04-04, 13:11

Ali K: "Hoppas Regeringen sätter stopp för rasismen och främlingsfientligheten innan vi blir ett nytt Tyskland 1936."

Sätter stopp för islam innan vi blir ett nytt Tyskland 1936, menar du väl?
Vilka är det som står förföljse och trackaserier av judar i Sverige? Muslimer och komunister.
Tyvärr så har ju båda dessa grupper starkt stöd inom staten. Speciellt muslimerna har ju ett starkt stöd i hela riksdagen (exkl. SD).

Permalänk | Anmäl #33 Leif D, 2011-04-04, 13:17

Pekgul förgiftar det svenska samhället. Är väl snarare Islam som har förgiftat hela det danska samhället. Islamofobi, vad är det för ord. Danskvänlighet heter det! För övrigt massa problem som aldrig existerat om EU aldrig valt den mångkulturella vägen. Se Japan, har de problem med islamistiska terrordåd? Nej... för de tog in 30 burmeser som flyktingar under 2011.

Permalänk | Anmäl #38 Erika Dahl, 2011-04-04, 14:28

Nalin Pekgul brister i argumentation då hon i sedvanlig ordning tar till invektiv och känsloladdade ord. Men betänk Nalin, att precis den utsatta och påhoppade känsla som du erfor, utsätts alla Sverigedemokrater för, även av dig och dina gelikar.

Om en sverigedemokrat inbjuds till en diskussion om migration, börjar ofta samtalet av intervjuaren/journalisten med en löjligt banal fråga som "Är Slatan svensk?". Sedan fortsätter bandet av förlöjligande frågor i denna stil och vips var visst programtiden över och det blev ingen seriös debatt. Man förleder alltså den intervjuade att svara på en massa pseudofrågor för att framhäva att personen ägnar sig åt en massa trams, fast det i själva verket var intervjuaren som ställde tramsfrågorna.

Nu fick du själv smaka på förlöjligandets konst och som jag förstår tyckte du inte att det var särdeles trevligt. Men precis likadant förringar och nedgör du och dina åsiktsgelikar sverigedemokrater, och klistrar på dem tillmälen och felaktiga åsikter och svävar ut i pseudodebatter för att avleda folk från den centrala frågan, precis som du blev avledd i Jalvings intervju. Så nu fick du smaka på din egen medicin, oftast det bästa sättet för många människor att förstå vad de egentligen sysslar med. Faktiskt så tycker jag det är riktigt nyttigt och bra att du fick uppleva denna känsla av att vara utlämnad inför en intervjuare som har en förutfattad mening om intervjuoffret och inte drar sig för att vidhålla vid en visserligen ovidkommande, men likväl tröttsam punkt.

Sedan hemfaller du åt de vanliga gamla litaniorna om islamofobi. Det förvånar mig, för detta ord är ju uppfunnet av islamister i Egypten, för att stigmatisera folk som har synpunkter på denna religion. Och vad jag förstår så etiketterar du dig inte som islamist. Hur kunde du då gå på det resonemanget? Eller är du illa påläst? Läs här om hur ordet islamofobi har uppstått:

http://aktualia.wordpress.com/2011/01/13/ullenhags-historielosa-islamofobi/

För övrigt bör alla läsa nyhetsbloggen Snaphanens senaste söndagskrönika, som handlar just om denna beröringsskräck som våra politiker lider av, nämligen rädslan för att lugnt och sakligt diskutera själva saken, utan att häva ur sig nedsättande ord och tillmälen. Den senaste krönika läses här: http://bit.ly/h08bUc

Där tas förra onsdagens riksdagsdebatt upp, som var ett konststycke i hur man undviker sakfrågan, och låter känslosamma utspel kryddade med nedsättande ord, skymma sikten för en nykter och pragmatisk diskussion. Inte ens i själva riksdagen får vissa frågor debatteras. Detta att jämföra med dig Nalin, som inte fick diskutera det du gick till Jalving för att diskutera.

Permalänk | Anmäl #39 Cavatus Carlson, 2011-04-04, 14:33

Glömde att ställa frågan till Nalin: om Vilks är rasist undrar jag vilken ras du anser att muslimer tillhör?

www.korta.nu/jc

Permalänk | Anmäl #40 Cavatus Carlson, 2011-04-04, 14:39

Islam är hatat i hela världen förrutom i Mellanöstern och andra islamistiska länder. Hatet växer och kärleken till sitt egna folk ökar. Det går åt rätt håll!

Permalänk | Anmäl #42 Erika Dahl, 2011-04-04, 14:53

Nenalin Pekgul: ”Hur än jag försöker förklara att det inte är teckningarna i sig som upprörde mig utan Lars Vilks rasistiska synsätt när han i programmet säger att han ska uppfostra muslimer i demokrati och yttrandefrihet.”

Varför håller du dig inte till sanningen, Nalin Pekgul? Först i slutet av programmet, efter 20 minuter, framhöll Lars Vilks att muslimerna tydligen inte är mogna för yttrandefrihet men att det inte motiverade särbehandling efter att du själv påpekade det olämpliga i att framställa profeten Muhammed som hund eftersom det, enligt islam, är ett orent djur?! Är det möjligen ett utslag av ”hundofobi”? Programmet finns förövrigt att se här: http://www.tv4.se/1.1547781

Innan dess hade du också framhållit hur mycket din mamma hade blivit sårad av teckningen som minsann hade slagits hela sitt liv för demokrati och yttrandefrihet?! Frågan är bara vilken yttrandefrihet som medger att alla religioner och ideologier kan kritiseras utan den egna? Har inte Lars Vilks rätt att framföra sin egen ateistiska övertygelse i konstnärlig form på samma sätt som muslimer? Och vilken svag grupp är det som Lars Vilks angriper? Den präststyrda våldsdiktaturen i Iran, talibanväldet i Afghanistan eller lagstiftningen i den muslimska världen som förordar dödsstraff för ateister och homosexuella samt stening av otrogna kvinnor?

När du i ena sekunden hävdar att religionskritik inte kan framföras eftersom muslimer är i minoritet i Västvärlden, för att i nästa ögonblick framhålla att det kränker 1.5 miljarder muslimer i den muslimska världen där de är i majoritet, har du verkligen lyckats med konststycket att förhindra religionskritik oavsett om muslimerna är i flertal eller inte. Då borde vi väl i konsekvensens namn också förbjuda kritik av kommunismen eftersom dess anhängare är i minoritet i Sverige, och om inte annat för att vi riskerar att kränka en miljard kineser?

Men som feminist tycks du endast intressera dig för att muslimska kvinnor kan gå på diskotek i Rinkeby och Tensta utan att bekymra dig för att andra aspekter av islam kommer i konflikt med yttrandefriheten och mänskliga rättigheter.

Permalänk | Anmäl #43 Christer Eriksson, 2011-04-04, 14:56

@andersx - jo om kritiken baseras på fördomar och tendentiös propaganda.

Permalänk | Anmäl #44 Hans Eriksson, 2011-04-04, 14:58

#42. Trist att säga att du har fel. Muslimskt hat når HELA världen, inte bara oss "otrogna". Det Nalin Pukegul kände vid den här intervjun är något jag känner varje dag. Bara genom att gå till mitt lokala köpcentrum. Men det kommer att bli MYCKET värre. Jag har inte någon gång de senaste tio åren sett en muslimsk kvinna (alltså med hårtäckande sjal) mellan 25 och 40 år som INTE haft en barnvagn med sig. Inte konstigt när preventivmedel anses förbjudet. Någon sa för ett tag sedan att om vi inte gör något IDAG så är Sverige snart ett muslimskt land. Ja, om 30, 50 eller 100 år.. Men det kommer. Svenska kvinnor föder färre barn - för dom kämpar i karriären. Hur gör då de som hålls hemma av sina män och dessutom inte har preventivmedel?

Permalänk | Anmäl #45 Janne Berggren, 2011-04-04, 15:32

"Innan dess hade du också framhållit hur mycket din mamma hade blivit sårad av teckningen som minsann hade slagits hela sitt liv för demokrati och yttrandefrihet?! "

Instämmer. Jag kan förstå om Nalins mamma inte riktigt får ihop detta med vad yttrandefrihet egentligen innebär och det är inget problem egentligen, men att en ledande politiker i ett av sveriges största partier inte fattar är rent ut sagt skrämmande.

Permalänk | Anmäl #46 Rufsen Olsson, 2011-04-04, 15:35

#46 Rufsen Olsson,

Exakt, i yttrandefrihet ingår rätten att kunna få provocera och att kunna tåla provokationer på ett hyffsat sätt.

Permalänk | Anmäl #48 Andersx Carlsson, 2011-04-04, 16:11

Jag blir nyfiken på hur en politiker som Nalin Pekgul tänker när hon ser responsen.

Tänker hon verkligen att det bara är någon form för massiv SD maffia som är ute på nya korståg?

Permalänk | Anmäl #50 Kim Lund, 2011-04-04, 16:41

#50 Kim Lund: "Tänker hon verkligen att det bara är någon form för massiv SD maffia som är ute på nya korståg?"

Troligtvis. Men att det just nu är 84% som har millat att de gillar Danmark får hon svårare att förklara utan att "islamofobin" har förgiftat Sverige också. Hon blir nog tvungen att föreslå omskolningsläger för alla svenskar, eller skriva en proposition till riksdagen om att upplösa folket och välja sig ett nytt:-)

Permalänk | Anmäl #52 Christer Eriksson, 2011-04-04, 17:03

Är det inte så att det är just islam som har förgiftat Danmark och övriga Norden med undantag av Finland. Vi har fått ett samhälle där vi skiljer på folk och folk. Det är muslimer och sen är de otrogna. Vi har inte blivit tillfrågade om vi ville ha det så här. Men nu finns det i alla fall ett politiskt parti som vågar stå upp för svenskarna.

Permalänk | Anmäl #53 Anders Erlandsson, 2011-04-04, 17:08

"Jag har inte läst Mikael Jalvings "Absolut Sverige - En rejse i tavshedens rige" och kommer heller inte att göra det. För mig var det tillräckligt obehagligt att bli intervjuad av en riktig islamofob."

Varför det Nalin Pekgul? Hade du inga argument att kontra med?
Kommunister som blir intervjuade av antikommunister tycker säkert också att det kan vara lite jobbigt. Men har man åsikter skall man kunna försvara dem, och en religion är en form av åsikt.

Permalänk | Anmäl #54 Charlie Darwin, 2011-04-04, 17:20

Ständigt denna Islam! Det är dags för de ordinarie partierna att forma en politik som innebär riktig religions- och yttrandefrihet, dvs friheten att kunna uttrycka sig fritt i sitt eget land utan att Afghanistan och Co skall ha synpunkter på det.

Permalänk | Anmäl #56 Anders Lindfors, 2011-04-04, 17:33

#52 Christer Eriksson.
"Hon blir nog tvungen att föreslå omskolningsläger för alla svenskar, eller skriva en proposition till riksdagen om att upplösa folket och välja sig ett nytt:-)"

Det behöver hon inte. Denna process pågår kontinuerligt och har understötts av gammelmedias kommunister i över 30 år.
7-klövern jobbar hårt för att "utbilda" medborgarna i att pursvenskarna inget är värda, de ska backa för kraven från ekonomiska migranter och religionen de drar med sig från länderna de "flytt" ifrån ska övertrumfa svenska regler och lagar.
När ska allmänheten börja fatta? Vad behövs för att de ska börja förstå att man måste sätta sig in i vad som pågår med och i vårt land?

Permalänk | Anmäl #58 leif w-n, 2011-04-04, 18:09

BRA Nalin Pekgul.
((och SDs duracellkaniner på Newsmill gör sitt bästa att skriva kommentarer och trycka på "rätt" millningskapp, allt i sedvanlig ordning. Sannolikt ligger din artikel redan uppe på Politiskt Inkorrekt - denna så fabulöst "politiskt inkorrekta" sajt))

Jag skrev för övrigt några frågor och kommentarer efter Jalvings artikel som jag hoppas han bemöter.

Permalänk | Anmäl #59 Henrik Ottosson, 2011-04-04, 18:14

Det sista ordet i texten är "islamofobi". En fobi är en irationell reaktion. Mitt eget avståndstagande från islam är grundat på helt rationella överväganden. Syftet med att använda ordet "fobi" kan vara att sjukförklara islamkritiker.
Kanske har Nalin Pekgul drabbats av tankefobi

Permalänk | Anmäl #60 Robert Pettersson, 2011-04-04, 18:25

Att du väljer två utländska recensenter av Jalving är väldigt väldigt talande. Korrekt inser du att svensk media helt saknar trovärdighet i dessa dagar. Så går det när journalisterna låter sig växa ihop med politikerna.

Sedan, appropå islamofobi. Islamofobi finns inte. Den som läst hadith och koranen är med fog rädd för att islam skall få mer inflytande och för att det strömmar in fler muslimer i vårt land varje år.

Jag kan gärna posta sida upp och sida ner med citat och berättelser från verifierade hadith, det ena mer skräckinjagande och människorfientligt och arrogant och maktfullkomligt och makttörstande än det andra.

Islam är en erövrarideologi. Vilket också historiska fakta visar. Till exempel:
~630 intog islam mecca. ~730 stod slaget vid potier i centrala frankrike. På bara 100 år hade islam krigat sig fram genom hela den då kända världen. Denna expansion drevs i stora stycken av människor som kände muhammed personligen. Om de inte visste vad islam går ut på, vem gör det då?

Inom alla grenar av islam är det förbjudet att kritisera muhammed. Och muhammed ses som det mest perfekta människa som någonsin levat, ett föredöme att ta efter. Och muhammed var en krigisk erövrare. Go figure.

Permalänk | Anmäl #62 Martin A, 2011-04-04, 19:18

Det vore klädsamt med lite självkritik av artikelförfattarinnan och ssk Nalin Pekgul.Kanske lite uns av tacksamhet mot det Sverige som tog emot familjen när Kurdistan ej blev så trivsamt.Sverige kan inte hjälpa hela världen.USA tar emot ca 7000 aylsökande per år.Sverige har tagit emot 30.000 som flytt krig,begär uppehållstillstånd då övrig familj landat i paradiset Sverige med generösa bidrag som socialdemokraterna finansierat genom att ta ut Europas högsta skatter.Här sitter man nu som syrra med en pension som man undrar hur det skall gå att leva på.Några socialdemokrater med Juholt i spetsen går nu ut med att bekämpa den barnfattigdom som enl S breder ut sig..Barnfattigdom finns inte i Sverige.Vilken himmel sover dessa barn under som saknar tak över huvudet,har inga kläker på sig,eller mat för dagen.Dösnack,skräckpropaganda och billiga politiska poäng för att ta tillbaka makten 2014. Fattiga barn är det lika med att inte kunna få mobiltelefoner åka på häftiga skolresor,eller få göra som klasskompisarna åka till Thailand med familjen.Stackar människor.Vem har ens varit i närheten av denna lyx som barn?Men man hade en trygg uppväxt och tack och lov fanns ej stressinsttionen dagis på 1950-talets Sverige.Är det ngr som får vända på slantar så är det en del kommande pensionärer.S var medskyldig till den vansinniga pensionsöverenskommelsen.Det går väl an att ta sådana beslut när man som riksdagspolitiker o får en rejäl lön och sedan en hög pension.Göran Persson och Anitra Steen är väl de allra värsta i modern tid som aldrig levt som de lärt.Måtte man slippa uppleva ett regimskifte med återgång till S,V, och hedenhöspartiet MP.

Permalänk | Anmäl #63 Agneta Berglöw, 2011-04-04, 19:30

#43 Christer Eriksson,

Utmärkt kritik.

Permalänk | Anmäl #64 Johnny Andersson, 2011-04-04, 19:30

Oj då glömde att tacka den danske artikelförfattaren för en alldeles utmärkt artikel.Danmark och danskarnas inställning är underbar.Bäst är att ha ömsesidig respekt för sina medmänniskor.Att slänga ur sig begreppet rasism,kränkt och ej sedd i tid och otid är mkt osvenkt.De Nordiska länderna är en del av världen som har Kristendomen som sin religion- det får ni invandrare faktisk respektera.

Permalänk | Anmäl #65 Agneta Berglöw, 2011-04-04, 19:37

#59. Oavsett vilka illdåd som begås i Islams namn är det i Sverige förbjudet att göra en koppling till Islam, man etiketteras då som islamofob. Den svenske jurist och hjälparbetare som blev halshuggen av islamister för några dagar sen blev ju de facto detta pga att en extremist i en annan världsdel bränt ett exemplar av Koranen. Var ligger proportionaliteten i detta?

Är det OK att ha ihjäl Lars Vilks för att han gjort en teckning?

Jag har aldrig röstat på SD och har heller inte för avsikt att göra det. Men när man halshugger svenska medborgare under dessa premisser är det dags att reagera Henrik Ottosson!

Permalänk | Anmäl #66 Anders Lindfors, 2011-04-04, 19:48

#66 Anders Lindfors
Bra skrivet.

Permalänk | Anmäl #67 George Corro, 2011-04-04, 19:55

Fy F......vilket kvalificerat SKITSNACK av den barnsligt koleriska Pekgul om mitt ena hemland.Hon borde faktiskt skämmas och lära sig lite respekt än att skrika rasist åt allt och alla..

Permalänk | Anmäl #69 klas engström, 2011-04-04, 20:25

Vårt lands politikerelit står numera så långt ifrån den vanlige svensken åsiktsmässigt och värderingsmässigt att det närmast börjar bli revolutionära strömningar i samhället när det kommer till vissa frågor. För folk ser bara ett enormt jävla gap mellan sina egna åsikter och det som politikerna matar oss med daglig dags.

Framförallt har detta blivit tydligt inom socialdemokratin där man totalt har förlorat kompassen. Och då inte minst när det gäller invandringspolitiken och den sjukliga feminismen. Två frågor som sänkte sossarna i valet vilket de dock inte verkar ha begripit ännu.

Politiker som Nalin Pekgul lever så långt bort ifrån oss andra att man bara kan skaka på huvudet åt henne. För övrigt så känner nog de flesta vanliga svenskar större samhörighet med den gemene dansken än det svenska åsikts- och politikeretablissemanget bestående av Nalin Pekgul och hennes ryggkliande vänkrets.

Permalänk | Anmäl #70 Joakim Johansson, 2011-04-04, 20:25

Hur kan man förtala Danmark på detta sätt? Det verkar som om Danmark är ett land, där man får tänka fritt och man har "högt i tak" och det är så ett land ska agera. I Sverige har tystnaden lagt sig som ett lock. Människor törs inte visa vad de står för när det gäller bl a invandringen och dess konsekvenser. Pekgul tycks tro att svenskarnas inställning till massinvandring är fri från kritik.

Nu har också arbetskraftsinvandringen tagit fart på allvar.Vad blir då i många fall konsekvensen? lönedumpning? Tycka vad man vill om dessa frågor men då MÅSTE de öppet få diskuteras. Jag vill inte ha en färdig kompott med PK-åsikter och ett omyndigförklarande av det svenska folket.

Permalänk | Anmäl #71 sonja eriksson, 2011-04-04, 20:27

#66 Anders Lindfors, 2011-04-04, 20:48

Halshuggningen av den svenske FN-juristen i Afghanistan är givetvgis en fullständigt bisarr och avkyvärd handling som bör fördömas å det starkaste.

Problemet är dock att den hatkampanj ("kritik") mot muslimer som DF/SD driver alltmer liknar vad Edward Said kallade "Clash of Ignorance", och inte till Huntingtons "Clash of Civilizations". Det finns nog ingen skandinavisk politiker som lyckats generera såååååå många fundametalistiska islamister som Pia Kjärsgård. Duktigt jobbat Pia - BRAVO!!!

SD, DF och deras gelikar i övriga europeiska länder är samma skrot och korn som deras motståndare, de fundamentalistiska islamisterna. Kärntruppen i båda rörelserna utgörs av yngre, desillusionerade män som är väldigt lättpåverkbara och som tror på enkla, snabba doktriner (detsamma gäller AFA m.m).
(notera att jag skriver kärntrupperna - det finns givetvis en mängd andra personkategorier oxå).

Permalänk | Anmäl #72 Henrik Ottosson, 2011-04-04, 21:22

#72
släpp sargen och kom in i matchen för fan!!

Permalänk | Anmäl #73 Andreas _Berg, 2011-04-04, 21:47

Du står ganska ensam Nalin om man ska utläsa något av kommentarerna.
Kan jag som svensk man uppvakta en muslimsk kvinna ?
Att vara kvinna och samtidigt muslim är helt ofattbart för mig.
Det är väl något stockholmssyndrom som sätter in.
Jag kommer aldrig att vika mig för någon vidskeplighet och kommer aktivt att bekämpa all religions inblandning i samhället.

Permalänk | Anmäl #76 Bertil Bertilsson, 2011-04-05, 07:23

Vad är det ni inte förstår? Muslimerna är den mest hatade regligionsförsamligen i hela världen, så varför inte heller i Sverige och i Norden? Islam är inte förenligt med någon annan religion. Hade de varit det hade vi inte haft det konstanta GNÄLLET från diverse kravmaskiner.
Nalin, du förstär man förtjänar respekt, man gnäller sig inte till de.

Permalänk | Anmäl #77 Henrik C, 2011-04-05, 07:44

#72 Henrik

Den stora skillnaden är att MB Al-quida mm är organistaioner med klar mål och tillgång till enorma summor för att uppnå dom.

# 76 Bertil

Helt enig religion borde betraktas som vilken sekt som helst och inte få något inflytande i samhället.

Nalin ni har för längesedan glömt bort att ni är folkvalda.
Vi Svenskar är sömnig men vi håller på att vakna upp.

Permalänk | Anmäl #78 Peter Tornquist, 2011-04-05, 07:56

Tänk om den där kvinnofientliga lilla misogynistpamfletten hade legat på plats i en kristen kyrka, vilket ramaskri det hade blivit då.

Men det minsta man kan säga om islam i Sverige är att för den religionen gäller andra regler...

Nalin, jag är inte alls förvånad att du blev illamående av intervjun. Att i en atmosfär av orädd yttrandefrihet bli avkrävd raka svar och se islam bli ställd mot väggen är absolut inget du är van vid i Sverige.

Tänk ändå om vi kunde få hit lite mer av den där danska "islamofobin"...

Permalänk | Anmäl #81 Tussilago Kaprifol, 2011-04-05, 10:09

85 % gillar Danmark, det säger en hel del.
Islam är farlig grej och det är INTE en religion.
Vad e det du inte fattar Nelin?

Permalänk | Anmäl #82 B T, 2011-04-05, 10:40

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.